ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 11/06/2002

בריחתו של האסיר הביטחוני מוחמד אבו-ג`מוס – חה”כ אפי אושעיה, שאול יהלום, דוד מגן, רחמים מלול, מרינה סולודקין

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/5285



ועדת הפנים ואיכות הסביבה -4-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/ועדת הפנים/5285
ירושלים, ח' בתמוז, תשס"ב
18 ביוני, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 422

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
‏יום שלישי, א' בתמוז התשס"ב (‏11 ביוני, 2002), שעה 10:15
סדר היום
1. בריחתו של האסיר הביטחוני מוחמד אבו ג'מוס (הצעה לסדר של חברי הכנסת: אפי אושעיה, שאול יהלום, דוד מגן, רחמים מלול, מרינה סולודקין).
נכחו
חברי הוועדה: אורי אריאל - מ"מ היו"ר
מרינה סולודקין
איוב קרא
מוזמנים
חה"כ שאול יהלום
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: אירית שלהבת



בריחתו של האסיר הביטחוני מוחמד אבו ג'מוס
היו"ר אורי אריאל
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. חבר הכנסת גפני, יושב-ראש הוועדה, ביקש ממני למלא את מקומו. אתמול הוא חיתן את בנו וכולנו מאחלים לו כמובן מזל טוב.
שאול יהלום
האם שירות בתי-הסוהר הוציאו דוח על האירוע?
היו"ר אורי אריאל
הם לא העבירו לנו דוח.
מרינה סולודקין
נפנה לשירות בתי-הסוהר ונאמר להם שאנחנו רוצים לעיין בדוח עוד לפני הישיבה הבאה.
היו"ר אורי אריאל
היות ולא הגיעו לכאן נציג שירות בתי-הסוהר, תת-גונדר חיים שמואלביץ, שהוא היועץ המשפטי ונציגת משרד המשפטים, עו"ד לבנת משיח, שהיא מנהלת מחלקת חקיקה, אני מבקש ממנהלת הוועדה, גברת יפה שפירא, להוציא מכתב חריף לשני השרים בעניין הזה ולברר מה אירע. לא נשאיר את זה פתוח. הדבר הזה אינו מקובל עלינו. הם גם לא הודיעו שהם לא מגיעים. זאת תופעה שאני לא מכיר אותה ממקומותינו.

אנחנו נקיים את הדיון במועד אחר, כאשר נהיה בטוחים שהם מגיעים. אציע ליושב-ראש הוועדה לזמן את רב-גונדר אורית אדטו, נציבת שירות בתי-הסוהר, וכן נציג בכיר מהמשרד לביטחון פנים. יש להם אחריות. ראיתי בפרוטוקול בהצעה לסדר שהשר אמר שהוא מוכן לבוא לישיבה. זה לא דבר שקורה כל יום וחומרתו ידועה, לכן זה גם עלה בהצעה לסדר והועבר לוועדה. אני מציע להזמין את הבכירים ביותר וממילא הם יביאו איתם, כמו תמיד, את מי שצריך. אז לא תהיה תקלה.
שאול יהלום
אדוני היושב-ראש, גם אני מצטרף לברכות המזל טוב ליושב-ראש הקבוע של הוועדה.

אנחנו מרגישים שיש פה באמת שערוריה ציבורית וביטחונית. עצם העניין שאסיר ביטחוני כדוגמת אבו-ג'מוס בורח ממכונית שבה יושבים 10 שוטרי "נחשון", זה כשלעצמו בעיה, אבל פי שניים חמור, אין לנו הרגשה ששירות בתי-הסוהר מסיק את המסקנות הנכונות. אין בידינו שום דוח והשר לביטחון פנים, הממונה שאמר שהוא יבוא לוועדה, אינו מופיע בדיון.
היו"ר אורי אריאל
למען היושר עלי לציין שהוא לא הוזמן.
שאול יהלום
בנוסף לכך, אנשי הביצוע לא הגיעו לישיבת הוועדה, למרות שקיבלו הזמנות בכתב ואין כל ויכוח לאיזה מועד נקבעה הישיבה. זה דבר חמור.

בנוסף לכך, בתקשורת שמענו שבמסקנות הוועדה נמצא שהיו כל מיני ליקויים בתפקוד "נחשון" שהוסתרו מנציבת שירות בתי-הסוהר, או שהנציבה לא טיפלה בהם, על אף שהיא הוזהרה שהיחידה חלשה ובכל זאת לא מסרה את זה לוועדת החקירה. כלומר, כל העסק לא תקין. אני אומר לא תקין בלשון המעטה. מדובר בבריחת אסירים ביטחוניים מבתי-הסוהר, זה לא תקין במצבנו הנוכחי, עם כל ההשלכות הקשות שאנחנו צריכים להסיק מכך.

אני פונה ומבקש לערוך ישיבה נוספת באופן מיידי. באותה ישיבה לא נבקש אלא הוועדה תדרוש את התייצבות השר לביטחון פנים ואת התייצבות נציבת שירות בתי-הסוהר. הם צריכים להעביר לנו את דוח החקירה על האירוע. אנחנו צריכים לבדוק מה קורה.
היו"ר אורי אריאל
גברת יפה שפירא, אני מבקש שהדוח יחולק לחברי הוועדה ולמציעים עוד לפני הישיבה, כדי שיעיינו בו מבעוד מועד.
מרינה סולודקין
אני חושבת שהישיבה הזאת מאוד חשובה. כולנו ראינו את הקלות הבלתי נסבלת בה אסיר ידוע ומוכר ברח מהמשטרה.

אני יודעת גם על דברים נוספים. אני מטפלת בקהילת יוצאי קווקז. פנו אלי ממשפחת אברמוב ואמרו שהרוצחים של אח שלהם, שני אחים ממשפחת חיזקילוב, ברחו אף הם. נתנו להם חופשה מבית-הכלא, לשני האחים שרצחו את האיש, והם ברחו. עדיין אין תשובה איפה הם, האם מצאו אותם או לא מצאו אותם. איך יתכן ששני אחים, שני רוצחים, קיבלו חופשה מהכלא באותו יום וברחו ביחד?

אני מצטרפת לדבריו של חבר הכנסת שאול יהלום. משהו מאוד רקוב בטיפול בבריחות ובחופשות מהכלא שניתנות לרוצחים. אני רוצה לשמוע דוח מלא, מה קורה בשירות בתי-הסוהר בנושא הזה.
היו"ר אורי אריאל
אני מסכים לדברים שלך. בדרך כלל הרי נותנים הזדמנות למישהו להשיב. ניתנה להם ההזדמנות אך אין פה אף אחד שישיב. זה רק מגביר את התחושה הלא נוחה.
איוב קרא
אחרי שנפצעתי בצנחנים היתה לי הזכות להיות קצין במשטרה הצבאית במשך תקופה מסוימת ועבדתי בליוויים של אסירים, באבטחה וכן הלאה במשך שנה.

אנחנו צריכים להתבונן על מבנה שירות בתי-הסוהר, שאני מאוד קרוב אליו ורבים מקרובי המשפחה שלי עובדים שם. בעקבות המקרה הזה לדעתי יש לשקול חד-משמעית לפצל את ליווי האסירים משירות בתי-הסוהר. יש ליצור מצב ששירות בתי-הסוהר לא יוביל את האסירים לבתי-המשפט או לכל מקום אחר אלא שתהיה יחידת ליוויים הקשורה למשטרת ישראל והיא תנייד את האסירים, בניגוד למה שקיים היום, שבפועל שירות בתי-הסוהר הוא המלווה את האסיר וכל הקונספציה נעשית על-ידו. לדעתי צריך למצוא דרך שמשטרת ישראל תוביל את האסיר לבית-המשפט, לבית-החולים או לכל מקום אחר. משטרת ישראל תהיה הגוף והיא תקבל את התקנים של שירות בתי-הסוהר. צריך לשקול את זה. אז בעצם תהיה שליטה לא רק של גוף אחד על מה שקורה. לדעתי בכך אנחנו נקטין את הסכנה לציבור. אין לי ספק שאם יהיה פיצול, השליטה לא תהיה רק בידי איש אחד אלא תמיד יהיו כמה אנשים שיחליטו בסוגייה הזאת. לדעתי כל המערכת תצא נשכרת מהשינוי הזה.
היו"ר אורי אריאל
חברי הוועדה, ברשותכם אני רוצה לסכם את הישיבה הקצרה הזאת, שהתקצרה לדעתי בשל זלזול שאין לו תקדים: מצב שהוועדה מתכנסת ולא מגיע אף נציג מהמוזמנים, לא בכיר ולא זוטר, ואף אחד גם לא מודיע שהוא יאחר, שום דבר.
איוב קרא
כנראה שהם מודים בכל הטענות של חברי הכנסת כלפיהם.
היו"ר אורי אריאל
הם לא מודים. הם פשוט לא נמצאים פה. זה דבר בלתי נסבל. זה זלזול.

1) הוועדה תפנה כבר היום לשר לביטחון פנים במכתב חריף. התגובה שלנו צריכה להיות מיידית.

2) הוועדה תזמן לישיבה הקרובה את השר לביטחון פנים ואת נציבת שירות בתי-הסוהר, לא נציגים ולא שלוחים. אם הם ירצו להביא איתם עוד אנשים, מה טוב. הישיבה הבאה תתקיים בהקדם, על-פי לוח הזמנים של הוועדה, בתיאום עם יושב-ראש הוועדה הקבוע.

3) אנחנו מבקשים שהדוח יועבר לוועדה עד תחילת שבוע הבא ויחולק לחברי הוועדה ולחברי הכנסת שהציעו את ההצעה לסדר.

אני מבקש שעוד היום יהיה דיווח לחבר הכנסת הרב גפני ואלי מה קורה כדי שנוכל לטפל בזה. זה מצב בלתי נסבל ואנחנו לא יכולים לקבל אותו.

תודה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים