ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/01/2002

חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 18), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/4474



4
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
22.01.2002

פרוטוקולים/ועדת הפנים/4474
ירושלים, י"א בשבט, תשס"ב
24 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 373
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, ט' בשבט התשס"ב (22 בינואר 2002), שעה 11:20
סדר היום
הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 18), התשס"ב-2002 – ח"כים: יובל שטייניץ, אילן גילאון, נעמי חזן, דוד טל, אליעזר כהן, עוזי לנדאו, רחמים מלול, יהודית נאות, ויצמן שירי.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר משה גפני
זאב בוים
יובל שטייניץ
מוזמנים
סטיליאן גלברג - ראש אגף רעש, המשרד לאיכות הסביבה
דן צפריר, עו"ד - המשרד לאיכות הסביבה
נעמה אלבה, עו"ד - הלשכה המשפטית, משרד הפנים
אשר גרנר - מרכז רישוי עסקים, משרד הפנים
דבי סולו - משרד הפנים
דליה איש-שלום - משרד המשפטים
טל גיז - משרד המשפטים
אביטל שטרנברג, עו"ד - משרד המשפטים
יהונתן גרטי - אגף התקציבים, משרד האוצר
שי יפתח - אגף התקציבים, משרד האוצר
זאב פיש - בריאות הסביבה, משרד הבריאות
סיגל מרד, עו"ד - משרד העבודה והרווחה
ידידיה אריה, רב פקד - קצין רישוי ארצי, המשרד לביטחון הפנים
אלי בן-ארי, עו"ד - אדם טבע ודין
ענת מוסנקו - מתמחה, אדם טבע ודין
נועה בן-אריה, עו"ד - מרכז השלטון המקומי
משה בן ישי - מנהל איגוד תקליטני ישראל
חיים טל - בעל אולם
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
שלומית כהן


הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 18), התשס"ב-2002
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 18), התשס"ב-2002, הכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית. מדובר בהצעתו של חבר הכנסת יובל שטייניץ וחברי-כנסת אחרים.

לא הצבעתי בישיבה הקודמת, כי אפשרתי לבעלי האולמות פרק זמן של עשרה ימים להיפגש עם חבר הכנסת יובל שטייניץ כדי לנסות להגיע להסכמה. הדיון הקודם היה ב-24 בדצמבר. האם מישהו מהנוכחים נפגש עם חבר הכנסת שטייניץ בעניין?
חיים טל
ניסינו לדבר אתו. אנחנו לא במדינה כמו שוויצריה, שאנחנו יכולים להתעסק בעניין הרעש. אם חוק הרעש היה פותר את הבעיה, הייתי הולך אתו עד הסוף. הבעיה היא שזאת עוד בעיה שהופכת אנשים לעבריינים. אם כבר יש כמה בעלי אולמות וגנים שיש להם רשיונות, צצה להם עכשיו עוד בעיה שהם צריכים לפתור אותה. אנחנו יודעים שרשיון לאולם שמחות או לגן אירועים לא נגמר במשרד אחד, לצערי. אדוני היושב-ראש, אני מסכים שכל הגופים האלה יתרכזו סביב משרד אחד, שהוא יהיה אחראי על כל הבעיות האלה.
יובל שטייניץ
מר טל, סיירנו ביחד בהרבה אולמות. כשאני מכין חוק אני עושה עבודת שטח, אבל אני מוכרח לציין שמאז ה-24 בדצמבר לא שוחח אתי אף אחד, מלבד שני חברי מרכז הליכוד שיש להם חברים בעלי אולמות והם ביקשו ממני לשקול שוב את הנושא הזה. אמרתי שלא אוכל לשקול שוב את הנושא, הוא נדון כבר שנה ויש לו תמיכה מסיבית של חברי הכנסת, הוא עבר ברוב עצום גם בוועדה וגם במליאה.
חיים טל
אני מציע אולי לא לבטל את החוק, אלא להקפיא אותו עד שנעבור את הצרות הנוכחיות. ביום חמישי, עקב הפיגוע באולם שמחות בחדרה, נפל עלינו עוד משהו. המשטרה דורשת עכשיו מאבטחים עם נשקים. כל יום צץ משהו אחר. עכשיו נשאר לנו רק חוק הרעש. אנחנו מבקשים שתבואו לקראתנו בעניין הזה כדי שאנשים יוכלו לפתור את הבעיות של הרשיונות שלהם. יושב פה אשר גרנר, והוא יודע מה מצבם של בעלי האולמות.
אשר גרנר
בעניין הזה אני מצטרף למה שחיים טל אמר, שלהוציא רשיון עסק זה דבר לא קל.
היו"ר משה גפני
למה הממשלה לא עושה תיקון חקיקה לאחד את כל הדברים, כדי שמשרד אחד יטפל בנושא?
אשר גרנר
לחוק רישוי עסקים יש כמה מטרות, וכל משרד ממשלתי אחראי על מטרה אחרת.
היו"ר משה גפני
למה אתם לא עושים סדר?
אשר גרנר
עשינו סדר. חיים טל אומר שיש המון דרישות של משרדי ממשלה שמכבידים עליו. אני לא אומר שהדרישות לא מוצדקות, אבל כל הזמן יש דרישות נוספות. עשינו סדר מבחינת התקנות, אנחנו עושים סדר מבחינת קיצור הליכים.
יובל שטייניץ
החוק הזה עובר עכשיו אחרי שנה של דיונים. את משרד הפנים שמענו כמה פעמים. אם יש משהו שהיינו צריכים לשמוע, אז היינו צריכים לשמוע אותו לא בדקה ה-90 בהצבעה הסופית. גם אם היית מעלה את הטענות הכי טובות בעולם, הייתי מוכן לשמוע אותן לפני הקריאה הראשונה. ניתנו מספיק הזדמנויות למשרד הפנים ולכל הגופים להשמיע את דברם ודנו בזה.
אשר גרנר
זה ברור לי. היות שיש הסכמה בנושא של הצעת החוק כפי שהיא, אני מבקש לציין שיש בעיה עם העניין של הקנס, מבחינת מי יאכוף את החוק. מפני שאם רשות מקומית תרצה לגבות את הקנס, הקנס לא הולך אליה אלא למדינה וזה יוצר בעיה.
אביטל שטרנברג
זאת בעיה כללית של חוק רישוי עסקים, זה לא רלוונטי להצעה הזאת.
נעה בן-אריה
בנושא של הקנס אפשר בהחלט להכניס כאן מנגנון כפי שהוא קיים בעניין של חוק איסור עישון במקומות ציבור. במקרה שבו הרשות המקומית היא זאת שהטילה את הקנס, הקנס הולך לקופת הרשות המקומית. במקום שבו המשטרה נכנסה לתמונה, הקנס הולך לקופת המשטרה. זה בלי כל קשר להתנגדות שלנו שאנחנו חוזרים עליה.
היו"ר משה גפני
אני לא הולך לעשות רפורמה, לא בעניין הזה ולא בנושא של הקנסות, ואם לא יאכפו את החוק שלא יאכפו אותו. אני לא מנהל את המדינה, אני רק מחוקק. מי שמנהל את המדינה זה הפקידים, שהם יעבדו.
זאב בוים
אם אתה מחוקק אז חזקה שאתה רוצה שהחוק ייאכף.
היו"ר משה גפני
באמצעות החוק הזה אני לא מתכוון לשנות את כל המנגנון ואת כל מערכת הגבייה. פה מדובר בהצעת חוק פרטית, שעניינה רק רעש באולמות.

אני מבקש להוציא מכתב לשר הפנים בעניין מה שהעלה מר טל, בנושא של בעלי האולמות. הקושי של בעלי האולמות, במיוחד בתקופה הזאת, הולך ונעשה קשה יותר מיום ליום. עלתה פה טענה, במסגרת הצעת חוק פרטית שעניינה רעש באולמות, שבעל אולם כדי לקבל רשיון צריך לעבור מסע ייסורים יותר מכל גוף אחר.
אשר גרנר
זה לא יותר מכל גוף אחר, זה כמו כל גוף אחר.
היו"ר משה גפני
אנחנו עכשיו מחמירים עליהם בעוד דבר שלא החמרנו על אחרים. הוועדה מבקשת, ואני מקווה שזה גם על דעת חברי הכנסת בוים ושטייניץ, להכין הצעת חוק ממשלתית שתקל על בעלי האולמות בקבלת רשיונות לקבלת אישור עסק וניהול העניין.
יובל שטייניץ
מקובל עלינו.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור החוק לקריאה שנייה ולקריאה שלישית? מי נגד?

ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – אין
היו"ר משה גפני
הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית.

תודה רבה. הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים