ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 20/12/1999

תקציב הרשות לשיקום האסיר.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/1749



- 1 -
ועדת הפנים ואיכות הסביבה (42)
‏12.10.00


פרוטוקולים/ועדת הפנים/1749
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה
מושב שני נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 42

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
‏יום שני, י"א בטבת התש"ס (‏20 בדצמבר, 1999), שעה 12:10
נוכחים
חברי הוועדה: דוד אזולאי - היו"ר
מוחמד כנעאן
איוב קרא
מוזמנים
אברהם הופמן
מנכ"ל הרשות לשיקום האסיר


עו"ד גיל אדלמן
לשכת עורכי-הדין
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. תקציב הרשות לשיקום האסיר.


תקציב הרשות לשיקום האסיר
היו"ר דוד אזולאי
בשבוע שעבר קיימנו דיון בנושא תקציב הרשות לשיקום האסיר. אני גם התייעצתי עם גורמים שונים במשרד העבודה והרווחה. אני חייב לציין את האהדה הרבה שיש במשרד לרשות לשיקום האסיר.

מה שהייתי מבקש בדיון הזה, אני פונה לרשות לשיקום האסיר למצוא דרך להרחיב את מעגל המשתמשים בשירות הזה. אני חושב שהמצב הקיים היום, כשזה בעצם נתון להחלטתו של האסיר אם להיות בטיפול של הרשות או לא, אני חושב שזה דבר שהוא טעון תיקון. בעניין הזה הייתי מאוד מבקש מכם - אם צריך אני מוכן להיות לכם לעזר בעניין הזה. אם צריך נזמין את נציב שירות בתי-הסוהר - - -
אברהם הופמן
הבעיה העיקרית שלנו, אדוני היושב-ראש, היא תקציבית. למעשה היום אני במצב מצחיק, שאני פועל נגד עצמי. הגדלתי את מספר האסירים שנמצאים בהכשרה מקצועית ב384%-. כל אחד עולה לי כסף. ניתן לי תקציב לפי חישוב שאני אעלה אולי ב15%-10%-. אני מוכרח לגייס את הכסף בדרך כלשהי, דרך תרומות או דרך כל מיני מקומות כדי שלא אגמור את השנה בגרעון. הבעיה היחידה שיש לנו היום זה מחסור בכסף.

נעשה מחקר של פרופ' מנחם עמיר, אחד הקרימינולוגים הכי מוסמכים, שבדק אחרי 5 שנים מה קורה עם הבחורים שהיו בהוסטלים של הרשות לשיקום האסיר. 81% לא חזרו לכלא. אין בעולם תקדים לדבר כזה. אבל על כל הוסטל אני צריך פשוט להקיז דם.

יש היום 873 אסירים בכלא שנכלאו בשל אלימות במשפחה. המספר גדל מאוד, מ421- בשנת 1998 ל873- בשנת 1999. אלה נתונים של שירות בתי-הסוהר. אני מוכרח להקים עבורם הוסטל מיוחד. כתבתי לשר לבטחון פנים, כי זה גם נוגע לו כראש ועדת שרים לנושא אלימות במשפחה, שמוכרחים להקים הוסטל מיוחד. הכנתי תוכנית עם טובי המומחים בארץ לעניין הזה אך אין לי פיתרון תקציבי לנושא הזה. אני מקווה שהמשרד לבטחון פנים יעביר לי כספים גם לעניין הזה.
הבעיה היא פשוטה מאוד
הוסטל עולה היום 115,000 דולר. אם תשאל אותי למה אני נוקב בסכום בדולרים, זה מכיוון שאני מוכרח לעשות לתורמים את החישוב הזה במטבע זר. זה לא הוצאה כל-כך גדולה בתקציב מדינה. אם היו מאפשרים לנו להקים עוד 3 הוסטלים אז היינו מצילים עוד 60 משפחות. אנחנו נמצאים בקושי גדול מאוד.

התחלנו למשל קורס אבות, להכין את האסירים כאבות להיפגש עם ילדיהם. האסיר נכנס לכלא כאשר הילד בן 10 וכאשר הוא יוצא מהכלא הילד כבר בן 15 ולא מוכן כבר לשמוע את כל מה שאביו אומר לו. אז הם הולכים מכות ויש במשפחה צרות. קיבלתי הקצבה מיוחדת מהמוסד לביטוח הלאומי, גם לא מהתקציב שלי, לעשות 6 קורסים כאלה. אבל אני לא צריך 6 קורסים אלא 60 קורסים כאלה.

הבעיה שלי היום - מבקרת המדינה ציינה את זה בדוח מספר 48. בעמוד 516 כתוב שהרשות הצליחה להגיע לאפקטיביות אופטימלית בביצוע תוכניות ובחדשנות אבל הבעיה העיקרית שלה זה משאבים. אנחנו ממש חנוקים. אין לנו כסף, זה דבר נורא. אני כל הזמן הולך כמו לוליין על חבל כדי להגשים את הדברים.

הבאתי לכאן טבלה, שאני כמעט בטוח שתעניין את ועדת הפנים ואיכות הסביבה, כי היא מפרטת גם ישובים. אני רוצה לשלוח את זה לכל ראשי הרשויות המקומיות. לקחנו עיר שבה השקעתי הרבה מאמץ, לוד למשל, ובדקנו כמה אנשים מכל 10,000 תושבים ישבו בכלא. ב1.1.94- בלוד ישבו בכלא 39.5 מאזרחי העיר מכל 10,000 תושבים. ביולי 1998, או בינואר 1999, הגענו ל26.7- אנשים בכלא על כל 10,000 תושבים. בלוד יש שיפור גדול מאוד. שם המצב הכי קשה בארץ.

בטבלה הזאת יש ניתוח לפי הערים. לקחתי בכוונה 3 ערים שבהן יש אוכלוסיה מעורבת, ערים שבהן יש אוכלוסיה יהודית, וערים כמו נצרת ואום אל פחם שם יש רק אוכלוסיה ערבית, כדי שתהיה לנו אפשרות לבחון את השיטות שלנו, האם אנחנו אפקטיביים או לא.

הנתונים הם ברוב המקרים חיוביים. דווקא בעיר ממנה בא אדוני היושב-ראש, העיר עכו, המצב הוא די יציב אבל בהחלט לא טוב. איך אני יודע אם העבודה שלי שווה משהו או לא? אני בודק אם יש ירידה. אם יש עלייה, זאת אומרת שמשהו פגום בעבודה שלי, או שקרה משהו. לפחות אני צריך לבדוק את עצמי, מה קרה כאן. לפעמים זה רק מקרה. ניתוח כזה ערכנו לגבי כל ישוב, לאורך השנים מה קורה, מה התפוקה.
היו"ר דוד אזולאי
אתה מדבר על אסירים שנמצאים בכלא. כלומר אם בעכו היום יש 50,000 תושבים אז צריך להכפיל את המספר פי 5.
אברהם הופמן
ב1996- רק 26% מהאסירים שהפנינו לקהילה פנו לטיפול של הרשות לשיקום האסיר. לעומת זה ב1998- פנו 45%. אנחנו רואים גידול בהיקף הפנייה של אסירים לרכזי העמותות וזה אומר שיש אמון בהם. היינו יכולים להרחיב, יש לי אישורים, אך אין לי כסף להוסיף שם רכזים. אני ממש מרגיש לא טוב, אני מרגיש רע מאוד כי אני יודע שהייתי יכול לעזור עוד ואני מוגבל מאוד.
גיל אדלמן
לשכת עורכי-הדין, הן על-ידי נציגים מטעם היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטים ותובעים, והן על-ידי עורכי-דין שבעצם מייצגים את הנאשמים בבתי-המשפט, אנחנו עוסקים בכך בעצם יום יום.

את הנתונים הביא חברי מר הופמן. אני חושב שהנתונים מצביעים בעד עצמם על האפקטיביות של ההליך הזה. עובדה שעל אף הגידול באוכלוסיה והגידול במספר האסירים המשוחררים עדיין כמות הרצידיביזם היא פחותה, יש בה ירידה.

מבחינתנו אנחנו רואים בזה אינטרס חשוב במעלה. העובדה שאסירים היושבים בכלא, בעצם נשללה מהם בדין חירותם, הרי שבמדינה שיש בה חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו החשוב הוא לשמור כרגע על כבודם. זה משקף את העמדה שלנו. כבודם הוא בין השאר לא רק תנאים סבירים בבתי-הכלא - סניטריים, אוכל, מטראז', מיטה - אלא גם הכנה של אדם, ואם הוא גם רוצה אז קל וחומר, לצאת חזרה לחיים הסדירים ולהבטיח מצב שהסיכויים שהוא ימצא את עצמו חוזר שוב לבית-הסוהר יפחתו למינימום. זאת עמדתנו.
היו"ר דוד אזולאי
בדיון הקודם התברר לנו שהשאלה האם להיכנס לפרוייקט הזה או לא נתונה לשיקול דעתו של האסיר. בקשתי היתה - ואני מבין את המצוקה התקציבית - למצוא דרך שכל אסיר יהיה חייב לעבור דרך הרשות לשיקום האסיר. אני מעוניין שזה לא יהיה תלוי ברצונו של האסיר. אני לא יודע אם החוק בכלל מחייב דבר כזה, אין לי מושג.
גיל אדלמן
אני חושב שאי אפשר לחייב. אולי אפשר לקבוע ראיון או קשר ראשוני שייווצר עם האסיר בזמן שהייתו בבית-הכלא, שלאחריו הוא מחליט אם הוא ממשיך עם זה הלאה או לא.
היו"ר דוד אזולאי
צריך למצוא דרך לעשות את זה. אולי הרשות לשיקום האסיר, באמצעות לשכת עורכי-הדין, תוכל למצוא את הדרך לשלב. הבעיה התקציבית היא בעיה בפני עצמה. אבל אני אומר, בואו קודם כל נפתור את העניין הזה. כשהבעיה הזאת תיפתר, על סמך החלטה כזאת יהיה לך גם יותר קל לבוא ולדרוש העלאה בתקציב.
אברהם הופמן
באופן מעשי, כל אסיר מקבל את האינפורמציה אבל הוא צריך להחליט. אם הוא לא רוצה להשתקם, הרי אין אונס.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לצאת מכאן בהחלטה בעניין הזה. השאלה היא איך אנחנו עושים את זה. אני מבקש מלשכת עורכי-הדין לסייע לרשות לשיקום האסיר לפנות לנציב שירות בתי-הסוהר, להתחיל בהליך שייאפשר שהדבר הזה יהיה חובה, שהאסיר יהיה רשום ברשות לשיקום האסיר בשלב הראשון, להביא לאיזה מודעות. חשוב בשלב הראשון להיכנס להליך חובה כזה ולא להשאיר את זה למצב שפונה אליכם רק מי שרוצה.
אברהם הופמן
70% פונים.
היו"ר דוד אזולאי
למרות שלשמחתי זה אחוז לא מבוטל, 70% שכן נמצאים בטיפול הרשות לשיקום האסיר. אני מברך על כך.
גיל אדלמן
שיתוף הפעולה בינינו הוא בעצם מובן מאליו.
היו"ר דוד אזולאי
אם אין שיתוף פעולה אז זה ישאר תקוע. אני מבקש את היוזמה שלכם. אני מאוד מבקש להעביר לי העתק. אני מודיע לכם, בעקבות פנייה כזאת שלכם אוכל גם לסייע ואחר-כך יהיה גם קל יותר לבוא ולדרוש הגדלת התקציב למערכת הזאת. האם זה מקובל עליכם?
אברהם הופמן
אני רוצה להציג עוד דבר. הבאתי עוד נתון אחד, שלא הבאתי לישיבה הקודמת, נתון מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמקובל על כולם, כולל משרד האוצר. אנחנו רואים שב1990- תוך שנה חזרו לכלא 26.3% מהאסירים שהשתחררו. ב1997- תוך שנה חזרו לכלא 20.7% מהאסירים שהשתחררו. זאת אומרת, באופן ברור רואים שיש ירידה. רואים את הירידה הזאת במשך השנים.
היו"ר דוד אזולאי
השאלה היא, מתוך ה20.7%- שחזרו, כמה מהם לא היו בטיפול הרשות לשיקום האסיר?
אברהם הופמן
כולם היו בטיפול הרשות לשיקום האסיר. עכשיו עשינו הסדר שהחוזה הטיפולי אותו אנחנו עושים, שהוא חוזה סוציאלי, על-ידי החלטת ועדת השחרורים הופך להיות לחוזה בעל תוקף משפטי. זאת אומרת שאם קודם האסיר נכנס מרצונו לחוזה, אחרי החלטת ועדת השחרורים זה הופך לחובה. אם כתוב שם שהוא צריך ללכת 3-2 פעמים בשבוע לבדיקות שייראו שהוא לא צרך סמים, הוא חייב לעשות את זה 3 פעמים בשבוע.
גיל אדלמן
זה תנאי מתנאיי הרישיון.
אברהם הופמן
זה הופך להיות תנאי מתנאיי הרישיון. כך שמבחינה זאת עשינו, הייתי אומר, את כל מה שאנחנו יכולים. אני אומר לך, הכהנים אומרים תמיד, כשהם גומרים את הברכה, "עשינו מה שגזרת עלינו ....".

אנחנו באמת היינו מאוד מודים לכם אם בפנייה שלכם לוועדת הכספים של הכנסת הייתם יכולים לא רק להודיע על עצם העובדה ששמעתם את הדברים אלא גם להמליץ להיענות לבקשתנו. על דעת ראש ועדת הכספים פנה יושב-ראש מועצת הרשות לשיקום האסיר, השופט טל, לשר האוצר לבקש תוספת של 2.5 מיליון שקל לתקציב המאושר שאנחנו הצגנו פה. אנשי אגף התקציבים בדקו את זה. אין כאן טענה על עובדות. יש טענה רק על כך שאין תקציבים. חבל, כי כל כסף שאנחנו מקבלים הוא בעצם השקעה.
היו"ר דוד אזולאי
לצורך העניין הזה אני מוכן לפנות לוועדת הכספים בבקשה לסייע בידכם להגדיל את התקציב. אבל יחד עם זה, הייתי מאוד מבקש, רק לאחר שאני אקבל את הפנייה מלשכת עורכי-הדין, שבאה לבדוק את האפשרות למצוא את הדרך החוקית שכל אסיר משתחרר יעבור בשלב כלשהו דרך הרשות לשיקום האסיר. על סמך המכתב הזה אני מוכן גם להפנות מכתב ליושב-ראש ועדת הכספים להתחשב בצרכים של הרשות לשיקום האסיר.
אברהם הופמן
את זה אנחנו נצטרך לעשות מיידית.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו נאשר את התקציב. לגבי התוספת, אמרתי, ברגע שאני אקבל מכתב מלשכת עורכי-הדין אני מתחייב להוציא מכתב מייד ליושב-ראש ועדת הכספים.
אברהם הופמן
תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת קרא, האם אתה רוצה להוסיף משהו?
איוב קרא
אני שמח על ההחלטה. אני מכיר את האיש ואת עבודתו.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו מאשרים את תקציב הרשות לשיקום האסיר.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:32

קוד המקור של הנתונים