ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 13/12/2000

הבחירות בבסמ"ה ומעלה עירון

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/2388



2
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
13/12/00

פרוטוקולים/ועדת הפנים/2388
ירושלים, כ"ח בכסלו, תשס"א
25 בדצמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 186
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, ט"ז בכסלו התשס"א (13 בדצמבר 2000), שעה 11:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר
מרינה סולודקין
איוב קרא
מוזמנים
אהוד שילת - המפקח הארצי על הבחירות-משרד הפנים
איילת פישמן - משרד הפנים
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון אסטרטגי-משרד הפנים
מוטי אדרי - ראש מועצת בסמ"ה
עלי טהא
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
מזל כהן
סדר היום
הבחירות בבסמ"ה ומעלה עירון.



הבחירות בבסמ"ה ומעלה עירון
היו"ר דוד אזולאי
אני פותח את הישיבה. על סדר-היום: קביעת מועד בחירות במועצה המקומית בסמ"ה ובמעלה עירון.

מר שילת, קיימנו פה מספר דיונים ועלו מספר תאריכים. לפניי רשימה של תאריכים שונים שעלו. על פי החוק, הבחירות היו צריכות להתקיים ב-1 בפברואר 2001. אני קיבלתי כמה תאריכים: 13 במרץ, 20 במרץ. הוועדה המליצה על ה-17 או ה-3 באפריל, ואדוני כרגע מבקש קיום מועד בחירות ב-20 במרץ.

הרי כל עניין משחק התאריכים היה כתוצאה מכך שיש את הרמדאן, אחרי הרמדאן יש חג ויש אנשים שנוהגים לעלות לרגל למכה. ואז היה חשש, בדיוק באותה תקופה שנמצאים בחג, שהם לא יוכלו לקיים את ההליכים הנדרשים על פי החוק.

לכן אני חוזר ושואל, אדוני, מה המניעה מלקיים את הבחירות בחודש אפריל?
מרינה סולודקין
יש עכשיו עוד סיבה, יהיו בחירות לראש הממשלה.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו הולכים כעת לבחירות לראשות הממשלה, אולי אפילו לבחירות כלליות. איך זה מסתדר שביישובים כאלה נכנסים למערבולת כזו של בחירות?
אהוד שילת
קודם כל נלך לנושא שלנו, לפי החוקים שלנו, אחר-כך אתייחס לבחירות לכנסת או לראש ממשלה.

החוק קובע שבחירות צריכות להיות תוך שישים יום מתום ארבע שנים במועצה ראשונה ממונה. שישים יום אלו מסתיימים ב-1 בפברואר. אם השר רוצה לקבוע מועד מאוחר יותר בתוך השנה החמישית, הוא רשאי לעשות זאת בהתייעצות עם ועדת הפנים.

השר הקודם קבע מועד והשר הנוכחי מבקש לשנות משום שעלתה טענה צודקת שיש רמדאן וחלק גדול מהפעולות שצריכים לבצע יוצא ברמדאן. אני בהחלט מסכים שאין צורך במצב כזה לקבוע את זה בדיוק בתאריך של השישים יום וכן הלאה כשיש חודש של רמדאן וכשכל הנושא הזה של בחירות מפריע. זה בכל אופן חג דתי, שיש צום כל יום וזה מפריע לתהליך. אנחנו יודעים שמיד אחרי הרמדאן, צמוד לו, בסופו יש עיד אל-פיטר ולא טוב שכל התהליך הזה יהיה בחגים האלה. אין גם שום סיבה שיהיה כשיש סמכות לדחות את הבחירות. לכן ביקשנו לקבוע את הבחירות ב-13 במרץ. זו היתה הבקשה הראשונה שלי.

כשהתקיים פה הדיון בהתייעצות הזאת, הועלתה טענה שאני לא ידעתי אותה, שיש עלייה לרגל החל מסוף הרמדאן ועד עיד אל-אדחה. עיד אל-אדחה זה בין ה-5 ל-8 במרץ.
היו"ר דוד אזולאי
מתי עולים לרגל?
אהוד שילת
בין סוף הרמדאן לעיד אל-אדחה. סוף הרמדאן הוא ב-26 בדצמבר. מיד לאחריו יש שלושה או ארבעה ימים עיד אל-פיטר. כלומר, החגים נגמרים בתחילת בינואר.
קריאה
החגים נגמרים ב-10 במרץ, גם העלייה לרגל.
אהוד שילת
לכן, כשהצענו בתחילה את ה-13 במרץ ועלתה פה הטענה של העלייה לרגל, אמרתי שזה נכון ודובר אז שאני אבדוק תאריך לגבי ה-27 במרץ או ה-1 או ה-3 באפריל. הסכמתי עקרונית ואמרתי שאני רק רוצה לבדוק אם זה לא נופל בלוח זמנים שלא ייצא בסדר. הבנתי את העניין שמי שנוסע למכה ואמור לחזור נניח עד ה-10, אני חשבתי אפילו עד ה-8, יכול להיות שהוא ייתקע בדרך ו-13 במרץ זה תאריך קרוב מדי, יכול להיות שלא יספיקו להגיע. קורים דברים. בדקתי אז ומצאתי שאם ייקבע שהבחירות יהיו ב-27 במרץ, ייצא שבעיד אל-אדחה עצמו צריך לאשר את רשימות המועמדים או לתקן את הליקויים. לכן הצעתי את ה-20 במרץ. אני חשבתי שזה 12 יום אחרי עיד אל-אדחה. זה 10 ימים אחרי עיד אל-אדחה.

החוק מאפשר לשר לבקש דחייה לתוך השנה החמישית בהתייעצות עם ועדת הפנים. זה לא אומר שהשר יבקש לקבוע את זה לסוף השנה. מכיוון שהמחוקק תחם תוך שישים יום מארבע שנים על מועצה ראשונה, צריך לעשות את זה כחוק ככל שניתן. הרי בישיבה הקודמת שהייתי פה אמרו לי: לא ב-13 ב-27. אמרתי: אין בעיה, עוד שבועיים אם יש עלייה לרגל. אבל התאריך 27 במרץ כשלעצמו לא יוצא טוב. אז אמרתי ב-20. ב-20 באמת כבר כולם יחזרו.
היו"ר דוד אזולאי
הבעיה של קיום בחירות בחודש מרץ, בזמן החגים, תוך כדי החגים, תוך כדי עלייה לרגל היא המאבקים בתוך החמולות לבחירות. זה יוצר איזושהי אווירה שרצינו למנוע אותה. לכן הצעתי לדחות את הבחירות לאפריל, כך שאם צריך להגיש את הרשימות הן יוגשו לאחר החגים. גם חברי הכנסת הערביים שהיו פה קיבלו את ההסבר הזה. כשדובר על 6 באפריל, אחת הבעיות שהתעוררה אז שזה נופל בחג הפסח. לכן אמרתי שיהיה ה-17 באפריל. אם הבחירות יהיו ב-17 באפריל, אני חושב שפתרנו לעצמנו את כל הבעיות. אני מאמין שגם לשר לא תהיה התנגדות בעניין הזה. לכן, קבלו את התאריך 17 באפריל כמועד בחירות.

יש נתון נוסף שכרגע נוצר ולא אתה ולא אני ידענו עליו כשקיימנו את הדיון, וזו מערכת הבחירות שנכפתה עלינו. גם היום אנחנו לא יודעים עדיין אם תהיינה בחירות לראשות הממשלה בלבד או בחירות כלליות. לו ישאלו אותי, המלצתי היא לדחות את הבחירות האלה עד לאחר הבחירות לראשות הממשלה.
אהוד שילת
הוועדה תמליץ לפי ראות עיניה והשר יצטרך לשקול מה הוא רוצה. הנקודה היא של חגים מסוג זה. אנחנו לא קובעים בחירות בחגים אם ניתן לדחות, ולכן ביקשנו לדחות את הבחירות מהרמדאן.

נושא העלייה לרגל עלה פה ואין לי בעיה לדחות את זה בעוד שבועיים או שלושה. הנקודה היא ששיקול דחיית בחירות לרגל עלייה לרגל הוא דבר חלקלק ביותר. כלומר, חג זה חג, זה חל על כולם. כולם באותו זמן הם ברמדאן או בעיד אל-פיטר או בעיד אל-אדחה. אצל היהודים כולם באותו זמן הם בפסח או בסוכות. עלייה לרגל היא דבר דתי וחלה בתקופה מסויימת, אבל היא עניין אישי. לא כולם עולים לרגל. אדם מחליט לעצמו אם הוא עולה או לא עולה.

למה אני אומר את זה? כי אותה טענה בדיוק עולה בכל תאריך בחירות שאנחנו קובעים בין אם זה ישוב יהודי או לא. יש לנו הרבה בקשות לדחות בחירות גם מיישובים יהודיים על רקע של אירועים מסוג זה. למשל, בבחירות הקודמות בעמנואל, פנו אלי כמה וכמה גופים ומפלגות לדחות את הבחירות כי הם היו סמוך לראש השנה. אמרו לי: עשרים או שלושים איש מהיישוב - עמנואל אז לא היתה גדולה – עולים לקבר של רבי נחמן מברסלב והם לא יהיו ביישוב. זה מין טענה דומה. כלומר, אף אחד לא מכריח אותו לנסוע. טענות כאלה עולות. בקיץ אומרים לנו, כשיש בחירות בודדות ביישוב כלשהו והבחירות נקבעות באוגוסט, באים ואומרים: הרבה אנשים בחוץ לארץ. יש פה בעיה.
היו"ר דוד אזולאי
נסכם את הדיון הזה. אנחנו ממליצים לשר לקיים את הבחירות ב-17 באפריל. יחד עם זאת, אנחנו פונים לשר לשקול בשנית קיום הבחירות הללו בשל הנסיבות המיוחדות שנקלענו אליהן. כלומר, הבחירות הכלליות או הבחירות לראשות הממשלה, והוועדה ממליצה לשר לשקול לדחות את הבחירות למועד אחר. אם השר לא יקבל את ההמלצה, אנחנו הולכים על ה-17 באפריל.

תודה רבה, ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים