ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/02/2000

דיון בהצעות להחיל רציפות על הצעות חוק מהכנסת הארבע עשרה – הצעות חוק איסור לשון הרע (תיקון מס' 7) (פרסום לעניין חשוד), התשנ"ז-1997, של חבר הכנסת משה גפני

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/1197

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
15.2.2000


פרוטוקולים/ועדת חוקה/1197
ירושלים, ל' באב, תש"ס
31 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 86
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ט' באדר א' התש"ס (15 בפברואר 2000), שעה 10:15
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין - היו"ר
בנימין אלון
משה גפני
יעל דיין
יוסף לפיד
דליה רבין-פילוסוף
אברהם רביץ
מוזמנים
עו"ד דלית דרור - משרד המשפטים
פקד יוסי כהן - המשרד לביטחון פנים
עו"ד הילה עובדיה-הדר - הנהלת בתי-המשפט, סגנית העוזר המקצועי
למנהל בתי-המשפט
עו"ד גבי לסקי - לשכת עורכי-הדין
עו"ד בנימין שטיינברג - לשכת עורכי-הדין
פרופ' אסא כשר - מועצת העיתונות
עו"ד משה רונן - איגוד ארצי של עיתונאי ישראל
עו"ד ניר גרסון - רשות השידור, לשכה משפטית
חנוך מרמרי - הארץ, עורך
מיבי מוזר - הארץ, יועמ"ש
דנה ורס - ידיעות אחרונות, מקומונים
ניר חפץ - ידיעות אחרונות, עורך מקומונים
חיים שיבי - ידיעות אחרונות
שי הורביץ - מנוף
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
מתמחה ליועץ המשפטי
הראל ארנון
קצרנית
אסתר מימון
סדר היום
דיון בהצעות להחיל רציפות על הצעות חוק מהכנסת הארבע עשרה – הצעות חוק איסור לשון הרע (תיקון מס' 7) (פרסום לעניין חשוד), התשנ"ז-1997, של חבר הכנסת משה גפני

דיון בהצעות להחיל רציפות על הצעות חוק מהכנסת הארבע-עשרה – הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון מס' 7) (פרסום לעניין חשוד), התשנ"ז-1997, של חבר הכנסת משה גפני
היו"ר אמנון רובינשטיין
בוקר טוב, רבותי. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון מס' 7) (פרסום לעניין חשוד), התשנ"ז-1997, רק לנושא של החלת רציפות, או לא החלת רציפות.

חבר הכנסת רביץ, אתה מכיר את ההיסטוריה של הצעת החוק הזאת?
אברהם רביץ
אני לא מכיר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הצעת החוק הזאת עברה גלגולים בכנסת הקודמת. קראתי את הפרוטוקולים של הכנסת הקודמת, וסוכם שם שידחו את הדיון בהצעת החוק הזאת בשנה, ויראו במשך שנה מה קורה בבית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות. עורך-דין צדוק הבטיח שיהיה מעקב, והזמין את חבר הכנסת גפני, יוזם החוק, להגיש תלונות אם יש ידיעות חוטאות נגד העקרונות המגולמים בהצעת החוק.

מדוע עלתה ההצעה למעקב של שנה? כיוון שעורך-דין צדוק, בשם מועצת העיתונות, הסביר לוועדה שיש כלל אתיקה חד-משמעי בעניין הזה. הטענה של חבר הכנסת גפני היתה, שכלל האתיקה הזה לא מבוצע הלכה למעשה.

לצורך העניין של הרציפות, ורק לגביו, הדיון צריך להתמקד בשאלה מה קרה מאז הישיבות האחרונות במועצת העיתונות. לכן, אני מבקש, קודם כול, מנציג מועצת העיתונות.
מיבי מוזר
מועצת העיתונות הגישה הודעה בכתב, והיא העבירה אותה לוועדה ולמציע.
היו"ר אמנון רובינשטיין
קראתי את ההודעה בכתב.

מה קרה מאז הכנסת הקודמת בנושא הזה? פרופסור כשר, בבקשה.
אסא כשר
מאז שהוועדה הזאת בכנסת הקודמת נתנה לנו ארכה של שנה כדי לטפל בעניין במסגרת מועצת העיתונות, הבהרנו את התקנון. התקנון פורש על-ידי מועצת העיתונות לפני כן כעוסק אך ורק בגזענות. זה היה פירוש לא נכון, ואנחנו הבהרנו שזה פירוש לא נכון, ומאז נדונו עשרות רבות של תלונות.

אני ישבתי בראש מותב יחד עם נחמן שי ועמנואל הלפרין, ודנו בתלונות שהגיש הרב דני נשיא מטעם ארגון מנוף, כנגד הארץ, מעריב, ידיעות-אחרונות ומקומונים אחדים. דנו בעשרות רבות של תלונות. מצאנו שבחלק מהן היתה הצדקה לתלונה, בחלק מהן לא היתה הצדקה לתלונה. גיבשנו את העקרונות בצורה חדה וברורה, לשביעות רצון העיתונים, מצד אחד, והמתלונן, הרב נשיא, מצד שני.

מאז שהסתיים תהליך הבדיקה במותבים לא הוגשה למועצת העיתונות אף תלונה בשאלות האלה. כשביקשתי מחבר הכנסת גפני לדעת אם הוא מכיר מקרים שבהם לא נחה דעתו, הוא נתן לי שתי דוגמאות, אלה שתי דוגמאות גבוליות, ואפשר היה לדון גם בהן.

להזכירכם, בשנים הקודמות, לפני שאנחנו טיפלנו בזה, היו עשרות רבות של תלונות, ובמהלך השנים - מאות תלונות; עכשיו יש שתי דוגמאות גבוליות. זה מראה שאנחנו יכולים לטפל בזה, ואין צורך בחקיקה בעניין הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה. עורך-דין מיבי מוזר.
מיבי מוזר
בשיקול אם כן להחיל או לא להחיל את הרציפות, צריך גם להביא בחשבון, שבעצם בחוק איסור לשון הרע, כפי שהוא קיים היום, יש הוראה שמכסה את זה.

בחוק, כפי שהוא קיים היום, קיימת הוראה שאומרת, שחלק מהאפשרויות של לשון הרע זה ביזוי אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו, נטייתו המינית. במילים אחרות, זה כולל גם את הנושא הזה.

לכן, גם לאור הפעילות של מועצת העיתונות וגם לאור העובדה שבעצם החוק מכסה את העניין הזה, ואם ינקטו בשמו של אדם, לאו דווקא חשוד - אני לא יודע למה צריך להיות דווקא חשוד - אם מבזים שמו של אדם בגלל ובקשר לעניין גזעו, מוצאו, דתו או מקום מגוריו, דבר שגם הצעת החוק הזאת מדברת עליו, אז החוק יכול לטפל בזה כפי שהוא היום, וזו סיבה נוספת מדוע אין מקום להחיל את הרציפות.

גם כדי לכבד את עצם ההסדר שהיה כאן, הרי ישבו, חשבו, אמרו: ניתן שנה לראות מה קורה - לאור מה שקרה, צריך לכבד גם את זה, אי-אפשר להתעלם מזה. תודה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מתי היתה הישיבה עם שאול יהלום, כשהגיעו להסדר?
דורית ואג
במאי 1997 התקיימה ישיבה אחת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דורית ואג, תבדקי את זה.
דורית ואג
יוני 1998.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת גפני, אתה לא היית בתחילת הישיבה. קראתי את הפרוטוקולים של ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת הקודמת, ושם נתנו למועצת העיתונות תקופה של שנה.
משה גפני
שעברה מזמן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בהיעדרך, פרופסור אסא כשר אמר, שבית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות דן בעשרות מקרים כאלה, ופתר את כולם, ונותרו רק שניים, לעומת תקופות קודמות שהיו אלפי תלונות כאלה, או תחושה שיש אלפי מקרים כאלה.

הוא נתן תשובה, מבחינת מה שאמרה הוועדה, שלדעתו עונה על העניין הזה, שכלל האתיקה מופעל הלכה למעשה, ואין צורך בהתערבות המחוקק. תשמע את כל הדעות, ותענה בסוף.
משה גפני
למה הוא מתנגד לחקיקה? אם הכול בסדר, מה אכפת לו?
היו"ר אמנון רובינשטיין
היה סיכום בוועדת החוקה הקודמת, שנותנים את השנה כדי לבחון אם מועצת העיתונות יכולה לפעול בלי חוק ופועלת על-פי כללי האתיקה. אבל אני מציע שתשמור את כל הטיעונים שלך לסוף הדיון.
נציגי לשכת עורכי-הדין
עורכת-דין גבי לסקי, ואחריה עורך-דין בנימין שטיינברג.
גבי לסקי
עמדת לשכת עורכי-הדין בנושא היא, שיש לכבד את הסכם הוועדה לסיים את הבדיקה ולבדוק מה קורה עם מועצת העיתונות.

נוסף לכך, אנחנו חושבים ששני העקרונות שהצעת החוק רוצה להגן עליהם הם עקרונות ראויים, אבל לא ברור שדווקא חוק לשון הרע הוא הפתרון הרצוי.

נזכיר לוועדה שנושא איסור פרסום שמות חשודים מוסדר כעיקרון בתוך בתי-המשפט, אם זה לגבי קטין, אם זה לגבי חשוד לצורך המשך חקירה.
אברהם רביץ
השאלה כאן היא לא על שמות, אלא על קבוצה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא שייך לקטינים בכלל. כשאומרים "חרדי שרף דגל" או "ערבי גנב מכונית".
אברהם רביץ
אני מדבר על הקבוצה. למשל, החרדים הם רעים.
גבי לסקי
אפשר להגיד "אדם מבני-ברק", אז בעצם אתה כבר מציין השתייכות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סליחה, גברת לסקי, אנחנו שואלים מה עמדת לשכת עורכי-הדין לגבי החלת הרציפות. לא נכנסנו לדיון.
גבי לסקי
אנחנו מקבלים את הסכמת הוועדה מהישיבה הקודמת, צריך לסיים את הבדיקות במועצת העיתונות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עורך-דין שטיינברג.
בני שטיינברג
אני מסכים עם גברתי לחלוטין בעניין של החלת הרציפות. יש היבט אחד, שצריך אולי לשקול אותו. לפעמים נחוץ הפרסום לא רק בגלל שהוא קשור להשלכה ישירה למעשה עבירה, אלא גם לצורכי חקירה. והייתי רוצה להסב את תשומת הלב של הוועדה לכך, שלפעמים יש חשיבות לכך שידעו שיש השתייכות לקהילה מסוימת, נניח, לקהילה מצומצמת, כדי שאנשים ידעו שזה קשור אליהם ויגישו תלונות.
אברהם רביץ
זאת אומרת, שאתם בעד הכללות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לפעמים יש השלכה שמוצדקת. אם יש השלכה ישירה זה מותר. גם לפי הצעת החוק יש את ההבחנה הזאת.
אברהם רביץ
אם זה ממין העבירה, אבל לא ממין הקהילה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ניר גרסון.
ניר גרסון
רשות השידור, ככלי שידור ציבורי, נטלה על עצמה מרצון כללי אתיקה עיתונאיים מחמירים. בתדריך "נקדי", הידוע, שמחייב את כל כלי המדיה שלנו, מכוח החלטת הוועד המנהל, יש סעיף דומה לתיקון המוצע. הוא אפילו מחמיר לעומת הסעיף המוצע. הוא אומר שבכל מקרה של ספק צריך להימנע מציון ההשתייכות העדתית וכן הלאה.

עם זאת, דווקא משום שרשות השידור אמונה על השידור הציבורי ועל אינטרס הציבור, הרשות מתנגדת להתערבות המחוקק בסוגייה זאת, כמו שהיא מתנגדת לרגולציה של הנחיות אחרות שמופיעות בתדריך הזה או בכל כללי האתיקה.

מטבע הדברים, כל הגבלה בחוק על חופש עיתונות יכולה לפגום ביכולתו של עיתונאי למלא את שליחותו. אני בהחלט מסכים עם מה שאמר עורך-דין מוזר, שממילא קיים היום הסדר בחוק, שלעניות דעתי נותן את האיזון הראוי בין האינטרסים. התיקון המוצע חורג מהאיזון הראוי.

אנחנו סבורים שיש עניינים שבאמת ראוי להימנע מהסדרתם במה שנקרא "דיני אדם", להשאירם לדיני שמים, שזו האתיקה המקצועית, וזה המקרה שלפנינו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. עורך הארץ, חנוך מרמרי, ואחריו – סופיה רון.
חנוך מרמרי
העמדה שלנו הוצגה בהרחבה, בצורה מפורטת, בדיונים בכנסת הקודמת. אנחנו מתנגדים במלוא התוקף למצב שבו נושאים כאלה יהיו נידונים בבתי-משפט. הקפדנו להשיב על תלונות שהופנו נגדנו למועצת העיתונות. חלק ניכר מהתלונות הועברו לבית-הדין לאתיקה.

אם אינני טועה, כל התלונות מוגשות על-ידי גורם אחד, ארגון ששמו "מנוף", שלקח על עצמו את העניין.

בשנה, שהיא כנראה שנת המבחן, הובאו לפני בית-הדין, כנגד עיתון הארץ, שלוש תלונות, שנידונו במקובץ. עיתון הארץ השיב אחת לאחת. אני יכול להעביר לכם את החלטת בית-הדין, שהיא מקיפה ומנומקת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה היו התוצאות בשלושת המקרים?
חנוך מרמרי
סעיף 9 אומר: "לסיכום הדיון בשלושת התלונות שלפנינו, לא מצאנו באף אחת מהן עבירה על סעיף 14" – סעיף 14 לתקנון האתיקה הוא הסעיף הרלוונטי – "ורק באחד המקרים מצאנו ליקוי אתי קל".

בכל מקרה, זירת הדיון בשאלות האלה צריכה להיות בבתי-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות ולא בבתי-המשפט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גברת רון.
סופיה רון
לצערי הרב, עד כמה שידוע לי, לא פנה חבר הכנסת גפני לארגוני עולים במהלך הכנסת החקיקה.
משה גפני
אני מוכן לפנות, אבל לא פניתי לאף אחד.
סופיה רון
אני רואה פה רשימה ארוכה. לדעתי, ארגוני העולים היו מסוגלים לפרסם רשימה דומה, שבה מוזכר, במקרים דומים, המוצא. זה לא רק עניין של יחסים בין דתיים וחילוניים.
משה גפני
גברתי, סליחה שאני קוטע אותך. אפשר לראות את הפרוטוקולים, הנושאים שהעליתי לא היו על חרדים ודתיים, העיקר היה על נושא העולים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עולים וערבים.
משה גפני
כמעט ולא דיברתי על דתיים וחרדים. באמת העניין של העולים החדשים הוא הרבה יותר גרוע.
סופיה רון
אין לי טענות, רק משום שהזכירו את מנוף רציתי להגיד שבעצם הבעיה הרבה יותר נרחבת. היום זו הכללה של העולים מרוסיה, ומחר זה יכול להיות עולים מארצות-הברית. כל הכללה היא הכללה פסולה. כל אזכור של מוצא או שייכות לקהילה זו או אחרת הוא אזכור פסול. אין לסמוך על כללי האתיקה, כי זה דבר די נזיל.

אני מייצגת פה עיתון מוצלח מאוד, הגענו לתפוצה מהגדולות בארץ, בלי שאנחנו מזכירים את ההשתייכות הקהילתית של נאשם או אדם זה או אחר. אפשר למלא את השליחות העיתונאית בהצלחה גם בלי העניין הזה. אנחנו בהחלט תומכים בחקיקה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. חיים שיבי, ואחריו – משה רונן.
חיים שיבי
ראשית, תודה על ההזדמנות לומר לחבר הכנסת גפני, שאני מסקר כל השבוע מה דעתי על הצעת החוק שלו, את דעתי: הרעיון הוא נכון, והסטריאוטיפיזציה של קבוצות בדרך כלל נופלת על החלשים או על אלה שמושיטים נגדם אצבע, ומייחדים אותם לרעה. זה לא המובילים בחברה, זה אלה שרואים עצמם נפגעים, ולפעמים, בצדק. השאלה, למה זה צריך להיות בספר החוקים, זו השאלה המרכזית. והאינרציה הזאת איננה מקובלת עלינו.

מאמץ החקיקה שהובילו צבי ויינברג ואחרים בכנסת הקודמת שבאה לרסן את התקשורת, נמשך גם עכשיו. יש הצעת חוק של חבר הכנסת דרוקמן, יש הצעה של חבר הכנסת שטייניץ – כולן מתאחדות למאמץ אחד: לעמוד מעל כתפו של העורך, להורות לו בחוק כיצד לכתוב כותרת, כיצד להגיש את העמוד הראשון, לא לסמוך על שיקול הדעת שלו. זהו מאמץ שמצמצם את חופש הביטוי ואת יכולת העבודה.

המבחנים שאתה מציע בהצעת החוק שלך, כאשר מתרגמים אותם ללשון הפרקטיקה העיתונאית, מפריעים לעבודה השוטפת, מעמידים חרב נוספת על ראשו של העורך.

לכן, כשם שהבית הזה קורא לריסון לתקשורת, אני חושב שצריך לקרוא גם לאיפוק בחקיקה, ככל שהדבר קשור לעיתונות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. עורך-דין רונן, ואחרון הגופים המיוצגים - נציגת משרד המשפטים.
משה רונן
אני מסכים עם חברי חיים שיבי, שקיים בחקיקה הזאת "צ'ילינג אפקט", גורם שירתיע את העורך. כאדם שהיה הרבה שנים עורך, אני יודע שכאשר תבוא ידיעה על חרדי, דרוזי, ערבי, עולה חדש וכן הלאה, העורך שאיננו משפטן, ויודע שיש חרב מאיימת של חוק, יגיד: למה לי בכלל להתעסק עם זה? אני לא יודע מה מותר לי ומה אסור לי. אני אקח ידיעה אחרת על מלכת יופי שזכתה. כאן אני לא אסתבך.
אברהם רביץ
תוכל להסביר לי את הנפקה מינה בין החרב החדה של החוק לחרב החדה של חוקי האתיקה?
משה רונן
כיום קיימים חוקי אתיקה.
אברהם רביץ
אז אפשר לעקוף אותם?
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת רביץ, אני מבקש.
משה רונן
מיד אסביר למה קל יותר לאכוף את חוקי האתיקה מאשר חוק שייחקק. יש היום בסעיף 14 לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, שהוזכר, קיימים כללי הבזק, כשידורי בעל זיכיון, שמתייחסים לכבלים, קיימים כללי הרשות השנייה עם דברי חקיקה בספר החוקים, קיים תדריך נקדי, שכבר הוזכר כאן, קיימים במקרים חמורים גם שני סעיפים בחוק העונשין, שאוסרים לעורר מדנים או להבליט השתייכות לקבוצה מסוימת כאשר יש בזה טעם לפגם – כל החוקים האלה קיימים ולא נעקפים או נאכפים, לפי מה שמנוף אומר, בצורה חלקית.

בדקתי בימים האחרונים בעיתונים, ומצאתי ידיעה בעיתון של אתמול על פסק-דין של בית-המשפט העליון שהחמיר בעונשם של ארבעה אנסים ביערות הכרמל. לא מופיע בידיעה הזאת שהם דרוזים, לא מופיע בידיעה שהם גרים בדלית אל-כרמל. אני מניח שמישהו חשב כאשר הוא לא הכליל את העובדות האלה. אני לא יודע מי עשה את זה, אבל זה לא היה בעיתון.

לו היינו יושבים בקונגרס האמריקני לא היתה אפשרות בכלל לחקיקה, מכיוון שהיה קיים התיקון הראשון לחוקה שאוסר פגיעה בחופש העיתונות.
משה גפני
בארצות-הברית יכול להיות דבר כזה, שיכתבו שכושי רצח?
היו"ר אמנון רובינשטיין
בוודאי אם הוא נרצח, אז ודאי יציינו את זה.
משה רונן
תחשוב על חקיקה בחוק איסור לשון הרע. האם מישהו יוכל לתבוע לפי החוק הזה? אם האיש עצמו תובע, הוא לא יתבע, הוא חשוד, נאמר, באונס, והוזכר שהוא חרדי, הוא יכול לתבוע על זה? הוא ייתבע על כך שהוא חשוד באונס. הציבור שאליו הוא משתייך לא יוכל לתבוע את העיתון, מכיוון שצריך אישור של היועץ המשפטי של הממשלה לתבוע. היועץ המשפטי לממשלה, משיקולים ראויים של חופש הביטוי, נמנע אפילו בשבוע שעבר מנקיטת הליכים, ובג"ץ אישר בשבוע שעבר את החלטת היועץ המשפטי, שנמנעה מנקיטת הליכים גם במקרה הרבה יותר חמור, כאשר חופש הביטוי עומד מהצד השני.

חוק כזה של איסור לשון הרע, לעולם לא ייאכף. עדיף להישאר בכלים הקיימים, שלא נאכפים בצורה מוחלטת, אבל יותר ויותר נאכפים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. גברת דרור.
דלית דרור
הממשלה מתנגדת להצעת החוק. אני רוצה לציין שגם בממשלה הקודמת משרד המשפטים התנגד להצעת החוק, וההחלטה הראשונה של ועדת השרים לחקיקה היתה להתנגד, ואחר כך נהפכה, בגלל הסכם קואליציוני שהיה בין הליכוד לישראל בעלייה.
אברהם רביץ
עד כאן. לך אסור להגיד את זה.
משה גפני
את אומרת דבר לא נכון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה מופיע בפרוטוקול.
אברהם רביץ
הסכם קואליציוני זה דבר פסול?
משה גפני
הרב רביץ, זה לא הסכם קואליציוני.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מחקנו את המילים "הסכם קואליציוני" מהפרוטוקול.
משה גפני
אבל זה ממש לא נכון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה זה משנה? מה זה רלוונטי לדיוננו?
היו"ר אמנון רובינשטיין
סליחה, אבקש מהקצרנית למחוק את המילים מהפרוטוקול.
משה גפני
לא למחוק.

אדוני היושב-ראש, אני רוצה להקריא לך את החלטת הממשלה, כדי שתדע על מה מדובר: "אל שר המשפטים. מאת ממלא-מקום מזכיר הממשלה. מחליטים לקבוע כי עמדת הממשלה הינה לתמוך בהצעת החוק".
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה מה שהיא אמרה.
משה גפני
"מחליטים לתמוך בהצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – פרסום השתייכות חשוד), התשנ"ו-1996 - הצעת חוק פרטית מס' פ/278, של חבר הכנסת משה גפני, כשם שעמדת הממשלה הינה לתמוך בהצעת חוק פרטית מס' פ/189 של חברות הכנסת יעל דיין ונעמי חזן, שעניינה דומה, ולגביה הוחלט כי הממשלה תתמוך בה.

בהתאם לאמור לעיל, לבטל את ההחלטה מס' חק/195 של ועדת שרים לענייני חקיקה מיום 26 באוגוסט 1996, שקבעה כי יש להתנגד להצעת החוק."

הממשלה החליטה לתמוך, מכיוון שהממשלה החליטה גם לתמוך בשתי הצעות חוק של חברת הכנסת יעל דיין וחברת הכנסת נעמי חזן.
יעל דיין
זה לא דומה לנטייה מינית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חברי הכנסת, אני מבקש מכם. דלית דרור, בבקשה.
דלית דרור
אני לא רוצה להיגרר למה שהיה בממשלה הקודמת.
משה גפני
את נגררת.
דלית דרור
העובדות שאמרתי נכונות, וגם העובדות שאתה אמרת נכונות. הן מתיישבות בכפיפה אחת.
משה גפני
לא היה הסכם קואליציוני.
דלית דרור
היה הסכם קואליציוני.
משה גפני
לנו היה הסכם קואליציוני על דבר כזה?
דלית דרור
לא לכם.
משה גפני
מה הדיבורים האלה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
חברים, זה לא הוגן. היא אורחת כאן, תנו לה לדבר.
דלית דרור
הנושא הזה הועלה בהסכם קואליציוני על-ידי ישראל בעלייה, וסוכם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין ישראל בעלייה, יש לי את ההסכם הקואליציוני הזה, והיה שם סעיף על תיקון חוק איסור לשון הרע בנושא זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא רלוונטי לוועדה.
משה גפני
זה גם לא רלוונטי לחוק שלי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אמרתי שזה לא רלוונטי, אז למה אתה מפריע?
דלית דרור
לגופו של עניין, אנחנו מתנגדים, משום שזו פגיעה חמורה מדי בחופש הביטוי. אני רוצה לציין שלא נדרש פה אפילו ביזוי, אלא עצם ציון המוצא מהווה עבירה פלילית. לא מדובר בלשון הרע על יחיד, הרי אנחנו לא מדברים על השם, אנחנו מדברים על לשון הרע על ציבור במהותו של דבר, כמו שאמר חבר הכנסת רביץ, העניין פה הוא הסטיגמה הקבוצתית. לא בכדי ללשון הרע על ציבור המחוקק התייחס אחרת, לא אּפשר קובלנה, אישום מצריך אישור היועץ המשפטי לממשלה, והאישורים האלה לא ניתנים כמעט, מאוד במשורה--
אברהם רביץ
אנחנו לא המחוקק?
דלית דרור
--הסיבה היא, שחשוב שהדיון הציבורי יתקיים.

הוזכר פה על-ידי עורך-דין הצ'ילינג אפקט", שעשוי להיות לחקיקה כזאת על דיון ציבורי בבעיות מסוימות שמאפיינות קבוצות מסוימות.

חשוב לציין, שהחוק לא כל כך מעשי, כי בעצם הוא מונע ציון של מילה מסוימת, אבל את השם אפשר הרי להגיד. אפשר להגיד "יבגני", אפשר את התמונה לשים ולראות שזה עולה מאתיופיה. לכן, החוק לא מעשי, וקל מאוד לעקוף אותו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת גפני, אתה לא מציין בעצם את עניין הביזוי. אם אומרים שמלכת היופי ערבייה, זה נכנס לחוק שלך?
משה גפני
החוק אומר במפורש: "בפרסום השתייכות דתית, עדתית או מוצא אתני של חשוד, כאשר אין להשתייכות השלכה ישירה על מעשה העבירה". זאת אומרת, אם מלכת יופי בעיניך היא בגדר חשודה, אז היא כלולה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נציג ידיעות תקשורת.
ניר חפץ
מאחר וכבר שמעתי שדיברו על הנושא של הצורך או אי הצורך של הרגולטור להתערב בזה, אני אעזוב את הנושא הזה, ואני אדבר על הפגיעה החמורה בחופש הביטוי של ההצעה הזאת.

אנחנו, בעיתונות, יוצאים מתוך נקודת הנחה, בפרפרזה על הדברים שאמר השופט ברנדס בזמנו, שחומר החיטוי הטוב ביותר הוא השמש, ואנחנו רוצים כמה שיותר לפרסם תופעות ואת הקונטקסט שלהם, כדי שהתופעות יטופלו ולא יטויחו.

חבר הכנסת גפני אמר שהוא דיבר בעיקר על אוכלוסיות הערבים והעולים החדשים ברוסיה, והוזכרה פה גם האוכלוסייה החרדית – ואלה, אכן, בדרך כלל "הנפגעים" של התופעה הזאת.

לגבי ערבים, זה לא נכון שהם רלוונטיים לנושא הזה, כי היום אם נותנים את שמו של הערבי, או אפילו את המקום בו הוא גר, למשל, טירה, אתה מיד יודע שהוא ערבי. כבר לא משתמשים היום בעיתונות בדרך כלל במונח ערבי, זה בעיקר נוגע לגבי חרדים ורוסים.

לגבי החרדים - אם ההצעה הזאת תתקבל, זו תהיה פגיעה בחופש הביטוי, משום שהחברה החרדית, שחיה על סט שונה של ערכים מאשר זו שהעיתונות המודרנית נשענת עליה, היא אולי מכסה עבירות רבות שקשורות בעבירות פליליות, סוגרת בפנים, מטייחת, לא מוציאה לאור, לא מפרסמת, ואז העובדה שאתה מפרסם, לא בהשלכה ישירה כמו שנאמר בהצעת החוק, אלא העובדה שאתה כותב באופן כללי, שאדם שחשוד בביצוע עבירה הוא חרדי, יש לה משמעות חשובה מאוד, כדי שאכן חומר החיטוי הטוב ביותר יהיה אור השמש.
אברהם רביץ
אם הבנתי אותך נכון, בניגוד למה שאמרו חבריך, שבעצם האתיקה כבר תמנע את הפרסום הנלוז לגבי קבוצה, אתה אומר להפך, אתה אומר: אני חושב שתפקידנו לפרסם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ניר חפץ, תודה רבה.

נציג מנוף, שי הורביץ.
שי הורביץ
מאז הדיונים בכנסת הקודמת על הצעת החוק של הרב גפני חל שיפור גדול מאוד בסיקור העיתונאי. הטבלה שלפניכם, "אפיון פלילי בכלי התקשורת", יש בה טעות אופטית. מאז שהגישו את הצעת החוק ועד שהצעת החוק הזאת עלתה על שולחן הכנסת, מאמצע 1996, 1997 ו-1998 חל שיפור גדול. ראינו בצורה עקבית איך ההבלטות והאפיון הבוטה מאוד שהיה תמיד בכותרות העיתונים בצורה מובלטת נכנס באופן מרומז לתוך הידיעות עצמן.

מובן שאנחנו לא שבעי רצון. העובדה הזאת שבכותרות כבר לא מציינים אפיון פלילי כמו שזה היה בעבר, והעובדה שזה לא מובלט, אלא מופיע במרומז, ברור שזה יותר טוב ממה שהיה בעבר, ורואים שהעיתונות נוטה לריסון עצמי.
משה גפני
אתה מדבר גם על עולים חדשים וגם על ערבים.
שי הורביץ
לגבי עולים חדשים וערבים בכלל חל שיפור. יש מהפך עצום. בשנה האחרונה, למרות שחיפשנו עם זכוכית מגדלת, קשה למצוא משהו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתם הגשתם תלונות על כל הדברים שמצוינים בטבלה?
שי הורביץ
לא. בעבר הגשנו תלונות בסדר גודל של 60% מהדברים שמצאנו, ובשלב מסוים החלטנו להיות בקשר של הידברות ישירה עם עורכי העיתונים. בצורה הזאת ראינו יותר הצלחה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני רואה שאתם מצטטים גם משנת 1999 וגם משנת 2000. אני רואה "שני ערבים משפרעם". אם לא יהיה כתוב ערבים, יהיה כתוב שני תושבים משפרעם.
שי הורביץ
אנחנו רואים, שלמרות שיש תקנה שמונעת את האפיון הפלילי, בכל זאת כלי התקשורת יכולים בצורה עקיפה כן להבליט את ההשתייכות הקבוצתית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בכל המקרים האלה פניתם לעורכי העיתונים?
שי הורביץ
לא בכל המקרים, בחלק גדול מהמקרים. אנחנו רואים שיש שיפור גדול לעומת מה שהיה בעבר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה.

לפני שאתן את רשות הדיבור לחברי הכנסת, אני אקרא לכם את הסיכום של חנן פורת: "אני רוצה להציע שנדחה בהסכמה לחצי שנה את הדיונים בסוגייה זו. במרוצת חצי שנה זו יקום צוות של שלושה-ארבעה חברים, אני אמנה אותם מתוך חברי הוועדה" - זה לא נעשה אני מבין – "אותו צוות יבוא במגע עם מועצת העיתונות באשר לשתי סוגיות: ראשית, הניסוח הברור יותר של הסעיף בתקנון האתיקה המקצועית" – זה כן נעשה – "שכאמור בשל ניסוחו המעורפל נתן מקום לטעות, כאילו מדובר פה רק במקרים של גזענות, ואולי גם פירוט יתר מדויק של הכללים".
בהמשך הוא אומר
"אני מציע לכולם לקבל את הצעתי, שבמרוצת חצי שנה זו יוקם צוות מצומצם שישב עם מועצת העיתונות וישמע מהם כיצד הדברים האלה מיושמים בפועל בשטח. ייתכן מאוד כי בעוד חצי שנה נראה שההצעה הזאת מיותרת, כך גם אני מקווה."
היושב-ראש מסכם ואומר
"במידה ולא תהיה התקדמות בתהליך, כוונתי להביא את הצעת החוק להצבעה בעוד כחצי שנה". הוא לא עשה את זה.
דורית ואג
כי הכנסת התפזרה.

חברת הכנסת דיין, בבקשה.
יעל דיין
אני מתנגדת התנגדות עזה להצעת החוק, עברתי את כל הגלגולים, לרבות ישיבות מהותיות ורציניות עם מועצת העיתונות. לא היתה ועדת משנה, אבל בהחלט עקבנו אחרי היישום של ההחלטה הזאת.

אנחנו רואים שיפור ניכר, ואמר כאן את זה נציג מנוף, אני לא חושבת שהשיפור הוא מאימת החוק של משה גפני, השיפור היה כי בשעתו, כשישבנו, בהסכמה ובהבנה גדולה היה ברור שיש כאן איזה חסר בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, והם לקחו על עצמם לשפר ולתקן.

כפי שנאמר, מספר התלונות שואף לאפס, ומיותר לחזור עכשיו להתנגדות המקורית.

בהערות שאנחנו רואים היום, העניין של מה שייך לעבירה ומה לא, אילו, חס וחלילה, החוק הזה היה עובר, היינו צריכים לבדוק טוב-טוב. אני שעוסקת הרבה, לצערי, בעבירות מין ואלימות במשפחה, הייתי מתנגדת בכל תוקף שלא לפרסם כאשר רב של ישיבה נאשם במעשים מגונים בתלמידיו, וזה מופיע בתור תלונות על כך שמציינים "כבוד הרב".

כל העבירות שקשורות בעבירות מין יש להן הקשר, משום שבבית הזה ובבתי-הדין עולים נציגי החרדים וחלק מהדתיים ומאשימים אותנו שרק בבית-ספרנו הדברים האלה קורים, כי אנחנו מתירנים, וכאשר זה קורה אצלם זה מידבק מאתנו. כלומר, יש כאן הגדרות עבירה מסוימות שהן בהחלט רלוונטיות. לא "חרדי גנב", ולא "חרדי פרץ", ולא "נערים חרדים עישנו סמים", פה באמת מיותר האפיון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל "קיבוצניק חשוד במעשים מגונים", אני חושב שעורך העיתון החליט לכתוב קיבוצניק, מכיוון שזה יוצא דופן.
יעל דיין
בחוק הקיים, שני התיקונים שהכנסתי ושעברו, היו קשורים במין ונטייה מינית, ואחד שנוסף, כהסתייגות שהתקבלה, היה מקום מגורים. מקום מגורים בשעתו, נדמה לי שבני אלון הכניס את ההסתייגות הזאת, הכוונה היתה בדיוק לעניין של קיבוצינקים.
דלית דרור
למתנחלים.
יעל דיין
אז כל הקשר שייך לעבירות הרגילות. מובן שיש דברים שהם אופיינים, חס וחלילה, לקיבוצניקים, וחס וחלילה למתנחלים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה דעתך?
יעל דיין
אני מתנגדת בכל תוקף. אני חושבת שזו היתה שגיאה בשעתו, אני מצטערת שזה עולה עכשיו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה חייב לעלות לפי החלטות הכנסת.
יעל דיין
"חובש כיפה", דרך אגב, עלינו לאסור צילום שלא אסור היום. הרבה מאוד מהאפיונים שמנוף טוענים, זה לא שאומרים חרדי ירה וכן הלאה, אומרים: יהודי חובש כיפה. הוא מצטלם, הוא רוצה להוריד את הכיפה – זכותו. אני כעיתונאי אוריד את הצילום שלו, משום שהוא חובש כיפה?
חנוך מרמרי
אגב, על נמוך, שחום וחובש כיפה היתה פסיקה בלשון הרע, שחייבה את מי שכתב את התיאור הזה.
מיבי מוזר
פסק-הדין בעניין מזכיר בית-המשפט בבאר-שבע.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הרב רביץ.
אברהם רביץ
הועלתה כאן על-ידי נציגי התקשורת טענה אחת ברמה העקרונית. אני בעדה, אני לא בעד חוקים בכלל. ככל שאנחנו יכולים לחיות בלי מעשי חקיקה, טוב שכך יהיה. למה שאנשים יסתובבו מאוימים עם ספר חוקים ויחיו רק לפי ספר חוקים? אם אנחנו יכולים לחיות לפי הקוד הטבעי שאולי יש לנו, לפתח אותו, מה טוב. קל וחומר כאשר יש מערכת מסוימת של חקיקה במסגרת ועדות האתיקה של מועצת העיתונות.

אבל ניר חפץ, בכנות, העלה את הבעיה. הוא אמר שלא כך הדבר, אנחנו באמת חושבים שיש לאפיין קבוצה כקבוצה כאשר נמצא שם מקרה שלא ייעשה. זוהי בדיוק מטרת החוק, אנחנו לא מדברים בחוק הזה על היחיד, על האינדיבידואל, על האדם שהולכים לגלות מיהו היחיד הזה, ושהוא במקרה חובש כיפה. אם נעשה מעשה מסוים על-ידי חובש כיפה, וכאשר האפיון הוא, שחובשי הכיפה או החרדים מובלטים בידיעה שעשו זאת, אז לו באמת המצב היה שזאת מין ידיעה שגם הקורא הפשוט היה אומר "זאת ידיעה של אדם נושך כלב", אז ניחא, זו היתה תעודת כבוד, אבל, לצערי, זה עבר את הגבול הזה, זה לא כך.

אני לא כל כך עוקב, אבל אני שמח לשמוע מנציג מנוף שבאמת הדברים האלה קיבלו תפנית משמעותית, והעיתונות מרסנת את עצמה, ולא מתנהגת כפי שהתנהגה בעבר.

עם זאת, אנחנו מחוקקים. תפקידנו הוא לחוקק כאשר אנחנו רואים פגמים בחברה שבעבר אולי הם לא היו פגמים, או בעבר לא היתה תעוזה לתקן אותם, ואנחנו רוצים לתקן אותם.

אדוני היושב-ראש, כמחוקקים אנחנו יודעים שיש חוקים לא מעטים שבאים לתקן מקרים בודדים בחברה, לא שחוק צריך לתקן מין סחף דווקא.

ראוי לתת אפשרות לכנסת, לציבור המחוקקים, הרי בוועדה הזאת אנחנו נעסוק בעניין, את האפשרות לדון לגופו של עניין לדון בהצעת החוק עם שמיעת כל הנוגעים בדבר ועם הרגישות שיש לכולנו לחופש הביטוי. אין כאן מין חלוקה. כל אחד יש לו את הנקודות שלו, ששם הוא היה רוצה שיהיה סכר על חופש הביטוי, חברת הכנסת יעל דיין עם הרגישויות המיוחדות שלה, וכן אחרים. אז כאן, בוועדה הנכבדה הזאת, נדון לגופו של עניין, עם הרגישות שלנו לחופש הביטוי.

לכן, אני מציע שלא נבלום את מעשה החקיקה בהחלטה פרוצדורלית. החילונו על כל כך הרבה חוקים את דין הרציפות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הוועדה הזאת – לא.
אברהם רביץ
לא היו לנו הרבה הצעות חוק כאן, אבל בוועדת הכספים ובוועדת כלכלה.

זה עניין מספיק ראוי שהמחוקק ייתן את דעתו לכך, ושנחיל את הרציפות גם על החוק הזה ונדון בו. יכול להיות שתוך כדי דיון לגופו של עניין, אנחנו נמצא, או שיש לתקנו, או שיש לשנותו, או שבאמת אנחנו נעצור את זה באמצע מעשה החקיקה אם נשתכנע שאין צורך בדבר הזה. אבל אני לא חושב שהנושא אינו ראוי.

אדוני היושב-ראש, רוב הדוברים, שהם נציגי התקשורת, אמרו במהות שהדבר הוא ראוי, אבל הם אומרים: אין צורך בחקיקה. זאת אומרת, אנחנו לא עוסקים בדבר שהוא איננו ראוי. הטיפול הוא ראוי.
ניר גרסון
הוא חורג מהראוי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת רביץ, תודה רבה לך. דליה רבין.
דליה רבין-פילוסוף
אני מתנגדת לחקיקה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת גפני.
משה גפני
קודם כול, אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, על זה שהבאת את ההצעה כשביקשתי, ועם כל הפרוצדורה הנדרשת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש תקנון הכנסת.
משה גפני
אנחנו יודעים מה קורה, אנחנו נמצאים בכנסת.
אני רוצה להקדים ולומר לגבי ההערה של נציגת הממשלה בעניין הזה. לנו לא היה הסכם קואליציוני בעניין הזה. הרב רביץ, אני חושב, ניסח את ההסכם הקואליציוני שלנו עם נתניהו.

גם בהסכם הקואליציוני הנוכחי, עליו השלום, וגם בהסכם הקואליציוני הקודם, שעבר כבר מן העולם, בכלל לא דיברנו על שום נושא של תקשורת. גם הפעם לא ביקשנו ערוץ רדיו, בניגוד למפלגות דתיות אחרות, לא ביקשנו כלום בעניין הזה.

יוזמת החקיקה של החוק הזה היא יוזמה פרטית שלי, אפילו לא ביקשתי את רשות הסיעה, יכול להיות שיש חברים מסיומים בסיעה שלא יסכימו לו. זה בכלל לא היה נושא סיעתי במפלגתי.

הממשלה החליטה להתנגד לחוק, שעיקרה של ההתנגדות, כפי שנאמר פה, פגיעה בחופש הביטוי וכן הלאה. אני חרד מאוד לחופש הביטוי. גם אתמול הבאתי לידי ביטוי את החרדה שלי לחופש הביטוי בנושא של הרב אמנון יצחק. אני חרד מאוד לחופש הביטוי, אצלי זה יסוד מוסד.

אני ערערתי על החלטת ממשלה – ואני לא רוצה להיכנס לחילוקי דעות, אם יש באמת הבדלים – אבל הצעת החוק של חברת הכנסת יעל דיין, למשל, שהממשלה החליטה לאשר על אף שיש בזה פגיעה בחופש הביטוי. יש הבדלים, ואני מודע להבדלים, והייתי מודע להם, אבל העיקרון של הפגיעה בחופש הביטוי, כפי שהוצג פה קודם מאוד יפה, החרב שמונחת מעל ראשו של העורך, גם בהצעות חוק אחרות, שהממשלה לא התנגדה להן, ותמכה בהן, והן עברו את כל הקריאות, יש את החרב הזאת. לכן, ערערתי, והממשלה קיבלה את הערעור.

לא עלה על דעתי עד לרגע זה שאמרת את דברייך, דלית דרור, שיש הסכם קואליציוני בעניין. אני מעיר, מכיוון שכל הזמן אני סומך על נציגי הממשלה, שכשהם באים עם החלטה, ההחלטה היא מקצועית, ואני יכול לסמוך על העניין, לחלוק או לא לחלוק, מותר לי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה חבר כנסת מנוסה. איך אתה יכול לסמוך כך על החלטות ממשלתיות? אני, כחבר קואליציה, אומר לך שאי-אפשר לסמוך.
משה גפני
אם באים ממשרד המשפטים ואומרים "החלטה מקצועית", וכשתומכים בחוק או לא תומכים בחוק זו החלטה מקצועית, לא עלה על דעתי עד לרגע זה שאמרת, שזה בעקבות דברים אחרים שהם לא מקצועיים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה זה רלוונטי לוועדה הזאת? הוועדה עוסקת בעניין הרציפות. יש כבר ממשלה אחרת.
אברהם רביץ
זה היה צורם, אני מוכרח לומר.
דלית דרור
אני מבקשת לתת לי להבהיר את העניין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אין צורך.
משה גפני
את יודעת מה, נוריד את זה מסדר-היום. אחרי שיושב-ראש הוועדה אמר שלא בהכרח משרד המשפטים בא עם החלטה שהיא החלטה מקצועית, אז בסדר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא רלוונטי. משרד המשפטים נשאר בדעתו, הממשלה היתה ברוב דעות נגד דעת משרד המשפטים, וזו זכותה של הממשלה. מה זה רלוונטי לנו? אנחנו דנים מחדש, רק בנושא הרציפות.
משה גפני
לגופו של עניין. אני לא עוקב באופן רציף, ואני לא מכונה משומנת שעובדת ועוקבת אחרי העיתונות והתקשורת. שמעתי ברדיו לא מכבר לגבי הנושא של אתיופי שרצח את אשתו.
משה שיפמן
ילדה אתיופית שנרצחה.
משה גפני
זה צרם את אוזני.
יעל דיין
לא יכול להיות תיקון אם אין אפיון. אתה לא מטפל באתיופים באותה צורה - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
על הילדה האתיופית, החוק שלך לא חל עליה בכלל, זה כמו מלכת היופי הערבייה.
יעל דיין
היא נרצחה, אז תסתיר גם את הזהות שלה?
מיבי מזור
להפך, החוק הקיים חל על זה, כשהוא מדבר על ביזוי מישהו בשל עדתו וכן הלאה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
החוק גם כן לא חל בקשר לפרסום רצח ילדה אתיופית.
משה גפני
יעל דיין, אני מתפלא על העמדה שלך בעניין הזה, אבל התפלאתי על זה גם בכנסת הקודמת, וגם עכשיו אני ממשיך להתפלא.
אברהם רביץ
אני כבר לא מתפלא.
משה גפני
אין לעניין הזה ולא כלום עם חופש הביטוי, זה פשוט הצגה של הדברים באופן לא נכון. הרי הצעת החוק באה ואומרת שעולה חדש מחבר-המדינות, וזה בעצם עיקר הדברים, חרדים, אנחנו נסתדר, בעזרת השם, אבל עולה חדש מחבר-המדינות - - -
מיבי מוזר
השם לא יעזור להם?
משה גפני
השם יעזור להם, אבל אנחנו צריכים גם כן להשתדל.

עולה חדש מחבר המדינות נתפס בשכרות. מה זה? אנחנו חברה רב-גוונית, נמצאים פה עולים חדשים, נמצאים פה אנשים עם צבע עור שונה שבאים ממדינות באפריקה, אנחנו קיבוץ גלויות, אנחנו הרי מעוניינים שזה יהיה קיבוץ גלויות, ונמצאים פה אנשים עם דעות שונות, ויש ביניהם גם קבוצות שאפשר לזהות אותן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משה גפני, אתה הסכמת לסיכום של חנן פורת.
משה גפני
נכון.

אדוני היושב-ראש, המחוקק, במקרה הזה זו מליאת הכנסת, שאישרה את ההצעה פעמיים, אומר: אנחנו לא פוגעים בחופש הביטוי, אנחנו אומרים לעורך העיתון "מה שלא רלוונטי לצורך הנושא של החשוד לא לכתוב", הרי זה דבר כל כך מובן מאליו. הרי אני לא אומר, שלא יהיה כתוב ש"חרדים עשו הפגנה"--
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם כך, למה הסכמת לסיכום של חנן פורת? הסיכום של חנן פורת מחייב גם אותי.
משה גפני
--אני לא מתכוון לזה שעורך העיתון יכתוב ש"חרדים הפגינו ברחוב בר-אילן", מפני שחרדים בעניין הזה זה רלוונטי. אני אומר, בשום פנים ואופן, לא לכתוב שעולה חדש מרוסיה פגע באשתו. את האפיון שצריך לעשות, מה שחברת הכנסת יעל דיין חוששת ממנו, צריכים לעשות הגורמים המקצועיים ולא העיתונות. לא לתת סטיגמה לעולים החדשים, שאנחנו מצטערים על זה כולנו.
יעל דיין
זה כבר עבר. העולים עצמם מוכנים.
משה גפני
לא נכון.
יעל דיין
אל תדבר בשמם בנושא הזה. מרינה סולודקין - - -
אברהם רביץ
מה את עוסקת בסתימת פיות?
יעל דיין
אני אומרת שהם מדברים בשם עצמם.
אברהם רביץ
הוא יכול לדבר בשם מי שהוא רוצה, הוא מכיר את העולים לא פחות ממך, אלא יותר.
יעל דיין
לא פחות ממני--
אברהם רביץ
הוא מכיר את העולים יותר ממך.
יעל דיין
אבל לא יותר ממרינה סולודקין וסופה לנדבר.
משה גפני
מרינה סולודקין תומכת בהצעת החוק.

חברת הכנסת יעל דיין, אני מוכן לקחת את נציגי העולים בכנסת, מה שהם יחליטו - מקובל עלי. את רוצה לדעת את עמדתם? עמדתם ברורה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הם מיוצגים בוועדה, הם לא באו.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, יש קשר עקיף, אבל זה לא נושא של חופש הביטוי, כשאני אומר: אתה מפרסם את ביצוע העבירה, אתה מפרסם את החשוד, אתה מפרסם את הכול. אל תעשה אפיון של מוצאו וכן הלאה.
אסא כשר
השאלה היא לא הנורמה, על זה יש הסכמה כללית. השאלה היא הגנת החוק או הגנת הכללים.
אברהם רביץ
זו שאלה טובה.
משה גפני
אני מסכים לחלוטין שיש בעניין הזה התלבטות, זה לא דבר של מה בכך. התלבטתי יחד עם חברי הוועדה כאן בפעמים קודמות. אני לא בעד לשלוף דברים כאלה. אנחנו חברה שרגישה מאוד לעניין הזה, ואחרי זה גם באים בתלונות. לא באתי ושלפתי את זה. מליאת הכנסת אישרה את זה כמה פעמים, הממשלה התלבטה בעניין הזה, זה לא שבאו והחליטו כך או אחרת. היו עמדות לכאן ולכאן, וגם השתנו אנשים, אנשים התחלפו והביעו עמדות שונות.

אני לא מסכים לקבל את עמדת העיתונות בעניין, מכיוון שהם מסכימים לחלוטין שוועדת האתיקה צריכה לטפל בדברים האלה, ואסור שיהיה דבר כזה. אם, אכן, יש מקרה – כולם מסכימים לעניין – של מוצאו של החשוד, אם אין רלוונטיות לביצוע העבירה, אסור לפרסם את זה. רק שהם טוענים "לא בחקיקה". את זה אני מבקש שתשאירו למחוקק.

אדוני היושב-ראש, אני רואה מה הנטייה שלך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לקבל עוד דוח ממועצת העיתונות.
משה גפני
בסדר גמור, עוד חצי שנה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אומנם אין רציפות בין קדנציה לקדנציה, אבל ראיתי שני דיונים של שני ראשי ועדות, חבר הכנסת שאול יהלום וחבר הכנסת חנן פורת.
משה גפני
ההסכם לא בוצע, כי לא הוקמה ועדה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הם אומרים "אנחנו נעמיד את מועצת העיתונות במבחן". ואומר פרופסור כשר, שמועצת העיתונות ובית-הדין לאתיקה שלה, עמדו במבחן בשני המבחנים, גם בשינוי התקנון וגם בטיפול בדברים. אם זה נכון, אז הם יצאו ידי חובת ועדת החוקה בכנסת הקודמת.
משה גפני
אף אחד לא עקב אחרי זה. אני נתקלתי בבעיות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה שלי, שאנחנו נקבל שני דיווחים: דיווח אחד ממועצת העיתונות עם רשימה של אפיון פלילי, אני לא צריך את רשימת הנימוקים, רק רשימה תמציתית, ונעביר את זה לחברי הכנסת, וגם אתה תראה את זה; דיווח שני – אם מנוף ירצה, או אם מישהו מהחברים ירצה, לדווח כאן על תלונות שלא טופלו בהן, כלומר, תלונות שהוגשו למועצת העיתונות, ומועצת העיתונות התעלמה מהן, ואז נחזור ונדון בנושא.

אני ברצון נעניתי לבקשתך, משה גפני, אבל לאחר שקראתי את הפרוטוקול, בעצם הוועדה, החליטה לתת תקופת מבחן למועצת העיתונות.
משה גפני
היא לא ביצעה את החלטתה, והיו גם חילופי שלטון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מועצת העיתונות טוענת שהיא ביצעה את זה בלי ועדת משנה. אז אני אבוא למועצת העיתונות על זה שוועדת החוקה לא מינתה ועדת משנה?
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני מסכים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד ההצעה שלי?

הצבעה
בעד ההצעה של יושב-ראש הוועדה – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה לקבלת שני דוחות
האחד ממועצת העיתונות, השני מ"מנוף" או מחברי כנסת, ולאחר חצי שנה לחזור ולדון בנושא התקבלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חבר הכנסת לפיד.
יוסף לפיד
חבר הכנסת גפני, ההצעה שלך, בניגוד לרוב הצעותיך, באה ממניעים נאורים ונקיים. אין לי חילוקי דעות אתך לגופו של עניין.

אני מתנצל אם אני חוזר בקצרה על דברים שאולי נאמרו, אני מניח שיעל דיין ודאי אמרה חלק מהדברים. אני, עם פחות משנת ניסיון כחבר כנסת, אבל עם יותר מ-40 שנות ניסיון בעיתונות, חושב שמאוד לא רצוי לציין, ובאמריקה חדלו לציין אם מישהו שחור או לבן.
משה גפני
זה מה שאמרתי. צחקו עלי כשאמרתי את זה.
יוסף לפיד
חבר הכנסת משה גפני, כל המגמה במדינה זו, בדמוקרטיות ובליברליזם הוא לא להגביל את זכויות העיתונות והתקשורת, אלא להרחיב.

הכוונה הרצויה שלך נוגדת עיקרון יותר מקודש ויותר חשוב, וזה חופש הביטוי וחופש הדיבור, ולכן פגיעתה רעה מתועלתה.

אני כן חושב שאנחנו צריכים להפעיל לחץ על מועצת העיתונות--
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה בדיוק מה שעשינו.
יוסף לפיד
--ולהסתפק בזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
פרופסור כשר, תעביר את הסיכום הזה לעורך-דין צדוק.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני מבקש לא לחזור על מה שהיה בסוף הוועדה הקודמת, מפני שאצל שאול יהלום היה יותר מסודר, שיהיה תאריך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אמרת "חצי שנה", אני מוכן לחצי שנה.
משה גפני
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים