ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 05/10/2000

חידוש טיסות "אל-על" בשבת ובחג-ח"כ שמואל הלפרט.; תכנית ראש בממשלה הנוגעת לזהותה היהודית של המדינה-ח"כ חיים דרוקמן

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/1906

1
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
5.10.00

פרוטוקולים/ועדת הפנים/1906
ירושלים, כ"ה בתשרי, תשס"א
24 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 160
מישיבת וועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום חמישי, ו' בתשרי התשס"א (5 באוקטובר 2000), שעה: 10:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

יולי – יואל אדלשטיין
יגאל ביבי
חיים דרוקמן
יעקב ליצמן
סופה לנדבר
מוסי רז

שמואל הלפרט
מוזמנים
אבי ירושלמי מנהל אגף תכנון וכלכלה, משרד התחבורה
יעל שילוני עוזרת השר, משרד התחבורה
עובדיה אבנר משרד התחבורה

מנשה טרם משנה למנכ"ל, אל-על
יעקב עובדיה מזכיר, אל-על
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
דרורה רשף
סדר היום
1. חידוש טיסות "אל-על" בשבת ובחג – ח"כ שמואל הלפרט
2. תכנית ראש הממשלה הנוגעת לזהותה היהודית של המדינה – ח"כ חיים דרוקמן


1. חידוש טיסות "אל-על" בשבת ובחג – ח"כ שמואל הלפרט
2. תכנית ראש הממשלה הנוגעת לזהותה היהודית של המדינה – ח"כ חיים דרוקמן
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם. אני פותח את הישיבה. בעקבות הצעות דחופות לסדר היום של חברי הכנסת הרב דרוקמן והרב הלפרט בנושא טיסות אל-על בשבת וכל המהפכה החברתית שראש הממשלה, מר אהוד ברק, מנסה לבצע, החלטנו לקיים דיון בפגרה.

לפני שאני אפתח בדיון, אני רוצה לקדם בברכה את תלמידי הישיבה התיכונית המדעית שליד מכון לב, ירושלים, בברכת ברוכים הבאים. אני מקווה שגם תיהנו מן הדיון וגם תלמדו ממנו.
יעקב ליצמן
אני מציע שאולי תודיע למה בוטלה הישיבה בשעה 13:00.
היו"ר דוד אזולאי
בסדר. האמת היא שהיו מתוכננות להיום שתי ישיבות. זו הישיבה הראשונה. הישיבה השניה היתה מתוכננת לשעה 13:00 והיא היתה אמורה לדון בפירוק משרד הדתות. היות והשר יוסי ביילין הוא חבר בקבינט - הקבינט מתכנס היום בשעה 12:30 – הוא הודיע לי שהוא לא יוכל להשתתף. אם הוא לא משתתף, אני לא רוצה לקיים את הדיון, כי כבר בעצם קיימנו דיון אחד כזה. בסך הכל אני מבין למצוקתה של הממשלה, שאין לה הרבה שרים ומעט השרים שיש לה, וודאי שצריכים להשתתף בקבינט וזה מאד מאד חשוב. אין להם אפילו אפשרות להחלפה ביניהם. נניח, אם היתה ממשלה רחבה, היתה אפשרות לעשות איזושהי החלפה. אבל כנראה הממשלה עם קואליציה צרה כל כך, והם נמצאים בצרה צרורה…
חיים דרוקמן
מה הבעיה למלא עוד מקום אחד?
יעקב ליצמן
חבר הכנסת מוסי רז, פה, מועמד.
היו"ר דוד אזולאי
לכן אי אפשר היה לקיים את הדיון. אני באמת אומר את זה בשיא הרצינות, הפעם אני באמת מקבל בהבנה את היעדרותו של השר יוסי ביילין מהישיבה, אבל אני מבטיח שנקיים את הדיון בשבוע הבא, בהשתתפות השר ביילין.
יעקב ליצמן
נוכל לקוות.
היו"ר דוד אזולאי
תראה, השר ביילין לא ניסה להתחמק מן הישיבה, יאמר לזכותו. היום הוא לא יוכל לבוא. כמובן, השאלה היא אם יהיה משרד הדתות. אני מקווה.
יעקב ליצמן
יכול להיות שהשר ביילין יצטרך להעביר את משרד המשפטים למשרד הדתות, כי יחזירו, או שיהיה בלגן שם, בעיר העתיקה.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו מאד מקווים שעם ישראל יזכה, באמת, ביום כיפור ובשבת הקרובה, ובכלל בכל החגים הבאים עלינו לטובה, לימים טובים, לימים שקטים שאנחנו באמת זקוקים להם. אני מאמין שכיוון שביום הכיפורים יש כל כך הרבה תפילות, ודאי שבקשותינו ייענו.

דבר נוסף שאני רוצה להגיד לגבי הישיבה הבאה: אני מוציא מכתב, עוד היום, לשר ביילין ומבקש ממנו לקבוע תאריך לשבוע הבא ואני גם אבקש ממנו להקפיא את כל ההליכים לפירוק המשרד, עד לקיום דיון בוועדה.

אני מבקש מהרב דרוקמן, אחד משני מגישי ההצעה, לפתוח את הדיון בנושא האמור.
חיים דרוקמן
אדוני היושב ראש. אני העליתי את ההצעה שלי בפגרה, מתוך זעזוע מהתכניות של ראש הממשלה להסיר את החותם היהודי ממדינת ישראל. לפגוע קשות בזהות היהודית של מדינת ישראל אחרי 52 שנות קיומה, דבר שאיש עד כה לא העלה על דעתו. ואני זועק. אני באמת זועק: ריבונו של עולם. האם התקיימנו במשך כל הדורות כעם יהודי מיוחד, כדי שבשובנו למדינת ישראל יוסר החותם היהודי מאתנו? בשביל זה קמה מדינת ישראל? אם אינני טועה, בהכרזת העצמאות נקבע שזו מדינתו של העם היהודי.

זה נשמע כמו חלום בלהות ממש. ביטול סעיף הלאום בתעודת הזהות. אנחנו מתביישים שאנחנו יהודים? מה קרה? זה היה טוב מאז קיומה של מדינת ישראל. השתנה משהו? מדוע למחוק את סעיף הלאום מתעודת הזהות? זה שייך להסרת החותם היהודי מהמדינה.
מוסי רז
מה, בגולה לא היו יהודים אם לא היה טבוע להם החותם הזה?
סופה לנדבר
לא.
מוסי רז
תלוי באיזו מדינה.
חיים דרוקמן
זה מתחיל מזה ועד התכניות להנהגת תחבורה ציבורית בשבת. וטיסות אל על בשבת. וכל הקניונים הענקיים שפתוחים בשבת, שזה מנוגד לחוק. היועץ המשפטי לממשלה כתב לראש עיריית הרצליה שפתיחת הקניון בשבת היא מנוגדת לחוק.
סופה לנדבר
מי כתב את זה?
חיים דרוקמן
היועץ המשפטי לממשלת ישראל. מר אליקים רובינשטיין.
דוד אזולאי
הרב דרוקמן, מאיפה היא, ראש עיריית הרצליה?
חיים דרוקמן
ממרץ.
דוד אזולאי
אה. אז לה מותר לעבור על החוק. זה בסדר.
מוסי רז
אני רוצה להבהיר זאת, בשמה. לא מתכוונים שם לעבור על החוק. מכבדים את המכתב של היועץ המשפטי לממשלה.
דוד אזולאי
בינתיים הם עוברים על החוק.
מוסי רז
לא. הם פשוט הולכים לשנות את חוק העזר.
דוד אזולאי
אבל בינתיים הם עוברים על החוק.
סופה לנדבר
למה להם? הם יכולים לשנות את חוק העזר במועצת העיר.
דוד אזולאי
הם פתחו את הקניון בשבת. הוא נפתח לפני שבועיים. חברים טובים הלכו וביקשו שלא. גם חברים מהמפד"ל, גם הרב מלכיאור.
חיים דרוקמן
אני מודה. יש כאלה שחושבים שיש שני סוגי חוקים במדינת ישראל. מצד אחד מדברים גבוהה גבוהה על מדינת חוק, אבל אם החוק איננו תואם את השקפת עולמם או יותר נכון הוא איננו תואם את הרצון לגרוף הון, את הרצון להרוויח כסף, אז אפשר לשנות את החוק. מה הבעיה? יש כאלה שכל מה שקובע אצלם זה כסף. בשביל כסף אפשר הרי לפתוח אירועים לחתונות, שזה יהיה בהכשר של הבד"ץ. בשביל כסף אפשר לפתוח קניונים ולרמוס את שבת קודש.
סופה לנדבר
זה לא כסף.
חיים דרוקמן
הכל כסף.
סופה לנדבר
זה לא כסף.
יעקב ליצמן
את זה הוא יידע בסוף, שזה לא עובד. הוא חושב שזה כסף.
חיים דרוקמן
הוא חושב שזה כסף.
יעקב ליצמן
בסוף הוא יפסיד כסף. אף אחד לא הרוויח על השבת.
חיים דרוקמן
אני רוצה לומר, אני חושב שהדברים האלה הם חמורים ביותר. אני רוצה להזכיר, לפחות למען הפרוטוקול, אולי דברינו לא כל כך נשמעים. אני מבקש להזכיר את דבריו של ח. נ. ביאליק ביחס לשבת. ביאליק כתב ביחס לשבת לאחד הקיבוצים שעבדו בו בשבת. כותב ביאליק:

"ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלא גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם אלוקים וצלם אנוש בעולם. כל עמי התרבות קיבלו מעם ישראל בצורה זו או אחרת את יום המנוחה. השבת, ולא התרבות של תפוחי זהב ותפוחי אדמה, היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו. ועתה, בשובנו לארץ אבות, הנשליכנה אחרי גווינו ככלי אין חפץ בו"?

אלה דברי ביאליק, בשנת תרצ"א. כשהתחילו לשחק כדורגל בשבת, יצא כרוז קריאה נרגשת של משוררים, סופרים ופרופסורים נגד משחקי כדורגל בשבת. בפנייתם הם כותבים בין היתר, ואני מצטט: "אין עם ישראל ואין לאום ישראל ואין בית לאומי בלי השבת. אנו מבקשים לשמור על קדושת השבת, על כבוד הארץ, על אחדות האומה ועל רגשות אחים". בין החותמים על הכרוז הזה, המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, הסופר אשר ברש, הסופר ש. בן-ציון, פרופסור הוגו ברגמן, עורך עיתון "הארץ" גליקסון, המשורר ש. ל. גורדון, יהודה גרוזובסקי (גור), בעל המילון הנודע, פרופסור בן-ציון דינבורג (דינור), שהיה לאחר מכן שר החינוך במדינת ישראל, הסופר – משורר יעקב פיכמן, פרופסור קלוזנר, החוקר והבלשן חנוך ילון, המחנך דוד ילין והמשורר דוד שמעונוביץ' (שמעוני). וזאת לא הרשימה כולה.
שמואל הלפרט
הרב דרוקמן, צריכים לפסול את כל הסופרים האלה.
חיים דרוקמן
זאת לא הרשימה כולה. אבל כיום, יש התנכרות לכל. יש התנכרות לכל מה שקשור לזהות היהודית. יש התנכרות בעניינים הלאומיים של עם ישראל. אנחנו רוצים לעמוד על המשמר. נראה לנו שהדברים האלה הם חמורים ביותר ואני העליתי את זה לדיון באמת מתוך פניה נרגשת ממעמקי לב לראש הממשלה, שיעצור. הרף ידיך. אל תיגע בשבת קודש. אתה פוגע בזה בעם ישראל. חזור בך.
דוד אזולאי
תודה רבה לחבר הכנסת הרב דרוקמן. המגיש השני של ההצעה, חבר הכנסת הרב הלפרט, בבקשה.
שמואל הלפרט
ראשית אני רוצה להתנצל, אדוני היושב ראש וחברי הוועדה על האיחור. היה פקק תנועה בדרך ואני בא מבני ברק.

אדוני היושב ראש. כפי שידוע, לאחרונה התפרסמה בשם שר התחבורה וראש הממשלה התכנית על הפרטת אל-על. צוין גם שאחרי הפרטת אל-על, היא תטוס בשבת. שר התחבורה אפילו אמר שעוד לפני הפרטת החברה, אל-על תטוס בשבת.

אינני יודע בעקבות מה החליטו ראש הממשלה ומשרד התחבורה על טיסות אל-על בשבת. אם זה חלק מן המהפכה החילונית, המהפכה האזרחית. דיבר כבר הרב דרוקמן כאן על ערך השבת, קדושת השבת. אין ספק שטיסות אל-על בשבת ברחבי העולם עם הסמל הכחול לבן יגרמו לחילול שבת המוני בפרהסיה ברחבי כל העולם. יתרמו לדבר הנוראי ביותר, כאילו שמדינת ישראל נותנת לגיטימציה לחילול שבת, מצפצפת על כל הערכים המקודשים, ביניהם שבת קודש. זה הערך המקודש ביותר לעם היהודי.

כיהודי מהגולה אני יכול להעיד וראיתי, במו עיני, אלפי יהודים ששמרו על השבת במסירות נפש. יהודים שממש הפקירו את עצמם ואת המשפחות שלהם. לא רצו לצאת לעבוד בשבת בשלטון קומוניסטי, לא רצו לחלל שבת, הרעיבו את המשפחות שלהם, כל זאת בשביל לא לחלל שבת. וכך שמר העם היהודי על מקוריותו ועל זהותו היהודית במשך כל הדורות.

מומחים לכלכלה אומרים שאם החברה תטוס בשבת, היא יכולה להרוויח 60 מיליון דולר, כביכול. כמי שהיה מעורב מאד לפני 18 שנה, בשנת 1982, בכל המשא ומתן על הפסקת טיסות בשבת, אני יכול לומר ולהעיד – עם העובדות אי אפשר להתווכח - אל-על, לפני שהיא הפסיקה לטוס בשבת, אדוני היושב ראש, צברה מידי שנה גירעון של 60 עד 70 מיליון דולר. היתה חברה כושלת שעמדה כל שנה להיסגר. בכל שנה הממשלה דנה באפשרות לסגור את החברה, בגלל שתי סיבות. סיבה אחת, שאל-על שילמה 425% שכר שבת לעובדים, הסיבה השניה היא שהציבור הדתי בארץ ובעולם נמנע מלטוס בחברת אל-על.

כאשר התקיים המאבק הגדול והקשה ההוא על סגירת אל-על בשבת, המאבק לא היה עם החברה. המאבק היה עם העובדים. כאן, בבניין הזה, וועד העובדים של חברת אל-על איים עלי פיסית במקרה שהחברה תיסגר בשבת. איימו עלי. בעקבות זה היתה כאן חקירת משטרה. לא אני יזמתי את החקירה. המשטרה באה וחקרה את האנשים, חקרה אותי, רצתה לאמת את הדברים.

מדוע זה קרה? כי העובדים לא רצו להפסיד את 425% שקיבלו עבור שכר שבת. ברגע שאל-על הפסיקה לטוס בשבת – וגם על זה אי אפשר להתווכח – מיד אחר כך, חברת אל-על הפכה מחברה מפסידה 60-70 מיליון דולר לשנה לחברה מרוויחה.
מוסי רז
מה זה אצלך מיד? כמה שנים?
שמואל הלפרט
תוך שנה. אפשר לבדוק את זה. היא הפכה לחברה שהרוויחה בין 50 ל 60 מיליון דולר בשנה וכך זה עד היום הזה.
יעקב ליצמן
החברה מפסידה היום?
שמואל הלפרט
לא. היא מרוויחה.
דוד אזולאי
חברי הכנסת, יושבים כאן נציגי אל-על ונציגי משרד התחבורה, הם יענו על הדברים.
שמואל הלפרט
חבר הכנסת ליצמן, אני קיבלתי ממש לפני יומיים את הדין וחשבון של חברת אל-על ושם כתוב בפירוש שחברת אל-על הרוויחה בשנה האחרונה, למרות המשבר העולמי של חברות התעופה. אל-על הרוויחה.
עכשיו יבואו וודאי ויגידו
אם רוצים להפריט את אל-על, איך אפשר שהיא לא תטוס בשבת? הרי היא כבר לא תהיה ברשות מדינת ישראל. מוכרים את החברה.

אז א', אני רוצה לומר שאני לא מתאר לעצמי שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה למכור את החברה הלאומית מבלי שתשאיר לעצמה שליטה מלאה בחברה, אם על ידי מניית זהב או זכות ווטו וכדומה. כי אחרת זה יהיה פשוט טירוף למדינה, לוותר על המוביל הלאומי היחידי שלה ולמכור אותו למי יודע איזה אנשים, שביום מן הימים יכולים להשבית אותו או לעשות עם החברה ככל העולה על רוחם. מי שזוכר מה שהיה ערב מלחמת ששת הימים, לא חושב שמדינת ישראל יכולה להיות מנותקת מכל העולם במידה ולא יהיה ברשותה מוביל לאומי שיש לה בו שליטה מלאה.

לכן, אני רוצה לבקש משר התחבורה, מראש הממשלה ומחברת אל-על, לדאוג לכך שגם אם יחליטו על הפרטת החברה, או שהממשלה תשאיר ברשותה 51% ממניות החברה, או שהיא תשאיר לעצמה את מניית הזהב. בכל אופן מדינת ישראל חייבת להשאיר לעצמה שליטה ואחד התנאים בהפרטת אל-על צריך להיות שהחברה לא תטוס בשבת, בכדי לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית. כפי שהזכיר כאן הרב דרוקמן - ואני לא רוצה לחזור על הדברים שהוא אמר, דברים ידועים, שללא שבת אין למדינת ישראל בכלל זכות קיום - ללא שבת, לא תהיה מדינה יהודית בכלל. ליהודי דתי בעולם – לא רק ליהודי דתי, גם לסתם יהודי – לא יהיה שום עניין במדינת ישראל אם היא תוותר על כל הערכים שלה, שהמקודש ביותר מביניהם הוא ערך השבת.

לכן, אני פונה לראש הממשלה ולשר התחבורה, עם כל הלהט שיש להם מהמהפכה החילונית, לרדת מהרעיון הזה של הפרטת אל-על ושל הפעלת טיסות אל-על בשבת.
דוד אזולאי
תודה רבה לחבר הכנסת הרב הלפרט. חבר הכנסת מוסי רז, בבקשה.
סופה לנדבר
אני רוצה לדבר אחרי שאנחנו נשמע את אנשי אל-על.
דוד אזולאי
בסדר גמור.
מוסי רז
אני תוהה קצת על מה בעצם מלינים פה. מדברים על מהפכה. אני רואה פה רק הפרות סדר, בינתיים. מהפכה אני עוד לא רואה. הדוברים דיברו על שלושה דברים עיקריים. הרב הלפרט דיבר על אל-על והרב דרוקמן דיבר על אל-על, על תחבורה ציבורית בשבת ועל נושא מחיקת סעיף הלאום בתעודת הזהות.

ראשית צריך להגיד – ואני חושב שגם אתה, הרב דרוקמן, יכול להודות בזה, שחיים נחמן ביאליק טעה. עובדה שמדינת ישראל נבנתה למרות הפרות השבת, אולי אתה תגיד. יהיו שיגידו שנבנתה אולי יותר טוב בגלל הפרות השבת. לא משנה. לא ניכנס פה לשיפוט ערכי, אבל היסטורית הוא טעה בעניין הזה.
שמואל הלפרט
אמרתי כבר לרב דרוקמן שצריך לפסול את כל אלה שחתמו על המכתב ההוא.
מוסי רז
לא. למה? חס וחלילה. מותר לטעות.
דוד אזולאי
חשבנו שלפחות את הסופרים והמשוררים האלה אתם תכבדו.
חיים דרוקמן
יש כאלה שלא טועים אף פעם.
מוסי רז
אני מכבד אותו מאד, אבל זו עובדה היסטורית שהוא טעה בנושא הזה. הוא אמר מדינת ישראל לא תיבנה, אם יהיו הפרות שבת.
חיים דרוקמן
הוא לא אמר הפרות שבת. הוא אמר בלי שבת. עד כה, השבת קיימת במדינת ישראל במובן הציבורי.
מוסי רז
אוקיי. עכשיו נראה מה זאת אומרת השבת קיימת במובן הציבורי במדינת ישראל. עד שנת 1982, כפי שצוין פה קודם, אל-על טסה בשבת. זאת אומרת שהשבת, עד 1982, לא היתה קיימת במדינת ישראל?
שמואל הלפרט
במשך תקופה אחרי קום המדינה, אל-על לא טסה בשבת. היא התחילה לטוס כמה שנים לפני 1982.
מוסי רז
בסדר. במשך אותם שנים שבגין היה ראש ממשלה, זכרונו לברכה, ואגודת ישראל היתה חלק מהקואליציה - בחלק מהשנים הללו, להזכיר לך - אז מדינת ישראל לא היתה מדינת יהודית? שום יהודי בעולם, כפי שאתה אמרת, לא יכול היה להזדהות אתה? בוא לא ניקח את הדברים לקיצוניות כזאת.

אני רוצה להתמקד בעיקר בשני הנושאים האחרים. אחד זה נושא התחבורה הציבורית בשבת. בואו נהיה הוגנים ונדבר לעניין. אנחנו לפעמים מקדשים איזשהו סטטוס-קוו ואנחנו מדברים על הסטטוס-קוו של 1948. עכשיו, רבותי, בשנת 1948 לא היו לאזרחי ישראל כלי רכב. לבודדים מהם היו. הסטטוס-קוו שאנחנו יצרנו פה הוא סטטוס-קוו בלתי הגיוני.
יגאל ביבי
אז לא היה רכב ואז היתה צריכה להיות תחבורה ציבורית בשבת. לא היום. היום נוסעים ברכב. היום מי שנוסע בתחבורה ציבורית הם הדתיים, כי אין להם כסף.
מוסי רז
היום ל 60% מהאוכלוסייה יש כלי רכב והאנשים האלה כן נוסעים בשבת. אני לא שמעתי שאתם מנסים או מצליחים לעצור את הנסיעות הללו בשבת. זאת אומרת שאני יכול לנסוע בשבת, 60% מהחברה, או רוב החברה, יכול לנסוע בשבת. אז ממי אנחנו רוצים למנוע לנסוע בשבת? מבני נוער, מאנשים יותר חלשים בחברה, מקשישים, מנשים חד הוריות, מילדים. דווקא מהם אנחנו צריכים למנוע?
חיים דרוקמן
רחמנות. רחמנות. רחמים.
יגאל ביבי
בני כמה הילדים שלך?
מוסי רז
יש לי בן בן 7 ובת בת שנתיים.
יגאל ביבי
ילד בגיל 16, לא ייצא בערב שבת אם אבא שלו לא נותן לו את האוטו.
מוסי רז
גם אני הייתי פעם בן 16, אתה יודע.
יגאל ביבי
תפסיק. יש ילד בן 16 שנוסע באוטובוס בערב שבת? עם החברה שלו? ואיך הוא יחזור? האוטובוסים יעבדו עד 12 או 2 בלילה? באמת.
מוסי רז
אין לו דרך אחרת. חלק מהילדים בני ה 16 אין לאבא שלהם אוטו שהוא יכול לתת להם. ולחלק יש אחים ואחיות ואין להם עשרה כלי רכב בבית.
יגאל ביבי
סליחה, אדוני. שלושה ארבעה חבר'ה לוקחים מונית, זה יותר זול מאוטובוס. אתה יודע את זה?
מוסי רז
אני לא כל כך יודע את זה.
יגאל ביבי
בשבת הכרטיס עולה כפול. אז תדע את זה. מונית לוקחת אותו מהבית לבית ואוטובוס עוצר בתחנות. אז עזוב.
דוד אזולאי
השאלה היא מה הכוונה. האם אתם באמת דואגים לאזרחים או דואגים כאן למשהו אחר?
מוסי רז
ודאי שדואגים לאזרחים. אלא למי דואגים? לאוטובוסים?
חיים דרוקמן
דואגים לאידיאולוגיה החילונית.
מוסי רז
אני לא דואג פה לשום אידיאולוגיה. אוטובוס.
סופה לנדבר
היו צריכים לעשות את זאת עוד לפני 52 שנה.
דוד אזולאי
לא עשו את זה לפני 52 שנה, כי אנשים כמוך לא היו. לכן לא עשו את זה.
סופה לנדבר
אבל עכשיו יש אנשים כמוני. מה לעשות?
מוסי רז
אדוני היושב ראש, אז הכל היה שונה. אז ירושלים היתה עיר שהגודל שלה היה 3-4% מהעיר של היום. יכולת ללכת לכל מקום ברגל. היום זה בלתי אפשרי. אתה רוצה שבן אדם שגר בנווה יעקב או בן אדם שגר בגילה, ילך למרכז העיר ברגל? ביום שישי בערב? זה רציני? אלף ואחד דברים השתנו מאז 1948. לא רק זה שאולי עוד כלי רכב אחד או פחות נע בכבישים. וגם אז, בשנת 1948, חלק מהאוטובוסים פעלו בשבת.
שמואל הלפרט
זה לא הנושא. אנחנו לא דנים עכשיו על אוטובוסים בשבת. דנים עכשיו על טיסות אל-על.
חיים דרוקמן
גם על זה.
מוסי רז
יש שתי הצעות לסדר היום, תסלח לי. דנים עכשיו על שתיהן ביחד. דנים גם על זה וגם על זה.
יגאל ביבי
מה יעשו בטבריה שאגד לא נוסע גם ביום חול? כי המיניבוסים והמוניות כבר השתלטו על העיר?
מוסי רז
אל תיכנס למקרים השוליים והקטנים. עכשיו אני אומר, מה מפריע לכם? הרי האנשים האלה ממילא רוצים לנסוע בשבת. אז מה זה מפריע לכם? הרי אומר חבר הכנסת ביבי, הם נוסעים באוטו של האבא שלהם. אז אם כך, מה זה משנה לכם אם הם ייסעו באוטו של האבא שלהם או בצורה אחרת?
דוד אזולאי
חבר הכנסת מוסי רז, אני רוצה שתבין: דבר אחד קרה לנו פה בתקופה האחרונה. המדינה הזאת קיימת במשך 52 שנה וכולם הבינו אחד את הצרכים של השני. כל הזמן ניסו להגיע להבנה ולא לגרום למחלוקות. פתאום, בבת אחת, בא ראש ממשלה שמכריז על מהפכה אזרחית אחרי שנה של עבודה כראש ממשלה שנכשל בכל התחומים. אתה גם יודע את זה, לא פחות טוב ממני. הוא נכשל בכל התחומים.
סופה לנדבר
מי נכשל? על מה אתה מדבר? על מה הוא נכשל? הוא נכשל שהוציא חיילים מלבנון? הוא נכשל שלקח אתכם לקואליציה. שם הוא נכשל.
דוד אזולאי
תראי לאן הוא הביא אותנו. למלחמת יהודים – ערבים בתוך המדינה. אנחנו לא בטוחים בתוך הקו הירוק. על מה את מדברת? על המצב החברתי? על המצב המדיני? על המצב הכלכלי שהוא הביא אליו את כולנו? במקומך הייתי מתבייש להגן עליו. את צריכה להגיד לו ללכת הביתה.
סופה לנדבר
הוא צריך ללכת הביתה? אתם צריכים ללכת הביתה.
דוד אזולאי
הוא נכשל. אין לו מה לחפש פה. הוא הורס את המדינה.
סופה לנדבר
אתה מדבר שטויות. הוא לא הורס את המדינה. אתם הורסים את המדינה.
דוד אזולאי
בא ראש הממשלה ומה הוא עושה? משנה את הלאום.
סופה לנדבר
זה לא מדאיג אותי.
דוד אזולאי
זה לא מדאיג אותך? מה מדאיג אותך? המצב הכלכלי לא מדאיג אותך. המצב הביטחוני לא מדאיג אותך. מה מדאיג אותך, תגידי לי?
סופה לנדבר
אני אגיד לך מה מדאיג אותי.
דוד אזולאי
שום דבר לא מדאיג אותך. מה שמדאיג אותך זה לגרום לשנאה בין יהודים לדתיים. זה מה שאת רוצה.
מוסי רז
בין יהודים לדתיים?
דוד אזולאי
בין יהודים ליהודים.
סופה לנדבר
תצעק בבקשה, אדוני היושב ראש, בבית שלך. לא עלי בבקשה.
דוד אזולאי
אני מיד אתן לך, ח"כ מוסי רז, את רשות הדיבור. אבל חשוב מאד שחברת מפלגה זו של ראש הממשלה תדע מי החברים שלה.

במשך חודש אחד ראש ממשלה קם, מדבר על שינוי הלאום, חזיר בשבת, נסיעות בשבת, אל-על בשבת, כל הדברים האלה. אנחנו מדינה יהודית. אסור לנו לשכוח את זה.
סופה לנדבר
זאת מדינה יהודית, אבל כל אחד ילך בדרכו. אתה תלך בדרך שלך ואני אכבד אותך ואני אלך בדרך שלי ואתה תכבד אותי.
דוד אזולאי
באנו למדינה הזאת, מסרנו את עצמנו על המדינה הזאת, כדי שנחיה כאן כיהודים ולא כגויים.
סופה לנדבר
אנחנו לא גויים, אנחנו יהודים. אני לא פחות יהודיה מאשתך וממך. ואני מרגישה יהודיה יותר ממך.
דוד אזולאי
חבר הכנסת מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז
אדוני יושב ראש הוועדה. אתה נגעת בנושא אחר שאני אשמח לדבר גם עליו. אני אפילו הגשתי הצעה ואני אשמח אם ועדת הפנים תדון בזה.
דוד אזולאי
אני קבלתי את ההצעה. בסדר. אתה יודע מה הבעיה שלנו. כל שר מחזיק בשלושה תפקידים. אין להם זמן לשרים. תבין. אם השר לביטחון פנים עסוק בענייני חוץ, מתי יהיה לו זמן לבוא לכנסת?
מוסי רז
אני לא בטוח שצריך את השר. אני אסתפק בכך אם יהיה פה מפקד מחוז הצפון של המשטרה.
דוד אזולאי
קיבלו הנחיות לא לבוא. אתה לא יודע את זה? זה חדש לך?
מוסי רז
אני לא חושב שזאת בעיה שעומדת מול ראש הממשלה. אני, כילד גדלתי בירושלים ובמשך שבתות על גבי שבתות, כל שבת בעצם, ביום שישי בערב ובשבת היה צריך ללכת קילומטרים רבים ברגל, או לנסוע. מה שהיום אפשרי קצת פחות, בגלל ההפרדה מחברת האוטובוסים המזרח ירושלמית, הפלסטינית, שפעם נסענו בה ומאז האינתיפאדה אנחנו כבר לא יכולים לנסוע יותר. אני זוכר את הנושא הזה על בשרי. מדי שבת. זה לא נושא שעורר אותו ראש הממשלה אתמול. זה לא פלא.
יגאל ביבי
אבא שלך לא נתן לך את האוטו?
מוסי רז
חבר הכנסת ביבי, אני לא יודע איך נהוג אצלך, אבל לי היה רשיון נהיגה רק בגיל 17.5. וגם לפני גיל 17.5 היו לי חיים. וגם אז הלכתי להדריך בתנועה מידי שבת, מרחק של שבעה קילומטר ברגל כל שבת וגם אז הלכתי מידי יום שישי בערב לבלות.
יגאל ביבי
הלכת ברגל. והנה לא קרה כלום. לא נסעת. מה קרה לך?
מוסי רז
ודאי שקרה. עמדתי על דעתי, כמו דור שלם במדינה הזו שלא מוכן יותר לסבול את הכפייה הזאת.
יעקב ליצמן
איזו כפיה הרגשת? הלכת ברגל ונהנית.
מוסי רז
אני לא אמרתי שנהניתי. אף על פי שאני אוהב ללכת ברגל עד היום. אפילו זכור לי שפעם אחת, בשבת אחת, ראיתי את טדי קולק גם הולך ברגל. אני זוכר שצעקתי עליו. בגללך אנחנו הולכים ברגל. אתם יודעים, כמוני, שיש רוב גדול במדינה שדורש את זה.

אני רוצה להתייחס גם לנושא הזה של סעיף הלאום. חיו יהודים במדינות רבות בעולם – נכון שבברית המועצות היה רשום שהם יהודים בתעודת הזהות – אבל במדינות רבות בעולם חיו יהודים במשך אלפיים שנה ולא בכל מקום היה רשום להם יהודי בתעודת הזהות ואני לא חושב שזה מה שפגע ביהדותם.
חיים דרוקמן
גם אני לא חושב, אבל למה למחוק? למה למחוק?
מוסי רז
אני אגיד לך למה למחוק. מפני שבשום מדינה מתוקנת בעולם לא רושמים מאיזה לאום אתה. יש עוד דברים שצריך למחוק.
חיים דרוקמן
אנחנו מדינה יהודית.
מוסי רז
אז מה אם אנחנו מדינה יהודית?
חיים דרוקמן
אני מתגאה ביהדותי.
מוסי רז
אנחנו מדינה יהודית ואנחנו נישאר מדינה יהודית גם בלי לכתוב את זה בתעודת הזהות. יש לך כיפה על הראש, סימן שאתה יהודי. גם אני גאה ביהדותי. אני לא מתבייש בה. אבל לא צריך לכתוב את זה.
שמואל הלפרט
למה השר רמון משך השבוע את החוק הזה?
מוסי רז
אני לא יודע. אני לא מייצג אותו.
שמואל הלפרט
אני שואל אותך, אולי אתה יודע מה הסיבה שהשר רמון משך את החוק השבוע?
מוסי רז
לא יודע. אתה יודע? אני לא דוברו של השר רמון. אני לא יודע.

משפט אחרון. אני חושב שהדבר הזה עלול להיות מנוצל - כפי שנוצל באותן מדינות בעולם שבהן היה כתוב יהודי בתעודת הזהות – והוא גם מנוצל היום בארץ.
יגאל ביבי
פה זה יהודי הפוך. פה זה יהודי שמתגאה בזה.
מוסי רז
נכון, אבל זה מנוצל לצורך הפליה כנגד מי שאינו יהודי פה, כמו שזה נוצל שם לצורך הפליה כנגד מי שיהודי.
דוד אזולאי
אל תדאג. יש מי שיזכיר לך תמיד שאתה יהודי, גם אם תרצה למחוק את זה מתעודת הזהות. והשבוע זה קרה לכולנו. הזכירו לנו שאנחנו יהודים במדינת היהודים.
מוסי רז
אני לא מוחק את זה מהזהות שלי. אני יהודי ואני גאה להיות יהודי.
דוד אזולאי
השבוע הזכירו לכולנו. אתה יודע שהאויב לא מבחין בין יהודי ממרץ ליהודי מש"ס או אגודת ישראל. הוא לא מבחין. כולנו יהודים לצורך העניין הזה.
מוסי רז
יכול להיות, אבל האויב גם לא צריך לבדוק לפני זה בתעודת הזהות שלך אם אתה יהודי. לא ראיתי שבדקו את זה.
דוד אזולאי
חבר הכנסת יעקב ליצמן, בבקשה.
יעקב ליצמן
אני רוצה להעיר כמה הערות. נתחיל במה שהרב דרוקמן שאל: למה למחוק את הלאום? אני לא יודע, אבל יש לי הרגשה שהם יודעים דבר שאנחנו לא יודעים. אני אסביר. מי אמר בכלל שאנחנו עדיין מדינה יהודית? אני לא בטוח, בגלל המצב. אולי הם יודעים דברים שאנחנו לא יודעים, שיש היום רוב לא יהודי בארץ. מי יודע? אני לא יכול לדעת את זה.
יגאל ביבי
עם העובדים הזרים? כן.
יעקב ליצמן
לא רק עם עובדים זרים. כולל העלייה, כולל המיעוטים, כולל הכל. מי יודע? אני לא יודע. יכול להיות שזו הסיבה שרוצים למחוק את הלאום. אולי זו לא מדינה יהודית?
סופה לנדבר
אתה משווה עליה עם עובדים זרים? זה משהו לא יאומן. אתה משווה עולה חדש עם תושב זר?
יעקב ליצמן
אני לא משווה כלום, אני רק אומר נתונים. הרי זו לא שאלה שיש עולים לא יהודים. זה גם את מסכימה שיש.
סופה לנדבר
יש.
יעקב ליצמן
אז אם יש, אז כל הויכוח בינינו זה רק כמה אחוזים.
סופה לנדבר
אפילו אם יש 50%. אז מה?
יעקב ליצמן
אז כבר הגענו להסכמה על כך ש 50% לא יהודים כאן. כשהרב הלפרט אמר את זה לפני שנתיים, שיש 50% לא יהודים, רצו להרוג אותו. עשו לו ועדת משמעת, ועדת קליטה, אל תשאלו. אז היא אמרה הרגע 50%. אז הכל בסדר. אפשר לעבור לסדר היום.
סופה לנדבר
אמרתי אפילו. אז מה?
שמואל הלפרט
שר במדינת ישראל אמר 60%.
סופה לנדבר
אתה היית ברומניה, אז מה? לא נתנו לך לחיות?
דוד אזולאי
חברי הכנסת, אני מבקש לאפשר לחבר הכנסת ליצמן לדבר.
יגאל ביבי
התעשייה הכי משגשגת בברית המועצות זו תעשיית הזיופים הזאת.
סופה לנדבר
שטויות.
שמואל הלפרט
חבר הכנסת ביבי, מדאיג אותי…
סופה לנדבר
מדאיג אותך שמקדמים את המדינה. זה מה שמדאיג אותך. עכשיו המדינה מתחילה להתקדם, זה מדאיג אותך. אתה רוצה לשלוח את האנשים במקום להיי-טק לבית כנסת. במקום לפילהרמונית, למקווה. מה אפשר לעשות?
דוד אזולאי
חברת הכנסת לנדבר, אני מבקש.
שמואל הלפרט
חבר הכנסת ביבי, לפני כחצי שנה היינו, ועדת הפנים, בסיור במטה הארצי. ואז רצו להראות לנו את הבדיקות שעושים בנושא הזה. הראו לנו תעודת זהות רוסית נקיה, חדשה, נייר לבן, הכניסו אותה לתוך המחשב שלהם ופתאום ראינו שם תעודת זהות של מישהו מקודם. זאת אומרת, זה נמחק בחומר כימי ואחר כך מדפיסים על זה מחדש. אני שאלתי אותם למה המכונה הזאת נמצאת במטה הארצי ולא בשדה התעופה. דבר ראשון שכל מי שבא עם תעודה, שיבדקו את זה. כל אחד. לאו דוקא עם רוסים. גם מאמריקה, מכל מקום. כל מי שבא עם תעודת זהות יהודית שיבדקו אותה.

לדבריהם, מגיעים הזיופים למימדים נוראיים. אני מצטט את המשטרה.
סופה לנדבר
אתה מדבר על מכונה שמזייפת?
יעקב ליצמן
לא. אני מדבר על המכונה שבודקת את הצ'קים. הם רצו להראות לנו את המכונה שבודקת את הצ'קים. אז אחד הדברים שהראו לנו זה את תעודת הזהות הרוסית הזאת. זה היה נייר לבן, אבל מתחת היו פרטים של אדם אחר. רק מחקו את זה בחומרים כימיים. אמרו לי שזה במימדים גדולים. אז למה הם מחזיקים את זה כאן, בכלל? יש להם אחד בארץ, שייקחו אותו לשדה התעופה.
שמואל הלפרט
הם מזייפים גם דולרים. לא רק תעודות זהות.
סופה לנדבר
איזו שנאה יש לך לרוסים. מה עשינו לך?
שמואל הלפרט
לגויים מרוסיה. לא ליהודים מרוסיה. חס וחלילה. לגויים מרוסיה.
סופה לנדבר
יש לך שנאה כזאת שהיא מצלצלת ממש.
דוד אזולאי
אני לא מאמין שיש יהודי שיש לו שנאה לעולים חדשים יהודים. חס וחלילה. אני לא מאמין.
יגאל ביבי
זו המצווה הכי חשובה בתורה.
דוד אזולאי
אנחנו מעריכים ומכבדים כל יהודי עולה חדש ומברכים אותו על זה שהוא בא לארץ וחשוב לנו שיבואו לארץ.
סופה לנדבר
ואם הוא התחתן עם לא יהודיה, אז מה? את החלק הזה צריכים לזרוק לים?
דוד אזולאי
אנחנו לא צריכים גויים במדינת ישראל. אנחנו צריכים יהודים.
סופה לנדבר
איך? אתה תשאיר את היהודי שם בגלל שהוא מגיע עם בן זוג לא יהודי?
יגאל ביבי
אנחנו לא מדברים על דברים כאלה.
סופה לנדבר
אבל כן מדברים על דברים כאלה. אנחנו מדברים היום גם על בן זוג או בת זוג שמתחתן עם לא יהודי.
דוד אזולאי
חברת הכנסת לנדבר, אמרת ששונאים עולים וזה לא נכון.
סופה לנדבר
אני שומעת את זה.
דוד אזולאי
אני לא חושב, אני לא מאמין.
סופה לנדבר
שנאה כזאת לעולים ממדינות חבר העמים, שזה משהו מוזר.
יעקב ליצמן
את אמרת קודם שברק כל כך מצליח. ברק היה צריך להתחנן אתמול לקבל פגישה עם ערפאת. הוא בכלל העמיד תנאים להיפגש אתו, בפריז. עשה לו טובה שנפגש אתו. ביקש תנאים. ועדת חקירה בינלאומית. אנחנו כאילו לא יודעים מה שקרה פה בארץ. הורגים אנשים כאן בכל מקום.
מוסי רז
איפה הורגים אנשים?
יעקב ליצמן
איפה לא? יפו סגורה, חיפה סגורה. נצרת לא? כרמיאל לא שרפו בנקים?
מוסי רז
לשרוף בנקים זה לא להרוג אנשים.
חיים דרוקמן
תסלח לי מאד. כי הם לא מצליחים. מה אתה רוצה? שהם יהרגו?
מוסי רז
לא רוצה. אתה אומר פה שהורגים אנשים.
יגאל ביבי
רגע. עולה חדש מאשדוד לא הרגו אותו?
דוד אזולאי
חברי הכנסת, אני מבקש לאפשר לרב ליצמן לסיים את דבריו.
יעקב ליצמן
אז ערפאת עשה לו טובה בלילה, ברוב טובו, צריך להגיד לו תודה רבה, שהוא נפגש עם ברק. רצה להגיע להסכם, לא הגיע להסכם, אני לא יודע. כל פעם יד ימין שלו אומרת תירה, תהרוג יהודים ויד שמאל אומרת רגע.

ברק רצה לעשות מהפכה חילונית. אז בלשון הגמרא יש פלגינן דיבורא. הוא קיבל במקום זה מהפכה. יש מהפכה עם הערבים היום. מה שהיה כאן בארץ, בתוך הארץ, עם ערביי ישראל, לא יחזור. אף פעם. קרה פה משהו. זו רעידת אדמה, ביחסים עם הערבים.

אני רוצה להזכיר לך עוד דבר. בבר אילן יש כביש. בג"ץ אמר כן לסגור, בזמני תפילה, לא זמני תפילה. למה? כי שם לא גר אף חילוני אחד. ניסו לסגור את הכביש. יש היום כבישים עוקפים. כשאני נוסע מכאן הביתה – אני גר לא רחוק מהכביש הזה – אני לא נוסע דרך בר אילן. יש לי את המנהרה. כביש בגין. מגיע קרוב מאד לשם הכי מהר, אבל מי שרוצה לעשות להכעיס, נוסע דרך בר אילן.
מוסי רז
כל אלה שנוסעים ביום חול דרך בר אילן, למה הם נוסעים שם?
יעקב ליצמן
למה הם נוסעים שם? כי הם גרים במקום. אבל הם יהודים דתיים.
מוסי רז
כל מי שנוסע שם ביום חול? אני מוכן לבוא אתך לשם.
יעקב ליצמן
אתה ספרת כמה מכוניות נוסעות שם בשבת? אני עמדתי שם שעה אחת בשבת לפי בקשה של המשטרה.
מוסי רז
כי מתחשבים.
יעקב ליצמן
אלה שנוסעים שם לא מתחשבים. אבל תן לי להגיד לך, יש עוד כביש מרכזי אחד בתל אביב שנקרא רחוב דיזינגוף. הכביש הזה, לידיעתך, סגור בשבת. למה? בשביל הדיסקוטקים שם במקום, צריך לסגור אותו בשבת.
מוסי רז
בבר אילן עוברת בשעה אחת תנועה כמו שעוברת בדיזינגוף בשבועיים.
יעקב ליצמן
בשביל דיסקוטק, שיש נוער, סוגרים את הכביש ואף אחד לא פותח את הפה. אבל בבר אילן, שיודעים שאף חילוני אחד לא גר שם, ויש לו כבישים יותר טובים ויותר קרובים להגיע הביתה, פותחים אותו. רק בזמני תפילה סוגרים. בראש השנה, עשו טובה סגרו אותו לעוד שעה.

מרטין אינדיק תמך במהפכה החילונית. אבל מאז שהוא תמך בזה, אחרי שבועיים – הרי זה לא עניין שלו. מה יש לו להגיד בעניין הזה? אנחנו מתערבים במה שקורה באמריקה? בעימות בין גור לבוש? זה לא עניינינו – אבל אחרי שבועיים, החזירו אותו הביתה. אני לא יודע. הוא נכשל בכל מיני דברים.

למה אני אומר את זה? כי בסופו של דבר, כל מי שמתחיל עם השבת, מפסיד.

אני רוצה להגיע לעיקר הדיון שלנו.
דוד אזולאי
גם ברק, התחיל עם המשחן. זו היתה ההתחלה. אז התחילו הצרות שלנו.
יעקב ליצמן
נכון. אני מגיע עכשיו לעניין העיקרי שלנו וזה אל-על. אל-על לא נוסעת בשבת לא בגלל שהיא לא רצתה לשמור את השבת. על אף שמנחם בגין היה יותר טוב לדתיים אולי, יורם ארידור סגר את זה בשבת, כי הוא ידע שהכל כסף. הוא בדק את הכסף, מה אחוז הנוסעים, מה אחוז לא נוסעים. אני יכול להגיד לך שבאל-על, לדעתי, עד כמה שבדקתי עם אנשי אל-על, שלושים אחוז מהנוסעים לארצות הברית הם יהודים חרדים.

יש איסור – ואתה יודע, גם אתה היום, במרץ, עם עם חופשי, תומכים בלעשות חרם, עובדה שאתם במקרה זה החרמתם כל מיני מפעלים שיש להם הכשרים. אגב, אני חייב להגיד לך, שלפי הידיעות שלי, המפעלים האלה משגשגים. זה לא נורא. אנחנו מתגייסים לעזור להם ולקנות את המצרכים שלהם. אבל זה דבר אחר. נעזוב את זה.

כשיורם ארידור סגר את אל-על בשבת, הוא סגר אותה אך ורק כי לא היה כדאי לנסוע בשבת. יש איסור של הרבנים מהדור הקודם שאף אחד לא יכול לבטל אותו. זה קיים, זה כתוב, זה מודפס. אין בית דין יכול לבטל אלא אם כן הוא יותר גדול ממנו. אף אחד לא יותר גדול מבית הדין שאסר.

האיסור הזה קיים. השר כבר הודיע לי, שאגד לא תיסע בשבת. אגד לא רוצה לנסוע בשבת. לא כדאי לה לנסוע בשבת. לכן אני אומר לך: אל-על לא תטוס בשבת. אני אומר לך את כל הדברים האלה, כי ייצא איסור חד משמעי, על בסיס האיסור הקודם, ואז אל-על תחזור בה מהר מאד מהטיסות בשבת וזה לא כדאי. גם טענת משרד התחבורה, כאילו שהרווח, אם ינהיגו את הטיסות בשבת…
דוד אזולאי
תכף נשמע את נציגי משרד התחבורה בנושא הזה. הם נמצאים כאן.
יעקב ליצמן
בסדר, אבל אני יודע. אני דיברתי עם השר.
דוד אזולאי
תודה רבה.

חבר הכנסת יגאל ביבי, בבקשה.
יגאל ביבי
אני רוצה לומר שיש גישות שונות. אנחנו מאמינים כיהודים דתיים - ואנחנו אומרים את זה ב"לכה דודי" - כי שבת היא מקור הברכה. מי שלא שומר שבת, גם לא מרוויח כסף. עובדה שהקיבוצים שהיו פעם משגשגים, ברגע שהם היו הראשונים שהתחילו לפתוח את העסקים בשבת, למכור נעליים ודברים כאלה בשבתות, גם מצבם הכלכלי התדרדר. כך אנחנו מאמינים. אתה יכול להאמין אחרת. זו תפיסת עולם.
מוסי רז
רק הפכת את הכרונולוגיה.
יגאל ביבי
זו תפיסת עולם. אבל, רבותי, הסטטוס קוו, יש לכם טעות. הוא לא התחיל עכשיו, לפני חמישים שנה עם בן גוריון. כשאני כך יושב וחושב על הדמות של הרצל, אני מסתכל על חבר הכנסת מוסי רז. הרצל שהיה מומר, שאפילו לא מל את בנו. הוא חתם על מכתב לרב של בזל בשנת 1897, שבמוסדות של הציונות, במוסדות המדינה, לא יחללו שבת. הרצל חתם על זה.
מוסי רז
זה היה במאה שלפני המאה הקודמת.
סופה לנדבר
בדיוק.
יגאל ביבי
אנשים מומרים, לא כמו חבר הכנסת מוסי רז שגדל בארץ, אני מסתכל עליהם, היה להם חזון. הם ידעו שצריכים לחיות יחד, הם הבינו שצריכים להקים מדינה, הם הבינו מה זו שבת לאנשים. אפילו המומרים האלה. היה להם חזון. חבר הכנסת רז, באמת, תתעלו על עצמכם.
מוסי רז
אתה באמת חושב שאתה יותר קרוב להרצל ממני?
יגאל ביבי
כן.
מוסי רז
כנראה לא קראת מספיק.
יגאל ביבי
אני, במקרה, מכיר את ההיסטוריה טוב מאד. עכשיו תבינו. אני הייתי ראש העיר של אחת מארבע ערי התיירות המרכזיות בארץ ואני הקמתי את התיירות. אני עשיתי את הפסטיבלים ולא היו בעיות עם דתיים וחילוניים. רוב הבקשות לסגור חנויות, לסגור עסקים, באו מיהודים חילוניים שרוצים בשבת שקט. הם אומרים לי: יום אחד אנחנו רוצים שקט. כל השבוע דיסקוטק, רעש, אנחנו רוצים שקט.

אתם לא יודעים כמה. הייתי גם סגן השר לאיכות הסביבה. לסגור רחובות? אני היה לי רעיון לסגור את חצי הרחובות בעיר. רק בעורקים הראשיים ולעשות מרכזי חניה מרכזיים, בשכונות לשים כדורים ומשחקים ושילדים יסתובבו. אתם לא יודעים איזו נחת רוח זאת. לכו פעם אחת לבני ברק בשבת, תראו איך הילדים צוהלים. איזו שמחה. תאמינו לי, אם הייתם אמיתיים ורוצים איכות חיים לתושבים, הייתם רוצים שקט.

אני תכננתי את העיר. למשל, בעיר העתיקה, לא היו מגורים. בחופים שיהיה פתוח. אבל השכונות, היה שקט, היתה שלווה, החילוניים נהנו יותר מהדתיים.
מוסי רז
אולי בגלל זה התיירים הפסיקו לבוא לטבריה.
יגאל ביבי
בזמני?
מוסי רז
לא. עכשיו.
יגאל ביבי
מהרגע שהדתי הזה עזב את טבריה, העיר נהרסה. אבל כשהיה הדתי הזה, היתה 65% תפוסה. יותר מאילת. תיירים, תתפלאו לשמוע, באים יותר לארץ הקודש. לא לדיסקוטקים של מדינת ישראל. שליש מהתיירים הם צליינים שבאים להתפלל וחבר הכנסת רז, תעשה לי טובה, לך לכינרת ותראה את הגויים האלה. אולי מהם תלמד. תראה איך שהם מוציאים את הספינה לכינרת ומתפללים. אני הייתי מתחזק. אז תלמד מהם קצת, מהגויים שבאים לארץ הקודש.

אני הייתי בוינה. ביום ראשון, אתה לא יכול בוינה לקנות סיכה. הכל סגור. אין דבר כזה.
שמואל הלפרט
כל אירופה.
יגאל ביבי
אז בואו נלמד מהגויים. ריבונו של עולם. לא מהיהודים.

נסעתי לפני שבוע במונית, לוקח אותי נהג ערבי ממזרח ירושלים. ואני אוהב לדבר ערבית. אהלן וסהלן, כיף חאלאק. הוא אומר לי: "אנתם אליהוד מג'נין". אתם מבינים אותי? אתם היהודים משוגעים. אני אומר לו: למה? הוא אומר לי שהוא לקח אחד במונית. הוא אומר לו שקוראים לו עכשיו חסון. הוא היה חסן. בא מאזרבייג'אן מאיזה מקום. אומר לו, אני מוסלמי, אשתי מוסלמית. לא היה לי מה לאכול, שמעתי מה הולך פה באתי לפה, עשיתי כל מיני דברים ואני עולה חדש. קיבלתי מהמשוגעים האלה הכל. גוי.

אז אני אומר, רבותי, זו המצווה הכי חשובה ביהדות, לקבץ את נידחי ישראל. אחת משלושת המשימות של המשיח זה לקבץ נידחי ישראל. אין שמיטה במדינת ישראל עד שלא כולם יהיו פה. אנחנו לא עושים שמיטה על פי התורה, עד שלא כולם יבואו, היהודים, זה הכי חשוב לנו.
שמואל הלפרט
לא שמיטה. יובל.
חיים דרוקמן
גם שמיטה מדאורייתא תלויה ביובל.
יגאל ביבי
חברת הכנסת לנדבר, הדבר הכי חשוב לנו זה להביא עולים. המצווה הכי גדולה שלנו היא להביא את נידחי ישראל.
סופה לנדבר
כן, אבל חבר הכנסת הלפרט…
יגאל ביבי
לחבר הכנסת הלפרט ולרב דרוקמן וליושב ראש ולי ולכולם, הכי חשוב לנו בחיים, יותר אפילו מלשמור שבת, אני אומר לך. עד כדי כך, להביא את נידחי ישראל לארץ הקודש. זו המשימה הכי גדולה. אבל לא את נידחי ישמעאל. למה? ואני אומר לך, אני נגד עבודה של עובדים זרים. אני בעד שהפלשתינאים יעבדו בארץ. הוא הולך הביתה בחמש, אוכל את האוכל עם האישה שלו, לא שותה לי את הבירה שם וכל הבלגן.
דוד אזולאי
חבר הכנסת ביבי, תודה רבה.
יגאל ביבי
אל תתנו להרוס את המדינה הזו. לא טוב כבר לחיות במדינה הזו. לא לדתיים ולא לחילוניים, אז בואו נתלכד, לפחות בדברים הבסיסיים המאחדים אותנו. תפסיקו עם הדברים האלה. אפשר לנהל את המדינה הזו לחיים טובים ויש לי ניסיון. לי יש קבלות בעניין הזה. אפשר לחיות כך שכל אחד יחיה את החיים שלו. בטבריה כבר אין אוטובוסים בחול.
סופה לנדבר
הנה, עכשיו אתה אמרת שכל אחד יחיה את החיים שלו.
יגאל ביבי
כן, אבל שיתן לחיות. רוב העם הוא מסורתי. אנחנו הרוב. אז אנחנו מתחשבים במיעוט. אל תכפו את המיעוט עלינו. בטבריה, זו דוגמא, אין כבר אוטובוסים בחול. אז אני אומר לכם, אם אתם רוצים שהמדינה תתן עוד מאות מיליונים סובסידיות לאגד ועוד בלגן ורעש וזיהום – כבר אי אפשר לנשום במדינה הזו – אז תפעילו את אגד בשבת. לא צריך את זה. תאמינו לי, זה רק בזבוז כסף ומלחמות ללא תועלת.
דוד אזולאי
תודה רבה.
שמואל הלפרט
אגד צמצמה קווים בשבת בחיפה. אתה יודע?
מוסי רז
בסדר גמור. אין לי טענות נגד זה.
שמואל הלפרט
אז אתה רוצה להרחיב את זה?
מוסי רז
אני רוצה שכל קו שיש לו ביקוש, ייסע. לקו שאין ביקוש, שלא ייסע.
דוד אזולאי
מר מנשה טרם, משנה למנכ"ל אל-על, אנחנו מבקשים בהזדמנות הזו לשמוע ממך: במשך כמה שנים אל-על כבר לא פועלת בשבת. האם זה באמת כפי שנשמע כאן, שכתוצאה מזה שאל-על מושבתת בשבת נגרמים הפסדים, או שיש גם תועלת מכך לעובדים שבכל זאת יש להם יום מנוחה? בבקשה, אדוני.
מנשה טרם
כבוד היושב ראש, אני מבקש להקדים ולומר שהסוגיות שהעלו חברי הכנסת הן ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שאנחנו דנים בחברת אל-על. כי אנחנו דנים על ענייני החברה ופה מדובר על עניינים ערכיים וענייני המדינה.
דוד אזולאי
למה? דובר גם בעניינים כלכליים שמותר לך ואתה כן יכול להתייחס אליהם.
מנשה טרם
אני אסביר, אבל לפני כן, דבר ראשון שאני רוצה לציין זה שבשנים האחרונות אנחנו קפצנו מדרגה ממש בתחרות על לבם של הלקוחות מכל פלחי השוק. אנחנו הגענו לרמה מאד גבוהה של רגישות והבנה לצרכים מיוחדים של לקוחות. אנחנו קשובים לכל בעיה, אנחנו פותרים יום יום עשרות פתרונות של לקוחות שונים עם צרכים שונים וחלק מהיושבים כאן נמצאים במגע שוטף עם אנשי הנהלת אל-על כדי לקיים שירות שהוא טוב להרבה מאד אנשים שהצרכים שלהם שונים.
דוד אזולאי
דווקא בגלל זה אולי צריך לשקול, באמת. אני יודע ואני בטוח שאני מדבר בשם הרבה יהודים במדינת ישראל, שפשוט כיף לטוס באל-על, נהנים מכל השירותים הטובים, באמת משתדלים לעשות הכל, כדי שכל אחד ימצא את הנוחיות שלו בטיסות אל-על. השאלה היא באמת אם עם מהלכים כאלה, המאמצים שלכם לא יהיו לריק.
מנשה טרם
אני יכול להגיד, שבשלוש ארבע השנים האחרונות הצלחנו להגיע למצב שהציבור הדתי, גם בתוך המדינה וגם בחו"ל, רואה בחברת אל-על את החברה המועדפת לטיסה.
דוד אזולאי
נכון. אמת.
מנשה טרם
זה לא היה ככה וזה לא נובע אוטומטית רק מהחלטת ממשלה. זה לא מספיק.
יעקב ליצמן
עובדה שחיסלתם את טאואר. בגלל זה. הציבור העדיף אתכם על טאואר.
מנשה טרם
אנחנו מצאנו פתרונות כדי שהציבור יעדיף אותנו על טאואר. נכון.

עכשיו אני מגיע לדברים שאותם אני כן יכול לציין. אין צורך היום בהחלטות ממשלה כדי שאל-על תפעל באופן מתאים לכל ציבור הלקוחות שלה. אנחנו לא זקוקים להנחיה כזאת. אני אציין אולי רק שתי דוגמאות: אנחנו לא הזדקקנו להנחיית ממשלה כדי להתאים את לוח הזמנים של הטיסות במוצאי שבת לטובת נוסעים מהציבור הדתי שגרים רחוק משדה התעופה, כמו ירושלים או ברוקלין. אנחנו גם לא נזקקנו להנחיה של הממשלה כדי להרכיב חבילה מיוחדת שהיא פתרון לצעירים שבאים לשנת לימודים בישיבות בישראל. אלה דוגמאות ספורות מתוך עשרות שאל-על פתרה פתרון ספציפי, כך שיעדיפו את חברת אל-על. אנחנו רואים את הברכה מאחורי ההחלטות האלה. לכן, גם אחרי שהממשלה תבטל את ההנחיות ואת ההחלטות שמגבילות את אל-על…
דוד אזולאי
אם היא תבטל.
מנשה טרם
אם היא תבטל, אל-על תמשיך לפעול באופן שהציבור הדתי יהיו לו הרבה סיבות טובות שאל-על תהיה החברה המועדפת שלו.
חיים דרוקמן
מצוין.
יעקב ליצמן
כן, אבל שבת לא.
חיים דרוקמן
הוא לא אמר את זה.
יעקב ליצמן
הוא אומר שיהיו הרבה סיבות אחרות, אבל שבת לא. הציבור לא קונה את זה.
חיים דרוקמן
עוד לא שמענו את זה.
יעקב ליצמן
לא, זה מה שהוא אומר.
יגאל ביבי
הוא רוצה להשמיע לך שהשיקולים יהיו כלכליים, עד כמה שזה יהיה תלוי בהם.
דוד אזולאי
אני מציע בהזדמנות הזו לאנשי אל-על ותעבירו את זה לממונים ולדרג הבכיר בחברה…
מוסי רז
הוא הבכיר.
דוד אזולאי
אחד הבכירים. מה שאני מציע זה, שבמסגרת כל הדיונים שלכם אתם צריכים גם לקחת בחשבון שהציבור הזה - שמאד רוצה לטוס באל-על ומעוניין לטוס באל-על, עם כל השינויים שאתם עושים כדי למשוך אותו - עם כל השיכלולים, השאלה היא אם הוא ירצה להמשיך לטוס באל-על. גם את זה צריך לקחת בחשבון בשיקולים הכלכליים ואת זה אתם יודעים לעשות יותר טוב ממני.
מנשה טרם
בטוח שניקח את זה בחשבון.
דוד אזולאי
מאה אחוז. אתם יודעים בדיוק ויותר טוב מאתנו, כמה מונה הציבור הזה בטיסות אל-על.
יגאל ביבי
מה, זה רק אל-על? ותשת מה? וחברות אחרות שקונות מתשת, חברת בת של אל-על? יתנו להם לקנות משם? זה הכל, לא רק אל-על.
דוד אזולאי
חברי הכנסת, אני רוצה שניקח בחשבון עוד בעיה. מדובר על הפרטת אל-על והזכיר לנו את זה הרב ליצמן ברמז. בכל זאת מדובר על חברת התעופה הלאומית של ישראל. אוי ואבוי לנו ביום שנזדקק לחסדי מדינות אחרות כדי שהשמיים שלנו יהיו פתוחים. גם זה צריך להילקח בחשבון. כל הדברים הללו הם בנפשנו, הייתי אומר. ומה עם אותם עובדים שרוצים לנוח בשבת? ויש להם עובדים כאלה, גם אם הם לא דתיים. הם רוצים לנוח בשבת.
סופה לנדבר
אם מישהו רוצה לנוח, שינוח ואם מישהו רוצה לטוס, שיטוס.
דוד אזולאי
אנחנו יודעים שכשיש עבודה בשבת ויש אנשים שרוצים לנוח בשבת, אז לא מאפשרים להם את זה.
יעקב ליצמן
האם אדוני חושב שנניח שחברת קונטיננטל תהיה יותר יקרה מאל-על במאה דולר לכרטיס, אז יסעו עם אל-על ולא עם קונטיננטל? אם אל-על תיסע בשבת? יש לי הפתעה מרעישה בשבילך. זה לא ככה. הכסף לא משחק כאן.
יולי-יואל אדלשטיין
יש לי תחושה שהוא חושב עוד הרבה דברים אבל לא נתנו לו לומר אותם.
מנשה טרם
גם היום, בתחרות עם קונטיננטל, לא רק הכסף הוא שיקול של הנוסעים. גם בעתיד, אם אנחנו רוצים להחזיק מעמד בתחרות, אנחנו צריכים להיטיב עם הלקוחות שלנו.
דוד אזולאי
אני חייב לספר לחברי הכנסת ולאורחים שנמצאים פה סיפור. לפני כמה שנים בפסח, פניתי לסופרמרקט היחיד שהיה אז בעכו ואמרתי לו, אולי תביא לציבור החרדים מצרכים כשרים למהדרין? הוא אמר לי בסדר, אני מוכן להביא. אמרתי לו: תביא גם מצות למהדרין. הוא רצה להביא מצה שמורה. הלך, בדק, צלצל אלי ואומר לי: השתגעת? אתה יודע כמה עולה קילו מצה שמורה? פי שלוש ופי ארבע ממצה רגילה. מי יקנה? אמרתי לו: אל תדאג. הציבור הדתי לא עושה חשבון לכסף. הוא לא מסתכל על המחיר. הוא קודם כל מסתכל על הכשרות. הוא הביא באותה שנה כמויות של מצה שמורה והוא לא האמין עד כמה היהודים הדתיים מטורפים שמשלמים מחירים כאלה על מצה שמורה ובלבד שיאכלו דבר כשר למהדרין.

זו באמת דוגמא מוחשית, מה זה הציבור הדתי. הוא לא מסתכל על הכסף. הוא מסתכל על העקרונות שלו ובשביל זה הוא מוכן לשלם גם הרבה כסף.
מנשה טרם
אנחנו באל-על יצרנו התמחות גם בתחומים האלה.
דוד אזולאי
אני יודע. אני אומר לך, אתם ראויים באל-על לכל הערכה ושבח. באמת. כשאני טס באל-על אני מרגיש בבית. כשאני טס בחברה אחרת, אני מרגיש לא בדיוק בבית.
מנשה טרם
אני יכול להגיד לך שלפני שלוש או ארבע שנים – אנחנו הרי גם מייצרים את המזון באל-על – עלה באמת פי שלוש ופי ארבע לייצר מנה שהיא מאושרת בד"ץ והיום התמחינו בזה וזה עולה פחות. היום אנחנו מסוגלים להטיס מאות, אווירון כמעט מלא, באנשים שביקשו מנה כשרה למהדרין ועושים את זה ללא שום בעיות ונותנים את השירות הזה.
דוד אזולאי
אנחנו יודעים ואנחנו מכירים את זה מקרוב. אני חושב שאל-על באמת עושה בעניין הזה מעל ומעבר. אני חושב שאתם גם מרגישים את התוצאה.
סופה לנדבר
אם הוא גמר, אני רוצה לדבר עכשיו.
מנשה טרם
גמרתי.
דוד אזולאי
בבקשה.
סופה לנדבר
קודם כל, אדוני היושב ראש, אני רוצה להגיד שבחים לחברת אל-על. באמת יש שיפור ואנחנו כולנו מרגישים אותו.

אני עכשיו אפריד בין אל-על ודברים שנאמרו פה. קודם כל, לגבי האופי היהודי של מדינת ישראל. אני חושבת שלא יקרה למדינת ישראל ולאופי היהודי שלה שום דבר כאשר אנחנו נתקדם. אנחנו חיים 52 שנה. אנחנו נחיה עוד מאה ועוד המון שנים אחר כך. אנחנו צריכים להשתנות, רבותי. אני רוצה לומר שהכפייה הזאת, הכפייה הדתית, היא ממש גורלית בעיני. השנאה הזאת שאנחנו מרגישים, אנשים חילונים במדינה, היא שנאה שהיא לא במקום.

לגבי לאום בתעודת הזהות. אני אישית נגד כי אני רוצה שיהיה כתוב לי שאני יהודיה. אבל כאשר בן אדם בוחר שלא יהיה לו כתוב, מותר שלא יהיה לו כתוב, מפני שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית. אני, במקרה של לאום, אומרת שאני אישית רוצה שזה יישאר כתוב שאני יהודיה, אבל תבינו ותרגישו: אני יהודיה בלי שאני שומרת על הדברים שאתם שומרים. אני חושבת שאתם לא יכולים להבין שאחרי 52 שנה, אני אומרת: נמאס לי. נמאס לי לשמוע את הדברים. אתם מבינים למה? מפני שצריכים להפריד בין דת ופוליטיקה. זה מה שהיום מחזיק את המדינה ולא נותן לה להתקדם.
יעקב ליצמן
מה זה אצלך דת? מה זה דת?
סופה לנדבר
בגלל הכסף שהפוליטיקה נותנת לדת מעמיקים את הדת. ואתם יודעים למה אתם שונאים את אהוד ברק…
יעקב ליצמן
את אפילו לא יודעת מה זה דת.
סופה לנדבר
תאמין לי שאני יודעת לא פחות טוב ממך.
יעקב ליצמן
אז תסבירי לי. אני רוצה ללמוד. תגידי מה זה דת.
סופה לנדבר
ותאמין לי שאני שומרת על דברים שאני רוצה לשמור, אבל הכפייה הזאת, אני אומרת לך, נמאס לי ממנה.
יעקב ליצמן
איזו כפייה? תגדירי לי דת.
סופה לנדבר
אני רוצה להגיד לך שבאמריקה ובקנדה, אם אתה לא יודע…
יעקב ליצמן
מה אמריקה וקנדה? מה זה דת?
סופה לנדבר
באמריקה וקנדה, אנשים רוצים לנסוע לבית כנסת, הם נוסעים ברכב. אתה יודע ואני יודעת.
יעקב ליצמן
וזו דת. לנסוע לבית הכנסת בשבת. קנדה, אמריקה, תגדירי מה זה דת.
סופה לנדבר
אני לא רוצה להגיד לך.
יעקב ליצמן
אני רוצה ללמוד ממך. את יודעת יותר טוב ממני.
סופה לנדבר
אני לא רוצה להסביר לך.
יעקב ליצמן
את לא רוצה להסביר לי. לפני דקה אמרת שאת רוצה להסביר לי.
סופה לנדבר
אני רוצה שאתה תשמור על הערכים שלך ואני אשמור על הערכים שלי. אם אני רוצה לטוס בשבת, אני אטוס בשבת. ואם אני רוצה לנסוע אני אסע…
יעקב ליצמן
תגדירי, תסבירי לוועדה, לפרוטוקול, מה זה דת.
סופה לנדבר
אתה תגיד שהמדינה התקדמה, ואני רוצה היי-טק במדינה ולא בית כנסת במדינה.
יעקב ליצמן
היי-טק זה דת. אז ההי-טק זה דת.
סופה לנדבר
אני רוצה שהמדינה הזאת תתקדם.
דוד אזולאי
את רוצה שבמדינה יהיה רק היי-טק? זה מה שאת רוצה?
יעקב ליצמן
תצאי החוצה תשאלי את כולם. היי-טק זה דת. מה זה? את רוצה שיצחקו ממך?
סופה לנדבר
אתה רוצה שיצחקו ממך. תיתן לי בבקשה לדבר.
דוד אזולאי
הרב ליצמן, אני מבקש לאפשר לחברת הכנסת לדבר.
סופה לנדבר
אתה הרי יודע שאני יודעת לענות. אתה לא רוצה שאני אפגע בך. תיתן לי לדבר. כאשר אתה דיברת, אני כמעט לא הפרעתי לך.
דוד אזולאי
חברת הכנסת לנדבר, בבקשה.
סופה לנדבר
אני אומרת, רבותי, צריכים להפריד בין דת לפוליטיקה ואת זה אתם לא רוצים לקבל. אנחנו, האנשים החילוניים, נמאס לנו מהדברים האלה. אתם אומרים על אהוד ברק דברים קשים ואני לא מקבלת אותם. אתם מבינים למה. בגלל שהוא ראש הממשלה היחידי שקם ואמר שתהיה קונסטיטוציה במדינת ישראל. אתם מנסים להיות כמו פראי אדם ואני לא רוצה שהמדינה הזאת תהיה במצב כזה. אני לא רוצה ואני לא אתן לזה יד. עד כמה שאני אהיה מסוגלת להילחם, אני אלחם.

אני אומרת לכם, רבותי, זה כשר, אבל נורא לא נעים. אתם לא יכולים להכריח את כל המדינה. מה שנוח לך, אדוני היושב ראש, לא נוח לי. אם הילדים שלי רוצים לנסוע לפילהרמונית בשבת, שייסעו. ואם חבר הכנסת ביבי רוצה שילכו לבית הכנסת, שילכו. אבל צריכים להפריד. אתם רוצים לעשות דבר אחד ואני רוצה לעשות דבר שני. החלק של חילוני של מדינת ישראל רוצה להתקדם יחד עם העולם כולו. ולא יכול להיות שאתם תחזיקו אותו.

לא נוח למשנה של מנכ"ל אל-על להגיד את הדברים. אתם כל פעם מאיימים. יהיה חרם. אז יהיה חרם. אז אל תסעו.
דוד אזולאי
תגידי לי, את שמעת שמישהו פה אמר חרם?
סופה לנדבר
כן. אני שמעתי. אז זה נאמר בביטוי אחר. כן.
מוסי רז
הרב ליצמן אמר את זה.
יעקב ליצמן
אני אמרתי שנחזור על האיסור. כן.
דוד אזולאי
אם למרץ מותר להחרים, גם לנו מותר להחרים.
סופה לנדבר
תבין: אנחנו רוצים לחיות במדינה אחת? כן. יש לנו מדינה אחת? כן. המדינה שלך ושלי? כן. אז איך אנחנו יכולים להיות יחד? רק אם אתה תעשה מה שנוח לך ואני אעשה מה שנוח לי.
יעקב ליצמן
את מדברת על מדינה אחת?
סופה לנדבר
כן.
יעקב ליצמן
אני שואל: מה שקורה היום במדינה זו מדינה אחת? על מה את מדברת, מדינה אחת? מה שקורה כאן בשטחים זו מדינה אחת?
סופה לנדבר
אז תקום ותלך. מה אפשר לעשות? אם אתה רוצה שאני אעשה בכוח את הדברים, אני לא אעשה בכוח. אני לא מנסה לעשות אתך כלום בכוח. אתה סגרת את עצמך בתוך אזור דתי, תהיה שם. אני רוצה לנסוע בשבת. אתה יכול לאסור עלי? לא. אם אני רוצה לאכול משהו, אז אני אכנס לחנות.
יעקב ליצמן
אפשרתי לך עד היום לנסוע בשבת, אז תעשי מה שאת רוצה.
סופה לנדבר
אני רוצה לחזק את ראש הממשלה. כל הכבוד לו.
דוד אזולאי
כל הכבוד לו?
סופה לנדבר
כל הכבוד לו.
דוד אזולאי
הוא הביא אותנו לכשל חברתי, כשל מדיני, כשל בטחוני. כל הכבוד.
סופה לנדבר
אתה רוצה לראות את הדברים שאתה רואה ואתה לא רואה את הדברים שהוא עשה, בגלל שהוא לא רץ לנשק את היד של הרב עובדיה. רק בגלל הדבר הזה.
דוד אזולאי
חברת הכנסת לנדבר, אני מבין אותך, אבל לא יכול לעזור לך.
סופה לנדבר
הרב עובדיה הוא אדם רוחני. הוא צריך להיות בבית הכנסת ולא לנהל לי את המדינה.
דוד אזולאי
הוא רוצה. הרב לא רוצה. את יודעת את זה טוב מאד. הוא מתחנן.
סופה לנדבר
אתה שמעת היום את המנהיג שלך, יושב ראש ש"ס, אומר, אנחנו כבר רוצים ללכת לממשלה. מאד מאד קשה להיות בלי כסא. אתה שמעת היום.
דוד אזולאי
לנו יש אחריות.
סופה לנדבר
אחראים. איזה אחראים אתם.
דוד אזולאי
יש לנו אחריות לאומית, מה שאין לכם.
סופה לנדבר
אתה יודע מה שקורה. קשה להיות בלי כסף.
מוסי רז
השר אלי ישי כל כך מתלהב מהמצב, שהוא רוצה להיות בממשלה.
דוד אזולאי
אתם בשביל השלטון מוכנים לשרוף את המדינה.

נציג משרד התחבורה, אני מיד אתן לך לדבר. אל תדאג. לך לא יפריעו.
שמואל הלפרט
אני רוצה לשאול משהו את המשנה למנכ"ל אל-על.
דוד אזולאי
אני מיד אתן לך. מר ירושלמי, מנהל אגף תכנון וכלכלה במשרד התחבורה, בבקשה.
אברהם ירושלמי
אני לא אתייחס להיבטים אם אל-על צריכה לטוס בשבת או לא צריכה לטוס בשבת. זו שאלה ערכית, פוליטית, שהפוליטיקאים יעסקו בה. אני רק יכול להעמיד בפני הוועדה נתונים כלכליים שאספנו על ההשלכות של שבת על הרווחיות של חברת אל-על ועל היכולת שלה להשתלב בתעופה האווירית.

צריך לציין שבשנים האחרונות יש מדיניות ממשלתית של הגמשת מדיניות תעופה, כניסה של חברות חדשות והגברת התחרות בין חברת אל-על לחברות זרות. אנחנו נתקלים בבעיה רצינית מאד להשוות תנאים, כי מצד אחד אל-על יש לה מגבלות. חברות מסחריות אחרות שאפשרנו את הפעילות שלהן, כמו ארקיע וישראיר, מותר להן לפעול בשבת ואנחנו פותחים את השמיים לחברות זרות כדי לשפר את רמת התיירות, להוזיל מחירים לישראלים שיוצאים, כדי להגדיל את משק התעופה וכדי לתרום כמה שיותר למשק. אנחנו נתקלים בבעיה משמעותית להמשיך במדיניות הליברליזציה.

היתה החלטה לפני שנה וחצי להתיר לחברות ישראליות לטוס בטיסות סדירות ליעדים אזוריים. הנושא נעצר עקב פניה של חברת אל-על וועד עובדי אל-על ליועץ המשפטי. בעקבות פניית היועץ המשפטי לשר התחבורה, הוקמה וועדה בראשותו של עורך דין נאמן שהוטל עליה לבחון את כל ההיבטים של איסור טיסות של אל-על בשבתות וחגים. אל-על הזמינה איזושהי עבודה בנושא הזה ומשרד התחבורה הזמין איזושהי עבודה עבור הועדה. הנתונים נאספו על ידי גופים מקצועיים שאני סומך על האינטגריטי שלהם, כי כל אחד יש לו נטיות אחרות. העבודה שנעשתה עבור חברת אל-על מראה הפסד של כ 45 מיליון דולר לשנה.
שמואל הלפרט
של וועדת נאמן?
אברהם ירושלמי
לא. זו עבודה שחברת אל-על הזמינה. על ידי עורך דין סוארז. אם כן, 45 עד 55 מיליון דולר הפסד לשנה. אנחנו, במקביל, הזמנו עבודה עבור הועדה, וההפסד בגין אי טיסות חברת אל-על בשבתות וחגים זה בין 24 ל 35 מיליון דולר. אלה לא נתונים קדושים. אלה לא נתונים שאתה יכול להישבע עליהם, אבל זה מראה על מגמה מסוימת. צריך לזכור שהרווחיות של חברת אל-על בשנה טובה זה 15 מיליון דולר. מחזור של 1.3 או 1.4 מיליון דולר, זו רווחיות שולית שיכולה בקלות לעבור להפסד. אם אנחנו רוצים להמשיך את השגשוג של אל-על ושהיא תשתלב בעתיד בתעופה העולמית, אי אפשר יהיה להימנע בעתיד מההפרטה של החברה.

חברת אל-על במתכונת הנוכחית ובמגבלות הנוכחיות, לצערנו, על אף כל האופטימיות של מר טרם – ואני מאמין לו שהם עושים את המקסימום – במבנה הנוכחי של חברה ממשלתית, לא תוכל לשרוד, לאור מה שקורה בתעופה העולמית, של מיזוג של חברות, של שיתופי פעולה, של ליברליזציה של תנועה, שכל אחד יכול לטוס מאיפה שהוא רוצה לאן שהוא רוצה. זו התעופה העולמית. אנחנו לא נוכל לעמוד מנגד ולשמור על התעופה שלנו. אני חושב שאם אנחנו תוקפים את העניין של הפרטת אל-על אז אפשר לעשות שני דברים. אפשר להפריט את החברה ולהחליט שהיא לא תטוס בשבת, אז היא תהיה חברה נכה.
סופה לנדבר
אף אחד לא יקנה אותה.
יעקב ליצמן
מי אמר? מי אמר שאף אחד לא יקנה אותה אם היא לא תיסע בשבת? אולי דוקא אם היא תיסע בשבת ויאסרו לטוס בה, אז אף אחד לא יקנה אותה.
סופה לנדבר
הדתיים יסבסדו אותה.
אברהם ירושלמי
אולי יקנו אותה.
יעקב ליצמן
האם בחישוב לקחתם גם את זה שהדתיים לא ייסעו?
אברהם ירושלמי
תקשיב דקה.
שמואל הלפרט
לקחתם גם בחשבון את 420% שישלמו עבור עבודת שבת?
אברהם ירושלמי
הכל נלקח בחשבון.

אז יש אפשרות להפריט את חברת אל-על בלי שבת אבל המשמעות של זה היא שלבעלים חדשים כדאי יהיה למכור את המטוסים. זה יכול לקרות. חשש כזה קיים אצלנו. כי הרווחיות תהיה כל כך נמוכה, שעדיף יהיה למכור את המטוסים ולתת לחברה להצטמק. לא להצטייד במטוסים חדשים. יש לי דעה אישית מה צריך להיות, אבל אני לא חושב שזה הפורום שבו אני צריך להתבטא. ההשלכות הכלכליות הן ברורות.
יעקב ליצמן
איך הנתונים האלה מסתדרים עם הנתונים שמר טרם מסר? שהיום יש רווח?
אברהם ירושלמי
אם תשווה את הרווח של אל-על מול הנכסים שהיא מחזיקה, אז היא חברה מאד כושלת.
יעקב ליצמן
למה? אתה יכול להגיד לי מה היה הרווח שלה בשנה הבאה?
אברהם ירושלמי
שאלת שאלה, תן לי להתבטא.
יעקב ליצמן
רק את המספר. מה היה הרווח של אל-על לפני שנה? בשנת 1999.
מנשה טרם
בערך 1%.
יעקב ליצמן
כמה כסף? לא יודע אחוזים. כמה מיליון דולר?
אברהם ירושלמי
כ 15 מיליון דולר.
יעקב ליצמן
לי יש תשובה פשוטה.
מוסי רז
זה רווח אפס.
אברהם ירושלמי
אבל שאלת, תן לי להתבטא. החברה מרוויחה 15 מיליון דולר.
מוסי רז
חברה עם נכסים כאלה, תשקיע את זה באיגרות חוב ותרוויח פי עשרה. אף אדם לא יקנה חברה עם רווח כזה.
דוד אזולאי
חברי הכנסת, שאלתם שאלה, תאפשרו לבן אדם לתת תשובה.
אברהם ירושלמי
החברה מרוויחה 15 מיליון דולר. מתוך זה 7-8 מיליון דולר זה מפעילות של חברות בנות.
מוסי רז
רק את הסכום הזה נתנו אתמול להתנחלויות.
יעקב ליצמן
אוי וויי. ולמה נתת שיתנו את הסכום הזה להתנחלויות?
חיים דרוקמן
רק את הסכום הזה?
מוסי רז
אני לא נתתי. המפד"ל, הרוח שלה עדיין שורה מסביב.
יעקב ליצמן
חבל באמת שרק את הסכום הזה.
שמואל הלפרט
חבר הכנסת רז, אל תגיד שאתה נתת. יחשדו בך שאתה נתת יד לזה.
דוד אזולאי
רבותי, חברי הכנסת, אני מבקש. בבקשה אדוני.
אברהם ירושלמי
רווח של חברה על הנכסים שהיא מחזיקה, שזה מעבר ל 800 מיליון דולר, רווח של שבעה - שמונה מיליון דולר, הוא פרובלמטי. עם כל המאמצים שחברת אל-על עושה כדי למשוך נוסעים דתיים – והיא עושה מאמצים אדירים – כשאתה מסתכל כמגמה, החלק שהוא של חברת אל-על כל הזמן יורד. כל שנה באחוז, שני אחוז. כי היא לא מצליחה להתמודד מול התחרות. זו לא מגמה שאפשר לעצור אותה. אז אין לי דעה לכאן או לשם. כשאתה משווה את הרווחיות של חברת אל-על לחברות תעופה בינלאומיות, היא בבעיה.
שמואל הלפרט
מר ירושלמי, אני מבקש ממך וגם ממשנה למנכ"ל אל-על להתייחס למה שהיה לפני 1982 כאשר חברת אל-על טסה בשבת והיו לה גירעונות של 60-70 מיליון דולר לשנה. אחר כך כאשר הפסיקה את הטיסות בשבת, היא עברה מהפסדים לרווחים של 40-50 מיליון דולר.
סופה לנדבר
אבל אומרים לך שיש הפסדים, אתה מדבר על רווחים?
שמואל הלפרט
אני שאלתי את נציג משרד התחבורה. אני הרי לא שאלתי אותך. אין לך נתונים על זה.
סופה לנדבר
אתה שמעת את הנתונים.
דוד אזולאי
תאפשרו לו לדבר. רק רגע.
שמואל הלפרט
הוא לא זקוק לעזרה שלך.
אברהם ירושלמי
אדוני היושב ראש, חברת אל-על לפני הפירוק היתה עם 5400 עובדים. במהלך הפירוק ירדו מהחברה 1500 עובדים. זה מהלך שמתבטא בחסכונות אדירים. אבל מעבר לזה, כאשר אתה משווה את המצב הנוכחי למצב של 1982, כל מדיניות התעופה השתנתה. בשנת 1982 חברת אל-על היתה מוגנת בצורה דרסטית. כמעט ולא היו טיסות שכר, לא היתה תחרות עם חברות זרות, חברות זרות לא טסו בשבת, תסתכל ותשווה את התמונה עכשיו, בשנת 2000 מול שנת 1982, תראה את נתח השוק של החברות הזרות ואת הפעילות של חברות שכר ישראליות שנכנסו, חברות שכר אחרות שנוספו. עדיין שבת היא לא יום פעילות כמו ימים אחרים, אבל המשקל שלה בסך הפעילות בכל שנה הולך ועולה. כי האמת היא שאנשים נוטים לטוס יותר בשבתות עכשיו.

אז אנחנו, עם מדיניות תעופה הולמת, היינו יכולים לגרום עכשיו לאל-על להרוויח מאה מיליון דולר. איך היינו עושים את זה? היינו מגבילים תחרות, לא נותנים לחברות שכר לטוס, לא נותנים לחברות זרות להתחרות והמחירים היו עולים ב 20-30%. חברת אל-על היתה חוגגת, אבל אז אני חושב שהיינו מועלים בתפקיד שלנו ופוגעים באזרחים ובתיירות. זו לא אותה מדיניות תעופה ולא אותה מדינה, כאשר אתה משווה את זה לשנת 1982.
דוד אזולאי
תודה.

חבר הכנסת יולי אדלשטיין, בבקשה.
יולי-יואל אדלשטיין
תודה. אני לא רוצה לעשות מין קומפוט מכל מיני נושאים שקשורים באמת לרפורמה המדוברת. לא בגלל שאין לי מה לומר על הדברים האלה. אני חושב שגם הנושא מוגדר כאן כדיון על טיסות אל-על בשבת וגם כל הנושא של טיסות אל-על רחוק כמה שעות טיסה משאר הנושאים שנידונים כאן.
דוד אזולאי
דרך אגב: זה לא רק אל-על. גם הנושאים האחרים הם על סדר היום של הוועדה.
יעקב ליצמן
חוץ מזה שזה לא רק אל-על, זה גם ארקיע וישראיר. זה דיון נפרד.
יולי-יואל אדלשטיין
כפי שאמרתי, יש כאן נושאים שונים לגמרי. אני באמת לא הבנתי מה הקשר בין נושאים אחרים שהוזכרו כאן כמו לאום ואוטובוסים בנצרת עילית לטיסות אל-על בשבת. אפשר בוודאי למצוא קשר…
מוסי רז
זה חלק מההצעה לסדר היום של הרב דרוקמן.
יולי-יואל אדלשטיין
מותר לי להפריד בין הדברים?
סופה לנדבר
אתה אחרת ובגלל זה אתה הפסדת את החלק הראשון של הדברים.
דוד אזולאי
לא חשוב. רבותי, מותר לו להתייחס לכל נושא שהוא ירצה. בבקשה, חבר הכנסת אדלשטיין.
יולי-יואל אדלשטיין
כפי שאמרתי, אני רוצה להתייחס לנושא הספציפי הזה. על כל הנושאים, כולל הנושא הזה, אנחנו בכיף יכולים לעשות מלחמות. אין בעיה. לומר לכם שאני רואה איזושהי סיבה אמיתית למלחמה בנושא של טיסות אל-על? אני לא רואה. אולי אני קצת עיוור, אבל אני לא רואה. הכיוון שיכול להיות, זה כיוון של ראש הממשלה הנוכחי שעושה דברים להכעיס בתקווה לקבל על זה בוחרים. לכן הוא מודיע: אל-על, בלי כל קשר אם תופרט או לא תופרט, היא תטוס בשבת. ואז יש מלחמה. אין בעיה. יעשו מלחמה, הרב ליצמן מזה וחבר הכנסת מוסי רז מזה, וחברת הכנסת לנדבר, יעשו מלחמה.

אם אנחנו רוצים באמת לחפש פתרון אמיתי, אני שמעתי את הכיוון שאמר כאן ראש אגף הכלכלה. אל-על תופרט. היא תופרט. אני לא יודע אם זה טוב או רע. אני לא כלכלן ואני לא משנה למנכ"ל אל-על. אני לא יודע. אני מניח שיהיו לזה הרבה השלכות, בלי שום קשר למילים כמו חרם. חרם, ברוך השם, עושים כרגע רק - איך קוראים להם? גוש שלום? אלה שעושים חרם על תוצרת יהודה ושומרון.
שמואל הלפרט
וגם על אגודה.
יולי-יואל אדלשטיין
אני לא מאמין שמישהו יעשה חרם על חברת אל-על.
שמואל הלפרט
יש כבר.
סופה לנדבר
הם מתחילים לאיים. לא שמעת?
יעקב ליצמן
יש איסור כזה. אני רק רוצה שתדע על זה. יש משנת 1982, תשמ"ב, איסור של רבנים שאם אל-על תמשיך לטוס בשבת, יהיה איסור לטוס בה.
שמואל הלפרט
חרם על תנאי. חרם עומד.
דוד אזולאי
הוא מוקפא, אבל אפשר להפשיר אותו.
יולי-יואל אדלשטיין
יש לזה הרבה השלכות. אם אל-על תופרט, אני מניח שמצד אחד יהיו הכנסות, מצד שני, בלי כל קשר לחרם, אני חושב שלא יתכן מצב שאל- על תהיה כמו כל החברות ויחד עם זה אוטומטית כשמשלחת של חברי כנסת בהרכב של ח"כ ליצמן וח"כ מוסי רז וח"כ סופה לנדבר ואחרים יצאו לאיזושהי נסיעה פרלמנטרית, אז אוטומטית יתנו להם כרטיסים באל-על, שמשרדי ממשלה יעשו זאת. היא תהיה אחת החברות, בלי כל קשר לחרם. ואז גם כל אחד יעשה את השיקול הכלכלי שלו.

אני חושב שזה גם הדבר הטבעי לעשות, שאל-על בסופו של דבר תהיה אחת החברות וימצאו לה קונים. כי ברור שאם היא תהיה חברה פרטית, אף אחד לא יגיד לה לטוס בשבת או לא. אלא אם המדינה תרצה להחזיק במניית זהב ואז זו לא הפרטה, בואו לא נשלה את עצמנו. או שלא יהיה כדאי לה ואז יהיה לה שיקול כלכלי. יחליטו למשוך דווקא את הנוסעים החרדים ואז הם יחליטו שהם יוצאים רק X שעות אחרי יציאת השבת או נוחתים רק X שעות לפני כניסת השבת. אבל אלה כבר לא השיקולים שאנחנו נעשה את המלחמה עליהם.

השורה התחתונה של כל העניין הזה, לדעתי, היא שאם הכיוון הוא של הפרטת אל-על והפיכתה לאחת החברות שתתחרה בתחרות חופשית עם כל חברה אחרת, אז אני לא חושב שפה המקום, שוועדת הפנים צריכה לקום ולעשות מלחמות. אבל, כפי שאמרתי, יש לזה השלכות לכאן ולכאן. אם הכיוון הוא באמת לעשות מלחמה, כפי שלדעתי זה הכיוון של ראש הממשלה, רק לעשות מלחמות, אז אפשר בכיף לעשות את זה רק בואו לא נעטוף את זה במושגים כלכליים. אין בזה שום עניין כלכלי ואין פה עניין דתי או אנטי דתי. יש פה באמת עניין של לזכות בכמה קולות בוחרים. אני גם לא חושב שאנחנו, כחברי כנסת רציניים, צריכים לשבת ולדון שעות על דברים כאלה. אם רוצים דיון כלכלי, אז נשמח לשמוע עוד נתונים ואמרתי: יש הרבה השלכות. תודה.
דוד אזולאי
תודה רבה. משפט אחרון, לפני שאני ניגש לסיכום.
חיים דרוקמן
כן. משפט אחד רציתי להגיד ואני בכל זאת רוצה לומר את הדברים כאן בוועדה וגם שזה ירשם בפרוטוקול. שבת היא מעל ומעבר לכל חשבונות כלכליים. יש ערך של שבת. שבת יקרה מכל כסף וזהב שבעולם.
סופה לנדבר
בלי כפייה.
חיים דרוקמן
יהודים שמרו על השבת בכל הדורות והשבת שמרה עליהם. אנחנו לא רוצים להתנתק משרשרת הדורות של עם ישראל. אנחנו רוצים להמשיך בזה.
דוד אזולאי
תודה רבה. כן, בבקשה.
שגית טובי
אני בת שירות לאומי באגודה להתנדבות, שזה אומר שאני בחורה דתיה שבאה מבית מסורתי.



איפה את עושה את השירות?
שגית טובי
בישיבה התיכונית תורה ומדע שליד מכון לב בירושלים.

יש לי המון חברים חילוניים, המון חברים מסורתיים והמון חברים דתיים. אני לא מגבילה את האנשים שאני אהיה חברה שלהם בגלל אמונות ודעות. יש לי במשפחה שלי, בתוך המשפחה, הרבה פלגים. מסורתיים, דתיים, חרדים וחילוניים. זה לא אומר שהם לא המשפחה שלי.

קודם כל רציתי לומר שנה טובה וגמר חתימה טובה.
יעקב ליצמן
גם לכם.
שגית טובי
לכולם. רציתי לומר לגבי אוטובוסים בשבת. החבר'ה החילוניים שלי כמעט כולם מסכימים שזה סתם עניין. יש לי חברים שהם בנוער מרץ ונוער העבודה ונלחמים נורא קשה על זה וישבתי יום אחד ודיברתי אתם ואמרתי להם: בסוף, כשיהיה האוטובוס, אתה תיקח את החברה שלך ותצא עם אוטובוס? לעולם לא.
יולי-יואל אדלשטיין
הוא יצא עם אוטו של אבא, אבל יש אנשים שאין להם אוטו. זאת הבעיה.
שגית טובי
זה לא משנה אם יש כסף או אין כסף. אז הוא יחסוך יותר, הוא לא יצא כל שבת, אבל כשהוא יצא, הוא לא יצא באוטובוס. כי לצאת באוטובוס, מי בכלל חושב על זה? ואיזה אוטובוס יצא ויחזיר אותם בשעה 04:00 לפנות בוקר? זה לא יקרה.
סופה לנדבר
כן, אבל ייסעו אנשים מבוגרים לתיאטרון, לפילהרמונית.
דוד אזולאי
חברי הכנסת, היא לא חברת כנסת. אני מבקש לאפשר לה לסיים לדבר. בבקשה.
שגית טובי
לגבי הטיסות של אל-על בשבת ובכלל כל המהפכה האזרחית. אני רוצה לומר לך שאני אישית מרגישה נפגעת מהמהפכה האזרחית ונפגעת יותר מהניפוח בתקשורת מאשר מהעניין כולו. לא אני אחליט אם החברה תטוס בשבת או לא תטוס בשבת. אני בכלל חושבת שזה צריך להיות שיקול כלכלי פרופר. ואם החברה תחליט שמבחינה כלכלית שווה לה לטוס בשבת, שיהיה לה לבריאות. אם אני אטוס בה או לא אטוס בה, זו תהיה החלטה שלי. כל דבר. אם זה חנויות בשבת או אוטובוסים בשבת. אני גם לא מבינה מה כל כך רע בשמירת שבת, מה כל כך רע ביום אחד של שקט?

אני גרה באשדוד מול הקניון הכי מרכזי בעיר. כל השבוע יש לנו תנועה נון-סטופ מול הבית. שבת זה זמן של רוגע. וזו לא שכונה דתית. אם תשאלי שם את האנשים אם הם רוצים לפתוח את הקניון בשבת, הם יגידו לך חד וחלק לא ואני שאלתי. אנשים חילוניים.
סופה לנדבר
אני גם במקרה תושבת אשדוד ואני אומרת לך: כן.
שגית טובי
ואני אומרת לך שלא.
סופה לנדבר
ואני אומרת לך שכן. אם אנחנו נעשה סקר, את תראי שכן.
יעקב ליצמן
את יודעת למה, חברת הכנסת לנדבר? כי את לא נמצאת שם כל השבוע. את מגיעה רק בסוף השבוע.
דוד אזולאי
חברי הכנסת, אני מבקש, אפשרו לה לסיים לדבר. בבקשה.
סופה לנדבר
חוץ מזה, כל הקניונים אצלנו פתוחים.
שגית טובי
אני מביעה פה את עמדתי האישית והפרטית ומי אני ומה אני שאומר מה שאני אומרת. אבל אני חושבת שבכלל כל המלחמה הזאת וכל הצעקות האלה מיותרים. ומי אמר שהוא לא אוהב רוסים? מאיפה זה הגיע? לאן הגענו בכלל? למצב של מלחמות? למה? לי נורא טוב עם כל החברים שלי. החילוניים והדתיים והיהודים והלא יהודים. אני לא חושבת שצריכים להגיע למצב כזה של מלחמה. מה שקורה פה זו מלחמה אזרחית. את מדברת על כפיה דתית? אני מרגישה כפיה חילונית.
סופה לנדבר
איך את מרגישה אותה?
שגית טובי
בזה שיש חנויות שמוכרות בשר ובזה שפותחים כמעט את כל המסעדות ביום שישי ואני לא יכולה לשבת לאכול שם. אני לא יכולה לצאת עם החבר'ה שלי כי הכל פתוח.
סופה לנדבר
מותר לך לעשות מה שאת רוצה לעשות ולי מותר לעשות מה שאני רוצה. זה לא אומר שאנחנו לא יכולות לכבד אחת את השניה. את תהיי בשבת סגורה ותעשי את מה שאת צריכה לעשות ואני אעשה מה שאני רוצה.
דוד אזולאי
חברת הכנסת לנדבר, אני לא פותח דיון. תודה רבה לך.

אני רוצה להודות לך וגם לכל התלמידים שהשתתפו. אני מקווה שנהניתם. זה היה דיון פחות סוער. יש דיונים יותר סוערים. השתדלנו לנווט את זה כדי שתהיה גם אווירה טובה בימים נוראים. עכשיו תשמעו גם את הסיכום שאני בטוח שהוא לא לרוחם של כמה אנשים, אבל זו זכותכם.

1. הוועדה מביעה מורת רוח מהיעדרותם של נציגי משרד ראש הממשלה שהוזמנו וסירבו להופיע ללא סיבה מוצדקת.
2. לאור האירועים האחרונים והימים הקשים העוברים על מדינת ישראל מבית ומחוץ הוועדה פונה לראש הממשלה להפסיק ולהוריד מסדר היום את המהלך של המהפכה האזרחית שעלולה להביא אסון על מדינתנו ולהפסיק את הפגיעה בצביונה היהודי של מדינת ישראל.
3. הועדה פונה לראש הממשלה ולשרי הממשלה לשמור על הסטטוס קוו המהווה מכנה משותף בין כלל הציבור הדתי, שנשמר על ידי כל ממשלות ישראל לדורותיהם.
4. הועדה שמעה מהמשנה למנכ"ל חברת אל-על, מר מנשה טרם, על השיפורים וההתייעלות שעושה חברת אל-על.
סופה לנדבר
ועל כל ההפסדים שיש.
דוד אזולאי
5. הוועדה מביעה את הערכתה לחברת אל-על על כל השיפורים ועל כל המאמצים שחברת אל-על עושה, על מנת לשרת את כל אזרחי מדינת ישראל.
6. הועדה פונה לראש הממשלה לפעול ולעשות לאיחוד העם היהודי בכלל ולמדינת ישראל בפרט ולמצוא את המאחד אותנו ובתוכנו כדי לעמוד איתנים נוכח אויבינו המבקשים להשמידנו ולפגוע בנו.

ולסיום אני רוצה לאחל לכולם...
סופה לנדבר
אנחנו רוצים לבקש ממך הצבעה.
יעקב ליצמן
סעיף סעיף?
סופה לנדבר
סעיף סעיף.
שמואל הלפרט
אני מבקש להוסיף עוד סעיף אחד.
יעקב ליצמן
אם כבר, אז יש עוד סעיפים. רגע.
שמואל הלפרט
אני מבקש להוסיף סעיף שגם במידה והממשלה תחליט על הפרטת אל-על, תתנה את הנושא של ההפרטה בכך שיהיה סעיף שלא יאפשר טיסות אל-על בשבת. שהחברה תמשיך לא לטוס בשבת. כי השבת היא ערך עליון. היא לא נמדדת בכספים.
חיים דרוקמן
עוד משהו. הועדה תובעת שלא למחוק את סעיף הלאום בתעודת הזהות.
דוד אזולאי
אני חושב שאני ביטאתי את זה בכל המהפכה האזרחית. זה נכלל.
חיים דרוקמן
אבל זה מאד חשוב.
סופה לנדבר
זה נושא נפרד. אנחנו נעשה אותו כנושא נפרד. אני במקרה הזה אתך יחד. בגלל זה נעשה את זה בנפרד.
דוד אזולאי
יש לי הצעה לחברי הכנסת. בואו לא נפרוט את הדברים לפרוטות.
חיים דרוקמן
בסדר.
סופה לנדבר
במליאה זה במילא לא יעבור.
מוסי רז
בואו לא נעשה הפרטה.
דוד אזולאי
כן. לא תפקידנו להפריט.

רבותי, אני אעמיד את כל ההחלטות להצבעה. מי בעד ההחלטות, שירים את ידו.

סליחה, הרב הלפרט, אתה לא תוכל להצביע. שלושה בעד.
יולי-יואל אדלשטיין
על כל ההחלטה ביחד מצביעים?
דוד אזולאי
כן. על כל ההחלטה. מי נגד? שניים נגד. חברי הכנסת סופה לנדבר וחבר הכנסת מוסי רז. נמנעים? חבר הכנסת יולי אדלשטיין נמנע.

אני רוצה לאחל לכולם ברכת גמר חתימה טובה ושיתקבלו תפילותינו ברצון.
הישיבה ננעלה בשעה
11:45.

קוד המקור של הנתונים