ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 26/03/2002

תקנות הבזק (זכיונות( (תיקון מס' 4), התשס"ב-2002 - בדבר החלטת השר בעניין הארכת הזכיון לשידורי כבלים.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/5022



2
ועדת הכלכלה
26.03.2002

פרוטוקולים/כלכלה/5022
ירושלים, ג' בסיון, תשס"ב
14 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 440
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, י"ג בניסן התשס"ב (26.03.2002), שעה 10:50
סדר היום
תקנות הבזק (זכיונות( (תיקון מס' 4), התשס"ב-2002 - בדבר החלטת השר בעניין
הארכת הזכיון לשידורי כבלים.
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז -היו"ר
חה"כ נחום לגנטל
חה"כ יגאל ביבי
מוזמנים
שר התקשורת ראובן ריבלין
עו"ד דורית ענבר - יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין
דן ולדמן - עוזר בכיר ליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין
עו"ד אסתר שטרנבך - תבל
יועצת משפטית
אתי בנדר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
מיטל אמסלם









תקנות הבזק (זכיונות( (תיקון מס' 4), התשס"ב2002- בדבר החלטת השר בעניין הארכת הזכיון לשידורי כבלים
היו"ר אברהם פורז
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. יש לפנינו מכתב חתום על ידי שר התקשורת בו כתוב: "לאור האמור לעיל מצע לתקן את תקנה 2(ד) לתקנות, כך שהוארך המועד למתן הודעה להחלטת השר עד שבעה במאי".
יגאל ביבי
אני לא הבנתי על מה מדובר.
היו"ר אברהם פורז
השאלה אם חברות כבלים עמדו בזיכיון המקורי והן זכאיות להארכת הזיכיון לפי החוק הקודם, היא שאלה שהיתה צריכה להינתן עליה תשובה מזמן. אנחנו כל פעם דוחים את התשובה, כי אנו חושבים שזה הופך לבלתי רלוונטי אם הם מחליטים לעבור למשטר החדש של הרשיונות.
יגאל ביבי
עד שבעה במאי העניין הזה יסתדר?
דורית ענבר
אנו אישרנו את בקשת המיזוג ומה שמונח על שולחן המועצה זה הרשיון. אנו נמצאים בדיונים אחרונים על הרשיון המורכב הזה, לכן ביקשנו ארכה של חודש כדי לסיים את הדיונים.
היו"ר אברהם פורז
מתי היה אמור להיות מועד הסיום?
דורית ענבר
בשבעה באפריל.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אנו העברנו את טיוטת הרשיון לנוגעים בדבר, אשר כוללת זעקות מצוקה מצד גורמים שונים. אני חייב לציין, כי בנושא הרשיון יש מחלוקת קשה בין החברות השונות עד כדי אמירה, כי בתנאי רשיון כאלה הן לא תהינה מוכנות ללכת לקראת מיזוג.
היו"ר אברהם פורז
אם אני אראה כי עד אמצע אפריל הדברים הללו לא מסתייעים, אני אבקש ליזום דיון בוועדה בהשתתפות כל הגורמים. הוועדה הזו עובדת מול המון משרדי ממשלה. באים אלי בטענות כי אנו הזנחנו חקיקה ואנו מעקבים חוקים פרטיים וכו'. אנו נתנו לנושא התקשורת עדיפות עליונה. בנושא בו אנו דנים סיימנו לדון ביולי בשנה שעברה. קיווינו כי חודשיים לאחר מכן כל העניין ייפתר. אני חשבתי כי חברות הכבלים תהינה מוכנות עם הרשיונות כבר באוקטובר בשנה שעברה. אני מתכוון כי חשבתי, כי כל הרפורמה תיגמר תוך מספר חודשים. אנו נמצאים כבר באיחור של חצי שנה מאז. יכול להיות שהשר יחליט בעוד חודש על הארכה של חודש נוסף.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אם נושא התקשורת היה רק בידי גורם אחד רגולטורי, היינו מסיימים את העניין הזה מזמן. ההחלטה שלנו כפופה למשרד האוצר ומשרד המשפטים, ועל כן ישנו קושי גדול לעמוד בלוח זמנים. בנוסף לכך ההגבלים העסקיים שהם במסגרת חוק לוויני, רואים הסדר שלילי של משרד התקשורת כחוסר הסדר.
יגאל ביבי
האם הממונה על ההגבלים הוא מעל הכנסת?
שר התקשורת ראובן ריבלין
אין לי בעיה עם ההגבלים העסקיים, בלבד שהם לא ייכנסו לרגולציה מיידית של נושא התקשורת שלא מתוך כוונה להגן על הציבור, אלא מתוך כוונה לקבוע דברים. אם יבוא הממונה על ההגבלים העסקיים ויאמר כי הוא חושב כי משרד התקשורת צודק כל עוד מתקיימת תחרות, אך אם לא תהיה תחרות נמצא את עצמנו במצב בו אנו עומדים בפני מונופול יחיד שיכול לעשות דבר המנוגד לכל כללי ההגבלים העסקיים, אני אסכים. אם הוא יאמר כי הוא, כדי לקבוע תחרות, גם בכבלים יהיו עוד 20% שיתחרו בכבלים עצמם, אני אומר כי אלה דברים המשליכים השלכות מרחיקות לכת. יכול להיות שעל הכבלים אני אוכל לכפות את הדברים, אך אני לא אוכל לכפות את זה על בזק. יו"ר הוועדה במקרה כזה יגיד כי הוא אמר לי לכפות על בזק את הדברים. אני לא הסכמתי לכך. הכנסת בסופו של דבר החליטה כי ההסדר הזה הוא הסדר שלילי והוא אינו חוסר הסדר. הממונה על ההגבלים העסקיים לא יכול לקבוע בזמן שקיימת תחרות, כי הוא רוצה תחרות נוספת.
היו"ר אברהם פורז
אני כבר היום אתאם עם מנהלת הוועדה את מועד קיום ישיבה נוספת בנושא הזה במהלך חודש אפריל.
יגאל ביבי
אני לא חסיד גדול לא של הכבלים ולא של הלווין, אך אני מודע למצבם. אנו קוראים כל יום על כך שהם נמצאים בחובות כבדים. אם לא נתיר את הספק, ולא ידעו מה מצבם של התעשייה הזו, היא עשויה להתמוטט. חז"ל אמרו: "אין ברכה שרויה, אלא בהתרת הספק". אני רוצה לברך את חה"כ פורז על כך שאמר לממשלה כי אם עד 15.04 לא יסיימו את העניין הזה, אנו בכנסת ניקח את העניין לידיים ונטפל בו.
היו"ר אברהם פורז
אני מציע לאשר את התקנות.
אסתר שטרנבך
חברות הכבלים יצאו לדרך לקראת משטר רישוי חדש, כאשר הן נמצאות בתחרות עם חברת הלווין, שמספר המנויים שלה היום שווה למספר המנויים של חברת הכבלים הקטנה ביותר, מתב. למרות זאת מקבלות חברות הכבלים במשטר הרישוי החדש הזה טיוטת רשיון שלא דומה לרשיון של חברת הלווין. יש בטיוטה הזו תנאים מגבילים, רגולציה עודפת, התערבות בניהול המוצר של החברות, התערבות במחירים, ברמה שלא תאפשר לחברות להתחרות עם הלווין. הבקשה של חברות הכבלים היא לקבל רשיון זהה לזה של חברת הלווין. העובדה שהלווין עובד בטכנולוגיה לווינית וחברות הכבלים עובדות לפי הטכנולוגיה של הכבלים אך נותנות בדיוק את אותו שירות, אינה מצדיקה רשיונות שונים.
היו"ר אברהם פורז
אנו נקיים ישיבה ונדון בנושא הזה. אנו מאשרים את הארכה עד שבעה במאי.

תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
11:05

קוד המקור של הנתונים