ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 01/07/2002

התנהגות המשטרה כלפי המפגינים בועידת ישראל לעסקים -הח"כים:יגאל ביבי,תמר גוז'נסקי,אילן גילאון,יחיאל לסרי,רחמים מלול,מרדכי משעני; התנהגות המשטרה בזמן הרצאת אפי איתם בישיבה

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/5458



8
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
1 יולי 2002

פרוטוקולים/ועדת הפנים/5458
ירושלים, ב' באב, תשס"ב
11 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 436
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני כ"ב בתמוז התשס"ב (1 ליולי 2002), שעה 11:20
סדר היום
1. התנהגות המשטרה כלפי המפגינים בועידת ישראל לעסקים -
הח"כים
יגאל ביבי, תמר גוז'נסקי, אילן גילאון, יחיאל לסרי, רחמים מלול, מרדכי משעני
2. התנהגות המשטרה בזמן הרצאת אפי איתם בישיבה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני - היו"ר
נסים זאב
מרינה סולודקי
איוב קרא
מוסי רז
מוזמנים
תנ"צ אורי ברלב מפקד מרחב ירקון, המשרד לבטחון פנים
סנ"צ רונן יפת קצין אג"מ ירקון, המשרד לבטחון פנים
פקד יגאל סנקר קצין מבצעים ירקון, המשרד לבטחון פנים
נח אבגר הלוי חברת אינדימדיה
עו"ד סורין זיסרמן חברת אינדימדיה
יועצת משפטית
מירי פרנקל שיר
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפה קרינצה

















1. התנהגות המשטרה כלפי המפגינים בועידת ישראל לעסקים
ח"כים
יגאל ביבי, תמר גוז'נסקי, אילן גילאון, רחמים מלול, מרדכי משעני
2. התנהגות המשטרה בזמן הרצאת השר אפי איתם בישיבה -
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה בעניין התנהגות המשטרה כלפי המפגינים בועידת ישראל לעסקים. הצעות לסדר של הח"כים יגאל ביבי, תמר גוז'נסקי, אילן גילאון, יחיאל לסרי, רחמים מלול ומרדכי משעני, והתנהגות המשטרה בזמן הרצאת השר אפי איתם בישיבה.

חברת הכנסת תמר גוז'נסקי, אני רואה שאת היחידה מבין חברי הכנסת המציעים. מה היה שם?
תמר גוז'נסקי
ועידת ישראל לעסקים התקיימה בתל-אביב בתחילת דצמבר. במקביל לועידה הזו פורום של ארגונים, שנקרא פורום הארגונים למאבק באבטלה, הודיע על מחאה תחת הכותרת: ועידת ישראל לעשוקים. זו היתה ועידה מהסוג הזה כבר פעם שניה, ולכן הוחלט להפגין בערב הפתיחה. הפורום ביקש אישור מהמשטרה להפגין מול המסגד שנמצא מול מלון דיוויד אינטרקונטיננטל.

הנושא היה תקציב המדינה לשנת 2002 ,הגזרות הכלכליות והטבות המס. בזמן שנערכה פעולת המחאה, קבוצה של מפגינים יצאה לעבר המדרכה. ההפגנה היתה מהצד השני של המלון. עד כאן אין לנו ויכוח על הנושא. הויכוח שלי הוא כזה: נניח שקבוצה של אנשים מחליטה להפגין, ואפילו להתיישב על הכביש, השאלה היא מה צריכה להיות התנהגות המשטרה. אין מדובר בכביש סואן, אלא בכביש צדדי לחלוטין. מדובר היה באנשים שמגיעים לועידה ורצו להעביר להם מסר.

זכותה של המשטרה לומר לאנשים אלה לזוז. אני לא חושבת שיש למשטרה זכות לפנות לאנשים בלי שום סממן של אלימות, שיושבים באופן סביל לגמרי, לשלוח נגדם אנשי משטרה וימ"מ, להכות בהם בכל הכוח, לפצוע אנשים, לדחוף. יש פה מסר שבמדינת ישראל, גם מפגינים בנושאים חברתיים הופכים להיות האויב. לא נגרם שום נזק לרכוש, ולא נגרם שום נזק אמיתי לשלום הציבור. היה חוסר פרופורציה בין ההפגנה לתגובת המשטרה.
היו"ר משה גפני
למפגינים היה סממן פוליטי?
תמר גוז'נסקי
לא, היו שם מכל מיני ארגונים. פורום הארגונים למאבק האבטלה כולל הרבה מאוד ארגונים שעוסקים בנושאים פוליטיים.
היו"ר משה גפני
התלונה שלכם היא לא שהמשטרה מתנכלת על רקע פוליטי, אלא התנהגות לא טובה.
תמר גוז'נסקי
במקרה הזה זה היה אנשים שהפגינו בנושאים חברתיים, מחר זה יהיה גם נושא אחר. אני אומרת שהמשטרה לא יכולה להתייחס לכל קבוצה, שאפילו יצאה להפגין בלי רשיון, כאנשים שהולכים להרוס את המדינה, וצריך לחסל אותם. על זה הויכוח שלי. אם היה בא שוטר והיה אומר להם להתפנות, זה בסדר.

ראיתי מקרים אחרים בהם המשטרה קבלה החלטות אחרות. היא אמרה: כמה זמן אתם רוצים לשבת על הכביש, חצי שעה? אז בינתיים היא מפנה את התנועה מהכביש הקטנטן למקום אחר. זה לא שאי אפשר היה להגיע למלון מדרך אחרת, אפשר היה להגיע מסביב, ולא הפריעו לאף אחד. ההתייחסות התוקפנית מעלה שאלות לגבי ההנחיות שהשוטרים מקבלים כשהם יוצאים למקום כזה. מה אומרים להם? שאויבים יושבים שם? לא אומרים להם שאלה אזרחים, ושיש זכות מחאה? לא תמיד המחאה מסודרת. אני חושבת שצריך לשים לזה סוף, כי היום זה במקום כזה, מחר באחר.

ב- 1 במאי קרה אותו דבר. נודע לקבוצה של אנשים שאפי איתם עומד להופיע בישיבה. הם הלכו, עמדו מול המקום עם שלטים, הם לא עשו שום דבר, גם לא היו קבוצה גדולה. המשטרה הגיעה ותקפה אותם בפראות, במיוחד את העיתונאים, שברה מצלמות. מה המשטרה חושבת, שצריך לפגוע בזכות הכיסוי של הפגנה?
היו"ר משה גפני
ושם זה הפריע למהלך התנועה?
תמר גוז'נסקי
זה לא הפריע לשום דבר, הם עמדו על המדרכה.
היו"ר משה גפני
ומי היו המפגינים שם?
תמר גוז'נסקי
קבוצה שאני מכירה אישית. לדעתי היו כמה סטודנטים וכמה עיתונאים, קבוצה קטנה, בטח לא סיכנה את שלומו של אפי איתם, או אף אחד אחר. מותר לאנשים לעמוד ולהגיד שהם מוחים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
מוסי רז
כמפגין ותיק אני יכול לומר שיש בעיה גם עם המפגינים וגם עם המשטרה. בשנים האחרונות ההפגנות של ישיבה על הכביש נפוצות יותר. בדרך כלל, המשטרה יודעת איך להתמודד אתן, מאפשרים לאנשים לשבת רבע שעה על הכביש, הם מקבלים את התמונות בטלויזיה, והם קמים, כי לא באו לשבת על הכביש עד תום חייהם.

דווקא על רקע זה מפליאה אותי התנהגות המשטרה, גם אם יש אי דיוקים, אני לא הייתי בשני האירועים האלה, אבל הייתי באירועים אחרים שהמשטרה איבדה שליטה. מפליא אותי איבוד השליטה במקרים אלה, כי לא היתה סכנה לשום דבר. לפעמים חוסמים ציר שראש ממשלה צריך לעבור בו, וזה יוצר לחצים, אבל זה לא היה המקרה. לכן מעניין אותי לשמוע את עמדת המשטרה.
מרינה סולודקין
אם ההפגנה היתה לא חוקית, ואחרי ההסתה נגד השר אפי איתם בתקשורת, מי יכול למדוד את מידת הסכנה לאיש ציבור בהפגנה שהיא לא חוקית.
תמר גוז'נסקי
שומרים על איש הציבור, לא מרביצים למפגינים.
אבשלום וילן
לא שמענו אף פעם שמרביצים למפגינים מהימין. האלימות היא תמיד לכיוון אחד.
מוסי רז
בהפגנה שהיתה בבר-אילן, לפני הרבה שנים, הרגו מפגין חרדי ממכת אלה בראש.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לרדת לפרט זה או אחר, אני רוצה לדבר על הדבר העקרוני. יש רושם שהמשטרה לא נוהגת במידה שווה כלפי הפגנה כזו או אחרת. אני לא מצביע לכיוון מסוים: ימין או שמאל, יהודים או ערבים. אבל יש הרגשה, שלא תמיד המשטרה נוהגת באותה מידה, לא בגלל סיבות פוליטיות, אלא עצם העובדה שלפעמים המשטרה נוהגת בחוכמה ומוצאת את האיזון, בין ההשתדלות לתת להפגנה להתנהל, ובין אי הפרת הסדר הציבורי. יש לפעמים שהמשטרה מאבדת שליטה, יכול להיות שזה בגלל מפקד מקומי, או בגלל הנחייה חסרת היגיון של מפקד בדרג בכיר יותר, שהפרופורציות מוגזמות. גם אם לפעמים זה לא ברישיון.
אורי ברלב
המקרה היפותטי, לא שמענו עדיין את העובדות.
היו"ר משה גפני
השאלה שלנו היא לגבי המקרה הספציפי עליו דברה חה"כ תמר גוז'נסקי, והשאלה העקרונית אם יש הנחייה כללית.
אורי ברלב
היתה הפגנה ברשיון שהתקיימה ב 1.12. בשעה 7:30 בערב. הגיעה קבוצה - ששייכת גם לקבוצה השניה ולאירועים אחרים, מוכרת לנו היטב - של 35, 40 איש שהיו קשורים בשרשראות. כשגילו את שיירת שר החוץ מתקרבת, נשכבו על הכביש. כמה רגעים לפני כן שר החוץ הגיע, ב- 19:34, הם הגיעו 19:43. בקשו מהם להתפזר -
תמר גוז'נסקי
שר החוץ עבר לפני שהם נשכבו, אם כך.
אורי ברלב
הועידה התחילה ב- 19:30, בשעה 19:43 הגיעו האנשים עם השרשראות ונשכבו. שר החוץ הגיע בסביבות 20:30.
תמר גוז'נסקי
אי אפשר היה להעביר אותו מסביב?
אורי ברלב
בקשו מהאנשים להתפנות, כרזו להם. הם היו על הכביש מעל 40 דקות, הם לא היו חלק מההפגנה. גם מארגני ההפגנה באו והביעו שאט נפש מאותה חבורה שלא היתה שייכת לפורום לאבטלה, ולא לשאר החבורה שהפגינה ברשיון, ועמדה בתנאי הרשיון.

כשאנחנו פינינו אותם, 20 דקות אחר כך, זה נגמר עם שמונה שוטרים פצועים, ושני מפגינים פצועים. החבורה מוכרת לנו כחבורה של עושי צרות. הם היו גם במקרה השני שהעלתה חברת הכנסת. מדובר ב- 1 למאי, היתה תהלוכה של חדש והנוער העובד. התהלוכות עברו בלי שום אירועים. אנחנו מדברים על 19:37, אפי איתם הגיע לטקס אזכרה לתלמיד שנפל באסון המסוקים. הגיעו כ- 100 איש מהחבורה של אנטי גלובליזציה.
תמר גוז'נסקי
100 איש? לא היה ולא נברא.
אורי ברלב
חלק מזה גם תועד.
תמר גוז'נסקי
איפה?
אורי ברלב
הגיע לשם מפקד יס"מ.
היו"ר משה גפני
סנ"צ יפת, אתה היית במקום?
רונן יפת
היו כ- 100 מפגינים לערך. אני הגעתי בשלב השני, הם עדין צעקו, שרקו והפרו את הסדר. בתוך הישיבה התנהל טקס. זה היה ללא רשיון.
תמר גוז'נסקי
אתם צלמתם את האירוע?
רונן יפת
אני לא חושב שהספקנו לצלם. בתוך הישיבה היו עשרות צעירים, גם חיילים, שמנענו מהם לצאת מהישיבה - גם הרב מנע מהם לצאת - כדי שלא יהיו מכות. זה היה ברחוב הנרייטה סאלד בתל-אביב, מול מרכז השיקום, בישיבה התיכונית.
תמר גוז'נסקי
למה אתם מפעילים יס"מ נגד מפגינים אזרחיים שלא מצוידים בשום דבר, לא פוגעים ברכוש. אני מכירה את הוראות יס"מ, אני יודעת איך הוא מתנהג, חוויתי זאת על בשרי. יס"מ מפעילים כשיש מי יודע מה אויבים. למה אתם לא שולחים שוטרים כחולים?
אורי ברלב
בהמשך האירוע, כשבפנים תלמידים שרוצים לצאת החוצה, ו- 100 איש עומדים שם. התחילו להפוך אופנועים, כולל האופנוע של קב"ט מרכז השיקום. קצין האג"מ, יחד עם מפקד היס"מ שהיו שם ניגשו, זיהו את אלה שהפכו את שורת האופנועים ועצרו שלושה מהמפגינים. לאחר מכן, בקשו המפגינים לקיים עצרת מחאה. למרות שזו לא היתה הפגנה ברשיון, נקבע להם שהם לא יורדים מהמדרכה, הם המשיכו להניף שלטים.
תמר גוז'נסקי
זה נכון שפגעו בעיתונאים ושברו מצלמות?
אורי ברלב
תני לי לסיים, ואני אענה לכל שאלה. המשותף לשני אירועים אלה, ולאירוע שהיה ב- 1 למאי שנה לפני כן, זו אותו גרעין קשה של 50 איש, חלקם עושי צרות מקצועיים. המשטרה יודעת, במקרה שיש קבוצה שיושבת על הכביש להביע מחאה ורוצה לזכות בכמה דקות טלויזיה, אנחנו מאפשרים את זה, בין אם זה ברשיון ובין אם לא. בכל המקרים האלה, ולא רק בהם, מגיעה אותה חבורה וזה נגרר לאלימות. הם לכאורה - גם בהפגנה הזו וגם באחרת - הגיעו תחת הכותרת של הפגנות אחרות, אבל זו קבוצה שאנחנו מסוגלים לזהות.

אין שום הנחייה לאפליה על שום רקע, לא יכולות להיות כאלה. ישנן הפגנות בלתי חוקיות, שאינן מקבלות רשיון מהמשטרה ואינן מתואמות אתה. הפגנה שמפרה את הסדר, כמובן אינה עומדת בתנאי הרשיון. לשמחתי, רוב ההפגנות מכבדות את כללי הרשיון, ויש מי אחראי על ההפגנה. מטבע הדברים כשיש מהומה, אין מי שאחראי, וכך זה נראה ולכן גם נגרם נזק.
היו"ר משה גפני
אני דווקא שאלתי על מידת החכמה שמראים השוטרים בטיפול בהפגנה. לגבי ההפגנות ברשיון שמתנהלות בסדר, אין שום בעיה.
אורי ברלב
בהפגנות שאינן מתנהלות ברשיון, אני יכול להעיד שבמקומות שאין מפרים את הסדר, ואין מכים את השוטרים עם אלות -
תמר גוז'נסקי
מה, המפגינים היו מצוידים באלות?
אורי ברלב
המפגינים היו מצוידים במקלות מטאטא ואתם חבטו בשוטרים.
תמר גוז'נסקי
קודם אמרת אלות, עכשיו פתאום מקלות מטאטא, תחליט. אם היו קשורים בשרשראות, הם לא יכולים להכות אף אחד, הם לא יכולים לזוז.
היו"ר משה גפני
אני בקשתי את התשובה העקרונית, בלי להתייחס למקרה הספציפי.
אורי ברלב
אני דייקתי בדברי, ואני רוצה לומר לך שכנגד 17 מהבגירים שהשתתפו באירוע בדיוויד אינטרקונטיננטל הועברו תיקים לתביעה, והם הולכים לעמוד לדין על תקיפת שוטרים, על גרימת נזק, על דברים שהם לא הבעת דעה.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להשלים את התשובה לגבי נושא ההפגנות הלא-חוקיות, כי במקרים רבים רואים שהמשטרה דווקא נוהגת בחכמה.
אורי ברלב
זו המדיניות, לא להתעמת. אם אין סכנה לציבור ורכוש, וההפגנה היא בגדר הסביר, יש הגיון פשוט, אבל המוטו הוא כיבוד החוק. כל עוד אין חריגה, אם רוצים לשבת על הכביש לפרק זמן קצר, אנו בדרך כלל, מאפשרים.
היו"ר משה גפני
הצגת את הדברים העקרוניים. אני חולק על זה, אני חושב שהמשטרה לפעמים נוהגת לא בחוכמה, ברוב המקרים נוהגת כן בחוכמה. אני מבקש שתשיב במקרים הספציפיים האלה לחה"כ תמר גוז'נסקי.
תמר גוז'נסקי
אני שאלתי כמה שאלות: למה הפעלת יס"מ ולא שוטרים כחולים, ודבר שני, בהפגנה מול הישיבה תקפתם את המפגינים ברגע שהם הגיעו. תקפתם במיוחד עיתונאים, שברתם מצלמות, יכול להיות שזה אנשי יס"מ, לא שוטרים כחולים, אבל זו היתה הפגנה ברברית. אני פגשתי פצועים אחרי ההפגנה בדיוויד אינטרקונטיננטל, ממכות אלות אכזריות. אחד מהם הוא עיתונאי שבא לכסות, הוא בכלל לא היה מפגין. הוא אמר לכם שהוא עיתונאי, זה לא הפריע לכם להכות אותו מכות רצח. הוא היה צריך ללכת אחר כך לחדר מיון. אני ראיתי את זה במו עיניי. אתה לא יכול להיתמם.
אורי ברלב
מאחר שגם אני הייתי באירוע באינטרקונטיננטל, אני אענה לך. יס"מ, יחידת סיור מיוחדת, אנשיה הם שוטרים לכל דבר ועניין, ותפקידם הוא לעסוק באירועים של הפרת סדר. הם מלווים אח"מים בביקורים שונים, מהות היחידה היא לעסוק באירועים של הפרת סדר, לזה הם יועדו, וזה מה שהם עושים, ולא משנה מי עומד מולם.

לשמחתנו, המשטרה לא חוקרת אלימות. השמות של כולנו מופיעים על החולצה. כל אחד מהמפגינים המקצועיים יודע את הדרך ליחידה לחקירות שוטרים, ומגיש את התלונות, והן נבדקות. בשני האירועים האלה, שהיו לא נעימים - אני עצמי ראיתי שוטרים פצועים מנשיכות, ומפגיעת מקלות - הוגשו תלונות נגד מפגינים תחת הכותרת של תקיפת שוטרים. 17 בגירים ועוד 6 קטינים שלא נמשיך אתם הלאה, מאחר והמטרה היא לא ליצור להם רקע, באירוע האחר מדובר על שני קטינים, ועוד בוגר אחד.
היו"ר משה גפני
מי היה באירוע הראשון?
אורי ברלב
באירוע באינטרקונטיננטל הייתי מתחילתו ועד סופו. אני לא מכיר עיתונאי, ואני אומר שוב שכל מי שהותקף יכול להגיש תלונה.
תמר גוז'נסקי
לא היתה דרך אחרת להתמודד עם שתי ההפגנות האלה, חוץ ממכות? הרי אני לא באה אליך כל פעם שאתם מפזרים הפגנה. אי אפשר היה לחכות עוד 10 דקות ולתת למפגינים להתפנות? אי אפשר היה להגיד להם, מול הישיבה, אל תרדו לכביש, ולא להכות אותם עוד לפני שהם פתחו את הפה ועשו משהו? הרי על זה הויכוח. יש מקרים שאתם מאבדים שליטה, ואי אפשר שבמדינת ישראל המשטרה תסמן אנשים ותגיד שאם הם נראים ברחוב, צריך להכות אותם.
היו"ר משה גפני
סנ"צ רונן יפת היה בסיפור של הישיבה, אתה יכול להשיב אם לא היה יותר כדאי, מבחינתך -
רונן יפת
הגעת השוטרים היתה בעקבות פניה מהישיבה. לא היתה דרך אחרת לנהוג, מפני שהם עמדו על הכביש וניסו לפרוץ את השער. זה כביש צר מאוד.
תמר גוז'נסקי
אתה יודע טוב מאוד שלא ניסו לפרוץ את השער. הם לא נכנסו לרכוש פרטי.
רונן יפת
גברתי, ניסו להיכנס פנימה מהצד השני, הם צרחו וצעקו. מהצד השני עמדו מולם צעירים מהישיבה שרצו לצאת החוצה. לא היתה אלימות, ולא שברנו שום מצלמות. אף אחד לא הגיש אצלי תלונה. אני הגעתי למקום, היו שם 8 שוטרי יס"מ מול 100 מפגינים, קטינים ובגירים. היה שם שוטר לשעבר שנזרק מהמשטרה, שייעץ להם. אנחנו הרחקנו אותו.

הסברתי להם במגאפון שזו הפגנה לא חוקית, למרות זאת התאפקנו, ואפשרתי להם להביע דעה על ידי שלטים. אותה קבוצה שמפקד המרחב מדבר עליה, לא הכרתי אותם קודם. אני רודף אחריהם מזה חודש וחצי שיבואו אלי למשרד כדי להסביר להם איך מנהלים הפגנות. ישנן קבוצות של מפגינים בעייתיים שאנחנו מזמנים אותן אלינו על מנת לסיים את הסרט הזה, והם מסרבים להגיע.
תמר גוז'נסקי
מי אמר שיש קבוצה מאורגנת כזאת? איך אתה קורא לה? למי אתה פונה?
רונן יפת
אנחנו מכנים אותם "אנטי גלובליזציה".
תמר גוז'נסקי
יש קבוצה בשם אנטי גלובליזציה, ויש לה מנהיג וארגון?
רונן יפת
עו"ד דן, איני זוכר את שם משפחתו, פניתי אליו ויש לי תכתובת איתו.
תמר גוז'נסקי
אין קבוצה כזאת, אתה יודע את זה.
רונן יפת
זה הכינוי שלנו.
תמר גוז'נסקי
במדינת ישראל לא מכים אזרח בגלל שהוא לא מוצא חן בעיניך. אני ארגנתי הרבה הפגנות, לא בקשתי רשיון ולא הכו אותי. זה לא יכול להיות שלא תכו אותי, בגלל שאני לא מסומנת, ותכו מישהו אחר בגלל שהוא מסומן. זה לא יכול להיות שתפגעו בעיתונאים.
אורי ברלב
כל פגיעה בכל אחד, המשטרה חוקרת.
היו"ר משה גפני
הוזמנו נציגים מחברת אינדימדיה שבאו להעיד, והם עדין לא הגיעו. מנהלת הוועדה אומרת שהם בשער, אבל מתעכבים משום מה.
סורין זיסרמן
אנחנו מתנצלים על האיחור.
היו"ר משה גפני
אתם יכולים לומר לנו למה אחרתם?
נח אבגר הלוי
עכבו אותנו בכניסה משום שהבאנו משהו שהיה פעם מצלמה, לפני שהגיע באחת ההפגנות למפגש אלים עם הכביש. לא חשבנו שצריך להוציא לזה אישור של מצלמה בגלל איך שזה נראה, ועיכבו אותנו כי רצו אישור למצלמה.
היו"ר משה גפני
אנחנו כבר היינו אמורים לסיים את הדיון. המשטרה טענה שאתם הפגנתם בלי רשיון, אני מבקש את תגובתכם.
תמר גוז'נסקי
אנחנו דברנו על ההפגנה מול מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, ועל ההפגנה ב- 1 במאי מול הישיבה עם אפי איתם.
היו"ר משה גפני
ח"כ תמר גוז'נסקי העלתה את זה במליאת הכנסת כהצעה לסדר, וזה עבר לדיון בוועדה. אני מבקש שתציגו את העניין.
נוח אבגר הלוי
אני יליד יפו ג', ומאז גיל 15 אני פעיל חברתי בתנועות לשינוי חברתי, מתנועות הנוער, דרך עמותות. אני הולך ורואה, במיוחד בשלוש השנים האחרונות, החרפה קיצונית וחסרת תקדים של המשטרה כלפי מפגינים מהתחום החברתי. יש השתקה ברוטאלית. יש מצב שהולך ומחמיר עד מצבים שקשה לי לעכל אותם.

בהפגנה של אפי איתם, ראיתי את השוטרים לוקחים את המצלמה הזאת ומרסקים אותה לתוך הרצפה.
היו"ר משה גפני
למי שייכת המצלמה?
נוח אבגר הלוי
לארגון שלנו שנקרא אינדימדיה. המצלמה רוסקה בפראות. מיד אחריה, הצלם חטף מכות רצח. בתור ילד מיפו ג', אני לא ראיתי כזה דבר, בלי שום התגרות מצדנו. כשניגשתי לבקש משוטר את שמו, חטפתי אגרוף בבטן ששלח אותי לבית חולים. שוטרים לא מזדהים.

אני כבן 40, אני פעיל חינוכי, אני עובד בבתי ספר, אני עובד עם נוער, לא ראיתי ברוטאליות כזאת.
תמר גוז'נסקי
היתה טענה שבהפגנה מול אפי איתם, אתם ניסיתם לפרוץ לתוך הישיבה ולשבור את השער שלה.
נוח אבגר הלוי
אנחנו עמדנו שם בדין ודברים מול המקום בו עמד לשאת הרצאה. עמדנו בחוץ לחלוטין. בשום אופן לא ניסינו להתפרץ.
תמר גוז'נסקי
כמה הייתם?
נוח אבגר הלוי
בין 60 ל- 100, קשה לי לדייק. באנו מהפגנה של 1 במאי, בהתארגנות ספונטנית לשם. לא היתה שום התגרות מצדנו. כמעט עמדנו ללכת, כי יצאה אישה ואמרה שזה לא אירוע פוליטי, זה אזכרה. באיזשהו שלב הגיעה המשטרה, ואמרו לנו שיש לנו 90 שניות להתפנות, כמו במשטרים חשוכים.

קודם כל כוסחו המצלמות, זה נותן תחושה איומה. זה מפחיד לראות כוח כזה של משטרה מתפרץ.
נסים זאב
המשטרה הזהירה לפני ש -
סורין זיסרמן
אני לא נכחתי, אבל יש לנו קלטת מאירוע ההפגנה של אפי איתם. אני הייתי בתחנת המשטרה, היות והמשטרה לקחה מספר אנשים לתחנה. קודם כל, במשך שעה אי אפשר היה לדעת איפה הם נמצאים. היומנאי בתחנת משטרת ירקון לא ידע להגיד לי איפה הם נמצאים. אחותו של אחד המעוכבים באה למעוכבים, לא ידעו להגיד לה שעה - זה היה בתקופה של רגיעה ביטחונית. שוטרים לא הזדהו לי - כעורך דין - בתחנת המשטרה, שעה לאחר שהאירוע הסתיים.

היתה שם מפגינה שהוכתה על ידי שוטר, שקל וחומר לא הזדהה לפניה בזמן האירוע. בתחנת המשטרה, שעה אחר כך, הוא חולף על פני ועל פניה כאילו שאנחנו אבק אדם. שוטרים לא מזדהים, לא במהלך אירוע ולא לאחר מכן. כנראה שלשוטר שמכה יש סיבות טובות לא להזדהות.

יש פה קלטת, כוח יס"מ הגיע עם מספר משמעותי של שוטרים, לאירוע ההפגנה עם אפי איתם. המפגינים היו פסיביים, הם אפשרו כניסה של כל מי שרצה לאירוע. קצין המשטרה, אעשה לו חסד ואקרא לו הקצין נ. - אשמח לתת לך את השם המלא, מסרתי אותו למח"ש - הוא היה בשטר תוך מספר דקות, ואמר לקבוצה של כ- 60 איש להתפנות תוך 90 שניות. בקלטת קולטים התחלת פעילות משטרתית אגרסיבית תוך 50 שניות.

הייתי בתחנת משטרה כ- 3 שעות, ושוטרים לא הזדהו. שאלתי קצין שעבר במקום מדוע אינו מחייב את השוטר לענות לי, והתשובה היתה שהוא אינו המפקד שלו. כל זה היה בתחנת משטרת מרחב ירקון שתת ניצב ברלב הוא המפקד שלה. אני מוכן להעיד על זה.

בנוסף, היה ביקור של שוטרים באינדימדיה לפני הפגנה מאוד קטנה, יש לי על זה גם מכתב מהאגודה לזכויות האזרח. חמישה שוטרים במדים אזרחיים מגיעים שלוש שעות לפני הפגנה מתוכננת, ומתחילים לפשפש בלי צו חיפוש, ושואלים שאלות.
היו"ר משה גפני
מתי זה היה, מה היה הרקע לחיפוש הזה.
סורין זיסרמן
היו פלאיירים על הפגנה מתוכננת בשכונת פלורנטין, הפגנה מאוד קטנה.
נוח אבגר הלוי
אני מכיר חלק גדול מהאנשים, גם השוטרים, באופן אישי. מפחיד אותי שמפעילים כל כך הרבה כוח נגד חבר'ה צעירים, בלי הצדקה. אני חושש שזה יכול, חלילה, לגרור התפרצות מצדם, ואני רואה של מי תהיה האחריות, כמחנך. אני מאוד פוחד שזה יהיה קשור לבני אדם, ולא רק למכשירים. זה מתחיל ברכוש ונגמר בבני אדם, כמו שזה קורה בעבריינות שמתחילה ברכוש ועוברת לבני אדם, אני חושש שזה יקרה גם לסמכות ולמשטרה.
היו"ר משה גפני
אני הבנתי שיש למשטרה קבוצה של מפגינים המוכרת לה. זו קבוצה, שתת ניצב ברלב דבר עליה של מפגינים שמארגנים הפגנות אלימות. הוועדה רוצה לקבל את התייחסותכם לגבי הקבוצה הזאת.
אורי ברלב
אסור לי על פי חוק לגעת בחומר שעוסק האלימות שוטרים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש משהו אחר. אני מבקש התייחסות בכתב לסיפור שהועלה כאן, של ביקור של 5 שוטרים ללא מדים באינדימדיה.
נסים זאב
למה אי אפשר לקבל היום החלטה?
היו"ר משה גפני
אני רוצה לברר. יש פה שתי עמדות קוטביות, אני לא רוצה להיות בית הדין. המשטרה חורגת הרבה פעמים מתפקידה, ואני לא מדבר על המקרה הזה, משום שאני עדיין לא יודע את האמת. ברוב המקרים המשטרה נוהגת בחוכמה.

מדובר בקבוצה, שהיא למיטב הבנתי, אינה נמצאת במרכז המפה החברתית, ומפגינה הרבה. בחלק גדול מההפגנות גם מפגינים בלי רשיון. תפקיד המשטרה הוא לשמור על החוק, וקבוצה זו מפרה את הסדר בהרבה מקרים. יכול להיות שהמשטרה לא עשתה במקרים אלה את החשבון הנכון. יכול להיות שבמקרה זה המפגינים אבדו את הפרופורציה.

אני מבקש להעביר לתנ"צ ברלב, מפקד מרחב ירקון, את התלונות, מבקש העתק אלי. אני מבקש את תשובות המשטרה בכתב.
אורי ברלב
איני יודע מי 5 השוטרים שנכנסו אליו, הם לא ממרחב ירקון. המשרד שלו בכלל לא נמצאים בתחום מרחב ירקון. לא אני האיש שעוסק בזה, ואיני יכול לנהל את החקירה. זה עובד ליחידה לחקירות שוטרים והם אלה שבודקים אם היה צו חיפוש, או כל תלונה אחרת על תפקוד שוטרים.
תמר גוז'נסקי
לא זו השאלה. השאלה היא מי שלח אותם בלי צו חיפוש.
היו"ר משה גפני
מאיפה הגיעו 5 השוטרים, לדעתך?
אורי ברלב
זה יכול להיות שוטרים מהיחידה המרכזית, ממרחבים אחרים, אין לי מושג.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להעביר אלי את התלונות, ואני אעביר אותן למפכ"ל. אני אבקש ממנו תשובות לגבי שלושת המקרים: התנהגות המשטרה כלפי המפגינים בועידת ישראל לעסקים, בזמן הופעת השר אפי איתם בישיבה, לגבי כניסת 5 שוטרים למשרדי אינדימדיה ללא צו חיפוש. אני מניח שלגבי שני הסעיפים שהועלו כאן, המפכ"ל יעביר את התשובה לתנ"צ ברלב, ואנחנו נלמד את העניין.

לגבי המקרה, שתנ"צ ברלב אומר שאינו שייך למרחב ירקון, המפכ"ל נושא באחריות לגבי עבודת המשטרה כולה, ונקבל ממנו תשובות. ההצעה שהעלתה ח"כ גוז'נסקי מקובלת עלי. זה תפקידה כחברת כנסת. זה הועבר לוועדה, ואני לא מתכוון לטייח. אני רוצה להגיע לחקר האמת בעניין.

אני מודה לכם מאוד. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים