ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/12/2000

מצבן החמור של המועצות בענה ומג'ד אלכרום.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/2559



2
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
18.12.2000

פרוטוקולים/ועדת הפנים/2559
ירושלים, י"ד בטבת, תשס"א
9 בינואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 191
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, כ"א בכסלו התשס"א (18 בדצמבר 2000), שעה 14:30
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי-היו"ר
מוחמד ברכה
עזמי בשארה
תמר גוז'נסקי
אחמד טיבי
מוחמד כנעאן
עיסאם מחו'ל
מוזמנים
ששי דקל רפרנט, משרד הפנים
אופיר לוי עוזר שר הפנים
לילי פיינטוק משרד הפנים
יחזקאל לביא משרד הפנים
שי וינר אגף תקציבים, משרד האוצר
עמית לנג אגף תקציבים, משרד האוצר
עלי חסארמה ראש מועצת בענה
אחמד בדראן סגן ראש המועצה
עריאן מחמוד בענה
עאבד סמיה מזכירת ראש מועצה
בדראן רשיד מבקר פנים, בענה
בכרי מוחמד מהנדס המועצה
בכרי סמירה עובדת מועצה מקומית בענה
עאבד כמאל תושב בענה
חסארמה מוסטפא בענה
חאזן חליל בענה
מוחמד חליל מנהל בית ספר מקיף, בענה
חאלד כנעאן סגן ראש המועצה מג'ד אל כרום
מייסרה ג'אבר
חליל עווד
סעיד חסן
חליל חאלד בענה
תיתי אחמד בענה
גדי איזנרייך משרד הפנים
עבאס תית
סנאא חמוד מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל
ג'אק לארדו חשב מלווה למועצה מקומית בענה
בנימין גונן חבר הנהגת ההסתדרות
סואעד זכייה יו"ר ועד העובדים
מוחמד כנעאן ראש המועצה המקומית מג'ד אלכרום
מוחמד עלי, עו"ד יועץ משפטי, בענה
חליל נאסר
שלום בן-אבי הסתדרות הפקידים
ישראל שפיצר מנהל אגף כח אדם ושכר ברשויות המקומיות
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפעת שפרכר

נושא: מצבן החמור של המועצות בענה ומג'ד אלכרום.

















































מצבן החמור של המועצות בענה ומג'ד אלכרום
היו"ר דוד אזולאי
נתבקשתי, על פי בקשתו של חבר הכנסת מוחמד כנעאן, לקיים דיון בעניין מצבן החמור של המועצות בענה ומג'ד אלכרום. אני מכיר את שני היישובים ואת הבעיות שלהם. אנחנו נשמע את כל הגורמים על-מנת לראות איך אנחנו יכולים לפתור את הבעיה. בבענה 14 חודשים לא מקבלים שכר, ובמג'ד אלכרום 7 חודשים.
מוחמד כנעאן
אדוני היושב-ראש, אני מודה לך על כך שאתה מקיים דיון. הנושא עלה לסדר היום בגלל המצוקה הקשה של המועצה המקומית בענה והמועצה המקומית מג'ד אלכרום. המועצה המקומית בענה שרויה בגרעון מצטבר. ישבתי עם הנהלות שתי המועצות והשתתפתי בשתי הפגנות של העובדים על יד משרד הפנים לפני כמה חודשים. משרד הפנים, גם בזמן של השר שרנסקי, הבטיח לעובדים שהוא יפתור את הבעיה. אנחנו כאן דנים בשתי בעיות של המועצה: א. הגרעון של המועצה ב. הבעיה של העובדים שלא קיבלו 14 חודשים משכורות. אין עוד מקרה במדינת ישראל שעובדים לא מקבלים 14 חודשים משכורת, מה עוד שאנחנו נמצאים עכשיו לקראת החגים. המצב הולך ומחמיר. מי שמבקר היום בשני היישובים ונפגש עם העובדים, פשוט מרחם עליהם. אני פונה לוועדה לקבל החלטה או המלצה לעזור לעובדים המסכנים שלא אשמים במצב הזה. הגרעון לא מהיום. איך מורה יכול ללמד כשהוא לא מקבל משכורת? איך עובד יכול לשרת אוכלוסייה כשהוא לא מקבל משכורת בסוף החודש? שתי המועצות נמצאות בשביתה מתמשכת. הגרעון של בענה עד 31 בדצמבר 1998 היה 28 מיליון 234 אלף שקל. לא ראש המועצה הנוכחי אשם במה שקרה. זה דבר שנמשך 10 או 15 שנים. היום באים וממנים ועדת חקירה. את מה היא תחקור? למה רק עכשיו הוועדה מונתה? ביקשנו כדי לפתור את הבעיה של בענה למנות נאמן, כמו שנעשה בעיריית טייבה. היה חשב מלווה שלפני כחודש, חודשיים פוטר.
יחזקאל לביא
יש בעיה חוקית עם זה.
מוחמד כנעאן
בעיה חוקית אפשר לפתור. היה כבר מקרה שמונה נאמן. צריך לפתור דבר ראשון את בעיית המשכורות, כי זאת הבעיה הכי בוערת. סוכם עם משרד הפנים שיתן הלוואה בסך 2 מיליון שקל. משרד הפנים לא עמד בזה. בשנת 2000 משרד הפנים היה אמור לתת 4 מיליון שקל, אבל גם את זה הוא לא נתן. המצב היום הוא שאם משרד הפנים מעביר כספים, הכספים מעוקלים ולא מגיעים לעובדים. אנחנו חייבים למצוא דרך משפטית שתאפשר לכספים לעבור ממשרד הפנים לחשבון נפרד. גם הכספים שהועברו ממשרד החינוך עוקלו. אושר חוק בוועדה המשותפת. החוק אושר על מנת להבטיח שכספי החינוך יהיו מיועדים אך ורק לענייני חינוך. בית ספר תיכון בענה ומערכת החינוך בבענה לא קיבלו את הכסף, כי הכסף עוקל. חודש אחד הם קיבלו ואחר כך הכסף עוקל. עם כל הכבוד לשר חיים רמון, אני לא השתכנעתי מהדברים שלו לא במליאה ולא כשדיברתי איתו. משרד הפנים יכול לפתור את הבעיה. הוא חייב למצוא את הדרך המשפטית לשלם לעובדים, כדי שלפחות העובדים יוכלו לחגוג את החגים בכבוד.

ישנה גם בעיה של מועצה מקומית מג'ד אלכרום. הבעיה במג'ד אלכרום לא נוגעת למשרד הפנים. כתוצאה מהעברת הכביש עכו-צפת ושינוי התוואי ממג'ד אלכרום החוצה, המועצה המקומית נתבקשה לשלם 15 אלף דולר פיצויים עבור כל דונם. עלה לה כ14 מיליון דולר. המועצה המקומית לא יכולה לשאת בנטל הזה. מי שיכול לשאת בנטל הזה זאת המדינה. מדובר על עורק ראשי במדינת ישראל. לא יתכן שמועצה מקומית מג'ד אלכרום תישא בנטל כה כבד. הסכום שהיא השקיעה היה 50% מתקציבה. במג'ד אלכרום לא קיבלו משכורות כבר 7 חודשים. משרד הפנים הסכים לתת 3 מיליון שקל בתנאי שבנק אוצר השילטון המקומי יתן הלוואה לטווח ארוך. ראש המועצה אומר שאם יתנו לו 10 מיליון הוא כבר ימצא את היתר, אבל לפחות שיקבל חלק מהסכום שהוא השקיע על מנת להציל חיי בני אדם. לפי מיטב הבנתי וידיעתי, המדינה צריכה לשאת בנטל הזה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מביע את מחאתי על כך שרות יוסף לא הגיעה. סיכמנו עם מנכ"ל משרד הפנים שיופיע, אבל גם הוא לא הגיע. אני רואה את זה בחומרה רבה.
מוחמד עלי
הבעיה ידועה. אם מדברים ביישובים אחרים על פיתוח, אנחנו לצערנו במועצה מקומית בענה נאלצים לדבר על כך ש"מקורות" לא תפסיק את המים בחודש הרמאדן. המצב הוא מצב שלא יתכן במדינה מתוקנת. לא יתכן שבגלל חוב, חברת מים תפסיק את השירותים. לא צריך להכביר במילים על המצוקה האמיתית שבה נמצאים האנשים. מדובר בעובדים שלא קיבלו שכר במשך 14 חודשים, 18 חודשים. הסיבה החוקית שהולידה את העניין הזה זה העיקולים בעשרות מיליוני שקלים שמוטלים על חשבון המועצה.
היו"ר דוד אזולאי
למה לא שילמו לספקים?
מוחמד עלי
חלק מהספקים הטילו עיקולים על המועצה. חלק מהעניין זה אי העברת תקציבים על ידי רשויות המדינה.
תמר גוז'נסקי
כמה חייבים לכם?
נסר חליל
משרד הפנים חייב לנו כ-5 מיליון שקל.
עלי חסארמה
לפי תוכנית ההבראה משרד הפנים חייב לנו 14 מיליון שקל.
מוחמד עלי
יש בעיה כוללת לכל המועצות הערביות בגלל חוסר תקציבים. בחודש יולי נחקק חוק שמבטיח את העברת הכספים המיועדים למערכת החינוך באופן ישיר, וזאת כדי לא לאפשר לנושים לעקל את אותם כספים. במסגרת החוק הזה נחקק סעיף שמרוקן את כל החוק מתוכן. הסעיף הזה אומר שהחוק לא יחול על כל התחייבות או על כל חוב שנבע מהתקשרות. החוק הזה נחקק ביולי השנה. אני קורא לוועדה הנכבדה ולחברי הכנסת הנכבדים להביא הצעת חוק דחופה כדי לאפשר תיקון החוק הזה באופן ספציפי. יש תיקון בפקודת המועצות המקומיות שנעשה השנה. בפקודת המועצות המקומיות יש אפשרות למנות למועצה המקומית נאמן. הדבר הזה נעשה בעיריית טייבה.
שלום בן-אבי
בטייבה היתה פשיטת רגל. אתה מציע את זה כדי שהעובדים לא יקבלו שום דבר? בטייבה העובדים הפסידו 50 מיליון שקל.
תמר גוז'נסקי
עירייה לא פושטת רגל.
מוחמד עלי
יש אפשרות למנות נאמן שבאמצעותו אפשר יהיה להעביר את הכסף. אנחנו מדברים על הסדר נושים, לא על פשיטת רגל. מועצה מקומית לא יכולה לפשוט רגל. היתה פנייה לשר המשפטים. שר המשפטים אמור היה להתייעץ עם שר הפנים. עד עכשיו, למרות כל הפניות, לא נתקבלה שום תשובה. אנחנו מבקשים שימנו נאמן על-מנת שהאנשים האלה שלא קיבלו את השכר יקבלו את השכר. למועצה המקומית מונה חשב מלווה, ולכן אין חשש שהכספים ילכו למקום אחר. יש חשב מלווה שאמור לפקח על פעילות המועצה. אני מאמין שהוא יעשה את תפקידו נאמנה והוא יעביר את הכספים לייעוד שלהם.
עיסאם מחו'ל
יש את הבעיה של המועצה והחוב שהצטבר שצריך לטפל בו, ויש את הבעיה של המשכורות של העובדים. את שני הדברים האלה צריך להפריד. משכורות העובדים הן לא חלק מהוויכוח הזה. צריך להגיע להחלטה חד משמעית, שמשרד הפנים לוקח על עצמו את האחריות להעברת המשכורות לעובדים כבר השבוע. זאת השאלה המרכזית שצריך להכריע בה.
מוחמד כנעאן
אני רוצה להודות למשרד הפנים ולנציגים שלו, כי לדעתי הוא עשה את שלו לגבי מג'ד אלכרום. אני ביקשתי שיוזמנו נציגי מע"צ, כי אנחנו משלמים פיצויי כביש עוקף נכון להיום מעל ל-13 מיליון שקל, דבר שהמדינה היתה צריכה לשלם. משרד הפנים העמיד לנו הלוואות שאנחנו מחזירים. הוא עשה הכל כדי לפתור לנו הרבה בעיות. כנראה שזה לא מצליח, כי בנק אוצר השילטון המקומי מבקש 3 וחצי מיליון שקל כדי להעמיד לנו הלוואת שעה. בינתיים אנחנו ב-0 והוא לא מוכן להעביר את ההלוואה. אני בטוח שלמשרד הפנים יש את הכסף. הדברים האלה נעשו בשדרות, באופקים ובכל הכבישים העוקפים בגדה. המועצה דחתה את תשלום הפיצויים במשך 3 שנים. נאלצנו לשלם את זה על חשבון העובדים. העובדים לא קיבלו כבר 7 חודשים משכורות.
היו"ר דוד אזולאי
האם קיבלתם תקציב על הכביש העוקף?
ח'אלד כנעאן
קיבלתי 5 מיליון שקל הלוואה ממשרד הפנים, שאני מחזיר על חשבון היטלי השבחה עתידיים. לקחו לי את תקציב הפיתוח ל1998,1999 וקיבלתי עוד מיליון הלוואה מבנק האוצר. כל הגרעון אצלי הוא מימוני. זה על חשבון הלוואות, על חשבון ריביות, הלנות שכר והצמדות. זה כסף שאפשר לחסוך. על הכביש לא קיבלתי כלום.
היו"ר דוד אזולאי
מה שאתה אומר הוא שהמועצה שילמה את הכביש העוקף ואתם היום סופגים את הגרעונות.
ח'אלד כנעאן
בוודאי.
היו"ר דוד אזולאי
ומי שצריך להעביר את הכסף הזה זה מע"צ.
ח'אלד כנעאן
נכון. כל מה שהעביר משרד הפנים ב-5 החודשים האחרונים לקח דוד קפאח. הוא היה צריך לקחת 250 אלף, הוא לקח 6 מיליון. כשאני הולך לבנקים, לאוצר, אומרים לי לך תחפש את משרד הפנים. בסיכום עם המנכ"ל דובר על הלוואה אוצרית. את זה לא קיבלתי. אני מבקש שיתנו לי את ה-5 מיליון.
לילי פיינטוק
זה שאישרו למג'ד אלכרום הלוואה לטווח ארוך זה משהו שאנחנו עושים בכל דיון אם יש צורך. לא מדובר על אשראי תקציבי. היתה שנה אחת שהיה אשראי תקציבי לרשויות. בשנתיים האחרונות לא היה דבר כזה. כשאנחנו נותנים אישור לרשות, זה אומר שאנחנו מאשרים לרשות לקבל הלוואה. היא צריכה לגשת ולהשיג את ההלוואה. אנחנו לא שולחים אותה לבנק מסויים. נכון שרשות שהיא חלשה קשה לה להשיג הלוואה.
תמר גוז'נסקי
אם כתוב "תאושר הלוואה" והוא לא יכול לקבל את ההלוואה, אז זה סתם מילים.
לילי פיינטוק
לא. בדרך כלל רשות כן מצליחה להשיג הלוואה.
תמר גוז'נסקי
אבל אמרת שרשות חלשה לא יכולה לקבל הלוואה.
לילי פיינטוק
מג'ד אלכרום הציגה דוחות מאוזנים במהלך שנה שלמה, אם אני לא טועה.
ח'אלד כנעאן
את שנת 1999 גמרנו באיזון.
היו"ר דוד אזולאי
הם נתנו את האישור והוא היה יכול לקבל את ההלוואה, אבל ברגע שמע"צ לא העבירה לו את הכסף הוא היה בחובות והוא לא היה יכול לקבל הלוואה.
לילי פיינטוק
בענה היא מאוד בעייתית. בענה יושבת כרגע עם 27 מיליון שקל עיקולים.
היו"ר דוד אזולאי
מה המסגרת שלה?
לילי פיינטוק
יש לה מסגרת של 22 מיליון שקל ו30 מיליון גרעון נצבר.
יחזקאל לביא
ברגע שמגיע הכסף לאיזה שהוא חשבון של הרשות, הוא מיד מתעקל.
לילי פיינטוק
היתרות שקיימות במשרד הפנים, שאנחנו מחזיקים באישור הרשות כי היא ביקשה שלא נשחרר אותן, הן 3 מיליון 200 בתקציב השוטף, ו5 מיליון לכיסוי גרעונות. כרגע אין טעם לשחרר את הכסף כי הוא ייבלע בעיקולים.
היו"ר דוד אזולאי
כמה נדרש כדי לשלם את שכר העובדים?
אחמד בדראן
5 מיליון שקל.
יחזקאל לביא
כל סכום שייכנס לקופת הרשות המקומית יעוקל והעובדים לא יראו אותו. זאת גם היתה הסיבה מדוע גזבר הרשות וראש הרשות ביקשו ממשרד הפנים לא להעביר אליהם את ה-5 מיליון.
תמר גוז'נסקי
לאנשים אין מה לאכול. אנחנו לא יכולים לשלוח אותם לפתור בעיות משפטיות. אם בבית ספר שלומדים בו 500 תלמידים אין מים בשירותים, זה דבר חמור ביותר. את הילד שלך היית שולח לבית ספר שאין בו מים?
לילי פיינטוק
3 מיליון 200 זה כסף זמין.
היו"ר דוד אזולאי
הם יכולים לקבל אותו מחר בבוקר?
לילי פיינטוק
כן.
היו"ר דוד אזולאי
ואז נשאר להם איזה שהוא סכום כדי לפתור את בעיית החוב.
לילי פיינטוק
אבל זה לא כל כך פשוט, כי הם צריכים להגיע להסדרים.
שי וינר
כל הכלים הקונבנציונליים שקיימים בממשלה קיימים במשרד הפנים, ומשרד הפנים יחד איתנו ניסה לפעול. הכלים הרגילים לא מספיקים לפתור את הבעיה של בענה, כי הבעיה הרבה יותר סבוכה. לדעתי, יש פתרון אחד לבענה, וזה הפתרון שהציג פה היועץ המשפטי של בענה – הסדר נושים. בחוק ההסדרים האחרון הכנסת שינתה את פקודת העיריות והחילה את סעיף 233 לחוק החברות על רשויות מקומיות. רשות מקומית לא יכולה לפשוט רגל. הסדר נושים מאפשר לעשות הפרדה בין העבר להווה, שההווה זה מתן שירותים ותשלום משכורות, והעבר מאפשר להפעיל את הרשות. הדבר הזה נעשה בטייבה. אני עקבתי אחרי התהליך בטייבה. כשאני מסתכל על זה היום, זה נראה לי הפתרון היחיד האפשרי. יכול להיות שאני טועה קצת במספרים, אבל טייבה עמדה במספרים של חוב ועיקולים למעלה מ400 מיליון שקל, כאשר בסופו של דבר היא הגיעה להסדר תחת בית המשפט ותחת נאמן שמינה בית המשפט. העובדים לא איבדו את משכורתם. רוב הוויתור של העובדים היה על הלנות שכר. זאת היתה הדרך היחידה שאפשר היה לשלם לעובדים את המשכורות.
היו"ר דוד אזולאי
האם אתה אומר לי לאמץ את מה שהיה בטייבה לגבי בענה?
שי וינר
העובדים ויתרו שם בעיקר על הלנות שכר. הנושים האחרים ויתרו על יותר. הם ויתרו על 70% מהחוב. גם היום יש שם הפרדה בין העבר לשוטף.
היו"ר דוד אזולאי
שי, תוך כמה זמן אפשר להגיע להסדר הזה?
שי וינר
בית משפט בדרך כלל נותן 9 חודשים להגיע להסדר. הפתרון לא צריך לחכות לסוף ההסדר. בית משפט נותן הקפאה. מהרגע שהוא נותן הקפאה, אפשר להזרים את ה-3 מיליון או את ה-5 מיליון לדברים בסיסיים. לעניות דעתי, זה הפתרון היחידי בבענה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מניח שמשרד הפנים מכיר את הרעיון שהועלה פה.
יחזקאל לביא
למועצה מונתה ועדת חקירה. היא בודקת את תפקוד המועצה. ברגע שיש כזו סיטואציה, בתי משפט בהסדרי נושים הולכים ומושכים את ההסדר לתקופה הרבה יותר ארוכה ממה ששי הזכיר כרגע, כאשר החשש הוא שהעובדים יהיו בדרגה אחרונה מבחינת קבלת הכספים שלהם. זה חשש שקיים. אם נלך להסדר נושים, אנחנו עלולים להתקל בבעיה הזאת.
שי וינר
תראה מה קרה בטייבה.
יחזקאל לביא
בטייבה המצב היה הרבה יותר טוב.
שלום בן-אבי
אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, על המאמץ שעשית רק לפני שבוע כשדאגת שוועדת הפנים ווועדת הכספים יתכנסו בנושא דומה וימצאו פתרון. אני מבקש ממך שאת אותו מאמץ תעשה גם פה כדי שהעובדים יקבלו שכר לפני החג. אם האוצר יעשה בבענה את מה שהוא עשה בטייבה , כל הרשויות המקומיות יושבתו.
היו"ר דוד אזולאי
מר בן-אבי, האוצר ומשרד הפנים לא כפו על טייבה את ההסדר הזה. הבעיה היא כרגע שכר העובדים, שצריך למצוא לה פתרון. תן לי פתרון.
שלום בן-אבי
הפתרון הוא, כמו שעשינו בערערה, לפנות לבג"ץ. בג"ץ חייב את שר הפנים למנות ועדה קרואה. לאוצר לא כדאי למנות ועדה קרואה.
עלי חסארמה
אסור לך לדבר כך.
שלום בן-אבי
בטייבה ההסדר לא היה מתקיים אם אנחנו כהסתדרות הפקידים לא היינו הולכים לקרן ההשתלמות ומבקשים לוותר על 50 מיליון שקל. ב6.7.99 ועדה פריטטית חתמה על תוכנית להבראת בענה.
היו"ר דוד אזולאי
תן לי פתרון יצירתי איך אנחנו נותנים לאנשים כסף לפני החג. יש כסף שצריך להעביר אותו. איך עושים את זה?
שלום בן-אבי
בפרדס-חנה היועץ המשפטי לממשלה נתן אישור שהכספים יעברו דרך נאמן. בצורה הזאת נתנו את הכסף לעובדים. אני מציע שפה יהיה אותו דבר. האוצר לא מעוניין בזה כי זה יעלה לו יותר כסף.
היו"ר דוד אזולאי
למה זה יעלה יותר?
שלום בן-אבי
מכיוון שברגע שהוא נותן את הכסף הזה הוא לא יכול ללחוץ על העובדים לוותר על חלק בתוכנית ההבראה.
היו"ר דוד אזולאי
האם בפרדס חנה מינו נאמן?
שלום בן-אבי
רק לתקופה שהעבירו את הכסף.
היו"ר דוד אזולאי
שי, שמעת את ההצעה? האם אתה מכיר את זה מפרדס-חנה?
שי וינר
אני לא מכיר את הפתרון הזה.
ישראל שפיצר
בהסדרי נושים העובדים לא נמצאים במקום ראשון בסידרת העיקולים.
היו"ר דוד אזולאי
מה עשו בפרדס חנה?
ישראל שפיצר
בפרדס חנה דאגו להעביר את העובדים למקום ראשון בסידרת העיקולים.
היו"ר דוד אזולאי
מי דאג להעביר את זה?
ישראל שפיצר
זה היה הסדר בין המועצה, העובדים והספקים.
היו"ר דוד אזולאי
יש כאן הצעה של פרדס חנה. ישראל טוען שזה היה הסדר כללי שהנושים הסכימו שהעובדים יהיו ראשונים. במילים אחרות, הנושים הסכימו בשלב מסויים לוותר על מה שמגיע להם לטובת העובדים.
זכיה סוו'אעד
הבעיה שלנו היא המשכורות. מה שחשוב לי כנציגת העובדים זה לקבל את המשכורת לפני החג. אני מקבלת את מה שאמר מר שלום בן-אבי, אבל עד מתי? דיבר נציג האוצר על הסדר נושים. עד מתי? זה יקח אולי שנה, שנתיים. אני רוצה לקנות אוכל לילדים שלי. אנחנו רעבים. אין לנו מה לאכול. אנחנו בחובות של 50 אלף שקל לבנק. אנחנו בחובות לחנויות, לשכנים שלנו. אנחנו מתביישים לצאת מהבית. לא איכפת לי באיזו דרך תנקטו, מה שחשוב לנו זה לקבל משכורת. אני לא רוצה להכנס לפוליטיקה. אל תכניסו את העובדים לפוליטיקה של המועצה או של המדינה. חשוב לנו לקבל את המשכורות. פנינו לכל משרדי הממשלה, אבל אף אחד לא לקח אחריות. הלכנו לשר הפנים, למנכ"לים, אבל כל פעם קיבלנו הבטחות. מבטיחים לנו וזורקים אותנו החוצה.
היו"ר דוד אזולאי
מתי בפעם האחרונה קיבלתם משכורות?
זכיה סוו'אעד
לפני שנה וחצי. שר הפנים מינה ועדת חקירה וחשב מלווה. מאז הוא מחפש דרך להעביר לנו כספים. חודשיים הוא מחפש דרך? אם היו רוצים למצוא פתרון, היו מוצאים אותו. אני לא מאמינה שבמקום אחר היו מחכים עד היום. מה, אנחנו לא בני אדם? שנה וחצי? כשאנחנו חוזרים הביתה אנחנו לא יודעים מה להגיד לילדים שלנו.
אחמד טיבי
אני חושב שהעובדה שנציגי משרד הפנים לא באו לכאן, למרות שהם יודעים את חומרת המצוקה, אומרת הכל על היחס של הממשלה והמשרדים הנוגעים בדבר לבעיה אנושית קשה ביותר.
יחזקאל לביא
לפני שעתיים הם ישבו עם ראש המועצה.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא חשוב, הם היו צריכים להיות פה.
אחמד טיבי
זה לא פותר אותם מלשבת כאן. אני מחזק את דבריה של זכייה ושל כלל העובדים, שהדבר שצריך לעשות זה לתת משכורות לפני החג לעובדים. משרד הפנים אומר שהוא חושש להעביר כסף פן הוא יעוקל.
יחזקאל לביא
הוא מעוקל.
אחמד טיבי
אני מבטיח לכם שאם זה היה קורה בשער אפרים, היינו מכופפים את החוק. לא היו מגיעים למצב של אי קבלת משכורות במשך 14,15 חודשים.
יחזקאל לביא
עשינו את זה בערערה, אבל חטפנו אותה בגדול.
אחמד טיבי
אין מקום שבו לא מקבלים 14 חודשים משכורות. אם יש במגזר היהודי, זה גם נורא. זה שאין שם או שיש שם, זה לא מצדיק את מה שיש פה. אסור שיהיה שם ואסור שיהיה פה. משרד האוצר צריך לבוא לקראת המועצה בנסיון לפתור את הבעיה הזאת, כי הפתרון נמצא במגרש שלו.
יחזקאל לביא
אל תשכח שיחסי עובד מעביד אינם בין משרד הפנים ובין העובדים. אנחנו מחזיקים כרגע ואנחנו לא מעבירים בגלל שאנחנו יודעים שהוא יעוקל. ישנה כאן בעיה משפטית שאנחנו לא מוצאים את הדרך להתגבר עליה. ניסינו לעשות תרגיל כזה בערערה, אבל נכשלנו.
מוחמד כנעאן
אמנם עשיתי טובה למדינה, אבל זה לא סוד שאני גם אהנה ממנה בעתיד הרחוק. 750 עובדים ובני משפחותיהם נשארו בלי אוכל. אני לא יכול לשתוק על זה. ועדת הפנים צריכה להחליט מי צריך להחזיר לי את הכסף. אני לא מוכן להופיע כל יום בכותרות בגלל המהומות. כולם יודעים שהכביש הוא זה שגרם למצב הזה.
היו"ר דוד אזולאי
לגבי מג'ד אלכרום נקיים דיון מיוחד בהשתתפות משרד האוצר, מע"צ ונציג היועץ המשפטי לממשלה. מבחינתי, אדם שלא קיבל משכורת גם חודש אחד זה חמור מאוד.
אחמד בדראן
לכל בעיה יש פתרון. אנחנו נמצאים במדינת חוק, במדינה דמוקרטית. אני לא רוצה לעשות הסטוריה מהישיבה הזאת ולפתור את כל הבעיה של בענה תוך שעה או חצי שעה. תודה רבה, אדוני היושב-ראש, על שיתוף הפעולה מצידך. אין בעיה שאין לה פתרון. הגענו לבית המשפט על מנת לעשות הסדר נושים עם העובדים, עם הקבלנים, עם הספקים. כשהגשנו את המכתב הזה, בית המשפט אמר לנו: תלכו ותביאו מכתב מהיועץ המשפטי של משרד הפנים ואנחנו נסכים לתת לכם הסדר. אם היו נותנים לנו את המכתב הזה מהיועצת המשפטית של משרד הפנים, היינו יכולים להיות היום בהסדר כמו כל המועצות המקומיות. האוצר צודק במה שהוא אומר. שר הפנים אמר לי שאם אני אשיג דרך משפטית, הוא יעביר לי את הכספים. בואו נעמיד אותו במקומו ונראה אם הוא עומד בזה. משרד הפנים רוצה לפרק את המועצה המקומית בענה. את זה אנחנו לא נתן. מועצה מקומית בענה לא חייבת כמו נתניה, כמו הרצליה וכמו כל הערים. אנחנו נלחם ונלך לבג"צ ביחד עם ראש המועצה. אנחנו נשמור על הזכויות של העובדים.
שלום בן-אבי
למה לא שמרת עד עכשיו?
אחמד בדראן
שנתיים כיהנתי כראש מועצה, שלא תחשבו שכיהנתי 20 שנה.
היו"ר דוד אזולאי
דע לך, ההצעה של האוצר אומרת שהעובדים יצטרכו לוותר..
אחמד בדראן
הם ויתרו. העובדים היו מוכנים לוותר על הלנת שכר. זה מוריד מהגרעון של המועצה 8 מיליון שקל. שאלתי את שלום מה הפתרון שלו. הוא אמר לי שהוא בא על מנת לפרק את המועצה המקומית בענה. אנחנו לא ניתן לו לעשות את זה. הוא צריך להלחם ביחד איתי על מנת לשלם לעובדים.
בנימין גונן
אנחנו לא מתערבים בעניין המדיני של המועצה. תפסיקו לבלבל את המוח עם הפירוקים. אותנו זה לא מעניין. אותנו מעניין שהשכירים יקבלו את המשכורת שלהם. בטייבה לא רק שלא קיבלו משכורות במשך כמה חודשים אלא גם לקחו מהם.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לשמוע איך פותרים את הבעיה.
בנימין גונן
מה שנעשה בפרדס חנה זה אחד הדברים. לא מעניין אותנו איך, רק שהעובדים יקבלו את המשכורות.
עזמי בשארה
הוועדה צריכה לקבל החלטה שמשרד הפנים עד תאריך כך וכך יעביר כסף לתשלום משכורות - לא איכפת לי אם זה על ידי חשבון הנאמן, או דרך מרכז השילטון המקומי.
יחזקאל לביא
גם בנאמן יכולים לעקל את הכסף.
מוחמד ברכה
אני מלווה את המאבק הזה חודשים. אני לא חושב שצריך להכנס לכל מערכת היחסים הפוליטיים בתוך הכפר. יש את הנושא של העובדים שצריך לפתור. צריך ליישם את ההצעות שהוצעו כאן כדי שבסופו של דבר יבואו לידי ביטוי בכיס של העובדים. אני מציע שאם הדברים לא הסתדרו היום או מחר, נלך ליושב-ראש ועדת הכספים ונאמר לו לא לשתף פעולה עם משרד הפנים ועם משרד האוצר.
יחזקאל לביא
יש פה בעיה של בית משפט.
מוחמד ברכה
אז תמצאו פתרון.
מוחמד כנעאן
לאור מה ששמענו כאן, הפתרון של המועצה המקומית בענה זה לאמץ את העיקרון של טייבה – כלומר למנות נאמן דרך בית משפט, עם הסדר נושים, עם הסדר עם העובדים. מאז שהפתרון הזה אומץ בטייבה, משלמים את המשכורות בזמן. הפתרון הוא לא למנות ועדה קרואה.
היו"ר דוד אזולאי
האם משרד הפנים בשיתוף נציג היועץ המשפטי לממשלה, נציג משרד האוצר, נציג משרד החינוך יכולים לקבל החלטה תוך יומיים, שלושה?
שי וינר
אני לא משפטן, אבל מנסיוני הדרכים שבהן פעלו בפרדס חנה ובערערה הן בלתי אפשריות. משרד הפנים קיבל על הראש מהיועץ המשפטי לממשלה. לעניות דעתי, הדרך היחידה היא מה שהצעתי. כמה זמן הולך ההליך, אני לא יודע.
מוחמד עלי
מי שצריך לתת את האישור הזה זה שר המשפטים, בהתייעצות עם שר הפנים. צריכה להיות קריאה לשר המשפטים לאשר את ההליכה לפי ההסדר המשפטי.
היו"ר דוד אזולאי
הוועדה רואה בחומרה רבה את העדרותו של מנכ"ל משרד הפנים. הוועדה דורשת לזמן את נציג היועץ המשפטי לממשלה, את נציג משרד הפנים, את נציג האוצר ואת נציג הרשות המקומית וועד העובדים בתוך יומיים כדי לתת פתרון לבעיית המשכורות. הוועדה תחזור ותדון ביום רביעי הקרוב בנידון, בהשתתפות מנכ"ל משרד הפנים ונציגי היועץ המשפטי לממשלה. הוועדה תקיים דיון נוסף בעניין מג'ד אלכרום בהשתתפות מע"צ, משרד האוצר ונציגי היועץ המשפטי לממשלה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:00

קוד המקור של הנתונים