ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 21/05/2001

פעולות ההדברה בעקבות חשש ממגיפה של קדחת הנילוס המערבי

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/3189




4
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
21.5.01

פרוטוקולים/ועדת הפנים/3189
ירושלים, י"ד בסיון, תשס"א
5 ביוני, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 250
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, כ"ח באייר התשס"א (21 במאי 2001), שעה: 12:00
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
מוסי רז
איוב קרא
מוזמנים
השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי

יצחק גורן מנכ"ל, המשרד לאיכות הסביבה
יוסי ענבר סמנכ"ל תשתיות, המשרד לאיכות הסביבה
אורי שלום ראש אגף לחימה במזיקים ,
המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד נטע דרורי הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
נאור ירושלמי דובר, המשרד לאיכות הסביבה

ד"ר שמעון פוקמונסקי שירותים וטרינריים

ד"ר דן גנדקו אפידימיולוג, משרד הבריאות
ד"ר סילביו פיטליק איגוד הרופאים למחלות זיהומיות,
משרד הבריאות
חדוה פנר מנהלת מעבדה, משרד הבריאות

סא"ל אלי זנגוויל ראש ענף בריאות, משרד הביטחון
רב סרן אלי מישלי קצין אקדמאי בכיר לבריאות הסביבה,
משרד הביטחון

עמית לנג רפרנט אגף התקציבים, משרד האוצר

משה ארז סגן ראש העיר הוד השרון,
מרכז השלטון המקומי
צוויפלר שלמה עיריית הוד השרון
מרכז השלטון המקומי

יוסי סלטר מנהל שיווק
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
דרורה רשף
סדר היום
פעולות ההדברה בעקבות חשש ממגיפה של קדחת הנילוס המערבי

פעולות ההדברה בעקבות חשש ממגיפה של קדחת הנילוס המערבי
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא על סדר היום זה "פעולות ההדברה בעקבות חשש ממגיפה של קדחת הנילוס המערבי". נמצא אתנו מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה ואני מבין שגם השר צחי הנגבי, השר לאיכות הסביבה, יופיע גם הוא בהמשך הדיון. אני מברך אתכם על כך. אני חושב שהנושא הוא מאד חשוב ואני מקווה שהדיון בוועדה יקדם אותו.

אומר לכם את האמת, אני לא מכיר את הנושא בכלל. כל חיי עסקתי בלימוד, אז גם עכשיו אני עוסק בלימוד. מה שאני יודע ממה שבחנתי בשבוע האחרון וגם ממה שנאמר לי, זה שלמעשה כבר היו כמה מקרים בעבר של התפרצויות המחלה בישראל. בשנת 1957 היו גם, מלבד 419 אשפוזים, ארבע פטירות. זאת אומרת, המחלה גורמת גם למוות.

באוגוסט 2000 – נכון ל 31 באוקטובר 2000 – אובחנו 417 מקרים שמתוכם נפטרו 29 אנשים. הנושא כרוך, לצערנו, גם בחיי אדם ולכן הטיפול בנושא הזה צריך להיות טיפול אינטנסיבי, רציני, משמעותי, כאשר המשרד לאיכות הסביבה מהווה גורם מרכזי בעניין הזה. נכון שמשרד הבריאות הוא חלק מהעניין, משרד החקלאות בנושא של תחלואה בבעלי חיים, אבל המשרד לאיכות הסביבה הוא זה שגם מייעץ, גם מפקח וגם אוכף את הרשויות המקומיות, שהן אלה שצריכות לטפל באתרי דגירת היתושים והזבובים שנמצאים בתחום שיפוטה. לא בטוח שזה תמיד נעשה, מה גם שיש מקומות שבהם זה נופל בין רשויות והמציאות גורמת לכך שהמשרד לאיכות הסביבה צריך להיכנס לתוך העניין ולדאוג שהטיפול אכן אינטנסיבי ורציני, על מנת למנוע את התפשטות המחלה.

אדוני המנכ"ל, אני מבקש ממך לפתוח את הדיון.
יצחק גורן
תודה רבה לחבר הכנסת גפני. אנחנו, במשרד לאיכות הסביבה רואים חשיבות רבה לקיום הדיון בוועדת הפנים של הכנסת ולכן גם השר מגיע לפה עוד כמה דקות – הוא ביקש את סליחתך על האיחור – וכעת לגבי העניין:

קדחת הנילוס המערבי היא מחלה אנדמית במדינת ישראל והיא חלק מהחיים היומיומיים שלנו. בשנה שעברה היא התפרצה בצורה חמורה. לא ברור מה הסיבות, אבל לא לגבי זה אני אפרט, כי זה עניין שמשרד הבריאות צריך לתת תשובות לגביו.
היו"ר משה גפני
או, הנה השר.

אני מתנצל. אני חושב שזה המפגש הראשון בין השר לאיכות הסביבה לביני בתפקידינו החדשים. קודם כל אני מברך אותך.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
אני חושב שאתה השר הראשון שבוועדה הזאת לוקח דברים ברצינות ואתה מופיע בעצמך יחד עם המנכ"ל. אני מקווה שגם שרים אחרים ילכו בעקבותיך, אם לא – נצטרך לאלץ אותם.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
אנחנו לוקחים השראה מהיושב ראש.
היו"ר משה גפני
ואני מודיע לכם, שזה שאני עכשיו יושב ראש ועדת הפנים, זה בגלל השר לאיכות הסביבה. אני לא יכול להסביר את זה עכשיו לפרוטוקול, אבל מי שירצה לדעת, אני אגיד לו אחר כך. המנכ"ל פתח. אתה רוצה להמשיך?
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
לא, לא. שימשיך.
היו"ר משה גפני
אולי תתחיל שוב, כי היית ממש בתחילת הדברים.
יצחק גורן
אני אתחיל שוב. אני ציינתי שהמשרד לאיכות הסביבה רואה חשיבות רבה בקיום הדיון בוועדת הפנים של הכנסת ולכן השר החליט להופיע פה, ביקשתי את סליחת היושב ראש על כך שהשר מאחר דקה ופתחתי ואמרתי שקדחת הנילוס המערבי היא מחלה אנדמית במדינת ישראל. היא חיה וקיימת בתוכנו יום יום. יש פה אנשים ממשרד הבריאות, שבוודאי ירחיבו יותר ממני בעניין הזה.

לפני שנה היתה התפרצות שלא ברור לנו בדיוק מדוע היא קרתה, אבל כתוצאה מההתפרצות הזו – כפי שציין יושב ראש הוועדה חבר הכנסת גפני, נפטרו ממנה 29 חולים ואושפזו מעל 400.

כתוצאה מהאירועים האלה ישבנו, כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, הפקנו את הלקחים ונערכנו היערכות ספציפית לטיפול ביתושים בשנה הנוכחית. ההיערכות, חלקה מתממש ומתבצע וחלקה מותנה בתקציבים שאין לנו – על זה בטח השר ירחיב – בסך הכל אנחנו הערכנו שאנחנו צריכים בשביל לחזק את הפעילות סדר גודל של תוספת של כ 27 מיליון שקלים לכלל המערך, כל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות.

אני מציע שד"ר יוסי ענבר, שמרכז אצלנו את הנושא, ייתן סקירה קצרה של התהליך, של המחלה, של היתושים.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך, אדוני המנכ"ל. אני, לפני שד"ר יוסי ענבר ימסור את הסקירה, מבקש מהשר לאיכות הסביבה לומר כמה מילים.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
אדוני היושב ראש, המנכ"ל, חבריי. הנושא הוא מאד מאד דחוף ואני מודה לוועדה וליושב ראש הוועדה על הקדימות שניתנה לנושא הזה בדיוני הוועדה. אני גם מתכוון לפנות אל הוועדה בבקשה לסייע לי להעיר את חבריי לממשלה בנושא הזה. אני מרגיש שאין מודעות ציבורית ואין מודעות מיניסטריאלית, אולי גם לא פרלמנטרית – עד הדיון הזה – לסכנה לחיי אדם שעלולה להכות בנו בתוך חודשים ואז נסתכל לאחור ונחפש איש איש אליבי, נפשפש בפרוטוקולים ונרחיק את האצבע הציבורית שתופנה אלינו. אני מבקש באמת להקדים תרופה למכה תרתי משמע. זו הסיבה, אדוני, שבאמת ביקשתי להופיע בפני הוועדה, להתייצב בפניכם ולהתריע.

בשנה שעברה נפלו חלל שלושים איש שהיו צריכים להיות בין החיים אתנו היום. לא היתה שום סיבה מיוחדת במינה שלא תהיה הערכות בזמן לקדחת הנילוס המערבי . מאות חלו. למעלה מארבע מאות איש. למחלה כשלעצמה, גם אם אדם נשאר בחיים בסופו של דבר, יש לה השלכות, זה לא רק לא נעים.

הצפי הוא להתפרצות דומה, אלא אם כן תינקטנה הפעולות הנדרשות לעיקורה של המכה מלכתחילה. הגוף שמסוגל לעשות את זה זה השלטון המקומי והרשויות המקומיות הרלוונטיות – לא כולן. תלוי איפה יש מקווי מים ומאגרים של יתושים - אין להם כסף. אנחנו שוחחנו אתם, הם במשבר תקציבי עמוק. הוועדה הזו מכירה את עומק המשבר בשלטון המקומי. יחד עם חבריי לממשלה, שר הבריאות, שר הפנים ושר החקלאות - ארבעתנו מופקדים על הנושא - עשינו דבר שכמעט לא ייעשה בשירות הממשלתי. יצרנו הרמוניה בפעולה הממשלתית והגענו לשיתוף פעולה. המנכ"ל גורן יחד עם המנכ"לים האחרים הגיעו להצעת החלטה מוסכמת על ארבעתנו והבאנו אותה לפני הממשלה. לא הגענו לדיון מכיוון שהאוצר טען שהצעות החלטה שיש להן משמעות תקציבית צריכות קודם כל להיות מוסכמות עליו. זה מקובל עלינו וניסינו להגיע להסכמה. לצערי, נכון להיום – ועברו כבר שבועות – טרם ניתנה הסכמת האוצר לממן, בסכומים זניחים יחסית לגודל הסכנה, בוודאי במונחים לאומיים, את הפעולה הנדרשת על ידי השלטון המקומי.

אני אישית שוחחתי עם שר האוצר, הוא הפנה אותנו לממונה על התקציבים. המנכ"ל שלי ניסה כמה פעמים לקדם את הנושא. נכון להיום, שום דבר לא השתנה. אני רואה פה את אנשי הוד השרון, ידידיי ארז וצווייפלר. אנחנו זוכרים מה היה בשנה שעברה עם ענני הערפול שהציפו את הוד השרון ומקומות אחרים. אנחנו פשוט רוצים את סיועה של הוועדה למנוע מחזות דומים, שכשלעצמם – ויסביר זאת אחר כך ד"ר יוסי ענבר – גורמים נזק לסביבה לא פחות מהנזק שאנחנו רוצים למנוע כרגע.

נדמה לי, אדוני היושב ראש, שהחלטה של הוועדה יש לה משקל ציבורי עצום. בוודאי משקל מוסרי, אבל גם משקל אופרטיבי. הבקשה שלי מהוועדה היא, אם הדבר אפשרי, לקרוא לממשלה, למשרד האוצר ולשר האוצר לפעול מהר מאד ולאמץ הכי מהר שניתן את הצעת ההחלטה המקצועית שהצבנו על שולחנה של הממשלה כדי להזרים מיידית משאבים לרשויות המקומיות הרלוונטיות, כדי שהן תעשינה את הטיפול היעיל האיכותי ביותר הניתן וכשנחזור הנה באוקטובר, נוכל לברך על פעולה מתואמת פרלמנטרית-מיניסטריאלית שהצליחה להציל חיים.
היו"ר משה גפני
שתי שאלות, אדוני השר. אתה מתכוון שבמידה שאכן מגיעים ה 27 מיליון הללו או חלקם, הם יועברו לרשויות השונות או שהם יועברו למרכז השלטון המקומי והוא יפעיל את ההדברה ואת כל מה שנלווה לעניין?
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
לא כל הסכום הוא רלוונטי לרשויות המקומיות.
היו"ר משה גפני
כן, אני יודע. חלק הולך להסברה.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
הסכום שנוגע לשלטון המקומי מבחינתנו – שהאוצר יחליט מה הדרך הראויה להקצאתו. זה יכול להיות דרך מרכז השלטון המקומי, זה יכול להיות ישירות, זה יכול להיות דרכנו, זה יכול להיות דרך משרדים אחרים. הטכניקה, הלוגיסטיקה, פחות חשובה לנו. חשוב לנו שיהיה כלי והמשאבים האלה, כמה שהם זניחים הם הכלי האפקטיבי היחיד שיש היום להיערך למחלה הצפויה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך. רק שאלה לעדכון: איך הממשלה מקבלת החלטות? היות ואני אף פעם לא ישבתי ליד שולחן הממשלה נכון לעכשיו - - -
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
אתה רומז שזה מצב זמני?
היו"ר משה גפני
יש איזשהו נושא במערכת הפוליטית שהוא לא ארעי?
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
אתה צודק.
היו"ר משה גפני
זהו. אז איך מתקבלות החלטות? כאשר אתה מביא נושא ואומר שמדובר על חיי אדם, אז פקידי האוצר – מה?
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
תראה, אני לתומי סברתי שלעיתים יש באמת צורך במה שנקרא החלטות חירום. ולכן נזעקנו והבאנו את הצעת ההחלטה. האוצר מנע את העלאתה לסדר היום בטענה שכנראה נכונה מבחינת הנוהל המקובל, שרק לאוצר יש סמכות להביא לשולחן הממשלה החלטות שיש להן השפעה תקציבית. שזה, כאמור, מקובל עלי, אבל הזמן נוקף ולא ראיתי עד היום שהאוצר מוצא את הפתרון.
היו"ר משה גפני
האוצר מביא קיצוצים לממשלה ובצדק. מכיוון שעוסקים בחיי אדם, בנושא הבטחוני וכולי.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
אולי יש פה נציג האוצר.
היו"ר משה גפני
כן. יש. אני כמובן אאפשר לו לדבר. מה ששכנע אותי לעקוף את כל התור – יש פה תור מאד ארוך בוועדת הפנים. דרך אגב, לא אמרת לי את זה מראש, שיש פה הרבה עבודה – מה ששכנע אותי זה שראיתי שמדובר פה באמת בחיי אדם. אנחנו מדברים על קרוב לשלושים איש שנפטרו.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
רק בשנה שעברה. יכול להיות שעכשיו יהיו שישים או שבעים, או מאה. אי אפשר לדעת.
היו"ר משה גפני
כן. זה נראה כמו פיגוע. זה לא דבר של מה בכך. אז אין לך תשובה איך האוצר מקבל החלטות.
מוסי רז
זה כמו חודשיים של אינתיפאדה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך, אדוני השר לאיכות הסביבה. ד"ר ענבר, בבקשה.
השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי
אני אחזור אחר כך, לקראת הסיכום.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו נעשה מה שאתה אומר, שלא תהיה לך טעות.
יוסי ענבר
אני אנסה לעשות את זה בזריזות.
היו"ר משה גפני
כן. אם אפשר לתמצת.
יוסי ענבר
אני אתן קודם קצת רקע ואחרי זה אספר על הפעילות.

הגדרת קדחת הנילוס המערבי או מערב הנילוס, היא: נגיף או וירוס שגורם לדלקת המוח ואנשי משרד הבריאות אחרי זה אולי ירחיבו על העניין. הוא בודד לראשונה במערב אוגנדה, מערב הנילוס. מה שחשוב זה שהנגיף מועבר לאדם מעופות נגועים באמצעות יתושים. משך דגירת המחלה מזמן העקיצה ועד התפרצות המחלה הוא בין שלושה לחמישה עשר יום.

הנגיף עלול לפגוע בתחום של בעלי חוליות. בבני אדם הפגיעה מתבטאת בדרך כלל במחלת חום קלה, בעלת סימנים הדומים לשפעת. מרבית החולים – ומדובר כנראה בעשרות אלפי חולים – בכלל לא יודעים שהם נבדקו במחלה, אבל, כמו שנאמר, לפעמים התחלואה היא קשה ואף עלולה לגרום למוות.

בשביל לטפל במחלה, חשוב להבין איך היא עוברת. המחלה הזאת עוברת מעופות נודדים, שהם המאגר של המחלה, דרך יתושים וחוזר חלילה. לפעמים יש הידבקות אקראית של בני אדם או של בעלי חיים אחרים. מרבית המעגל של המחלה הוא בין עופות נודדים לבין עצמם ומקובל שלפעמים אותם עופות נודדים מעבירים את המחלה לעופות המקומיים, כמו יונים וכו'.

הדרך העיקרית להתמודד עם המחלה היא הדברת היתושים. לא נראה שאפשר היום לטפל בכל העופות הנודדים. מדובר, נדמה לי, בחצי מיליארד עופות נודדים מעל שמי ישראל. הדרך היחידה לנסות להדביר את המחלה היא לטפל ביתושים והמטרה העיקרית של המשרד היא הפחתת נפגעי יתושים והפחתת השימוש בחומרי הדברה, כי כפי שנאמר פה קודם, הרבה פעמים ההדברה יותר מסוכנת מהיתוש. המחלה הזאת נפוצה בעולם. אנחנו רואים אותו פה בכל האזורים שמסומנים בתכלת. אלה מקורות המחלה. גם הסימנים האחרים הם מחלה דומה. לפני שנתיים גם התגלתה מחלה בניו-יורק ושם העסק היה היסטרי למדי.

דיברנו על ההיסטוריה. המגיפה הראשונה התגלתה בארץ בשנות החמישים ולאחר מכן מדי כמה שנים התגלתה המגפה במקומות אחרים בעולם. מבחינת העבודה הרצינית על המחלה – זו נעשתה בעקבות ההתפרצות שהיתה לפני שנתיים בעצם, בשנת 1999 ואחר כך בשנת 2000 בעיר ניו-יורק.

כמו שנאמר, הגורמים המעורבים בהפצת התחלואה היו עופות נודדים, אם זה חסידות, עופות מקומיים, יונים כנראה – אנחנו לא בטוחים – ויש חשש לעופות משק. האווזים, למשל, הם בין הנפגעים ויש פה לשמאלי נציג של השירותים הווטרינריים שיכול לספר על האווזים.

הסכנה להעברת המחלה היא בכל הארץ, מדן ועד אילת. אין כרגע אזור מיוחד, למרות שאני תכף אראה מקומות בארץ שבהם בשנה שעברה היו מוקדים, גילינו נגיפים גם בדרום וגם בצפון וצריך להתייחס לכל הארץ כאל מוקד סכנה אחד גדול.

בשנת 2000 – יש פה מפה של התחלואה. אפשר לראות את העיגולים ואפשר לראות שהאזור שהיה הכי נגוע זה אזור המרכז, מקו נתניה ועד קו נחל איילון. היה שם ריכוז גדול מאד של תחלואה. נמצאים פה החברים מהוד השרון שהיה אזור בעייתי, אבל בכל הארץ היתה נגיעות.
חשוב לדעת, שוב, ממש בקצרה
בשביל לטפל ביתוש אנחנו חייבים לדעת את מחזור חייו. היתוש זקוק למים עומדים כדי להתרבות. במקום שיש מים זורמים – ולצערנו, אין מים זורמים בארץ – היתוש לא מתרבה. יש לו ארבעה שלבים בחיים. הנקבה היא זאת שעוקצת. הזכר ניזון מצוף, מצמחים. הנקבה מטילה מאות ביצים על פני המים. הביצים בוקעות תוך 24 עד 48 שעות ונוצרים זחלים. עיקר הפעילות שלנו בעצם – שיתקן אותי מישהו אם אני טועה – היא סביב הזחלים, אם הם כבר נמצאים. לאחר 48 שעות יש לנו את הגולם ואחר כך יש לנו את אותה יתושה, שפעילה כשלושה שבועות. זה מחזור החיים וחייבים לדעת איפה לטפל. אם אנחנו צריכים לטפל בבוגרים, אנחנו בבעיה. עדיף לטפל בזחלים.

תורת הלחימה ביתושים מתחלקת לכמה חלקים: השלב הראשון הוא המניעה. זה החלק החשוב. בנושא ההדברה המניעה הוא החשוב. כל בית היקוות, החל מהכוס הקטנה הזאת ועד אגני היקוות גדולים, או מים עומדים או זורמים, מהווים סיכון. אם יש לנו מקווה מים כמו שאנחנו רואים בתמונה, רצוי להכניס אותו לצינור. אני לא מדבר על מים מתוקים, לצערי, אלא על מי ביוב, בדרך כלל. אם כבר יש מים אנחנו צריכים לנקז אותם. הנה פה אנחנו רואים בריכה ואם ננקז אותה לאותה תעלה המים יזרמו ושוב – במים זורמים הזכרים האלה לא יכולים להתרבות או להתקיים. הם צריכים מים עומדים. בנוסף, אם יש אפשרות, ניתן להשתמש באמצעים מכניים או ביולוגים.

זה דג שנקרא גמבוזיה, שהוא קוטל טבעי של זחלי היתושים.
היו"ר משה גפני
באגמי המים שמים את הדגים הללו? מה עושים אתם?
יוסי ענבר
באותם מקווי מים מתוקים - - -
היו"ר משה גפני
או לא מתוקים.
יוסי ענבר
שמים אותם בכל מקום שהם יכולים לחיות בו. למשל, בביוב לא מטופל, גם הדגים האלה לא יכולים לחיות.
יצחק גורן
בכל שלוליות הגשם, בכל מקווי המים היותר נקיים שמים אותם.
יוסי ענבר
גם בביוב מטופל אפשר לשים את הגמבוזיה. ועד כאן, לא השתמשנו עדיין בחומר הדברה אחד וזאת חכמת התורה הזאת: חייבים קודם כל להתעסק בבניה. דיברנו קודם על כסף. הכסף לא צריך ללכת על חומרי הדברה בעייתיים, אלא בדיוק לפעולות האלה. ואז, אם אין ברירה, משתמשים בתכשירי הדברה, תוך העדפת שימוש בתכשירים שפגיעתם בסביבה קטנה. יש חומרים ידידותיים למשתמש ולסביבה. הבעיה היא שככל שמשתמשים יותר בחומרי הדברה, היתושים מייצרים תנגודת וצריך להשתמש בחומרים יותר ויותר חריפים. בסוף מגיעים לפעולה שהוזכרה קודם, של ידידנו מהוד השרון כמשל – של הערפול, שעושה טוב לזה שמדביר, כי הוא מרוויח מזה כסף, עושה טוב לראש הרשות אולי – כי זה מייצר איזשהו ענן עשן – אבל לאף אחד אחר זה לא עושה שום פעולה חיובית. הערפול הזה יותר מזיק מאשר מועיל.
היו"ר משה גפני
וזה הערפול שנעשה בהוד השרון?
יוסי ענבר
זה הערפול שנעשה בהוד השרון ובמקומות אחרים, שאנחנו מאד לא אוהבים אותו. הערפול מטפל אך ורק ביתושים בוגרים, שנמצאים באותה סביבה. יתוש בוגר שנמצא במרחקים, זה לא משפיע עליו.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, זה השלב האחרון שהוא בעצם השלב הכי קשה.
יצחק גורן
בדיוק, אבל השלב הזה מטפל ביתוש הבוגר ומחזור החיים הוא 21 יום וכל הזמן נוצרים יתושים בוגרים. אז בעצם זה לא פותר את הבעיה. זה לא מונע את הבעיה. הערפול הזה – למה זה עשן לבן? זה בעצם סולר שמפרקים אותו לרסיסים קטנים ומפזרים אותו באוויר. לכן זה גם חומר שהוא מסוכן לאנשים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, לפי מה שאתה אומר, ד"ר ענבר, יש שלושה שלבים: השלב הראשון זה מניעה, בעצם העובדה שנותנים למים לזרום - - -
יוסי ענבר
מייבשים. אפשר לייבש.
היו"ר משה גפני
ברור, אבל במקרים שבהם יש מים ואין אפשרות אחרת, נותנים למים לזרום, או שמייבשים, או שלא מאפשרים היקוות של מים – זה האופן הראשון. הוא הטוב ביותר. הוא גם עולה הכי פחות כסף, לא?
יוסי ענבר
בטווח רחוק הוא עולה הכי פחות, בטווח המיידי הוא עולה הרבה, כי הרבה פעמים אתה צריך להפעיל כלים מכניים וכדומה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל הרשות המקומית צריכה לדאוג שהעיר שלה תהיה נקייה ואת זה היא צריכה לעשות בין כה וכה, על זה יש לה תקציבים והיא צריכה לפעול בכל מקרה.

השלב השני זה הדברה. לפי מה שאתה אומר ההדברה צריכה להשתמש בחומרים שלא מזיקים אלא יותר ידידותיים לסביבה והשלב השלישי שהוא שלב שבא אם לא עברו את שני השלבים הראשונים כמו שצריך, זה הערפול שעושה הרבה נזק וגם לא פותר את עיקר הבעיה.
יוסי ענבר
זה הערפול וחומרים אחרים. בפירוש כך.

עכשיו אני רוצה להיכנס למי צריך לעשות מה. החובה למנוע ולטפל בנפגעי יתושים מוטלת על המחזיק בשטח, כהצהרתו בחוק. עיקר המחזיקים בשטח אלה הן הרשויות המקומיות. גם עלינו, כל אחד מאתנו, בחצר שלו, מוטל לטפל באגני ההיקוות האלה שדיברנו עליהם ויש שטחים שהם בשטחי מערכת הבטחון, שטחי רשות הטבע והגנים, שטחים אחרים שהם באחריות של מע"צ למשל, כל מחזיק בשטח חייב לטפל על פי חוק בנושא היתושים.

תחומי האחריות של המשרדים הממשלתיים והרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות והמחזיק בשטח תפקידם להפחית, למנוע, לנטר ולהדביר יתושים ולעסוק בהסברה לתושבים. אני כבר רוצה להקדים ולומר, שבעקבות השנה שעברה, כל הרשויות המקומיות שאני שוחחתי אתן והאנשים ששוחחתי אתם עשו את מירב הפעילות לקראת השנה הזאת. תכף נסביר מה אנחנו עושים בצורה יותר מפורטת, אבל יש היענות רבה מאד וטובה מאד מהרשויות המקומיות. כולם מודעים, כולם יודעים את תפקידם.

תפקיד המשרד לאיכות הסביבה זה לפקח, לאכוף, להנחות ולהדריך לצורך הפחתת נפגעי יתושים ושימוש בחומרי הדברה. בנוסף, אנחנו גם עושים דיגום של יתושים על מנת לנסות לאבחן את המחלה או את התקדמות הנגיף, מוקדם.

תפקיד משרד הבריאות, כמובן, לטפל בנושא התחלואה בבני אדם. בנוסף לכך הם עוסקים בחקר אפדימיולוגי. הם עושים עבורנו ועבורם בדיקות של עמידות בפני חומרי הדברה, כי היתושים, כמו שאמרתי, מפתחים עמידות לחומרי הדברה.

משרד החקלאות, השירותים הווטרינריים, תפקידם לטפל בנושא התחלואה בבעלי חיים, אווזים כנושאי המחלה העיקרי, אבל גם סוסים ובעלי חיים אחרים ובדיקת נוכחות הנגיף בעופות ויונקים.

המשרד לאיכות הסביבה הגדיר לעצמו כמטרה: "הפחתת נפגעי יתושים הגורמים לקדחת הנילוס המערבי תוך מינימום פגיעה בסביבה". הנחת העבודה של המשרד בשנה האחרונה היא שאנחנו פועלים במתכונת חירום. אנחנו עד השנה שעברה עבדנו בשגרה, כזאת או אחרת. כרגע כל המערכת עובדת במתכונת חירום. מבחינה זאת, הדרכנו והנחינו את כל הגורמים במניעה, ניטור והדברה. ערכנו ימי עיון והדרכות לכל הרשויות המקומיות, לכל המדבירים. לא הייתי אומר 100%, אבל 90%, כדי להיות על הצד הבטוח, מהגורמים העוסקים בנושא קיבלו מאתנו ימי הדרכה בכל הארץ.

אנחנו מאתרים וממפים בתי גידול פוטנציאלים ליתושים, בתי גידול גדולים, על מנת שנוכל לעקוב אחריהם. יש לנו ניטור מתמשך. אנחנו חוזרים ומנטרים את אותם מקומות בעייתיים ואם יש בעיה אנחנו מתריעים בפני הרשות המקומית. אני רוצה להדגיש שהמשרד לאיכות הסביבה תפקידו הוא לא לטפל בבעיה אלא להתריע על הבעיה ושוב – מי שצריך לנטר באופן שוטף זאת הרשות המקומית. אנחנו עושים ניטור מדגמי. הרשות המקומית, אסור שהיא תסמוך על ניטור של המשרד לאיכות הסביבה. תפקידנו להיות מעל ולבדוק שהפעולות נעשות, עד כמה שאפשר.
היו"ר משה גפני
הנושא, אני חושב, די ברור. אני רוצה לדעת: יש לכם אפשרות לחזות התפרצות של המחלה? אתם יכולים לבוא ולומר: יש מקום מסוים בארץ ששם יש היקוות של מים ויש שם מקום שלהערכתכם עלולה להתפרץ שם המחלה?
יוסי ענבר
אנחנו יודעים לאתר את מקווי המים, אבל את התפרצות המחלה אי אפשר לחזות. אני אתן דוגמא: בשנה שעברה היו חמישה עשר מקרי מחלה ושלושה נפטרים מקיבוץ כברי.
יצחק גורן
עשרים וחמישה נפגעים. חמישה עשר מהם הופיעו לאחר פעולות ההדברה, עם אוכלוסייה של כשבע מאות נפש.
יוסי ענבר
באופן נקודתי, במקום מסוים היתה מחלה. מבחינת יתושים לא היתה בעיה. חודשיים קודם היה שם חשש למלריה ובעקבות זאת טיפלו במקום בנושא, כך שלא היתה בעיה ועד היום אנחנו לא יודעים מה הסיבה. אפשר לומר שיש סיכוי סביר שאם יש הרבה יתושים תהיה מחלה, אבל לא בהכרח שאם אין יתושים אין מחלה. הדרך שבארצות הברית מנסים לזהות בשלב מוקדם את המחלה היא על ידי דיגום יתושים ובדיקתם - זאת מערכת שרק עכשיו, השנה, התחילה לעבוד בארץ ואנחנו דוגמים, אבל אי אפשר לדגום את כל מקווי היתושים - וניסיון להעביר עופות, אם יש איזושהי בעיה של עופות נודדים מתים, לבדיקה. אלה האינדיקציות שאפשר, אולי, בעזרתן, לחזות. הדרך היחידה שאפשר להפחית את עוצמת ההתפרצות – אם תהיה התפרצות היא תהיה, אבל אפשר להפחית את עוצמתה – היא אך ורק על ידי הטיפול המונע שהזכרנו כאן.
היו"ר משה גפני
אני מבין. אני רוצה לעצור אותך. אני מודה לך על הסקירה הזאת, ד"ר ענבר ואני רוצה לשאול את סא"ל אלי זנגוויל, ראש ענף בריאות: ב 1980 היתה התפרצות של 32 מקרים בבסיס צבאי בדרום הארץ. אתה יכול אולי לומר לנו מה הסיפור הזה?
אלי זנגוויל
לא. אני יכול אולי לספר משהו כללי יותר שהוא רלוונטי.
היו"ר משה גפני
לא, מה זה הסיפור הזה? אתה לא יודע? כמה זמן אתה ראש ענף בריאות?
אלי זנגוויל
הרבה זמן, אבל אני רוצה להגיד משהו שאולי יסביר גם את זה.

במדינת ישראל יש קדחת מערב הנילוס מזה עשרות שנים.
היו"ר משה גפני
הנילוס המערבי, לא?
חדוה פנר
זה נכון להגיד מערב הנילוס.
אלי זנגוויל
מזה עשרות שנים, כאשר ב 1957 היתה התפרצות גדולה ומאז מספר התפרצויות, כאשר ב 1980 זו אחת מהן. בשנה שעברה, ההתפרצות המאד גדולה, באה אחרי תקופה שבה לא נבדקו בכלל חולים או חשודים במחלה הזו. לכן, אם הייתי צריך לנחש מה באמת קרה במשך השנים, הייתי אומר שקרוב לוודאי שהיתה לנו תחלואה כל הזמן. לא בכמות שהיתה לנו בשנה שעברה, אלא בין חולים בודדים לעשרות חולים בשנה, כל שנה. מאחר ובסוף שנות השמונים הפסיקו לנטר את המחלה, פשוט בשנים האחרונות לא ראינו את המשך התחלואה, עד שהיתה התפרצות בניו-יורק ואז חזרנו לנטר את המחלה.

זאת אומרת, 1980 קרוב לוודאי שלא היתה איזו התפרצות חריגה, אלא איזו עליה קטנה לעומת שנים לפני ואחרי, כאשר כל הזמן היתה תחלואה.
היו"ר משה גפני
לפי מה שאמר ד"ר ענבר ולפי מה שאנחנו מבינים, הרשויות המקומיות הן בעיקר הגורם המרכזי באחריות על שטחים והן שצריכות לעשות את הפעולות, גם על פי החוק וגם מה שהן מחויבות לעשות בכל מקרה. צה"ל יש לו את השטחים שלו. מה הוא עושה בעניין הזה? בצה"ל, אני חושב, המקרים הם יותר חמורים, מבחינת האפשרות של דגירת יתושים וכולי. צה"ל נמצא במקומות יותר פתוחים ויותר מסוכנים מבחינה זאת. מה צה"ל עושה בעניין הזה?
אלי זנגוויל
ראשית, צה"ל משתתף בכל הפעילויות ברמה הלאומית. זאת אומרת: אם המשרד לאיכות הסביבה יש לו משימות ותוכנית עבודה, אנחנו שותפים לאותה תוכנית עבודה, מקבלים מהם הנחיות, מאפשרים לאנשים מקצועיים מבחוץ להיכנס פנימה, לסייע לנו ולהנחות אותנו – זה ברמה של המניעה. כל מה שקורה מחוץ לצה"ל קורה גם בתוך צה"ל. אנחנו גם עושים את זה ברמה הטכנית. יש לנו כוח אדם שלנו וגם נעזרים מבחינת מקצועית באנשי מקצוע מהמשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות, משרד החקלאות. זאת אומרת, אנחנו שותפים בכל הוועדות ובכל הפורומים שקיימים ברמה הלאומית כרגע.
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון עושה פעולות הדברה?
אלי זנגוויל
כן. התקציב הרגיל שלנו, תקציבי ההדברה הרגילים שלנו, כמו ברשויות המקומיות – היו קיימים גם קודם. רק שהשנה הדגש הוא על הכיוון הזה. השנה ובשנה שעברה, מאחר שהיתה התפרצות של המחלה, הדגש הוא יותר על הכיוון הזה. קציני בריאות הצבא בשטח – שאלי מישלי הוא האחראי עליהם – יודעים שזאת אחת המשימות החשובות שלהם השנה. לכן, יש יותר שימת לב ויותר דגש לנושא. ברמה של מניעה, מאחר וצה"ל הוא מעין אוטונומיה בזעיר אנפין, אז כמובן שגם בנושא של טיפול בתחלואה, מעקב אחרי תחלואה ואפילו מחקר, אנחנו שותפים.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אני מודה לך. אני רוצה לשאול אותך, רס"ן אלי מישלי: אתה מרוצה מהתקציבים שעומדים לרשותך בנושאים הללו, או שאתה חושב שזה לא מספיק?
אלי מישלי
שאלה מכשילה.
היו"ר משה גפני
טוב, אז אפשר לעבור הלאה. תגיד לי רק כמה עוד אתה צריך.
אלי מישלי
קודם כל, לגבי המניעה שלנו, בניגוד לערים, אנחנו לא שואפים ולא שמחים לקיים מתקני טיפול אצלנו. בכל מקום שאנחנו יכולים להתחבר למערכת עירונית, אנחנו ממליצים להתחבר למערכות עירוניות ואז בעצם פתרנו את הבעיה של המקור שישנו. מה שנשאר זה תקלות שיכולות להיות בכל מקום ומקום ומטפלים בזה נקודתית. בחלק מן המקומות יש בריכות חמצון ששם אנחנו מטפלים, יש קבלנים שמתחזקים את הדברים במשרד הביטחון – אמנם לא לשביעות רצוננו המלאה, אנחנו מפקחים עליהם כל הזמן, אבל אני משוכנע שאם היו תקציבים לחבר את כל הבריכות למערכות עירוניות, היינו שמחים לכך. גם מבחינת זיהום של קרקע, כמה שיש יותר בריכות חמצון, אנחנו מזהמים יותר את הקרקע וגם טיפול יותר ממוסד כשזה מחובר למערכות עירוניות.
היו"ר משה גפני
מה התקציב שעומד לרשות העניין הזה?
אלי מישלי
יש תקציב של בינוי שנכנס בתוכנית הרב שנתית של הצבא, שבה מחליטים כל שנה כמה מחברים ואיך מחברים – זה נקרא תקציב סניטציה.
יצחק גורן
לא, אתה קצת מתבלבל בתשובה. יושב ראש הוועדה לא שואל כמה תקציב הבינוי להקמת מתקני טיפול בביוב. הוא שואל: כמה תקציב יש ספציפית לנושא הדברת היתושים.
היו"ר משה גפני
נכון.
אלי מישלי
אני לא יודע להגיד כמה כסף יש להדברת יתושים. אני יכול להגיד שלחומרי הדברה בצבא יש בסביבות חצי מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
חצי מיליון שקל? וזה לא מספיק? אם אתה לא יכול לענות, אז בסדר.
מוסי רז
יש חוק המחסור. זה אחד החוקים הראשונים של הכלכלה. לעולם לא יספיק. התקציב של המשרד לאיכות הסביבה מספיק?
היו"ר משה גפני
כן, אבל לפי מה שלמדתי קודם מדובר פה על מחסור אמיתי בתקציב לגבי הנושא הזה.

אני מודה לך. נמצא פה יושב ראש איגוד ערים להדברת יתושים? אילן שוהם? לא נמצא. יש מישהו במקומו שיכול לענות לנושא איגוד ערים?
משה ארז
אנחנו חברים באיגוד ערים שאילן שוהם נמצא בו.
היו"ר משה גפני
נתקלתי בכמה איגודי ערים, שזה קצת מסבך אותי. רציתי לדעת לגבי היתושים. היתושים לא מסתבכים מזה. אתה תוכל להשיב על זה?
משה ארז
אולי סקירה קצרה.
היו"ר משה גפני
לא. לפני הסקירה, משום שאני רוצה להתקדם. אולי אחר כך נעשה את הסקירות. אני חושב שבנושא הדברת יתושים בכל מקרה זה שייך לכמה רשויות, להוציא מקרים שבמרכז העיר יש היקוות מים או דברים מהסוג הזה. אבל אנחנו יודעים שהמקומות המועדים אלה המקומות הפתוחים ששייכים לכמה רשויות. מה קורה? איגוד הערים הזה פועל כמו שצריך? נסה לתמצת, עוד לפני הסקירה. כי יותר חשוב לי משרד האוצר מכל הסקירות.
משה ארז
כן. אגד יתושים. האגד הזה באמת עוזר.
היו"ר משה גפני
היתושים לא מתבלבלים. לא אכפת להם לאיזה עיר הם שייכים.
משה ארז
יש ארבע ערים שיש להן את אגד היתושים הזה. זה בעצם לא בתוך העיר. בתוך העיר יעשה מנהל איכות הסביבה עם המנהלים והמפקחים שלו, שיגלו את המקומות האלה.

באגד יתושים הזה – כמובן שאנחנו מחוברים למשרד לאיכות הסביבה – יושב כל פורום החברים עם בעלי המקצוע. בקווי התפר, בגבולות התפר, הוד השרון, דרום השרון, יש שטחים פתוחים. המון שטחים פתוחים. נחלים, נחל הירקון, אלה נחלים גדולים. יש לנו גם את הסיפור של קלקיליה ששופכים. כל זה מגיע לאזור שלנו וללא האגד יתושים הזה הבעיה לא היתה מטופלת. כל אחד היה מתחבא בשטח שלו. אז הפעילות היא שוטפת, הם כל הזמן בדיווחים לאיכות הסביבה, איכות הסביבה עוקב אחרי האגד – ורואים את זה לפי המכתבים והחוזרים שיוצאים. כל יום כמעט יוצא מכתב לאיכות הסביבה.
היו"ר משה גפני
מה קורה כאשר צריך לעשות פעילות?
משה ארז
אני אתן דוגמה. לפני שבועיים הייתי אצל בת שבע קופטש, מנהלת המחוז של המשרד לאיכות הסביבה. המשרד לאיכות הסביבה בתקציבו הדל מוציא כל פעם תקציבים למנטרים. המנטרים – אלה שמאתרים לא בתוך הערים, אלא בקווי התפר ובנחלים. נגמרים תקציבים, הייתי אצלה בפגישה והיא מתקציבו הדל של מר גורן, הוסיפה: קח עוד שישים אלף למנטרים.
היו"ר משה גפני
אתם, הרשויות, לא משתתפים בתקציבים?
משה ארז
אנחנו משתתפים בתקציבים לאגד הזה, אבל גם: כל רשות מפרישה, אבל זה לא עומד בתקציב. אנחנו צריכים הרבה מנטרים. בנחלים, בכל האזור. הקציבו השבוע שישים אלף. זה ייגמר, זה עד ספטמבר. זה לא משהו קבוע אבל זה נותן לנו יותר בטחון. משרד איכות הסביבה הכניס מנטר בעדיפות ולקחו את התקציב הזה ממקומות אחרים. הם מנסים להכניס פה מנטר ושם מנטר. בעניין הזה של הגדלת התקציב, המנטרים יהיו כמה שיותר ואז נהיה יותר שקטים. הזכרת את צה"ל, לנו יש תע"ש. אנחנו לא נכנסים לשם בכלל, זה על הגבול, אבל אף אחד לא מעיז להיכנס לשם. טוב שהזכרת את הנושא הזה של התעשייה הצבאית.
היו"ר משה גפני
כן. מר ארז, אני רוצה עוד לברר: מה עושים עם הרשות הפלשתינאית?
שלמה צווייפלר
זאת הבעיה. מר גורן במקרה הזה קצת יותר מעורה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת מהמנכ"ל, באמת. או שיש פה מישהו אחר שישיב על זה?
משה ארז
מר גורן נלחם בשפכים של קלקיליה.
היו"ר משה גפני
רק רגע. אנחנו, מבחינת הנושא הזה, ודאי מעורים לחלוטין עם הרשות הפלשתינאית, אם אנחנו מדברים על מקומות שבהם יש שטחים פתוחים. יש קשר עם הרשות הפלשתינאית בעניין הזה? או בחודשים האחרונים אין קשר? מי יכול להשיב על זה במשרד?
יצחק גורן
אני אשיב ואחר כך יוסיפו אנשי המקצוע.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
יצחק גורן
בתחום השטחים, אנחנו מחלקים את השטח לשניים. השטחים שבשליטת ישראל – והמינהל האזרחי עושה עבודה פיסית בשטח. מנטר ומדביר יתושים בכל השטחים ויש לו תקציב מיועד לזה מהמינהל האזרחי. התקציב עומד על הרבה מאד כסף בשנה הזו.
היו"ר משה גפני
כמה זה הרבה מאד כסף?
יצחק גורן
נדמה לי שמדברים על – כמה זה, אורי? – נדמה לי שכמיליון וחצי שקל.
אורי שלום
אני לא יודע. עדיין חסר להם.
יוסי ענבר
תמיד חסר, אבל הקציבו סכום יפה.
יצחק גורן
יש כמיליון פלוס שקל.
היו"ר משה גפני
כל משרד והמושגים הכספיים שלו. כן.
יצחק גורן
כן, אבל לעומת השנים האחרונות זה באמת שיפור דרסטי. יש שם שתי חוליות ניטור של עובדים פלשתינאים שעושים את העבודה.
היו"ר משה גפני
במקומות שהם לא בשליטה ישראלית?
יצחק גורן
במקומות שהם לא בשליטה ישראלית אנחנו לא יודעים מה קורה, אין עבודה, אבל אם יש צורך יש לנו קשר עם הרשות הפלשתינאית. בשנה שעברה קיימנו אתם קשרים יומיומיים. עם ד"ר אחמד חמיידי, שהוא המקביל שלי ברשות הפלשתינאית וגם היום אנחנו מקיימים אתם קשרים ואם יצטרכו – אני לא יודע מה יהיה בפועל, מה הם יעשו, אבל זו רמת הטיפול.
היו"ר משה גפני
מראש השנה האחרון, שזה בעצם תחילת האינתיפאדה, הקשר נמשך?
יצחק גורן
יש לנו קשרים בתחומים אחרים. אנחנו מצליחים, למשל, לסגור אתרי פסולת שבוערים, אפילו בימים אלה. יש קשרים שנושאים פירות ברמה כזו או ברמה אחרת. מה יקרה בפועל, אם תהיה למשל מכת יתושים? אני מניח שאנחנו נדבר אתם. אני לא יודע אם נעזור להם או לא, אני מניח שנעזור להם.
היו"ר משה גפני
הבנתי. זאת אומרת: אתה לא מביע אי שביעות רצון מהקשר עם הרשות הפלשתינאית. להפך, על אף האינתיפאדה, על אף הימים הקשים האלה.
מוסי רז
מה בנוגע לביוב של קלקיליה?
יצחק גורן
הביוב של קלקיליה, לפי דעתי זו בעיה שלנו ולא בעיה של קלקיליה, כי הביוב מגיע אלינו. אנחנו חיברנו את הביוב הזה למכון הטיהור של דרום השרון – כפר סבא, הביוב הזה קצת התנתק ממכון הטיהור, אבל הוא צריך להיות מחובר לשם ואז הוא לא צריך לזרום.
מוסי רז
מה זאת אומרת התנתק?
יצחק גורן
לא יודע מה קרה שם, איזושהי תקלה.
יוסי ענבר
יש בעיה. המועצה האזורית דרום השרון "התנודבה" לטפל בביוב של קלקיליה.
יצחק גורן
הועברו תקציבים וחוברו המתקנים אל קלקיליה.
יוסי ענבר
המועצה, דווקא אותו אילן שוהם שאיננו פה ומרכז את הפרוייקט, טוענת שהיא לא צריכה לטפל בשפכים של קלקיליה.
היו"ר משה גפני
אני הבנתי את השאלה, אני ממש לא הבנתי את התשובה.
יוסי ענבר
כרגע, השפכים של קלקיליה, רובם, מחוברים לאותו מכון טיהור, של דרום השרון.
מוסי רז
מה עם כל ההתנחלויות שם, של אלפי מנשה וכולי?
יוסי ענבר
הם כרגע בשלבים סופיים של כניסה לצינור מאסף שיובל למכון הטיהור, או של דרום השרון או של כפר סבא.
מוסי רז
אבל היום?
יצחק גורן
היום הביוב זורם.
מוסי רז
כי אני בזמנו – פשוט אני מיודד עם ראש עיריית קלקיליה – והוא אמר לי שיש לו כסף אירופי. הוא מוכן להתמודד עם הבעיה של הביוב שלו, אבל הוא טען שהמינהל האזרחי מאלץ אותו לפתור את הבעיה יחד עם כל הביוב שבא במורד מההתנחלויות. ולזה הוא לא מוכן.
יצחק גורן
לא.
יוסי ענבר
כבר לא.
מוסי רז
אה. כבר לא? זאת אומרת, כשהוא אמר לי את זה זה היה נכון?
יצחק גורן
לא, זה לא היה נכון גם אז, לפי דעתי.
יוסי ענבר
אני לא יודע אם זה היה נכון. היום לא.
יצחק גורן
אני אגיד לך. אז זה לא היה מדויק וגם היום זה לא מדויק. היה להם הרבה כסף להקמת מתקני טיהור כמעט בכל מקום, היתה נכונות רבה מאד שלנו לשתף פעולה ולא הצלחנו לחבר אף פעם את הרצון של מושל קלקיליה יחד עם המושל של האזור, יחד עם יאסר ערפאת בכדי שיגיעו לכדי חתימת מכתב לחברה הזרה, הגרמנית או היפנית או האמריקאית – נדמה לי ששם זאת היתה חברה גרמנית, בקלקיליה - בשביל להקים מכון טיהור. כתוצאה מזה אנחנו נאלצים לקלוט את השפכים שלהם אצלנו, על חשבוננו. עשינו את זה בנחל שכם, המשרד לאיכות הסביבה הוציא ששה מיליון שקל, הקרן הקיימת עוד סכום דומה, בשביל להקים מאגר ולקלוט את השפכים של נחל שכם.

בקלקיליה עשינו אותו דבר. המינהל האזרחי, הפעם, העביר תקציב לדרום השרון בשביל לקלוט את הביוב הזה של קלקיליה במאגר של דרום השרון ועכשיו לשאלה שאתה לא מבין ובצדק. דרום השרון רוצים לנתק כי עולה להם כסף לתפעל את המאגר. זו עוד פרשה שאנחנו, כמשרד, מנסים להוביל, שמדינת ישראל תממן את עלות התפעול לרשויות המקומיות הישראליות שקולטות את הביוב.
היו"ר משה גפני
אבל אומר חבר הכנסת מוסי רז שיש להם כסף לטפל בזה.
יוסי ענבר
אבל הם לא עושים אתו כלום.
יצחק גורן
הם לא עושים כלום. עזוב.
היו"ר משה גפני
למה? מוסי, אתה יכול לשאול אותו עוד פעם?
מוסי רז
כן. אני מדבר אתו הרבה. אני מוכן לעזור.
יוסי ענבר
הבעיה שהשפכים – לא יעזור כלום. העיר קלקיליה יושבת על הקו הירוק, על הנחל והצינורות יוצאים כבר בצד - - -
מוסי רז
יש מישהו במשרד שמטפל בזה. אני זוכר שבזמנו ניסיתי ליזום פגישה.
יצחק גורן
בבקשה, אין שום בעיה.
יוסי ענבר
אני מטפל בזה.
מוסי רז
אתה היית אצלו?
יוסי ענבר
לא. עכשיו אני לא נכנס לקלקיליה.
מוסי רז
לא צריך להיכנס. אפשר להיפגש במחסום.
היו"ר משה גפני
אתה יכול לשלוח את מוסי רז. זו לא בעיה.
מוסי רז
א', אני מוכן. אבל ב' – לא בעיה. במחסום אפשר להיפגש.
היו"ר משה גפני
בסדר. מאה אחוז. אני מציע, מוסי, באמת, אם אתה מכיר את העניין הזה ואם יש תקציב ואנחנו פה מתגלגלים עם עניינים של תקציב, אולי אפשר לבצע את זה באופן כזה.
מוסי רז
יש לו בעיה פוליטית שהיא בעיה פלשתינית. זו לא בעיה מבחינת התורמים.
יצחק גורן
לא. בעיה פלשתינית. כן.
מוסי רז
אבל סך הכל יש לו כסף. זה לא שהוא יכול לקנות בכסף הזה מרגמות, אז הוא יעדיף לקנות מרגמות. הוא יכול או לטהר ביוב או לא לעשות עם זה כלום.
יצחק גורן
אנחנו בונים פרוייקט עם גרמנים שמוכנים לתת כסף כדי לחבר את זה. אנחנו פשוט לא מצליחים להתחבר עכשיו בגלל המצב.
היו"ר משה גפני
אתה תהיה בקשר עם חבר הכנסת מוסי רז. יכול להיות שנוכל לפתור את הבעיה הזאת.

אני חייב עכשיו להגיע לאוצר. עמית, תראה, ישבו ארבעה שרים: השר לאיכות הסביבה, שר הבריאות, שר הפנים ושר החקלאות - באמת מדובר בחיי אדם. זה לא דבר שיש לו איזושהי משמעות אחרת מעבר לעובדה הזאת – וסיכמו על 27 מיליון שקל שהם חייבים בכדי לטפל בבעיה הזאת שהיא, כפי שאמרתי, מחויבת המציאות בגלל כל הנושאים שהועלו כאן. מה עמדת משרד האוצר?
עמית לנג
ראשית, אין ספק שהנושא הוא בעל חשיבות עליונה וכפי שציינת, מדובר בחיי אדם. יחד עם זאת, האחריות על פי חוק היא של הרשות המקומית לטפל במפגעי תברואה והיא צריכה לספק את השירות הזה לתושבים שלה.

שם המשחק פה הוא סדרי עדיפויות. בדיוק כפי שהממשלה יודעת לעשות את סדרי העדיפויות שלה, לתת את הביטחון לאזרחיה כאשר צריך ולקצץ ולשנות את סדרי העדיפויות, כך הרשויות המקומיות, שסך ההוצאה שלהן מסתכם ב 28 מיליארד ₪ לשנה ומקבלות מענקי איזון בלתי מיועדים בסך של ארבעה מיליארד ₪ בשנה, יכולות למצוא את התקציב הנדרש על ידי שינוי סדרי העדיפויות שלהן כאשר מתעוררת בעיה כזאת. להערכתנו, אין מקום לקחת את האחריות על פי חוק שנתונה לרשות המקומית ולעשות את זה אחריות מדינה, שכן אין לתהליך הזה סוף.
היו"ר משה גפני
הבנתי. זאת אומרת שזו התשובה. התשובה היא שלילית. לא ב-א' רבתי. זה ברור וחד משמעי. תראה, אנחנו דנים פה, בתקופה הקצרה שאני כאן, בנושאים שונים והעמדה של משרד האוצר היא עמדה מאד עקבית. מיותר אפילו להזמין אתכם לישיבות מכיוון שאני יכול לענות את התשובות במקומכם. אני אומר את זה עם כל הכבוד, אני מאד מעריך את העבודה שלכם. זאת אומרת, כאשר אנחנו מדברים על כיבוי אש ויש שריפות ויש בעיות קשות ואומרים שצריך להעביר לאיגודי ערים לכבאות 180 מיליון שקל, אז אתם אומרים: יש מענקי איזון. אני יכול לדקלם את האמירה הזאת.
עמית לנג
מענקי איזון הם בלתי מיועדים. הם נועדו למספר גדול של נושאים. לשם כך הם ארבעה מיליארד שקל.
היו"ר משה גפני
בוודאי. כן, כן. אני יודע להגיד את זה. אני לא בוגר כלכלה באוניברסיטה, אבל אני יכול, תאמין לי, לדקלם את מה שאתם אומרים מילה במילה. מענקי איזון הם מענקים לא מיועדים, הרשויות המקומיות יכולות להחליט על סדרי העדיפויות, אם יש שריפות וזה עולה בחיי אדם חלילה - - -
עמית לנג
אני לא הייתי מכניס את נושא הכבאות.
היו"ר משה גפני
אני יכול להכניס כל נושא בשלטון המקומי.
עמית לנג
אני טוען שהכבאות היא דווקא לא דוגמה טובה, משום שלכבאות יש פתרונות אחרים. זה דווקא בגלל שהכבאים תוקעים אותנו אנחנו לא מתקדמים. זה לא אנחנו.
היו"ר משה גפני
כן, בסדר.
עמית לנג
אנחנו דווקא היינו מוכנים לשים הרבה כסף לדו"ח גינוסר. אמרנו את זה לא פעם.
היו"ר משה גפני
עמית, זה בסדר. אנחנו בינתיים פה, אם לא יחליפו אותי לתפקיד אחר. תראה, אתם החלטתם להביא תקציב לכנסת. תקציב מדינה – אני מצטער שאני אומר את זה לך. בעצם הייתי צריך להגיד את זה לשר ולשר הקודם – בדרך קרה משהו. היום אתם אומרים, אחרי שהתחננתם אלינו, התחננתם ואמרתם: תאשרו את התקציב ככה, אל תעשו בו שינויים, זה הטוב ביותר שיש. אמרתם את זה גם אחרי שהאינתיפאדה פרצה. אמרתם: תאשרו את התקציב כמות שהוא ואנחנו אישרנו את התקציב כמות שהוא - - -
עמית לנג
הוספנו גם שהשינויים יערכו אחרי. היינו מודעים לעובדה שהיו צרכים וזה נאמר כל הזמן.
היו"ר משה גפני
אין בעיה. תאמין לי, אני לא אדלג על שום קטע. הייתי שותף לזה כחבר כנסת ובגלל עוד כמה תפקידים לא רשמיים שיש לי.

אישרנו את התקציב ואתם באתם ואמרתם: יש מצב חירום. לכן צריך לבטל קצבאות ילדים, צריך לקצץ בתקציב החינוך וצריך לעשות סדרי עדיפויות. אמרתם: אנחנו חייבים להקציב לעניין הזה כך וכך מיליארדים.

עכשיו יש מצב חירום, לכל הדעות. גם אתה מודה בזה. יש מצב חירום עם נושא קדחת מערב הנילוס - כך אומרים. לא?
חדוה פנר
זה נכון להגיד מערב הנילוס.
מוסי רז
תגיד, איך אומרים: מערב ירושלים או ירושלים המערבית?
היו"ר משה גפני
אותו דבר. לא משנה, העיקר זה קדחת.
מוסי רז
לא, חשבתי שאיוב יגיד שאומרים ירושלים המאוחדת.
איוב קרא
הלכתי ושמתי את היד היום. נשבעתי אמונים.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, יש מצב חירום. אתם יושבים על הקופה. אתם יכולים לעשות את סדרי העדיפויות. אנחנו בכלל נהיה סטטיסטים שלכם.
עמית לנג
זה לא שאלה של יושבים על הקופה.
היו"ר משה גפני
אתם בעלי הבית. אנחנו עושים מה שאתם אומרים.

עכשיו, אני לא מקבל את התשובה הזאת בשום פנים ואופן. עם כל הכבוד למשרד האוצר, אני לא מקבל את התשובה הזאת. יושבים פה ראשי רשויות, מדברים אתי ראשי רשויות, הם מדברים על דברים מינימליים שאין להם. דברים מינימליים. ממענקי האיזון. אתה רוצה שאני אביא לך לפה כמה ראשי רשויות שיגידו לך מה קורה עם מענקי האיזון שאתם לא נותנים להם?

אתה יכול להגיד את זה כאשר מדובר על דברים שגרתיים. אתה בשום פנים ואופן לא יכול להגיד את זה כאשר מדובר על מצב שבו קרוב לשלושים אנשים מתו מהקדחת הזאת בשנת 2000. באוקטובר 2000 היה את הדו"ח הזה. ממש פיגוע. זה לא דבר של מה בכך.

אז בסדר, אתם תגידו שזה מענקי האיזון וראשי הרשויות יגידו: אל תבלבל לי במוח. הרי זה מה שהם יגידו. מה, אתה בא לספר לי מה אני אעשה עם מענקי האיזון?
עמית לנג
גם ראשי הרשויות צועקים כל הזמן לתת להם יותר חופש, סמכויות ואחריות.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו לא נותנים להם. אנחנו לא נותנים להם.
עמית לנג
בסדר, לא נותנים להם, אבל מצד שני יש להם פחות אחריות אם לא ממלאים אותה. אי אפשר לשחק עם החבל משני קצותיו.
היו"ר משה גפני
בסדר, עמית. הדיאלוג בינינו הסתיים.

על כל פנים, אני לא מקבל את הטיעון הזה בשום פנים ואופן. אתם לא יכולים לעמוד מחוץ לעניין. נמצאים ארבעה שרים מכובדים - כל אחד מהם הוא שר מכובד – ועוסקים בעניין הזה ואתם באים במין אמירה כזאת שחוזרת על עצמה: יש מענקי איזון. יש מענקי איזון? אני מבקש שתאלצו את ראשי הרשויות להקציב לעניין הזה את העשרים מיליון שקל. אתם לא יכולים, אז תצבעו את הכסף הזה. אתם יכולים לצבוע, תאמין לי, יש אצלכם צבעים לא רגילים. אתם יכולים לקחת עשרים מיליון שקל ולצבוע אותם. תגידו שאתם לא יכולים עכשיו עשרים מיליון שקל, אתם יכולים עכשיו עשרה מיליון שקל – עשרה מיליון שקל. שאנחנו נצא מהדיון הזה עם התשובה הלקונית הזאת, אני לא מקבל את זה.

לא, אין לך זכות דיבור עכשיו. אני את זה לא מקבל. מדובר על חיי אדם. אני מסכים, זה בסדר גמור, אם אתם יכולים להסתדר עם הרשויות, אותי זה לא מעניין. אם אתם יכולים להסתדר אתם, יש לכם את הדרך ואת יכולת הכפייה, גם לגבי משרד הביטחון. אתם נותנים להם עכשיו הרבה כסף, תגידו להם: חלק מהכסף הולך לעניין הזה. גם עם הנושא של הרשויות המקומיות. אתם יכולים לכפות עליהם – אל תוציאו שקל מתקציב המדינה. אבל, אם אתם לא יכולים, אתם חייבים להיות שותפים לעניין הזה. כל אחד צריך לשאת במאמץ הזה, משום שכשמדובר על חיי אדם לא עושים את החשבון הזה. כאשר חלילה, למישהו יש חולה, הוא עושה את כל מה שניתן לעשות. הוא לא מסתכל על כסף. זה כסף לא פוליטי וזה כסף שלא הולכים לעשות אתו דברים אחרים מלבד הטיפול הענייני בחיי אדם.
לכן, אני מציע, עמית
אתה חוזר למשרד. השר לאיכות הסביבה ואנוכי הולכים לנהל מאבק בנושא הזה ונגד צחי הנגבי – יחד אתי – לא תעמדו.

אני מודה לך.

אני מבקש את נציג משרד הבריאות. בבקשה.
דן גנדקו
אני מהמחלקה לאפידימיולוגיה. אני אנסה לעזור לך. התייחסת למצב חירום. אם מישהו מפרש את זה כמשהו זמני, כשריפה, הוא טועה. המצב הזה הוא לא זמני. הזכרת את ההתפרצויות משנות החמישים. זה שעד שנת 1980 לא התגלו ולא דווחו מקרים נוספים זה מפני שלא ידענו, לא שלא היו. הסוד ההתחלתי של ההתפרצות של שנת 2000 הוא אמצעי אבחון חדש, מודרני, שפותח במעבדה לנגיפים בתל השומר ועניין בלזהות מקרים. מי שמחפש מוצא.
היו"ר משה גפני
מה היה בשנת 1957?
דן גנדקו
שיטות הרבה יותר פרימיטיביות לאבחון.
היו"ר משה גפני
אבל גם אז היתה התפרצות, של 419 מאושפזים.
דן גנדקו
האבחון היה שונה וה 452 מקרים של שנת 2000, שמתוכם 429 היו בשלושה וחצי חודשים ועשרים מקרים הם מצב רגיעה, זה ביטוי של 5% מהמקרים שאנחנו משערים שהיו בארץ בשנת 2000. מקרים עם ביטוי קליני שנותן חשד של יותר משפעת. היו מאושפזים כ 370 איש. 90 מהמקרים שאובחנו כקדחת מערב הנילוס טופלו אמבולטורית – מקרים קצת יותר קלים, עדיין מקרים עם ביטוי קליני.

המצב הזה יכול להימשך כל שנה. משום שאין חיסון ואין טיפול כנגד המחולל. כמו שאין היום טיפולים נגד כל נגיף שהוא. הבעיה היא זיהוי מוקדם של ההתפרצות כדי לנקוט באמצעים נוספים. מערכת בריאות הציבור ערוכה היום לרשום, לספור מקרים, לדווח, לידע את כולם על מה שקורה. אנחנו נוכל לקבל את המידע על מה שקורה בארץ. דרך השירותים הוטרינריים, המצאות הנגיף בעופות או דרך המשרד לאיכות הסביבה, המצאות הנגיף ביתושים.

מלבד זה, יושב פה פרופסור פיטליק, שהוא רופא למחלות זיהומיות. יכול להיות שיש מהחודש האחרון טיפול חדש, אבל מי שחולה במחלה עדיין חשוף לסכנת מוות. אין היום טיפול, אלא טיפול תמיכתי.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אין תרופה. ואם מישהו נדבק?
דן גנדקו
אין תרופה. עדיין לא מגיע שאנחנו נקבע מתי הוא ימות, אלא יש סדר עדיפויות אחרות. אדם שנדבק, אפשר לתמוך בו, לא מעבר לזה.
היו"ר משה גפני
אם מגלים את ההידבקות הזאת בשלבים מוקדמים, בגיל מבוגר?
דן גנדקו
אין שום משמעות לאבחון. אבחון של מקרה באדם זה פשוט כי האדם יכול להגיע לבית חולים ולשכב במיטה. אותו דבר הוא יכול לעשות גם בבית.
היו"ר משה גפני
אני שואל: אם אבחנו את המחלה בשלבים מוקדמים.
דן גנדקו
אין הבדל.
היו"ר משה גפני
אין טיפול?
דן גנדקו
לא. טיפול כנגד המחולל, לרפא את המחלה, לא. נוסף לזה, יש אחוז די מכובד מהחולים שאנחנו מאבחנים שחלו בדלקת מוח חדה ובדלקת קרום המוח. גם אם יישארו בחיים יש סיכוי לסיבוכים ארוכי טווח ואפילו לנכות. זה קיים. אני לא יכול להעריך את זה באחוזים.
היו"ר משה גפני
תודה. ד"ר פיטליק. אין תרופה למחלה הזאת.
סילביו פיטליק
אין תרופה שהוכיחה את עצמה. אנחנו נתנו ל 37 חולים בכל הארץ תרופה שנקראת ריבווירין, שזו תרופה אנטי ויראלית נגד נגיפים אחרים ועבודה בבעלי חיים הראתה שיש לה פעילות נגד הווירוס, אבל בבני אדם לא הצלחנו להוכיח בצורה חד משמעית שזה אכן עוזר.
היו"ר משה גפני
מה קורה בגיל צעיר יותר? למה בגיל צעיר כן מתגברים על זה?
סילביו פיטליק
אין לנו הסבר, אבל רוב החולים שחלו בצורה קשה היו מבוגרים, מעל גיל 50. היו צעירים שחלו בדלקת קרום המוח או בדלקת חוט השדרה, אבל התמותה – החולה הכי צעירה שנפטרה, לצערנו, היתה בת 54. יתר האנשים שנפטרו היו לרוב קשישים שהיתה להם דלקת קרום המוח.
היו"ר משה גפני
מה אתם עושים במקרה כזה?
סילביו פיטליק
התכנסנו לאחרונה, רופאים שטיפלו בבעיה ואנחנו מתכננים, גם בקשר עם חוקרים מארצות הברית, ניסיון להשתמש בטיפולים שונים. למשל, אותה תרופה לתת דרך הווריד. היה לנו קושי רב לתת את התרופה דרך הווריד. נתנו אותה דרך הפה או דרך צינור לקיבה. אפשרות אחרת – יש איזה דיווח של ניסיון בארבעה מקרים שנתנו להם נוגדנים מוכנים מבני אדם. הנוגדנים האלה, התברר בדיעבד, עשירים בנוגדנים ספציפיים נגד הנגיף הזה בגלל החשיפה של האוכלוסייה לנגיף בעבר. אז היתה נסיגה די מרשימה של המחלה, אבל זו אנקדוטה. אין לזה הוכחה מדעית. יש חברות שעובדות על פיתוח חיסון נגד המחלה. אתמול נפגשתי עם חוקרת מארצות הברית שקשורה לאחד הפרוייקטים האלה. אז אם יהיה חיסון – ויש סיכוי שיהיה חיסון – תהיה שאלה גדולה מאד למי לתת את החיסון. מי יהיו אוכלוסיות היעד.
היו"ר משה גפני
ד"ר פיטליק, האם זיהיתם בחולים שהגיעו אליכם קבוצה מסוימת שנדבקה בזה או שזה סתם כך מכה? אולי אדם שגר במקום מסוים?
סילביו פיטליק
גם בעבודות שנעשו בעבר על ידי אחת המעבדות בצה"ל וגם בעבודה שנעשתה עכשיו על ידי האיגוד למחלות זיהומיות, התברר שהתחלואה היתה הרבה מעבר – כמו שנאמר פה – לאותם 400 איש. על כל אדם שאבחנו כחולה היו עשרות או אולי אפילו מאות אנשים שנדבקו בנגיף וקיבלו את המחלה כמחלה חולפת קלה מאד, או בכלל לא כמחלה. כהידבקות ושינוי הופעת הנוגדנים. אז הבעיה היא, כמו שנאמר, מורכבת.

לא יודע אם זה המקום להגיד את זה, אבל הנושא של תקציבים, אם אנחנו משווים, בארצות הברית עם פרוץ ההתפרצות בשנת 1999 הוקדשו הרבה מיליוני דולרים לחקר הנושא ברמה הרפואית, הבסיסית.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת אם זה לא המקום? איפה יש לך מקום יותר טוב?
סילביו פיטליק
לא יודע. כי מדברים על כסף נגד יתושים. אנחנו פועלים כארגון וולונטרי וכל הפגישות שלנו, התוכניות והעבודות שנעשו עד עכשיו נעשו בצורה וולונטרית.
יצחק גורן
הבקשה של ה 27 מיליון שקלים כוללת בתוכה שבעה מיליון שקלים שמיועדים בדיוק לדברים האלה. חלק מזה זה למחקר ופיתוח.
סילביו פיטליק
אני מברך על זה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אני מודה לך.

עמית, אני רוצה לחזור אליך לדקה. אני שואל עכשיו בכל הרצינות: יש דרך, שאנחנו נצא מפה עם הסכמה שלך שחלק מהכסף יהיה מיועד לנושא הזה כתוצאה מהישיבה היום, בהסכמתכם? יהיה כמובן משא ומתן בין מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה לביניכם. אפילו חלק מהכסף השנה וחלקו בשנה הבאה. בכל אופן אנחנו מדברים על נושא רציני.
עמית לנג
אני לא יכול לתת לך תשובה חיובית כרגע. אני קיבלתי את בקשתך להעלות את זה שוב במשרד ואני אעלה את זה שוב, אבל כרגע אני לא יכול לתת לך תשובה.
היו"ר משה גפני
כן. אנחנו לוקחים בחשבון את הנסיבות הכלכליות הקשות שהמדינה מצויה בהן וכולי, אבל אנחנו מדברים פה על חיי אדם. מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה יבוא אתכם בדברים, הוא אמר שבתוך שלושה ימים אולי נוכל לקבל תשובה האם יש אפשרות לייעד כסף לעניין הזה.
עמית לנג
לבוא בדברים אתנו תמיד אפשר.
היו"ר משה גפני
לא, לא. לבוא בדברים, אני מבין, אבל לבוא בדברים כשאנחנו כולנו נעמוד מאחוריו.
עמית לנג
אני לא יכול לתת לך התחייבות. אני פשוט לא יכול. מכמה סיבות.
היו"ר משה גפני
זה ברור. אל תחזור על זה, זה פשוט מעצבן.
עמית לנג
לא, יש עוד נושא. אני מזכיר לך שאתמול הממשלה קיבלה החלטה על קיצוצים - - -
היו"ר משה גפני
גם נכון.
עמית לנג
רגע. שעדיין לא עברו. זאת אומרת, זה צריך עוד לעבור את ועדת הכספים וכולי. זה הכל קשור אחד בשני. כי המקור למדינה הוא מקור אחד וכולם יודעים אותו: הרזרבה הכללית. אז אני בטח לא יכול לתת לך כרגע התחייבות על תוספות או תקצוב מיוחד של נושאים, כל עוד אנחנו לא יודעים מה המצב.
היו"ר משה גפני
אתה תבדוק בתוך יומיים שלושה במשרד.
עמית לנג
אני אעלה את הבקשה במשרד.
היו"ר משה גפני
אני מבקש רק לקרוא לשר לאיכות הסביבה, כי אני עומד בפני סיכום. הוא ביקש שאני אקרא לו לסיכום.

אני מבין שנמצא פה מנכ"ל החברה להדברת עשבי בר, אלי אורגד. אתה רוצה להוסיף עוד כמה מילים בעניין, או שאין צורך?
אלי אורגד
לא, אני חושב שאין צורך. הדברים נאמרו והם ברורים.
היו"ר משה גפני
כן. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף? בבקשה.
חדוה פנר
אני מנהלת מעבדה במשרד הבריאות. אני קשורה למשרד לאיכות הסביבה. לא הועלתה פה עוד אפשרות. מדברים על מניעת יתושים וזה הכי חשוב, אבל הצד השני וזה גם מה שהאמריקאים מאד מדגישים, זה ההגנה האישית והסברה. הסברה לקהל. כי עם כל המיליונים שאנחנו נשקיע בהדברת יתושים, תמיד יישארו יתושים. מדובר על התגוננות האדם בעצמו. שרוולים ארוכים, חומרים דוחים. זה עניין של הסברה לציבור. משרד הבריאות עושה את זה, המשרד לאיכות הסביבה עושה את זה, אבל איכשהו זה לא מקבל אצלנו משקל מספיק חזק. האמריקאים, למשל, יוצאים בכל אמצעי התקשורת בשפות השונות כי אנשים מוכרחים להתגונן. יש היום חומרים דוחי יתושים יש לבוש מתאים, יש רשתות. צריך לשים דגש על הסברה בעניין הזה, שזה נוסף על פעולת הסברה רגילה.
היו"ר משה גפני
את יכולה להסביר לי מה פירוש המילה הסברה?
חדוה פנר
ברדיו?
היו"ר משה גפני
לא. אני שואל מה פירוש המילה הסברה. תסבירי לי מה אני צריך לעשות כדי להתגונן.
חדוה פנר
מכיוון שיש לנו ארץ חמה ומרובת יתושים - - -
היו"ר משה גפני
עד כאן בסדר. את הסיבות אני יודע. מה אני צריך לעשות?
חדוה פנר
יתושים פעילים בערב. אם אפשר, אם יוצאים החוצה לפנות ערב באזור שיש בו יתושים, צריך למרוח על הגוף חומרים דוחי יתושים או ללכת עם שרוולים ארוכים. אם יושבים בבית – רשתות נגד יתושים, אם יש.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, זה מאבק נגד היתושים בכלל. אנחנו לא יודעים לעשות הבחנה איזה יתוש היה באיזו מפלגה.
חדוה פנר
אם אין רשתות, אז כשיושבים בבית צריך לשים את המכשירים הקטנים האלה בחשמל, ששם יש חומר שדוחה את היתוש. זאת אומרת, שאדם יתגונן ויגן גם על הילדים שלו ולא יסמוך רק על פעולת הרשויות המקומיות. זה עניין של הסברה.
היו"ר משה גפני
הוא מגיע, השר?
יוסי ענבר
אני רק רוצה להוסיף: מבחינת הסברה, חדווה אמרה: אחד זה הגנה אישית והשניה – או הראשונה – זה כל אחד בחצר שלו למנוע הצטברות מפגעי יתושים. זה הדבר הראשון. פחיות קולה, מקורות מים וכולי.
היו"ר משה גפני
את זה אני הבנתי, אבל את אמרת שהיתושים תמיד יתגברו עלינו.
חדוה פנר
בגלל שאני עובדת עם חרקים, תמיד אומרים שאם תהיה אפוקיפסה, החרקים יישארו. הם מתרבים בקצב עצום.
היו"ר משה גפני
בפוליטיקה אנחנו מכירים את זה.

לא התכוונתי לאף אחד.

יפה, מה קורה?
יפה שפירא
לא מוצאים אותו.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו נסכם. אני מניח שהשר יסמוך עלינו.

אני מתכוון לסכם, אלא אם כן המנכ"ל רוצה להוסיף משהו.
יצחק גורן
כסף. רק כסף.
היו"ר משה גפני
טוב. את תנסחי אחר כך את ההחלטות לגבי העניין. ח"כ רז, אתה רוצה לומר משהו?
מוסי רז
לא.
היו"ר משה גפני
הוועדה דנה על העניין של פעולות הדברה בעקבות החשש ממגיפה של קדחת מערב הנילוס. הוועדה שמעה בחומרה ובדאגה רבה את הממצאים שבשנת 2000 29 איש נפטרו מן המחלה הזאת, מלבד 417 איש שנדבקו במחלה הזאת ואושפזו.

מדובר בעצם על תופעה שלצערנו הרב עולה בחיי אדם והטיפול בעניין הזה צריך לשדרג אותו, גם מבחינה הסברתית גם מבחינת טיפול המשרדים בעניין וגם מבחינה תקציבית. לא אמרתי את זה לפי סדר עדיפות אלא את שלושת הדברים האלה צריך לעשות במקביל.

הוועדה גם רשמה לפניה את ההחלטה של ארבעת השרים, בראשות השר לאיכות הסביבה, שר הפנים, שר החקלאות ושר הבריאות, שעל פיה, כדי להתמודד עם התופעה הזו גם מבחינת המניעה של דגירת יתושים וכל מה שנלווה לזה, גם מבחינת המו"פ – המחקר והפיתוח – גם מבחינה הסברתית, נדרש לכך תקציב של 27 מיליון שקלים.
יצחק גורן
כתוספת למה שכבר בוצע היום.
היו"ר משה גפני
בוודאי. כתוספת למה שקיים היום, זה ברור. הרי מה שקיים היום לא הצליח, לצערנו, למנוע את מה שאירע בשנת 2000. כתוספת למה שאירע היום.

הוועדה מבקשת ממנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה ונציגי האוצר לבוא בדברים כדי לדאוג לכך - גם במצב הכלכלי הקשה שהמדינה מצויה בו ומכיוון שמדובר בחיי אדם – שבתוך שבוע ימים נדע אם אכן נמצאו המקורות לכך. אם בשלבים, אם בבת אחת ולא חשוב לוועדה מהיכן יבוא הכסף. זה יכול לבוא מתוך מענקי איזון של הרשויות – אם אפשר לאלץ אותן. לפי דעתי אי אפשר לאלץ אותן, אבל אם אפשר זה בסדר – זה יכול לבוא, במקרה של צה"ל למשל, מתוך תקציב משרד הביטחון. אותנו זה לא מעניין מהיכן יגיע הכסף, אבל בסופו של דבר שה 27 מיליון שקלים הללו יגיעו כדי להתמודד עם התופעה הזאת.

במידה ובתוך שבוע ימים לא נשמע שיש את התקציבים לכך, אז הוועדה - - -

טוב. למה אני צריך להגיד? הוועדה נמצאת כאן ואני מציע שהאוצר לא יריב אתנו יותר מדי כשמדובר בחיי אדם. למצוא לעניין פתרון. אנחנו מבקשים למצוא לעניין פתרון ויש מספיק יכולות – שמענו את זה גם מהשר לאיכות הסביבה בתחילת הדיון – יש מספיק יכולות ומוכרחים לעשות את זה, למצוא לעניין פתרון.

שום תשובה לא תתקבל בוועדה מעבר לעובדה הזאת שמתמודדים, אכן, עם התופעה הזאת. אנחנו מתפללים לקדוש ברוך הוא שאנחנו נועיל בזה, אבל מוטלת עלינו החובה לעשות את כל מה שנדרש וזה מה שנדרש. זה הסיכום לגבי העניין הזה.

מכיוון שחבר הכנסת מוסי רז העלה את הנושא של הביוב מקלקיליה, אני מבקש גם בעניין הזה לבדוק, יחד עם ראש העירייה של קלקיליה מה ניתן לעשות.
יצחק גורן
יש לנו שתי בעיות. יש לנו גם בקלקיליה וגם בחברון, שם יש בעיה קשה.
היו"ר משה גפני
אבל בחברון אין לו קשרים, עם זה אני צריך לפנות למישהו אחר.
מוסי רז
למה? יש קשרים.
היו"ר משה גפני
אה, כן? אתה יכול? מה, אתה שולט על כל יהודה ושומרון?
מוסי רז
לא, אבל מצאת את שתי הערים שבהן אני דווקא מיודד עם ראשי הערים.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו מבקשים, ד"ר ענבר, שאתה תהיה בקשר עם חבר הוועדה, חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז
בחברון לא ידעתי שיש בעיה.
יצחק גורן
בעיה קשה מאד. כל הנגב סובל מזה, מנחל חברון.
מוסי רז
אבל יש להם הקצבות?
יצחק גורן
הקימו להם שם מכון שאיבה שיכול לשאוב את זה ולהעביר את זה למקום אחר וכל פעם הם סוגרים אותו.
מוסי רז
יוסי, אני מוכן לנסוע אתך. אתה לא צריך להיכנס לחברון. אפשר לקבוע מקום אחר. כלומר, כן בחברון, לא בחברון הפלשתינית.
היו"ר משה גפני
קריית ארבע אתה מתכוון.
מוסי רז
לא. על הגבול. הוא לא יבוא לקריית ארבע. אני הייתי בקריית ארבע.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. לכן אני מבקש ממך, אתה חבר הוועדה. ד"ר ענבר, אתה תהיה בקשר עם חבר הכנסת מוסי רז למצוא לעניין הזה פתרון, גם לגבי קלקיליה, שזה שמענו מראש, אבל עכשיו לפי מה שהמנכ"ל אומר, מדובר גם על חברון וחזקה עליך, מוסי רז, שאם אתה לוקח את הדבר לידיים זה אכן יתבצע, מכיוון שמה שאתה תגיד לראש עיריית חברון הוא יעשה.
מוסי רז
לא יכול להבטיח שום דבר. עכשיו אנחנו מפציצים אחד את השני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
14:00.

קוד המקור של הנתונים