פרוטוקולים/ועדת חוקה/1567
5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
26/09/2000
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 182
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ו באלול התש"ס (26 בספטמבר 2000), שעה 13:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 26/09/2000
תקנות מרשם האוכלוסין (רישומים בתעודת זהות) (תיקון), התשס"א -2000.
פרוטוקול
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין - היו"ר
קולט אביטל
טלב אלסאנע
עזמי בשארה
דוד טל
יוסי כץ
ציפי לבני
יוסף לפיד
יצחק סבן
אופיר פינס-פז
אברהם רביץ
יובל שטייניץ
מוזמנים
¶
שר הפנים חיים רמון
סלי מרידור - יושב-ראש הסוכנות היהודית
אביטל שטרנברג - מנהל מחל' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
מיכל פינצ'וק - עו"ד, האגודה לזכויות האזרח
הרב אהוד בנדל - התנועה המסורתית
יונתן ליבוביץ - התנועה המסורתית
עינת הורוביץ - התנועה ליהדות מתקדמת
לורן פוריס - התנועה ליהדות מתקדמת
אליהו אברם - עו"ד, לשכת עורכי-הדין
בועז פרסלר - מתמחה, המחלקה המשפטית, הכנסת
סדר-היום
¶
תקנות מרשם האוכלוסין (רישומים בתעודת זהות) (תיקון),
התשס"א-2000.
תקנות מרשם האוכלוסין (רישומים בתעודת זהות) (תיקון), התשס"א-2000
היו"ר א' רובינשטיין
¶
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. הנושא היום יהיה בלי הצבעה: בקשת שר הפנים חיים רמון לאשר תקנות מירשם האוכלוסין (רישומים בתעודת זהות) (תיקון), התשס"א-2000.
שר הפנים ח' רמון
¶
אני מבקש את אישור ועדת החוקה, חוק ומשפט להוציא מתוך תעודת הזהות את רישום הלאום, כפי שמצויין היום בתעודה. הדבר הזה מתחייב על-פי החוק; כל שינוי ברישום בתעודת זהות או פריט בתעודת זהות - גובה, צבע עיניים, דת, ובכוונה רציתי להגיע לדת - זקוק לאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט. שני טעמים מרכזיים עמי, כאשר דבר אחד קשור לעצם השימוש ברישום בצורה מפלה כלפי אזרחים. אני חושב, שהיום יש בתעודת הזהות של מדינת ישראל 130 פריטים - 130 רישומים בתעודת הזהות של לאומים שונים ומשונים וחלקם לאומיים. למשל, יש ציון של לאום שנקרא "קו".
שר הפנים ח' רמון
¶
לא. יש "חסר לאום", יש "לא ידוע" ויש לאומים: קירגיזי, יבחזי וכו'. שמעתי שמישהו מוטרד מכך שהשינוי ברישום יהפוך אותנו ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה. אני רוצה להגיד, שאנו המדינה שבה יש את מספר הלאומים הגדול ביותר בעולם. לפי תעודות הזהות, אנו מדינת כל לאומיי העולם, ולא מדינת "אזרחיה"; אין לאום שלא מופיע בתעודת הזהות הישראלית עם כל מיני דברים מגוחכים כפי שתיארתי.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
אנשי התקשורת, יש לנו כאן בעיית מקום. כמה זמן אתם עוד רוצים להיות כאן? תצלמו מהר. יש לכם עוד עשר דקות.
שר הפנים ח' רמון
¶
מי שרצה לראות, כך נראה סעיף לאום עם קו, כפי שתיארתי. זו מדינת ישראל של שנת 2000. יש "לאום שטרם נרשם", יש "לאום בלתי ידוע" ויש "לא נקבע". כמובן, שאחר כך יש לאומים מכובדים מאד: קמפודי, סינגפורי וכורדי שזה דבר בעייתי כי אין מדינה כורדית. אני יכול להמשיך עוד כהנה וכהנה לציין את הלאומים. מה נורא בשימוש בזה? הנורא הוא בכך, שבשום מדינה נאורה זה לא קיים.
שר הפנים ח' רמון
¶
בשום מקום, בשום מדינה נאורה, זה לא קיים. זה היה קיים בברית-המועצות לשעבר. אנו והם היינו ביחד. בברית-המועצות לשעבר ציינו את הלאום. בברית-המועצות לשעבר, ולצערי גם במדינת ישראל, באמצעות ציון הלאום היפלו לרעה על בסיס גזעני הרבה לאומים אבל בראש ובראשונה את הלאום היהודי.
י' שטייניץ
¶
אם זה נוצל לרעה בברית-המועצות, אוטומטית זה נוצל לרעה גם כאן? זה גם נוצל לטובה כאן בכמה אמצעים.
שר הפנים ח' רמון
¶
היושב-ראש, באופן מפתיע אני עומד להגיד את דעתי ולא את דעת חבר-הכנסת יובל שטייניץ, ואני מציע שחבר-הכנסת שטייניץ יאמר את דעתו.
י' שטייניץ
¶
דרך אגב, זו לא דעת היושב-ראש. הוא לא הציע למחוק את סעיף הלאום היהודי אלא רק שיהיה: ישראלי-יהודי.
שר הפנים ח' רמון
¶
אין מקום, זה מיותר, זה לא עוזר לשום דבר, זה לא משמש לשום דבר זה לא מועיל לשום דבר אלא רק למטרות שליליות. זה לא מחזק אותנו. זה לא מחליש אותנו.
שר הפנים ח' רמון
¶
יש אנשים שבאים למקום עבודה מסויים ומסתכלים על תעודת הזהות ורואים שהם כאלה או אחרים ולאו דוקא ערבים.
שר הפנים ח' רמון
¶
על-פי חוק השבות, יש 300 אלף זכאים שהגיעו למדינת ישראל בעשור האחרון, והם אזרחים והם לא יהודים. חלק גדול מהאפליות מופנות כלפיהם. כפי שאמר חבר-הכנסת בשארה, לא צריך תעודת זהות כדי לדעת מי ערבי ומי - לא, ויש עוד סימנים. לצערי הרב, מפלים ללא תעודת זהות מי שרוצה להפלות.
לעומת זאת, יש ציבור רחב שהגיע לישראל על-פי חוק השבות והם אזרחי ישראל, ויש כאלה לא 50 אלף או 40 אלף אלא נדמה לי שהמספר המדוייק שקיבלתי לאחרונה הוא קרוב ל-270 אלף ויש כאלה שאומרים 300 אלף. המספר הכי מדוייק שיכולתי להגיע הוא 270 אלף שנרשמים לא בלאומיות קירקיזית, אבחזית, קזחסטנית, טאטרית, מולדבית, ביילרוסית או אסטונית.
שר הפנים ח' רמון
¶
הדבר השני, שהביא אותי בזמנו להציע את ההצעה, קשור למחלוקת המיותרת שקיימת וקיים עליה ויכוח גדול, ואני מדבר עליה בעיקר לגבי הציבור הדתי. אנו מנהלים ויכוח קשה, שקורע את החברה הישראלית, לגבי איך ירשמו בתעודת זהות מי הוא יהודי. כל ועדת נאמן קמה על העניין הזה, ויש מחלוקת נוראה. מצד שני, המחלוקת הזו היא באמת קצת אבסורדית.
שר הפנים ח' רמון
¶
לא. במירשם האוכלוסין הכל נשאר. הויכוח שם לא קשור למירשם האוכלוסין, כי הבעיה האמיתית היא הזכאויות, והזכאויות לא נובעות מרישום זה או מרישום אחר. אני מדבר על איך רושמים בתעודת זהות. אם נרשם במירשם האוכלוסין "יהודי", זה נרשם בתעודת זהות "יהודי".
שר הפנים ח' רמון
¶
לא. זה לא משנה. במירשם האוכלוסין אנו יכולים, והיו רעיונות כאלה לגבי תעודת זהות שהם מאד מסובכים. היה אפשר לרשום במירשם האוכלוסין; שואלים אותך: "היתה לך דת קודמת?", וכותבים, למשל: "נוצרי". "התגיירת?" - "כן". "איזה גיור התגיירת?" - "יהודי שהתגייר גיור רפורמי". אתה כותב זאת בטופס. זה מה שכתוב. יש לך את את כל הפרטים, ונגמרה המחלוקת. אדם שהתגייר בגיור רפורמי לא מתבייש, והוא כותב: "התגיירתי גיור רפורמי". מה הבעיה?
י' שטייניץ
¶
קודם, הם מוחקים את תעודת הזהות, ואחר כך את מירשם האוכלוסין ואחר כך את חוק השבות. זה המהלך הלוגי שמתחיל היום.
י' שטייניץ
¶
אני לא אוטומטית ליברל. אני שמרן בכמה דברים. מי אמר לך שאני ליברל? ליברליזם פנאטי הוא לא כבוד גדול. זה גנאי.
י' שטייניץ
¶
אני חושב שיש גם ליברליזם פנאטי פה בחדר ובמדינה. מאשימים אותי שאני ליברל גדול, ואני בכלל שמרן. למה עושים לי דבר כזה?
שר הפנים ח' רמון
¶
אני מציע, שהנימוקים נגד יהיו עניינים. עם נימוקים לא ענייניים, המצאות וכו' קשה לי להתווכח.
קמה ועדת נאמן על השאלה איך רושמים יהודי, ועל זה היתה המחלוקת. אנו מתווכחים על השאלה איך ירשמו מושג הלכתי בתעודת זהות חילונית, שאין לה שום נפקות כלפי הרבנות הראשית וכלפי כל מוסדות הדת. בבתי-דין רבניים תעודת הזהות לא משמשת לשום הוכחה לשום דבר. רבים את כל הריב הזה, ואחרי שנניח כבר יהיה רשום "יהודי" ויהיה רשום "גיור רפורמי כיהודי", ילכו עם זה לרבנות ויגידו להם: "אתם עושים צחוק? מי מתייחס לזה בכלל?". זה כבר היום, וזה כבר שנים רבות. לכן, אנו במחלוקת נוראה בין היהודים. הקמנו את ועדת נאמן, דחינו את ועדת נאמן, לא עשינו ועדת נאמן ועשינו בג"צים בלי סוף על דבר שהוא חסר כל ערך מכל בחינה שהיא. כפי שאמרתי, הוא משמש לאפליה, אבל גם יוצר מחלוקת מיותרת. כאשר יש כל כך הרבה מחלוקות אמיתיות, למה להמציא מחלוקת מיותרת? בשביל מה זה טוב? מה זה נותן?
מי צריך לרצות זאת? בראש ובראשונה, הסיעות הדתיות. מי שמוטרד מכך שזה חלק מאיזו שהיא מהפכה, אני רוצה להרגיעו. כשקמה ועדת נאמן בכל מהלך השנה שוועדת נאמן היתה, ניסיתי לשכנע קודם כל את השר נאמן לא לנסות לעשות מהפכה. אמרתי לו: "אין שום סיכוי שהיהדות החרדית ודאי אבל גם היהדות הרבנית, הרבנות הראשית, תכיר באיזה שהוא דבר שקשור לרפורמים. זה לא יעזור. זו אשליה. לא יהיה דבר כזה. זה לא ייצא". ישבו וישבו, ובסוף הרבנות הראשית לא קיבלה את דו"ח ועדת נאמן.
שר הפנים ח' רמון
¶
הלכתי לסיעות הדתיות ואמרתי: "מה אתם עושים? במקום לריב בוועדת נאמן, בואו ונוציא את הסעיף הזה שלא נותן לכם כלום, ולא יהיה מצב שבתעודת זהות שהיא חילונית ולא מחייבת יהיה כתוב "יהודי" לגבי אדם שבעיניכם הוא לא יהודי. בשביל מה לכם, כאנשים דתיים?".
במוקדם או במאוחר - ואני אומר זאת שוב לסיעות הדתיות - אם לא נעשה אפילו את זה, בג"ץ יכריע נגד. היתה הכרעה בנושא חוק ההמרה, ואנו יודעים מה הוא פסק בחוק ההמרה. זאת הערכתי. זה יקח עוד חצי שנה או עוד שנה. כל פעם שזה מתקרב, דוקא החרדים מבקשים ואומרים: "בואו ונוציא את הסעיף הזה". אם כך, למה לעשות זאת אז?
שר הפנים ח' רמון
¶
זו היתה הצעה של ש"ס, וזו היתה הצעה של יהדות התורה. באו ואמרו: "אם זה המצב, בואו ונוציא את זה".
שר הפנים ח' רמון
¶
מעולם לא הצבענו נגד. אני לא הצבעתי נגד. אני אפילו ערערתי על כך וביקשתי לקיים דיון. היתה הכרעה שהיא קואליציה. מה לעשות? הרבה דברים אנו עושים בקואליציה.
שר הפנים ח' רמון
¶
נכון. הקואליציה מצביעה הרבה פעמים נגד, מכיון שיש הסכם קואליציוני ואנו אנשים הגונים ומקיימים הסכמים.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
אני הצעתי שתי הצעות, שאחת מהן היא מחיקת סעיף הלאום בכלל, ואת זה ועדת שרים לא קיבלו.
שר הפנים ח' רמון
¶
אני הגשתי הצעת חוק, ולצערי, בממשלה היה הסכם קואליציוני שלא משנים סטטוס-קוו אלא בהסכמת כל המרכיבים, וראש הממשלה קבע שזה חורג מההסכם הקואליציוני.
אבל, אני אומר שוב שב-1988 או ב-1989 התקבל תיקון שיירשם בתעודת זהות יהודי מי שעבר גיור רפורמי - גיור לא אורתודוכסי מחוץ למדינת ישראל. זה מאז 1989.
שר הפנים ח' רמון
¶
נדמה לי, שכתוצאה מכך התפטר הרב פרץ מתפקידו כשר הפנים. עד אז היה נהוג ששר פנים - שזה מנהג חצי בולשביקי כזה - חותם על תעודת זהות כאילו הוא המעניק וכדו'. השר דרעי היה שר הפנים, והוא החליט שהוא מוציא את החתימה כי הוא לא רצה לחתום על מסמך שבעיניו מי שלא יהודי נרשם כיהודי. זה שהוא לא חתם זה משנה את המציאות? מהבחינה הזו, באמת לגבי ציבור רחב מסויים, ומדובר על כל הציבור האורתודוכסי ולא רק החרדי, שמי שעובר גיור רפורמי הוא לא יהודי. למרות זאת, במדינת ישראל היום הוא נרשם כיהודי. האם זה עוזר?
שר הפנים ח' רמון
¶
העדפתי שלא תהיה חתימה של אף שר על תעודת זהות.
לכן, אני אומר שהעניין הזה מיותר ולא נכון. לפחות לגבי חצי מהציבור, גם אם רשום "יהודי", הוא יכול להטעות מבחינתם. מי שאיננו מכיר בגיור קונסרבטיבי בחוץ-לארץ ורשום "יהודי", בעיניו ומבחינתו זה דבר שלא ייעשה.
לכן, מכל בחינה שהיא, גם מהבחינה של איך אנו בתוכנו נראים, מה אנו עושים, זה שקיימת אפליה כתוצאה מזה, ובכל מדינה בה היה רישום של לאום, ודאי במדינה כל כך מורכבת כמו אצלנו, הדבר הביא לאפליות כתוצאה מהרישום הזה, ומצד שני בואו ונשים קץ למחלוקת מיותרת. אני מאמין, שעם השינוי ברישום הזה יהיה הרבה יותר קל אחר כך להגיע להבנה בין הרפורמים לקונסרבטיבים והאורתודוכסים לגבי המשך הטיפול בכל מה שקשור לרישום ולזכויות. אבל, חלק גדול מהמחלוקת תיעלם מהעולם. אני מקווה, שאכן הוועדה תאשר זאת.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
לאחר שנשמע את סלי מרידור, נשמע את חבר-הכנסת נתן שרנסקי ואחריו את נציגי הציבור. סלי מרידור, אני מבקש שתקצר כי אנו בלחץ.
ס' מרידור
¶
אשתדל. אני מודה ליושב-ראש על הרשות להביע את עמדתי. ברצוני להסביר מדוע אני חושב שמטעמים שונים לא נכון לעשות את השינוי - ודאי לא בדרך הזו ובעת הזו.
מבחינת מהות העניין, יש לרישום חשיבות. הוא מבטא לא רק זיהוי אלא גם זהות. כל אחד מאיתנו בארץ הזאת חבר בשתי מסגרות: הוא חבר בחברה הישראלית, והוא חבר בחברה היהודית או בחברה הערבית. אנו חייבים להיות שוים בחברה הישראלית, אבל לא דרך ביטול השייכות הלאומית שלנו לחברה היהודית או לחברה הערבית.
זהו גם אחד מהסממנים למהות מדינת ישראל, שהיא ודאי מדינת כל אזרחיה, אבל לא רק מדינת כל אזרחיה. היא גם מדינתו של העם היהודי.
אני אומר לעצמנו, שקשה מאד לבנות; אנו בונים פה חברה ישראלית וזה קשה, ואנו בונים עם יהודי וזה קשה, ומשתתפים בזה כל חלקי העם היהודי וכל חלקי החברה הישראלית. קל לשבור, קשה לבנות.
עולה שאלת התועלת. אדם שואל את עצמו: למה? אם בזמנו ההצעה עלתה סביב הבעיה האמיתית הדורשת פתרון של שאלת הרישום של גרים, של אנשים ממוצא יהודי שאינם יהודים לפי ההלכה - אין פה שום פתרון לשאלה הזו, משום שאין פה נגיעה לשאלת מירשם האוכלוסין. התועלת שחשבו עליה בכיוון הזה, ואפשר להתווכח ולדון גם עליה, לא נראית לי קיימת.
שויון - אני מקווה, שאין ספק לגבי חשיבות השויון והחובה שכולנו נלחם עליו. אבל, שויון אמיתי הוא לא שויון שמנסים לעשות מכולם זהים. שויון אמיתי הוא שויון תוך הכרה בהבדל בין אנשים. אנשים לא צריכים להיות בני אותו צבע, בני אותה דת, בני אותו לאום או בני אותו מין כדי להיות שוים. המבחן האולטימטיבי העליון של שויון הוא, שמכירים בשונות בין אנשים ומכריחים לנקוט כלפיהם שויון מלא.
ס' מרידור
¶
חבר-הכנסת טלב אלסאנע, אני מניח שאתם מתייחסים ללאום היהודי בכבוד כמו שאני מתייחס ללאום הערבי בכבוד--
ס' מרידור
¶
--ולא משווים את זה לסוגיות אחרות, שהן סוגיות חשובות אבל לא ממין העניין.
לגבי ההקשר, אנו נמצאים בתקופה - ואני יודע שזו בשום פנים ואופן לא כוונת המציעים, ואני רוצה להדגיש זאת - בה יש קולות של פוסט-ציונות ושל נסיון להפוך את המדינה הזו של העם היהודי למדינה אזרחית או למדינה מיסודו של העם היהודי. אני חושב, שזה יהיה רע, אם בהקשר הזה עכשיו יבצעו שינוי מן הסוג הזה.
לו היה הדיון עמוק בסוגיה של משמעות מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והיו נותנים ומחפשים דרך לתת לזה ביטוי חוקתי ובתוך הדיון הזה היו שוקלים גם את השיקול הזה, זה דבר ראוי ותקין. אבל, לעשות זאת בהיעדר דיון כזה, בהיעדר חקיקה כזו, אני חושב שזה הרבה נזק, ואינני יכול אפילו לומר אם יש איזו שהיא תועלת.
מכל הטעמים האלה - גם המהותיים, גם שאלת התועלת הלא נמצאת מול הנזק הנחזה, גם שאלת ההקשר ואני חייב להגיד שגם שאלת הדרך - אין פה שום דבר בהול. אין פה חיי אדם שעומדים תלויים מנגד. בחברה בונים בהסכמה ובונים בדיון עמוק ולא בתהליכים שהם תהליכים שנראים בעיניי זריזים מדי.
לכן, אני מקווה מאד, שתהיה הסכמה לקיים דיון רחב ועמוק על שאלת מהות המדינה כמדינה יהודית דמוקרטית. בהקשר הזה, לעסוק בסוגיה הזו, ולא לעשות את הדבר הפוך ולהשאיר את המדינה הזו פחות יהודית ופחות ציונית.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
אני רוצה לומר, שעל סדר-יום הוועדה הזו עומדות כמה הצעות חוק כולל הצעת חוק של חברת-הכנסת ציפי לבני בעניין חוק השבות. אני רק רוצה להגיד כיושב-ראש ועדה, שאני עושה אבחנה בין תעודת הזהות של המדינה לבין תעודת הזהות של הפרט. תעודת הזהות של המדינה צריכה להיות בחוקה שתגדיר את ישראל, את אופיה, אבל לא בתעודת הזהות.
שר הפנים ח' רמון
¶
בשום מקום בעולם תעודת זהות היא לא הזהות. זה זיהוי טכני שמזהים בן-אדם. למה שאדם יכתוב דת?
שר הפנים ח' רמון
¶
זה דבר מהותי. תן לי תשובה: למה ביטלו את הדת? למשל: הערבי - חבר-הכנסת עזמי בשארה רוצה לדעת אם הוא נוצרי או מוסלמי. למה הוא רוצה שיזהו אותו רק כערבי? חשוב לו גם שיהיה כתוב שהוא נוצרי או מוסלמי. למה לא תכתוב זאת?
י' שטייניץ
¶
את הגיל לא צריך, וזכר ונקבה גם לא צריך. למה יש את השם? יש כאלה בעלי שמות לא נעימים. נמחק את הכל - את כל תעודת הזהות.
נ' שרנסקי
¶
תחילה, ברצוני לברך את יושב-ראש הוועדה אמנון רובינשטיין. אני חושב, שזה בהחלט נושא חשוב שלו מלפני כמה חודשים, לפני כמעט שנה, כשהוא הביא הצעת חוק למחיקת לאום. אחרי דיון ביני ובינו, ביני בתור שר הפנים ובינו כחבר-כנסת מציע, ואחרי שהוא הסכים להוציא מדיון את נושא מירשם אוכלוסין, הייתי שר הפנים שתמכתי בהצעה שלו למרות התנגדות משרד הפנים ולמרות התנגדות הממשלה. אני זוכר איך השר המתאם, חיים רמון, אולי נגד רצונו, היה צריך להופיע בכנסת ולהסביר למה הממשלה נגד.
מצד שני, ברצוני לברך גם את השר חיים רמון שמיהר מאד להביא זאת דוקא עכשיו, כי מי יודע מה יהיה בשבוע הבא, מי יהיה הזיגזג הבא של ראש הממשלה. אולי בשבוע הבא עוד פעם ישתנה המצב הפוליטי, והוא עוד פעם יצטרך מפלגות חרדים ולא מפלגות של עולים. ואז, במקום מהפכה חילונית אנו נעשה מהפכה חרדית. מי יודע מה יהיה? אז, דוקא עכשיו יש שבוע שאפשר לפתור את הבעיה הזו.
נ' שרנסקי
¶
אני תמכתי בזה כאשר הייתי בממשלה, למרות עמדת הממשלה, ואני כמובן תומך בזה והסיעה שלנו תומכת בזה כאשר אנו באופוזיציה. אבל, כאן יש שתי נקודות חשובות של בעד ונגד שברצוני להתייחס אליהן. ראשית, לידידים שלי שהם מאד נגד ההצעה הזו שאומרים לי, דוקא כאלה שיושבים פה: "בתור יהודי גאה שלחמת כל כך קשה בברית-המועצות בעד הזהות שלך, איך אתה מוכן למחוק זאת?". נלחמתי, והיה לי מאד חשוב גם בברית-המועצות לקבל אזרחות ישראלית. הייתי בקבוצת סירובניקים שקיבלה אזרחות. הכנסת נתנה לי אזרחות הרבה לפני שעליתי ארצה, ונכנסתי לבית-הסוהר כאזרח ישראלי עם עותק תעודת זהות שקיבלתי, וניסו להשתמש בזה נגדי כאחד מהמסמכים האנטי-סובייטיים. עם כל זה, ברצוני להגיד שהגאוה היהודית שלי לא מתחזקת מזה שאזרח ישראלי צריך לתת לפקידה במלון או בספריה תעודת זהות ומתבייש כי כאן יש קו מקווקו. זה לא מחזק את גאותי היהודית, ולא שם אני מחפש את הגאוה היהודית שלי. אני חושב, שכאן צריך להבין שיש דרכים לחזק אותנו כמדינה יהודית דמוקרטית, כמדינה ציונית וכמדינה של חוק השבות ליהודים בלי להכניס כל כך הרבה אנשים למצב כל כך מביך.
יחד עם זאת, חשוב מאד להדגיש כאן שאסור לנגוע במירשם האוכלוסין. אני אגיד, אבל לא נוגעים בזה. גם הצעת חבר-הכנסת רובינשטיין, ההצעה הראשונית, שאני מכבדו אישית, גם הצעות אחרות שהיו מביאים - קודם כל היה צריך להוציא זאת גם מתעודת זהות וגם ממירשם האוכלוסין, וברור למה.
נ' שרנסקי
¶
בעיה, שהשר חיים רמון עכשיו דיבר כל כך הרבה עליה, אי אפשר לפתור בלי לשנות גם במירשם האוכלוסין. יכול להיות בדיוק כמו שחבר-הכנסת שטייניץ אומר, שזה רק צעד ראשון וצעד שני יהיה מירשם האוכלוסין ומחר יהיה גם חוק השבות. בתור מי שישב בממשלה יותר משנה, אם לקחת בחשבון דעות של כמה וכמה חברים, זה יכול לקרות.
נ' שרנסקי
¶
על כן, כמו שהייתי אז עם היושב-ראש אמנון רובינשטיין, אני רוצה כן לתמוך בזה, אבל יחד עם זאת אני רוצה להדגיש שזה קשור להחלטה בשום פנים ואופן לא לשנות רישום במירשם האוכלוסין.
שר הפנים ח' רמון
¶
ברצוני להגיד מילה אחת על העניין הזה, כדי שזה יהיה ברור כי גם סלי מרידור דיבר על זה. בטופס, שאדם ממלא לבקשה לתעודת זהות, הפרטים האלה נמצאים ונשמרים כי יש עוד פרטים.
שר הפנים ח' רמון
¶
יש הרבה מאד פרטים שלא נרשמים. יש כמה פרטים שנרשמים בתעודה ממש, יש פרטים שנרשמים בספח, ויש פרטים שהם לא נרשמים: לא בתעודה ולא בספח, והם נמצאים במשרד הפנים, וכך יהיה גם עכשיו. לגבי העניין של מי שבא ויגיד אם הוא יהודי, יש גם דת. ירצה - לא יענה. יבואו ישאלו: "אתה יהודי?", ואם הוא לא רוצה לענות - לא יענה ויהיה קו. אבל, באופן עקרוני, הטופס נשאר.
שר הפנים ח' רמון
¶
אני רוצה להגיד לך, שנכנסתי למשרד הפנים לפני שידעתי שפרצה מהפכה חילונית. בפגישתי הראשונה עם הכתבים שאלו אותי מה אני רוצה, ואמרתי: "אני רוצה ליישם את הצעת החוק שלי מ-1997, בה ביקשתי לשנות - לבטל את סעיף הלאום". אז, לא ידעתי שיש מהפכה. אחר כך נודע לי שאני גם מהפכן.
צ' לבני
¶
אחת הבעיות היא, שאנו דנים בנושא הזה בלי שיש מסגרת חוקתית שמסדירה את העקרונות של הקיום של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. אי אפשר לקיים את הדיון הזה, ואני חושבת שזה יעשה עוול לדיון עצמו, אם נשאל את עצמנו רק לגבי נפקות הרישום בתעודת הזהות ביחס לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. אין שום דבר ברמת הסמלים, הדגלים והקיום שאתה יכול להפרידו ולהגיד: "אולי חוץ מחוק השבות". אבל, זה כן מסמל תהליך מסויים, שאני מודאגת ממנו, ואסביר למה.
מאד מפריע לי, שההצבעה על החוק הזה היא בשבוע הבא - שתי דקות לפני שמובאת לשולחנה של הוועדה הנכבדה הזו הצעת החוק לפיזור הכנסת.
ד' טל
¶
אדוני היושב-ראש, אני מרים את הכפפה. בוא ונקבע מועד אחר לפחות למראית עין, כך שזה לא ייראה שזה קשור זה בזה. אני מקבל את מה שאדוני אומר. בוא ונקבע מועד אחר, ונדון על זה בכובד ראש, כפי שאמר סלי מרידור: דיון עמוק.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
אני מוכן לדון. לא היתה כאן שום כוונה. אני מוכן לדון במועד אחר, אבל לא לעכב ולא 'לסחוב' את זה.
צ' לבני
¶
ברצוני להתייחס לאמירה הראשונית של השר רמון שאמר. הרי ודאי הנימוק המרכזי שאתה בא איתו זה לא הקושי ברישום לאומים כאלה או אחרים או ברישום מוזר כזה או אחר. הנימוק השני המרכזי בחשיבותו, שהצגת, היה שבשום מדינה נאורה זה לא קיים.
צ' לבני
¶
אגיע אליה.
ברצוני להעיר, שמפריע לי העניין הזה, כי כאשר אתה אומר שבאף מדינה נאורה זה לא קיים, זה הרי ממילא בשתיקה שמתייחסת באלו מדינות זה לא קיים זה מסמל ומייחס את הרישום הזה לחשכות, לבורות ולמשהו מהסוג שהוא ההיפוך המוחלט למדינות הנאורות. אולי 52 שנה אחרי עלינו להזכיר, שמדינת ישראל קמה בהכרה של מדינות נאורות רבות אחרות שיש צורך בקיומה של מדינה מיוחדת שהיא בית לאומי לעם היהודי, בין היתר לאחר שבמדינה נאורה אחרת באירופה הקימו תאי גזים. לכן, איננו ככל המדינות בעולם. הנושא הזה הוא נושא שאנו נדרשים לו.
ע' בשארה
¶
אנו לא שייכים לויכוח. זה לא בגללנו בכלל. זה ויכוח פנימי יהודי. אינני מבין איך הכניסו אותנו לזה. מכניסים אותנו לזה.
ט' אלסאנע
¶
לא ניתן לך את התענוג הזה. לא ניתן לכם את התענוג הזה. כל דבר שמוציא אותנו החוצה - אתם שמחים לזה. אנו לא נצא החוצה.
צ' לבני
¶
חבר-הכנסת בשארה, אני איתך. חבר-הכנסת בשארה צודק ואומר את האמת.
הנימוק של האפליה מיוחס ישירות, באופן אוטומטי, לכאורה לאוכלוסיה הערבית, וזה באמת לא לעניין.
צ' לבני
¶
הרישום עצמו איננו יוצר אפליה. השאלה היא האם קיימת אפליה במדינת ישראל כלפי השונים, כלפי אלה שהרישום ביניהם אחר, כלפי זה שבסעיף אחר יכול להיות רשום זכר ונקבה - השאלה היא האם יש אפליה כלפיהם, כלפי בני אותו גיל כלפי לבעלי נתונים אחרים, היא שאלה קריטית, והיא שאלה שלחלוטין לא קשורה ברישום. אני רוצה, שכל אזרח יהיה גאה בלאומיותו, ויבוא איתו מול כל מוסד ממוסדות השלטון וגם מול כל מקום עבודה פרטי ולא יופלה לרעה. להגיד שמחיקת הרישום מוחקת את האפליה זה אפילו לא תמים. זה מטעה. זה שיא הצביעות. בשבוע בו אתם מנהלים משא ומתן קואליציוני, אתם מדברים על אפליה? תמנו שר ערבי. מיקום תעודת הזהות, הייחוס של זה לעניין של האפליה הוא שיא הצביעות.
צ' לבני
¶
אם מדברים על אפליה, יגיד לנו שר הפנים שקיימת היום אפליה במדינת ישראל על רקע לאומית, ואנו כוועדת החוקה מחוייבים לטפל בה. לטעון שהרישום מפלה זה לא לעניין.
בדברים שאמר השר חיים רמון מתגלה שבאמת זה לא העניין הלאומי של יהודים וערבים, אלא יש קבוצת אוכלוסיה שמורכבת מעולים חדשים שעלו באופן אבסורדי מכוח זה שמישהו ממשפחתם יהודי או בן הלאום היהודי. הם לא עלו בעליה סתם. הם הגיעו לכאן מכוח חוק השבות, שהוא הבסיס היסודי ביותר שקובע את האבחנה הבסיסית שליהודי מותר, רצוי ומדינת ישראל קוראת לו לעלות ומישהו שאיננו יהודי - לא. זה דבר שהוא בבסיס הקיומי של מדינת ישראל.
בהקשר הזה - וכן אתייחס לעניין הפוליטי - יש רצון לתת איזו שהיא תשובה פוליטית לזה שראש הממשלה ערב הבחירות ניסה לשכנע את הקולות האלה שהוא יקים ממשלה אחרת בלי ש"ס - והוא הקים עם, ושאותה עמותה רצה ברוסית עם "עם אחד - גיוס אחד" - וקרה משהו אחר. אתה כנראה התכוונת לזה קודם, אך זה משחק היום בהקשר הכי פוליטי שיש. לצערי, הלאום היהודי משלם את מחיר המלחמה והמאבק והקיצוניות בין דתיים לחילוניים. הוא משלם את זה כלאום, בגלל הזהות ביהדות בין הלאום לדת. אני, כאדם חילוני, לא מתייחסת לעניין בכלל בהקשר הדתי שלו. זה תהליך שמטריד אותי.
אני מתייחסת בדיוק לאותם עולים שהגיעו על-פי חוק השבות ונמצאים כאן בתוכנו, ומגיע להם שויון מלא. יש תהליך של יצירה כזו שהוא עם ישראל ואומרים: "הם יהפכו להיות יהודים". אני שואלת: הם מדברים עברית וילכו לצבא. זה התהליך שמטריד אותי של איזו יצירת עם ישראלי שמנותק מהעם היהודי, וזה צריך מאד להטריד גם את היהודים שנמצאים בחו"ל, כי זה מאבד ומנתק את המחבר בינינו לבין בני העם היהודי בחו"ל - לא הרישום בתעודת הזהות. זו ההשתייכות הלאומית שהרישום בתעודת הזהות הוא אחד מהמרכיבים שלה.
ד' טל
¶
אדוני היושב-ראש, מכובדי השר, לשמחתי, הרבה פעמים היינו באותו צד של המתרס, וקשה לי להיות היום מהצד השני של המתרס. אבל, מה לעשות, ואני בכוחותי הדלים לא יכול לשנות את המצב. אתמול קיבלתי את הרושם והסתבר לי, שראש הממשלה סיים כבר לפתור את כל הבעיות במדינת ישראל - בעיות הרווחה, החינוך והבריאות - עד שהוא החל להתעסק אפילו גם בתנאי מאסרו ובמקום מאסרו של אריה דרעי. היום, מישהו בדרך אמר לי שהוא הוציא איזו שהיא הנחיה להוריד שם את האוהל עם טרקטור. הוא לא מצא טרקטוריסט, ולכן הוא אמר שאם לא יהיה הוא יעשה את זה בעצמו. עד איזה אבסורד אתם רוצים להגיע? ראש הממשלה הזה - אמר השר לשעבר, חבר-הכנסת שרנסקי - הוא מזוגזג. זיגזג אצלו זה אפילו מהעבר הרחוק, מהיום שהוא התמנה לראש ממשלה; הדרך היא לא דרך. היום ימינה, ומחר שמאלה. היום בעד גיוס, ומחר נגד גיוס. אתמול בעד ועדת טל, ונגד ועדת טל.
ד' טל
¶
חברת-הכנסת מאור, אני מבטיח לגבירתי שלא אפריע לה. אם גבירתי תפריע לי, אני מבטיח שאפריע כהנה וכהנה כיד ההפרעה הטובה עלי.
אדוני השר, ראש הממשלה חדשות לבקרים משנה את דעתו. מה אנו רואים? מה רואה כל הציבור? ראש ממשלה ואולי ממשלה בלי ראש וחסרת דרך, שאין לה דרך ואין לה מטרות. פעם הגדיר זאת לגבי ממשלה אחרת שר החוץ לשעבר: "ממשלה לשום מקום". אני סבור, שהממשלה הזאת לשום מקום.
אני מסכים עם מה שאמר חבר-הכנסת שרנסקי: לו באמת הנושא הזה היה בא לא בהקשר למהפכה החילונית של ראש הממשלה ולא בסמוך לה, לפחות משום מראית עין, היינו אומרים: "יש מקום לשקול את הדבר הזה ולראות אולי- - -
ד' טל
¶
חבר-הכנסת ברונפמן, אני מבטיח לך שאפריע לך. זה לא כדאי ולא נעים. היושב-ראש רובינשטיין, תגן עלי.
אדוני היושב-ראש, לעצם השיקולים אני יכול לפרוש כאן יריעה שלמה לאן ראש הממשלה הלך, איך הוא סטה מדרך הישר שלו, איך הוא חזר לדרך הזו ואיך הוא חוזר עכשיו לסורו. העם צריך לשפוט את ראש הממשלה הזו, ואין לי שום ספק שביום חמישי ראש הממשלה יקבל- - -
ד' טל
¶
אני חושב, שראש הממשלה יקבל את הרמזים הבדוקים ביותר שאין לו מה לעשות וכדאי לו אולי לפנות את מקומו. אני אומר אפילו לאנשים בתוך סיעתו, שלא היו מדור הנפילים.
ד' טל
¶
אנו גם דמוקרטים. אמרתי זאת הרבה פעמים: יותר מאשר ענת מאור תרמה למדינה יהודית, אני תרמתי למדינה הדמוקרטית. אבל, זה לא חשוב.
בימים האלה שידידיי הערבים דואגים ללאום הערבי ומחזקים אותו בכל דרך ובכל צורה, האם אנו נלך ונמעיט בלאום שלנו?
ד' טל
¶
השר דיבר על אפליה. על איזו אפליה מדובר כאן? אפליה? הערבים לא רוצים אפליות. זה כולה על הנייר. האם אתם רוצים להיטיב עם הערבים? תשוו את התנאים של הערבים עם היהודים--
ד' טל
¶
--בחינוך, ברווחה, בבריאות ובבתי-הספר, ואז אפשר יהיה לראות זאת.
אמרה כאן חברת-הכנסת לבני דברים, והדברים הללו רשומים לי אבל היות והיא אמרה זאת יש לומר את הדברים בשם אומרם. אמרתי אפילו לשר הפנים לפני כעשרה חודשים כמדומני ואולי קצת יותר: כשמינו חבר-כנסת ערבי לוועדת החוץ והביטחון, דיברו על אפליה. והנה, מתקנים אפליה. באתי ואמרתי לידידי השר רמון: "אדוני, אם רוצים לתקן אפליה, בואו ותראו לנו איך אתם לוקחים שר ערבי ומראים פה באמת איזו מדינה של כל אזרחיה ואתם דואגים להוריד את המחיצות האלה ואת כל האפליה הזו שהיתה. תנו לו להיות שר תיירות. תנו לו להיות שר - וסלחו לי על כך - מצ'וקמק, אבל תנו לו להיות שר כדי שנראה שבאמת אין אפליה.
שר הפנים ח' רמון
¶
לפני שנה כאשר מינינו חבר בוועדת החוץ והביטחון, ראינו בכמה התלהבות התקבל העניין הזה. חברת-הכנסת לבני יצאה מכליה מהתלהבות ומחאה כפיים כמה טוב המינוי.
ד' טל
¶
אבל, אדוני יכול להעיד כאלף עדים על השיחה שלי שהיתה עם אדוני ביום שהוא עלה לדוכן הכנסת ואמר את הדברים הללו.
עם כל הכבוד, אני סבור שיש מקום לחזק את הלאום היהודי במדינת ישראל היא מדינת היהודים. אשר על כן, אין מקום כרגע למחוק את הנושא הזה. אני מסכים לדון בנושא הזה בעתיד הרחוק יותר.
מ' פינצ'וק
¶
האגודה לזכויות האזרח תומכת בהפיכת תעודת הזהות לתעודת זיהוי. האגודה לזכויות האזרח תומכת בשר רמון. זוהי המטרה המקורית של תעודת הזהות - לשמש כלי לזיהויו של האזרח במדינה.
היום, תעודת הזהות כוללת פרטים רבים, שלטעמנו אינם רלוונטיים לזיהוי האדם כמו: מקום הלידה, שם האב, שם האם ומצב משפחתי. הופעת פרטים אלה בתעודת הזהות פוגעת בפרטיות הפרט. אין סיבה, שהפרטים האלה יופיעו בתעודת הזהות.
מ' פינצ'וק
¶
לדידנו, סעיף הלאום יוצר אבחנה שאיננה רלוונטית לאזרחי המדינה השונים, וזה פותח פתח ליחס מפלה מצד רשויות המדינה.
אני, כמובן, מסכימה עם מה שנאמר פה שמדובר בעניין אולי סימבולי, אבל גם לסמלים יש משמעות. ודאי שטיפול באפליה דורש טיפול עמוק יותר מאשר מחיקת סעיף הלאום.
א' רביץ
¶
לשר מותר להגיד סתם דברים, אבל אתם צריכים לנמק. האם אתם נתקלתם באמת באפליה? הרי זה צריך להגיע אליכם.
י' שטייניץ
¶
האם אתם גם בעד למחוק את סעיף המין - סעיף זכר נקבה - כי יש אפליה נגד נשים? האם תמחקו גם את הסעיף הזה?
מ' פינצ'וק
¶
רציתי לענות ולומר, שהאגודה מקבלת היום, בין היתר, לגבי שלבים מוקדמים, לגבי העובדה שאדם נרשם - שזהותו של אדם נרשמת בניגוד לתחושתו הפנימית.
מ' פינצ'וק
¶
לדעתנו, נוצרים מצבים אבסורדיים, בהם לפעמים אדם שהוא דור שני או שלישי בארץ, מתעקשים לרשום בתעודת הזהות שלו תחת סעיף לאום, לדוגמא: "צרפתי". לא מזמן הגיע מקרה לאגודה, בו לאשה שאיננה יהודיה דור שני בארץ נולד בן שהוא דור שלישי בארץ והתעקשו לרשום תחת הסעיף לאום: "צרפתי". כמובן שזה אבסורד.
מ' פינצ'וק
¶
לעניין הרצון להקים בית לאומי, רציתי רק להוסיף שכידוע חוק השבות מקנה זכויות גם למי שאינם יהודים מכוח היותם בני משפחה של אותו יהודי. כאמור, המטרה היתה לאפשר ליהודי ולבני משפחתו לבוא ולהקים בית במדינת ישראל כאזרחים ישראלים לכל דבר ועניין. לדעתנו, הותרת סעיף הלאום בתעודת הזהות סותרת את המטרה הזו.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
זהו סדר הדוברים: אחרי חבר-הכנסת בשארה נשמע את אהוד בנדל ואת חברי-הכנסת לנגנטל, טלב אלסאנע, ענת מאור, רומן ברונפמן, יובל שטייניץ, טומי לפיד.
ע' בשארה
¶
אדוני היושב-ראש, אני חושב שהשר רמון צדק כאשר אמר שאחד ממקורות הבלבול הוא שקוראים לזה במדינת ישראל "תעודת זהות", כאילו באמת זהות הפרט - אם זו הקולקטיבית או הפרטית - נקבעת ע"י תעודת הזהות. זוהי ללא ספק תעודת זיהוי. בארצות-הברית היום אפילו שואלים אותך: DO YOU HAVE A SOCIAL SECURITY NUMBER?, כלומר פה רשיון נהיגה היה מספיק בהרבה מהפעמים לזיהוי האדם. המקור הוא לזהות אותו מי הוא ומה הוא. באירופה היום קוראים לזה: אישור שהיה, שהיית קבע - RESEDENCY. דרך אגב, זה הדבר המקורי של תעודת הזהות. זו לא אזרחות. היה מקום אולי לציין פה אזרחות, כלומר לציין בתעודת הזהות אזרחות ישראלית או אזרחות זרה. תעודת הזהות היא לא אזרחות אלא תעודת שהות קבע. זו תושבות - RESEDENCY - ולא אזרחות. היה אולי מקום שמדינת ישראל תציין אזרחות ולא לאומיות, בגלל שיש בלבול במקרה של מדינת ישראל בין לאום, דת וכו' ועוד כמה דברים, ובגלל שאזרחות לא חופפת ללאומיות במדינה הזו; אתה יכול להיות אזרח במדינת ישראל ובן הלאום הערבי או בן הלאום היהודי. כאשר אנו יוצאים בחו"ל וממלאים בתי-מלון, כולנו כותבים "ישראל", כי זה הדרכון.
ע' בשארה
¶
בחוץ לא יודעים שיש ריבוי לאומים במדינת ישראל ורוב יהודי ומיעוט ערבי, ו-NATIONALITY זה ישראלי, כלומר הפספורט, אזרחות, כמו בצרפת. זה המודל הצרפתי, שאזרחות זה NATIONALITY, ואתה נהיה בן ה-NATIONALITY הצרפתי ואתה נהיה אזרח צרפת. זה המודל, ומשם נוצרו בכלל דרכונים בעולם.
מה שבאה הממשלה להציע כאן לא היה משנה שום דבר בלאומיות שלי. אני בן הלאום הערבי, ותעודת הזהות הזו לא קובעת את מוסדות האוכלוסיה הערבית. ההרגשה שלי, השפה הערבית, השייכות ללאום הזה קובעת את הלאומיות שלי, ולא מירשם האוכלוסין ולא שר הפנים יקבעו מה הלאומיות שלי. להזכירכם, לפני עשר שנים תירגמו לאום בתעודת הזהות למלה הערבית "מילה", כלומר עדה. רשמו: "לאום נוצרי" ו"לאום מוסלמי".
ע' בשארה
¶
על כל פנים, אינני חושב שהתקנה הזו פותרת איזו שהיא בעיה. אינני חושב, שהיא פותרת בעיית שויון. אני חושב, שזה ויכוח יהודי בעניין אנשים שלא הוכחה יהדותם לפי אמות המידה של היהדות האורתודוכסית או של היהדות החרדית. היום, לא רוצים שתהיה אפליה בינם לבין אחרים, שזה יהיה רשום יהודי וזה לא יהיה רשום יהודי. לא ירשמו לאף אחד, ובזה לא תיפגע יהדותם של אנשים מסויימים. האם היהדות האורתודוכסית חושבת שיהדות אדם נקבעת ע"י מירשם האוכלוסין?
אני חושב, שעניין המחיקה הוא תהליך נורמליזציה, ולא נאורות ולא שום דבר אחר. כשאתה צריך לזהות אדם, אתה צריך את צבע עיניו, את גובהו, את שנת לידתו כדי לדעת את גילו ואיפה הוא גר. מדינה מודרנית צריכה לדעת איפה אנשים גרים כדי לאתר אותם, בשביל מסים, בשביל להפקיע ולפעמים בשביל להרוס בית--
ע' בשארה
¶
--ולהרוס אוהל. המדינה המודרנית הכניסה כתובות. האם אתם יודעים מי הכניס כתובות ומספרי בתים בפעם הראשונה? - נפוליאון.
זה לא לאום. זה מוצא, ולא שום דבר אחר.
ע' בשארה
¶
זה מוצא אתני, וזה לא לאום ולא כלום. בוא ולא נתווכח פה על האם "דרוזי" זה לאום. פה מדובר על מוצא. האם מוצא האדם צריך להיות חשוב בשביל השוטר שיפתח את תעודת הזהות או בשביל משמר הגבול? בשביל מי צריך להיות חשוב מה מוצא האדם?
ע' בשארה
¶
האם מוצא צרפתי היה צריך להיות מצויין בלאום? מה הדבר הזה?
אתם מוחקים את סעיף המוצא, וזה צעד מבורך. זה לא צעד בכיוון שויון, וזה אפילו לא צעד בכיוון חילון. אין פה ולחילון כלום. זה צעד בכיוון נורמליזציה וקצת מינימליזציה של הדברים שהמדינה דורשת. אין מקום למוצא בתעודת זהות. אני חושב, שעושים רעש פוליטי מעניין באמת לא כל כך חשוב.
אנו תומכים בהצעה, לא בגלל שאנו תומכים בה פוליטית או לא אלא בגלל שאנו רוצים להיות בני אדם נורמליים וזה הכל.
א' בנדל
¶
מבחינת עמדת היהדות הקונסרבטיבית, מחיקת סעיף הלאום בתעודת הזהות איננה דבר רצוי. יחד עם זאת, אנו לא מתנגדים למחיקה. היא איננה דבר רצוי, מפני שהדבר העדיף היה שניתן יהיה להגיע להבנות ולהסכמות בין כל זרמי היהדות לגבי הגרות, כפי שהזכיר השר רמון - הסכמות שהתנועה הקונסרבטיבית היתה שותפה להן, וניתן היה לפתור את המחלוקת בדרך ההבנה וההידברות. לצערנו, משהפתרונות שהוצעו נדחו ע"י הרבנות הראשית, אין ברירה אלא להגיע למין פתרון טכני שכזה בדמות מחיקת סעיף הלאום.
אבל, ברצוני לומר את הדברים בצורה הברורה ביותר: צריך שאף אחד לא ישלה את עצמו. מחיקת סעיף הלאום מתעודת הזהות לא תפתור את המחלוקת בשאלת ההכרה בגיורים לא אורתודוכסיים במדינת ישראל, משום שהדבר המרכזי הוא בסופו של דבר הרישום לא בתעודת הזהות כי אם במירשם האוכלוסין.
יתר על כן, גם אם יוחלט לבטל את הרישום במירשם האוכלוסין של סעיף הלאום, עדיין יש במירשם האוכלוסין סעיף דת. כל עוד מי שהתגיירו בגיור לא אורתודוכסי לא יירשמו כיהודים ולא יקבלו את מלוא זכויותיהם, הבעיה תימשך.
א' בנדל
¶
כידוע לחברי הוועדה הנכבדים, הדברים האלה גם תלויים כיום בפני בית-המשפט העליון שסיים לשמוע את התיק, ואנו מחכים לפסיקתו בהרכב מורחב של אחד-עשר שופטים. גם אם התקנה תאושר ותיכנס לתוקף, הדבר הזה לא ייתר את הבג"צ התלוי ועומד, מפני שעיקרו הוא בקשה לרישום במירשם האוכלוסין ולא בתעודת הזהות.
אנו, בלית ברירה, רואים את הדבר כרע במיעוטו. הדבר יכול לשנות מקצת בכך שבאמת לא תהיה תעודת זהות חריגה למי שהתגייר בגיור לא אורתודוכסי. אבל, כל עוד לא תהיה הכרה לצרכים אזרחיים - הרבנות ודאי ממשיכה להיות מופקדת מכוח חוק על נושא המעמד האישי - כל עוד לא תהיה הכרה מלאה לצרכים אזרחיים ביהדותם של גרים לא אורתודוכסיים, לא פתרנו, וזה שינוי קוסמטי ובמידה מסויימת טיאטוא הבעיה מתחת לשטיח.
נ' לנגנטל
¶
יושב-ראש הוועדה, שלא כהרגלי, לפני שאקרא משהו קצר - תנועתי ואני עומדים לעתור לבג"ץ, ואנו מחוייבים לפי העצות שקיבלנו לומר זאת כאן כדי שהדבר הזה יהיה בפרוטוקול הוועדה - אני רק רוצה לומר שני דברים. אדוני השר, אני יודע את עמדתך מימים ימימה, וגם את עמדת תנועתי מימים ימימה בעניין הזה. אינני יודע מי קדם למי, ואני מניח שתנועתי קודמת רק בגלל גילה של תנועתי ולא בגלל גילך. אבל, העיתוי האומלל של הבאת הדבר הזה היום - אתה חייב לתת את דעתך עליו. גם אם תאמר שהדבר הזה נעשה ע"י הצעת חוק שלך לפני כמה שנים וגם אם תאמר שהדבר הזה נעשה עוד במסיבת העיתונאים שלך לפני שבכלל ראש הממשלה נסע לניו-יורק ושם הוא גילה את המהפכה החילונית- - -
נ' לנגנטל
¶
העיתוי הזה הוא עיתוי אומלל, משום שהוא נכנס בקונטקסט של דבר אחר שודאי אליו לא התכוונת. אתה צריך להבין, שגם אולי בימים כתיקונם אם היתה איזו שהיא אפשרות לדיאלוג גם מתנועתי, שמחזיקה כאמור בעמדות האלה מימים ימימה, אין דיאלוג בשום נושא כשמישהו בא לכלותך על כל תפישת עולמך, על כל מירקם תפישת העולם שלך. לכן, אני אומר שזה עיתוי אומלל מאד. תחשוב טוב מאד האם זה העיתוי שבאמת כרגע צריך לעשות זאת, לאור מה שאומר ראש הממשלה ואתה אחד משריו ולאור העובדה שעדיין אינני רואה ממשלה מכהנת במדינת ישראל ושאנו עומדים אולי בפני בחירות בתקופה הקרובה, למרות שאולי יש ביניכם מי שלא מייחלים לכך.
אדוני השר, בכל אופן תודה שיש פה איזו שהיא הגינות ושסוג כזה של נושא שהוא באמת כל כך עמוק ורציני בתוך החברה הישראלית, למרות שהוא נראה מאד מאד שולי ובסך-הכל מחיקת איזה שהוא משהו בתעודת זיהוי של האדם - בכל אופן, איננו ראוי שהדבר הזה ייעשה במחטף, אם באמת הוא קונייקטורלי. נכון שכנסת היא סוברנית כל עוד היא מכהנת וכל עוד לא התפזרה. אבל, לפעמים, צריך להיות שיקול דעת גם בעניין הזה. האם צריך שבאמת תבוא ממשלה חדשה בעוד חצי שנה או שנה ותאמר: "עכשיו, אנו נחטוף הפוך?", אם יהיה כזה דבר? האם זה סוג של דבר שצריך לא רק מבחינת ההוראות כלפי עובדי משרד הפנים? האם כך אנו צריכים לגדל ילדים במדינת ישראל כשהדבר הזה כמטוטלת עובר מי כן יהודי או לא יהודי א וכן ערבי או לא ערבי - האם זה דבר שעובר משלטון לשלטון?
הדבר השני הוא - ואינני יודע אם זו כבר הערה פוליטית - שאחרי ששמעתי את חבר-הכנסת בשארה קיויתי שגם עם מאמצי השלום של הממשלה בצד הרבה מדינות ערביות שיהיה לנו שלום פתוח וחם איתן, לפחות תהיה מדינה אחת שהיא מדינה יהודית באיזור פה.
יש פה כאלה שיגידו
¶
"זה רק בתעודת הזיהוי באותו חלון ומה יהיה כתוב פה". יש פה תהליך של דומינו שיהיה בעניין הזה. הרי זה מתחיל בכך, ויש כאלה שלא רוצים לגמור זאת בכך. אני אומר, שלצד כל מדינות ערב ראוי שתהיה מדינה אחת שתהיה מדינה יהודית, שלא תפלה כמובן, ואם תפלה - בכל הכוח צריך ללכת נגדה ונגד כל אפליה שתהיה פה.
נ' לנגנטל
¶
אני אומר לך, בלי להגיד "שר מצ'וקמק" או לא "מצ'וקמק", ראוי להיות- - -
אדוני היושב-ראש, אדוני השר, אקרא את הדברים: "אבקש להביא לידיעתך ולמליאת חברי הוועדה את התנגדותנו הנחרצת למחיקת פריט הלאום מתעודת הזהות של אזרחי ישראל. לרישום לאומיותו היהודית של אזרח בתעודת הזהות של מדינת ישראל חשיבות הסטורית ולאומית, כמתחייב מאופייה היהודי של המדינה על כל המשתמע מכך. משנקבע ייחודה הלאומי של המדינה במגילת העצמאות ובחוק היסוד שלה, שוב אין לראות ברישום פריט הלאום משום סתירה לאופייה הדמוקרטי או בסיס לאפליה. נהפוך הוא - מחיקת פריט הלאום נועד לטשטש את אופייה היהודי של המדינה והיותה מדינת היהודים".
אני מגיע לפיסקה שאני מחוייב בה: "יתירה מזו, מחיקת סעיף הלאום מתעודת הזהות אינה אלא אחיזת עיניים, לפי שחוק מירשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965, סעיף 2, ממילא מחייב לרשום במירשם האוכלוסין את לאומיותו של כל תושב. מבחינה זו, מחיקת פריט הלאום מתעודת הזהות אין בה מענה להנמקה הניתנת ע"י שר הפנים בבקשתו הנ"ל בפני הוועדה, והמחיקה המבוקשת למעשה נוגדת את החוק בתכליתו". לכן, אנו נדרוש תיקון של החוק עצמו כפי שזה צריך להיות בשלוש קריאות.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
תודה, אבל אני רוצה לומר לך הערה אחת, שוועדת חוקה קודמת בממשלה אחרת מחקה את סעיף הדת.
ט' אלסאנע
¶
כבוד היושב-ראש, לא ידעתי שבזה שאני מחזיק את תעודת הזהות שלי ובה כתוב בלאום שאני ערבי זה מחזק את תחושת הלאומיות אצל חבר-הכנסת לנגנטל ומחזק אצלו את העניין היהודי והציוני של מדינת ישראל. זה שבכיס שלי יש תעודת זיהוי שכתוב שם שהלאום שלי ערבי זה מחזק את התחושה הזו אצלו.
ט' אלסאנע
¶
עם כל הכבוד, אני חושב שהדיון הזה - ואני מסכים עם חבר-הכנסת בשארה - זה דיון שמכניס קצת שפיות במצב הקיים שהוא לדעתי לא נורמלי. מה זה חשוב במערכת היחסים ביני לבין המדינה שלי מה הלאום שלי? על מערכת היחסים בין המדינה לבין האזרח להיות מבוססת על עניין האזרחות, והשייכות הדתית או הלאומית לא צריכה להיות רלוונטית.
ט' אלסאנע
¶
חבר-הכנסת שטייניץ, כדי ששוטר יזהה אותי, זה לחלוטין לא חשוב לו מה הדת שלי או הלאום שלי. הזיהוי הוא זיהוי אינדיבידואלי וזיהוי שלו באופן אישי. מה חשובה הזהות הקולקטיבית הזו מבחינת השוטר?
לי חשובה מאד השייכות הלאומית שלי, ולא הייתי מוכן להסכים שיפגעו בזה כהוא זה - בעובדה שאני ערבי, ואני מאד גאה בשייכות הזו. אינני חושב, שתחושת הגאווה הזו שלי קשורה בתעודת הזיהוי ומה רושם פקיד מירשם האוכלוסין.
תחושת הנחיתות הזו שכל דבר פוגע בגאוה הלאומית הזו שלי - צריך לעשות לזה בדיקה לא בוועדת החוקה. צריך לעשות בדיקה לזה במקום אחר.
ט' אלסאנע
¶
צריך לקחת את הדברים בפרופורציה הנכונה.
שר הפנים, זה שמוחקים את הסעיף הזה מתעודת הזהות - לזה אין שום משמעות. צריך למחוק את הסעיף הזה מהתפישה של מעצבי המדיניות. צריך למחוק את הסעיף הזה מהמדיניות הממשלתית שמבדילה בין אזרחיה על רקע השייכות הלאומית שלהם. צריך למחוק זאת מחיי היום-יום שלנו, שמבחינים בין אזרח לאזרח על רקע שייכותו הלאומית.
אני מקווה, שזה צעד אחד שישנה תפישה, אם כי אינני כל כך אופטימי.
י' שטייניץ
¶
סוף-סוף, אנו רואים שחבר-הכנסת טלב אלסאנע בעד גיוס ערבים לצבא. הוא חושב, שהלאומיות לא רלוונטית לשום דבר.
ע' מאור
¶
אני רוצה דוקא להתחיל ממה שאני מרגישה שהוא משותף. אני רוצה להתחיל עם מה שסלי מרידור אמר ואמרה חברת-הכנסת ציפי לבני. אני, בהחלט, מאד תומכת במדינה יהודית ודמוקרטית. לפעמים, יש חשיבות עליונה לכל סמל, וגם לביטול. לכן, הייתי שמחה מאד, אילו לא היה צורך בחוק הזה.
איפה מתחיל ה"אבל"? החוק הזה לא מפלה את האוכלוסיה הערבית. החוק הזה מפלה, בצורה בוטה, שני סוגי אוכלוסיות יהודיות. כל הקונסרבטיבים וכל הרפורמים - השר רמון, מאיפה ההבנה הגדולה? בארצות-הברית ובאירופה, והיינו שם, יש עמדה זהה ליהודי שהוא רפורמי קונסרבטיבי לזה האורתודוכסי. אנו כמעט המדינה היחידה, שיש בה פסילה, שלילה, שהיא ממש אבסורדית, של זרמים חשובים מאד ביהדות. לכן, אנו נאלצים לעשות דבר כזה.
שמענו על 270 אלף שעלו לאחרונה מחבר-העמים--
ע' מאור
¶
זו תקנה, והיא הכרחית והיא תפתור הרבה מאד בעיות.
מי שחרד למדינה יהודית, ואני חרדה מאד למדינה יהודית ודמוקרטית באותה עוצמה, ואין קדימות, וזה קיים בחוקי היסוד- - -
ע' מאור
¶
על מנת לעשות מדינה יהודית, צריך שתהיה פחות אפליה, פחות כפיה דתית וליצור מדינה יהודית.
אדוני היושב-ראש או אדוני השר, האם אפשר לשקול את ההצעה של האגודה לזכויות האזרח לשנות גם את השם ל"תעודת זיהוי" ולא "תעודת זהות"? זה יקל באמת את כל הקונוטציה.
ד' טל
¶
כמו כן, כמו שהציע חבר-הכנסת שטייניץ, להוריד את סעיף המין, שכן זה לא משנה מפני שרואים אם זה זכר או נקבה.
ע' מאור
¶
אני רוצה לומר לפרוטוקול, ואינני נכנסת לויכוח ארוך, שאני תומכת בעמדת האגודה לזכויות האזרח שהנושא בהמשך, וברור שלא היום, צריך לבוא לידי ביטוי גם במירשם האוכלוסין. אין ספק בכך, וזה ברור. זו עמדת מר"צ תמיד.
אדוני השר ואדוני יושב-ראש הוועדה, ובזה אני כן מסכימה עם חבר-הכנסת גפני, אני מתנגדת בכל נושא שזה יהיה בשיטת מחטף, גם כשזה באופן שיטתי לפי דיעותי.
שר הפנים ח' רמון
¶
עם כל הכבוד, התמניתי לשר הפנים בפועל בתחילת אוגוסט, וביום הראשון למינויי הודעתי שכך אפעל. הוריתי כך לפעול במשרד. אני כבר חודש וחצי, ועוד מעט חודשיים, ולדעתי אני פועל לאט מדי ולא מהר מדי בעניין הזה.
י' שטייניץ
¶
אני אשתדל. אם אתה רוצה, לא דבר. אני רואה פה שחברת-הכנסת ענת מאור דיברה יפה, ואני מקווה שאוכל לדבר כמוה.
י' שטייניץ
¶
לא אתייחס לעניין המחטף וכל הקונוטציה של הבחירות. אני חושב, שהדברים ברורים על פניהם. מהבחינה הזו, גם אם מבחינת השר רמון הכוונות תמימות וטהורות, בקונוטציה של המהפכה החילונית האזרחית של ראש הממשלה זה דבר חמור.
כל הנימוקים, שהושמעו כאן, בכיוון של אי-הרלוונטיות של הלאום ליחס שבין המדינה לבין האזרח, הם נימוקים אבסורדיים על פניהם. העובדה, שבכל פריט של זיהוי אפשר להשתמש לאפליה ובכל השתייכות לקבוצה אפשר להשתמש לאפליה לא רלוונטית, לא הוגנת ופסולה, היא עובדה נכונה תמיד. אבל, צריך להלחם באפליה ולא ברישום. לדוגמא: לכאורה, למה רישום המין, זכר או נקבה, צריך להשפיע על יחס המדינה? דרך אגב, אנו יודעים שיש אפליה נגד נשים במדינת ישראל, והכנסת נתנה את דעתה על כך בחוקקה חוקים נגד האפליה ובעד יותר נשים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות ובכל מיני מקומות. האם בגלל זה נבטל את רישום זכר ונקבה? - ודאי שלא. ננסה להלחם באפליה. למרות שלפעמים רישום זכר ונקבה יכול אולי לשמש לאפליה - למרות שבמקרה הזה בדרך כלל רואים, ודרך אגב גם לגבי ערבי או יהודי בדרך כלל רואים לפי השם לפחות - או הזיהוי הזה יכול לשמש לרעה, הוא רלוונטי להמון דברים. המדינה מתייחסת בהמון דברים נכונים ורלוונטיים בצורה שונה לנשים ולגברים. למשל: בענייני נישואין זה גבר ואשה ולא שני גברים, ובמליון דברים אחרים.
רישום הגיל - יש אפליה על בסיס גיל. הכנסת נתנה דעתה על זה. יש הצעות של כל מיני חוקים שלא יוכלו לקבל אנשים על-פי קריטריונים של גיל וכו'. יכול להיות שזה רלוונטי, ויכול להיות שזה לא רלוונטי.
י' שטייניץ
¶
עוד יותר טוב. היא הנותנת. תארו לעצמכם שאנו נגיד: "מאחר ואנשים משתמשים ברישום הגיל בתעודת הזהות כי גיל באמת לא תמיד רואים ואפשר להסוות יותר בקלות כדי לזהות גיל, נמחק את זה כי הגיל לא רלוונטי ליחס שבין המדינה לאזרח". יש המון מקרים, בהם הגיל רלוונטי ביחס של המדינה לאזרח. למשל: יבוא אזרח בן 15 להצביע - הפקיד מיד יגיד: "זו תעודת זהות, אך הגיל לא מתאים ואין לך זכות הצבעה". ואז, לא נמחק את הגיל.
אותו דבר הלאום וערבי יהודי. זה רלוונטי. זה רלוונטי, למשל, לגבי גיוס לצה"ל. זה רלוונטי לעוד דברים. לבוא ולמחוק זאת זה בדיוק יהיה כמו למחוק זכר ונקבה. זה רישום רלוונטי. אסור שהוא ישמש לאפליה לא הוגנת ולא צודקת.
אני מבין שהתנועה לזכויות האזרח, לפי לפחות הנייר שהוגש לנו, באמת מעוניינת למחוק גם את רישום זכר ונקבה, כי הם כותבים כאן מה הם רוצים להשאיר. הם רוצים להשאיר רק שם ומספר זיהוי בלבד, כתובת מגורים ופרטי ילדים. כלומר, לא זכר ונקבה ולא גיל. התנועה לזכויות האזרח אולי מבינה, שגם בגיל וגם בזכר ונקבה אפשר להשתמש לאפליה או שהזיהוי הזה לפעמים גורם לאפליות. אני חושב, שהדבר אבסורדי. בסוף לא ישאר כלום בתעודת הזהות. דרך אגב, גם מקום מגורים יכול לשמש לאפליה ולדעות קדומות, למשל אם בא אדם מצפון תל-אביב ובא אדם מעיירת פיתוח. אולי נמחק גם את מקום המגורים.
י' שטייניץ
¶
כל הדברים הללו הם אבסורדיים מעיקרם. דוקא כשחבר-הכנסת טלב אלסאנע למשל כן עומד על כך שערבים לא יגוייסו לצבא ודוקא, כאשר חבר-הכנסת עזמי בשארה כן הציע הצעת חוק שהייתי בעדה לעשות אפליה מתקנת לטובת ערבים כדירקטורים של חברות ממשלתיות וגם לתת העדפה לערבים, והיום יש לזה בסיס חוקי אם החוק הזה יעבור- - -
י' שטייניץ
¶
אנו רואים שכמו זכר ונקבה וכמו גיל, למרות שזה לא נעים והרבה אנשים לא רוצים שיידעו מה גילם, גם הלאום הוא רלוונטי להמון דברים חשובים. חלק מהדברים הם אפליות לטובה, שחבר-הכנסת טלב אלסאנע כמו בגיוס לצה"ל רוצה שהנער הערבי יוכל להגיד: "אני ערבי. אינני חייב להתגייס", וחבר-הכנסת עזמי בשארה הציע הצעת חוק כדי שיבוא ערבי שירצה להתקבל כדירקטור ויגיד: "מגיע לי אפליה מתקנת - אני ערבי. לפי החוק של חבר-הכנסת עזמי בשארה, מגיעה לי אפליה מתקנת".
אפשר להגיד, שהכל במירשם האוכלוסין. נכון שאפשר גם לעבוד כך, אבל זה לא הגיוני. בדיוק כמו שזה לא הגיוני בזכר ונקבה ובגיל, זה לא הגיוני בלאום.
לכן, בלי לדבר על ההידרדרות - שאין לי ספק שרבים רואים בזה כחלק מהמתקפה להפוך את המדינה הזו למדינת כל אזרחיה ולא למדינת לאום כמו רוב מדינות העולם - יש את העניין שבשעה שמקימים מדינה ערבית פלשתינית שהיא מדינת לאום פר-אקסלנס שבאה כדי לממש את זכות הערבים הפלשתינים למדינת לאום, לריבונות ולהגדרה משלהם, יבטלו את מדינת ישראל כמדינה יהודית והיא תהפוך לכל אזרחיה. אבל, אני מתעלם מזה. הנימוקים, שהובאו פה בפנינו בדבר אפליה, אבסורדיים לחלוטין. לחלופין, אם נקבל אותם, בסוף נצטרך להישאר כמעט עם שום פריט בתעודת הזהות, כי אפשר להעלותם גם על כמעט כל הפריטים שרשומים בתעודת זהות.
לכן, אני פונה לוועדה הזו להתעשת ברגע האחרון, לראות שבמדינת ישראל הלאום כן רלוונטי, ולא לקבל את ההצעה האבסורדית והמגוחכת הזאת כלכאורה הליברלית והנאורה. דרך אגב, בארצות-הברית הלאום לא רלוונטי במובן הזה, כי בגיוס לצבא ארצות-הברית אין את העניין שערבים לא מתגייסים ויהודים - כן. כאן זה רלוונטי להמון דברים.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
עתה, נשמע את נציגת התנועה ליהדות מתקדמת, עינת הורוביץ, ואחריה נשמע את אחרון הדוברים חבר-הכנסת יוסי כץ.
ע' הורוביץ
¶
בסדר. התנועה ליהדות מתקדמת תומכת במהלך לביטול רישום הלאום בתעודת הזהות. במידה מסויימת, זה יקל בעניין תיקי הגיורים שעומדים בבית-המשפט, אם כי זה לא יפתור את הבעיה של שויון. בכל מקום שבו רשום לאום ודת אנו עומדים על כך שיהיה שויון לזרמים שונים ביהדות.
הדבר גם לא יפתור את בעיית אותם אנשים שרוצים לעלות מכוח גיורים לא אורתודוכסיים, ויש גם תיקים כאלה שעומדים שבבית-המשפט.
אנו, כמובן, היינו מוכנים לפשרות והיינו שותפים לוועדת נאמן וכו', אבל ככל שהדבר הזה לא נפתר בהסכמה, אנו עומדים על כך שיהיה שויון בכל מקום שיש את הרישום הזה.
יוסי כץ
¶
מאחר והשר רמון תמיד קורא את פרוטוקולי הוועדה, קודם אציע את ההצעה הפרקטית שלי. אני חושב באמת, שתעודת הזהות או תעודת הזיהוי שלנו מאד מסורבלת. הייתי מציע לו, בהזדמנות חגיגית זו, שמשרד הפנים יוציא כרטיס זיהוי מגנטי לכל אחד מתושבי מדינת ישראל.
יוסי כץ
¶
צריך כרטיס מגנטי קטן, נוח ושמיש, שאפשר יהיה להשתמש בו גם במערכת בחירות - להעביר זאת באופן מגנטי, וזה היה חוסך אלף ואחת צרות, במקום להתעסק עם כל מיני דברים אחרים.
היו"ר א' רובינשטיין
¶
גם אצלי זה לא נכנס לארנק.
דרך אגב, תעודת הזהות היא גם לא באנגלית, ואי אפשר להשתמש בה בחוץ-לארץ.
יוסי כץ
¶
ברצוני לומר לאגודה לזכויות האזרח, שלפני כמה שבועות ביקרתי בכלא חרמון כדי לבקר אסיר שאסור בעבירת סמים. חיכיתי, והכניסו אותו אלי. מדבר ורואה שמשהו לא מסתדר לי. אומנם הוא אסור בעבירת סמים, אך הגילאים לא תואמים וכו'. מסתבר שיש בכלא חמישה אנשים עם אותו שם, והדבר היחיד שמבדיל ביניהם הוא שם האב אך גם זה לא חייב להיות. סוף דבר - עליתי מהר מאד על הטעות.
לגבי הפרטים, יש פה אפליה לטובת חברי-הכנסת. זו תעודת חברי-הכנסת, ובה לא כתובים הפרטים האלה: לא כתוב הלאום שלנו וכו'.
יוסי כץ
¶
אני נמנה על אלה שמתנגדים למהפכה דתית בדרך של כיפוף ידיים וניצול רוב כזה או אחר גם אם זה מהצד שלי.
אני חושב, שמדינת ישראל נמצאת עכשיו בחיתוליה. חמשים שנה בחיי עם הם פסיק וכלום. היחסים בין דתיים לחילוניים במדינת ישראל, דת ומדינה - כל הדברים עדיין לא עוצבו במידה מספקת, ואנו כמו שתיל רך שכל דבר וכל רוח יכולה להפילו.
הנושא הזה הוא נושא טכני לחלוטין, ולכן אני תומך בו, והוא ודאי, כמו שנאמר פה, עושה אותנו, בצורה נורמלית, מדינה נורמלית. בכל שאר נושאי דת ומדינה ואמונה הייתי מציע לא לעשות זאת בדרך של מחטף, כיפוף ידיים או דיון כזה פשוט אלא באמת לקיים--
היו"ר א' רובינשטיין
¶
חבר-הכנסת יוסי כץ, תודה. אני מצטרף לעמדתך.
חברת-הכנסת ציפי לבני, חבר-הכנסת יובל שטייניץ וחברים אחרים ביטאו חשש שמא זה יתפרש גם כפגיעה במהות. לדעתי, יש לזה תשובה אחת: במבוא לחוקה העתידית של מדינת ישראל יש לכתוב שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי, מדינה יהודית ודמוקרטית, וגם בהצעת החוק של חברת-הכנסת לבני שמעלה סעיפים מסויימים לחוק השבות לעמדה של חוק יסוד. לדעתי, זו התשובה. אז, הכל ביחד. כמו שאמרתי קודם, לדעתי, חשובה תעודת הזהות של המדינה, ולא תעודת הזיהוי של הפרט.
נבוא להצבעה בשבוע הבא.
אני נועל את הישיבה.
תודה לכולם.
הישיבה ננעלה בשעה 14:40.