ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 28/03/2001

פשע וטרור משתוללים בעכו,הצעה לסדר של חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/2993




30
ועדת הפנים ואיכות הסביבה – 28.3.2001

פרוטוקולים/ועדת הפנים/2993
ירושלים, כ"ו בניסן, תשס"א
19 באפריל, 2001

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום ד', ד' בניסן התשס"א, 28.3.2001, בשעה 09:30
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר דוד אזולאי
מוחמד ברכה
עבד אלמאלכ דהאמשה
מוחמד כנען
מרינה סולודקין
איוב קרא
מוזמנים
סנ"צ רוני עטיה, מפקד תחנת עכו, המשרד לביטחון פנים
מאיר קרן, ראש משרד חקירות, עכו, המשרד לביטחון פנים
אורי אסטליין, ראש תחום אכיפה, הרשות למלחמה בסמים
ד"ר שמריהו בירן, ראש עירית עכו
זאב נוימן, ממלא מקום וסגן ראש עיריית עכו
ג'מן אדהם, עיריית עכו
ויקטור אלון, עירית עכו
הרצל ברכה, עיריית עכו
אריק ברמי, עיריית עכו
רחמים הררי, עירית עכו
סעיד אגא
ישראל בן-עזרא
נסים גבאי
אברהם טליאס
אהרן לחיאני
מתילדה מרקוביץ, הפורום למען עכו
עבאס זקור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ








ס ד ר ה י ו ם

פשע וטרור משתוללים בעכו
הצעה לסדר של חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה


פשע וטרור משתוללים בעכו
הצעה לסדר של חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה
היו"ר דוד אזולאי
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות
הסביבה. אנחנו דנים בהצעתו לסדר היום של חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה. הנושא – פשע וטרור משתוללים בעכו - נדון במליאה והגיע אלינו לוועדה.

צר לי על הכותרת כי לא זו הכותרת שהייתי רוצה לראות, אבל היות שכך זה ירד אלינו מהמליאה, אנחנו נשתמש בכותרת זו. בכל אופן, חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה ביקש אותי להעלות את הנושא בוועדת הפנים אבל בתיאום אתו החלטנו שקודם כל נעלה את העניין במליאה ולאחר מכן זה ירד לוועדה על-מנת שהחלטות הוועדה יחייבו את כל הנוגעים בדבר.

אני רוצה לברך את חבר הכנסת דהאמשה על היוזמה. מצד אחד אנחנו רואים את המצב הקשה בעכו למרות שאני חושב שיש בעיר נקודות אור שנמצאות אלא שצריכות להתגלות. אמנם מצד המשטרה יש נתונים שיוצגו בפנינו אבל בסך הכל אנחנו רואים שיש נתונים על ירידה בפשיעה בעבירות רכוש ב1.4- אחוז וירידה של 0.7 אחוז בעבירות סמים מסוכנים, בשימוש בסמים שלא לצריכה יש עלייה של 11.7 אחוזים. יכול להיות שאנחנו הולכים ברחוב ושומעים על איזשהו אירוע או על רצח שהמשטרה לא הצליחה לפענח, אנחנו מקבלים את הרושם הקשה לפיו יש פשע בעכו.

אדוני מפקד משטרת עכו, אני יכול לומר לך שאני התבקשתי להתערב במקרה אחד של אלימות כנגד אנשי ציבור וזה היה במקרה של חבר מועצת העיר מר אהרן לחיאני שאתה יודע טוב מאוד שרכבו נפגע שלוש פעמים והיה מקרה נוסף של ממלא מקום ראש העיר, מר נוימן, שגם רכבו שלו נפגע. הדברים האלה מאוד מאוד מטרידים אותי כי אם אנשי ציבור בשל התבטאויותיהם נתונים לאיומים וללחצים, זה צריך להדליק נורה אדומה וזה אומר שאנשי הציבור לא יכולים למלא את תפקידם בגלל איומים עליהם או חשש לחייהם. אינני מזלזל חס וחלילה בעבודת המשטרה, אבל אני חושב שהדברים הללו צריכים לקבל עדיפות אצלכם מפני שאנשי ציבור צריכים למלא את תפקידם ללא מורא וללא איומים ולחצים. כשיש איומים ולחצים, תסכים אתי שאותם אנשי שציבור בסופו של דבר הם בני אדם וגם להם יש חששות כמה שהם אמיצים וחזקים כי גם להם יש משפחה והמצב הזה משליך על ביתם, על עבודתם הציבורית וכולי. לכן טוב תעשה המשטרה אם הנושאים הללו יקבלו קדימות ויקבלו את הטיפול הטוב ביותר.

בזמנו אחת הבעיות שהייתה למשטרת ישראל בעכו הייתה הגישה לתוך עכו העתיקה. בהתערבות שלי ובסיוע המשטרה - פניתי אז למה שלמה בן-עמי שהיה השר לביטחון פנים, ואכן הוא עשה פעולה מבורכת - הועמד לרשות משטרת עכו טרקטורון אבל בתקופה מסוימת הטרקטורון משום מה לא עבד ורק לאחר התערבות החל לפעול בין כותלי העיר העתיקה.

מדיווחים שקיבלנו – ויושב אתנו כאן נציג האגודה למלחמה בסמים שבוודאי יציג את הדברים – בעכו ניתן להשיג מנת סם כשהיא יותר זולה מאשר במקומות אחרים. אני שואל את מפקד משטרת עכו האם זה בגלל הגישה החופשית לסם או בגלל שהעיר מוצפת ואפשר לבוא ולקנות שם במחיר זול. הייתי מבקש לדעת האם ליציאה מלבנון יש השלכות על עכו מבחינה זו שהסחר בסמים ירד או שיש ביקוש. מקריאת העיתונים הרושם המתקבל הוא שיש הוזלה במחירים, כפי שאמרו אנשי המקצוע, ואני מקווה שבהמשך הדיון יבוא לכאן אחד האנשים שמכיר את הנושא הזה מקרוב ונוכל לשמוע.
מרינה סולודקין
הדיווחים אומרים שהסמים מוברחים עכשיו
ממצרים במקום מלבנון.
היו"ר דוד אזולאי
הדאגה אכן קיימת.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני יושב-ראש הוועדה, אני רוצה לומר שבלבי
לעיר עכו יש מקום וכך בלבותיהם של תושבי הצפון. העיר הזו היא עיר עם היסטוריה, עיר תיירות, עיר של גאווה עוד מלפני קום המדינה ומאוד מצער שאנחנו שומעים ורואים שבעיר הזו ישנה מצוקה קשה.

הייתי רוצה להיות שותף לדעת היושב-ראש שהכותרת של נושא הדיון היא מאוד קשה ואכן גם אני לא הייתי רוצה לקרוא ולכתוב אותה, אבל המציאות קשה והכותרת באה להמחיש את המציאות הזו, ומדרבנת אותנו ונותנת לנו אתגר לבוא ולראות מה בדיוק קורה שם. אם אין פשע משתולל, הלוואי שנתבדה. אם אין שם פשע חמור, הלוואי שנתבדה. אם המציאות היא כל כך קשה, נתקומם על הכותרת הקשה אבל מציאות קשה חייבת כותרת קשה כי אולי זה יעורר את כולנו, את האחראים ובעלי הסמכויות בעיר.

אני מציע שנפנה את הזמן כדי שאנשי המשטרה יוכלו להתייחס לנושא ולומר לנו איך הם מטפלים. אני רוצה לומר שבינואר נחטף אדם בשם חאלד אג'ימי ואני הגשתי שאילתא לשר המשטרה אבל עד היום לא קיבלנו שום תשובה עניינית ומניחה את הדעת. אף אחד לא יודע היכן הוא ואני חושב שלא אגזים אם אומר שמתפקידה של המשטרה לפענח את החקירה הזאת ולומר לנו פעם אחת ולתמיד מה קרה, האם הוא נרצח, האם הוא קיים, איפה הוא. לאיש יש משפחה ואנשים וכולנו רוצים לדעת מה קורה אתו.

לפני כשנה וחצי התחילה שרשרת רציחות בעכו. אז נרצח מחמוד שמוך בן 22 בעת סכסוך בין אנשים על רקע פלילי כשהוא לא היה מעורב ישירות. כנראה שהגענו לזמן בו אסור להפריד בין נצים ומסוכסכים למרות שזו עבורנו חובה ראשונה ולא רק מצווה. אם אני יכול למנוע ריב או סכסוך ואני לא עושה כך, אני ארגיש אשם גם בעיני אלוהים. האיש הזה נכנס להפריד בין נצים והוא נרצח.

לפני כשנה נרצח בעכו סמו וייצמן שגם הוא תושב ויצמן ואומרים שהרקע היה סכסוך בנושא סמים. כך גם אמרה המשטרה. לפני כחצי שנה נחטף ונרצח נדי מנטקלי, בן 23, גם הוא מעכו. גופתו הושחתה באכזריות ונמצאה באחת החורשות במרכז הארץ. ימים אחדים לאחר מכן נמצאה גופתו השרופה של איסמעיל זקור מעכו. לפני כחודשיים נמצאה גופתו של כאיד זקור בן 23 בחניה של מכללת הגליל המערבי בעכו. לפני כחודש נמצא פצוע במצב בינוני יוסף חליילה בן 23 מעכו וב8- בחודש נמצאה גופתו כאשר כדור נורה בראשו.

הדברים האלה מופנים לכל האחראים. לא יכול להיות שאלה הן העובדות, שזוהי השרשרת ולא נאמר שמשתולל בעכו פשע. זה הפשע החמור ביותר שיכול להיות.

לגבי סמים אני רוצה לומר שמן המפורסמות היום הוא שהמקום הזול ביותר לרכישת סמים היא עכו. אפשר לרכוש סמים לאור היום. אני הסתובבתי ברחובות עכו וראיתי אנשים ושוחחתי אתם. המקרים האלה מקוממים.

אני רוצה לתת דוגמה. פעם לוד הובילה במצב הזה ואנחנו דנו גם בה. לוד כבר לא מובילה, אבל היא הובילה לפני שנתיים ושלוש ואנחנו ביקרנו בה, גם ועדת הפנים, גם חברי כנסת, גם הוועדה למאבק בנגע הסמים, ומשטרת לוד הראתה לנו את המקומות שם מתבצע סחר בסמים. אני שומע שלוד חדלה להיות מקום נוח לרכישת סמים, היא ודאי לא מובילה, הסמים שם לא זולים והפשע שם צומצם. אני מסכים שהפשע שם לא הסתיים, אבל לוד איננה כפי שהייתה.
מרינה סולודקין
זה קרה אחרי מבצעים של המשטרה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
נכון.
לכן אני רוצה לומר שלא לכבוד לנו כאנשי עכו שהיא תוביל דווקא בפשע, ברכישת סמים ובאפשרות בלתי מוגבלת וכל כך קלה לעשות שם גם פשעים וגם לרכוש סמים.
היו"ר דוד אזולאי
לפני שניכנס לדיון עצמו, אנשי המשטרה מבקשים
להציג כאן כמה נתונים על עכו.
רוני עטיה
אני לא אציג הרבה נתונים אלא נתונים שבאמת
צריכים להוות איזושהי אבן דרך למה שנקרא פה בפי כל פשע וטרור משתולל בעכו. אני רוצה להראות שההפך הגמור הוא הגמור וכי בשלוש השנים האחרונות בעכו יש מגמה של ירידה בתחום הפשע, בתחום השוד ובכל תחום אפשרי. יכול להיות שהיה צריך לעשות שיעורי בית לפני שהתכנסנו כאן.

אני רוצה להראות כאן שני נתונים. כאן אנחנו רואים עבירות רכוש שזה אומר התפרצויות לדירה, לעסקים, גניבות וגניבות רכב שזה מה שמעניין את הציבור. אנחנו רואים שבשנת 1999 לעומת שנת 2000 יש ירידה של 24 אחוזים בעבירות הרכוש. אני לא יכול לראות דוגמה נוספת כזו בתחנה אחרת בארץ ואפשר להיכנס לאתר האינטרנט של המשטרה בארץ כדי לראות אם יש עוד תחנה אחת שהורידה בשנה את מספר עבירות הרכוש שלה ב24- אחוזים.

כאן אתם רואים את המספר 64 אחוז שזה אחוז גילויים. 64 אחוז גילויים בעכו כשהממוצע הארצי עומד על בין עשרים לשלושים אחוז וגם את הדברים שאני אומר כאן ניתן לבדוק. הממוצע הארצי עומד בין עשרים לשלושים אחוז. אם יש אחוז גילוי של 64 אחוז, זה מראה נחישות בעבודת המשטרה כך שיש יותר ויותר עבריינים שמועמדים לדין ואנחנו רואים אותם אחרי סורג ובריח.

אם אני מסתכל על הנתונים המצטברים, שנת 2000 לעומת 1999, אנחנו רואים סך הכל ירידה של כמעט 12 אחוזים בעבירות הרכוש.

תראו את אחוז הגילויים עליו דיברת קודם. זה שנת 2000 וזה שנת 1999. אנחנו ב64- אחוז גילוי ואני שוב מזכיר שתשימו לב לממוצע הארצי של אחוז הגילויים.

התפרצות לעסק, ירידה של עשרים אחוז בשנת 2000. התפרצות לדירות, ירידה של 25 אחוזים בשנת 2000. גניבות רכבים, ירידה של 23 אחוזים. תראו מה קורה בנושא של גניבות מתוך רכבים, שזו הייתה בעיה קשה בעכו העתיקה אבל לקחנו את זה כיעד, עבדנו על יעדים ומדדים, שזה שינוי ארגוני שעשינו. הירידה של גניבות מרכב מהווה 41 אחוזים. אנחנו מיפינו את כל המקומות שהיו נגועים בגניבות מרכב והחלטנו שבשנת 2000 אנחנו יורדים במקומות הנגועים האלה בעשרים אחוזים. הוצאנו אנשים שישבו, שמרו על הרכבים ותפסו את הגונבים. אלה דברים שצריך לכמת ולבדוק בסוף השנה וזה הביא את הירידות הגדולות האלה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני דיברתי על רציחות וסמים.
רוני עטיה
אני אגיע לזה, אבל כשאומרים פשע וטרור, זה
כולל הכל.
בנושא שוד יש ירידה של 57 אחוזים בשנת 2000 לעומת 1999.
היו"ר דוד אזולאי
האם יש חלוקה בין העיר העתיקה לבין העיר
החדשה או שאתה מדבר על עכו בכלל?
רוני עטיה
אני מדבר על עכו בכלל.
היו"ר דוד אזולאי
קיימת חלוקה כזאת?
רוני עטיה
קיימת חלוקה כזו, אבל תלוי על איפה אתה
מצביע. אם גניבות מרכב, ברור שבעכו העתיקה היו גניבות ברכב יותר משהיו בעיר אבל לקחנו את זה כיעד וטיפלנו בזה.

אני לא מראה משהו מקרי שקרה בשנת 2000 מול 1999 אלא אני מראה לכם מגמה. המגמה של גניבות מרכב, גניבות של רכבים, התפרצויות לדירה ולרכבים – תראו איפה היינו בשנת 1998 בכל העבירות האלה, תראו איפה היינו בשנת 1999 בכל העבירות האלה, וכאן אנחנו נמצאים בשנת 2000 בכל העבירות האלה. זאת אומרת, אנחנו מגלים היום רק מגמה של ירידה שמתחילה ב1998-. זה לא משהו מקרי של שנת 1999 מול 2000.

כאמור, בסך כל העבירות שמעניינות את הציבור יש ירידה של 28-27 אחוזים.

אלה נתוני הפשיעה הכלליים וזה אומר סך כל התיקים שנפתחים ולא רק בגין עבירות רכוש אלא גם תיקים בגין תקיפה וכולי. כאן היינו בשנת 1999 וכאן אנחנו נמצאים בשנת 2000.

לגבי מקרי הרצח. אני רוצה להתייחס לכמה מקרי רצח שהעלה חבר הכנסת דהאמשה. אתה ציינת את רצח מחמוד שמוך בשנת 1998. ברצח הזה יש הרשעה, נתפס הרוצח והוא שפוט., אחר-כך סעיף האשמה שלו ירד מרצח להריגה אבל הוא עדיין שפוט לחמש שנים. זה רצח שפוענח.

אתה העלית את הנושא של חאלד אג'ימי. נכון אדוני אומר, חאלד אג'ימי כרגע, בהגדרה המשטרתית הוא נעדר. הסברה היא שחאלד אג'ימי נחטף ונרצח, התיק הזה מטופל על-ידי היחידות הטובות ביותר שיש במרחב הגליל, צוות חקירה מיוחד שהקים מפקד המרחב וצריך להבין שבמקרה רצח, כשבן-אדם מחליט לקום ולרצוח, הוא קם ורוצח. הוא עושה את זה בינו לבין עצמו, אולי בשיתוף עוד אחד, וכדי לאסוף ראיות ולהביא אנשים לדין לפעמים לוקח זמן למקרים האלה. אצלנו בעגה המשטרתית הוא עדיין בגדר נעדר. כל המקרים האלה שאתה מעלה אותם, כולם אנשים שהם סוחרי סמים, אנשים שעסקו בסמים ומדרך הטבע בן-אדם שסוחר בסמים ומתלכלך בידיו, ידיו יכולות להיקטע בשלב כזה או אחד. חאלד אג'ימי היה אחד מסוחרי הסמים.

נדי מנטקלי לא נרצח בעכו, לא נחטף בעכו וזה תיק שבכלל לא מטופל בעכו. גם נדי מנטקלי וגם איסמעיל זקור, שניהם לא נחטפו בעכו והם לא תושבי עכו למרות שבעבר היו תושבי עכו. גם נדי מנטקלי וגם איסמעיל זקור בעבר היו תושבי עכו, אחרי שהם יצאו מהכלא לא התגוררו בעכו, הם עסקו בסחר בסמים בקנה מידה ארצי. עסקי הסמים שלהם היו עם משפחת אבו-סייף, עסקי הסמים שלהם היו ביפו, היו באום אל פאחם ועל הרקע הזה שניהם נרצחו. התיקים בכלל לא מטופלים בעכו אלא באזור תל-אביב. הם מטופלים במשטרת השרון ובעמקים כי הם לא התגוררו בעכו.
עבד אלמאלכ דהאמשה
הם תושבי עכו ואני מכיר את המשפחות שלהם.
רוני עטיה
בשנה האחרונה לפני שהם נרצחו, הם לא גרו בעכו
ולא היו בה. עסקי הסמים שלהם היו חובקי ארץ ועולם, כך שמדרך הטבע הם נרצחו והתיקים לא מטופלים אצלנו בגליל.

יש לנו שני מקרי רצח אליהם אני רוצה להתייחס. כאיד זקור ויוסף חליילה. כאיד זקור הוא לא עבריין, אין לו רישום פלילי במשטרה והוא נרצח. מי שידע על הרצח שלו הוא יוסף חליילה שנרצח אחריו.

אני רוצה לומר שאני ישבתי עם יוסף חליילה, אני אישית ישבתי אתו, ואני ביקשתי ממנו שיבוא וידבר ויספר כל מה שהוא יודע על הרצח של כאיד זקור, והוא ידע הרבה על הרצח הזה. יוסף חליילה נרצח על הרקע הזה שהוא ידע הרבה יותר מדיי על הרצח של כאיד זקור וחששו שהוא ידבר כי אני אומר לכם שיוסף חליילה היה יכול לשבת היום בינינו אם הוא היה מקבל את ההצעה שלנו, מוסר עדות ואומר מי רצח את כאיד זקור. יוסף חליילה לא רצה לשתף פעולה, לא דיבר עם אף אחד ועל הרקע הזה הוא נרצח.

כפי שאמרתי, שני המקרים האחרונים כרגע מטופלים על-ידי צוות חקירה מיוחד שהוקם על-ידי מפקד המרחב ולא מטופלים בתחנת עכו אלא ביחידות שיכולות לתת מענה טוב יותר מהתחנה בגלל הטיפול השוטף של התחנה באירועים השונים. יוסף חליילה וכאיד זקור, אלה שני המקרים האחרונים של רצח שהיו בשנת 2001.
היו"ר דוד אזולאי
לגבי כאיד זקור, אתה אמרת שלאיש אין קשר
לפשע, השאלה אם יש לכם היום כיוונים לגבי מבצעי הפשע או שבינתיים הכל לוטה בערפל.
רוני עטיה
שום דבר לא לוטה בערפל ויש כיוונים. הכיוונים
האלה עליהם אנחנו מצביעים, מדרך הטבע אני לא יכול לפרט אותם במקום הזה. צריך להבין שכשהיום מביאים אנשים כאלה לבית-המשפט, צריך להאריך להם את המעצר על-סמך ראיות שצריך שיבשילו כדי שבית-המשפט יאריך את מעצרם כדי שנראה כיוון להגשת כתבי אישום בעתיד. אתה לא יכול לעצור אנשים, להביא אותם לבית-משפט כי ברגע שהראיות הן לא מספיקות, בית-המשפט ישחרר אותם. במקרים האלה העדיפות היא שקודם כל נחכה, שתמשיך להיעשות עבודה והעבודה נעשית והיא גדולה, אבל כרגע אני לא יכול לפרט אותה.

בסך הכל המקרים שכרגע אנחנו מצביעים עליהם, נכון, יש שני מקרי רצח שמטופלים בשנת 2001 אבל כל היתר הם מקרה רצח משנת 1998 שיש בו אשמים, שני מקרים אחרים שלא שייכים לעכו, לא טופלו בעכו, לא נרצחו בעכו ולא היו תושבי עכו בחודשים האחרונים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אם הבנתי נכון, בשני המקרים האחרונים של
כאיד זקור ויוסף חליילה, מדובר כנראה באותה חבורת פשע ובאותם רוצחים. אם זה נכון, האם זה לא יותר נכון גם עכשיו לקחת את הדברים כמה שיותר בידיים כדי שלא יהיה לנו מקרה שלישי ורביעי? לאן נגיע אם האנשים האלה שרצחו כבר שניים וממשיכים להשתולל ולרצוח?
רוני עטיה
אמרתי שיוסף חליילה יכול היה להיות היום בין
החיים. אני זימנתי את יוסף חליילה אליי, אני שוחחתי אתו והעדויות שלו מתועדות, הוא הוזהר, הוא רצה יותר מדיי אבל הוא לא רצה לדבר על הרצח של כאיד זקור והוא שילם על כך בחייו.
קריאה
הוא הודה?
היו"ר דוד אזולאי
מפקד משטרת עכו לא עומד כאן לחקירה. הוא לא
ידווח לך אם הוא הודה או לא הודה. זה לא המקום והוא לא חייב לענות על כך.
רוני עטיה
לגבי פשע משתולל בעכו. אלה כל התיקים של
הפשיעה החמורה בשנת 2000. אם היו לנו שמונה מקרים של שוד, מתוכם ששה מקרים גלויים. אם ששה מקרים גלויים, זה אומר שהרבה נאשמים על מקרי השוד האלה נכנסו לכלא. היו לנו עשרה מקרים של שוד מזוין, מתוכם שמונה גלויים.

אני מצהיר ואומר את הדברים האלה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. דוגמאות כאלה לגילויים, לנחישות של משטרה, קשה לי להאמין שנמצא בתחנות אחרות. אין אחוז גילוי כזה כמו שאני מצביע עליו.

היו 11 מקרי אונס, מתוכם שבעה גלויים. היו שני מקרי רצח, מתוכם רצח אחד גלוי.

אתה הזכרת גם את סמו ויצמן. הרצח הזה הוא רצח גלוי, הוא מופיע כגלוי בגלל מות הנאשם ומי שרצחו את סמו ויצמן היו שני האנשים שנרצחו באזור השרון והמרכז, אדון נדי מנטקלי ואיסמעיל זקור.

יש תיקים שאנחנו לא מעמידים לדין, תיקים שנסגרים, וכאן אנחנו רואים ירידה של 24 אחוז. הביטוי לירידה אומר שפתחנו יותר תיקים פליליים לעבריינים, פחות סגרנו תיקים וזה בא על-חשבון זה שרצינו לראות את הנוסחה הזו שמי שלא עושה פשע, נמצא אחרי סורג ובריח.

לגבי הליך התביעה, זה בעצם התרגום של כל העבודה שנעשית בתחנה. תראו שמדובר כאן ב22- אחוז וזה לא שנת 1999 מול 2000 אלא משנת 1998. זאת אומרת שאנחנו את העבודה שלנו עשינו גם כאן במאסרים בפועל וגם פה בתום הליכים.

לגבי תיקי סמים. כאן אתם רואים איפה נמצאת תחנת עכו לעומת תחנת לוד בנושא הסמים ואיפה נמצאת תחנת מרחב חוף. בשנת 2000 אנחנו פתחנו 931 תיקי סמים. היחידים שעברה אותנו זו תחנת לוד שעדיין מובילה ועדיין מרחב חוף – שזו לא רק תחנה אלא כל התחנות של מרחב חוף – מובילה גם היא. אני יכול לבוא לכאן בשנה הבאה שוב ולהראות אפס תיקים, אז זה יגיד שאין סמים בעכו? תיקי סמים אלה עבירות חשיפה. בתיקי סמים אין מתלוננים, זה לא כמו שפרצו לך הביתה או שפרצו לך לרכב ואתה בא ומתלונן במשטרה. בתיקי סמים אין מתלוננים. בתיקי סמים, אם המשטרה עובדת, היא תופסת. אם המשטרה לא עובדת, היא לא תופסת. אלה הן התחנות שמובילות בארץ בנושא סמים ותראו שתחנת עכו תופסת הרי הרבה סמים והיא במקום השני בארץ אחרי תחנת לוד. זאת אומרת שאת החלק שלנו של התחנה בתחום השימוש בסמים, אחזקות סמים, סחר בסמים, אנחנו עושים ומפעילים עם הכוח הזה שעומד לרשות תחנת עכו.
איוב קרא
בעצם בשני המקומות הללו מתבצע סחר לאור
היום והוא חופשי. כאן צריך להיעשות טיפול מיוחד.
רוני עטיה
לנושא של תופעת הסמים, אני לא מנסה כאן
להסתיר כלום ואני לא אומר שאין סמים בעכו. שאף אחד לא יבין אותי כאילו אמרתי שאין סמים בעכו כי אכן יש סמים בעכו, אבל אני רוצה לספר לכם גם סיפור. בעכו העתיקה זה הפך להיות תרבות של סמים ואני אתן דוגמאות. אם אני היום עובד על תחנת סמים בעכו ואני הצלחתי להוכיח סחר נגד זה שמפעיל את התחנה, את הסוחר הזה במאמצים כבירים מכניס לכלא אבל מה קורה בתחנה הזאת אחר-כך? אשתו מפעילה את התחנה. אני יכול לחזור לעבוד על התחנה הזו בתוך עכו ואני רוצה לומר לכם שתנאי העבודה בתוך עכו העתיקה הם כמעט בלתי אפשריים מבחינת הסמטאות, הגגות וכל מה שקורה שם, שיתוף הפעולה המקומי שכמעט שלא קיים לטובת התחנה.

אם הצלחנו למרות כל הדברים האלה להגיע לכל כך הרבה פתיחת תיקי סמים, אי-אפשר לבוא ולומר שהתחנה לא עושה. צריך לשאול מה עושות הרשויות האחרות כדי שהתחנה הזאת לא תפעל, מה עושים גורמי הרווחה, מה עושים גורמי הסעד, מה עושים גורמי ההסברה ואני אגיע עוד לנושא ההסברה שאנחנו עושים. זאת אומרת, זו הפכה להיות תופעה שהמשטרה את החלק שלה עושה. אם הייתי בא ומציג כאן אפס נתונים, הייתי אומר שאני עוצם את עיניי ונותן לעסק להתנהל, אבל אני מראה מה אנחנו כן עושים.

לא מזמן הייתה כתבה בנושא של שימוש בסמים ונאמר שלא מעבירים תיקים לבית-המשפט. אני רוצה לומר שאנחנו מעבירים לבית-המשפט גם נושאים של שימוש בסמים.

לגבי החקיקה בתחום הסמים. היום אתה תופס מישהו שהשתמש, אתה מביא אותו לתחנה, אתה חוקר אותו ואתה שולח אותו הביתה כי אין סמכות מעצר על מישהו שמשתמש בסמים. לא אני החלטתי על זה.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לדעת האם נכון מה שנאמר פה על-ידי
חברים, דברים שגם ידועים לנו לאחר ביקור הוועדה במקום, כאשר הרושם שהתקבל אצלנו הוא שמוקד הסמים הוא בעיקר בעכו העתיקה. האם המשטרה מסכימה עם ההגדרה הזאת או שיש גם מוקדים אחרים בתוך העיר?
רוני עטיה
עיקר מוקד הסמים הוא בתוך עכו העתיקה. אנחנו
עושים ימים כלילות כדי להילחם בתופעה הזאת עם כמות השוטרים שיש לנו בתחנה. כשאני מראה 931 תיקים, אני לא רוצה להצביע על כמה שוטרים יש בתחנות אחרות לטובת המלחמה בסמים. אם רואים את ה11- אלף תיקים של לוד, צריך לקחת בחשבון כמה עשרות שוטרים היו במבצעים, אבל ה931- מקרים שלנו הם נטו של התחנה שלנו.

אכן יש תופעה בעכו העתיקה והיא קשה. מה שקורה הוא שאחרי שעצרנו את בעל התחנה ואז אשתו ניהלה את התחנה, הכנסנו גם את האישה לכלא, את התחנה הזו פותח הבן שלהם. אפשר לבוא ולומר למשטרה שהיא לא עושה את עבודתה אחרי כל מה שאנחנו רואים כאן בנתונים? תנו לנו עוד כוח אדם, אז נתפוס עוד. יש תיקים שבעתיד אולי יגיעו לבית-משפט.

גם אם תפסת סוחר, אתה מביא את הסוחר הזה לבית-משפט אחרי חודשיים ובית-המשפט משחרר את הסוחר. אני לא רוצה להעביר כאן ביקורת, לא אני האיש שמחוקק את החוקים אלא יש אנשים אחרים שאמונים על זה, אבל לפעמים אתה מרגיש כבול בידיך כשאתה יוצא לעבודה. גם כאן צריכה להישאל השאלה איזה עוד כלים נותנים לנו כדי להילחם.

בשנת 2000 פעלו בתוך עכו העתיקה שני סוכנים סמויים. שני הסוכנים הללו הביאו אלינו 37 סוחרים כאשר 26 נשפטו כבר. נפתחו 58 תיקי סחר, שלושה תיקי אחזקה, הוגשו 29 כתבי אישום. זאת אומרת, אנחנו עושים פעילות גלויה ואנחנו עושים פעילות סמויה. אנחנו לא נחים לרגע ואני אף פעם לא אבכה על זה שאין לי עוד כוח אדם למרות שברור שאם יהיה לי עוד כוח אדם, אני אעשה יותר. אני צריך להציג נתונים של עשייה עם מה שיש לי, ואת זה הצגנו לכם.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני שכח להזכיר את תעודת ההצטיינות
שקיבלה משטרת עכו.
רוני עטיה
בשנת 2000 זכינו כתחנה מצטיינת מתוך עשר
תחנות במרחב וזה כמובן כתוצאה מהעשייה שהצגנו כאן.
איוב קרא
אני מברך על עצם הרעיון לשבת כאן ולדון
בסוגייה של עכו. בעצם אנחנו ממשיכים שרשרת של דברים שחלק מהם נעשה לפני התקופה ונעשה בעזרתם של פרנסי העיר וראש העיר וכל הגורמים הנוגעים בדבר. אני מברך את ראש הוועדה שהביא בזמנו יחד אתנו למצב הכרה כאזור עדיפות ואני חושב שזו לא צריכה להיות האמירה האחרונה אלא לדעתי צריך להמשיך את המאבק למען עכו כי בעיני עכו היא נקודת תורפה בכל הצפון שמשליכה מבחינת פשע על כל הצפון למרות העבודה הברוכה שעושה המשטרה, ואני מודע לכל מה שקורה שם, ופרנסי העיר שגם הם עושים עבודה גדולה למען העיר.

מאז אני זוכר את עצמו מסתובב באזור הזה כחייל בשירות חובה וגם בהמשך, אני רוצה לומר לכם שלדעתי עכו תמיד לא טופלה נכון על-ידי כל ראשי הממסד. כשאני מסתכל בסביבה על ערים אחרות, אני רואה שיש טיפול נקודתי ונותנים גושפנקה הרבה יותר רצינית מצד הממשלה לפיתוח האזור בכלל ואין שום סיבה בעולם לא להביא את עכו למצב שתהיה כמו מעלות או כרמיאל או כמו נהריה. לדעתי אם לא עושים כך, זה פשע בפני עצמו.

הסטיגמה שנתנו לעכו לאורך השנים לדעתי פגעה בסיכוי של העיר הזו להתפתח ולעקור מהשורש תופעות שתושבי המקום הולכים אתן שנים רבות ואפילו יש רבים שהולכים שפופים או עוזבים את העיר בגלל הסוגייה הזו.

אני אומר לראש העיר שזאת לא חכמה להיבחר לראש עיר אלא החכמה היא להוביל את כל המערכה למצב שהעיר תעמוד על הרגליים גם באילוצים הקיימים, ואנחנו יודעים שיש אילוצים רבים שאתה מתמודד אתם וזה לא קל להתמודד בעיר כזו. דיברו על לוד – גם שם הייתי שותף, אולי הגורם המרכזי באופוזיציה שהוביל את כל המהלכים למען לוד – ושם ירד הפשע בצורה ניכרת כשאחת הסיבות לכך הייתה שכל קברניטי העיר, כל מי שקשור לעיר לוד ישב על בן-עמי שהיה השר לביטחון פנים ואילץ אותו לפעול שם.
היו"ר דוד אזולאי
הרשות המקומית התגייסה למערכה שם, גם
מבחינה תקציבית.
איוב קרא
נכון. יושבים כאן חברי כנסת, יושבים כאן ראשי
העיר, יושב כאן מפקד המשטרה ואני אומר לך שאנחנו רוצים לסייע לכם, כי בעיני זה דבר שמשליך על כל הסקטור הציבורי באזור הזה ואין שום סיבה שמשטרת ישראל לא תיתן טיפול נקודתי לעכו, אין שום סיבה שלא יבריחו משם את כל מוסדות הציבור ששמים סטיגמה שלילית על המקום, אין שום סיבה שאתה לא תוביל ותגייס את כל מי שיושבים כאן לידך כדי שיעזרו לך במאבקים, יעזרו לך להביא למשאבים, ושהממשלה תפנה את כל מה שהיא יכולה להפנות לטובת העניין הזה.

אני חושב שהנתונים ששמענו עליהם הם מצוינים, אבל אנחנו צריכים לדעת שכמה שתעבוד הממשלה, יש עוד הרבה מה לעשות בנושא החינוך ובנושא הטיפול הנקודתי בנושאים השונים שקשורים בפשיעה. אתה יכול לתפוס כמה פושעים שאתה רוצה, לפתוח תיקים כמה שאתה רוצה אבל אני זוכר שבשיכון צפון לפני עשרים או שלושים שנה כשהסתובבתי שם, סוחרי הסמים חגגו באופן חופשי. לאורך כל השנים היה בעכו פשע יותר מאשר בכל מקום אחר.

לדעתי אנחנו כולנו צריכים להתגייס יחד עם המשטרה, ואנחנו מוכנים לגייס את מפקד המחוז לטובת העניין, את המפכ"ל, את השר לביטחון פנים, את כל מי שצריך לטובת העניין הזה כדי לסייע לראש העיר להביא למצב שתהיה תנופה. גם במעלות היה פשע, אבל תראה איך היא היום לתפארת.

אם אתם באים לטייח, אנחנו יכולים ללכת מכאן ותמשיכו לחיות עם המצב כפי שהוא. לא באתי לדבר בכוונת זדון אלא המטרה שלי היא חיובית והיא עם חשיבה חיובית. אני רוצה שתהיה אינטגרציה אזרחית חיובית בתוך עכו, שיופסקו המאבקים העדתיים והסקטוריאליים, ואני רוצה לסייע לכם יחד עם החברים כאן. אין לי ספק שאם כל הקבוצה שיושבת כאן תתייצב אתכם, אפשר להגיע למצב שיבואו אנשים לגור בעכו ולא יברחו ממנה. אם אתה רוצה לטייח, המצב ימשיך להיות כפי שהוא.
אורי אסטליין
אני מייצג את הרשות למלחמה בסמים והייתי
רוצה לחלק את דבריי לשניים כאשר בשלושה-ארבעה משפטים אתייחס למצב הסמים באופן כללי בארץ ואחרי כן אייחד את הדברים למצב הסמים בעכו כי המנדט שלי זה סמים.

כדאי לדעת שבסוף שנת 2000 מדינת ישראל נחשבה כמדינה שצורכת סמים ונמצאה במקום טוב באמצע. לסבר את האוזן, לתחומי מדינת ישראל בשנת 2000 הוחדרו כחמישים טון מריחואנה, בין ששה לשבעה טון הרואין, לפחות טונה קוקאין וכמה מאות אלפי כדורי אקסטזי. ברור לגמרי שכאשר יש היצע, יש גם ביקוש. אנחנו בשנים האחרונות נמצאים בתחום הזה במגמת עלייה כשכל רשויות האכיפה הלגיטימיות עוסקות בניסיון לצמצם את הנגע הזה, ואני אומר לצמצם כי מי שאומר שהוא יכול לחסל אותו לחלוטין, זה לא יהיה.

כדאי לצנן את ההתלהבות של אותם אלה שהעמידו את עכו בראש טבלת הליגה שמובילה בתחום הסמים. עכו גם היא נמצאת במקום טוב באמצע בטבלה אבל הערים שמובילות את נושא הסחר בסמים במדינת ישראל של סוף שנת 2000 הן עדיין לוד-רמלה, יפו וטייבה. עכו נמצאת בעשירייה הראשונה, אבל היא בוודאי ובוודאי לא מובילה את נושא הסמים בארץ. נכון, הזמינות של הסם בעכו היא זמינות שמציירת בבואה כללית בארץ. לך גם היום בעיר כמו רחובות, תיכנס לשכונות מסוימות, תוכל לרכוש שם בכל מיני קיוסקים או פיצוציות את הסם.
היו"ר דוד אזולאי
חברי הוועדה ביקרו בלוד ובעכו ואני שמח לומר
שמי שראה את שני המקומות האלה, אין מה להשוות. חס וחלילה להשוות את עכו ללוד. מי שראה את הדברים בלוד, ראה כספומטים לאור היום דבר שלא ראיתי בעכו. בלוד יש תופעה קשה של סמים אבל בעכו עדיין לא ראיתי כספומטים.
אורי אסטליין
אני חוזר ואומר את מה שאמרתי בתחילת דבריי.
הזמינות לסמים היום בארץ היא זמינות גבוהה. מחירי הסמים שומרים על יציבות וזה אחד הדברים "החיוביים" שאנחנו יכולים לומר. קופסת מריחואנה של חמישה גרם עדיין עולה חמישים שקלים כמו שהיא עלתה לפני שנתיים, טבלית של אקסטזי עולה שבעים שקלים, אבל אם אתה קונה את זה באלפים אתה מקבל הנחה ואתה משלם עליה 35 שקלים, 0.1 גרם הרואין – שזו מנת סם – נעה בין שבעים למאה שקלים. זה מה שנקרא שומר על יציבות.

בעכו היום – ואני מבקר בעכו, גם מתוך זה שהייתי מפקד מרחב הצפון בעבר ואני מכיר את המקום וגם מתוך זה שהיה לי הכבוד להיות מפקדו של רוני בתקופה מסוימת ואני גאה בכך – בתנאים הקיימים נעשית עבודה שפרנסי העיר ותושבי עכו יכולים להתגאות על שיש להם תחנת משטרה עובדת בתנאים האלה בצורה כזאת.

הנתונים שנמסרו כאן הם לא נתונים ששלפו אותם מאיזשהו מסוף אלא נתונים שנבנים בצורת נדבך על גבי נדבך. הייתי לפני כמה חודשים בסיור יחד עם רוני בעיר העתיקה בהשתתפות מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים. קצת הופתעתי ושאלתי את רוני אם לא מסוכן להכניס לשם סמים, כשלזה הוא השיב לי שימים יגידו. צריך לדעת שיש קושי להחדיר סוכנים למקומות עוינים כאלה אבל מסתבר שבעכו העתיקה עבדו שני סוכנים והם עבדו בצורה מסודרת כי הם לא עבדו מול כל אחד שמכר אלא הם כוונו ליעדים ולסוחרים בתוך העיר העתיקה.

אמר רוני שהוואקום שנוצר כתוצאה מזה שתפסת מישהו מתמלא מהר מאוד. לצערנו יש לנו בארץ תרבות של שימוש בסחר בסמים. הסחר בסמים גלגל בשנת 2000 על-פי הערכת המשטרה מעל 12 מיליארד שקלים וזה מה שנקרא פטור ממס הכנסה, פטור מהצהרת הון, פטור ממס ערך מוסף והכספים בלשון המעטה הם כספים לא לבנים אלא הם כספים שחורים. אני אומר שזה איום אסטרטגי מסוים על מדינת ישראל אבל אצל עברייני הסמים זה סיכוי מול סיכון שהם לוקחים.

לכן אני אומר שזו לא פריבילגיה של המשטרה, של המכס או של המשטרה הצבאית אלא זו בעיה חברתית ממדרגה ראשונה. אם אנחנו לא נצליח לגייס את כלל האוכלוסייה למאבק החל מהורים, מורים, פרנסי הישוב, אנחנו נמצא את עצמנו בפני פצצת זמן מתקתקת.

לצערי אדם שהוא מתאם הרשות למלחמה בסמים העירונית בעכו היום לא קיים. המכרז שהוצע היה מכרז מקומי והנתונים שקיבלנו על המועמדים לא בדיוק התאימו לנו. מתאם הרשות למלחמה בסמים זה אדם שהרשות המקומית מאתרת אותו, שהוא מתאים על-פי התכונות שלו לשתף פעולה עם שני צדי המתרס, מצד אחד עם האוכלוסייה שלא מסכימה עם תרבות הסמים ומצד שני עם אותם אנשים שאחרי טיפול נכון תצליח להביא אותם להיגמל מסמים, אחרי שתבהיר להם בכל מיני צורות שכדאי להם כדי להמשיך לחיות כמו שהם רוצים לעבור את טיפול הגמילה כי אצלנו היום ללכת לטיפול הגמילה עדיין אתה יכול להחליט אם אתה רוצה אותו או לא ואין כפייה. מתאם עירוני זה אדם שהרשות רואה שהוא מצליח לעשות את כל הפרוייקטים שאנחנו כרשות ארצית למלחמה בסמים מוכנים להשקיע שקל מול שקל. אני אומר שזה הזמן היום שהרשות המקומית תתגייס יחד עם הרשות למלחמה בסמים, תמצא את המתאם המתאים לעכו וזה יהיה הצעד הקטן הראשון בתחום זה.
היו"ר דוד אזולאי
האם בעירייה יש תקן לתפקיד כזה והוא לא
מאויש?
אורי אסטליין
אינני יודע כרגע אם התקן קיים. מכל מקום,
הרשות הארצית למלחמה בסמים, ברגע שיש אדם כזה, הרשות משתתפת בחמישים אחוז מעלות השכר ומשתתפת באופן משמעותי בכסף בפרוייקטים שמיועדים למאבק בסמים.
מרינה סולודקין
עכו היא לא רק עיר שמאכלסת ערבים אלא עיר
שמאכלסת גם עולים חדשים שהגיעו ארצה בשנות ה90-. אני מקבלת הרבה בקשות, תלונות ודרישות מעולים חדשים, אבל אני לא יכולה להסכים שעכו היא עיר של פשע וטרור כי האנשים שפונים אליי מדברים על דברים אחרים שהם קלים יותר.
עבד אלמאלכ דהאמשה
ברשות היושב-ראש, אני מבקש שנתמקד בעיר
העתיקה. אני מקבל שיש הבדל ושוני בין העיר לעיר העתיקה.
היו"ר דוד אזולאי
מבחינתי עכו היא אחת וכוללת את העיר העתיקה
והעיר החדשה ואני לא מוכן לעשות הבחנה ולחלק את העיר לשני חלקים. כרגע אנחנו עוסקים בבעיית הפשיעה בכלל בעכו. אני מסכים אתך שאולי ישנה התמקדות בעכו העתיקה ובזה אנחנו צריכים להתמקד בדיוק כפי שקרה לנו בלוד. אתה היית אתנו ויש פה חברים שהיו אתנו וראו את הדברים. אסור לנו לעשות את ההפרדה הזו כי נחטיא את המטרה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני לא רוצה לחלק את העיר, אבל אני חושב
שכדאי להתמקד היכן שהפשע קיים.
מרינה סולודקין
אני מאוד מעריכה את ההצעה לדון בעניין אבל
אני צריכה לומר לחבר הכנסת דהאמשה שאני חברה בוועדת הסמים ורק טלב אלסאנע יושב בה ואני לא רואה חברי כנסת ערבים מצטרפים לישיבות כדי לטפל במוקד הבעיה. סמים זה איום אסטרטגי על כל המדינה ואני חושבת שכולנו כחברי כנסת צריכים לעסוק בזה.

גם העולים מרגישים מתחים בעיר. יש לנו נציג בעירייה, זאב נוימן, והוא אומר לנו שיש שיתוף פעולה עם המשטרה כשבימים האחרונים התקבל הסכם לארבע משרות של שוטרים קהילתיים, דבר שאנחנו חושבים שנכון וצודק לעשות זאת.

אני רוצה להתייחס לסוג התלונות שאנחנו מקבלים. התלונות שאנחנו מקבלים מתייחסות לגנים ציבוריים, שם בני נוער מתקיפים קשישים עולים. אני מקבלת מכתבים מתושבי לוד, יפו, עכו וקריית שמונה שמדווחים על תופעה כזאת.

יש פרובוקציות נגד מועדונים של עולים חדשים וזה מופנה כלפי מועדון ורד, מועדון חברות ומועדון בית החברים. שוב, זה לא מישהו חיצוני אלא בני נוער שבאים וזורקים אבנים למועדוני העולים. אני לא חושבת שזה בסדר ואנחנו צריכים לעשות סדרת פעולות בנושא זה.

מדווחים לנו על בריונות רחוב שבאה לידי ביטוי ביפו ועכו, שם חוטפים תיקים מנשים שהולכות בעיר. בשעות הערב כל הזמן שומעים מוסיקה ואנשים מתלוננים על כך. אנשים מדברים על סכנת סמים ומכירתם במרכז העיר.

אני חושבת שנכון שאנחנו יושבים כאן ודנים בנושא הזה. ראינו שבלוד הייתה תוכנית פעולה, ולכן כאן אני חושבת שצריך לעשות בעכו כפי שעשו בלוד כדי שהמצב ישתפר.
אהרן לחיאני
כבוד היושב-ראש, חברי הכנסת, תושבי עכו. אני
חושב שבאמת מחריד לשמוע הגדרה כזאת מאוד חריפה ובומבסטית שהעיר עכו היא עיר סמים, אבל יחד עם זאת אסור לנו לטאטא את העובדות מתחת לשטח. אין לי שום ספק שהמשטרה עושה עבודה, עבודה טובה ועושה אותה ימים כלילות, אבל אנחנו צריכים לארגן את כל המערכות ואת כל המסגרות כדי שיתרמו את חלקן.

בקדנציה הקודמת הייתי ממלא מקום ראש העיר והייתי יושב-ראש הוועדה למלחמה בסמים בעירייה ולא אחת ישבתי גם בוועדה למאבק בנגע הסמים בכנסת ושמעתי את אותן הצהרות ואת אותן טענות של המשטרה שאין כוח אדם, שאין תקציבים, וכולם מכירים בבעיה כי היא בעיה לאומית.

הבעיה של עכו היא בעיה של העיר כולה וזו לא בעיה רק של העיר העתיקה עצמה. אם אני צריך לראות לפי הליכה לבית-הספר נערות בנות 16 ו17- הולכות לקחת את המנה שלהן בעיר העתיקה ליד המגדלור או פנימה כדי אחר-כך להשתמש בבית-הספר, זו בעיה כוללת של העיר. אם אני צריך לשמוע שברחוב האשל, ברחוב בן-גוריון, ברחוב בורלא, ברחוב וולפסון שנמצא בתוך העיר, שם המרכז למכירת סמים והוא בתוך העיר, אז זה לא רק העיר העתיקה אלא כל העיר נגועה במכה הזאת.

העיר העתיקה, בגלל המצב הפיזי שלה, היא הרבה יותר קלה לפעילות של הסמים.
היו"ר דוד אזולאי
ציין מפקד תחנת עכו את הבעייתיות של העיר
העתיקה. ברגע שאין לך שיתוף פעולה עם המקומיים, אנחנו בצרות.
אהרן לחיאני
נכון. הקטע של המאבק חייב להתרכז בשותפות
עם כולם, כלומר שתהיה מודעות. פעם קמה קבוצה של תושבים שאיכפת להם, תושבים מתוך העיר העתיקה, והם הקימו איזשהו ארגון שהלך ועבר מסמטא לסמטא כדי להבריח את הסוחרים ואת המשתמשים כדי שיהיו חיים קלים וטובים יותר בתוך סמטאות העיר העתיקה. משום מה הקבוצה הזו לא זכתה לגיבוי של המוסדות, כולל של הרשות, ואני לא יודע אם זכתה לגיבוי המשטרה כי אני לא הייתי מעורב בכל הנושא הזה.

מדברים על אלימות בצורה כוללת. אני אישית נחשפתי לאלימות. שלוש פעמים ניקבו את גלגלי מכוניתי לא בעיר העתיקה אלא בעיר החדשה. פעם ליד משרדי העירייה, שם חנינו כולנו כדי לקרוא לאי-אלימות ויצאתי ומצאתי ארבעה צמיגים מנוקבים, פעם ליד הבית שלי ופעם בכלל בשיכון שלוש. בכל מקום כזה ובכל מקרה הגשתי תלונה. לומר שאני חש טוב מפעולת המשטרה ומטיפולה? לא. זה היה באוקטובר ועד היום אני לא יודע מה קורה עם התלונות האלה.
היו"ר דוד אזולאי
אתה בחברה טובה כי אני פניתי למפכ"ל ב24-
בינואר ועדיין לא קיבלתי תשובה.
אהרן לחיאני
אני אומר לך גם למה. התחושה שלי גרמה לכך
שלאירועים בתוך העיר עכו נוסע עם מכונית של חבר או עם מכונית של איש משפחה וזאת כדי לא לחשוף את המכונית שלי לפגיעה נוספת. אני ציפיתי ליתר מעורבות של המשטרה, אבל אף אחד לא בא אליי אחרי התלונות, אף אחד לא בדק אם ניקוב הצמיגים היה באותו כיוון חדירה כי יכול להיות שניקב אותם אותו אדם או אדם שונה, היה לי נתון למסור שיכול להיות שהיה יכול לעזור, אבל אמרו לי שאיש המודיעין נמצא בחופשה עקב חתונת בתו ולכן אין למי למסור את האינפורמציה אותה מסרתי בכתב יד ואני לא יודע מה עשו אתה. כלומר, התחושה שלי היא קשה. אני גם קיבלתי רמיזות ואיומים. אם בפעם הבאה ינקבו לי את הצמיגים, אני לא חושב שאלך שוב למשטרה ואני צופה שיקרו עוד כמה דברים כאלה וכל זה בגלל שאני חופשי בדעותיי ואומר את מה שאני חושב.

אני חושב שחייב להיות פעם אחת ולתמיד איזשהו גוף שמאגד את כל הגורמים שמטפלים בתוכו תהיה המשטרה בנושא אכיפה והיא חייבת לקבל תקציב והיא חייבת לקבל כוח אדם כי אחרת אי-אפשר לאכוף. רשות מקומית לא יכולה לומר שהבעיה היא של המשטרה או של הרשות למלחמה בסמים. לא יכול להיות שרשות מקומית מתקצבת בשנת 2000 סכום של 2,400 שקלים לנושא הסמים.
קריאה
חמישים אלף שקלים.
אהרן לחיאני
אני אומר 2,400 שקלים.
קריאה
לא ראית את התיקון.
אהרן לחיאני
אם כן, אני שמח שהתקציב עלה אבל אני אומר
שגם סכום זה לא מספיק. אם נאמר שיש כאן תפקיד של מתאם, אם תמצא אדם מתאים בכישוריו, אתה חייב להתאים לו את השכר והשתתפות של חמישים אחוז של עיריית עכו בלי פעילות לא מספיקה.
היו"ר דוד אזולאי
התפקיד הזה מחייב מכרז?
אהרן לחיאני
כן.
לכן אני אומר שצריך להיות שיתוף פעולה של תושבים עם גיבוי כספי של העירייה. אני חושב שמשטרת ישראל צריכה לגבות את ארגון התושבים גם באישורים וגם בליווי. אם לא יתאחדו כל הגורמים, אנחנו נדבר ונשב עוד שלוש-ארבע שנים ונאמר שלעכו עדיין יש בעיה, ואכן בעכו יש בעיה בכל העיר.
היו"ר דוד אזולאי
הכרתי את מר טליאס באחד מביקורי בעכו
העתיקה ואני אומר לכם שכדאי לשמוע את הדברים שהאיש הזה אומר כי הוא מכיר את הדברים מקרוב.
אברהם טליאס
בעכו יש בעיה קשה. כל אחד יכול לומר מה שהוא
רוצה, אבל העובדות מדברות בעד עצמן. אם לא יהיה פה שינוי, עכו תתרסק מבחינה חברתית וזה אמור לא רק לגבי העיר העתיקה אלא גם לגבי העיר החדשה.

בתקופה האחרונה נעשית עבודה יפה ואני רואה שינוי בשטח, אבל אני יכול לומר שאני מרחם על רוני עטיה כי עם חמישה שוטרים הוא צריך להתמודד עם מסה של מאתיים סוחרים ואני לא יודע איך עושים את זה. שוטר יוצא ותופס מישהו עם מנת סמים, לוקח אותו לתחנה, מדבר אתו, מחזיק אותו, איך אפשר להתמודד עם הבעיה הזאת? איך אפשר להתמודד עם עיר שיש בה מעל אלף מכורים? אלף נרקומנים להרואין, לקוקאין, למתדון. איך אפשר להתמודד עם עיר שיש בה מעל אלפיים צעירים מגיל 15 עד גיל 25 שמשתמשים בגראס, אקסטזי ו-ל.ס.ד. איך עושים את זה? מחירי הסמים בקו ירידה מדהים במדינת ישראל. בשנת 1982 גרם אחד עלה מאתיים דולר, והיום גרם הרואין עולה מאתיים שקלים.

אני השתמשתי במשך 21 וחצי שנים, התחלתי דרך חיים חדשה לפני תשע שנים, אני פעיל חברתי ארבע שנים במסגרת מלחמה בסמים וזה אומר שיקום וגמילה של בוגרים ונוער בסיכון בפרוייקט הפוך על הפוך וזאת הזדמנות להודות למי שיזם פרוייקט כזה בעכו. אני מדבר עם נוער בגיל 12 ו13- שהריחו כבר דבק מגע, גראס, ל.ס.ד. ואני אומר לכם שזה דבר חברתי. אני מדבר עם מנהלי בתי-ספר, אני מדבר עם פוליטיקאים, עם אנשי ציבור, עם ראשי עמותות, עם נבחרים, עמך ישראל, אבל רבותיי, אי-אפשר לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח ואני אומר לכם שיש לנו בעיה שהיא בעיה רצחנית. פשע לומר שהכל תלוי רק במשטרה כי זה לא נכון אלא את הבעיה הזו צריך לתקוף מכל הכיוונים ומכל הזוויות ולעשות זאת כולם ביחד כאשר לא משנה אם אלה יהודים או ערבים, דתיים או חילוניים, עולים חדשים או ותיקים. העולים החדשים נגועים בסמים, היהודים נגועים בסמים, הערבים נגועים בסמים, כל עכו נגועה בסמים. היום זה פופולרי והנוער חושב שגראס זה כלום, אבל כל מי שהגיע להרואין התחיל בגראס. אני הכרתי ילדה בת 16 שתוך חצי שנה הגיעה לעבוד בזנות. אני חושב שהילדים והילדות שלנו נמצאים בסיכון ואני אומר לכם שפחד לשלוח אותם לרחוב.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה שתתמקד בעיר העתיקה.
אברהם טליאס
העובדות בעיר העתיקה ידועות. משפחות שלמות
עובדות עם הסמים ויש שיתוף פעולה בשטח. בשטח שם קשה לעבוד והשטח לא משתף פעולה. יש מלחמת כנופיות, יש מקרה שבחור נרצח והוא לא היה שייך לנושא. היום הסוחרים בעכו הם אנשים אלימים. אנחנו עיר בה מחיר הסם זול בחמישים אחוז מכל מקום בסביבה.
היו"ר דוד אזולאי
יש תחנת משטרה בעיר העתיקה?
אברהם טליאס
יש נקודת משטרה פעילה שעושה עבודה פנטסטית
אבל עם חמישה-ששה שוטרים היא לא יכולה לעשות נפלאות.
היו"ר דוד אזולאי
יש להם גישה לתוך הסמטאות?
אברהם טליאס
ודאי. יש שם אנשים מקצוענים שעובדים שם,
אבל ששה שוטרים לא יכולים לכסות את המסה שקיימת.
היו"ר דוד אזולאי
הטרקטורון חזר לפעילות?
רוני עטיה
כשצריך אותו, הוא נכנס לסמטאות.
אברהם טליאס
אני ראיתי כאן סטטיסטיקה שאומרת שעכו
קרובה ללוד, אבל אני לא רוצה להיות קרוב ללוד אלא קרוב לרעננה. בעכו חמישה גרם הרואין עולים 700-600 שקל כשבחיפה זה עולה 1,250 שקלים. לכן זה כלכלי להגיע מחיפה לעכו ולקנות את הסם שם. רוני עטיה צריך לקבל עוד חמישים שוטרים וזה לא רק לעיר העתיקה אלא כדי לתקוף את הסמטאות, את השכונות, את רחוב ירושלים, את רחוב בורלא, את רחוב האשל ואת כל המקומות כי כל העיר נגועה.

דיברנו על הכספומטים, אבל היום הכספומט הוא דבר נייד שעובר ממקום למקום. אני הייתי סוחר סמים, לא בליגה שלהם אלא הבאתי עשרה גרם כדי להשתמש וכדי למכור כי כך עבדו לפני עשר שנים. צריך לתקוף את היעד, אבל היום אתה הולך ליעד והוא זז. החבר'ה האלה היום מתוחכמים ופועלים ברמת פשע גבוהה. אני מסתכל על עצמי וחושב שלפני 15-10 שנים הייתי בגן ילדים. יש כסף גדול, מגייסים רוצחים שכירים ואני אומר לכם שיש לנו בעכו בעיה קשה. צריכים לשבת כולם ביחד ולחשוב איך אנחנו מוצאים פתרונות לעבוד עם הנוער ועם הילדים. הנוער שלנו בעכו הוא בלי תקווה, נער בן 15-14, המודל שלוש הוא סוחר סמים בגיל 24 שנוסע בוולבו. לנער הזה אין אפשרות לצאת מהסמטאות והשכונות. ילדים בגיל 14-13 בשכונת בורלא לדוגמה שותים וודקה כי אין להם מה לעשות. ההורים מרוויחים בקושי 3,000 שקלים בחודש ואותו נער מסתכל על תושבי הקריות ונהריה ורואה איזה חיים יפים יש להם, גם הוא רוצה לחיות חיים כאלה והדרך הקצרה היא דרך הפשע. ילד בגיל 13 אומר שהוא רוצה להיות אל קפונה של עכו.
היו"ר דוד אזולאי
תאמר לנו מה אתה מציע מניסיונך.
אברהם טליאס
אני אולי קצת דרמטי, אבל אני חייב לומר את
הדברים. אני חושב שרק הסובלים יכולים להבין את הסבל ורק מי שהיה רעב יכול להבין את הרעבים. אני הייתי בסבל הזה ואני גרמתי סבל גם לעצמי, גם למשפחה וגם לחברה. אני חושב שחלק מהאנשים שצריכים לתקוף את הבעיה אלה חבר'ה שהיו בפנים. רק אני יודע איך חושב עבריין, עם כל הכבוד לשוטרים. שוטר מנסה לחשוב איך עבריין חושב, אבל רק מי שהיה מכור לסמים יודע. היום הוכח במדינת ישראל שבעשר השנים האחרונות מי שהצליח לעשות שינוי בקרב הנגמלים אלה הנרקומנים לשעבר ולא אנשי אקדמיה. אני לא אומר שהמכורים יעשו הכל לבד אלא הם יעבדו בשיתוף פעולה עם האקדמיה, אבל האקדמיה לבד לא הצליחה.

מישהו עשה גמילה במשך שנה וחצי ואני אומר לכם שזה פרוייקט מאוד קשה. דיברתי עם צעירים שהיו בצבא ביחידות קרביות והתמכרו לסמים כתוצאה מפציעה ועברו גמילה והם נשבעו לי שזה יותר קשה מהאימונים בצה"ל. אותו בחור חוזר לעכו, רוצה עבודה ואין בה עבודה. לא מדובר רק במשטרה ובהסברה אלא צריך שלצעירים האלה תעסוקה. עכו צריכה לקבל דברים רבים ומי שיכול לעשות זאת, זה רק אתם ולא אני. אנחנו צריכים עזרה.
קריאה
אמנם הבעיה עליה אנחנו מדברים היא פשע אבל
הסמים הם שמביאים את הפשע והרציחות שמתבצעות בעכו. לדאבוני הרב נרצחו שני בחורים כשאחד מהם לא נגע לעניין. אני לא רוצה להיכנס לנושאים עליהם דיבר אברהם, אבל לפני כשלושה שבועות בהרצליה נעשה מעשה בין ילדים בבית-ספר ואז שרת החינוך מינתה שם ועדת חקירה. בעכו באותה תקופה כמעט, בבית-ספר ערבי תלמידי כיתות י"ב נכנסו עם סכינים ועם אלות והם חזרו לבית-הספר בלי שהוקמה ועדת חקירה. בסמטאות זה לא רק מכירה, לעיר העתיקה אתה נכנס ורואה משתמשים וזה נותן לילדים לגיטימציה. ילד שרואה בחור בן עשרים שהוא משתמש, הוא חושב שזה מותר.
היו"ר דוד אזולאי
האם בבית-הספר המקיף הערבי יש סמים?
קריאה
יש. יש בכל המקומות. אין מקום שאין בו סמים.
אני אומר לך שבעכו העתיקה לא מדובר בתחנות מכירה אלא בתחנות שימוש ברחוב. היום כחמישים אחוז מהילדים הצעירים בגיל עשר משתמשים בהם כבלדרים והם מעבירים חומר כאשר בתמורה הם מקבלים עשרים או חמישים שקלים.

אנחנו צריכים לחשוב יותר טוב איך נילחם בסמים. עם כל הכבוד לשוטרים, ששה שוטרים לא מספיקים לעכו העתיקה, תופסים סוחר שיש לו שתיים-שלוש מנות ועוצרים אותו אבל למחרת הוא משתחרר בבית-המשפט. כאן צריך לחוקק חקיקה חדשה בכנסת בנושא הזה כי הסוחרים חופשיים לגמרי. אותו סוחר נעצר ל24- שעות. עם כל הכבוד לרוני עטיה, הם תפסו אמנם משתמשים אבל רובם הם הנגועים והחולים ולא הסוחרים ואני רוצה לתפוס את הסוחרים ולא את הנגועים. הנרקומן הוא בן-אדם חולה ולא אחד שסוחר בסמים.

חוץ מחקיקה בכנסת שזה הדבר הראשון שצריך להיעשות, צריך להקים מועדונים לילדים כדי שתהיה להם פעילות, צריך להיות חינוך בבית-ספר ובכל המקומות, להעמיד פסיכולוגים וכולי.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני ראש העיר, עלתה כאן טענה לגבי התקן של
מתאם. בתוך עכו העתיקה העסקים פורחים ללא רשיון עסק, האם אדוני מטפל בדברים האלה? מהמידע שיש בידי אני שומע שבתוך בתי הספר הללו יש תחנות לממכר סמים והשאלה היא האם מנסים להתמודד עם הבעיה הזאת. עלתה כאן בעיה נוספת, נושא התקציב למלחמה בסמים ואולי זו ההזדמנות לומר את הדברים לפרוטוקול.
שמריהו בירן
אני רוצה להוריד מסדר היום את הדברים
שאמרה חברת הכנסת סולודקין שנגעו בעיקר לנושא הביטחון האישי. רק אתמול הייתה לנו פגישה עם הממ"ר וסוכם והובטח שאנחנו מוסיפים לעכו עוד שני מוקדים של שיטור קהילתי, נקודות לשיטור קהילתי, הן בצפון והן בשיכוני המזרח כאשר נקודת שיטור קהילתית כזאת כבר קיימת בעיר העתיקה.
היו"ר דוד אזולאי
בכמה שוטרים מאוישות הנקודות הללו?
שמריהו בירן
זוג שוטרים בכל תחנה.
היו"ר דוד אזולאי
כרגע יש לך תחנה אחת בעיר העתיקה.
שמריהו בירן
אחת בעיר העתיקה ועכשיו אנחנו פותחים שתי
נקודות נוספות. כלומר, אחת בצפון ואחת בשיכוני המזרח. המקום כמובן שופץ ומתוחזק על-ידי העירייה.
היו"ר דוד אזולאי
יש כבר אישור לעניין הזה?
שמריהו בירן
כן. אני סמוך ובטוח שהדבר הזה יתרום לתחושת
הביטחון האישי של התושבים, מאחר שתהיה לפחות הפגנת נוכחות של שוטרים באזוריה השונים של העיר. אני מעיר את ההערה כדי להסיר אותה מסדר היום.

אני מסכים שאם כל חטאת זה הסמים. אם זאת אם כל חטאת, הרי ממילא מתבקש שהמאמץ העיקרי ייעשה בכיוון הזה. היה לנו מפגש עם הרשות למלחמה בסמים, התקיים דיון על מתאם סמים שהוצע, אבל התברר שהוא לא עומד בקריטריונים של הרשות למלחמה בסמים ועתה אנחנו יוצאים למכרז כדי שנוכל לבחור מתאם סמים.

אין לי צל של ספק שהעבודה שצריכה להיעשות היא לא רק באמצעות מתאם סמים והמשטרה אלא היא צריכה להקיף את כל שדרות העם, היא צריכה להיות בפעולות מניעה בבתי-הספר, אבל יחד עם זאת אני רוצה להצביע על הקושי. עבודה טובה של מניעת סמים בבתי-הספר יכולה להיעשות רק אם האדם הזה הוא באמת אדם שהתמחה בתחום הזה משום שלפעמים זה חרב פיפיות ואתה משיג בדיוק את הדבר ההפוך. אתה יוצר סקרנות בדבר שקודם היה בגדר של נעלם מהידיעה. אין לי צל של ספק שבכוחות שקיימים היום הן בידי המשטרה, הן בידי העירייה והן בידי יתר הגופים הם לא מספיקים כדי להתמודד עם התופעה הזאת במלוא היקפה ובעיקר בעובדה שיש לה שורשים מאוד מאוד עמוקים.
היו"ר דוד אזולאי
אילו גורמים מטעם העירייה עוסקים בנושא
הסמים?
שמריהו בירן
כמו שאמרתי יוצאים עכשיו למכרז בנושא מתאם
הסמים כשמטפלת בזה לשכת הרווחה.
היו"ר דוד אזולאי
יש גורם שמטפל בנושא?
שמריהו בירן
יש. הטיפול צריך לא רק להתמקד במשתמש או
בחולה אלא צריך גם לעזור למשפחה להתמודד עם התופעה הזאת. אם אני לא טועה בלשכת הרווחה יש כששה עובדים סוציאלים שיש להם הכשרה מתאימה לנושא הזה. זה לא מספיק, אין צל של ספק שזה לא מספיק כי התופעה היא בהיקפים גדולים.
היו"ר דוד אזולאי
אותה עובדת סוציאלית לא מטפלת רק
במשתמשים אלא היא מטפלת בכל הבעיות השונות. אני מדבר על אנשים קהילתיים שכל תפקידם זה הנושא הזה. יש היום דבר כזה בעיריית עכו?
שמריהו בירן
ברגע שיהיה מתאם סמים, תהיה כתובת. אני
מסכים שכרגע אין כתובת ממוקדת.
אהרן לחיאני
ברשותך, הערה לחברי הכנסת. יש חוק בביטוח
לאומי שמתייחס לאדם שרוצה ללכת לטיפול. יש אנשים שלא הולכים לטיפול כי אין להם הכנסה.
היו"ר דוד אזולאי
אני אטפל בזה.
אברהם טליאס
אתמול במקרה או שלא במקרה, סמוך להתכנסות
הוועדה הנכבדת הזאת, שמענו על קיצוץ של חמישה מיליוני שקלים בנושא הסמים בתקציב של הכנסת. יש אישור לדבר? אם זה נכון, זה מזעזע לשמוע.
קריאה
הקיצוץ הוא יותר גדול.
היו"ר דוד אזולאי
לצערי הרב הקיצוץ הוא לכל האורך ולא רק
בנושא של סמים.
מוחמד ברכה
אני רוצה להודות לחברי חבר הכנסת דהאמשה
שיזם את הדיון במליאת הכנסת והנושא הועבר לוועדה, ולברך את יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת דוד אזולאי שלקח את האתגר ובזמן קצר יחסית כינס את הדיון הדחוף הזה. אני גם רוצה לברך את אנשי עכו, אנשי הציבור, בעלי התפקידים, ראש העיר וכל מי שנוכח.

אדוני היושב-ראש, אנחנו נקיים את הדיון הזה, נקבל החלטות שיפורסמו במקום מסוים או לא יפורסמו ואחר-כך נלך הביתה. אני חושב שבכל מקרה ההחלטות שיתקבלו, צריך שהוועדה תאמץ מנגנון של מעקב אחרי ביצוען. לפני שאני מציע את הצעדים, אני מציע שיושב-ראש הוועדה יכלול בסיכום הקמת מנגנון של המשטרה, של הוועדה ושל העירייה שיעקוב אחרי ביצוע דברים, ואם יהיה צורך בנושא של שדולה לתקצוב או לחקיקה או מה שנחוץ, נעשה זאת אבל שלא תקרה הפרוצדורה שאנשים באים, כואבים את כאבם ואחר-כך הולכים הביתה.
היו"ר דוד אזולאי
יש לנו בוועדה הזאת ניסיון טוב עם לוד ואת
הנושא הזה אני יכול לזקוף לזכותם של חברי הוועדה כי באמת נעשתה עבודה בשיתוף פעולה עם המשטרה. אני מקווה שנרתום את המשטרה גם לעניין הזה.
מוחמד ברכה
יש כל מיני היבטים של כוח אדם, יש גם היבטים
בנושא החינוך ומה שקורה בבתי-הספר, ויש את המצוקות החברתיות, אבל אדוני היושב-ראש אני רוצה לומר לך דבר שאתה בטח יודע. כל עוד יש כיסים של מצוקה, יהיו כיסים גדולים יותר של סמים והטיפול המונע הוא לא טיפול של אכיפה בלבד. זאת אומרת, אי-אפשר להעמיס על המשטרה מעבר ליכולתה, גם אם יש לה כוח אדם. המצוקה באופן טבעי ומובנה מייצרת את תופעות הלוואי של פשע, סמים, הידרדרות, בעיות בתוך המשפחה וכולי. לכן אני חושב שראש העיר צריך בשיתוף עם סגניו ועם חברי מועצת העיר להציע תוכנית לטווח ארוך. בשנה שעברה אנשי עכו היו כאן ימים רבים כשדובר על הצעת החוק של חבר הכנסת אזולאי בכל מה שקשור לפטור ממס, כך שיש כבר בסיס. אם צריך עוד משהו, אפשר לחשוב על עוד משהו אבל לא יתכן מצב שיש כיסים אדירים של אבטלה, כשיש אבטלה בתוך העיר העתיקה ובעיר בכלל, כי אז אנשים מחפשים מקורות פרנסה אחרים. אדוני מהרשות למלחמה בסמים דיבר מפורשות על המחזור הכספי שמגלגל העסק הזה, כך שכנראה מדובר גם בפרנסה של אנשים שהם במצוקה. פרנסה שחורה, פרנסה מעוותת, אבל פרנסה.

ההיבט השני הוא שכאשר יש את המצוקה הזו ויש אנשים שמלקטים פירורים מהתעשייה הזו, גם המוטיבציה החברתית להילחם בתופעה הזו היא פחותה יותר. צריכה להיות אכיפה וצריך להיות טיפול שורש אבל הנושא השלישי הוא נושא מעורבות הקהילה. אנחנו עדים לכך שבקהילה יש אנשים שבכל עימות בין המשטרה לבין כל מי שלא יהיה הם בצד השני ולא בצד של המשטרה ואני חושב שהמשטרה צריכה לעבוד על האמון בינה לבין התושבים. כל עוד הקהילה אינה חלק מהקהילה הזו, הסיכוי לפתור את הבעיה הוא קלוש. אני מכיר ניסיונות בשפרעם, שם היו כמה שכונות עם תחנות סמים אבל התושבים התארגנו - המשטרה הייתה באה, לוקחת את העבריינים שאחר-כך הם היו חוזרים – וערכו סיורי לילה. אני אומר משהו שהוא לא פרלמנטרי ואומר שהתושבים האלה לא השתמשו רק באמצעים פרלמנטרים כנגד העבריינים כי הם ראו שזה מגיע לפתח ביתם, מסכן את ילדיהם, את חייהם ואת עתידם. לכן אני חושב שצריך לשבור את מחסום הפחד הזה שקיים.
היו"ר דוד אזולאי
תסכים אתי שצריך שיתוף פעולה של פרנסי העיר
כי הם צריכים לעודד את התושבים. קיבלנו כאן סקירה ממפקד התחנה ואני חושב שייאמר לזכותו כי אכן נעשית עבודה, אבל אני בטוח שכאשר מפקד תחנת עכו אומר שיש חוסר שיתוף פעולה של המקומיים, זאת בעיה. לגרום לשיתוף פעולה בין התושבים לבין המשטרה, זה תפקידם של פרנסי העיר. לחבר מועצת העיר מר לחיאני אין את אותה השפעה שיש לשייח' עבאס או לחבר מועצת העיר אגא בתוך העיר העתיקה.
מוחמד ברכה
על זה בדיוק אני מדבר. אני מדבר על אלמנט
הפחד מהעבריינים והכוח שיש בידם, ולכן אמרתי שזה מרתיע את התושבים, אני מדבר על חוסר אמון בין המשטרה לבין התושבים שזה דבר שמרתיע תושבים, ואני מדבר על המצוקה החברתית שאנשים חושבים שהם יכולים ללקט פירורים מהתעשייה המלוכלכת הזו. שלושת הגורמים האלה הם גורמים מפריעים להשתלבות ולהתגייסות הקהילה והתושבים, המקומיים בלשונך, למאמץ הזה. לכן צריך לטפל בשלושת המוקדים האלה על-מנת ליצור שותפות כי השאלה מה יהיה אם יוסיפו למשטרה עוד עשרה או עשרים שוטרים. החמור מכל הוא שאלה שמתעסקים בתעשייה הזו מוכרים אישית בשמם וכולם יודעים הם. יש כאן אחד מעכו שלא יודע את השמות?
קריאה
כולם יודעים.
מוחמד ברכה
הבעיה השנייה היא שכל אלה שיושבים כאן
יודעים איפה פיזית נמצאות התחנות. לא צריך לגשש באפלה אלא הבעיה ידועה, המקומות ידועים, האנשים ידועים וצריך לעשות את החיבור הזה בין פתרון המצוקה, בין שיתוף הקהילה, בין הנושא של האכיפה של המשטרה ופרוייקטים לטווח ארוך של העירייה כדי לטפל בנושא.
עבאס זקור
אנחנו מודים ליושב-ראש על קיום הישיבה ולחבר
הכנסת דהאמשה על שהעלה את הנושא הזה.
כולנו שהגענו מעכו, יהודים וערבים, אוהבים את העיר וכואב לנו לתאר את העיר כעיר שחורה או עיר של סמים, של עבריינות ושל רצח, אבל זה קיים. הנתונים שראינו, אני חושב שהם לא מדויקים. הנתונים שראינו כאן מתבססים על נתונים שמגיעים למשטרה באמצעות מתלוננים, אבל יותר לא מגיעים למשטרה מאשר אלה שכן מגיעים ומתלוננים. אם הגיע הזמן שפגעו במכונית של ממלא מקום ראש העיר וסגן ראש העיר זה מצב גרוע מאוד.
היו"ר דוד אזולאי
הייתה פגיעה גם במכוניות משטרה?
עבאס זקור
כן. פגעו במכונית של המשטרה ובמכוניות של
נציגי העירייה. הגענו למצב שאנשים בעכו פוחדים להתלונן במשטרה.
היו"ר דוד אזולאי
אם אין תלונה, מה אתה מצפה מהמשטרה
לעשות?
עבאס זקור
אנחנו רוצים לדעת למה אין תלונות ואני אומר
שזה קורה בגלל שמי שנדקר פוחד מהכנופיה שדקרה אותו ואין לו את הגנת המשטרה. הנרצח האחרון יוסף היה עד חשוב למשטרה כי הוא ידע מי רצח את כאיד זקור. המשטרה ידעה והזהירה את יוסף כי רוצים לרצוח גם אותו, אבל היא לא שמרה עליו. אם המשטרה יודעת שרוצים לרצוח אותו, איך הוא נרצח? כל אחד ידע שתוך מספר ימים יוסף יירצח והמשטרה הזהירה את המשפחה ואת יוסף שהולכים לרצוח אותו, ואם זה כך, למה היא לא שמרה עליו? איך הוא נרצח? הוא היה קלף חזק מאוד שיכול היה להביא את כל הכנופיה שרצחה את כאיד זקור והמשטרה ידעה זאת.

הגענו למצב שאני מהחלון רואה מישהו ששורף לי את המכונית אבל מפחד להגיע למשטרה להתלונן ולומר מי אותו אדם ששרף לי את המכונית. זה המצב אליו הגענו בעכו וזה מצב קשה מאוד.

אני לא מאשים את המשטרה כי למשטרה אין את הכוח לעמוד מול הכנופיה הזאת. כל תושב בעכו, אם הוא רוצה עזרה, חלק גדול מהתושבים פונים לאותה כנופיה כדי שתעזור להם ותשמור עליהם ולא פונים למשטרה. היום הגענו למצב שהכנופיה הזו מסתובבת במסעדות ובחנויות, וגובה דמי חסות כאשר היה מישהו בשוק בעיר העתיקה שלא רצה לשלם ושרפו לו את החנות לפני עשרה ימים. היום הם נכנסים לכל מסעדה ולכל מקום בדרישה לתשלום.
היו"ר דוד אזולאי
הנושא הזה הגיע למשטרה?
עבאס זקור
אני חושב שחלק התלונן אבל חלק פוחד.
אני גר בשכונה וביתי נמצא מעל בית קפה, עשרות פעמים התקשרתי בלילה למשטרה וביקשתי שיבואו לעזור לתושבי השכונה כי לא יכולים לישון, אבל המשטרה לא מגיעה. ביום השני, השוטר יורד לבעל בית הקפה ואומר לו שזקור התלונן עליו ובגלל זה רצו לשרוף לי את המכונית, מצאתי את בלון הגז מתחת למכונית שלי, וחתכו לי את הגלגלים שלוש-ארבע פעמים. המשטרה אמרה לבעל בית הקפה שזקור התלונן. אני הגעתי למשטרה, דיברתי אתם ודיברתי גם עם העירייה, עם ראש העיר ועם המנכ"ל, ומסתבר שיש בתי הקפה בעכו שאין להם רשיונות הפעלה ושם פועלות תחנות סמים שהמשטרה פוחדת לסגור אותן.
היו"ר דוד אזולאי
למעשה בתי הקפה משמשים כתחנות סמים.
עבאס זקור
נכון. בתי הקפה פועלים ללא רשיונות. המשטרה
והעירייה פוחדים לסגור את בית הקפה הזה.
לפני כמה חודשים, ברמדאן האחרון, נכנס לבית הקפה בן-אדם רעול פנים, קרא לשני בעלי בית הקפה וירה עליהם, והתיק נסגר. אפילו בעלי בית הקפה היו עבריינים, אבל יכול להיות שבשעה 8-7 בלילה ייכנסו לשוק אנשים ויירו בהם?

אני מבקש שיינתן יותר כוח למשטרה כדי שתושבי עכו ירגישו שהמשטרה חזקה וכדי שאני אוכל להגיע למשטרה להתלונן ללא פחד.
היו"ר דוד אזולאי
אם הדברים שאמרת נכונים, זה חמור מאוד.
כשאדם מגיש תלונה וחושפים אותו, משהו כאן לקוי וטעון בדיקה בתוך משטרת עכו.
קריאה
אני פניתי אישית לקצין המודיעין ואמרתי לו שיש
מסתור של סמים במקום מסוים והתושבים פוחדים בגלל שהילדים מסתובבים שם. הוא הבטיח לי אישית שהוא לא יחשוף את שמי, אבל הוא כן חשף אותי.
אריק ברמי
אני מברך את חברי הכנסת הערבים שהעלו את
הנושא הזה ואת חבר הכנסת אזולאי שהצליח להביא לכאן מכל הקצוות. אני חושב שהבעיה של עכו היא בעיה לאומית והיא לא יכולה להיפתר בתוך העיר.

אני עשיתי שתי פעולות כאשר אחת מהן הייתה הזמנת השר לביטחון פנים לעכו והוא הבטיח שתוך שבועיים עד שלושה הוא יגיע לשם יחד עם הממ"ז. ההצעה השנייה שלי הייתה שכפי שיש במשרד לאיכות הסביבה סיירת ירוקה, שהמשרד לביטחון פנים יאמץ כדוגמת זאת סיירת שתעסוק רק בתחום של סמים וגוף כזה ימוקם בעכו. התבקשתי על-ידי השר לדבר על הנושא הזה עם ראש-הממשלה ואני אעשה זאת היום או מחר כי זאת אחת הדרכים להתמודד עם העניין.

צריך לזכור שיש פה אליה וקוץ. אנחנו דנים במצב באמת לא נעים של סמים ולעומת זאת יש שיפור ניכר בכל מצב הפשיעה האחר שהוא לא סמים בעכו ואת זה אנחנו לא מבליטים. כולנו יודעים שעכו היא במצב לא טוב כבר כמה שנים וזה יכול לקבור את עכו עוד יותר. אם הסיפור הזה יוצא החוצה לרחבי מדינת ישראל, יגרום לעכו לבעיה כפולה. כל אלה שירצו להגיע בגלל ההטבות במס, בגלל רמה א' בתיירות, בגלל עדיפות א' בחינוך ובכל דבר, הם לא יגיעו וזה יגרום לנו לבעיה. מצב החינוך בעכו הוא לא גרוע והוא טוב, אי-אפשר להתעלם מכך שבעכו יש מה לראות ומה לעשות אבל אנחנו עכשיו אומרים אל תבואו לעכו כי עכו היא עיר של סמים, עכו היא עיר של רציחות, עכו היא עיר של פשיעה וטרור. אתם יודעים מה המשמעות שעכו היא עיר פשיעה וטרור? אני נולדתי בעכו, כמו שנולדו אחרים שיושבים כאן, אבל אם אני שומע דבר כזה, אני לא נותן למי שלידי לחשוב לבוא ולגור בעכו.

אני אומר, צריך להתמודד בכל הכוח עם הבעיה אבל צריך לעשות את העניין כמה שיותר באופן דיסקרטי. דרך אגב, כל הפעילות צריכה להיות דיסקרטית, גם פעילות משטרתית רגילה לא יכולה לבוא ברעש. צריך לעשות את הפעילות בצורה דיסקרטית, להביא את המודעות לידיעת כל חברי הכנסת, למנות צוות שיכלול את מגישי ההצעה עם עוד צוות מקצועי וללכת ולפתור את הבעיה אחת לאחת יחד עם השר לביטחון פנים. אני מעריך שהשר לביטחון פנים ייתן יד.

אני חושב שצריך להביא לעכו גוף משטרתי – אני לא יודע אם משמר הגבול או סיירת ירוקה – מישהו שיעסוק אך ורק בסמים בכפיפות למשטרת ישראל, גוף שלא יעשה שום פעילות שיטור אלא יפעל רק בנושא הסמים.

שני אנשים נרצחו ועצם הירצחם צריך להדליק נורה אדומה - ואני מתכוון לכאיד זקור וליוסף חליילה - כי שתי הרציחות האלה לא קשורות לכל הנושא של סחר בסמים. אם מדובר בשליטה בשוק הסמים, זה נושא שאנחנו צריכים למנוע אותו אבל אם נכנסו כאן שני אזרחים חפים מפשע, שאין להם קשר, שהם לא צד, אין להם תיקים פליליים, זה נושא שהמשטרה צריכה להתייחס אליו במלוא הכוח והעוצמה ולעסוק רק בזה כדי שכך אולי נוכל לתפוס את החוליה הזו שיש לה קשר לניסיון השריפה של שייח' זקור, החבלה בגלגלי מכוניתו של אדון לחיאני וכולי. זה קטע שאני הייתי אומר שהוא משלים איזושהי הסלמה בעכו וצריך להתייחס אליו.
ג'מל אדהם
אני לא אחזור על מה שנאמר מאחר שכל אחד
צדק בדבריו ובהצעותיו. אני קודם כל מברך את חבר הכנסת דהאמשה על היוזמה וטוב שעשה זאת כי לא נכון לשתוק ולומר שהכל בסדר בעכו כי המציאות היא לא כזו.

אני רוצה להתייחס לכמה נושאים שהעלה רוני עטיה בקשר למה שקורה בעיר העתיקה ולמה אין שיתוף פעולה. קודם כל, אני מברך את עבודת המשטרה שבאמת עושה עבודה קשה וטובה אבל היא לא מספיקה. אנחנו העלינו את נושא כוח האדם במשטרה כשביקר אצלנו השר לשעבר שלמה בן-עמי והוא הבטיח לתת לעכו עוד תקנים אבל נתן רק תקן אחד, שוטר קהילתי בעיר העתיקה והטרקטורון אתו מסתובבים, אבל הוא לא יכול להיכנס לסמטאות אלא הוא מסתובב מחוץ לסמטאות. הבעיה הרצינית היא בעיר העתיקה, שם יש מחסור בכוח אדם.

לגבי שיתוף התושבים. בקרב האוכלוסייה בעיר העתיקה יש תחושה שנוח לכולם שמוקד הסמים יישאר בעיר העתיקה ולא יעבור לעיר החדשה. אני לא יודע אם התחושה נכונה או לא, אבל זו הרגשת התושבים שהמשטרה לא עושה די מאמצים כדי להוציא את מוקד הסמים מהעיר העתיקה. כפי שאמר חבר הכנסת מוחמד ברכה, יודעים היכן נמצאות התחנות, אבל אף אחד לא מטפל בנושא. המשטרה טוענת שהתושבים לא נותנים לה לצפות על המקום, אבל אם אני לא מרגיש שיש לי ביטחון ואף אחד לא מגן עליי, מה עוד שאני גם פוחד על ילדיי, שאני עוד אתן את ביתי ממנו ייצפו על סוחרי הסמים כשהם כבר אחרי יום ידעו שאני נתתי את הבית שלי למשטרה לתצפית?

אני אומר שהבעיה שנוצרה בעכו היא לא תוצאה של שנה ושנתיים אלא מדובר בפער החברתי בין המגזר החברתי לבין המגזר היהודי בעיר עכו, דבר שעזר הרבה למצוקה בה אנו נתונים היום. המצוקה עכשיו עוברת גם למגזר היהודי. כשיש פער בין שני המגזרים, המגזר היהודי לא יישאר רגוע כי בסחר בסמים יש דו-קיום בין יהודים וערבים. הקיפוח של המגזר הערבי שנמשך חמישים שנה הביא למצב הזה ולדאבוני גם עכשיו – ואני חבר הנהלה בעיריית עכו – אנחנו אשמים בנושאים מסוימים כי צריך להקציב תקציבים מיוחדים לנושא הזה אבל הבעיה שיש לנו גירעון בתקציב. לדעתי צריך לתת תקציבים והממשלה צריכה לטפל בגירעונות שנוצרים בגין המלחמה בסמים.

היה לנו מתאם סמים אבל הוא לא עשה כלום כי קודם כל הוא לא היה מתאים ולא היו לו הכישורים שדרשה הרשות למלחמה בסמים, ובנוסף לכך לא היה לו תקציב. יש לו משרד, יש לו טלפון ופקס, אבל אין לו תקציב.
אורי אסטליין
אתם צריכים לתת לו חמישים אחוז מהתקציב.
ג'מל אדהם
אנחנו נותנים לו חמישים אחוז מהמשכורת אבל
לא חמישים אחוז מהוצאות עבור הפעולות השונות. הרשות למלחמה בסמים רוצה שקל מול שקל, ואם אנחנו לא נותנים שקל, גם הם לא נותנים שקל. העירייה צריכה לתת תקציב מול התקציב של הרשות למלחמה בסמים וכאן יש לנו בעיה כי הממשלה צריכה לתת טיפול נקודתי בעיר ולהבין שיש לנו מצב קשה גם בעירייה שיש לה גירעון של כמה מיליוני שקלים שנוצר לא במשך שנה ושנתיים אלא הצטבר במשך כמה השנים.

יש עוד נושא חשוב שלדעתי המשטרה צריכה לטפל בו. רואים צעיר בן 21 שלפני שנה לא היו לו עשרה שקלים ביד ועכשיו בתוך שנה הוא נוהג ברכב מרצדס. המשטרה טוענת שהרכב לא רשום על שמו אלא על שם אשתו, אבל מהיכן הביאה אשתו את הכסף? היה מקרה שהודיעו על מקרה כזה לפקיד השומה, אבל תוך עשרה ימים אותו סוחר סמים כבר ידע מי הודיע עליו ואיים עליו.

המשטרה עושה את עבודתה אבל חסר לה כוח אדם.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודיע שועדת הפנים תשתדל בעניין הזה.
ג'מל אדהם
לדעתי בתי הקפה הם המוקד הראשון לנושא
הסמים והצרכנים בדרך כלל נמצאים בתוכם. כאן צריך לטפל דרך העירייה בשיתוף פעולה עם המשטרה. פקח עירייה לבדו לא יכול לסגור בית קפה אלא לתת מקסימום דוח כספי שאותו אדם ישלם כי ממילא אין לו בעיה כספית. כאן צריך לפעול דרך חוק עזר עירוני. הבנתי שיש חוק עזר, אבל צריך שיתוף פעולה עם המשטרה כאשר פקח של העירייה ושוטר מוציאים צו סגירה אם אין רשיון עסק.
היו"ר דוד אזולאי
זה מחייב שיתוף פעולה של הרשות המקומית יחד
עם המשטרה אם אין שיתוף פעולה, אי-אפשר לעשות כלום. אני בטוח שאם ייפנו למשטרה, היא תהיה מוכנה להקצות כוח אדם, אבל השאלה אם העירייה פונה.
ג'מל אדהם
אני יודע שהתקיימה ישיבה של מנכ"ל העירייה
יחד עם רוני עטיה ואני חושב שהם הגיעו להסכמה.
מוחמד כנען
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להתייחס לדבריו של
שייח' עבאס זקור שכשלעצמם הם דברים חמורים מאוד ומדברים בעד עצמם. כל מה שנאמר כאן, אלה דברים חשובים מאוד אבל כל זמן שלא עושים שום דבר, הכל יישאר על הנייר. שייח' זקור הצביע על המחלה בה שרויה עכו.

לדעתי לבוא ולומר שהמשטרה עושה או עשתה, אני בא להאשים את המשטרה כי לדעתי המשטרה לא עשתה מספיק בנושא הזה. היא ידעה שיוסף חליילה מאוים ולא נתנה לו שמירה מיוחדת על-מנת לתפוס את הרוצחים שרצחו את כאיד זקור. לדעתי כאן היה מחדל וכשל של המשטרה. הייתי מחמיר ואומר המשטרה אשמה ברציחתו של יוסף וכאיד. לא שהיא רצחה, אבל הייתה יכולה למנוע את רציחתם. השאלה שנשאלת היא למה לא פוענח אף רצח מהרציחות שהיו בעכו. למשטרה אין כוח? אין לה יכולת לפענח את הרציחות האלו?

אמר חבר מועצת העיר דבר נכון מאוד. צריך למנות גוף מיוחד מטעם המשטרה והעירייה, גוף שלא יעסוק בשום דבר אחר אלא בסמים ויטפל בנגע הקשה הזה. אדוני היושב-ראש, צריך לדאוג שתושבי עכו יישארו שם ויבואו גם תושבים חדשים, אבל המצב של הסמים והפשיעה בתוך עכו לא תגרום לכך. עכו היא עיר יפה מאוד אבל צריך לשווק אותה ועל-מנת לשווק אותה ולתחזק אותה כמו שצריך ולשמור עליה, היא צריכה תקציב. עם כל הכבוד לרשות למלחמה בסמים, התקציב הוא תקציב נקודתי והוא מעבר ליכולת של עיריית עכו.

אני פונה ליושב-ראש ועדת הפנים שבסיכום הישיבה היום ובהמשכו יוחלט שנדאג לכך שיהיה תקציב מיוחד שהוא מעבר ליכולת התקציבית של עיריית עכו כי כולם יודעים מה מצב הרשויות המקומיות היום בארץ. העירייה צריכה לקבל תקציב מיוחד לטיפול בבעיית הסמים הקשה מאוד בעיר עכו. הוזכרה כאן לוד ואני חושב שבקטע הזה המצב היום הוא לא פחות גרוע מהמצב בלוד.

אדוני היושב-ראש, אני מבקש שבסיכום הישיבה תתייחס לבעיה שהעלה שייח' עבאס זקור אותה שמעתי אישית שמכמה אנשים שפוחדים להתלונן. הם רואים ושומעים, אבל פוחדים להתלונן, כי הם פוחדים שמחר יהרגו אותם.

המשטרה עשתה ועושה ואני יודע שעבודת משטרת עכו היא קשה מאוד, אבל אני חושב שהמשרד לביטחון פנים צריך להוסיף תקנים כי תוספת תקנים מיוחדת לנושא הזה תוכל לעזור והיא חשובה מאוד.

לישיבה שאנחנו מקיימים היום צריכות להיות תוצאות חיוביות לאיכות החיים בעכו, לרגיעה הנפשית של תושביה, יהודים וערבים כאחד. הטרקטור אכן לא נכנס לסמטאות של עכו אבל אני חושב שאם אכן יוקם הגוף שיורכב מהמשטרה ומהעירייה, הוא יטפל בנושא בצורה סמויה וגלויה ואז נוכל להגיע תוך תקופה לא ארוכה לתוצאות חיוביות.
רוני עטיה
הופנתה כאן אצבע מאשימה כלפי המשטרה כאילו
היא הייתה מעורבת בקטע הזה של אותו אדם שהיה עד לרציחה הקודמת והיא לא עשתה שום דבר. במדינת ישראל אדם שהוא לא בחזקת חשוד או עד שטעון הגנה, אין שום אפשרות לגוף כמו המשטרה לומר לו שהיא שומרת עליו. חופש הפרט והיכולת שלו ללכת לאן שהוא רוצה מגבילה את המשטרה. אי-אפשר להצביע על המשטרה ולומר שהיא אשמה ברציחתו.
קריאה
המשטרה יכולה לחקור.
רוני עטיה
אני חושב שכדאי שקודם תלמד את החוקים.
קריאה
תלמד אתה קודם את החוקים. כשרוצים לעצור,
עוצרים.
היו"ר דוד אזולאי
המשטרה עם כל הרצון שלה לעצור, לא תמיד היא
יכולה לעצור כי יש כללים בעניין הזה ויש לה את המגבלות שלה.
ישראל בן-עזרא
אני יושב כאן ברגשות מעורבים. מצד אחד אני
שמח כי מזל שיש ערבים בעיר העתיקה כי אולי הפעם סוף סוף יטפלו בדברים האלה. מצד שני, כשאתה רואה את כובד הבעיה וחריפותה, הבעיה כל כך חמורה וחריפה וכל מה שאנחנו שומעים כאן, גם זה רק חלקי. זה לא משקף למשל את אותה נערה צעירה שלא רק מתמסרת לסמים אלא נותנת את גופה בתמורה לסמים. ההורים לא רק שלא יודעים על זה שהיא מכורה לסמים אלא הם בכלל לא יודעים שבבית יש להם ילדה שהיא פרוצה. הבעיה היא איומה.

לי יש אהדה למשטרה שיוצאת מגדרה לעשות דברים, אבל זה יהיה תמים לומר שהדברים הם בסדר והכל נעשה. לי יש בין היתר חברה לבניין וזכיתי להיות חצי שנה מדי פעם בלילות בעיר העתיקה והייתי המום ממה שראיתי שם. אני מתגורר בעכו מאז 1949 והייתי המום לגלות מה קורה בשעות הקטנות של הלילה, ושהינו שם עד 5:00 לפנות בוקר. בעיר העתיקה יש חומות אבל אין חיץ והבנות שבאות לשם הן יהודיות שאנחנו מכירים אותן ובתי-הספר שמוכים בסמים נמצאים מחוץ לחומות.

בניו-יורק תמיד אמרו שעושים ועושים ואכן עשו עד שבא ראש עיר משוגע והחליט שהוא עושה ניקיון ורק אז המצב השתנה. אם מתייחסים לארצות-הברית, כדאי לקחת דוגמה נוספת בעניינו של אל קפונה. המשטרה לא הצליחה לתפוס אותו בעניינים השוטפים הרגילים של הוכחות ומשפטים אבל מס הכנסה תפס אותו. היום מסתובבים בחורים בני 24 עם מכונית שעולה מאות אלפי שקלים ואנחנו רואים אותם ומכירים אותם. כבר שאל אותי חבר מועצה ערבי צעיר איך יהיה לו חשק לעבוד בשביל 150 שקלים ליום. אנחנו רואים שמצד שני עומד ידידנו רוני עטיה עם מעט אנשים, עם חוקים תמימים שלא מתאימים למצב הקיים וראש העיר יושב כאן עם ששה עובדים סוציאלים, כך שגם אם הוא יקבל תקציב למתאם, מה יעשה המתאם? המצב הוא מגוחך והוא תמים. אנחנו צריכים לצאת מכאן בהחלטה שהדבר הזה לא נוגע לרשות המקומית כי זה גוף קטן בלי תקציב אלא לגופים הממשלתיים עם תקציבים ממשלתיים בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית.

יש כוונות להכניס משקיעים. אני עצמי ניסיתי להביא משקיעים מהארץ ומחו"ל אבל הם אמרו שחבל על הזמן ובעכו הם לא ישקיעו. אמרתי לראש העיר שמשקיעים לא יכניסו כסף בעיר העתיקה וגם לא ייבנו בית מלון כי לאן יצאו התיירים מבית המלון, לרחובות המזוהמים שאנחנו מכירים? עד שלא יהיה ניקיון, לא תהיה השקעה ולא תהיה תיירות פנים.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו מתמקדים בנושא מסוים ואני לא רוצה
להתפרס לנושאים נוספים.
ישראל בן-עזרא
אנחנו מדברים על ניקיון תרתי משמע.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא אתן שיוציאו דיבה רעה על העיר הזאת.
ישראל בן-עזרא
בדברי התכוונתי לומר שכדי שתהיה השקעה בעיר
העתיקה, חייבת להיות תשתית ואווירה מתאימה. מכאן צריכים לצאת עם החלטות אופרטיביות כשהדברים צריכים לכלול גם חקיקה, גם עבודה משטרתית כשכל המוסדות תחת כיפה אחת וכמה שיותר מהר.
היו"ר דוד אזולאי
יש כאן רשימה ארוכה של דוברים נוספים
שביקשו את רשות הדיבור. אין לי בעיה לתת את רשות הדיבור לכולם אלא שיש לנו כאן שתי מגבלות כאשר מגבלה אחת היא שבשעה 12:00 מתקיימות הצבעות במליאה וחברי הכנסת, עם כל הכבוד וההערכה לעיר עכו, לא יוכלו להמשיך לשבת כאן ויהיו חייבים לעלות למליאה. המגבלה השנייה היא שאנחנו אכן שמענו את הדברים והייתי רוצה שמפקד תחנת עכו יתייחס אליהם ואחריו נצטרך לסכם את הדיון.

כל מי שרוצה אני יכול לתת לו לדבר, אבל צריך לשקול זה מול זה.
הרצל ברכה
אני לא רוצה לדבר אלא להציע הצעות
בארבעה-חמישה סעיפים בלבד.
היו"ר דוד אזולאי
זה יבוא על-חשבון סיכום הישיבה. בהכירי אתך
כפעיל ציבור במשך שנים רבות למען העיר עכו אני אאפשר לך אבל תעשה זאת בתמצית בדקה אחת בלבד.
הרצל ברכה
לגבי עניין האיוש של תפקיד מתאם הסמים
מבחינת היועצים שיש בעירייה, אני חושב שעיר כמו עכו צריכה לפחות שלושה-ארבעה אנשים כאלה. מאיפה מביאים תקציבים, את האזרח בעיר זה לא מעניין.

שמעתי כאן את חברי הכנסת, שמעתי את כולם דנים ודשים אבל לא דיברתם בדבר החשוב ביותר שזה עניין הענישה. בתי-המשפט רחמנים בני רחמנים.
היו"ר דוד אזולאי
אתה רוצה שאני אומר לשופט מה לעשות? אם
היה שומע בקולנו הדברים היו נראים אחרת.
הרצל ברכה
צריך לחוקק חוק בכנסת שיקבע את עונשו של
סוחר סמים שנתפס בסחר בסמים. היום דינו של סוחר סמים בתאילנד הוא מוות אבל כאן בארץ הסוחר שיש לו עורך-דין טוב יוצא עם מאסר על תנאי.

לגבי הפחד שדובר בו כאן. צריך לחוקק חוק שמספיקה מסירת עדות בכתב של אותו מתלונן והוא לא יהיה חייב לעמוד בבית-המשפט ולהעיד.

כמו שאמר אדון ברכה, אני חושב שכדי לפתור את הבעיה של עכו צריך לקחת אותה כפרוייקט לאומי, להקים ועדת שרים עם נציגות נכבדת מהעיר עכו, לשמוע את הסוגיות והבעיות שהן כלליות ונוגעות בחינוך, סמים, דמי חסות, פיתוח, הגירה שלילית על כל המשתמע מכך. כמו שהקמת את ועדת השרים שדנה בהנחה של 15 אחוז מס הכנסה, אני מאמין שרק ועדת שרים תוכל לפתור את הבעיות של עכו.
רוני עטיה
הצגתי נתונים ואין טעם שאני אחזור עליהם, אבל
הועלו כמה נקודות שאני חייב להתייחס אליהן כמו מה שהעלה שייח' עבאס זקור. שייח' עבאס זקור אמר שהנתונים שאני הצגתי הם נתונים לא נכונים ולא מדויקים. רבותיי, אני חושב שהנתונים שאני הצגתי כאן הם נתונים פתוחים, אלה נתונים שכל אזרח יכול להיכנס לאינטרנט ולראות אותם, ואני מקווה שאף אחד – אולי חוץ משייח' עבאס זקור – לא חשב שמרחנו כאן איזה שהם נתונים כדי להציג תמונה לא נכונה.

אני אומר את הדברים ומצהיר שבשלוש השנים האחרונות בעכו רבתי יש ירידה גדולה מאוד בפשיעה. יש הרבה פחות מקרי שוד, יש הרבה פחות מקרי שוד מזוין, היו שני מקרי רצח ושני מקרי רצח זה שני מקרים קצת יותר מדיי אבל מישהו יודע שבחיפה למשל בינואר-פברואר היו 11 מקרי רצח? אני לא רוצה להשוות אותי לא לחיפה ולא לשום מקום אחר אבל אני אומר שעכו בנפח הפשיעה שלה היא תחנה בינונית ומטה בארץ ואלה דברים שניתן לבדוק אותם.

יש תופעת סמים בעכו ואני לא מנסה למרוח את זה והתופעה היא לא תופעה קלה. לא אני המצאתי אותה בקדנציה שלי, לא המציא אותה זה שהיה לפני בקדנציה אלא זו תופעה שמשתרשת אולי עשור ואפילו אולי יותר מכך.

אני רוצה לתת לכם דוגמה. אתמול הבאתי סוחר סמים מעכו העתיקה לבית-המשפט, סוחר סמים שלתחנה שלי לקח זמן לאסוף ראיות כנגדו על סחר בסמים. הוא בא בפני השופט ובית-המשפט שחרר אותו. אני מכבד את בית-המשפט ואני חלילה לא רוצה להעביר ביקורת על בית-המשפט שפועל משיקולים שלו. הסוחר הזה חוזר לעכו העתיקה ואני אצטרך שוב לעבוד לגביו.

תיקי שימוש הם תיקים שאם הם יגיעו לבית-המשפט, הם יכולים להגיע בעוד שנה או בעוד שנתיים ואני לא יודע איזה קנס האיש יקבל אבל הוא לא יפסיק להיות נרקומן, אבל איפה הטיפול האחר? למעגל הזה מצטרפים חדשים ואלה שאנחנו תופסים אותם חוזרים חזרה, גם סוחרי הסמים, גם המשתמשים בסמים, גם אלה שעושים את הצרות האלה בתוך עכו העתיקה.

אומר שייח' עבאס זקור שאין מתלוננים אבל בסמים אתה לא צריך מתלוננים כי בסמים אין מתלוננים אלא אלה עבירות חשיפה. זה מה שהמשטרה תופסת, זה מה שיש. מי שקונה נהנה, מי שמוכר נהנה ואין פה מתלוננים. הצגתי נתון של עשייה. אם אנחנו תופסים הכי הרבה סמים בארץ אחרי תחנת לוד, זה לא אומר שהמשטרה נמצאת בחיבוק ידיים אלא היא עובדת. אני רק אומר שזה הפך להיות תרבות של סמים. אני הרי מכניס את האבא לכלא, אז אשתו פותחת את התחנה, אני מכניס את אשתו, אז הילד פותח את התחנה, אז איפה הרשויות? איפה הגמילה? אני יכול להמשיך ולעבוד בתוך המעגל הזה אין סוף.

לכן אני אומר שבתחום הזה אם יהיו עוד שוטרים, יעבדו עוד שוטרים. גם אני מסכים שששה שוטרים בעכו העתיקה לא מספיק. אם היו לי עשרים שוטרים, גם בשעה 4:00 לפנות בוקר היו רואים את השוטרים שם.

לגבי חבר הכנסת כנען ששאל לגבי הרציחות האחרונות. אני אומר בפירוש שמכניסים לנו לעכו רציחות שלא היו בעכו. איסמעיל זקור לא נרצח בעכו. בשנה האחרונה מאז הוא יצא מהכלא, הוא לא גר בעכו וגם נדי מנטקלי לא גר בעכו אלא הם פעלו באום אל פאחם, הם פעלו בפרדס אבו סייד, הם פעלו ביפו, הם פעלו במקומות נוספים והם נרצחו על רקע של סמים. התיקים לא מטופלים בגליל ולא מטופלים בעכו אלא התיקים הם תיקים של עמקים ושרון.

עם כאב אני לא יכול להתמודד אבל אני אומר לך שאנחנו עושים המון גם לגבי הרצח של הבן. לא כרגע המקום להציג מה אנחנו עושים ואני לא יכול להציג כאן ראיות. כשאני ארצה לעצור את החשודים, אני אעצור אותם אחרי שהראיות יבשילו.
עבאס זקור
אתם יודעים מי הרג אותם.
רוני עטיה
אנחנו נמצאים במדינה שכשאתה צריך להביא
מישהו ולהאשים אותו, אתה צריך להביא אותו על-סמך ראיות. תביא כזה דבר לבית-משפט, למחרת הוא הולך הביתה.
קריאה
הדברים שלך נשמעים נכונים, אבל תשים לב
שאנשים פוחדים להתלונן.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבין ללבך ואני מבין את הכאב והצער, אבל
האם אתם המשפחה, כחברים, כידידים דאגתם להביא את כל המידע למשטרת ישראל?
עבאס זקור
כן.
היו"ר דוד אזולאי
שלא יהיה לך שום ספק כי גם המשטרה מעונינת
לא פחות ממך לאתר את הרוצחים כי בסופו של דבר הבעיה היא לא רק של העיר אלא גם של המשטרה. כשרוצחים מסתובבים בעיר או בסביבה הם מהווים סיכון ואיום על כולנו. אני מאמין שהמשטרה עושה ככל יכולתה כדי לאתר את אותם פושעים. אם יש לכם מידע, אדרבא, תעבירו אותו למשטרה.
רוני עטיה
הבאתי נתון של 64 אחוז גילוי במשטרת עכו. אני
אומר לכם עוד פעם שהממוצע הארצי של תיקים גלויים בארץ עומד על בין עשרים לשלושים. זה אומר שעוד אנשים נכנסו לכלא, זה אומר שעוד תיקים גלויים. לא הכל מאה אחוז, אף פעם לא נגיע למצב של מאה אחוז. גם הפשיעה וגם האלימות בעכו הם לא כהווייתה. טוב שקיימנו את הדיון הזה ואני אשמח כמובן לקבל עוד שוטרים כדי לעשות עבודה. אני רק אומר שלבד לא ננצח במלחמה הזאת.
היו"ר דוד אזולאי
לפני שניגש לסיכום הדיון אני רוצה להודות
למפקד משטרת עכו, לראש העיר, לחברי מועצת העיר ולכל האורחים שהגיעו לכאן כי אני יודע שבאמת לא קל להגיע מהצפון לכאן בשעה כל כך מוקדמת ואני מאוד מעריך את הגעתכם. אני חושב שהפעילים הציבוריים בכל עיר ועיר הם הכוח המניע והמנוף לכל עיר ועיר כי אם יש אנשים שמוכנים למסור את עצמם למען העיר, זה חלק מהצלחת העיר. אני אומר לאנשים כאן שאסור להתייאש וכולנו צריכים להמשיך בפעילות, יהודים וערבים כאחד, כי בכוחנו לשנות את המצב.

אני רוצה להודות לחבר הכנסת דהאמשה שישב כאן מתחילת הדיון ועד סופו ולשאר חברי הכנסת שהשתתפו כאן. אני מבטיחכם נאמנה שהדברים יבואו לידי ביטוי גם בסיכום הדיון שלנו כי לא נסתפק בדיון אחד. אם מנעתי מחברים את רשות הדיבור, אני מתנצל על כך. אם היו נושאים שעלו כאן ולא אפשרתי להמשיך ולהתייחס אליהם בהרחבה, זה מסיבה אחת פשוטה.

יושב כאן נציג המשטרה ויושב כאן נציג הרשות למלחמה בסמים. בנושא תעסוקה ובנושא תקציב נוכל לקיים דיונים נוספים עם המשרדים הנוגעים בדבר, וגם אתכם נזמין לדיון הזה. תאמינו לי שלא נעשה הנחות גם לממשלה שאנחנו חברים בה בקואליציה.

ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון.

1. הוועדה רשמה לפניה את דברי פרנסי העיר בכל הקשור למצב הפשיעה והמלחמה והשימוש בסמים בעכו.

2. הוועדה פונה למשטרה לפעול ביתר שאת למען ביטחונם האישי של תושבי העיר.

3. הוועדה מחזקת את ידי משטרת עכו, בראשה את מפקד התחנה סנ"צ רוני עטיה, על פעילותה המבורכת למען הורדת הפשיעה והמלחמה בסמים בעכו. מדוח מפקד משטרת עכו התקבלו הנתונים על ירידה כללית ברמת הפשיעה אך יש צורך ביותר אכיפה יסודית של המשטרה.

4. הוועדה פונה לשר לביטחון פנים להקצות יותר כוח אדם למלחמה בסמים בעכו.

5. הוועדה פונה לעירייה לאייש את תפקיד מתאם עירוני למלחמה בסמים על-מנת לסייע במיגור תופעת השימוש והסחר בסמים בעכו.

6. הוועדה פונה לשר לביטחון פנים להגדיר את תחנת עכו כתחנת פרטו (הגדרה משטרתית על-מנת להוסיף יותר תקנים לתחנה).

7. הוועדה פונה לשר לביטחון פנים לפתוח תחנה נוספת לשיטור קהילתי בנוסף לתחנה הקיימת.

8. הוועדה תמשיך ותעקוב אחר יישום החלטות הוועדה ותקיים דיון במכלול הנושאים הקשורים לעכו בהשתתפות כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.

9. הוועדה דורשת מעיריית עכו ומהמשטרה לפעול כנגד בעלי עסקים הפועלים ללא רשיון המשמשים כתחנות סמים.

10. הוועדה תפנה לשר העבודה והרווחה להגדיל תקנים למען המלחמה בסמים בעכו.
קריאה
לדעתי צריך להתייחס למצוקות החברתיות
שמחייבות תוכנית אב והשתתפות של גורמים ממשלתיים ומוניציפאליים.
היו"ר דוד אזולאי
כאמור, אני אקיים דיון והנוגעים בדבר יבואו
לכאן כדי שנשמע אותם.
רבותיי, אני מודה לכולם ומאחל לכם חג פסח כשר ושמח.









הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים