ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 06/09/2000

חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות) (תיקון מס' 3), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/1442

5
ועדת החוקה חוק ומשפט
6.9.2000


פרוטוקולים/ועדת חוקה/1442
ירושלים, כ"ו באלול, תש"ס
26 בספטמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 178
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ו' באלול התש"ס (6 בספטמבר 2000), שעה 11:15
נכחו
חברי הוועדה: ענת מאור - מ"מ היו"ר
שאול יהלום - מ"מ היו"ר
משולם נהרי
מוזמנים
ד"ר פרץ סגל - משרד המשפטים
הרב אלי בן-דהן - מנהל בתי הדין הרבניים
עו"ד אשר רוט - בתי הדין הרבניים, יועמ"ש
שייח נעים הינו - מנהל בתי הדין הדרוזיים
עו"ד אדם אבזאכ - בתי הדין השרעיים
רפ"ק מוריס אברהמי - המשרד לביטחון פנים, יועמ"ש
רפ"ק חיים גמליאל - המשרד לביטחון פנים, קצין מדור הנחיה
רפ"ק אביבה יוספוב - המשרד לביטחון פנים, יחידת מעברים
עו"ד תאנה אקרמן - לשכת עורכי הדין
שלומית ביר - לשכת טוענים רבניים, טוענת רבנית
עו"ד יוסף אריה - איגוד הבנקים, בנק הפועלים
עו"ד טל נדב - איגוד הבנקים, יועמ"ש
יועץ משפטי
שלמה שהם
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
מתמחה ליועץ המשפטי
עדי שפריר
קצרנית
אסתר מימון
סדר היום
הצעת חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות) (תיקון מס' 3) (דרכי דיון וצווי עזר), התש"ס-2000

הצעת חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות) (תיקון מס' 3) (דרכי דיון וצווי עזר), התש"ס-2000
היו"ר ענת מאור
בוקר טוב לכם. אני מתכבדת לפתוח את הישיבה השנייה של ועדת החוקה, חוק ומשפט. בהזדמנות זו, אני מתנצלת בשם יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת אמנון רובינשטיין, שבאופן בלתי-מתוכנן, אבל שמח, נאלץ להקדים את נסיעתו לחוץ-לארץ, לחתונת בתו, שיהיה במזל-טוב. בגלל החשש משביתה שהיתה אמורה להיות מחר, נעניתי לפנייתו להחליף אותו ולאפשר לו להגיע לאירוע משמח זה.

אנחנו מקיימים היום דיון בהמשך בנושא הצעת חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות) (תיקון מס' 3) (דרכי דיון וצווי עזר), התש"ס-2000. הצעת החוק נדונה לקראת קריאה שנייה ושלישית. היו מספר סוגיות שהוסכם עליהן בוועדה, ונשארו מספר נושאים. אני מקווה שנצליח היום לסיים את הדיון.

אני מבקשת מהיועץ המשפטי, עו"ד שלמה שהם להציג מה הוסכם ועל מה אנחנו צריכים לדון, בבקשה.
שלמה שהם
חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות), התשט"ז-1956, קובע למעשה את כוחו ותוקפו של בית הדין הרבני להזמין בעלי דין, לכפות עליהם התייצבות, להזמין עדים, וכן אפשרות לרדת לנכסים. ברגע שבית הדין הרבני נתן פסק דין, וצריך לקחת נכסים, לעקל אותם וכן הלאה, זה החוק הבסיסי שמסדיר את הנושא.

הצעת החוק שבפנינו מציעה תיקונים מספר. ברשותכם, אני אתמקד רק בתיקונים שלא אושרו בוועדה. נשארו נושאים מספר שהם עדיין לא מוסכמים. היו הערות והסתייגויות. ההסתייגות הראשונה היתה לגבי סעיף 2, בנוסח שנמצא בפניכם, שעוסק בשאלה של דלתיים סגורות. חבר הכנסת פריצקי בישיבה הקודמת העלה הסתייגות לגבי סעיף זה, והוא מציע לבטל את הדיון בדלתיים סגורות. בדיון היתה עמדה די ברורה לגבי הנזק שעלול להיגרם מכך שנפתח את הדלתיים בבתי דין רבניים, שעוסקים בנושאים מאוד אישיים, מאוד רגישים, והיום הדברים האלה למעשה אינם חשופים לתקשורת.
היו"ר ענת מאור
רוב חברי הוועדה נטו לדחות את ההסתייגות.
שלמה שהם
משום שהיתה הסתייגות, הדיון בנושא הזה נדחה. זה הנושא הראשון שבו צריך לדון ולהכריע.

הנושא הבא היה סעיף 7.
דורית ואג
סעיפים 1, 3 ו-4 אושרו, עכשיו אנחנו בסעיף 5 להצעת החוק. לדעתי, גם סעיף 2 להצעת החוק אושר.
פרץ סגל
יש לי הערה לגבי דלתיים סגורות. לעניין חוק הירושה, החוק הכללי קובע שהדיון לא יתקיים בדלתיים סגורות, ואני חושב שצריך להיות אותו דבר גם פה. בענייני ירושה וענייני ממון, אין את אותן רגישויות שיש בענייני אישות, ואין סיבה להבחין בית בית דין דתי לבין בית דין רגיל.
דורית ואג
גברתי היושבת-ראש, אני מסתכלת בפרוטוקול, ואמנון רובינשטיין העמיד להצבעה שלוש גרסאות: האחת - הצעה של פריצקי, שנדחתה; השנייה - הצעה של שטייניץ, שנדחתה; הוא העמיד להצבעה את הצעת החוק הממשלתית, וההצעה התקבלה. הוא מסכם ואומר: הצעת החוק הממשלתית נתקבלה, סעיף 2 אושר.
היו"ר ענת מאור
הצעת החוק הממשלתית קובעת להשאיר בדלתיים סגורות?
פרץ סגל
היא קובעת להשאיר בדלתיים סגורות, להוציא מכלל זה את נושא ענייני הירושה, שהם יהיו בדלתיים פתוחות.
היו"ר ענת מאור
איפה זה מנוסח בהצעת החוק?
פרץ סגל
זה לא מנוסח. צריך לנסח את זה כפי שזה בחוק בתי המשפט הכללי, או בחוק בית המשפט לענייני משפחה.
היו"ר ענת מאור
אנחנו מדווחים שהצביעו כבר על הסעיף בישיבה הקודמת, ואז חברי הכנסת האחרים יוכלו להסתייג. להערתו של פרץ סגל, האם יש הסכמה שנושא הירושה, אפשר יהיה שיידון בדלתיים פתוחות, ואז זה מצריך ניסוח נוסף?
אלי בן-דהן
אין בעיה.
היו"ר ענת מאור
עו"ד שהם, האם אתה מציע שנקבל את זה?
שלמה שהם
זה לא נושא חדש, ואפשר בהחלט לקבל את זה.
היו"ר ענת מאור
אני מבקשת שיהיה על זה ניסוח בתיאום עם משרד המשפטים.
אדם אבזאכ
יש בעיה לבתי הדין השרעיים. יש סעיף מפורש שקובע, שהדיון מתקיים בדלתיים פתוחות. סוגרים כשהשופט חושב שיש קושי, אם בגלל בושה או שהנושא עלול לגרום לשערורייה וכן הלאה. בסוף כתוב: כל סמכות שנתונה לבית הדין, אם לא כתוב סמכות נוספת, נשארת כפי שהיא. ויש פה סתירה.

אמרתי בישיבה הקודמת, שלגבי בתי הדין השרעיים צריך לתת מעמד מיוחד, משום שיש להם סדרי דין מאוד רחבים.
שאול יהלום
איפה זה כתוב? אם החוק מתייחס כאן לכל בתי הדין, אז איך בבית הדין השרעי יש יוצא מן הכלל?
אדם אבזאכ
זה כתוב בחוק בתי הדין הדתיים, שמפנה לחוק העותומאני, שקובע בסעיף 35: המשא-ומתן בפני בתי המשפט האזרחיים יתנהל בפומבי, אבל כל משפט ששמיעתו בפומבי יכולה לגרום לבושה או לשערורייה, הרשות בידי בית המשפט לשמוע את הדבר בדלתיים סגורות. זה שונה מהחוק.
היו"ר ענת מאור
עו"ד אבזאכ, מאחר והיתה אי-הבנה, והסתבר שכבר הצביעו על הנושא הזה בישיבה הקודמת, ואתה גם השמעת את דבריך, אני לא פותחת את הדיון על דלתיים פתוחות מחדש. הערתך נשמעה אז. אם תמצא חבר כנסת שירצה להסתייג, בבקשה. מה שקיבלנו, שלנושא הירושה נוסף סעיף שהדיון יהיה בדלתיים פתוחות.
פרץ סגל
אלא אם כן בית המשפט מוצא לנכון לסגור אותן.
היו"ר ענת מאור
אנחנו עוברים לסעיף 5, שלא הצביעו עליו.

אנחנו הזמנו את השייח נעים הינו מבתי הדין הדרוזיים לגבי דברים שעלו בישיבה הקודמת ולא הובהרו.
שלמה שהם
לגבי סעיף 5. למעשה לא היתה מחלוקת בישיבה לגבי השאלה אם לאפשר לבתי הדין הרבניים את הסמכויות שהוצעו פה על-פי הצעת החוק הממשלתית. השאלה היתה, והעלה אותה חבר הכנסת פריצקי, מדוע זה לא יהיה בתקנות ונשאיר את זה לשיקול דעת של השר, כך גם נכתב במכתב שהוא הציג עם ההסתייגויות שלו.

לעניות דעתי, כל הנושא של תקנות סדרי הדין, שהן לפעמים מהותיות מאוד, היו צריכות להיות תקנות, לפחות באישור ועדת החוקה, ולפעמים צריך שחלקן יהיו בחוק. נכון שהדבר הזה שונה מתקנות סדר הדין האזרחי הרגילות, אבל זו לא סיבה. זה להחלטת חברי הכנסת.

כמו שהדברים נראים עכשיו, אין מחלוקת על כך שצריך לאפשר לבית הדין הרבני את האפשרות לעקל נכסים, לעקל בעיקול זמני, לתת צו לכינוס נכסים, וגם אין מחלוקת גם לגבי הנושא של עיכוב יציאה מן הארץ, לאפשר מטעמים של הגינות, או במקרים שבהם היציאה מן הארץ יכולה להביא להכבדה ממשית על סדרי הדין. נראה לי שראוי שהדברים האלה יהיו בחוק, במיוחד שבחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, נושא עיכוב יציאה מן הארץ חייב להיות בחוק, או עדיף שיהיה בחוק.
היו"ר ענת מאור
ההסתייגות היתה שזה יהיה בתקנות בלבד ולא בחוק הראשי.
נעים הינו
לגבי צווי עיקול וצווי עיכוב יציאה מן הארץ, יש לנו תקנות וסדרי דין של בתי הדין. אני מברך אם זה יהיה בחוק. אין עם זה בעיה.
פרץ סגל
אני רוצה לחזק את דבריו של היושב-ראש שמסביר למה חוקקנו את החוק הזה.
היו"ר ענת מאור
אין על כך חילוקי דעות.
פרץ סגל
יש דבר שאנחנו סבורים שנשמט, וצריך להכניס לחוק, גם לגבי הסעיף הזה וגם לגבי סעיפים אחרים. שני שיקולים עומדים ביסוד התקנות: שיקול אחד, שבית המשפט ישתכנע שאומנם לעילת התביעה, אם נשתמש בלשון עממית, יש ממשות; ושנית, שאי-מתן הצו, צו עיכוב יציאה וצו העיקול, עלול לגרום לכך שפסק הדין לא יבוצע, או יכביד על מהלך המשפט. החלק הראשון, שבית המשפט השתכנע שיש עילה ממשית לתביעה, זה צריך להיכנס. יש לנו נוסח חדש שהפצנו בימים אלה ללשכת עורכי הדין. צריך לומר באופן מפורש, שקיימות ראיות מהימנות לכאורה התומכות בעילת התובענה - - -
היו"ר ענת מאור
חבר הכנסת יהלום, אני מבקשת שתחליף אותי לכמה דקות.
שלמה שהם
צריך אלמנט מצטבר. יכול להיות שמישהו מגיש סתם תביעה. לכן זה מקובל.
היו"ר שאול יהלום
זה במקביל לשאר מערכת המשפט?
פרץ סגל
כן.
היו"ר שאול יהלום
האם יש למישהו התנגדות?
אשר רוט
לנו יש התנגדות.
אלי בן-דהן
לא הבנתי את העניין.
פרץ סגל
אני אביא לדוגמה את סעיף 7, שמיד נגיע אליו. שם נאמר: "בית דין, כשהוא דן בעניין שבשיפוטו, רשאי לתת צו עיקול זמני על נכסי נתבע... אם הוכח להנחת דעתו כי אי מתן הצו עלול להכביד על ביצוע פסק הדין". אבל לא נזכר האלמנט השני, שבית המשפט צריך להשתכנע שיש ממשות בתביעה, שהבקשה היא לא בקשת סרק.
היו"ר שאול יהלום
בתביעה מקבילה, לפי חוק בתי המשפט האזרחיים, זה אותו נוסח?
פרץ סגל
אותו נוסח בדיוק.
שלמה שהם
גם לגבי עיכוב יציאה?
פרץ סגל
גם לגבי עיכוב יציאה, שיהיה כתוב, שקיימות ראיות מהימנות לכאורה התומכות בעילת התובענה. אני אסביר מדוע זה אפילו הכרחי - - -
משולם נהרי
במיוחד כשמדובר בעגונות.
אלי בן-דהן
יהיה דיון לפני הדיון?
פרץ סגל
לא, לכן נאמר בנוסח "ראיות לכאורה". זה לא שיש דיון. רואים את המסמך. הוא מגיש מסמך לפי כתב התביעה, ורואים אם יש ממשות או אין ממשות בכתב התביעה.

לא מדובר בדיון סופי, מדובר פה בצו זמני, וגם הצו הזמני הוא דיון בפני שני הצדדים. בית המשפט שומע אם יש ממשות או אין ממשות מתוך כתבי הטענות והדברים שנאמרים בקשר לבקשה עצמה. הוא לא נכנס לדברים שלגופו של עניין, אם הוא יזכה או לא יזכה בוודאות.
היו"ר שאול יהלום
עו"ד רוט, ד"ר סגל מציע כאן דבר שהוא אומר, שקיים גם במערכת האזרחית המקבילה. מדוע אתם מתנגדים?
אשר רוט
הדבר הזה נדון ודשו בו, והעמדה שלנו היא, שיש הבדל מהותי בין תביעה בבית משפט אזרחי לבין תביעה בבית הדין הרבני. בבית הדין הרבני קיים קשר בין בעל ואישה, יש כבר הוכחה לכאורה שהוא מחויב לה, שהוא משועבד לה. אני לא צריך להוכיח, למשל, שהוא חייב כתובתה, כשהיא רוצה לעקל, או שכיוון שהבעל משועבד לה, אז זכותה לעכב את יציאתו מן הארץ.

בבית המשפט אנשים זרים מבקשים לעכב יציאתו של אדם מהשופט, כאשר אין כל קשר בין האנשים, אז הוא חייב לשכנע את השופט, לכאורה לפחות, שיש עילת תביעה.
היו"ר שאול יהלום
בתביעה בבית דין למשפחה בנושא מזונות, האם לפי החוק הקיים היום, בבית משפט לענייני משפחה, כשבא זוג עם קשר, רואים שהם זוג, יש צורך בנוסח שמציע ד"ר סגל?
שלמה שהם
ודאי שיש.
אלי בן-דהן
שלמה שהם, יש הבדל מהותי. שם מדובר על כסף, פה לא מדובר על כסף.
שלמה שהם
איפה החשש? החשש הוא שיבוא אדם שאין לו עילת תובענה, ולא משנה כרגע סוג הקשר שלו, ויגיד "יש לי משהו נגד אדם איקס ואני רוצה לעכב את יציאתו" מבלי שיש ראיות מהימנות שיש לו טענה נגדו, ויעכבו את יציאתו.

עו"ד רוט צודק, אבל אומרים לי בעצם: בשביל לעכב את יציאתו של האדם, תוכיח שיש ראיות לכאורה בעילת התביעה נגדו. ודאי שכאשר אני בא לבית דין רבני, ואני אומרת: אני אשתו, קוראים לי אומנם מרים, אני לא יודע איך, אבל שם המשפחה שלי כמו שם המשפחה שלו. פה, כבר יצרתי תשתית שמבחינת ההלכה היהודית, מבחינת דיני העגינות ומבחינת דברים אחרים, יצרתי תשתית של ראיות לכאורה. יכול להיות שלפעמים צריך להוכיח משהו נוסף. למשל, צריך להביא ראיה נוספת, למשל, שהאדם רוצה לברוח או דברים מהסוג הזה.
משולם נהרי
פה יכולה להיות הבעיה.
אשר רוט
פה אתה מכניס את הבג"ץ.
אלי בן-דהן
יפרשו את זה בצורה אחרת.
שלמה שהם
לא נכון.
תאנה אקרמן
מדברים על זה שהוא עומד לברוח, לא שיש ראיה.
שלמה שהם
דרך אגב, ההנחה שהוא עומד לברוח נמצאת בכל מקרה, זה לא הוויכוח בינינו.
אשר רוט
עם זה אין לי בעיה.
שלמה שהם
אם אין לך בעיה עם זה, אז עם מה יש לך בעיה? בתביעה לשלום בית, למשל, אם אישה אומרת: אני רוצה שלום בית, ובעלי רוצה לברוח מן הארץ. בזה שהיא תגיד "אני אשתו", ותוכיח שהיא אשתו, ואפילו לא תראה שהוא רוצה לברוח מן הארץ, אלא תאמר שהוא רוצה לברוח מן הארץ, היא יכולה לקבל, לפחות לכאורה, בשלב הראשון, צו עיכוב יציאה, כמו שהדברים נעשים ביום-יום. לכן, העניין הזה הוא בסך הכול השוואה.
היו"ר שאול יהלום
הרב בן-דהן, מדוע אתם מתנגדים?
אלי בן-דהן
אין לי ספק שברגע שהדבר הזה ייכנס כחידוש, כי הוא לא קיים היום, בית המשפט העליון יפרש את זה כך שהמחוקק רצה לעשות דבר חדש, עובדה שהוא הוסיף כאן תנאי שלא היה קיים עד היום, ואז הוא יכביד את ידו על כל צווי הביניים שהיום בתי הדין נותנים, בגלל חששות של עיגון.
היו"ר שאול יהלום
אולי ההפך. אולי ידם של בתי הדין קלה, ולכן אנשים מנצלים לא לצורך אמיתי אלא לצורך טרטור.
אלי בן-דהן
כמה זה קורה?
היו"ר שאול יהלום
כמה שאפשר להשוות את סדרי הדין למערכות האחרות זה טוב לבית הדין הרבני.
אלי בן-דהן
במה שאנחנו דנים זה שונה, אין לנו דבר דומה.
היו"ר שאול יהלום
זה לשיקולו של בית הדין, ולכן זה יהיה במידת הסבירות. הוא בא ואומר שאם אישה באמצע תהליך גירושין רוצה לעצור את בעלה מלצאת לחוץ-לארץ, היא יכולה, אלא שיכול להיות שבית הדין יצטרך לכתוב את זה כנימוק, הוא יצטרך להגיד "דנתי בעניין והגעתי למסקנה, שבאמת מדובר בעילה רצינית". אם בית הדין סתם ייתן צו, אז יבוא בית המשפט העליון ויגיד "לא דנת". אבל אם הוא דן, ברור שיציאה זו עילה סבירה. אני לא מבין את ההתנגדות.
פרץ סגל
המצב כתוצאה מן החוק יהיה אפילו יותר גרוע, מכיוון שאם החוק לא יזכיר את הדבר הזה, וייאמר כפי שנאמר היום, שאי-מתן הצו עלול להכביד, לא נוכל לאחר מכן, בתקנות, להוסיף ולומר שבית המשפט צריך להשתכנע מן הראיות, למרות שזה מובן מאליו. יבואו ויאמרו: זה החוק.

אין שום ספק שאנחנו צריכים שבית הדין יבדוק את התשתית, ואין שום הבדל בין אותה תביעת מזונות בבית משפט או בבית דין רבני.
אלי בן-דהן
בתביעת הגירושין יש הבדל.
פרץ סגל
לא מדובר על תביעת גירושין, מדובר בכל התביעות.
אלי בן-מנחם
מה תעשה בתביעת גירושין? ברק יפרש את הדברים אחרת.
פרץ סגל
עם כל הכבוד, הרי יש מידה של סבירות. נשיא בית המשפט העליון לא יבוא ויאמר, כשאישה תובעת את בעלה - - -
אלי בן-דהן
הוא כבר אמר בפסק-דין גלג.
היו"ר שאול יהלום
מה שאומרים כאן נציגי בית הדין הרבני, קודם כול, שהם מוכנים, ונראה אם זה אפשרי משפטית, להבחין בין תביעות כספיות לתביעות מהותיות. הם באים ואומרים: אנחנו כן רוצים שהיד תהיה קלה על ההדק, כאשר מדובר בעניין של עגונה, למשל.
שלמה שהם
אולי היא לא אשתו. היא צריכה להוכיח שהיא אשתו? היא מתחזה.
היו"ר שאול יהלום
הוא אומר שעד שהאישה תבוא, יגיד לה בית המשפט: חכי, תביאי הוכחות ונקיים דיון. זה לא יהיה בעוד חצי שעה. הדיון בבתי הדין הרבניים יתקיים בעוד שלושה ימים במקרה הטוב. ואז בעלה שומע שאתם מבקשים שהיא תביא הוכחות, ושבית הדין יקבע דיון לעוד שלושה ימים, והוא יברח. הם אומרים: אם זה קרה על עניין כספי, ניחא, אבל אם זה קורה על עניין מהותי של גירושין, יכול להיות שנגיע לבעיות של עגונות, אז הוא אומר: כדאי לי להוציא את צו הביניים מיידית, ושהוא יצטרך להביא הוכחות.

שלמה שהם, האם אתה חושב שאפשר לעשות הבחנה בין דברים כספיים לדברים מהותיים?
שלמה שהם
אין ויכוח.
פרץ סגל
תיקנו את הנוסח. לשם כך הכנסנו בנוסח שהוגש בפני הוועדה דבר שמלכתחילה, לא הנהלת בתי הדין ולא אנחנו חשבנו להכניס, משום שחשבנו שיעשו זאת ממילא. לאור ההערות שהיו בוועדה הוספנו בסעיף, בצורה מפורשת, בנוסח שאומר: "או ראה בית הדין שבנסיבות המקרה, כי אם הנתבע יצא מן הארץ, יש חשש ממשי שהדבר יביא לעיגון". זו עילה נפרדת שהיום כבר כתובה. זאת אומרת, יש את העילות הכלליות, "עלול להכביד" וכדומה, ונוסף לכך יש עילה שמקילה ואומרת, שבתחום של עיגון אין צורך באותם דברים. מתוך מה שאדוני אמר, כבר שינינו את הנוסח.
אלי בן-דהן
מה יגבר על מה?
פרץ סגל
ברור שהדבר השני, משום שזה ייכנס ברישה. הסיפה "או ראה בית הדין בנסיבות המקרה... יש חשש", לא תשתנה.
אשר רוט
אם תשלב את ההצעה של חבר הכנסת יהלום, פתרנו את הבעיה. תוסיף: או במקרה של תביעת גירושין שהונחה מחדש להנחת דעתו של בית הדין, שיש חשש לעיגון.
שלומית ביר
אם זו תביעה לשלום בית?
אלי בן-דהן
גירושין או שלום בית.
פרץ סגל
לגבי שלום בית. לדוגמה, כשיש תביעה לשלום בית, שהיא לא כנה לחלוטין, כאשר בני הזוג כבר עשר שנים גרים בנפרד, אין ביניהם קשר זה עם זה, אחד גר עם מישהי אחרת. האם במקרה כזה אנחנו לא צריכים לבדוק אם יש חשש ממשי?
היו"ר שאול יהלום
אני מציע שנקבל את התיקון, למעט בתביעות גירושין ושלום בית, שבהן יש חשש ממשי שהדבר יביא לעיגון.
פרץ סגל
לא צריך לכתוב באופן מפורש.
היו"ר שאול יהלום
ההצעה שלי היא כן לכתוב במפורש.

אנחנו מקבלים את הסעיף, לרבות התיקון שהציע ד"ר סגל, לרבות שיהיה כתוב בצורה מפורשת גירושין או שלום בית. מי בעד?

הצבעה
בעד סעיף 5 להצעת החוק, בכפוף לתיקונים - 2
סעיף 5 להצעת החוק, בכפוף לתיקונים, אושרה.
היו"ר שאול יהלום
סעיף 5, בכפוף לתיקונים, אושר.
תאנה אקרמן
אם יש עיכוב יציאה נגד אישה, איך היא יכולה לפתור את עצמה, אם יש מישהו שטוען שהיא נוסעת והיא לא מוכנה לקבל גט? האם הדרך היחידה שעומדת בפני הבעל זה טוען רבני, כי זה הליך יותר ארוך מאשר למצוא לזה פתרון אחר?
שלמה שהם
אנחנו נכנסים לקודשי הקודשים של הדין המהותי, ואולי זו הזדמנות טובה שנשווה את הבעל והאישה במקרה הזה. אני מציע ליושב-ראש הוועדה להחליט בעניין הזה.
תאנה אקרמן
יש פה היעדר סימטרייה.
שלמה שהם
יש פה פגיעה בעיקרון השוויון.
פרץ סגל
העניין הזה הוא רק תוספת. יכולנו להשמיט בכלל את המילים האלה. הוספנו את זה כדי לצאת מידי ספק, כאילו שזה לא כלול בעניין הזה. אבל זה נותן לבית הדין אפשרות, ויש לו כל אפשרות אחרת, משום שאפשר לקבל ערבות או בדרך אחרת לעניין הזה. מה נאמר לאישה? תמני שליח שיקבל את הגט בשבילך?
שלמה שהם
ד"ר סגל, אתה צודק, אבל עדיין זה פוגע בעיקרון השוויון.
היו"ר שאול יהלום
בשלב זה, העניין יישאר כך.

אנחנו עוברים לסעיף הבא.
שלמה שהם
הסעיף הבא הוא סעיף של עיקול זמני, ואני סבור, שבהתייחס להצעות של ד"ר סגל, אפשר לקבל אותו כמות שהוא.
שלומית ביר
השאלה שלנו מאוד מהותית. כל הנושאים של צווי העיקול וכינוס הנכסים דורשים בעצם את אישורו, אחר כך, של בית המשפט לענייני משפחה, במידה ויש התנגדות. המצב החוקי כרגע הוא, שטוענים רבנים לא יכולים לייצג בבתי משפט לענייני משפחה ולא בפני ההוצאה לפועל, וכך נוצר מצב שטוען ממונה ככונס על-ידי בית הדין הרבני, אבל להמשיך את ההליך ולבצע אותו הוא לא יכול, במידה והוגשה התנגדות. נוצר מצב של תשלומים כפולים, כי אותו לקוח יצטרך לשכור עורך-דין.

ההצעה שלנו יכולה להיות, שבמקרים כאלה, במידה וטוען רבני מונה לשמש ככונס, הוא יוכל להמשיך את התהליך. אני לא יודעת איך זה יעבוד עם החוקים של בתי המשפט וחוקי ההוצאה לפועל, אבל אחרת, נוצר מצב שטוען רבני לא יכול להיות ממונה ככונס נכסים, כי יתעורר חשש שמא...
שלמה שהם
יש הצעת חוק בכנסת הזאת, שמציעה להסמיך את הטוענים הרבניים להופיע בבתי משפט לענייני משפחה, שזו שאלה עקרונית ומהותית, והיא לא פשוטה. כיום, ההכשרה של הטוענים הרבניים, בצורה שהם מקבלים את הכשרתם, לא מכשירה אותם להופיע בבתי משפט למשפחה, אפילו בדברים פשוטים, מבחינת סדרי הדין בבתי משפט למשפחה, מבחינת סדר הדין האזרחי וכדומה.

זה נושא חדש, ואני לא מציע במסגרת הזאת לפרוץ את הגדר הזאת. נכון, שיכול להיות מצב, ואנחנו יודעים את זה מהמציאות, שטוען רבני מתמנה לכינוס נכסים בבית דין רבני, אז בדרך כלל מה שהוא עושה, יגיד לך את זה מר אשר רוט, שהוא עתיר ניסיון, הוא לוקח אתו עורך-דין והם עושים את העבודה הזאת ביחד.
אשר רוט
אני חולק על הפרזומפציה. ברגע שהוא ממנה כונס נכסים, הוא מתפקד בהוצאה לפועל בתפקיד כונס נכסים, כי גם מי שאיננו עורך-דין יכול להיות כונס נכסים.
היו"ר שאול יהלום
לא מדובר בכך שהמעוקל הולך לבית דין לענייני משפחה, אלא מדובר בכך שהמבקש הולך לבית דין לענייני משפחה. זה שיש לו טוען רבני לא אומר שהטוען הרבני ילך לבית הדין לענייני משפחה לבקש אישור.
אלי בן-דהן
מדובר פה על המחזיק. למשל, הבנק. יש כסף של שני בני זוג שנמצא בבנק, בית הדין הטיל עיקול על הכסף שנמצא בבנק, הבנק יכול להגיד: אני מחזיק של הרכוש הזה, אני מתנגד לעיקול, כי אני צריך את הכסף הזה כערבות, ואז הבנק ילך לבית המשפט לענייני משפחה.
היו"ר שאול יהלום
ואז הטוען הרבני של הצד לא יכול להופיע.
אלי בן-דהן
נכון.
היו"ר שאול יהלום
יש כאן תרגיל במידה מסוימת, כי בכל מקרה שהוא ירצה לטרפד את העניין, הוא ידע שהוא מטרפד את הצד השני. מדובר פה בצדדים עם כל מיני אינטרסים.
אלי בן-דהן
מדובר בצד שלישי, כאשר הרכוש נמצא בידי אדם שלישי.
היו"ר שאול יהלום
רק הצד השלישי?
אלי בן-דהן
הצד השני חייב בבית הדין.
תאנה אקרמן
אומנם עמדת לשכת עורכי הדין היא, שזה צריך להידון בפני בית משפט, אבל יש פה פיצול שאני לא יודעת איך גוברים עליו. הצד השלישי לא בא, ועכשיו, כדי לטרפד את התהליך בבית הדין הרבני, שקבע שמשהו ייעשה תוך 60 יום, הוא הלך לבית משפט לענייני משפחה, ולך תגיש שם עכשיו אישור עיקול התנגדות, וזה סיפור של שנתיים אם זה בית משפט לענייני משפחה.
שלומית ביר
למה הנהלת בתי הדין לא בכל מקרה? אלה פסקי דין של בתי הדין.
אשר רוט
היתה פה התנגדות של נציגות הבנקים.
היו"ר שאול יהלום
מדוע המחזיק לא יפנה לבית הדין הרבני?
פרץ סגל
מכיוון שבמקרה הזה, העילות המשפטיות, שעליהן נסמך בדרך כלל אותו צד שלישי, מעוגנות בדין האזרחי, הן לא קשורות לדיני המשפט העברי או הדין המוסלמי או הדין הדרוזי.
שלומית ביר
יש שעבוד על-ידי רבי נתן.
פרץ סגל
עם כל הכבוד, שעבוד על-ידי רבי נתן, אנחנו מכירים את זה, אבל על בנק אין שום חובה להישמע לשעבוד על-ידי רבי נתן, כשהוא לא צד בעניין. כאשר בית דין רבני דן בין איש לאשתו, אז הוא ידון לפי הלכות שעבוד על-ידי רבי נתן. אבל בנק, שהוא בכלל לא קשור לעניין, האם בשעבוד על-ידי רבי נתן אנחנו נגיד לו "אתה חייב את הכסף"? הוא יאמר: מה אתם מדברים, יש פסיקה של בית המשפט העליון, פסק-דין בבלי וכן הלאה, אני לא צד לעניין הזה, אתם מחילים עלי דין סובסטנטיבי יהודי, דרוזי, מוסלמי.
היו"ר שאול יהלום
הרב בן-דהן, יש לך רעיון לפתרון?
משולם נהרי
אני לא רואה שכתוב פה, שהמחזיק פונה לבית דין לענייני משפחה.
אלי בן-דהן
סעיף קטן (ג).
משולם נהרי
לא, כתוב: "רשאי מבקש העיקול".
פרץ סגל
נכון, רשאי להגיש.
משולם נהרי
לא המחזיק. המחזיק מתנגד לעיקול, הוא לא חייב לתת את הכסף.
שלמה שהם
אבל הוא רוצה את הכסף.
אשר רוט
חבר הכנסת נהרי, היה ויכוח איתנים בינינו לבין משרד המשפטים. אנחנו רצינו שאם כבר נגזר עלינו בית המשפט, אז לא כתב התנגדות יחייב את המבקש, כי על-פי רוב המבקש זו אישה, ואתה מחייב אותה, אלא שהבנק הוא שיצטרך לפנות. כפו עלינו את זה.
היו"ר שאול יהלום
הרב בן-דהן, יש לך רעיון לפתרון?
אלי בן-דהן
אני לא פוחד שיגישו את הבקשה לבית הדין הרבני.
אשר רוט
יש פה בעיה קונסטיטוציונית, שכאילו שאנחנו מכפיפים גורם שלישי לבית הדין.
היו"ר שאול יהלום
צריך לפתור את זה באחת משתי האפשרויות: או שתיתן לטוען רבני להופיע בדיון או שלא תדרוש שיופיעו בדיון. אבל אתה אומר: אני מודיע היום לצדדים, שאם הם יודעים שיש להם בעיות של עיקולים, אל תיקחו טוען רבני, תלכו ישר לעורך-דין.
פרץ סגל
לאו דווקא. בימים אלה אנחנו עומדים להעביר פה בוועדה את תקנות הירושה. בדרך כלל זה לא עורך-דין אחד, גם כשמדובר בכונס נכסים, שעושה את הכול. שניים-שלושה עורכי-הדין עובדים על זה.

כפי שאמר היועץ המשפטי הנכבד של הוועדה, אנחנו לא יכולים את כל העניין של הטוענים הרבנים להכניס למערכת בתי המשפט לצורך העיקול ולומר: הם יופיעו ויטענו טענות בדבר שהם לא מוכשרים בו. הם לא יוכלו לעשות זאת, הם לא בקיאים בסדרי הדין של בתי הדין, הם לא מכירים את ההלכות - אין להם הכשרה בתחום. אנחנו נדון בזה כשתבוא הצעת החוק, ואז יבוא הדבר על תיקונו.
היו"ר שאול יהלום
אין לנו כאן פתרון. אני מציע לאשר את הסעיף כפי שהוא, ואם תבוא הברקה מצד אחד מהנוכחים, אנחנו נדון בזה.
אלי בן-דהן
יש לנו הערה נוספת. במקום "לבית המשפט לענייני משפחה", שיבוא "בית משפט שלום".
פרץ סגל
זה יגרום לסרבול יתר. לדוגמה, יש שותפות בין הבעל והאישה ואדם שלישי. היום לפי חוק בית המשפט לענייני משפחה, כאשר מעורב אדם שלישי, אפשר להביא אותו לבית המשפט לענייני משפחה למרות שהוא אומר: אני לא צד לעניין הזה. החוק קובע שאותו אדם שלישי חייב לבוא לפני בית המשפט לענייני משפחה. השותף של הבעל, שנגדו היא רוצה להגיש תביעה, יצטרך בזה ללכת לבית משפט שלום, התביעה בין שניהם תתברר בבית משפט לענייני משפחה, וחלק יידון בבית הדין הרבני. יהיה פיצול על פיצול.
היו"ר שאול יהלום
נשאיר את זה בבית המשפט לענייני משפחה.

האם יש הערות נוספות על הסעיף הזה?
טל נדב
ברשות היושב-ראש, אני רוצה להתייחס לכמה דברים שנוגעים לסעיף 7ג. בסעיף הזה קיבלו את העיקרון שדובר עליו כאן, שכאשר צד שלישי, שלא כפוף לסמכות בית הדין הדתי, יש לו התנגדות לעיקול, הוא מגיש את ההתנגדות, ואז הדיון בקטע המצומצם הזה עובר לבית המשפט האזרחי, משפחה או שלום. הוועדה תחליט. ברור שהדיון בבית המשפט לענייני משפחה או בבית משפט השלום צריך להתקיים לפי תקנות סדר הדין האזרחי, לפי הכללים שחלים על דיון בעיקולים אחרים בפני אותו בית דין. משום מה, הצעת החוק לא אימצה את העיקרון הזה, והשאירה את הנושא פתוח, למעט זה שכתוב שבנושא הזה ייקבעו תקנות על-ידי שר הדתות בהסכמת שר המשפטים.

מדוע לא לקבוע במפורש שבאותו קטע מסוים שבו עובר הדיון לבית המשפט לענייני משפחה בנושא העיקול יחולו תקנות סדר הדין כפי שהן?
היו"ר שאול יהלום
סמוך על שר המשפטים.
טל נדב
אני בהחלט סומך עליו, אבל כבר בחוק עצמו קבעו דברים שהם שונים מתקנות סדר הדין האזרחי, ואני אביא דוגמה. כתוב שהמחזיק, צד שלישי, לאו דווקא בנק, שהוטל צו עיקול על נכסים שאצלו, רשאי להתנגד לעיקול, ורק אם הוא יתנגד, צריך המבקש לגשת לבית המשפט לענייני משפחה. על-פי תקנות סדר הדין האזרחי לא צריך שהמחזיק יתנגד, מספיק אפילו שהוא לא משיב. באותו רגע צריך לקבל אישור לעיקול, ואני אסביר למה. עיקול זה צעד מאוד מרכזי, הוא יכול לשתק פעילות של אדם מסוים, הצד השני, ופה כבר קבעו דבר שנוגד את תקנות סדר הדין האזרחי בחוק, ואין סיבה שתהיה תביעה שונה.
היו"ר שאול יהלום
זה נדון בערכאה, לכן זה לא כמו עיקול רגיל.
טל נדב
לא, זה בדיוק כמו בית משפט.
היו"ר שאול יהלום
כאן בית הדין הרבני כבר אישר את העיקול, אבל מישהו רוצה להגיד, שצד שלישי התנגד. אם הוא לא הגיש התנגדות, ברור שהעיקול חל.
טל נדב
אני אסביר שוב, אולי לא הסברתי מספיק ברור. בבית המשפט האזרחי אותו דבר חל. בית המשפט האזרחי מטיל צו עיקול זמני, ומודיע למחזיק. בית המשפט, כמו בית הדין, הטיל צו עיקול. המחזיק, בין אם השיב, בין אם לא השיב, חייב המבקש להגיש בקשה לאישור העיקול. פה אמרו: רק אם המחזיק מתנגד.
היו"ר שאול יהלום
כאן יש הבדל בין שתי הערכאות.

אני מציע לאשר את הסעיף הזה כפי שהוא. מי בעד?

הצבעה
בעד סעיף 7ג - 3
סעיף 7ג אושר.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה. אישרנו את הסעיף הזה, ואני מחזיר את השרביט ליושבת-ראש.
היו"ר ענת מאור
תודה רבה לחבר הכנסת יהלום. אני מבקשת מעו"ד שהם לסכם, כדי שנראה סופית שעברו על הכול.
שלמה שהם
החוק אושר כולו, כאשר השינויים העיקריים הם: בסעיף 2 יוסף "למעט ענייני ירושה"; בסעיף 5 יוסף - הוכח להנחת דעתו של בית דין, כי קיימות ראיות לכאורה, התומכות בעילת התובענה, למעט בתביעות גירושין ושלום בית, ששם יש חשש ממשי לעיגון. אנחנו ננסח את זה; קיומן של ראיות לכאורה יחול גם בסעיף 7ג וגם בסעיף 7ד. זה הסיכום, אלא אם כן בתי הדין הדרוזיים ירצו להעיר הערות.
נעים הינו
אין הערות.
היו"ר ענת מאור
אני מודה לכל המשתתפים. אני מודה לכם על העבודה החשובה בעניין הזה. אנחנו רוצים שדרכי הציות ימומשו וייושמו. זו הזדמנות, למרות מחלוקות רבות, לברך את הרב אלי בן-דהן על שיתוף פעולה מאוד חשוב בעניין הזה, וגם את בתי הדין השרעיים ואת בתי הדין הדרוזיים. תודה רבה.
הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים