ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 28/10/2002

שידור חסויות בערוצי הכבלים והלווין

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/5974



2
ועדת הכלכלה
28.10.2002

פרוטוקולים/כלכלה/5974
ירושלים, כ"ט בחשון, תשס"ג
4 בנובמבר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 521
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ב בחשון התשס"ג (28.10.2002), שעה 10:45
סדר היום
שידור חסויות בערוצי הכבלים והלווין
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז -היו"ר
חה"כ נחמה רונן
חה"כ יגאל ביבי
מוזמנים
ראובן ריבלין -שר התקשורת
חה"כ אבשלום וילן
אורי אולניק -מנכ"ל משרד התקשורת
עו"ד עדנה הראל -לשכה משפטית, משרד המדע, התרבות והספורט
עו"ד דורית ענבר -יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין
דן ולדמן -עוזר בכיר ליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין
עו"ד יורם מוקדי -מנהל המנהלת להסדרת השידורים לציבור, המועצה
לשידורי כבלים ולווין
מוטי שקלאר -מנכ"ל הרשות השנייה
עוזי פלד -מנכ"ל טלעד
עו"ד רון גזית -יועץ משפטי, קשת
תלמה בירו -מנכ"ל איגוד המפרסמים
יאיר גלר -איגוד חברות הפרסום
רחל אוסטורוביץ -יו"ר קבוצת הנשים רמה"ש ונציגה של פורום
אבי בר -סמנכ"ל כספים, ערוץ הספורט
עו"ד גדעון פרייטג -מנהל הליגה בכדורסל
אפריים זינגר -מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
מיטל אמסלם




שידור חסויות בערוצי הכבלים והלווין
היו”ר אברהם פורז
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה.
יורם מוקדי
זיכיונות חברות הכבלים כוללות הוראה האוסרת על פרסומות, והוראה האומרת כי אם תהיינה חסויות זה יהיה בהתאם לכללים שתקבע המועצה. אותה הוראה קיימת גם ברשיון הלווין וגם ברשיון שהוענק לחברות הכבלים. הסמכות של המועצה לשידורי כבלים היא להסדיר את סוגי השידורים. השאלה היא האם שקופית חסות היא פרסומת. בית המשפט העליון בשורה של פסיקות קבע פרמטרים מתי שידור חסות נחשב פרסומת.
היו”ר אברהם פורז
מדוע אתם מעונינים לשנות את המצב הקיים? האם הפכתם להיות יותר ליברליים מהעבר?
יורם מוקדי
אנו לא מפנים את דרישתנו לכבלים או ללווין. ערוץ הספורט הוא שנשא בנטל הפקות הספורט בענפי ספורט שאינם כדורגל. לערוץ הזה קוצץ התקציב מ46- מיליון דולר ל10- מיליון דולר.
היו”ר אברהם פורז
מי קיצץ מתקציבו?
יורם מוקדי
חברת הכבלים.
היו”ר אברהם פורז
האם מותר לחברת הכבלים להחליט שלא יהיה כלל ערוץ ספורט?
יורם מוקדי
המחוקק קבע כי כל הסרת ערוץ תלויה במועצה.
היו”ר אברהם פורז
מה היה קורה אם אתם הייתם אומרים להם כי אתם לא מסכימים שהם יורידו את היקף ההפקה בספורט?
יורם מוקדי
אני חושב כי היינו נפגשים פה בעוד שבועיים כדי לדון על כך כי גם ערוצי זהב נמצאת אצל כונס נכסים. הצורך של חברות הכבלים לקצץ בהוצאות לתוכן הוא הכרחי.
היו”ר אברהם פורז
אני מעוניין לדעת מדוע חברות הכבלים והלווין מתחרות עם הערוצים המסחריים על הפרסום, בזמן שלהם יש מימון מדמי מנוי.
אבשלום וילן
יורם, אתה אמרת כי תקציב ערוץ הספורט ירד ל10- מיליון שקלים. בהנחה כי יתברר כי התקציב הזה אינו מספיק כדי לשדר ענפי ספורט קטנים, האם אתה יכול לומר להם כי התקציב צריך להיות גדול יותר?
יורם מוקדי
יש ספק גדול אם למועצה לשידורי כבלים מותר להגיד מה ישודר ומה לא ישודר. ביום שאישרנו את ערוץ חמש פלוס, קבענו הוראות שיגנו על הספורט המקומי.
היו”ר אברהם פורז
כאשר אתם מדברים על חסויות בערוץ הספורט, הכוונה היא לכך שתופיע שקופית חסות בהתחלה ובסוף משדר?
יורם מוקדי
כן.
היו”ר אברהם פורז
אני מבין כי הכוונה היא לא שיהיו שלטי פרסומת במגרש.
יורם מוקדי
בחרנו בשיטת השקופית הישנה כיוון שבג"צ קבע זאת בנוגע לרשות השידור. עקב הקיצוץ התקציבי של ערוץ הספורט, הנפגעים העיקרים הם אירועי הספורט שאף ערוץ אחר לא מעונין לשדר אותם. הרשות השנייה לא מחויבת לשדר אותם, זכייני ערוץ 2 לא מעונינים לשדר זאת, כיוון שהיחידי שיכול לשדר את האירועים האלה, הוא זה אשר לא יפסיד כסף משידורם. כדי לא להפסיד כסף משידורם, אנו מעונינים במנגנון של שידורי חסויות, שיאפשר לפחות להחזיר את ההוצאות. אנו מדברים על הכנסות מועטות. שקופית חסות יכולה להכניס 200 דולר עד 400 דולר. נגד זה זועקים ערוץ 2 וטוענים כי אנו גוזלים מהם את עוגת הפרסום. אנו יכולים לראות כי ההכנסות של רשות השידור מתשדירי שירות הם בסדר גודל של 50 או 60 מיליון שקל בשנה. גם שקופיות החסות מכניסות מיליונים בודדים בערוץ שיש לו רייטינג הרבה יותר גבוה מזה של ערוץ הספורט, במיוחד כאשר הוא משדר משחק כדור עף או כדור מים.

חשוב לציין, כי הכסף אשר מתקבל משידורי החסויות לא הולך לחברות הכבלים והלווין. היום הוא מועבר לאיגודים, כדי לאפשר את מימון השידורים. יכול להיות שהוא גם יגיע לערוץ הספורט. אין כוונה של חברות הכבלים והלווין למצוא מקור להכנסה נוספת. אנו חושבי כי עוגת הפרסום בסכנה בגלל הפרסומים בערוצים הזרים, ולא בגלל שידור חסויות. היינו שמחים כי כל מי שמתנגד לשקופיות החסות הקטנות בערוץ הספורט, ירתם למאבק שלנו בפרסומים בערוצים זרים.
היו”ר אברהם פורז
אני חושב כי ברגע שאתם מבחינים כי ערוץ זר משדר פרסומות מישראל, אתם צריכים להסיר אותו מלוח הערוצים.
יורם מוקדי
אני רוצה להוסיף כי לא התרנו שידורי חסויות במשחקי כדורגל, כיוון שהליגה בכדורגל מצליחה לדאוג לעצמה טוב מאוד לבד. התרנו זאת בכדורסל, כיוון שמצבו של איגוד הכדורסל רע בדיוק כמו מצבם של הענפים האחרים.
היו”ר אברהם פורז
אני לא חושב כי המשימה שלכם היא לדאוג לכל ענפי הספורט בארץ.
יורם מוקדי
המניע שלנו הוא בהחלט שישדרו את כל ענפי הספורט הקטנים, כיוון שאם הם לא ישודרו הם ייפגעו באופן קשה מאוד. אנו חושבים כי שידורו של משחק כדורעף חשוב לא פחות משידור שקופית חסות לתחזית מזג האוויר ברשות השידור.
אבשלום וילן
השאלה שלי, היא אם היה דיון ברשות אשר דיבר על שידורי ענפי ספורט רבים ככל אפשר. האם אתם לא יכולתם לקבוע כי הקיצוץ יהיה קטן יותר, וכך לכפות על הכבלים שידורי ענפי ספורט רבים יותר?
יורם מוקדי
יש ספק האם השאלה מכוונת למועצה לשידורי כבלים, וכן מהי אחריות שלה מול חברות הכבלים. לדרוש עוד עשרה מיליון דולר מהתעשייה הזו, זה מסוכן מאוד היום. אני לא בטוח כי גם יש בידנו את הסמכות לעשות זאת. אנו יכולים לומר לערוץ הספורט לשדר רק ספורט מקומי, אך אני לא חושב כי הצופה ייצא נשכר מכך. אני חושב כי כרגע הגענו לאיזון טוב שיעבוד כל עוד ערוץ 5 או ערוצים אחרים יישארו בחיים.
מוטי שקלאר
אני רואה במצב היום סיפור עקרוני. היום הוא מתחיל בעידוד של ענפי ספורט אזוטריים, ומחר זה יעבור לענפי ספורט יותר פופולריים, כמו איגוד הכדורסל ואיגוד הכדורגל. ברגע שאנו נפרוץ את הסכר לא יהיו לכך גבולות.
אבשלום וילן
מי מגדיר מהם ענפי ספורט אזוטריים? אני לא חושב כי אתה יכול לומר על כדורעף או כדוריד כי הם ענפי ספורט אזוטריים.
היו”ר אברהם פורז
הוא מתכוון אזוטריים מבחינת רמת ההתעניינות הציבורית.
אבשלום וילן
אני יודע כי כאשר משודרת אליפות העולם בכדורעף, הרייטינג הוא מאוד גבוה.
מוטי שקלאר
לפני שבועיים שודר משחק טעון ופופולרי בין הפועל תל-אביב לפועל ירושלים בערוץ 5. החסויות באותו משחק היו רבות מאוד. מחר אפשר להחליט כי יש מקום לעידוד הדרמה הישראלית, כיוון שהכבלים החליטו להשקיע יותר בסדרות רכש. כך בטענה שאנו צריכים לעודד את הדרמה הישראלית, אנו נתחיל לפרסם חסויות גם בדרמות הישראליות. כל יסוד הקיום של ערוץ 2 שיש לו מחויבויות ציבוריות, בנוי על כך שיש לו הכנסות מפרסומות בלבד. ברגע שאנו נהפוך גם את הכבלים והלווין לערוצי שואבי פרסומות, אנו נשמיד את הקרקע מתחת לחלוקה הקיימת בין המשדרים השונים.

זה לא סוד כי אגוד המפרסמים וחלק מאנשי הכבלים חושבים כי הגיע הזמן להפסיק בין ההפרדה בין הערוצים המסחריים לערוצי הכבלים והלווין, ולאפשר גם לכבלים ולווין לשדר פרסומות.
עדנה הראל
אנו הבענו בפני המועצה לשידורי כבלים תמיכה עקרונית בהצעה שלהם להתיר שידורי חסות בענפי ספורט, שאינם כדורגל וכדורסל גברים, המשודרים בערוצים המסחריים. אני חולקת על הטענה של מר שקלאר כי הסכר ייפרץ ומחר יהיו שידורי חסות בדרמות הישראליות.
היו”ר אברהם פורז
מדוע לא? אם מתירים שידורי חסות, צריך להתיר זאת בכל סוגי השידורים.
עדנה הראל
כאשר בשידורי הספורט יהיו הפקות מקור, אז ניתן יהיה לדבר. כחברת מועצת הכבלים לשעבר, אני יכולה לספר על דיונים רבים שנערכו סביב השאלה, כיצד לעודד את ענפי הספורט הישראלים הקטנים שאינם משודרים בערוצים המסחריים.

אנו צריכים לזכור כי חל שינוי מהותי בשנים האחרונות כאשר הליגות החלו ממומנות על ידי גופים מסחריים. ליגת אורנג' משדרת את העובדה שהיא תשדר את המשחקים הבאים כך שזו למעשה פרסומת סמויה. היתה שערורייה לא קטנה בשנה שעברה על שאלת הפרסומת הסמויה בליגת אורנג'.
היו”ר אברהם פורז
כמעט כל הקבוצות באירופה נושאות שם מסחרי.
עדנה הראל
באותה שערורייה הסתבר כי בגלל שבאו בטענה לערוץ 5, כיצד הוא משדר פרסומת סמויה לחברת אורנג', הוא הודיע לליגה אחרת פחות דרמטית, כי הוא לא יכול לשדרה כיוון שהשם שלה הוא ליגת דיאדורה בכדוריד.

כתשובה לשאלה האם ליגת דיאדורה בכדוריד היא בגדר פרסומת או לא, כדאי להבהיר כי היא איננה בגדר פרסומת, וכי ראוי לאפשר גם לענפי ספורט אחרים מלבד כדורגל וכדורסל להיות משודרים. אם ליגת אורנג' יכולה לשדר קדימונים שהם למעשה פרסומת לחברת אורנג', ניתן להתיר בצורה מסודרת גם את החסויות בתחום שידורי ענפי הנישות, לטובת הספורט בישראל.
אפריים זינגר
לפני שאנו נכנסים לדיון על ההיבטים החוקתיים, אני רוצה לתת תמונת מצב מהשטח. הספורט הוא ענף חשוב מאוד והוא איננו כולל רק משחקי כדורגל, אלא הוא עולם ומלואו בעל ערכים רבים. אנו לא מתייחסים לענפים האחרים כאזוטריים, כפי שהגדיר אותם מוטי שקלאר. אני רוצה להזכיר כי בעוד שנתיים יחלו שידורי המשחקים האולימפיים באתונה, ואז כולם יתאחדו סביב משלחת ישראל הנמצאת שם. הספורט הוא לא הפקת מקור. לספורט אין חוק כמו חוק הקולנוע, ובשל כך שידורי החסות יכולים לספק לשידורי הספורט את אותו חמצן שבאמצעותו איגודי הספורט יוכלו לקיים את פעילותם.
יאיר גלר
לכאורה חברות הפרסום שואפות לריבוי ערוצים. עמדתנו במקרה הזה היא נחרצת מאוד. לאור מצבו של המשק, מצב משק הפרסום, מצבם של זכייני הערוצים המסחריים, אנו בעד שלא לפרק את עוגת הפרסום ולחלק אותה לערוצים נוספים. כל הוצאה של שקל מעוגת הפרסום המתכווצת תזיק למשק בסופו של דבר.
תלמה בירו
אני מייצגת את הגוף שבצורה ישירה מניע את כל התעשייה הזו. נכון לרגע זה יש מונופול לערוץ 2, ובשל כך המפרסמים משלמים היום מחירי עתק עבור זמן אויר של הפרסומות, ואין להם אלטרנטיבה אחרת. אנו מבקשים בשם האיגוד לאפשר במידה זו או אחרת אפשרות לפרסום גם בכבלים ובלווין.
היו”ר אברהם פורז
אם כך מדוע שלא נאפשר גם לרשות השידור לפרסם?
תלמה בירו
במוקדם או במאוחר אני חושבת כי גם ברשות השידור תהיינה פרסומות. אנו מבקשים לתת לנו אלטרנטיבה לפרסום. יש לנו הצעה כיצד זה ייעשה. ניתן לתת למנויי הכבלים את הבחירה לשלם יותר ולא לצפות בפרסומות, או לשלם פחות ולצפות בפרסומות.
אבשלום וילן
אני חושב כי ישנה בעיה אמיתית כתוצאה של התחרות הפרועה שאפשרנו. מי שקידם את השידורים בלווין ואת שידורי ערוץ 10, וחשב כי אנו אימפריה היכולה להרשות לעצמה כל כך הרבה ערוצים, טעה. השאלה העומדת עכשיו על הפרק היא כיצד במצב הכלכלי בו אנו נמצאים היום אנו יכולים לאפשר לענפי הספורט השונים לשרוד. הענפים השונים לוחמים על קיומם והקיצוץ התקציבי שנעשה בערוץ הספורט לא מאפשר להם כלל לשרוד. בשל כך איני חושב כי צריך לשכוח את כל ההסכמים ולאפשר לכל אחד לשדר חסויות, אך צריך לעזור לענפי הספורט הקטנים לשרוד. אני פונה למועצת הרשות ושואל כיצד הם עברו לסדר היום כאשר נעשה קיצוץ כזה גדול. אני חושב כי מתפקידכם להגן על ענפי הספורט האלה. אתם צריכים להגן על ספורט נשים ועל ענפי הספורט בפריפריה. חברות הכבלים במשך עשר שנים חלבו את המדינה, לא הגיעו לפריפריה, והמחוקק שתק. כאשר התחילה התחרות הם התחילו להגיע גם לפריפריה. עכשיו הם שוחטים את ענפי הספורט השונים משיקולים עסקיים, והתפקיד שלנו הוא להגן על הענפים הללו. אני לא מעוניין לפגוע בערוצים המסחריים, אך אני מעוניין להגן על ענפי הספורט. אגוד הכדורסל מקבל את כספו דרך שלטי חסות הנמצאים במגרשים, ואילו הכדוריד נאבק על 200 אלף שקל.
נחמה רונן
אני חושבת כי ישנו חשש של ערוץ 2 שמישהו ינגוס בשוליים של עוגת הפרסום. אני חושבת כי הטיעון שברגע שנאפשר לערוץ אחד שידור חסויות הסכר ייפרץ, הוא טיעון דמגוגי. ישנה מועצה שהתפקיד שלה הוא לקבוע בצורה ברורה למי היא מאפשרת שידורי חסות ולמי לא. אם היא קובעת כי זה יתאפשר רק בערוצי הספורט, עלייה גם לקבוע באילו ענפי ספורט זה יתאפשר ובאילו ערוצים זה לא יתאפשר. לא איגוד הכדורסל ולא איגוד הכדורגל זקוקים לסיוע, תמיכה או עידוד.
היו”ר אברהם פורז
האם את חושבת שזהו תפקידה של המועצה לשידורי כבלים ולווין לבחון כל ענף ולהחליט האם לתת לו סובסידיה או לא?
נחמה רונן
אני חושבת כי על פי החוק הקיים מועצת הכבלים יכולה לקבוע כי ספורט נשי שבאיכותו לא נופל מכדורסל גברים, אך משום מה משודר בצורה מועטה ואינו מתוקצב במידה רבה, וכן ענפים קטנים נוספים, ילוו בשקופיות חסות. הוזכר כאן קודם כי הכסף הזה מגיע ישירות לקבוצות ולאיגודים. לא ניתן להשאיר את כל עוגת הפרסום בידי ערוץ 2, ולומר כי המצב במשק קשה והפרסומאים לא מעונינים כי עוד גורמים ייכנסו לשטח הזה. ערוץ 2 לא אמר דבר נגד ערוצים זרים אשר מפרסמים פרסומות מישראל.
היו”ר אברהם פורז
זה לא נכון, הם נלחמו פה בכל כוחם נגד התופעה הזו.
נחמה רונן
אני לא זוכרת שאני שמעתי בשנה האחרונה מילה מפיהם על הנושא הזה. אני חושבת כי ההתמודדות מול הפרסומות בערוצים הזרים הרבה יותר קריטית מבחינת ערוץ 2, כיוון שאלה פרסומות המיועדות לצופה הישראלי.
יגאל ביבי
אני בשום אופן לא אסכים כי העידוד העיקרי יהיה רק בערוצי הספורט. המטרה שלנו היא לעודד יוצרים ישראלים. אני חושב כי אם אנו נאפשר לערוץ ישראלי שידור חסויות, ניתן יהיה ליצור יותר הפקות מקור ישראליות. אני חושב כי המועצה לשידורי כבלים ולווין צריכה לעודד פרוייקטים בתחום הדרמה או בתחום ההיסטוריה או הזמר. המדינה צריכה לתת משאבים לפי היעדים שלה.
רחל אוסטרוביץ
אני מייצגת את הכדורסל נשים שזה התחום הכי פופולרי במדינת ישראל בתחום של הספורט הנשי. ברגע שמדינת ישראל לא מתקצבת את ענפי הספורט הקטנים, ומחליטה כי מועצת ההימורים היא זו שתחליט כיצד יחולק התקציב, הענפים הקטנים לא ישרדו. המועצה להימורים לא חושבת כי ספורט נשים ראוי לקבל את התקצוב הנכון. כך גם הערוץ הראשון מחליט כי זכויות השידור יהיו לענפי ספורט גברים בלבד, וערוץ 2 אפילו לא חושב כי ספורט נשים מעניין את הציבור. הערוץ היחידי שמשדר ספורט נשי הוא ערוץ 5. בשל כך האפשרות היחידה שבמדינת ישראל ישודר ספורט נשי, היא עידוד ערוץ 5.
היו”ר אברהם פורז
אני חושב כי אתן לא יודעות איך לעבוד. אתן הייתן צריכות להפעיל לחץ על קובעי המדיניות בתחום הספורט כדי שיקצו הרבה יותר משאבים לספורט נשי.
רחל אוסטרוביץ
מי אמר לך שאנו לא עושות זאת?
היו”ר אברהם פורז
מבחן התוצאה הוא זה אשר קובע.
נחמה רונן
אני חולקת עלייך.
אבי בר
אני חושב כי ישנה כאן התחסדות של ערוץ 2. במכתב שיצא מפי הרשות השנייה מובעת התחסדות גדולה. דובר על כך כי יש סכנה של פגיעה בעוגת הפרסום. אני רוצה להזכיר כי מדובר בשידור חסויות בענפי ספורט בעלי רייטינג נמוך. אם שידור חסויות בענפי הספורט הללו כל כך מאיימים על ערוץ 2, מדוע הוא לא התחרה על זכויות שידור הענפים הללו? מדוע הוא לא התחרה על הכדורסל שכל כך מאיים עליו? כיוון שאלו ענפים שאינם מביאים רייטינג כמו הכדורגל עליו הם משלמים 11 מיליון דולר עבור משחק אחד בשבוע. מדובר על הכנסות מעטות משידורי חסויות אשר אמורות לעזור לענפים השונים בספורט הישראלי.
גדעון פרייטג
12 ליגות העל רוצות להיות עצמאיות, והדרך שלנו לצאת לעצמאות היא ליצור מערכות שמהן נוכל לקבל כספים לא ממשלתיים. הטוטו כבר לא מפרסם במגרשים, ובשל כך לא מגייס כספים עבורנו. אנו מעונינים לגייס כספים באופן עצמאי. אנו פונים לכיוונים שונים כדי לגייס את הכסף הזה, ובין השאר אנו פונים גם לערוץ 5. מאחר וערוץ 5 נמצא במצב כלכלי קשה כמו כל מדינת ישראל, אחת הדרכים לשפר את מצבו היא באמצעות שידור שקופיות חסות.

כאשר אני פניתי לערוץ 5 בבקשה לחתום על חוזה זהה לשנה שעברה, אמרו לי כי זה בלתי אפשר, וכי הם יתנו לי בין 0 ל-30%. אני נבהלתי והתחלתי לחפש מקורות הכנסה נוספים, והם הסכימו לתת לי אחוזים מסוימים וגם שקופיות חסות.
עוזי פלד
אני חושב כי כל הנושא של הרגולציה מגיע למשבר גדול. אני חושב כי החלוקה הקלאסית שהיתה לגבי מקורות המימון של הערוצים השונים, זו החלוקה היחידה שבאה בחשבון היום. ערוץ 2 יתקיים רק מפרסומות, הכבלים והלווין יתקיימו רק מדי מנוי ורשות השידור תתקיים רק מתשלומי אגרה. אני חושב כי אסור לבית המחוקקים לשנות את החלוקה הזו, אלא אם כן ישנה הסכמה על ערבוב כל סוגי השידור. כלומר, ערוץ 2 יוכל למכור דמי מנוי וערוצי הלווין והכבלים יוכלו לפרסם פרסומות וחסויות. לא ייתכן כי כולם יחשבו כי ערוץ 2 הוא הערוץ היחידי שמרוויח והוא יכול לממן את הכל. לפני שעה דיברו על כך שאנו נממן את כתוביות החרשים, ולפני כמה שבועות דיברו גם על כך שאנו נממן דברים נוספים. אני רוצה להודיע לכולם, כי ברבעון האחרון של שנת 2002 גם הרשות השנייה הצטרפה לחבורת המפסידים. כל זכייניות ערוץ 2 ברבעון האחרון נמצאות בהפסדים. הסיבה לכך היא שעוגת הפרסום הצטמקה וזאת לא בגלל חסות כזו או אחרת, אלא בגלל שכל עוגת הפרסום במדינת ישראל איננה מעל מיליארד דולר, כפי שטוען איגוד הפרסום, אלא מעט יותר ממחצית הסכום הזה.
היו”ר אברהם פורז
אני קראתי אתמול כי מדובר על 700 מיליון דולר.
עוזי פלד
הסכום הזה הוא סכום ברוטו הכולל קידום מכירות. ערוץ 2 מתפרנס ממכירת פרסומות. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו כי 100 דולר ילך לחסויות במקום הלא נכון, כיוון ששם יש פרנסה מדמי מנוי. אני מסכים לדבריו של חה"כ ביבי, ומבקש שנשאיר את המצב כפי שהוא.
רון גזית
בראשית דבריי אני רוצה להסביר מהו שידור ספורט אזוטרי. לפי הכללים שהתקינה המועצה, משדר ספורט ישראלי-"משדר שעיקרו אירוע ספורט הנערך בישראל, אירוע ספורט אשר ספורטאים ישראלים נוטלים בו חלק משמעותי, למעט תחרות כדורגל גברים, או למעט אירוע אחר שקבעה המועצה".
היו”ר אברהם פורז
גברת ענבר, על סמך מה קבעתם כי משדר ספורט ישראלי הוא למעט כדורגל גברים?
דורית ענבר
על סמך הסמכות שנתונה למועצה בחוק הבזק המקנה לה את הסמכות לקבוע מדיניות בתחום השידורים.
היו”ר אברהם פורז
אני חושב כי זהו שיקול זר לחלוטין.
יורם מוקדי
כדורגל גברים ישודר גם אם לא ניתן את תמיכתנו, וכל שאר הענפים לא ישודרו ללא התמיכה הזו.
רון גזית
יורם מוקדי ענה בכתב לפנייה בסוגייה הזו: "המועצה שמרה לעצמה זכות לאשר חסויות לאירועי כדורגל אשר אינם פופולריים בטלוויזיה, כגון טורניר כדורגל לנוער, או ליגה למקומות עבודה". כפי שאנו רואים ההגדרה אזוטרי היא רחבה מאוד. אם שידור החסויות יאושר בתחום הזה, הסכר בהחלט ייפרץ. אני חושב כמו חה"כ ביבי כי ישנם נושאים אחרים לא פחות חשובים, שגם אותם צריך לעודד.

קיימת מציאות המוכרת לחברי הכנסת, והיא שהגופים שמממנים את השידורים שלהם מהכנסות מפרסומות, לא יוכלו לעמוד ברגולציה, או שהם יצטרכו לקבל החלטות לא נוחות מבחינה משפטית ומסחרית. ערוץ 2 שנחשב מונופול גדול התחיל להפסיד. ערוץ 10 חי בהנשמה מלאכותית. איני מבין מדוע דורית ענבר רוצה לחבל גם בקיומם של הערוצים הנמצאים תחת חסותה. ערוץ החדשות והערוץ הרוסי עדיין לא עלו לאוויר בשל כך. אני חושב כי יש להימנע מלאפשר את שידורי החסויות בערוצי הספורט בכבלים ובלווין.
דורית ענבר
השיקול של המועצה בסוגייה הזו איננו מצוקתם של ענפים כאלה או אחרים. המועצה איננה בודקת את העניין הזה. לא מגישים בפניה דוחות כספיים. השיקול הוא הרצון לשלוט על מה שקורה על המסך. אני רוצה להבהיר לכולם כי תחום שידורי הספורט הוא תחום מאוד מיוחד. כלכלת הספורט מבוססת על זכויות השידור, ואם אין מימון של השידור באופן ספציפי, השידור עצמו לא יתקיים. כלומר, אם אנו לא ניתן את המקור הכספי הזה, לא יהיו שידורי ספורט. הכסף של החסויות מועבר ישירות לשידורי הספורט, ובשל כך אם לא יהיה כסף שיוכנס מחסויות, לא יהיו שידורי ספורט. שידורים בתחומים אחרים אשר זקוקים לעזרה, מקבלים זאת בדרכים אחרות. לדוגמא, הנושא של ההפקה המקומית מטופל באופן נרחב על ידנו.
היו”ר אברהם פורז
האם אתם לא יכולים לכפות על ערוץ הספורט לשדר אירועי ספורט המכונים אזוטריים?
דורית ענבר
לא, כי אין להם כסף. אנו מסתכלים על התמונה השלמה, ואנו מוצאים כי אם אנו לא נמצא פתרון ספציפי לתחום הזה, הוא לא ישרוד. אני רוצה להזכיר לכל אלה אשר חוששים מפריצת הסכר, כי בכל 12 שנות קיומם של הכבלים, זו הפעם השנייה שבה מתירים שידורי חסויות. בפעם הראשונה התירו חסויות לשידורים קהילתיים שגם להם היה צריך לסייע. גם כאשר ניתן האישור, הוא ניתן בצמצום ובחומרה כבדים. אני רוצה שוב לומר כי בתחומים אחרים יש פתרונות אחרים, ואילו בתחום הזה אין פתרון אחר. למרות שיש גורמים נוספים אשר תומכים בספורט בישראל, בשידורי הספורט אין גורם תומך אחר מלבדנו. המועצה רואה חשיבות גדולה בשידור משחקי ספורט, בייחוד ענפי ספורט שאינם משודרים במקומות אחרים. אנו חושבים כי יש לשידורים האלו ערך חברתי, תרבותי וחשיבות ברמה הלאומית.
שר התקשורת ראובן ריבלין
המחוקק נתן בידי שר התקשורת את הסמכות לאשר או לא לאשר תשדירי שירות או תשדירי חסות, הכל לפי העניין במקום שבו הז'אנר בעל הזכות לפרסם פרסומות. העיקרון שמנחה אותי הוא לשמור על האיזון העדין שנפרץ בעיקר על ידי רשות השידור, והפך את השידור המסחרי לבלאגן. יש שידורים ציבוריים שעושים בפרסומת שימוש ככל העולה על רוחם. יש בידנו שלוש פלטפורמות. פלטפורמה אחת ניזונה רק מאגרת השידור, הפלטפורמה השנייה היא הכבלים והלווין אשר מתפרנסים רק מגביית כספים מלקוחות, והפלטפורמה השלישית היא הטלוויזיה המסחרית שהיא צריכה להיות הבעלים היחידים של הפרסום. למרות זאת המחוקק קבע מקרים יוצאי דופן שבהם צריך להפעיל שיקול דעת, כאשר טובת הציבור דורשת זאת. כאשר התפתח ציבור המבקש לראות שידורים ברוסית וערבית, ציבור שמבקש לראות שידורי מסורת וציבור המבקש לראות חדשות 24 שעות ביממה, נקבעו ערוצים ייעודיים שגם להם אפשרו להתפרנס מפרסום פרסומות.
נחמה רונן
אם כך, אולי צריך להקים ערוץ ייעודי לספורט נשים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני חושב כי החשש של חה"כ פורז של זליגה שתהפוך את הפלטפורמות השונות לג'ונגל, אינו נכון. קשה מאוד היום לתקוף דבר שהוא בצדק מתבקש על ידי אותה קבוצה. יש ענפים אזוטריים לחלוטין לא מבחינת חשיבותם, אלא מבחינת התעניינות הציבור בהם. כאשר יש אליפות קפיצה במוט כולם מתעניינים, אך לא כך בימים רגילים.

כאשר אנו מדברים על חסויות לענפי ספורט קטנים שהצופים בהם הם אולי 500 או 1,000 איש, אני חושב כי החסויות האלה אינן מזיקות.
יגאל ביבי
מי ירצה לתת חסות לשידור בו צופים 500 איש?
שר התקשורת ראובן ריבלין
יש אנשים טובים שנותנים חסות למשחקים כאלה. כך הם יכולים לרשום זאת כהוצאה, שלא כמו כאשר הם ייתנו לאותם משחקים תרומה. ההתעניינות בענפים האולימפיים היא רק אחת לארבע שנים, כיוון שאנשים מתעניינים רק ברגעי השיא. אני יודע כי ראשי הממשלה החל מביבי תרמו למייצגים האולימפיים. אני חושב כי המועצה מעונינת לעזור לתחום שהוא מבחינת הציבור חיוני ביותר. מדובר על תשדירי חסויות במיליון דולר מתוך 250 מיליון דולר.
היו”ר אברהם פורז
אני מתנגד בצורה נחרצת לכל פריצה בתיחום הזה שעשינו בין טלוויזיה מסחרית לבין טלוויזיה למנויים לבין טלוויזיה הממומנת מתשלום אגרה. ברגע שנטען כי המטרה מצדיקה את שידורי החסויות, נוכל למצוא עוד הרבה מטרות טובות אחרות שבשלן ניתן להצדיק שידורי חסויות. אני חושב כי המועצה לשידורי לווין וכבלים צריכה לדאוג לכך שישודרו גם ענפי ספורט נשים וגם ענפי ספורט בעלי אחוזי צפייה נמוכים, כיוון שזה אינטרס לאומי. העיקרון אותו מעונינת המועצה לשבור, לא יעמוד במבחן משפטי. הטענה כי ענפי הספורט הללו נזקקים, איננה טענה מוצדקת ויחידה. יש עוד הרבה מטרות טובות שיש לפעול למענן. אני איני חושב כי המועצה מופקדת על מידת הרחמים.

אני ממליץ לשר שלא לאשר את ההסדר הזה כדי לא לשבור את העיקרון שקבענו. אם המועצה בכל זאת תתעקש על כך, אני איזום חקיקה שתאסור זאת לחלוטין גם ברשות השידור. אני חושב כי גם ברשות השידור יש לאסור תשדירי שירות וחסות בתשלום. אם רשות השידור רוצה לפרסם מטעם מכבי האש, שתפרסם זאת בחינם. אני מעדיף כי כל אחד מאיתנו ישלם עוד חמישה שקלים אגרה בשנה, מאשר שישודרו פרסומות בתשלום. צריך לזכור כי ערוץ 10 נאבק על חייו, וערוץ 2 גם הוא כבר בהפסדים. אסור לנו למוטט גם את הערוצים הללו.
נחמה רונן
יכול להיות שלערוץ 10 אין זכות קיום, וכי קדמו אותו מהר מדי.
היו”ר אברהם פורז
יכול להיות כי אין לו זכות קיום, אך אני לא בעל תפקיד של מוציא להורג. אני מוכן לעזור לענפים האולימפיים, אך לא בדרך הזו. צריך לשמור על מקורות ההכנסה של הערוצים המסחריים, כיוון שאין להם מקורות הכנסה אחרים. אנו נקיים דיונים נוספים בנושא. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים