ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/01/2002

חוק שירותי תיירות (תיקון מס' 4), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/4609



2
ועדת הכלכלה
30.01.02

פרוטוקולים/כלכלה/4609
ירושלים, ב' באדר, תשס"ב
14 בפברואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מספר 418
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ד', י"ז שבט התשס"ב, 30/01/02, בשעה 20:05
על סדר היום
הצעת חוק שירותי תיירות (תיקון מס'...) התשס"ב2002-
* סעיפים 7 ו8- בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב2001-
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר
צבי הנדל
נעמי חזן
מוזמנים
עו"ד מירי חושן - משרד התיירות
אמיר לוי - אגף תקציבים, משרד האוצר
שי קומפל - אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון, משרד האוצר
עו"ד אלן זיסבלט - משרד המשפטים
עו"ד יצחק קמחי - הממונה על הגנת הצרכן, משרד התעשייה והמסחר
מיור כספי - יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות
עו"ד הלנה ביילין - התאחדות סוכני הנסיעות
עו"ד גדי אוזן - התאחדות סוכני הנסיעות
עו"ד שמואל אהרונסון - התאחדות סוכני הנסיעות
אינו מאדם - התאחדות סוכני הנסיעות
אתי גוילי - צב"ר תיירות פנים
אבי זיו - קל, תיירות פנים
עו"ד גבי הורוביץ - איגוד סוכני תיירות הפנים
עו"ד דן יערי - סמנכ"ל, מזכיר ארקיע ויועץ משפטי
עו"ד עומר שלו - סגן מזכיר ארקיע והיועץ המשפטי
שמואל מלכיס - מנהל המחלקה הכללית, איגוד חברות הביטוח
שושנה אגרוסקין - אגודת מורי הדרך
יעל כץ - אגודת מורי הדרך
עו"ד זאב פרידמן - המועצה לצרכנות
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
נרשם על ידי
מילת - הקלטות ותמלול






הצעת חוק שירותי תיירות (תיקון מס'...) התשס"ב2002-
* סעיפים 7 ו8- בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב2001-
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא בפנינו הוא הצעת חוק שירותי תיירות (תיקון) - סעיפים 7 ו8- בהצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002). מה שהעבירה אלינו ועדת הכנסת הוא פרק ג' שירותי תיירות. גברת מירי חושן, את רוצה להסביר לנו את ההצעה?
מירי חושן
בחוק ההסדרים שנת 1999 נקבע שהחל מ1.1.2002- אין יותר הגדרה של סוכנות נסיעות, סוכנות לתיירות פנים ומשרדים לתיור, הם נמחקו גם מסעיף 2 שדיבר על שירותי תיירות, זאת אומרת, לכאורה גם לא יכולתי להתקין יותר תקנות להגדרת שירותי התיירות האלה.

במשך השנה האחרונה באנו בדברים עם משרד האוצר שלמרות שאין רשיון לסוכנות נסיעות, כי האוצר לא יחזיר את הדרישה לרשיון, יש שני נושאים מאד חשובים, אחד מהם הוא הבטחת כספי לקוחות והשני הוא חובת גילוי נאות. לצורך זה החזיר משרד האוצר לחוק שירותי תיירות לא הגדרה, אבל רק נוסח של שירות תיירות.
היו"ר אברהם פורז
בואו נעשה את זה בהליך מזורז. בבקשה, תתחילי לקרוא את הסעיפים.
מירי חושן
"סעיף 7: בחוק שירותי תיירות התשל"ו1976- - 1. בסעיף (1) אחרי הגדרת חניון יבוא: שירותי סוכנות נסיעות, כל אחד מאלה: (1) ארגון סיור לישראל או למדינות חוץ, או הזמנת שירותים לצרכי סיור כאמור, (2) הזמנה או מכירה של כרטיסי נסיעה, או שוברי נסיעה אל מחוץ לישראל, (3) הזמנת שירותי לינה בבתי מלון בישראל או מחוץ לישראל, (4) טיפול בהשגת אשרות כניסה, שהייה, או יציאה, לצרכי סיור ונסיעה כאמור, (5) מתן ייעוץ מקצועי בכל עניין כאמור בפסקאות (1) עד (4)."
היו"ר אברהם פורז
תקראי את הגדרת "סיור".
מירי חושן
"סיור: בין במסלול קבוע ובין במסלול שאינו קבוע" - זה טעות פה, הם כבר ביטלו פה משהו ב1999-. זה פשוט נכנס הנה, זה לא צריך להיות פה. זה נמצא בחוק וקוצץ.
היו"ר אברהם פורז
המילה "סיור" מיותרת?
מירי חושן
פה היא מיותרת, היא נמצאת בחוק.
היו"ר אברהם פורז
בסדר, גברת אתי בנדלר, אנחנו מוחקים את כל ההגדרה של המילה "סיור".
מירי חושן
יש לי הערה ויתכן שאולי כן כדאי להשאיר. מותר לי? בחוק ההסדרים 1999 בהגדרת "סיור", נמחקה הסיפא שמתחילה במילים "וארגון סיור". יתכן שזו הסיבה שהחזירו לכאן, משום שהם משתמשים פה בפסקה (1)(1) ב"ארגון סיור".
היו"ר אברהם פורז
אנחנו נשאיר לכם לבדוק את הצורך.
אתי בנדלר
אני לא יודעת מה הכוונה. האם רוצים עכשיו להחזיר את ההגדרה הקודמת שהייתה?
מירי חושן
נדבר עם דיאנה.
אתי בנדלר
להוסיף גם את "ארגון סיור" לתוך הגדרת "סיור"? הייתה הגדרה חופפת להגדרה שמוצעת כאן למונח "סיור". בחוק ההסדרים מחקו חלק מההגדרה, את הסיפא שמתחילה במילים "וארגון סיור".
היו"ר אברהם פורז
אז אנחנו עכשיו נחזיר את ההגדרה ליושנה. בחוק ההגדרה תופיע במלואה, כאמור בפסקה זו.
מירי חושן
אבל זה לא כמו שזה מופיע פה, כי אז תהיה לך פעמיים הגדרה של "סיור", פעם ארוכה, פעם קצרה.
היו"ר אברהם פורז
ההגדרה הזאת מחליפה את ההגדרה החלקית הקיימת, אם קיימת כזאת. האם למישהו יש הערה להגדרות של שירותי סוכנות נסיעות?
מירי חושן
יש לי כמה וכמה הערות. ההערה החשובה ביותר בעיני היא שבעצם ההגדרות שמוגדרות פה בשירותי סוכנות נסיעות, מועתקות כלשונן מחוק שירותי התיירות המקורי. אלא מאי? שם זה היה בסעיף (1) שדיבר מהי סוכנות נסיעות - הגדרה, והרישא של ההגדרה הייתה: "אדם שבתמורה, או כעסק, עושה אחת מאלה, בין בנוסף לפעולותיה של הסוכנות ובין שלא".
היו"ר אברהם פורז
בואי נלך לסוף. מה רע בהגדרה הזו?
מירי חושן
כרגע בעצם כל מי שעושה את אחד מהדברים האלה, השר יוכל להטיל עליו את שתי החובות שקיימות בחוק: חובת ביטוח וחובת גילוי נאות. חייבים להחזיר את המצב, יש לי הגדרה יותר טובה: "בתמורה או שלא בתמורה, אך דרך קבע".
היו"ר אברהם פורז
מה זה "דרך קבע"? מי יודע מה זה דרך קבע?
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, חבל על הזמן. הכוונה שלנו למי שדרך עיסוק עושה את הדברים האלה. לא מדובר ביושב ראש ועד העובדים שמארגן סיור לישראל או לחוץ לארץ. לא מדובר במישהו שעושה את זה שלא בתמורה. מורה בבית ספר מארגן סיור של התלמידים לאושוויץ, זה עדיין לא הופך אותו לסוכן נסיעות. מדובר במי שעושה את זה בתמורה. נעזוב את העניין האחר - בתמורה.
מירי חושן
הוא יכול לעשות חד פעמי גם בתמורה. נגיד שמממנים את הנסיעה של המרצה כל התלמידים, זה כבר בתמורה. זה צריך להיות בתמורה או שלא בתמורה אך בדרך קבע - זה נראה לי מצוין.
היו"ר אברהם פורז
הכוונה שלנו היא להחריג את אלה שעושים את זה באופן חד פעמי, או כאלה שעושים את זה שלא בתמורה, ושההגדרה תתייחס למי שזה עיסוקו.
מירי חושן
יש לי עוד הערה אחת אם יורשה לי. בצו הסוכנויות המקורי שלנו, שאחר כך בשנה שעברה עבדנו עליו והפכנו אותו לתקנות שעכשיו הסתיימו ב1- בינואר בגלל ביטול ההגדרה, הייתה הפרדה בין מכירות על ידי סוכני נסיעות לבין חברות תעופה. זאת אומרת, חברת תעופה - ואדוני הסכים לזה, ככה העברנו את זה גם בתקנות
היו"ר אברהם פורז
חברת תעופה נותנת ערבות מסוג אחר? האם חברת תעופה שטסה לישראל יש בכלל ערבות מסוג אחר?
מירי חושן
בוודאי.
היו"ר אברהם פורז
אז זה לא חל על חברות תעופה. נניח במקרה שחברת תעופה מוכרת טיסה פלוס מלון - זה לא חל עליה.
מירי חושן
אני רוצה שזה ייכנס פה לחוק, כי אני פוחדת שבתקנות אני לא אוכל להכניס את זה.
היו"ר אברהם פורז
אז אני כבר אומר: חברת תעופה שנתנה ערבויות מסוג אחר, זה לא יחול עליה. יש הבדל בין סוכן נסיעות שמוכר כרטיסי טיסה פלוס חבילה לבין חברת התעופה עצמה.
מיור כספי
כל התקנות, כל הדבר הזה הוא מנותק בכלל מהמציאות והגיע זמן להסדיר אותו. למשל סעיף (1), זה פשוט לא נכון, זה מוכר שירותי תיירות רבותיי. כאן לא כתוב מוכר, כאן כתוב מארגן. יש פה טעות. כל הדרך היא לא נכונה, ומי שכותב את זה, כותב את זה בטעות.
ובכן אני רוצה להעיר
מדובר כאן במכירת שירותי תיירות, או תעופה, או שירותי קרקע. לא מארגן אותם, אלא מוכר אותם. זה סוכן נסיעות. רבותיי, המילה "סיור" בכלל לא רלוונטית בתיירות העולמית.
היו"ר אברהם פורז
הבנו את ההערה. מה אתם אומרים? רבותיי, אנחנו יודעים במה מדובר. אני מציע גברת אתי בנדלר, תעברי על ההגדרה. אם צריך לומר ארגון ומכירה, נכניס גם את המילה "מכירה" לכל האורך ליתר בטחון. לא מפריע לנו להוסיף. "ארגון סיור לישראל ומכירתו" וכוליה. יש לארגן את זה סמנטית באופן שגם המכירה כלולה. חברת תעופה סדירה לא כלולה.
מיור כספי
גם פה אני הייתי רוצה להוסיף ולהקל על כל העניין. "מכירתו לציבור" - עכשיו אני רוצה לומר: ישנן חברות תעופה שמוכרות ישירות ללקוח והן הופכות בכך להיות סוכן נסיעות, ובכך פתרנו את הבעיה. כאשר חברת תעופה מוכרת כרטיסים לסוכן נסיעות היא איננה נכללת בהגדרה הזאת. כאשר היא מוכרת לציבור, היא במילא סוכנת נסיעות. זה פשוט מאד.
היו"ר אברהם פורז
רגע רגע. אני לא מבקש מחברת תעופה - אני אומר את דעתי - אני לא חושב שחברת תעופה שמוכרת כרטיסי טיסה פלוס מלון, שאני רוצה לבקש ממנה ערבות על פי החוק הזה. לא רוצה לבקש.
מירי חושן
דנו בזה וככה אישרנו בתקנות.
מיור כספי
אני רוצה לעזור בעניין הזה. כאשר חברת תעופה מוכרת ישירות לציבור - ובוא ניקח למשל חברת תעופה שיש לה מטוס אחד, פעם בשנה מגיע, היא יותר קטנה מסוכנות נסיעות ואין לה ערבות, מצבה הרבה יותר גרוע. לכן אני מציע: כאשר חברת תעופה מוכרת ישירות לציבור, היא מתנהגת כסוכנות נסיעות ותיתן את הערבות הזאת, זה מספר קטן מאד. רבותיי, לא יתכן שחברת תעופה תמכור ישירות לציבור ולא תהיה לה ערבות.
היו"ר אברהם פורז
תאמרי לי גברת מירי חושן, חברת תעופה שיש לה מטוס אחד, האם היא חייבת לתת ערבות?
מירי חושן
אני יודעת שהוזמנו ממינהל התעופה ולא הגיעו.
היו"ר אברהם פורז
מי יודע את התשובה?
דן יערי
שמי דן יערי ואני היועץ המשפטי של ארקיע. חברת התעופה עובדת מכוח חוק רישוי שירותי תעופה. הרי החוק הזה לא חל בכלל על מישהו שהוא זר. על סוויסאייר החוק הזה לא חל. בוא נאמר שסוויסאייר מחר מוכר גם תעופה וגם בית מלון - לא חל.
היו"ר אברהם פורז
מר דן יערי, אתה לא צודק, כי אם אנחנו לא נאמר במפורש שהוא לא חל, הוא כן חל. ברגע שחברת סוויסאייר תמכור גם לינה בציריך, היא תהפוך במובן ההגדרה - ואנחנו צריכים להחריג את זה.
דן יערי
זאת תהיה אות מתה.
היו"ר אברהם פורז
אני שואל שאלה אחרת, תן לי רק תשובה. חברת תעופה ממקדוניה החליטה להפעיל קו לארץ - מקדוניה אירליינס, אני לא יודע אם יש כזאת, נניח שיש - יש לה מטוס אחד או שניים, היא באה לפה, עושה טיסות לישראל, אני לא יודע אפילו אם זו טיסה סדירה או צ'רטר. האם היא חייבת באיזה ערבות למשרד התחבורה?
דן יערי
חברת תעופה, אם היא פותחת קו סדיר, זאת אומרת על פי הסכם בין שתי המדינות, ישראל ומקדוניה, היא לא נותנת שום ערבות, כי ככה זה מכוח חוקי התעופה הבינלאומיים שבעולם. ככה זה. חברת תעופה של שכר, שפותחת קו טיסה לישראל, וזה עונתי, נותנת ערבות למינהל התעופה.
היו"ר אברהם פורז
אני מסתפק בהסדר הזה. אם סוויסאייר תפשוט את הרגל - מה שכבר היה - וישראלים "ידפקו", אז "אכלו אותה". מה לעשות? אז אנחנו מחריגים את חברות התעופה.
צבי הנדל
אבל חברת תעופה יש לה סוכנות נסיעות?
היו"ר אברהם פורז
זה משהו אחר. אנחנו כרגע מדברים על זה שחברת התעופה, אגב מכירת הכרטיס, מוכרת לך גם שני לילות במלון. חברת תעופה שמוכרת חבילה, היא חברת תעופה. זו דעתי. החוק הזה לא יכסה במאה אחוז. אני לא חושב שזה סביר מחברת תעופה שמפעילה קו לישראל, להפוך אותה לסוכנות נסיעות באופן מלאכותי. אם היא תפשוט את הרגל, אז היא תפשוט את הרגל.
יצחק קמחי
הסיכויים שצרכן ישראלי יקנה מסוויסאייר ישירות חבילת סיור למלונות פה בארץ
אתי בנדלר
לא, זה לחוץ לארץ.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, אתם יודעים את דעתי ששירותי תיירות זה לא חלב לתינוקות. כמו שאין ביטוח למי שקונה רהיטים ולא מספקים לו את הרהיטים, ככה אני לא בטוח שצריך להיות. אז אם כבר הלכנו, צריך ללכת עד סבירות מסוימת. אז זהו: חברת תעופה שאגב עיסוקה גם מוכרת לינות, או חבילה, לא חל עליה החוק הזה. זה חל על סוכן נסיעות פרופר, כהגדרתו בסעיף ההגדרות.
גבי הורוביץ
שמי עורך דין גבי הורוביץ ואני עורך הדין של איגוד סוכני תיירות הפנים בארץ. לסעיף ההגדרות - לשמר את ההגדרה של סוכנות תיירות פנים כפי שהייתה עד היום ולהכליל אותה בתוך סעיף ההגדרות. כי אחרת נוצר מצב שהפעילות של סוכני תיירות הפנים לא נכללת בתוך החוק שמדבר רק על תיירות יוצאת ותיירות נכנסת.
היו"ר אברהם פורז
אתה רוצה להגיד לי שמי שרוצה להזמין כמה לילות באילת חייב לבטח את הכסף שלו? אם אני הלכתי ל"צבר" וביקשתי WEEKEND באילת, אז הוא צריך לבטח את עצמו? שמא הוא יפשוט את הרגל ואני לא יקבל את הלינות?
גבי הורוביץ
קודם כל יש עסקאות מאד גדולות בתחום תיירות הפנים מעבר לכך.
היו"ר אברהם פורז
התשובה היא לא. הלאה. יש גבול לרגולציה. מחר גם אחד שמארגן טיול לגליל ליום אחד יצטרך לבטח את עצמו.
מירי חושן
ומה עם ועדי עובדים? הפשיטות הגדולות שהיו לנו של חברות התיירות פנים היו על ועדי עובדים בהסכמים ענקיים. כל בתי המלון זה ועדי עובדים היום.
היו"ר אברהם פורז
אז שלא ישלמו מראש.
מירי חושן
ומה עם גילוי נאות, אדוני?
גבי הורוביץ
אם אנחנו לא נכללים בתוך החוק, לא יהיה גילוי נאות ולא יהיה הבטחת כספי לקוחות בתחום תיירות הפנים. יש עסקאות ענק.
היו"ר אברהם פורז
זה שזה סכום גדול זה לא משנה. הלאה.
אלן זיסבלט
מר אברהם פורז, אני רוצה להבין את החריגה של חברות התעופה. אם ארקיע למשל, יש לה חברה
היו"ר אברהם פורז
אם יש חברת בת שעוסקת בארגון תיירות, היא צריכה לבטח את עצמה.
אלן זיסבלט
אני חושב שזה מאד חשוב שאנחנו נבין את זה, משום שאנחנו יודעים שחלק גדול מאד
היו"ר אברהם פורז
אני כבר הבנתי. החברה שהיא בעלת המטוסים לא צריכה. אם יש לה חברת בת שעוסקת בארגון תעופה תיירות - כן צריכה.
אתי בנדלר
אני כתבתי: הזמנה או מכירה של כרטיס נסיעה או שובר נסיעה ... למעט הזמנה או מכירה כאמור ישירות על ידי חברת תעופה".
אבי זיו
אני מנכ"ל חברת "קל" תיירות ונופש ויושב ראש ועד איגוד סוכני תיירות הפנים. בהמשך למה שדיברנו כאן, אני רוצה לומר משהו מסוים, כי אני 20 שנה במקצוע הזה. אנחנו באים ואומרים שסוכני תיירות הפנים, שעד היום היה להם הגדרה גם בתקנות, אין שום סיבה שהם לא יהיו יותר בתקנות. אנחנו בעצם כופים על עצמנו
היו"ר אברהם פורז
תבטח את עצמך, תלך לחברת ביטוח, תלך לקרן שיבטחו אותך.
אבי זיו
אבל הציבור צריך לדעת את זה מכוח החוק. אנחנו באים מרצוננו ואומרים שאנחנו רוצים שבעצם נהיה בתוך החוק. סוכני תיירות הפנים מהווים חלק ניכר מאד מכל המחזור. למה שלא יהיה?
היו"ר אברהם פורז
תקימו באופן וולונטרי קרן לביטוח של סוכני תיירות הפנים.
אבי זיו
אבל זה לא קשור רק לקרן, זה קשור לגילוי נאות.
היו"ר אברהם פורז
תיכף נראה. תכף נראה. תראה, עבד עברי שלא רוצה להשתחרר יש פטנט איך פותרים את הבעיה. אנשים שרוצים שהחוק יכריח אותם לעשות דברים, אני נגד. תעשה באופן וולונטרי. תעשה מה שאתה רוצה, תבטח את עצמך, תעשה מה שאתה רוצה.
אבי זיו
איזה סיבה יש ליצור אפליה כזאת?
היו"ר אברהם פורז
איזה אפליה? לטובתך, חוסכים לך את הצורך. מישהו אומר לך אל תעשה? תעשה מרצונך. הלאה. שירותי סוכנות נסיעות, חובת ביטוח וגילוי נאות.
מירי חושן
אחרי פרק (ב) יבוא: פרק (ב) שירותי סוכנות נסיעות - חובת ביטוח וגילוי נאות. הסדרת חובת ביטוח להבטחת כספי לקוחות 12(א)(א): השר, בהתייעצות עם המפקח כהגדרתו בחוק הפיקוח על הסכם ביטוח התשמ"א1981- להלן "חוק הפיקוח", רשאי להטיל בתקנות חובה על כל מי שבתמורה או שלא בתמורה אך בדרך קבע נותן שירות משירותי סוכנות נסיעות בחוק זה נותן שירותי סוכנות נסיעות, לבטח את כספי מקבל השירות למקרה שנותן שירות זה, סוכנות הנסיעות, נעשה חדל פירעון, באמצעות פוליסת ביטוח כהגדרתו בחוק הפיקוח. בתקנות כאמור יקבע השר הוראות וכללים לעניין הביטוח לרבות את הסכומים או את השיעורים שעל פוליסה כאמור לכסות.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, אני מבין שאתם לא רוצים ביטוח, אתם רוצים קרן. למה אתם לא רוצים ביטוח?
הלנה ביילין
אנחנו רוצים אלטרנטיבות. 3 אלטרנטיבות כמו שהיה בזמנו. כמו שבעצם הותקנו התקנות בעקבות החוק הקודם ובעקבות החקיקה של משרד התיירות, שלא באה אל פרקה.
היו"ר אברהם פורז
ביטוח זה כתוב פה.
הלנה ביילין
כן, הקרן הקיימת וערבות בנקאית. זה מה שהיה קודם, היו בעצם 3 חלופות.
היו"ר אברהם פורז
ולמי תינתן הערבות?
הלנה ביילין
למשרד התיירות.
מיור כספי
ברשותך, אנחנו התנגדנו לגישה של משרד האוצר. אנחנו טענו מלכתחילה שתיירות זה נושא שצריך שיהיה בו רישוי ורישום, מאחר וזה לא רק כספו של הנוסע על כף המאזניים, אלא גם בריאותו. במדינה שמחליטים שמתקיני אנטנות חייבים ברישוי, במדינה שרוצה שכספו של איש בורסה, של משקיע בבורסה, אדם שעוסק בהשקעות הון חייב ברישוי - לא יתכן שסוכן נסיעות, שבכל העולם - זה מאד מורכב, מאד מסובך. יסתובבו אנשים שרלטנים וישלחו אנשים לחוץ לארץ וישאירו אותם, גם בריאותם. אנחנו טענו - ובנינו את הקרן גם עם משרד התיירות בעצה אחת, ובכל העולם יש קרנות כאלה, והן בריאות מאד והן נכונות - עשינו את זה משך שנה וחצי.
היו"ר אברהם פורז
תודה, הבנתי. תאמין לי שהמטרה שלך לשכנע אותי, לא לדבר. אנחנו מעבירים את הכדור לנציג האוצר כדי שיסביר לנו
מיור כספי
זה רק חצי כדור, יש לי עוד חצי כדור.
היו"ר אברהם פורז
תסביר לנו מה רע בקרן.
אמיר לוי
מיד אתייחס לקרן. רק אני אגיד: היו 3 חלופות: אחת זה קרן, שתיים זה ביטוח, שלוש זה ערבות. נושא של ערבות שנותנים למשרד התיירות זה נושא שהוא כבר פס מן העולם, מיותר. כל הנושא הזה של ביטוח כספי לקוחות זה לא דבר שרצינו אותו מלכתחילה, ובסופו של דבר רצינו שהשוק הזה, כמו כל שוק, כמו שלא מבטחים כספי לקוחות של מישהו שקונה רהיטים ב40,000- שקל, או מישהו שרוכש דירה, או כל נושא אחד. מישהו שמכר טלוויזיה ובסוף פשט רגל.
