פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/2430



2
ועדה משותפת כספים ופנים
6.12.2000

פרוטוקולים/ועדת הפנים/2430
ירושלים, ז' בטבת, תשס"א
2 בינואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס'
מישיבה המשותפת לוועדת כספים ולוועדת פנים
יום רביעי, ט' בכסלו התשס"א (6 בדצמבר 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אלי גולדשמידט, דוד אזולאי-היו"ר
אילן גילאון
משה גפני
אבשלום וילן
אמנון כהן
ישראל כץ
לימור לבנת
מקסים לוי
יעקב ליצמן
נחום לנגנטל
רחמים מלול
מיכאל נודלמן
מאיר פרוש
עמיר פרץ
איוב קרא
שלום שמחון
מוזמנים
דובי גזית מנהל מח' תפקידים מיוחדים ושירותי חירום, משרד
הפנים
יחזקאל לביא מנהל המחלקה לאסטרטגיה, משרד הפנים
אפי דביר רו"ח של כבאות והצלה, משרד הפנים
משה מוסקו עוזר לדוברת משרד הפנים
אהרון עוזיאלי סגן הממונה על השכר, משרד האוצר
שי וינר רכז רשויות מקומיות באגף תקציבים, משרד האוצר
משה ורדי נציב הכבאות, ארגון הכבאים
אמיר אמנון מפקד שירותי כבאות איו"ש
דן הררי מפקד שירותי כבאות אילת
יוסף כהן יו"ר איגוד ערים לכבאות חולון
עזרא אברהם ארגון הכבאים
יצחק מנשה ארגון הכבאים
יצחק רוקניאן גזבר איגוד כבאות חולון
חיים ברדה יו"ר איגוד כבאות אשקלון, אשדוד
שלום בן אבי הסתדרות הפקידים
יואב גדסי הסתדרות
בנימין גונן חבר הנהלת ההסתדרות
אלי דהן הסתדרות
אשר יצחק הסתדרות
אמנון כהן הסתדרות
דוד כהן הסתדרות
עובד מנשה הסתדרות
נחמה מצוינים הסתדרות
אלי מרציאנו הסתדרות
משה סויסה הסתדרות
תשרה רחמים הסתדרות
שאול מזרחי יו"ר ועדת כבאות
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קירשנר
קצרנית
יפעת שפרכר

נושא: מצבם של שירותי הכבאות וההצלה בארץ.












































מצבם של שרותי כבאות וההצלה בארץ.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו מקיימים היום ישיבה משותפת של ועדת הפנים וועדת הכספים בנושא משבר הכבאים. אנחנו מקיימים את הישיבה הזאת, כאשר דוד אזולאי, ידידי, יו"ר ועדת הפנים, הוא שביקש לקיים אותה יחד איתנו. מדובר על שירות הצלה בסיסי. מדובר על אנשים מסורים שעושים יום ולילה כדי שנוכל לישון בשקט בבתים שלנו ובדירות שלנו. אני חושב שהנושא ראוי לדיון רחב כדי לראות כיצד ניתן לקדם את הדברים. כיוון שדוד הוא הממונה על התחום המקצועי הזה ומקסים לוי הוא זה שדחף לקיומו של הדיון, אני מציע שאתה דוד תציג את הנושא מטעמך ולאחר מכן מקסים לוי.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להודות ליושב-ראש ועדת הכספים, מר אלי גולדשמידט. ועדת הפנים כבר קיימה דיון אחד בנושא של שירותי הכבאות. המצב הולך ומחריף. הכבאים רק מחריפים את העיצומים שלהם. אני, מתוך דאגה לאזרחי המדינה, הגעתי למסקנה שאולי דיון משותף עם ועדת הכספים יפתור באופן חלקי את הנושא. כל המטרה של הדיון היום זה לא לפתור את מכלול הבעיות של הכבאים. ישנם כ-6 איגודים שלא קיבלו שכר זה כמה חודשים. אני רוצה להתמקד אך ורק בבעיות השכר של אותם איגודים. אני מדבר על אשקלון, איילון, עפולה, נתניה ואילת, שנמצאים בעיצומים כבר כמה חודשים. זה יכול לגרור להשבתה של כל המערכת. הייתי מאוד רוצה שנעשה הכל על-מנת למנוע את המצב של השבתת המערכת. הייתי מבקש ממנכ"ל משרד הפנים להציג את הבעיה, ואחר כך לשמוע את תגובת האוצר.
מקסים לוי
קיימנו בוועדת הפנים של הכנסת דיון בנושא. אני לא רוצה לחזור על הדברים שנאמרו בוועדת הפנים. אני הצעתי לקיים דיון משותף של ועדת הפנים וועדת הכספים, משום ששר האוצר מתעלם מאותם עובדים שלא מקבלים שכר במשך 3 חודשים. לא מעניין אותו מה קורה למשפחות האלה, ויותר מזה, לא מעניין אותו מה יקרה אם חלילה כל תחנות כיבוי האש ישביתו את התחנות. מקור הבעיה הוא בזה שלא הקימו רשות נפרדת. השילטון המקומי מצוי היום במצב קשה ביותר. מי שמכיר את השילטון המקומי, יודע שהוא איננו מסוגל להעביר אגורה אחת. השילטון המקומי מצוי בתוכניות הבראה, הוא איננו מסוגל להעביר לשום איגוד. לאיגוד לחינוך נמצא פתרון. מה שאני לא מבין זה איפה משרד הפנים. הוקמה איזו שהיא ועדה שאמרה שהיא מוכנה לתת 400 מיליון שקל רק אם הכבאים יסכימו לנטרול ההתארגנות של הוועד שלהם. תראו איזה סעיף מטומטם. אני מציע שוועדת הכספים לא תדון בשום העברה תקציבית עד אשר ישולם שכר לכבאים.
איוב קרא
אדוני היושב-ראש, הטיפול בסוגיית הכבאות לוקה בחסר. אני מעלה היום הצעת חוק, שאני מבקש מכל חברי הכנסת לתמוך בה, להכיר בשירות לכבאות אש כנציבות ורשות עצמאית, כמו רשות הגנים או רשות הדואר. לא יכול להיות שאיגודי הכבאות יהיו תלויים ברשויות מקומיות. אני דורש מוועדת הכספים שתעצור כל העברה תקציבית עד שתיפתר הסוגייה. האוצר צריך לשבת עם הכבאים על מנת להביא לסיומה של הסוגייה הכואבת והחשובה הזאת.
היו"ר דוד אזולאי
הנושא העומד על הפרק הוא נושא השכר של אותם איגודים ששובתים.
זאב בוים
אנחנו לא נמצאים במצב רגיל. יש מצב חירום. האנשים פה מופקדים על הצלת חיים. דווקא במצב החירום הזה יש משבר שאף אחד לא נותן לו פתרון. אנחנו שומעים את זה גם בתחומים אחרים. אתמול עסקנו בענף החקלאות ובענף הבנייה שחסרים בהם עובדים. במצב חירום אין תשובות. לאנשים האלה שהם כוחות הצלה אין פתרון. לפי המידע שבידי, כדי לפתור את הבעיה המיידית של האנשים שלא מקבלים משכורות, צריך להזרים 30 מיליון שקל, כאשר במקביל צריך להתחיל לטפל טיפול שורש בבעיה. ברור לכולם שזאת צריכה להיות איזו שהיא רשות ממלכתית שלא נסמכת על שולחן הרשויות המקומיות. כשיקום גוף כזה, יצטרכו לתת מענה לרמת השכר, לתקנים, כמו שעושים לגבי כל גוף כזה. הדרישה הראשונית המקדמית שזה יהיה גוף לא מאורגן, זה דבר אבסורדי. זה שריד בולשביקי שלא מתאים לתקופה.
אילן גילאון
אין שום ספק שהדבר המיידי שצריך לעשות זה לפתור את בעיית השכר. אני מוכן שהכבאים לא יהיו מאוגדים ויהיו כמו השוטרים, הצבא וכוחות ההצלה. עוד לא קרה ש-3 חודשים היתה הלנת שכר. כולם מדברים פה על רשות, אבל יש בעיה קשה באיגודים לכבאות בארץ כולה. אני יודע, משום ש-4 רשויות שונות מטפלות בנושא הכבאות במדינת ישראל – רשויות מקומיות, איגוד ערים, הנציבות ומשרד הפנים. כאשר קורה דבר מסויים, כל אחד משליך את האחריות על השני. איך אני יודע? משום שיום אחד איגוד ערים מסויים מוצא, למשל, שתלוש משכורת של אדם מסויים שהוא לא כבאי מבצעי הוא 55 אלף שקל בחודש. זאת משכורת שמשולמת באיגוד אחד, באיגוד שני, שלישי ורביעי. לדבר הזה אין פתרון, משום שכל אחד משליך את הדברים האלה על השני. כרגע מה שצריך לעשות זה לשלם לאנשים את המשכורות שלהם.
שלום שמחון
זה לא הוגן מה שאתה אומר. אתה נותן תחושה כאילו כל הכבאים מרוויחים 50 אלף שקל.
אילן גילאון
זה לא מה שאמרתי, חבר הכנסת שמחון. אנשים ברמה לא מבצעית מרוויחים משכורות כאלו בגלל כל מיני סידורים והסדרים פוליטיים של רשויות. מי שלא מקבל משכורות כאלה אלה הכבאים.
שלום שמחון
אני חושב שוועדת הכספים צריכה להמליץ בפני יושב-ראש ועדת הכספים לקבל החלטה מיידית על הקפאת כל הנושאים האוצריים בוועדת הכספים. אני מציע לשלם שכר מיידי לכל האיגודים שנמצאים במצוקה, ולהנחות פה איזה שהוא צוות שיהיה משותף לוועדת הכספים ולוועדת הפנים כדי שינהל משא ומתן על תוכנית הבראה לכל האיגודים שבמצוקה. אם יהיה פה משהו חד צדדי נגד האוצר, שום דבר לא ייעשה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם תגיע העברה למעון לעוורים באיזה שהוא מקום אני לא אעביר?
שלום שמחון
לא מעבירים. אנחנו כבר שבועיים מדברים על העניין של המים והייצוא החקלאי בגלל שרונן וולפמן לא נתן הנחייה לשר האוצר לנהל איתי משא ומתן. זאת השיטה.
מוחמד ברכה
אני חושב שתשלום המשכורות זה הדבר העיקרי. אני רוצה להזהיר מכל מיני מגמות שקיימות באוצר של להקים רשות כמו רשות בתי הסוהר, ולהפקיע מהכבאים תמורת תשלום משכורות זכויות של שביתה וזכויות של התארגנות. צריך לפתור את הבעייה המידית לא רק ל-6 האיגודים אלא באופן עקרוני. צריך לעשות כמו שעשו עם המורים, שהכסף והמשכורות ייכנסו לקופה נפרדת כך שיהיה אסור לעיריות להשתמש במשכורות הכבאים לדברים אחרים. הדבר השני שאנחנו צריכים להדרש אליו גם כוועדת כספים וגם כוועדת פנים הוא הנושא של הזכויות של הכבאים וכל מה שקשור לפגיעות. המצב הנוכחי הוא מצב שלא יכול להמשך.
ויצמן שירי
לצערי, אנחנו שוב פעם עדים לתופעה שרק אחרי שהבלגאן חוגג משלמים את הכסף. ראינו את זה אצל הנכים. מדובר פה בדיני נפשות. אם חס וחלילה יקרה איזה שהוא אסון ולא יהיו כבאים, כולם יבואו וישאלו איפה היינו. אני מתאר לעצמי שכל מי שנמצא בחדר הזה קורא לשר האוצר לשנות את ההרגל המגונה שכל שני וחמישי כשיש בעיה ממצים את כל התהליך, מוציאים לכולם את הנשמה ובסופו של דבר משלמים הרבה יותר ממה שמבקשים.
דובי גזית
המשבר בכבאות הוא משבר מתמשך שנמשך כבר מספר שנים. הבעיה היא בעיה שמתעוררת חדשות לבקרים. מידי פעם אנחנו נדרשים לתת לה פתרון. יש פה שתי רמות של בעיה: בעיה אחת היא בעיית המשכורות, והבעיה השנייה שהוזכרה פה היא הבעיה הכוללת. נכון לכרגע, הכבאים עובדים במסגרת איגודי ערים ששייכים לרשויות המקומיות, ויש להם יחסי עובד מעביד עם רשויות מקומיות. אם ניקח כמכלול את כל המצב הכספי בחלק מהרשויות המקומיות, אז בחלק מהאיגודים תנאי התשלום מתנהלים כסידרם ובחלק מהאיגודים והרשויות ישנן בעיות. כפי שהרשויות עושות מאמץ עילאי שעובדי רווחה, עובדי חינוך או עובדים אחרים יקבלו משכורות בזמן, כך גם צריכים לעשות לגבי הכבאים.

אנחנו מעבירים את הנתח שאנחנו מקבלים מהממשלה עבור איגודי הכבאות. במהלך השנים התפתחו תנאי שכר והעסקה באיגודים השונים שהביאו לפערים. כרגע, כדי לפתור את הבעיה השנה, מדובר על סכום של 30 מיליון. ללא ספק צריך פתרון הרבה יותר מקיף. אין שום ספק ששרי הפנים לדורותיהם אימצו את דוח ועדת גינוסר שמדבר על התאגדות ממלכתית ברשות ממלכתית ובתקצוב ממלכתי. התהליך הזה הוא תהליך ארוך שלא מתממש תוך 3,4 שנים. אני אשמח להופיע בפני ועדה כדי לראות איך מקדמים את הפתרון הכולל. אני כמשרד פנים, במצבי הכספי היום, אינני יכול לפתור את הבעיה בלסייע לרשויות, מפני שיש לי גם ערוצים אחרים שמופיעים אצלכם בוועדת הכספים. אנחנו נתנו את מה שיש לנו. אין לנו את אותו סכום לפתרון הבעיה הזאת. צריך לראות איך אנחנו מתקדמים הלאה.
אמנון כהן
אנחנו העברנו ב-15 לנובמבר 200 מיליון שקל למשרד הפנים. אז הם אמרו שהם ישבו עם רשויות מקומיות כדי לראות איך אפשר לעזור. הסנקציה שהציע חברי שלום לא טובה, כי יש העברות רגישות. אני מסכים לרעיון של ועדה משותפת עם מספר חברים מכל ועדה, על-מנת לראות איך אפשר לתקצב את הנושא של הכבאים ישירות לאיגודים.
שי וינר
מאוד קל להאשים את האוצר כי זה באופנה, אבל אולי אני אתן לכם כמה עובדות כדי שתבינו במה מדובר.
לימור לבנת
אגב, זה לא אומר שזה לא צודק שזה באופנה.
זאב בויים
זו אופנה מאוד מתמשכת.
שי וינר
כפי שאמר פה מנכ"ל משרד הפנים, שירותי הכבאות, נכון להיום, אלה שירותים שנמצאים באחריות הרשויות המקומיות. הסיבה שהרשויות לא מעבירות לאיגודים והאיגודים לא משלמים משכורות, זה לא בגלל מצבן של הרשויות המקומיות. האיגודים שנמצאים פה על השולחן נמצאים באחריותן של רשויות מקומיות איתנות – אשדוד, אשקלון, שוהם. הסיבה שהן לא מעבירות כספים לאיגודים, כיוון שהן רואות מה קורה באיגודים.
רחמים מלול
האם יש אפשרות לרשות לא להעביר כספים אם היא רואה תופעה פסולה באיגוד כלשהו? מי מקנה לה את האפשרות הזאת?
שי וינר
אני מדבר על מצב בפועל.
רחמים מלול
אתה אומר שיש רשויות איתנות שלא מעבירות כספים לאיגוד משום שהן רואות תופעות פסולות. מי נתן את הרשות הזאת לרשויות המקומיות?
שי וינר
משרד האוצר מעביר את המשאבים למשרד הפנים. משרד הפנים הוא זה שמקצה את זה לרשויות המקומיות ולאיגודים.
שלום שמחון
האם שר האוצר אומר ששר הפנים לא בסדר?
שי וינר
כל התקציבים הועברו למשרד הפנים. משרד פנים צריך להקצות את זה לאיגודים.
לימור לבנת
האם נכון שמשרד האוצר הקטין את ההשתתפות שלו משנת 1998 לשנת 2000 בצורה מאוד משמעותית?
שי וינר
ההשתתפות לא קטנה, למעט אולי אחוזים קטנים.
לימור לבנת
כמה?
שי וינר
זה היה כחלק מהקיצוץ הכללי בתקציב המדינה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה טוען שמשרד האוצר תקצב את משרד הפנים בכל הקשור למימון של איגודי הערים לכיבוי?
שי וינר
כן. תקציב הרשויות לכבאות הוא כ-360 מיליון שקל, שמתוכם המדינה משתתפת ב50%. הכספים הועברו למשרד הפנים. כ-130 מיליון שקל נמצא בתקנה ייעודית להשתתפות באיגודי הכבאות, ו50 מיליון נוספים נמצאים בתוך מענקי האיזון. משרד הפנים לא רצה, מטעמו הוא, להעביר את זה לתקנה ייעודית.
לימור לבנת
אז הבעיה זה משרד הפנים.
שי וינר
משרד האוצר פנה מספר פעמים למשרד הפנים כדי שהוא יעביר את כל הסכום לתקנה ייעודית, אבל הוא, משום מה, לא עשה זאת. אם יש בעיות נקודתיות באיגודים ספציפיים, אז יש לפתור את הבעיה על ידי ביצוע תוכנית הבראה מהירה, כפי שנעשה ברשויות המקומיות. לאחרונה הועברו, כפי שאתם יודעים, 240 מיליון שקלים למשרד הפנים. חלק זה לירושלים, אבל חלק פתוח. לפי דעתי, יש ביכולתו של משרד הפנים להעביר את זה לנקודות נקודתיות תחת מסגרת של תוכנית הבראה. לטווח הארוך אין ספק שהפתרון זה דוח גינוסר.
לימור לבנת
לפי נתונים שיש בידי, השתתפות הממשלה ירדה בהדרגה משנת 1998 לשנת 2000 ב-שישים וכמה אחוזים.
שי וינר
את מדברת על איגודים ספציפיים?
לימור לבנת
אני מדברת על שני איגודים. האם זה נכון?
שי וינר
סך ההשתתפות של משרד האוצר לא ירד מעבר לקיצוצים מינוריים שהיו בסך תקציב המדינה. ההקטנה שאת מדברת עליה באיגוד ספציפי נבעה משינוי הקריטריונים על ידי משרד הפנים בהקצאה לאיגודים השונים.
לימור לבנת
מדובר פה על שני איגודים – איילון ואשקלון שההשתתפות הרשויות עלתה. הכסף הזה שהאוצר חדל להעביר..
שי וינר
זה לא האוצר, זה משרד הפנים.
לימור לבנת
אני לא רוצה להיות פוליטית, אבל יש ממשלה אחת. אם יש בין האוצר ובין משרד הפנים ויכוח, זה לא ענייננו.
שי וינר
אין פה ויכוח. שינו את הקריטריונים בהקצאת אותו סכום.
דני אתר
ב-1997 המדינה העבירה לאיגוד 8 מיליון שקלים, כאשר הרשויות השתתפו ב-5 מיליון שקלים. ב-1998 המדינה ירדה ל-6 מיליון 900. ב-1999 היא ירדה ל6 מיליון 100. ב-2000 היא ירדה ל-5 מיליון 500. בהודעה שקיבלנו מהנציב, בשנה הבאה המדינה תוריד עוד 310 אלף שקל.
שי וינר
התקציב לא קטן, היה שינוי בקריטריונים.
משה ורדי
עד ל-1 בינואר 1999 לא היו אמות מידה לגבי איך הממשלה מחלקת את ה-130 מיליון שלה לרשויות הכבאות. ב-1 בינואר 1999, כשההודעה היתה בנובמבר 1998, נקבעה נוסחה שקובעת את דרך המימון של הרשויות. במקביל, בשנת 1999, משרד הפנים הקציב 10 מיליון שקל. בשנת 1999 לא היתה ירידה של שקל אחד.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז איך אתה מסביר את הנתונים שהוא הקריא?
משה ורדי
שיעביר לי אותם בכתב ואני אתייחס אליהם.
דני אתר
הנציב בקיא בפרטים. אני לא רוצה להכנס לעניינים האישיים של הנציב, כי זה לא נכון להכנס לזה לא במישור המקצועי ולא במישור של השחתת האיגודים. ההשתתפות של הרשויות ב1997 היתה 5 מיליון, ב-1998 5.5 מיליון, ב1999 6.5 מיליון וב-2000 7 מיליון 200. אתמול, כשהצגתי תקציב לשנת 2001 לרשויות, הראיתי גידול של 68.2% בהשתתפות של הרשויות במעבר מ-2000 ל-2001. באיגוד שלנו יש מספר משאיות ומנופים שלא מתפקדים כבר שבועיים, שלושה. אין לנו כסף לתקן אותם. היום מה שעובד זה רק הרצון הטוב של האנשים. מדובר על 450 אלף תושבים שנמצאים בסכנה באיזור רגיש במיוחד.
אהרון עוזיאלי
כוונו אלינו טענות שהממונה על השכר נתן הנחיות חדשות לגבי אי עבודה במשמרת, אי עבודה בשעות נוספות. אני רוצה להבהיר שלא היו דברים מעולם. הממונה לא שלח שום הנחיה.
היו"ר אלי גולדשמידט
יש פה טענה של ירידה הדרגתית של 500 אלף בשנה בתקצוב מצד אחד, ומצד שני עלייה באותו סכום בצרכים.
אהרון עוזיאלי
אני לא מתקצב את האיגודים האלה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבקש שתתרום לפתרון של הבעיה. יש לך דרך?
אהרון עוזיאלי
ב-3.3.1999 נחתם הסכם שנועד לטפל בכל מה שקשור לחריגות של שכר בשילטון המקומי. איגודי הערים שהיו מתוכננים מלכתחילה להכנס להסכם הזה, לא נכנסו להסכם. עד היום הם מסרבים להכנס לסיפור הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה נכון שדרשתם שם ביטול זכות התאגדות?
לימור לבנת
זה לא פה.
אהרון עוזיאלי
ב-3.3.1999 נחתם הסכם עם הסתדרות הפקידים לגבי כל מה שקשור בטיפול בחריגות שכר בשילטון המקומי.
היו"ר אלי גולדשמידט
שי, אתה יכול להסביר לי מה זה עוזר לדיון?
אהרון עוזיאלי
בתוך האיגודים שאנחנו מדברים עליהם היום ישנו מפקד אחד שמרוויח 35 אלף שקל ומפקד שני שמרוויח 30 אלף שקל. אנחנו מדברים על איגודי ערים שהשכר הממוצע בהם הוא 13 אלף שקל לחודש.
היו"ר אלי גולדשמידט
שי וינר, מה עזר לי כל העניין הזה? מה היה הנאום הזה? איך בעקבות הדברים המחכימים של עוזיאלי נפתור את הבעיה, אתה יכול להסביר לי?
שי וינר
שמו לפניך את נתוני השכר. אם הם היו חותמים על ההסכם שהשילטון המקומי חתם עליו, היה אפשר לחסוך הרבה כסף ולא היו מגיעים למצב הזה.
עמיר פרץ
מה זה פה? זה משא ומתן על שכר? מה שעושה פה נציג האוצר ונציג הממונה על השכר זה פרובוקציה, הטעייה של ועדת הכספים. אמרתי לך בזמנו, כאשר דנו פה בוועדת הכספים על הפרטת הבזק, שהממשלה כשהיא רוצה לעשות שינוי מבני היא קודם כל תוקפת עובדים, מפחיתה מוטיבציה, מפחיתה בערך הפעילות. עם כל הכבוד לממונה על השכר, יש הסכם בשילטון המקומי. אין שום הסכם בתאגידים של השילטון המקומי. אני מוכן שאותו הסכם שכר שיש בשילטון המקומי תחיל על כל האיגודים. בוא נעשה שכל מי שלמעלה ירד וכל מי שלמטה יעלה. אתה מוכן לחתום על זה?
שי וינר
מה זה שייך?
עמיר פרץ
האיגודים זה תאגידים עצמאיים. השוחד שאתם מנסים לשחד בו מפקדי תחנות כך שישארו באותו שכר רק שיחתמו על חוזים אישיים, לא יעבור. תפסיקו לדבר על שכר. אם אתה רוצה לחתום על הסכם עם האיגודים, שב על פי החוק. לכל איגוד יש את התאגיד שיושב מולו. אתה יכול להנחות את מי שאתה רוצה, זו זכותך. כל הסכם עומד בפני עצמו. מדובר על הסכמים עצמאיים שעומדים בפני עצמם.
היו"ר אלי גולדשמידט
מי שמציע להפסיק העברות, שידע שלא מעבירים למוסדות הוראה, לא מעבירים לדרוזים, לא מעבירים לעוורים, לא מעבירים למיגון אוטובוסים. איזו מן הצעה זו?
עמיר פרץ
אני הצעתי לכבאים לממן את השכר רק שיתנו את האפשרות לתבוע את התאגידים בהלנת שכר. תאמינו לי שיימצאו מספיק חברות פרטיות שיראו בקבוצות האלה השקעה לא רעה. זה יפה מאוד שיש מאבק בין משרד הפנים למשרד האוצר. בחיים שלכם לא תקבלו שינוי מבני שיהיה בו איסור לחתום הסכם קיבוצי. גם במשטרה נקים איגוד מקצועי. השיטה שלכם של להשפיל אנשים לא תהיה.

אני מציע שתפתר בעיית המשכורות. זה דבר שמוכרחים לפתור אותו היום. צריך לתת הזרמה יעודית שתעבור מייד למשכורות. אני מציע שיושב-ראש ועדת הכספים יקים צוות משותף מטעמו. אני אומר לך שאפשר לפתור את הכל. אם יש למישהו טענות על הדרך שבה מנהלים את האיגודים, שלא יאמר, כי העיריות ממנות את ההנהלות, לא העובדים ממנים את ההנהלות. העובדים צריכים לקבל משכורת. הם לא גנבו כלום מאף אחד. הכל הם מקבלים בדין, בהסכמים חתומים. אני מציע לכם שתמצאו דרך לשלם את המשכורות.
שי וינר
איפה המעסיקים שלהם?
עמיר פרץ
אותי זה לא מעניין. מצידי, שתפטר ראשי ערים. אתה הסמכות, לא אני. אני רוצה משכורות.
חיים ברדה
איזור אשקלון ואשדוד זה אחד המרחבים הגדולים בארץ. אין לנו משכורות. אנחנו לא מצליחים לשלם לספקים. אם לא תחליטו היום, אני הולך להודיע לאנשים לנטוש את התחנות. אין לנו אלטרנטיבה. יש בעיה קשה מאוד. אנחנו לא מצליחים לשלם את הקרנות. ראשי הרשויות לא מוכנים כי אין להם כסף. ישבתי עם מר צינקר על 22 וחצי מיליון שקל שהוא לא יכול לעמוד בהם. ניסינו לעשות בוררות. הוא לא הגיע לבוררות. ככה זה נמשך ונמשך. יש לנו כ-9.5,10 תקנים שאנחנו לא מאיישים. יש פקידות שלא לקחנו לעבודה. אנחנו צמצמנו את המערכת וייעלנו אותה עד כמה שאפשר. לא קנינו שום דבר לאיגוד שלנו, אפילו לא כסא ולא מסמר כי אנחנו מייעלים וחוסכים. אני מבקש מהוועדה המכובדת הזאת שתעשה את הכל כדי שיתנו לנו משכורות. אנחנו לא יכולים להמשיך בצורה כזאת.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו נקים ועדת משנה שתגבש איזו שהיא המלצה תוך שבוע ימים. אנחנו נזמן את שר הפנים ושר האוצר לדיון בוועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת הפנים. יושב-ראש ועדת המשנה יהיה חבר הכנסת מקסים לוי. החברים בוועדת המשנה: חבר הכנסת רחמים מלול, חבר הכנסת איוב קרא, חבר הכנסת ויצמן שירי וחבר הכנסת יגאל ביבי. גם נציג משרד הפנים, נציג האוצר, נציג הכבאים, מזכ"ל הסתדרות הפקידים ושאול מזרחי יהיו חברים בוועדה. אנחנו מבקשים שעד יום רביעי הבא הועדה תגיש את המלצותיה. אנחנו נזמין את שני השרים לדיון משותף בשבוע הבא.

תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים