ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 01/07/2002

הטרדות שוטרים החוקרים את פרשת"המחתרת היהודית"-"דיון מהיר" של ח"כ אבשלום ויל

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/5457



7
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
1.7.2002

פרוטוקולים/ועדת הפנים/5457
ירושלים, ב' באב, תשס"ב
11 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 437
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, כ"א בתמוז התשס"ב (1 ביולי 2002), שעה 12:30
סדר היום
הטרדות שוטרים החוקרים את פרשת "המחתרת היהודית" - "דיון מהיר" של ח"כ אבשלום וילן.
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני - היו"ר
אבשלום וילן
נסים זאב
איוב קרא
מוזמנים
יורם הלוי מפקד הימ"מ ירושלים, המשרד לבטחון פנים
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפה קרינצה








הטרדות שוטרים החוקרים את פרשת "המחתרת היהודית" - דיון מהיר של ח"כ אבשלום וילן
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר היום הטרדות שוטרים החוקרים את פרשת "המחתרת היהודית", דיון מהיר של ח"כ אבשלום וילן.

ח"כ וילן, אני מתנצל בפניך בשם הוועדה על האיחור.
אבשלום וילן
ההצעה הוגשה לפני שבוע. השוטרים שחוקרים את פרשת "המחתרת היהודית" מוטרדים. בין השאר דווח בעיתון ירושלמי, קול העיר, כי מכוניתו של פקד פיימנטה, הממונה על החקירה, חובלה. היה דיווח שנעצר מתנחל מיצהר, אבל ההטרדות נמשכות.

כאשר סיפור המחתרת היהודית התחיל, התקיים דיון מהיר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, עם ראש השב"כ ומפקד האגף. למרות כל המאמצים, המקרה התגלה באופן מקרי לחלוטין, ונמנע אסון כבד שהיה גורם נזק מדיני נורא למדינת ישראל בשל הסיבה, שחס וחלילה, עשרות ילדים חפים מפשע היו נהרגים.

למיטב ידיעתי - וזה קונצנזוס כללי - מדינת ישראל אינה מפעילה טרור כלפי אזרחים. זה המבדיל אותנו מהם באופן הברור ביותר. פה מדובר, על פי הפרסומים בעיתונים, בחקירה מאוד רגישה, שראשיתה כבר בפקודות מעצר וכנראה גם בהגשת כתבי אישום. בינתיים, כנראה שחבורה שניה שמגבה את אותם אנשים, או שעושה דין לעצמה, התחילה להטריד שוטרים. אני לא שמעתי שמישהו טיפל בזה במהירות ובנחישות הדרושה. לכן בקשתי את הדיון.
היו"ר משה גפני
מר יורם הלוי, מה אתה אומר על דברי חה"כ וילן.
יורם הלוי
הוטרדו שוטרים. אירוע של התארגנות יהודית מטופל בדרך כלל, על פי חוק, על ידי השב"כ, כאשר המשטרה המקומית מסייעת בתהליך החקירתי, גבית עדויות, מה שלשב"כ אין סמכות לעשות. בדרך כלל מתמנה צוות חקירה, מאויש על ידי אנשים מהיחידה המרכזית, זה מפלג שאמור לטפל בחקירות מהסוג הזה.

הצוות הזה, בראשות פקד פיימנטה, ואחת החוקרות, אריקה מזרחי, אוימו מספר פעמים טלפונית. היו איומי רצח בטלפון, באופן ברור וחד-משמעי גם לפקד פיימנטה וגם לאריקה מזרחי - שאת אחת השיחות קבלה בתה. כל האיומים הם לטלפון הפרטי.

קודם לכן פורסמו פליירים שמדברים על ההתארגנות, ובתוכם גם שמות החוקרים, שמם הפרטי, כתובתם ומספר הטפלון שלהם. מיד לאחר הפרסום התחילו ההטרדות.
היו"ר משה גפני
יש לכם קצה חוט?
יורם הלוי
במקרים מהסוג הזה, אנחנו מיד מקיימים הערכות מצב, וביכולת התקציבית הדלה שלנו ארגנו סל אבטחה שכולל איתור שיחות טלפון, סיורים של הגזרה באזור הבית אחת לכמה שעות, הגעה מאובטחת לעבודה וחזרה הביתה.
איוב קרא
כמה שוטרים מאובטחים כאלה יש היום?
יורם הלוי
שניים, ראש צוות החקירה, וחוקרת מהצוות.
אבשלום וילן
מה אמרו להם, שירצחו אותם?
יורם הלוי
כן. בעקבות תוספת אמצעי האבטחה נעצרו חמישה אנשים, אחד מהם מוכר, ואפילו הודה. לטענתו עשה זאת לא כאיום אלא כהבעת עמדה. החבורה הזאת שוחררה למחרת בבית משפט, למרות שהצגנו את כל החומר שהיה בידינו, וחלקם הודו.
היו"ר משה גפני
למה הם שוחררו? בקשתם מעצר מנהלתי?
יורם הלוי
עובדתית שוחררו. נכון להיום, השיחה האחרונה היתה ב- 11 ליוני, לפקד פיימנטה, וב- 4 ביוני לאריקה מזרחי. מאז ועד היום לא קבלנו שום שיחות נוספות, למעשה העניין דעך.
היו"ר משה גפני
מאז, הכוונה מאז שגיליתם?
יורם הלוי
אחרי המעצר והשחרור. היה אירוע שפקד פיימנטה שמע רעשים בלילה ליד דלת ביתו. הוא יצא וראה שתי דמויות שברחו מהמקום. לא ניתן לדעת מי היו, אבל היו דמויות שניתן לקשר אותן.

אנחנו עדיין ממשיכים באבטחה, כפי שפעלנו בזמן השיחות, ובשבועיים, שלושה האחרונים, לא היו שום טלפונים.

לא יכול להיות שנעבור לסדר היום על איום על שוטר, על איש בטחון או על עובד מדינה שעושה את עבודתו על פי חוק והנחייה. זה אירוע שיש בו, מעבר להיבט האישי והמשפחתי, חציית גבול שיש לטפל בה בשיא החומרה. יש לתת את הדעת, כמדינה, מה המשמעות של איש חוק מאוים.

הטיפול שצריך להיעשות, מבחינת סל אבטחה, צריך שתהיה לו מעטפת, משהו יותר ציבורי, עם יותר הד. גם מהיבט הענישה, שיבינו מה משמעות איום כזה על איש ציבור, והביטחון שהמדינה יכולה לתת לאותו איש ציבור שצריך לעשות את העבודה שלו.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אתה מפקד הימ"מ?
יורם הלוי
עוד מעט שנה.
היו"ר משה גפני
לא נתקלת בתופעות מסוג זה קודם?
יורם הלוי
לא. אנחנו מקבלים איומים בהיבט של הפשיעה, זה חמור, אבל לא ברמה הזאת של איום ברצח.
היו"ר משה גפני
כלומר, לא נתקלת באיומים על שוטרים שעוסקים בפשיעה.
יורם הלוי
האיומים הם לא ברמה הזאת. איומים מרומזים. כאן, זה איום ישיר בטלפון.
אבשלום וילן
למה השופט שחרר אותם ממעצר?
יורם הלוי
אין לי מושג. רציתי אפילו להביע מחאה על זה. אם אתה נותן מספר שממנו התקשרו, זה החומר הכי ודאי שאתה יכול להגיש בבית משפט.
אבשלום וילן
חמשת העצורים היו מאזור יצהר, או ירושלמים?
יורם הלוי
אני יודע על אחד שגר באזור יצהר, ועוד אחד שהוא ירושלמי.
אבשלום וילן
השופט עשה להם: נו נו נו ושחרר אותם?
נסים זאב
יכול להיות שהתרשם שאלו איומי סרק.
משה גפני
אני מתאר לעצמי - לא מכיר את הפרטים, רק מהעיתונות שהשופט אמר – לא שאני מצדיק את זה – החקירה בעצם ברורה, יוגשו נגדם כתבי אישום, וכשיועמדו לדין ירצו את עונשם.
יורם הלוי
לגבי החמישה שאיימו אין כרגע כתבי אישום. הם שוחררו מיד, למרות שביקשנו הארכת מעצר.
איוב קרא
אני חושב שצריך להגיש כתב אישום. אני חושב שאתם בכיוון. מדינת ישראל היא הנפגעת העיקרית מפרשה זו, וזה דבר מזעזע לחשוב ששוטר צריך אבטחה כדי לקיים את החוק. אני חושב שהוועדה צריכה לגבות את המשטרה בסוגיה זו, כדי שאנחנו לא נהפוך להיות מדינה שצריכה כוחות מיוחדים כדי לשמור על אלה ששומרים על החוק. זה אבסורד.
משה גפני
זה לא רק שוטרים, זה בכל המערכות.
איוב קרא
אני חושב שצריך לקיים דיון על הנושא במליאה, כי אי אפשר ששוטר צריך אבטחה כדי לקיים משימה שהוטלה עליו על ידי גורם ציבורי.
יורם הלוי
השוטרים שלי מאבטחים את השוטרים שלי.
איוב קרא
ההמלצה צריכה להיות חינוכית, נגד התופעה הזו.
נסים זאב
איום על שוטרים זה דבר חמור, אבל אנחנו לא יכולים לבקר את השופט, משום שלא ראיתי את חומר הראיות ומסקנותיו. יכול להיות ששיקול השופט היה שאיום זה לא עומד להתממש. עצם האיום הוא עבירה בפני עצמה. אסור לנו להיות מדינה בה השוטרים מאוימים, ואז הם לא מתפקדים, ומאידך גיסא, אינני חושב שאנחנו כוועדה יכולים לבקר את השופט.
אבשלום וילן
אני חושב שאיום על שוטרים הממלאים את תפקידם הוא חמור. עובדה שמצאו מי חמשת האנשים שעשו זאת. השופט פטר אותם בהתנצלות משיקוליו, אין לנו אותם, ולכן לא יכולים לדעת מהם.

מפקד משטרה אומר שאיימו על שוטרים, ותפסו המאיימים. השופט שיחרר אותם, ומאותו רגע הופסקו האיומים. ראש צוות החקירה יצא בלילה לאחר ששמע רעשים, ראה שתי דמויות חשודות שהתרחקו מהמקום. אלה העובדות. הוועדה הזאת היא ועדת כנסת, דיון מהיר הונח על שולחן הכנסת, והסיכום חייב להיות מאוד ברור, שאנחנו לא מוכנים לשמוע שמישהו מאיים על שוטרים בעת מילוי תפקידם.

מכיוון שזו חקירה פוליטית, שהיא עוד יותר רגישה מחקירה של פשע רגיל, העובדה שאנשים נתנו דין לעצמם היא חמורה כפליים, משום שיש פה ניסיון להשפיע.
נסים זאב
כלומר, אתה טוען שהיו שיקולים פוליטיים לשחרורם?
אבשלום וילן
אני אומר שזה לא מקרה שדווקא בחקירה פוליטית היו איומים. בפשע העבריינים יודעים שיש כללים מאוד ברורים להתנהגות, ולא רצים לעשות דברים כאלה.
משה גפני
ראינו, כשהיה המקרה של הריגת שוטר בלוד, שהמשטרה עשתה הכל והצליחה, הביאה את הרוצח מירדן.
יורם הלוי
בהיבט אחר, בפרשת הבנק למסחר ועופר מכסימוב, גם שם שוטרים מאוימים, בתחום פלילי.
אבשלום וילן
אז על אחת כמה וכמה. ציבור המתנחלים עומד בתקופה האחרונה במצוקה מאוד קשה. אני חולק עליהם פוליטית, אבל ייאמר לזכותם שרובם המכריע מתנהג באופן מעורר כבוד. אבל אותו מיעוט - על רקע העבר של מחתרת יהודית אחת, ועכשיו, חס וחלילה, מחתרת שניה - תמיד ידע שאחרי פרק זמן, גם אם הם גורמים נזק רב, התנהלו מסעי לחצים אדירים לשחררם. יש פה יחס של איפה ואיפה בינם לבין טרוריסטים ערבים, שמיצו עונשם כחוק.

אני חושב שלא יתכן שאנשים גורמים נזק לעצמם, ולציבור שלהם – שרובו המכריע מתנהג למופת – על ידי כך שלוקחים את החוק לידיהם. הכנסת צריכה לתת גיבוי מוחלט לשוטרים בעבודתם. ואני מצפה שגם חה"כ נסים זאב לא יבקש עבורם חנינה.
נסים זאב
שיהיה ברור שכולם מגבים את המשטרה, וחושבים שזה מעשה חמור. אבל, לבקר את בית המשפט, איננו יכולים כי אין לנו את החומר. ח"כ וילן רוצה לתקוף את המתנחלים, ולכן הגבתי כך.
איוב קרא
אני מבקש לא להוריד את הדיון לפסים פוליטיים, צריך להישאר בעמדה הממלכתית, ולקיים דיון במליאה.
משה גפני
במסגרת של דיון מהיר, על פי התקנון, יו"ר הכנסת יכול לאשר לח"כ לדרוש מוועדה לקיים דיון מהיר בנושא שהוא מבקש. הוועדה צריכה לקיים דיון בתוך עשרה ימים. מסקנות הדיון מונחות על שולחן הכנסת.

אני לא רוצה להיכנס לנושא הפוליטי. מציע לקבל את עמדת המשטרה בתור סיכום. אני רוצה להכניס את מערכת בתי המשפט, ולהביע מורת רוח בכותרת, לא בנושא הספציפי.

אני מציע שוועדת הפנים תביע שאט נפש מהאיומים על שוטרים שעושים תפקידם על פי החוק, ועל פי הנהלים וההנחיות. הוועדה נותנות את מלוא הגיבוי למערכת, גם של המשטרה, וכל מערכות עובדי המדינה ועובדי המדינה שעושים את עבודתם על פי החוק, והנהלים.

הוועדה קוראת לכל רשויות אכיפת החוק, כולל בתי המשפט, להחמיר עם עבריינים שמאיימים של עבודתם של שוטרים, אנשי חוק, אנשי ציבור ועובדי מדינה. להחמיר עם אלה המתנהגים בעבריינות פלילית בניסיון לשבש את העבודה לטובת בציבור.

אני חושב שתחת הכותרת של "מחתרת יהודית", אנחנו פטורים מלהיכנס לדיון פוליטי, דווקא בגלל שזה נושא פוליטי.
אבשלום וילן
אני מסכים אתך, אבל מבקש לציין את העובדה של חמישה מטרידים שאותרו על ידי המשטרה, נעצרו והובאו לפני שופט, ולמחרת נפסקו ההטרדות.
יורם הלוי
אנחנו לא יודעים למה הופסקו ההטרדות, יכול להיות שבגלל ההיבט התקשורתי, או אחר.
משה גפני
יש את כותרת הדיון, ויש את התאור העובדתי שתואר כאן, ואנחנו מפרסמים אותו, ומקבלים את ההחלטה כפי שאמרתי.
יורם הלוי
אני רוצה לתקן את התיאור העובדתי. לא ניתן לייחס רק לחמישה האלה שאותרו.
משה גפני
בסדר, לא נייחס.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:40

קוד המקור של הנתונים