היו"ר אברהם פורז
רוכש דירה מבוטח בערבון מוגבל.
אמיר לוי
בסופו של דבר, אחרי סדרת דיונים - ואני אומר שבסוף התוצאה היא תוצאה של פשרה - אמרנו שיכולות להיות אחת משתי אופציות לעשות ביטוח - או שיעשו בקרן, או שיעשו ביטוח אצל כל מבטח אחר שהוא מבטח מורשה.
היו"ר אברהם פורז
אז אתה מסכים לקרן?
אמיר לוי
רגע, אבל הקרן הזאת היא צריכה להיות מבטח, ופה אני מציע שמר שי קומפל יסביר.
היו"ר אברהם פורז
שמענו את זה, אבל תגיד לי, זה לא יריות רחוק מדי? כולה קרן קטנה לבטח כספי לקוחות, תהפוך אותם לחברת ביטוח, עם אקטוארים, עם מחלקת תביעות, זה ייקר את הסיפור.
שי קומפל
זה לא מדויק. צריך לזכור דבר אחד - בשביל מה אנחנו רוצים חובת ביטוח פה? אנחנו טוענים שכל הביטוח הזה, או כל הערבות הזאת של הקרן, של חברת ביטוח - לא משנה באיזה מודל - הוא בא בעצם במטרה אחת, להגן על הצרכן
היו"ר אברהם פורז
נכון, אבל חברת ביטוח אתם מבקשים מהם הון עצמי וכל מיני דברים
שי קומפל
עוד דקה מר אברהם פורז, אני אגיע לזה, אני לא אתחמק מהסוגיה. המטרה הייתה בעצם, בשורה התחתונה, מטרה צרכנית. חוק הפיקוח, שהוא רלוונטי לכל ענף הביטוח בעצם, שהגישה הבסיסית בו היא בעצם העברת סיכון מהפרט לאיזה שהוא תאגיד מסוים שלוקח את הסיכונים האלה, והוא אחראי כנגד הסיכונים האלה. מה שקורה פה עם הקרן הזאת זה בדיוק אותו דבר. צריך לזכור שחוק הפיקוח לעסקי ביטוח, הבסיס שלו הוא הגנה צרכנית ולא דבר אחר. לא הגנה על בעלי המניות של חברות הביטוח, לא על אף אחד אחר, אלא על המבוטחים, על אותם אנשים שמעבירים את הסיכון.
היו"ר אברהם פורז
מר שי קומפל, עד עכשיו הכל בסדר. עכשיו רק תסביר לי, אתה תובע מהם הון עצמי?
שי קומפל
תכף אני אגיע לזה. אני אענה, אני לא אתחמק.
היו"ר אברהם פורז
הבעיה שלי אתכם עם הביטוח זה לא ההיבט הביטוחי, אלא הדרישות המזעריות שאתם מבקשים מגוף שמבטח.
שי קומפל
השאלה הזאת רלוונטית בין אם זה מבטח רגיל או מבטח שעוסק בסוג מסוים.
היו"ר אברהם פורז
לא ממש.
שי קומפל
אני חושב שכן, כי אם אנחנו מדברים על אותו מנגנון בעיקרון, של העברת הסיכון מהפרט לאיזה שהוא תאגיד שלוקח את הסיכונים אליו, או ישות כזאת, המנגנון הוא אותו מנגנון.
היו"ר אברהם פורז
הרי יש הבדל בין חברת ביטוח שמבטחת ביטוחי חיים, ביטוחי אש, שריפה, פריצה, שבמקרה כזה אנשים יכולים להתמוטט כי הם ביטחו את כל רכושם, את מפעלם, לבין חברת ביטוח - נניח לצורך העניין שבמקרה שהיא קרסה אז בן אדם הפסיד 2,000$ של הנסיעה שלו להונג קונג - בסדר, אסון, אבל לא גדול כל כך.
שי קומפל
אתה יכול להגיד את אותו דבר על ביטוח לרכב. מישהו, גנבו לו את הרכב, או שתהיה לו תאונה ב5,000- שקל - הוא לא יפשוט את הרגל. אין הבדל. אם אני בא ומסתכל עכשיו במסגרת החוקית
היו"ר אברהם פורז
לא יודע, אם יש לך מרצדס שעולה 400,000 זה לא כל כך פשוט.
שי קומפל
מי שמחזיק מרצדס, יש לו כסף לקנות את זה.
צבי הנדל
כמה זמן זה עובד בשיטה הזאת של הקרן?
מיור כספי
כבר שנה וכבר שילמנו כספים.
הלנה ביילין
וזה היה היסטוריה משפטית ארוכה, זה לא דבר ביעף.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, אתם לא חושבים שאני עושה לו חיים קשים?
שי קומפל
יש חברות ביטוח שעוסקות בסוג מסוים של ענף - מסוכן יותר, מסוכן פחות - גם בנושא של ערבויות, גם בנושא של ביטוח אשראי, ויש עקרונות ויש כללים על מנת לשמור על היציבות של המבטח, כשהמטרה הבסיסית היא בעצם שהמבוטח יקבל את המוצר שהוא מבטח.
היו"ר אברהם פורז
ברור. רבותיי, איך עבדה הקרן של הבטחת כספי לקוחות? מישהו יכול להסביר את העבודה שלה בשנה האחרונה? כמה כסף היה בה ואיך הובטחו הכספים למקרה הצורך?
מיור כספי
הקרן זה מודל שנעשה בעולם הרחב, בכל המדינות המתקדמות, בתיאום עם משרד התיירות, כאשר משרד האוצר דרך אגב היה מיודע לזה. הקרן זה כל אחד מהחברים. הקרן עובדת ככה: כל אחד מהחברים מפקיד לקרן ערבות בשווי של סך הכל 6,000$ ועוד משהו כמו 1,500$ לשנה. הקרן צברה עד היום משהו כמו 8 מיליון שקל כבר בשנה הראשונה.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להבין. 1,500$ לשנה זה כספים ONE WAY שמצטברים?
מיור כספי
מצטברים, וערבות, כאשר סך כל הערבויות של 500 משרדים שהצטברו זה כבר 3 מיליון דולר. צריך לזכור שה125,000-$ זה תקרת ההתחייבות של כל סוכנות, אז אתה מקבל מצב שבו אם יפשטו 50 או 60 משרדים רגל במכה אחת, רק אז הקרן תפשוט רגל.
היו"ר אברהם פורז
האם לשיטתך זה לא מספיק מבחינה אקטוארית? עזוב רגע את האלמנט הביטוחי, עכשיו בוא תסתכל על זה סתם, אקטוארית.
צבי הנדל
משפט אחד לפני זה - מה היה לפני זה? לפני שנתיים?
מיור כספי
כל משרד חדש נתן ערבות למשרד התיירות, משרד התיירות ערך רישום של כל המשרדים הרשאים לעסוק בעסקי תיירות, והעסק - אמנם היו הרבה פירטים שעבדו בלי זה, אבל עבד.
צבי הנדל
ואם מישהו פשט רגל, אז מי שילם לו?
מיור כספי
עכשיו ככה: אם הוא היה חדש, אז הייתה ערבות - אני חושב שמשרד התיירות יכול להוסיף לך יותר בעניין הזה - אם הוא פשט רגל, באותה תקופה לא היה כיסוי לכספי הלקוחות, אם הוא היה משרד מעל 3 שנים. זה נכון?
צבי הנדל
בעצם, אם את מאשרת את מה שהוא אומר, עד לפני שנה לא היה כלום.
מיור כספי
למי שיותר מ3- שנים.
צבי הנדל
לפני שנה חל שיפור ניכר ואנחנו עכשיו רוצים לקפוץ עוד מדרגה?
מיור כספי
לא, זה חזרה בחזרה, וזה החצי השני שביקשתי מאדוני להסביר. החליט מי שהחליט במשרד התיירות לעשות ביטוח - אבל בוא ננסה לבדוק. ביטוח, מה הוא עושה? הוא רוצה פרמיה, וכמה שהסוכנות
היו"ר אברהם פורז
אבל משרד התיירות לא אכפת לו.
מיור כספי
סליחה, משרד האוצר, טעיתי.
היו"ר אברהם פורז
האם ההסדר הזה שהוצג פה בפנינו, מבחינה אקטוארית - עזוב רגע את הלבוש המשפטי שלו - הוא לא מניח את הדעת מבחינת הסיכון?
שי קומפל
אני אענה. התשובה היא קודם כל לא, ואני אסביר גם למה, ואני גם אתן לצערי דוגמה למצב שנפלה לנו כזאת קרן. יש סיבה והושקעה מחשבה רבה בכללים שנקבעים בחוק הפיקוח, או בתקנות מכוח החוק. דוגמה לכך היא קרן לביטוח הדדי בביטוח חיים שהייתה של איזה שהוא גוף ציבורי גדול - אני מדבר על סדר גודל של כ90,000- חברים בקרן,
היו"ר אברהם פורז
אל תסבך אותי עם הפרוטוקול. תן לי חוות דעת אקטוארית לגבי המבנה הזה. מה הסכנות פה?
שי קומפל
אני אסביר, אני נותן לך את הדוגמה בכוונה כדי להמחיש.
היו"ר אברהם פורז
90,000 איש, זה נהיה לי קשה מאד.
שי קומפל
באותה קרן שאני מדבר עליה היה כסף בסדר גודל של 35 מיליון שקל. הקרן הפסידה כתוצאה מתביעות שלא צפו אותם, בשנה וחצי את כל ה35- מיליון שקל.
היו"ר אברהם פורז
איזה תביעות היו? תביעות של מה?
שי קומפל
מוות ונכות בעיקר. תביעות נכות.
מיור כספי
אבל פה יש הגבלה.
היו"ר אברהם פורז
בוא ניקח את המנגנון שהם מציעים. במנגנון הזה האם יש סכנה? כמה סוכנויות נסיעות - כולם יפשטו את הרגל בשנה אחת? 2, 3, 4? כמה?
שי קומפל
אני אספר לך בדיחה ותבין מזה לבד. אתה מכיר את הסטטיסטיקאי שטבע בנהר בעומק לא גדול? זה התשובה. בשביל מה מחזיקים הון עצמי במבטח? בדיוק כנגד אותה הסטייה שאי אפשר לצפות אותה מראש.
צבי הנדל
אדוני היושב ראש, אני חושב שהיהודי הזה צודק ב100%-. מבחינת תפיסה ביטוחית אין חילוקי דעות. אני רק לא חושב שכשאנחנו מסתכלים על הענף הזה והתחום שבו מדובר, כשלפני שנה היה אפס וחלה התקדמות גדולה. עכשיו אנחנו נטיל עליהם איזה שהוא מס נוסף, או נטל נוסף, שבסוף אתה ואני - אני פחות נוסע, אולי אתה יותר - כשנשתמש בשירותיהם יעלה לנו יותר, כי אנחנו נלך לחברת ביטוח, אז מכלום פתאום שיהיה הכי טוב? מה שהוא מציע זה הכי טוב, ואם הם אומרים ששלהם יותר טוב, הם לא אומרים אמת. ובכל זאת אני מציע שנשאיר את המצב כמו שהיה. בוא נלך לסעיף הבא.
היו"ר אברהם פורז
כן. אני רק רוצה לומר לך דבר אחד. תראה, הרי בסופו של דבר הסוכנויות האלה הם גופי תיווך. הם לא מבטח אמיתי. זאת אומרת, הם לא חברת ביטוח שיש לה מול סיכון. הם הרי בסופו של דבר מתווכים, הם לוקחים ממני את הכסף, נותנים אותו לחברת התעופה, לברוקר בחו"ל שנותן טיסות,
אמיר לוי
אז בשביל מה צריך ביטוח?
היו"ר אברהם פורז
מפני זה שיכול להיות אחד לא הגון, שימכור כרטיסים ובסוף יכניס את הכסף לכיס ולא ישלם לחברת התעופה. זה נגד רמאות, זה לא נגד סיכון אמיתי של קטסטרופה. למשל סיכון אש - חצי עיר עלתה באש. זה בעצם ביטוח נגד גנבים, נגד נוכלים.
שי קומפל
זה קצת להחזיק את המקל משני קצותיו. או שאנחנו אומרים שיש פה בעיה אמיתי וסיכון, ואז זה ביטוח. אם אין פה בעיה אמיתי, אז בוא נוותר על הסעיף וזהו. בואו נישאר עם הגילוי נאות
היו"ר אברהם פורז
אז אני אגיד לכם מה, לאחר ששמעתי אתכם, אני מצטרף לדעתו של ידידי מר צבי הנדל. אנחנו נשאיר שתי חלופות - תעזבו את הערבות הבנקאית - אנחנו משאירים שתי חלופות.
אמיר לוי
יש פה רק בעיה אחת, ואני אסביר אותה.
היו"ר אברהם פורז
זה לא יהיה ביטוח, זה יהיה מה שאתה רוצה. אנחנו נקרא לזה דבר אחד.
שי קומפל
אי אפשר. אני אסביר, וכרגע הנושא הזה גם בדיון משפטי.
היו"ר אברהם פורז
אני אשחרר אותך מזה, אני אשחרר את אגף הביטוח והכל. אני מעביר את האחריות על זה למשרד התיירות.
שי קומפל
אי אפשר.
היו"ר אברהם פורז
אפשר, החוק יכול לעשות הכל.
שי קומפל
אתה צודק, אבל אז אתה אומר שאתה מוציא מההגדרה של עיסוק בביטוח.
היו"ר אברהם פורז
זה לא ביטוח.
שי קומפל
אבל הנושא הזה הולך להיבחן בבג"צ. יש בג"צ כנגד המפקח על הביטוח לבחון איזה עיסוק בביטוח.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, אין צורך שתדברו, כי אנחנו השתכנענו, מר צבי הנדל ואני, שאנחנו משאירים את הקרן הזאת. הקרן הזאת איננה מבטח במובן המשפטי של המילה והיא איננה כפופה לביטוח, אלא היא גוף שמי שמפקח עליו הוא משרד התיירות, ומשרד התיירות מפקח אליו לא כביטוח. זה מין ערבות הדדית כזאת של סוכני הנסיעות, זה איננו ביטוח.
אמיר לוי
בהצעת החוק, לפחות כפי שהיא עומדת כרגע, אדוני לא יכול להגיד שזה לא ביטוח, מהסיבה הפשוטה - יש חוק אחר, שהוא דין ספציפי אלא אם כן אתה ... חוק הביטוח, אבל הוא לא כאן.
קריאה
אבל דין ספציפי גובר.
אמיר לוי
אנחנו מציעים לממשלה למשוך את זה.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, זכותכם למשוך, אני לא נבהל מזה.
אמיר לוי
אבל תראה, יש כאן הסדרים אחרים, הפטור ממע"מ והגילוי הנאות. המע"מ אפס הוא מאד חשוב להם.
היו"ר אברהם פורז
חכו רגע, נגיע.
אמיר לוי
הגענו, עברנו את זה, ברגע שהגדרנו סוכנות תיירות.
היו"ר אברהם פורז
מר אמיר לוי, תראה, לי מאד קל ללכת אתכם ולהטיל על ענף התיירות שנמצא במצוקה, ועל הקרן הזאת, להטיל עליה מטלות שיעלו להם עוד כסף. זה קל לי.
אמיר לוי
אז אמרתי, אפשר לקבל את ההצעה החלופית ולוותר על זה לגמרי.
היו"ר אברהם פורז
נכון, ההצעה היא לבטל הכל.
אמיר לוי
לא את כל החוק, רק את חובת הביטוח.
היו"ר אברהם פורז
אז עכשיו ככה, כדי לא ללכת על הקיצוניות הזאת מול הקיצוניות השניה, אנחנו רוצים את דרך הביניים. אנחנו קובעים שהקרן הזאת תמשיך להתנהל בתור מין קרן ערבות הדדית כזאת להבטחת כספי לקוחות, כשהגוף המפקח עליה הוא משרד התיירות.

רבותיי, אנחנו נקבל איזה שהוא ניסוח. יש לכם איזה נוסח איך הקרן צריכה לעבוד? תביא את הנוסח, נעבור עליו.
אמיר לוי
אנחנו נאלץ למשוך את החוק.
היו"ר אברהם פורז
תמשכו.
מירי חושן
משרד התיירות לא יכול להחליט עכשיו, אחרי ששמענו לפני שנה, כשהתקנו את התקנות, אישרנו. היום אנחנו כבר יותר חכמים, אנחנו לא יכולים לאשר אוטומטית. יש שם דברים שהם לא בסדר, שהם הודיעו שהם לא בסדר.
אמיר לוי
חבל על כל החוק, נפצל את הסעיף הספציפי הזה. תעביר את החוק כולו בלי הסעיף הזה.
היו"ר אברהם פורז
ומה יהיה הלאה?
אמיר לוי
לא יודע, ננסה למצוא פתרון. מר אברהם פורז, אני לא רוצה למשוך את החוק, כי יש פה דברים חשובים, במיוחד המע"מ.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, האם אכפת לכם שכהוראת שנה למשך שנה בינתיים זה ימשיך עד שנמצא הסדר אחר?
אמיר לוי
אני לא יכול. אתה עושה לנו בעיות.
היו"ר אברהם פורז
גבירותיי ורבותיי, אני קורא את ההסדר הבא, אני לא קורא את (1) ו(2). אני קורא את (3): "חובתה של סוכנות נסיעות להמציא ערובה על מנת להבטיח את כספם של לקוחות סוכנות הנסיעות במקרה שסוכנות הנסיעות הפכה חדלת פירעון. ערובה של סוכנות נסיעות תהיה אחת מאלה: חברות בקרן להבטחת כספי לקוחות" - אני לא יכול להגיד "שהקימה התאחדות סוכני הנסיעות", כי זה לא עניין סטטוטורי, זה לא עניין משפטי. "חברות בקרן להבטחת כספי לקוחות שהקים ארגון של סוכני נסיעות ותיירות, או קרן אחרת שתאושר בדרך שיקבע שר התיירות". אני לא צריך לומר את זה שקרן כאמור לא תיחשב כעוסקת בביטוח,
אתי בנדלר
חד משמעית צריך לומר את זה, ודאי.
היו"ר אברהם פורז
בסדר: "קרן כאמור לא תחשב כעוסקת בביטוח כמשמעות
אתי בנדלר
והוראות חוק הפיקוח לא יחולו על הקרן.
היו"ר אברהם פורז
"שר התיירות יקבע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, את התנאים ודרך הפעולה של קרן כזאת, לאחר התייעצות עם המפקח על הביטוח במשרד האוצר." אתם תנסחו את זה.
אתי בנדלר
"שר התיירות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע את התנאים לפעילותה של הקרן"
היו"ר אברהם פורז
לרבות דרך המימוש.
אתי בנדלר
"לרבות התנאים והדרכים לתשלום מהקרן".
לאה ורון
ובהתייעצות עם שר האוצר.
הלנה ביילין
אבל זה קיים היום. עם התייעצות משפטית אתה משתק את הארגון הקיים.
היו"ר אברהם פורז
מה אתם רוצים שאני אכתוב? שמה שהיה קיים ערב תחילתו של החוק יחול? אני יודע מה היה?
מיור כספי
אני אסביר את זה. הוקם בעצה אחת עם כל הגורמים המוסמכים, במשך שנה וחצי, 6,000 איש השקיעו מיליונים של שקלים, משרד התיירות יושב בהנהלה של הקרן הזאת.
היו"ר אברהם פורז
מה שאתה אומר זה דברים נהדרים, רק משפטית, ברגע שאנחנו קובעים חוק, אז אנחנו צריכים לקבוע שמיום כניסתו של החוק, השר יקבע בתקנות.
מיור כספי
אבל למה עם משרד האוצר?
היו"ר אברהם פורז
בהתייעצות. יש להניח ששר התיירות, אם הוא לא ישתגע, הוא יאמץ פחות או יותר את ההסדר שהיה קיים. אולי הוא יגיד לכם שההסדר לא ממש טוב ויבקש שינויים כאלה ואחרים.
קריאה
ועד אז?
היו"ר אברהם פורז
עד אז אלוהים גדול. אני לא רוצה לעשות מזה חברת ביטוח. אחרי שתראו את המוצר המוגמר בסוף.
אמיר לוי
לא, אני אסיר את זה עכשיו.
היו"ר אברהם פורז
לא. קודם כל, למשוך חוק אני צריך מכתב מהשר.
אמיר לוי
אוקי, אני רק מבקש להוציא את זה. זאת העמדה שלנו. אני ממליץ למשוך את החוק
מיור כספי
אולי אדוני יכול להסביר לי מה כל הסיפור? למה אתם בכלל מעורבים בזה? אני חייב להבין את זה.
היו"ר אברהם פורז
עזוב את זה, זה עניינם, זכותם, זה תפקידם.
אמיר לוי
אני פעם נתתי לך ציונים?
מיור כספי
אני יכול. אתה עובד ציבור ואני אזרח. מותר לי לשאול אותך שאלות. אני חושב שאתה חצוף אדוני.
אמיר לוי
פרעון זה מושג מצמצם מדי, ישנם עוד מקרים שצריכים לפצות אנשים.
היו"ר אברהם פורז
תן דוגמה.
אמיר לוי
כאשר הסוכן ברח.
היו"ר אברהם פורז
אוקי, גבירתי היועצת המשפטית, השר בתקנות רשאי לקבוע גם סיבות נוספות המצדיקות שימוש בכספי הקרן. הוא קובע תקנות ואז הקרן צריכה להתנהל לפי התקנות.
קריאה
הוא כבר אישר, כבר יש תקנות.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, האם זה לא ברור שבא חוק חדש, באות תקנות חדשות? וזה צריך להתאים את עצמו.
אתי בנדלר
שתי שאלות: בהתאם להצעת החוק הממשלתית אין חובה אוטומטית לבטח, אלא מדובר על הטלת חובה כזאת על ידי השר בהתייעצות עם המבטח. כל זה בתקנות. לעומת זאת, בהתאם להצעה של אדוני, מדובר כאן על חובה של סוכנות נסיעות להמציא ערובה. זאת תהיה חובה סטטוטורית.
היו"ר אברהם פורז
אני חושב שהחובה צריכה להיות או ביטוח או השתתפות בקרן.
אתי בנדלר
לי אין בעיה, אני רק רוצה להגיד שכאן זה בא בניגוד להצעת החוק הממשלתית. זאת אומרת, תהיה חובה על כל סוכנות נסיעות לעשות את זה באחת משתי הדרכים.
מירי חושן
זאת אומרת לא יהיה "השר רשאי", אלא "השר חייב".
אתי בנדלר
אבל הפסיקה אומרת רשאי וחייב זה אותו דבר.
היו"ר אברהם פורז
לדעתנו השר חייב. אחת משתיים: או ביטוח או הקרן. ערבות בנקאית לא. בסדר גמור. גברת אתי בנדלר, חובת גילוי נאות.
אתי בנדלר
מה שמוצע כאן ממוספר כסעיף (3)(3)(ב)
מירי חושן
זה חובת הדיווח, זה בסדר.
אתי בנדלר
זה בסדר? הוועדה אישרה? אז אפשר לעבור הלאה.
מירי חושן
לא לא. את צודקת, לא הקראתי את זה.
אתי בנדלר
בדף המודפס, (3)(3)(ב): בתקנות, כאמור בסעיף (3)(3)(א) רשאי השר לקבוע הוראות בדבר חובת דיווח של סוכנות נסיעות על המצאת הערובה ודרכי הדיווח - האם אתם רוצים שזה יכלל בנוסח שיעלה לקריאה שניה ושלישית?
היו"ר אברהם פורז
כן כן.
אתי בנדלר
ואם כן, למי שהוא ימנה?
היו"ר אברהם פורז
שר התיירות, למי שהוא הסמיך במשרדו.
אתי בנדלר
חובת דיווח למי שיוסמך לכך על ידו מבין עובדי משרדו?
היו"ר אברהם פורז
לעובד שהוא הסמיך לכך ממשרדו. ואנחנו גם נאמר שהערובה הזאת לא ניתנת לשעבוד או עיקול, זה גם חשוב. אחרת יעקלו את זה, אז מה עשינו? אז איזה ערבות?
אתי בנדלר
אני אקרא את זה: "ערובה כאמור בסעיף כך וכך וכספים ממימושה הנמצאים בידי מי שנקבע על פי הסעיף האמור, לא ישמשו עילה למילוי התחייבויות כאמור באותו סעיף וכפי שנקבע בתקנות והם אינם ניתנים לעיקול או לשעבוד, להעברה, אלא בדרך שנקבעה בתקנות"
היו"ר אברהם פורז
זה חייב להיות ברור שחובת הקרן שתקום לקבל על בסיס הוגן כל מי שרוצה להצטרף אליה. זה לא יכול להיות איזה מין גילדה. חובתם לקבל על בסיס תנאים שווים כל מי שרוצה.
מירי חושן
היום המצב שגם מקבלים כל מי שרוצה, גם אם הוא לא חבר. השאלה שלי לגבי גובה.
קריאה
זה לא נכון.
מירי חושן
הפער הוא רק בסכומים, זה כן נכון.
היו"ר אברהם פורז
גברת מירי חושן, כדי שלא יהיה מצב שיגידו למישהו: כדי להתקבל לקרן אתה חייב להיות חבר בגוף הזה, חבר באגודה הזאת, בקיצור זה מופרד, זה לא התאחדות סוכני הנסיעות.
מירי חושן
וגם גובה הסכומים?
היו"ר אברהם פורז
הם חייבים על בסיס שוויוני לתת לכולם שירות.
מירי חושן
איך נכניס את זה לחוק?
היו"ר אברהם פורז
בתקנות, מה הבעיה? זה תקנות באישור הוועדה, אנחנו נדאג לזה. הם חייבים לתת שירות שוויוני, כל מי שרוצה לפתוח סוכנות נסיעות, חייב ללכת לקרן, לתת את הערובה כמו כולם, בין אם הוא חבר בהתאחדות, לא חבר בהתאחדות
אינו מאדם
אני יושב ראש הקרן - מי שחדש, פתח היום, ומי שסוכן נסיעות 50 שנה ישלם אותו כסף בשביל להיכנס לקרן?
היו"ר אברהם פורז
כן.
מיור כספי
למה?
היו"ר אברהם פורז
ככה.
אינו מאדם
אבל למה משרד התיירות על החדשים היה לוקח 300,000$ כאשר לוותיקים הוא לא לקח שום דבר בזמנו. אחר כך ירדו ל100,000-$ והוותיקים לא שילמו גרוש.
מירי חושן
אבל על זה נפלנו בבג"צ.
היו"ר אברהם פורז
נניח שאתה צודק, איזה הבחנה אתה רוצה שאני אעשה?
מיור כספי
אנחנו נסביר את זה. אני קודם ניסיתי לגשת למקום הנכון ולא ניגשים אליו. איך יעשו ביטוח אם לא יבדוק מישהו את הביטוח? אולי אדם שעסק בפלילים עשה ביטוח? יש פה אי הבנה רבותיי, אני חייב להסביר את זה. לא נוכל להגיע לשורש העניין. הבעיה מתחילה בזה שמישהו בא ואמר שלא צריך לעשות רישוי ולא צריך לעשות רישום. למעשה הוא אמר: כל אדם יכול ללכת לעשות ביטוח ולהתחיל לעסוק בתיירות. אבל אולי יש לו עבר פלילי? אולי האיש איננו ראוי לעסוק בזה? זאת אומרת הרע מתחיל בטעות הראשונית פה.

משרד התיירות, ברוב חכמתו - ואני מוכרח להגיד את זה - בנה איתנו מודל עולמי שאומר ככה: ישנה קרן, ישנם שם אנשים שהם אנשי מקצוע, שיש להם הרבה מאד סייגים, הם לא עברו עבירות פליליות, בדקו אותם, מומחיותם וכיוצא בזה. כאשר הם חברי התאחדות, בגלל שהם עוברים את כל אותם סייגים - חוק גילוי נאות וכיוצא בזה, וגם ההיסטוריה שלהם - ואז יושבים משרד התיירות בקרן ובא חדש, חדש לא מוכר. אומרים לו: אדוני תצטרף להתאחדות. ואדוני לדעתי לא הבין את העניין. תצטרף להתאחדות, פירושו תעמוד באמות מידה מסוימות שהיום מישהו הוריד אותם לגמרי. לכן אם אתם רוצים מקצוע נקי, צריך לעבור דרך המסננת של ההתאחדות, שלא מקבלת כל אחד.
היו"ר אברהם פורז
צריך להיות מצב כזה שחייבים לקבל על בסיס שוויוני, שמותר שתהיה להם ועדה שתבחן, עם אפשרות לערער לשר לגבי מי שסירבו לקבל אותו. זאת אומרת, ההנהלה של הקרן הזאת - תראו, נניח שבא אחד שכבר פשט רגל 4 פעמים בעסקים אחרים - יכולה ההנהלה
מיור כספי
אוסיף לאדוני עוד משפט שיפתור את הבעיה. הבסיס השוויוני קיים בתוך המערכת. אם סוכן שלנו רוצה לפתוח משרד, הוא משלם כחדש. אחרי 3 שנים
היו"ר אברהם פורז
אין לי אפשרות להכניס דברים כאלה לתקנות. אתה לא מבין, אתם עכשיו מקימים מעין חברת ביטוח. כבר תשכחו מהתאחדות ו"בתוך כוחותינו אנחנו מסדרים את העסק". אתם הקמתם מעין חברת ביטוח. חברת הביטוח צריכה לעבוד לפי תנאים שוויוניים, אבל היא רשאית לא לקבל מישהו לקרן. אני יכול להגיד למישהו: תשמע, אתה יש לך עבר פלילי, אתה כבר פשטת רגל בעסקי רהיטים, לא רוצים לקבל אותך. ברגע ששללו ממנו את האפשרות להצטרף, גם שללו ממנו את האפשרות לעסוק כסוכן נסיעות.
מיור כספי
לא, הוא יכול לעשות ביטוח, אדוני נתן שתי אופציות. שיעשה ביטוח. אני לא מתנגד.
היו"ר אברהם פורז
יפה. לכן אני אומר שבמקרה כזה, אם אתם מסרבים לקבל, ניתן לערער בפני השר, או מי שהוא הסמיך, והוא יבדוק דחיית האיש הזה, אם היא סופית. הוא יבדוק האם הנימוקים הם קרטליסטיים או הגיוניים.
נעמי חזן
אני רוצה רק להגיד כמה דברים בעניין הזה. הרי הרעיון של שתי החלופות, אם לא שלוש, עלה בדיונים בהצעת החוק המקורית שלי בגלל הבעיה שידענו לפני שנתיים-שלוש שתיווצר ברגע שמפסיקים את הרישוי. המחשבה המקורית - ואני רוצה להחזיר אותנו לשם - הייתה גם להגן על הלקוח במצב של חוסר רישוי. אחת הדרכים זה על ידי הפרקים של גילוי נאות, שלא הגענו אליהם, ודרך אחרת, זה באיזה שהוא מקום צריך ערובה כלשהי, ערבות כלשהי, אחרת כל מיני אנשים יכולים להקים סוכנות נסיעות לעת מצוא, אנשים משקיעים ואין להם דרך לקבל חזרה את הכסף. יש כבר עכשיו שתי חלופות, כי אתם אומרים לי שהערבות הבנקאית לא ריאלית. בקטע של הקרן, זה קרן שהוקמה - בואו נשים את הדברים על השולחן, אפשר להסתבך בצדדים המשפטיים יותר מדי - זה קרן שהוקמה על ידי התאחדות סוכני הנסיעות, במחשבה תחילה שהם או יסתבכו עם החוק שלי, או עם מצב של חוסר רישוי. ולכן אני רואה את זה כתהליך מאד חשוב.

מה שאתה מציע, זה שהם חייבים לקבל כל אדם חדש, אני אגיד לך שזה ייצור מצב שאף אחד לא יפנה להתקבל לקרן, ואני אסביר לך גם מדוע. משום שסוכנות חדשה, שצריכה לשלם אותו מחיר להצטרפות כמו סוכנות ותיקה של 50 שנה, המחיר יהיה כל כך גבוה.
אינו מאדם
הם רוצים את ההפך, וזה מה שמפריע לי.
נעמי חזן
אני חושבת שזה יסגור את המועדון ולא יאפשר פתיחות של המועדון.
היו"ר אברהם פורז
למה יסגור את המועדון? הם חייבים לקבל אותו.
נעמי חזן
אלף, הם לא חייבים, כי הם חייבים לעבור דרך מסננת.
היו"ר אברהם פורז
אז אמרנו, אם הם לא מקבלים אותו, הוא יכול לערער בפני השר.
נעמי חזן
במצב של היעדר רישוי, אני יכולה לקום מחר בבוקר, אם אני לא חברת כנסת, כי אסור לי עיסוק נוסף, ולתלות שלט בחוץ: אני סוכנות נסיעות.
היו"ר אברהם פורז
את צריכה לבטח את הכסף אבל.
נעמי חזן
אני חייבת לבטח את הכסף, ולכן אני אפנה קודם לקרן והקרן אומרת לי: נכון, אני לא עוברת את המסננת
מירי חושן
אבל אז את עובדת בניגוד לחוק.
נעמי חזן
אם מדובר באופן שוויוני לחלוטין - הבעיה הם הסוכנויות החדשות או המתחלפות. בואו נדבר, זה בדיוק הבעיה.
מירי חושן
יבוא מישהו שהם לא יקבלו אותו, ובצדק, כי המסננת תגיד שהוא לא בסדר, והשר יגיד: אתם צודקים. היא פוחדת שהוא יפתח בכל זאת בקינג ג'ורג' חנות וימכור.
נעמי חזן
לא, לא הבנתם. אם אתם כופים על הקרן לקבל כל אחד.
היו"ר אברהם פורז
פונים לקרן - אדם פתח סוכנות נסיעות חדשה, הוא אדם הגון, הוא אדם ישר, אין לו הרשעות קודמות, אין לו שום דבר פלילי, הם חייבים לקבל אותו באותם תנאים שמקבלים כל אחד אחר. היה ויש לו קופת שרצים מאחוריו, הם יכולים להגיד לו: אתה לא מתקבל, ואז הוא מערער לשר. אם השר מקבל את הערעור, מקבל את הערעור. אם השר לא קיבל את הערעור, יש שתי אפשרויות: או לא לפתוח, או ללכת לחברת ביטוח.
נעמי חזן
אני חושבת שמה שיקרה זה שהקרן תצטרך לגבות מחירים יותר גבוהים.
מיור כספי
אדוני, אני חושב שאני אתן לך את התשובה שתפתור לך את הבעיה. האם זה נכון בביטוח שנהג שנה ראשונה משלם יותר? למה? משום שהוא עדיין לא הוכיח שהוא נהג טוב. בביטוח - נער צעיר שמקבל רשיון משלם ביטוח יותר.
היו"ר אברהם פורז
אלף, אתה טועה, בית, אתה גם לא צודק. אני אגיד לך למה. סוכנות נסיעות מאד ותיקה יכולה להיקלע לקשיים - והיו דברים מעולם - ואחד חדש, שהוא איש הגון וישר לא ייקלע לקשיים. לכן ההבחנה בין ישן וחדש היא לא בדיוק הסיכון האקטוארי.
מיור כספי
אדוני, בין התקנות של הקרן, גם חברי התאחדות נאלצים לפעמים לשלם יותר. למה? מפני שהם פתחו עוד סניף. זה חלק מהתקנון.
היו"ר אברהם פורז
זה בסדר, זה בסדר, זה שוויוני.
מיור כספי
זה מה שרציתי לומר. אם פותח חבר שלנו משרד חדש, הוא צריך לשלם כמו משרד חדש, אין לי בעיה עם הדבר הזה, אבל לא יתכן שבנינו קרן שיש שם הרבה כסף, מצטרף מישהו בשביל 1,500$ והוא נהנה מכל מה שעשינו בקרן, 10 מיליון שקל, זה לא עובד.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, אני אגיד לכם משהו. תראו, "תפסת מרובה לא תפסת". משרד האוצר - ואני יכול להבין אותם, בזה הם צודקים - הם לא רוצים שזה יהיה קרן של הגילדה. הם לא רוצים שהגוף הזה יהיה של "כוחותינו" בלבד, והאחרים ילכו לביטוח, שהוא הרבה יותר יקר, וזה פוגע בעיקרון התחרות, כי מי שבקרן חוסך לעצמו עלויות, מי שהולך לביטוח חיצוני, זה כנראה מייקר לו את העלויות, ואז יש פגיעה בעיקרון השוויון. לכן הקרן צריכה לקבל כל אחד. עכשיו תגיד: הצטבר כסף. נכון, הצטבר, בינתיים היית כאילו מבוטח, בינתיים עבדת. החדש בינתיים לא נהנה, לא היה לו עסקים. לכן אל תתפסו מרובה. הקרן צריכה לקבל על בסיס שוויוני. ברור שלמשל מספר הסניפים זה אמת מידה אובייקטיבית, אבל זה נכון לגבי כולם. עם אפשרות לערער. תודה רבה לכם, בואו נתקדם.
מירי חושן
חובת גילוי נאות - השר, לאחר התייעצות עם הממונה על הסחר ההוגן כמשמעותו בחוק הגנת הצרכן התשמ"א1981-, רשאי להתקין.
יצחק קמחי
רציתי להגיד לכם שהחוק עוד לא שונה, יש עדיין הממונה על הגנת הצרכן, אז אני מבקש לשנות זאת.
היו"ר אברהם פורז
היום קיבלתי מכתב מוועד עובדי משרד התעשייה והמסחר שאומר שלא אתן יד לרשות לסחר הוגן, כי זה לא הוגן. אז אנחנו נאמר הממונה על הגנת הצרכן.
מירי חושן
"רשאי להטיל בתקנות חובה על נותן שירותי נסיעות לגלות מידע בכל עניין הנוגע לשירותים שהוא נותן. בתקנות כאמור יקבע השר את פרטי המידה אשר יש חובה לגלותם וכן את דרכי העמדת המידע לרשות הציבור".
נעמי חזן
אני רוצה לשנות את המילה "רשאי" ל"חייב".
מירי חושן
זה חייב בעצם, אבל בסדר, אני בעד.
היו"ר אברהם פורז
השר לאחר התייעצות, יקבע בתקנות חובה על נותן שירותי נסיעות לגלות וכוליה. גברת אתי בנדלר, זה עניין שלכם.
מירי חושן
סעיף 12(ג)(א): "השר ימנה עובד מבין עובדי משרדו, אשר יהיה ממונה על הטלת איזון כספי לפי סעיף זה, בפרק זה הממונה. (ב)(1) מצא הממונה כי אדם הנותן שירותי סוכנות נסיעות
אתי בנדלר
אנחנו נמצא לו איזה שם אחר, כי יש לנו פה את הממונה.
יצחק קמחי
זה הממונה על הגנת הצרכן ופה זה ממונה אחר. אפשר להשאיר את זה כמו שזה, אין בעיה.
זאב פרידמן
אני חושב שמתעוררת איזו בעיה. עד שיתוקנו כל התקנות האלה, אני חושב שמתעוררת איזה בעיה בהגנה על הצרכן, ואני חושב שצריך לקבוע כבר כאן הוראת שעה לאמץ את התקנות שהיו קיימות עד עכשיו, לפחות לגבי אותם שני סעיפים שמתייחסים הן לגבי הגילוי הנאות של סעיף 8 בתקנות, ולגבי סעיף 23 שמתייחס לערובה, לאמץ את התקנות עד לכניסה של התכולה.
היו"ר אברהם פורז
גברת אתי בנדלר, אנחנו נאמר כרגע שהתקנות שהותקנו לפי חוק הגנת הצרכן לעניין חוק זה יעמדו בתוקפן למשך כמה?
זאב פרידמן
תקנות "שירותי תיירות (סוכנויות)" יעמדו בתוקפן.
מירי חושן
אי אפשר, אתה לא יכול להחיות דבר שמת.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו רק נבקש בכל לשון של בקשה משר התיירות להתקין בהקדם תקנות, כדי שלא תהיה לנו תקופה שבה אין תקנות. כנראה שאנחנו לא יכולים להחיות דבר שמת. יש מוות טוטאלי שגם טיפול נמרץ וגם שוקים חשמליים לא עוזרים.
אתי בנדלר
זה קבוע או בחוק הפרשנות או בפקודת הפרשנות, זה אני לא יכולה להתחייב, אבל זה משהו עם הפרשנות.
מירי חושן
(ב)(1): "מצא הממונה כי אדם הנותן שירותי סוכנות נסיעות והיה לו יסוד סביר להניח כי אותו אדם מפר חובה מהחובות המפורטות להלן, יודיע לו בכתב כי נמצא שהוא נותן שירותי סוכנות נסיעות... וכי הפר חובה מן החובות המוטלות עליו וכי אם לא ימלא את החובה בתוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה, יוטל עליו עיצום כספי. (א) חובת הביטוח שהוטלה לפי הוראות 12(א)(א)
היו"ר אברהם פורז
אז על כל החובות של הסעיף, לא רק הביטוח.
אתי בנדלר
"חובה שהוטלה עליו לפי סעיף זה וזה.
היו"ר אברהם פורז
שזה ברור שזה חברות בקרן או ביטוח.
מירי חושן
חובת הדיווח שהוטלה עליו וחובת הגילוי הנאות שהוטלה לפי הוראות סעיף 12(ב). (2) לא קיים נותן שירותי סוכנות נסיעות את החובה בתוך התקופה כאמור בפסקה (1), רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור פי 2 מהקנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) בחוק העונשין
היו"ר אברהם פורז
כמה זה לפי 61(א)(1)?
מירי חושן
כ9,000- שקל. זה בסדר, זה יפה.
היו"ר אברהם פורז
מה הפירוש? הוא לא ביטח את עצמו, הוא מקבל 9,000 שקל קנס? זהו?
קריאה
18,000 שקל, פי 2.
היו"ר אברהם פורז
אחד שפתח סוכנות נסיעות ולא ביטח את הקרן ולא עשה ביטוח, כולה שילם 18,000 שקל?
קריאה
זה לעומת 1,500$.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, יש משהו שהוא 48,000 שקל נכון?
מירי חושן
יש משהו מאד גבוה. לא לא, אנחנו טועים פה, זה סכום גבוה. אנחנו טועים פה, אני לא זוכרת. אין לכם ספר חוקים פה?
אתי בנדלר
מדובר כאן קודם כל על פי 2 מהקנס הקבוע בסעיף 61(א)(1), שזה 9,600 כפול 2. אבל אנחנו מדברים על זה שהוא לא עשה את זה פעם ראשונה. אם זה תאגיד, זה כפל עיצום כספי, את זה אנחנו כבר נראה בסעיף קטן (ג), ובדרך כלל סוכנות נסיעות זה תאגיד. בנוסף לזה יש הפרה נמשכת, אם הוא לא מבצע. העיצום הולך וגדל, אז אני לא מציעה
היו"ר אברהם פורז
מה זה חובת הדיווח של 12(א)(ב)?
קריאה
שהוא ביצע את החברות בקרן, או שיש לו פוליסת ביטוח.
היו"ר אברהם פורז
תראו, אני חושב שפתיחת סוכנות נסיעות בלי לבטח ובלי זה, צריך להיות עיצום כספי של 50,000 שקל. אם הוא רק שכח לדווח, אני מוכן לתת לו קנס קטן.
אתי בנדלר
אז אתה רוצה 61(א)(3) שזה 49,800 שקל.
היו"ר אברהם פורז
נכון, ואם הוא לא דיווח, זה יכול להיות 9,000 או 8,000 שקל. אנחנו לא רוצים לעשות חוק שאחר כך הענישה היא מגוחכת. תראו, לי אין ויכוח על העיקרון שאולי לא צריך כלום. אני נגד זה שהמדינה היא גננת. אבל תשמעו, אתם לא יכולים ללכת נגד האווירה בכנסת. האווירה בכנסת היא להגן על הצרכן, זה דבר מאד עמוק. מי שהיום נגד הצרכן הוא אויב העם.
מירי חושן
אם אתה רוצה להגן על הצרכן, תאמין לי זה מצחיק - אני אומרת את דעתי האישית, לא את עמדת המשרד, זה לא לפרוטוקול - לא יתכן שהמדינה משקיעה בתשתיות ובשיווק, בתיירות פנים כל כך הרבה כסף. איך זה ייראה שלאדם שנוסע לאנטליה אני דואגת לקנסות ולכל הדברים.
היו"ר אברהם פורז
את יודעת מה, תמיד אפשר לתת את הדוגמה של אותו אחד שנסע לאנטליה ללילה אחד וזה 100$, מול אחד שקנה חבילה באילת, במלון הכי מפואר, לחודש ימים, זה 20,000$. אבל אלה דוגמאות רעות, כי ברוב המקרים האדם בחו"ל לא נוסע לאנטליה, והאדם באילת לא נוסע למלון הכי מפואר לחודש.
אלן זיסבלט
דרך אגב בכל העולם זה כך, זאת אומרת שההסדר הזה הוא רק לתיירות חוץ.
היו"ר אברהם פורז
פתיחת סוכנות נסיעות בלי הביטוח זה 50,000 שקל ועל כל יום נוסף 9,600 שקל. גברת אתי בנדלר, האם אפשר להעמיד אדם לדין על אי קיום החוק?
אתי בנדלר
אני לא בטוחה.
היו"ר אברהם פורז
האם פתיחת סוכנות נסיעות בלי לבטח היא כולה בתחום העיצום הכספי?
אתי בנדלר
כן, כי לא קובעים כאן עבירה פלילית על זה.
מירי חושן
זה כל העניין בעיצום כספי.
אתי בנדלר
זה לא כל העניין, זה תלוי, יש מקרים שזה גם מהווה עבירה פלילית וגם סמכות מנהלית לעיצום כספי.
אלן זיסבלט
בדרך כלל העיצום הכספי הוא באמת בנוסף.
היו"ר אברהם פורז
אז בואו נעשה גם שמי שפתח סוכנות נסיעות ולא ביטח את עצמו, ניתן להטיל עליו נניח 6 חודשי מאסר ובנוסף עיצום כספי.
מירי חושן
אני חשוב שזה סוכם כבר אז, כשהתקנו את התקנות, החלטנו שפה אנחנו יוצאים מהקטע הפלילי. אני אלך לבית משפט? יש לי כוח אדם לזה? בתקנות ככה החלטנו.
היו"ר אברהם פורז
פעם אחת בעשר שנים יגישו נגד מישהו תיק.
מירי חושן
למה? אתה יודע כמה חאפרים עובדים בשטח?
היו"ר אברהם פורז
אתם יודעים שלפי חוק רישוי עסקים אם אני פותח איזה חנות טעונת רישוי - אני לא יודע מה טעון רישוי - קיוסק - אני צפוי לעונש מאסר לפי חוק רישוי עסקים. אז זה בסדר גמור. אחד פתח קיוסק בלי רשיון מהעירייה - מאסר. אחד שפתח סוכנות נסיעות וגובה כסף וכל זה - אני לא יודע.
אתי בנדלר
חוק רישוי עסקים בא להבטיח דברים הרבה יותר משמעותיים, כמו תנאים סניטריים, כיבוי, הגא, כל הדברים האלה.
היו"ר אברהם פורז
מר יצחק קמחי, מה טיבה של העבירה לפי חוק הגנת הצרכן?
יצחק קמחי
אם בנסיבות מחמירות, יכול להגיע כבר עד מיליון וחצי, 2 מיליון.
היו"ר אברהם פורז
האם בעיניך פתיחת סוכנות נסיעות כזו בלי ביטוח זה גם עבירה במקביל לפי חוק הגנת הצרכן?
יצחק קמחי
לא, זה לא שייך. חוק הגנת הצרכן עוסק יותר בנושא של הטעייה. אבל אבי כל חטא של כל הדיונים האלה שאנחנו יושבים ומסתובבים, זה ביטול הרישוי, שאני עד רגע זה לא מבין מהו, אבל פה אני קצת חוזר אחורה.
מירי חושן
אבל יש החלטת ממשלה.
יצחק קמחי
החלטת ממשלה, אני לא יכול להתווכח איתה, אבל זה אבי כל החטאת הזה. אנחנו יושבים ומסתובבים סביב - פתחנו את הרישוי ואנחנו עכשיו מנסים לסגור את זה מאחורה, מכל הכיוונים האחרים.
מיור כספי
אני הסברתי למשרד האוצר שאני לא מבין למה לבטל את הרישוי בכלל.
היו"ר אברהם פורז
עדיין יש הבדל גדול, זה כמו מכרז ותנאי סף. תנאי הסף אומרים: כל אחד יכול להיכנס, הוא לא צריך ללכת לשום פקיד, אף אחד לא בודק לו את הבקשות, הוא לא צריך שום דבר - תבטח את עצמך, זה הכל. כל אחד יכול לנהוג במכונית ובלבד שיהיה לו ביטוח. מה קורה אם אין לו ביטוח?
קריאה
הוא עבריין, נקודה.
היו"ר אברהם פורז
אבל כרגע אמרנו רק עיצום כספי.
קריאה
נכון, כי משרד התיירות אומר: אין לי כוח אדם לעסוק בנושא הפלילי.
מירי חושן
אבל זה הסיבה שלא עשינו את זה עד עכשיו.
היו"ר אברהם פורז
מר קמחי, אתה ממונה על הגנת הצרכן, נכון?
מירי חושן
הרי גברת נעמי חזן באה ואמרה: יש חאפרים ואתם לא סוגרים אותם. מזה התחיל הסיפור של גברת נעמי חזן.
היו"ר אברהם פורז
מר יצחק קמחי, אני פונה אליך כממונה על הגנת הצרכן - נורמטיבית בעיניך, האם זה ראוי שנשאיר את העניין הזה של היעדר ביטוח בתחום של עיצום כספי, או רצוי, במקרים אולי חריגים, או מישהו שעושה את זה באופן רציבידיסטי, להשאיר אופציה של אישום.
יצחק קמחי
פלילי. כן.
אלן זיסבלט
אם אפשר להוסיף - למשל בחוק מכר דירות, הבטחת ההשקעות - זה פלילי שם. אם אני לא מבטיח את ההשקעות,
היו"ר אברהם פורז
בסדר, אנחנו קובעים 6 חודשים מאסר. לא ניתן מאסר עולם.
אתי בנדלר
אז אתה בטח רוצה אחריות תאגיד, זה יהיה כבר פרק. בדרך כלל אנחנו קובעים בסעיפי עונשין הרבה מאד הוראות.
היו"ר אברהם פורז
לא משנה, גם תאגיד, כולם אותו דבר, אבל אם זה תאגיד, אפשר להאשים כל אחד ממנהליו.
יצחק קמחי
גברת אתי בנדלר, אפשר אולי לעזור, כי אני רואה פה בסעיף 13 לחוק שירותי תיירות, יש סעיף עונשין. אני כבר לא יודע מה מותר, מה לא מותר, מה חי, מה מת, אבל ישנו סעיף, ישנו פרק שנקרא עונשין וזה סעיף אחד להכניס.
היו"ר אברהם פורז
זה חל גם על תאגיד, אל תעשי כפל. גם על תאגיד אפשר - על כל אחד ממנהליו כמובן, לא נכניס תאגיד לבית סוהר. העיצום הכספי, ואם כל אחד מהמנהלים של התאגיד, מנהל, שותף פעיל, אתם יודעים את כל הניסוחים האלה, זה יחול עליו. אני מניח שלא יוגשו כתבי אישום כל יום, אבל שיהיה שיניים לעסק הזה.
דן יערי
הבנתי שהעיצום הכספי ו/או האישום הפלילי יחול לגבי חובת הביטוח ולגבי חובת הדיווח.
היו"ר אברהם פורז
הדיווח לא, הדיווח הוא לא עבירה פלילית.
דן יערי
אבל פה כתוב יחד.
היו"ר אברהם פורז
הפרדנו, הפרדנו כבר. אני כבר נתתי הוראה.
דן יערי
רק לגבי חובת הביטוח.
היו"ר אברהם פורז
הביטוח או החברות בקרן.
דן יערי
וגם לא חובת הגילוי הנאות, הוא לא עבירה פלילית, וזה גם לא עיצום כספי.
היו"ר אברהם פורז
אלה עיצום כספי.
דן יערי
לא לא, גם לא עיצום כספי.
היו"ר אברהם פורז
גילוי נאות זה עיצום כספי.
יצחק קמחי
גילוי נאות ייכנס תחת הגנת הצרכן.
היו"ר אברהם פורז
גברת אתי בנדלר, אחרי שגברת נעמי חזן ומר יצחק קמחי אומרים שאי גילוי נאות זה עבירה פלילית, אני מצטרף לדעתם.
יצחק קמחי
חוק הגנת הצרכן זה עבירה פלילית.
היו"ר אברהם פורז
בסדר גמור.
מיור כספי
אני רוצה לומר משהו, אדוני היושב ראש. עד לרגע זה הדיון היה הפוך על הפוך. אנחנו סוכני הנסיעות - שזה גם חברות ענק, שכר וכיוצא בזה - היינו, אם תשים לב, לחומרה. בכל מקום אנחנו טענו לחומרה. כן צריך רישוי, כן צריך בקרה, וכוליה. פעם ראשונה אני רוצה להיות בצד הנכון - גילוי נאות, אנחנו היינו בעד - וגברת נעמי חזן יודעת שעבדנו על זה - אבל התעשייה הזאת מגלגלת מליונים של תנועות: כרטיסים, שירותי קרקע, הלוך וחזור. גילוי נאות על קוצו של יוד זה מחמיר מידי.
יצחק קמחי
גילוי נאות בפרט מהותי בעסקה.
מיור כספי
מהותי, בבקשה. לפני 5 דקות רציתי לשאול את אדוני איזה ביטוח זה יהיה, מי יבדוק את הפוליסה - פה אף אחד לא דיבר על זה - ולא למי מותר ולמי אסור, ואני מניח שאת זה משרד התיירות צריך לתקן. יהודי כזה, יהודי כזה, נניח בן 10 אסור לו. לא דיברנו על זה. והנה מגיעים למקום שבו נותנים כרטיס ובמקרה נותנים אותו לא נכון והוא הולך לבית סוהר. אז בבקשה, אני מציע
יצחק קמחי
מהותי, מהותי. בתקנות. משרד התיירות יסכים איתי בתקנות לקבוע מה זה דברים מהותיים.
מיור כספי
שתבינו אחרי זה מה שיהיה. מהותי זה בסדר.
נעמי חזן
דרך אגב, רק לפרוטוקול אני אומר שזה טעות לא לעשות את הגילוי הנאות בחקיקה, משום שלכם זה מקח וממכר כל שנה על התקנות האלה - זה טעות, צריך לעשות את הגילוי הנאות בחקיקה, אחת ולתמיד.
היו"ר אברהם פורז
גילוי נאות של פרט מהותי.
דן יערי
מיליוני תיירים ישראלים יוצאים. אני מזמין אותך, אדוני היושב ראש, תבוא איתי לבית המשפט לתביעות קטנות. מה זה גילוי נאות? הרי הישראלי שיוצא
היו"ר אברהם פורז
מהותי, אמרתי מהותי.
דן יערי
לא יודע מה זה מהותי. זה לא שייך לעניין. תקשיב לי שניה,
נעמי חזן
נסע לקפריסין, הבטחת לו 5 כוכבים, הוא קיבל אכסנית נוער - זה מהותי.
אתי בנדלר
זה לא במישור האזרחי, זה אפילו לא במישור של סנקציה. נורמה עונשית - לא יעלה על הדעת לקבוע נורמה כל כך מעורפלת.
היו"ר אברהם פורז
לא? תגידי לי, מה זה בנסיבות מחמירות?
אתי בנדלר
מגדירים - היום בחוק הפלילי מגדירים בדיוק מה הן נסיבות מחמירות.
היו"ר אברהם פורז
מה זה הפרת אמונים? אולי את יודעת?
אתי בנדלר
אתה מדבר איתי על הוראות חוק העונשין שנחקקו עוד לפני שקראו לזה חוק העונשין. היום לא יחקקו דבר כזה.
יצחק קמחי
אבל אפשר לקבוע בתקנות על ידי השר מה זה פרט מהותי.
היו"ר אברהם פורז
מה נקבע? שאם רק כוכב אחד פחות במלון, ואם בארוחה זה עד מנה אחת פחות, זה לא מהותי. אם האוטובוס הוא עם מיזוג אוויר, למרות שהובטח חימום, או הפוך, זה לא מהותי - איך אני יכול? אתם רציניים? מישהו יכול לומר: פרט מהותי - התובע בבית המשפט מחליט שזה היה דבר קטסטרופלי. הבטיחו לבן אדם מלון 5 כוכבים, סירת פאר, בסוף האוניה טבעה, הוא היה בים רוב הזמן, היו חורים ואיזה פאר ואיזה בטיח. אם זה בוטה וזה ברור - זה כמו פורנוגרפיה, איך אמר אז השופט הזה? אני לא יודע איך להגדיר את זה, אבל כשאני רואה את זה אני יודע. אם במקרים בוטים של הפרה טוטאלית של ההתחייבויות הסתבר שהיה פה לכל האורך, אז יעמידו לדין פלילי. זה יהיה נדיר, זה יהיה אחד למאה מיליון, אבל אז זה יהיה ברור. זה הכל. אני יכול היום להגדיר? אם את יודעת להגדיר, תגדירי.
אתי בנדלר
לא, אבל אני לא קובעת סנקציה פלילית בלי לדעת להגדיר.
היו"ר אברהם פורז
את יודעת מה זה רשלנות?
אתי בנדלר
יש הגדרה של רשלנות, בוודאי.
היו"ר אברהם פורז
מאה אחוז. את חושבת שהמהנדס הזה מפל-קל, הוא ידע שכשהוא עושה את התקרה, אחרי 15 שנה ירקדו שם וזה ייפול?
אתי בנדלר
הוא ידע שבמים זה עלול להישבר.
היו"ר אברהם פורז
קדחת בצלחת. את חושבת שהוא בנה בית שיפול? נו באמת. אבל כשנהיית קטסטרופה אז מחפשים קורבן.
דן יערי
אנחנו הולכים לבית המשפט אם היה נזק, או לא היה נזק, אנחנו שם משלמים הרבה כסף - בדיוק שלא רשמנו מקומות לינה ודירוגם
היו"ר אברהם פורז
מר דן יערי, מה לעשות, אתה עורך דין, נכון? כך אמרו לי. לא מדברים כרגע על התביעות בבית משפט לתביעות קטנות שהן אזרחיות.
דן יערי
אז מה זה אי גילוי נאות? זה בא לידי ביטוי שהתובע הניזוק אומר: לא אמרו לי שזה 4 כוכבים, אמרו לי שזה 2 כוכבים.
היו"ר אברהם פורז
אתה שמעת מה אני אומר לך? אנחנו לא מדברים על מישור המשפט האזרחי בכלל. המשפט האזרחי לא שייך לזה. זה מישור המשפט הפלילי. המשפט הפלילי זה לא שייך לתביעות הקטנות. במשפט הפלילי תובע לא יגיש כתב אישום, אלא אם כן זה מקרה בוטה של הפרת התחייבות. ואם זה קורה, אני בעד שיעמידו פעם מישהו לדין. זה הכל. וגם השופט לא יכול לתת לו מאסר בפועל, יכול לתת לו בסך הכל במקום זה להיות מלצר במסעדה איזה תקופה. לכן אני מבקש שכמו שהציע מר קמחי - אני מקבל את עמדתו - שבמקרים שזו הפרה מהותית של הגילוי הנאות זאת תהיה עבירה פלילית, לפי חוק הגנת הצרכן.
מירי חושן
בתקנות שהתקנו לקראת שנת 2001, התקנות שפעלו בשנה האחרונה ובוטלו בגלל חוק ההסדרים, יש לנו רשימה שלמה שהעתקנו מהצעת החוק של פרופסור נעמי חזן, שבו דובר מה צריך להיות בתוך הגילוי הנאות. ממש יש פה 13-15 סעיפים, הוספנו כאן אפילו נושאים
נעמי חזן
עכשיו את מודה שהעתקתם.
מירי חושן
כל ישיבה אני מודה בפרוטוקול - הוויכוח בינינו אם אישרתם או לא. בדברי ההסבר כתוב שזה שלך. אם נעבור על הרשימה הזאת שמופיעה בתקנות - אני לא מוצאת פה שום דבר שאני יכולה כמשפטנית להגיד שהוא מהותי מספיק לבית סוהר. יש פה מחיר, יש פה מטבע, זה הכל כל כך - הנה הרשימה, זה הגילוי הנאות, הרי אותה אני אכניס לתקנות שלי.
היו"ר אברהם פורז
גברת מירי חושן, אנחנו לא נשב עכשיו להתחיל ולומר מה זה הפרה מהותית של גילוי נאות. בבוא העת - אי אפשר לעשות רשימה סגורה. כרגע אנחנו קובעים שהפרה של פרט מהותי מהווה עבירה פלילית לפי החוק הזה, שזה עניין צרכני. רק במקרים מאד חריגים - אני אומר את זה גם בנאום במליאה - אני לא יודע אם אני אומר את זה, מר ליצמן אולי יאמר את זה - רק במקרים חריגים במיוחד, כשיש באמת הפרה גסה, בוטה וברורה יעמידו לדין. אחרת לא יגישו, יסתפקו בעיצום כספי. זהו, זו עמדתי, זו גם עמדתה של גברת נעמי חזן, ולכנסת גם מותר לשגות.
מיור כספי
כאשר מטוס הגיע לעיר אחרת ו200- אנשים נתקעו לשבוע ימים ועלה להם 100,000$, זה מהותי שהטעו אותם, אבל אם מישהו קיבל מלון 3 כוכבים במקום 4 מפני שהעיר מלאה - אני לא חושב. אני חושב שההגדרה מהותית תיבחן יום אחד על דבר רציני וזה ירתיע.
היו"ר אברהם פורז
נכון מאד, בואו נתקדם.
מירי חושן
(ג) הממונה רשאי להטיל על תאגיד כפל העיצום הכספי האמור בסעיף קטן (ב). (ד) בהפרה נמשכת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה עיצום כספי בשיעור החלק ה50- שלו לכל יום נוסף שבו נמשכת ההפרה, (2) בהפרה חוזרת, יווסף לעיצום הכספי שניתן יהיה להטיל אם הייתה הפרה ראשונה, סכום השווה למחצית העיצום הכספי כאמור. לעניין זה הפרה חוזרת - הפרת חובה כאמור בסעיף קטן (ב) בתוך שנתיים מיום שהוטל עיצום כספי על ההפרה הראשונה. הפרה נמשכת מן היום האחרון שבו נמשכה. (ה) עיצום כספי ישולם לפי דרישת הממונה בתוך 30 יום מיום קבלתו. (ו) עיצום כספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום הדרישה לתשלומו. הוגש ערעור ובית המשפט הדן בערעור הורה על עיכוב תשלומו, יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום מתן ההחלטה בערעור. (ז) לא שולם העיצום הכספי במועד, יתווספו אליו לתקופת הפיגור הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה התשכ"א1961-, להלן: הפרשי הצמדה וריבית, על תשלומו. (ח) על גביית עיצום כספי תחול פקודת המיסים גבייה. (ט)(1) על דרישת תשלום עיצום כספי ניתן לערער לבית משפט שלום בתוך 30 ימים מיום שנמסרה הדרישה לתשלום העיצום הכספי. (2) אין בערעור כדי לעכב את התשלום הכספי, אלא אם כן הורה הממונה או בית המשפט אחרת. (3) יתקבל הערעור - יוחזר סכום העיצום הכספי, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו ועד יום החזרתו. (4) על החלטת בית המשפט בערעור ניתן לערער ברשות ובית המשפט ידון בערעור בשופט אחד. סמכויות הממונה (12)(ד) - כדי להבטיח ביצוע ההוראות לפי פרק זה, הסמכויות המסורות למבקר לפי הוראות סעיף.
היו"ר אברהם פורז
מה זה? מי זה? מי זה המבקר הזה?
מירי חושן
היה לנו מבקר לפי החוק שלי.
אתי בנדלר
יש, אנחנו עדיין בחוק שלך.
מירי חושן
אני אומרת לו שבחוק שירותי תיירות יש מבקר.
היו"ר אברהם פורז
אפשר לדעת מי זה המבקר?
מירי חושן
כן, זה מי שהשר מינה אותו. הרי זה היה חוק פיקוח.
אתי בנדלר
מבקר שמינה לכך השר יהיה רשאי ומשוכנע שהדבר דרוש כדי להבטיח ביצוע חוק זה, או כדי למנוע עבירה על הוראותיו. (1) לחקור אדם העוסק בשירות תיירות ולדרוש ממנו להציג בפניו רשיון על פי חוק זה - שאין - ומסמכים, ולמסור לו הודעות וידיעות
היו"ר אברהם פורז
רגע אחד - מבקר שמינה השר
אתי בנדלר
מה שכתוב כאן זה שהמבקר שמונה לפי סעיף 19 - סמכויות לנושא הזה.
היו"ר אברהם פורז
הממונה שמונה, יש לו סמכויות מבקר שיש בחוק ההוא. בסדר גמור, זה נראה בסדר גמור.
מירי חושן
סעיף 8 - בחוק מס ערך מוסף התשל"ב1976- - הכותרת: תיקון מס ערך מוסף.
היו"ר אברהם פורז
היה צריך לעשות את זה בחוק הפיקדון, אנחנו לא חשבנו על זה.
מירי חושן
בסעיף 30(א)(8)(ב)(1): במקום "בידי סוכנות נסיעות כהגדרתה" יבוא "בידי מי שבתמורה או שלא בתמורה אך בדרך קבע נותן שירות משירותי סוכנות נסיעות".
היו"ר אברהם פורז
מה המשמעות של זה?
מירי חושן
מס ערך מוסף בשיעור אפס.
היו"ר אברהם פורז
שנותנים את זה למה? איפה?
מירי חושן
למארגני תיירות נכנסת.
גדי אוזן
המצב הנוכחי, עד ה31.12.2001- היה שכאשר תייר נכנס וקונה מסוכנות ישראלית לתיירות נכנסת מלון בארץ או שירותים בארץ, זה מס ערך מוסף בשיעור אפס.
היו"ר אברהם פורז
על מנת שלא יקנה ישירות במלון, כי שם זה אפס.
גדי אוזן
אם הוא קונה את זה בארץ, הוא לא צריך לשלם על זה מס ערך מוסף נוסף. בחוק מס ערך מוסף, כל הפעילות של סוכני נסיעות זה לפי מס ערך מוסף אפס. הסעיף היחיד שהשתמש בהגדרה של סוכני נסיעות זה לגבי תושב חוץ ולכן צריך כאן, מאחר שכבר אין הגדרה של סוכנות נסיעות אלא רק הגדרה של מי שנותן שירותים, אז רק מתאים את זה.
מירי חושן
אני רוצה להעיר - אנחנו מבקשים, כיוון שחדשות לבקרים יש שינויים ואנחנו עוד לא יודעים מה יהיה, אנחנו מבקשים שבחוק מס ערך מוסף תהיה הגדרה של אותו נותן שירותי תיירות, מה שפעם היה סוכנות נסיעות, כדי שלא נהיה מחוברים בחבל טבור
היו"ר אברהם פורז
אנחנו לא נעשה רפורמה טוטאלית בחוק מס ערך מוסף. כרגע אנחנו הבטחנו על ידי הסעיף הזה
מירי חושן
אבל במקרה שמשרד האוצר ימשוך, כמו שהוא אומר, אז הסעיף הזה נופל.
היו"ר אברהם פורז
הם לא כל כך מהר מושכים.
נעמי חזן
יש לי בעיה עם פרק הזמן שיעבור בין התקנת התקנות ואישורן, גם בנושא הקרן וגם בנושא הגילוי הנאות. מה אנחנו עושים בפרק הזמן שבין החקיקה לבין התקנות? אנחנו נמצאים בחלל חקיקתי.
היו"ר אברהם פורז
אני רק יכול לומר דבר אחד, הקרן בינתיים - אני אקבל הצהרתכם לפרוטוקול
מיור כספי
בבקשה, אני אחתום על זה.
היו"ר אברהם פורז
שאתם בינתיים ממשיכים להפעיל את הקרן הזאת באופן וולונטרי, אף שאין חובה סטטוטורית לעשות כך.
מיור כספי
ויותר מזה אדוני, אנחנו גם נאמץ את ההחלטות שנפלו פה היום בכל מה שקשור לחברים חדשים.
היו"ר אברהם פורז
עשינו את זה, גברת נעמי חזן, כהצהרה של כבוד.
מיור כספי
אנחנו עבדנו יחד. אנחנו נאמץ כבר את הדברים שדיברתם. ועוד דבר אדוני, כבר שילמנו כסף.
היו"ר אברהם פורז
הם אומרים שהם יעבדו בינתיים כאילו החוק כבר עבר.
נעמי חזן
זה לגבי הקרן. אני בבעיה גם לגבי הגילוי הנאות, הרי שני הפרקים חשובים לי באותה המידה. אני שואלת אם אפשר להכניס בחקיקה חובת תקנות תוך חודש?
אתי בנדלר
ודאי שאפשר.
נעמי חזן
אז אני מבקשת לעשות את זה.
היו"ר אברהם פורז
בבקשה, השר יתקין את התקנות תוך כמה? 90 יום?
אתי בנדלר
כל התקנות באישור ועדת הכלכלה? יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת תוך 90 ימים מפרסומו של חוק זה.
אמיר לוי
אנחנו מבקשים לשמור על זכותנו להכניס הסתייגות.
היו"ר אברהם פורז
להשמיט את הסעיף של הקרן? אתם יכולים לעשות דבר מאד פשוט, הסתייגות להשמיט את כל הסעיף החלופי של הקרן, אז נישאר רק עם חובת הביטוח. אני מציע לכם לא לעשות את זה, אבל זו זכותכם.
אמיר לוי
ממילא זו החלטה של השר, לכן יש את שלושת האופציות בעצם.
היו"ר אברהם פורז
בסדר, אבל משפטית הם צודקים, זכותם לבקש הסתייגות למחוק. זה בסדר, זה הכי לגיטימי, מר אמיר לוי. אל תתעקשו, זה הסדר מתקבל על הדעת.

רבותיי, באווירה אופטימית זו, על דעת המקום, על דעתה של גברת נעמי חזן, אנחנו נעביר את החוק לקריאה שניה או שלישית. יכול להיות שזה יחובר עם חוק ההסדרים, אני לא יודע
אתי בנדלר
אנחנו אמורים להגיש כל אחד כחוק נפרד.
היו"ר אברהם פורז
בכל מקרה, בזה סיימנו, אני מודה לכם על תשומת הלב, אני מודה לכם שכיבדתם אותנו בנוכחותכם.

רבותיי, יש פה הצעות של חברי הכנסת בשארה, מוחמד כנעאן ותופיק חטיב. לאחר שעיינו עיין היטב, אנחנו מחליטים לא לקבל את ההצעות והם יהפכו להסתייגות.

יש פה הצעה של חברי הכנסת ברקה, מחול, גוז'נסקי וכוליה - זה לא רק סיעת חדש - שבה הם אומרים לשלול רשיונו עד שיקיים חובתו. לדעתי הם לא מודעים לעניין שכבר אין רשיון, ולפיכך ההסתייגות הזו אני לא מאשר אותה, כי פשוט אין רשיון אז אי אפשר להסתייג משלילת רשיון. אי אפשר לשלול דבר שלא קיים. נא להודיע להם שאין דבר כזה.
מיור כספי
אני מבקש הבהרה אחת שמטרידה אותי מאד. אדוני קודם אמר שמי שנכנס לקרן צריך להיכנס בתנאים שווים - קיבלנו את זה. האם אדוני אמר שהוא לא חייב להיות חבר התאחדות? מפני שפה יש לנו בעיה.
היו"ר אברהם פורז
לא חייב. אם אתה לא רוצה להוציא את הזאבים של האוצר מהיער, אז זה בדיוק מה שצריך לעשות. תודה רבה לכולכם, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 22:00

קוד המקור של הנתונים