ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 21/01/2002

העלאת תעריפי החשמל

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/4591



2
ועדת כלכלה
21.1.2002

פרוטוקולים/כלכלה/4591
ירושלים, ל' בשבט, תשס"ב
12 בפברואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 409
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ח' בשבט התשס"ב (21 בינואר 2002), שעה 11:00
סדר היום
העלאת תעריפי החשמל.
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז-היו"ר
המוזמנים
יעקב רזון מנכ"ל חברת החשמל
יוסי דביר סמנכ"ל כספים, חברת החשמל
דוד אסוס יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל
אילן סולומון מזכיר, הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל
שמעון בן-חמו סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות
גליה תורג'מן אגף התקציבים, משרד האוצר
ישראלה מני מנהלת אגף כלכלה, איגוד לשכות המסחר
שמעון שמוניס ראש מינהל החשמל, המשרד לתשתיות לאומיות
עדי ליבנה מנכ"ל כיתן דימונה
יהודה היימן מנהל מחלקה לכלכלה, תעשייה ועסקים, התאחדות
התעשיינים
יורם תמרי המרכז החקלאי
תקוה נוימן איגוד הצרכנים
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפעת שפרכר
























העלאת תעריפי החשמל.
היו"ר אברהם פורז
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום: העלאת תעריפי החשמל. אנחנו יודעים שמשק החשמל בארץ הוא משק מונופוליסטי. בשלב זה אין שום אלטרנטיבה לחשמל שמספקת חברת החשמל. מר אסוס, אתה ממונה על מתן האפשרות לחברת החשמל להעלות את התעריפים. בוא תאמר לנו איפה אתם עומדים בעניין הזה.
דוד אסוס
ב- 1996 הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל הוקמה. היא זאת שקובעת את מחירי החשמל. עד 1996 חברת החשמל היתה זאת שמחשבת את תעריפי החשמל, מציעה את התעריפים לשרים והשרים הם אלה שהיו מאשרים את התעריפים האלה בהתאם לחומר שמוגש להם, בהתאם למדיניות הממשלה.
היו"ר אברהם פורז
זה באישור השרים או באישורך?
דוד אסוס
לפי החוק אנחנו היחידים שקובעים.
היו"ר אברהם פורז
אז למה אתם הולכים לשרים?
דוד אסוס
עד 1996 חברת החשמל היתה הולכת לשרים. מאז 1996 הרשות היא זאת שמחשבת את תעריפי החשמל וקובעת אותם. הרשות פועלת במסגרת צוות מקצועי שבוחן את הנתונים, ובמסגרת ועדה שפועלת בתוך הרשות שכוללת שני נציגי ציבור, שני נציגי ממשלה ויושב-ראש הרשות, שהם בסופו של דבר אלה שחותמים על ההחלטות ומשנים את תעריפי החשמל.

תעריפי החשמל מתחלקים ל-3 דורות. הדור הראשון, שהוא טרום הקמת הרשות, זה הדור שחברת החשמל פעלה במסגרת המלצות של ועדת פוגל, שהיתה ועדה שהממשלה הקימה. היא קבעה את מחירי החשמל מ1992 עד 1996 על בסיס נוסחה קבועה. הוועדה הזאת פעלה באורח חד-פעמי. מ-1996 עד ימינו התעריפים נקבעו בהתאם למדיניות תעריפית ארוכת-טווח שהרשות קבעה בשנת 1997. זה דומה למנגנונים דומים שקיימים בחו"ל שמפקחים על מונופולים. הרשות קובעת את המדיניות על בסיס לימוד העלויות של חברת החשמל ותוכניות הפיתוח שהשר הממונה קובע. להנהלת חברת החשמל יש את מלוא הסמכות לנהל את עצמה במסגרת התקציבית המאושרת.

אנחנו נמצאים כרגע בפתחו של הדור הבא, שהוא למעשה מביא את חברת החשמל ל-2006 שזה תום הרשיון של חברת החשמל וסיום לכאורה של המונופול של חברת חשמל. חברת החשמל פועלת בתוקף החלטת הממשלה מ-1996 ל-10 שנים ברשיון ראשון, שממשיך להקנות לחברת החשמל את הסטטוס המונופולי שהיה לה עוד מלפני החלטת הממשלה. אנחנו מסיימים כרגע את מחצית התקופה הזאת תחת המשטר התעריפי שקבעה הרשות ב-1997, ואנחנו פותחים את העידן החדש שצריך להוביל את חברת החשמל עד סיום הרשיון שלה ועד להחלטות הממשלה שיצטרכו להיגזר מכך ב-2006.

מ-1992 עד היום, במסגרת תעריפי החשמל שנקבעו לחברת החשמל, החברה נדרשה להתייעל בצורה מתמידה בכ-2% בממוצע לשנה. הדרישה הזאת נמשכה עד היום דרך התעריפים שהרשות קבעה ב-1997. לא היתה סטייה, למיטב ידיעתי, מהמדיניות הזאת מ-1992 עד היום. העלויות אינן משקפות חוסר התייעלות של החברה. אני לא מדבר כרגע על הביצועים בפועל של החברה כנגד התעריפים שאושרו לה.
היו"ר אברהם פורז
יש דברים שלא תלויים בחברת החשמל, כמו מחירי דלקים בעולם. מה שאתה אומר הוא, שחברת החשמל ב-9 השנים האחרונות התייעלה בקצב של 2% לשנה. אם אנחנו מנטרלים את העלויות שלא תלויות בחברה, החברה עצמה מבצעת את אותה עבודה בעלויות של 12% פחות.
דוד אסוס
הרבה יותר מזה. חברת החשמל נדרשה להתייעל ללא אבחנה של סוג העלויות ב-2% לשנה. הוועדות שפעלו אז לא היו מסוגלות לרדת לעומק הנתונים. בפני נמצאים התעריפים כפי שהם היו מ1996 עד היום, כשאני מנטרל מתוך התעריפים בפועל, בערך ראלי דהיום, שני מרכיבים שהם בלתי תלויים בחברה. שני המרכיבים האלה חשובים כי הם מושתתים על הציבור. אחד המרכיבים הוא מרכיב הפנסיה שהוא קבוע. כתוצאה מהסכם הממשלה מ1992, חברת החשמל גובה דרך תעריפי החשמל פנסיה לעובדים הוותיקים של החברה.
היו"ר אברהם פורז
האם עד 1992 לא היו הסדרי פנסיה בחברת החשמל?
דוד אסוס
הממשלה התחייבה בשעתו, לפני 1975, לשלם את הפנסיה הזאת כפנסיה תקציבית מתקציבי הממשלה.
היו"ר אברהם פורז
בכל השנים שקדמו לזה חברת החשמל עבדה באופן גרעוני, כלומר הפנסיה היתה מוטלת על המדינה?
דוד אסוס
עד 1975 בצורה מוחלטת, ומ1975 עד אמצע שנות ה-80 – אני לא זוכר בדיוק איזה תאריך - בצורה חלקית.
היו"ר אברהם פורז
מה קרה לעובדים ותיקים שפרשו לפנסיה בחברת החשמל בשנים עברו? החברה היתה מגישה לממשלה חשבון על הפנסיות שלהם?
דוד אסוס
אני לא יודע באותן השנים את שיטת החישוב, אבל הממשלה לקחה על עצמה ב-1996 חוב לחברת חשמל בערך אקטוארי דאז של 5 מיליארד שקל.
היו"ר אברהם פורז
זה הפנסיה?
דוד אסוס
עבור הפנסיה של העובדים שנכנסו לחברה לפני 1975. הממשלה החליטה באותו הסכם שהיא תשלם את החוב שלה לעובדים דרך תעריפי החשמל, דרך תוספת מיוחדת וקבועה.
היו"ר אברהם פורז
האם גם היום אין קרן פנסיה בחברת החשמל?
דוד אסוס
חברת החשמל מתנהלת היום כמו כל חברה אחרת לגבי אותם עובדים שנקלטו בחברה מאותה החלטת ממשלה.
היו"ר אברהם פורז
יש להם פנסיה צוברת באיזה שהוא מקום, באיזו שהיא קופת גמל.
דוד אסוס
העובדים הותיקים מתבטאים היום בתעריף החשמל ב-2 אגורות לקילו ואט שעה על כל צרכני החשמל, וכנראה שאפילו זה לא מספיק.
היו"ר אברהם פורז
2 אגורות מתוך כמה?
דוד אסוס
מתוך 30.
היו"ר אברהם פורז
זה כמעט 10%.
דוד אסוס
זה 8%. זה תלוי בעונות.
היו"ר אברהם פורז
זה מצטבר בקרן כדי לשלם פנסיה?
דוד אסוס
כן.
היו"ר אברהם פורז
האם זה נותן לחברת החשמל הכנסה נוספת על-מנת שיהיה לה כסף לשלם פנסיה? זאת הכוונה?
דוד אסוס
זה נותן לחברת החשמל הכנסה שנכנסת ישירות לתוך קרן פנסיה,שהממשלה קבעה שהיא תנהל לצורך העניין הזה.
היו"ר אברהם פורז
2 אגורות על כל קילו ואט הולכות לתשלום פנסיה לעובדי חברת החשמל הותיקים.
דוד אסוס
אמת.
היו"ר אברהם פורז
כמה עובדים ותיקים יש?
יוסי דביר
קרוב ל-4000 פנסיונרים ו2500 שעדיין עובדים.
היו"ר אברהם פורז
זאת אומרת שזה נוגע ל6500 איש.
יעקב רזון
זה יסתיים בערך ב-2006.
דוד אסוס
זה מרכיב אחד שהוא בלתי תלוי ונקבע לפי חוק.
היו"ר אברהם פורז
זה לא שייך להתייעלות, זה בנוסף.
דוד אסוס
המרכיב הנוסף הוא מרכיב הדלק. מרכיב הדלק נקבע נורמטיבית על ידי הרשות במסגרת תעריפי החשמל. מרכיב הדלק עצמו נקבע כמכפלה של שני מספרים, ששניהם מבוקרים ושניהם נמצאים בצורה נורמטיבית. אחד הוא כמות הדלק שמותר לחברת החשמל לסחוב עבור כל קילו ואט שהיא מייצרת, שכולל בתוכו את כמות הפחם, המזוט והסולר, והשני זה המחיר, כלומר בכמה חברת החשמל תקנה את הסולר, בכמה היא תקנה את המזוט. בשינויים התעריפיים שבוצעו ב-1997 הרשות קבעה מחירים נורמטיביים לדלק על בסיס המחירים המקובלים בשוק אגן הים התיכון. זה היה השינוי לעומת המציאות הקודמת.

כשאני לוקח את התעריפים מ1996 עד היום ומפחית ממחירי החשמל דה-פקטו את הפנסיה ואת הדלק, אנחנו יכולים לראות ששאר העלויות של חברת החשמל, שהן ההון והתפעול של החברה, ירדו בשנים האלה ראלית בקצב של 3.5% לשנה. מחירי החשמל נשארו די יציבים, בסביבות ה-30 אגורות לקוט"ש במחירים של דצמבר 2001. מרכיב ההון והמרכיב התפעולי ירדו מ-20 אגורות מתוך העלות הזאת ל-17 אגורות באותן השנים. לפחות במגבלה התקציבית שתעריפי החשמל מחייבים את חברת החשמל להכנס לתוכה, אנחנו רואים קצב התייעלות ראלית של כ-3.5% לשנה לחברה.
היו"ר אברהם פורז
למה צריך להעלות את התעריף?
דוד אסוס
התעריף החדש בא, בין היתר, לבשר לחברה על מבנה חדש של משק החשמל לקראת 2006.הרשות תקבע, במסגרת התעריפים החדשים, הפרדת עלויות מוחלטת של המרכיבים השונים בחשמל. אנחנו נסתכל על חברת החשמל, לפחות מבחינת העלויות המוכרות, כחברה אחת, אבל בדברים אחרים נראה את חברת החשמל מחולקת למרכיבים, שהם אותם המרכיבים של תחנות הכוח והייצור על כל מרכיביהם.
היו"ר אברהם פורז
תסביר לי למה צריך להעלות עכשיו את התעריפים.
דוד אסוס
אנחנו צופים שינויים במסגרת העלויות של חברת החשמל, במסגרת רשת ההולכה הארצית. רשת ההולכה הארצית תהיה מעובה יותר, תהיה במעגלים במתח עליון סגורים יותר, שזה עודפי השקעות שהם חלק מהתשתית שהמשק מכין לקראת האפשרות שאנשים יוכלו להתחבר בצורה חופשית למשק ולהזין חשמל לכל מקום. אלה עודפי השקעות מאושרות במסגרת תוכנית הפיתוח ארוכת הטווח של חברת החשמל.
היו"ר אברהם פורז
ההנחה היא שתהיה הפרדה בין ההולכה לייצור?
דוד אסוס
כן.
היו"ר אברהם פורז
הנחת העבודה היא שבעוד 5 שנים תהיה הפרדה בין ההולכה לייצור, כלומר חברת החשמל תתפצל לשתיים?
דוד אסוס
כן. תהיה יכולת אמיתית למי שייצר חשמל להוביל אותו למקום אחר בארץ.
היו"ר אברהם פורז
הכוונה היא שבעוד 5 שנים מישהו יוכל לייצר חשמל, להכניס אותו לרשת, למכור אותו ישירות לצרכנים ולשלם לחברת החשמל דמי מעבר עבור השימוש בתשתית?
דוד אסוס
כן. התהליך הזה קיים על פי חוק מ1996, רק הוא לא ממומש הלכה למעשה.
יעקב רזון
ל"עופר" יש חוזה איתנו שהוא יוכל למכור.

דוד אסוס

והוא יוכל למכור את החשמל ישירות?
יעקב רזון
כן. הוא יכול למכור אותו לנשר, למי שהוא רוצה.
דוד אסוס
יש מדיניות ממשלה מלפני שנתיים, שאני מקווה שמשרד התשתיות הולך לממש אותה הלכה למעשה בקרוב, שמעודדת קו-גנרציה פרטית ברמה של תעשייה. אותם אנשים שיוכלו לייצר חשמל בקו-גנרציה כדי שהפרוייקטים האלה יהיו כלכליים לטווח ארוך, יצטרכו להיפטר מעודפי חשמל. אז המכירה של החשמל תצטרך להעשות דרך רשת החשמל של חברת החשמל, דרך דמי מעבר שהם חלק מהתעריפים החדשניים שאנחנו עומדים לקבוע כרגע. אנחנו רואים בזה תוספת עלות שהמשק צריך לשלם על-מנת להיות מוכן בבוא הזמן.
היו"ר אברהם פורז
למה? מערכת ההולכה הנוכחית לא מאפשרת את זה?
דוד אסוס
לא.
היו"ר אברהם פורז
למה?
דוד אסוס
היא צפופה מידי.
היו"ר אברהם פורז
אם הכנסת באיזה שהוא מקום בארץ X קילו ואטים למערכת, אז באופן אוטומטי, במקום שמישהו מתחבר וצורך את הקילו ואטים האלה, מותר לך לגבות ממנו. זה לא הולך במערכת הולכה נפרדת, זה הולך במערכת ההולכה הכוללת.
דוד אסוס
השאלה היא אם המערכת הנוכחית, כפי שהיא קיימת, מאפשרת את הניידות ממקום למקום.
היו"ר אברהם פורז
זה כמו הכינרת, שממנה כולנו שואבים. אני לא מבין למה מערכת ההולכה טעונה שדרוג כתוצאה מספקים פרטיים.
דוד אסוס
זה כמו שאתה אומר לי שהמים מהברז שיש לי בבית יכולים להשקות את כל השדות בשדה בוקר. אתה לא יכול לעשות את זה, כי הצינור שלך לא מתאים לכך אף על פי שהמים מגיעים מאותה כינרת.
היו"ר אברהם פורז
בוא נניח לרגע שאת תחנת הכוח של "האחים עופר" לא היו בונים "האחים עופר" אלא היתה בונה חברת החשמל, גם אז הייית צריך לשדרג את הרשת, או רק בגלל המחשבה שזה יהיה ספק חיצוני אתה רוצה לשדרג?
דוד אסוס
לא.
היו"ר אברהם פורז
זאת אומרת השדרוג הוא שדרוג שלא שייך לשאלת הספקים הפרטיים, הוא שייך לשדרוג המערכת.
דוד אסוס
כשאתה מדבר על "האחים עופר" ועל תחנה ספציפית שממילא היתה צריכה לקום על פי תוכנית, אז בוודאי שאותו שדרוג כולל גם את זה בתוכו.
היו"ר אברהם פורז
גם אם "האחים עופר" יצאו מהפרוייקט וחברת החשמל הנוכחית תחליט שהיא לוקחת את זה במקומה ומקימה את אותה תחנת הכוח, יצטרכו, אולי, לשדרג משהו ברשת?
דוד אסוס
כן.
שמעון שמוניס
תוכנית הפיתוח היא באחריות של שר התשתיות. אנחנו קובעים תוכנית פיתוח, שזה כולל ייצור, הולכה וחלוקה. הרשות לשירותים ציבוריים קובעת מחירים על פי תוכנית הפיתוח שהשר קבע למשק החשמל. כדי ליצור תנאים לתחרות, יש צורך ליצור רזרבה מתאימה של 6%-8%,ובעולם המודרני של 20%-25%, ולשפר את אמינות האספקה. אני בטוח שלבית המכובד הזה אם יש אספקה אחת אז יש גם גנרטור.
היו"ר אברהם פורז
אתה רוצה שבמקרה שאיזה קו נופל יהיו מערכות גיבוי.
שמעון שמוניס
יש פס צבירה אחד מאילת עד מטולה של קו ההולכה. אנחנו צריכים לגבות את זה.
היו"ר אברהם פורז
בגלל שאתה רוצה את הפיתוח הזה וזה עולה הרבה כסף, חברת החשמל צריכה לייקר את התעריפים.
שמעון שמוניס
כדי לממן את הפיתוח, כדי שתהיה אמינות אספקה לצרכן. בדרך כלל מקובל בעולם שיש אי אספקה של בין שעה לפחות משעה בשיא ביקוש. בארץ קבענו 72 דקות בשנה. ב-2003 אנחנו צופים אי אספקה בשיא ביקוש של 186 שעות בשנה.
היו"ר אברהם פורז
בגלל העדר גנרציה מספיקה?
שמעון שמוניס
בגלל שאין מספיק גנרציה, אין מספיק גיבויים. בגלל זה שינינו את תוכנית הפיתוח וקידמנו אותה. מדקות עברנו לשעות.
היו"ר אברהם פורז
לפי שיטתכם אנחנו בפיגור בהקמת תחנות כוח?
שמעון שמוניס
אנחנו בפיגור אדיר. אנחנו במקום 13, 14 בתעריפים. התעריף בארץ הוא מאוד זול. הרשות עשתה מאמצים אדירים כדי להוזיל את החשמל, אבל זה על חשבון פיתוח ייצור החשמל.
היו"ר אברהם פורז
ההחלטה של השר להקים תחנת כוח פחמית נוספת שהתקבלה לפני חודשיים, יוצאת מתוך הנחה שעוד אין גז?
שמעון שמוניס
היא יוצאת מתוך הנחה שיש base load. העומס הבסיסי מיוצר בלילה. חברת החשמל מייצרת חשמל בתחנת כוח פיחמית ב2.9 סנט. כדי לספק את החשמל זול, התחנה הפיחמית עובדת 7670 שעות, 24 שעות ביממה.
היו"ר אברהם פורז
למה השר לא החליט שהתחנה הנוספת תהיה על גז?
שמעון שמוניס
כי יש אי ודאות מוחלטת.
היו"ר אברהם פורז
יש אי ודאות אם יהיה גז?
שמעון שמוניס
מתי יהיה גז.
היו"ר אברהם פורז
זאת הסיבה העיקרית?
שמעון שמוניס
אנחנו בעשור הקרוב נקים 12 תחנות כוח, כאשר 12 מתוכן יפעלו על גז. השר החליט שנקים תחנת כוח פיחמית בהספק של 1200. 1200 פחם ו4800 גז טבעי.
היו"ר אברהם פורז
למה הוא החליט על פחם?
שמעון שמוניס
כי אין לנו נסיון בהפעלת תחנות כוח בגז.
היו"ר אברהם פורז
אבל זאת טכנולוגיה ידועה בעולם.
שמעון שמוניס
אין לנו גם מספיק סולר כדי להפעיל את כל התחנות. שאלנו מה עושים בעולם. אמרו לנו שבעולם לא מפעילים. אנחנו צריכים להגדיל את הצנרת של הסולר לתחנות הקיימות כדי להגדיל את כושר הייצור. מה עושים בעולם? לא מפעילים. יש כינרת אחת של גז, ליד אשקלון. אם יש תקלה כלשהי, 12 תחנות כוח מושבתות.
היו"ר אברהם פורז
אני מניח שיוצרים בהולכה רזרבות על החוף.
שמעון שמוניס
אין רזרבה בגז. כמו שהחשמל מיוצר וזורם, ככה גם הגז זורם.
היו"ר אברהם פורז
אבל הגז ניתן להסבה לדלק נוזלי, לא?
שמעון שמוניס
אנחנו דואגים לגיבוי בסולר, אבל אין לנו מספיק סולר, אין לנו צנרת מספיקה. השר החליט ש-20% ייוצר בפחם, שעלות האנרגיה היא 1.2 סנט, ובגז, שעלות האנרגיה היא 2 סנט. בעשור הקרוב נקים 20% תחנות כוח על פחם, ו-80% בטכנולוגיה חדשה לגמרי. אין מישהו בעולם שמייצר יותר מ40% בגז. ב2010 נגיע עם תחנה פיחמית מ-0 ל-40% ייצור בגז, ול60% בפחם. יש מושג של capacity וenergy. Capacity זה כושר הייצור, וenergy זה ייצור. בcapacity נייצר שני שליש בגז טבעי ורק שליש בפחם.
דוד אסוס
כל המדיניות של הייצור לא משפיעה על התעריף.
היו"ר אברהם פורז
האם מדובר בהעלאת תעריפים של 6%,7%?
דוד אסוס
הרשות בחנה את כל העלויות של חברת החשמל, הוציאה חוברת מפורטת לציבור ולחברת החשמל הכוללת את העלויות כפי שהן קיימות. הרשות, אחרי שהיא מפרסמת את הנתונים האלה לציבור, נותנת לכל אחד אפשרות להתייחס לנתונים ולבקשות. הרשות מקיימת על זה שימוע. היום אנחנו מתחילים בשימוע של חברת החשמל. בתוך שבועיים אנחנו נגמור את השימוע של כל האירגונים. אז הרשות תתכנס, תלמד את כל ההתייחסויות ותגבש את ההחלטות שלה.

מה שמשפיע על התעריף זה לא מה שמתכננים אלא מה בפועל יהיה. אם מתכננים להקים תחנה פיחמית עתידית, שהיא לכאורה על פי הנייר היום זולה יותר, זה לא אומר שהיא בפועל תהיה זולה יותר. המציאות היא זאת שתכתיב לנו. הרשות תבדוק תוך כדי הקמת התחנה את העלויות שלה, אם היא אכן עומדת במה שהתכוונו שהיא תעמוד בו, ובאיזה צורה היא תשתקף בתעריף. אנחנו צופים שגם הכנסת הגז תוזיל את מחיר החשמל.
היו"ר אברהם פורז
האם המטרה של העלאה של 6%,7% היא ליצור לחברת החשמל מספיק הון כדי לבצע פיתוח?
דוד אסוס
זה לא קשור ישירות.
היו"ר אברהם פורז
אני עוד לא הבנתי למה צריך העלאת תעריפים.
דוד אסוס
כי התעריפים משקפים את ההשקעות שחברת החשמל ביצעה, לא את ההשקעות שחברת החשמל עתידה לעשות. התעריף בא לכסות את העלויות שכבר הוצאו. חברת החשמל לווה כסף כדי לבצע את התהליכים האלה.
היו"ר אברהם פורז
למה חברת החשמל לא יכולה לבצע את כל הפיתוח כמו עד עכשיו בתעריפים הקיימים? אולי צריכה להיות העלאה של אחוז אחד, אבל למה העלאה של 6%,7%? זה יכול להיות קטלני לתעשייה. מדובר על עלויות אדירות. מה ההכנסות השנתיות של חברת החשמל?
דוד אסוס
בסביבות 10 מיליארד שקל.
היו"ר אברהם פורז
אחוז אחד זה 100 מיליון. האם חברת החשמל זקוקה ל700 מיליון בשנה תוספת הכנסה? זה נראה על פני הדברים תוספת אדירה שהיא לא מובנת.
יעקב רזון
בשביל זה יש רשות שבודקת את כל הנתונים שלה.
היו"ר אברהם פורז
כן, אבל מטרתנו לבדוק את הרשות.
דוד אסוס
מתוך 6.5% שאנחנו מדברים עליהם, כ2.8% באים כתוצאה משינוי מדיניות של דרך התשלום של החשמל על ידי הצרכן.
היו"ר אברהם פורז
איך התשלום השתנה כל כך לרעה?
דוד אסוס
מכיוון שהמדיניות של הממשלה היתה לא להשקיע בחברת החשמל, חברת החשמל נאלצה לקחת הלוואות בחו"ל. מה שעמד לדיון ב1998 היתה השאלה באיזה צורה התעריף נותן הגנה לחברת החשמל. אנחנו מדברים היום על הפסדים של למעלה מ600,700 מיליון שקל לחברת החשמל רק כתוצאה מהתהליך הזה. הציבור צבר מ1998 עד היום חוב, בנוסף לתעריף, של למעלה ממיליארד שקל. זה לא תמיד ברור כל כך לאנשים, ולכן חשוב לציין את זה. הרשות יצרה תהליך שבו הציבור נתן הגנה לחברת החשמל כנגד ההלוואות הדולריות שלה.
היו"ר אברהם פורז
הציבור לא נתן, חברת החשמל החליטה לקחת.
דוד אסוס
זה לא מדוייק להגיד שחברת החשמל החליטה.
יעקב רזון
שר האוצר אישר את זה.
היו"ר אברהם פורז
אני מבין שהאוצר אמר לכם: "תעזבו אותי, לכו תחפשו אשראים באיזה מקום, ואחר כך תתחשבו עם הצרכנים שלכם."
יעקב רזון
הוא נתן לנו אישור לגייס את זה.
היו"ר אברהם פורז
לא זכור לי שהיה משאל עם בעניין הזה. לציבור יש שתי אפשרויות: להיות בחושך או לשלם.
יעקב רזון
או שיבואו יצרנים פרטיים.
היו"ר אברהם פורז
זה חזון אחרית הימים. חברת החשמל לא יצאה מגדרה כדי לעודד ספקים פרטיים.
יעקב רזון
מהיום שאני מנכ"ל אני לא מרפה מזה.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה לשבח אותך על זה.
יעקב רזון
אני מצטער שכל המאמצים שלי לא הביאו את היצרן הפרטי הראשון או את היצרן הפרטי השני.
היו"ר אברהם פורז
התחושה היא שמי שמנסה לייצר חשמל באופן פרטי לא מתקבל באהדה גדולה. לפחות העובדים שלכם היו רוצים לשמור על המונופול הטוטאלי והמוחלט, כי תהיה להם בעיה רצינית אם איזה ספק פרטי יצליח להקים תחנת כוח והעלויות יהיו יותר נמוכות משלכם.
יעקב רזון
אנחנו רוצים לקבל את האתגר הזה.
היו"ר אברהם פורז
אני, לצערי, לא יכול לבנות תחנת כוח אלטרנטיבית.
יעקב רזון
שים לב שהיצרנים הפרטיים מתכוונים להציע לנו עבודה, כי הם רוצים שנתפעל את זה, נתחזק את זה וניתן להם חומרי חילוף.
היו"ר אברהם פורז
עדיף לא לריב עם חברת החשמל.
יעקב רזון
יש לנו עניין רב שייכנסו היצרנים הפרטיים פנימה, לפחות במסגרת החלטת הממשלה של 10% עד 20%, וזאת כדי להוריד מאיתנו נטל, וכדי לבחון אם הם יכולים לעשות את זה יותר טוב מאיתנו.
היו"ר אברהם פורז
כדי לפתח את משק החשמל צריך להעלות ב6%,7% את התעריפים? יכול להיות שמשק החשמל יתפתח אבל לא יהיה מי שיצרוך את החשמל כי תמוטטו את התעשייה.
דוד אסוס
אנחנו הצבענו על פערים שהציבור צריך לכסות במסגרת התעריף של כ6 ומשהו אחוז, כולל התחייבויות. לגבי מה מתוך זה ייכנס, איך ובאיזה צורה, זה נושא שאני לא מתייחס אליו כרגע.
יהודה היימן
התעשייה צורכת כ-25% מהחשמל המיוצר במדינת ישראל, משהו כמו 2.3 מיליארד שקל בשנה. על פי הדוחות הסטטיסטיים של חברת החשמל, שפורסמו בשנת 2000, מחיר החשמל לתעשייה נמצא במקום ה-7 מלמעלה בעולם.
היו"ר אברהם פורז
במונחים אבסולוטיים?
יהודה היימן
כן.
היו"ר אברהם פורז
מי יותר יקר מאיתנו?
יהודה היימן
מזרח אסיה.
יוסי דביר
גם באירופה.
יהודה היימן
אבל יש סיכוי שנעבור למקום ה-5 אחרי העלאה הזאת. התוספת לתעשייה בימים אלה על המחיר היא תוספת של 180 מיליון שקלים. אני לא אחזור על כל מה שקורה כרגע בתעשייה, אני רק אזכיר שלראשונה מזה שנים יש ירידה של רמת הביקוש של חשמל בתעשייה. זה אומר הרבה מאוד. כשגוף עסקי משקיע הוא מחפש לראות איכות חשמל טובה יותר. אין לנו שום מדד לבדוק היום אם החשמל טוב יותר או טוב פחות.
היו"ר אברהם פורז
איכות זה בעיקר הפסקות, לא?
יהודה היימן
אין היום אמות מידה. צריך לציין שהשירות של חברת החשמל השתפר בשנים האחרונות. יש לנו עשרות התייחסויות ואנחנו בתקשורת טובה עם הרשות בנושא הזה. לא התייחסו כאן לכמה נושאים משמעותיים. כשיש רזרבה נמוכה בחשמל, במקום ללכת לייצר תחנה חדשה אפשר לעשות השאלת נושאים. זאת תוכנית שנעשית בעולם כדי להפחית את הביקוש בשעות השיא.
היו"ר אברהם פורז
מה למשל? לעשות דוד מים שמחמם בלילה?
יהודה היימן
כן.
יעקב רזון
אנחנו מעודדים שימוש נכון בחשמל.
היו"ר אברהם פורז
כשיש חוסר בגנרציה עדיף להסיט פעולות משעות השיא לשעות השפל. איך אתה משיג את זה? בין היתר בתעריף דיפרנציאלי.
יעקב רזון
בתעריף תעו"ז אנחנו משיגים את זה. אנחנו עוברים עכשיו לניסוי בצרכנות הביתית.
שמעון שמוניס
בעבר, בשעות מסויימות, יכולת להפעיל את הדוד. זה היה תמיד בשעות הערב. שר התשתיות יזם לעבור לתעריף הדיפרנציאלי לסקטור הביתי, כלומר שעד 18:00 בערב יהיה תעריף אחד, ומ18:00 עד 8:00 בבוקר יהיה חצי תעריף. הרשות צריכה לקבוע את התעריף.
היו"ר אברהם פורז
המטרה, לדעתי, צריכה להסיט ללילה דברים שאתה עושה ביום. אם אתה סתם עושה תעריף לילה מוזל, אז לא עשית כלום.
שמעון שמוניס
צריך להסיט את העומסים הגדולים, כמו מייבש כביסה, מדיח כלים.
היו"ר אברהם פורז
מה המטרה? שיהיה שעון נפרד ותעריף מוזל?
שמעון שמוניס
שיהיה שעון חכם שיודע להפריד.
דוד אסוס
השאלה שהועלתה פה על ידי התעשיינים היא אחרת. לא התייחסו אליה מספיק גם בעבר. כשאנחנו מדברים על ניהול הצריכה ועלות הצריכה של החשמל, אנחנו מדברים על שני מישורים. יש מישור אחד שמדבר על כמה עולה לייצר בכל רגע ורגע את החשמל. אנחנו יודעים שהעלויות הן דיפרנציאליות. אותו תעריף שמכונה תעו"ז מכסה לתעשייה בצורה מושלמת. לסקטורים הביתיים הוא יבוצע אם וכאשר..
היו"ר אברהם פורז
אולי זה יותר זול לשים מונה תעו"ז מאשר להשקיע השקעות של מאות מיליונים..
דוד אסוס
בעבר הרחוק, בגלל שהמונה תעו"ז היה כל כך יקר והקריאה שלו כל כך יקרה, לא הרחיבו את השירות הזה לסקטור הביתי. אנחנו סבורים היום שהעלות היא מספיק נמוכה כדי להרחיב את השירות הזה.
היו"ר אברהם פורז
האם קיימת היום טכנולוגיה שמאפשרת לקרוא את המונים האלה בלי להכנס לבית?
דוד אסוס
יש, אבל זה לא כלל ארצי.
יעקב רזון
יש, אבל עדיין לא טכנולוגיות חיות.
יהודה היימן
בטיוטה שנערכה אף אחד לא התמודד עם אחד מתפוחי האדמה הלוהטים, שזה הנושא של הרמה הנורמטיבית של מספר העובדים ושכרם של העובדים בחברת החשמל יחסית ליחידת ייצור. לנו יש השוואות בינלאומיות שמראות שיש עוד הרבה מה להשתפר בנושא הזה.
היו"ר אברהם פורז
אני משתדל להגביל את צריכת החשמל חינם של העובדים לכפל הצריכה הממוצעת, וגם זה לא הולך בקלות. אנשי חברת החשמל, מה התביעה שלכם להעלאת התעריפים? זה באמת 6%,7%?
יעקב רזון
אנחנו לא אמרנו בכמה אחוזים, רק אמרנו מה המרכיבים שנמצאים בתעריף שלא נותנים תמורה לעלויות שלנו. חוק משק החשמל בנוי על בסיס עיקרון העלות. משנת 1990 עד היום הביקוש לחשמל גדל פי שניים. חברת החשמל בנתה את התחנות וגייסה את הכסף. לפני כשבוע צרך המשק, בלי שום בעיות, את מלוא הייצור שלנו.
היו"ר אברהם פורז
הפעלתם את כל הכלים?
יעקב רזון
פחות 500 מגה ואט. כל המשק צרך 8500. בלילה הוא לא ירד מ4000 מגה ואט. כל תחנות הכוח הפיחמיות עבדו כל הלילה. היו הפסקות חשמל?
תקוה נוימן
היו. בצפון תל-אביב היו הפסקות חשמל.
יעקב רזון
אני מתנצל בפני אותם הלקוחות על כך שאני לא יכול לעשות שום דבר כשפוגע ברק בשנאי. בכל הארץ היו 12 מקרים. יחסית למצבים כאלה לפני שנה, חברת החשמל סיפקה שירות ברמה בלתי רגילה.
היו"ר אברהם פורז
לא ניתקתם באופן יזום כי היתה לכם מספיק גנרציה.
יעקב רזון
זה לא רק זה. זה גם כי הרשת מסודרת, האמינות טובה, השנאים מסודרים. זה לא רק ייצור. בייצור היינו על הסף. אם תחנה אחת היתה נופלת לא היה ייצור. כדי להכפיל משק אתה צריך להשקיע באמצעי ייצור. אנחנו השקענו באמצעי ייצור.
היו"ר אברהם פורז
למה העלאה כל כך גדולה? אל תשכח שבסוף כשתגיע לצרכנים שלך לא יהיה לך למי לספק חשמל כי הם יפלו.
יעקב רזון
במונחים של עלות אמיתית החשמל במדינת ישראל זול ולא משקף את עלותו הנכונה. זה תפקיד הממשלה לכוון את זה, מכיוון שהממשלה לוקחת תשואה מאוד נמוכה להון עצמי.
היו"ר אברהם פורז
חברת החשמל היא 100% מדינה, אין שום בעלי מניות פרטיים?
יוסי דביר
99.8%.
היו"ר אברהם פורז
מי זה 0.2%?
יעקב רזון
כל מיני בודדים.
היו"ר אברהם פורז
הם מקבלים דיבידנד?
יעקב רזון
כן. כל מגה ואט היום עולה מיליון דולר. אם זה בטכנולוגיה יותר פשוטה אז זה חצי מיליון דולר. אין הזרמה של הון בעלים לחברת החשמל מיום שהיא נוצרה. לא ניתן לנו לגייס כסף באירופה מפני ששם זול, ובארץ היו קשיים גדולים לגייס גם מחמת לווה בודד וגם מחמת בעיית ריבית. הלכנו לגייס כסף בארצות הברית באחוזים שגם האוצר טען שאנחנו גייסנו טוב. בנינו בזה את המשק. זאת לא רק הבעיה שצריך רשת הולכה חדשה, העומסים גדלים, אלא צריך להעלות למתחים יותר גבוהים ולבנות מערכת על. אני שמח שבעקשנות בנינו אותה, כי אחרת התעשייה לא היתה מקבלת חשמל. כל זה גרם לרכוש נוסף במאזן, ולעלויות ריבית במאזן. מכיוון שהשקענו גם ברזרבה, גם בשדרוג וגם באמינות, המחיר של הקילו ואט שעה לא משיג את ההוצאות האלה. אנחנו צריכים היום על הרכוש הנוסף שהתווסף לקבל גם את הפחת וגם את הריבית. בנוסף לזה היתה בעיה ספציפית שנוגעת לחשיפה מטבעית מאוד גבוהה של חברת חשמל על קרוב ל-13 מיליארד שקלים שגייסנו בדולרים. כתוצאה מהפערים של דולר ושקל היו שנים שבהם הרווחנו. בזמן האחרון הדברים האלה השתנו. החברה לא מבקשת שום דבר על הדלקים, שום דבר על התפעול. מחיר השכר בתפעול ב-8 השנים האחרונות ירד לחצי מקילו ואט שעה. היה 10 אגורות לקילו ואט שעה, היום זה 5 אגורות לקילו ואט שעה.
היו"ר אברהם פורז
זה לא מראה על התייעלות.
יעקב רזון
התוצאה שהשגנו כתוצאה מזה היא שבפחות מספר מאות עובדים ממה שהיו אז מצליחים לספק חשמל בהיקף של עוד 50%. התוצאה לא טובה?
היו"ר אברהם פורז
התוצאה טובה.
יעקב רזון
חברת חשמל שואפת להימנות על החברות היותר זולות שיש בעולם. זה תהליך שלא קורה ביום אחד.
ישראלה מני
אני מסכימה עם יהודה לגבי העניין של התעשיינים, אבל חייבים לזכור שיש פה עניין של טיימינג. חברת החשמל אומרת: "תשמעו, אולי לא ניהלנו את חברת החשמל בצורה הכי יעילה במהלך השנה האחרונה, אבל אני מונופול ויש לי ממשלה לכן אני יכולה ללכת לכנסת ולבקש עוד כסף." זה בדיוק מה שקורה עכשיו. קראנו בשבוע האחרון את סקר בנק ישראל, שלקח 700 חברות מייצגות במשק ואמר שהמשק נמצא במיתון יותר קשה ממה שכולנו חשבנו, ואין צפי לשום התפתחות של המשק במהלך הרבעון הקרוב. כמייצגת את כל איגודי השירותים והמסחר במשק אני אתן את הקניונים כדוגמה. הם נפגעו מאוד קשה כתוצאה מכל הבעיות הבטחוניות שיש היום במשק. יש להם גידול של קרוב ל-40% בעלויות ההבטחה בגלל מה שקורה בשנה האחרונה. מעבר לזה, יש צמצום מאוד גדול במספר האנשים שבאים לקניונים. אם בנוסף לזה תבוא חברת החשמל ותעלה את המחיר ב6.5%, זה יגרום לגידול של קרוב ל-40 עד 50 מיליון שקל בהוצאות הקניונים. זה יגרום לקניונים להסגר, לכל הפעילות השוטפת של המשק הישראלי להסגר, והכל בגלל שחברת החשמל נמצאת בסיטואציה שבה היא נמצאת.
יורם תמרי
הייקור של החשמל בחקלאות מוסיף כ-18 מיליון שקל לעלות הכוללת של המים בשנה ממוצעת. הרכב המים במקורות או הסל שלפיו מעודכנים מחירי המים הוא 50% מדד מחירים לצרכן, 35% מדד האנרגיה ו-15% שכר עבודה. במקורות זה רק 25%, ואנחנו עכשיו לוחצים לתקן בגלל הרעיון הזה לייקר את האנרגיה. כמובן שיש אנרגיה רבה שמושקעת במים שמפיקים מפיקים פרטיים. מדובר על נזק שיצטרכו לשאת בו כל החקלאים.
היו"ר אברהם פורז
בלי להיכנס לשאלה אם יש הצדקה להעלאת התעריף או לא, אני חושב שבעת הזאת אי אפשר להעלות את התעריפים, ואתם צריכים למצוא מכניזם שבו אתם תגררו את הצורך הזה לעתיד. מר אסוס, יכול להיות שכל מה שעשיתם נכון, אבל צריך למצוא מנגנון שבו הדבר הזה יידחה לימים יותר טובים. חברת החשמל היא חברה חזקה ומונופוליסטית, היא תוכל להחזיר כל סכום. צריך לדחות את העלאת התעריפים או להעלות אותם במשהו ממש מזערי, כדי לא לתת מכה קשה לענפים שממילא מפרפרים. זה לא הזמן לעשות סדר, זה לא הזמן ליישר קו. העלאת התעריף יכולה למוטט מפעלים. הנזק שייגרם למגזר העסקי כתוצאה מהעלאת התעריפים הוא לא שקול כנגד התועלת שתצמח. אני רוצה להאמין שבעוד שנה, בעוד שנתיים המשק ייצא ממיתון, אולי גם התהליך המדיני יתחדש ותהיה יותר רגיעה, ואז אפשר יהיה לעשות את הסדר הזה. לדעתי, כרגע, צריך לעשות כל מאמץ לדחות את הקץ.

לכנסת אין יכולת לכפות שום דבר. תשקלו לעשות מודל עסקי שבו כל הנושא של העלאת התעריפים נפרס לתקופות יותר מאוחרות. המשק נמצא עכשיו בשעה כל כך קשה שאי אפשר להעלות את התעריף. תנסו למצוא איזה שהוא מודל עסקי חכם שבו אתם מעבירים את זה לתקופות שבהן לכולנו יהיה קצת יותר טוב. תשקלו את העניין הזה. אני מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים