ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/01/2002

הקמת שתי מועצות נפרדות לגוש ואדי סלאמה ולאיבטן-הצעה לסדר היום של חבר הכנסת מוחמד כנעאן

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/4437



10
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
08.01.2002

פרוטוקולים/ועדת הפנים/4437
ירושלים, ט' בשבט, תשס"ב
22 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 360
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ד בטבת התשס"ב (8 בינואר 2002), שעה 12:00
סדר היום
הקמת שתי מועצות נפרדות לגוש ואדי סלאמה ולאיבטן – הצעה לסדר היום של חבר הכנסת מוחמד כנעאן.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר מקסים לוי
טלב אלסאנע
מוחמד ברכה
עבד אלמאלכ דהאמשה
מוחמד כנעאן
נסים זאב
מוזמנים
סאלח טריף - השר לענייני ערבים
דוד אזולאי - סגן שר הפנים
יחזקאל לביא - משרד הפנים
קמיל ריאן - מרכז שלטון מקומי
מוחמד דיאב סואעד
חוסן סואעד
אבראהים זבידי
מחמוד זבידי
עלי חליל מריסאת
אבראהים סואעד
מוחמד סואעד
מחמד סואעד
נאיף סואעד
נאיף חסן סואעד
סעוד גבר סואעד
מוחמד סואעד חאלד
סאלח עמריה
סאלח עבד עמריה
עלי קרדי עמריה
באסם תרקמאן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
סיגל גורדון



הקמת שתי מועצות נפרדות לגוש ואדי סלאמה ולאיבטן
היו"ר מקסים לוי
אנחנו עוברים לנושא הבא בסדר היום: הקמת שתי מועצות נפרדות לגוש ואדי סלאמה ולאיבטן, הצעתו של חבר הכנסת מוחמד כנעאן.
מוחמד כנעאן
אדוני היושב ראש, אדוני סגן שר הפנים, אני רוצה לברך את נציגי התושבים היושבים אתנו כאן. אומנם ההצעה היא הצעה לסדר אבל היא "זכתה" לטיפול מתמשך במשך שנה וחצי, מאז הממשלה הקודמת אני מבקש להקים שתי מערכות נפרדות ליישובים ואדי סלאמה, ראס עלי ואיבטן, שהם אזור אחד, כמעט משפחה אחת, יש רצף גיאוגרפי בין היישובים, יישובים המונים למעלה מ-6,200 תושבים. רצונם של התושבים הוכח בבחירות האחרונות למועצה, יותר מ-88% מהתושבים נתנו את קולם למועמד של ואדי סלאמה. זה מלמד כי אותם תושבים אינם מעונינים בשירותים משותפים עם המועצה המקומית משגב וזו הייתה הכותרת של הבחירות. ראש המועצה דאז גם הביע נכונות שואדי סלאמה תקבל מועצה נפרדת, כנ"ל לגבי איבטן.

ראס עלי הינו יישוב במדינת ישראל, אך בתשובה לוועדת הפנים של הכנסת טוענת אנה חזן, סגנית מנהל המינהל וממונה מוניציפאלית במשרד הפנים, שהיישוב ראס עלי אינו מוכר. היישוב הזה לא שייך לאף מועצה מקומית או אזורית וגם לא מועצה עצמאית, הוא לא קיבל מעולם טיפול מאף גורם ממשלתי.

ישנו רצף גיאוגרפי בין איבטן, חוואלד ראס עלי. חוואלד הוא יישוב שהוקם בשנת 1995, איבטן הוא יישוב שמונה מעל 3,000 תושבים, יחד הם מונים מעל 5,000 תושבים. לכן יש צורך שמשרד הפנים יכיר בשני היישובים הללו כמועצות נפרדות, יפריד אותם מהמועצות האזוריות משגב וזבולון. אדוני היושב ראש, אני כבר לא מדבר על התקציבים האפסיים שהם מקבלים לעומת מספר התושבים.

מצוקת הדיור היא מהקשות ביותר ביישובים הערביים, ראשי המועצות האזוריות מזניחים את היישובים הערביים, הזנחה הבאה לידי ביטוי בדלות כספית חריפה והפליה בהקצאת משאבים ועל כן יש צורך בהקמת מועצה נפרדת.

בסיכום ישיבה מיום 9 באפריל 2001 במשרד ראש הממשלה, ראש הממשלה עצמו הנחה את אנשי משרדו להקמת שתי מועצות בדואיות חדשות באזור איבטן ואזור עראבה סואעד. מאז, בפועל לא קרה דבר.
חאלד עלי נעראני
ישנו רצף טריטוריאלי בין איבטן, חוואלד ראס עלי. מדובר ביישובים שחיו יחד מזמן המנדט. במשך שנים סבלנו סבל מתמשך והתעללויות של המועצות האזוריות, אנשים נפלו בין הכיסאות, התושבים שילמו ארנונה לרשויות המקומיות אבל לא קיבלו שירותים, ההפך הוא הנכון, הדימוי הוא, כפרה שנותנת חלב ועגל הרועה במרעה ושותה מן הואדי ללא רועה. כך התייחסו אלינו.

בשלושת היישובים, איבטן חוואלד וראס עלי, כ-1,700 ילדים מסתובבים ברחובות ואינם נמצאת במסגרת, התרעתי על כך בעיתונות – כאשר פרסמתי זאת בעיתונות, ראש המועצה תקף אותי וטען שאני גנב ועבריין.

שר הפנים הקודם, חיים רמון, החליט על הקמת מועצה נפרדת לאיבטן, חוואלד וראס עלי, שמחנו על כך אך דבר לא קרה.


דיברו קודם על עין מאהל, אני רוצה לומר לכם שגם כאן המצב זהה. מהצד המערבי הוקם כביש עובר שפרעם לכל האזור, מהדרום הקימו כביש חדש 762 שנמצא כ-15 מטר מהבתים הקיימים. ממערב ישנו בית עלמין. מצד מזרח מתכוון להקים ראש המועצה שני יישובים חדשים על חשבון שטח שקיבלתי משר השיכון דאז, כ-360 מגרשים עבור התושבים וחיילים משוחררים. סוגרים עלינו מכל הכיוונים.

הילדים שלנו נמצאים תחת הפקרות מתמשכת. כולם אומרים שהעניין נמצא בטיפול, קמה ועדה חדשה שדנה בעניינו, פתאום קיבלתי מכתב שמתכוונים לספח את איבטן למועצה המקומית אלבטוף. למה? המנטליות שלנו אינה אותה מנטליות כמו של הקיבוצים, לא יכול להיות שיספחו אותנו למועצה כנגד רצוננו.
מוחמד סואעד
שבט "סואעד" יושב תחת המועצה האזורית משגב, כפר סאלמה הוקם בשנת 1970, בסאלמה יש כ-3,000 נפשות, ישנם עוד ארבעה יישובים: כפר כמאנה, ראס אל-עין, חוסיניה כפר נעים. הנושא שלנו מוכר לכל השרים ובפרט לסגן שר הפנים, דוד אזולאי. לפני כחודשיים ביקרנו אצל שר הפנים, הרב אלי ישי, הוא ביקש את חוות דעתם של אנשי השטח. ענה לו הממונה על המחוז, שלכל הכפרים הנ"ל אין מקום להיות תחת אותה מועצה אזורית משגב ולכן יש צורך בהקמת מועצה משלהם. גם בביקור אצל ראש הממשלה שמענו את אותם דברים, הוא ביקש סליחה מהעדה הבדואית בצפון, עוד אמר, שמדינת ישראל על כל ממשלותיה הפקירה את הבדואים. ראש הממשלה הכריז אז על הקמת שתי מועצות בגליל, האחת בסלאמה והשניה באיבטן. הכריז עלינו כעל יישוב באזור עדיפות לאומית א' על כל המשתמע מכך, אבל למסמך הזה אין שיניים באף משרד ממשלתי.

לכן, אנחנו באים אליכם בבקשה להקמת מועצה נפרדת. המועצה האזורית משגב לא משרתת אותנו גם לא בשירותים אלמנטריים. הבנים שלנו מתנדבים לצבא, ראיה לכך, עומאר סואעד, שחטף אותו החיזבאללה. לפני מספר חודשים ביקרו אצלנו שרי הממשלה, הם היו עדים למצוקות שלנו והחליטו לתקצב אותנו במעט.

לפני שנה וחצי הגשנו בקשה לרכישת מגרשים עבור חיילים וזוגות צעירים, אבל טרם נענינו. אני מודיע לכם, שהחתונה לא צלחה עם המועצה האזורית משגב ולכן אני מבקש מכם חברי הכנסת שתאפשרו לנו להקים מועצה נפרדת.
קמיל ריאן
אני רוצה להביע את עמדתו של מרכז השלטון המקומי. מרכז השלטון המקומי בעד הקמת יישובים חדשים ומתנגד לכל פיצול של רשויות או מועצות מקומיות.

אני בא מיישוב קטן, כפר ברשאתא. בשנת 1963 זכה היישוב הזה להקמת מועצת מקומית באופן חריג ביותר כאשר האוכלוסייה מנתה כ-200 נפש. מועצה מצליחה.

החבר קודם דיבר על כך שמתנהגים אליו כאל פרות. אם היישובים הקטנים יסופחו ליישובים גדולים, לא משנה יהודים או ערבים, לא יהיה להם מימוש עצמי.

אני מבקש לתת הזדמנות ליישובים קטנים להתקיים ולא לגזור את דינם של יישובים קיימים ומשגשגים.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
ראשית אני רוצה לקדם בברכה את כל האורחים שנמצאים כאן. אני יכול לומר, שנפגשתי כמעט עם כולם, אני מכיר את בעייתם.

חאלד עלי נעראני דיבר על הקמת כביש בקרב הבתים הקיימים, זה נשמע נורא ואיום, כאילו הקימו את הכביש במיוחד כדי לפגוע באיבטן, אני חושב שהכביש הזה משרת אותם לא פחות מאשר את טבעון, את רכסים ואת כולנו.
חאלד עלי נעראני
אתה צודק.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
הכביש הזה משרת גם אתכם.

אדוני היושב ראש, אני רוצה לאשר כאן כמה עובדות. ראשית, נכון שהשר מתן וילנאי הקים על הקמת יישובים. צריך לזכור מתי ניתנה ההצהרה, היא ניתנה לפני מערכת בחירות.
מוחמד ברכה
אדוני סגן השר, אתה אומר שכל הדברים שנאמרו לפני מערכת בחירות הם שקר?
סגן שר הפנים דוד אזולאי
ההצהרה הזאת ניתנה לפני בחירות, הוא רצה לדבר אל הציבור והדברים נשמעו טוב לפני בחירות.

משרד הפנים אינו מתנגד להקמת יישובים חדשים במגזר הערבי. צריך לזכור, יש החלטת ממשלה שאומרת, שביישובים מעל 10,000 תוקם מועצה. אנחנו מנסים להיאבק בהחלטה הזאת בדיוק כפי שנאבקים באותה החלטה בחוק ההסדרים שאומרת, לאחד רשויות. יש לנו בעיה, ננסה להיאבק בה, אך כל עוד החלטה זו קיימת זה מחייב את כולנו ואנחנו צריכים לפעול על פי אותן החלטות. יחד עם זאת, מתוך דאגה ומצוקה ליישובים הללו, הקמנו ועדת חקירה, שאמורה לבדוק את העניין של איבטן ולצרף אותם למועצה האזורית אלבטוף. מי שמדבר על מרחקים בין היישובים, אני רוצה להזמין אותו לכמה מועצות אזוריות יהודיות, שהמרחקים גדולים מאוד בין היישובים - - -
מוחמד ברכה
אבל קיים רצף.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
לא תמיד.
מוחמד ברכה
ישנו רצף. זהו מנגנון להפקעת קרקעות. למשגב יש 8,000 תושבים והיא משתרעת על 182 אלף דונם.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
ישנן מועצות אזוריות שהיישובים מרוחקים אחד מהשני עשרות קילומטרים והם כן נמצאים באותו תחום שיפוט. אני לא רואה בזה בעיה. אני אומר, שאם איבטן תצטרף לאלבטוף, זה יכול להוות פתרון טוב.
טלב אלסאנע
זו דרך לפתור בעיה על ידי יצירת בעיה חדשה.
מוחמד כנעאן
בין איבטין לגליל ישנו מרחק של 70 קילומטר.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
רבותיי, אם תשתנה החלטת הממשלה בעניין שמדברת על הקמת מועצה החל מ-10,000 תושבים, אין לנו בעיה, אנחנו נתמוך בבקשה, אבל צריך לזכור, גם להקים מועצה חדשה זה אומר תקציב של 5 מיליון שקל. עם כל הכבוד לראש הממשלה, כאשר הוא מצהיר על הקמת יישובים ומועצה נפרדת, הוא צריך לדאוג שנקבל לכך כיסוי תקציבי כי מהתקציבים שיש לנו לא נוכל להקים יישובים כאשר ראשי רשויות נדרשים להצטמצם, לקצץ ולהתייעל, לנו אין תקציבים נוספים להקמת יישובים חדשים.

יחד עם זאת, עלתה כאן בעיה של תקצוב כאשר יישובים ערביים נמצאים בתוך מועצות אזוריות לצערי הרב לא תמיד הם מקבלים את התקציבים המגיעים להם.
מוחמד ברכה
החלפת את המילים, תמיד הם לא מקבלים ולא כפי שאמרת, שלא תמיד הם מקבלים, הם פשוט לא מקבלים באופן מתמיד.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
מגיע להם בזכות ולא בחסד. בתקציבי הפיתוח האחרונים שהיו ברשותי, חלקם העברתי ככסף צבוע לאותם יישובים, העברתי תקציבים למועצה אזורית משגב, מועצה אזורית מטה אשר, מועצה אזורית ביזרעאל, כסף צבוע ליישובים הערביים. מגיע לכם את כל השירות בזכות ולא בחסד בדיוק כמו הקיבוצים והמושבים. אנחנו נעמוד על כך, שחלק מתקציבי הפיתוח יועבר ככסף צבוע לאותם יישובים הנמצאים במועצות האזוריות. זו האפשרות לתקן את העוול המתמשך.
מוחמד כנעאן
ועדה בראשותו של יוסי גינת מיום 14 בינואר המליצה להקים מועצה מקומית באיבטן, ראס עלי, חוואלד. אני מתפלא שמשרד הפנים לא קיבל את ההמלצה, ההמלצה לא מצאה חן בעיני שר הפנים הנוכחי ולכן הוא לא קיבל אותה ומינה ועדה חדשה.

באלבטוף, הכוונה שלכם למנות מועצה ממונה - - -
סגן שר הפנים דוד אזולאי
חס וחלילה, אל תאמר דבר כזה מפני שהם כבר יצאו לדרך לבחירות.
מוחמד כנעאן
טבעון מרחק קילומטר מאיבטן המונה יותר מ-5,000 תושבים, ראוי לכבד החלטה של ראש הממשלה.
השר סאלח טריף
לצערי מצבן של המועצות האזוריות בכל יישובי המיעוטים בכי רע, מתנהגים אליהם בצורה לא הוגנת, בהקצאת תקציבים לפיתוח היישובים בהכנת תוכניות מתאר, וישנה שליטה של הרוב על המיעוט בצורה לא הוגנת. להערכתי, משרד הפנים כממונה הישיר, היה צריך לנקוט בשורה של צעדים.


בוועדת השרים קיבלתי שורה של החלטות בנושא הבדואים בצפון, אבל לא קיבלנו החלטה על הקמת שתי המועצות בגלל התנגדות משרד הפנים.
יחזקאל לביא
זו בעיית סמכויות.
השר סאלח טריף
כל הנושאים האחרים הם בעיית סמכויות. המצב הזה לא יכול להימשך, ישנו כאן מקרה קלאסי של מקבץ יישובים בדואים, לא סתם ראש הממשלה אמר שצריך להקים להם מועצה, ואני פעלתי על פי החלטתו, משרד הפנים יכול לקדם את ההחלטה, יכול לעכב ויכול למנוע. ראוי היה שמשרד הפנים ייתן תמיכה לעניין. כל עניין התקציב אינו רלבנטי משום שגם בתקציב מזערי אפשר להקים את המועצה, מתן מעמד מוניציפאלי רק יכול לשפר את מעמדם.
היו"ר מקסים לוי
אומר סגן שר הפנים, ראש הממשלה הבטיח על הקמת מועצה. אומר שר הפנים, שראש הממשלה יכול להצהיר הצהרות, השאלה אם יש לכך בסיס תקציבי. שר הפנים טוען, שאם יש בסיס תקציבי – אין בעיה, אבל כאשר אין בסיס תקציבי, האם לקחת את התקציב הקיים שיש למשרד הפנים במענק האיזון ולהוריד ממנו על פי החלטת ראש הממשלה או שראש הממשלה יוסיף לתקציב של שתי המועצות.
השר סאלח טריף
נושא התקציב הוא נושא חשוב, אבל אילו משרד הפנים היה אומר, אתם רוצים להקים מועצות חדשות, בבקשה, אין לנו התנגדות אבל אין תקציב לכך.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
השר אמר זאת.
השר סאלח טריף
זה לא נאמר, וזה גם לא נאמר על ידך.
מוחמד ברכה
אפשר לגרוע את חלקם היחסי מהתקציב, לא צריך להמציא עבורם תקציב.
השר סאלח טריף
זה דבר הגיוני, אפשר לעשות זאת על בסיס מענק האיזון.
היו"ר מקסים לוי
אני בטוח שהמועצה משגב לא נתנה אגורה ליישובים הללו.
השר סאלח טריף
בדקתי את הנושא, ניתן לבוא בדין ודברים עם משרד הפנים על מנת להתחיל בהליך של הקמת רשויות מוניציפאליות, יש לכך הצדקה עניינית גם לאור הקיפוח וגם לאור ריכוזם באותם אזורים. שני אזורים שראוי שהמדינה תקים להם רשות מוניציפאלית.


אני נמצא בחברות קרובה עם שר הפנים ועם סגן שר הפנים, בקרוב אני מתכוון לקיים דיון בעניין זה, ונקבל החלטות. אם מדובר בבעיית תקציב, נילחם על כך יחד.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
מה לגבי ההחלטה המדברת על 10,000 תושבים לפחות?
השר סאלח טריף
נדון גם בזה. לא מדובר בהקמת יישובים חדשים אלא ביישובים קיימים שנהנים ממעמד מוניציפאלי נחות.
היו"ר מקסים לוי
ההחלטה המדברת על מינימום 10,000 תושבים להקמת מועצה מוניציפאלית, נמצאת בחוק ההסדרים, אך חוק ההסדרים עדיין לא נתקבל.
השר סאלח טריף
הוא טרם עבר, יש כוונות. לכן אני אומר, בוא לא ניקח בחשבון את מה שעומד לקרות, בוא נדבר על מה שיש.

אני מצהיר בפני הוועדה, בקרוב נזמן את ועדת השרים ונזמן אתכם גם לדיון. גם בהחלטה קודמת נתנו לשר הפנים זמן של חודשיים על מנת שייתן תשובות בשורה של נושאים, עברו יותר מחודשיים, ההחלטה הייתה ב-11 לאוקטובר 2001 וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה. אני מבקש משר הפנים שישיב לנו בעניין.

אני רוצה לומר לתושבים ולנציגיהם חברי הכנסת, השנה אנחנו נמצאים במצב כלכלי קשה, אבל אין שום הצדקה שהמועצות האזוריות ימשיכו לקפח את יישובי המיעוטים שבתוכם. ואם משרד הפנים לא יעשה מעשה, אין מי שייעשה את המעשה, גם בנושא השיפוט, גם בנושא הפיתוח. בשעתו עצרתי שורה של צווי הריסה שקיבלו היישובים הללו. מדובר ביישובים שצריך להושיט להם עזרה באופן מיידי, זו טעות לצרף אותם לאותה מועצה מוניציפאלית.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
אתה רוצה שלאיבטן תהיה מועצה בנפרד?
השר סאלח טריף
לא כאן המקום לדון בפרטים, נקצה לזה דיון משותף בחודש הקרוב.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, ליישובים הללו אין תשתיות, יש צורך בהתרחבות התשתית הפיזית אבל גם תשתיות למוסדות ציבור, המועצות האזוריות לא דאגו להעביר לתושבי היישובים הללו את חלקם בתקציבם. הגיע הזמן לאפשר לתושבים הללו לדאוג לעצמם, שהם יתכננו את היישובים שלהם ושיקבלו את התקציבים המגיעים להם. מרבית היישובים הללו היו יישובים לא מוכרים אבל עד שכבר הייתה הכרה – עתידם תלוי במועצות האזוריות. ראש הרשות חייב דין וחשבון לבוחריו, הגיע הזמן לקיים את ההבטחות שמבטיחים, לפני בחירות משקרים, מבטיחים הבטחות ולא מקיימים אותן, צריך לשים לזה קץ, זה נוגד את כל הכללים של מינהל תקין.


ראש הממשלה, בפני פורום ראשי הרשויות, הוציא הודעה לעיתונות ובישר לתושבי היישובים, איבטן, ואדי סלאמה, חוואלד, ואמר להם, אתם הולכים לעצמאות, אתם מקימים לכם מועצות מקומיות עצמאיות. והיום אומרים, אנחנו רוצים לשקול זאת. אם לא מקיימים הבטחות, כאן תפקידה של ועדת הפנים, לאמץ את הודעת ראש הממשלה, ולבצע את ההחלטה. אם לא, התושבים חושבים לעתור לבג"ץ בעניין, ישנה אפשרות לפתור את הבעיה דרך ועדות הכנסת ודרך משרד הפנים, זה תפקידך, סגן שר הפנים, ותפקידו של השר טריף.
מוחמד ברכה
אדוני סגן השר, אני לא מקבל את הקביעה שלך, שלא צריך להתייחס ברצינות לאמירות שנאמרות לפני הבחירות, שזו מן אמירה על מנת לקדם עניינים אלקטוראליים, אזרחים חייבים להתייחס לדברים שנאמרים על ידי הממשלה כדברים רציניים. מנטליות הבלוף של כל מה שנאמר לפני הבחירות זה שקר, זה לא מקובל עליי כפוליטיקאי ובוודאי לא אמור להיות מקובל על האזרח. אתה יודע שלפני בחירות אנשים יוצאים למאבקים, ולפני אישור תקציב אנשים מחריפים מאבקים, ראה שביתת הנכים, כי הזמן הזה הוא זמן טוב להשיג הישגים, אז אם השר וילנאי אמר אמירות שונות לפני הבחירות, אני מתייחס אליהן ברצינות כאילו אמר אותן לאחר הבחירות.

ההודעה של ראש הממשלה בעקבות פגישתו עם ראשי הרשויות הבדואיות בצפון בחודש הראשון שלו לכהונתו כראש ממשלה, על פי ההודעה הזאת הם הפסיקו עיצומים ומאבקים, אז גם לאמירות של ראש ממשלה לא להתייחס ברצינות? מה אומר לנו יושב ראש הוועדה? אם ההבטחות של ראש הממשלה אין להן יסוד לביצוע תקציבי, אז גם דבריו של ראש הממשלה הם שטויות. צריך להבין, אי אפשר לנהל מדינה בצורה כזאת. אי אפשר לטרטר את האזרחים בצורה כזאת. אי אפשר לרמות את האנשים.

ההחלטה לגבי הקמת מועצה מוניציפאלית רק מעל 10,000 תושבים יכולה להיות תקפה לגבי יישובים המוכרים לראשונה, אבל כאן מדובר על יישובים שקיימים מאות שנים והיו במסגרת של מועצות אזוריות. מה עושים? מקרבים אותם כביכול למקומות רחוקים ומרחיקים אותם למקומות קרובים. אדוני סגן השר, כאשר במליאה דנו על מיזוג רשויות, אמרת שזה חייב להיות בהסכמה, איפה ההסכמה, מה מנחיתים על תושבים בלי לשאול לרצונם, אם זה מתאים להם ואם לאו.

אדוני היושב ראש, מה שקורה בנגב בעניין היישובים הבדואים קורה גם בצפון. בנגב יש פטנט של כפרים בלתי מוכרים על מנת לשלול מהם כל אפשרות של תקצוב ושל שירותים, בצפון היישובים הם יישובים מוכרים אבל דוחקים אותם לפינה. אני חושב שכל הסגנון הזה הוא סגנון נפסד, אין בו רגישות, אין בו שום אנושיות. אני אומר לך אדוני סגן השר, טוב תעשה היום אם תבוא בדיון עם האנשים, מה העדיפויות בעניין ההתחברות שלהם ליישובים קיימים. וכאן ההחלטה של 10,000 תושבים אינה רלבנטית מכיוון שאתה מחבר אותם ליישובים קיימים שיש בהם מועצות מקומיות. ההצעה שלכם היא הצעה דרקונית, הצעה מקשה, הצעה מתעמרת.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
אני רוצה להעיר הערה לדברי חבר הכנסת ברכה וחבר הכנסת מוחמד כנעאן, העלתם כאן הצעה לבדוק אפשרות שלאיבטן תהיה מועצה נפרדת. היות ואיבטן קרובה לבשמת טבעון, אולי כדאי לבדוק את האפשרות, עדיף שתהיה קשורה לטבעון מאשר לאלבטוף. הוקמה ועדה, אתם תופיעו בפני הוועדה ותציגו את דבריכם בפני הוועדה.
חאלד עלי נעראני
מנכ"ל משרד הפנים נפגש עם ראש המועצה אבל אתנו הוא לא נפגש.
באסם תרקמאן
למה אתם מדברים רק על איבטן, למה שאנחנו ו לא נקבל מועצה?
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני היושב ראש, נוכחים נכבדים, אני חושב שאנחנו תרים סביב הנושא, גם סגן שר הפנים לא תרם להעביר את הנושא באופן כנה וברור אלא דאג לערפל את הדברים. אני אומר בצורה הברורה ביותר, מה שעומד בפני היישובים הללו זו בעיה של מדיניות, לא רוצים לתת להם להתפתח אלא רוצים לתת להם קיום, התקציבים שלהם הולכים למועצות האזוריות, למשגב, אז שמתקציב משגב יופחת חלקם של היישובים האחרים, ויופחת תקציב זבולון מהנתח שהוא מקבל על תושבי איבטן.

אם לא רוצים להקים מועצה מוניציפאלית ליישובים הללו, מדוע בתוך חברון מקימים מועצה מקומית למתנחלים? יש לנו יישובים של איש אחד ושני אנשים בנגב. למה שלא תהיה מועצה מקומית לואדי סלאמה ולאיבטן. אין כאן שום סיבה הגיונית שמונעת מהיישובים הללו להיות מוכרים, אלא אם לא מכירים בהם בכלל ולא רוצים בקיומם.
עסאם מח'ול
אדוני היושב ראש, בשנות ה-80 הייתי מבין אלה שהקימו את אגודת הארבעים לכפרים הבלתי מוכרים שניהלה בעצם את המאבק על ההכרה. עד היום אני חבר במזכירות הוועד, אבל אני אומר, שלמאבק הזה יש ניסיון לרוקן אותו מתוכן גם אחרי שנכנעים ונותנים הכרה לאותם יישובים.
סגן שר הפנים דוד אזולאי
למה לכל דבר צריך לנהל מאבק?
עסאם מח'ול
בישראל מדברים על 10,000 תושבים כתנאי להכרה ביישוב או מועצה מקומית, הרי כשצריך - מכירים את המושג הזה של יישוב יחיד, לפחות, כאשר מדברים עם הציבור שסובל מכך, כאשר ההגדרה של יישוב יחיד היא לגאול את האדמה מידיהם של האנשים שיושבים כאן ותובעים את זכותם לחיות במדינה מסודרת, בצורה מסודרת, ביישוב מסודר וברשות מסודרת, אנחנו מעלים בפניהם את התנאי של 10,000 תושבים, בואו לא נשחק במשחק הזה, בואו בידיים נקיות לטפל בשאלה הזאת. הידיים הנקיות קובעות, שליישובים הללו מגיעה הכרה עד תום.

אנחנו לא יכולים להשלים עם מצב שבו מקימים מועצה אזורית ומצרפים את היישובים הללו למועצה אזורית כדי "לחנוק" אותם מבחינת שטח, ולנגוס באדמות ובקרקעות שלהם ולומר להם: אתם לא יכולים להקים מועצה מקומית מכיוון שאתם לא מספיק גדולים. בואו נהיה כנים, הכנות והידיים הנקיות הן תנאי המפתח לטיפול בעניינם. שימו הכל על השולחן אם יש נכונות להכיר בזכות הבסיסית הזאת של האנשים האלה לחיות בכפרים מוכרים, מסודרים, הם רוצים לחיות במדינת ישראל של 2001, אל תדחקו אותם לשנת 1948.
נסים זאב
אני לא רואה שיש חילוקי דעות, משרד הפנים גם רוצה לבוא לקראת היישובים, אבל צריך לזכור, כאשר נקבעה החלטה שיש צורך ב- 10,000 תושבים על מנת להקים רשות נפרד, ההחלטה הזאת לא נקבעה כנגד כפר כזה או אחר או כנגד יישוב כזה או אחר, אלא זו מדיניות הממשלה בגלל בעיה תקציבית. לא ייוצר מצב של לתת העדפה ליישוב מסוים - - -
עבד אלמאלכ דהאמשה
חבר הכנסת זאב, יש סיבות מוצדקות.
נסים זאב
אמר כאן חבר הכנסת דהאמשה שלמתנחלים מקימים מועצה נפרדת, אני רוצה לומר לו, זו הכרה ביטחונית, זה מעבר ליישוב, כל התנחלות שקמה עד היום במדינת ישראל היא קמה על בסיס הכרה ביטחונית.
היו"ר מקסים לוי
אני רוצה לסכם: 1. ועדת הפנים פונה לראש הממשלה על מנת ליישם את החלטת הממשלה מיום 29 באפריל
2001 בו מודיע ראש הממשלה על הקמתם של שתי מועצות.
2. ועדת הפנים פונה לראש הממשלה על מנת שוועדת החקירה תוכל לעבוד וליישם את הנחייתו על פי המכתב שהוציא בעניין.
3. ועדת הפנים קוראת לראש הממשלה לתקצב את היישובים הללו. משגב לא מעבירה ליישובים הללו את התקציבים המגיעים להם, לכן אני מציע להפריד ביניהם ולתקצב אותם בנפרד. ראש הממשלה הנחה את כל הצדדים לפעול בעניין, אני מבין ששר הפנים לא מתנגד אלא אם כן הממשלה או ועדת השרים תנחה את ועדת החקירה שתממש את החלטות ראש הממשלה, כמו כן צריך לתת סיוע תקציבי להקמתן של שתי המועצות.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.





הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים