ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 25/10/1999

חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (דחיית תחילה), התש"ס-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/1052

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
25.10.1999

פרוטוקולים/ועדת חוקה/1052
ירושלים, כ"ב באב, תש"ס
23 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 23
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, ט"ו בחשוון התש"ס (25 באוקטובר 1999), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין - היו"ר



צחי הנגבי



נחום לנגנטל



אופיר פינס-פז



דליה רבין-פילוסוף
מוזמנים
עו"ד יהודית קארפ
- משרד המשפטים, המשנה ליועמ"ש


עו"ד ענת אסיף
- משרד המשפטים, מחלקת ייעוץ וחקיקה


סוקיינה קשקוש
- משרד המשפטים, מתמחה


עו"ד חנה קלר
- המשרד לביטחון פנים, יועמ"ש


מפקח מאיר דב ברקוביץ
- המשרד לביטחון פנים, קצין מדור נוער


סנ"ץ סוזי בן-ברוך
- המשרד לביטחון פנים


נאוה קידר
- משרד העבודה והרווחה, מנהלת שירות מבחן לנוער


ד"ר דבורה הורביץ
- משרד העבודה והרווחה, סגנית מנהלת שירות מבחן לנוער


עו"ד הילה עובדיה
- הנהלת בתי המשפט, סגנית העוזר המקצועי למנהל בתי המשפט


עו"ד לימור סולומון
- המועצה הלאומית לשלום הילד
יועץ משפטי
שלמה שהם
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
מתמחה ליועץ המשפטי
הראל ארנון
קצרנית
אסתר מימון
סדר היום
הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998-

הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998-
היו"ר אמנון רובינשטיין
בוקר טוב. הישיבה פתוחה. הנושא שלנו היום הוא הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998-.

מציגה את הצעת החוק מטעם משרד המשפטית גברת יהודית קארפ.
יהודית קארפ
אני שמחה שההצעה עלתה על סדר-היום, אחרי שהיא שכבה, לטעמי, יותר מדי זמן פה בוועדה, משום שהנושא שלנו הוא נושא בעל חשיבות חיונית ביותר לעבודה עם ילדים - - -
דורית ואג
עבר שבוע בדיוק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היא לא אמרה "בוועדה".
דורית ואג
היא אמרה "בווועדה", אני שמעתי את המילים. שבוע ימים זה הרבה?
יהודית קארפ
לא, בכנסת הקודמת.
דורית ואג
זה עבר ממש בשלהי הכנסת הארבע-עשרה, אחרי שכבר החליטו על מועד הבחירות.
אמנון רובינשטיין
בוועדה, ההצעה היתה שבוע ימים.
יהודית קארפ
הנושא הוא מתן אפשרות לבית המשפט להתרשם ישירות מעדותו של קטין, ילד שמוגדר לפי החוק עד גיל 14, שנפגע בעבירת מין או בעבירות אחרות של אלימות על-ידי הוריו.

המצב המשפטי היום הוא, שלפי החוק יש חובת הקלטה של העדות, אבל בתי המשפט, כשהם צריכים להחליט אם להרשיע עבריין על סמך עדות שהם לא שמעו וראו במו עיניהם את סימני האמת של העדות, אלא הם ניזונים מעדות של חוקר הנוער שמביא לפני בית המשפט את הערכתו על העדות של הקטין, מתקשים באופן טבעי להרשיע.

האיזון שנמצא בין זכויותיו של העבריין לבין זכויותיו של קורבן העבירה, הקטין, והאיזון הנכון למערכת הצדק, האפשרות לעשות שימוש באמצעי הטכניקה המודרניים כך שייראה כאילו הילד מעיד בבית משפט, למרות שחקירה נגדית הוא לא נחקר, היא האיזון הנכון יותר כדי שבית משפט יוכל גם להרגיש שהוא עושה צדק.

זה עיקר החוק. שאר הסעיפים מסתובבים סביב לעיקרון הזה, והם עוסקים בין השאר גם במה עושים בקלטות הווידאו, איך מבטיחים שלא ייעשה בהן שימוש לרעה, וכן, כל מיני תיקונים טכניים שהם תוצאה של הניסיון של העבודה של חוקרי הילדים.

אגב, יש בהצעת החוק הצעה לשנות את שם האחראים לגביית עדות הילדים מחוקרי נוער לחוקרי ילדים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הנושא של חקירה נגדית לא בא על פתרונו.
יהודית קארפ
הנושא של החקירה הנגדית לא בא על פתרונו. אני יושבת בראש וועדה ששותפים לה גורמים שונים, לרבות לשכת עורכי-הדין, האגודה לזכויות האזרח, הגורמים הממשלתיים השונים, כשמטרת הוועדה הזאת היא למצוא דרכים אלטרנטיביות שיאפשרו להעיד את הילד בצורה שתהיה מוגנת, ושיאפשרו להרחיב את שיקול הדעת של חוקר הילדים לאפשר את עדות הילד ולהגיע קרוב ככל האפשר למשפט בהליך רגיל, יחד עם שמירת ההגנות על הילד וריכוך המצב שלו בבית המשפט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הצעת החוק הזאת לא משנה את הדין הקיים.
יהודית קארפ
היא משנה את הדין הקיים במובן הזה שהיא קובעת למעשה חובה להגיש את העדות הזאת בדרך שמוקלטת בווידאו, אלא אם התקיימו תנאים שהחוק מונע אותם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה השינוי הטכני שדיברת עליו, אבל הוא לא משנה את דיני הקבילות והראיות.

היועץ המשפטי של הוועדה.
שלמה שהם
ההצעה הזאת במקומה. צריך לזכור שהצורך שלנו והרצון שלנו, העז, להגן על ילדים, שהוא לגיטימי וחשוב והוא בהחלט חיוני, גרם לא אחת לזיכוי, משום שהשופטים חששו מאוד להרשיע באמצעות תמליל החקירה הנגדית, בלי שהם מתרשמים בישיבות מן הקטין. נכון שקלטת אודיו, שהיתה ההתקדמות הקודמת, פתרה חלק מן הבעיה, אבל עדיין הדבר הזה לא פתור לגמרי. בסופו של דבר, אין ספק שבאיזון, גם אם חלילה מישהו יכול לצאת זכאי כתוצאה משום שהראיות לא מספיקות, ברור שההליך הזה עדיף על פני פגיעה בשלומו של הקטין כתוצאה מהמשפט, שלא פעם הוא טראומטי וקשה.

צריך לזכור שהחוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) הוא חוק די מצומצם, הוא איננו מגן על קטין שהיה עד, למשל, למעשה אלימות שנעשה בין הוריו; הוא איננו מגן על קטין שהיה עד למעשה אלימות בכלל, לרצח, או מקרים אחרים; הוא איננו מגן על קטין שהיה עד למעשה לעבירה נגד המוסר שהוא היה עד לה, אבל שלא נעשתה בגופו, וכן הלאה. זה נושא קשה מאוד.

מניסיוני אני יכול לומר שהיו בעיות קשות מאוד עם העניין הזה. אתה צריך לשמוע עדות של קטין בן 10 או 11 על אלימות קשה מאוד של אב נגד אם, שהוא היה נוכח לה, ולמעשה החוק הזה לא נותן לו הגנה. הדבר הזה בעייתי וקשה, שלא לדבר על סיטואציות ותיקים פליליים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
באיזה גיל היה הילד? עד 14, או בין 14 ל18-?
שלמה שהם
גם בגיל 14.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עד 14 החוק עונה.
שלמה שהם
סעיף 2 לחוק אומר כך: אין מעידים ילד על מעשה עבירה נגד המוסר, שנעשה בגופו, בנוכחותו...". סעיף 2(א) אומר: "בעדותו של קטין, המעיד נגד הורהו במשפט פלילי בשל עבירה 3, 4, 5" וכן הלאה , רשאי בית המשפט שלא בנוכחות ההורה. זה עדיין לא פותר את כל הבעיה.

אביא דוגמה אחת. לקחו ילד שהאב רצה להשתמש בו במלחמה נגד האם, האב היה מואשם בעבירה פלילית קשה נגד האם, והאב עשה את כל המניפולציות האפשריות כדי להעיד את הילד. יכול להיות שסעיף 2 נותן הגנה שהאב לא יהיה נוכח, אבל סניגורו שם, וסניגור, אנחנו יודעים, הוא יכול לחקור לפעמים חקירות קשות מאוד. הנושא הזה הוא בעייתי. יש בעיה שכתוצאה מכך אנחנו יכולים גם לפגוע בראיות, ואולי לפספס את העניין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה קורא לתיקון נוסף בחוק.

חבר הכנסת אופיר פינס, ואחר כך חבר הכנסת נחום לנגנטל.
אופיר פינס-פז
ראינו השבוע את הקלטת של החקירה של נמרודי. נמרודי זה נמרודי, למרות שגם העניין הזה מסובך מאוד ומורכב מאוד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גם על זה יהיה דיון.
אופיר פינס-פז
אני שואל את עצמי שאלה אחרת: נניח שהקלטת של אותו ילד יוצאת - - -
צחי הנגבי
הצעת החוק אוסרת על זה בפועל.
אופיר פינס-פז
אוסרת באופן מפורש?
יהודית קארפ
כן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
השאלה היא אם חוקים מופעלים, זו הבעיה במדינת ישראל. יש גם הוראה של המשטרה שאוסרת על כל הדלפה לתקשורת במהלך חקירה. אז מה?! דיברתי עם השר לביטחון פנים, הוא אומר: ההוראה קיימת.
צחי הנגבי
אבל פה אין אפשרות לעשות שימוש בקלטת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אולי צריך להרחיב את זה.

חבר הכנסת נחום לנגנטל.
נחום לנגנטל
האם יש הוראה בחוק שצריך להסביר לילד שמצלמים אותו ועושים לו את הפעולה הזאת? אם אני מבין נכון, אין את החובה הזאת. יש חובה, בוודאי לילד שמבין, ילד בן 12, 13 - אם כי גם ילד בן 3 מבין - להסביר לו שמצלמים אותו.
דבורה הורביץ
זה חלק מהנוהל שלנו. זה רשום באופן מפורש לגבי החקירה באודיו. חייבים להסביר לו.
נחום לנגנטל
זה חלק מזכויות הפרט של ילד.
יהודית קארפ
יש בחוק תשובה. מעבר לנוהל, ואני באמת מציעה שתשמעו איך הדברים מתנהלים, יש בהצעה התייחסות לרצונו של הילד, שהחקירה תוקלט או לא תוקלט, משום שאחת העילות לאפשר הצגת העדות בהקלטה קולית או בכתב היא סירובו של הילד שהחקירה תוקלט בווידאו או שתוקלט בהקלטה קולית.
נחום לנגנטל
איפה זה?
יהודית קארפ
זה בסעיף 5(א) להצעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משרד המשפטים הכין הצעה כללית על הקלטה בווידאו?
צחי הנגבי
הפצנו אותה בשעתו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
על-פי המלצות ועדת גולדברג?
צחי הנגבי
על-פי המלצות ועדת גולדברג.
יהודית קארפ
ההצעה הופצה בשעתו, ויש קשיים תקציביים שבגללם ההצעה לא מקודמת.

רציתי להוסיף לסוגיה של הרחבת ההסדר הקיים היום, והוספת עבירות או הוספת סיטואציות. בדרך כלל אנחנו נוהגים בזהירות רבה בשינוי החוק הזה, משום שהאיזון שהוא מקיים הוא איזון שנתון בוויכוח מצדם של אלה שטוענים לזכויות החשוד בעבירה, משום שחוסר היכולת לחקור חקירה נגדית הוא סטייה מאוד מהותית מההליך הרגיל.
האיזון לטובתו של הילד במדינת ישראל הוא יוצא דופן בהשוואה למדינות אחרות בעולם, אם כי היום יש מגמה הרבה יותר מובהקת במדינות ללכת לקראת קורבנות העבירה ולמצוא דרכים מאזנות, אף שהמשפט המקובל עד עכשיו ראה בחקירה הנגדית חזות הכול.

אנחנו הפצנו לאחרונה תזכיר חוק, שהמגמה שלו הוא לתקן עיוות מסוים שיש בחוק הקיים, והוא, העובדה שהילד לא יכול להעיד במסגרת חקירת ילדים על עבירות נלוות לעבירות מין. עם התוצאה המאוד קשה, שהתביעה, אם היא לא רצתה להעיד את הילד, היתה צריכה לוותר על עבירות אחרות שנעברו בגופו של הילד, או שהילד היה עד להן במהלך העבירה - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
שלא היו עבירות מין.
יהודית קארפ
לצורך כך הפצנו הצעת חוק, והצעת החוק גם מרחיבה את ההסדר של חוקר הנוער. רצינו ללכת בזהירות רבה, ולכן התייחסנו רק לילדים עד גיל 6 שנחקרים על עבירת אלימות שנעברה כלפיהם, לא רק בידי האחראים להם, אלא גם בידי זרים, משום שסברנו שיש קושי גדול מאוד להביא את עניינם של קטינים כאלה בדרך המקובלת של עדות.

הפצנו את הצעת החוק הזאת, אבל הוועדה ממשיכה לעבוד ולבחון את הצעת החוק במגמה לראות איך אפשר לשפר אותה כדי שנמצא איזונים יותר טובים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שלמה שהם.
שלמה שהם
בנושא של עדות של קטין, כשהקטין הוא רק עד, ומעשה העבירה לא נעשה בגופו, זה צריך להיות קל וחומר. זאת אומרת, אם קטין היה עד למעשה אלימות, שהוא לא צד לו, ולא קורבן לו, הוא נכנס פה לסיטואציה מאוד מאוד קשה. לפעמים זה יכול להיות מעשה אלימות שהוא היה עד לו, לאו דווקא בתוך משפחתו, אלא מחוץ למשפחתו. במקרה כזה הוא זכאי להגנה לא פחות מאשר בחוק הזה. הוא לא עבר טראומה בעצמו ובגופו, לא נעברה עבירה בגופו, אבל עצם זה שהוא היה, במקרה או לא במקרה, נוכח במעשה עבירה, הוא עובר לפעמים מסכת ייסורים קשה מאוד, עם איומים, עם השפלות, ודברים מאוד קשים. יכול להיות שגם מבחינת אכיפת החוק, הנזק שייגרם לאכיפת החוק, הוא לא כל כך גדול בעצם העניין של עדות. זה דבר ראשון.

דבר שני, בנושא של עבירות אלימות. לא פעם עבירת אלימות היא טראומטית, אני לא רוצה להגיד אם היא יותר טראומטית ממעשה מגונה או פחות טראומטית, תלוי באיזה מעשה אלימות מדובר. אם זה מעשה אלימות קשה בגופו של הקטין, הטראומה היא קשה מאוד, והצורך שלו אחר כך לחזור ולשחזר את המעשה בבית המשפט ולהעיד על זה בחקירה, ואחר כך בחקירה נגדית, הוא קשה.

אני סבור, שבסופו של דבר מערכת האיזונים באה להגן על הקטין מפני ההליך הזה. גם אם זה בסופו של דבר פוגע קצת - הפגיעה היא לא רבה, כי הרי השופטים נזהרים, ויש היום את האפשרות להקליט בווידאו - בשיטה האדברסרית. גם לפי סעיף 176 לחוק סדר הדין הפלילי, בהרבה מאוד דברים עזבנו היום את השיטה האדברסרית, הולכים יותר לשיטה האינקוויזיטורית. אכן, חקירה נגדית בעניין הזה היתה דבר קדוש בעינינו, בלימודינו באוניברסיטה וכן הלאה, אבל יכול להיות שהגיע הזמן לעזוב את זה בגלל אינטרסים חיוניים, אני לא מדבר באופן כללי, שהם באמת קשים. זאת אומרת, מי שחווה חקירה נגדית בבית משפט יודע מה יכול סניגור טוב לעשות לקטין בחקירה כזאת. הוא יכול לבלבל אותו עד כדי כך שהוא לא ידע בעצמו מה אמת ומה שקר, במיוחד קטין שהוא יותר צעיר ולא כל כך ער, מדברים על גילאים צעירים, לא על גילאי 18-17. אני סבור שבהחלט ראוי שיתחשבו בעניין הזה.
אופיר פינס-פז
השאלה איך בית המשפט יפנים חוק כזה.
שלמה שהם
אני אומר מה המחיר, ואמרתי קודם: נכון, שכאשר קטין לא נחקר - עוד לפני שהיו הקלטות אודיו, היו רושמים - חוקר הילדים היה רושם, ולשופט למעשה לא היה שום כלי להתרשם מהעדות של הקטין. אני מעריך שאחוז הזיכויים כתוצאה מכך לא היה הרבה יותר גדול מהרגיל, היה משהו בשוליים, כששופט אמר: אני הולך להאשים אב במעשה מגונה בבנו, בעבירות חמורות מאוד, אני אזהר מאוד. אבל בהרבה מאוד מקרים סמכנו על חוקרי הילדים, יש על זה פסיקה של שלמה לוין ואחרים, אני לא אכנס לכך עכשיו, שאומרים: כזה ראה וקדש. חוק הילדים בעניין הזה הוא ידו הארוכה של בית המשפט, צריך לסמוך עליו. לכן באיזונים, הדבר הזה בהחלט ראוי, ויש מקום לחשוב עליו.
נחום לנגנטל
לגבי הנושא של הסודיות, סעיף 6, עד מתי זה חל על המפרסם?
שלמה שהם
לא יפרסם, זה לא יפרסם. אין על זה התיישנות.
יהודית קארפ
ההתיישנות נכנסת לפעולה אחרי עשיית המעשה, היא לא בהקשר לאיסור.
נחום לנגנטל
אחרי 15 שנים או 20 שנים הוא כן יפרסם?
יהודית קארפ
לא, אלא עם רשות מבית משפט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש מישהו שיש לו הסתייגות מהדברים של גברת קארפ?
צחי הנגבי
יש נהלים, שלא קשורים בחוק, לגבי ביעור קלטות אודיו.
דבורה הורביץ
יש נהלים שלנו. לא ביעור, אבל אחרי חמש שנים אנחנו מכניסים לארכיב, שיש עליו שמירה מיוחדת, וסיווג מיוחד. זה חלק מהנהלים של שמירת מידע.
נחום לנגנטל
מה אתם עושים עם זה אחרי זה?
דבורה הורביץ
משמידים את זה, נדמה לי, אחרי 15 שנה, אלה הנהלים של שמירת מידע, זה כולל את כל המסמכים של המשרד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אנחנו נתחיל לקרוא סעיף סעיף בהצעת החוק.

(קורא סעיף 1 בהצעת החוק.)

אני רוצה להזכיר שילד זה עד גיל 14, זה לא קטין.

(קורא סעיף 2 בהצעת החוק.)

אני מצביע על סעיפים 1 ו2-. מי בעד?

הצבעה

בעד סעיפים 1 ו2- להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיפים 1 ו2- להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבלו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
(קורא סעיף 3 בהצעת החוק.)

מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 3 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 3 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 3 נתקבל.

(קורא סעיפים 4 ,5 ו6- בהצעת החוק בהצעת החוק.)

מה אומר סעיף 10 בחוק לתיקון דיני ראיות?
ענת אסיף
(קוראת סעיף 10 בחוק תיקון דיני הראיות.)
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה זה אומר?
יהודית קארפ
יש לסמכות שופט הנוער, גם אם הוא מאשר עדות של ילד, לדרוש שהחקירה תופסק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה זה "חקירה נוספת של ילד"?
יהודית קארפ
חקירה נוספת היא חקירה שבאה אחרי חקירה ראשונית, והיא תוספת לחקירה שלו. זאת אומרת, אנחנו רוצים לומר שבכל שלב שחוקרים ילד החקירה צריכה להיות מתועדת.
דבורה הורביץ
יש סמכות לכל אחד מהצדדים בבית המשפט לבקש השלמת חקירה של הילד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא עוסק בחוק העיקרי, רק בחוק הזה. החוק העיקרי, אם רוצה משרד המשפטים לתקן, יביא הצעת חוק.
דבורה הורביץ
אבל זה מתייחס לאותו סעיף, זה מתייחס לחקירה נוספת.
צחי הנגבי
מה קורה כשהילד מסרב לסרב לתעד את הסרוב לתת עדות?
יהודית קארפ
אני מבקשת שמשרד העבודה והרווחה ישלים, אם בכלל נתקלו בסיטואציה הזאת.
דבורה הורביץ
הנוהג הקיים הוא, שהמכשיר מופעל לפני כניסת הילד לחדר, וכשהילד נכנס הוא מקבל הסבר לגבי הווידאו ולגבי הצורך להקליט את החקירה. זה חלק מפרוטוקול כתוב שלנו, שמשתמשים בו ככתבו וכלשונו. אם הילד אומר: לא רוצה לדבר, בדרך כלל נעשה איזה משא-ומתן אתו, ניסיון לשכנע אותו, ולהבין למה הוא מתנגד. אני יכולה לדבר על כ4,500- חקירות בשנה, שמתוכן פחות מחמישה סרבו להיות מוקלטים. אני מדברת על שלוש, ארבע השנים האחרונות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש הערות לסעיף 5א המוצע?

מי בעד קבלת סעיף 5א המוצע?

הצבעה

בעד סעיף 5א להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 5א להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- התקבל.
אופיר פינס-פז
אדוני היושב-ראש, אני חייב ללכת באופן בלתי-צפוי. שמעתי את הדברים של שלמה שהם, ואני מזדהה איתם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נרשום בפרוטוקול "בקשה למשרד המשפטים".
אופיר פינס-פז
אם זה מתקבל, על-פי החלטת הוועדה - מצוין, אם לא - אני מבקש להגיש על העניין הזה הסתייגות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רציתי גם לדבר על סעיף 6 לחוק העיקרי.
אופיר פינס-פז
אני לא יכול.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אז אני אקדים את הסעיף הזה כדי שתוכל לדבר.
אופיר פינס-פז
אני אסביר שוב. אמר פה עורך-דין שהם את מה שאמר בעניין האלימות - קורבן לאלימות ועד לאלימות, לעשות הרחבה. אם אתם מקבלים - מצוין, אם אתם לא מקבלים את זה, אני מבקש לרשום הסתייגות שלי. מותר לנו להגיש הסתייגויות, יש נוהל כזה.
יהודית קארפ
הרצון לעשות טוב יכול להכשיל את עבודת חוקרי הנוער.
אופיר פינס-פז
זה נקרא "האויב של הטוב הוא הטוב ביותר".
יהודית קארפ
אמרתי את זה במילים אחרות. הסברתי שאנחנו הולכים בזהירות רבה, בגלל האיזונים ובגלל ההליך, שהוא שונה מההליך הפלילי הרגיל. אני רוצה להדגיש דבר נוסף: הרחבת המסגרת של קטינים ששירות המבחן לנוער, שחוקרי הילדים יצטרכו לעסוק בהם, מחייב התבוננות מאוד מקפת על השאלה של האמצעים, על השאלה של כוח-האדם. אני לא חושבת שבהבל פה אנחנו יכולים להחליט כאן, גם לא מכוח הסתייגות.
שלמה שהם
היתה איזו סיטואציה שבה החלטתי להחיל גם את נושא חקירת ילדים על מקרה של קטין במקרה מאוד מאוד ספציפי. קיבלתי פידבק מאוד חזק, שכולו היה עניין של אמצעים. זאת אומרת, אמרו לי: אדוני, זה נכון וזה ראוי, אבל אין מספיק כסף לזה. חוקרי הילדים ביקשו אז תקציבים וכן הלאה. אם השאלה היא באמת תקציבית, ומדובר פה בדיני נפשות, השאלה הזאת בכל הכבוד הראוי, וגברת קארפ אמרה את זה, אסור שיהיה לה משקל. מדובר פה ממש בדיני נפשות, לפעמים ילד בתהליך כזה עובר טראומה קשה ביותר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש כאן שאלה אחרת, השאלה אם אפשר להגיש הסתייגות לחוק שמתקן את החוק העיקרי?
אופיר פינס-פז
חברי הכנסת ישקלו.
שלמה שהם
חבר כנסת יכול לבקש אפשרות לתקן סעיף בחוק.
יהודית קארפ
הדרך הנכונה ביותר היא להגיש הצעת חוק פרטית.
אופיר פינס-פז
אני מודה לכם על העצה הפרלמנטרית. אני בקי בהלכי הכנסת. משום שבאמת העליתם כאן סוגיה שאני מציע שלא תהיה בהבל פה, אני שומר את זכותי, ברשותך, אדוני היושב-ראש, אני מוכן להתייעץ שוב, ולא לעשות את זה על רגל אחת, ואז נחזור לעניין הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה רוצה שאני אקדים את סעיף 7?
אופיר פינס-פז
לא. השתכנעתי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
(קורא סעיף 5ב המוצע.)

הנאשם יכול להעתיק את התמליל.
יהודית קארפ
הוא לא יכול, זה מה שנאמר בפירוש בפסקה (3), שאינו זכאי להעתיק את קלטת החקירה. כלומר, בגלל רגישות הקלטות, קבענו כללים - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני חוזר בי מההערה שלי.
שלמה שהם
אולי בכל זאת כדאי לסגור את זה הרמטית? ברגע שנאשם מחזיק קלטת, אני כבר לא יודע מה קורה איתה.
יהודית קארפ
זה נעשה במשטרה.
שלמה שהם
אבל בסעיף קטן (3), בסיפא, כתוב שבית המשפט יכול להורות לתת לו את קלטת החקירה. מה מפריע אם אני אחייב כל נאשם לבוא לראות את הקלטת במשטרה, ונגמור את העניין. ברגע שהקלטת יוצאת אליו, הוא יכול להקליט אותה.
צחי הנגבי
בית המשפט יחליט על זה, תן לבית המשפט את האופציה.
יהודית קארפ
יש סיטואציות שאנחנו לא יכולים לצפות, ואנחנו לא רוצים לסגור מראש, אבל זה עניין להחלטת בית משפט שיבטיח שתהיה אחריות לגבי מה שנעשה בקלטת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 6?

הצבעה

בעד סעיף 6 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 6 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 6 נתקבל.

סעיף 7 זה סעיף הסודיות. אני מבקש מחברי הכנסת לקרוא את הסעיף ביסודיות.

(קורא סעיף 7 להצעת החוק.)

כאן, הרשימה של האנשים שיכולים לראות את זה היא די גדולה.
יהודית קארפ
חשבנו על מעגל האנשים שמכוח החוק חייבים להזדקק לקלטת. אנחנו צריכים להוציא אותם ממסגרת הפרסום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש הערות לגבי סעיף 7?
דבורה הורביץ
אני מבקשת לסעיף קטן (4) להוסיף הא-הידיעה לעבירה, כדי שיהיה ברור שמדובר בחקירה באותו תיק. כלומר "העבירה נגד המוסר", העבירה הספציפית שעליה דנים.
יהודית קארפ
אני לא כל כך בטוחה, משום שזו יכולה להיות עבירה אחרת שנעברה בילד, או שנעברה בילד אחר, ויש צורך להסתכל.
דבורה הורביץ
השוטר?
יהודית קארפ
זה לצורך חקירה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כל עבירה נגד המוסר.

יש הערות נוספות? - לא. היתה הערה אחת להגביל את העניין של השוטר הנזקק.
דבורה הורביץ
חזרתי בי, קיבלתי את ההסבר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אין הערות לגבי סעיף 7. מי בעד סעיף 7?

הצבעה

בעד סעיף 7 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 7 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 7 התקבל.
שלמה שהם
יש בסעיף 7(3) שינוי חריף מאוד של ענישה. אני חושב שזה ראוי, משום שעד היום היו נעברות עבירות על החוק הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
השאלה אם זה יופעל. המשרד לביטחון פנים, אתם נערכים להפעלה של הדבר הזה?
חנה קלר
תוך חצי שנה, עד שזה ייכנס לתוקף, אנחנו מקווים שהתקציב יוסדר. אנחנו עם היד על הדופק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא תמיד זו בעיה של תקציב. זו בעיה של ראיית חומרת העניין.
חנה קלר
זה גם עניין של תקציב וגם עניין של היערכות טכנית.
צחי הנגבי
היא עונה לך על משהו אחר, היא לא מדברת על סעיף קטן (3).
דורית ואג
אנחנו מדברים על במקום "שישה חודשים... יבוא שלוש שנים".
היו"ר אמנון רובינשטיין
עניין הפעלת החוק הפלילי לא קשור בריבוי תביעות, מספיקה תביעה אחת עקרונית למען יראו וייראו.
חנה קלר
אני מתנצלת, זו טעות שלי, כל כך הרבה התעסקנו עם התקציב, עד דקה לפני הדיון.
יהודית קארפ
בחוק הנוער (טיפול והשגחה) יש סעיף 24 שאוסר פרסומים שנוגעים לקטינים בנסיבות רבות ומגוונות. עד לפני כמה שנים באמת הסעיף הזה היה כאבן שאין לה הופכין, אבל המשטרה בשנים האחרונות מטפלת מאוד ברגישות בפרסומים האלה, היא מגישה כתבי אישום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הציבור לא יכול להבין את העניין הזה שמטילים איסור פרסום על נערים, ערב גיוסם לצבא, שהם בריונים ואלימים ורוצחים, בין השאר, גם נהג מונית. יש הבדל בין ילדים לבין נוער. אם הייתם מתמקדים, גם מבחינת החוק וגם מבחינת אכיפת החוק בילדים, הציבור היה רואה את זה אחרת.

דרך אגב, קיבלתי הרבה מכתבים עוד בכנסת הקודמת בעניין הזה של הטלת חסיון על נערים בני 17, שרואים שהם גברתנים, ערב גיוסם לצבא, ומתייחסים אליהם כאל ילדים בני שלוש. אולי צריך לעשות הבחנה גם בחוק בין עד 14 ועד 18.
יהודית קארפ
זה נושא לדיון נפרד. עכשיו, כשיש דיונים על איסור פרסום שמות מבוגרים עד להגשת כתב אישום, אומנם נכון שזה איסור פרסום סופי, אבל גם אם הציבור רואה בהם גברתנים, השאלה היא איך החברה מגינה עליהם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
קיבלתי מכתב שבו יש מחקר השוואתי שאומר, שישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שמגדירה קטין עד גיל 18.
יהודית קארפ
ראשית, בתור חברה בוועדת האו"ם לזכויות הילד, אני מוכרחה לומר שהאמנה לזכויות הילד, שמדינת ישראל חתומה עליה והתחייבה ליישם אותה, מגדירה קטין כמי שלא מלאו לו 18 שנים. שנית, במרבית מדינות העולם קטין מוגדר עד גיל 18.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גם לצורך האחריות הפלילית?
יהודית קארפ
גיל האחריות הפלילית, הוא באמת משתנה ממדינה למדינה. אצלנו גיל האחריות הפלילית, בהשוואה לרבות ממדינות העולם, הוא נמוך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מסיר את ההערה הזאת. אבל יותר קל להטיל פרסום ולהעמיד לדין אנשים שפוגעים בזכויות ילדים.
יהודית קארפ
אני לא יודעת מה בדיוק אינטרס הציבור לדעת שהם. זה עניין של פופוליזם, והציבור רואה בהם עבריינים. גם אם בודקים מה מסתתר מאחורי העבריינות של מי שאנחנו מגדירים אותו כבן 17, או אפילו שלא מלאו לו 18, החברה צריכה לחשוב מכל הכיוונים איך היא מגינה על קטינים.
שלמה שהם
צריך לזכור שזו הטלת סטיגמה לכל החיים, ואם אנחנו רואים אפשרות שבכל זאת אדם, ביום מן הימים, יחזור להיות אזרח מן השורה, אז הדבר הזה הוא קריטי.

רות גביזון כתבה על ההבדל בין עניין ציבורי ועניין לציבור. זאת אומרת, הציבור רוצה לדעת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מדינת ישראל כן מטילה סטיגמה בגיל 18, היא קובעת את העתיד שלו.

(קורא סעיף 8 להצעת החוק.)

כאן הבקשה של שלמה שהם היא מאוד רלוונטית, זה לא קשור לסעיפים האחרים, שבדלתיים סגורות יוכלו גם לגבי עדות של קטין בעבירות אחרות. משרד המשפטים צריך לשקול את זה. זה כבר לא קשור לחקירה נגדית ולזכויות נאשמים, זה קשור לעניין של פרטיות העדות מול חובת הציבור לדעת. זה איזון הרבה יותר פשוט.
יהודית קארפ
העניין הוא בהבדל שבין קביעת כלל שהחריג לו הוא במצוות בית המשפט לבין שימוש בסמכות בית משפט שנתונה לו, לפי נסיבות העניין, להכריז על דלתיים סגורות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
קל וחומר.
יהודית קארפ
כשאנחנו דנים בפומביות הדיון, אנחנו צריכים לנקוט קו של זהירות. אנחנו יודעים שעדות בעבירות מין היא עדות מאוד רגישה לקטין. אני לא משוכנעת שאותו דבר קיים לגבי כל קטין. יכול להיות שיימצא הקטין שיזדקק להגנה הזאת.
שלמה שהם
חוק בתי המשפט בסעיף 68 כן נותן לשופט את שיקול הדעת.
יהודית קארפ
זה מה שאני אומרת: יש שיקול דעת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה ההבדל?
יהודית קארפ
שיקול הדעת הוא של פומביות הדין, ובית המשפט יש לו שיקול דעת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי בעד סעיף 8?

הצבעה

בעד סעיף 8 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 8 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אישרנו את סעיף 8 לקריאה שנייה ושלישית.

סעיף 9.

(קורא סעיף 9 להצעת החוק.)

סעיף 9 כבר אושר.

(קורא סעיף 10 להצעת החוק.)

סעיף 10 כנ"ל - אושר.
סעיף 11.

(קורא סעיף 11 להצעת החוק.)

זה רק התאמה.
יהודית קארפ
כיוון שמדובר בחקירה פלילית, כדי שלא נימצא בסיטואציה שהיתה חקירה, ובסופו של דבר צריך לסגור את התיק בגלל תקלה טכנית, אפשרנו לבית משפט לאפשר את הקבילות, למרות שאולי זה לא נכנס למסגרת העילות שבהן אפשר שלא לקיים הקלטה קולית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
למה לא לצוות על חקירה מחודשת?
יהודית קארפ
ראשית, לצוות על חקירה מחודשת, זה יכול להיות כישלון צפוי מראש. שנית, למה להעביר את הילד את מסע התלאות של החקירה שוב?
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש הבדל בין וידאו לבין תקציר של וידאו.
שלמה שהם
שנים רבות הרשענו נאשמים על סמך עדויות בכתב.
צחי הנגבי
בכל מקרה יש תמלול.
דבורה הורביץ
בכל מקרה יש או תיעוד בכתב או תמלול של המוקלט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תמיד יש תמלול מלא, סטנוגרמה?
דבורה הורביץ
השווינו הקלטה למה שנרשם בסטנוגרמה, וזה בדרך כלל לא אותו דבר, אבל מכיוון שאנחנו מדברים על מקרים מאוד מאוד מועטים, חמישה מתוך 5,000, שאין אפשרות של עד להקליט, או שיש הקלטה טכנית, לא מדובר כאן בבעיה ששווה לדון בה. מה עוד שבנהלים שלנו יש הוראה לחוקרי הילדים, שאם לא הוקלטה קלטת בנסיבות טכניות, ואם אין בזה נזק לילד, הם מתבקשים לעשות את החקירה שוב.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם מתמללים כל חוקר נוער בגלל חמישה המקרים האלה, אז יש מקום לחיסכון תקציבי.
דבורה הורביץ
לא. מקליטים כל חקירה, ומתמללים את אלה שצריך לצורך ההליך המשפטי.
יהודית קארפ
אם ההקלטה לא צלחה, אז אין גם תמליל.
דבורה הורביץ
אז זה רשום בכתב.
יהודית קארפ
אבל זה לא התמליל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מדבר כעת על הצד הכספי. נראה לי בזבוז עצום לתמלל כל חקירה.
יהודית קארפ
לכן יש סעיף שאומר שלא מתמללים הכול, אלא אם הוגש כתב אישום, או לפי בקשת התובע שהוא זקוק לזה לצורך הכנת התיק. אבל כאן אנחנו מדברים על משהו אחר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם ההקלטה לא צלחה, אז יש תמליל?
דבורה הורביץ
יש שחזור בכתב. הנוהל אומר שאם ההקלטה לא צלחה - זה בנהלים, לא בחוק ולא בתקנות - חוקר הילדים, אם אין נזק לילד, מתבקש לבצע את החקירה פעם נוספת.
צחי הנגבי
הסעיף הזה אומר שהאלטרנטיבה להקלטה שלא צלחה, זה תיעוד בכתב שכבר אמור היה להיעשות. השאלה אם הוא נעשה או לא נעשה? איך עושים אותו?
דבורה הורביץ
בדיעבד.
יהודית קארפ
דבורה הורביץ, לא כותבים שום דבר בזמן חקירת הקטין.
דבורה הורביץ
בזמן החקירה נכתב הרבה מאוד, ועל סמך הכתיבה במהלך החקירה - - -
לימור סולומון
הכתיבה הזאת לא מוסדרת בשום מקום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא כתוב בחוק, אולי זה כתוב בנהלים.
יהודית קארפ
מה שהחוק בא להבטיח הוא, שאם יש טעות של החקירה בכתב, ומסתבר בדיעבד שחקירת הווידאו לא צלחה, התיעוד בכתב יהיה קביל, למרות הכללים שנקבעו פה, שמקבילים לקלטת ווידאו.
שלמה שהם
בדרך כלל חוקר הילדים כותב בכל מקרה, כי הוא כותב גם את התרשמותו, שהיא קבילה מבית המשפט. הוא כותב איך הוא מתרשם מהילד, ואם יש לילד בעיות נפשיות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא תמליל, זה לא אותו דבר.
יהודית קארפ
גם פה לא נאמר תמליל. "רשאי בית המשפט לקבל תיעוד בכתב של החקירה שנעשתה בידי חוקר הילדים."
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה זה "תיעוד בכתב"?
יהודית קארפ
זה מה שהחוקר כותב במהלך החקירה.
דבורה הורביץ
פיתחנו בשנים האחרונות שיטות מאוד מתקדמות לחקירת ילדים. במהלך חקירת הילד יש לחוקר הילדים פרוטוקול כתוב, ועל-פי הפרוטוקול הזה, הוא חייב להשתמש בדברי הילד כפי שהם נאמרים בניסוח השאלות שהוא שואל אחר-כך. כלומר, בדיוק בדברי הילד. כדי לדעת בדיוק את דברי הילד הוא חייב לרשום אותם. הוא לא רושם את כולם, אבל הוא רושם את חלקם הגדול. על סמך הרישומים האלה, באותם מקרים בודדים שבהם אין הקלטה, הוא יכול להסתמך על הרישום שנעשה.
מאיר דב ברקוביץ
כפי שהיה עד היום.
דבורה הורביץ
כפי שהיה עד 1989.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כל הדברים שאתם אומרים מחזקים את התביעה של ועדת גולדברג לתיעוד של חקירות בווידאו. אני לא מבין למה המלצת הרוב של ועדת גולדברג לא הגיעה לכנסת, כבר שמונה שנים מאז.
צחי הנגבי
זה נתקע עכשיו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
המשטרה התנגדה לזה.
חנה קלר
המשטרה לא התנגדה, המשטרה חושבת שזה דבר טוב, אבל היא צריכה תקציבים והיערכות. זה לא רק מכשירים, זה גם חדרים. מי שרואה את המצב של חדרי החקירות היום מבין איזו דרך ארוכה צריך ללכת כדי להתאים אותם להקלטה. צריך להיות בידוד מסוים. זה לא פשוט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הציבור רואה, שכאשר המשטרה רוצה להקליט היא מקליטה, ואפילו מוסרת לטלוויזיה.
חנה קלר
גם היום מקליטים, אבל רק בעבירות של פשע חמור או פשע. עכשיו אנחנו רוצים להרחיב את זה גם לעוונות מסוימים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בכל עבירות פשע מקליטים היום בווידאו?
חנה קלר
כן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בכולן?
חנה קלר
בפשע חמור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ומביאים את זה לידיעת הסניגור בכל מקרה?
חנה קלר
בהחלט, זה חלק מחומר הראיות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ממתי זה?
חנה קלר
בפשע חמור, מאז ועדת גולדברג התחילו להקליט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אמרו לי: רק במחוז אחד.
חנה קלר
במחוז חיפה ערוכים כמעט לכל הפשעים. זה הימ"ר של חיפה. בכל הארץ - רק בפשעים חמורים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ממתי הנוהג הזה?
חנה קלר
באמצע הדיונים על ועדת גולדברג ניתנה הנחיה, שהמשטרה תתעד פשעים חמורים בווידאו.
שלמה שהם
זה נמסר לסניגוריה כחלק מחומר החקירה?
חנה קלר
בוודאי.

יש לנו שאלה ממתי מקליטים, האם רק את שלב ההודעה או לפני.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני שואל על ההודעה. ממתי מקליטים הודעות בפשעים חמורים?
חנה קלר
כמה שנים טובות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
וזה נמסר לעורכי-הדין?
חנה קלר
כן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה סוד שמור היטב. זה מוכיח את הצורך בחוק. אם יש נוהג כזה, אז מוכרחים לחוקק חוק, כדי שעורכי-הדין ידעו מה הזכויות של הנאשמים שלהם.
חנה קלר
מרגע שהוגש כתב אישום, יש להם זכות עיון בחומר הראיות. אם היתה הקלטה, הם יכולים לבקש את ההקלטה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בפרשת אלאביד נתנו את ההודעה שלו בווידאו?
חנה קלר
אני יודעת שאלה היו ההנחיות. אני מוכנה לבדוק שוב את היישום בשטח.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מבקש שתבדקי ותמסרי. אגב אורחא, יש בזה עניין גדול מאוד לציבור במה שאת אומרת.
חנה קלר
אני חושבת שעורכי-הדין הפליליים יודעים את זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משרד המשפטים לא יודע, איך עורכי-הדין יכולים לדעת?
חנה קלר
גם משרד המשפטים יודע על ההנחיה שהיתה במהלך ועדת גולדברג.
יהודית קארפ
אני יודעת שהיתה הנחיה לפרוייקטים של התנסות, ובמחוז חיפה.
חנה קלר
ימ"ר חיפה הרחיב מרצונו את היריעה מתחילת החקירה ועד סופה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
צחי הנגבי, ידעת על זה?
צחי הנגבי
לא.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שר המשפטים לשעבר לא ידע על זה, אני בטוח שגם הנוכחי לא יודע על זה.
חנה קלר
ההקלטה שמתבצעת היום היא בשלב גביית ההודעה, היא לא מראשית החקירה כמו שמבקש משרד המשפטים. ההליך של גביית ההודעה עצמה. וכאן הוויכוח הוא באמת מאיזה שלב צריך להקליט.
שלמה שהם
המשטרה מחויבת למסור, או שאם זה לא מוצא חן בעיניה אז היא לא מוסרת קלטת מסוימת?
חנה קלר
מה פתאום, זה חלק מחומר הראיות.
שלמה שהם
ברגע שזה לא בחוק, יש בעיה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה מוכיח את הצורך המיידי, הדחוף, בחוק. אם את אומרת לנו דבר ששר המשפטים הקודם וגברת קארפ לא מכירים, ואני מבטיח לך שעורכי-הדין הפליליים לא שמעו עליו, וחברי הכנסת לא יודעים עליו, זה מוכיח שמשרד המשפטים צריך מהר להגיש הצעת חוק.
חנה קלר
אם זה חלק מחומר החקירה, אי-אפשר לא לתת דבר כזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 11, החלפת סעיף 9 לחוק העיקרי, מי בעדו?

הצבעה

בעד סעיף 11 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 11 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 11 נתקבל.

סעיף 12.

(קורא סעיף 12 להצעת החוק.)

שוב, יש כאן החלפת שם.

סעיף 12 התקבל.

סעיף 13, הליכים אחרים. גברת קארפ, תסבירי את הסעיף.
יהודית קארפ
במסגרת הרצון לצמצם את השימוש בקלטות ולהגן עליהן מפני אפשרות פרסומן, רצינו גם להגביל את עשיית השימוש בקלטות והליכים אחרים, שהם לא ההליכים שעליהם אנחנו מדברים, ושלעניינם נעשתה ההקלטה.

לכן, הסעיף בא לקבוע ש"בהליך משפטי, שאינו ההליך הפלילי שעניינו עבירה נגד המוסר, יחולו ההוראות האלה".

בדרך כלל החומר לא יהיה ראיה, אלא אם בית המשפט הרשה לקבל אותו כראיה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הכוונה היא בהליכים אזרחיים?
שלמה שהם
או אזרחי או פלילי אחר.
יהודית קארפ
צריך אישור של בית משפט, וגם העילות לאישור נקבעות בחוק. "בית המשפט צריך להיות משוכנע, מטעמים שיירשמו, כי הדבר דרוש לטובת הילד או כדי למנוע עיוות דין."
שלמה שהם
למה שזה לא יחול בדיוק באותה מידה על כל עדות של קטין. הרי אם זה נכון פה, זה נכון בכל מקרה. את אומרת: אני רוצה להגן על הקטין, ולכן אני קובעת כללים מסוימים, ולא אכפת לי לאמץ את הכללים האלה בעבירות אחרות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היא רוצה לשקול את זה. יש לה ועדה של נציגים של משרדים שונים. תביאי את ההצעה הזאת בפני הוועדה. אולי אתה, שלמה שהם, תעביר בפני הוועדה.
יהודית קארפ
עשיית שימוש בכל עדות של קטין בפרוצדורות אחרות הוא מאוד מורכב וצריך ללמוד אותו. בשלב זה אין לי דעה.
אמנון רובינשטיין
יש הערות לסעיף 13? מי בעד סעיף 13?

הצבעה

בעד סעיף 13 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 13 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 13 התקבל.

סעיפים 14, 15 ו16-.

מתי התחילה?
יהודית קארפ
חצי שנה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתם צריכים כל כך הרבה זמן להיערך? זה חוק חיוני.
דבורה הורביץ
צריך להכשיר אנשים, לקנות את הציוד, לקבל את התקציבים, זה לוקח זמן.
נאוה קידר
ללא תקציב לא נוכל לבצע את זה.
דורית ואג
אני לא מבינה, הצעת חוק של הממשלה, היא לא באה עם התקציב הראוי?
היו"ר אמנון רובינשטיין
התקציב הראוי יהיה בעוד חצי שנה.
נאוה קידר
אין אישור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
רבותי, אנחנו מכירים את זה, כשנותנים סמכות למשרד, הוא בא למשרד האוצר, ועל סמך זה הוא מקבל תוספת.
שלמה שהם
לפי תקדים חוק הרחבת הממשלה, יש החלטה שזה חל גם על הממשלה להגיש - - -
דורית ואג
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע המון דברים, והאוצר לא מבצע. זה חוק שכבר בתוקף.
היו"ר אמנון רובינשטיין
קבענו דיון בעניין הזה.
יהודית קארפ
כיוון שאנחנו קובעים כאן קטגוריה, כפוף לסייגים מסוימים, דרך ראיות חדשה, אנחנו לא רוצים שבגלל חוסר היערכות נכניס שיבוש למהלך של בית המשפט.
שלמה שהם
בכל מקרה שיש התקנת תקנות בחוקים האלה, אנחנו מבקשים שזה יהיה באישור ועדת חוקה, חוק ומשפט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אלה תקנות טכניות, וזה בחוק העיקרי, זה לא כאן.
יהודית קארפ
לגבי סעיף 15. אומנם החוק מנוסח, כפי שהוא מוצע פה, כשהכוונה היא לאפשר הרחבה של החקירה המיוחדת לגבי קטינים שנפגעו, לא רק מהורה של קטין, אלא גם על-ידי בן-זוג. במהלך הדיונים שלנו, שהקדימו את תזכיר החוק החדש שהזכרתי, סברנו שהנוסח היותר נכון הוא להפנות להגדרה של אחראי על קטין, שקיימת היום בחוק העונשין במלואה. כתוצאה מזה אני מציעה שבמקום מה שכתוב פה בסעיף 15, ייאמר - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא מונח בפני חברי הוועדה.
יהודית קארפ
זה למעשה אותו דבר, אבל בצורה יותר נכונה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דווקא יותר נוח לעורכי-הדין לקרוא את זה פעם נוספת כאן מאשר לרוץ למקום אחר.
דבורה הורביץ
הרבה יותר פשוט להגדיר את הנושא של אחראי מאשר ידוע בציבור. לשם פשטות הביצוע של החוק הזה יהיה הרבה יותר קל להתמודד עם אחראי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה ההבדל? התוצאה היא אותה תוצאה. ידוע או ידועה בציבור הם אחראים לילד.
יהודית קארפ
אולי חברי הוועדה מוכנים לשמוע מה ההצעה ולשקול אם ניתן לעשות את ההמרה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
תקראי.
יהודית קארפ
בפסקה (ב) לתוספת כתוב: "עבירה של הורה כלפי ילדו לפי סעיפים 337, 368ב ו368-ג לחוק העונשין, התשל"ז1977-". אנחנו מציעים שיהיה כתוב, במקום הפסקה הזאת, "עבירה של אחראי על קטין, כהגדרתו בסעיף 368א לחוק העונשין, שנעברה כלפי הקטין עליו הוא אחראי," לפי אותם סעיפים שמוזכרים בתוספת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מוכן לכך. זו אותה תוצאה.
שלמה שהם
לא. יש מקרים, למשל, של אב חורג שעזב את האם.
דבורה הורביץ
אב חורג נכלל גם היום.
שלמה שהם
כשהוא חי עם האם ללא נישואים.
יהודית קארפ
ההגדרה של אחראי על קטינים היא: (1) "הורה או מי שעליו האחריות לצרכי מחייתו, לבריאותו, לחינוכו או לשלומו של קטין או של חסר ישע - מכוח דין, החלטה שיפוטית, חוזה מפורש או מכללא, או מי שעליו האחריות כאמור לקטין או לחסר ישע מחמת מעשה כשר או אסור שלו". (2) "בן משפחה של קטין או של חסר ישע שמלאו לו שמונה עשרה שנים ואיננו חסר ישע, והוא אחד מאלה: בן-זוגו של הורו, סבו או סבתו, צאצאו, אחיו או אחות, גיסו או גיסתו, דודו או דודתו".

בבן-זוגו של הורו, הפרשנות של הפסקה היתה, שבין שהוא נשוי ובין שהוא לא נשוי, הוא יותר טוב מאשר הידוע בציבור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא שמענו התנגדות לידוע בציבור.

סעיף 14. מי בעד סעיף 14?

הצבעה

בעד סעיף 14 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 14 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 14 התקבל.

סעיף 15, כפי שהוצע על-ידי גברת קארפ. מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 15 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 15 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 15 התקבל.

סעיף 16. מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 16 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- - רוב
סעיף 16 להצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 6), התשנ"ח1998- נתקבל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
סעיף 16 התקבל. תודה רבה.
נאוה קידר
אני מבקשת לציין, שזה מותנה בתקציב.
דורית ואג
אין אפשרות כזאת.
נאוה קידר
לא יהיה ביצוע חוק ללא תקציב.
היו"ר אמנון רובינשטיין
שר העבודה והרווחה צריך לדבר עם ראש הממשלה ועם שר האוצר, זה לא אנחנו.
דורית ואג
אני הייתי מודעת לכך שיכולות להיות בעיות, וזימנתי את האוצר לישיבה כאן היום, הם לא טרחו להופיע.
חנה קלר
אני רוצה לומר דברים מדויקים לגבי הקלטות: בימ"ר מקליטים כמעט הכול, ביחידות אחרות של צח"מ וימ"ר, עם עבירות של רצח ואונס ופשעים חמורים, הם נוהגים, כמובן בהסכמת החשוד, להקליט אותו, ואז זה חלק מחומר הראיות, והם נותנים אותו.

חיפה היא יחידת הדגל, שהיא בעצם מובילה את עניין ההקלטות. ביחידות אחרות בארץ זה רק בימ"רים, יחידות מרכזיות, ובצח"מים, בעבירות מאוד חמורות של אונס ורצח.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איזה אחוז זה של העבירות?
חנה קלר
מאחר שהיום זה עדיין וולונטרי, הם הולכים לפי צורכי החקירה. יש חלק שמקליטים כבר משלב התשאול ויש חלק שרק מההודעה. ומובן שזה חלק מחומר הראיות, והסניגור מקבל את זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה שאמרת לנו קודם, לא היה מדויק.
חנה קלר
בתקופת ועדת גולדברג היתה הנחיה שכל הפשעים החמורים יוקלטו, ואחר כך הם המשיכו. אמרו לי שהם ממשיכים בצורה וולונטרית, ורק לגבי הפשעים החמורים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה. רבותי, אני מבקש שחברי הכנסת יישארו לבד עם גברת קארפ והיועץ המשפטי. יש לי שלושה נושאים להתייעצות עם חברי הוועדה. האחד - מה שעלה כאן לגבי הודעת המשרד לביטחון פנים בקשר להודעות. אני רוצה שאנחנו ניזום פנייה למשרד המשפטים להגיש בדחיפות הצעת חוק בנושא הודעות נאשמים. מה ששמענו כאן מאוד לא משביע רצון. קודם כול, שמענו שיש נוהג שאיש מאתנו לא ידע עליו, לרבות שר המשפטים לשעבר, שמקליטים. אחר כך נודע לנו שמקליטים רק אחוז קטן מאוד.
צחי הנגבי
אולי נשמע ממשרד המשפטים, ההצעה הופצה בשעתו במגמה להגישה. האם יש שינוי בעמדת משרד המשפטים בנושא?
יהודית קארפ
אין שינוי. המצב הוא, שההצעה הופצה. כדי לקדם את ההצעה אנחנו ממתינים להיערכות המשטרה, כדי שנוכל לקדם משהו שמסוכם על כולם. בשלב הזה טרם גובשה הראייה המשותפת בין המשטרה למשרד המשפטים.
צחי הנגבי
אני מעריך, וגברת קארפ יודעת את הבעיות שהיו בעבר, שאם תהיה המתנה של משרד המשפטים למשטרה, ובוודאי לאוצר, זה לא יוצע לעולם. הוועדה יכולה להיות קטליזטור מאוד חשוב בעניין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יהודית קארפ, מה שכעת בוער, ואני מבקש שתעבירי את זה גם לשר המשפטים, שקיבלנו הודעה מהמשטרה שזה מופעל בצורה וולונטרית. קודם כול, גורלו של הנחקר תלוי אם הוא בחיפה או במקום אחר. אם הוא בחיפה, הוא כן זוכה לווידאו, שנמסר גם לסניגור שלו; אם הוא לא בחיפה, אז זה רק בצח"מ.
שלמה שהם
צח"מ זה כאשר יש בעיה לגלות את הנאשם. אם זה נאשם שקל להשפיע עליו וקל ללחוץ עליו שיודה, אז לא מקליטים.
יהודית קארפ
בשלב הזה הבעיה המרכזית היא, שמה שמוקלט זה רק ההודעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מסכים שגם זו בעיה, אבל אנחנו רוצים שיהיה לנו לדון, ואם תגישו לנו הצעת חוק, אז כל אחד יביע את דעתו לגבי היקף ההקלטה. על כל פנים, זה דבר יוצא דופן. היתה ועדה שמינה משרד המשפטים.
צחי הנגבי
אולי תיזום דיון בוועדה, תציע הצעת חוק כחבר ועדה. אתה יכול גם להזמין את גולדברג.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דבר שני שרציתי להתייעץ עם חברי הוועדה. היו כאן שתי פרשיות שהוועדה צריכה להתעסק בהן. אני מבין שאחת עולה במליאה, וזו הפרשה של החיפוש אצל ראש הממשלה לשעבר.
דליה רבין-פילוסוף
כן, זו הצעה לסדר-היום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דליה רבין, לקיים על זה דיון?
דליה רבין-פילוסוף
לא. למה צריך לקיים על זה דיון? יותר מידי מדברים על זה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דיברתי עם השר לביטחון פנים בעניין אחר, הוא אמר: אני מתנגד לדיונים בכנסת באמצע חקירה.
צחי הנגבי
אני מציע שדליה רבין ואני נפסול את עצמנו בדיון על ביבי נתניהו מטעמים של ניגוד עניינים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הנושא השני הוא בקשר לפרשת נמרודי. גם בפרשה הזאת אסור לנו לדון בזה עד שלא תושלם החקירה.
דליה רבין-פילוסוף
למה אנחנו צריכים לדון בזה?
היו"ר אמנון רובינשטיין
באמצע חקירה זה פוגע בעבודות המשטרה. תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים