ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 10/07/2001

בנייה בלתי חוקית בשכונת שועפט בירושלים

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/3492




10
ועדת הפנים ואיכות הסביבה – 10.7.2001

פרוטוקולים/ועדת הפנים/3492
ירושלים, י' באב, תשס"א
30 ביולי, 2001

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום ג', י"ט בתמוז התשס"א, 10.7.2001, בשעה 09:30
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר משה גפני
בני אלון
טלב אלסאנע
זאב בוים
יגאל ביבי
מוחמד ברכה
שמואל הלפרט
אחמד טיבי
עסאם מח'ול
מוסי רז
מוזמנים
אהוד אולמרט, ראש העיר ירושלים
מוני בן-ארי, יועץ ראש עיריית ירושלים
מיכה בן-נון, מנהל המחלקה לרישוי ופיקוח, עיריית ירושלים
מאיר מרגלית, עיריית ירושלים
יגאל עמדי, סגן ראש עיריית ירושלים
חגי אליאס, דובר עיריית ירושלים
שלום גולדשטיין, יועץ ראש עיריית ירושלים
יוסי כהן, יועץ ראש עיריית ירושלים
יוסף פפה אללו, חבר מועצת העיר ירושלים
דני מגידו, מרכז נושא ירושלים, משרד החוץ
צבי שניידר, מנהל יחידת הפיקוח, מחוז ירושלים, משרד הפנים
רפ"ק אלי אסף, מפקד יחידת הריסות, המשרד לביטחון פנים
ג'ף הלפר, יו"ר הוועד נגד הריסת בתים
הרב מרדכי קסלר, יו"ר המינהל הקהילתי, רמת שלמה
יהודה לוינגר, יו"ר ועדת ביטחון ובטיחות, מינהל קהילתי רמת שלמה
אוריאל אלבז, מתכנן פיזי במינהל קהילתי רמת שלמה
אביגדור הנדוורקר, מינהל קהילתי רמת שלמה
הרב מתתיהו רוזנטל, מינהל קהילתי רמת שלמה
הרב יעקב שנור, מינהל קהילתי רמת שלמה
הרב אריק אשרמן, מזכ"ל "שומר משפט, רבנים למען זכויות אדם"
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ


ס ד ר ה י ו ם

בנייה בלתי חוקית בשכונת שועפט בירושלים


בנייה בלתי חוקית בשכונת שועפט בירושלים
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות
הסביבה כשעל סדר היום בנייה בלתי חוקית בשכונת שועפט בירושלים.

זימנתי את הישיבה הזאת לפני שבוע לאחר תלונות של תושבים רבים באזור שגובל עם שכונת שועפט על בנייה בלתי חוקית שמתרחשת מול עיניהם. כאשר הם רוצים לבנות מרפסת או לעשות איזשהו שינוי במבנה שבו הם מתגוררים, עיריית ירושלים הולכת אתם בכל חומרת הדין ולא עוד אלא שלצערנו רק לאחרונה עיריית ירושלים הרסה בית כנסת בשכונת הר-נוף, שאני לא נכנס לפרטים אבל אני מבין שזה נעשה באופן בלתי חוקי וזה דבר די מזעזע שצריך להרוס בית כנסת.
אהוד אולמרט
אפשר לומר שמדאורייתא, מדרבנן, מחכמים
ועל-פי ההלכה הריסה של בית כנסת היא בלתי חוקית.
היו"ר משה גפני
הישיבה הזו זומנה לבקשתם של תושבים רבים
שדיברו על אוזלת ידה של עיריית ירושלים. הנושא הזה הועלה כפי שאמרתי בעקבות פניות חוזרות ונשנות של תושבים בתקופה האחרונה. בינתיים נודע לנו מהתקשורת כמובן שראש עיריית ירושלים נתן הוראה לבצע הריסה של מספר בתים בשכונת שועפט שכמובן גררו תגובות בעד ותגובות נגד.

כיוון שראש עיריית ירושלים הוזמן ונענה להזמנתנו והוא מכבד אותנו בנוכחותו, אני מבקש מראש עיריית ירושלים לומר מה קורה בשכונת שועפט בכל הנושא של הבנייה הבלתי חוקית, מה ההיקפים שם, במה מדובר, מה עשיתם ומה אתם מתכוונים לעשות.

היות שחבר הכנסת הלפרט פנה בבקשה לקיים את הדיון הזה, אני מבקש שהוא יאמר כמה מלים.
אהוד אולמרט
אני חושב שכדאי שקודם ידברו אלה שביקשו את
הדיון הזה ואני אתכבד להשיב לטענות.
שמואל הלפרט
אדוני היושב-ראש, אדוני ראש עיריית ירושלים.
נאמר כאן על-ידי ראש הוועדה שגם אני ביקשתי לקיים את הדיון ואני ביקשתי לקיים אותו כבר לפני מספר שבועות. ביקשתי לקיים את הדיון גם מיושב-ראש הכנסת ופניתי אליו בכתב ובעל-פה וזאת אחרי שהובא לידיעתי כי בשכונת שועפט קיימת תנופת בנייה בלתי חוקית, תנופת בנייה גדולה וגורמים ממשלתיים ועירוניים משום מה לא נוקטים פעולה.

הזכיר כאן יושב-ראש הוועדה שעיריית ירושלים ומשרד הפנים פועלים בנחרצות נגד כל בנייה ותוספת בנייה בירושלים המערבית וכי העירייה הורסת כל בנייה בלתי חוקית. הוזכר כאן הריסת בית הכנסת בשכונת הר-נוף בשבוע שעבר שאני חושב, עם כל הכבוד לראש העיר, שלגבי בית כנסת הייתה צריכה להיות התייחסות מיוחדת.
אהוד אולמרט
הייתה.
שמואל הלפרט
העובדה היא שהרסו את בית הכנסת.
אהוד אולמרט
לא הרסו. התשתית הבלתי חוקית שנבנתה כדי
לאפשר להעמיד את בתי הכנסת הללו נהרסה, אבל לא נפגע שום דבר קודש ושום כלי קודש כי אנחנו זהירים בדברים האלה, אבל אנחנו בהחלט איננו מוכנים לשאת שום הפרת בנייה גם אם מישהו שם לפני כן כיפה על הראש. עם כל הכבוד, צריך להבין את זה, במיוחד לא כשזה על מגרש חניה בלב שכונה באזור מגורים.
עסאם מח'ול
למה אתה מקשר את זה רק לשועפט? אני שואל
שאלת הבהרה.
היו"ר משה גפני
זאת לא שאלת הבהרה. הרסו את בית הכנסת וזה
לא בסדר.
שמואל הלפרט
יש מדיניות של איפה ואיפה כאשר במקום אחד
נותנים לבנות בצורה גורפת באופן בלתי חוקי ובמקום אחר הורסים כל בנייה בלתי חוקית כולל בית כנסת, שאני חייב לומר לכבוד ראש העיר שהדבר הזה פגע קשות במאות יהודים בהר-נוף ובכל הארץ, הריסת או העברת בית הכנסת בשכונת הר-נוף.

שמענו אמנם אתמול על הריסת מספר מבנים בשועפט אבל לפי עדות התושבים באזור מדובר בחלק קטן מאוד מהבנייה הבלתי חוקית הגדולה שמתבצעת בשכונת שועפט בירושלים המזרחית.

אני מבקש מכבוד היושב-ראש לאפשר לרב קסלר, יושב-ראש מינהלת רמת שלמה, למסור פרטים ונתונים נוספים ומדויקים על הבנייה הבלתי חוקית בשועפט. אני מבקש אדוני היושב-ראש שהוועדה תדון בצורה יסודית בסוגיית הבנייה הבלתי חוקית בשועפט ובכל אזור אחר במזרח ירושלים, שם מתבצעת בנייה בלתי חוקית.
עסאם מח'ול
אני מבקש לדעת מה הנושא. הנושא הוא הריסת
בית-כנסת הוא זה שבונים בשועפט.
היו"ר משה גפני
הנושא שעל סדר היום הוא הבנייה הבלתי חוקית
בשכונת שועפט. היו פניות של תושבים רבים בעניין הזה, הייתה פנייה של חבר הכנסת הלפרט ואנחנו ביקשנו לקיים דיון על העניין הזה ואנחנו אכן מקיימים אותו. הנושא מופיע בסדר היום ואם היית מגיע בזמן, היית יודע שזה הנושא שעל סדר היום.

הישיבה זומנה לפני שהרסו ועכשיו נשמע את ראש עיריית ירושלים.
אהוד אולמרט
אתה לא מעדיף שקודם ידברו אלה שיזמו את
הדיון?
היו"ר משה גפני
אני מבקש שקודם ראש עיריית ירושלים יציג את
הנושא.
אהוד אולמרט
אני חוזר ומדגיש שאני לא ביקשתי את הדיון הזה
והדיון הזה מתנהל על-בסיס של איזושהי פנייה.
ברשותך אדוני היושב-ראש, אני חייב לומר שבעיני התופעה של הבנייה הבלתי חוקית בשכונת שועפט היא איננה מבודדת ומנותקת מתופעה כללית. היות והזמנתם אותי להציג את העניין, אני חושב שהעניין הזה הוא חשוב, ואני מאוד מבקש את סבלנותכם לשמוע את הבעיה הזאת בהיקף המתאים שלה כדי לקבל את התמונה הנכונה. הבעיה היא לא שאלה של שכונה מסוימת אלא הבעיה היא בעיה כללית והיא גם בעיה עקרונית. אם מקובל עליך, אני אומר את הדברים.
היו"ר משה גפני
כן, מקובל עליי. הנושא הוא שועפט.
אהוד אולמרט
נכון, אבל אני רוצה להציג את התמונה באופן
הכלל-עירוני שלה משום שזה ייתן לכם את הממדים הנכונים של העניין.

בירושלים יש בנייה בלתי חוקית בהיקפים אדירים, בעיקר במזרח העיר, כתוצאה משילוב של כמה גורמים. קודם כל, של רצון של הגורמים שבונים במידת האפשר להתחמק מהתשלומים והעלויות שכרוכים בבנייה על-פי דין. אני חייב לומר שבמונחים של אלה שעושים את העבירות האלה, זו אסטרטגיה משתלמת. זאת היות שמרבית אלה שעושים את העבירות הם לא כל כך חלכאים ונדכאים שעבורם זו הוצאת הכסף האחרון שלהם לצורך קורת גג, ואני תכף אראה לכם תמונות אחדות כדי שתקבלו מושג על היקפי העבירות וממדי העבירות, היות שלפי דעתי כמות ההריסות היא לא יותר מאשר שני אחוז מסך כל הבנייה הבלתי חוקית, למרות צעקות השבר והיללה בעיקר של גורמים ישראלים שעוסקים בהסתה בנושא הזה.
עסאם מח'ול
למה זה רק שני אחוז?
אהוד אולמרט
תכף ניגע בזה ואני אתייחס לעניין.
זאת אומרת, זה גם משתלם. זה פשוט משתלם לאלה שעושים את העבירות האלה. היות שזה משתלם, זה גם קודם כל מסביר למה יש עניין לאלה שעושים את העבירות לעשות את העבירות.

נוסף לכך זאת גם פונקציה של מדיניות מכוונת שבין היתר עוסקים במימונה גורמים פלשתינאים. אני מפנה את תשומת לבכם למה שאמר חאתם עבד אל-קאדר שהוא נציג מחוז ירושלים במועצה המחוקקת של הרשות הפלשתינאית בראיון לעיתונות הפלשתינאית שפורסם גם בעיתונות הישראלית באחד מהפרסומים בירושלים, והוא אומר כי "בארבע השנים האחרונות ניבנו במזרח העיר 6,000 בתים ללא רשיון".
עסאם מח'ול
כמה בנית אתה?
אהוד אולמרט
אני לא בונה בכלל, לא ליהודים ולא לערבים.
עסאם מח'ול
כמה אישרת?
אהוד אולמרט
אחרי כן אני אשיב גם לשאלה הזאת ששאלת,
כמה אישרתי.
אומר עבד אל קאדר
"הדחפורים הישראלים הרסו מאתיים מבנים, אנחנו ברשות מוכנים להקים עשרה בתים על כל בית שישראל הורסת".

נוסף לזה הרשות הפלשתינאית, כפי שכותב חאלד אבו ג'ואמה, מממנת חלק גדול מהבנייה הבלתי חוקית בשכונות הערביות והדבר נעשה בסיועם של בנקים גדולים במדינות ערב בהן הבנק האיסלמי בג'דה שבערב הסעודית ועוד כהנה וכהנה.

כלומר, שואלים למה, אז קודם כל אמרתי. שיעורי ההרס הם באופן כל כך נמוך ביחס להיקף הבנייה הבלתי חוקית, שאלה שעושים את זה, זה משתלם להם מבחינה כלכלית טהורה. הדבר הנוסף הוא שיש כאן מדיניות מכוונת שלא פעם גם מסייעת לבונים במימון.
יגאל ביבי
ראש העיר כועס עליי על זה שאמרתי שאי-אפשר
לנהל עיר כשראש העיר נמצא חצי שנה בחו"ל.
היו"ר משה גפני
מה זה רלוונטי עכשיו?
יגאל ביבי
הוא כועס על זה ואני אומר את האמת.
היו"ר משה גפני
מה זה רלוונטי לנושא הדיון?
יגאל ביבי
אי-אפשר לנהל עיר כשנמצאים חצי שנה בחו"ל.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שהדיון יהיה לגופו של עניין ולא ניכנס
לנושאים אחרים. אנחנו מדברים על דבר מוגדר שקשור לוועדת הפנים. בנושא של כובש ונכבש יש דיונים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. התפקיד שלנו היא הבנייה הבלתי חוקית. כמו שאנחנו דנים במקומות אחרים, עכשיו אנחנו דנים על ירושלים.

אני מבקש אדוני ראש העיר לדעת האם אצלך בעירייה, כל עוד אתה מכהן כראש עיר, יש הבדל בהריסת בתים בין מזרח ירושלים לבין מערב ירושלים? אני מבקש לדעת האם יש בעניין הזה איפה ואיפה, האם יש בנייה בלתי חוקית במערב העיר או במזרח העיר, איפה בונים יותר בנייה בלתי חוקית ואיפה הורסים יותר?
אהוד אולמרט
פתחתי ואמרתי שנדמה לי, אני מרגיש את זה גם
לפי סערת הנפש של חלק מחברי הכנסת, שיש להם עניין להתבטא בעניין. אמרתי שאנחנו הוזמנו להגיב ולכן אני מציע שתאפשר לחברי הכנסת להתבטא ואחרי כן נוכל להתייחס. אם אתה מבקש ממני להתייחס, אני לא נמצא בחקירה שפה צצה שאלה וכאן צצה שאלה. אם אתה רוצה, אני אציג את העניין כפי שאני רואה אותו. אני אעשה כרצונכם, אבל נדמה לי שזו הדרך הנכונה.

אמרתי מהי המסגרת שבה הדברים מתרחשים. מדובר בשנים האחרונות בעלייה בהיקפים מאוד משמעותיים שאנחנו יכולים לאתר אותם בזמן האחרון במיוחד דרך צילום מהאוויר שמאפשר לנו באמצעות פענוח התצלומים לקבל תמונה יותר מדויקת על ההיקפים של הפעילות הזאת. הפעילות נעשית במיוחד בסופי שבוע. בסופי שבוע אפשר לראות באזורים שונים, גם באיסוויה, גם במחנה הפליטים שועפט, גם בשכונת שועפט בואך רמת שלמה, מאות אנשים עובדים באופן אינטנסיבי ותוך 24 שעות ו48- שעות מניחים יסודות ומעלים קירות, ואז תוך שבועיים-שלושה יוצרים עובדה בשטח שכמובן משנה את פני השטח וזה עשה באופן סיסטמתי ושיטתי ועקבי כאשר המשפחות מתגייסות בסופי שבוע כאשר בעיית האכיפה בעיקר בסופי שבוע היא בעיה יותר קשה וזה מנוצל כפי שאומר פה חבר המועצה הפלשתינאית: על כל בית אחד שהורסים, אנחנו נבנה עשרה בתים.

כלומר, הבנייה הבלתי חוקית היא לא איזושהי תוצאה של חוסר יכולת לבנות - ותכף אני אומר איפה אישרנו תוכניות בנייה באזורים הלא-יהודים – אלא היא תוצאה של מדיניות מכוונת.
עסאם מח'ול
כמה אישרת בשועפט?
אהוד אולמרט
כאמור, היא תוצאה של מדיניות מכוונת
שמבוססת על הרצון של הבונים.
עסאם מח'ול
לא אמרת לי כמה אישרת בשועפט.
אהוד אולמרט
אני אסיים את דבריי וכשיהיה מקום לשאלות,
תשאל את השאלות. אני לא נמצא אצלך בחקירה.
טלב אלסאנע
אתה פה כדי להשיב.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אלסאנע, אתה באת לכאן כמו פרא
אדם, נכנסת ולא ידעת מה סדר הדיון.
טלב אלסאנע
אתה פרא אדם ואתה חוצפן.
היו"ר משה גפני
כשראש העיר מדבר, לא שואלים אותו שאלות.
אהוד אולמרט
אני כבר לא זוכר איפה הייתי.
טלב אלסאנע
תתחיל איך הרסת את הבתים, תגיד איך הרסת
אותם. איזה הנאה הייתה לך להרוס את הבתים, איזה סיפוק נגרם לך מהריסת הבתים.
אהוד אולמרט
כפי שאמרתי, בשנה האחרונה יש עלייה
משמעותית בהיקף עבירות הבנייה. אנחנו איתרנו בשנה האחרונה במזרח העיר אלף מבנים חדשים שמתוכם רק 240 ניבנו בהיתר. כלומר, מדובר על 760 בתים שניבנו ללא רשיון.
עסאם מח'ול
רק בשנה האחרונה.
אהוד אולמרט
רק בשנה האחרונה. ברובם ניבנו על קרקע שאיננה
בבעלות עברייני הבנייה, במקרים רבים על קרקע שהיא בבעלות של אנשים אחרים או של יהודים. כלומר, צריך להבין שהיום הבעיה מקבלת ממדים כאלה שהיא הופכת להיות איום לא רק על נניח האוכלוסייה היהודית במקומות מסוימים אלא גם על רקמת החיים של הישוב הערבי. לכן אנחנו מתחילים לקבל כמות גדולה והולכת של תלונות מצד תושבים ערביים שפונים אלינו ומבקשים מאתנו לפעול בצורה הרבה יותר תקיפה נגד עברייני הבנייה הערבים.
טלב אלסאנע
אתה רוצה שנאמין לדברים האלה, שהערבים
מבקשים להרוס בתים של ערבים? אתה גם הורס וגם משקר. אין אף ערבי שיעשה זאת. אני מתערב אתך שאין אף ערבי אחד כזה. אתה מאמין לדבר כזה שערבים יבקשו מראש העיר שיבוא להרוס את הבתים של ערבים אחרים? הוא הורס להם והוא מאשים אותם שהם באים ומבקשים להרוס. שקרים.
היו"ר משה גפני
אני קורא לך לסדר פעם ראשונה. אני קורא לך
לסדר פעם שנייה ואני מבקש לא להפריע עכשיו.
אהוד אולמרט
אני רוצה להעיר הערה אחת לסדר אדוני
היושב-ראש. אני חבר כנסת לשעבר ואני חייב בכבודם של חברי כנסת כל זמן שהם מכבדים אותי. חבר כנסת שיעליב אותי, ישמע ממני את התגובה שהוא ראוי לה וכלל לא מעניין אותי מה הכללים שמקובלים אצלכם. בשום חוק ובשום תקנון בכנסת לא נאמר שלחבר כנסת יש זכות לפגוע במי שמופיע כאן בוועדה, גם אם הוא לא ראש עיריית הבירה.
טלב אלסאנע
אתה מומחה להרוס בתים.
היו"ר משה גפני
אני מאוד מבקש ממך לא להפריע באמצע. אתה
תקבל את רשות הדיבור.
אהוד אולמרט
אני מחזיק בידיי מכתב שכפי שאתה יכול לראות
כאן המכתב הוא בערבית של שייח' עבדול, אני לא רוצה לומר את כל השמות כי הם הרי מיד יסגירו אותם לאש"פ המסגירים האלה.
טלב אלסאנע
מה זה המסגירים האלה? אדוני, זו חוצפה. זה
פושע, עבריין. מה זה המסגירים האלה? אתה מומחה להרוס בתים ומסית. מה זה המסגירים האלה? אתה מסגיר ואתה מדליף. אתה עבריין, אתה יודע? יש לך כמה תיקים שנסגרו בגלל הקשרים שלך.
אהוד אולמרט
נשלחו תלונות של תושב מזרח ירושלים. במכתב
אומר אותו תושב שהוא כתב אליי ב28- בינואר מכתב לעירייה בקשר לשימוש בלתי חוקי ובנייה בלתי חוקית בעיר העתיקה. הוא כותב: אני מבקש מהרשות המוניציפאלית הגנה על זכויות הרכוש שלי. בין היתר הוא כותב שאדם בשם אמין – אני לא רוצה לחשוף שמות ופרטים – שגר בעיר העתיקה ברחוב זה וזה התחיל לבנות בית על התקרה של מרכז התרבות כשהוא תופס חלק מהשטח הפרטי של אותו מתלונן.

יש עוד מקרה של התנגדות שמוגשת לי על-ידי תושב ערבי שכתב לי מכתב כנגד הפרות בנייה של מישהו שגר לידו וכדומה.

זה חלק מהשגרה של היום יום עכשיו. ערבים פתאום מתחילים להבין שההתנהגות האלימה הזאת וגזלת הרכוש הזאת שנעשית בצורה פראית פוגעת גם בזכויות שלהם ואין להם דרך אחרת, אם הם לא רוצים שזה ייעשה בדרך של שימוש באנשי הזרוע של הגורמים הפלשתינאים, אלא אם הם רוצים שזה ייעשה בדרך חוקית ונאותה, הם פונים לעיריית ירושלים ומבקשים את הגנתה.

אני רוצה להראות לכם דוגמאות קטנות בקשר להפרות הבנייה. למשל, מחנה הפליטים שועפט, מה שאתמול נהרס, כל הבנייה לא הייתה בלב המחנה.
טלב אלסאנע
כמה שכונות הוא הרס אנחנו יודעים, אבל אנחנו
רוצים לדעת כמה שכונות חדשות הוא בנה.
היו"ר משה גפני
הוא יגיד מה שהוא רוצה וזאת רשותו. לכן הזמנו
אותו.
אני מבין שהוועד של רמת שלמה הביא סרט שמראה את הבנייה הבלתי חוקית במקום.
אהוד אולמרט
תחליטו איך אתם מנהלים דיון.
מרדכי קסלר
מה שלנו כואב כאן זה מדוע אותם בתים בלתי
חוקיים שנבנים לא נהרסים מהיסוד.
אהוד אולמרט
ביקשתם אותי לדבר, אבל אתם מפסיקים אותי
כל שתי דקות.
יש כאלה שלא בונים בחלק הצפוף בתוך המחנה אלא כאלה שגולשים במורד המדרון לכיוון פסגת זאב. האזור הזה הוא במורד ולא בלב המחנה. תבינו שלא מדובר בחלכאים ונדכאים שאין להם איפה לגור אלא מדובר ברוב המקרים בבנייה מסיבית של בניינים רבי-קומות שנעשית על-ידי קבלנים בעלי יכולת. כלומר, לא על-ידי אנשים שלא יודעים איך הנהלים, מה הנהלים, איך אפשר לאתר קרקע, איך רוכשים קרקע, איפה בונים.

אלה סוג המבנים שבחלקם נהרסו אתמול, מבנים של ארבע וחמש קומות. בעיסוויה, סוג של עבירות הבנייה, מדובר בבניינים של ארבע וחמש קומות שאתם יכולים לראות אותם כאן בתמונות.

באבו טור יש מגדלי תאומים, שני מגדלי תאומים שניבנו ללא רשיון, מגדלים עם שמונה קומות שזו לא בדיוק בנייה של חלכאים ונדכאים, של אנשים שאין להם קורת גג והם מוכרחים לבנות משהו ואנחנו מונעים מהם את היכולת לגור ולקיים איזושהי קורת גג.
טלב אלסאנע
כמה בתים ניבנו שלא כחוק במערב העיר? אני
מבין שבמערב העיר בונים רק על-פי היתר ולכן לא הרסת אפילו בית אחד.
אהוד אולמרט
אני מבקש לומר דבר אחד יסודי כדי שיהיה ברור
על מה אנחנו מדברים. במשך השנים, מ1967- ועד היום, על-פי מחקר רשמי של מכון ירושלים לחקר ישראל שבסוגריים אני אומר בזהירות שבדרך כלל תחום עיסוקיו ופעילותו גם בהקשרים פוליטיים של המכון הזה אינם עולים בקנה אחד עם השקפותיי והם לזרה לי, אבל אותו מכון שהיה בחזית הקדמית ביותר של הכנת ניירות עבודה לצורך ממשלת ברק כדי להסדיר את חלוקת ירושלים, אומר שבשנים מ1967- עד 1995 מספר הדירות שניבנו באזורים צפופי אוכלוסייה ערבית בירושלים גדול באופן יחסי מהדירות שניבנו באזורים צפופי אוכלוסייה יהודית. זה בניגוד לכל התזות של כל מי שכאן משמיע קריאות למצלמות. 136 אחוז היה גידול באזורים היהודיים כולל אלה שהם מעבר לקו הירוק.
מוחמד ברכה
הייתה בנייה מלאכותית ללא שום צורך. כאן
מדובר על צורך בסיסי.
היו"ר משה גפני
היות שהנושא הוא מאוד רגיש, ראש העיר יגיד
את הדברים, אפילו יהיו אלה דברים שירגיזו אותי או אותו או אותך. לאחר שיסיים את דבריו, נוכל להציג לו שאלות ולקיים דיון.
אהוד אולמרט
אני לא אשיב על שאלה תוך כדי דבריי.
מוחמד ברכה
אז מה אתה בא לעשות כאן?
אהוד אולמרט
אני ברוך השם כבר לא חבר כנסת. אחרי שאני
אסיים את דבריי, אם תרצה לשאול אותי שאלה, בבקשה.
היו"ר משה גפני
לא הוא קבע את זה אלא אני קבעתי את זה. אני
לא יודע מה הדיון הרגיש הזה.
מוחמד ברכה
אתה באמת לא יודע? אם היה הורס 14 בבני-ברק,
אני לא יודע מה היה קורה.
היו"ר משה גפני
אף אחד לא היה אומר מילה. הורסים ולא
אומרים מילה. אני אספר לך מה הרסו בבני-ברק בשבוע שעבר ולא קרה שום דבר וגם לא מתקיים דיון בוועדת הפנים.
מוחמד ברכה
אז אתה לא ממלא את תפקידך טוב.
היו"ר משה גפני
מה לעשות, יחליפו אותי. לראש העיר יש עוד חמש
דקות לדבר, לאחר שהוא יסיים את דבריו נקיים את הדיון.
אהוד אולמרט
באזורים צפופי אוכלוסייה הערבית, אחוז הגידול
של הדירות היה 163 אחוז לעומת 136 אחוז באזורים שמאוכלסים באוכלוסייה יהודית. במלים אחרות, באופן יחסי הגידול בבנייה באזורים הערביים היה לאין ערוך יותר גבוה מאשר באזורים יהודים. את העובדה הבסיסית הזאת פעם אחת צריך להניח על השולחן ולהפסיק להטיף לנו מוסר על מה לא נתנו ומה כן נתנו לאוכלוסייה הערבית.

צריך להבין עוד דבר. עיריית ירושלים לא בונה לא ליהודים ולא לערבים. ממשלת ישראל שנים רבות לא בונה לא ליהודים ולא לערבים. מי שבונה זה רק קבלנים פרטיים. תפקידי הוא אחד: לדאוג שתהיינה תוכניות בנייה מאושרות כך שאפשר יהיה לבנות במידה שבעלי הקרקע רוצים לבנות, אם הם רוצים לבנות.

אני אומר מה עשינו בתחום הזה בקרב השכונות הערביות, מה כרגע נכון עובדתית מבחינת תוכניות הבנייה המאושרות.

ובכן, בבית צפפה אפשר לבנות היום 2,900 יחידות דיור נוספות. בצור באחר ובאום שובה אפשר לבנות 3,900 יחידות דיור נוספות, באסוואכה ניתן לבנות 1,900 דירות, בג'אבל מוכבר אפשר לבנות 250 דירות, באבו טור ניתן לבנות 1,500 דירות, בראס אל עמוד וסביבותיה ניתן לבנות 3,000 יחידות דיור, באסייך ניתן לבנות 1,170 דירות.
מוחמד ברכה
מה זאת אומרת אפשר לבנות?
אהוד אולמרט
יש תוכנית בנייה, תב"ע מאושרת שמאפשרת
לבנות את כמויות הדירות הללו לפי הפירוט בשכונות כפי שמסרתי. אין הגבלה.

בנוסף לכך בהר הזיתים ניתן לבנות עוד 150 יחידות דיור.
מוחמד ברכה
אתה יוצר הסתה.
אהוד אולמרט
אתה מסית ומדיח. אדוני היושב-ראש, אתה צריך
למנוע את חבר הכנסת לנבל את פיו נגד אורח, ואם לא תעשה כן, אני אשיב לו כגמולו. לא עושה עליי שום רושם, לא מעמדו ולא שום דבר.
מוחמד ברכה
אתה מתחמק מלענות על שאלות.
אהוד אולמרט
אתה מסית ומדיח.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת ברכה, אני אאפשר לך לומר מה
שאתה רוצה לאחר מכן.
אהוד אולמרט
אני אשיב לכל חבר כנסת שינבל את פיו.
מוחמד ברכה
חובה עליך להיות כאן.
אהוד אולמרט
אתה לא תגיד לי מה חובה. חובה שאתה תסתום
את פיך. זו החובה.
מוחמד ברכה
אתה תסתום את פיך. אתה לא מתבייש? אין
ישיבה עכשיו.







הישיבה ננעלה בשעה 10:40

קוד המקור של הנתונים