ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 02/08/2000

הצעת חוק שירות המדינה (סיווג פעילות מפלגתית ומגבית כספים) (תיקון - חברות בגוף בוחר), התשנ"ט-1999, מאת חברי הכנסת ענת מאור וזבולון אורלב.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/910

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
2.8.2000

פרוטוקולים/ועדת חוקה/910
ירושלים, ה' באב, תש"ס
6 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 162
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, א' באב התש"ס (2 באוגוסט 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין - היו"ר
שאול יהלום
מוזמנים
חבר הכנסת זבולון אורלב
שי סומך - משרד המשפטים
דפנה גוטנברג-אבני - הלשכה המשפטית, נציבות שירות המדינה
יגאל חיות - נציבות שירות המדינה
שמעון הראל - משרד החינוך
בועז פרסלר - מתמחה בלשכה המשפטית, הכנסת
יועץ משפטי
שלמה שהם
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
תמר שפנייר
סדר היום
הצעת חוק שירות המדינה (סיווג פעילות מפלגתית ומגבית כספים) (תיקון - חברות בגוף בוחר), התשנ"ט-1999, מאת חברי הכנסת ענת מאור וזבולון אורלב.



הצעת חוק שירות המדינה (סיווג פעילות מפלגתית ומגבית כספים) (תיקון - חברות בגוף בוחר), התשנ"ט-1999, מאת חברי הכנסת ענת מאור וזבולון אורלב
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני פותח את הישיבה של ועדת החוקה, חוק ומשפט - המשך הישיבה בנושא הצעת החוק של חברי הכנסת ענת מאור וזבולון אורלב, הצעת חוק שירות המדינה (סיווג פעילות מפלגתית ומגבית כספים) (תיקון - חברות בגוף בוחר). אני מזכיר לכם שדנו כבר בהצעת החוק הזאת, ואת הישיבה האחרונה סיכמנו בכך שביקשנו מנציבות שירות המדינה להגיש לנו הצעה אלטרנטיבית ואם לא, נצביע על הצעת החוק של חברי הכנסת. בינתיים הביאו לי הבוקר אנשי נציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים הצעה שיש בה שלושה שינויים מרכזיים. ראשית, לארבע הדרגות הבכירות האסורות בכלל יכולות להיתוסף קטגוריות אחרות. שנית, בגוף בוחר בהצבעה חשאית יוכלו להשתתף כל עובדי המדינה שאינם בארבע הדרגות הבכירות. שלישית, מי שהיה לעובד מדינה כשהוא היה בגוף בוחר ויש חשד שהוא הפך להיות עובד מדינה בגלל היותו בגוף בוחר, הוא לא יהיה חבר בגוף הבוחר למשך תקופה של חמש שנים מיום שהיה לעובד מדינה. חמש שנים זה נראה לי יותר מדי. צריך תקופת צינון מסויימת אבל לא חמש שנים.
זבולון אורלב
יש סתירה בין סעיף (ג) ל-(ד) בנוסח של משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רוצה לומר עוד דבר אחד, חבר הכנסת אורלב. אנשי נציבות שירות המדינה מכינים חוק חדש, קודקס חדש. אני הבטחתי להם שאם זה ייעשה בתוך זמן סביר אחרי פתיחת מושב החורף אנחנו נאחד את זה.

חבר הכנסת היוזם, זבולון אורלב, בבקשה. אחריו חבר הכנסת יהלום.
זבולון אורלב
קודם כל אני מודה לצוות המשותף של אנשי נציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים שהכינו את ההצעה, שאמנם באה באיחור, לא בלוח הזמנים שהובטח, אבל סוף טוב הכל טוב. אני מסכים עקרונית עם ההצעה, אם כי סעיף (ג) לא היה בכלל בהצעת החוק שלנו.
דפנה גוטנברג-אבני
אנחנו קצת צימצמנו את החוק הנוכחי. בחוק הנוכחי יש היום סעיף (ד) שלא מגביל בכלל. מי שקרה לו אותו דבר, לעולם לא יוכל להיות חבר בגוף בוחר.
זבולון אורלב
מי שבהיותו חבר בגוף בוחר של מפלגה היה לעובד מדינה, תיפסק חברותו בגוף הבוחר - איפה זה כתוב היום בחוק?
דפנה גוטנברג-אבני
היום זה סעיף 3א(ד). יש היום סעיף כזה, אבל בלי מגבלה של זמן. סעיף 3א(ד) אומר כך: "מי שבהיותו חבר בגוף בוחר נתמנה להיות עובד מדינה, תיפסק כהונתו כחבר בגוף הבוחר עם מינויו". היום זה לא מוגבל בזמן, וזה באמת לא סביר שזה לא יהיה מוגבל בזמן. אנחנו חושבים שאם באמת יש חשש שבגלל זה הוא קיבל את המינוי, הקשר שלו עם אותו חבר כנסת שכאילו - -
שאול יהלום
תסלחי לי, אתם מחמירים פי כמה. הסעיף הזה אומר שאם הוא עכשיו חבר בגוף הבוחר והוא נעשה עובד מדינה בכל דרגה שהיא, תיפסק חברותו בגוף הבוחר. הרי עכשיו אנחנו מגבילים בחוק ארבע דרגות, את עכשיו משליכה את זה על כל דרגה שהיא. הרי המהות היתה קודם כל הגבלה על כל עובד מדינה מלהצביע, זאת נקודת המוצא שלנו. בחוק שלך, חבר הכנסת אורלב, אתה מצמצם - -
זבולון אורלב
אני מדבר על הצבעה, אם מותר לי להסביר.
שאול יהלום
ברור שמדברים על הצבעה. אתה מדבר על חברות, קל וחומר שאתה מדבר על הצבעה. אם הוא לא חבר, בוודאי שהוא גם לא מצביע. זה מכללא, הרי זה דבר ברור. נקודת המוצא היתה שיש הגבלה על חבר בדרגה שמינית - -
זבולון אורלב
תדייק יותר. מי שהיה עובד מדינה ולאחר מכן הוא נבחר להיות חבר בגוף בוחר, היתה עליו הגבלה. אם הוא בארבע הדרגות הגבוהות, הוא לא יוכל להיבחר לגוף הבוחר בכל מקרה. אם הוא לא בארבע הדרגות הגבוהות, היה אסור לו להצביע. עכשיו בא החוק ואומר שמותר לו להצביע בהצבעה חשאית. החוק הקודם אמר שאם מישהו היה חבר מרכז ולא היה עובד מדינה, ולאחר שהוא נהיה חבר מרכז הוא התקבל להיות עובד מדינה, נפסקה חברותו במרכז כל עוד הוא עובד מדינה. בא החוק עכשיו ואומר: חמש שנים. בא פרופ' רובינשטיין ואומר: זה נראה לי יותר מדי, נקטין את זה לשלוש או לארבע שנים.
שאול יהלום
לפי ההצעה של משרד המשפטים והנציבות, מה יקרה לאותו עובד מדינה שהפסיק להיות עובד מדינה אחרי שנה?
זבולון אורלב
אין לו מגבלה להיות חבר בגוף בוחר.
שאול יהלום
לא נכון, הוא לא יכול להיות חבר בגוף בוחר במשך חמש שנים.
דפנה גוטנברג-אבני
זה רק כל עוד הוא עובד מדינה.
זבולון אורלב
זה ברור. זה פשיטא, זאת היתה כוונתכם.
שאול יהלום
אז למה לא הכנסתם את זה?
שי סומך
הערה נכונה.
שאול יהלום
הדבר השני - נקודת המוצא שעליה נבנה העניין היתה, שאם חבר בגוף הבוחר הופך לעובד מדינה, יש עליו הגבלה שהוא לא יכול להצביע בגוף הבוחר, אפילו אם ההצבעה חשאית. דובר גם על עובד בדרגה 22, לא רק בארבע הדרגות הבכירות.
זבולון אורלב
בחוק כרגע אם הוא היה חבר מרכז ולאחר מכן נתמנה לעובד מדינה - -
שאול יהלום
עזוב לאחר מכן. אם הוא חבר מרכז ועובד מדינה, יש הגבלה. אתה מוריד את ההגבלה הזאת, לכן גם לא צריך להפסיק את חברותו. אתה למעשה אומר, ויש הגיון בכך, שחבר בדרגה 22 לא צריך להפסיק את חברותו בגוף בוחר.
זבולון אורלב
אני הצעתי תיקון אחד לחוק, אתה מציע תיקון נוסף.
שאול יהלום
יש לי אליך שאלה. סטודנט במכללה, בחור בן 18, עכשיו הוא יהיה חבר מרכז מפלגה במרצ - -
זבולון אורלב
אני רוצה להציע לך עסקת חבילה. אנחנו הרי מכינים את זה לקריאה ראשונה. הנציבות ומשרד המשפטים אמרו שיש להם כוונה שעד שנביא את זה לקריאה ראשונה, הם יגבשו הצעה יותר כוללת. הצעתי היא כזאת - לאשר את ההצעה הזאת לקריאה ראשונה תוך קיצור התקופה לשלוש שנים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ארבע שנים.
זבולון אורלב
ארבע שנים; מה שאומר היושב ראש מקובל עליי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ולהוסיף "כל עוד הוא עובד מדינה".
זבולון אורלב
כן, כל עוד הוא עובד מדינה. אם עד השבוע השני של מושב החורף תביא הממשלה הצעה כוללת יותר, אני מוכן שנדון בזה ביחד, נעשה עסקה. אם לא, נעביר את זה כמו שזה לקריאה ראשונה, ואת התיקונים שאתה מדבר עליהם נעשה לקראת קריאה שנייה ושלישית.
דורית ואג
וזה לא יהיה נושא חדש?
זבולון אורלב
זה לא יהיה נושא חדש.
שאול יהלום
זאת אומרת שיהיה ברור שלא התחייבת כאן בתיקונים אלא הם פתוחים לדיון.
זבולון אורלב
נכון.
שי סומך
אנחנו מבקשים שיהיה כתוב קדנציה פלוס, כדי שבקדנציה הבאה אותו עובד מדינה לא יוכל - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
ארבע שנים זה קדנציה פלוס.
שאול יהלום
אז אני מבקש בכלל למחוק את הסעיף הזה, אני מדבר על הצעת פשרה, הסכמתי להצעת פשרה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מעמיד להצבעה את ההצעה של הצוות המשותף של משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה בתיקונים הבאים: בסעיף (ב)(1) לא יהיה כתוב "הממשלה לאחר התייעצות עם ועדת החוקה" אלא "שר האוצר לאחר התייעצות עם ועדת החוקה".
דפנה גוטנברג-אבני
כך זה גם בסעיף 1.
שלמה שהם
לדעתי צריך לתקן את זה בכלל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עוד תיקון שאני רוצה להוסיף: בסעיף קטן (ג) יהיה ארבע שנים, ובסוף אחרי המילים "לעובד מדינה" יהיה פסיק ויתווספו המילים "וכל עוד הוא עובד מדינה". בכל שאר ההסתייגויות של חבר הכנסת שאול יהלום, נדון לקראת קריאה שנייה ושלישית.

מי בעד אישור הצעת החוק לקריאה שנייה?
זבולון אורלב
אני מנוע מלהצביע. חבר הכנסת יהלום מצביע.



הצבעה
בעד אישור הצעת החוק - 2
נגד - אין
נמנעים - אין
הצעת חוק שירות המדינה (סיווג פעילות מפלגתית ומגבית כספים) (תיקון - חברות בגוף בוחר),
התשנ"ט-1999, אושרה לקריאה ראשונה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.
זבולון אורלב
אני מאוד מודה לאדוני היושב ראש, ותודה רבה לחברינו מהנציבות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים