ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 14/02/2001

חוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסד המכוון למתן שירות לקטינים, התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/2722



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
13.2.2001

פרוטוקולים/ועדת חוקה/2722
ירושלים, כ"ו בשבט, תשס"א
19 בפברואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 260
ועדת החוק, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"א בשבט התשס"א (14 בפברואר 2001), 09:00
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין - היו"ר
בנימין אלון
שאול יהלום
ציפי לבני
יובל שטייניץ
מוזמנים
עו"ד יהודית קרפ - משרד המשפטים, המשנה ליועמ"ש
עו"ד רחל גרשוני - משרד המשפטים, ממונה על חקיקה
בן-ציון בארנץ - משרד העבודה והרווחה, מפקח ארצי פנימיות
עו"ד רינת וייגלר-מורג - משרד העבודה והרווחה, לשכה משפטית
ליאורה עופרי - משרד העבודה והרווחה, לשכה משפטית- עבודה
חיים פוזנר - משרד העבודה והרווחה, מנהל האגף
לשירותים חברתיים
שושנה שטראוס - משרד העבודה והרווחה, לשכה משפטית – עבודה
עו"ד מיכאל אטלן - משרד העבודה והרווחה, לשכה משפטית
עו"ד ורד ברקוביץ - משרד החינוך, לשכה משפטית
עו"ד דורית מורג - משרד החינוך, יועמ"ש
נעמי שטרסר - אגף כוח-אדם בהוראה
סנ"צ רחל אדלסברג - המשרד לביטחון פנים, ר' מדור פלילי
סנ"צ אלינוער מזוז - המשרד לביטחון פנים, הלשכה המשפטית
סנ"צ אסף שחור - המשרד לביטחון פנים, ראש תחום אח"ק
מפקחת יפית יקותיאל - המשרד לביטחון פנים, אג"ת
עו"ד שרונה עבר-הדני - משרד הבריאות, לשכה משפטית
עו"ד דורי פינטו - סניגוריה ציבורית, סגן הסניגור הארצי
מירב דדיה - איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית
עו"ד רינת קיטאי - האגודה לזכויות האזרח
עו"ד אסף טויב - ההסתדרות הרפואית
עו"ד לימור סולומון - המועצה לשלום הילד
עו"ד שמואל סף - לשכת עורכי הדין
נועה בן-אריה - מרכז שלטון מקומי
יועץ משפטי
שלמה שהם
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
מתמחה ליועץ המשפטי
בועז פרסלר
קצרנית
אסתר מימון
סדר היום
הצעת חוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסד הקשור לקטינים, התש"ס-2000, של חבר הכנסת יובל שטייניץ
הצעת חוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסד הקשור לקטינים, התש"ס-2000,
של חבר הכנסת יובל שטייניץ
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא בוקר טוב, אבל אנחנו חייבים להמשיך למרות הידיעות הקשות. בשלב זה יש שבעה הרוגים בפיגוע באזוֹר. נהג האוטובוס הוא פלסטיני שמועסק על-ידי אגד באישור משרד הביטחון וגר בתל-אביב. נכון לעכשיו יש שבעה חיילים הרוגים וכמה פצועים קשה. משום כך אמרתי שזה לא כל כך בוקר טוב, אבל אנחנו חייבים להמשיך בעבודתנו.

חבר הכנסת שטייניץ, אנחנו מתכוונים לסיים את הצעת החוק היום, תציג את הפשרה שהשגת עם משרד המשפטים.
יהודית קרפ
אל תקרא לזה פשרה, זה היה ניסיון להגיע להבנות.
יובל שטייניץ
המחלוקת העיקרית או הבעייתיות העיקרית שעלתה בישיבה האחרונה היתה בעייתיות היישום - מהירות היישום, עלות היישום, המנגנון, סרבול המנגנון. הבעיה העיקרית היתה בסעיף 3, שהוא סעיף מנגנון היישום. אני לא אפרט את כל ההשגות שעלו, אבל הועלו השגות לגבי פנייה של מוסדות, איתור המוסדות שרשאים לקבל את המאגר הרלוונטי מהמשטרה, האם הם רשאים לקבל את כל המאגר או רק עובדים ספציפיים שביקשו להתקבל לעבודה, איך מאשרים את זה וכן הלאה.

בסוף קיבלתי את הצעת משרד המשטרה ומשרד המשפטים, ולמעשה גם את הצעתך, שהחובה למנוע את ההעסקה חלה גם על המעסיק וגם על המועסק, אבל הפרוצדורה היא כזאת שהמשטרה מרכזת את כל הנתונים הרלוונטיים, המועמד לעבודה מגיע למשטרה, ואם הוא בא לעבוד בבית ספר או בקייטנה, הוא מבקש אישור שהוא לא ברשימה, שנקרא לה הרשימה השחורה. כדי לקבל את האישור הזה, המשטרה תיתן לאדם, כמובן, רק אישור על עצמו, כלומר, איש לא יכול לתת לו אישור על אדם אחר, והוא יצטרך להגיש את זה למוסד החינוך. אותו אדם, כדי לקבל אישור כזה, צריך להביא תעודה או מסמך מהמוסד שמאשר שהוא מועסק בו או שהוא מועמד לקבלה אליו. כלומר, הורדנו את הפרוצדורה שקובעת שהמוסד בעצמו צריך לפנות, מכל מיני טעמים שמשרד המשפטים העלה, של פגיעה בפרטיות וכן הלאה. זה התיקון העיקרי.

תיקון נוסף הוא לגבי הגדרת בגיר. הוספנו את זה שבגיר הוא גבר שמלאו לו 18 שנים, ולא כל אחד. הסיבה היא מאוד פשוטה, העלותשל הקמת המנגנון וקבלת מאות ואלפי פניות כל שנה של אנשים שבאים לעבוד במוסדות חינוך, קייטנות, גני ילדים, מוסדות, שיש בהם רגישות גבוהה לגבי קטינים, וצריכים לקבל אישור לניקיונם בנושא של עבירות מיניות. אם רוב העבריינים שהחוק חל עליהם היו גברים, אבל היו גם נשים, החוק היה צריך לחול על כולם, אבל יש גבול לפוליטיקלי קורקט וליעילות של מנגנון ולעלויות של חוק ביחס לתועלת.

הנתונים שקיבלתי ממשטרת ישראל הם, שמאז קום המדינה הורשעו ונשפטו לשנה בפועל או יותר - החוק הזה לא חל על כל עבריין מין, אלא רק על כאלה שבית משפט החליט שהם נכנסים לשנה בפועל או יותר - - -
שאול יהלום
למה לא כתוב "או יותר"?
יובל שטייניץ
ברור ששנה וחצי כולל גם את השנה. כמו שכתוב עברייני מין, אבל יכול מישהו להיות מואשם גם בשוד, ולא כתוב: אולי מואשם גם בעבירות אחרות.
יהודית קרפ
תכתוב "לפחות".
היו"ר אמנון רובינשטיין
הכוונה ברורה.
יהודית קרפ
הכוונה לא ברורה.
יובל שטייניץ
כמו שהיינו אומרים שכתוב "שנה על עברייני מין", ואם מישהו נשפט לשנה על עבריינות מין, אבל לפני זה גם על שוד, אז אולי זה לא חל עליו.
רחל גרשוני
צריך לתקן.
יובל שטייניץ
ברור שאם מישהו נשפט על תקיפה מינית לשנה, ושנתיים על שוד, זה חל עליו. ולכן ברור שמי שנשפט על תקיפה מינית לשנה ולעוד שנה, כלומר, לשנתיים, זה שנה בפנים.
רחל גרשוני
למה לא להבהיר את זה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו נבהיר את זה.
יובל שטייניץ
הנתונים שקיבלתי ממשטרת ישראל במהלך הוויכוח, על עלות החוק וסרבול המנגנון והזמן שיידרש כדי להפעיל את החוק הזה - הרי זה חוק שמטרתו העיקרית היא לתת הגנה על קטינים, למנוע קרבה של עברייני מין, שחוזרים באחוזים מאוד גדולים על הפעילות שלהם - הם שמאז קום המדינה הורשעו 3,500 גברים בתקיפה מינית וקיבלו שנה או יותר, כלומר, כאלה שנכנסים במסגרת החוק, 3,500 גברים בוגרים ושש נשים. מתוך שש הנשים הללו, שקיבלו שנה מאסר או יותר, היו הרשעות גם על תקיפה מינית, אבל גם על סל עבירות אחרות, כלומר, שהחוק שקובע שנה על תקיפה מינית לא חל עליהן. מאז קום המדינה החוק לא חל על אישה אחת, ואולי אם היינו משנים אותו הוא היה רלוונטי לאותן שש נשים. מאותן שש נשים רק שתיים הורשעו שוב, כלומר, זה לא כמו אצל גברים, שרובם של עברייני המין חוזרים. יש גבול עד כמה אפשר לשחק עם הפוליטיקלי קורקט. אם זה לא חל מאז קום המדינה על אישה אחת, גם אם זה היה חל על שתיים או שלוש, לעומת 3,500, ויש עלות לחוק ויש סרבול ויש מנגנון ויש פניות, אז הדבר הזה יכול להיחסך, וזה גם יוכל לקדם את הפעלת החוק, במקום שייקח שנה, שנתיים להקים את כל הרשימה ואת כל הצוות שצריך לבנות עכשיו לכל מורה או גננת שבאה, אפשר לקצר את הטווח, כי זה חל רק על גברים, ואז המספרים הרבה יותר קטנים, בעיקר במערכת החינוך.
יהודית קרפ
מדוע הגעת למסקנה שהסטטיסטיקה מראה שאין אפילו אישה אחת שנופלת במסגרת הזאת?
יובל שטייניץ
הנתונים הבסיסיים הם שרק שש נשים הורשעו מאז קום המדינה לעומת 3,500 גברים. זה כבר יחס של 1 ל-500, זאת אומרת, חמישית אחוז. אותן שש נשים, שקיבלו שנה או יותר זה היה על סל שלם של עבירות, שתקיפה מינית היתה אחת מהן, ומתוכן רק שתיים הורשעו שנית.

למה חוקקנו את החוק הזה? כי הסתבר שרוב עברייני המין, הגברים, מורשעים אחר כך שוב, זאת אומרת, הם חוזרים לתקוף אחרי שהם יוצאים מהכלא.
יהודית קרפ
יש שתיים שהורשעו שנית על עבירת מין?
רחל אדלסברג
יש שתיים שהורשעו שנית על עבירת מין, אבל בשני המקרים האלה הן לא היו מקבלות שנה מאסר אם הן היו מורשעות רק על עבירת מין. מתוך השתיים רק אחת הורשעה על עבירת מין נגד קטין.
יובל שטייניץ
זה לא היה חל אפילו עליהן, כי אותן שתיים, בפעם הראשונה שהן הורשעו וקיבלו שנה, עבירת המין היתה רק חלק קטן מסל העבירות הכולל שעליו הן קיבלו את השנה. זאת אומרת, עד היום זה לא חל אפילו על אישה אחת.
יהודית קרפ
אני לא חושבת שהמשטרה יכולה לעשות את הפיצול בתוך פסק-הדין. הן הורשעו על מכלול ולכן העונש שלהן הוא פחות משנה.
יובל שטייניץ
יהודית קרפ, גם אם לא היה מדובר בשתי נשים, אלא בעשר נשים מתוך 3,500, היה מקום למחשבה סבירה. את יכולה לחשוב אחרת, שאפשר להקים מנגנון יקר כזה כדי להגן על ילדי הגן ובית ספר וקייטנות וכן הלאה בפני 3,500 עבריינים, אבל לא שווה להכפיל את העלות וגם לגרום לזה שבמקום שישה חודשים ייקח שנתיים להתחיל להפעיל את החוק הזה רק כדי להגן בפני עוד שש או עשר נשים. יש גם היגיון בסיסי מעבר לתרבות של פוליטיקלי קורקט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הוא אומר שיש עניין של מאזן הנוחות.
יובל שטייניץ
אני לא רוצה שכדי להגן בפני עוד שתי נשים ייקח שנה נוספת כדי להפעיל את החוק ולהקים את המנגנון, ובאותה שנה אני לא מגן בפני 3,500 גברים.

היו פה ושם עוד תיקוני נוסח. אני מודה לרחל גרשוני ממשרד המשפטים על כל מיני תיקוני נוסח, דברים שלא ראינו, שהתחדדו שם.
שמואל סף
אם נשמט משהו מהצעת החוק זו טעות או שזה מכוון?
יובל שטייניץ
מה נשמט?
שמואל סף
עבירה של קטין.
יובל שטייניץ
זה גם נושא מהותי. הכנסנו שני תיקונים: האחד, שכללנו רק גברים, והשני, עבירת מין בכלל, שהורשעו בגינה לשנה או יותר, ולא רק עבירת מין נגד קטינים, בגירים שהורשעו בעבירות של תקיפה מינית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה מה שמשרד המשפטים ביקש בישיבה הקודמת.
יובל שטייניץ
זה מה שמשרד המשפטים והמשטרה ביקשו כל הזמן. בהתחלה לא הסכמתי, אבל הסכמתי לקבל את זה בגלל נתונים שהוצגו על-ידי משרד המשפטים והמשטרה על סרבול עצום באיתור אלה שהורשעו וקיבלו שנה בפועל, אבל תקפו מינית קטינים, לעומת העובדה שגם כאלה שהורשעו ותקפו בוגרים פעם ראשונה, למשל, אנסו אישה בוגרת פעם ראשונה - חלק גדול מהם הורשע אחר כך על תקיפת קטינים. כלומר, לא רק תוקפי קטינים חוזרים לתקוף קטינים, אלא תוקפים מינית בכלל, תוקפים גם אחר כך קטינים. זה דבר שהוסף לפי בקשת משרד המשפטים והמשטרה.

מאחר שהצעת החוק הזאת כבר שנה כאן, והיו אין-סוף דיונים ואין-סוף מומחים, והגענו לפחות להבנה על חלק מהדברים עם משרד המשפטים והמשטרה, אני מבקש שסוף כל סוף יבוא לחקיקה הזאת סוף. גם אם היא תעבור בקריאה שלישית היום, או בשבוע הבא, החוק ייכנס לתוקף רק עוד חצי שנה, אבל נתחיל להגן על ילדי ישראל בפני פדופילים במוסדות חינוך ובמוסדות אחרים שהם נמצאים בהם ושוהים בהם. הגיע הזמן לעשות זאת. שנה דנו בהצעת החוק, במשך השנה הכנסנו המון תיקונים, אני חושב שאיש לא יכול לומר שלא הסכמתי להמון תיקונים שלא היו כלולים בהצעת החוק מראשיתה, הסכמתי לפעמים אפילו לזיגזג, פעם לחצו אותי לכיוון של הקלה ואחר כך להחמרה, אבל המטרה העיקרית נשארת, ולכן הגיע הזמן לסיים את הסאגה הזאת.
שאול יהלום
אני רוצה להפנות כמה שאלות למציע. שאלה ראשונה: למה צריך להגדיר בית ספר? מה יש בבית ספר שלא כלול במוסד? שאלה שנייה: מדוע לא כללת שלפחות אישה שהורשעה בעבירת מין, אסור לה להציע עצמה לעבודה, זאת אומרת, לא נעשה הפליה בין גבר לאישה. לגבי הפרוצדורה מי צריך להביא אישור, על זה אתה יכול להגיד שאתה חוסך בכסף, אבל לפי החוק הזה על אישה שהורשעה בעבירת מין אין שום חובה שלא להציע עצמה לעבודה. מדוע לא הצגת את החובה לפחות על האישה? קודם כול, שהחוק יאסור. על פרוצדורה, נדבר אחר כך. שאלה שלישית: קח, למשל, את משפט שמרת, אם אדם עשה את העבירה לפני שהוא נעשה בגיר, למה לא? אתה כבר יודע שיש לו בעיה. למה אתה אומר שאדם עבר את העבירה כבגיר, אם הוא עבר כקטין, מה ההבדל?
שלמה שהם
בגיר שהורשע בעבירת מין, לא כתוב שהוא הורשע בעבירת מין בהיותו בגיר.
שאול יהלום
כתוב. אני מסב את תשומת לבו של היועץ המשפטי של הוועדה לסעיף 2(א).

באחד הנוסחים הקודמים דיברו על ועדת פטור.
יובל שטייניץ
לא היה בשום נוסח שלי ועדת פטור, היו הצעות שלא התקבלו.
יהודית קרפ
זאת היתה הצעה של משרד המשפטים.
שאול יהלום
אם יבואו פסיכיאטר וגדול הרופאים במדינה ויגידו שאדם שיקם את עצמו, 20 שנה לא נקבל אותו לעבודה? אולי הוא באמת שוקם, אולי סירסו אותו, הוא לא מסוגל יותר לעשות את עבירת המין. למה לא לעשות ועדת פטור רפואית? למה להרוס אדם אם הוא התרפא?
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנשי משרד המשפטים, בבקשה.
יהודית קרפ
כפי שנאמר, היתה הידברות עם המציע, גם של המשטרה וגם של משרד המשפטים, כדי להעלות על השולחן את הבעיות שנובעות ישירות מההצעה, כפי שהוגשה על-ידי המציע. חלק מהדברים קיבל המציע, חלקם עדיין נשארו בעייתיים בעינינו. גיבשנו נוסח של הצעה אלטרנטיבית שמתוכה התקבל חלק, וחלק נשאר ללא מענה מקביל בהצעה של המציע.

לנושא יעילות מול הפליה בחקיקה ראשית - זה לא עניין של פוליטיקלי קורקט, זה עניין של רציונאל של ההצעה שלך. אם הרעיון הוא להגן על קטינים מפני עברייני מין, מה לי יחס סטטיסטי ומה לי התנסות שמבטיחה לנו שאותם אלה שנידונו לשנה על עבירות מין בקרב הנשים נידונו בין השאר לעבירות אחרות? אם אנחנו יכולים להעלות תזה מבוססת, מדעית או חברתית, שהתופעה לא קיימת בקרב נשים, אז הייתי אומרת: יתייחס החוק להבדלים המתחייבים שבין המינים, ולכן זו לא תהיה הפליה, אלא עיסוק בנושא שהוא רלוונטי רק לגברים.

אי-אפשר לומר שהתופעה הזאת לא קיימת בקרב נשים. מה שאפשר לומר שהחברה שלנו עדיין לא ערה, אולי היא מתייחסת ביחס סלחני או יחס מתעלם מהתופעה של עבירות מין. בספרות המקצועית בפירוש נאמר שהתופעה הזאת קיימת, והעובדה היא שבסטטיסטיקה שלנו נמצא שיש נשים שעוברות עבירות מין.

מה אנחנו באים כאן להכריז? שאנחנו לוקחים את הסיכון על עצמנו שנשים שהן עברייניות מין יכולות לעבוד במוסדות שבהם אנחנו רוצים להגן על קטינים?
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא, יש הצעה של שאול יהלום.
יהודית קרפ
ההצעה של שאול יהלום גם היא בעייתית בעיני. אם ההצעה אומרת שנקבע את העבירה כחלה על כל בני המין האנושי, אבל נחסוך לעצמנו את הפרוצדורה, השאלה שנשאלת היא: איך אנחנו מביאים לזה שאדם לא יעבור עבירה פלילית, כשהוא לא מבטיח את עצמו שלא להעסיק את האדם, בלי ליצור את המנגנון שבאמת יוכל להבטיח זאת. הרי המטרה שלנו היא לגרום לכך שהאנשים האלה לא יעסקו עם ילדים. אם אנחנו אומרים "העבירה תחול, אבל המשטרה לא תמסור - - -"
היו"ר אמנון רובינשטיין
המשטרה כן תמסור, אבל המעסיק לא יידרש לקבל אישור. משרד החינוך מעסיק כל שנה 2,000 גננות.
יהודית קרפ
המעסיק לא יידרש לבקש אישור מהמשטרה, ובמקרה שהוא מוצא את עצמו מעסיק אישה שעברה עבירת מין, איזו הגנה יש לו?
אלינוער מזוז
מבחינת ההגנה הוא מסודר, הוא לא ידע, הוא צריך את היסוד הנפשי של הידיעה. לעניין האישור, הוא לא צריך את האישור, הוא מוגן מבחינת העבירה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משרד החינוך מעסיק כל שנה כ-2,000 גננות, הסיכוי שבין הגננות האלה יש אחת שהורשעה על עבירת תקיפה מינית בלמעלה משנה הוא 1 ל-1,000, אז אנחנו אומרים על האחת מה-1,000 הזאת נטיל חובה, אבל משרד החינוך לא יצטרך להעסיק את משטרת ישראל לסרוק את כל רשימת העבריינים במדינה. זה כל מה שהציע שאול יהלום, ובלי שדיברתי אתו אני בדעתו.
אלינוער מזוז
יותר מזה, בסעיף 2(א) על המעסיק כתוב "ולא ימשיך להעסיק במוסד". באישורים, מדובר רק על מועמדים לעבודה. למשל, מישהי עובדת אצלו, ונודע לו, אז הוא עושה עבירה; אם הוא לא יודע, הוא לא עושה עבירה.
יהודית קרפ
יש פה נושא של הגנה, שהוא מכפיף את עצמו לחלוטין לשאלה של כוח אדם שהמשטרה תעסיק. אם הייתי גננת אחראית על גננות, הייתי רוצה להבטיח שאני לא מעסיקה אדם שהוא עבריין מין, בעיקר שהתודעה הזאת עלתה ויש איסורים. הייתי דורשת מהאנשים שאני מעסיקה: תביאו לי אישור מהמשטרה שאין לכם עבירות מין. מה נגיד? המשטרה לא תמסור?
שמואל סף
היום, על-פי החוק, אסור לבקש את זה.
יהודית קרפ
אנחנו מקימים מנגנון לצורך העניין הזה, ואנחנו אומרים שאנחנו חוסמים את המנגנון הזה מפני נשים. יש פה גישה מאוד אמביוולנטית לעניין ההגנה, משום שאם החברה באמת רוצה להגן, שהחברה תיתן את הכלים להגנה כאשר אדם מעסיק אדם שיש לו קשר קבוע עם ילדים; שלא יהיה מצב, שמשום שהמדינה חשבה שלא שווה לנו להקים מנגנון, כי אנחנו צריכים לשם כך עוד שלושה בני אדם כדי לתת את האישורים גם על נשים, שלא תהיה הגנה. אנחנו אומרים: מעשית, שיעצום עיניים, שזה לא יעניין אותו, משום שהוא פטור כל זמן שהוא לא יודע. זאת שיטה של הגנה על ילדים? לדעתי, זו איזו מערכת שממקדת את עיקר עניינה ביכולת המערכת להתמודד עם מסירת מידע על עבר פלילי. אם החברה הגיעה למסקנה שיש סיכון בעניין של ילדים שנתונים לעבירות מין, שתתכבד המערכת ותעשה הסדר מקיף, שיאפשר לאנשים באמת ובתמים למנוע קרבה של עברייני מין לילדים.

בעיני, הצעת החוק לוקה משתי בחינות עיקריות. הבחינה האחת, זה הנושא של ההפליה בחקיקה, ואני חושבת שלא היה תקדים לכך, וגם במדינות אחרות שעשו הסדרים כאלה, אין לנו שם הבחנה בין גברים לנשים. אני בעיקר מצרה על כך שהמסר למערכת הוא להתעלם מהאפשרות של עבריינות מין שנוגעת לנשים. אני לא חושבת שעשינו את המחקרים הראויים ואנחנו יכולים לתמוך באיזה תזה שאין סיכוי מנשים לעבריינות מין.
יובל שטייניץ
זה רלוונטי רק לאנשים שנשפטו לשנה בפועל. נגיד שיש יותר עברייניות מין, בין כה וכה החוק לא יחול עליהן.
יהודית קרפ
בעיני, זה לא מנגנון של הבחנה.

עמדתי העקרונית היא, שאם החברה רוצה להגן על קטינים, לא נדבר על שיקולים של יעילות שמתבטאים במקרה הטוב או במקרה הרע בתוספת של חמישה אנשים לכוח אדם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
30 איש.
יהודית קרפ
30 איש, זה לא רק בגלל שזה נשים.
יובל שטייניץ
גם משום שתהיה דחייה של שנה, שנתיים ביישום החוק.
יהודית קרפ
אני מציעה שנעבור סעיף, סעיף.
יובל שטייניץ
הערה לסדר, לפני שעוברים סעיף, סעיף.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה להצביע היום.
יובל שטייניץ
משום שאתה רוצה להצביע - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה מתנגד להצבעה?
יובל שטייניץ
לא.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אז תן לי לנהל את הישיבה. עוד לא הגעתי אפילו לקריאת הסעיף הראשון.
יובל שטייניץ
אני מזכיר שסוכם בישיבה הקודמת ובישיבה לפני הקודמת, שהפעם רק נצביע, ושאני אשב עם משרד המשפטים ועם משרד המשטרה וננסה להגיע לפשרה או סיכום על הנוסח. לכן עכשיו, לפתוח את כל החוק לדיון, סעיף סעיף, כאשר שמענו את כל ההערות מכל המומחים במשך כל השנה, לדעתי זה לא הוגן ולא נכון מבחינת סדרי הדיון. אפשר להמשיך לאין קץ.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מודיע כאן כעת שהיום תהיה הצבעה, לפני פתיחת המליאה.
יהודית קרפ
זה נוסח שגובש אתמול אחרי דיונים, לא כולם ראו אותו.
יובל שטייניץ
הוא גובש במשך שנה וחצי ואתמול הוכנסו עוד כמה תיקונים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היה סיכום בישיבה הקודמת שבישיבה הזאת תהיה הצבעה, ובפגרה טלפנתי וביקשתי זירוז הדיונים, דיברתי עם גברת גרשוני מספר פעמים.
שמואל סף
זה היה בכפוף לכך שידונו באיסור, ופה היה שינוי מהותי של החוק, אגב אורחה. שינו את כל החוק, הוא בכלל לא דומה להצעה המקורית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, קודם כול, חבר הכנסת שטייניץ הגיש הצעה שעברה בקריאה ראשונה במליאה, נקודה שנייה, לא הוגשה הצעת חוק נגדית של הממשלה.
יהודית קרפ
לא הוגשה הצעת חוק נגדית שעברה בנוסח כחול.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל אנחנו דנים בהצעת החוק של חבר הכנסת שטייניץ.

הודעתי לפני הבחירות שתהיה הצבעה, אבל אז העלה חבר הכנסת יהלום שורה של הסתייגויות לגבי הביצוע, שקיבלתי אותן, ואז במהלך הפגרה, דיברתי גם עם גברת גרשוני, ביקשתי שיגיעו להסכמה בנושא הביצוע עם חבר הכנסת שטייניץ. הודעתי לחבר הכנסת שטייניץ שהיום תהיה הצבעה. ירצה משרד המשפטים, יגיש הסתייגויות. רבותי, חברי הכנסת זכאים להגיש הצעות חוק פרטיות, וכאן היתה התחשבות גדולה מאוד מצד המציע בעמדות המשטרה ומשרד המשפטים.
יהודית קרפ
הבחינה השנייה שהצעת החוק לוקה בה, ואני מבקשת להעלות, זה היעדרו של מנגנון שיאפשר בחינה של מסוכנות והסקת המסקנות כתוצאה מהיעדר הבחינה, והוא חסר בעיקר לאור העובדה שאנחנו מדברים על 20 שנות איסור. בהצעה שלנו יש מנגנון.

הנושא השלישי. יש איסור להעסיק ויש איסור המשך העסקה ויש עבירה פלילית על אדם שמציע עצמו לעבודה. זאת אומרת, העבירה היא על הניסיון, ולא על העיסוק עצמו. למה אנחנו צריכים להרחיב את מנגנון העבריינים על מסגרת של ניסיונות? האם לא די לנו שנעמיד לדין אדם, שלמרות איסור של החוק הוא עבד? איך נתמודד עם תופעה שאדם ניסה? אמרו לו "תביא אישור", הוא ראה שהוא לא יכול, כי הוא לא יקבל את האישור, אז הוא חדל מניסיונו. נעמיד אותו לדין, משום שהוא ניסה?
אלינוער מזוז
אם הוא עשה ניסיון, אפשר ממילא להעמיד אותו לדין על עבירה של ניסיון.
יהודית קרפ
למה אנחנו צריכים לנסח עבירה כעבירה של ניסיון? האם זו המדיניות שלנו, להעמיד לדין על ניסיון?
יובל שטייניץ
למה לא הערתם את ההערה הזאת לפני חצי שנה ושנה?
יהודית קרפ
הערנו, ולאורך כל הדרך אמרנו את זה.

עיקר הבעיה שלי היא "לא ימשיך להעסיק במוסד". אין פה מנגנון של חובות מעסיק לקבל את האישורים ולעשות את המיון במשך תקופת ההעסקה. הבנתי ממה שנאמר פה, שלעניין הדבר הזה, אנחנו פוטרים את המעסיק, ונעמיד אותו לדין רק אם הוא ישמע שמועה או שיהיה לו חשד שאדם עבר במהלך עבודתו עבירת מין והוא ממשיך להעסיק.
אלינוער מזוז
לא נעמיד לדין אם הוא חשד, נעמיד לדין אם הוא ידע.
יהודית קרפ
ההערה שלי באותה רוח שאמרתי בהתחלה לעניין השאלה של נשים-גברים. השאלה אם אנחנו רוצים באמת ובתמים לקיים מנגנון של מערך פיקוח על זה שאנשים עברייני מין לא יעבדו בסמוך לילדים? זה, כמובן, עניין של שיקולים לפה ולשם.
שאול יהלום
איך את מבינה שלפי ההצעה אין חובה על המעסיק?
יהודית קרפ
לפי ההצעה של משרד המשפטים יש סעיף של חובות מעסיק.
שאול יהלום
לפי ההצעה המונחת לפנינו.
יהודית קרפ
כתוב "לא ימשיך להעסיק", אבל אין עליו החובה של הפעלת מנגנון כדי לשלוח את האנשים שעובדים אצלו להביא אישור.
שאול יהלום
את מענישה אותו ב-2(א). בסעיף 4, את אפילו מטילה עליו קנס.
שמואל סף
היא אומרת שאין מנגנון של איך הוא יעשה את זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו רוצים שמעביד, כל שנה יפנה למשטרה?
שמואל סף
מה המעביד צריך לעשות?
שאול יהלום
הוא צריך לדרוש את האישור.
שמואל סף
אם אני כבר עובד אצלו?
יובל שטייניץ
אם אדם עובד אצלו הוא לא צריך. תקראו את הסעיף האחרון של החוק. זה לא חל על מי שכבר עובד במוסד, אלא רק על מי שמתקבל לעבודה במוסד, או שעובד מוסד מורשע והוא נכנס לשנה לכלא, והמעביד יודע שהוא נכנס לשנה לכלא.
יהודית קרפ
הבעיה היא שאנחנו אומרים "נתפוס פעם את המעביד שהעסיק אותו, אז נעמיד אותו לדין", וזאת שיטת ההגנה שלנו על ילדים, ואנחנו לא מקימים מנגנון בירור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה את מציעה?
יהודית קרפ
בהצעה שלנו יש חובת מעסיק, והחוקה היא, פעם בשנה לבקש מאנשים שעובדים במוסדות האלה להביא את האישורים.
יובל שטייניץ
זה מיותר. החוק בין כה וכה יוחל רק מהיום, ומי שנכנס לשנה לכלא מהיום, המעביד יודע על כך.
שמואל סף
אני עובד ומורשע בעוד שנתיים, אין לי אפילו חובה לדווח למעסיק.
יובל שטייניץ
כשאתה נכנס לשנה לכלא, תאמין לי, המעסיק מדוּוח על זה שעשית משהו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יובל שטייניץ, הכלל בוועדה, או שמדברים או שמקבלים חוק. אם מדברים, אז אין הצבעה.
יהודית קרפ
ההערה הכללית האחרונה שלי היא, שמהחוק עולה שיש חובה לפטר אדם שעבר עבירת מין ואין בחוק שום סעיף שמתייחס לנושא של דיני עבודה, מה קורה בפיטורים האלה, מה החובות. בהצעה של משרד המשפטים יש לנו הצעה לא שלמה.
יובל שטייניץ
אין חובה לקבל אותו חזרה לעבודה אחרי שהוא השתחרר משנה בכלא.
שאול יהלום
את מתכוונת שזו תהיה עילת פיטורים, וזה לא כתוב אצלכם.
מיכאל אטלן
יש קשר בין פיצויי פיטורים ובין זכויות פנסיה.
יהודית קרפ
הבעיה שלנו היא גם המעביד, שאם אנחנו אומרים לו "אסור לך להעסיק", והוא צריך לפטר, הוא יכול להיות מותקף.
שאול יהלום
גם אצלכם אין עילת פיטורים.
יהודית קרפ
אבל יש לנו תשובה שנותנת הגנה למעביד לפי פרמטרים מסוימים.
יובל שטייניץ
מדובר רק בקבלת אנשים לעבודה, לא קבלתם אחרי שנה בכלא, זה לא פיטורים.
יהודית קרפ
יש המשך העסקה.
יובל שטייניץ
אחרי שהוא יושב שנה בכלא?
היו"ר אמנון רובינשטיין
על כל סעיף נדון, כולל ההצעות של משרד המשפטים.
יהודית קרפ
אלה הן הערותי, בכפוף להערות קטנות, שהמציע קורא להן קטנוניות, אבל הן מתייחסות לסעיפים הספציפיים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גברת גרשוני.
רחל גרשוני
לגבי אי החלה על נשים. כשעלה הרעיון הזה זה היה משובב נפש, ואמרתי לעצמי נבדוק את העניין. בדקנו את העניין גם בספרות. בספרות המיוחדת על עברייני מין. יש לנו ספר קלאסי שנקרא “The Sexual Female”, ושם כתוב: ””There is significant number of female offenders, זה בעולם המערבי. זה נכון, והמשטרה הביאה את הסטטיסטיקה ויש רק שש, ומתוך אלה רק שתיים הורשעו שוב.

אני רוצה להסביר למה בעולם המערבי יש מספר משמעותי ואצלנו לא. מנתחים שם את התופעה ואומרים שיש הכחשה חברתית, כי לא רוצים לראות את האישה, שהיא האם, בדמות עבריינית מין. הביאו סצנה מתוך סרט שנקרא “Tea and Sympathy”, ושם דברה קר אומרת:"Years from now when you talk about this - and you will - be kind. These words were spoken by one of the world's most genteel actresses in her role as the middle aged wife of the headmaster of a private boy's school as she initiated sex with an adolescent boy. The movie portrays the 45-year-old woman as a self-sacrificing heroine who gives herself unselfishly to enhance a 16-year-old boys self esteem".
היו"ר אמנון רובינשטיין
גברת גרשוני, אני עוסק כאן בחקיקה ולא בביקורת סרטים.
רחל גרשוני
רציתי להמחיש. אני מנסה להגיד שיש שתי תופעות שמשחקות תפקיד והן יפסיקו לשחק תפקיד באיזה שלב גם אצלנו. היום אין מודעות, לא מביאים לדין, ואם כבר מביאים לדין, אז זה באמת במקרים החמורים ביותר, שהיו ראויים להרבה שנות מאסר, והן מקבלות מעט כי הן נשים.
יובל שטייניץ
כשיתחילו נשים להיכנס לכלא, נשנה את החוק.
רחל גרשוני
היו שני מקרים לאחרונה של מורות שהתעסקו עם תלמידים.
אסף שחור
הן לא קיבלו שנה.
יובל שטייניץ
זה לא חל עליהן. אני רוצה חוק פרקטי, לא אידיאולוגי בלבד.
רחל גרשוני
זה לא נכון עובדתית, זה לא נכון עקרונית, זו הפליה פסולה.

החוק מאוד רחב, ההגדרה מאוד רחבה, 20 שנים בלי מנגנון של פטור - צריך לשקול אם זה חוק חוקתי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משרד העבודה והרווחה, אני אתן לכם את זכות הדיבור, כשנגיע לסעיף של אחריות מעביד.
מיכאל אטלן
אין סעיף כזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נכניס אותו.

משרד החינוך.
דורית מורג
נעיר כשנעבור סעיף, סעיף.
היו"ר אמנון רובינשטיין
המשרד לביטחון פנים.
אלינוער מזוז
אני רוצה להתייחס רק לנושא של הנשים, ואחר כך יתייחסו חברי. אני חושבת שלא ברור לגמרי היחס בין סעיף 2 לסעיף 3. זאת אומרת, סעיף 2 מדבר על איסור עיסוק, אבל יש בו גם איסור העסקה, והוא מגדיר את העבירות, וסעיף 3 קובע את הפרוצדורה, ולא ברור מה היחס. נניח, מישהו פועל בניגוד לסעיף 3, האם הכוונה רק כשהוא עושה עבירה לפי סעיף 2? זאת כנראה הכוונה. היחס צריך להיות יותר ברור.

בהיאמר הדבר הזה, העיקרון שכתוב פה, שהעבירה קבועה בסעיף 2(א) או ב-2(ב). חלק מהמנגנון שיביא להרשעה לפי סעיף 2(א) הוא המנגנון שקבוע בסעיף 3. זאת אומרת, מי שלא קיבל אישור מהסוג הזה, אני מניחה שהכוונה היא, שאם הוא לא קיבל אישור מהסוג הזה, הוא לא יוכל אחר כך לטעון: לא ידעתי שהאדם הורשע, לצורך סעיף 2(א). זה לא כתוב כאן, אבל כך אני קוראת את זה, זו המשמעות.

בסעיף 2(א) העבירה היא יותר רחבה. אם הוא ידע, אני לא אצטרך להראות אם הוא פנה וקיבל אישור, או לא פנה וקיבל אישור, אם המעסיק ידע מראש, בזמן הקבלה או אחר כך, משום שהאדם הלך לשנה לכלא, אז הוא לא יוכל אחר כך לטעון: לא היתה לי חובה לפנות לפי סעיף 3, כי סעיף 2 אומר שאם הוא קיבל לעבודה במוסד או המשיך בעבודה במוסד מי שהורשע בעבירת מין, לפי הכללים שלנו צריך להראות שהוא ידע שאותו אדם הורשע בעבירת מין, אז הוא ידע. או שהוא ידע מכוח עצמו, משום שהוא ידע את העובדות, או אם יש עליו חובה לפי סעיף 3, והוא פעל לפי סעיף 3 וקיבל את המידע או לא פעל.

כשאנחנו מבינים את זה באופן הזה, וזה הולך ברוח הדברים שהציע חבר הכנסת יהלום, שאומנם הוא הציע לגבי נשים רק להשאיר את החובה של 2(ב), כך הבנתי, שהאישה לא תציע את עצמה לעבודה - - -
שאול יהלום
אני מוכן גם 2(א).
אלינוער מזוז
אני מאוד מוטרדת מבחינת החוקתיות של הבחנה בין נשים וגברים על עצם העבירה. אם נלך למנגנון שאומר שגם החובה לפי סעיף 2(א) וגם החובה לפי סעיף 2(ב) חלות גם לגבי נשים, זאת אומרת, אם המעביד יודע, אז הבעיה של החוקתיות והפליה היא הרבה יותר קטנה, כי השאלה היא רק של מנגנון היישום שבסעיף 3, ורק הוא יוגבל רק לגברים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
את מציעה שרק בסעיף 3 יהיה גברים.
אלינוער מזוז
בדיוק. גם החובה על-פי סעיף 2(א) לא להעסיק, לא לקבל לעבודה, היא תחול גם לגבי נשים, וגם החובה לא להציע את עצמך לעבודה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זו ההצעה של שאול יהלום.
אלינוער מזוז
אני מרחיבה אותה ל-2(ב).

איש פה, לא המציע ולא המשטרה, לא חושב שזה לא ראוי, אם היו כל התקציבים וכל המשאבים, להקצות גם 30 תקנים נוספים, ושגם לגבי נשים יהיה המנגנון, אבל אנחנו לא חיים בעולם אוטופי, וה-30 האלה, אם לא נקבל אותם, ניקח אותם אולי ממקום אחר שאולי גם מטפל בעבירות נגד קטינים או בעבירות מין. למיטב ידיעתי, בשולחן הזה, לא מחלקים את התקנים. זה לא שאם אנחנו עושים שינוי של החוק אנחנו אומרים: יחד עם זה את מקבלת 30 תקנים. אם זה היה כך, בסדר, אבל אנחנו לא מקבלים 30 תקנים יחד עם היישום.
שאול יהלום
אפשר להוסיף פה סעיף, שמפעם לפעם ועדת החוקה חוק ומשפט ומשטרת ישראל אחת לשלוש שנים או חמש שנים ידונו בעניין ויישמעו דיווח אם יש התקדמות שהגברת גרשוני דיברה עליה, ונשנה את המנגנון.
בנימין אלון
סעיף א(2) זה איסור עיסוק על המעסיק, סעיף 2(ב), שהבגיר עצמו לא יציע את עצמו. מה זה סעיף 3(א)?
יהודית קרפ
זה פרוצדורה.
בנימין אלון
מה זה "לא יתקבל"? על מי זה מוטל?
אלינוער מזוז
סעיף 3(א) היה צריך להיות מנוסח אחרת, כי זו לא חובה נפרדת. צריך להגיד שמי שלא פעל על-פי סעיף 3(א), לא יוכל לטעון אחר כך שהוא לא ידע.
שמואל סף
סעיף 3(א) זאת חזקה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
צריך להיות ברור, שזה יוצר את החזקה.
רחל אדלשטיין
אני רוצה לחדד את נושא הנתונים, כדי שאנשים יבינו באיזה היקף מדובר. בבדיקות שעשינו מדובר ב-500,000 פניות לשנה, כשאנחנו לא מביאים בחשבון את סעיף הסל, שאני לא יודעת עוד כמה אלפים יפלו בו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
פה אין סעיף סל.
רחל אדלשטיין
בהגדרת מוסד, יש בית ספר, גני ילדים, שזה מאוד ברור, ויש מוסדות המכוונים בעיקרם להענקת שירותים לקטינים. יש לנו הערכה של 500,000 פניות לשנה, מבלי שהבאנו בחשבון את סעיף הסל.
שאול יהלום
אם זה גברים, זה 250,000?
רחל אדלשטיין
נכון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
המשטרה יזמה את העניין הזה.
רחל אדלשטיין
נעשתה בדיקה מאוד קפדנית של אגף התקציבים במשטרת ישראל, יושבת לימיני יפית יקותיאל, שהיא הוציאה חוות דעת מאוד מפורטת עם נתונים בדוקים. ההערכה היא שלאותם 500,000, בלי סעיף הסל, נחוצים 60 תקנים שזה המון. לרגע אני לא חושבת שנקבל 60 תקנים, שאפשר לפתוח עם זה תחנת משטרה קטנה. הנושא של הנשים, ברור לנו שהוא יוריד מעל למחצית.

בניסוח של סעיף 2 מדובר על עבירת מין שנעברה, שהנאשם נידון עליה לשנה מאסר בפועל. אולי צריך להוריד את המילה "עליה", מפני שאנחנו לא יכולים לעשות הבחנה, כמו שאמרה קודם הגברת קרפ, וזה נכון, כששופט מטיל שנת מאסר, והנאשם נידון על מספר עבירות, הוא בדרך כלל לא מפרט כמה זה על עבירת המין וכמה זה על עבירה אחרת, גם לא ניתן לבדוק את זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נשמע את עמדת לשכת עורכי-הדין לגבי ההצעה הזאת, זו הצעה פרובלמטית.
רחל אדלשטיין
אנחנו נצטרך להקים את המאגר, ולתוך המאגר הזה אנחנו נכניס את כל מי שקיבל שנה, גם אם הוא נידון על עבירות נוספות, כי פשוט אין אפשרות אחרת.

היתה כאן הסתייגות לגבי השינוי בקורבן, שהקורבן לא עד גיל 16, אלא כל קורבן. חבר הכנסת שטייניץ נתן כאן הסברים, אבל יש הסבר נוסף שהיתה בעיה פרקטית, כי אין שום אפשרות מעשית לאתר. עשינו בדיקות, וגם אם היינו הולכים לבית-המשפט, אחרי שבע שנים התיקים מבוערים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זאת אחת התוצאות של הישיבה הקודמת.
רחל אדלשטיין
נאמר כאן שהגדרת בית ספר מיותרת. אני חושבת שאין צורך גם בבית ספר וגם בקייטנה, כי זה בכל מקרה ייכנס למוסד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
השאלה מה יהיה התוכן של הגדרת מוסד. עבירת הסל כאן היא פרובלמטית מאוד.
רחל אדלשטיין
אם עבירת הסל יורדת צריך להשאיר בית ספר וקייטנה.

ב"מחלקות ילדים", הייתי מבקשת להוריד את "סביבתם הקרובה".
שאול יהלום
מר שחור, בישיבה הקודמת אמרתם שאתם צריכים שנתיים, וזה הפך לחצי שנה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
משום שהורידו את הנשים.
אלינוער מזוז
הבעיה היתה של גיל הקורבן.
יובל שטייניץ
הפשרה היתה שאנחנו נקל בכל ענייני האיתור, ואז החוק יוכל להיכנס לתוקף תוך חצי שנה ולא תוך שנתיים.
רחל אדלשטיין
בלי שיינתן פתרון תקציבי לא ניתן יהיה ליישם את החוק, גם כשמדובר רק על גברים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הסנגוריה הציבורית, בבקשה.
דורי פינטו
מה שנראה כאן כפשרה או סוג מסוים של פשרה בין משרד המשפטים למציע, התוצאה שהגענו אליה היא הדבר הבעייתי בשתי ההצעות. ההצעה של חבר הכנסת שטייניץ היתה לעניין מסגרת מצומצמת של עבירות, לרבות עבירות נגד קטינים, והצעת משרד המשפטים מצד שני היתה הצעה רחבה, אבל עם מנגנון ביקורת או מנגנון שמאפשר להוציא אנשים מהמסגרת הזאת. חבר הכנסת שטייניץ, קיבלתי את ההצעה להרחיב במידה רבה, פרט לעניין של שנת מאסר, אבל מנגנון הביקורת עדיין נשאר כמו בהצעה המקורית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו נדון בזה היום.
דורי פינטו
התוצאה, כולל עניין 20 השנה וכולל ההערה של גברת מזוז בעניין אותה הגבלה שבעצם מסיבה פרקטית שלא ניתן לבדוק אדם שעבר עבירת מין נגד קטין, כאשר אותה הערכה כללית שהיתה כאן שעבריין מין מסוכן נגד קטינים, זה דבר שהובא כאן כעבירה כללית, אז אם אנחנו מגיעים למצב הזה מסיבות שהן סיבות פרקטיות, אז במצב הזה, לא לאפשר מנגנון בדיקה לגבי אדם שהורשע בעבירת מין שנסיבותיה ברורות ושהוא לא מסוכן לקטינים, זה נראה לי מצב אבסורדי. צריכה להיות ועדת פטור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית.
מירב דדיה
בדרך להיות פרקטיים בהצעת החוק הוציאו את כל הנושא של קטינים שעברו עבירות. אם יהיה מנגנון שאפשר יהיה לקבל בו פטור או להעריך, אז זה יחול על קטינים, ובקטינים יילקחו השיקולים האלה, אבל לא אישור גורף, שאומר שקטינים לא נכנסים מראש גם אם הם מסוכנים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רינת קיטאי:
היו"ר אמנון רובינשטיין
נדון בסעיף הזה. תודה רבה.

ההסתדרות הרפואית.
אסף טויב
אנחנו תומכים בחוק, אבל יש לנו בעיה עם המנגנון שמחייב את הדיווח של כל רופא ורופא, שצריך לגשת ולהוציא תעודה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היכן זה מופיע?
אסף טויב
סעיף 3. כשרופא בא להתקבל לעבודה, הוא חייב ללכת למשטרה ולהוציא תעודה. יש כאן פגיעה בכבוד האדם. אפשר לחשוב על מנגנון שיכבד בעלי מקצוע. תחשבו, לדוגמה, שכל מטופל היה צריך להביא תעודת יושר שלו, זה בערך מה שמבקשים מאלפי רופאים שהם רופאי משפחה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גם ממורים. הנקודה ברורה, אבל כבר דנו בזה בישיבות שלא היית.
יובל שטייניץ
אסף טויב, הרגשתי כמוך, ורק אחרי הרבה ויכוחים שהיו השתכנעתי בעניין הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עורכת-הדין לימור סלומון.
לימור סלומון
חשוב שהצעת החוק הזאת תעבור גם אם היא לא מושלמת. אנחנו מתנגדים לתיקון של רק גברים, נשים יכולות להיות מסוכנות לילדים לא פחות מגברים, ויש מקרים.

סוכם בפעם הקודמת לגבי הגדרת מעסיק שהוא יכלול גם מי שאחראי לבחירת אדם, לקבלת אדם, לרבות באמצעות קבלן כוח-אדם. זה הנוסח שסוכם בפעם הקודמת.

לגבי קטינים. אנחנו מוכנים שקטינים ייכללו בחוק הזה אך ורק אם יש מנגנון פטור.

אנחנו מברכים על הרחבת העבירות לכל עבירות מין, לא רק נגד קטינים, כי כל עברייני המין הם מסוכנים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. מרכז השלטון המקומי.
נועה בן-אריה
אני מצטרפת לרוב ההערות שעלו כאן, ואני לא אחזור עליהן.

לגבי הגדרת עבודה. היה פספוס וחזרה ההגדרה מהנוסח הקודם. בנוסח הראשוני של ההצעה, בניגוד להגדרת המוסד שהשתנתה, ובה כן נכנס סעיף הסל. הגדרת עבודה שונה לגמרי מסעיף הסל: כתוב בה "הענקת שירותים המכוונים בעיקר לקטינים" אל מול "מתן שירותים המחייבים קשר ישיר עם קטינים". אני סבורה שאותו סעיף סל - "וכן מוסדות המכוונים להענקת שירותים לקטינים" - צריך לבוא במקום "קשר ישיר עם קטינים".

יש קושי ברוב המוסדות, שדווקא אותם אנשים שהקשר שלהם עם קטינים הוא די עקיף, עבודה שכרוכה במגע עם קטינים, אלה האנשים שיש להם איזה רקע ואיזה עבר, וגם לגביהם צריך לחול החוק הזה בדיוק באותה מידה שהוא חל לגבי אנשים שעובדים במגע ישיר.
שאול יהלום
תביאי דוגמה.
שלמה שהם
לדוגמה, פקידה בחברת הסעות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה עוד 500,000 איש.
נועה בן-אריה
צריך להרחיב את תחולת החוק, ואני מברכת על הרחבת תחולת החוק, אני חושבת שהוא צריך להיות רחב, כיוון שאחרת נחטא למטרה שלנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עורכת-הדין עציון.
גלי עציון
אין לי הרבה מה להוסיף. למרות שאנחנו ארגון שמייצג נשים, אנחנו בפירוש תומכים בהחלה גם על נשים, לפחות למראית עין, למרות שהסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לשכת עורכי-הדין, עורך-הדין שמואל סף.
שמואל סף
בתיקון החדש איבדנו את כל הבסיס הראשוני של החוק. הרעיון בחוק המקורי היה, שמי שכבר הורשע בעבירות נגד קטינים, הוא לא ייכנס לבית ספר. היום אתה אומר "כל עבירה", ואתה לא מתכוון לזה. מה שקורה בין בעל ואשתו בריב - - -
יהודית קרפ
עבירת מין.
שמואל סף
הוא הורשע באונס אשתו, הוא לא מסוכן לקטינים. אותו דבר לגבי קטין שיש פער של שלוש שנים בינו לבין החברה שלו, והוא הורשע בעבירה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה רק על הרשעה בהיותו בגיר.
שלמה שהם
זו עבירה של בעילה אסורה בהסכמה בקטינים.
שמואל סף
אנחנו יודעים שמעל שנתיים אין לו הגנה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הוא מגיב על הצעה נגד הצעת החוק. הוא רוצה שיישאר בגיר.
שמואל סף
שכחנו כאן את בעל העסק הפרטי. למשל, מי שמקים אצלו בבית פעוטון, החוק לא חל עליו.
נועה בן-אריה
זה כלול בסעיף הסל.
שמואל סף
רבותי, סעיף הסל לא חל עליו.
שאול יהלום
כתוב "מוסדות המכוונים להענקת שירותים לקטינים".
שמואל סף
סעיף 2 הוא הסעיף הקובע, לא סעיף הסל. בסעיף 2 כתוב: המנהל או המתקבל לעבודה, לא מי שמנהל את העסק לבד.
יובל שטייניץ
כתוב כאן: לא יציע את עצמו לעבודה במוסד, זה כולל גם את המוסד שלו עצמו.
שמואל סף
זה לא כולל.

עם כל הכבוד לבעיות איסור, קראתי היטב את הפרוטוקול של הישיבה הקודמת, ודובר על כך שהבסיס התיאורטי נשאר. בגלל בעיה יישומית הכנסת את כל העבירות, זאת טעות. אפשר לפטור את בעיות היישום על-ידי החלה מהיום והלאה, מהיום והלאה המערכת תהיה מסוגלת לתת פרטים לגבי מי שהורשע על עבירה של קטין.
רחל אדלשטיין
רק מעוד שנתיים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שלמה שהם.
שלמה שהם
אני אתחיל מההערה האחרונה שנשמעה. אם אנחנו כבר מקימים מנגנון, יש בהחלט סכנה שאם אדם הוא אנס והוא הולך לעבוד בגן ילדים, אז נשקפת ממנו לכאורה סכנה. תהיה ועדת פטור, ואני בעד ועדת פטור.
יהודית קרפ
המחקרים על עבירות מין מראים את ההתפתחות ואת המעברים.
שמואל סף
יש מחקר באחוזים כמה עברייני מין עוברים לקטינים?
רחל גרשוני
אין לי סטטיסטיקה, אבל יש תופעה של עוברים מעבירה אחת לעבירה מסוג אחר.
שמואל סף
אם זה 3%?
יהודית קרפ
זה חלק מהתופעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, החוק חל רק על מי שנדון לשנה מאסר על העבירה הזאת. יש הצעה אחרת ונבדוק אותה.
שלמה שהם
השאלה של גבר ואישה לא פשוטה גם מבחינה חוקתית, ואני לא אחזור על מה שנאמר. אני רוצה להציע הצעה, ואני אסביר את הרציונל שלה. בדוחק אפשר לקבל את ההבחנה שהיא קשה גם באווירה החברתית, היא קשה גם מתוך דברים שיהודית קרפ אמרה קודם בשקט. יש תפיסה של סלחנות, ועל זה כן יש מחקרים לגבי נשים בכלל. אני מניח שהדבר הזה חל גם על עבירות מין, זאת אומרת, כאשר נשים עוברות עבירות מין זה נראה לנו פחות חמור אם אישה עושה עבירת מין בילד מאשר אם גבר עושה עבירת מין בילדה, ולכן המסר הזה לא נכון.

מכיוון שאני גם איש פרקטי, ונשוא היישום חשוב לי, אני סבור שמשטרת ישראל צריכה לקחת על עצמה את העניין. היא טוענת היום לבעיות יישום, היא תיקח על עצמה את הדבר הזה. הייתי מציע שבסעיף 3(ב) ייאמר, שדרך בדיקת הנתונים, בהתייחס לאוכלוסיית הסיכון, תיקבע בתקנות, ואז, אם דרך בדיקת הסיכון תיקבע בתקנות באישור ועדת חוקה, אני מניח שאם בתקנות ייאמר "אנחנו הולכים לבדוק את זה, אבל אלמנט מסוים של אוכלוסייה אנחנו לא בודקים, כי אחוז הסיכון שם הוא פרומיל", זה דבר שעוד יכול לעבור בדוחק.
שאול יהלום
בדיוק הפוך. יגידו: תקנות ודאי לא. אם זה בחוק, יש איזה הגיון. אתה רוצה לעשות בתקנות הפליה?
שלמה שהם
אם אתה מסדיר בחקיקה ראשית, אתה יכול להסמיך.
אלינוער מזוז
תצטרך לכתוב: לרבות הפליה בין המינים.
שלמה שהם
מצד אחד, זה נורא ואיום מבחינת חוקתיות, כשאתה אומר: אני מטיל אחריות פלילית מסוימת רק על גברים ולא על נשים, זה ברור. זו הפליה פסולה, ובזה אין ספק. ברגע שאני מטיל את החובה, כמו שאמרה אלינוער מזוז, שאני מטיל את החובה גם על גברים וגם על נשים, אלא שאני אומר: את אותה חובה לבדוק, את זה עוד איכשהו אפשר לסבול, ואז זה צריך להיקבע בתוך מסגרת הנהלים של המשטרה לגבי הבדיקה. אבל אם אני צריך להסתכל בבוקר בראי, ודאי שהייתי מעדיף שהדבר הזה לא יהיה בכלל בספר החוקים של מדינת ישראל, לא במסר הציבורי ולא בצורה שהוא נאמר.
יובל שטייניץ
כל חוק יש בו הפליה והוא חל באופן שונה על ציבורים שונים.
שלמה שהם
אתה עושה הבחנה מטעמי מין.
יובל שטייניץ
הבחנה רלוונטית לצרכים סבירים היא הבחנה נכונה, הגונה ולגיטימית, ואסור להיות פנטיים בעניין הזה. אני יכול להראות לך שבכל חוק יש אלמנטים של הפליה כלפי ציבורים שונים. כתבתי על זה מאמר, אם אתה רוצה לקרוא.
שלמה שהם
לגבי ועדת הפטור לבדיקת מסוכנות. אין מחלוקת בחדר הזה שזה צריך להיות.
יובל שטייניץ
יש מחלוקת. אני בתוקף נגד זה וגם רוב חברי הכנסת שהיו פה והצביעו על זה, גם בקריאה הראשונה, היו נגד העניין הזה. זה מוציא את כל העוקץ מהחוק.
שלמה שהם
עמדתי היא, שזה מחויב המציאות. יש פה פגיעה בחופש העיסוק. אני צריך לתת לאדם מנגנון שחרור בסיר הלחץ הזה.
יובל שטייניץ
אם אדם, למשל, נאשם בשוד, ואחר כך הוא רוצה להיות שופט בישראל, יש ועדת ערר?
שאול יהלום
מה אתה משווה? כאן אתה אוסר על פרנסה.
יובל שטייניץ
גם שופט זה סוג של פרנסה. למשל, לגבי שוטר שהיה שודד יש ועדת ערר?
היו"ר אמנון רובינשטיין
יובל שטייניץ, אני לא אוכל לסיים את הדיון היום.
שלמה שהם
דרך אגב, בוועדה לבחירת שופטים יש אנשים שעברו עבירות תעבורה, ולכאורה הם לא יכולים להיבחר.
יובל שטייניץ
רוצח או אנס ששוחרר יכול להיות שופט או שוטר? לא. זו פגיעה בתעסוקה, הוא לא יכול להתפרנס.
יהודית קרפ
לגבי שופטים יש שיקול דעת, אין איסור בחוק.
שאול יהלום
אדוני היושב-ראש, אני תומך בחוק, אבל אם לא תהיה ועדה, אני אצביע נגד כל החוק. אולי כדאי לעשות זאת בהתחלה ונראה מה קורה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני אעשה שלושה דברים בהתחלה, ואחד מהם זה ועדת הפטור.
שלמה שהם
בסעיף 2(ב) לגבי עבירה של ניסיון. אני סבור שהסעיף הזה מיותר. גם אם צריך שיהיה ניסיון, אז החוק הפלילי מכסה את העניין הזה, ועבירת ניסיון היא עבירה, שיש לה כללים מתי אפשר להרשיע ומתי לא. אני מקבל את דברי גברת קרפ, לומר שעצם העובדה שאדם מציע את עצמו אם הוא לא עמד בכללים היא עבירה מושלמת זאת שאלה בפני עצמה. זה ניסיון לעבור עבירה אחרת. אני חושב שזה צריך להימחק.
אלינוער מזוז
זה לא מיותר.
יהודית קרפ
איש לא אומר שזה מיותר.
שמואל סף
יהודית קרפ, גם את אמרת שזה מיותר.
יהודית קרפ
אמרתי שאנחנו צריכים להגדיר את העבירה באיסור עבודה, ולא בניסיון.
אלינוער מזוז
"בגיר שהורשע כאמור בסעיף קטן (א), לא יעבוד במוסד."
שלמה שהם
אני, כמובן, מצטרף להצעה שזו תהיה עילת פיטורין, ושתיווצר קוהרנטיות בין שני החוקים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. רבותי, קודם כול, אני רוצה להזכיר לכל הנוכחים שהיום אין שום איסור. היום פדופיל שתקף ילדים, רצידיביסט, הוא יכול להתקבל לעבוד בבית ספר.
יובל שטייניץ
אפילו קשה למנוע ממנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה להזכיר איזה חסר חבר הכנסת שטייניץ בא לסתום, זה נשכח במהלך הדיונים האלה. קודם כול, אני משבח אותו על היוזמה שלו.

דבר שני, שום חוק, בעיקר לא הצעת חוק פרטית, שלא מלווה בהקצאה תקציבית, לא יכולה לענות על כל הבעיות. אם היא עונה על 50%-60% מהבעיות, זה כבר הישג גדול מאוד. אנחנו מעבירים חוקים כאלה מתוך תקווה שהם יושלמו בעתיד, או על-ידי דיווח לוועדת חוקה, או על-ידי יוזמה ממשלתית, או על-ידי הצעות חוק פרטיות אחרות.

משום כך אני עומד על כך שאנחנו נסיים את החוק הזה לאחר דיונים של למעלה משנה.

להטיל חובה כללית יש עלות-תועלת בכל חוק. בעניין גברים ונשים, נכון שמסוכן בחקיקה כזאת לעשות הבחנה, אבל בעניין חובת היישום ומועד היישום אפשר לעשות הבחנה. אפשר לעשות שתי הבחנות. יש הצעה של שאול יהלום, ויש הצעה שלי, שהיישום לגבי נשים יידחה בשנתיים, זה ודאי חוקתי.
רחל אדלשטיין
מה ישתנה בעוד שנתיים?
היו"ר אמנון רובינשטיין
או שתשיגו כסף או שתבואו אלינו.
שאול יהלום
אני מציע שבעוד שנתיים תדון ועדת החוקה חוק ומשפט בעניין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איך אני יכול להכניס את זה בחוק?
שאול יהלום
ודאי שאפשר.
שמואל סף
תכניס את זה כהוראת שעה.
שלמה שהם
אפשר אם הולכים להצעה שלי שכל העניין יהיה בתקנות.
שאול יהלום
אפשר להכניס בחוק את ההצעה שלי, עשינו את זה בהרבה חוקים. אפשר לכתוב שוועדת החוקה תדון אחת לשנתיים אם יש בעיה, ויש צורך ביישום לגבי נשים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הצעת המשטרה היא של שנתיים.
רחל אדלשטיין
בעוד שנתיים כן יהיו תקנים?
שאול יהלום
גברת גרשוני אומרת "יש היום עבירות", אלא שהחברה מתעלמת ולא מעמידה את הנשים לדין, והיא אומרת שתוך כמה שנים גם הנושא של הנשים יהיה באחוז מסוים.
ציפי לבני
לא הבנתי את הקשר בין הבעיה לבין הפתרון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חברת הכנסת לבני, המשטרה אומרת שאם כוללים נשים זה מכפיל את מספר הפניות, וזה עוד 30 תקנים, וזה מעמיד בספק את המועד של שישה חודשים.
ציפי לבני
אפשר להקטין את העומס גם אם תחתוך בגיל 32 וחצי, אם נוציא קשישים החוצה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו עושים פשרות כאלה לגבי ביצוע כל הזמן.
שאול יהלום
הם אמרו שיש 3,500 גברים ושש נשים.
בנימין אלון
אני מתנצל שחיסרתי את הישיבות הקודמות, אבל אתה הצעת פה חלוקה עקרונית. אם אני מנסה, בהגדרות, שיהיה הבדל בין אדם לבגיר, והסעיף שעוסק במשטרה ובצורך ביישום יהיה בגיר, ובסעיף 2 שמדבר באופן כללי שאסור להעסיק יהיה אדם - - -
לימור סלומון
אדם כולל בגיר.
בנימין אלון
אפשר למצוא מילה אחרת, ואז אני פטור.
שאול יהלום
אומר אמנון רובינשטיין, ואני במידה מסוימת, שאסור שבחוק תהיה הפליה. אתה יכול להגיד שעשית את ההפליה בגלל המעשיות, שהיום אין עבירות נשים, אז אני לא חייב להחיל את זה, שהמשטרה תצטרך תקנים שאין לה, אבל צריך להגיד בחוק למה הפלית. ולכן אני אומר, למשל, אחת לשנתיים תבדוק ועדת החוקה חוק ומשפט אם נעברו מספר משמעותי של עבירות נשים, כדי שסעיף 3, סעיף היישום, יחול גם לגבי נשים. אמנון רובינשטיין אומר: בעוד שנתיים זה כבר יחול באופן אוטומטי. שנינו לא רוצים שהחוק מראש ישאיר את עניין ההפליה.
יובל שטייניץ
לנקודה הזאת יש לי שתי הערות. ראשית, הקושי הביצועי וגם התקציבי לא נובע רק בגלל הקושי לאתר, אלא בגלל מספר הפניות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש מיליון פניות לשנה.
יובל שטייניץ
מספר הפניות יורד בהרבה אם אנחנו מוציאים נשים, ולכן שווה לבדוק עלות-תועלת בנושא הזה. זה לא רק עניין של זמן, בכל זמן זה מוריד הרבה.

בדבר אחד אני חולק על המשטרה, זה לא 500,000, מאחר שמדובר רק על כאלה שמתקבלים לעבודה או כאלה שמתקבלים מחדש אחרי שהם ישבו שנה בכלא. מדובר על כמה עשרות אלפים בשנה.
רחל אדלשטיין
זה הנתון.
יובל שטייניץ
500,000 איש בשנה מתקבלים לעבודה עם קטינים? ברק אמר שבארבע שנים ניצור 300,000 מקומות עבודה חדשים.
אלינוער מזוז
אלה מועמדים. יש עשרה מועמדים, כולם צריכים להביא אישור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רק במשרד החינוך יש 100,000 איש.
יובל שטייניץ
אין 500,000 מועמדים על כל המשק.

לגבי מה שמציע שאול יהלום, אם אפשרי להכניס את זה לחוק, מקובל עלי. אבל זה יהיה דבר מטורף לא לבצע את ההפליה הזאת, שברור שעד היום היא עד כדי כך רלוונטית, שיכול להיות שגם אם היה החוק הזה מאז קום המדינה הוא היה חל רק על 3,500 גברים ואולי לא על אישה אחת.

דרך אגב, יש הפליות בחוק לגבי שירות צבאי, אורך שירות צבאי, פטור, גברים ונשים, וגיל פנסיה, במיליון ואחד דברים שזה רלוונטי, וזו הפליה רלוונטית, יש לה הצדקה.

אני מסכים עם שאול יהלום, אם נהפוך למדינה מתקדמת כמו במערב, אני אומר את זה בסרקזם, ויהיו לנו יותר מקרים, לא רק של תקיפות של נשים, שזה לא מה שרלוונטי לחוק, אלא תקיפות של נשים שיגיעו להרשעה בישיבה של שנה לפחות בכלא, אז, אם, תוך שנה, נראה שפתאום נשים הגיעו לשיעור של 3%, 5%, 10%, נשנה את זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יובל שטייניץ, אני רוצה לעבור להצבעה. ההצעה שלי היא הצעה משולבת. קודם כול, הצעת שאול יהלום, שהחובה לדווח תהיה על כולם, על גברים ונשים, האיסור הוא אוניברסלי.
בנימין אלון
סעיף 2 הוא אוניברסלי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 3 כולו יחול בשלב זה על גברים בלבד, ויתווסף סעיף קטן (ג), או סעיף נפרד, שיאמר: החלת הסעיף הזה לגבי נשים יהיה במועד שתקבע ועדת החוקה, אני מקבל את ההצעה של שאול יהלום.
שלמה שהם
כשלא נקבע מועד בחוק, זאת בעיה.
דורית מורג
אם אנחנו משאירים עם החובה שאסור להעסיק גם כלפי המעסיק, והמעסיק נשאר עם עבירה פלילית, ואתם מורידים למעסיק את הכלים, את היכולת לבדוק במשטרה לגבי נשים, הרי נשארים עם החובה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא מה שהצעתי.
מיכאל אטלן
אסור לו להעסיק אם הוא יודע.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה שלי ברורה.

בשלב זה , כשהחוק ייכנס לתוקפו, הוא חל גם על גברים וגם על נשים משתי בחינות. קודם כול, על העבריין או העבריינית עצמם; שנית, על המעסיק היודע בפועל. לעניין האישור יש שתי אלטרנטיבות: או בעוד שנתיים או במועד שתקבע ועדת חוקה.
יהודית קרפ
או במועד שיכריז עליו השר לביטחון פנים.
שלמה שהם
באישור ועדת החוקה.
יובל שטייניץ
מאחר שככל הנראה עוד לא היתה אישה שהחוק רלוונטי לגביה, אני מציע להשאיר את זה כך, ולקבוע בסעיף נוסף, או בדברי הסבר או בתחולה, שעוד חמש שנים ייבדק הנושא לגבי החלת החוק על נשים. אם זה יהפוך רלוונטי, נתקן את החוק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
האלטרנטיבה השנייה שדיברתי עליה: חובת האישור תוחל לגבי נשים במועד שיקבע השר לביטחון פנים, ונוסף לכך נוסיף סעיף כללי של דיווח לוועדת החוקה.
יובל שטייניץ
אני מציע שהחוק כרגע יהיה רק לגבי גברים, ושאנחנו נקבע שכל סעיפי החוק יחולו רק על גברים בגירים. ועוד שלוש, ארבע, חמש שנים נבדוק שוב, לאור הסטטיסטיקה, אם פתאום יש נשים שזה מתחיל להיות רלוונטי לגביהן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו מחילים את זה בצורה מאוד מוגבלת.
שאול יהלום
מדוע אי-אפשר להוסיף סעיף, למשל, הגיע מספר הנשים המואשמות בסעיף זה וזה לכך וכך, החוק יוחל גם עליהן.
שלמה שהם
אי-אפשר.

לגבי סעיף 3 אני מציע: החלת הסעיף על נשים ייקבע בהכרזת השר לביטחון פנים, באישור ועדת החוקה. נוסף לכך, הוא יהיה חייב לבדוק ולדווח על מספר עבירות המין שמבוצעות על-ידי נשים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא, הוא צריך לדווח על הכול.

מי בעד ההצעה המשולבת של שאול יהלום ושלי? מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד - 4
נגד - אין
נמנעים - 1
ההצעה נתקבלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני אבקש משלמה שהם להכין ניסוח.

כעת אני מעלה את עניין ועדת ערר. אני מבקש שיהודית קרפ תקרא את הצעת משרד המשפטים לעניין ועדת ערר.
יהודית קרפ
"שר המשפטים ושר העבודה והרווחה יקימו ועדה, שתהיה מורכבת משופט בית משפט שלום שישמש כיושב-ראש הוועדה ושני מומחים לעניין דפוסי התנהגותם של עברייני מין ולעניין הטיפול בהם. הודעה על מינוי הוועדה והרכבה יפורסם ברשומות. הוועדה מוסמכת, לפי בקשת אדם שחל לגביו איסור עיסוק לפי חוק זה, להעריך בתוך תקופת האיסור את הצורך בהמשך תחולת איסור העיסוק ואיסור ההעסקה לגביו. לא תדון הוועדה בבקשה נוספת של מבקש, אם בקשתו נדחתה, לפני תום שנתיים מיום דחיית הבקשה. בהערכה לפי סעיף זה תשקול הוועדה את רמת הסיכון לקטינים הנשקפת מהמבקש. העריכה הוועדה שהמבקש אינו מהווה סיכון לקטינים, רשאית היא לתת לו פטור מתקופת האיסור כולה או חלקה, כפי שתקבע. החלטת הוועדה תימסר למבקש. פטרה הוועדה את המבקש מתקופת האיסור, כולה או חלקה, תודיע גם למי שאחראי במשטרה על מתן אישורים לפי חוק זה. לפני מתן החלטתה תיתן הוועדה הזדמנות למבקש ולנציג היועץ המשפטי לממשלה להשמיע את טענותיהם. הוועדה מוסמכת לקבל כל מידע הנחוץ לה מהמשטרה לצורך החלטתה, לרבות מידע כאמור בסעיפים 2(11) ו-11(א) לחוק המרשם הפלילי, מתקנת השבים."
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת שאול יהלום תומך בזה, חבר הכנסת שטייניץ מתנגד לזה. נשמע את יובל שטייניץ, את שאול יהלום, ואז תהיה הצבעה.
שמואל סף
חסר שם שהוועדה יכולה לתת הגבלות. כלומר, היא יכולה לתת אישור, אבל, למשל, אישור מוגבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
קודם כול, נראה אם זה מתקבל.
יובל שטייניץ
אני לא רק מתנגד בתוקף, אלא אני אשקול למשוך את החוק אם הסעיף הזה יתקבל. זה סעיף מאוד מהותי. הרי בחוק הטכניקה מאוד ברורה, החמרנו בתחולה כדי לא לפתוח את זה. אם הייתי קובע ועדות שבודקות את רמת הסיכון, הייתי מכניס גם כאלה שנשפטו רק לחודשיים, אולי גם הם מסוכנים, והייתי מכניס כאלה שלא נשפטו או קטינים, והייתי מכניס גם עבריינים אחרים, הרי יש גם קורלציה בין אלימות בכלל לעבריינות מין, ובקיצור, הייתי מבטל את החוק הזה, והייתי קובע שכל אדם שרוצה לעבוד עם קטינים, יגיע לוועדה שתקבע אם הוא מסוכן או לא. אני מתנגד לזה בתוקף.

אני רוצה להזכיר שההצעה הזאת עלתה לפני הקריאה הראשונה, וכאן היא ירדה מעל הפרק, והוסכם שהחוק הזה יהיה בלי ועדת ערר, וזה עניין מהותי, ואני לא רוצה לפתוח את זה שוב. בדיון היו דעות לכאן ולכאן, ושמענו דעות של המון מומחים, שהתנגדו לעניין של ועדת ערר, אפשר לראות אותם בפרוטוקולים. בהחלטה פה, בדעת רוב חברי הכנסת, ביטלנו את הנושא הזה, והוא לא נכנס.

אם יהיו ועדות שישפטו, אז יהיו המון לחצים, ולחצים של כמה חשוב לאדם להיות מועסק, וזה פתיחת דיון שלם, ואם פותחים דיון שלם, אז אני כבר בכלל לא רוצה לצמצם רק לאנשים הכי מסוכנים שהורשעו לשנה, אלא שכל אדם בציבור שרוצה לעבוד, מצדי, שילך לוועדה כזאת. כל הרעיון בחוק הזה הוא להטיל מגבלה חמורה על אנשים שכבר עברו עבירה חמורה כלפי החברה. ולכן, כדי להגן על החברה, אפשר להטיל עליהם מגבלה, וזה בדיוק כמו, גם במקרים אחרים, אם היה שוטר והשתתף בשוד מזוין וישב כמה שנים בכלא, אני לא חושב שיש ועדת ערר אחרי שהוא יוצא מהכלא, שלוש שנים אחר כך, הוא יכול להגיד אני רוצה לחזור להיות קצין במשטרה או שופט בישראל. יש דברים שאתה יכול להטיל מגבלות.

מה שאתם רוצים זו טכניקה אחרת. נבטל את החוק הזה, ונקבע שיש ועדות שבודקות בכלל מסוכנות לילדים, אולי גם אלימים, משתמשים בסמים, כל אחד שילך לוועדה.

העניין הזה הוא סופר מהותי, והוא כבר עלה פה ונפל בהצבעה לקראת הקריאה הראשונה. גם מבחינה אתית, מבחינת הכנסת, לא ייתכן שאחרי שהצבענו על גרסה, והנושא עלה, ודיברו גם המון מומחים נגד, לא רק בעד, שהם לא פה היום.
יהודית קרפ
איזה מומחים?
יובל שטייניץ
המועצה לשלום הילד ומרכזים לנפגעות אונס שהביאו את המומחים שלהם. לא ייתכן שעכשיו נצביע על משהו שכבר הצבענו נגדו. חברי הכנסת שהצביעו, שרובם לא נמצאים פה, מה אתם? זה לא מקובל עלי.
שאול יהלום
קודם כול, נדבר על המהות. באמת יש עברייני מין שבאמת מתרפאים. אנחנו הולכים על עובדות. יכול להיות שאדם עבר סירוס. הייתי אומר שנשמע פסיכיאטר.
יובל שטייניץ
שמענו, היו פה.
שאול יהלום
אני סומך על שופט שלא יהיה נתון ללחצים. זה דבר ראשון.

דבר שני, אותו עבריין מין שנשפט לשנה יכול לבצע את זממו בגן. אני מעוניין שהוא יתרפא. נניח שיש לי עכשיו עבריין מין, אני מעוניין בתמריץ שהוא ירפא את עצמו. נניח לדוגמה שהוא צריך לעבור סירוס, אני כן מעוניין לעודד אותו, אז אני אומר לו: הכול יהיה פתוח לפניך אם תתרפא. אחרת הוא יבצע את זממו, לא בקייטנה, אלא בגן בחוץ בקטין. מה הועלת?
יובל שטייניץ
תעשה כמו בהולנד, שם אין ועדות ערר.
שאול יהלום
דבר שלישי. הוסבר כאן שלפעמים אתה חוטף על שנה, כאשר עבריינות מין היתה אומנם אחד הסעיפים, אבל נוסף לכך פסיק שבפסיק, ויכול להיות מצב שהוא בכלל לא שייך לעניין הזה. בסוף האשימו אותו מחוסר ראיות. הוא הורשע בחמישה דברים, אחד מהם עבריינות מין.
שמואל סף
עסקת טיעון, למשל.
שאול יהלום
הוועדה הזאת תבדוק את העניין. אם זה היה רק על עבריינות מין הוא היה יושב יום, והוא לא היה נכנס בגדר החוק, אבל מפני שנוספה לזה ברוטאליות מול אשתו, אז הוא נכנס לשנה.

כל מה שאנחנו מבקשים הוא לא להקל, אלא רק אם נפסקה עילת האיסור, ואתה אוסר להמון שנים, ל-20 שנים, אז תן את המינימום.
יובל שטייניץ
בהולנד, אפילו לא משחררים אותם מהכלא בלי סירוס מוחלט, לא רק שלא נותנים להם סעד. אין ועדות ערר.
בנימין אלון
אני מבין את ההערה של יובל שטייניץ. אני חושב שחלק ממטרה של חקיקה זה שהיא גם תיצור נורמה ושהיא גם תהיה חדה וברורה. אם השובר בא יחד עם הפירעון וישר יש בחקיקה עצמה מין מנגנון אחר, יש בזה טעם שיכול להקהות את המסר. סך הכול אומרים לו: חפש לך עיסוק אחר, אתה פסול לעיסוק עם ילדים לכל החיים, ותחדיר את זה לך לראש. כעיקרון, אתה שרפת את עצמך בתחום עיסוק עם ילדים. זאת נורמה שצריכה להיכנס. היה רצוי שזה היה נכנס לו לראש לפני שהוא ביצע את העבירה.

מצד שני, אני מבין גם אפשרות שיכולה להיות מציאות חריגה. יכול להיות אדם שיש אפילו אינטרס להביא אותו להרצות מדי פעם, או בהתנדבות, לפי החוק שלך גם בהתנדבות, אם הוא ירצה לתת הרצאה, אדם שהשתקם, יהיה אסור לו להיכנס לבית הספר.

אם אפשר באמת לא להכניס את הפירוט שהוצע כאן. להכניס שהשר בתקנות שלו יכול להמליץ על ועדה מסוימת לחריגים מיוחדים לפי התקנות שהוא יקבע.
ציפי לבני
אני רוצה לשכנע את יובל שטייניץ. אם מציע החוק חושב שתיקון מהסוג הזה מסרס את החוק שלו, אני לא אצהיר בניגוד לדעתו.

אני לא חושבת שהחוק הזה נועד להעניש את העבריין או ליצור נורמות כמו להתייחס לילדים העתידיים כדי שלא יגיע אליהם. אני חושבת שיש משמעות רבה מאוד לשיקום העבריין. אני מבינה את ההתנגדות לוועדת חריגים ולחצים, עברנו כאן אפילו בהליכי חקיקה, כולל אמש, שאני יכולה להבין את הרצון של יובל שטייניץ למניעת פתחים.

השאלה אם אנחנו יכולים, במקום שתהיה ועדת חריגים שתדון בעניין הפרסונלי לקבוע את העיקרון שאומר, לעומת פשע אחר, מאחר ואיננו קוצצים את ידי הגנב כמו בסעודיה שימנע ממנו גניבה בעתיד, ובעבריינות מין כן יש אמצעים שמונעים את אפשרות החזרה לביצוע עבירהף לקבוע, למשל, כמו במקרה של סירוס כימי או נקיטת אמצעים שמונעים מהעבריין לחזור, במקרה כזה לתת לו את הפטור. זאת אומרת, לקבוע כבר בחוק את הקריטריונים שלפיהם יינתן הפטור, כמו למשל תהליכים שיקומיים רפואיים, שבסיומם הוא לא יכול לחזור על העבירה, אם אני מבינה נכון את האמצעים האלה.
יהודית קרפ
הרציונל של החוק זה הסיכון, לא העובדה שאדם עבר טיפול או הכרזות על שיקום. יש לנו בעיה עם האמירה של אדם משוקם, משום שהוא עבר סירוס כימי, משום שאנחנו יודעים שזה טיפול לכל החיים, והאדם יכול להפסיק ואז ההשפעה פגה, כך שהייתי מאוד נזהרת באמירות שמקשרות את האפשרות של הפטור עם קריטריונים ותוצאות מוכרזות מראש.

מה שצריך לבדוק, על-ידי אנשי מקצוע, זה את מידת המסוכנות שלו כלפי ילדים, והם יעשו את ההערכה הזאת לפי אופי העבירה, הנסיבות, החומר שאותו עבריין, שטוען שהוא לא מסוכן, יגיש להם כדי לשכנע אותם שהוא לא מסוכן. אבל לתת קריטריונים בחוק בקטגוריה של שיקום, לדעתי, במצב הידע הקיים לגבי עברייני מין, זה עשוי להחטיא את המטרה.
יובל שטייניץ
איך יסרסו נשים?
יהודית קרפ
לא מבחינת השוויון, מבחינת הפחתת הסיכון.
שלמה שהם
אני אביא דוגמה על סעיף 349א, שהוא חלק מהסעיפים שלך, הוא סעיף של העושה בכל מקום מעשה מגונה בפני אדם. אם זה אדם מעל גיל 16 זה מאסר שנה, אם זה מתחת לגיל 16 זה שלוש שנים. מעשה מגונה בפני אדם, זה אני אומר גם מתוך ניסיון בשטח, יש אנשים שיש להם בעיות נפשיות של אקסהיביציוניזם, למשל, אדם שמסתובב בפארק ומראה את איבר מינו לתלמידי בית הספר. דרך אגב, זו בעיה, והוא מקבל בהתחלה מאסר על תנאי, הוא לא אלים, ואחרי מאסר על תנאי הוא ייכנס למאסר שנה, וזה דבר שניתן לריפוי. יש מחקרים שאפשר לרפא דבר כזה.

יש פה אלמנט של מגלומניה, של ניבוי. אתה אומר מראש של-20 שנה אתה לא נותן לאדם הזה סיכוי. אתה גם לא יודע מה יקרה בעתיד, יכול להיות שבעתיד ימצאו דרך כזאת או אחרת לשקם.

אתה צריך לזכור, כששופט שופט אדם, אמרתי את זה בנושא אחר, הוא מסתכל על העבר, הוא רואה את העבר. יש אלמנט של לראות את העתיד, גם בהלכה היהודית, דרך אגב, תקנת השבים, אבל גם מבחינה מוסרית-אנושית, בעתיד יכול להיות שאדם ישקם את עצמו ב-100%.

במקרים האלה, כמו שאמר חבר הכנסת בני אלון, יכול להיות מצב שיהיה לי עניין שהאדם הזה יבוא ויופיע בפני אנשים אחרים.
יובל שטייניץ
לגבי רוצחים, למשל, יש אחוזי שיקום פנטסטיים, רובם לא חוזרים על העבירה, האם אתה חושב שאפשר לעשות ועדת ערר על אחד שישב בכלא על רצח והשתחרר, שיכול, למשל, להיות שופט, אם הוועדה תקבע שרוב הסיכוי שהוא לא יחזור על העבירה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
בוועדה לבחירת שופטים אין איסור בחוק, הוועדה מחליטה.
שלמה שהם
יובל שטייניץ, לא נעשה עכשיו דיון על שיקולי ענישה. השאלה כמה נכנסים שיקולי הנקמה ועד כמה אלמנט השיקום נכנס פנימה, אלה שאלות לא פשוטות. מראש לחסום כל דרך לשיקום, זה קיצוני.
יובל שטייניץ
לעבודה עם ילדים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה להתייחס למה שאמר חבר הכנסת שטייניץ לגבי הדיון הראשוני, וזה נכון. אנחנו פסלנו את הרעיון של ועדת ערר, אבל אז, בהצעת החוק, היה רק עבירה נגד קטינים, ולא כל עבירות המין, זה ההבדל הגדול.

יובל שטייניץ, להצעה של בני אלון תסכים?
יובל שטייניץ
אני מוכן למשוך את הצעת החוק ולהתחיל את הכול מהתחלה, אבל אני גם מוכן להתפשר על כך שתהיה ועדת ערר שתשפוט אפשרות רק במקרים שאדם עבר סירוס.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא יכול לקבל את זה, משום שאין לנו הסדר חוקי של נושא האסירים.
ציפי לבני
אפשר שלוועדה יהיו קריטריונים שיאושרו על-ידי ועדת חוקה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה מוכן להצעה של ציפי לבני?
יובל שטייניץ
אני לא מוכן.
יהודית קרפ
יש לי בעיה עם התמונה שניתנה של האקסהיביציוניסט. אני חושבת שהדוגמה הראויה היא מקרים, למשל, של יחסי מין של חברים שעברו את קו הגבול של ההסכמה, שזה לא אדם שאנס זרה. השאלה אם מקרה כזה הוא בהכרח מעיד על מסוכנות לגבי ילדים.
יובל שטייניץ
שום דבר לא מעיד בהכרח, גם אונס של ילדים לא בהכרח מעיד על מסוכנות, רק ב-80%.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, מי בעד העיקרון של ועדת ערר, שבנוסח זה או אחר יכולה להתיר העסקה או העסקה חלקית של עבריינים? מי נגד?

הצבעה
בעד - 2
נגד - 1
נמנעים - אין
היו"ר אמנון רובינשטיין
ציפי לבני, את לא מצביעה?
ציפי לבני
מציע החוק אומר שהוא ימשוך את החוק. אני חושבת שצריכה להיות ועדה, שהקריטריונים שלה יהיו באישור ועדת חוקה, זה יכול לעזור גם ליובל שטייניץ.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יובל שטייניץ, אתה מוכן לזה?
יובל שטייניץ
ציפי לבני, בהולנד, למשל - - -
שמואל סף
זה לא נכון מה שאתה אומר, אתה מטעה. בהולנד זה רק קיצור תקופת מאסר בהסכמתו.
יובל שטייניץ
לא, בהולנד, אחרי שתמה תקופת המאסר, הוא לא יכול להשתחרר אם הוא לא עובר סירוס.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בהולנד מדובר על פדופילים, כאן החוק חל על כל עבריין מין.
ציפי לבני
יובל שטייניץ, קריטריונים באישור ועדת חוקה, משאיר לך את השליטה. זה יהיה עקרונית, זה לא יהיה פרסונלי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מצביע על ההצעה של בני אלון. ההצעה היא לאפשר לשר להקים ועדה ולקבוע את הקריטריונים באישור ועדת חוקה.
יהודית קרפ
צריך להגיד שזו צריכה להיות ועדת מומחים, להגדיר מי הם המומחים.
רחל גרשוני
אני לא בטוחה שההצעה נכונה. כי הקטע של שיקום עבריינות מין ומסוכנות זה בידי מומחים.
יהודית קרפ
אולי אפשר לומר שהוועדה תקבע את הקריטריונים, ושהם יאושרו על-ידי ועדת מומחים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה היא אימוץ העקרונות של משרד המשפטים, להטיל את החובה להקים את הוועדה על שר המשפטים, ושהוועדה תקבע את הקריטריונים, באישור ועדת חוקה.
בנימין אלון
יש פה שני דברים נפרדים. יש הקצנה באמירה, ובזה צודק חבר הכנסת שטייניץ, שכשאתה אומר שאדם שפשע בכזה פשע לא יעסוק 20 שנה עם ילדים זה לא חוקתי. אתה לא אוסר לעסוק בשום דבר. מצד שני, ברמה הפרקטית, גם יובל שטייניץ מבין שיהיו חריגים. לכן לא נאמץ את הדברים שגברת קרפ אמרה, אלא שהשר יקבע ועדת מומחים לפי קריטריונים שיקבע, באישור ועדת חוקה חוק ומשפט.
יהודית קרפ
מי יקבע את הקריטריונים?
שאול יהלום
כשהשר קובע את סמכויות הוועדה, הוא קובע קריטריונים לסמכויותיה: דבר ראשון, שיהיה ברור שאדם נרפא, דבר שני, שלא יחזור לקדמותו.
יהודית קרפ
אולי אפשר ללכת לקראת המציע במובן הזה שנכתוב לעניין הוועדה, להדגיש את החריגיות של האיסור שלה, שהיא לא תתיר, אלא אם שוכנעה ללא כל ספק שאין סכנה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה הזאת?

הצבעה
בעד ההצעה - רוב
נגד - 1
נמנעים - אין
ההצעה נתקבלה.
שאול יהלום
אבל הוא מושך את הצעת החוק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בהצעה הזאת הוא לא מושך.
יובל שטייניץ
שייכתב בפרוטוקול שאני נגד.
שאול יהלום
אם אתה מושך את הצעת החוק, חבל שנמשיך לדון, תחוס עלינו.
יובל שטייניץ
אני לא מושך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה של משרד המשפטים, עקרונותיה יחויבו בתוספת העניין שהוועדה צריכה להיות משוכנעת שאין סכנה לקטינים. נוסף לכך, השר יקבע בתקנות את הקמת הוועדה הזאת באישור ועדת חוקה. אנחנו צריכים לאשר את הכול, לא רק את הקריטריונים.
יובל שטייניץ
אמנון רובינשטיין, אם כבר עושים את השגיאה הזאת, לפחות צריך לצמצם אותה, שזה יהיה למקרים חריגים, ולא רק מבחינת הריפוי, שצריך טוענות מיוחדות כדי לפנות, שלא כל מי שהורשע פונה אוטומטית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כל זה יובא בתקנות.
יובל שטייניץ
הייתי גם אומר חמש שנים או עשר שנים מיום שהשתחרר, לא מיד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה יהיה בתקנות, נדון בזה.

יש לנו שתי שאלות בנוגע לנושא הקטינות. הראשון, הרחבנו כאן, לפי הנוסח האחרון, בהשוואה לנוסח בקריאה הראשונה, שזה כל עבירות מין, ולא רק עבירות נגד קטינים. עשינו את זה משתי סיבות: דבר ראשון, המשטרה טוענת שגם בעתיד היא לא תוכל לעשות את ההבחנה, ודבר שני, מהותית אומרים שיש CROSSOVER, הספרות המקצועית מלאה, זה כמו ים, אפשר למצוא דוגמאות גם לכאן וגם לכאן, אבל בהחלט יש מקרים של מעבר, ואנחנו אומרים שכדי למנוע סכנה כלשהי, אנחנו רוצים כל עבירת מין, גם אם עבירת המין היא בין בוגרים, כשהם חצי מסכימים, שהיא על גבול ההסכמה. הדבר השני, האם להשאיר את זה, ואני תומך שזה יישאר כך, וזה הוסכם, שזה חל על אדם שבעת היותו בגיר ביצע את העבירה, ולא על בני עשרה.
שאול יהלום
אני רוצה להביא את הדוגמה של האונס בשומרת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שאול יהלום, אתה הרי היית יושב-ראש ועדה, אנחנו מתחילים בדבר מאוד רדיקלי בהשוואה למצב הקיים.
שלמה שהם
היה תיק במקום מסוים בארץ של ילדים בני 14 מאותה כיתה, שהיו יחסי מין אורליים בתוכם, וכיוון שהבחורה היתה פחות מגיל 14, זה נקרא אי-הסכמה וזה נקרא אינוס.
רחל אדלשטיין
הם קיבלו שנה מאסר בפועל?
שלמה שהם
כן, אחרי הסיפור של שומרת היתה החמרה גדולה מאוד בעונשים.
שאול יהלום
בגיר שהורשע בעבירת מין, אני מקבל. אם הוא עבר את העבירה בגיל 17.5 והורשע בגיל 18, שלא יהיה פטור.
שמואל סף
יש התיישנות עבירות מין. העבירה בוצעה לפני 15 שנה, תחשבו על זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא שייך לעניין.
שמואל סף
זה שייך , כי הוא היה בן 17.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יובל שטייניץ, אתה רוצה להתייחס?
יובל שטייניץ
לגבי קטינים החלטנו לא להחיל את זה, שהוא דבר חמור. אם אדם עשה עבירה בגיל 14-15 ונתפס בגיל 17.5, והוא הורשע בגיל 18, אנחנו לא רוצים שזה יחול עליו. אם בגיל 14 נתפס מיד, וכבר בגיל 15 נתפס לשנה במוסד לעבריינים צעירים, זה לא חל עליו, ואם לקח שש שנים עד שזה התגלה, אז זה כן יחול עליו? זה בלתי-אפשרי. אני מתנגד לזה. זה צריך להיות מבוגר שעשה עבירת מין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בני אלון, מה דעתך?
בנימין אלון
היום יותר ויותר יודעים את החומרה של הקטינים.

בעונשין, גיל 18 הוא לכל דבר?
יהודית קרפ
יש אחריות פלילית בגיל 12.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הגדרת קטין זה מגיל 18.
בנימין אלון
אני רוצה להבין אם יש דבר דומה במקום אחר?
היו"ר אמנון רובינשטיין
בעבירות מין, כשהפרש הגילים הוא שלוש שנים, זה לא נחשב לאינוס.
שאול יהלום
אני רוצה לשאול את המשטרה, כמו שהם נתנו לנו נתון על 3,500 גברים, אני שואל על עבירות מין בקטינים שנעשו על-ידי פחות מגיל 14?
רחל אדלשטיין
אין לנו נתונים.
יפית יקותיאל
אין גיל הקורבן.
שאול יהלום
כמה יש עברייני מין קטינים?
רחל אדלשטיין
לא בדקנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו לא יודעים מה מידת המסוכנות שלהם.
יובל שטייניץ
אני לא רוצה להחיל על ילדים שפשעו, אפילו אם הם מסוכנים, כי הם ילדים או נערים, ואני לא מחמיר אתם.
יפית יקוטיאל
ב-20 השנה האחרונות, מתוך כ-2,700 עברות, היו 180 קטינים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה מצדיק את העמדה של יובל שטייניץ.
שאול יהלום
זה 10%.
יובל שטייניץ
בקטינים סיכויי השיקום יותר גבוהים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תמו הדיונים. מי בעד הצעת החוק, כפי שנוסחה כעת? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד - 3
נגד - 1
נמנעים - אין
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה היא רק בגיר, כמו שזה היה.
בנימין אלון
עוד לא עברנו על הסעיפים?
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה עניין עקרוני.

לא היתה לעניין התנגדות שזה יחול על כל עברייני המין ולא רק על עברייני מין קטינים, חוץ מאשר לשמואל סף מלשכת עורכי-הדין.

מי בעד שזה יחול על כל עברייני המין?
הצבעה
בעד - 3
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה התקבלה.
אלינוער מזוז
המשמעות שהקורבן לאו דווקא קטין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עוד נושא אחד שנדון בו במהלך הסעיפים זה נושא יחסי מעביד-עובד.
שאול יהלום
לפני זה צריך לדון בגננת שפתחה מעון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לזה מגיעים בסעיף 2(א).
שאול יהלום
זה בסעיף ההגדרות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בסעיף ההגדרות נדון בסוף.
שאול יהלום
למה לא נדון בו בהתחלה? צריך לדון בו בהתחלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בסעיף ההגדרות היתה הצעה להוריד הגדרה של בית ספר ולהוריד הגדרה של קייטנה.
שלמה שהם
צריך להחליט אם מוסיפים את הסיפה, "מוסדות המכוונים בעיקרם להענקת שירותים לקטינים".
היו"ר אמנון רובינשטיין
חברי הכנסת, תתייחסו לסעיף הסל להגדרת מוסד, "וכן מוסדות המכוונים בעיקרם להענקת שירותים לקטינים", וסעיף העבודה "קשר ישיר עם קטינים".
שאול יהלום
הערתי קודם ליועץ המשפטי, שכאן, עבודה זה "לרבות קשר ישיר", זאת אומרת, שאנחנו יכולים לשלול העסקה של המזכירה בחברת הסעה לפי הנוסח הזה. השאלה אם אנחנו רוצים למנוע כל מי שאין לו קשר ישיר. הוא עובד באותו מוסד, אבל אין לו קשר ישיר עם ילדים, כמו מזכירה בחברת הסעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
צריך להתחיל בצורה מצומצמת.
שאול יהלום
אם כך, אני מציע שהגדרת עבודה תהיה לא "לרבות", אלא מתן שירותים המחייבים קשר ישיר עם קטינים, וזה יחפוף למוסד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה אתה מציע לגבי סעיף הסל?
שאול יהלום
אסור לי להיות זמר בפסיטגל? הרי זה מוסד המכוון בעיקר להענקת שירותים לקטינים. זה מוגזם. יש אמרגן שהפקתו הצגות לילדים, איזה קשר יש לילדים?
שלמה שהם
ועוד איך יש, כל הילדות שבאות לשיר.
יהודית קרפ
לעניין השאלה שהתעוררה כאן בעניין ההיקף, והיתה הסכמה שבהתחלה צריך להיות היקף מצומצם. משרד המשפטים הציע לאסור את העבודה כעבודה הקשורה לקטין שהוגדרה כעבודה המאפשרת למבצעה, במסגרת עבודתו, להיות בקשר קבוע או סדיר עם קטינים. זה מוציא מישהו שאחראי לאחזקה באגפים אחרים או מישהו שבא באופן אקראי.
שאול יהלום
וזה חופף את המוסד.
יהודית קרפ
יש לנו הגדרה של מוסד, אבל האיסור הוא איסור עיסוק במוסד בעבודה הקשורה לקטינים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הגדרת החוק היא רק להגנת קטינים.
נעמי שטרסר
מה עם מוסד להכשרת מורים?
היו"ר אמנון רובינשטיין
תבקשי מחבר כנסת אחר שייזום הצעת חוק, זה לא בהצעת החוק הזאת, הצעת החוק הזאת היא להגנה על קטינים.
נעמי שטרסר
בבית ספר תיכון יש ילד בן 18.5 בכיתה י"ב.
שאול יהלום
בבית ספר תיכון זה יחול, כי יש גילאים יותר נמוכים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש לי הצעה משולבת. נמחק "בית ספר", נמחק "קייטנה", נקבל את הגדרת משרד המשפטים לגבי עבודה, ונמחק את סעיף הסל.
דורית מורג
השאלה אם עושים את ההגדה הרחבה יותר או המצומצמת ביותר. ההגדרה, כפי שהיא נמצאת כאן אומרת, "לימוד שיטתי לילדים או נערים", כל קבוצה או כל מנהלת קבוצה או גננת, שלאו דווקא טעונה רשיון לפי חוק הפיקוח. לפי חוק הפיקוח על בתי ספר יש רשימה של מי טעון רשיון.
שאול יהלום
מחקנו "בית ספר" ומחקנו "קייטנה", ואנחנו נשארים במוסד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו מרחיבים ומצמצמים. אנחנו מרחיבים בית ספר וקייטנה ומצמצמים מוסדות אחרים.
דורית מורג
עדיין הגדרה של בית ספר ללא הגדרה, וגם כהגדרה, כפי שהיא נמצאת כאן היא הגדרה מאוד רחבה. יכול להיות שזאת כוונת המחוקק. לנו אין הערות, כי לא נהיה אחראים על כל בית ספר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתם לא תהיה אחראים על בית ספר שהוא לא בפיקוח שלכם, אבל יש מוסד עצמאי.
בנימין אלון
אולי אפשר לשנות את סדר המשפט. בהגדרת מוסד יהיה כתוב "מוסדות המכוונים בעיקרם להענקת שירותים לקטינים"?
היו"ר אמנון רובינשטיין
את זה אנחנו רוצים למחוק.

דורית מורג, אתם לא תהיו אחראים, אלא על משרד מבוקר. זה לא אומר שבית ספר שהוא לא בפיקוח פטור מהחוק.
דורית מורג
יש פה הגדרה מאוד רחבה של מהו מוסד ללימוד שיטתי, שאנחנו לא יודעים תמיד מהו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איפה את קוראת?
דורית מורג
גם אם לא מגדירים בית ספר, לא ברור לחלוטין מהו בית ספר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו נשאיר משהו למשטרה ולבתי המשפט.
שאול יהלום
ברור שזה מרחיב אם כתוב רק בית ספר. מצד שני, צמצמנו בהגדרת עבודה את העניין של משרד המשפטים.
יובל שטייניץ
אני לא הבנתי מה בדיוק אנחנו עושים ולמה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הגדרת בית ספר היא מאוד מצמצמת. למשל, בית ספר פרטי, שהוא לא בפיקוח משרד החינוך, החוק לא יחול עליו. אנחנו רוצים שהחוק יחול על כל קייטנה ועל כל בית ספר גם כשמשרד החינוך לא מפקח עליהם, וברור שמשרד החינוך כמעביד יהיה אחראי על החלק שלו.
יובל שטייניץ
מה שאתה מציע, שבהגדרה של בית ספר לא יהיה כתוב "כהגדרתו בחוק הפיקוח על בתי ספר...".
היו"ר אמנון רובינשטיין
תימחק ההגדרה של בית ספר.
יהודית קרפ
בית ספר ייכנס למוסד.
יובל שטייניץ
יש בית ספר לשפות "ברליץ", זה לא מכוון לקטינים.
שמואל סף
אם הוא עוסק עם ילדים זה יחול.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני חוזר על ההצעה, ותחשבו עליה. ההצעה היא למחוק את ההגדרה "בית ספר", למחוק את ההגדרה "קייטנה", לקבל את הנוסח של משרד המשפטים לגבי הגדרת עבודה, ולמחוק את סעיף הסל בסוף הגדרת "מוסד".
שאול יהלום
למה למחוק את סעיף הסל? הרי נתנו פה דוגמה למשרד אמרגנות, שעוסק באמרגנות לילדים ועושה אתם חזרות. אתה מגיע למצב שאתה לא יכול להגדיר את כל הדברים. יש, למשל, בריכת שחיה לילדים, ואין הגדרה כזאת.
אלינוער מזוז
הקושי בהגדרה שהיא מאוד רחבה. זה איסור פלילי על אדם, שכשהוא מעסיק הוא לא יודע אם הוא מוסד כזה או לא מוסד כזה. האם אני מוסד המכוון בעיקרו להענקת שירותים? נראה לי קצת להטיל עליו, ואחר כך להגיד לו "עברת עבירה פלילית".
שאול יהלום
את לא יכולה להגדיר הכול. הבאתי לדוגמה בריכה, הבאתי לדוגמה פסטיגל, אני אחשוב עוד קצת, יהיו לי עוד שתיים, שלוש דוגמאות.
אלינוער מזוז
למשל, בריכה, זה מוסד המכוון בעיקרו להענקת שירותים לקטינים? איך נבדוק את זה? נבדוק כמה ילדים היו בבריכה בשנה האחרונה? הצענו בזמנו שתהיה רשימה.
יובל שטייניץ
שאול יהלום צודק שברשימה אף פעם לא נכניס הכול, ובסופו של דבר יהיו מקרי גבול שיתבררו בבתי משפט, כמו בכל חוק אחר.
מיכאל אטלן
גם אם מורידים את זה, ודאי שאפשר לענות על הבעיה של אמרגנות ופסטיגלים למיניהם, כי אפשר להפנות לחוק עבודת נוער, על איסור העסקת ילדים בפרסומת. מי שחל עליו החוק, הוא נכנס בגדר מי שעוסק בילדים.
יהודית קרפ
השאלה אם המילה "מתנ"סים", האם זה מוסד שמוגדר בחוק?
היו"ר אמנון רובינשטיין
הוא לא מוגדר.
מיכאל אטלן
קשה למצוא הגדרה משפטית לזה.
שאול יהלום
למשל, בבית מלון, מחר יגידו שמפני שבאו הרבה משפחות, אז יש שם הרבה ילדים. האם בית מלון כלול? השאלה אם אפשר שכאן ננסה לחשוב על כל הדברים ונגיד ששר המשפטים מוסמך להתקין בתקנות מוסדות נוספים. צריך לתת פתח.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מקבל את זה.

ההצעה היא למחוק בית ספר, למחוק קייטנה, למחוק את סעיף הסל, מקבלים את הגדרת העבודה של משרד המשפטים ומוסיפים סעיף ששר המשפטים באישור ועדת החוקה יוכל להוסיף מוסדות נוספים שלגביהם חל האיסור.
אלינוער מזוז
להוריד את המילים "וסביבתם הקרובה".
היו"ר אמנון רובינשטיין
מחקנו את זה.

סמכות שר המשפטים היא רק הגדרת מוסדות המכוונים בעיקרם להענקת שירותים לקטינים, זה לא כל מוסד במדינה, וזה יהיה באישור ועדת החוקה.
שמואל סף
איזה חלק מהסל יורד?
היו"ר אמנון רובינשטיין
כל סעיף הסל יורד.
יהודית קרפ
אולי בכל זאת נוסיף, ליד בית ספר, מוסד חינוכי לקטינים?
היו"ר אמנון רובינשטיין
נוסיף.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף מוסד: "בית ספר, מוסד חינוכי שיש בו קטינים, מעונות לקטינים, מעונות יום ומשפחתונים, מרכזי תרבות נוער וספורט, גן ילדים, גן חיות, גן שעשועים, תנועת נוער, עסק להסעה העוסק בין השאר בהסעת קבוצות קטינים, קייטנה, פנימייה או מועדון שבו שוהים קטינים, מרפאות ובתי חולים לילדים, מחלקות ילדים". מחקנו את המילים "וסביבתם הקרובה, וכן מוסדות המכוונים בעיקרם להענקת שירותים לקטינים". במקום זה יוסף סעיף, ששר המשפטים יוכל להגדיר מוסדות המכוונים להענקת שירותים לקטינים, בלי המילה "בעיקרם", באישור ועדת החוקה חוק ומשפט.
שאול יהלום
מה עם קבוצות ספורט לקטינים?
שמואל סף
קבוצת ספורט זה מועדון שבו שוהים קטינים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה המשולבת הזאת?

הצבעה
בעד - 4
נגד - אין
התקבלה הגדרת מוסד לפי ניסוח היושב-ראש.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה התקבלה פה אחד.

רבותי, המשך הדיון יתקיים ביום שני, ועד אז אני מבקש הצעת נוסח לגבי הדברים שסוכמו כאן. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25

קוד המקור של הנתונים