ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 16/11/1999

תקנות החברות (מיזוג), התש"ס - 1999

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/1833



1
ועדת משנה חוקה
16.11.99


פרוטוקולים/ועדת חוקה/1833
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 5

מישיבת ועדת המשנה לעניין חוק החברות, של ועדת החוקה, חוק ומשפט
מיום ז' בכסלו תש"ס, (16 בנובמבר 1999), שעה 14:30
נכחו
חברי הוועדה: ציפי לבני - היו"ר
מוזמנים
עו"ד דוידה לחמן-מסר - משנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד עודד פנקס - יועמ"ש ברשות ההגבלים העסקיים, משרד התמ"ס
עו"ד רות שיקלר - מחלקה משפטית, בל"ל, איגוד הבנקים
עו"ד ג'ניפר ג'יינס - מזכירת בנק לאומי, איגוד הבנקים
עו"ד יהושע נאמן - איגוד חברות ציבוריות הרשומות בבורסה
עו"ד אמיר שרף - סגן מנהל המחלקה המשפטית, הרשות לניירות ערך
עו"ד יוסי בן לוי - לשכת עורכי הדין
רו"ח ישראל שטראוס - מרכז פעילות לשכת רואי חשבון בוועדת החוקה, חוק ומשפט; יו"ר הוועדה לטיפול בחוק החברות
הראל ארנון - מתמחה בלשכה המשפטית של הכנסת.
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
ימימה פרלס
סדר היום
תקנות החברות (מיזוג), התש"ס1999-

תקנות החברות (מיזוג), התש"ס1999-
היו"ר ציפי לבני
אני פותחת את ישיבת הוועדה. הגב' לחמן-מסר רוצה למסור הודעה, בבקשה.
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה למסור הודעה שמסרתי עכשיו נוסח של תקנות הדיווח היתר רישום וטפסים, ובמידה שיושבת ראש הוועדה תאשר את הנוסח שמגבש את כל ההערות שהיו במהלך הדרך, עם נקודות הציון של העימות, אני אבקש לאשר את זה בוועדת המשנה על ידי יושבת ראש הוועדה, ולהביא את זה למליאת הוועדה לאישורה. אנחנו זקוקים לזה בדחיפות, לצורך הרצת המחשוב.
היו"ר ציפי לבני
אני אקרא את זה, ואם אאשר, זה יועבר למליאת הוועדה לאישור.
דוידה לחמן-מסר
במליאת הוועדה אפשר להביא את זה בתחילת הדיון, כדי שזה יאושר מהר. לא צריך להביא את זה לדיון אם זה אושר על ידי ועדת המשנה, נכון?
דורית ואג
בעיקרון לא צריך דיון, אבל בעיקרון גם מותר לכל אחד לפתוח דיון.
היו"ר ציפי לבני
אני לא אחזיק את זה אצלי יותר מפרק הזמן שזה היה אצלכם.
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה גם להודיע שהמחשב של רשם החברות מותאם מה1- בינואר לטפסים הללו, ולכן יש לנו את בעיית הבהילות שנובעת מהנושא הזה.

אני רוצה לחזור לתקנות המיזוג. בעקבות הדיונים שהיו, לקחתי את כל ההערות, ועשיתי להן קורפורציה בטקסט שעליו אפשר יהיה לעבוד סעיף סעיף, כדי לגמור את העיקרון של ההערות על כל סעיף וסעיף.
היו"ר ציפי לבני
יש לנו זמן עד השעה 16:00. במהלך הדיון בעיקר ארצה לשמוע. אני לא רוצה לפתוח כאן דיונים. חלק מהדברים כבר הועלו בדיון הקודם.
דוידה לחמן-מסר
הערה נוספת. אנחנו עשינו בדיקה מקיפה של כל הדינים בארצות הברית, והבאתי גם טופס של הצעת המיזוג בארצות הברית. אני רוצה גם לומר שתי הערות מקדימות על דיני המחאת החיובים ועל מעמדם של הנושים. גם בארצות הברית, המחאת חובו של חייב ככלל, טעונה הסכמת הנושה, או שהחייב נשאר חייב, אם הנמחה לא פורע את חובו. זה בעניין המחאת חיובים אמריקאים באופן כללי, כפי שהם באים לידי ביטוי ב-RESTATEMENT. אנחנו בדקנו את זה כדי לראות עד כמה זה שונה מאצלנו. יחד עם זאת, למרות העובדה הזאת, דיני המיזוג בארצות הברית הם זהים אלינו, דהיינו, הם שניהם בעצם מתגברים על חוק המחאת חיובים, ולא זקוקים להסכמת הנושה לקיומו של המיזוג. אין להם סעיפי מידע כמו שלנו, אין להם סעיף עם אפשרות פניה לבית משפט כמו שלנו, אין רבע ממערכות ההגנה שיש לנושה בפרק שאנחנו קבענו, ולכן אני מבקשת לציין שבדקנו גם את כל הצעות המיזוג, יש לנו גם טפסים איך נראות הצעות המיזוג בארצות הברית, ובהתאם לזה גם קצת שינינו את הטופס שלנו. אני סבורה, כפי שאציין בהמשך, שהפלגנו בהרבה מעל ארצות הברית בהגנה על הנושים, ויכול להיות שהפלגנו גם מעבר לנדרש, ואת זה את תראי לנכון, לאור ההערות שעלו כאן.

סעיף 1 - בהצעת המיזוג שום דבר לא נשתנה, היא תיערך לפי טופס 1. בטופס 1 היו הערות לגבי השאלה מהם עיקרי תוכנית המיזוג. אני רוצה להפנות אתכם לכך שבטופס זה אכן ציינתי בעמוד 5 לנוסח התקנות שבידיכם: "עיקרי תוכנית המיזוג כפי שאושרו על ידי הדירקטוריונים של החברות המתמזגות, מצורפים לבקשה זו, ומהווים חלק בלתי נפרד ממנה".
היו"ר ציפי לבני
אז מה הפתרון?
דוידה לחמן-מסר
זה הפתרון. יהיה צורך לצרף את עיקרי תוכנית המיזוג. זה נכון שכל דירקטוריון יכול להחליט מהם העיקרים של תוכנית המיזוג לגביו, אבל מאחר שהסכמנו שלנושים תהיה זכות לקבלת מידע, לבעלי מניות תהיה אסיפה כללית, ולגביהם צריך לפרט לפי הסעיף המתאים בחוק את כל המידע הרלבנטי לצורך קבלת החלטה באסיפה כללית, נדמה לי שעל ידי כך הגשמנו את שני הנתיבים הללו, וזה המידע שנשלח לרשם החברות.
היו"ר ציפי לבני
זה המידע הגלוי לחלוטין.
דוידה לחמן-מסר
נכון, ולכן איפשרתי לדירקטוריון, ולא אמרתי כל תוכנית המיזוג, למקרה שבתוכנית המיזוג יש פירוט הסודות המסחריים. נאמר: עיקרי תוכנית המיזוג כפי שאושרו על ידי הדירקטוריונים". הדירקטוריון צריך לאשר את הצעת המיזוג, ולכן תוכנית המיזוג, אם קיימת כזאת, עיקריה צריכים להיות מלווים להצעת המיזוג.
ישראל שטראוס
יש לי שאלה. אני הייתי בדיון הקודם, ונכח פה מר ענבר, והבנתי ממנו שרק נושים מעל סדר גודל מסויים יוכלו לבקש דוחות כספיים.
דוידה לחמן-מסר
אם תקרא את סעיף 3, אתה תראה את זה.
היו"ר ציפי לבני
עוד לא הגענו לדוחות הכספיים. סעיף 3 מדבר על הדוחות הכספיים, ואנחנו עדיין בסעיף 1.
יהושע נאמן
השאלה שלי פה היא שאלת הבהרה, האם כולנו נדע מה אומר המונח עיקרי תוכנית המיזוג.
דוידה לחמן-מסר
היה כאן ויכוח גדול האם פרטיה של תוכנית המיזוג צריכים להשלח לרשם החברות. השאלה נוגעת לנושים, ונוגעת לבעלי מניות ונוגעת לציבור בכללותו. לכן גם כאן לא היה ברור מהם הפרטים. גם בדינים האמריקאיים זה דבר גמיש. אלה עיקרי תוכנית המיזוג. אם אפשר מעבר לזה לקבל מידע, גם לנושים המהותיים תהיה זכות כזאת, ולגבי בעלי המניות ממילא זה לא בא לייתר את החובה של החברה להודיע לבעלי המניות כקבוע בחוק.
היו"ר ציפי לבני
השאלה אם במקרה כזה באים שני דירקטוריונים ומתכננים להתמזג, ומגישים את זה לרשם- -
דוידה לחמן-מסר
מאוד קשה בשלב הזה לבוא ולהגיד מחזור העסקים, וכו'. מחזור העסקים זה סוד מסחרי למשל. אני לא חושבת שלרשם החברות צריך לשלוח את מחזור העסקים של שתי החברות המתמזגות. אני רוצה לתת לנו את התחושה שאנחנו קצת חלוצים, ובמסגרת החלוציות יכול להיות שנרצה באיזשהו שלב, אם יתברר שבאמת כולם מנצלים לרעה את הנוסח של עיקרי תוכנית המיזוג, ויאמרו: התכנסנו בחדר האוכל והחלטנו להתמזג - ולא כתוב שום דבר, אז אנחנו נשנה את זה. בשלב הזה אני מוכרחה ללכת לכיוון השוק.
היו"ר ציפי לבני
אבל במקרה שאת מביאה לזה שמנצלים זאת, מה את מצפה מהחברה הסבירה, שרוצה להיות בסדר? מה את מצפה שהיא תכתוב?
דוידה לחמן-מסר
אראה לך בדיוק מה אני מצפה ואיך זה כתוב במה שהיה בויסקונסין. הם לא מפרטים ולא אומרים איך זה יהיה. הוצאנו את כל הטפסים מכל אחת מהמדינות, ובשום מקום לא ראינו את התוכנית. הנה הדוגמא מאילינוי. אני לא רוצה לומר שתוכנית המיזוג תצורף, ואז הם יוציאו ממנה את אותם פרטים הרלבנטיים. אם את רוצה שתוכנית המיזוג תצורף, נעשה את זה.
היו"ר ציפי לבני
אני באמת רוצה לדעת מה זה אומר. אם יום אחד לא אהיה פה, ונניח אהיה עורכת דין ויהיה לי לקוח שיאמר לי שהוא רוצה להתמזג, לא אדע מה להגיד לו לכתוב.
דוידה לחמן-מסר
אני ניסיתי ללכת בין הטיפות. אין לי שום בעיה להגיד שתוכנית המיזוג תצורף. ואז כל דירקטוריון יוציא מתוכנית המיזוג שלו את הפרטים שהוא יהיה חרד שיתגלו ברשם החברות, וזה היינו הך.
היו"ר ציפי לבני
זה אותו דבר מבחינתי, כל עוד אני לא יודעת מה התוכן.
דוידה לחמן-מסר
מאחר שגם אני לא יודעת מה התוכן, אני לא מוכנה בשלב זה ואני לא יודעת אם רשות ניירות ערך תתכנס לכל המסגרת התכנית, אני בהחלט מאמינה שזה - -—במובן הזה שנכתוב אם כן שתוכנית המיזוג תצורף. כל אחת מהנוסחאות האלה מקובלת עליי. נקודת המוצא היתה שפרופ' גרוס אמר שצריך לקבל מידע מעבר. אני מוכנה להגיד תנאי המיזוג.
היו"ר ציפי לבני
תנאי המיזוג זה דורש יותר. אולי עיקרי תוכנית המיזוג.
דוידה לחמן-מסר
התנאים העיקריים.
יהושע נאמן
התנאים המהותיים.
דוידה לחמן-מסר
מה זה מהותיים?
היו"ר ציפי לבני
מה האינטרס שבכלל איכפת לנו שהרשם ידע או לא ידע? את הרשם זה לא ממש מעניין. בעלי המניות ממילא אמורים לקבל את כל תוכנית המיזוג. הרשם לצורך העניין בעצם לא צריך לקבל החלטה, כי הוא מהווה רק איזשהו חלון שיש ציבור שיכול לקרוא אותו. בקטע הזה אין לי שום אינטרס להגן עליו. זה לא מעניין אותי כל כך, ולכן מבחינתי שיהיה כתוב עיקרי תוכנית המיזוג. בעלי המניות מקבלים את הכל, נכון?
דוידה לחמן-מסר
פה אמר פרופ' גרוס שבכל זאת בעלי המניות אמורים לקבל מכוח החוק, אבל גם שם מניפולציות יכולות להיות. הוא שכנע אותנו בדיון הקודם שיש חשיבות למשלוח עיקרי תוכנית המיזוג, או TERMS IN CONDITION, או מאחר שהדברים מתבצעים בכל המדינות, צריך שזה גם יהיה כאן.
היו"ר ציפי לבני
אני מנסה לראות כאן אם אפשר לאמץ את המסלול שמדבר על עיקרי תוכנית המיזוג. מבחינת רשם החברות, בוודאי שזה מספיק. מבחינת בעלי המניות- -
יוסי בן לוי
זה שלייקעס על החגורה.
היו"ר ציפי לבני
שלייקעס, אבל הם לא מזיקים לאף אחד, וזה בסדר. מבחינת הנושים, זה עוד לא מספיק. אנחנו כרגע אומרים שזה מה שיש לנו מבחינת הצעת המיזוג, יש לנו עוד חסך מבחינת הנושים.
עודד פנקס
מה גדר זכות הגילוי אצל הרשם?
היו"ר ציפי לבני
זה פתוח לגמרי.
עודד פנקס
אם כך, צריך לזכור שאחד האינטרסים שכן יש כאן, הוא להקל על הפרוצדורות, לפשט את הדברים. עיקרי זה אולי קו עמום, אבל לא צריך לפתוח אותו בדרך של להפיל את כל התוכנית, בגלל שהתוכנית כולה היא פשוטה יותר, ולא צריך לחטוף כלום, כי אפשר פשוט לציין את כל התוכנית.
דוידה לחמן-מסר
אתה רוצה לומר: התוכנית או עיקריה?
עודד פנקס
לא, אני רק רוצה להגיד שצריך לזכור את העניין הזה, שאם אפשר לפשט, אז זה טוב.
היו"ר ציפי לבני
תוך כדי זכירת המשפט הזה, המסקנה היא שאם אתה כותב עיקרי, אז זה משרת גם וגם. מי שלא מעוניין לשלוח את כל התוכנית, כי יש לו חשש שמישהו יעיין ויחשוף את סודותיו, הוא יכול לתמצת, וכל בר-דעת יבין שכאשר כותבים עיקרי תוכנית המיזוג, אם הוא שולח בלי לצמצם, הוא לא עבר עבירה. אני חושבת שזה משרת כאן את המטרה הזאת, וזה מקדם אותנו לקראת מדינות העולם.
דוידה לחמן-מסר
התוכנית או עיקריה ישלחו לרשם.
היו"ר ציפי לבני
מאה אחוז.
יהושע נאמן
אני רוצה, ברשותך, לציין שאם אני קורא נכון את סעיף 37 לגבי סמכויות הרשם, אז מה שהרשם צריך לעשות, הוא לקבוע אם התמלאו התנאים והדרישות הקבועים לפי חוק זה בעניינים אלה, וסעיף 4 זה מיזוג. השאלה מה הוא צריך, כי אנחנו בעצם התייחסנו אליו אולי כאיזה מין תיבת דואר. לדעתי הוא לא תיבת דואר, אלא הוא צריך לקבוע.
דוידה לחמן-מסר
בסעיף אחר כך כתוב בדיוק מה הוא צריך לקבוע. כתוב: "הרשם יאשר את המיזוג אם התמלאו התנאים הבאים", ואז יש בדיוק רשימה של כל הדברים. אני לא מדברת על סעיף 37. סעיף 37 הוא לא סעיף רלבנטי פה. הסעיף הזה הוא קומפילציה של סמכויות הרשם.
יהושע נאמן
אם את חושבת שהוא לא רלבנטי, זוהי זכותך, אבל אני רק אומר לך מה שאני קורא בסעיף 37, ואני שואל את עצמי האם אנחנו מבינים מה הוא צריך לקבוע. את אומרת שצריך להתעלם מקיומו של סעיף 37, אז בסדר.
היו"ר ציפי לבני
הסעיף הזה קובע משהו עקרוני, שלפי חוק זה, ואז צריך לראות מה החוק הזה דורש, והרשם צריך לבדוק האם זה יתקיים. אתה לא מעלה משהו שהחוק דורש ועוד לא ענינו עליו במסגרת התקנות, נכון?
יהושע נאמן
לא, כי יש לו סמכות לפי סעיף ב', על מנת לוודא שהחברה מקיימת את המוטל עליה.
היו"ר ציפי לבני
אבל קודם אנחנו צריכים לראות מה מוטל עליה. מה מוטל עליה נמצא בפרק המיזוג, ומה שמוטל עליה הוא בין היתר לקיים את התקנות, ולכן אנחנו עוסקים בתקנות, ואתה עושה לנו מעגל שוטה עכשיו.
יהושע נאמן
אני לא עושה לכם מעגל שוטה, אני רק שואל את עצמי האם כאשר אנחנו עושים את התקנות, אנחנו מבינים את הדברים.
היו"ר ציפי לבני
אנחנו שואלים מה הרשם צריך לדעת לפי החוק. החוק כולל כאן רשימה של דברים שעכשיו אנחנו עוסקים בהם במסגרת התקנות. אם יש משהו שאתה חושב שהרשם צריך להכריע בו, והתקנות לא נתנו עליו את התשובה, אנא תודיע לי. אני לא ראיתי כזה דבר.
דוידה לחמן-מסר
החשש שלי הוא שהרשם יתווכח ויגיד מה זה עיקרי תוכנית המיזוג. אני מבינה על מה מדובר, ולכן אמרתי שעיקרי תוכנית המיזוג יצורפו. מאחר שלא כל תוכנית המיזוג חייבת להיות מצורפת, אלא רק העיקרים, הרי ממילא שמבחינה לוגית, הרשם לא יכול לוודא אם זה העיקר או לא העיקר, וזה גם לא תפקידו לברר את זה. כי סעיף 323 אומר איך הוא מבצע מיזוג, ולכן כל הנושא של סעיף 37 הוא לא רלבנטי פה.
רות שיקלר
בהצעת המיזוג עצמה, פירוט המניות לא מספיק רחב. הייתי רוצה שזה יהיה ערך נקוב, כמות, סוג, איזה אחוז זה מהון החברה. כמה יקבלו פר-מניה. התמורה שנותנת החברה. מה הכוונה לתמורה, האם זה פר-מניה, מה תקבל במקום כל מניה שלך. אם התמורה היא במניות של החברה הקולטת, אז אין פירוט.
היו"ר ציפי לבני
בסדר, צריך להשוות את 1 ל2-.
יהושע נאמן
בטופס, בסעיף 2, נאמר: "ביום זה וזה בישיבה שהתכנסה כדין, קיבל... החלטה לאשר את המיזוג... בשים לב למצבן הכספי של החברות המתמזגות, שלא קיים לדעתו חשש סביר שעצם המיזוג לא יהיה ביכולתה של החברה הקולטת לקיים את התחייבויותיה של החברה המתמזגת".
חברה מתמזגת לפי ההגדרה זו גם חברה קולטת וחברת יעד.
דוידה לחמן-מסר
אני מודעת לזה, ואסביר לך גם למה. יכולות בהחלט להיות שלוש חברות.
יהושע נאמן
החוק מדבר על הקולטת בלבד, בסעיף 315(א).
היו"ר ציפי לבני
אני מצדיקה את זה. סעיף 315 צריך להיות מועתק.
רות שיקלר
אבל גם התחייבויות החברה המתמזגת.
היו"ר ציפי לבני
יש לנו כאן שני דברים.
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה להסביר. "דירקטוריון חברה מתמזגת - חברה מתמזגת היא חברת יעד וחברה קולטת. השוקל אם לאשר את המיזוג, ידון ויקבע, בשים לב למצבן הכספי של החברות המתמזגות - וזה יכול להיות גם שלוש חברות - האם קיים לדעתו חשש שעקב המיזוג לא יהיה ביכולתה של החברה הקולטת לקיים את התחייבויות החברה לנושיה"; החברה זו החברה המתמזגת.
יהושע נאמן
אבל יש לך הגדרה של החברה המתמזגת.
דוידה לחמן-מסר
חברה מתמזגת עונה על הכל. חברה מתמזגת היא גם חברה קולטת, גם חברת יעד, וגם חברה מתמזגת. ברגע שהסיפא של המשפט בסעיף 315 אומר: "לקיים את התחייבויות החברה לנושיה", הרי ברור שההחלטה הזאת צריכה להתקבל על ידי כל אחד מהדירקטוריונים.
היו"ר ציפי לבני
כן, אבל יכול להיות שכל אחד מהדירקטוריונים, כשהוא כותב "החברה", הוא מדבר על החברה שהוא דן בה.
דוידה לחמן-מסר
לכן הוא אומר כך- -
היו"ר ציפי לבני
הסעיף מתייחס לדירקטוריון של חברה שעושה הליך של מיזוג, ולא חשוב כרגע אם היא מקבלת או נקלטת או יעד. הוא עושה דיון, ואומר שלהערכתו התהליך הזה לא יפגע ביכולת של החברה שהוא הדירקטוריון שלה.
דוידה לחמן-מסר
אבל חברה אחת נעלמת. יש לנו מצב שדירקטוריון של חברה נעלמת, צריך לקבל החלטה פוזיטיבית על משמעות המיזוג. הדירקטוריון של החברה הזאת שעומדת להיעלם, הוא אדיש למעשה.
היו"ר ציפי לבני
הוא לא אדיש. הוא צריך לדעת שבהליך המיזוג אין חשש שלא יהיה ביכולתה של החברה הקולטת. הוא צריך להעריך, למרות שהוא נבלע במשהו, שהדבר החדש הזה שיקום, יוכל לעמוד בהתחייבויות של מה שנעלם.
דוידה לחמן-מסר
יפה, ולכן מה שנעלם זו לא החברה הקולטת, זו החברה.
היו"ר ציפי לבני
כל אחד מדבר על החברה של עצמו.
דוידה לחמן-מסר
אז נמחוק את המלה קולטת ומתמזגת, ותשאר המלה החברה.
היו"ר ציפי לבני
בסדר גמור.
יוסי בן לוי
הערה טכנית קצרה. הטופס הזה מוגש על ידי כל הדירקטוריונים של כל החברות שמשתתפות בתהליך. כך הבנתי, כי בסוף יש חתימה של כל עורכי הדין שמייצגים את כל אחת מן החברות.
היו"ר ציפי לבני
הוא צודק, וגם לי זה לא ברור.
דוידה לחמן-מסר
אני אסביר. אנחנו חשבנו שבעיקרון בחוק כתוב שהדירקטוריונים יחתמו על הצעת המיזוג.
היו"ר ציפי לבני
יערכו במשותף הצעה לאישור המיזוג.
דוידה לחמן-מסר
נכון, ויחתמו עליה. לעומת זאת, כתוב בסעיף 318: "חברה מתמזגת תשלח את הצעת המיזוג לנושים המובטחים של החברה". מאותו רגע ואילך, אנחנו רצינו לאפשר שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא שכולם חותמים על אותו טופס, ואז הביטוי חברה מתמזגת הוא גם יותר רלבנטי. אפשרות שניה היא שכל חברה חותמת לגבי עצמה, וזה נשלח לרשם, וזה בעצם זהה להצעה משותפת, רק שכל אחד מחליט לגבי עצמו. לפי דעתי שני המודלים עולים בקנה אחד עם האמור בחוק.
היו"ר ציפי לבני
בתחילת הטופס, בסעיף 2, אני רואה לנגד עיניי דירקטוריון של חברה שיושב בתל-אביב ומחליט. על פי מה שאת אומרת, לפי החוק, צריכים לעשות מסמך מאוחד.
דוידה לחמן-מסר
לא חייבים.
היו"ר ציפי לבני
זה מה שהחוק אומר.
דוידה לחמן-מסר
לא.
היו"ר ציפי לבני
כתוב: "ישבו כל אחד מהדירקטוריונים של החברות, יערכו במשותף הצעה לאישור המיזוג ויחתמו עליה".
דוידה לחמן-מסר
כתוב יערכו.
היו"ר ציפי לבני
כתוב במשותף. אני לא חושבת שזה נורא חשוב אם זה יהיה שלושה טפסים או טופס אחד, אבל מתוך זה הרישא מתייחסת לחברה אחת שיושבת במקום אחד, והסיפא נראה כמו כינוס של כולם ביחד. זה צריך להיות מותאם.
דוידה לחמן-מסר
אנחנו חשבנו, כפי שאמרתי, לאפשר את שתי האפשרויות. לכן, בסעיף 1 כתוב שם החברה המגישה, כי יש פה הצעת מיזוג שכתוצאה ממנה רשם החברות צריך למזג חברה אחת עם חברה אחרת. לכן חשבנו שאפשר על שלושה טפסים ואפשר על טופס אחד. אם אתם סבורים שצריך טופס אחד, לאור הנוסח של סעיף 316, זה בסדר.
היו"ר ציפי לבני
אני אדישה. הבקשה המופנית אליכם היא שמראש תלכו עם כל דרך שבה תחליטו.
דוידה לחמן-מסר
אבל למה לא שתי האופציות?
היו"ר ציפי לבני
כי אז בסעיף 2 אם אלה חמש חברות, צריך להיות ניסוח אחר.
דוידה לחמן-מסר
ואז יש בעיה עם הדירקטוריון עם סעיף 2. הדירקטוריון מצהיר: ביום זה וזה, בישיבה שהתכנסה כדין, קיבל דירקטוריון חברה א', דירקטוריון חברה ב', דירקטוריון חברה ג', החלטה.
היו"ר ציפי לבני
את עושה טופס משותף.
ישראל שטראוס
אין בעיה, את עושה שני טורים - שם החברה ותנאי קבלת ההחלטה.
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה להפנות את תשומת לבכם לסעיף 1(ב) "הצעת המיזוג תיחתם בידי דירקטור" - זה גם חדש. זה פשוט לא הודגש.
היו"ר ציפי לבני
סעיף 1(ב) אמר: "הצעת המיזוג תיחתם בידי מי שחברה מתמזגת הסמיכה לכך, וזהותו תאומת בידי עורך דין".

למה עברת ממי שהוסמך לדירקטור?
דוידה לחמן-מסר
בגלל סעיף קטן 316. בגלל הסיפור שדירקטוריונים יחתמו עליה. הדיקרטוריון יחתום זה מי שהוסמך לכך.
היו"ר ציפי לבני
בסדר.
ישראל שטראוס
אם את עושה טופס אחד לכל החברות, את צריכה שיהיה כתוב: "תיחתם בידי דירקטור מכל אחת מהחברות". זה צריך להיות כתוב בסעיף 1(ב).
דוידה לחמן-מסר
בסדר.
היו"ר ציפי לבני
גם המלה מתמזגת כאן היא מיותרת.
דוידה לחמן-מסר
זה כן חשוב. כל אחת מהחברות המתמזגות.
היו"ר ציפי לבני
בסדר, בהתאמה.
יהושע נאמן
השאלה אם לא כדאי לכתוב במפורש גם שמנכ"ל יכול לחתום.
היו"ר ציפי לבני
לא, כי החוק קובע שהדירקטורים יעברו, והם יעברו.
דוידה לחמן-מסר
סעיף 2 "הצעת המיזוג תכלול את כל הפרטים המפורטים בטופס 1; הרשם לא יאשר מיזוגן של חברות מתמזגות אשר לא מילאו את כל הפרטים הנדרשים כאמור. "
היו"ר ציפי לבני
ועכשיו נשאלת השאלה שנשאלה קודם, האם בעיקרי תוכנית יש כאן איזה שיקול דעת של הרשם.
יוסי בן לוי
זה נכנס בטופס.
דוידה לחמן-מסר
זה עדיין בטופס.
היו"ר ציפי לבני
יש כאן איזה קטע של שיקול דעת שהשארנו אותו פתוח.
דוידה לחמן-מסר
אפשר להגיד "את הפרטים הנדרשים", ולהוריד את המלה "כל".
היו"ר ציפי לבני
נעבור לסעיף 3.
דוידה לחמן-מסר
היה לנו דיון מאוד סוער אחרי שעזבת אותנו, ואני רוצה להגיד לאן הגענו. אני סבור שמבחינת מסירת הדוחות- -
היו"ר ציפי לבני
אני רוצה להעיר שחה"כ זנדברג ביקש ממני, מכיוון שהוא לא נמצא בארץ, שלא נקבל את ההחלטות הסופיות עכשיו.
דוידה לחמן-מסר
יוצא מצב שבעצם חברה אחת נעלמת לתוך רעותה, ויש לנו נושים מהותיים ומובטחים, נושים גדולים ונושים קטנים. הלכנו לכיוון שבמקום ההצעה המקורית שלנו, שהיתה מסירת הדוחות הכספיים לרשם החברות, במקום זה איפשרנו לחברה לא למסור את הדוחות הכספיים, ובמקום זה לחייב אותה לתת את זה לפי דרישה לנושה, אלא בהתאם לסעיף של המידע - הסעיף שדיברנו עליו - אלא אם יש לך חשש שהמידע הזה ינוצל לרעה. בעקבות הדיון, אחרי שהלכת, הנושים גם ביקשו שתהיה התחייבות, שהנושה יתחייב שהוא לא ימסור, שלא יעשה שימוש לרעה, ושהוא יעשה בו שימוש רק לצורך הדבר הזה. גם את זה קיבלתי. בנוסף לכך, נשלחת הודעה לנושים, שהיא אולי צריכה לבוא לפני הסעיף הזה- -
היו"ר ציפי לבני
זו הצעת המיזוג בעצם. חברה מתמזגת תשלח את הצעת המיזוג לנושים - בעצם זה לא הנושים המובטחים, והיא גם מודיעה לנושים הלא מובטחים על הצעתה- -
דוידה לחמן-מסר
המסלול הוא כזה. לנושים היא מודיעה בעיתונות. אני אדגים את כל המבנה.
היו"ר ציפי לבני
אבל המבנה הזה צריך להופיע באיזשהו מקום.
דוידה לחמן-מסר
בתקנות. אני נותנת כאן תמונה כוללת. התמונה הכוללת היא שהודעה על המיזוג תתפרסם בעיתונים. תישלח בהתאם לחוק הודעה לנושים המובטחים. אחר כך מתעוררת השאלה מיהם הנושים המהותיים, ואני שמה אותה רגע בצד. דוחות כספיים ימסרו לכל נושה לפי דרישתו, ואני לא רוצה להבחין בין נושים מהותיים לנושים רגילים, ולא להכנס לסכום.
היו"ר ציפי לבני
חברה מתחילה להתמודד, שולחת לרשם.
דוידה לחמן-מסר
היא לא שולחת לרשם כלום, חוץ משם המניות והתמורה.
ישראל שטראוס
וגם הודעה לעיתון.
היו"ר ציפי לבני
היא מודיעה לנושים.
דוידה לחמן-מסר
לנושים הלא מובטחים היא לא שולחת. נושה שרוצה לקבל מידע מהחברה, בין אם הוא מהותי, מובטח או רגיל, רשאי לפנות לחברה לבקש את המידע. אחר כך ישנם הנושים המהותיים. אני נשארתי עם פרטי המידע.
היו"ר ציפי לבני
הנושים המהותיים יכולים להיות מובטחים או לא מובטחים.
דוידה לחמן-מסר
נכון. הנושים המובטחים - פה בחרתי איזשהו סכום, וגם על זה אפשר להתווכח. הם יהיו זכאים לפרטים נוספים.
היו"ר ציפי לבני
לדעתי החברה צריכה לשלוח לנושים המהותיים גם הודעה, ולא רק בעיתון.
דוידה לחמן-מסר
לא.
היו"ר ציפי לבני
למה לא?
דוידה לחמן-מסר
כי כתוב שרק הנושים המובטחים יקבלו.
היו"ר ציפי לבני
כפי שקבע השר.
דוידה לחמן-מסר
השר לא צריך לשלוח הודעה.
יהושע נאמן
פיסקה (א) תשלח, פיסקה (ב) תודיע. לכן השתמשו בניסוח שונה ב318-.
ישראל שטראוס
צריך לזכור שנושים זה כל עובד שעבד יום אחד.
היו"ר ציפי לבני
אני דיברתי על מהותיים.
ישראל שטראוס
אבל על דוחות כספיים כתוב לכל נושה על פי בקשתו. אלה חברות פרטיות.
היו"ר ציפי לבני
אני עכשיו שואלת שאלה. יש הודעה קודם כל לנושים המובטחים. יש פרסום בעיתון, על מנת שהנושים הלא מובטחים יוכלו לקרוא. אני שואלת האם לא מגיע לנושים מהותיים שמישהו ישלח להם בדואר הודעה, ולא להטיל עליהם את האחריות לקרוא בעיתון.
דוידה לחמן-מסר
לי לא מפריע שנכתוב הנושים המהותיים הידועים לחברה. הבעיה שלי היא נושים מהותיים לא ידועים לחברה. זה היה הנושא שעלה בפעם שעברה בישיבה, של נושה מהותי שלא ידוע לחברה. אפשר להגיד שלנושים הידועים לחברה תשלח הודעה, במידה שידועה כתובתם.
היו"ר ציפי לבני
מאה אחוז.
רות שיקלר
האם זה יוסף?
היו"ר ציפי לבני
יש לי איזושהי התחייבות שאני לא יכולה לומר כרגע, אבל בראייה שלי אני חושבת שזה חשוב.
רות שיקלר
אני מציעה שנושים הידועים לחברה יישלח להם.
היו"ר ציפי לבני
אבל אם יש מצב שבו מישהו צריך לקרוא את הריבועים האלה בעיתון- - דווקא המובטחים, דרך אגב, פחות מטרידים אותי.
דוידה לחמן-מסר
גם אותי.
היו"ר ציפי לבני
אם יש מישהו שהוא מהותי, והחברה יודעת עליו, שתשלח לו מכתב.
יוסי בן לוי
רק את ההודעה, לא את הדוחות הכספיים.
היו"ר ציפי לבני
כרגע אנחנו בשלב הידיעה - דע לך, אנחנו הולכים להתמזג.
דוידה לחמן-מסר
עם ההודעה הזאת הוא רוצה לקבל מידע. יש בזה משום לפגוע ביכולת הנשיה שלו.
היו"ר ציפי לבני
איפה מוקנית לו הזכות לקבל מידע?
דוידה לחמן-מסר
אני חושבת שלנושה יש זכות לקבל מידע מעצם העובדה ש319- קובע שבית המשפט רשאי להורות על עיכוב ומניעת ביצוע של מיזוג, אם מצא כי קיים חשש סביר שעקב המיזוג לא יהיה ביכולתה של החברה הקולטת. איך הנושה ידע אם יש חשש סביר או לא? תיאורטית, אם נישאר במודל שאת בנית, יש הגדרה, יש הצעת מיזוג לרשם החברות. הוא רץ לבית המשפט על כל מיזוג, כי הוא לא קיבל מידע. בסעיף 326 נאמר שהשר רשאי לקבוע הוראות... ולעניין זכויות נוספות לגבי מידע, שיש למסור לנושים.
רות שיקלר
כתבתי מכתב על זה, וגם התייעצתי עם עורכי הדין שמייצגים אותנו בבתי משפט, והם בפירוש חוששים, וזו גם דעתם, שאם לא יהיה סעיף- -
דוידה לחמן-מסר
לא שמעת אותי עד הסוף. יש סעיף כזה.
היו"ר ציפי לבני
אמרנו שסעיף ההסמכה הכללי הזה בחוק לא מספיק, ונעשה תקנה שמקנה לו גם את הזכות לבקש.
דוידה לחמן-מסר
אני מפנה אתכם לסעיף 7(ב), שזו הפשרה של הדיון הסוער שהיה כאן בהיעדרך. זהו הסעיף המרכזי בעצם: "סירוב של חברה מתמזגת לתת או למסור מידע כאמור בתקנת משנה (א) או סירוב של חברה מתמזגת למסור מידע אחר שביקש נושה מהותי ממנה, שיש לו קשר ישיר ליכולתה של החברה הקולטת לקיים את התחייבויותיה... יהוו עילה לעיכוב המיזוג בידי בית משפט, אלא אם כן קבע בית המשפט כי המידע אינו חיוני להערכת יכולתה של החברה הקולטת לקיים את התחייבויותיה של החברה המתמזגת לאחר המיזוג". זו הצעת הפשרה שהייתי מציעה בכל הוויכוחים על סוגיית המידע, בנוסף לשתי הזכויות שיש כאן, שהיא הזכות לקבלת דוחות כספיים שאתם רוצים לדון בה.
אמיר שרף
האם הזכות לדוחות הכספיים היא לא מותנית?
דוידה לחמן-מסר
הזכות לדוחות כספיים מותנית באמור בסעיף 3. חברה רשאית לא למסור את הדוחות הכספיים, בתנאים הקבועים בסעיף 3(ב). אני מציעה, לאור הסקירה הכוללת הזאת, לקרוא את סעיף 3 מתחילתו ועד סופו.

סעיף 3 (א) "חברה מתמזגת תמסור לנושיה, על פי דרישתם, דוחות כספיים מבוקרים אחרונים של כל אחת מהחברות המתמזגות, שתאריך המאזן הכלול בהם לא יקדם ביותר מששה חודשים ממועד הצעת המיזוג, ואם חלפה תקופה של יותר מששה חודשים מאז תאריך המאזן הכלול בדוחות הכספיים המבוקרים, יצורפו גם הדוחות הכספיים הסקורים האחרונים, ובלבד שתאריך המאזן בדו"ח הסקור לא יקדם ביותר משלושה חודשים מתאריך הצעת המיזוג, לפי סעיף 316 לחוק. לדוחות הכספיים לעיל - זו בקשה של הנושים, אני שמה אותה בכתב מוטה, כי לי היה מאוד קשה לקבל אותה - יצורפו בירורים או הבהרות בדבר החזקות משותפות של החברות המתמזגות, וכן בדבר היקף פעילויות עסקיות הדדיות בין החברות המתמזגות, טרם המיזוג אם היו כאלה.

(ב) חברה מתמזגת רשאית להתנות את מסירתם של הדוחות הכספיים האמורים בתקנת משנה (א), בדרישה מהנושה שיתחייב כלפיה כי לא יעשה שימוש לרעה במידע שקיבל, וכי יעשה בו שימוש רק לצורך המטרה לשמה קיבל את המידע וכן כי לא ימסרו או להעבירו לאחר."

פה שכחתי להכניס את התקנה הנוספת, שהיא דומה לתקנה לגבי זכות המידע, לגבי בעל המניות. בתקנה זו החברה רשאית לסרב, אם היה לזה סוד מסחרי או פרט כספי, או משהו כזה. גם התקנה הזו תיכנס, וכנראה שהיא נשמטה לי במהלך העריכה.
יהושע נאמן
זה מופיע ב185- (ב) "החברה רשאית לסרב לבקשתו של בעל המניה אם לדעתה הבקשה הוגשה שלא בתום לב, או שיש במסמכים הנדרשים סוד מסחרי או פטנט, או שגילוי המסמכים עלול לפגוע בדרך אחרת בטובת החברה".

יש לך את זה גם ב265- (ב) לגבי דירקטור.
רות שיקלר
אבל אז מן הראוי שרק הפרט הזה לא יצורף, ולא כל הדוחות לא יצורפו.
דוידה לחמן-מסר
השאלה של מסירת דוחות לנושים, לאיזה נושים. לפני שתינתן רשות הדיבור לחבריי, אני רוצה לומר שמבחינתי זה לא רלבנטי מה גודל הנשיה כלפי החברה, אלא בעניין הזה מה שחשוב הוא חובו של אותו אדם כלפי עצמו. דיברת על אותו סוכן נסיעות שחברת הנסיעות חייבת לו עשרים אלף שקל, ומבחינתו זה מאוד חשוב לסיום שלו, ואולי מבחינת החברה שנעלמת זה גם היה חשוב, אבל לחברה המתמזגת זה סכום קטן מבחינת הון המחזור שלה, ויכול להיות שהיא לא תעמוד בפירעון התחייבויותיה לנושיה גם כן. לכן, בהיעדר סרגל ברור, ומאחר שנקודת המוצא שלנו היתה שבסיטואציה של מיזוג כן יש מקום למסור דוחות כספיים לרשם, ועמדה זו לא התקבלה, חשבנו שיהיה זה נכון למסור את זה לדרישתו של נושה שפורח, בכפוף לכל ההגנות הללו של החברה, ולא ללכת עם זה לסכום.

קשה להגדיר מה זה נושה מהותי. בפעם שעברה אמרנו חמישים אלף, עכשיו הגדלנו למאה אלף. אפשר להוריד לחמישים אלף, ואפשר להגיד 15% מההון העצמי. מצד שני, עם כל הכבוד לכולם, עובד שחייבים לו חמישים אלף שקל, רוצה לדעת אם ישלמו לו את הכסף הזה. אני לא חושבת שחברה רשאית לסרב למסור לו מידע, אלא אם יש בזה פגיעה. דוחות כספיים זאת לא מלה קדושה. אני מרגישה מאוד מאוד לא נוח ללכת למצב של מיזוג, שבו המחאת החוב מתבצעת, ולנושה אין זכות וטו, ואפילו אין לו את מסירת המידע. הוועד לא מטריד אותי שירוץ לבית משפט, כי יש לו עורך דין, אבל אותי מטריד העובד והספק, והנושים הקטנים שאין להם שום יכולת לקבל את המידע, ושהחברה באופן סיסטמתי תגיד להם שהיא לא מוסרת להם, ועכשיו הם יצטרכו ללכת עם זה לבית משפט, ולי זה מאוד קשה. לכן חשבתי שחברה לא צריכה להתחבא סביב מסך הסודיות.
היו"ר ציפי לבני
מהו הסעיף בחוק שמאפשר את הפניה לבית המשפט?
דוידה לחמן-מסר
סעיף 319.
היו"ר ציפי לבני
אם אני נושה רגיל, אני יכולה לקבל דוחות כספיים.
דוידה לחמן-מסר
נשאיר את הסעיף הזה 185(ב).
היו"ר ציפי לבני
185(ב) בהתאמה לנושים.
דוידה לחמן-מסר
כן.
היו"ר ציפי לבני
סעיף 7(ב) מתייחס גם לנושים מהותיים.
אמיר שרף
צריך לעשות סעיף דומה ל7-(ב) גם לגבי הנושים הרגילים.
היו"ר ציפי לבני
אני מדברת עכשיו על הנושה הרגיל. ואז אני פחות מוטרדת, כי הוא צריך לבקש, החברה אמורה לתת לו, ואם היא לא נותנת, אז יש לו סעד.
דוידה לחמן-מסר
אז הוא צריך ללכת לבית המשפט.
היו"ר ציפי לבני
הוא לא נשאר בלי כלום. קודם כל, היא צריכה לתת לו משהו די משמעותי, דוחות כספיים. זה דבר נכבד.
יוסי בן לוי
מצב שנושה רץ לבית משפט והגיש בקשה, זה מעמיד את החברה במצב שהיא גם צריכה ללכת לבית משפט ולהתחיל להתדיין, ואם העניין של החברה הוא בסופו של דבר לגמור מיזוג מהיר, אז לא תהיה לה התנגדות.
היו"ר ציפי לבני
ברור שבית המשפט הוא לא רק העניין של מה יהיה סוף התהליך, אלא הכוונה היא לתהליך.
ישראל שטראוס
אני מכבד את כל הרעיונות, אבל אני עדיין סבור שאנחנו מפריעים לזרימה השוטפת של החיים. נכון שאם חייבים למישהו חמשת אלפים שקל, וזה כל רכושו, זה המון כסף, אבל בואו לא נשכח שבכל זאת כל הדירקטוריונים צריכים להצהיר שהם בדקו את העניין. זאת אומרת, יש לנו לפחות שני דירקטוריונים שמצהירים. אם זאת הצהרה כוזבת, שנאמרה וגם ביודעין היא כוזבת, בהם בכלל יכולים לצאת לארבע שנים לבית סוהר. הסעיף כמו שהוא כתוב היום, יוצר מצב שאם התעשיה האווירית מחר רוצה להתמזג עם מישהו, ולכל אחד מעשרת אלפים או ששת אלפים העובדים מגיע שקל, כל אחד מהם יכול לדרוש לקבל את הדוחות וההסברים, גם אם הוא יחתום שהוא מתחייב לא להעביר את זה לאף אחד. נדמה לי שההוראה גורפת. אני ער לכך שלמישהו אלף שקל זה אולי הרבה כסף, אבל אנחנו לא נמצאים פה בהליך רגיל. אנחנו נמצאים לאחר שלפחות שני דירקטוריונים חתמו על מה שחתמו, עם תצהיר בפני עורך דין, עם כל האזהרות, עם כל הסיכונים למיניהם, ונדמה לי שאנחנו בקטע הזה עושים פריצה. אני בהחלט סבור שלנושה שזה משמעותי עבורו, שהוא יוכל לקבל החלטה, יוכל לשאול שאלות.
היו"ר ציפי לבני
מה זה לשאול שאלות?
ישראל שטראוס
אם מגיעים לו חמישה מיליון שקל, והוא מקבל תשובות עמומות, ולא מקבל פרטים ראויים, שיפנה לבית המשפט ויאמר מה מגיע לו, ועם כל הכבוד לג'נטלמנים שרוצים לשמור על סודותיהם המסחריים, שבית המשפט ימנה על חשבונם את מי שימנה, כדי שיבדוק אם זה נכון. אני לא חושב שכל אחד שהחברה חייבת לו עשרה שקלים, צריך לעסוק בכל הפרטים העסקיים של החברה.
היו"ר ציפי לבני
אם אני מבינה נכון, אתה אומר שכל ההליך הזה הוא טוב, אבל שיהיה רק ביחס לנושים המהותיים. ואז אני שואלת מה קורה עם הנושה הרגיל, האם הוא לא זכאי לקבל כלום.
ישראל שטראוס
למשל, אם ועד העובדים סבור שיש סכנה למקום העבודה שלו, ועד העובדים ינהג בהליך קיבוצי. הנושה שמגיעים לו חמשת אלפים שקל, שינהג בכללים הנהוגים, כדי להגן על הכסף שלו. שיפנה לבית משפט.
יוסי בן לוי
במסגרת הוראות סעיף 319.
רות שיקלר
הוא לא יכול, כי אין לו מידע.
יוסי בן לוי
למה לא? לבקש את העיקול. זה אחד המקרים הכי בסיסיים להרים את נטל ההוכחה.
היו"ר ציפי לבני
ומה קורה אם לחברה אין חשק להתעסק עם זה, והיא נותנת בטחון אחר?
ישראל שטראוס
לדעתי זה יהיה סעיף שכל אדם שמגיע לו כסף בעוד חצי שנה, יגיד או שאתם משלמים לי את זה היום, או שתתנו לי את הדוחות הכספיים שלכם.
דוידה לחמן-מסר
היושב ראש שאלה אם מגיעים להסכמה אחרת, האם חייבים למסור את הדוחות הכספיים, אז אמרתי שלא צריך, כי מגיעים להסכמה.
ישראל שטראוס
קוקה קולה צריכה להתפשט לפניו בשביל חמשת אלפים שקל?
היו"ר ציפי לבני
חמשת אלפים שקל למישהו זה המון כסף, ומצד שני, אני אומרת לחברה שאם אין לה עניין להתפשט, בבקשה, תני לו עכשיו את החוב.
רות שיקלר
להכניס את זה לחוק זו התערבות של דיני חברות ביחסים החוזיים.
ישראל שטראוס
שיפנה לבית המשפט.
יוסי בן לוי
אני רוצה להציע הצעה פרקטית. אם באמת הכוונה שנאמרה כאן להוציא את סעיף 7(ב) כרגע בתקנה החוצה, כסעיף כללי שחל באופן כללי על כל נושא של עיכוב מידע- -
היו"ר ציפי לבני
זאת בעיה, כי כל אחד יכול לעכב הליכי מיזוג דרך פניה לבית משפט.
יוסי בן לוי
אבל מצד שני, בזה אנחנו פותרים את כל בעיית נושא הדוחות הכספיים, כי עלתה שם הטענה, ואז לא צריך לעשות שום הבחנה בין מהותי ללא מהותי. למה לעשות את ההבחנה הזאת? דוחות כספיים הם חלק מהמידע שצריך למסור. אם תקנה 7(ב) תהיה תקנה כללית- -
רות שיקלר
אל תחזור עכשיו אחורה. זה לקח לנו הרבה זמן והיתה פה הסכמה די כללית בצורך לקבל דוחות.
היו"ר ציפי לבני
כשפונים לבית משפט, סעיף 319 מאפשר עיכוב. סעיף 7(ב) בעצם אומר כך - לי עכשיו אין מידע, אני פונה לבית משפט, ואז בית משפט יוכל לעכב, בגלל שלא נותנים לי מידע, אלא אם כן קבע כי המידע אינו חיוני. השאלה כאן עכשיו היא אחרת משאלת 319. היא עוסקת בכלל בחיוניות המידע.
דוידה לחמן-מסר
היא עוסקת באותה שאלה. היא אומרת ש319- זה הזכות של הנושה.
היו"ר ציפי לבני
319 זה כבר אחרי שיש מידע.
דוידה לחמן-מסר
אין חולק שלנושה יש זכות לבקש לעכב את המיזוג. מאחר שלנושה יש זכות לעכב את המיזוג, בעילה היחידה של חלות פירעון, הרי יש חובה על החברה. מניחים מצב שעל בסיסו הוא יכול היה להגיע למסקנה של החשש לחלות פירעון.
היו"ר ציפי לבני
את כל מה שאת אומרת עכשיו הבנתי, אני רק אומרת שיכול להיות שבמקום להגיע למצב של שני הליכים- -
דוידה לחמן-מסר
זה יהיה הליך אחד. לא יהוו עילה לעיכוב המיזוג, לפי 319. דהיינו, באותו דיון. תוגש בקשה בדרך המרצה, תוגש בקשה למתן צו לעיכוב המיזוג. העילה תהיה חשש לחדלות פירעון. מאחר שלא נמסר לי המידע שביקשתי, הרי שאני יכול לראות בסירוב הזה- -
היו"ר ציפי לבני
בית המשפט דן עכשיו בשאלה האם המידע שאתה רוצה לקבל חשוב או לא חשוב, בשאלת חדלות הפירעון. ונניח שבית משפט קבע שהמידע הזה חשוב, בינתיים יש עוד עיכוב ביצוע. אני קיבלתי את המידע, נגמר התיק, התיק נסגר והלך לארכיון. קיבלתי את המידע, ואז אני אומרת שאסון גדול הולך ליפול עלי, החברה הולכת להיות חדלת פירעון, ואז אני שוב הולכת לבית משפט, ושוב משלמת לעורך דין, ושוב קובעים לי דיון אחרי חמש שנים.
דוידה לחמן-מסר
יש לי פתרון. "אלא אם כן קבע כי המידע אינו חיוני להערכת יכולתה- -"
היו"ר ציפי לבני
אתם לא נותנים לי את החומר, דעו לכם שאני עכשיו פונה, ובלי חומר, בית משפט לא יוכל לדחות אותי כתוצאה מזה שאין לי מידע, ועכשיו בבית משפט האם אתם הולכים להיות חדלי פירעון או לא. אבל זה אותו דיון. זה בעצם אומר שבמקרה שבו החברה לא מוסרת חומר, לא תהיה טענה בפני בית משפט שהוא לא ייגש. אני רוצה לתת לו דרך פתוחה לבית משפט בהיעדר חומר, כי החברה לא נתנה לו את החומר.
דוידה לחמן-מסר
"יהוו עילה לעיכוב המיזוג בידי בית משפט לפי סעיף 319 לחוק, אלא אם כן נוכח בית המשפט כי אין חשש- -
היו"ר ציפי לבני
זאת לא עילה לעיכוב, זו עילה לבקשה.
דוידה לחמן-מסר
"יהוו עילה לעיכוב המיזוג בידי בית המשפט".
היו"ר ציפי לבני
ואז אם הוא נותן לי את החומר, אז יש אישור למיזוג?
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה להכניס את המבחן המהותי של 319. "אלא אם כן קבע כי אין חשש סביר שעקב המיזוג או אי מסירת המידע, לא יהיה ביכולתה של החברה".
היו"ר ציפי לבני
צריכה להיות תקנה שאומרת שנושה זכאי לפנות לבית משפט בהיעדר חומר, ולבסס- -
דוידה לחמן-מסר
אני צריכה להגיד את זה בהיפוך. בגלל ש319- מדבר שנושה רשאי לפנות לבית משפט רק עם חשש, אז אני צריכה להגיד שסירוב של חברה- -
היו"ר ציפי לבני
סירוב של חברה למסור חומר, מהווה חשש סביר כאמור בתקנה 319, אלא אם כן הוכיחה החברה לבית משפט אחרת.
יהושע נאמן
זוהי קביעה מאוד גורפת לפי דעתי.
ישראל שטראוס
תקראי את סוף 319.
היו"ר ציפי לבני
ואולי הוא יגיד שהבטחת הזכות שלך זה אם תקפוץ עכשיו חמש פעמים? אני אגיד עכשיו לבית משפט מה לתת?
ישראל שטראוס
לא, יש הגנה לנושה.
היו"ר ציפי לבני
זה לא שייך למה שאמרתי פה. בהיעדר חומר, כשנושה יגיע לבית משפט, הבקשה הראשונה שההגנה תבקש, זה לדחות את התביעה על הסף, כי אין לו חומר, הוא לא יודע, הוא סתם אומר. אני רוצה להפוך את זה לעילה סבירה.
יהושע נאמן
בעניין הזה צריך אולי להפנות לא רק לסעיף תקנת משנה (א), אלא גם לתקנת משנה 3(ב), כי אם הנושה מסרב לחתום או לקיים את התנאים- -
היו"ר ציפי לבני
אני רוצה עכשיו לדעת איך אני פותרת את הפניה לבית משפט.
יהושע נאמן
אני מדבר על 3(ב). כתוב פה שאני רשאי להתנות. אם הנושה לא מקיים את זה, אני לא יכול לבוא- -
היו"ר ציפי לבני
אני עכשיו במצב הבסיסי, לא התנאה, לא כלום. אתה פונה אליי בבקשה לחומר, כי אתה דואג וחרד.
יהושע נאמן
תחתום.
היו"ר ציפי לבני
לא רוצה לתת לך, כי לא מתחשק לי. אני מדברת עכשיו על האופציה הזאת. אני לא מתנה שום דבר. אתה ביקשת והתחננת, ומסלול המיזוג רץ, ואני סתם לא עונה לך. הבעיה שהועלתה היתה שעל פי החוק, נושה יכול לפנות לבית משפט אם יש לו חשש. בהיעדר חומר, יהיה לו קשה לבסס את החשש. עכשיו אנחנו עוסקים בשאלה איך אנחנו פותחים את השער לבית משפט בפני הנושה המסורב. אני לא דנה עכשיו בשאלת הנושה שהיה צריך לחתום ולא חתם. זה כבר שכלול של הבעיה הראשונה.
רות שיקלר
החוק אומר שצריך למסור מידע לנושים. אנחנו לא ניכנס לפירוט המידע, כי לא נגיע פה להסכמה, ולכן ההצעה היא שחברה מתמזגת תמסור לנושה על פי בקשתו מידע הנוגע באופן סביר להערכה באשר ליכולתה של החברה הקולטת לקיים את התחייבויות החברה המתמזגת, ואחר כך ישנו 6(ב) בנוסח הקודם: "סירוב של חברה מתמזגת, או אי מסירה, יהיה עילה לעיכוב, ואולם בית משפט לא יעכב את המיזוג, אם ראה כי המידע אינו נוגע באופן סביר להערכה".
היו"ר ציפי לבני
מכאן התחלנו את הדיון, ואת זה דידי אימצה. גם זה וגם זה לא פותר את הבעיה במישור הפרקטי. אני רוצה לנסות לאחד את כל העניין הזה, ולא לעשות דיון שלם בשאלה האם המידע מהותי או לא מהותי.
רות שיקלר
אבל אז צריך שיהיה לנושה את הסיפק לבחון את המידע המסויים ולראות את זה.
דוידה לחמן-מסר
בסעיף 7(ב) נאמר: "סירוב של חברה מתמזגת למסור מידע אחר שביקש ממנה נושה שיש לו קשר ישיר ליכולתה של החברה הקולטת... יהוו עילה לעיכוב המיזוג" - במילא זה כתוב כך ב319-. "אלא אם כן קבע בית המשפט כי המידע אינו נדרש, מאחר שלא מצא כי קיים חשש סביר ליכולתה של החברה הקולטת לקיים את התחייבויותיה...". אני מוכרחה לומר שהמידע לא נדרש, לפי הקביעה שלך שאין חשש לחדלות פירעון, ועל ידי כך אני ממזגת את שני ההליכים.
רות שיקלר
אבל המידע לא נודע לנושים. כלומר, אין הם לא יכולים לבחון את זה.
דוידה לחמן-מסר
"אלא אם כן קבע לאחר שמיעת עמדת הנושים באשר למידע שלא נמסר, כי ..."
יהושע נאמן
319 זה נושים.
דוידה לחמן-מסר
לי לא איכפת להגיד: "יהוו עילה לעיכוב המיזוג בידי בית משפט לפי 319 לחוק, כמו שאת מציעה. השאלה היא מה ה-OUTLET. ה-OUTLET פה צריך להיות כפול, כי נניח שבית המשפט מקבל את המידע, ואומר שהמידע טפשי והכל בסדר.
רות שיקלר
אבל שהמידע ימסר.
דוידה לחמן-מסר
לא חובה למסור אותו. אני מצטערת מאוד להודיע לך שבית המשפט רשאי לא למסור לך את המידע כי החברה טוענת שהוא סוד מסחרי או כלכלי או עסקי, והוא יכול לעשות את ההערכה שלו האם זה ראוי, האם יש בזה חשש לחדלות פירעון או לא.
רות שיקלר
זה אומר שבעצם הנושה לא יוכל לבחון על פי שיקוליו אם הוא חשוף.
דוידה לחמן-מסר
נכון.
יוסי בן לוי
יש שיקול של בית משפט.
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה להשאר רגע עם הניסוח שלי: "מאחר שלא מצא לאחר שמיעת עמדת החברה והנושה..."
היו"ר ציפי לבני
בית משפט לא יכול לפסוק בלי ששמע את שני הצדדים.
דוידה לחמן-מסר
לגבי המידע.
היו"ר ציפי לבני
לפי סעיף 319 לחוק, אלא אם שוכנע בית משפט כי לא קיים חשש כאמור. אני נותנת להם פתח. לא קיבלתי הוכחות, פנו לבית משפט כעילה לעיכוב.
דוידה לחמן-מסר
"... שוכנע שהמידע אינו נדרש, מאחר שלא מצא כי קיים חשש..."
היו"ר ציפי לבני
לא, כי ההחלטה שלהם יכולה להיות שהמידע נדרש. יש גם הגיון של תהליך. החברה תגיד שהיא נותנת את החומר, והוא יגיד שיחזרו אחרי שבוע, כדי לומר אם הם עומדים על השארת התביעה, או שהם מוחקים אותה. לחברה הרי יהיה עניין. דרך אגב, את יכולה לכתוב: "אלא אם שוכנע כי המידע אינו רלבנטי, או ש..."
דוידה לחמן-מסר
נכון.
יוסי בן לוי
זה מפסיק להיות 7(ב) וזה הופך להיות סעיף כללי?
דוידה לחמן-מסר
כן.
היו"ר ציפי לבני
יכול להיות שבית המשפט יגיד שלחמשת אלפים שקל לא צריך את הדוחות. יש כאן מסלול של הליך של בית משפט, של לוח זמנים? יש דרך שזה יהיה בדרך המרצה?
דוידה לחמן-מסר
אני אבדוק את זה. אני קוראת שוב: "סירוב של חברה מתמזגת... יהוו עילה לעיכוב המיזוג בידי בית משפט לפי סעיף 319 לחוק, אלא אם כן שוכנע בית המשפט כי המידע אינו נדרש, או כי אין חשש באשר ליכולתה של החברה הקולטת, לקיים את ההתחייבויות של החברה המתמזגת.
היו"ר ציפי לבני
השאלה אם יש דרך שהחברה יכולה לבקש הבטחת זכויות בהליך ביניים.
דוידה לחמן-מסר
זה הכל יהיה בהליך ביניים.
היו"ר ציפי לבני
אני מדברת עכשיו על הנושה, שאנחנו לא רוצים לדאוג לאינטרסים שלו. אם הוא הולך לבית משפט, בכל הליך העיכוב הזה, חייב להיות כאן סעדי ביניים.
דוידה לחמן-מסר
לכן כתבתי הליך בדרך המרצה.
היו"ר ציפי לבני
תוך כמה זמן הרשם אמור לאשר מיזוג?
דוידה לחמן-מסר
שישים יום.
יהושע נאמן
שבעים יום.
היו"ר ציפי לבני
זה בעצם אומר שאם בית משפט עוד לא דן, המיזוג לא אושר.
דוידה לחמן-מסר
זה סעד דחוף.
יוסי בן לוי
הסעד הדחוף יינתן מיידית, השאלה מתי ייקבע הדיון לדיון- -
דוידה לחמן-מסר
זה לא משנה, כי אז התמריץ של החברה להסכים.
היו"ר ציפי לבני
החברה צריכה לפנות במסגרת סעד דחוף כזה, ולבקש חלופה לבטוחה, כלומר, להגיד: אל תעכב אותי, תן לו בטוחה חמשת אלפים שקל, ובינתיים אני מתמזג.
דוידה לחמן-מסר
אין מה לדון, לכן זה לא רלבנטי. היא תגיש בקשה לתביעה, וזה יכול לעצור מיזוגים, אין ספק. עכשיו אנחנו חוזרים לסוגיית הנושים. אם כך, אנחנו צריכים להכריע בשאלה למי למסור את הדוחות הכספיים. אפשרות אחת היא למסור את זה רק לנושים המהותיים, כאשר נושה מהותי מוגדר בסכום של בין חמישים למאה אלף שקל, או 15% מההון העצמי, בהנחה שנוכל להגיע כאן להסכמה שהפריט של הון עצמי כן יופיע בהצעת המיזוג לגבי כל אחת מהחברות. אני חשבתי שהפריט של הון עצמי כפי שהוא הופיע בדוחות האחרונים, כן צריך להיות מפורט בהצעת המיזוג. זה לא בהכרח קיים במדינות אחרות. אם גוזרים מזה את הנושה המהותי, אז טוב, כי זה פריט מפורט. אם אתם אומרים סתם הדוחות הכספיים 15% והוא לא קיבל את הדוחות הכספיים, איך הוא יידע מתי הוא מהותי או לא?
ישראל שטראוס
אני לא חושב שללשכת רואי חשבון יש בעיה. מספיק שיהיה כתוב דוחות כספיים. האמיני לי שבמקרים הרלבנטיים, בחברות הגדולות זה תמיד מותאם, ובחברות הקטנות זה ממילא לא חשוב, כי לרוב הם עובדים עם הלוואות בעלים, ולא עם הון עצמי. בחברות פרטיות זה מאה אלף שקל. זה נראה לי רף נמוך, אבל מקובל עליי.
דוידה לחמן-מסר
אבל אם יש הלוואת בעלים של מאתיים מיליון, מה זה עוזר לי?
יוסי בן לוי
אם עכשיו שמנו את הסעיף שעכשיו דיברנו עליו כל כך הרבה, לגבי הנושא של זכות המידע והאפשרות ללכת לבית משפט, אז למה צריך להפריד את נושא הדוחות הכספיים באופן מיוחד לגבי הנושים? אני גם פונה להתנגדות אם היתה בכיוון הזה.
דוידה לחמן-מסר
אני רוצה להסביר למה. אני לא רוצה לנהל את כל מערכת המיזוגים בישראל דרך בתי המשפט.

אני רוצה למחוק את סעיף 3(ב).
רות שיקלר
אנחנו חושבים שזה מידע חשוב.
דוידה לחמן-מסר
יש לך מקום לדרוש אותו.
רות שיקלר
יש דרישות סף, והדרישות האלה הן מאוד חשובות ומאוד משמעותיות. אני לא חושבת שיש פה הגזמה.
דוידה לחמן-מסר
יש להבחין בין החזקות משותפות ועיסקאות משותפות. אני חושבת שהחזקות משותפות כן, כי- -
ישראל שטראוס
שני הדברים הם פריטים בלתי חשובים לנושה, כי זה לא אומר שום דבר על כושר הפירעון של החברה.
היו"ר ציפי לבני
לא היית בדיון הקודם, בו דיברנו על הדוחות הכספיים, ונאמר כאן שבהיעדר הנתונים האלה, אי אפשר בעצם לעשות שכאילו החברה כבר ממוזגת. לא לוקחים אחד ועוד אחד. שאלנו, אם כך, מה הנתונים. אמרו הנושים שזה מה שיכול לעזור להם. שמענו, יש בזה עוד נטל נוסף. שמענו את ההערה שלך. בכל מקרה יכולים להיות המקרים שזה לא רלבנטי לגמרי, יכולים להיות המקרים שזה רלבנטי מאוד.
ישראל שטראוס
שמעתי היטב את חנן קרמר לא בדיון האחרון, אלא זה שלפניו, כשהוא אמר שהוא רוצה לראות איך זה יהיה בעתיד. הוא אומר שאולי כתוצאה מהמיזוג יסגרו מפעל אחד.
היו"ר ציפי לבני
לא היית בדיון הקודם, ודנו על זה בפירוט. בואו נעבור הלאה.
דוידה לחמן-מסר
אני מבקשת להתייחס עכשיו לסעיף 3(ג).
יהושע נאמן
בסעיף 3(ב) אני רוצה שתהיה התחייבות לשמירת סודיות מפורשת. אין פה התחייבות לשמירת סודיות.
היו"ר ציפי לבני
אוקיי.
אמיר שרף
אנחנו מדברים כרגע על גילוי של דוחות כספיים לכל הנושים, מהותיים ומובטחים?
דוידה לחמן-מסר
כל נושה מובטח הוא נושה מהותי, אבל לא כל נושה מהותי הוא נושה מובטח.
אמיר שרף
אבל הגדרה של מהותי חייבת לכלול גם מובטחים, כי גם לעניין מידע נוסף בתקנה 7 הם לא נכנסים.
דוידה לחמן-מסר
תקנה 7 תהיה כללית לגבי כל הנושים.
היו"ר ציפי לבני
עצם זה שהוא נושה מובטח, לא יכולה להפוך אותו למהותי. אין שום קשר בין שני הדברים.
דוידה לחמן-מסר
בסעיף קטן 3(ג) יש בעיה. זה דבר שחנן ביקש אותו. בסעיף נאמר: "בנוסף לאמור בתקנת משנה (א), אם סבר הדירקטוריון כי מאז תאריך המאזן חל אירוע שעשויה להיות לו השפעה מהותית, יצרף לדוחות הכספיים את התייחסותו לאירוע". אני לא יודעת מה זה התייחסותו לאירוע. שמנו פה כבר את הזכות לקבלת דוחות כספיים, ואת הזכות לקבלת דוחות סקורים. אם חל אירוע מהותי שיכולה להיות לו השפעה מהותית, אנחנו נכנסים פה למסכת של הערכה, של חוות דעת דירקטוריון. יש לי חוות דעת דירקטוריון שמיזוג לא יגיע לחדלות פירעון, אז אני מציעה לבטל את סעיף (ג), ולהשאר עם הסיפור של המידע הרחב, של אפשרות לעכב ביצוע. אני מסבירה שלמרות התנגדותם של הנושים, זה מאוד קשה לקבל התייחסות של הדירקטוריון ומה משמעות ההתייחסות הזאת, אם זה כן או לא מטיל חובה משפטית. אני לא יכולה לחשוף את הדירקטוריון בהתייחסות הזאת לחובה כלפי הנושים. זה נראה לי לא מוצדק.
רות שיקלר
אנחנו דיברנו על זה ואמרנו שאנחנו צריכים את הקטע הזה לא בגלל אחריות הדירקטוריון כן או לא, אלא בגלל מעבר הזמן שלא מכוסה, לא בדוחות השנתיים ולא בדוחות הסקורים.
היו"ר ציפי לבני
בזמנו אמרתי דוח אחרון, ותציינו אם יש אירוע.
דוידה לחמן-מסר
דוחות סקורים בחברה פרטית, זה גם כן חשוב.
היו"ר ציפי לבני
בדיון הקודם חשבתי בקול רם, שאם אני לוקחת דוח כספי שנתי אחרון, ועבר פרק זמן, אז ראוי שהדירקטוריון יציין אם ידוע לו משהו שהוא משמעותי, ואז הנושה יכול להגיד שיש כאן משהו משמעותי.
רות שיקלר
מבחינה עניינית, ודאי יש לזה מקום. לחלופין, אני אומרת שאנחנו כל הזמן דיברנו על שישה חודשים ועל שלושה חודשים, המיזוג מול הדוחות. כאן, בהצעה שהספקנו כרגע לראות, כתוב הצעת המיזוג. הצעת המיזוג היא שבעים יום לפני המיזוג. אני מבקשת שלחלופין בואו נקטין את הזמן, את פער הסיכון. אני מבקשת שבמקום ממועד הצעת המיזוג, זה יהיה ממועד המיזוג הצפוי, כי מירוץ הזמן מתחיל מהרגע שהולכים לרשם.
היו"ר ציפי לבני
איפה את קוראת?
רות שיקלר
בסעיף 3(א). כי אז לפחות אנחנו מצמצמים את טווח הזמן.
דוידה לחמן-מסר
כשאת מבקשת את ההודעה לנושים- -
רות שיקלר
אז שזה יהיה ארבעה חודשים ולא שישה. אפשר לפתור את זה באיזשהו אופן.
דוידה לחמן-מסר
ישראל, אנחנו עשינו את זה, כי חברה חייבת להגיש דוחות כספיים מאושרים לפי סעיף 180 או שישה או תשעה חודשים לאחר ה31- בדצמבר. קיצרנו מהתשעה לשישה. בעקבות זה אני רוצה לקצר את זה עוד יותר. אמרנו שיש שישה חודשים, פלוס דוחות סקורים מתאריך הצעת המיזוג, שזה הזמן שבו מקבלים את המידע.
היו"ר ציפי לבני
אני לא בטוחה שאני רוצה גם וגם.
רות שיקלר
בתקנות המיזוג, שזה לא מה שאנשים ביקשו, אז בפירוש היה סעיף 2(ב). בואו לפחות נכלול אותו. על אף האמור בתקנת משנה (א), אם סבר דירקטוריון חברה מתמזגת, וכו', כי חלה הרעה מהותית במצב החברה בפרק הזמן הזה, אז שעל זה הוא ידווח.
היו"ר ציפי לבני
הדירקטוריון צריך להגיד לי את השורה האחרונה. הוא צריך להגיד שאחרי הכל זה בסדר.
רות שיקלר
מדובר בהרעה מהותית לעומת הדוחות. זה הכל ביחס לדוחות.
היו"ר ציפי לבני
אבל זה לא שייך ל2-.
רות שיקלר
עברתי למשהו אחר. היו לי שתי הערות. הערה אחת לקצר את הזמן, כי הצעת המיזוג ממנה ועד המיזוג זה שבעים יום, אם אין התערבויות בדרך.
דוידה לחמן-מסר
אף פעם לא דיברנו על שישה חודשים. יש תאריך. הוא מגיש ב1- בינואר הצעת מיזוג, והוא צריך שיהיו לו דוחות כספיים מבוקרים ל30- ליולי. הוא לא יכול לתת מעבר לזה. בחודש מאי יהיו לו דוחות מבוקרים ל31- בדצמבר, פלוס דוחות סקורים.
רות שיקלר
אם טענתי זו לא מתקבלת, אז אני חוזרת לטענה הראשונה שיש חשיבות יותר גדולה לתת השלמה מעבר לדוחות השנתיים או הסקורים. אם אתם לא מקבלים את ההצעה שלי, אז לפחות ב2-(ב), יש את מה שהיה בתקנות המקוריות, ואני לא רואה שום סיבה להוריד את זה.
יהושע נאמן
אין משמעות לעניין הזה. זה 315.
היו"ר ציפי לבני
אבל 2 מתייחס לדוחות הכספיים- -
דוידה לחמן-מסר
יש כאן סעיף של מידע, והנושה המהותי רשאי לקבל מידע אחר, ולא יכול להיות מצב שבו נעכב מיזוגים רק על בסיס חוסר דיוק של יכולת ההערכה של הנושה בסיטואציה הזאת, כשיש לנו את הסעיף לעכב את המיזוג בכלל.
רות שיקלר
אבל זה לא שייך לזה.
היו"ר ציפי לבני
אני צריכה ללכת. אני מודה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:00

קוד המקור של הנתונים