ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/08/2000

חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/1395

5
ועדת החוקה חוק ומשפט
30.8.00

פרוטוקולים/ועדת חוקה/1395
ירושלים, י"ט באלול, תש"ס
19 בספטמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 174

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ט באב התש"ס (30 באוגוסט 2000), שעה 11:45
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין – היו"ר
קולט אביטל
שאול יהלום
יעקב ליצמן
מוזמנים
משרד המשפטים:
יהושע שופמן
דלית דרור
נועה גושן

עומרי קאופמן - לשכת עורכי הדין
דורי ספיבק - הפקולטה למשפטים, אונ' תל-אביב
מרדכי וירשובסקי - יו"ר ארגון הגג של ארגוני הנכים
הדס תגרי - האגודה לזכויות האזרח
ראובן לובלין - מועדון האומן 17
רחל בנזימן - שדולת הנשים
אלי מונטג - היועץ המשפטי של בנק ישראל

תמיר שאנן - מתמחה בלשכה המשפטית של הכנסת
עדי קרץ - מתמחה בלשכה המשפטית של הכנסת
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים,
התש"ס-2000 – אישור לקריאה שניה ושלישית.




הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, התש"ס-2000
(אישור לקריאה שניה ושלישית)
היו"ר אמנון רובינשטיין
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום – הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.
מרדכי ורשוקבסקי
אני מודה על האפשרות שניתנה לי להופיע בפני הוועדה. אני מייצג את ארגון הגג של ארגוני הנכים במדינת ישראל.

הצעת החוק הזאת היא עם מגמה חיובית. אני רוצה להתייחס לסעיף שמדבר על כך שבהגדרה הוא חל גם על אנשים מוגבלים. אני מבין שבשתי הצעות חוק פרטיות אחרות של חברי הכנסת העניין של המוגבלות לא הוזכר. אני מבין שבאופן כללי החוק יחול גם לגבי הדברים האלה וזה מאוד חשוב, כי אנחנו עזרנו לגברת בתיה מסייג לנהל משפט נגד מועדון ריקודים בתל-אביב שלא אפשר לה להיכנס בטענה שהיא על כסא גלגלים וכך היא עשויה להבריח קליינטים פוטנציאליים מהמועדון. התנהל משפט במשך שנה וחצי ולבסוף היא זכתה. זו רק החלטה בדרג של בית משפט שלום ואני חושב שאם המחוקק מדגיש את העניין הזה כעוולה אזרחית, זה חיוני וחשוב מאוד.

בהצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, ישנן מספר הערות הנוגעות לדבר הזה וצריך לתאם בין שתי הצעות החוק, כדי שלא תהיינה מפוזרות הוראות בחקיקה. כדאי לרכז את כל הדברים.

בסעיף 8 לחוק נאמר: "תובענה בשל עוולה לפי חוק זה יכול שתוגש בידי תאגיד העוסק בהגנה על זכויותיו של מי שאסור להפלותו לפי חוק זה...". אני חושב שההגדרה של תאגיד העוסק בהגנה על זכויותיו זה צר מדי, מפני שיש ארגוני נכים או ארגוני מוגבלים אחרים שהעניין של ההגנה על זכויותיהם לא בדיוק ברור. "יד שרה" למשל אינה מטפלת בדבר ספציפי של נכים, אבל אני לא רואה שום סיבה מדוע "יד שרה" לא תוכל לעזור להגיש תובענה בעניין הזה . לכן אני מציע לכתוב: תאגיד שעיקר עיסוקו לטפל בעניינם של אנשים עם מוגבלויות.

סעיף 7(ב) המדבר על כך שיכול השופט לפסוק בשל עוולה זאת מבלי להוכיח נזק עד 50,000 שקל, נראה לי חשוב. האם יכול בית המשפט להורות גם על סגירה של מקום כזה? ברגע שמתחיל להתנהל משפט, ולא לכל אדם יש אמצעים לנהל את המשפט, האם אי אפשר לשלול את הרשיון לעסק כזה שעשה מעשה כזה? אני חושב שזה יהיה יותר אפקטיבי ויותר מהיר. אני לא חושב שהעונש הכספי ירתיע ואני גם לא חושב שהתובע במקרה כזה יבקש פיצוי כספי, אלא חשוב לו שלא יחזרו על המעשה הזה. לכן, כמו שיש בהרבה חוקים אפשרות לשלול רשיון עסק על פי חוק רישוי עסקים או בדרך אחרת, זה צריך להיות אחת התרופות של החוק הזה. אם זה לא יהיה, החוק הזה לא יהיה אפקטיבי.
שאול יהלום
האם לא מדובר כאן בעבירה פלילית?
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה אחד הנושאים לדיון.
מרדכי ורשובסקי
גם אם יוחלט שזו עוולה אזרחית, לדעתי צריך אמצעי יותר חזק מאשר קנס או נזיקין.
שאול יהלום
אני מסכים עם חבר הכנסת לשעבר, מרדכי ורשובסקי, שהעונש של 50,000 שקל לא מספיק. יכול להיות שהנתבע יהיה גוף גדול, כמו בריכת שחיה גדולה, והוא ייקח סיכון מסוים ויהיה מוכן לשלם את ה-50,000 שקל. אני חושב שכדאי לקבוע שבית המשפט יהיה רשאי להורות על סגירת אותו מקום לתקופה מלאה או מוגבלת. בכל מקרה אני סבור שיש להכפיל את הקנס ל-100,000 שקל.
דלית דרור
לא מדובר בקנס, אלא בפיצוי ללא הוכחת נזק.
שאול יהלום
אני גם מקבל את ההערה של עו"ד מרדכי ורשובסקי לגבי מי יכול להגיש את התובענה. אני מציע לכתוב: תובענה בשל עוולה לפי חוק זה יכול שתוגש בידי תאגיד העוסק בהגנה על זכויותיו או בטיפול של מי שאסור להפלותו. כלומר, שגם זה שמטפל, לאו דווקא גוף משפטי, יוכל להגיש תובענה.

בסעיף 4 היתה בזמנו בעיה לגבי נכים עיוורים עם כלב נחייה. מאחר שאין כאן בעיה של אפליה של חיות ולא אוסרים את זה כאן בחוק, אזי יאסרו את הכניסה לכלבים וממילא יאסרו על עיוור לבוא עם כלב נחייה. אם לא נכניס כאן את הטיפול בנושא של עיוורים עם כלבי הנחיה, אזי החוק יאפשר לומר שאין כניסה לכלבים ולכן העיוור עם כלב נחייה לא יוכל להיכנס.
יהושע שופמן
לגבי סעיף 8 חבר הכנסת לשעבר ורשובסקי אמר שלא צריך למנוע מארגון כמו "יד שרה" לעזור לאדם להגיש תביעה. סעיף 8 איננו עוסק בעזרה לאדם להגיש תביעה. כל גוף יכול לעזור לכל אדם להגיש תביעה.

אני חושב שהתיקון המוצע הוא די מיותר. לא כתבנו שיכול שהתובענה תוגש בידי תאגיד שעיקר עיסוקו בהגנה על זכויותיו, אלא העוסק. אם אותו ארגון שם על סדר היום שלו, כחלק מעיסוקו בטיפול באנשים מסוימים, גם הגנה – ברגע שגוף מגדיר שהוא גם נותן שירותים וגם עוסק בהגנה על זכויות, בין השאר על ידי תביעות לבית המשפט - הוא כבר נכנס להגדרה, כי אנחנו מדברים הרי על הגדרה מאוד רחבה של מניעת אפליה מטעמי מין למשל, ולכן אני לא יודע מה זה לטפל בגברים או לטפל בנשים.
שאול יהלום
"יד שרה" למשל מטפלת בקשישים ואם מחר תהיה בעיה שלא מכניסים למקום מסוים קשישים, לשיטתו של עו"ד מרדכי ורשובסקי תוכל גם "יד שרה" לבוא לבית המשפט ובית המשפט לא יוכל לומר לה שלפי התקנות של "יד שרה" הארגון רק מטפל ולא עוסק בהגנה.
מרדכי ורשובסקי
במקום לומר: תאגיד העוסק בהגנה על זכויותיו, צריך לומר: תאגיד העוסק בבעיותיהם של.
יהושע שופמן
לגבי ההערה שיש לאפשר לבית המשפט להורות על סגירת עסקים – כמו שאמר עו"ד ורשובסקי, המטרה היא שהעסק יפסיק את הנוהג הזה של אפליה. אם סוגרים את העסק והוא לא נותן שירות לאף אחד לא פתרנו בכך את הבעיה. אנחנו רוצים שאחרי שהוא יובא לבית המשפט הוא יתקן דרכיו. סגירת עסק נעשית משום סכנה לשלום הציבור או לבריאות הציבור. פה לא עסקנו בענישה ולא השתמשנו ברישוי עסקים כשוט או כסנקציה. לכן בשלב זה של החקיקה נראה לי לא נכון להכניס את רישוי עסקים כמשהו מעין פלילי.
שאול יהלום
זה יהווה הרתעה.
יהושע שופמן
עד כמה שידוע לי לא סוגרים עסקים לחודש מפני שפסלו את הספרים של העסק או מפני שנעברה עבירה אחרת. סוגרים עסק רק אם יש סכנה לציבור.
שאול יהלום
כלומר, שוללים רשיון נהיגה מאדם רק כי הוא מסוכן לציבור ולא כעונש?
היו"ר אמנון רובינשטיין
כשנדון בשאלה אם זה פלילי או לא נכניס גם את החלופה השלישית של סגירת עסקים.
מרדכי ורשובסקי
אנחנו ניהלנו את המשפט של אותה גברת נכה שנשמשך שנה וחצי. אני נחקרתי על דוכן העדים והצד השני גילה מצח נחושה. אם הוא היה יודע שיש סנקציה שאפשר לסגור את העסק שלו אפילו לחודש או לזמן קצוב אחר, ההתנהגות היתה שונה לחלוטין. לא צריך ללכת תמיד על פיצויים או על קנסות. אם אנחנו לא נמצא סנקציה מיידית אפקטיבית, אני חושב שתחטיאו בחקיקה הזאת את המטרה.
יהושע שופמן
דיון כזה צריך להיות דיון כללי על שימוש ברישוי עסקים כעונש על עבירות.
דורי ספיבק
לעניין סכום הגג של 50,000 שקל שנקבע בהצעת החוק – בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה רשום שבית המשפט רשאי לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום שייראה לו בנסיבות העניין, ללא שום סכום גג. בעיניי ראוי שבית המשפט יוכל בהתאם לנתבע להתאים את סכום הפיצוי.
שאול יהלום
אני מציע מינימום: ובלבד שלא יפחת מ-100,000 שקל.
עומרי קאופמן
לגבי שלילת הרשיון – בישיבה שהיתה ביום שני נציג ארגון הסוחרים העלה כאפשרות נוספת לכלול במסגרת רישוי עסקים גם את התחייבותו של בעל העסק לנהוג על פי הוראות החוק. לדוגמה, אם ניקח אנלוגיה למקרים של עסק שהפר הוראות כשרות, אנחנו יודעים שניתן יהיה לשלול במקום, עד שיוכיח אחרת, את רשיונו. אנחנו יודעים עד כמה הדבר הזה מהווה שוט לעסק. ייתכן שאפשר לכלול מעבר להוראותיו של החוק גם אפשרות שארגון הסוחרים יבדוק בחקירה פנימית שלו את הנושא של שלילת רשיון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני בטוח שמר בירנבאום יתנגד בכל תוקף להצעה הזאת.
יעקב ליצמן
היות שהסעיף הזה של פיצוי של 50,000 שקל זה דבר חדש, אני לא חושב שבבת אחת אפשר להתחיל מיד עם סגירה וכל העונשים האחרים. יכול להיות שזה יהיה הסדר ביניים ואז נראה עד כמה משפיע הסעיף הזה. אם נראה לאחר תקופה שזה לא עוזר אפשר יהיה להגדיל או אפילו להכפיל.
יהושע שופמן
צריך לזכור שיש גם סנקציה של צו מניעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מר ראובן לובלין הוא הנציג היחיד של בעלי המועדונים המופיע בפנינו. מה עמדתך לגבי החוק ולגבי סעיף 4 בפרט?
ראובן לובלין
אנחנו בעיקרון בעד החוק ולא נגדו.

לגבי סעיף 4(2), לא ברור לי מדוע "כאשר הדבר נעשה על ידי ארגון או מועדון, שאינם למטרת רווח..." מוציאים אותם מהכלל ואין רואים בזה אפליה. מדוע מותר לאנשים האלה כן להפלות?
יהושע שופמן
אתה צריך לקרוא את סוף הסעיף. כתוב שזה ארגון לצרכים מסוימים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נניח שיוצאי עיר מסוימת רוצים להתכנס, זה לא למטרות רווח ולכן הם לא חייבים לקבל כל אחד לאסיפה שלהם.
ראובן לובלין
אם אני אעשה מועדון ריקודים ללבנים אשכנזים והכניסה היא בחינם, זה מותר לי?
היו"ר אמנון רובינשטיין
במועדון שאתה מנהל אין אפליה?
ראובן לובלין
אין אפליה כזאת אצלנו ולכן אנחנו גם לא מתנגדים להצעת החוק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בסעיף 4 היה לנו ויכוח גדול על סעיף קטן (3). לגבי סעיף קטן (1) אני חושב שאין ויכוח עליו. בסעיף 4(2) היתה שאלה של ראובן לובלין וגם הערה של חבר הכנסת שאול יהלום.
יהושע שופמן
בהרבה חוקים דומים בעולם יש סעיפי סייג או סעיפי פטור למועדונים סגורים או מועדונים לקבוצה מסוימת. חשבנו שפטור כזה הוא רחב מדי.

לגבי סעיף קטן (2) יש שתי שאלות: למה הוא בכלל קיים ולמה הוא מוגבל לארגונים שהם לא למטרת רווח. אנחנו לא רצינו פטור רחב, אלא פטור שיעסוק בעמותות שעוסקות בצרכים מיוחדים של קבוצות מסוימות ומוגדרות, כמו יוצאי בוכרה או פולין או ארגון מסוים לאנשים עם מוגבלות שעושים אירוע נפרד. לא רצינו שיהיו עמותות שלא למטרות רווח שלא יוכלו להתאגד ולומר שקהל היעד שלהם היא קבוצה עם צרכים מיוחדים. לעומת זאת לא רצינו לעקוף את כל הסעיף המרכזי של החוק בכך שעסקים יהפכו את עצמם למועדונים סגורים, שזה מה שקורה במקומות אחרים שבהם גוף שהיה פעם עסק לכל דבר מגדיר את עצמו כמועדון חברים, פועל כמו שפעל קודם, עושה את זה למטרות רווח, אבל מגדיר את עצמו כמועדון לאשכנזים ומוציא אנשים אחרים. לא חשבנו שזה רלוונטי לאסור על עמותות שונות שמאורגנות על בסיס מסוים, גם על בסיס דת, שכן יש למשל ארגונים לעדות נוצריות שונות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לשכת עורכי הדין זה לא ארגון כזה?
יהושע שופמן
לא, כי אין איסור אפליה על מי שאיננו עורך דין. בוודאי יכול להיות ארגון של אירועים לסוג מסוים של אנשים, כמו גייז למשל, שדווקא האגודה לזכויות האזרח ביקשה להוריד את הסייג של "אינם למטרות רווח" ואילו אנחנו חשבנו שזה רחב מדי.
יעקב ליצמן
לארגון יוצאי בוכרה למשל מותר לא להכניס אנשים לארגון שלו?
יהושע שופמן
כן.
יעקב ליצמן
אם מותר לו, סימן שזה לא גזעני ואם הוא עושה כנס הוא יכול לאסור על מי שלא שייך לארגון לא להיכנס.
שאול יהלום
מר שופמן, התשובה שלך צריכה להתייחס לשני דברים: 1. מדוע סעיף קטן (2) לא כלול בסעיף קטן (1). כלומר, אם אתה אומר שבסעיף קטן (1) כלול פנויים ופנויות אז זה כולל את יוצאי בוכרה, כי זה מהות המוצר. אם אתה אומר שאם אני מארגן פעילות לפנויים ופנויות ולכן אני לא נותן לנשואים להיכנס, אז גם אם אני מארגן את עולי בוכרה אני לא אתן לעולי צ'רנוביץ להיכנס.

2. בסעיף קטן (2) אתה מוציא אותו מסעיף קטן (3) ללא הגבלה, כלומר ברגע שמישהו עונה על קריטריון של סעיף קטן (4), סעיף 3 לא חל עליו. לא שחלק מסעיף 3 לא חל עליו, אלא כל 3 לא חל עליו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מציע שנאחד את סעיף קטן (1) ו-(2) ונכתוב: כאשר הדבר מתחייב מאופיים או ממהותם של המוצר, השירות או המקום הציבורי ולרבות כאשר הדבר נעשה על ידי ארגון וכו'. אז לא תהיה הסכנה שמצביע עליה חבר הכנסת שאול יהלום.
יהושע שופמן
אני חושב שההערה השניה של חבר הכנסת שאול יהלום מאוד נכונה וזה מחייב תיקון לנוסח.

השאלה הראשונה מדוע זה לא נכנס באחד. לדעתי הסיבה היא שאם ארגון עולי בסרביה מארגן הצגה, סרט או טיול לחו"ל, אז סעיף קטן (1) שאנחנו לא רוצים שהוא יורחב עד אין קץ, עוסק באופיו ומהותו של המוצר, השירות או המקום הציבורי. אם השירות שניתן הוא שירות שלכשעצמו אינו מחייב הגבלה ליוצאי עדה מסוימת, אז הוא לא נכנס לסעיף קטן (1).
שאול יהלום
לפי סעיף קטן (1) מותר לי לעשות קונצרט רק לפנויים ופנויות?
יהושע שופמן
אם המטרה הדומיננטית של האירוע לפנויים ופנויות היא להפגיש אנשים, אז זה אופיו ומהותו של השירות. במקרה של קונצרט המטרה היא לאסוף אנשים לצורכי תרבות, כמו בכל קונצרט אחר, אלא שהוא נעשה לקבוצה מסוימת על ידי עמותה שמטרתה וייעודה הצרכים של אוכלוסיה מסוימת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מציע לאחד את סעיף (1) ו-(2) ולהוסיף את המילה "לרבות". הכוונה היא לאפשר לארגונים חברתיים שלא למטרות רווח לעשות פעולות.
שאול יהלום
מה זה קשור לרווח? נניח שאני אמרגן ובאו אליי יוצאי צ'רנוביץ וביקשו לעשות אירוע לציון דבר מסוים. זה שעושה את האירוע זה למטרות רווח.
יהושע שופמן
מי שיוזם את האירוע הוא הארגון והוא בוודאי יכול להיעזר בקבלנים. הסייג הזה הוא בגלל שזה יהיה קל מאוד לעקוף את כולו אם לא נגביל את זה לארגונים שלא למטרות רווח.
יעקב ליצמן
אם אני רוצה לעשות כנס נשים, אסור לי?
דלית דרור
זה צרכים מיוחדים ולכן זה אפשרי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ויצ"ו יכולה לעשות כנס נשים.

אנחנו רושמים לפנינו שנוספו שתי בעיות: 1. איחוד של סעיפים (1) ו-(2); 2. הערעור של חבר הכנסת שאול יהלום אם צריך להכניס את המילים "שאינם למטרות רווח". אני חושב שכן צריך.
יהושע שופמן
הבנתי שהוא חושב שאולי צריך לבטל את הסייג כולו.
שאול יהלום
לדעתי זה כלול בסעיף קטן (1).
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא נכון. אם מארגנים קונצרט ליוצאי ארץ מסוימת, זה לא כלול בסעיף (1). הקונצרט הוא מוצר לכל ורק בנסיבות האלה הוא לקבוצה ייחודית.
רחל בנזימן
הצרכים המיוחדים חייבים להיות בעצמם לא מטעם של אפליה. הצרכים המיוחדים יכולים להיעשות על ידי ארגון ניאו-נאצי, שאלה צרכיו המיוחדים של חבריו שהם שונאי יהודים. הסייג עצמו צריך באיזושהי דרך להיות מקושר למטרת החוק, אחרת אנחנו יכולים להיות במצב שהסייג עצמו יבטא את החוק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הצרכים המיוחדים צריכים להיות תואמים את טובת הציבור ולא נוגדים את טובת הציבור.
שאול יהלום
זה צריך להיות צרכים מיוחדים שאינם נוגדים עקרונות חוק זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זאת הערה נכונה.
יהושע שופמן
יש שיטה אחרת שעוקפת בעיות, שאני לא חושב שהיא טובה. בחוק הקנדי יש סעיף סף, כדי לא להסתבך בדברים הללו, ולפיו לא רואים אפליה במעשה שניתן להצדיק אותו. זה דבר שאין לו גבולות ואפשר תמיד לומר שזה מוצדק.
הדס תגרי
אנחנו הצענו סייג כללי שכן תוחם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא בטוח שנוכל לפתור את כל הבעיות, מכיוון שבהצעות החוק הפרטיות אין לנו בעיה עם מוגבלות.
יהושע שופמן
הבעיה שם היא שבהצעות הפרטיות אין סייגים והם לא נתנו את הדעת על מופעי בידור, על מסיבות לנשים בלבד וכד'.
הדס תגרי
הפתרון שאנחנו הצענו הוא ללכת בכיוון של סייג כללי, אבל הוא תוחם אותו ומגדיר ואומר איזה שיקולים צריך להביא בחשבון. זה כדי שזה לא יהיה כל כך רחב ושהכל יכנס לבפנים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מבקש ממשרד המשפטים להכין לנו הצעה אלטרנטיבית לסעיף (1) ו-(2). לגבי סעיף (2) יש שתי הצעות – אחת של האגודה לזכויות האזרח - -
הדס תגרי
אנחנו מציעים לכתוב סעיף 4 חדש לגמרי.
דלית דרור
אם כך אנחנו מתבקשים להכין נוסח שיענה על שני דברים: שהצרכים המיוחדים לא נוגדים את מטרות החוק ושגם מי שיש לו צרכים מיוחדים לא יכול להפלות מעילות אחרות.
שאול יהלום
כמו כן צריך להיות שיקול נוסף על מטרות רווח.
הדס תגרי
לדעתי ההערה השניה נכנסת לכאן, כי אין רואים בפעולה אפליה כשהיא נעשית לשם קידום הצרכים המיוחדים. אם רוצים לקדם עולים יוצאי ארץ מסוימת ומפלים נגד נשים, זה לא לשם קידום הצרכים המיוחדים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני סבור שהניסוח שהציע חבר הכנסת יהלום הוא הטוב ביותר.
שאול יהלום
בכל מקרה, אם זה מותר – אז זה גם מותר לאנשי עסקים.
עומרי קאופמן
נדמה לי שסעיף 2(ב) מתייחס לנושא של הגדרת ציבור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא עונה על הבעיה הזאת.

לגבי סעיף קטן (3) היתה מחלוקת ולפי הצעתי משרד המשפטים ניסח את זה מחדש.
דלית דרור
הנוסח החדש של סעיף 4(3) הוא: "קיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי הפרדה תמנע את הספקת המוצר או השירות הציבורי או תמנע כניסה למקום ציבורי מחלק מן הציבור, מטעמי מסורת דתית או פרטיות, ובלבד שההפרדה היא סבירה, בהתחשב בין היתר, באופיו של המוצר, השירות או המקום הציבורי, במידת החיוניות שלהם, בקיומה של חלופה סבירה להם ובצרכי האוכלוסיה באותו אזור". השינוי לעומת הנוסח שהיה בהצעה הכחולה הוא שיש כאן החמרה, שאי ההפרדה תמנע מאוכלוסיות אחרות את הספקת המוצר, כמו כאלה שלא יוכלו לשחות בבריכה, אלא אם תהיה הפרדה בין גברים ונשים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בגלל הסעיף הזה ביקשתי מנציגי יהדות התורה ומנציגי המפד"ל שיהיו נוכחים בישיבה. הסעיף הזה עורר מחלוקת עזה בניסוחו הקודם. הנוסח שהוקרא עתה הוא בעצם הצעה שלי שסיכמה את העמדות השונות.
רחל בנזימן
אנחנו רואים בכל חוק חדש בשנת 2000, שמציין לראשונה אפשרות של הפרדה בצורה כל כך רדיקלית, דבר לא טוב. בדיון הקודם שדולת הנשים לא היתה מיוצגת, אבל אני רוצה לחזק את כל מה שנאמר בדיון הקודם. אנחנו רואות בהפרדה באשר היא ובכל הנצחה של הפרדה, פגיעה בקבוצה שהיא הקבוצה שבדרך כלל מופלית.

אנחנו לא חושבות שלא צריכים להיות איזשהם סייגים בחוק. ההצעה של האגודה לזכויות האזרח היא הצעה שלא מדברת ספציפית על הפרדה בין גברים ונשים, אבל מאפשרת את זה בנסיבות שראוי לאפשר אותן. נתקלנו בכמה הזדמנויות שבהן נעשתה הפרדה ואפילו עתרנו לבג"ץ לגבי ההפרדה שנעשתה בקורסי הכשרה של משרד העבודה, ששם זה לא התחייב לא מהצרכים ולא מן האוכלוסיה ובסופו של דבר מי שנפגע הן הנשים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא נכנס לכאן.
רחל בנזימן
אני לא משוכנעת.
קולט אביטל
לכן הגיע סעיף קטן (3) בנוסו המתוקן.
רחל בנזימן
אני מתייחסת לנוסח החדש שהוקרא עתה. נאמר בו שאם ההפרדה תמנע מקבוצה מסוימת לעשות שימוש, אז בסופו של דבר הסבירות היא מאוד גדולה שמישהו יאמר שזה מונע ממנו להשתתף, כי הוא לא יכול להיות בשום מקום שיש בו נשים.
קולט אביטל
את צריכה לקרוא את הסעיף עד הסוף. כתוב: "... ובלבד ש...". כלומר שיש חלופה סבירה.
רחל בנזימן
אני יודעת שיש מקומות שההפרדה היא אפילו לטובת נשים, ואכן יש חינוך שהוא נפרד לנשים ואף אחד לא מתנגד לזה. לכן אני אומרת שעדיף שלא ניפול ושנוכל מצד אחד לרצות את הצרכים של האוכלוסיות שכן מעונינות בהפרדה ומצד שני לא ניפול למצב שבו יש לחצים להפרדה במקום שלא ראוי שתהיה.

אני תומכת בהצעה של האגודה לזכויות האזרח, שהיא הצעה חדשה, שלא קוראת ב"רחל בתך הקטנה" לשום דבר בשמו, אבל מאפשרת למעשה את כל הסייגים האלה. ההצעה הזאת לא יוצרת את כל האפקט השלילי, שאנחנו רואות אותו כאפקט שלילי, שבאותה שנה שבה תוקן חוק שוויון זכויות האישה והוגדרה האפליה בצורה רחבה ויש מגמה לקראת הגברת השוויון, יהיה חוק שיאפשר במפורש הפרדה בין נשים לגברים, שיכולות להיות לו השלכות חמורות מבחינת ההפרדה עצמה. לכן הסעיף הזה שלא מדבר במפורש על הפרדה בין גברים ונשים הוא עדיף.

משרד המשפטים הביא דוגמאות לחקיקה במדינות אחרות בעולם. שם הניסוח הוא אחר לגמרי, שכאשר אוסרים על אפליה מטעמי מין ואומרים שיש לזה חריגים, זה לגמרי שונה מבחינת הנורמה הציבורית שנושבת מהחוק, שאנחנו אומרים אסור להפלות, אבל פה מותר. זה בכלל לא דומה מבחינת הנורמה הזאת שהחוק מציג בפני הציבור כשאנחנו מחוקקים חוק.
הדס תגרי
לגבי ההצעה החדשה של משרד המשפטים. בדיון שהיה ביום ראשון היתה הסכמה שהסעיף הזה מנוסח בצורה מאוד רחבה. אני חושבת שהתוספת שהוספה לא פותרת שום בעיה. לומר שאי הפרדה תמנע את הספקת המוצר, זה לא אומר כלום. אני מניחה שכל אחד מהאנשים היושבים פה לא חושב שיש מניעה שגבר יישב בקורס להכשרה מקצועית בחדר שיש בו גם נשים. אנחנו דווקא מדברים על סיטואציות שאנשים מציגים, ומבחינתם בכנות, שזה מונע בעדם. אני לא מבינה אם זה נכנס או לא נכנס, כי המניעה היא מניעה שהיא לחלוטין סובייקטיבית. לכן, להגיד שזה מונע את הספקת השירות לא פותר שום בעיה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא מבין מה אתם מציעים בעניין הזה.
שאול יהלום
מדוע לדעתך הסעיף בנוסחו הקודם היה רחב מדיי?
היו"ר אמנון רובינשטיין
כי זה יכול לאפשר למשל הפרדה באוטובוסים.
שאול יהלום
ואיך הנוסח החדש מונע את זה? אם בבני ברק, אי הפרדה תמנע את הספקת המוצר, זה יגרום לאפליה. האגודה לזכויות האזרח לא מגינה על הציבור שכן מבקש את זה?
הדס תגרי
אני לא אומרת שהתוספת הזאת מחמירה את המצב לעומת מה שהיה לפני כן, אלא היא לא פותרת את הבעיה.

נקודת המוצא שלנו היא שעצם ההפרדה בין גברים לנשים, ככלל, היא לא טובה. הדוגמאות לחקיקה בעולם שהוצגו כאן מדברות בעיקר על חינוך - -
יעקב ליצמן
בתי ספר נפרדים זה פוגע?
היו"ר אמנון רובינשטיין
על בתי ספר הסכמנו שזה לא פוגע.
הדס תגרי
אני לא מדברת על בתי ספר נפרדים, אלא אני אומרת שעד כמה שהספקתי לרפרף על דוגמאות שהובאו מחו"ל זה בעיקר עוסק בנושא של חינוך, ובחלק מהמדינות למעט בהשכלה גבוהה. יש גם דוגמא אחת שמדברת על מועדונים פרטיים ודוגמה אחת שמדברת על מגורים. אלה דוגמאות ספציפיות ולא סייג כללי.
שאול יהלום
איך הסעיף הזה מאפשר הפרדה בכל תחומי החיים?
הדס תגרי
זה מאפשר הפרדה כי הוא סעיף כללי.
שאול יהלום
זה לא סעיף כללי, כי הוא אומר שזה צריך להיות מטעמי דת או פרטיות. כלומר, זה לא יכול להיות סתם המצאה, אלא מצווה דתית כזאת או מטעמי פרטיות. האם את מציעה ששירותים או מלתחות יהיו מעורבים לגברים ונשים? נאמר כאן שזה יכול להיות מטעמי דת, אלא אם כן את לא רוצה להגן על אנשים דתיים, אבל זאת המצווה שלנו.

זה לא סעיף כללי, אלא הוא קובע קריטריונים. הקריטריון הראשון אומר שהדת מחייבת אותי, ואת כאגודה לזכויות האזרח צריכה להתחשב באנשים פרטיים. דבר שני, אני חושב שזה צריך להיות אנושי ומוסרי. לאחר שני הדברים האלה יש גם מגבלה ונאמר: ובלבד שההפרדה היא סבירה ובהתחשב, בין היתר, באופיו של המוצר, השירות או המקום הציבורי, במידת החיוניות שלהם ובקיומה של חלופה סבירה. כל מילה כאן מגבילה.
הדס תגרי
אני אומרת "כללי" במובן שזה חל באופן פוטנציאלי על כל תחומי החיים. כלומר, זה לא מוגבל למוצר מסוים. אנחנו יודעים שיש דברים שקשורים למסורת שקיימת בכל מיני דתות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
באסלם זו לא מסורת. יש ויכוח בין מוסלמים על זה.
שאול יהלום
אין לי בעיה שבמקום "מסורת דתית" יהיה כתוב "דת".
הדס תגרי
הפרדה זה עניין של מסורת שקשורה לדת, אבל היא מסורת. יש אנשים דתיים, בין אם מוסלמים ובין אם יהודים, שאינם רואים שום בעיה בשהייה במחיצת אישה.
יעקב ליצמן
אם במקומות דת לא יהודיים צריך לחלוץ נעליים, האם גם אז תגידי שיש אפליה?
הדס תגרי
זה לא עניין של אפליה.
יעקב ליצמן
למה על זה את כן מגינה ועל הדברים האלה את לא מגינה? אם אני רוצה להיכנס עם נעליים לאותם מקומות יש לי בעיה?
הדס תגרי
עצם העובדה שהמוטיבציה להפרדה נובעת מטעם דתי לא יכולה כשלעצמה לשמש צידוק לכל סוג של הפרדה, כאשר ההפרדה חשודה בעיניי כהפליה. יש מצבים כמו בריכת שחיה או בית כנסת שבהם ההפרדה מובנת לי, אבל בשנים האחרונות אנחנו עדים להפרדה במגוון תחומי החיים, כמו קורסים להכשרה מקצועית, תחבורה ציבורית וכד' - -
יעקב ליצמן
אם מישהו רוצה לעשות הפרדה בתחבורה הציבורית, מה זה מפריע לך אם מאחוריו יהיה אוטובוס אחר?
הדס תגרי
כי ההפרדה היא תפיסה של אפליה.
יעקב ליצמן
איזו אפליה זו אם יש לך אוטובוס מאחור וכולם יכולים לנסוע בו?
שאול יהלום
עם כל הכבוד, את לא הוזמנת לכאן כבעלת השקפה ערכית אידיאולוגית, אלא כנציגה של גוף שמגן על זכויות האזרח. תפקידך להגן על אלה שחושבים על הפרדה, בדיוק כמו על אלה שאינם חושבים על הפרדה. אין לך בכלל זכות לשבת כאן אם על הדתיים את לא מגינה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היא רואה את ההפרדה כאפליה.
שאול יהלום
אם חונכתי שגברים ונשים לא יושבים ביחד, את צריכה להגן עליי. אם חונכתי לא לשבת עם אישה בקורס עזרה ראשונה, בגלל שעושים תרגילי החייאה. האם לא תאפשרי לי להשתתף בקורס כזה בגלל שאת לא מסכימה להפרדה? זו אגודה לזכויות האזרח? זה סילוף מטרות האגודה שלכם.
הדס תגרי
אני מצטערת שזו הצורה בה הדברים שלי מתקבלים. העניין של הפרדה הוא עניין שהוא במידה רבה עניין סובייקטיבי. יכול מישהו לומר שהוא חונך לא לשבת בחדר אחד עם ערבי. עצם העובדה שזה מה שמוצג לא אומר שאנחנו יכולים לקבל את זה כנורמה שמתנהלת בספירה הציבורית. הנורמה היא שכל אדם, לא חשוב מה לאומיותו ומה השקפתו, חופשי להיכנס למקומות ציבוריים, חופשי לצרוך מוצרים. זו צריכה להיות הנורמה.

הסייג לנורמה צריך להיות החריג והעמדה שאתה מציג היא בדיוק העמדה שזה לא החריג, אלא זהו הכלל. כלומר, שברגע שבא מישהו ואומר שהוא לא יכול לשהות במחיצה אחת עם אישה, צריך לאפשר לו לצרוך מוצר. זו עמדה שמנקודת מבט של זכויות אדם איננה יכולה להתקבל.
יעקב ליצמן
כלומר, את הולכת נגד הדת.
שאול יהלום
הפרדה אינה אפליה. זה סילוף כל החשיבה.
הדס תגרי
אנחנו כן מקבלים את הרעיון שיש נסיבות שבהן צריך לאפשר לקבוצה מסוימת לקיים פעילות שהיא נפרדת, מסיבות שונות שעשויות להיות מוצדקות. אנחנו חושבים שזה בעייתי לתת מעמד מיוחד ועיגון מיוחד לנושא של ההפרדה, שבנוסח הקיים הוא מאוד רחב ולא נתחם לתחומים מסוימים או לדברים מסוימים.

הצענו הצעה שהעיקרון שלה הוא שניתן למצוא סייגים ואנחנו מונים את השיקולים שצריך להביא בחשבון. אנחנו מציעים את הנוסח הבא במקום סעיף 4: "אין רואים אפליה לפי סעיף 3, כאשר הדבר מתחייב מאופיים או ממהותם של מוצר, השירות או המקום הציבורי, וזאת בהתחשב בכל ההיבטים הבאים:
1. "במידה בה מתחייב הדבר מצרכיה המיוחדים והחיוניים של האוכלוסיה, המבקשת לצרוך את המוצר או השירות או לפקוד את המקום הציבורי;
2. "במידה בה קיים ציבור, המבקש לצרוך את המוצר או השירות, או לפקוד את המקום הציבורי, אשר רואה עצמו נפגע מאבחנה זו;


3. "במידת החיוניות של המוצר, השירות או המקום הציבורי ובקיומה של חלופה סבירה להם;
4. "באופיו של הגוף המספק את המוצר או השירות או מנהל את המקום".
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני סבור שזה סביר.
קולט אביטל
למה הכוונה בסעיף קטן (ד)?
הדס תגרי
הכוונה שלא הרי חנות מכולת קטנה במאה שערים כהרי המדינה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
או סופרמרקט גדול בלב העיר.
הדס תגרי
אפשר היה לומר במפורש כך או כך, אבל כשאנחנו מביאים בחשבון את כל השיקולים אם להתיר או לא להתיר, לא נראה גוף ציבורי גדול או חברה שיש לה סניפים בכל הארץ כהרי עסק קטן שנמצא בתוך שכונה חרדית או אחרת. זה שיקול שצריך להביא אותו בחשבון.
שאול יהלום
את עושה בדיוק ההיפך. בהצעה של משרד המשפטים יש רק דבר אחד – הפרדה בין גברים ונשים. מה שאת עושה, בגלל כל החשיבה שהצגת קודם, שאת מכניסה את העניין של ערבים ויהודים וכל אפליה אחרת. בזה שאת מרחיבה את זה לכל סעיף, הרי יכול להיות שמחר יהיה ציבור מסוים שירצה לצרוך שירות או מוצר שיראה את עצמו נפגע מההבחנה הזאת.
הדס תגרי
הכוונה הפוכה.
שאול יהלום
לא משנה מה הכוונה, תראי מה כתוב.
הדס תגרי
אז אולי צריך לתקן את הניסוח.
שאול יהלום
כתוב שברגע שיש ציבור שנפגע, את מצדיקה את זה.
יהושע שופמן
בנוסח שלה נכתב: נפגע מאבחנה. זה בא להגן על אותם אנשים שנפגעים מזה שיש הפרדה.
שאול יהלום
היא מבקשת לבטל את סעיף 4 אם מתקיימים התנאים כדלקמן. בסעיף (ב) בהצעה שלה נאמר: "במידה בה קיים ציבור, המבקש לצרוך את המוצר או השירות, או לפקוד את המקום הציבורי, אשר רואה עצמו נפגע מאבחנה זו". יכול להיות שקיים ציבור ערבי שאומר שהוא עוסק עכשיו בג'יהאד ולכן הוא רואה את עצמו נפגע אם ישבו כאן יהודים.
יהושע שופמן
עם כל הכבוד לא קראת עד הסוף. כתוב: "... שרואה את עצמו נפגע מאבחנה זו". כלומר, שהציבור שרוצה את האבחנה נכנס ל-(א) והציבור שנפגע מזה שמבחינים הוא (ב). זאת ההצעה של האגודה לזכויות האזרח.
רחל בנזימן
הבעיה בהצעה הזאת היא שאולי יש כאן שיקולים שבית המשפט רשאי לשקול - חלקם בעד ההפרדה וחלקם נגד ההפרדה. יכול להיות שהניסוח בעייתי, אבל הקונספציה נכונה.
עומרי קאופמן
אחד הדברים היותר גרועים שיכולים להיות בהצעת החוק הזאת זה שזה יהפוך פתאום לחזית בין חילוניים לדתיים או בין פרו-שוויון לנשים ולבין אנטי-שוויון לנשים. לא זאת הכוונה ולא זה מה שמשתמע מלשון החוק. לכן ההצעה של האגודה, עם הקושי שחבר הכנסת יהלום מעלה, היא הצעה שיש בה כדי למזער את החזית הזאת שיכולה להיווצר בין מי שחושב שיכול להיפגע ממה שנראה לו טבעי כהפרדת נשים, לעומת קבוצה אחרת באוכלוסיה שיכול להיות עבורה מאוד טבעי לעשות הפרדה על בסיס של לאום או על בסיס אתני או על בסיס של מוגבלות גופנית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה ההצעה שלך?
עומרי קאופמן
אני מקבל את ההצעה של האגודה לזכויות האזרח. אם ההצעה של האגודה לא תתקבל מאיזושהי סיבה, ייתכן שיש מקום לקבל את סעיף 4(3) למעט המילים: "נפרדות לגברים או לנשים", ולמעט המילים: "מטעמי מסורת דתית או פרטיות". כך אנחנו משאירים את מבחן הסבירות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה יאפשר ביזוי החוק ואת זה אני לא אאפשר.
אלי מונטג
התברר לנו ששירותים פיננסיים כלולים באותם שירותים שהחוק חל עליהם. כרגע אין לנו עמדה לגבי הנושא הזה ואני לא רוצה שיעלה על הדעת שאני רוצה להוציא את השירותים הפיננסיים מהחוק.


ראיתי את החריג שהיה קיים בניסוח עד היום – "אם הדבר מתחייב מאופיים או ממהותם של המוצר, השירות או המקום הציבורי" – ייתכן שתהיה התנהגות שונה של בנקים כלפי אנשים מסוימים – וזאת מבלי שיעלה על הדעת שיש הצדקה כלשהי מלכתחילה לכאלה דברים. כאשר בהצעה נאמר שתהיה התחשבות במידה שמתחייב הדבר מצרכיה המיוחדים והחיוניים של האוכלוסיה המבקשת את השירות הזה, זה הופך את כל הקערה על פיה.

דוגמה לכך יכולה להיות מתן אשראי. לא יעלה על הדעת שתהיה אפליה מכל סיבה שהיא למתן אשראי, אבל אם לפעמים יש איזשהן הגבלות במתן אשראי כתוצאה ממוגבלות נפשית, אז יגידו שאלה שמוגבלים נפשית, בגלל שיש להם צרכים מיוחדים בקבלת אשראי, זה ימנע את השימוש בחריג הזה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
למה אתה מתכוון? אתה חושב שיש משהו בחוק הזה שאוסר על בנק לבדוק כשירות אשראי?
אלי מונטג
אם הצעת החוק תתקבל כמו שהיא, אני לא בטוח שלא תוכל להיות טענה שמוגבלות לא יכולה לשמש כעילה לומר שיש אפליה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
התשובה שלי לך היא פשוטה – בנק לא יכול להפלות אדם בגלל מוגבלותו ולא יכול להפלות אותו אם המוגבלות שלו משפיעה על כשירותו להחזיר את ההלוואה.
אלי מונטג
נכון, אבל אז באים ואומרים שאם מוגבלתו משפיעה על כשירותו להחזיר את ההלוואה, זה יכול להשפיע. אז גם באים ואומרים שאם יש "במידה בה מתחייב הדבר מצרכיה המיוחדים והחיוניים של האוכלוסיה המבקשת לצרוך את המוצר", זה צריך להיות אינדיקטור לכך שלא יוכלו להביא את זה בשיקול.
שאול יהלום
לדעתו, ברגע שיש את סעיף 4(1), זה מכוסה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם אתה אומר שהאיש לא יכול להחזיר את ההלוואה, לא משנה מה הסיבה לכך ולכן זה בכלל לא ממין העניין.
קולט אביטל
מכל מיני סיבות, לי אישית, אני מעדיפה את הניסוח של האגודה לזכויות האזרח, ולו מן הסיבה הפשוטה שאני לא רוצה לראות הנצחה בחוק של הפרדה בין נשים לגברים. יחד עם זאת, אם אין מנוס, אני מוכנה לקבל את הנוסח לסעיף קטן (3), כפי שנוסח על ידי משרד המשפטים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זו גם עמדתי.




נותרו לנו עוד שלושה נושאים לדיון: סעיף 7; נציגי הארגונים ביקשו להוסיף לסנקציה האזרחית סנקציה פלילית; עו"ד ורשובסקי ביקש להוסיף סנקציה מעין פלילית – סגירת עסק.

כמו כן, ביקשתי מנציגי האגודה לזכויות האזרח לברר אם יש התנגדות לעניין של איחוד הנטיה המינית לסעיף הדלתיים הסגורות.
הדס תגרי
לגבי סעיף 7 – העוסק בנטל ההוכחה - בישיבה הקודמת אמרנו שאנחנו כמובן בעד להעביר את הנטל במקרים מתאימים, אלא שבנוסח הקיים זה מאוד מצומצם וזה לא כל כך עוזר, כי שתי החלופות שיש כאן הן רלוונטיות במיעוט המקרים, אך ברוב המקרים זה לא המצב. החלופה הראשונה: "הנתבע עשה כן לאחר שבירר פרטים הנוגעים לעילות ההפליה ...", היא רלוונטית במיעוט המקרים וברוב המקרים זה לא המצב, כי ברוב המקרים זה על פי חזות.

בסעיף 8(2) נאמר: "הנתבע נוהג שלא לספק את המוצר או השירות...". זה נטל מאוד קשה להוכיח שהוא נוהג כך. כלומר, צריך להביא הרבה מקרים שהוא לא סיפק את השירות ומספיק שהוא יביא מקרה שהוא כן סיפק, זה כבר לא יתפוס.
היו"ר אמנון רובינשטיין
החוק הזה הוא חוק מהפכני וצריך להתחיל במשהו.
הדס תגרי
נכון שזה דבר ראשוני, אבל הבאתי בתור השוואה את סעיף 9 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. אני חושבת שזה צריך להיות המודל. בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, מספיק שמעסיק שמציע עבודה קובע תנאים למשרה ואתה מראה שעמדת בתנאים האלה, עובר הנטל על המעסיק להראות שהוא לא קיבל אותך מסיבה שאיננה אפליה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא דומה כאן.
הדס תגרי
לא רק שזה דומה, אלא שזה מקל וחומר. במקרה של עבודה יכולים להיות הרבה מועמדים לעבודה ורק אחד או ספורים מתקבלים לעבודה. במקרה כזה המועמד צריך לעמוד בהרבה תנאים וזה שלא התקבלתי, למרות שעמדתי בכל התנאים שמופעים במודעה, לא אומר שזה בגלל אפליה, אלא זה אומר שאני לא יכולה לדעת יותר מזה בתור דורש עבודה. במקרה של מוצר או שירות, נקודת המוצא היא שבדרך כלל בעל מקום או בעל עסק מספק את המוצר או השירות לכל מי שמבקש ולכן אני חושבת שכשאני עושה כאן את ההשוואה זה הרבה יותר מוצדק.

לכן אני חושבת שהמודל צריך להיות דומה והצענו הצעה שכדאי להשתמש בטרמינולוגיה של העברת נטל ההוכחה ולא טרמינולוגיה שונה, לא בגלל שמהותית היא שונה, אלא משיקולים של פרשנות ושל אחידות חוקים.

הוספנו גם נקודה נוספת, שהזכרתי בדיון הקודם, שבמקרה הותנו תנאים כלפי אדם אחד שלא הותנו כלפי אדם אחר.

הנושא של העברת נטל ההוכחה הוא נושא מאוד חשוב, כי מאוד קשה להוכיח תביעות מסוג כזה.




לגבי סעיף 9 – דיון בדלתיים סגורות – שאלתי את מי שהיתה יושבת ראש האגודה והיא לא ראתה עם זה בעיה והיא חושבת שזה מוצדק.

לגבי הסנקציה הפלילית אין לנו עמדה רשמית לגבי זה ולא נתנו דעתנו לדבר הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
האגודה בדרך כלל מתנגדת להרחבת המשפט הפלילי.
הדס תגרי
אני חושבת שזה טוב בגלל העניין של האכיפה, כי זה נותן הרבה יותר אופציות של אכיפה.
עומרי קאופמן
אם הרוחות המנשבות הן לא לאמץ את הגרסה של האגודה לגבי סעיף 4, אני רוצה להעיר לגבי הנוסח שעו"ד הדס תגרי בחרה לגבי הקבוצה שאמורה לצרוך המוצר להבדיל מהאוכלוסיה באותו אזור. אני חושב שזה נכון ומדויק יותר, כי לפעמים מושכר אולם להקרנה לנשים ולאו דווקא לקהל היעד. לכן אני מציע שבסיפא של סעיף 4(3), כאשר מדובר בצרכי האוכלסיה באותו אזור, לאמץ את הנוסח של האגודה לזכויות האזרח ולדבר על האוכלוסיה שמבקשת לצרוך את המוצר ולאו דווקא אזור גיאוגרפי.

בניגוד למה שנאמר כאן לגבי הנושא של דלתיים סגורות, אני לא חושב שנכון, אם רוצים לעודד שימוש בחוק הזה, דווקא להתייחס ולייחד את הסייג הזה למי שמופלה מחמת נטיה מינית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה קיים בעוד חוק.
עומרי קאופמן
זה נכון, אבל אם נאמץ את העיקרון הקנדי, שמדבר על הצדקה גורפת במקרים שבהם ראוי להשאיר את זה לשיקול דעת בית המשפט מנימוקים מיוחדים שיירשמו. זה מוכר לנו גם מצווי ביניים ואפשר לאמץ את זה במקרה הזה. אני חושב על אותו נכה שלא רוצה להיחשף לעיני הציבור ובכל זאת אנחנו רוצים לעודד אותו לקרוא תגר על אותו בעל עסק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה מציע להרחיב את זה?
עומרי קאופמן
אני מציע לבטל את שיקול הדעת.
רחל בנזימן
לגבי העברת הנטל – אני מבקשת לתמוך במה שאמרה עו"ד תגרי. אם מדברים על אחידות, מאוד חשוב שבחוקים שמדברים על אפליה תהיה איזושהי מגמה של האחדה והבנה שבאה מאחורי ההאחדה הזאת, משום שהוכחת אפליה היא דבר קשה. לכן אנחנו צריכים להעביר את הנטל.



אם אנחנו מסתכלים על המודל של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, המודל שהוצע על ידי האגודה מאוד דומה מבחינת בתי המשפט ומבחינת כל הגופים שצריכים לאכוף את החוק הזה. מאוד חשוב שחקיקה שעוסקת באפליה יהיה לה איזשהו מודל דומה מבחינת העברת הנטל. הנטל הנוכחי המוצע בסעיף הקיים הוא כמעט בלתי אפשרי, משום שמה שמוטל על התובע הוא כמעט בעצם להוכיח את התביעה ולהוכיח אפליה זה כמעט בלתי אפשרי.
יהושע שופמן
לגבי העברת הנטל – ברור שהעברת הנטל היא לא הדרך היחידה לזכות בתביעה. בהצעה של האגודה, בשני הסעיפים שהם ביקשו להוסיף, נאמר שאם הנתבע נמנע מלספק את המוצר למי שנמנה עם קבוצה המאופיינת לפי עילה מעילות האפליה. במצב שלנו, כשיש לנו עילות אפליה מאוד רחבות, כל אחד נמנה עם הקבוצות האלה. כלומר, אם לא נותנים לי הלוואה בבנק, אז קשה לבוא ולהגיד שחזקה שזה בגלל שאני גבר יוצא ארצות הברית, דתי ונשוי. הרי כל אדם שנמנע ממנו כל שירות, כל מוצר, כל כניסה לכל מקום, הוא נמנה עם אחת מהקבוצות האלה. לעומת זאת, אם מונעים מאישה להיכנס, אז חזקה שזה בגלל שהיא אישה.
הדס תגרי
יש סיפא לסעיף שאומר: ובלבד שאם הוכיח הנתבע כי נדרש מכל אדם המבקש לצרוך את המוצר או השירות או להיכנס למקום, תנאים כלשהם לכך, על התובע להראות כי עמד בתנאים אלה.
יהושע שופמן
אם לא נדרשו תנאים מסוימים ויש מצב שנמנעת כניסה בגלל שאומרים שהמקום מלא, אני לא יכול להראות שנתנו למישהו שבא אחריי להיכנס ואני לא מראה שום דבר אחר, אלא רק שמנעו ממני להיכנס, אף על פי שעמדתי בכל הדרישות.
הדס תגרי
כך זה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. כל מה שאני מראה הוא שהיתה מודעה בעיתון, שהגשתי מועמדות ועמדתי בתנאים. אני אפילו לא צריכה להראות שאני אישה.
יהושע שופמן
זו מטריה אחרת וסעיף אחר. אני טוען שאם אני מגיש תביעה על כך שלפני ארבע שנים באתי למסעדה ולא נתנו לי להיכנס. די לי, כדי להעביר את הנטל לצד שני, לומר שתנאי הכניסה שיש לי עניבה ושהתייצבתי במקום. זה יכול להיות כי אני נמנה מאחת מהקבוצות, כי יש לי ארץ מוצא, יש לי מין, יש לי לאום ויש לי דת. אין פה אפילו ראשית ראיה לאפליה. כדי להעביר נטל אני צריך להראות ראשית ראיה שמשהו היה.
הדס תגרי
אם לא התקבלתי לעבודה, יש ראשית ראיה?
יהושע שופמן
מהי ראשית הראיה שאני מראה כדי להעביר נטל? אם את אומרת שבתביעה לפי חוק זה לעולם הנטל על הנתבע, אז אני יכול לחלוק על זה מבחינת עקרונות יסוד של משפט אזרחי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
החוק הזה הוא חוק מהפכני לחברה הישראלית. נכון שהוא לא חוק מהפכני מבחינה בינלאומית, אבל בכל המקומות בעולם כשהוא נכנס, הוא היה חוק מהפכני, משום שהוא מכניס את עקרונות השוויון לא במגזר הציבורי, אלא במגזר הפרטי – דבר שאני מאוד מאוד תומך בו – ואני רואה בו גם מכשיר חינוכי. מכיוון שהוא חוק מהפכני הוא צריך להיכנס קודם כל במינון כזה שאפשר יהיה לחיות איתו ואחר כך אולי נחמיר אותו.
יהושע שופמן
סעיף כזה של העברת נטל, כפי שהאגודה מציעה בסעיף (3) שלה בהצעה לסעיף 7 , אני לא מכיר מהדוגמאות במדינות אחרות. סעיף (4) הוא דבר שאפשר לחשוב עליו ואני לא לגמרי בטוח שהוא מוסיף, מפני שברגע שהוכחתי שהתנו תנאים לגביי ולא לגבי אחר, אז הוכחתי שלא הנהיגו שוויון.

מבחינה פרוצדורלית אני מציע לסיים כמה שיותר מהר את הדיון, אבל לא יהיה מנוס מדיון נוסף בוועדה, כיוון שהיושב ראש הבטיח להמתין לחזרה של ההצעות הפרטיות מקריאה ראשונה. לכן אני מציע שלגבי נקודות מסוימות נוכל להביא נוסח אחר.

לגבי סעיף 4 בהצעת החוק – שהוא הסעיף הבעייתי ביותר של ההצעה – אני מבין את העמדה של האגודה לזכויות האזרח ושל שדולת הנשים שלא לקרוא לילד בשמו, אבל לזה יש מחיר. במדינות אחרות ייחדו את הסייגים האלה לעניין של מין ונאמר בצדק שזה לרוב בחוקים שעוסקים באפליה מטעמי מין, אבל הכניסו סייגים שאינם קיימים בחוקים שאוסרים אפליה מטעמי גזע, מפני שיש סוג של הפרדה שלא נוכל לקבל גם אם הציבור דורש אותו אם מדובר בהפרדה גזעית, שכן אני חושב שכל אחד מאיתנו מוכן לקבל שמדובר בהפרדה מטעמי מין , כמו למשל בבתי ספר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
או תפילה בבית כנסת.
יהושע שופמן
כל אחד מאיתנו חושב שיש מצבים שבהם מוצדקת ההפרדה ואני גם חושב שכל אחד חושב שיש מצבים שההפרדה היא אסורה. השאלה היא איפה לשים את הגבול. זה ויכוח לגיטימי ואני יכול לשים את הגבול בצורה שונה מאשר עו"ד תגרי או חבר הכנסת יהלום. אני חושב שאף אחד לא יקבל בתי דואר נפרדים לגברים ונשים. זה ויכוח לגיטימי וכל אחד שם את הגבול במקום אחר.
קולט אביטל
אנחנו מנסים למנוע גלישה למצבים כאלה.
יהושע שופמן
לכן יש יתרון מסוים, אני חושב שהוא יתרון סמלי, לא לקרוא לילד בשמו. ליתרון הזה יש לדעתי מחיר. כשאנחנו עושים סעיף שהוא כללי יותר הוא מוגבל יותר מהגישה של האגודה. אני נוטה לחשוב שיש מחיר וחברי הכנסת צריכים להחליט אם הם רוצים אותו או לא רוצים אותו.



אם היינו היום מחוקקים לראשונה את חוק הסדרת מקומות רחצה והיינו כותבים לראשונה סעיף שאומר שייקבעו הוראות לגבי ימי רחצה נפרדים לגברים ולנשים ויבוא מישהו ויאמר שהוא לא רוצה פעם ראשונה להצדיק הפרדה ולכן כדאי שנאמר הפרדות מסוגים שונים. זה אולי ייתן פתח לאותו פארק מים בחוף ים המלח לומר שיש לו דרישה חד משמעית של הציבור שהוא לא רוצה להתרחץ עם פלסטינים ולכן הוא קובע יום לפלסטינים ויום ליהודים בצורה שוויונית לחלוטין. אני לא חושב שהיינו רוצים לשלם את המחיר הזה רק כדי שלא לכתוב שחור על גבי לבן שיש הצדקה להפרדה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
באמנה הבינלאומית יש אזכור של כאלה דברים?
רחל בנזימן
רק לגבי חינוך.
יעקב ליצמן
מה זה משנה אם רק בחינוך, יש דבר כזה.
יהושע שופמן
החוק האמריקני עוסק ב-father son or mother daughter activities .
רחל בנזימן
זה חוק שבסיסו אפליה נגד נשים ויש פה חריג.
יהושע שופמן
בחוק הקנדי יש סעיף סל.
עומרי קאופמן
גברת בנזימן הזכירה את העתירה בנושא קורסי הכשרה. בג"ץ לא קיבל את העמדה והעתירה נדחתה לא על בסיס של סעיף סטטוטורי שמפריד בין נשים לגברים, אלא מתוך ראיה כללית. לא היה צריך להגיד לבג"ץ שיש מקום בחוק, אלא הוא ידע להבין את זה לבד.
יהושע שופמן
הבעיה שם היתה שלא היתה אלטרנטיבה לנשים.
רחל בנזימן
אחת הבעיות כשמדברים על אפליה נגד נשים היא שהיא כאילו לא נראית. תמיד אומרים שאם היינו מדברים עכשיו על אפליה נגד ערבים כולם היו מזדעזעים, אבל נגד נשים זה לא נורא. אני לא חושדת באף אחד מהנוכחים שהוא אמר דבר כזה, אבל הבעיה היא שיש איזושהי סובלנות בסיסית להפרדה נגד נשים, כי יש מקומות שאולי היא מוצדקת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש הבדל בין הפרדה ואפליה. אני לא רואה את זה כך, אבל חברי כנסת אחרים רואים את זה אחרת.
רחל בנזימן
כפי שאמרה חברת הכנסת אביטל, אנחנו חוששים מה-slippery slow . אם אנחנו כותבים את זה במפורש אנחנו הולכים במפורש לכיוון הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו גוף פוליטי שיש לו דעות שונות.
שאול יהלום
דרך אגב, אם באמת היית רוצה לתת סעיף נכון, היית מקבלת את הנוסח של משרד המשפטים והיית מוסיפה: ובלבד שתהיה שוויוניות. כלומר, כך היית אומרת שאת מסכימה להפרדה, אבל לא אפליה. את זה את בכלל לא מעלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מודה לנציגי הציבור. המשך הישיבה יהיה בהשתתפות חברי הכנסת ונציגי הממשלה.

אני מבקש להצביע על הסעיפים שאינם שנויים במחלוקת. סעיף 10 בנוסח החדש – דיון בדלתיים סגורות – מי בעד?

הצבעה
בעד – 4
החלטה
סעיף 10 אושר.

סעיף 6 הוא לפי בקשת ארגון הסוחרים ולשכת עורכי הדין.
דלית דרור
סעיף 6 – (א) "מי שעיסוקו בהפעלת מקום ציבורי מסוג המקומות הציבוריים שנקבעו על ידי שר המשפטים בתקנות, יציג במקום בולט לעין, הודעה בה יצוין על איסור ההפליה בהתאם להוראות חוק זה.
שאול יהלום
אני לא מבין את זה. בכל כניסה לבריכה יהיה צריך להיות שלט בו יהיה כתוב שלא מפלים בין כל מיני דברים?
יעקב ליצמן
ואם יש כנס של עולי בוכרה בבנייני האומה, אז צריך לשים באותו יום שלט שלכנס זה מותרת הכניסה רק לעולי בוכרה?
תמיר שאנן
לא. נציג ארגון הסוחרים אמר שכדי שלא ייווצר מצב שבו לקוחות לא ירצו להיכנס בגלל שהוא לא מפלה, בעל העסק יוכל להיעזר בחוק. כלומר, כשאתה תיכנס לעסק ותראה שלט שבעל העסק לא יכול להפלות, אתה לא תוכל לבוא אליו בטענות.
דלית דרור
כמו שיש שלטים בבארים שאסור למכור אלכוהול לקטינים, אז יהיה כתוב שאסור להפלות.
שאול יהלום
מכאן ואילך, בכל בריכת שחיה ובכל מסעדה יהיו שלטים?
דלית דרור
לא. לכן קבענו שזה לא יהיה בכל מקום ציבורי, אלא במקום ציבורי ששר המשפטים ייקבע בתקנות.
יהושע שופמן
חשבנו שאם נכתוב את זה כללי אז זה יהיה בכל דוכן בשוק.
יעקב ליצמן
אני חושב שאין צורך בזה.
קולט אביטל
זה לא יכול להזיק.
דורית ואג
מר בירנבאום דיבר איתי הבוקר והוא ביקש ששלט כזה לא יהיה בכל בית קפה ומסעדה, אלא בכל מועדון, פאב או מסבאה.
קולט אביטל
כשאנחנו מדברים על בארים, מסעדות וכד', מי ששם את השלט כבר מחויב לזה שהוא לא יפלה.
שאול יהלום
בינינו לבין עצמנו, 99% לא עושים אפליה.
קולט אביטל
היו שתי הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת פינס-פז ואלי בן-מנחם. כל הוויכוח נבע מההצעות האלה. ישנם מקומות בילוי שמגיעים אליהם חיילים או צעירים אחרים ועומד שם בחור על כסא ומחליט מי ייכנס. זה דבר שדעתנו לא נוחה ממנו.
שאול יהלום
השלט לא יוכל להיות ספציפי, אלא שלט אחיד לכולם. לפי זה בכניסה לכל פאב יהיה כתוב: המועדון הזה פתוח וכל אדם יכול להיכנס בלי הבדל גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי, מוגבלות וכו'. זה נראה לי מאוד משונה, לא ראיתי דבר כזה בשום מקום בעולם.
קולט אביטל
יש דברים כאלה. אני ראיתי את זה בארצות הברית .
שאול יהלום
בארצות הברית זו ריאקציה ממלחמת האזרחים. לנו לא היה דבר כזה.
קולט אביטל
אבל לנו יש היום מקרים בהם לא נתנו לאתיופים להיכנס.
שאול יהלום
אני בעד החוק, אבל השלט מיותר.
קולט אביטל
אני מסכימה אתך שמיותר להכניס קביעה כזאת לחוק. זה אמצעי טכני.
שאול יהלום
אני מוכן שיהיה כתוב: רשאי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם כך הרוב כאן נגד סעיף השילוט.

נותרו לנו שלושה נושאים שנותרו במחלוקת.
שאול יהלום
לגבי סעיף 2 – סעיף ההגדרות – אני מבקש להוסיף בהגדרה של "שירות ציבורי" את המילים: תרבות ובידור.
יהושע שופמן
הגדרנו הגדרה מאוד רחבה של "מקום ציבורי". השירות הציבורי מתאפיין בשירותים שניתנים שלא בהכרח במקום פומבי. זאת אומרת, לא היינו צריכים להוסיף שירותי בנקאות, אלא שהם ניתנים לאו דווקא במקום ציבורי, כאלה שניתנים בדואר, בטלפון, באינטרנט.
שאול יהלום
ובידור? גם בתחום הזה יכול להיות בידור שהוא לא במקום ציבורי, כמו משלוח קסטות וכד'. אם חינוך נכלל בהגדרת "שירות ציבורי" מדוע לא לכלול גם בידור ותרבות?
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו מאשרים את ההגדרה של "שירות ציבורי" שבסעיף 2 כולל תרבות ובידור. המילים "תרבות ובידור" יוספו לאחר המילה "חינוך". מי בעד?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
ההגדרה של "שירות ציבורי" בתוספת הנ"ל אושרה.
שאול יהלום
בהגדרה של "שירותי תחבורה" יש את הנושא של השכרת רכב. למעשה אומרים כאן שאדם שיש לו חברה להשכרת רכב לא יכול לעסוק בזה אם אין לו רכב שיכול לאפשר לאנשים עם כסא גלגלים לנהוג ברכב שכור. כך אפשר להרוס את כל החברות להשכרת רכב.
יהושע שופמן
לא אמרנו את זה. יש כאן סוגיה שנדונה בחטף בישיבה הקודמת. לכאורה אפשר היה לומר בחוק הזה שכל מקום צריך להיות נגיש, אבל אנחנו אמרנו שזה יהיה בחוק אחר. החוק הזה אומר שאתה לא תמנע ממישהו מלקבל את מה שאתה מציע. אם אתה מציע מסעדה בקומה שלישית בלי מעלית, אז זה מה שאתה מציע וזה לא אומר שאתה צריך להנגיש את זה לכולם. בשירותי רכב, אם העסק שלך זה להשכיר רק מכוניות נוסעים מסוג מסוים, זה מה שאתה משכיר. אתה לא יכול לומר לאדם שאתה לא מאפשר לו לשכור רכב בגלל שיש לו צלקות על הפנים או בגלל שהוא ערבי או אישה, אבל זה עדיין לא אומר שאתה צריך להציע לו שירות שאתה לא מציע לציבור. מה שאתה מציע לציבור, תציע לכולם. גם לא אמרנו בחוק הזה – להבדיל מהחוק האחר – שכל אוטובוס צריך להיות נגיש לכסא גלגלים.
שאול יהלום
בנושא הזה של התחבורה, אם אתה לוקח את הסעיף כמו שהוא כתוב בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שם באמת חלק מהדברים בוצעו וחלק צריך להיעשות בהדרגה. כאן סעיף התחבורה הוא סעיף כללי ביותר והוא אומר שלא ניתן לתת שירות רכבות אם אדם בכסא גלגלים לא נכנס. אבל יש שירותים כמו השכרת רכב שאני לא יכול לתת את השירות הזה לנכים.
יהושע שופמן
אם אתה צודק יש לנו בעיה הרבה יותר גדולה, מפני שזה אומר שאסור לקיים מסעדה בקומה שניה בלי מעלית. בוודאי שלא זו הכוונה. בבעיה שאתה מעלה אין דבר ייחודי לתחבורה בלבד.

אפשר להבין את החוק הזה כך שכל מקום חייב להיות נגיש לכל אדם בכל סוגי המוגבלויות, וזה אומר שאי אפשר יהיה לעשות הצגה בלי תרגום לשפת הסימנים. לא זו הכוונה ולא זה מה שנובע גם מחוקי אפליה במקומות אחרים.
שאול יהלום
צריך לדייק. אני קורא את מה שכתוב לא בעיניים מקצועיות כמו שלך. לפי מה שאתה כותב כאן, מחר יוכל אדם לבוא לחברת השכרת רכב או למסעדה ויגיד שלא נתנו לו את השירות. הוא יוכל להסתמך על החוק הזה ויבקש את כל העילות הנתונות בחוק הזה.
יהושע שופמן
אני חושב שאי אפשר לקבל את סעיף 3 לפי גרסת האגודה לזכויות האזרח.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נותרו לנו סעיפים 2, 3, 4, 7 ו-9 לפי הנוסח הישן שנותרו עדיין לדיון.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.



- - - - - - - - - -




הישיבה ננעלה בשעה 13:30

קוד המקור של הנתונים