פרוטוקולים/ועדת חוקה/362
5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
27.3.2000
פרוטוקולים/ועדת חוקה/362
ירושלים, ג' באייר, תש"ס
8 במאי, 2000
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 113
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ' באדר ב' התש"ס (27 במרץ 2000), שעה 11:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 27/03/2000
הצעת חוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות) (תיקון- קטינים), התש"ס-1999, של חברי הכנסת ענת מאור ואברהם הירשזון
פרוטוקול
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין - היו"ר
ענת מאור
מוזמנים
¶
פרץ סגל - משרד המשפטים, מחלקת ייעוץ וחקיקה
מוריה סגל - משרד המשפטים, מח' ייעוץ וחקיקה
עו"ד ג'ודי וסרמן - המוסד לביטוח לאומי, הלשכה המשפטית
דליה גורדון - המוסד לביטוח לאומי, מינהל המחקר
חנה פרידמן - המוסד לביטוח לאומי, מנהלת מח' מזונות
אלי בן-דהן - מנהל בתי-הדין הרבניים
עו"ד אבזאכ אדם - בתי-הדין השרעיים, יועמ"ש
עו"ד תמר פלד-אמיר - המועצה הלאומית לשלום הילד
עו"ד אורי צפת - לשכת עורכי-הדין
מירב רבינוביץ - לשכת עורכי-הדין, מתמחה
ד"ר יונה בן-יעקב - מנכ"ל מכון בן-יעקב
אילה קריב - מכון בן יעקב
סדר היום
¶
הצעת חוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות) (תיקון- קטינים), התש"ס-1999, של חברי הכנסת ענת מאור ואברהם הירשזון
הצעת חוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות) (תיקון – קטינים), התש"ס-1999, של חברי הכנסת ענת מאור ואברהם הירשזון
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט פתוחה. אנחנו דנים היום דיון אחרון בהצעת חוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) (תיקון קטינים), התש"ס-1999 של חברי הכנסת ענת מאור ואברהם הירשזון.
אני רוצה להזכיר, שבסוף הדיון הקודם ביקשנו שינסו להגיע לנוסח מוסכם עם אנשי הביטוח הלאומי.
ענת מאור
¶
אדוני היושב-ראש, חברות וחברי הכנסת, מוזמנים נכבדים, קודם כול אני רוצה להודות לביטוח הלאומי ולמשרד המשפטים על עבודתם עם האוצר.
סעיף 3א בא לדבר על תחולת החוק עד גיל 21, כמעט באופן גורף, אלא אם האב יתבע אחרת, ויוכיח שהילד מתפרנס בעצמו וכן הלאה, כי כל העניין של כן לומד, לא לומד, היה מסורבל מדי. ואני מברכת על השינוי. קטין יהיה עד גיל 21 שנים.
ענת מאור
¶
אמרתי שבהצעת החוק המקורית הכנסנו בהגדרות אם הילד בשירות סדיר, אם הוא לומד וכן הלאה – כל זה מתבטל, וזה יהיה עד גיל 21, אלא אם האב יטען שהילד כבר עובד מתפרנס וכן הלאה.
סעיף 12 זו גם הצעה טובה. זה אומר שכל נושא השיפוי, שדיברנו עליו רבות, מבוטל.
המחלוקת העיקרית שהיתה, ואנחנו מקבלים שתי גרסאות, לצערי הרב, והייתי רוצה שתהיה רק אחת, זה על העניין אם זה חל רק על האבות או גם על הביטוח הלאומי במקרה של משפחות חלשות.
אני פונה אליך, אדוני היושב-ראש, שנאמץ את גרסה ב', ואני פונה לאוצר, שייסוג מהצגת גרסה א' ויקבל את רוח הדברים שהעלינו בישיבה הקודמת, גם אם מדובר להערכתם בכ-30 מיליון, שחשבנו שזה קצת יותר נמוך.
ג'ודי וסרמן
¶
זה 40 מיליון, ומדובר על כלל הילדים עד גיל 21. זה היה 30 מיליון, כשדובר על ילדים שלומדים, או שמשרתים בצבא. ברגע שאנחנו הולכים לכלל הילדים עד גיל 21 העלויות הן יותר גבוהות.
ענת מאור
¶
זו העלות, אבל מצד שני נעשה צדק דווקא עם המשפחות החלשות יותר, ואני סבורה שהוועדה חייבת לאמץ את גרסה ב'.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
אפשר להגיע להצעת פשרה משתי הגרסאות, כי אני לא רוצה להביא שתי גרסאות למליאה?
ענת מאור
¶
הסעיף הנוסף, שפנינו אליהם בעניינו, זה מה הדתות השונות אומרות על העניין – את זה לא הספיקו לבדוק. לפיכך אני מבקשת שנשאיר את זה לטיפול בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית.
שלמה שהם
¶
אתם הגדרתם ילד עד גיל 21, בכל המקומות האחרים ילד הוא עד גיל 14, וקטין הוא עד גיל 18, אז עכשיו ילד יותר מבוגר מקטין. זה לא נכון בניסוח.
פרץ סגל
¶
זה רק בכותרת השוליים. מדובר פה בילד עד גיל 18 ובילד בגיר מגיל 18 עד גיל 21. כיוון שהסעיף כולל גם את הילד הקטין וגם את הילד הבגיר, בכותרת השוליים קראנו לו "ילד".
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
אני מציע בכל זאת, שבסעיף ההגדרות זה יובהר. גם אני, כשראיתי את זה, לא הבנתי. ילד עד גיל 14 וקטין עד גיל 18 במקום עד גיל 21, הוא חוזר להיות ילד. זה לא מובן.
פרץ סגל
¶
אני מבין, כמובן, את השיקולים הכלכליים, ולגבי זה אין לנו עמדה. השיקולים הם שיקולים ערכיים, כלומר, אנחנו עורכים פה רפורמה חברתית, ואנחנו מטילים את החובה הזאת על ההורים. השאלה אם המדינה תורמת או לא תורמת, זה לפי יכולת המדינה.
שלמה שהם
¶
אני חוזר על הדברים שאמרתי בישיבה הקודמת, אני רק אומר אותם יותר בבהירות. המדינה, ברגע שהלכה לעניין של הבטחת תשלום במזונות, והלכה למהלך חברתי מסוים, שלכאורה גם בו היא לא חייבת, הרי המדינה לא היתה חייבת לומר, שאם האב לא משלם מזונות, המדינה לוקחת על עצמה את האחריות ואת התשלום. זה לא סביר ולא הגיוני גם מבחינת יצירת האפליה, דווקא להפך. תיווצר אפליה בין אנשים עשירים לאנשים עניים, כי כשיש אב עשיר שיכול לשלם, אז הוא ישלם, ואז עד גיל 21 הילד יקבל מזונות, וילדים ממשפחות עניות, לא יקבלו מזונות.
עם כל הקושי של האוצר ושל הביטוח הלאומי, אני לא סבור שיש היום מקום ליצור אפליה כזאת.
אם אתה סבור שמזונות מגיעים לאדם עד גיל 21 בחוק, שהרי הורים נותנים כספים אחרים גם בגיל 25, אז ממילא החוק הזה צריך לחול על כולם, הוא צריך להיות שווה לכולם, ולכן המדינה צריכה לשאת בנטל, עם כל הקושי שאני רואה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
גרסה ב' זו הגרסה שלך, ענת מאור, אם נמחוק את המילים "הסמוך על שולחנו" אבל נשאיר "שאיננו מסוגל לכלכל את עצמו", זה יספק את הביטוח הלאומי והאוצר?
ג'ודי וסרמן
¶
אנחנו לקחנו את האוכלוסייה שנמצאת אצלנו היום, והנחנו הנחה שהתשלום לא יסתיים בגיל 18, אלא ימשיך.
שלמה שהם
¶
לא הבאת בחשבון ילדים מגיל 18 עד גיל 21, שלא הולכים לצבא, או בנות, שאחרי שנתיים משתחררות, הם יכלכלו את עצמם.
גיא קריגר
¶
אני רוצה להעיר הערה פרוצדורלית. בפני ועדת השרים לענייני חקיקה עמדה גרסה מסוימת שלא כללה את כל העניין של הבטחת תשלום על-ידי המדינה, על-ידי הביטוח הלאומי. ועדת השרים לענייני חקיקה קיבלה החלטה בקשר לעניין. הועלתה הנקודה הזאת בדיון, אבל הנקודה לא הובהרה שם עד הסוף, משום שאמרו לאן זה ילך.
אני חושב שראוי, שאנחנו בתור ממשלה, אני פשוט רוצה ליידע את הוועדה - - -
גיא קריגר
¶
אני לא אומר להתנגד, אני אומר שברגע שפותחים את העניין הזה, צריך להחזיר את זה לוועדת השרים לענייני חקיקה, שתגבש שוב את עמדתה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
אתם תביאו את פרוטוקול הישיבה הזאת לשר המשפטים, והוא יחליט מה הוא רוצה לעשות.
ענת מאור
¶
גיא קריגר, כפי שציינת, זה עלה אצלכם בדיון לקראת קריאה טרומית, ושמתם לב לסוגיה הזאת, ואני שמחה על כך, ולא החלטתם החלטה ברורה לא לכאן ולא לכאן.
דבר שני, שיקול הדעת להחזיר לוועדת השרים לענייני חקיקה היה צריך להיעשות עד הישיבה הזאת, ולכן, קביעתו של היושב-ראש מאוד מקובלת עלי. אתם תשקלו, תיידעו את שר המשפטים.
אני רוצה להדגיש את מה שכולנו אמרנו בישיבה הקודמת. החוק הזה, בלי התיקון הזה, יהיה חוק נכה מבחינה חברתית, וכמעט ויצא מה הועילו חכמים בתקנתם. אנחנו ניצור אפליה מאוד בוטה לרעת החלשים דווקא. ואני מבקשת, שכשאתם מעבירים את הדברים לשר המשפטים ולשר האוצר, תדגישו את ההנמקות לשיקול הדעת של הוועדה. תודה.
אורי צפת
¶
אני מצטרף לחברי פרץ סגל, שאנחנו כרגע מטילים חבות של מזונות גם על האב, גם על האם, עד גיל 21. נוצר מצב קצת מוזר. כאשר ילד אינו עובד, האם אפשר לחייב את האב לשלם עבור הבילויים של הילד? הוא לא עובד, כי החוק אומר "בהתחשב בהכנסותיו". לילד אין הכנסות, כל היום הוא מבלה, הולך לדיסקוטקים, והוא יוכל לתבוע מזונות.
הצעת החוק הראשונה דיברה על חייל – ובזה אין בעיה. קצת מוזר בעיני שלסגן בצה"ל נקרא קטין או ילד בגיר, אבל נשאיר את זה כך. אבל להטיל חובת מזונות עד גיל 21 באופן כל כך גורף, ולא להטיל על הילד שאינו בצבא? לא כולם הולכים לצבא. היושב-ראש הנכבד אמר בישיבה הקודמת שלא כולם הולכים לצבא - - -
אורי צפת
¶
אם הוא הולך שנה ראשונה לאוניברסיטה, ואינו רוצה לעבוד, אנחנו נטיל על ההורים, על האם והאב, חובת מזונות זהה? לטעמי, זה קצת מוזר.
לנו יש הצעה אחרת, לא לקרוא לו קטין ולא בגיר, אלא לקרוא לו נזקק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
יש הצעה, ואני אציג אותה אחרי הקריאה הראשונה, שמה שיש בגרסה ב' יעבור גם לסעיף המרכזי. זה יבוא לקראת לשכת עורכי-הדין.
ג'ודי וסרמן
¶
הכוונה לילדים נכים, חולים, שלא מסוגלים לעבוד. השאלה אם אין עבודה בשוק העבודה, ומדובר בילד בריא, האם הוא יכול או לא יכול לכלכל את עצמו.
אורי צפת
¶
היום, המצב הנוכחי, הוא מצב טוב. בתי-המשפט פוסקים מזונות לילד, כשהוא בצבא, שליש מסכום המזונות שהיה, משהו בסביבות 500 שקלים, זה נוסף למשכורתו כחייל.
אורי צפת
¶
הערה נוספת. עדיין יש בעיה עם תחולה של החוק היהודי. אני לא רואה שהתיקון הזה מועיל להחיל את החוק היהודי. סעיף 3א לא הוחל על יהודים.
פרץ סגל
¶
בסעיף 3, ששם יש את הדין האישי, נאמר "ילדים הקטינים". שם יש את הדין האישי ופה מדובר על ילד בגיר.
אורי צפת
¶
הצעת החוק לא נותנת פתרון לבעיה שעלתה בישיבה הקודמת; מי יקבע את המזונות? האם הילד, אותו סגן בצה"ל, שצריך להגיש את התביעה? או ההורים?
אורי צפת
¶
הפתרון שלנו הוא לחזור להצעה הראשונה, שזה בן חייל, קודם כול. ואז יש שתי אפשרויות. היום, כשבתי-המשפט פוסקים לחייל, או פוסקים מזונות כשהאם תובעת, כשהילד עדיין קטין, הם אומרים בתקופת הצבא - - -
אורי צפת
¶
היו לי ניסיונות מרים. אני ייצגתי את הנתבע במקרה הזה, את האב, והילד תובע סיגריות מלבורו, הוא סמל בצה"ל. אני צריך לחקור למה הוא לא מעשן טיים, למה הוא מגיש לי כך וכך קופסאות בחודש של מלבורו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
על זה נדון לקראת הקריאה השנייה והשלישית. העיקרון כאן, של חברת הכנסת ענת מאור, שרוב חברי הוועדה תמכו בה, כולל אני, שבמציאות שלנו, זו לא מציאות של מדינה אחרת, הילדים סמוכים על שולחן ההורים הרבה שנים. אגב, במדינות אחרות זה עוד יותר שנים.
ענת מאור
¶
כאמא לסטודנטית אני רוצה לומר, שילד יכול גם ללמוד וגם לעבוד ולכסות את כל ההוצאות. אם ההורים לא יעזרו לילדים, אנחנו מגדלים דור של ילדים עניים ולא משכילים.
אורי צפת
¶
כולנו, כשהיינו סטודנטים, עבדנו.
אנחנו מטילים חבות של 100%. החבות שבתי-המשפט פוסקים היום היא שליש. באים בהצעת החוק ומטילים 100% מזונות, וזה ההבדל.
ענת מאור
¶
אמרת ש-100% זה 1,500-2000 שקלים. מה זה 1,500 שקלים לחודש שההורה ייתן לילד שלו, גם אם הוא סטודנט?
אלי בן-דהן
¶
החוק הקיים בהחלט כן מסייג את החובה על האב, אם יש לו יכולת לספק את הצורך. אני מבין שבהצעה אתם מורידים את ההסתייגות הזאת.
מוריה בקשי
¶
יש שני מצבים. יש מצב של חבות לבני משפחה בסעיף 5 ו-4, והיא מותנית במצב של חוסר יכולת לפרנס את עצמו. החובה עד גיל 21 לא תהיה מוגבלת. לפי ההצעה הזאת היא לא כפופה לזה. אם רוצים להחיל, צריך להגיד את זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
חברת הכנסת ענת מאור אמרה, גם בישיבה הקודמת וגם בישיבה הזאת, שאחרי הקריאה הראשונה היא מוכנה לדון בהחלת המגבלות האלה גם לגבי חובות ההורים, אז אין צורך להתווכח על זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
צריך לומר שלושה דברים: קודם כול, החלטנו שנחיל את זה גם על יהודים, בצורה ברורה ולא בצורה עקיפה. דבר שני – אנחנו מדברים כאן על החלת המגבלות שכלולות בגרסה ב' גם על ההורים. אין כאן כוונה לפנק ילדים שלא רוצים לעזור לעצמם. דבר שלישי – עם כל הכבוד, להערכה של האוצר ושל הביטוח הלאומי, אתם לא יכולים לבדוק כמה זה יעלה, מכיוון שאם נטיל את המגבלות האלה, חלק גדול מהמקרים לא ייכנסו לחובה.
אלי בן-דהן
¶
לצערי, לא הייתי בישיבה הקודמת, כשדובר על נושא השיפוי. נושא השיפוי הוא מאוד נוח ונעים ונראה טוב, "בואו נבטל את השיפוי". רבותי, במציאות היום בשטח, שכשמגיעים להסכם גירושים, יום או יומיים אחרי הגירושים רצה האישה לבית-המשפט ומכפילה ומשלשת ומרבעת את סכום המזונות. אם זה יהיה כך, יהיה קושי להגיע להסכמי גירושים. אנחנו חושבים שאנחנו מקלים על אנשים, אבל בכך לא נקל עליהם. ביטול השיפוי, כפי שהוא מופיע, לא יכול להתקיים. צריכה להיות מידה מסוימת של היגיון, לא יכול להיות שיומיים או שבוע אחרי הגירושים, פתאום הנסיבות ישתנו, ומכפילים את המזונות פי ארבעה או פי חמישה.
אלי בן-דהן
¶
אחרי שמבטלים את השיפוי. חייבים לסייג את זה. יש מציאות שקיימת היום. לצערנו הרב, חדשים לבקרים רצים לבתי-המשפט, ומיד מכפילים בסכומים שלא היו קיימים עד היום, בלי שום שינוי נסיבות, בלי שום בדיקה אם היה צורך בכך או לא.
ענת מאור
¶
כשאנחנו מחוקקים, תמיד יש החשש לניצול לרעה. הרב אלי בן-דהן, האם חלק מהתופעה שאתה מדבר עליה קורית, כי בהסכם הגירושים דמי המזונות לא סבירים? אולי הוועדה תבקש נתונים על זה.
אלי בן-דהן
¶
זו שאלה טובה ואפשר לבחון אותה לעומק. אבל צריך לזכור, אם הסכום שנקבע בהסכם הגירושים הוא מעבר לבדיקה מה צורכי הילד, האם באמת האב יכול לעמוד בסכומים גבוהים יותר? הרי זה לא סוד שלפעמים מוטלים על אב סכומים מעבר למה שהוא מרוויח על עצמו, וזה לא הוגן.
אלי בן-דהן
¶
בבתי-דין זה לא קורה. בבתי-המשפט זה קורה, לא אחת ולא שתיים, שמחייבים את האב בתשלום מזונות מעבר לשכרו.
אלי בן-דהן
¶
בנושא של הסכם גירושים, תמיד נוהגים להסתכל על סכום המזונות, ואומרים "הסכום קטן מאוד", אבל צריך לזכור שסכום המזונות הוא מכלול שלם של הסכם הגירושים. פעמים רבות האשה מקטינה את המזונות, והיא מקבלת בדירה 60% או 70% ולא 50% או דברים אחרים, תמיד יש איזון מלא. לצערנו הרב, מאוד קל להסתכל על הנתון הקטן בלבד של המזונות, ולא מסתכלים על הסכם הגירושים הכולל, שהוא בדרך כלל מאזן את הסכום הנמוך. הסכום לא נקבע באופן שרירותי, נעשית עבודה שלמה של איזון כל המשאבים, וכאשר מוסף סעיף השיפוי, הוא נועד כדי לתת ביטחון לאב, ששבוע אחרי הגירושים לא תרוץ האשה לבית-משפט, ולצערי, השופטים לא מסתכלים על המכלול השלם של הסכם הגירושים, הם מסתכלים אך ורק על הסעיף המיוחד של המזונות, ומחייבים את האב. מה יקרה? בעלים לא ייתנו גט, הרי לא יסכימו להתגרש בצורה כזאת. גם אם מחליטים לבטל את השיפוי, אי-אפשר לבטל אותו בהינף יד. צריך שהביטול יהיה בהסתייגויות, ששבוע ימים אחרי הגירושים לא ניתן יהיה לשנות, אלא לפחות שנה-שנתיים אחרי הגירושים, רק כאשר יהיה מוכח באופן ברור שינוי נסיבות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
השופט שהם מפנה את תשומת לבי לדבר נכון, זזה לא היה לנו בישיבה הקודמת. מי שינה את זה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
אני אקרא את הסעיף כפי שהיה "בבוא בית-המשפט לאשר הסכם למזונות של קטין וערבות שניתנה לביצוע הסכם כזה, רשאי בית-המשפט ליתן כל צו שימצא לנכון בעניין תוקפו של ההסכם...", לזה אין בעיה.
ג'ודי וסרמן
¶
גם היום בית-המשפט יכול שלא לאשר. אבל מה שקורה בפועל, ואנחנו רואים את זה גם לעניין היכולת של החייב, בית-המשפט בדרך כלל לא מתערב. אם יש הסכמה בין שני צדדים, ושני הצדדים מבוגרים, ומבינים את תוכן ההסכם, בית-המשפט אינו מתערב.
פרץ סגל
¶
אני אסביר לאדוני מה שעומד מאחורי הדבר הזה. ראשית, חברי הרב בן-דהן מכיר את הדבר הזה. לפני מספר שנים הבאנו לוועדת השרים לחקיקה תזכיר חוק, וזו היתה ההצעה שאז גיבשנו. ההצעה הזאת מבוססת על דעת המיעוט של השופט אלון בפסק-דין קוט נגד קוט. השופט אלון סבר שזה נגד תקנת הציבור, וגם אנחנו סבורים כך.
השאלה שהרב בן-דהן שאל, אם אנחנו צריכים לראות את נושא המזונות כחלק ממכלול הגירושים כדי להקל על מתן הגט. העמדה שלנו בשעתו היתה, שחובת ההורה כלפי ילדיו איננה צריכה להיות נושא שהוא במשא-ומתן בין ההורים לעניין הגירושים.
אלי בן-דהן
¶
אם האישה מקבלת אחוזים נוספים בדירה תמורת הקטנת המזונות זה שווה לה, אחרת היא תיזרק, היא תצטרך לשכור לה דירה.
פרץ סגל
¶
הרי זאת היתה דעת השופט אלון בקוט נגד קוט, והשופט אלון הכיר את שני הדברים, ודעת הרוב היתה בניגוד לדעת השופט אלון, כדי לאפשר את אותה אפשרות לשאת ולתת, ולהגדיל את העוגה שבה אפשר להתמקח אגב הגירושים. פה, ההצעה היא לתמוך בדעת המיעוט של השופט אלון, כיוון שפה מדובר בדבר שהוא פגיעה בתקנת הציבור, משום שאנחנו סבורים שנושא המזונות איננו צריך להיות חלק מהסירה הזאת של הגירושים. זאת העמדה העקרונית שהשופט אלון הציג בהרחבה בפסק-הדין, ואנחנו אימצנו אותה.
פרץ סגל
¶
ההנחיה כפי שהוצעה לחברת הכנסת מאור, כפי שאמרה הגברת וסרמן מהביטוח הלאומי, לא מעלה ולא מורידה, משום שבתי-המשפט לא מתערבים. השאלה, אם אנחנו רוצים באמת לעשות תיקון או לא.
אני אצטט תשובה של הרב פיינשטיין לעניין הזה: באותן מדינות כמו קנדה, שבהן החוק האזרחי מחייב את החובה, אם זו חובת מזונות, אם זו חובה אחרת, הרי שהעניין הזה איננו מובא בפני בית-הדין הרבני כחלק מעניין המשא-ומתן של הגירושים. לכן, השאלה היא אם אנחנו רוצים לתחום את תחום המשא-ומתן לעניין גירושים. בא החוק ואומר: חובת ההורה לתת מזונות לילדיו, איננו נושא למשא-ומתן, משום שזו חובה על-פי חוק, יש עליה סנקציה פלילית לפי חוק העונשין, ויש עליה חובה אזרחית.
אנחנו יכולים לומר
¶
כל דבר יכול לסייע בהסכם הגירושים, אבל פירושו של דבר שזה פתח לסחטנות, וזה מה שהיה בפסק דין קוט נגד קוט. האם אנחנו רוצים באיזה מקום לבוא ולומר "עד כאן"? זה לא נושא שלגביו יש משא-ומתן, בין אם זה כתוצאה מסחטנות ובין אם זה כדי להקל על הגט, משום שזה פתוח לשני הצדדים. לכן, זו שאלה עקרונית.
אורי צפת
¶
סעיף 12, יש עליו פסיקה מפורשת, שהוא לא חל על יהודים. התיקון, כמו שהוא מוצע פה, לא פותר את הבעיה.
מה שקורה היום, כשאני קורא את ההצעה בפעם הראשונה, זה מהפך דרמטי בכל ענייני הגירושים בארץ. ידוע לנו שהממשלה מתכוונת כבר הרבה זמן, וזה מבורך, לבטל את כל השיפוי והערבות, כי זה הופך למסחרה מכל הבחינות.
צדקה הגברת מאור, שיש המון מקרים של ניצול לרעה. הוא אומר "אני אתן לך גט, אם אני לא אשלם מזונות". ואז יש שיפוי וערבים וכן הלאה.
מה עשו בתי-המשפט? יש פסיקה. אני יכול להביא לכם את הפסיקה המפורשת, קיבלתי גם פסקי-דין לאחרונה: כאשר הסכם השיפוי נותן לאב אפשרות להתחמקות מתשלום המזונות, בית-המשפט קבע שזה פוגע בתקנת הציבור, וזה בטל. גם בלי החוק הזה. כלומר, לבית-המשפט היה שיקול דעת.
אורי צפת
¶
לא רק זה, היה לאחרונה פסק-דין של בית-המשפט העליון שנקרא "שיוו נגד שיוו", שבו אמרו, שאם יש התחייבות זה כן תופס. כלומר, הערה נוספת בסעיף 12, "ערבות להסכם", זה לא רק ערבות, אלא גם כתב התחייבות. אבל זה תיקון שטותי, כי אותו פסק-דין אמר שאם זאת התחייבות, זה כן מאפשר לו להתחמק.
צריך גם לחשוב אם זה אחורה או קדימה.
אורי צפת
¶
לפי מה שאני קורא פה, אם האישה תובעת מזונות והבעל שולף את הסכם השיפוי, אז על סמך הסעיף הזה יבואו ויגידו לו "ההסכם בטל". לכן, נבנו היום הסכמי גירושים. כמו שהרב בן-דהן אמר בצדק, לפעמים בא הבעל ואומר "קחי את הדירה, אבל אני משלם מזונות מופחתים, רק 500 שקלים". זה מוצדק, זה חישוב כלכלי נכון.
אורי צפת
¶
אבל אז היא רצה לבית-המשפט ואומרת: אני אוכל טיח, אני אוכל קירות? זה שהיא קיבלה דירה של חמישה חדרים, היא שכחה. והיא אומרת: האחזקה עולה לי הרבה כסף. ואז השופט אומר: נעלה את זה מ-500 שקלים. והוא הורס את כל הקונסטלציה.
אורי צפת
¶
אנחנו מערבבים לחלוטין בין פסיקת בתי-הדין ובתי-המשפט, שזו לא הבעיה פה, זה לא שייך, לבין הסכמי גירושים. הסכמי הגירושים בנויים לפעמים מלאכת מחשבת, הוא מוותר על זה ועל זה, אבל הוא משלם פחות מזונות, ואז אנחנו נדרשים לשיפוי ולערבות. לפעמים לא, לפעמים יש סחיטה במלוא מובן המילה, בין שההסכם נעשה בבית-המשפט ובין שהוא נעשה בבית-הדין. זה דבר מאוד כבד, וצריך לבחון אותו מכל ההיבטים.
שלמה שהם
¶
הבעייתיות מתחילה מכך שגירושים בישראל חייבים להיות בהסכמה, גם של הבעל וגם של האישה, ולכן הסיטואציה, בהרבה מקרים, היא סיטואציה של סחטנות, משום שכל צד רוצה לסחוט את הצד השני. ואז, כשצד אחד רוצה גט, הצד השני אומר לו: בסדר, אני אתן גט בתנאי א', ב', ג'. זה במקרים הקשים. זה נכון שיש הסכמי גירושים שהם מאוזנים.
יש דבר אחד שלא נאמר בדברים של עורך-דין צפת, וגם בדברים של הרב בן-דהן, והוא, שבסופו של דבר זה הולך לבית-משפט, ושופט רואה את זה, וכששופט רואה את זה הוא רואה את הסכם הגירושים, והוא רואה שהבעל ויתר על הדירה, ועדיין אומר השופט: נכון שוויתרת על הדירה, אבל נראה מה יאכלו הילדים. הרי זה העניין. למה כל האלמנט של תקנת הציבור מקוט נגד קוט, וגם אחר-כך בכל הפסיקה? משום שבסופו של דבר אומר בית-המשפט: אנחנו אפוטרופסים של יתומים, והילדים צריכים לאכול.
מה קורה בהסכם גירושים? אלה לא רק שיקולים של הבעל, של סחטנות או לא של סחטנות. האישה עושה שיקול שהיא רוצה גט, והיא רוצה לקבל את הדירה, ולגור בה וכן הלאה. ואז הסיטואציה היא, שהבעל והאישה מגיעים להסכמה משיקולים של שניהם, ולפעמים שוכחים את הילדים. זו בעצם הבעיה. האישה רוצה דירה ורוצה גט, אז הבעל מוותר על זה ומוותר על זה, ונשארים הילדים ללא מזונות שוטפים כל חודש. לכן האלמנט של תקנת הציבור. נכון שלפעמים הבעל מפסיד יותר אם האישה רצה למחוזי, אבל זה לא משנה כרגע. העובדה היא, ששני אנשים מבוגרים ויתרו על זכויות של ילדים בהסכם הזה. זאת הבעיה המרכזית. לכן, תקנת הציבור מחייבת שלא יהיו שיפויים.
בעניין העקרוני, לא צריך להיות שיפוי, וההצעה כן נכונה. היכן הבעיה? הבעיה היא שכאן העניין הפרקטי שונה מהעניין המהותי. הרי למה נולד כל השיפוי? זו הרי המצאה של עורכי-הדין תוך כדי כל התהליכים האלה, כי רצו להבטיח שכאשר הבעל חותם על הסכם, שזה גם יהיה תקף, ואז אמרו "שיפוי" ו"ערבים" וכן הלאה, ובית-המשפט כל פעם ביטל וביטל.
הבעיה תהיה, שבעלים עלולים להימנע מלחתום על הסכמי גירושים בסיטואציות כאלה. אבל אז לא יקרה כלום, משום שאז יבוא עורך-הדין שלו ויגיד: אם אתה רוצה להתגרש, אז תמכרו את הדירה ותחלקו אותה בצורה כזאת או אחרת. אפילו אם תגורו במקום פחות טוב, אבל כסף לילדים לאוכל כל חודש יהיה, והם לא יחיו במצוקה. המטרה העיקרית היא, שלילדים יהיה כל חודש כסף כדי לחיות, ולא יחיו במצוקה. האישה לפעמים, בגירושים, משום שהיא נלחצת או נאנסת, בצורה כזאת או אחרת, אומרת: אני אקח את זה על עצמי. לא תמיד היא עומדת בזה, ואז היא הולכת לבית-משפט. נכון שיש פה פגיעה ברצון החופשי, ובהסכמים בין אנשים.
אורי צפת
¶
יש המון הסכמים שנעשים בבית-הדין הרבני, ושם השיפוי והערבות הוא מלך. בדברים שלך כיוונת לבית-המשפט, אבל לא לבית הדין. אם השופט לא יאשר לי את השיפוי - - -
שלמה שהם
¶
אני כיוונתי לילדים. הרי יושב שופט גם בבית-המשפט המחוזי, ואם השופט בבית-המשפט המחוזי רואה שלמרות הכול המזונות סבירים--
שלמה שהם
¶
נכון.
--למרות הכול הדברים קורים, כפי שהם קורים, הוא לא יגדיל את המזונות. והיו גם דברים כאלה, שהמזונות היו סבירים, והוא לא הגדיל אותם. האישה פנתה, והוא לא הגדיל. הוא אמר: רבותי, זה עדיין סביר. הוא פוסק לפי הצורך של הילד באותו רגע.
ענת מאור
¶
אני מאוד מסכימה עם ההערה של עורך-דין שהם. טובת הילד חייבת להיות מעל האינטרסים של שני ההורים, בין אם זו האם ובין אם זה האב. צריך להבטיח קיום סביר, ואפילו טוב, של הילדים, כי הילדים הם האחרונים שאשמים.
נתתם דוגמה של ניצול לרעה, אבל מהידע האישי שלי, המאוד רע, רוב הדוגמאות הן שהאישה, על מנת להשיג את הגט, נאלצת, לא לקבל את הדירה ולא את דמי המזונות הסבירים. אנחנו לא חיים במדינה שלנו?
ענת מאור
¶
אלי בן-דהן, יש לי הערכה גדולה מאוד אליך בעניין העגונות, אבל בעניין הזה בתי-הדין הרבניים בשנת 2000, באלף השלישי - - -
ענת מאור
¶
אני אומרת את זה לפרוטוקול, ואני לא נסוגה מהדברים, כולל עורכי-דין, לא רק בבתי-הדין הרבניים. הבעל הוא החזק יותר, הוא לוקח עורכי-דין, שלא מוציאים את הצדק הטבעי. הסכמי הגירושים ברובם הם לא על-פי ההוגנות והצדק הטבעי, ואני עומדת מאחורי הדברים האלה, והנשים הן הנפגעות העיקריות.
ההצעה של משרד המשפטים, בגדול, היא הנכונה, ותקדמו את הצעת החוק. אבל אני מבינה שיש פער גדול בין הצעת החוק המקורית שלי לבין הסעיף הזה. אני מקבלת על עצמי לדחות את הדיון בזה לקראת הקריאה השנייה והשלישית, אבל אני מבקשת שנדון בזה אז. אני בהחלט מקבלת את ההערה שהשינוי הוא דרמטי מדי בין ההצעה בקריאה טרומית לבין ההצעה בקריאה ראשונה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
זה גם לא קשור במטרה העיקרית שלך. תודה.
נציג בתי-הדין השרעיים, עורך-דין אדם אבזאכ.
ענת מאור
¶
זה צריך לכלול את כל ילדי ישראל: יהודים, מוסלמים ונוצרים.
מפני שהדיון אתכם לא מוצה עד הקריאה הראשונה, אז בין הקריאה הראשונה והקריאה השנייה והשלישית אנחנו מבקשים שיהיה דיון בכיוון חיובי, שזה כן יחול.
אדם אבזאכ
¶
אצל המוסלמים יש הסדר מאוד ממצה ומאוד יפה לגבי אלה שלא יכולים, אולי עדיף אפילו מהצעת החוק. צריך לבדוק את זה לגופו של עניין.
מוריה בקשי
¶
לפי הפסיקה הקיימת, ואני מדברת דווקא לגבי פסק-הדין שניתן לאוכלוסייה המוסלמית, פסק-דין של השופט חשין. במקום שבית-הדין השרעי לא נותן עקרונית זכות למזונות יחול החוק שאנחנו עכשיו ניסחנו. אבל חשבנו שנכון לקיים כאן דיון מעמיק עם נציגי כל אחת מהדתות, יש גם דרוזים, יש מוסלמים, יש נוצרים. לכן, ביקשתי בזמנו לדחות את הדיון, כי זו באמת הצעה שמעורבים בה הרבה מאוד נושאים. בהסכמה עם חברת הכנסת מאור הצענו לקיים את הדיון הפנימי, ואחר-כך עם חברת הכנסת מאור, ואחר כך לעבור לקריאה שנייה ושלישית.
אדם אבזאכ
¶
השופט חשין, בפסק-הדין שלו, התייחס רק למקרה חריג, כשהנישואים הם לא כדין. חיים ביחד, ויש ילדים. ואז הדין שקובע לגביהם לא מכיר במצב כזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
לאחר הקריאה הראשונה נדון בשלושה נושאים נוספים, בנוסף למה שהזכרתי:
דבר ראשון - סעיף 2, בעניין של ביטול הסכם השיפוי. אני רוצה לומר לעורך-דין צפת, שברור שהכוונה היא רק להסכמים עתידיים. הרי היא לא התכוונה כאן למהפכה בכלל, אבל אנחנו נבהיר את זה.
דבר שני – נדון גם בשאלה של הרב בן-דהן, שאולי כדאי להגביל לתקופה מסוימת, כדי למנוע מצב שזה ישפיע על הנכונות לגט.
דבר שלישי – ההסכמים בין בני זוג לא יהודים שנשואים כדין, וזה כולל דרוזים ואת כל הכתות הנוצריות.
פרץ סגל
¶
עד כמה שאני זוכר, בוועדת הכנסת למעמד האישה הופיע בשעתו אחמד נטור, והוא ביקש שנושא המזונות יוצא מבתי הדין הנוצריים, משום שהם נוהגים לפי דין המדינה, כי אין להם דין סובסטנטיבי. צריך להזמין אותם ולבדוק את העניין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
נזמין את נציגי כל העדות הדתיות.
אני מציע שלאחר קריאה ראשונה ישבו אנשי משרד המשפטים, חברת הכנסת ענת מאור, ונציגי כל הדתות. זו נקודה מאוד רגישה.
ג'ודי וסרמן
¶
אדוני, מאחר ואנחנו הולכים להרחיב את חובת המזונות, לא ניכנס לוורסיות השונות, אולי כדאי לשמוע את ארגוני הגברים.
יונה בן-יעקב
¶
התבקשתי על-ידי הילדים שאני מטפל בהם להביא את דבריהם כאן. בעניין המזונות שמגיעים מהאבות לנשים, הילדים רוצים שיעשו להם קופה נפרדת, כי כל המזונות הולכים למשהו אחר, הם רוצים דמי כיס. בנסיעות לחוץ-לארץ וכל מיני דברים אחרים, הילד שואל: איפה הכסף שלי? הילדים מבקשים שיקחו אותם בתור צד. בעניין הביקורים וכן הלאה, לא שואלים את דעתם, עושים הסכמים בלעדיהם.
שלמה שהם
¶
אולי אפשר שלפחות מעל גיל 18, שלילד תהיה עמדה עצמאית. הרי בחוק בתי-משפט לענייני משפחה שינינו את החוק ואפשרנו לכל קטין לפנות בעצמו כאדם עצמאי. לא כל כך משתמשים בזה היום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
זה יעלה את הטענה, שחברת הכנסת ענת מאור מתנגדת לה, שהוא בעצם עצמאי. אם הוא עצמאי, אז לא מגיעים לו מזונות. אם הוא גר עם האם, האם דואגת לו למזון, לינה והוצאות.
ג'ודי וסרמן
¶
אלה המקרים החריגים, במרבית המקרים האם תובעת כשהילד עוד קטין, והיא תמשיך לקבל את המזונות גם אחרי גיל 18.
היו"ר אמנון רובינשטיין
¶
סעיף השיפוי בינתיים יהיה כך, אחר כך נדון בזה. סעיף השיפוי זה דבר חשוב מאוד, ואני מציע שבדיונים נשמע גם את הרב בן-דהן, כיוון שיש לו ניסיון רב.