פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/2925




5
ועדת החוקה חוק ומשפט
6.3.2001

פרוטוקולים/ועדת חוקה/2925
ירושלים, ט' בניסן, תשס"א
2 באפריל, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 273
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, י"א באדר התשס"א (6 במרץ 2001), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין – היו"ר
ציפי לבני – מ"מ היו"ר
אפי אושעיה
אלי בן-מנחם
יעל דיין
שירי ויצמן
נסים זאב
סאלח טריף
שאול יהלום
אליעזר כהן
יוסי כץ
ישראל כץ
עוזי לנדאו
סופה לנדבר
יוסף לפיד
ענת מאור
יוסף נהרי
יצחק סבן
אופיר פינס-פז
דליה רבין-פילוסוף
אברהם רביץ
ראובן ריבלין
יובל שטייניץ
מוזמנים
עו"ד יהושע שופמן - משנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד סיגל קוגוט - משרד המשפטים
עו"ד דלית דרור - " "
תמי אדרי - מנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית
אהוד שיל"ת - המפקח הארצי על הבחירות, משרד הפנים
יועץ משפטי
שלמה שהם
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרניות
אביגיל זכאי, איה לינצ'בסקי
סדר היום
1. הצעת חוק יסוד: הממשלה (ביטול והשבה), של חה"כ עוזי לנדאו – המשך
ההכנה לקריאה שניה ושלישית – הצבעות.
2. הצעת חוק הממשלה, התשס"א-2001.
הצעת חוק יסוד
הממשלה (ביטול והשבה)
היו"ר ציפי לבני
אני פותחת את הישיבה. לבקשת יושב-ראש הוועדה לא נפתח בהצבעות אלא נעבור על חוק הממשלה המונח לפניכם שמורכב מסעיפים שהיו קיימים קודם לכן בחוקי היסוד אבל מאחר שמטבעם הם אינם מתאימים להיכלל בחוק יסוד הם יישארו בחוק רגיל.

בבקשה, גב' סיגל קוגוט.
עו"ד סיגל קוגוט
שני הסעיפים הראשונים מורידים לחוק הממשלה את הסעיפים על הסכמים קואליציוניים שצריכים להיות בחוק רגיל ולא בחוק יסוד ונוסחם בחוק יסוד: הממשלה הנוכחי שהיה יותר מלא מהנוסח הקודם. (קוראת את סעיף 1(א)).
היו"ר ציפי לבני
אני מבינה שההלכה היא שזה לא רק בכתב אז למה אנחנו משאירים "בכתב"?
עו"ד יהושע שופמן
לגבי הסעיף עצמו הוספנו את הפרקטיקה שהיתה לגבי חוק התקציב, זה לא היה כתוב. לגבי ההסכם בכתב ההלכה היתה שצריכים להביא דברים בפני הכנסת אבל לאו דווקא עם הנחתו הפורמלית 48 או 24 שעות לפני כן.
היו"ר ציפי לבני
ואם נעשה הסכם בעל-פה?
עו"ד יהושע שופמן
הוא לא מחויב בהנחה, הוא מחויב בגילוי. העתקנו את הסעיף.
היו"ר ציפי לבני
אני רוצה להסביר למי שנכנס עכשיו. אנחנו עוסקים בסעיפים שנכללו קודם בחוקי היסוד ובעקבות תהליך העבודה בוועדה הוחלט שהם יהיו בחוק רגיל ולא בחוק יסוד. עכשיו אנחנו עוברים על חוק הממשלה שהוא איננו חוק יסוד, והוא כולל חלק מהסעיפים שהיו בעבר בחוק היסוד.
אופיר פינס-פז
למה זה בא עכשיו?
היו"ר ציפי לבני
זה הפיצול שביקשנו והיום ממילא נשלים את ההצבעות על חוק היסוד.

לסעיף 1(א) אני מציעה למחוק את המלה "בכתב" ובמקום זה יבוא: כל הסכם שנעשה בקשר לכך וכך מחויב בגילוי בפני הכנסת. ממילא זו ההלכה.
עו"ד יהושע שופמן
עבדנו לפי שני החוקים השונים. אם רוצים לשנות את הסעיף אי-אפשר למחוק רק את המלה "בכתב" מכיוון שמדובר בנוסח מלא שחייבים להניח. ההצעה היא שכל הסכם בעל-פה יועלה על הכתב ויונח ובעצם לא יהיה הסכם בעל-פה.
יוסף לפיד
אני רוצה לשאול את נציגי משרד המשפטים. מאז שחוקקו לראשונה את החוק הזה המציאו כל מיני הטבות שניתנות במסגרת הדילים הקואליציוניים. האם אין מקום להכניס פה נוסח יותר גורף? פה מפורט איזה סוג של הסכמות בכתב מחויבות הגשה, למשל סגן שר, אבל מה קורה אם ההסכם הוא להעביר את מינהל מקרקעי ישראל לצד השני? על זה אין פה אף מלה למרות שזה נושא הרבה יותר חשוב.
היו"ר ציפי לבני
ממילא אתה חייב את אישור הכנסת.
יוסף לפיד
תשכחו לרגע שאתם רוצים להעביר את החוק במהירות, תחשבו על הקונסקוונציות. הציבור רשאי לדעת על כל הסכם שיש לו משקל או משמעות ולא רק על הדברים המפורטים פה.
היו"ר ציפי לבני
תינתן על זה תשובה.
שאול יהלום
אני התכוונתי לומר דברים דומים למה שאמר חבר-הכנסת לפיד. אני רוצה להביא דוגמה. יש שרים, יש סגני שרים ופתאום יש חוק טל ויש הסכם בין אחת המפלגות לבין ראש הממשלה או לבין אני לא יודע מי, שאומר: אם אתם תצביעו על חוק טל אנחנו נמנה לכם סגן שר או סמנכ"ל, או שניתן לכם 100,000 שקל לתרבות חרדית. לא נאמר כאן שום דבר על כך שצריך להניח את ההסכמים האלה על שולחן הכנסת.

מבחינת הגילוי הנאות כל הסכם שנעשה בקשר לאיזו שהיא הצבעה, לאו דווקא לגבי כינון הממשלה, צריך לבוא לידיעה. לכן אני מציע שיהיה כתוב כך: נעשה הסכם בכתב בקשר לכינונה של ממשלה או בקשר להבעת אי אמון בה, או בהקשר להצבעה על חוק התקציב... או בקשר לכל הצבעה של סיעה תמורת תמורה. יש תמורה להצבעה ולכן צריך להיות הסכם. הסכם הוא חוזה תמורה וכל דבר שיש לו תמורה צריך להיות גלוי לחברי הכנסת לפני הצבעתם.

דבר שני. אני מציע שיישאר הסכם בכתב ולהוסיף: נעשה ההסכם בעל-פה – יונחו עיקריו על שולחן הכנסת.
נסים זאב
שאלה. האם יש הבדל בין הסכם לבין הבנות? האם מה שנדון וסוכם בעל-פה יש לו תוקף של הסכם או שזו הבנה?
היו"ר ציפי לבני
לא נעסוק כעת בקבלת ייעוץ על משמעות החוק הקיים והצורך בגילוי. מובהר שמה שיש לנו כאן זה מה שהיה קיים בחקיקה עד עכשיו. בנוסף, היו הלכות שהתייחסו לחקיקה הזאת, כולל הסכמים נוספים. מקובל עלי שנשאיר את זה אבל אני מבקשת שתתנו תשובה למה ההנחה לפני הכנסת נדרשת דווקא בנושאים האלה.
עו"ד יהושע שופמן
אני חייב להגיד שזו לא הצעה ממשלתית, זה לא ענין שהממשלה צריכה להביע בו עמדה, זה ענין לחברי הכנסת. אם ירחיבו את הסעיף הזה מקומו בחוק הכנסת ולא בחוק הממשלה. לכן אנחנו לא מביעים עמדה.
שאול יהלום
אני רוצה שתבהיר יותר.
היו"ר ציפי לבני
נעשתה כאן עבודה טכנית. החוק שאתה רואה לפניך הוא חוק שאיננו מחוקק מחדש אלא תהליך שבו נוסף חוק היסוד עם סעיפים קיימים. העקרונות האלה קשורים לקיומה של הממשלה ועל כן הם נמצאים בחוק הממשלה. מר שופמן העיר שהערתך המלומדת בדבר הצורך – אם קיים – לחשוף בפני הכנסת כל הסכמה שהיא בחיים הפוליטיים בישראל בוודאי ראויה לדיון רק שזה צריך להיעשות בחוק יסוד: הכנסת ולא בחוק הזה.
שאול יהלום
אינני מבין מדוע גבירתי היושבת-ראש מתעקשת להסביר את עמדת הממשלה כאשר היא עדיין לא יושבת בממשלה.
היו"ר ציפי לבני
מר שופמן אמר שלממשלה אין עמדה בנקודה שהצגת.
שאול יהלום
אני חוזר ואומר שמדובר לא רק בהסכמים בדבר כינונה של הממשלה אלא בהסכמים שהממשלה מעוניינת ורוצה בהם ועשתה אותם באמצע הקדנציה. אם בעוד שלושה חודשים הממשלה תעשה הסכם על חוק טל הוא צריך להיות מונח כאן. אני מתכוון לכך שכל הסכם צריך להיות מונח על שולחן הכנסת. לא קיבלתי תשובה על זה ולא על הצעתי השניה שהסכם בעל-פה עיקריו יונחו על שולחן הכנסת.
יוסף לפיד
גם אני עוד לא קיבלתי תשובה לשאלה המקורית שלי.
עו"ד יהושע שופמן
הסעיף הזה במהותו איננו סעיף ממצה לגבי חובת גילוי של הממשלה. הסעיף אומר שהכנסת מנועה מלהצביע הצבעות מסוימות אלא אם כן עברו תקופות מסוימות מאז הנחת ההסכם. יש הסכמים אחרים שהכנסת זכאית לקבל מכוח סמכות הפיקוח שלה על הממשלה, מכוח סעיף המידע, מכוח הלכות במשפט. הסעיף הזה אומר שיש רשימה סגורה של עניינים שהכנסת איננה רשאית להצביע עליהם אלא אם כן חלפה התקופה.
שאול יהלום
מדוע אי-אפשר להכניס לרשימה הסגורה גם הסכם שנעשה במשך השנה?
עו"ד יהושע שופמן
לא אמרתי שאי-אפשר, זה נושא לחברי הכנסת. הסעיף הזה מחייב את הממשלה ומגביל את הכנסת לגבי סדרי עבודתה. יש הסכמים על מגוון רחב של נושאים ואם רוצים שזה יהיה לגבי הכול אני מציע שזה יהיה במסגרת דיונים בוועדת הכנסת.
היו"ר ציפי לבני
קיבלת תשובה.
שאול יהלום
לא קיבלתי תשובה.
היו"ר ציפי לבני
יכול להיות שהתשובה איננה מספקת אותך לכן במסגרת הדיונים יש לך אפשרות גם להגיש תוספות באמצעות הסתייגויות לחוק.
שאול יהלום
היו לי שתי שאלות. לשאלה הראשונה קיבלתי תשובה חלקית מצחיקה ומגוחכת. אני מבין שגם הממשלה משתפת פה פעולה עם הדורסנות של שתי הסיעות הגדולות.

שאלתי את כבוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שאלה לגבי הסכמים בעל-פה ומדוע לא לכתוב שעיקרם יונח בפני הכנסת. על זה לא קיבלתי אפילו רבע תשובה.
היו"ר ציפי לבני
שאלתי בתחילת הישיבה בדיוק באותו נושא ואף נעניתי על-ידי נציגי משרד המשפטים. ניתן להוסיף זאת בחקיקה אך זה דורש שינוי נוסח. זו החלטה שלנו. במסגרת ההחלטות שיתקבלו כאן נצביע על זה.
יוסף לפיד
אני לא קיבלתי תשובה.
היו"ר ציפי לבני
אם לא קיבלת תשובה והחוק איננו מוצא חן בעיניך כפי שהוא, תוכל לדון בזה במסגרת הליכי החקיקה.
יוסף לפיד
מותר לי לקבל תשובה לשאלה שלי? תסלחי לי, את לא יכולה למנוע מהמשנה ליועץ המשפטי לתת תשובה לשאלתי.
היו"ר ציפי לבני
אני שאלתי שאלה, אתה שאלת שאלה, חבר-הכנסת יהלום שאל שאלה. ביקשתי מנציגי היועץ המשפטי לממשלה לתת תשובות לכל השאלות שהועלו. מר שופמן, האם יש לך מה להוסיף?
עו"ד יהושע שופמן
זו בערך אותה השאלה. אם הכנסת תרצה פרסום מלא יותר של הסכמים, היא תחליט על כך לגבי כל דבר וענין, לאו דווקא על הסכמי ממשלה, יכול להיות שמדובר על שתי סיעות שאינן מיוצגות בממשלה.
שאול יהלום
למה קבעת רשימה סגורה של חמישה דברים?
עוזי לנדאו
לא במסגרת החוק הזה.
שאול יהלום
אז בואו נוסיף את זה.
עוזי לנדאו
בהזדמנות החגיגית הזאת?
שאול יהלום
מדוע לא?
היו"ר ציפי לבני
חבר-הכנסת יהלום, בסוף הדיון אתמול סוכם שנקיים דיון ענייני – אנחנו משתדלים לקיים זאת – בטרם הצבעה על מה שנמצא היום על סדר יומנו תוך הסכמה והבנה גם עמך שנקדם את הדיון כדי להגיע להצבעות. אין כאן מצב שבו הגו במשרד המשפטים חקיקה חדשה ועשו רשימה סגורה כזו או אחרת. זה המצב החוקי הקיים גם אם לא נשנה את החוק. עד היום לא ראיתי שמישהו הגיש הצעת חוק לתיקון. אתה מוחה על כך שזו רשימה סגורה. אם במסגרת הליכי החקיקה הזאת תרצה להכניס תיקונים – הבנתי שיש לכם הסתייגויות לחוק שיוצבע עליהן – בסדר, הנושא עצמו מוצה.
שאול יהלום
אם אין לנו אפשרות להוסיף משפט אז בכלל אין צורך בדיון.
אופיר פינס-פז
לפרוצדורה. יש לי דעות על ההצעה הזאת כמכלול והייתי רוצה שחלק מהדברים יישארו בחוק יסוד. מי קבע? מי החליט?
עו"ד סיגל קוגוט
הוועדה החליטה אתמול.
אופיר פינס-פז
שכל זה מפוצל?
עו"ד סיגל קוגוט
ביקשו בוועדת הכנסת אישור לפיצול.
שאול יהלום
לא אושר פיצול.
דורית ואג
יוחלט היום.
אופיר פינס-פז
אם זה מפוצל, למה אנחנו דנים על זה עכשיו? ברגע שזה מפוצל נקיים על זה דיון בוועדת החוקה במועד אחר.
דורית ואג
הפיצול אומר ששני החוקים יובאו לקריאה שניה ושלישית בעת ובעונה אחת.
היו"ר ציפי לבני
אלה חוקים משלימים רק שזה ברמה נורמטיבית אחרת.
יוסף לפיד
בסדר.
שאול יהלום
אם עכשיו אין אפשרות לתקן או להוסיף משפט אז למה אנחנו דנים בזה? תצביעו על הכול וגמרנו.
היו"ר ציפי לבני
יושב-ראש הוועדה יחליף אותי.
יוסף לפיד
יש בינינו הסכמה ג'נטלמנית שאמרה שאנחנו לא עושים פיליבסטר, אני בוודאי שלא, ואתם מסכימים שאנחנו לא צריכים להעתיק באופן אוטומטי את החקיקה הישנה אלא לנצל הזדמנות זו לשפר דברים שטעונים שיפור. זה היה נכון עד אתמול. הבוקר סדר היום שלכם בכנסת דחוס ועכשיו עושים זאת בצורה של RE-ROADING. אני לא מסכים לזה. אני מדבר על הסעיף שמפרט איזה הסכמים יש להגיש לכנסת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה המצב כיום.
יוסף לפיד
יכולים להיות הסכמים הרבה יותר חשובים מאלה שמוזכרים פה. פה מוזכר למשל סגן שר אבל חבר-הכנסת יהלום הביא לדוגמה את חוק טל, אני הבאתי לדוגמה את ההסכם של העברת מינהל מקרקעי ישראל לידי השותף. הדברים האלה לא מכוסים פה. זה יוצר סיטואציה שבה הסכמים לא חשובים לא מוגשים לכנסת ואילו הסכמים חשובים לא מוגשים לכנסת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מוסכם שיהיה חוק ממשלה בהבדל מחוק יסוד: הממשלה.
אופיר פינס-פז
זה הוסכם אתמול. למה אפשר לבטל את נושא הקלון ברוב רגיל?
עו"ד סיגל קוגוט
נושא הקלון הוא בחוק היסוד, רק הפירוט כאן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כמו שאמר חבר-הכנסת לפיד סיכמנו שנדון בדברים אבל גם סיכמנו שהדברים האלה לא יעכבו את קבלת החוק.
שאול יהלום
אין טעם בדיון הזה, נצביע וגמרנו.
עוזי לנדאו
כאשר יש הסכמה והדברים מובנים לגמרי יש טעם בכך, אבל כאשר אין הסכמה ויש חילוקי דעות יסודיים זה ענין אחר.
שאול יהלום
להוסיף בסעיף שמדובר על כל הסכם מהותי זה יסודי?
עוזי לנדאו
כן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בבקשה, שלמה שהם.
שלמה שהם
הנושא הזה הורד מחוק היסוד לחוק רגיל. יש מי שיאמר שזה נכון ויש מי שיאמר שזה לא נכון. בכך שזה הורד לחוק רגיל אנחנו אומרים שהיכולת לשנות אותו פתוחה וקלה יותר. זה נושא כבד שצריך להגדיר אותו בדיוק ועל איזה הסכמים מדובר. צריך לעשות חוק שאפשר יהיה לאכוף אותו אחר כך. יכולים להיות הסכמים בעל-פה או מלים שנאמרו מתחת לשולחן בחוק כזה או אחר ואחר כך יהיה קושי רב לאכוף זאת. יהיה ויכוח – כמו שהיה בכנסות קודמות - האם היה הסכם או לא.
שאול יהלום
דובר על הסכם בעל-פה. לכן הסכם בעל-פה צריך להגיש לכנסת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה דעתכם שאת חוק הממשלה בלבד נביא בשבוע הבא?
עו"ד סיגל קוגוט
אפשר לעשות את זה.
שאול יהלום
אבל לא יכול להיות מצב שהמדינה תישאר רגע אחד בלי חוק בחירות מעודכן. מה שאתם עושים, עם כל הכבוד, זה מעשה שלא ייעשה בשום אמות מידה דמוקרטיות. אם מחר יש בחירות מדינת ישראל נשארת בלי אפשרות לעשות בחירות, דבר שמעולם לא קרה מקום המדינה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא המצב.
שאול יהלום
לכן שני החוקים צריכים לבוא כאחד. אם פיצלתם – הם צריכים לבוא בחדא מחתא.
ציפי לבני
אני מציעה שנקדם את ההצבעות על חוק היסוד ונשתדל לקיים היום גם את ההצבעות על חוק הממשלה. אין חלל משפטי שבו אם ייערכו מחר פתאום בחירות לא יהיה חוק שיחול עליהם.
שאול יהלום
הדגשתם בוועדת הכנסת שהם צריכים לבוא יחד.
שלמה שהם
לדעתי נכון להוריד את הדברים האלה לחוק רגיל. במסגרת הצעת חוק של הוועדה אפשר לטפל בנושא הזה כי זה מצריך דיון הרבה יותר מעמיק בשאלות מתי יהיה הסכם, איזה הסכם. ברגע שפותחים את ההסכמים בכתב להסכמים בעל-פה זה פתח לדברים לא ידועים.
שאול יהלום
עם כל הכבוד, זה שיא השחיתות שיעשו הסכמים ואפשר לשנות את החוק הזה. היום תוצג ממשלה ואם יש רוב של 61 על הסעיף של ההסכמים, מילא, צריך להציג אותם; ייעשו כאן ההסכמים הכי מושחתים בתולדות מדינת ישראל והם אפילו יבטלו את הסעיף הזה.
שלמה שהם
בזה אתה צודק.
שאול יהלום
אז איך הכנסתם את זה קודם?
שלמה שהם
מר יהלום, העמדה שלך היא שצריך להשאיר את זה בחוק היסוד?
שאול יהלום
מינימום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מציע שנעבור להצבעות בחוק היסוד ואחר כך נעבור לחוק הממשלה. קודם נחליט אם זה יהיה בנפרד או לא.
שאול יהלום
אני קודם כל רוצה לשאול.
עוזי לנדאו
זה פיליבסטר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מוכן לשנות את הצעתי. אנחנו נסכם את ההצבעות בחוק יסוד: הממשלה, כפי שסוכם. לאחר מכן ניכנס לדיון בשאלה האם לא לכלול גם את זה בחוק יסוד: הממשלה.
ראובן ריבלין
אדוני מתחיל להצביע?
היו"ר אמנון רובינשטיין
כן, על סעיפים שאין לגביהם חילוקי דעות. בעוד חמש דקות נתחיל את ההצבעה, בשעה 10:45.

(הישיבה הופסקה בשעה 10:35)

(הישיבה חודשה בשעה 10:40).
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מחדש את הישיבה. שלמה שהם, היועץ המשפטי של הוועדה, יקרא את הסעיפים שיש לגביהם חילוקי דעות.
שלמה שהם
הסעיפים שלגביהם יש חילוקי דעות הם כדלקמן: סעיף 23(א). היתה הצעה שכהונתו של שר תיפסק רק במקרה של פסק דין חלוט, היינו פסק דין שכבר היה עליו ערעור, או שעבר המועד להגשת ערעור. על זה צריך להצביע ויש שתי הצעות.

בסעיף 25 יש שאלה האם אנחנו עוסקים בסגן שר אחד או בשניים.
דורית ואג
אני מחלקת את המסמך הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם כך, אין צורך לקרוא את זה.

יש לנו ארבעה נושאים גדולים ואולי נקבע שההצבעה עליהם תהיה בשעה 12:30. הנושאים הגדולים הם: פיזור הכנסת, אי-אמון, שיריון החוק, ותחולת החוק.
שאול יהלום
מה זה פיזור הכנסת?
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי מחליט – ראש הממשלה או הממשלה, עם הנשיא או בלי הנשיא. חבר-הכנסת אופיר פינס הציע שמייד אחרי אי-אמון יהיו בחירות. על הדברים האלה צריך להחליט. סעיף התחולה שנוי במחלוקת קשה.
נסים זאב
יש כמה הצעות על כל סעיף.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נצביע על כולם ב-12:30. אני חוזר. יש ארבע סעיפים גדולים: פיזור הכנסת, אי-אמון, תחולה ושיריון. אלה ארבעת הנושאים המהותיים שנותרו בלתי פתורים.
אופיר פינס-פז
אני מציע שעכשיו נצביע על הדברים הגדולים, על היתר נצביע אחר כך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בסדר.
דורית ואג
חבר-הכנסת לנדאו, מי מצביע אצלכם?
ראובן ריבלין
אנחנו מסודרים. יש 4, אחד רזרבה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, היתה הסכמה בין כל החברים שהשתתפו בדיון שיהיה גוף שיהיה מוסמך לפזר את הכנסת. גם קיבלנו סקירה משני פרופסורים. יש חילוקי דעות אם הפיזור יהיה על-ידי ממשלה, או על-ידי ראש הממשלה. חילוקי הדעות האחרים הם האם להתאים את סעיף 22 ושזה יהיה בהסכמת נשיא המדינה כמו שכתוב היום בחוק, או בלי הסכמת נשיא המדינה. ההצעה שלי היא לקבל את עמדת משרד המשפטים. אנחנו מדברים על סעיף 30 בהצעה שלפנינו.

אני מצביע קודם על השאלה מי מפזר את הכנסת האם ראש הממשלה או כל הממשלה. הצעת משרד המשפטים היא להעתיק את סעיף 22 הקיים, דהיינו שראש הממשלה מפזר את הכנסת. מי בעד הצעת משרד המשפטים שראש הממשלה מפזר את הכנסת?

הצבעה
בעד – 14
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה שהממשלה כולה תפזר את הכנסת?

הצבעה
בעד - אין
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד זה שסמכות הפיזור של ראש הממשלה תהיה בהסכמת נשיא המדינה?
נסים זאב
מה היה עד היום?
היו"ר אמנון רובינשטיין
עד היום בחוק הבחירה הישירה צריך היה את הסכמת הנשיא. בחוק הקודם בכלל לא היתה סמכות פיזור. יש נימוקים בעד ונגד. הנימוק נגד אומר שלא לערב את הנשיא בדבר שיש בו חילוקי דעות; הנימוק בעד הוא שלא לתת סמכות לראש הממשלה לבדו. יש עוד נימוק שברוב המדינות , בעיקר בגרמניה ובאנגליה, יש צורך במי שעומד בראש המדינה.
עו"ד יהושע שופמן
מקובל על כולם שצריך איזה שהוא בלם. בחוק הקיים הבלם היחיד על ראש הממשלה היה של נשיא המדינה. אנחנו הצענו כאן את סעיף קטן (ב) שיש בו בלם כאשר אין לו סמכות חד-צדדית לפזר את הכנסת. אם סעיף (ב) יתקבל יש בלם, זו לא סמכות בלעדית של ראש הממשלה שאין ערעור אחריה.
שאול יהלום
אי-אפשר כך, אי-אפשר לדבר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם כך אני צריך לפתוח דיון על כל סעיף.
שאול יהלום
נכון.
יוסף לפיד
אתה לא יכול להצביע אם אתה לא נותן להסביר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני אסביר. יש עוד הצעה של חבר-הכנסת לפיד והיא שתוך 14 יום ראש הממשלה יכול לחזור בו מפיזור הכנסת.
יוסף לפיד
כדי שלא יהיה חאפ אתה נותן לנשיא זכות וטו של שבועיים. אם אחרי שבועיים ראש הממשלה מתעקש הוא יכול לעשות זאת למרות התנגדותו של הנשיא. אתה נותן איזה שהוא בלם שראש ממשלה שמתרגז בחצות לא יהפוך את המדינה בבוקר כי הוא לא צריך את הסכמת הממשלה. יש נשיא והוא אומר לו: לאט לך.
שאול יהלום
שתי ההצעות, גם של מר שופמן וגם של מר לפיד, הן הצעות מסבכות שלא יביאו לכלום כי הן מצפות שראש הממשלה יחזור בו. זה לא יהיה רציני. בהצעה על הסכמת הנשיא הוא מראש לא הולך כי הוא יודע שהנשיא לא יסכים אם זה לא יהיה שווה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נצביע. מי בעד זה שיהיה צורך בהסכמת הנשיא בדרך זו או אחרת?

הצבעה
בעד – 7; נגד - 7
היו"ר אמנון רובינשטיין
נביא שתי גירסאות.

אם תתקבל גירסה א', אנחנו רוצים להביא שתי גירסאות, או שנכריע כאן: 1. כמו שכתוב היום בסעיף 22, דהיינו שצריך את הסכמת הנשיא. 2. אומר טומי לפיד שאם הנשיא לא מסכים אחרי 14 יום ראש הממשלה יכול לדרוש את זה פעם נוספת ואז אין צורך בסמכות נשיא, זאת אומרת, מצמצמים את סמכות הווטו של הנשיא.

מי בעד ההצעה של חבר-הכנסת טומי לפיד?

הצבעה
דורית ואג
לא ספרתי כי לא יודעים על מה מצביעים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד הגירסה שלנשיא יש סמכות וטו בלי 14 יום?

הצבעה
בעד - 9
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו מביאים את הסעיף כפי שהוצע על-ידי משרד המשפטים.
עו"ד סיגל קוגוט
עכשיו צריך להחליט כמה ימים רוצים.
עוזי לנדאו
21 יום.
קריאות
סיכמנו.
ראובן ריבלין
אם אתה רוצה להעביר את החוק בואו נלך לפי הנוסח של הממשלה לכל האורך כי מדובר בניואנסים חסרי משמעות מבחינת הראייה הפוליטית.
יוסף לפיד
בעוד כמה שנים ניתקל בבעיה חמורה ואז יגידו שזה מפני שהוועדה הזאת פעלה בצורה של חאפ-לאפ כי אדון ריבלין רצה להעביר את זה מהר.
שאול יהלום
עוסקים במהות, בדברים דמוקרטיים, אז יקח עוד דקה, מה יש לכם?
נסים זאב
ראש ממשלה שהיה לנו שהכריז על פיטוריו בתוך 24 שעות בלא התייעצות עם השרים שלו חייבים להתקין לו בלם כמו הנשיא ולא לאפשר 14 יום שהציע טומי לפיד.
ראובן ריבלין
אדוני היושב-ראש, אני מבקש לנהל ישיבת ועדה שבה יש רק הצבעות, אף אחד לא מנמק.
עוזי לנדאו
היוזם רוצה לדבר.
ראובן ריבלין
בבקשה, נקיים את ההצבעה על החוק הזה בעוד שלושה שבועות.
שאול יהלום
איזו דורסנות, אתה כבר דורס את היוזם. תראה לאן הגעתם.
ראובן ריבלין
אתה כבר עושה פיליבסטר למעלה מחודש.
שאול יהלום
למה אתה אומר דבר כזה? הדורסנות שלכם כבר עוברת את גבול הטעם הטוב, לא את גבול הפוליטיקה.
עוזי לנדאו
אני לא הולך להעלות כאן שום דבר שלא היה כאן. בסעיף 30(ו) – זה מופיע בעוד כמה מקומות - מדובר על כך שאם יהיו בחירות מוקדמות הן יהיו ביום ג' האחרון שלפני תום 90 הימים. אין אפשרות לקרב את זה ב-10 ימים או להקדים את זה ב-20 יום. יש סעיף שמדבר על כך שאפשר להאריך את זה ל-100 ימים. אני מציע שבסעיף ההוא אפשר יהיה להאריך עד 100 ימים או לקצר בכמה שהכנסת תסכים עליו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני צריך לפתוח דיון חדש על זה.
עוזי לנדאו
לא צריך לפתוח דיון. לא דנו על הקטע של הקדמה, בוועדת הבחירות אמרו שהם לא יכולים לעשות את זה היום, אולי בעוד 10 שנים הם יוכלו.
עו"ד יהושע שופמן
בסעיף (ו) צריך להוסיף את המלים "חברי הכנסת".
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מצביע על סעיף 30 עם שתי גירסאות בענין סמכות הנשיא. מי בעד סעיף 30 על שתי גירסאותיו בענין פיזור הכנסת?

הצבעה
בעד – 14; נגד – אין
סעיף 30 אושר
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 30 התקבל.

סעיף 29. זה נושא חשוב מאוד. אנחנו כותבים פרוטוקול שנפרסם אותו לדורות הבאים ואני מבקש להיות מסודר. שלמה שהם יסביר את חילוקי הדעות ונצביע מייד אחרי זה, בלי דיון ובלי הערות ניסוח.
שלמה שהם
סעיף 29 מדבר על ההצעה שיהיה אי-אמון קונסטרוקטיבי, דהיינו, לא תהיה הצעת אי-אמון בממשלה אלא אם כן מוצע מועמד אחר לראשות הממשלה.
שאול יהלום
זה מעולם לא היה בכנסת.
שלמה שהם
יש כמה אפשרויות: האחת – להשאיר את הנוסח המוצע של אי-אמון קונסטרוקטיבי; השניה – לבטל את אי-האמון הקונסטרוקטיבי; השלישית של חבר-הכנסת פינס. הצעתו אומרת שהבעת אי-אמון בממשלה יראוה כהחלטה על התפטרות, זאת אומרת, שאין בכלל מצב שבו הרכבת הממשלה עוברת לסיעה אחרת ואם 61 הצביעו אי-אמון הכנסת מתפזרת.
אופיר פינס-פז
לגבי הגירסה השניה. אם מבטלים את אי-האמון הקונסטרוקטיבי מה קורה?
שלמה שהם
נשאר אי-אמון רגיל, לא צריך להציע מועמד לראשות הממשלה.
אופיר פינס-פז
נגיד שהאי-אמון עבר?
עו"ד סיגל קוגוט
מרכיבים ממשלה חדשה, הנשיא פותח בהליכים להרכבת ממשלה.
יוסף לפיד
אבל צריך אי-אמון ב-61?
היו"ר אמנון רובינשטיין
בכל מקרה.
יוסף לפיד
אז נשאר המצב שקיים היום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא. על 61 לא היו חילוקי דעות אבל ליתר בטחון אני רוצה להצביע.
יוסף לפיד
במשך שנתיים ראינו הצבעות אי-אמון חסרות כל משמעות. צריך להוציא את הדבר הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה בתקנון הכנסת, לא כאן בחוק יסוד.

אני מצביע. מי בעד זה שבכל מקרה אי-אמון יהיה ב-61?

הצבעה
בעד - 13
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד רוב רגיל?

הצבעה
בעד - אין
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד העקרון של אי-אמון קונסטרוקטיבי, דהיינו שהצעת אי-אמון מתקבלת אך ורק אם מציעים ראש ממשלה אלטרנטיבי?

הצבעה
בעד – 5; נגד – 4; נמנעים – 1
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה נושא מאוד חשוב, אני רוצה להציע לחברים להביא שתי גירסאות למליאה.
שלמה שהם
אי-אפשר, צריך לתקן סעיפים רבים אחרים.
אופיר פינס-פז
אני מציע שקודם נצביע על הגירסה שלי. אם היא תיפול אפשר יהיה ללכת הלאה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הגירסה של אופיר פינס. שימו לב, כשראש ממשלה נופל בהצבעת אי-אמון של 61 כפי שהחלטנו, הכנסת מתפזרת ויש בחירות חדשות, אי-אפשר להחליף ראש ממשלה.
אופיר פינס-פז
אני מוריד את הצעתי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מצביע. מי בעד הרעיון של אי-אמון קונסטרוקטיבי?

הצבעה
בעד – 7; נגד – 4
ההצעה נתקבלה
שאול יהלום
אני מבקש הסתייגות.
יוסף לפיד
אתה לא יכול להגיש שתי גירסאות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא מגיש.
ישראל כץ
אתה יוצר מצב שבו אין רוב לממשלה ואי-אפשר להביע אי-אמון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה מגיע בשעה השתים-עשרה? היו על זה דיונים במשך שבועות.

מי בעד סעיף 29 כפי שהוצבע עליו?

הצבעה
בעד – 8; נגד -
היו"ר אמנון רובינשטיין
בכל מקרה יש רוב. סעיף 29 עובר לקריאה שניה וקריאה שלישית.

הנושא הבא הוא האם לשריין את החוק הזה או לא. הרעיון הוא של 61 שלא יהיה קל לשנות את זה. לעומת זאת, הטענה של חבר-הכנסת לפיד, יהלום ושלי בדיון היתה שזה התקבל בצורה כזאת שנכנסו בזה דברים שיהיה קל לשנות את זה.

רובי, אני לא יכול לקיים את ההצבעה.
קריאה
- - -
ראובן ריבלין
לא היית פה, זה לא דברים כבקשתך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד שיריון החוק ב-61 חברי כנסת?

הצבעה
בעד –
דורית ואג
אי-אפשר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תספרי.
דורית ואג
הצבעה
בעד – 6
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי נגד השיריון?

הצבעה
נגד -
ראובן ריבלין
אתה לא יכול להצביע.
דורית ואג
יש בעיה עם חבר-הכנסת שטייניץ. אני לא יודעת כמה ספרתי.
ראובן ריבלין
בישיבה זו ציינתי מהתחלה: עוזי לנדאו, כץ ואני. מה זה? כל רגע באים ונכנסים ואנחנו מצביעים?
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא היה רוב.
נסים זאב
לא מקובל עלי שיוצאים לגייס חברים באמצע.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, היתה הצבעה.
קריאות
אין רוב.
שאול יהלום
גמרנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שיבקש רוויזיה.
שאול יהלום
סיכמנו שאין רוויזיה.
ראובן ריבלין
עם כל הכבוד, שאול יהלום לא ינהל את העניינים.

חבר הכנסת שטייניץ בטעות חשב שהוא יכול להצביע כאשר הליכוד מיצה את הצבעתו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נעשה הצבעה חוזרת. מי מצביע מהליכוד?
ראובן ריבלין
חבר-הכנסת עוזי לנדאו, חבר-הכנסת ישראל כץ, ואני.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה תואם את הרישום במליאה?
שאול יהלום
זה לא יכול להיות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יובל שטייניץ הוא חבר הוועדה.
ראובן ריבלין
כרגע שלושת חברי הוועדה מטעם הליכוד נמצאים כאן: חבר-הכנסת שטייניץ, חברת-הכנסת ציפי לבני, ועבדך הנאמן. חבר-הכנסת שטייניץ לא היה קודם. חבר-הכנסת עוזי לנדאו הצביע כל הזמן במקום חבר-הכנסת שטייניץ.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נכון.
ראובן ריבלין
תיכף אברר עם שטייניץ ואומר לך.
יוסי כץ
אני מציע לך שתיתן לו להצביע כחבר הוועדה.
ראובן ריבלין
אני יוצא לשנייה לדבר אתו.
נסים זאב
הוועדה כולה מחכה עכשיו שרובי ריבלין ישכנע את יובל שטייניץ. איזה ביזיון זה. כך מנהלים פה ועדה? זה ביזיון לוועדה.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מכריז על הפסקה של חמש דקות.

(הישיבה הופסקה בשעה 11:15)


(הישיבה חודשה בשעה 11:20)
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מחדש את הישיבה.

חבר-הכנסת שטייניץ, בבקשה.
יובל שטייניץ
אני אישית חשבתי תמיד שרצוי שראש ממשלת ישראל ייבחר בבחירות אישיות. גם בישיבות קודמות הודעתי שלמרות שבקדנציה הזאת לא היה בסיעתי דיון, בוועדה לא אכשיל את הבאת החוק למליאה, אתמוך בו באופן כללי ואשר לסעיפים אצביע על כל סעיף לגופו של ענין אם לדעתי החוק רצוי או לא רצוי. נושא השיריון הוא סביר ואלמנטרי ונראה לי שצריך לשנות את חוק היסוד ב-61.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אז למה הצבעת נגד?
יובל שטייניץ
עכשיו אני חוזר בי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הפתרון היחיד הוא שתהיינה שתי גירסאות.
שאול יהלום
לא יכול להיות דבר כזה.
אופיר פינס-פז
אני מבקש רוויזיה על הסעיף הזה.
שאול יהלום
לא. אי-אפשר לסכם אתי ואחר כך לתת רוויזיה.
שלמה שהם
שרוויזיה תהיה תוך רבע שעה.
שאול יהלום
סיכמנו שאין רוויזיות.
אופיר פינס-פז
לא נכון, אמרנו שיש רוויזיות באותו יום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני נגד חטיפת הצבעות. שרוויזיה תהיה תוך רבע שעה.
שאול יהלום
מאחר שיש בהילות אמרנו אתמול שלא יהיו רוויזיות. אם תהיה רוויזיה, אני אבקש רוויזיה על כל ההצבעות שהיו.
שלמה שהם
מדובר על חוק יסוד שהוא חלק משיטת המשטר שלנו שעד היום היה משוריין ב-61. להציע עכשיו שחוק יסוד: הממשלה ושיטת הממשל בישראל לחלוטין לא יהיו משוריינים לא נראה בעיני.
שאול יהלום
עם כל הכבוד לך יושב לידך פרופסור למשפט קונסטיטוציוני והוא אומר הפוך.
שלמה שהם
הוא לא אומר הפוך, הוא נמנע.
אברהם רביץ
עם כל הכבוד לשלמה שהם אין להשוות בין זה לבין חוק יסוד רגיל בספר החוקים. אנחנו מדברים פה על שינוי ואישית אני אצביע בעדו אבל דווקא האופן שבו הגענו היום להצבעה צריך ללמד אותנו שלא נהיה פזיזים ולא נקבע חוק לדורות. בואו ניתן לחוק לעבור ואחר כך נעשה את השיריון. אני בעד החוק.
שלמה שהם
אני אומר בברור שאני בעד שכל חוק יהיה משוריין, גם הקודם וגם זה.
יוסף לפיד
לדברים שלך יש משקל כי אתה היועץ המשפטי של הוועדה הזאת ופה אתה מתערב בוויכוח פוליטי מובהק. יש פה מחנה שחושב שזה חוק גרוע ולכן צריך להחליש אותו, ואילו אתה חושב שצריך לחזק אותו.
אופיר פינס-פז
הוא אומר את דעתו המקצועית.
שלמה שהם
זו דעה משפטית שכל חוק יסוד כזה צריך להיות משוריין.
שאול יהלום
אבל אתה רואה שפרופסורים לא חושבים כך. כל חוק יסוד מתקבל בבהילות כזאת? לא הסברת לי פעם שבחוק יסוד צריכים להיות דיונים קודמים?
יוסף לפיד
אני מניח שאם יושב-ראש הוועדה, שמקובל כמשפטן מספר 1 במדינה לחוק הקונסטיטוציוני נמנע מהצבעה או מצביע נגד, הוא לא משוכנע שמבחינה חוקית זה מחוייב המציאות.

מעבר לשאלה אם זה צריך להיות משוריין או לא יש שאלה של פרוצדורה בוועדת החוקה חוק ומשפט. אני יושב פה רק שנתיים ולא היתה דוגמה כזאת. אני לא יודע אם במקומות אחרים היה מצב שבו יושבים, מצביעים כחוק ואחרי ההצבעה מודיע יושב-ראש הסיעה שעכשיו הוא מחליף את האיש.
ראובן ריבלין
חשובה לי האמת. בהצבעה היו שלושה חברים ואחר כך הגיע לישיבה חבר-הכנסת שטייניץ. יש פררוגטיבה בליכוד שכל אחד בא מתי שהוא רוצה. בינתיים במשך שעה וחצי הצביעו שלושה חברים שנקבעו כמצביעי הליכוד והם מיצו את הצבעתם, זאת אומרת, לא יכול להיות שלליכוד יהיו 4 קולות. 3 הקולות ניתנו לגירסה אחת ולא יכול להיות קול רביעי. אם למשל הדבר היה בניגוד לדעתך, בצדק היית בא ואומר: איך בסיעה שיש לה 3 קולות אפשר להוסיף קול רביעי.
נסים זאב
יובל שטייניץ הוא החבר הקבוע בוועדה ועל-פי החוק ממלא המקום לא יכול לשבת בוועדה כשהחבר הקבוע נמצא פה.
אלי בן-מנחם
הסיעה תקבע.
יוסף לפיד
חבר-הכנסת ריבלין לא הציג את המציאות מפני שלא הצבעתם 4, הוא היה 1 מ-3 שהצביעו ובהצבעה שבה הוא הצביע בשם הסיעה שלכם ההצעה הזו נפלה. אז הוצאת אותו החוצה וציווית עליו לשנות את הצבעתו. לא יהיה דבר כזה. נא להביא את זה לוועדת הכנסת או למליאה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היתה הצבעה. סוכם אתמול שבקשות לרוויזיה הן רק תוך רבע שעה. חבר-הכנסת שאול יהלום אמר שהוא יבקש רוויזיה על הכול, חבר-הכנסת אופיר פינס ביקש רוויזיה רק על הסעיף הזה. אנחנו ממשיכים הלאה.
ראובן ריבלין
חבר-הכנסת לנדאו יצא ואני מצביע במקומו כחבר הוועדה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בשבילי יש 3 חברי ועדה מהליכוד.
ראובן ריבלין
שלושת החברים הקבועים בוועדה ציפי לבני, יובל שטייניץ ואני נמצאים כרגע.
שאול יהלום
כאשר לפני שבוע התווכחו מי יהיה יושב-ראש ועדת החוקה שאל אותי אחד העתונאים מבין היושבים כאן: למה רוצים כל כך להיות בוועדת החוקה? אמרתי שבדרך כלל החברים של ועדת החוקה הם אנשים ברמה קצת יותר גבוהה ששומרים על מלתם. אדוני היושב-ראש, אתמול היה סיכום על סדרי ההצבעה ואמרו לי: נעשה ישיבה בלי פיליבסטר, בלי רוויזיות ובלי התייעצויות סיעתיות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רוויזיה תוך רבע שעה.
שאול יהלום
לא. מטעמי הגינות קיבלתי את זה ואמרתי שאם הרוב רוצה להעביר חוק שאני מתנגד לו, בבקשה יעביר. לא יכול להיות שדווקא במקרה שהצד השני, לצורך זה, רואה שהוא נפל בהצבעה לא מהותית הוא רוצה רוויזיה. הרי החוק יתקבל והשאלה היא אם החוק משוריין או לא. אני אומר שצריך לכבד את ההסכם ולהמשיך היום בלי רוויזיות. אני מודיע שמכאן ועד הסוף אבקש רוויזיה על כל החלטה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא מבין מה ההתרגשות הגדולה, בכל זה מחליטה המליאה. אם תהיה הסתייגות שזה כן יהיה משוריין יגייסו 61 ואז תעבירו את הענין.
שאול יהלום
אם אתם כל כך חזקים – תעבירו כל הסתייגות על השיריון ב-61.
דורית ואג
אני רוצה לומר שלגבי שאלת השיריון נרשמה בפרוטוקול תוצאת ה"בעד" ולא נרשמה תוצאת ה"נגד". אני לא יכולתי לספור והפרוטוקול לא רשם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני ראיתי 4 "נגד".
שאול יהלום
היו 6 "נגד", 2 נציגי ש"ס, לפיד, רביץ, שטייניץ ואני. ו"בעד" היו 6.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אז היו 6 מול 6. חבר-הכנסת פינס, אני מבקש שאחרי הישיבה תנסו להגיע לסיכום בענין הרוויזיה. היתה כאן הצבעה.
עוזי לנדאו
ההצבעה היתה לא חוקית, הצביעו 4 אנשים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר-הכנסת שטייניץ, אתה הצבעת? הרמת יד?
יובל שטייניץ
מישהו ראה שלא הצבעתי?
אלי בן-מנחם
חבר-הכנסת יהלום, הוא טעה בהצבעה שלו.
יוסף לפיד
חבר-הכנסת שטייניץ הוא חבר הוועדה.
יוסי כץ
האם שלושת נציגי הליכוד הצביעו "בעד"? אם כן, וחבר-הכנסת יובל שטייניץ הצביע "נגד" הרי ההצבעה היא לא תקינה וצריך לעשות הצבעה חוזרת.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, כדי שלא תהיה כאן הכרעה על בסיס מפלגתי אני מבקש חוות דעת של שלמה שהם לגבי ההצבעה בלבד.
שאול יהלום
אבל הוא נוגע בענין, הוא כבר חיווה דעתו.
שלמה שהם
אני רוצה לשאול: דורית, את ספרת?
דורית ואג
ספרתי את ה"בעד", את ה"נגד" לא ספרתי. בדקתי את זה עם הפרוטוקול והיא אומרת שזה לא נרשם.
שלמה שהם
עכשיו הכול בהצבעה חוזרת.
אופיר פינס-פז
אני מבקש שעוד חמש דקות תהיה הצבעה חוזרת.
שאול יהלום
למה הצבעה חוזרת?
היו"ר אמנון רובינשטיין
אמרתי שאקבל את עמדת היועץ המשפטי.
שאול יהלום
תעשה פשרה: שתי גירסאות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בעקבות חילוקי הדעות הדבר ההוגן והצודק הוא להחליט מי בעד שתי גירסאות במליאה. יש לי חוות דעת של היועץ המשפטי. אני לא רוצה רוב מקרי ושמי שנכנס ויוצא יקבע עמדה.
ויצמן שירי
כך זה עובד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היו כאן פגמים בהצבעה. נביא שתי גירסאות למליאה ונריב על זה שם.
אלי בן-מנחם
היועץ המשפטי אמר שלא מופיעה בפרוטוקול הצבעת ה"נגד". למה אתה לא מצביע "נגד"?
שלמה שהם
אני בעד שתי גירסאות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הוא תומך בעמדתי, שתי גירסאות.
אלי בן-מנחם
בלי להצביע?
שלמה שהם
אם יש רוב לשתי גירסאות צריך ללכת עם זה.
ויצמן שירי
אין רוב לשתי גירסאות, תעמיד את זה להצבעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד שנביא שתי גירסאות בענין הזה?

הצבעה
בעד – 6; נגד – 8
ההצעה לא נתקבלה
ויצמן שירי
זה לא עבר.
אופיר פינס-פז
אמנון, תמשיך בהצבעה.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
דורית לא מצליחה לספור.
יוסף לפיד
הצעת פשרה של שתי גירסאות באישורו של היועץ המשפטי.
אלי בן-מנחם
לא קיבלנו אותה.
יוסף לפיד
אם לא מקבלים את הפשרה, אני עומד על כך שהיתה הצבעה והרוב הוא נגד שיריון, ורק זה יובא.
אלי בן-מנחם
היה רק "בעד", לא היה "נגד".
יוסף לפיד
לא יכול להיות. הם דחו את הפשרה אז גמרנו. היה רוב- - -
קריאות
לא היה רוב.
יובל שטייניץ
שלמה שהם הציע הצבעה חוזרת ואני חושב שזה הדבר הכי נכון.
נסים זאב
אני מציע להוריד את הסעיף. כיוון שהיה תיקו- - -
אלי בן-מנחם
לא היה תיקו.
נסים זאב
היה תיקו, 6 מול 6. אם לא רוצים להביא שתי גירסאות מן הראוי להוריד את הסעיף בכלל.
ויצמן שירי
למה לא הכרעתם את ההצבעה? חיכיתם לראות את התוצאה ואחר כך לדבר? למה הצבעתם? קודם מפסידים ואחר כך מעלים את השאלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני עושה הצבעה חוזרת על הפשרה של שתי גירסאות.
שאול יהלום
אני מציע לא לעשות. קבל שיהיה שיריון. אני מציע להימנע.
יוסף לפיד
אני לא אסכים לשיטות כאלה.
שאול יהלום
אז אל תשתתף בענין. זו דורסנות.
אלי בן-מנחם
זו לא דורסנות, זו דמוקרטיה, זה רוב.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא רואה מנוס אלא לקבל את עצת היועץ המשפטי לוועדה ולהצביע בעד שתי גירסאות.
אלי בן-מנחם
הצבענו עכשיו והרוב היה נגד זה.
ויצמן שירי
ההצעה של שתי גירסאות נפלה.
יוסף לפיד
אתה צריך DUE PROCESS.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מוכן ללכת לפי ההנחיות של הסגל המקצועי.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, עוד הפסקה של חמש דקות.

(הישיבה הופסקה בשעה 11:40)

(הישיבה חודשה בשעה 11:50)
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מחדש את הישיבה. אני מבקש משלמה שהם לתת חוות דעת כיצד לנהוג.
שלמה שהם
בהצבעה על סעיף 45 לחוק היתה השאלה האם הוועדה היא בעד שיריון החוק או נגד שיריון החוק. בעד שיריון החוק הצביעו 6 אנשים. בתוך ההצבעה של "בעד" הצביעו 3 נציגי הליכוד. תוך כדי ההצבעה נכנס לחדר הוועדה חבר-הכנסת שטייניץ וכאשר שאלו "מי נגד" הרים את ידו. כיוון שהליכוד מיצה את הצבעותיו בשאלה "מי בעד", לפחות באופן תיאורטי חבר-הכנסת שטייניץ לא יכול היה להצביע. משום שהתפתחו צעקות תוך הזמן הזה סברתי שלמען תקינות ההליך והגינותו היה ראוי לקיים את ההצבעה הזאת פעם נוספת. אני מבקש מיושב-ראש הוועדה לקיים אותה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לפי חוות דעת של היועץ המשפטי של הוועדה אני מצביע פעם נוספת. בינתיים חבר-הכנסת רביץ הגיש גירסה שלישית.
שאול יהלום
אני פונה לחבר-הכנסת עוזי לנדאו. לטובתכם, אני חושב שמחר אני יכול לשכנע חברים לא להצביע אפילו אם אתם הולכים לנהוג כמו רביץ. לכו על דבר מוסכם.
עוזי לנדאו
הלכנו על דבר מוסכם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נגמר הדיון. שלוש הגירסאות הן אלה: 1. שיריון ב-61 מייד. 2. נגד שיריון בכלל. 3. הצעתו של חבר-הכנסת רביץ שהחוק נכנס לתוקפו מייד אבל השיריון ייכנס לתוקפו חצי שנה לאחר הבחירות לכנסת ה-16.
יוסף לפיד
אני מבקש לרשום את מחאתי על הפרוצדורה. אני חושב שזה נתקבל באופן חוקי וחד-משמעי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היועץ המשפטי חיווה דעתו.
יוסף לפיד
אני לא מסכים לזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני הולך לפי חוות דעתו של שלמה שהם. אני מצביע. מי בעד שיריון של 61 מייד?

הצבעה
בעד – 8
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי נגד שיריון?

הצבעה
נגד - 6
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש החלטה לגבי השיריון. יש לחבר-הכנסת רביץ הצעה שהשיריון ייכנס לתוקפו רק חצי שנה אחרי הבחירות לכנסת ה-16. מי בעד?

הצבעה
בעד – 6; נגד – 8
ההצעה לא נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה לא התקבלה.
אברהם רביץ
אתם עלולים להפסיד את המשחק כי יש לנו רגישות רבה לגבי השיריון. אני מבקש הסתייגות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו עוברים לנושא התחולה. לא אתחיל דיון אבל היו בוועדה ויכוחים סוערים מאוד. הטענה היתה שאם תהיה תחולה לגבי הכנסת ה-16 זה שובר את כללי המשחק, כולל חוק הבחירה הישירה. מדובר על סעיף 48, הסעיף האחרון.
יוסף לפיד
זה סעיף אנטי דמוקרטי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מצביע. מי בעד תחולה מיידית כעת מהכנסת הבאה?

הצבעה
בעד – 8; נגד - 6
ההצעה נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה הסתייגות לסעיף התחולה.
שלמה שהם
אני מבקש להצביע על סעיף 45 ועל סעיף 48.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מצביע. מי בעד סעיפים 45 ו-48 להעברתם לקריאה שניה ושלישית?

הצבעה
בעד – 9; נגד - 5
סעיפים 45 ו-48 אושרו
היו"ר אמנון רובינשטיין
הסעיפים התקבלו.

אנחנו עוברים לסעיפים שאינם שנויים במחלוקת. בבקשה, שלמה שהם, נעבור סעיף סעיף.
שלמה שהם
הצבענו עד סעיף 20, כולל סעיף 20. בישיבה הקודמת היושב-ראש ביקש להצביע פעם נוספת על סעיף 18 שאיננו שנוי במחלוקת. אני מבקש להצביע עליו פורמלית לפי הנוסח של משרד המשפטים.

הצבעה
בעד – 10; נגד – 2; נמנעים - 1
סעיף 18 אושר
שלמה שהם
סעיף 21 אינו שנוי במחלוקת. מי בעד?

הצבעה
בעד – 8; נגד – אין; נמנעים - 1
סעיף 21 אושר
שלמה שהם
הסעיף עבר.

סעיף 22 אינו שנוי במחלוקת. מי בעד?

הצבעה
בעד – 9; נגד – אין; נמנעים – 1
סעיף 22 אושר
שלמה שהם
הסעיף עבר.

סעיף 23 מדבר על הפסקת כהונתו של שר, שאינו ראש ממשלה, מחמת עבירה. הסעיף היה מוסכם אבל היתה הצעה שהסעיף לא יחול כאשר מדובר בפסק דין רגיל אלא רק כאשר מדובר בפסק דין חלוט.
עו"ד יהושע שופמן
היה סעיף שדיבר על כל עבירה שיש עמה קלון. היו שתי הצעות: או שרק כשזה בפסק דין חלוט; או שזה בבית-משפט מחוזי. נוסף פה סעיף שזה בבית-משפט מחוזי וזה בא במקום פסק דין חלוט.
שלמה שהם
מי בעד הסעיף הנוסף כאשר בית-המשפט המחוזי בא במקום פסק דין חלוט?

הצבעה
בעד – 10; נגד – אין; נמנעים – 1
הסעיף הנוסף אושר
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה להסביר. היתה הצעה נוספת שכל הסעיף הזה יחול רק כאשר פסק הדין הוא חלוט.
יוסף לפיד
אני הצעתי את הסעיף הזה ואז באו עם ההצעה לבית-המשפט המחוזי ואמרתי שזה בסדר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נצביע על כל הסעיף.
שלמה שהם
מי בעד סעיף 23 בנוסח של משרד המשפטים?

הצבעה
בעד – 13; נגד – אין
סעיף 23 אושר
עו"ד יהושע שופמן
את הסיפא של סעיף 23(א) – שאם יש כתב אישום תלוי ועומד יהיו הוראות בחוק – ביקשנו להוסיף לסעיף 17 שעניינו ראש הממשלה.
שלמה שהם
זה מקובל. ההצעה היא שההוראות לגבי שר יהיו אותו הדבר לגבי ראש ממשלה בסעיף 17. מי בעד?

הצבעה
בעד - 13; נגד – אין
ההצעה אושרה
שלמה שהם
אותו הסדר יחול בסעיף 17 גם לגבי ראש ממשלה.

סעיף 24 מדובר בו על מילוי מקומו של שר שאינו ראש ממשלה. היו כמה גירסאות: 1. הנוסח שמוצע על-ידי משרד המשפטים. 2. שהתקופה תהיה שישה חודשים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא, היתה הסכמה.
שלמה שהם
אם כך, היתה הסכמה לגבי הנוסח שנמצא בפנינו. מי בעד סעיף 24?

הצבעה
בעד – 13; נגד – אין
סעיף 24 אושר
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה להזכיר שהענין של ממלא-מקום ראש הממשלה עוד לא דנו בו.
שלמה שהם
סעיף 25. קודם אני מבקש להצביע על הסעיף ואחר-כך על השאלה אם להגביל את מספר סגני השרים. מי בעד הסעיף כמו שהוא?

הצבעה
בעד – 12; נגד – אין
סעיף 25 אושר
שלמה שהם
הסעיף התקבל.

מי בעד שכל שר יוגבל לסגן שר אחד?

הצבעה
בעד – 8; נגד – 4
ההצעה להגבלה אושרה
שלמה שהם
יש רוב להגבלה של סגן שר אחד.
שאול יהלום
עכשיו הצבעתם על כך שגם סגן ראש הממשלה יכול להיות רק אחד. אני מבקש הסתייגויות.
שלמה שהם
סעיף 26. מי בעד סעיף 26?

הצבעה
בעד – 9; נגד – אין; נמנעים - 1
סעיף 26 אושר
שלמה שהם
סעיף 27 מדבר על הפסקת כהונת סגן שר מחמת עבירה. אין עליו מחלוקת. מי בעד סעיף 27?

הצבעה
בעד – 10; נגד – אין
סעיף 27 אושר
שלמה שהם
סעיף 28 עוסק בהתפטרות הממשלה. היתה הצעה שהממשלה תתפטר בהחלטה של רוב חבריה, והיתה הצעה שההתפטרות תיכנס לתוקף כעבור 48 שעות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה של משרד המשפטים היא להשאיר את הסעיף כמות שהוא. נצביע על שני הדברים. מי בעד שהתפטרות הממשלה תיכנס לתוקף רק אחרי 48 שעות?

הצבעה
בעד – 11; נגד – אין; נמנעים – 1
ההצעה אושרה
עו"ד סיגל קוגוט
כתוב בחוק שהתפטרות ראש הממשלה כמוה כהתפטרות הממשלה. אם ראש הממשלה מתפטר הממשלה כולה מתפטרת.
אופיר פינס-פז
זה לא אותו הדבר. יש דיון בממשלה והממשלה מחליטה להתפטר, לא ראש הממשלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כופים את זה על ראש הממשלה.

ההצעה השניה היא האם אפשר להתפטר ברוב רגיל או ברוב חבריה. מי בעד שזה יהיה ברוב חבריה, כלומר, רוב אבסולוטי של השרים?
יוסף לפיד
בלי ראש הממשלה? זאת אומרת שרוב חברי הממשלה יכולים להפיל את הממשלה?
קריאה
כן.
יוסף לפיד
אבל ראש הממשלה יכול לפטר את כל השרים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נכון, זה המצב.
יובל שטייניץ
במשטר פרלמנטרי שאתם רוצים לחזור אליו הכנסת מחליטה להפיל ראש ממשלה, לא הממשלה. אתה לא נותן לממשלה פריבילגיה כמו לכנסת.
יוסף לפיד
אם ראש הממשלה יכול לפטר את השרים איך הממשלה יכולה להתפטר?
יובל שטייניץ
רוב בממשלה לא יכול להדיח את ראש הממשלה, זה תפקיד של הפרלמנט.
אופיר פינס-פז
אני מבקש להביא הצעה לבטל את הסעיף.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שלא תהיה התפטרות של ראש הממשלה. מי בעד ביטול סעיף 28?

הצבעה
בעד – 10; נגד – 1
הסעיף בוטל
שלמה שהם
סעיף 28 בטל. על סעיפים 29 ו-30 הצבענו.

סעיף 31.
עו"ד סיגל קוגוט
הוועדה השאירה להכרעה שני דברים בסעיף קטן (ג). במקרה של פטירה או הדחה צריך לקבוע ראש ממשלה בפועל ויש פה שתי גירסאות. 1. שממלא-המקום הקבוע שמונה כממלא-מקום הוא יהיה ראש הממשלה בפועל כאשר נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו. 2. הממשלה תקבע שר מבין השרים שהם חברי סיעתו של ראש הממשלה שיכהן במקומו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כבר דנו בסעיפים האלה, אנחנו מצביעים כעת. זה הסעיף שדיבר עליו חבר-הכנסת שאול יהלום.
יובל שטייניץ
תיאורטית, אם ראש הממשלה יהיה מסיעת יחיד, לא יהיה ממלא מקום.
שאול יהלום
מה עם הסעיף שלי? זה קשור לסעיף 5.
עו"ד דלית דרור
הצביעו כבר על סעיף 5(ד) והחליטו נגד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, כאשר נרצח ראש הממשלה רבין הממשלה החליטה שזה יהיה שמעון פרס. מי בעד זה שאוטומטית זה יהיה ממלא-המקום? מי שמצביע - מי בעד זה שהממשלה תמנה?

הצבעה
בעד – 3; נגד – 11
ההצעה שהממשלה תמנה נתקבלה
יוסף לפיד
באיטליה ראש ממשלה נפל לידי טרוריסטים והוחזק בידיהם שלושה חודשים. אז נחכה עם ממלא-המקום עד שהוא ישוחרר?
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל לא החלטנו כך.
השאלה השניה
כאשר הממשלה ממנה ממלא-מקום בפועל הוא צריך להיות מחבר סיעתו של ראש הממשלה או לא. מי בעד שהוא יהיה מחברי סיעתו?

הצבעה
בעד – 10; נגד – 4
ההצעה נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
ממלא-המקום בפועל יהיה מחברי סיעתו.

מי בעד העברת סעיף 31 כולו לקריאה שניה ושלישית?

הצבעה
בעד – 12; נגד – אין
סעיף 31 אושר
היו"ר אמנון רובינשטיין
הסעיף עבר.
שלמה שהם
סעיף 32. צריך להצביע על ההצעה שהממשלה תהיה רשאית לשנות את חלוקת התפקידים בין השרים באישור הכנסת.
עו"ד יהושע שופמן
יש הבדל בין החוק הקודם לבין החוק הקיים בשני עניינים. האחד – מה שמופיע בסעיף קטן (א) המדבר על שינוי בחלוקת תפקידים. לפי החוק הקודם זה היה באישור הכנסת, לפי החוק הנוכחי זה לא באישור הכנסת; השני – בסעיף קטן (ג) מדובר על חלוקת משרדים וביטולם. בחוק הקודם זה היה באישור הכנסת, בחוק הנוכחי זה איננו באישור הכנסת. שני הדברים טעונים הכרעה כי הראשון הוא ענין פרסונלי ובמדינות שבדקנו את הענין אין צורך באישור הפרלמנט. הדבר השני הוא ענין מוסדי ויש מדינות שבהן הדברים קבועים בחוק ולכן יש מעורבות של הפרלמנט. לגבי הסעיפים האחרים הלכנו לפי המצב בחוק הישן ובחוק החדש גם יחד, דהיינו, לא שינינו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש כמה הצעות.
שאול יהלום
אני הצעתי שגם סעיף קטן (ד) יהיה באישור הכנסת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נכון. נצביע על (א) ו-(ג). מר שופמן הציג את עמדת משרד המשפטים והציע לחזור להסדר הקיים.
שלמה שהם
אני רוצה לומר שחשוב להקפיד על סמכות הפיקוח של הכנסת על הממשלה, לגבי סעיפים קטנים (א) ו-(ג) בוודאי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד אישור הכנסת בסעיף קטן (א)?

הצבעה
בעד – 10; נגד – 2
ההצעה נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד אישור הכנסת בסעיף קטן (ג)?

הצבעה
בעד – 8; נגד – 5
ההצעה נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש רוב בעד אישור הכנסת.
שאול יהלום
זה חיזוק הפרלמנט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה שיתוק הממשלה.

מי בעד אישור הכנסת בסעיף קטן (ד)?

הצבעה
בעד – 4; נגד – 8
ההצעה לא נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
אין רוב לאישור הכנסת.
שאול יהלום
אני מבקש הסתייגות.
שלמה שהם
מי בעד סעיף 32 כולו אחרי התיקונים שהתקבלו?

הצבעה
בעד - 9; נגד – 1; נמנעים - 1
סעיף 32 אושר
שלמה שהם
הסעיף התקבל.

סעיף 33 לא היתה עליו מחלוקת. מי בעד?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד - אין
סעיף 33 אושר
שלמה שהם
הסעיף עבר.

סעיף 34 מדבר על האצלת סמכויות. מי בעד?

הצבעה
בעד - 12 ; נגד - אין
סעיף 34 אושר
שלמה שהם
הסעיף התקבל.

סעיף 35 אין עליו מחלוקת. מי בעד?

הצבעה
בעד - 11 ; נגד – אין
סעיף 35 אושר
שלמה שהם
הסעיף התקבל.

סעיף 36 מוסכם על הכול חוץ מהערתו של חבר-הכנסת לפיד למחוק את סעיף קטן (2) המדבר על סודיות בקשר ליחסי החוץ.
שאול יהלום
על מה אתם מדברים, אם יש דברים סודיים? יכולים להיות יחסים עם מדינות שאפילו לא יודעים עליהם.
יוסף לפיד
על זה יש סעיף אחר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי נגד מחיקת סעיף קטן (2)?

הצבעה
בעד - מיעוט ; נגד - 7
ההצעה למחוק את הסעיף לא נתקבלה
שלמה שהם
סעיף קטן (2) נשאר.

מי בעד סעיף 36 כולו?

הצבעה
בעד – 10; נגד – 1
סעיף 36 אושר
שלמה שהם
הסעיף אושר.

סעיף 37 אין עליו מחלוקת. מי בעד?

הצבעה
בעד - 11 ; נגד – אין
סעיף 37 אושר
שלמה שהם
הסעיף נתקבל.
סעיף 38.
עו"ד יהושע שופמן
לדעתנו סעיף קטן (ב) מיותר.
שלמה שהם
מי בעד סעיף 38 (א)?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד - אין
הסעיף אושר
שלמה שהם
מי בעד סעיף 38(ב)?

הצבעה
בעד - 5; נגד – 3; נמנעים – 1
הסעיף אושר
שלמה שהם
הסעיף נתקבל.

מי בעד סעיף 39 – הכרזת מצב חירום?

הצבעה
בעד - 11 ; נגד – אין
סעיף 39 אושר
שלמה שהם
הסעיף נתקבל.

סעיף 40. מי בעד?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד – 1
סעיף 40 אושר
שלמה שהם
הסעיף אושר.

סעיף 41. מי בעד?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד – 1
סעיף 41 אושר
שלמה שהם
הסעיף נתקבל.

סעיף 42. ההערה יורדת. מי בעד?

הצבעה
בעד - 8 ; נגד – אין; נמנעים – 1
סעיף 42 אושר
יוסף לפיד
העובדה שהוא שוריין זה רק התקבל פה ולכן הוא לא שוריין. השאלה בעינה עומדת.
שלמה שהם
סעיף 43. קודם צריך להצביע על כל הסעיף. אחר כך צריך להחליט אם להעביר את סעיפים (ב) עד (ו) לחוק הממשלה ולא להשאיר אותם בחוק היסוד. קודם נצביע על הסעיף כולו לפני ההעברה. מי בעד סעיף 43 כולו?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד – אין
הסעיף אושר
שלמה שהם
מי בעד להעביר את סעיפים קטנים (ב) עד (ו) לחוק הממשלה?

הצבעה
בעד - אין ; נגד - 6
ההצעה לא נתקבלה
שלמה שהם
סעיפים (ב) עד (ו) נשארים בחוק היסוד.

סעיף 44. זה סעיף טכני שמאפשר לכנסת להזיז את מועד הבחירות אם הוא נופל בימי חג ומועד לגבי כל החוק.
שאול יהלום
סיכמנו שתהיה אחידות של 100 יום. לא יכול להיות שיש סעיפים שמדברים על 90 יום.
שלמה שהם
סעיף 44 חל על כל הסעיפים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אין חילוקי דעות לגבי הסעיף. יש הצעה לתקן את הסעיף כך שאם יהיה חג אפשר יהיה להקדים ולא לאחר. אנשי ועדת הבחירות אמרו שהם לא יכולים. חבר-הכנסת לנדאו אומר שיכול להיות שבעוד כמה שנים אפשר יהיה לעשות זאת.
תמי אדרי
אולי בעוד כמה שנים בכלל אפשר יהיה להקדים אבל אי-אפשר שנתחיל לעבוד לפי מועדים מסוימים ופתאום הולכים קדימה.
עוזי לנדאו
נשאיר את זה כך.
שאול יהלום
אני רוצה לתת דוגמה. הבחירות מתקיימות בדרך כלל בימי ג'. נניח ש-90 הימים מסתיימים ביום רביעי שהוא השבוע שלפני פסח.
עו"ד יהושע שופמן
לך אחורה ליום ג' שלפני יום רביעי שציינת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דנו בזה הרבה שעות. תוגש הצעה לתיקון החוק.

מי בעד סעיף 44 כפי שנוסח?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד – אין
סעיף 44 אושר
היו"ר אמנון רובינשטיין
הסעיף עבר.
שלמה שהם
סעיף 45 כבר הצבענו עליו.

סעיף 46. הסעיף מדבר על פיקוח הכנסת על חקיקת משנה. ההחלטה היתה להעביר את הנושא כולו כפי שהיה בחוק הממשלה לחוק יסוד: הכנסת. חבר-הכנסת יהלום רוצה שבמקום המלים "לא החליטה הוועדה" יבוא: לא החלה הוועדה לדון. אסביר זאת. הסעיף הזה אומר שאם הכנסת לא דנה בתקנות במשך 30 יום הן מאושרות אוטומטית. זה היה המצב הקודם. אומר חבר-הכנסת יהלום שאם הוועדה החליטה לדון אבל לא סיימה את דיוניה אי-אפשר לומר שהיא מאשרת אוטומטית. לכן במקום "לא החליטה" צריך לומר: לא החלה הוועדה לדון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה כפי שנוסחה על-ידי משרד המשפטים עם המלה "החליטה"?

הצבעה
בעד - 9 ; נגד – 2
ההצעה נתקבלה
שלמה שהם
הצעה נוספת של חבר-הכנסת שאול יהלום היתה שבמקום 30 יום יהיו 60 יום לוועדה להחליט.
אופיר פינס-פז
45 יום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה של 45 יום?

הצבעה
בעד - 9 ; נגד – אין
ההצעה נתקבלה
שלמה שהם
הנוסח יהיה "החליטה" ויהיו 45 יום.

מי בעד סעיף 46(א), סעיף 21א(א)?

הצבעה
בעד - 9 ; נגד – אין
הסעיף אושר
שלמה שהם
אנחנו מצביעים כעת על סעיף 46(א) כולו. מי בעד?

הצבעה
בעד - 11
שלמה שהם
בסעיף 46(ב) היתה הסכמה להתאחד על חמישה חודשים. מי בעד?

הצבעה
בעד - 10 ; נגד - 1
הסעיף אושר
שלמה שהם
סעיף 46(ג). בסעיף 36א(א) השאלה היא כמה זמן לאחר אי קבלת חוק התקציב לאחר תחילתה של שנת הכספים יראו את התקופה כאילו הכריזה הכנסת על התפטרותה. היה ויכוח אם התקופה תישאר שלושה חודשים או לפי המוצע 45 יום?
נסים זאב
אני בעד שישה חודשים.
יוסף לפיד
קיימנו את הדיונים האלה.
נסים זאב
קיימנו אבל לא קיבלתם את עמדתי. זו הצעה נוספת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד שהתקופה תהיה שלושה חודשים לפי המצב הקיים?

הצבעה
בעד - 10
ההצעה נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה של 45 יום?

הצבעה
בעד - 1
ההצעה לא נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה של חצי שנה?

הצבעה
בעד - 2 ; נגד – 7
ההצעה לא נתקבלה
היו"ר אמנון רובינשטיין
התקבל המצב הקיים, 90 יום.
עו"ד יהושע שופמן
בסעיף 36א(ב) מה שכתוב בהתחלה בסוגריים – 45 ימים – יימחק. בסיפא, אם יש בחירות או החלפת ממשלה בתקופה של הדיון בתקציב, כמה זמן נותנים לממשלה החדשה מאז כינונה להביא תקציב? כאן מופיע חודש או חודשיים. אנחנו הצענו שלושה חודשים אבל האוצר הציע חודש כדי לא למתוח את התקופה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
על שלושה החודשים כבר הצבענו.
שאול יהלום
לגבי הנוסח. נניח שחוק התפזרות הכנסת התקבל ב-1 בדצמבר?
עו"ד יהושע שופמן
זה חל. הצעת התקציב זה ב-1 בנובמבר.
שאול יהלום
ואם זה יום לפני ה-1 בנובמבר?
עו"ד יהושע שופמן
זה גם יחול מפני שיום לפני ה-1 בנובמבר הבחירות יהיו עד סוף מרץ.
היו"ר אמנון רובינשטיין
השאלה היא איזו תקופה לקבל?
שאול יהלום
זה לא מנוסח נכון. צריך לכלול את האפשרות שזה יומיים לפני הגשת התקציב.
היו"ר אמנון רובינשטיין
למען הסרת ספק קיבלנו את ההערה של שאול יהלום.
שאול יהלום
כולל מצב שהחוק התקבל לפני הגשת תקציב אבל הבחירות במועד של שלושה החודשים.
עו"ד יהושע שופמן
נוסיף עוד חלופה: במקום "פתח... ראש הממשלה" נכתוב: או התקיימו בחירות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בסדר.

נצביע על התקופה של חודש. מי בעד חודש?

הצבעה
בעד - 7
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד חודשיים?

הצבעה
בעד - 5
שאול יהלום
בואו נעשה פשרה ונקבע 45 יום?
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד 45 יום בסעיף קטן (ב)?

הצבעה
בעד - 11
היו"ר אמנון רובינשטיין
הסעיף אושר לקריאה שניה ושלישית.
שלמה שהם
סעיף 47. חוק יסוד: הממשלה בטל.
יוסי כץ
חזק ואמץ.
יוסף לפיד
זאת ההזמנות האחרונה להציל את נשמתכם השחורה. אני מציע לדחות את הדיון הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 47?

הצבעה
בעד - 6
נסים זאב
אל תקראי לאף אחד, אין דבר כזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי נגד?

הצבעה
נגד - 5
הסעיף אושר
נסים זאב
איזו שערוריה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חוק יסוד: הממשלה (ביטול והשבה) עובר לקריאה שניה ושלישית.

אני מודיע שבשעה שלוש יתקיים הדיון על חוק הממשלה.

הישיבה הופסקה בשעה 12:40

הישיבה נתחדשה בשעה 15:00



מכאן רשמה איה לינצ'בסקי



















































הצעת חוק הממשלה, התשס"א-2001
היו"ר אמנון רובינשטיין
הנושא על סדר היום, לאחר שאישרנו את חוק היסוד עם שינויים, זה חוק הממשלה. הנוסח נמצא בפני חברי הוועדה, עד סעיף 8 אין שינויים, בסעיף 9 יש שינויים בגלל הדיון הבוקר וזה יגיע מאוחר יותר.
יהושע שופמן
סעיפים 1 ו-2 לקוחים מסעיפים 17 ו-18 לחוק היסוד הקיים.
אופיר פינס-פז
יש לי הצעה, נוסיף את סעיף 1 שגמרנו לדון בו. היה דיון של 40 דקות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
על שניהם אנחנו הולכים להצביע. אני מצביע על סעיף 1 ו-2. מי בעד שני הסעיפים האלה?

הצבעה
בעד – 8
נגד – אין
סעיפים 1 ו-2 נתקבלו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיפים 1 ו-2 התקבלו פה אחד.
יהושע שופמן
סעיף 3 הוא סעיף משלים למה שנקבע בחוק היסוד שאושר, שאדם שהורשע בעבירה ונדון למאסר לא יכול להיות שר או ראש ממשלה, אלא אם כן קבע יו"ר ועדת הבחירות לכנסת שאין עמה עבירה של קלון. זה הסעיף המשלים שקובע מי מגיש את הבקשה ליו"ר.
אלי בן-מנחם
אין קשר לדרעי?
ראובן ריבלין
האם החוק הזה קשור בצורה כלשהי לדרעי? שיהיה ברור לפרוטוקול שזה לא קשור לדרעי, לפני שאני מצביע.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא חוק חדש, זה החוק הקיים. מי בעד סעיף 3?

הצבעה
בעד – 8
נגד – אין
סעיף 3 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 3 נתקבל פה אחד.
יהושע שופמן
הכוונה היא שמי שמבקש זה ראש הממשלה ולא אדם שרואה את עצמו כמועמד בפוטנציה. סעיף 4, דיברנו בחוק היסוד שאם יש תיק תלוי ועומד נגד אדם וכבר התחילו לשמוע את הראיות, לא יעבירו את הדיון לבית משפט אחר. קבענו ששר יועמד לדין בבית משפט מחוזי, אבל אם יש תיק בבית משפט שלום שכבר מתנהל ויש ראיות, אז משאירים את זה בשלום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 4?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיף 4 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 4 נתקבל פה אחד.
יהושע שופמן
סעיף 5 הוא סעיף שהוא סייג לקביעה ששר יועמד לדין בפני בית משפט מחוזי בעבירות תנועה, עבירות קנס, עבירות מנהליות. הוא יועמד לדין בבית משפט מחוזי או בית משפט שלום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 5?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיף 5 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 5 התקבל פה אחד.
יהושע שופמן
סעיפים 6 ו-7 הם מוצקים מחוק יסוד הקיים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גם סעיף 8.
יהושע שופמן
גם סעיף 8 למרות שהוא נושא אחר. לא שינינו דבר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם לא תהיה הצעה אחרת, אני מצביע על סעיפים 6, 7 ו-8 ביחד. מי בעד סעיפים 6, 7 ו-8?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיפים 6, 7 ו-8 נתקבלו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיפים 6, 7 ו-8 נתקבלו פה אחד.
יהושע שופמן
בסעיף 9 ישנו שינוי בעקבות החלטות שהתקבלו היום בנושא אישור הכנסת להחלטות ממשלה, זו רשימה של נושאים שלגביהם הממשלה צריכה להודיע לכנסת וקביעה שההודעה לכנסת תהיה על-ידי הודעה ליו"ר הכנסת והוא ימסור לחברי הכנסת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 9?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיף 9 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 9 נתקבל פה אחד.
יהושע שופמן
סעיף 10 הוא הודעות ברשומות כשיש הבחנה בין מה שהכנסת מפרסמת לבין מה שהממשלה מפרסמת. מה שבסמכות הכנסת, הכנסת מפרסמת; מה שבסמכות הממשלה, הממשלה מפרסמת. זו רשימה שמותאמת לכל השינויים שעשינו בחוק היסוד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 10?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיף 10 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 10 התקבל פה אחד.
אופיר פינס-פז
רציתי להציע שלשר תהיה סמכות לא להעביר חוק יסוד.
יהושע שופמן
סעיף 11 זה תיקון לחוק הכנסת, כיוון שיש הודעה אחת שהיא הודעה על אי קבלת תקציב, שזה גורר לבחירות, שהמיקום הטבעי שלו הוא בחוק הכנסת ולא בחוק הממשלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיף 11 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 11 התקבל פה אחד.

סעיף 12 מכיל את התחולה, באותו יום ובאותו מועד שגם חוק היסוד נכנס. מי בעד סעיף 12?

הצבעה
בעד – 9
נגד – אין
סעיף 12 נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 12 התקבל פה אחד.

אני מביא להצבעה גם את חוק היסוד וגם את חוק הממשלה לקריאה שנייה ושלישית. מי בעד?

הצבעה
בעד – 8
נגד – אין
הצעת חוק יסוד
הממשלה (ביטול והשבה)
והצעת חוק הממשלה, התשס"א-2001,
אושרו להעברה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הצעות החוק אושרו להעברה לקריאה שנייה ושלישית.
תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 15:15.

קוד המקור של הנתונים