פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/3197




15
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
22.5.2001

פרוטוקולים/ועדת הפנים/3197
ירושלים, ט"ז בסיון, תשס"א
7 ביוני, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 251

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ט באייר התשס"א (22 במאי 2001), שעה 11:00
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני - היו"ר
טלב אלסאנע
עבד אלמאלכ דהאמשה
מוחמד ברכה
עזמי בשארה
תאופיק חטיב
אחמד טיבי
מוחמד כנעאן
האשם מחאמיד
עסאם מח'ול
איוב קרא
מוזמנים
רפע חג'ג'רה - קצין מחוז הצפון, משרד הפנים
יחזקאל לביא - משרד הפנים
עמית לנג - משרד האוצר
מועצת דבוריה
מאלכ יוסף - ראש המועצה
סלמאן בכר - סגן ראש המועצה
זוהיר יוסף - סגן ראש המועצה
ראפאת סמועי - מ"מ ראש המועצה
פרח ארשיד - חבר מועצה
סלים כנעאן - חבר מועצה
תיסיר מסאלחה - חבר מועצה
דיר מוסא
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
מצבה של המועצה המקומית דבוריה.



מצבה של המועצה המקומית דבוריה
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת וועדה. באחת הישיבות הראשונות של ועדת הפנים בראשותי – כידוע לכם, רק לא מכבר נכנסתי לתפקידי – ביקשתי לקיים דיון על נושא היישובים הערביים. אני בא עתה מישיבה של ועדת הכספים, שבה אני חבר, והתברר בוועדה שכל התוכנית של ה-4 מיליארד שקל, של תוכנית הפיתוח ותוכנית הסיוע ליישובים הערביים, נעשתה אך ורק לצורכי בחירות.
טלב אלסאנע
היא רק על הנייר.
היו"ר משה גפני
היא גם לא על הנייר, מכיוון שזה גם לא כתוב על נייר, אלא אולי על מודעות הבחירות. התברר ש-2 מיליארד שקלים שמהווים תוספת לא קיימים בכלל ו-2 מיליארד השקלים האחרים הם בעצם בתוכניות הקיימות בלאו הכי במשרדי הממשלה ושמיועדים בלאו הכי למגזר הערבי. התברר שחלק מה-2 מיליארד שמיועדים למגזר הערבי ושצריכים להתבצע באופן שוטף בכלל לא מתבצעים.
אחמד טיבי
קוראים לזה ישרא-בלוף.
משה גפני
בכלל לא קוראים לזה, אין לזה אפילו שם. אין כלום.
עבד אלמאלכ דהאמשה
מר גפני, איך הדיון הזה אמור להתקיים? איפה כל נציגי הממשלה?
היו"ר משה גפני
משרד הפנים ומשרד האוצר הוזמנו. אני לא מתכוון לסכם את הדיון הזה היום, אלא נזמין את שר האוצר לכאן וכן את האנשים הבכירים במשרד הפנים – השר והמנכ"ל. כפי שאתה מכיר אותי אני לא מתכוון להרפות מהעניין הזה. מי שחושב שיוכל לשחק עם העניין הזה, כאן בוועדה זה לא יהיה.

אני מבקש לדון על מצבה של המועצה המקומית דבוריה. היות שחבר הכנסת מוחמד כנעאן ביקש לדון בנושא הזה, אני מבקש שהוא יציג את הבעיה.
מוחמד כנעאן
אני העליתי את הנושא בהתאם לבקשתו של ראש המועצה. אדוני היושב ראש, אני מודה לך על כך שהעלית כל כך מהר את הנושא לדיון, שבוע לאחר שביקשתי.

בראשית דבריי אני רוצה למחות על כך שנציגי משרד האוצר, משרד הפנים ומשרדו של השר לענייני ערבים לא נוכחים בדיון. אני חושב שכשמזמינים נציגים לדיון בנושא שקשור לגורלה של מועצה מקומית ערבית, עם נתונים מדויקים, מן הראוי שנציגי המשרדים היו מכבדים את הדיון.
היו"ר משה גפני
אם יתברר בסוף הדיון היום שמצבה של המועצה המקומית דבוריה מצוין, אני אסכם את הדיון. אם יתברר שהמצב לא טוב, אני אבקש ממנהלת הוועדה להוציא מכתב גם לשר שממונה על המגזר הערבי, גם לשר האוצר וגם לשר הפנים על כך שאנחנו מבקשים שיתקיים דיון בנוכחותם.
מוחמד כנעאן
יש לציין שראש מועצת דבוריה הוא ראש מועצה חדש שנכנס לא מזמן לתפקידו, הוא אדם משכיל לקראת תואר דוקטור. כשהוא נכנס לתפקידו הוא התכוון לנהל את המועצה בצורה מקצועית, עניינית ואקטיבית, שתוכל לשרת את האוכלוסיה שלו בצורה נאותה. אני יודע שהוא עשה צעדים קשים מבחינתו כראש מועצה חדש, כאשר התחיל לפטר עובדים. בדרך כלל ראש מועצה שנכנס לתפקידו אף פעם לא מפטר עובדים, אבל כדי לשפר את מצבה של המועצה וכדי שהוא יוכל לנהל את הרשות בצורה נכונה בהתאם לתוכניות הבראה שנעשות ברשויות המקומיות, הוא עשה את המהלך הזה בלי שום בקשה מאף גורם ממשלתי.

היום, על מנת שהוא יוכל בשנתיים וחצי הקרובות לנהל את הרשות המקומית כמו שצריך, בהתאם לראייה מפוכחת ועניינית, הוא צריך את עזרת המשרדים הממשלתיים, ובעיקר משרד הפנים ומשרד האוצר, כי הוא קיבל גירעון מצטבר של 7,745,954 שקל. ליישוב כמו דבוריה זה סכום גדול מאוד שלא מאפשר לרשות לתפקד.

בתחילת דבריו ציין היושב ראש את מה שהתרחש בוועדת הכספים – כל השקרים של ממשלת ברק ו-4 מיליארד השקלים ושבגינם הותקפנו על ידי הימין הקיצוני כאילו שהממשלה נתנה פרס אחרי אירועי אינתיפאדת אל-אקצה ומסתבר היום שהיא לא נתנה שום דבר, אלא אפילו לקחה ממה שהיה קודם לכן.

לכן אני מבקש שלאחר שנשמע את נציגי המועצה, הוועדה תוציא הנחיות ברורות בנושא הזה. אני מקווה שנשמע גם את הדרגים המקצועיים. הפניתי בקשה למנכ"ל משרד הפנים ואתמול הוא דיבר איתי ואמר שהוא מתכוון לזמן את ראש המועצה. בינתיים הרשות כמעט קורסת וצריך להעמיד אותה על הרגליים ולאפשר לראש מועצה נמרץ, שרוצה להתקדם, לעשות את זה. אני מניח שיושב ראש הוועדה אכן מעוניין שכל הרשויות המקומיות יתפקדו כמו שצריך בהתאם להנחיות.
מאלכ יוסף
אני מסיים דוקטורט בתחום מדעי המחשב. התחום שלי הוא אינטליגנציה מלאכותית שהיישום שלו בעולם האינטרנט. באתי מעולם ההיי-טק וכבר כחודשיים וחצי אני מכהן כראש מועצה. שנתיים וחצי לפני כן הייתי חבר מועצה ועתה אני מכהן כראש מועצה ברוטציה. בשנתיים וחצי הקודמות הייתי חצי אופוזיציה וחצי קואליציה כי לא הסכמתי לדרך ניהול המועצה. באתי מתחום המדעים המדויקים ואני יודע שצריך ללכת לפי החוק.

לצערי הרב קיבלתי מועצה מקומית בקריסה. ביום שקיבלתי לראשותי את המועצה היו שיקים בסכום של 400 אלף שקל שאין להם כיסוי. בטריקים משפטיים שלמדתי מפסקי דין, שיניתי חתימה ובגלל זה עברתי את השבוע הראשון. עברתי חודש נוסף בעזרת משרד הפנים שנתן לי הלוואה של 300 אלף שקל.

יש כאן פספוס גדול לצעירים שרוצים להוביל את המגזר שלנו.
היו"ר משה גפני
כמה תושבים יש בדבוריה.
מאלכ יוסף
בדבוריה יש 7,500 תושבים. התקציב השנתי הוא 28 מיליון שקל. הגירעון הוא מעל 15 מיליון שקל, כי כל יום אני מגלה משהו חדש.
היו"ר משה גפני
אתה מדבר בעצם על גירעון של כ-20 מיליון שקל מתוך תקציב שנתי של 28 מיליון. איך אתה יכול לתפקד בצורה כזאת, הרי אתה חייב לספקים, לבנקים, משכורות וכו'?
מאלכ יוסף
כשנכנסתי לתפקידי לא הלכתי לבכות לאף אחד, אלא התחלתי בתוכנית הבראה קשה, עד כדי כך שמשרדי ממשלה לא האמינו שראש מועצה חדש, ודווקא מהמגזר שלנו, מסוגל לעשות את זה. יש סטיגמה על המגזר שלנו שכשאנחנו נכנסים לתפקידים כאלה אנחנו רוצים לעשות כל מיני משרות אמון. בתחילת הדרך כבר שמעתי שאומרים שאני נכנס לתפקיד וכבר אני רוצה להכניס אנשים שלי. זה לא בא בחשבון. אנחנו אנשים רציניים שרוצים לשרת את הציבור ולא למנות מינויים אישיים.

שלחתי 24 מכתבי פיטורים לעובדים זמניים שיסיימו את עבודתם בחודש יוני. אני רוצה להדגיש שאצלנו עובד זמני הוא דבר קבוע.

לפני בואי לישיבה זו הכנתי לוועדה כל מיני שקפים כדי להראות שאני בתהליך פיטורים של 11 עובדים שכבר פוטרו.
היו"ר משה גפני
מתוך כמה עובדים?
מאלכ יוסף
מתוך 120 עובדים, כולל מורים. 11 העובדים שפוטרו מביאים לחיסכון של 300 אלף שקל. לגבי שניים מהעובדים סיכמתי עם חברת גבייה על מנת להעביר אותם דרכה וכך אני גם אוריד את האחוז של חברת הגבייה.

אני מצליח לגלגל איכשהו את עבודת המועצה בעזרת טריק משפטי קטן, ששינוי חתימה מבטל שיקים. מאחר שראש המועצה הקודם פיזר הרבה שיקים שלחתי לכל הבנקים שינוי חתימה. כל יום אני מגלה שיש לי עוד עיקול, עוד חריגה, עוד חשבונית שאני צריך. אני צופה שאני אגמור את השנה עם גירעון של 10 מיליון שקל בשוטף ואני בכלל לא מדבר עתה על המצטבר.
היו"ר משה גפני
יש שביתות במועצה שלך? התושבים מקבלים את השירותים של הרשות המקומית בצורה מסודרת?
מאלכ יוסף
עדיין לא התחילו השביתות - -
מוחמד כנעאן
נותנים לו מאה ימי חסד.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה מוועדת הפנים?
מאלכ יוסף
אני לא רוצה להתייאש. היתה פגישה של ראשי הרשויות עם השר אלי ישי וצוות משרדו. אמרתי לו שאנחנו לא מנהיגים, אלא פקידים של משרד הפנים.
היו"ר משה גפני
ראשי הרשויות הם פקידים של משרד הפנים וחברי הכנסת הם פקידים של אנשי משרד האוצר.
מאלכ יוסף
אי אפשר לצפות מראשי רשויות שהכינו תוכניות, שמשרדי הממשלה ידחו אותם ויגידו להם שאין להם תוכניות. לא ייתכן שאני עובד 24 שעות כדי להעביר יום ו-30 יום להעביר את החודש. יש לי צוות עובדים מצוין שעובד איתי עד השעה ארבע לפנות בוקר ואנחנו מכינים תוכניות.

אני מבקש שתצא הנחיה ברורה מוועדת הפנים, שכן אם לא תהיה פעולה מהיר להעברת 2.5 מיליון שקל למועצה, אני איאלץ להכריז בסוף החודש על סגירת המועצה. אני נמצא עכשיו בעימות עם מנהל בית ספר שקיבל ממני השעיה, אני נמצא בכאסח עם כל העובדים שלי וכל זה בגלל תקציב.
היו"ר משה גפני
נציג משרד הפנים נוכח בישיבה ולכן אני מבקש להזמין את נציג משרד האוצר שלא נמצא פה. השר סאלח טריף הודיע שהוא מתנצל על כך שהוא לא יכול להגיע, מכיוון שהוא נמצא בישיבת שרים בצפון.

אדוני קצין המחוז של משרד הפנים, יושב כאן ראש מועצה צעיר שנכנס לעניין ברצינות, עושה תוכנית הבראה ורוצה לנהל את המועצה באופן מסודר והוא לא רוצה להיות סמוך לשולחנכם, לדבריו הוא לא מכניס אנשים פוליטיים למועצה, מדוע אתם לא עוזרים לו?
רפע חג'ג'רה
כל מה שאמר מאלכ יוסף בקשר למצב הפיננסי של המועצה המקומית דבוריה הוא נכון והמצב הולך ומתדרדר עוד ועוד.
היו"ר משה גפני
אז למה אתם לא עוזרים לו?
רפע חג'ג'רה
אכן יש לראש המועצה רצון טוב והוא רוצה לשנות ולפטר עובדים, אבל זה לא הולך. מצד שני אני גם מאשים את מאלכ יוסף, כי גם הוא היה שותף להנהלה הקודמת, כי הוא היה ברוטציה עם פייסל עזייזה. המצב שבו נתונה המועצה אינו באשמת משרד הפנים. למועצה יש מסגרת נמוכה מאוד והוא מגיע ל-20 – 25% בסך הכל. התושבים חייבים 6 מיליון שקל ארנונה ומצד שני יש הוצאות מימון גבוהות שצריך לבטל אותן.



יש גם תשלומים על הלנות שכר. היושב ראש שאל מדוע עובדי המועצה לא שובתים. זה קורה משום שעובדי המועצה נהנים מזה שהם מקבלים הלנות שכר בסכומים גדולים מאוד.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי את הנקודה הזאת. אני עובד במועצה המקומית בדבוריה ואני צריך להביא פרנסה למשפחתי, אז אני שמח מהלנת השכר? עם הלנת שכר אני לא משלם במכולת.
רפע חג'ג'רה
קיימת תופעה כזאת במועצות מהסוג הזה, שבהסכם בין המועצה לבין העובדים הולכים על הלנות שכר. העובדים נהנים מזה. אני לא מאשים את מאלכ יוסף בכך, אבל זה המצב.
מאלכ יוסף
אתה יודע שאני הורדתי 23 תביעות משפטיות על הלנות שכר בהיקף של 1.9 מיליון שקל? מדוע אתה מאשים אותי?
רפע חג'ג'רה
היית בהנהלה.
מאלכ יוסף
אני מוכן להביא את כל הפרוטוקולים ולהראות לך שהתנגדתי להרבה דברים. אז לא הייתי בקואליציה ואמרתי שהמועצה הולכת לכיוון קריסה ושצריך להפסיק את הבלגאן הזה. אני לא יודע על שום תוכנית הבראה שרצו לעשות וכשאני מגיע למשרד הפנים אומרים לי שקיבלנו 8 מיליון שקל וראש המועצה הקודם הציג בפני חברי המועצה תקציב משכורות של 60%. הוא הציג את זה ולא אני.

אני לא מאשים את משרד הפנים. אני יודע שהם עמדו לצדי ואפילו שלחתי על כך מכתב תודה. העובדים במחוז הם בסדר גמור ואני לא מאשים אותם. הם עשו הכל כדי לעזור לי, אבל המועצה קורסת ואומרים לי שאני אשם בגלל שהייתי חבר במועצה. כולם יודעים שראש המועצה יכול לעשות הכל וחבר מועצה בעצם לא יכול לעשות הרבה.
טלב אלסאנע
עם גלגול האשמות נציג משרד הפנים פותר את הבעיה?
היו"ר משה גפני
אני מבקש לדעת מה אתם מתכוונים לעשות.
רפע חג'ג'רה
אני לא מוסמך לומר מה רוצים לעשות.
טלב אלסאנע
איזו מין תשובה היא זו? למה הוא מוסמך? אז למה הוא בא?



יש לפנינו מקרה שלדעתי אפשר לראות בו מקרה קלאסי לאיך השלטון המרכזי יכול להכשיל את השלטון המוניציפאלי. ראש רשות שלא ניהל את התקופה הקודמת, לא אחראי לתקופה הקודמת. זה גם קורה כשיש לפעמים בחירות ונבחר ראש רשות חדש. ואז במקום להתחיל לבנות, להתקדם ולפתח, הוא מתחיל עם הצרות שהוא ירש מקודמיו.

ראש מועצת דבוריה בא עם תוכניות, עם רצון טוב והוא מנסה להתמודד על ידי ייעול המנגנון ולא ניפוח המנגנון. ראש המועצה מקבל החלטות קשות לנבחר ציבור, שבדרך כלל רוצה לרצות אנשים. ראש המועצה רוצה להתחיל ברגל ימין ואז מפילים עליו את האחריות למה שהיה קודם לכן.

לדעתי הוא לא בא לכאן רק כדי לבכות, אלא לקבל עזרה וסיוע מהוועדה.
היו"ר משה גפני
הוא יקבל.
טלב אלסאנע
זו ועדה חשובה וחזקה. את כל הדברים שאמר מאלכ יוסף הוא יכול היה להגיד במועצה, אבל הוא אומר אותם כאן על מנת להזמין את הגורמים המוסמכים – משרד הפנים ומשרד האוצר – ולדרוש מהם לתת גיבוי תקציבי לתקופה מסוימת. עד כמה שאני מבין הסכומים בהם מדובר הם לא סכומים גדולים. אם יש לנו עמדה ברורה בוועדה, אנחנו יכולים לדרוש שהמשרדים יאמצו את התביעה הזאת.
האשם מחאמיד
הנושא חשוב ורציני ואני מצטער על כך שאין פה נציג מוסמך מטעם משרד הפנים שייתן תשובות הולמות למצב הכאוב בדבוריה.

זו פעם ראשונה שאני פוגש איש צעיר שהוא ראש רשות מקומית. זו הפעם הראשונה שאני שומע אותו ואני יכול לומר שהוא מציג את הדברים בצורה כל כך אובייקטיבית, כל כך נכונה, כל כך אמיתית. ראש המועצה הזה רוצה להצליח ואיך שהוא נכנס לתפקידו הוא מדבר על התייעלות ועל כל מיני צעדים לשם כך, על פיטורי עובדים וכו'. אני מאמין לכל מה שהוא אמר.

מי אשם ומי לא אשם, הסיפור הזה של הטלת האשמות על צד זה או אחר, לא קשור לכאן. אפשר להמשיך ולהתווכח שנים רבות על מי אשם במצב בדבוריה. אני לא רוצה להאשים את ראש המועצה הקודם ואני לא רוצה להאשים את ראש המועצה החדש. בדבוריה יש מצב כאוב שזועק לשמים. היישוב הזה לא יכול להמשיך להתקיים בצורה כזאת.

לגבי העניין של הלנת שכר – אדוני קצין המחוז, אני הייתי ראש עיר וראש מועצה ושילמתי הלנות שכר. נכון שהעובדים נהנו, אבל זה לא היה מתוכנן שהם לא יקבלו שכר, כדי שיקבלו הלנת שכר. זכותם לקבל הלנת שכר.

הרב גפני, אתה איש שידוע ביושרך ואני בטוח שאתה כיושב ראש הוועדה עם חברי הוועדה האחרים תקבלו החלטה נכונה. משרד הפנים לא יוכל לבעוט בהחלטות שלנו ולומר שאנחנו לא קיימים. אנחנו כן קיימים, אנחנו חברי כנסת ויש כאן ועדה מכובדת. משרד הפנים חייב להפעיל את סמכותו כדי להציל את דבוריה ממצבה זה.
אחמד טיבי
אני מצטרף למברכים את היושב ראש על ההיענות המהירה לבקשתו של חבר הכנסת כנעאן לדון במצבה של דבוריה.



אני מכיר את ראש המועצה באופן אישי וכן את חברי המועצה ומכיר מקרוב את בעיות היישוב. האיש הזה נכנס במרץ יותר מאשר כל ראש מועצה חדש אחר לפונקציה של ראש מועצה שרוצה לתקן ולקדם. ראש המועצה מצא מצב קטסטרופלי מול עיניו שהולך ומשחיר בכל פעם שיש נתון חדש. בשלב זה ההיענות של משרדי הממשלה לרצון שלו להבריא את המועצה לא רק שלא מלא, אלא ממש פגום. לדוגמה, ראש המועצה יזם שבוע ניקיון בכפר והוא פנה אליי כדי שאני אעזור לו. פניתי לשר לאיכות הסביבה והם הבטיחו תמיכה כספית בסכום מסוים. אני לא חושב שזה הגיע עד עכשיו, למרות שהיתה החלטה עקרונית.

ראש המועצה מראה סימנים ברורים של רצון לחתוך אפילו בבשר החי, על מנת לייצב את מצבה של הרשות. אבל יש כאן תמונה של חשש שהרשות תקרוס - והרי אתם יודעים שאני מתנגד שהרשות תקרוס, תרתי משמע – ולכן אני חושב שהיושב ראש לא צריך לוותר והדיון הזה צריך להיעשות פעם אחר פעם, אבל בנוכחות אנשים שיש להם סמכויות, עם כל הכבוד לקצין המחוז.

אני חושב שמעורבות אישית של יושב ראש ועדת הפנים יכולה לעזור ורצוי שהיא תהיה גם לאחר סיום הדיון הזה, בניסיון לעזור למאלכ יוסף.

יש כאן אב טיפוס מבחינת מצבן של רשויות רבות במגזר הערבי. בכלל מצב השלטון המקומי במגזר הערבי הוא בכי רע ויש רשויות רבות שזה המצב שלהן. אבל כאן יש ראש מועצה שמראה את כל הסימנים וההוכחות האובייקטיביות לכך שהוא רוצה להצליח, על מנת שדבוריה תעלה על דרך המלך. אני חושב שכולנו צריכים לתת יד להצלחתו.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
יש פה תמונה ברורה לגבי המצב העגום ואני רוצה להציע מה צריך לעשות. אני מציע שהוועדה תקבל החלטה ברורה הקוראת למשרד הפנים לעשות את חובתו ולשתף פעולה עם ראש המועצה החדש. אני חושב שצריך לקבוע ישיבה נוספת בנושא בעוד כחודש ולראות מה עשה משרד הפנים בנדון. אנחנו לא נשאיר את המצב כפי שהוא. לבוא עכשיו ולחפש מי, מה ואיך, לא לעניין. יש מצב נתון שהוא מצב עגום והוא מחייב צעדים אופרטיביים.

אני מציע שנחייב את משרד הפנים לעשות את חובתו ולשתף פעולה עם ראש המועצה החדש ובעוד חודש נבדוק איך הדברים מתקדמים.
עסאם מח'ול
אני רוצה לברך את ראש המועצה וגם את יושב ראש הוועדה. במאמר מוסגר אני רוצה לומר – בתגובה לדבריו של טיבי – שאני לא חושב שהרשות תקרוס, תרתי משמע.

השאלה הנשאלת היא איך הרשות תתפקד ואיך היא תטפל בבעיות שהיא צריכה לטפל בהן.
היו"ר משה גפני
אני מבין שאתה מדבר כל הזמן על דבוריה.
עסאם מח'ול
בהחלט. אני חושב שהשאלה שעומדת על הפרק היא לא ראש המועצה החדש, אלא השירותים שהמועצה אמורה לתת והם הזכות של תושבי דבוריה, ושצריך להבטיח שהם אכן יינתנו להם.

צריך לדחות את הניסיון המתמשך להאשים את הקורבן. אדרבה, גם אם חושדים שמישהו עושה הכל כדי לקבל הלנת שכר, אל תתנו לו את ההזדמנות הזאת ותשלמו לו את השכר במועד.



לכן אני חושב שהדבר היחידי שניתן לעשות היום הוא לתת את ההזדמנות לכפר הזה. אני מגיע עכשיו מדיון בוועדת הכספים לגבי 4 מיליארד השקלים שהובטחו למגזר הערבי שמתברר שהם באוויר. אין שום סיבה בעולם שהבקשה הצנועה מאוד של מועצת דבוריה לא נענית מייד על ידי משרד הפנים.
עזמי בשארה
בהופעותינו בכנסת אנחנו מגינים בדרך כלל על כל ראשי המועצות המקומיות, ולא משנה מה הם עושים – אלה שהיו בסדר ואלה שלא היו בסדר.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים עם זה. אני לא נוהג כך.
עזמי בשארה
אני נוהג כך. זאת ביקורת עצמית עליי. אבל בדיונים הפנימיים שלנו אנחנו כן מבדילים בין אנשים כמו מאלכ יוסף לבין ראשי מועצות מקומיות שהביאו במו ידיהם לבעיות קשות, על ידי כך שלא ניהלו את המועצה כמו שצריך. בדיונים הפנימיים במגזר הערבי אנחנו כן מבדילים בין אנשים ואנחנו לפעמים כן מאשימים אנשים על מינויים משפחתיים וחמולתיים וכו'. אנחנו לא מרבים לדבר על זה בכנסת, כי פה מדיניות האפליה היא העיקר בשבילנו. אנחנו נציגי הציבור בכנסת, ואתה היושב ראש מבין על מה אני מדבר.

יש לנו פה אדם שהיינו רוצים שיהיו הרבה דוגמתו במגזר הערבי. אם היו לנו הרבה ראשי מועצות כאלה, היינו גם הרבה יותר חזקים במאבק נגד האפליה. האיש בא ורוצה לנקות ורוצה לעשות מינהל תקין. היינו רוצים שיהיו הרבה יותר אנשים כאלה, כדי שהמאבק שלנו נגד האפליה גם יהיה יותר יעיל ויותר מתוקן.

אני מבין שבמועצה הקודמת ראש המועצה הנוכחי היה נגד הניפוח והפיזור בהוצאות. עכשיו הוא רוצה לתקן וגם להיאבק על שוויון. אני רוצה להיות ברור – הוא לא רוצה רק לתקן, אלא גם להיאבק על שוויון. צריך לזכור שהמועצה לא קרסה רק באשמתו של ראש המועצה הקודם, אלא גם כתוצאה מכך שאין תקציבי פיתוח, בגלל ששמים את התקציב הרגיל לתקציבי פיתוח וכו'. יש מיליון סיבות לכך.

העיקר הוא שראש המועצה הנוכחי רוצה לנהל ניהול תקין והוא עושה את כל מה שדרוש לשם כך. לדעתי הוא גם מוכשר לכך וכך גם קבוצת הצעירים שאיתו. אנחנו אמורים לעמוד לצידם. לו הייתי חבר הוועדה הזאת הייתי מסמיך אותך היושב ראש, כי אנחנו סומכים עליך, לעמוד מול הפנים כך שהמועצה תקבל קודם כל מענק ראשוני. אפשר לומר שהמענק הוא לחיזוק המאמצים שלו או כדי למנוע את קריסת המועצה, כדי שהוא יוכל לתפקד ולהמשיך את תוכנית ההבראה שהוא מתכוון לעשות.

נניח שמשרד הפנים היה מחליט להקים ועדה קרואה. מה היתה עושה אותה ועדה קרואה? היא היתה מפטרת, עושה תוכנית הבראה. זה בדיוק מה שראש המועצה עושה, אלא שהוא מייצג את התושבים, נבחר על ידי התושבים והוא רוצה גם להיאבק לא רק על הבראת המועצה, אלא גם על שוויון. לכן הוא נבחר.

התביעה המיידית של ראש המועצה היא לקבל מענק חד פעמי, כדי שהוא יוכל להמשיך, ואחר כך לעבוד הלאה על תוכנית ההבראה שלו מול משרד הפנים.

אני מציע, אדוני היושב ראש, שתלחץ בשם הוועדה על משרד הפנים, כדי שזה אכן יקרה.
סלים כנעאן
הרשות היא למעשה נציגה של משרד הפנים ויש לה תפקידים. התפקיד של הרשות הוא לספק שירותים טובים לתושבים, כמובן שעל פי צרכים אמיתיים של התושבים.

אני רוצה לצאת מתוך הנחה שהוועדה תמליץ לתת לדבוריה 10 מיליון שקל. מין פנטזיה. אם אנחנו – ראש המועצה וחברי המועצה – ננהג כפי שנהגו ומשרד הפנים לא ימלא את התפקיד שלו כפי שהיה אמור למלא אותו, אז מה הטעם, בשביל מה אתם נותנים 10 מיליון שקל מענק?

מפה אני רוצה לחזור למקרה של דבוריה. במאי 99' ביקר אצלנו שר הפנים דאז עם הממונה על המחוז. החזקתי אז ביד שלי את דוח מבקר הפנים של הרשות. באותו דוח כל הסעיפים דיברו על כך שהניהול לא תקין. לאחר מכן היה עוד דוח ובכל הסעיפים נכתב שהם לא תוקנו.
היו"ר משה גפני
כלומר, משרד הפנים לא התייחס לזה.
סלים כנעאן
פניתי אל שר הפנים ואל הממונה על המחוז ושאלתי: אדוני, כשמגיעים אליך הדוחות האלה ואתה והאחראים על הנושא אמורים לבדוק את הפעילות של הרשות, מדוע אין מעקב אחר הפעילות והשימוש בכספים, אולי אין שימוש נכון בכספים.

נניח שהיום תעשו מעשה ויתנו לנו כסף. אנחנו מבקשים שמשרד הפנים יפעיל את כל הבקרה האפשרית על הפעילות של הרשות, בניגוד למה שלא נעשה והיה צריך להיעשות בעבר. לא מספיק להאשים היום את מאלכ יוסף שנמצא בתפקידו רק חודש וחצי.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, כמו שאתה רואה כל הרשויות המקומיות הערביות נמצאות באותה סיטואציה. אני חושב שזה אות קלון לממשלות ישראל. אני חושב שוועדת הפנים צריכה לעשות סדר בבלגאן הזה. כמעט כל הרשויות באותו מצב ודבוריה היא רק אינדיקציה לכל מה שקורה היום במגזר הערבי. מצד שני אנחנו גם מבינים שהיום זה דבוריה ומחר תהיה מועצה אחרת, ואי אפשר כל שבוע לשבת עם מועצה אחרת. צריך לעשות סדר בבלגאן הזה. אני לא מאשים כרגע ממשלה מסוימת, אלא אני מאשים את כל ממשלות ישראל.

אם ראש רשות מפטר 10% מהעובדים שלו כבר מהרגע הראשון לתפקידו, צריך להצדיע לו. 10% מפוטרים בתוך יישוב כזה קטן, זה דבר מדהים. אם תלך לבני ברק או למקומות שאתה חי בהם ותפטר 10%, יהיה מדובר בעצם באלפים.

אני מציע שהוועדה תמליץ שמשרד הפנים יזמן את ראשי הרשויות, כדי להכין תוכנית הבראה לכל הרשויות המקומיות ולהעניק להם סכום חד פעמי, כדי לעשות סדר, סכום שאפשר יהיה לחיות איתו שנים. הם מצידם יתחייבו לא לחרוג מעל סכום מסוים. בעצם זו צריכה להיות המדיניות. ראש רשות שיחרוג, אפשר יהיה לטפל בו. איזו תועלת תהיה מהחלטה להקים ועדות קרואות? ראינו מה הוועדה הקרואה בלוד עשתה. השתנה שם משהו? בטייבה המצב היה קריטי ואני שמח שהיום המצב שם סביר לעומת מה שהיה בעבר.
מוחמד ברכה
אני חושב שחובה על משרד הפנים לתת הזדמנות להנהלה החדשה של המועצה, כדי שהיא תוכל למלא את תפקידה. אני חושב שהמועצה הנוכחית ביצעה החלטות כואבות – ההחלטה לפטר עובדים היא לא החלטה פופולרית והיא לא החלטה הכי קלה. אני חושב שההנהלה החדשה משתדלת ללכת בדרך הנכונה.

אני לא רוצה לדבר על כל המצוקה של היישובים הערבים, היות שהנושא היום ממוקד לדבוריה, אבל אני מציע שאנחנו נקבל עמדה מפורשת של משרד הפנים וועדת הפנים מצדה תעקוב אחר מה שנעשה. כדאי אפילו שוועדת הפנים תעשה סיור בכמה יישובים מוכי גורל על מנת לעקוב אחרי הביצוע. אני לא חושב שיש מקום לעשות הנחות לשום משרד ממשרדי הממשלה. באתי זה עתה מישיבה בוועדת הכספים וראינו החלטות על גבי החלטות של ממשלת ישראל בשש-שבע השנים האחרונות שלא מבוצעות. צריך לפחות לעצור את הקריסה ביישובים הערבים.
מוחמד כנעאן
אתה מדבר על החלטות לא מבוצעות במגזר הערבי, כי החלטות אחרות כן מבוצעות.
היו"ר משה גפני
החלטות לגבי המגזר הערבי לא מבוצעות. אבל כשאומרים את המילה "ערבים" אנחנו יודעים שמתכוונים גם לחרדים.

נציג משרד האוצר, עמית לנג, הגיע זה עתה. היה כאן דיון לגבי המועצה המקומית בדבוריה. מתברר שראש מועצה צעיר נכנס לא מזמן לתפקידו והוא רוצה לקיים את המועצה באופן מודרני ומסודר. הוא הביא בפנינו תוכנית הבראה שהוא עשה עם פיטורי עובדים, קיצוצים בבשר החי. הוא לא הכניס אנשים פוליטיים למועצה, דבר שכל פוליטיקאי עושה, ואתם כאוצר "מתלבשים" על העניין הזה ובצדק, כי המועצה נמצאת בגירעון ולא יכולים כל הזמן לדרוש שמשרד האוצר ומשרד הפנים יתנו כסף. במקרה שלו זה לא כך, אלא אם כן יש נתונים אחרים.

נמצא כאן קצין המחוז במשרד הפנים והוא מצדיק את הדברים של ראש המועצה והוא אכן בא בטענות לגבי מה שהיה בעבר, בתקופה שהוא היה חבר מועצה, אבל הוא הקדים ואמר שהוא היה חצי אופוזיציה והוא לא הסכים עם הפעולות שנעשו קודם. בכל מקרה הוא הולך לתוכנית, שהוצגה בפני הוועדה באופן רהוט, מסודר, ונראה שאפשר להצעיד את היישוב הזה על דרך המלך.

אני לא מתכוון לתקוף אותך, אבל השאלה היא האם יש לך סמכות לענות על זה?
עמית לנג
אני יכול להפנות אותו למשרד הפנים.
היו"ר משה גפני
אבל הנציג של משרד הפנים אומר שאין לו סמכות. להפנות אותו למשרד הפנים אני גם יודע, יש פה דואר בכנסת.
עמית לנג
בשנה שעברה הועמדו כספים נוספים – בפעם השלישית או הרביעית – לתוכניות הבראה בהיקפים לא מבוטלים של 110 מיליון שקל. אני לא יכול לדעת אם בוצע הכל או לא בוצע הכל, אבל הועמדה מסגרת של התחייבויות.
היו"ר משה גפני
מה זה 110 מיליון השקלים הללו?
עמית לנג
הועמדו מסגרות לתוכניות הבראה בהיקף של 110 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
למי זה מיועד?
עמית לנג
לרשויות במגזר הערבי. זה מעבר לתוספות שגם ניתנו לרשויות חלשות במגזר היהודי לתוכניות הבראה. השנה באופן כללי סוכם עם משרד הפנים על הגדלת המסגרת בעוד 200 מיליון שקל לא רק למגזר הערבי, אלא לכולם. בתוך המסגרות האלה, רשויות שנכנסות לתוכניות הבראה ומראות התקדמות משמעותית בזה, יש למשרד הפנים את הכלים להחליט אם הוא נותן פתרונות שם.
קריאה
יש קיצוץ של 200 מיליון.
היו"ר משה גפני
זה לא קשור. נותנים 200 מיליון ומקצצים את זה מייד.

עמית לנג, אני מבין שאתה לא יכול לענות ספציפית לגבי דבוריה.
עמית לנג
צריך לעשות דיון פרטני במשרד הפנים, הם יבדקו את הנתונים, יבדקו את תוכנית ההבראה ויחליטו.
היו"ר משה גפני
אין לי טענות ואני לא תוקף אותך. אנחנו שלחנו הזמנה לדיון בוועדה על נושא ספציפי, אין מושג של מגזר. שלחנו למשרד הפנים, לשר סאלח טריף ולמשרד האוצר ואמרנו שמתקיים דיון על המועצה המקומית דבוריה. במקרה הוא ערבי, הוא לא התכוון לזה. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, שוויונית, יש יישוב שנמצא בתוכנית הבראה, ואני כוועדת הפנים ביקשתי, על פי בקשתו של חבר הכנסת כנעאן, לקיים דיון על המועצה המקומית דבוריה.
עמית לנג
מי שמבקר, ואוכף ויודע את כל הנתונים פרטנית פר רשות, זה משרד הפנים. הבקשה שלכם צריכה להיות מופנית לאגף התקציבים של משרד הפנים, יש להם את כל הדוחות ואת כל הנתונים.
היו"ר משה גפני
נציג משרד הפנים אמר שאין לו סמכות לענות.
תאופיק חטיב
לגבי ה-110 מיליון שקלים – בחודש שעבר הייתי עד לרשות מקומית שהלכה בכיוון של תוכנית הבראה עם פיטורים וכו', אבל כאשר הגיעה התוכנית למשרד הפנים אמרו שאין תקציב לאותה הבראה. ה-110 מיליון שקל זה דיבורים, אין כסף, אבל הם מוכנים לתת הלוואה. עכשיו הרשות קיבלה הלוואה של 2.5 מיליון שקל ואין 110 מיליון שקל.
רפע חג'ג'רה
אני מבקש להגיב.
היו"ר משה גפני
אם משרד הפנים לא נתן לך סמכות להחליט, אני לא נותן לך סמכות לדבר. אני מאוד מצטער, אני לא מוכן לקיים ישיבות בצורה הזאת ששום משרד לא שולח אדם מוסמך. אני גם מבין למה, כי אין לכם תשובות.
יחזקאל לביא
מחר יש דיון במשרד הפנים על דבוריה.
מאלכ יוסף
אמרתי שיש דיון כזה, לא הסתרתי.
היו"ר משה גפני
מתי נקבע הדיון הזה?
יחזקאל לביא
הדיון נקבע לפני כשבועיים. הדיון אמור להיות עם רות יוסף ועם אנשי המחוז.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להתייעץ איתכם. הנושא ברור, כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה. הבוקר התקיים במקביל דיון בוועדת הכספים בנושא מצבו של המגזר הערבי, כאשר מתברר שכל החלטות ממשלה לא בוצעו אחת אחרי השניה. מכיוון שאי אפשר היה לסכם את הדיון הזה בוועדת הכספים, נקבע דיון נוסף על הנושא הזה.

אנחנו יכולים לקבל החלטה אחת משתיים ותבחרו אתם, כי אני לא כל כך ער לרגישות בתוך המגזר הערבי. אנחנו יכולים ללכת במסלול הרגיל – יש דיון על המועצה המקומית דבוריה, נעקוב אחרי משרד הפנים, נזמין את המנכ"ל או את השר ואנשים בכירים ממשרד האוצר. על פי התקנון אנחנו גם יכולים לחייב אותם לבוא. אנחנו נבקש מהם דיווח פרטני לגבי דבוריה.

יש אפשרות נוספת – להקים ועדה משותפת של ועדת הפנים וועדת הכספים, לדבר על כל מה שקורה במגזר הערבי.
תאופיק חטיב
אבל לא ידונו ספציפית בדבוריה.
היו"ר משה גפני
אנחנו נבקש מיושב ראש ועדת הכספים להקים ועדה משותפת ואני אבקש ממנו לעמוד בראש הוועדה.
אחמד טיבי
שתי ההצעות טובות ואחת לא באה במקום השניה.
היו"ר משה גפני
בהצעה השניה אני מתכוון שתהיה ועדה משותפת שבה נדון על ה"ישרא-בלוף" של כל מה שנעשה בעניין הזה. לגבי הרשויות המקומיות אנחנו ניקח את דבוריה כפיילוט.
עזמי בשארה
אין להם זמן לזה.
היו"ר משה גפני
את הנושא של לדבר עם משרד הפנים במקביל בלי קשר להחלטת הוועדה, אני לוקח על עצמי.
עזמי בשארה
צריך להזרים להם 2.5 מיליון שקל באופן מיידי.
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם מנכ"ל משרד הפנים בכל מקרה. אני גם אתלונן בפניו על כך שלא הגיע לכאן נציג מוסמך של המשרד. אם אתם מוכנים ללכת על ההצעה השניה, אנחנו נעשה ונאותת כלפי הממשלה ונאמר: תדעו לכם, מבחינת הכנסת אתם בצרות. זאת אומרת, גם ועדת הכספים וגם ועדת הפנים – שהן שתי ועדות שיש להן את הנגישות הישירה לנושא של הרשויות המקומיות הערביות – עושות יחד קואליציה חדשה – ישראל כץ וגפני, אם מישהו מבין למה אני מתכוון – אנחנו עומדים מול הממשלה.
טלב אלסאנע
שתי ההצעות טובות ואחת לא סותרת את השניה. לדעתי כדאי לקבל את שתיהן.
היו"ר משה גפני
אנחנו נקיים דיון נוסף לגבי הנושא של דבוריה. אני אדבר היום עם מנכ"ל משרד הפנים ואני אבקש לדעת מדוע לא הגיע איש מוסמך של המשרד לדיון הספציפי על היישוב הזה. מכיוון שמדובר על תוכנית הבראה ומחר יש דיון, אני ארצה לדעת אם אכן הרשות תקבל מענק ואם מעמידים את הרשות הזאת על הרגליים.



כמו כן אני אפנה ליושב ראש ועדת הכספים ואבקש להקים ועדה משותפת של ועדת הכספים וועדת הפנים לגבי הנושא של הרשויות המקומיות הערביות. אם יושב ראש ועדת הכספים יסכים לדבר הזה, נעשה את הפרוצדורה שמתחייבת, מכיוון שאנחנו לא יכולים להחליט על דעת עצמנו.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.




- - - - - - - - - -




הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים