ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 21/05/2001

חוק המפלגות (תיקון מס' 12), התשס"ב-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/3145




5
ועדת החוקה חוק ומשפט
21.5.2001

פרוטוקולים/ועדת חוקה/3145
ירושלים, י"ג בסיון, תשס"א
4 ביוני, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 304
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שני, כ"ח באייר התשס"א (21 במאי 2001), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז - היו"ר
שאול יהלום
יוסף לפיד
יוסף פריצקי
מוזמנים
עו"ד אלישע צידון - משרד המשפטים, רשם החברות
עו"ד סיגל קוגוט - משרד המשפטים
עו"ד עמירם בוגט - משרד הפנים, רשם העמותות
אִתה וצלר - משרד מבקר המדינה, מנהלת אגף לביקורת
מימון מפלגות
יועץ משפטי
שלמה שהם
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
מתמחה ליועץ המשפטי
דרור קרידי
קצרנית
אסתר מימון
סדר היום
הצעת חוק המפלגות (תיקון), התש"ס-2000, של חבר הכנסת יוסף יצחק פריצקי וקבוצת חברי כנסת


הצעת חוק המפלגות (תיקון - עמותות), התש"ס-2000,
של חבר הכנסת יוסף יצחק פריצקי וקבוצת חברי כנסת
היו"ר אופיר פינס
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. היום נדון בהצעת חוק המפלגות (תיקון - עמותות), התש"ס-2000 - הכנה לקריאה ראשונה - של חברי הכנסת פריצקי, בריילוסבקי, נאות ופורז. חבר הכנסת פריצקי, אני מציע שתציג את הצעת החוק, שהיא מאוד ממוקדת, ותוכל לקבל תשובות מרשם העמותות, רשם המפלגות, משרד המשפטים ומשרד מבקר המדינה.
יוסף פריצקי
אדוני היושב-ראש, חברות וחברים, הצעת החוק שלי באה לתקן דבר פשוט מאוד, שעלה במוחי לאחר סיפור "דור שלום" לעירית תל-אביב. קיימת עמותה יפה, טובה וחשובה ששמה דור שלום, היא קיבלה כספים והוציאה מותג, הוציאה סמל בצורת אליפסה, כולם ידעו עליה, והיא ארגנה מה שארגנה. מספר ימים לפני הבחירות לעירית תל-אביב יצאה רשימה בשם דור שלם עם אותו סמל, עם אותו סימון, אותם אנשים שעבדו בעמותה עבדו פתאום בסיעה שרצה לכנסת, ופתאום, למרבה הפלא, שינו תדמית ורצו לבחירות.

אם יש עמותה, והיא עמותה קהילתית, למשל, אדם טבע ודין בנושא סביבה ירוקה, עמותות שעוסקות בענייני דת ומדינה, עמותות שעוסקות בענייני קידום מיעוטים - כל הכבוד, אלה פעילויות שצריך לעשות. אלה עמותות, הן מקבלות כסף, הן מבססות את המותג שלהן יפה מאוד. אבל הן לא יכולות להפוך למפלגה. מה הפירוש שהן אינן יכולות להפוך למפלגה? הפירוש הוא שמפלגה לא יכולה לקחת את הנכסים שלהן, את המותג שלהן, עד כדי הטעיה, ולעשות שימוש, לא בלוגו, לא בסמל, לא בנכסים, לא ברשימת האנשים, לא בשום דבר. אם אנשים רוצים להקים מפלגה, מאה אחוז, יש חוק המפלגות, וכך ינהגו.
היו"ר אופיר פינס
אם קבוצת אנשים שהקימה עמותה רואה כי טוב ורוצה להפוך למפלגה, אתה מציע שהיא תתנתק מהעמותה באופן מוחלט. באיזו דרך אתה מציע שזה ייעשה?
יוסף פריצקי
שהמפלגה, לפי חוק המפלגות, ונתקן את חוק המפלגות, לא תעשה שימוש, לא בכספים, לא בנכסים המוחשיים ולא בשם עד כדי הטעיה. אני רוצה לאמץ פה מבחן צרכני פשוט. אם אני רואה משהו שהוא דומה לדבר אחר עד כדי הטעיה, אני לא רוצה שזה יהיה.

אם חבורה שישבה באדם טבע ודין החליטה להקים מפלגת ירוקים, והיא לא עושה שימוש בנכסים והשם הוא לא אדם וטבע ודין, שלא יתפרש כאילו הם עושים משהו. תהיה מפלגת ירוקים, בלי השם אדם טבע ודין והלוגו יהיה שונה ולא יעשו שימוש בנכסים - מאה אחוז.
אתה וצלר
דרך אגב, זה לא היה רק בתל-אביב, זה היה הרבה יותר נפוץ. עמותת דור שלם היתה בכמה רשויות.
היו"ר אופיר פינס
יש דוגמה הרבה יותר מובהקת, והיא דווקא מפלגת מרכז, לא ימין ולא שמאל, וזו הדרך השלישית. זו עמותה שהחליטה יום אחד לרוץ לכנסת, לא לאיזו רשות מקומית, ניצלה את העובדה שבחוקי העמותות אפשר לגייס כספים בהיקפים עצומים, לא על-פי חוק מימון מפלגות, ואמרה בגלוי, היא לא הסתירה: אנחנו נירשם כמפלגה רק בדקה ה-90. ניצלו את הפרצה בחוק עד הסוף, השתמשו בכל הכללים הנהוגים בעמותות לגיוס המשאבים, ורק ברגע האחרון הפכו למפלגה, ואז חלו עליהם כל כללי המפלגות, אבל הם את ה"קופה" כבר עשו.
יוסף פריצקי
לכך התכוונתי, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אופיר פינס
השאלה, אם זה בא לידי ביטוי בהצעת החוק.
יוסף פריצקי
זה הרעיון של הצעת החוק, אבל אני מוכן לשמוע תיקונים והערות.
יוסף לפיד
אנחנו עשינו ההפך. הקמנו עמותה מבית המכון החילוני, שתפעל בנפרד להפצת הרעיון החילוני, וכשקיבלנו שיק של 50,000 דולר מתורם, החלטנו להחזיר לו את הכסף, כדי שלא יהיה חשד שממנים את המפלגה.
היו"ר אופיר פינס
זה באמת ראוי להערכה. אני החזרתי שיק לטד הריסון, זכרונו לברכה, מסיבות אחרות.
יוסף פריצקי
אדוני היושב-ראש, הצגתי את הרעיון, ואני פתוח לתיקונים והערות.
היו"ר אופיר פינס
רשם המפלגות, מה דעתך על הצעת החוק?
אלישע צידון
אני לא יודע מה הצעת החוק מחדשת.
היו"ר אופיר פינס
אתה הבנת למה הצעת החוק מנסה לתת תשובה?
אלישע צידון
השתדלתי לרדת לסוף העניין, אבל מבחינתי, כרשם מפלגות, כאשר כתוב בסעיף 8 "לא תירשם מפלגה בשם העלול להטעות", אז במהלך הבחינה שלי, בחינת השם, אני בוחן את זה מול המאגרים שאני מחזיק. אני חובש כמה כובעים, בין השאר אני רשם החברות ורשם השותפויות ובידי יש מאגרי מידע של רשם העמותות ועוד מאגרי מידע מרכזיים.
שלמה שהם
האם ברגע שמפלגה לוקחת שם של עמותה כיום, יש בזה כדי להטעות?
היו"ר אופיר פינס
לא, אתה הרי לא תפסול אותה. הוא מציע שתפסול אותה.
אלישע צידון
אני לא אפסול אותה אם היא תהיה בשם של עמותה.
היו"ר אופיר פינס
חבר הכנסת פריצקי מציע הצעת חוק, שאם אתה רואה שקוראים לי עכשיו "הדרך השלישית", כעמותה, ואני עכשיו קורא לעצמי "הדרך השלישית החדשה" כמפלגה, אתה תפסול אותה.

הצעת החוק נועדה לעשות דבר פשוט, ואני אחזור על זה, כי לא היית כשדיברתי. היתה מפלגה שנקראה הדרך השלישית, המפלגה הזאת אמרה בגלוי שהיא תירשם רק ברגע האחרון אצל רשם המפלגות, כי יש הבדל בין עמותה למפלגה ביכולת לגיוס כספים. היא גייסה כספים על-פי חוקי העמותות שעל-פיהן, למשל, אפשר לגייס כסף מחוץ-לארץ וכן הלאה. גיוס כספים למפלגות הוא עניין מסובך, מורכב, קפדני, מבוקר מאוד. הם נרשמו בדקה ה-90, וכך את הכסף הגדול לצורך תעמולת הבחירות הם עשו כעמותה, ואחר כך הם נרשמו כמפלגה. יש כאן עיוות. היתה על זה, נדמה לי, פנייה למבקר המדינה, אני כבר לא זוכר.

חבר הכנסת פריצקי בא לסתום את הפרצה הזאת במובן שמפלגה לא תוכל לעשות שימוש לרגע בהיותה קודם עמותה. זו כוונת הצעת החוק. אתה יכול להגיד שזה כבר קיים בחוק, אתה יכול להגיד שאתה בעד, אתה יכול להגיד שאתה נגד, אבל זו כוונת הצעת החוק.
אלישע צידון
זה לא נובע מהסעיף. הוא מתייחס לשם בלבד.
היו"ר אופיר פינס
יש שני סעיפים.
אלישע צידון
בסעיף הראשון אין בעיה מבחינתי, בסעיף השני אין לי עמדה.
שלמה שהם
בעניין הדרך השלישית, אני לא בטוח שזה היה פותר את הבעיה, משום שהדרך השלישית היתה אומרת שהיא עמותה עדיין. אתה לא יכול למנוע מאותם אנשים להקים מחר מפלגה. אם הם קוראים לעצמם "הדרך הרביעית" או בשם אחר לגמרי, לא יכולת למנוע את זה מהם. את כל הפרסומת הם עשו עוד בהיותם עמותה.
דורית ואג
הוא לא רוצה שישתמשו בכסף.
יוסף פריצקי
אדוני השופט בדימוס שהם, יש כאן בקבוק שכתוב עליו "נביעות", החברה השקיעה הון בנביעות, ומחר אני מציג בקבוק מים וכתוב "נביעותֶס", ישר ייתנו לי צו מניעה. אתה עושה שימוש במותג.
היו"ר אופיר פינס
עורכת-הדין קוגוט, משרד המשפטים.
סיגל קוגוט
אני אתחיל עם הנכסים, כי אני רואה שגם עניין השם קשור לנכסים. היום יש סעיף 8ד בחוק מימון מפלגות, שמסדיר את הנושא של מפלגה שקמה על חורבות עמותה, כלומר, כדוגמת הדרך השלישית, שנדמה לי שהיא נקנסה על-ידי מבקר המדינה, זה תרגיל שלא כל כך הצליח.
אתה וצלר
החובות של חוק מימון מפלגות חלות עליהם מרגע הגשת הבקשה לרישום המפלגה, לא מרגע ההקמה. ואז, במידה שממירים כספים שעולים על הוראות סעיף 8(א), הם נתפסים.
סיגל קוגוט
ההסדר המוצע, מעבר לכך שהוא בחוק המפלגות, ולכן ממילא המבקר גם לא יתעסק אתו, וזה לא המקום הנכון שלו, הוא גם אולי לא דק פורתא לעומת ההסדר הקיים, ואני רוצה לעמוד על ההסדר הקיים, שאולי אפשר קצת לתקן אותו, אבל בעיקרון ההסדר הקיים הוא די טוב.
ההסדר הקיים אומר כך
מבחינה פוליטית הוא מכיר בזה שייתכן שגוף שהיה גוף מסוים רוצה להיות מפלגה, הוא לא רוצה שהגוף המפלגתי ינצל את הנכסים שהיו בעבר לגוף הקודם, ולכן הוא כותב שנכסים יכולים להיות מנוצלים, הם ייחשבו תרומה, ומותר יהיה להעביר אותם למפלגה רק אם הם עצמם התקבלו לפי חוק המימון. כלומר, עמותה שמחליטה להתפרק כי היא רוצה לרוץ לכנסת ולהקים מפלגה, אם היא לא אספה 1,700 שקלים רק מאזרח ישראלי ולא מתאגידים, אסור לה, לפי חוק המימון, להעביר שום דבר למפלגה, כי אחרת זו תרומה אסורה מתאגיד והמפלגה תיקנס ותקבל את כל הסנקציות ממבקר המדינה. כמו כן, כל החשבונות של אותה עמותה, שאמורה להעביר רק בתנאי שהיא אספה את זה לפי חוק המימון למפלגה, מבוקרים על-ידי מבקר המדינה.
שלמה שהם
הם לא יעבירו, הם פשוט יהפכו להיות המפלגה.
סיגל קוגוט
נכון, על זה אני מדברת. ההצעה הזאת אוסרת את זה. לפי ההצעה, אפילו אם העמותה שוכנת בבניין משרדים וקמה מפלגה והיא רוצה למכור לה בכסף ריאלי, לפי שווי שוק, כי היא לא רוצה לעבור דירה, גם זה אסור, כי כתוב "אסור שימוש". חוק המימון אומר "אסור תרומה", כלומר, אסור לי לקחת את הנכסים ולתת אותם במתנה למפלגה, אבל החוק לא אוסר היום למכור במחיר שוק.
יוסף פריצקי
עורכת הדין קוגוט, יש לי מיילינג-ליסט של חברי העמותה.
סיגל קוגוט
כשאתה רוצה לעשות איזון עם מימון מפלגות אתה פוגע בחירויות אחרות, שבית-המשפט העליון, בפסיקתו, אמר שצריך להיזהר מאוד לא לפגוע בהן כמו חופש ההתאגדות, חופש הביטוי.
יוסף פריצקי
אני לא חוסם את חופש ההתאגדות. אם אתה רוצה להתאגד, תתאגד כמפלגה, זה בסדר גמור.
סיגל קוגוט
כאן אני עוברת לבחירת השם. בחירת השם זה חלק מהזהות, זה נחשב כחלק מחופש ההתאגדות, זה לא סתם שאומרים יהיה לך שם כזה או שם אחר, לא כך זה נתפס בפסיקה, זה חלק מההצהרה על הזהות שלך, לכן צריך מאוד להיזהר. הגיוני שעמותה קיימת לא תיתן למפלגה להירשם בשמה, זה סביר, זה קיים בחוק העמותות, אבל אם היא רוצה להמיר את פעולתה, היא לא רוצה להריץ רשימה וגם להישאר בתור עמותה, גם לאסוף תרומות כמו שהיא רוצה - - -
היו"ר אופיר פינס
צריך תקופת צינון של תשעה חודשים או של שנה.
סיגל קוגוט
כתוב פה גם "שהיתה רשומה", אפילו לפני 20 שנה.
יוסף לפיד
יש פה שימושים לרעה בכל מיני אופנים. היה יושב-ראש הוועד למען החייל בשם מוטקה ניר, אם אני לא טועה, שערב בחירות הוא רץ לראשות העיר אשקלון. הואיל והוא היה יושב-ראש הוועד למען החייל, פתאום הוועד למען החייל פרסם הודעות ענק, "למען חיילינו", עם צילום ענק של מוטקה ניר. לך תוכיח שהוא עשה את זה בשביל להיבחר.
עמירם בוגט
זה אסור גם היום.
סיגל קוגוט
בג"ץ בלם את זה במידת מה.
יוסף לפיד
דבר נוסף הוא, שאתה יכול בתור עמותה לעשות כל דבר שהוא פוליטי. דהיינו, עמותה אוספת כסף ויושב-ראש העמותה מתפרסם בצילומים וכן הלאה, וברגע האחרון רק משנים שם, אבל כולם יכולים להבין, ואת זה צריך למנוע.
יוסף פריצקי
זה בדיוק מה שאני רוצה.
היו"ר אופיר פינס
עמירם בוגט, אתה רוצה לתרום לנו את תרומתך לדיון?
עמירם בוגט
אין לי הרבה מה לתרום, סך הכול זו שאלה ערכית בין האפשרות שגופים חדשים חייבים כסף, רוצים להתרומם ולהיכנס למשחק הפוליטי בשלב יותר מאוחר. דוגמה שיכולה להיות, זה הנכים היום או המילואימניקים היום, וכל אלה שאין להם כוונה רעה, הם רק רוצים לעשות דברים טובים, ומגיע להם בשלב מסוים גם להיכנס למשחק הפוליטי אם הם ירצו, וכך נבנה החוק באותו סעיף 4, בחוק המבקר, וזה היה האיזון. אם היום אנחנו חושבים שהאיזון מנוצל לרעה, ואני מסכים שהוא מנוצל לרעה, צריך לשנות את זה, אבל עדיין לא לסגור את הדלת לחלוטין.
יוסף פריצקי
הצעת היושב-ראש היא הצעה מצוינת, היא אומרת לקחת תקופת צינון של שנה.
היו"ר אופיר פינס
שנה זה הרבה מדי. תהיה ביקורת ויבואו ויגידו בצדק, שחבר הכנסת פריצקי לא רוצה תחרות, וזו לא כוונת החוק. כוונת החוק היתה למנוע ניצול לרעה. מערכת בחירות בישראל היא שלושה חודשים, וזה המון זמן, אם מדברים על שישה חודשי צינון זה המון זמן, שנה, זה להגיד: חבר'ה, אנחנו לא רוצים אתכם בפוליטיקה.
יוסף לפיד
מה יהיה אם התעוררות תחליט להיות מפלגה? זה קרוב ללבך.
יוסף פריצקי
אדון בועז לול יכול ללכת למפלגת העבודה ולומר: שלום, אני בועז לול, יש לי רקורד פוליטי, תבחרו בי בפריימריז. זה בסדר גמור, אבל לא לזה אני מתכוון. אני מתכוון שתקום מפלגה שלא תיקרא התעוררות, היא תיקרא קימה או התעוררות חדשה עם אותו לוגו.
היו"ר אופיר פינס
זה לא רק השם, אלא הכסף. עמותת התעוררות פועלת בלי הגבלות, וכך עמותות צריכות לפעול, אבל אם אתה רוצה להפוך למפלגה, חלים עליך הכללים. לכן תקופת צינון של שישה חודשים היא סבירה. על יותר מזה לא הייתי הולך, זה נראה לי מרחיק לכת, זה כמו צו גירוש. דרך אגב, גם על קצינים עשינו אותו דבר, עשינו בסוף שישה חודשים ולא שנה, כי אחרת, אתה אומר לאלופים: אנחנו לא רוצים אתכם בפוליטיקה. אנחנו רוצים אתכם, אבל אנחנו רוצים שתחשבו לפני שאתם נכנסים.
יוסף פריצקי
בטעות התייחסתי רק לכנסת, אבל אני מדבר גם על בחירות לרשויות מקומיות.
סיגל קוגוט
אבל אלה חוקים אחרים, שהוועדה הזאת לא עוסקת בהם.
שלמה שהם
ועדת הפנים עוסקת בזה.
היו"ר אופיר פינס
אי-אפשר לתקן תיקון עקיף לחוק הרשויות המקומיות? עשינו את זה מאה פעמים.
סיגל קוגוט
לגבי הרשויות המקומיות צריך גם לעשות תיקונים בחוק הבחירות וגם בחוק המימון.
דורית ואג
אני לא מבינה מה יעשו עם הכסף של העמותה כשסוגרים אותה לפני שמקימים מפלגה.
יוסף פריצקי
יש חוק, ויגיד לך רשם העמותות, שאם העמותה מתפרקת חייבים להעביר את זה למטרה דומה לעמותה אחרת.
עמירם בוגט
לדוגמה, ניקח את עמותת התעוררות. עמותת התעוררות צוברת עכשיו נכסים, מקבלת את סעיף 46 מוועדת הכספים, סביר להניח, וכן הלאה. בעוד שנה יהיו בחירות, והיום היא מחליטה שהיא רוצה להתמודד, מה היא צריכה לעשות לפי ההצעה?
יוסף פריצקי
להעביר את זה לעמותה אחרת.
אתה וצלר
אם היא תמכור נכסים למפלגה, מה רע בכך?
יוסף פריצקי
גברתי ממשרד המבקר, אם אתם מוכנים להתחייב שאתם תבדקו, כמו שאמרה עורכת-הדין קוגוט, אם זה שווי שוק, אז בסדר, בבקשה. אני לא רוצה למנוע שווי שוק.
היו"ר אופיר פינס
הם יבדקו בכל מקרה, כי הם בודקים כל מפלגה.
עמירם בוגוט
הם מעבירים בחינם. עולמי וביתי העבירו לישראל בעליה נכסים בחינם 101 יום לפני הבחירות, וזה נחשב חוקי.
סיגל קוגוט
לא, דווקא ישראל בעלייה שילמה, ולכן היא לא נקנסה, והדרך השלישית לא שילמה והיא נקנסה.
היו"ר אופיר פינס
גברת אתה וצלר.
אתה וצלר
לסעיף הראשון אני לא אתייחס, אני אתייחס לסעיף השני. כיום קיים סעיף 8(א) שאומר: כל תרומה מכל תאגיד. זאת אומרת, שאם עמותה תעביר נכסים למפלגה, ברור שהיא נופלת במסגרת 8(א).
עמירם בוגט
השאלה היא התקופה. אם אני מעביר שנה לפני הבחירות - - -
סיגל קוגוט
אף פעם אסור לקבל תרומה מתאגיד.
עמירם קוגט
אני עדיין לא סיעה, אני גוף חדש, ועדיין הבחירות הם 200 ימים ויותר מהיום, אני מפלגה, ובאותו יום אני יכול להעביר. אני מפלגה ולא סיעה.
אתה וצלר
איך תעביר? אתה לא יכול לקבל תרומה יותר מ-900 שקלים או 1,700 שקלים לפני הבחירות.
עמירם בוגט
זה חל רק על סיעות או 100 ימים לפני.
אתה וצלר
לא, מהיום שמגישים בקשה לרישום מפלגה אצל רשם המפלגות.
היו"ר אופיר פינס
מפלגה, לא סיעה.
סיגל קוגוט
על מפלגה זה חל כל השנה.
אתה וצלר
לכן לא כל כך הבנתי את הסעיף, כי יש איסור מוחלט ב-8(א) לקבל תרומות מתאגיד וב-8(ב) ו-8(ג) יש איסורים לגבי גובה, ויש 8ד לגבי זה שסיעה חדשה יכולה לקבל מעמותה.
היו"ר אופיר פינס
אפילו עורך-הדין בוגט, שהוא רשם העמותות, הוא לא אדם מהרחוב והוא באמת מבין בעניין, נפל למלכודת. הבעיה שלכם שאתם כל הזמן מדברים בלשון סיעה ומתכוונים למפלגה, ויש המון בלבול, בעיקר בהנחיות של מבקר המדינה. הוא כל הזמן מתייחס לסיעות. מה זה סיעה? סיעה זה אפילו לא ישות משפטית. תדברו על מפלגות. סיעות זה כמה מפלגות.
אתה וצלר
סיעה זו מפלגה.
היו"ר אופיר פינס
עובדה שיש חוסר הבנה בעניין הזה.
יוסף פריצקי
האם סיעת שינוי, שרצה לכנסת השש-עשרה, יכולה לקחת את המיילינג ליסט של התעוררות? התשובה היא כן, ואת זה אני רוצה למנוע.
היו"ר אופיר פינס
התשובה היא לא.
יוסף פריצקי
היום אני יכול לקחת.
היו"ר אופיר פינס
לפי חוק מאגרי מידע אי-אפשר לקחת. אתה צריך הסכמה.
סיגל קוגוט
שם וכתובת זה לא מאגר מידע.
יוסף פריצקי
האם אני יכול לשאול מהם את האוהלים שלהם, לשאול מהם את הכובעים שלהם?
סיגל קוגוט
כובעים לא, אבל רשימת תומכים כן.
יוסף פריצקי
האם מפלגת הירוקים שניסתה לרוץ, ותרוץ שוב, יכולה לקחת את רשימת התומכים של אדם טבע ודין? אין לי בעיה עם עמותות שרוצות לעושת פעילות קהילתית פוליטית למען הערבים, למען הטבע, למען הירוקים, למען הדתיים, למען החילוניים, זה בסדר גמור, והיא לוקחת תרומות, והתרומות מוכרות במס, אבל ברגע שהן קופצות אל המגרש הפוליטי, אני מקבל את טענתו של היושב-ראש, הן צריכות לקבל עליהן מגבלות, ודרושה תקופת צינון. לא יכול להיות שאחרי שעשיתי שימוש בכספי הציבור, בתרומות, עשיתי מותג והכנסתי רעיון - - -
היו"ר אופיר פינס
יש את ישראל בעלייה שעשתה קריירה על עניין של העמותה של עולמי, ובעניין הזה היה רק כפסע בינה ובין חקירת משטרה וכן הלאה, כולנו יודעים את האמת.
יוסף פריצקי
הדרך השלישית.
היו"ר אופיר פינס
הדרך השלישית זה היה בפרהסיה.
אתה וצלר
הדרך השלישית נקנסה. אם ישראל בעלייה לא נקנסה, אולי היו סיבות שלא קנסנו אותה.
היו"ר אופיר פינס
יש משפט על ישראל בעלייה, משפט דיבה בין שרנסקי ויולי נודלמן.
יוסף לפיד
הקנסות הן פרסה, מפני שהמפלגות אומרות: אני אכניס עוד שני חברי כנסת ואז אני אשלם 300,000 שקלים. מר"צ הפרה בחוצות המדינה את הכללים, שהיא דווקא דוגלת בהם, של שמירת איכות הסביבה. אם אני אציב בלון ענק בפארק לאומי, שזה שטח אסור, ושלושת רבעי שנה אחרי הבחירות אתם תקנסו אותי ב-5,000 שקלים, אז הבלון לא עלה 500,000 שקלים אלא 515,000 שקלים.
סיגל קוגוט
עניין הבלון עבר תיקון, היום יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית יכול להוציא צו מניעה.
יוסף לפיד
אז הבלון יעמוד שם רק יומיים וחצי במקום שבוע.
היו"ר אופיר פינס
אני לא מציע לעשות ספקולציות על הקנסות, כי היתה, לא מזמן, מפלגה שעשתה את זה והיא שילמה ביוקר רב.
אתה וצלר
זה לא רק 15% סנקציה, כי לגבי תרומה בלתי-חוקית יש גם כפל התרומה, וזה יכול להיות סיפור דומה.
סיגל קוגוט
תרומה בלתי-חוקית זו גם עבירה פלילית.
שלמה שהם
עם כל העניין של חופש הביטוי וההתאגדות, ובדרך כלל דווקא בחוקים קודמים הייתי יותר בעד זה, בסיטואציה הזאת יש דבר חמור, וכן צריך לסגור את הפרצה הזאת, וצריך לחשוב איך לסגור אותה הכי טוב שאפשר. משום שברגע שעמותה פועלת, ועמותה אחר כך הופכת למפלגה, ועושה לא רק את ההכנסות אלא גם את ההוצאות כעמותה, מה שהיה בדרך השלישית, וההתאגדות למפלגה באה רק ברגע האחרון, לא רק שיש להם את היתרונות שאין למפלגות, הם משיגים יתרון עצום על כל המפלגות האחרות.

ממה נפשך? אם באמת כל ההגבלות שהטלנו על המפלגות, והיו על זה ויכוחים גדולים, לא פוגעות בחופש הביטוי, ודיברנו על זה שעמותה סתם מחליטה בדרך לתמוך במישהו מסוים, אז ודאי שפה פגענו קשה מאוד במפלגות, ביכולת שלהן לגיוס כספים. לא יעלה על הדעת שניתן למישהו אחר חופש מזה.
סיגל קוגוט
יש חוק מימון מפלגות.
שלמה שהם
מיד נדבר לגבי 8(א).

הבעיה היא שההצעה הזאת לא פותרת לגמרי. במה ההצעה הזאת עוזרת? היא אומרת שנכון שאדם, שהיה בעמותה מסוימת הולך להיות במפלגה, וכל הפרסומת של העמותה היתה עליו, הרי זה נכס, זה שתמונתו הופיעה X פעמים בשלטי חוצות זה חלק מהעניין.
לדעתי, צריך תקופת צינון יותר ארוכה, גם במעבר, צריכה להיות לפחות שנה. איפה חבר הכנסת פריצקי עוזר? הוא עוזר בשם. לפחות שלא תקרא לעצמך באותו שם, לפחות לא תיקח את הנכסים אליך בלי מגבלה.
סיגל קוגוט
אם אתה ממיר את הפעילות שלך, ואתה מוכר בציבור כמקדם אינטרסים, למה שלא תשתמש באותו שם?
יוסף פריצקי
תבטלי גם את ההגבלה על מימון מפלגות.
שלמה שהם
נניח שמחר באה אלי עמותה ואומרת: תעזור לי עכשיו בייעוץ משפטי טוב איך ללכת לכנסת וכן הלאה. ואז אני מקים עמותה, אני לוקח את כל התרומות, אני מביא את העמותה לסכום אפס 101 יום לפני הבחירות, אני מוציא את כל הכסף על פרסום האנשים האלה, ואז אני מקים מפלגה. אני לא צריך להעביר נכסים וכן הלאה.
סיגל קוגוט
אתה יכול להרחיב קצת את 8ד. אבל בהצעה כתוב "איסור שימוש". מה זה רשימת תומכים? אם אתה עמותה, ואתה יודע מי התומכים שלך, לא תשתמש בזה אחר כך כמפלגה? למה לא?
שלמה שהם
תחשבי עכשיו על אותם אנשים שרוצים לעבור על החוק או לאכוף אותו, לא על הישרים.
סיגל קוגוט
תרחיב את 8ד לגבי העבר.
שלמה שהם
זה לא פותר את הבעיה.
סיגל קוגוט
אתה לא יכול למנוע לגמרי מאנשים מפורסמים לרוץ לפוליטיקה. האזרח המודאג יכול היום לאסוף כמה תרומות שהוא רוצה, כי הוא לא מועמד לראש ממשלה. הוא יכול לאסוף מיליונים. תגיד שהוא עבריין?
היו"ר אופיר פינס
מה שאביגדור קהלני עשה - - -
סיגל קוגוט
זו היתה עבירה מה שאביגדור קהלני עשה, והוא נענש על זה. אף אחד לא אמר שמה שהוא עשה זה בסדר, גם לפי החוק הנוכחי זה לא בסדר.
היו"ר אופיר פינס
הוא לא נענש. הוא נענש רק על סוף העניין. הם תפסו שהיה תאריך הגשת בקשה ותאריך אישור, ולקחו את תאריך ההגשה. אבל שנתיים קודם, בכספים אדירים של המועצה האזורית רמת הגולן, עשרות מיליונים, הוא עשה כנסים בכל מדינת ישראל, שלטי חוצות בכל הארץ, חודשים, הכול בכספים של עמותה, לא של מפלגה. אם היו חלים עליו חוקי המפלגות, שני מנדטים הוא לא היה מקבל. הוא לא היה עובר את אחוז החסימה. אז הוא קיבל קנס, זה שטויות.
סיגל קוגוט
הוא לא עשה את זה בשביל לרוץ לכנסת.
היו"ר אופיר פינס
יש לך בכלל ספק בזה?
סיגל קוגוט
אין לי ספק בזה שעמותה יכולה לקדם רעיון, ובשלב מסוים לרצות להיות מפלגה. צריך לעשות מהלך שאתה סותם פרצה, אבל אתה לא בולם מהלכים טבעיים ולגיטימיים.
יוסף פריצקי
סיגל קוגוט, אני לא רוצה לאסור על אנשים, חברי עמותה, להיות חברי מפלגה, זה ברור. היום הפוליטיקה היא הרבה מאוד במדיה. מה שאומר יושב-ראש הוועדה, שאם אני נכנס למדיה התקשורתית הציבורית תחת תמונה, פרסום, שם, רעיון, רשימת תומכים וכן הלאה, וזה עולה הון כסף, ואותו גייסתי מן הציבור, במה שעשיתי אני לא יכול להשתמש, נקודה.
יוסף לפיד
הם אומרים לך שעם השם קל מאוד להגביל, אבל מה תעשה כשמדובר בבני אדם?
יוסף פריצקי
בני אדם אני לא יכול להגביל, אבל הוא לא יעשה שימוש במיילינג ליסט.
סיגל קוגוט
איך הוא לא יעשה שימוש? הוא מכיר את המיילינג ליסט, זה הוא.
יוסף לפיד
אדם כמו אליהו לא צריך את התרומות שלך, והוא לוקח מהקופה הפרטית שלו 10 מיליון שקלים בלי להרגיש שזה חסר לו.
סיגל קוגוט
הוא מועמד.
היו"ר אופיר פינס
היום כמעט כבר לא עושים את זה, כי יש יותר מדי מה להפסיד. פנינה רוזנבלום עשתה את זה.

אנחנו צריכים להחליט אם תיקון החוק הוא בחוק המפלגות או בחוק מימון מפלגות.
אתה וצלר
עניין השם ודאי לא במימון מפלגות.
היו"ר אופיר פינס
צריך להחליט מה אנחנו רוצים לתקן, האם את החוק הזה או חוק אחר.
סיגל קוגוט
או את שניהם.
היו"ר אופיר פינס
אם מקובל עליכם, עניין השם יהיה קשור לתיקון חוק המפלגות, ועניין המימון, הנכסים והשימוש וכן הלאה יהיה בחוק מימון מפלגות. דבר שני, אני מציע שעניין הצינון ייכנס לתוך החוק, זאת אומרת, שאם עמותה רוצה להפוך למפלגה, וצריך לראות את כל האופציות, אופציה אחת היא, שעמותה נשארת, אופציה שנייה היא שעמותה נסגרת. קודם כול, אם היא רוצה להפוך למפלגה, צריך להיות פרק זמן של שישה חודשים.
סיגל קוגוט
אם היא רוצה להשתמש באותו שם.
יוסף פריצקי
או בשם הדומה לו עד כדי להטעות.
שלמה שהם
או בנכסים.
סיגל קוגוט
נכסים זה בחוק מימון מפלגות.
יהושע צידון
מבחינת השם, הסעיף הזה מיותר לחלוטין.
היו"ר אופיר פינס
אתה היום מקבל שם שנקרא מפלגת עם חופשי.
סיגל קוגוט
הוא לא יאשר לפי הפסיקה היום. לפי בג"ץ, שניתן לפני חודשיים, לא נתנו לביבי לרשום את המפלגה המחנה הלאומי, כשאין מפלגה או עמותה כזאת.
היו"ר אופיר פינס
יהושע צידון, אתה פסלת את זה?
סיגל קוגוט
זאב בונה פסל את זה, ובג"ץ אישר את הפסילה הזאת רק לפני חודשיים.
היו"ר אופיר פינס
איך אישרת לקליינר את השם חירות?
אלישע צידון
קודם כול, לא אני אישרתי.
היו"ר אופיר פינס
מי שאישר. אתה מייצג מוסד.
סיגל קוגוט
מישהו התנגד לזה? יכול להיות שאף אחד לא התנגד לזה.
היו"ר אופיר פינס
אז מה אם אף אחד לא התנגד. על פניו איך הוא יכול לאשר לאדם לשאת בשם חירות, כשהיתה מפלגה כזאת במדינה.
אלישע צידון
הבחינה של השם מורכבת.
היו"ר אופיר פינס
אדוני הרשם, אני חושב שהכוונה של יוסף פריצקי צודקת במובן הזה שהוא רוצה להגביל את חופש שיקול הדעת של הרשם, והוא רוצה לקבוע שאם רוצים לקחת שם זהה או דומה עד כדי להטעות, יהיה אסור לאשר את זה.
אלישע צידון
הרשם ממילא לא - - -
היו"ר אופיר פינס
אמרתי לך לפני רגע שהרשם אישר למיכאל קליינר את השם חירות, כשהיתה כאן מפלגה שקראו לה חירות במשך הרבה מאוד שנים.
שלמה שהם
מה זה נקרא שיש בו כדי להטעות? יבוא אותו אדם שרוצה לרשום את השם ויגיד: אני לא רוצה להטעות, אני באמת קם על אדני אותה עמותה.
אלישע צידון
אותו אדם לא מעניין אותי.
שלמה שהם
אתה, לפי החוק הקיים, תגיד: אדוני, אני פוסל לך את השם, כי יש בו כדי להטעות. תבוא המפלגה ותגיד: זה לא להטעות. לכן צריך תיקון, בחוק מפורש.
סיגל קוגוט
אתה צריך לכתוב שני דברים. ראשית, אתה צריך לאסור על מפלגה להשתמש בשם של תאגיד הרשום כדין בישראל, כך זה כתוב גם בחוק העמותות.
היו"ר אופיר פינס
זה קיים?
סיגל קוגוט
זה לא קיים היום. היום כתוב "מפלגה". הוא נוהג כך, זה לא קיים היום.
היו"ר אופיר פינס
זו הפרקטיקה, ואני רוצה חקיקה.
סיגל קוגוט
כשמדובר בגוף שקיים, צריך לכתוב "תאגיד הרשום כדין בישראל". לגבי גוף שהיה קיים ורוצים להירשם על חורבותיו, כאן אתה רוצה תקופת צינון. אתה רוצה להגיד שאם רוצים להשתמש בשם של עמותה שהיתה קיימת, צריך לעבור צינון.
שאול יהלום
יוסף פריצקי, אתה מסכים לצינון?
היו"ר אופיר פינס
הוא מסכים, אבל רוצה שנה.
יוסף פריצקי
גם עורך-הדין שהם סבור שנה.
היו"ר אופיר פינס
אני לא חושב שתפקידנו לבלום גורמים שמוכנים לקחת סיכון, ולמשל לבטל את המסגרת הארגונית שלהם, ורוצים להתמודד לכנסת, ואנחנו נגיד להם: תעשו זאת שנה מראש. בפוליטיקה הישראלית, כשכל שבועיים יש בחירות וכדומה, שישה חודשים זה פרק זמן סביר ומאוזן.
שאול יהלום
נביא לדוגמה את אל-המעין. אל-המעין סוגרת, ואחרי חצי שנה עושה מפלגת אל-המעין, אחרי שהיא שיגעה את המדינה בכספים ובשיעורים ובשבתות ובטיולים ובטיולים לחוץ-לארץ.
היו"ר אופיר פינס
אני מודיע לך שאם החבר'ה האלה לא מקבלים כסף שישה חודשים, הם לא מקבלים חצי מנדט.
שאול יהלום
מה אתה מדבר? הוא אומר ששנה זה מינימום, אני הייתי אומר עשר שנים.
יוסף פריצקי
לקחתי את אדם טבע ודין או לקחתי מפלגות ירוקות, כי יש לי סימפתיה לנושא הירוק. תרוץ מחר מפלגה על נושא ירוק, נושא נפלא, לקחו על זה מהקרן החדשה לישראל - - -
שאול יהלום
קח מחר את ההסתדרות הכללית. היא אומרת מחר: במקום ללכת בדרך של איגוד, אני סוגרת את עצמי ועושה מפלגה. תן לה שנה.
אלישע צידון
בחוק החברות, אנשים שמבקשים להשתמש בשם של חברה שנמחקה, פרק הזמן הוא שנתיים.
סיגל קוגוט
זה לא כמו פעילות פוליטית.
היו"ר אופיר פינס
אני מוכן תשעה חודשים.
שאול יהלום
לא הבנתי מה זה "לא לעשות שימוש בשמות של חברי העמותה".
היו"ר אופיר פינס
תרד מזה.
סיגל קוגוט
זה לא אכיף לחלוטין.
שאול יהלום
מה שאתה רוצה לומר שאם קוראים למפלגה שלכם שינוי, אסור להגיד במקום שלישי עומד יוסף פריצקי שהוא היה יושב-ראש עם חופשי.
יוסף פריצקי
לא לזה אני מתכוון.
היו"ר אופיר פינס
אתה לא יכול לקחת את הרשימות של עם חופשי.
יוסף פריצקי
נכון, אני לא יכול לקחת מיילינג-ליסט או רשימות.
היו"ר אופיר פינס
לא לקחת את המיילינג ליסט של עם חופשי?
יוסף פריצקי
לא לקחתי.
שלמה שהם
מר פריצקי, רשימת חברי העמותה, לפי חוק חופש המידע, זה מידע שפתוח לציבור.
שאול יהלום
בעניין רשימת חברי העמותה, אתה צודק, אבל מה שהוא מתכוון: לא לעשות דברים במאגר המידע של העמותה.
יוסף פריצקי
שאול יהלום, יש לי בעמותה המון תורמים. דרך אגב, זה לא קל להשיג תורמים לעמותה. אני יכול להרים טלפון לתורמים האלה ולומר: תרמתם לאדם טבע ודין, עם חופשי, עכשיו אנחנו רצים למפלגה, תנו לי תרומה?
היו"ר אופיר פינס
הצינון יעשה את שלו. לגבי הכספים אסור לקבל כספים מתאגיד, זו תרומה מתאגיד.
סיגל קוגוט
האיסור הזה קיים היום.
אתה וצלר
נניח שהיא קונה את הנכסים שלה במחיר שוק או סוחרת במחיר שוק, מה הפגם בזה?
היו"ר אופיר פינס
לא יכול להיות, כי יש צינון.
סיגל קוגוט
צינון זה על שימוש בשם.
שלמה שהם
מה שאומר פריצקי, שגם אם קנית במחיר שוק, אסור, וזה מרחיק לכת.
אתה היית בעמותה שאמרה "פריצקי לראשות הממשלה", יום אחד העמותה התחסלה. לפי מה שאתה אומר עכשיו, אסור יהיה לרוץ בעצם.
שאול יהלום
מר פריצקי, נניח שיש עמותת צער בעלי-חיים, מחר היא נסגרת. אני, כמפלגה, רוצה לקנות את הבית. למה יהיה אסור לי?
דורית ואג
אומרים כן, במחיר שוק.
שאול יהלום
הוא לא מוכן לקבל מחיר שוק.
אתה וצלר
עד עכשיו, אם ראינו שהמפלגה רכשה או שכרה מהעמותה במחיר שוק, זה עומד בהוראות החוק.
היו"ר אופיר פינס
עניין הצינון הוא לא רק לגבי השם. אני רוצה שייווצר מצב שפרק זמן בין היותה של עמותה עמותה, לבין הפיכתה למפלגה, אני רוצה תשעה חודשים. בין סגירת העמותה לבין הקמת המפלגה צריכים להיות לפחות שישה חודשים.
שלמה שהם
מה אסור?
היו"ר אופיר פינס
אי-אפשר היום לסגור עמותה ומחר לפתוח מפלגה.
שלמה שהם
לגבי השם פתרנו, מה אתה עושה עם הנכסים? נכסים, בלאו הכי, מה שאסור למפלגה לקבל, היא לא תקבל. יוסף פריצקי אומר: אפילו שימוש, אפילו לפי החוק, אי-אפשר. זו הגזמה.
שאול יהלום
זו יכולה להיות בכלל עמותה, ללא קשר למפלגה שרוצה למכור.
שלמה שהם
פה לא פותרים את הבעיה. אותו סיפור יש בדרך השלישית, ולא פתרת, כי הדרך השלישית תגמור להוציא את הכספים שלה בתוך העמותה. היא לא תשאיר את הכסף, היא לא תשאיר כלום.
סיגל קוגוט
יש דברים שאי-אפשר למנוע.
היו"ר אופיר פינס
אני מסביר שאני כן יכול למנוע. עניין הצינון הוא לא רק לשם. מפלגה שעשתה תשעה חודשים ולקחה אותו שם, אז בתשעה חודשים האלה היא לא היתה יכולה לפעול פעילות. אם היא לוקחת אותו שם, היא צריכה לשבות מפעילות תשעה חודשים. צריך להיות צינון מלא לא רק בשם.
סיגל קוגוט
זה מה שאנחנו כותבים בחוק המפלגות.
היו"ר אופיר פינס
אם תשעה חודשים לפני הבחירות העמותה משותקת, זה בסדר מבחינתי.
יוסף פריצקי
לא לפני הבחירות, לפני המועד שהיא נרשמת.
אתה וצלר
הגשת הבקשה לרישום, זה המועד הקובע.
יוסף פריצקי
אם העמותה חיה, היא לא יכולה לתת נכסים.
סיגל קוגוט
אם היא נותנת תרומה, אסור היום.
היו"ר אופיר פינס
כל מפלגה מבוקרת על-ידי מבקר המדינה.
יוסף פריצקי
אני יורד מנכסים.
שאול יהלום
אני מבין שכאן היתה בעיה, כאשר התברר הנושא של עמותות ברק וכן הלאה--
היו"ר אופיר פינס
הבעיה לא התבררה פה.
שאול יהלום
--טענו שיש לקונה בחוק.
יוסף פריצקי
את הלקונה הזאת סתמנו כבר.
היו"ר אופיר פינס
לא זו השאלה. הסיפור הוא הדרך השלישית. הדרך השלישית בזמנו אמרה: אני ארשם כמפלגה בדקה ה-90, עד אז אני אפעל כעמותה. על עמותה לא חלות כל המגבלות של חוק מימון מפלגות. זה הסיפור.
שלמה שהם
הסעיף השני ירד?
היו"ר אופיר פינס
בתנאי שהצינון כוללני, שאפשר יהיה להבין שאי-אפשר לעשות שימוש.
אתה וצלר
למרות שזה לא נוגע אלינו, הצינון נוגע לכך שעמותה תפסיק לפעול תשעה חודשים?
יוסף פריצקי
אם היא רוצה להיות מפלגה באותו שם.
היו"ר אופיר פינס
זה כן נוגע לכם, כי אתם צריכים לראות שלא עשו פעילות. אתם תצטרכו לשאול את אדון בוגט, רשם העמותות, אם הם עשו פעילות בתשעה החודשים האלה, על זה אתם צריכים לפקח. נגיד שהיתה עמותה, היא הקימה מפלגה, היא לקחה את השם והיא הודיעה שהיא לא עשתה שום פעילות, ורואים שהיא לא עשתה שום פעילות.
אתה וצלר
היום זה לא בתחום הביקורת שלנו.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה שזה יהיה.
סיגל קוגוט
צריך לחסל את העמותה.
יוסף פריצקי
היא צודקת, צריך אישור מרשם העמותות שהעמותה התחסלה.
סיגל קוגוט
תראו איך זה כתוב בחוק העמותות: תאגיד שהיה רשום כדין בישראל, רישומו בוטל, וטרם חלף X זמן מיום ביטול הרישום של אותו תאגיד.
היו"ר אופיר פינס
אם היא לא חוסלה?
סיגל קוגוט
היא לא יכולה באותו שם עם הלוגו, היא יכולה בשם אחר. אם הדרך השלישית תגיד "אני לא אהיה הדרך השלישית, אני אהיה המפלגה למען רמת-הגולן" - מותר לה.
יוסף פריצקי
אני לא מוכן.
אתה וצלר
אתה צריך להגדיר את זה.
יוסף פריצקי
נגדיר את המונח שם, לרבות לוגו, סימן, כיתוב שיש בו עד כדי להטעות. יש מספיק מבחנים בפסיקה.
סיגל קוגוט
אין פה הטעיה. ההטעיה בכך שהם פועלים למען אותה מטרה? לא. אתה רוצה להגיד שעמותה בכלל לא יכולה להקים מפלגה?
היו"ר אופיר פינס
היא יכולה אחרי תקופת צינון.
סיגל קוגוט
כל עמותה שרוצה לרוץ לכנסת צריכה תקופת צינון?
יוסף פריצקי
כן.
סיגל קוגוט
אז זה לא קשור לשם.
היו"ר אופיר פינס
כל עמותה שרוצה לרוץ לכנסת אנחנו דורשים צינון.
שלמה שהם
כל מי שהוא חבר עמותה, הוא לא יוכל לרוץ לכנסת?
שאול יהלום
נביא דוגמה, שיש, למשל, בחירות בקרוב, ומחר מחליט צלי רשף שזה גורלי מאוד עכשיו, והוא מחליט ששלום עכשיו הופכת למפלגה.
היו"ר אופיר פינס
עד עכשיו הוא קיבל עשרות מיליונים מאמריקה.
סיגל קוגוט
זו פגיעה עצומה בחופש ההתאגדות. זה כאילו שתגיד שאם ביבי נתניהו היום, שהוא לא מועמד לראש ממשלה, והוא יכול היום לאסוף מיליונים, משום שהוא אזרח מודאג והוא לא מועמד לראש ממשלה, אז תגיד שאם הוא אסף מיליונים שנתיים לפני כן, הוא לא יכול לרוץ לבחירות.
יוסף פריצקי
תשעה חודשים אמרנו.
שאול יהלום
אם אל-המעין מקבלת עשרות מיליונים מתקציב המדינה, אז אתה אומר למעשה שתקציב המדינה נתן לה את המוניטין, נתן לה את הכוח, ואז יש בעיה. אבל אם שלום עכשיו לא קיבל פרוטה מהמדינה.
יוסף פריצקי
תרומות. אתה במפד"ל מקבל 1,700 לבית אב לשנה, אתה מקפיד על זה קלה כחמורה.
היו"ר אופיר פינס
יושב אדם 20 שנה מקבל תרומות של עשרות מיליונים הופך להיות מפלגה ברגע האחרון, וזה מה שעשה קהלני. בלי זה קהלני לא היה עובר את אחוז החסימה.
שאול יהלום
אומר לך הרשם שלחברה צריך שנתיים. למה למפלגה לעומת עמותה, שזה אתה אומר יותר גרוע אולי, למה אתה נותן רק תשעה חודשים?
סיגל קוגוט
שנתיים על השם זה בחברה, הוא רוצה למנוע רישום של מפלגה, למנוע התאגדות. הוא לא רוצה רק על השם.
שאול יהלום
אם הייתי חבר עמותה, אני לא אוכל להיות במפלגה?
יוסף פריצקי
לא זאת הכוונה.
סיגל קוגוט
מה כן?
היו"ר אופיר פינס
אם השם דומה, אבל לא נועד להטעות, כמו שאמרת, הוא היה הדרך השלישית ועכשיו הוא רוצה להיות רמת-הגולן, אז תשעה חודשים קודם הוא צריך להתנהג כאילו הוא היה מפלגה. זאת אומרת, על-פי דיני מימון מפלגות.
סיגל קוגוט
אבל הוא לא מקבל מימון.
שלמה שהם
מי זה הוא? הוא, זה עמותה? הוא, זה אדם פרטי? הוא, זה אדם שאין לא עמותה? ביבי נתניהו בלי עמותה עכשיו.
היו"ר אופיר פינס
אם ברגע זה ביבי נתניהו רץ לכנסת, מקים מפלגה על התרומות, אני טוען שצריכה להיות תקופת צינון.
שאול יהלום
אדוני היושב-ראש, אתם טועים. בדוגמה שנתתי עם שלום עכשיו, אם הם לא מקבלים כספי ציבור, אסור לאסור עליהם. הכי גרוע אם הוא היה מפלגה, וגם מפלגה יכולה להתנהג כך. מפלגה יכולה להגיד, עם כל הכבוד למבקר המדינה, אני לא הולכת לפי חוק מבקר המדינה, ואני אאסוף תרומות.
היו"ר אופיר פינס
זו עבירה על החוק.
שאול יהלום
לא, הוא לא מקבל מימון, ואז הוא אוסף תרומות.
אתה וצלר
יש מגבלה על הסכום, של 60,000 שקלים.
שאול יהלום
60,000 שקלים מבודד, אני יכול לאסוף מיליארד.
שלמה שהם
אתה נהנה מכל העולמות, וגם מקבל בסוף את המינון.
היו"ר אופיר פינס
לא ידעתי על הסעיף הזה. מרגע שיש סעיף כזה, שאול יהלום צודק.
יוסף פריצקי
אסור לה לקבל מימון.
היו"ר אופיר פינס
לא רק מימון. כסף ציבורי, זה לא רק מימון. זה שאדון ראש המועצה האזורית רמת-הגולן ישלח את כל הכסף לקהלני, זה מימון ציבור.
סיגל קוגוט
על זה היה בג"ץ. המדינה טענה שאי-אפשר לעשות זאת.
שאול יהלום
היה בג"ץ לא על מפלגה, אלא האם מותר לעמותת הגולן לקבל.
היו"ר אופיר פינס
בג"ץ אמר שכן.
שאול יהלום
אם בג"ץ היה אומר "זאת מפלגה", אולי הוא היה פוסק אחרת.
יוסף פריצקי
שאול יהלום, אתה אומר, ובצדק, שהעמותה במשך תשעה חודשים לא יכולה להיות מפלגה שתקבל מימון מאוצר המדינה וכסף ציבורי.
סיגל קוגוט
אני רוצה להבין את הרעיון.
היו"ר אופיר פינס
אסור לה לקבל כסף ציבורי, גיוס תרומות היא יכולה.
סיגל קוגוט
מה זה כסף ציבורי?
היו"ר אופיר פינס
זה עיריית נתניה, משרד הפנים וכן הלאה.
יוסף פריצקי
גופים הכפופים לביקורתו של מבקר המדינה.
אתה וצלר
כסף פרטי אפשר לאסוף מיליונים.
היו"ר אופיר פינס
גם עכשיו לפי החוק אפשר, מה אני יכול להגיד לו?
שאול יהלום
המפד"ל יכולה להגיד עכשיו: אני לא רוצה מימון מפלגות, אוספת כספים ועושה מה שהיא רוצה, בעוד עשר שנים אני עושה סוויץ' וחוזרת להיות עם מימון, זה מותר לפי החוק.
שלמה שהם
זה לא מדויק. מה שיעשו שייקחו משני העולמות. המפד"ל לא יכולה להגיד עכשיו "תשעה חודשים אני לא לוקחת מימון".
היו"ר אופיר פינס
כשעמותה רוצה להיות מפלגה זה תהליך, לא מחליטים ברגע, ובסוף יש החלטה. זכותי שהם ידעו, שהם צריכים לנהוג בצורה מסוימת. אם מחליטים להיות מפלגה עוד שלושה חודשים מהיום, הם יודעים את זה. כשאני רץ בפריימריז, למשל, כתוב לי בחוק הפריימריז מאיזה יום חלים עלי הכללים האלה. הם ידעו שהם עמותה היום, והם רוצים להיות מפלגה, שמיום מסוים יחולו כללים מסוימים.
אתה וצלר
זה קיים היום, מיום הגשת הבקשה לרישום מפלגה.
היו"ר אופיר פינס
אני מבקש להקדים את זה.
אתה וצלר
צריך מועד פורמלי, כי אחרת אי-אפשר לבדוק.
שלמה שהם
סעיף 8ג אומר: לא יאוחר מיום הצגת רשימת המועמדים. ברגע שאתה אומר מיום הצגת רשימת המועמדים אני לא רוצה מימון לעתיד, אז מותר 60,000, ואז אתה לא מקבל מימון כל הקדנציה. פה אנחנו מדברים על העבר.
שאול יהלום
הגשתי את הרשימה, אני מודיע לרשם המפלגות: לא רוצה אותך. אני עושה חופשי על הבר. עכשיו יש בחירות, בבחירות הבאות אני אומר: גמרנו, עושה סוויץ'. למה, אם אני עמותה, אוסרים עלי?
שלמה שהם
כי כעמותה אין לך שום מגבלה.
שאול יהלום
תחשוב שאני עמותה בתקופה הראשונה, מה ההבדל?
שלמה שהם
תוך כדי בחירות, זה אחרי שהצגת רשימת מועמדים.
היו"ר אופיר פינס
חברים, זו קריאה ראשונה ולא קריאה שנייה ושלישית. שלמה שהם יכין נוסח לתיקון לשני חוקים: חוק המפלגות וחוק מימון מפלגות. עניין השם הסדרנו באמצעות צינון של תשעה חודשים.
שאול יהלום
אני הצעתי שנה.
היו"ר אופיר פינס
הצעתי פשרה. אמרתם שנה, אני אמרתי שישה חודשים, חתכתי באמצע.

כשעמותה הופכת להיות מפלגה בשם אחר, אותם אנשים, אותם גורמים, אז אנחנו אומרים לה: שלושה חודשים לפני שניגשת ורשמת את עצמך, כשמקבלים את ההחלטה היא נופלת בהתייעצויות, שלושה חודשים לפני שאת מגישה את הבקשה לרשם המפלגות חלים עלייך שלושה דינים מדין המפלגות: האחד, אסור לקבל תרומות מחוץ-לארץ, שתיים, אסור לקבל תרומות מתאגיד, שלוש, יש רף מקסימלי לתרומה מיחיד.
אתה וצלר
אתה צריך גם לנהל חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה.
סיגל קוגוט
זה כל 8ד.
היו"ר אופיר פינס
שלושה חודשים נותנים לנו את מה שאנחנו צריכים.
שאול יהלום
יש לה בבנק 25 מיליארד שקלים.
היו"ר אופיר פינס
בכל מקרה היא לא יכולה לעשות שימוש בזה, כי זה תרומה מתאגיד. מרגע שהעמותה מפלגה, היא לא יכולה לגעת בזה.
שאול יהלום
אם היא מוותרת על המימון, היא יכולה.
היו"ר אופיר פינס
חברים, על-פי הנחיות שהצעתי, אלא אם כן שלמה שהם יבוא ויגיד "אני לא מצליח", אנחנו מביאים את הצעת החוק לקריאה ראשונה.
שאול יהלום
אני מבקשת להוסיף שהמסלול צריך להיות גם אם אותה עמותה לא בוחרת במימון. תחשבו על כל האפשרויות.
היו"ר אופיר פינס
שלמה שהם ישב עם יוסף פריצקי, עם סיגל קוגוט, עם אתה וצלר, רשם העמותות ורשם המפלגות על הנוסח. אנחנו מאשרים לקריאה ראשונה את הצעת החוק, אלא אם כן יש התנגדות. מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד - 3
נגד - אין
אושר להעביר את הצעת חוק המפלגות (תיקון עמותות), התש"ס-2000 לקריאה ראשונה,
לאחר תיקון הנוסח
היו"ר אופיר פינס
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים