פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/3540



2
ועדת הכלכלה
24.7.2001

פרוטוקולים/כלכלה/3540
ירושלים, כ' באב, תשס"א
9 באוגוסט, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 328
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ד' באב התשס"א (24 ביולי 2001), שעה 12:30
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר
אברהם רביץ
מיכאל איתן
יגאל ביבי
יצחק גאגולה
יצחק וקנין
נעמי חזן
אחמד טיבי
נחום לנגנטל
מיכאל קליינר
נחמה רונן

אפי אושעיה
זאב בוים
נסים זאב
אליעזר כהן
אלכסנדר צינקר
איוב קרא
יובל שטייניץ
מוזמנים
שר התקשורת ראובן ריבלין
אורי אולניק - מנכ"ל משרד התקשורת
עו"ד אריק רשף - סגן בכיר ליועץ המשפטי, משרד התקשורת
עו"ד תמר מי-רז - לשכה משפטית, משרד התקשורת
עו"ד יעל מלם-יפה - לשכה משפטית, משרד התקשורת
אמיר לוי - רכז תקשורת אגף תקציבים, משרד האוצר
עו"ד יורם מוקדי - מנהל המינהלת להסדרת השידורים לציבור,
המועצה לשידורי כבלים ולווין
עו"ד דורית ענבר - יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין
עו"ד אסתי שטרנבך - חברות הכבלים
עידו דיסנצ'יק - יו"ר דירקטוריון חברת בזק
אייל מלובן - מנכ"ל איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה,
פורום היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה
מיכל רפאלי-כדורי - סמנכ"ל YES
סימה תמיר - אמונה
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מתמחה
ערן טמיר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
תמר מרימוביץ
סדר היום
1. הצעת-חוק הבזק (תיקון מס' 24), התשס"א-2000.
2. הצעת-חוק הבזק (תיקון מס' 26), התשס"א-2001 – חברי-הכנסת: אברהם פורז,
מיכאל איתן, אלי גולדשמידט, נעמי חזן, אחמד טיבי, מאיר שטרית.
1. הצעת-חוק הבזק (תיקון מס' 24), התשס"א-2001
2. הצעת-חוק הבזק (תיקון מס' 26), התשס"א-2001 – חברי-הכנסת: אברהם פורז,
מיכאל איתן, אלי גולדשמידט, נעמי חזן, אחמד טיבי, מאיר שטרית
היו"ר אברהם פורז
אני פותח את הישיבה. למעשה, בשבוע שעבר סיימנו לדון בכל הנושאים, ונותר לנו רק נושא אחד להכריע בו: ההצעה של חבר-הכנסת מיכאל איתן מצד אחד על הגבלת משדרים למבוגרים, ומצד שני הצעה של מספר חברי-כנסת - וביניהם יגאל ביבי, וקנין ואחרים - להסדר שלמעשה ימנע לחלוטין את האפשרות של ערוצי המין, או ערוצי הפורנוגרפיה.

בהצבעה שהתקיימה בשבוע שעבר, נוצר שוויון בין שתי הגרסאות, כשבעד הצעת איתן הצביעו שבעה חברי-כנסת, ובעד הצעת יגאל ביבי הצביעו שבעה חברי-כנסת, וחבר-כנסת אחד לא השתתף בהצבעה.
אחמד טיבי
והוא נמצא כאן היום.
היו"ר אברהם פורז
חבר-הכנסת אחמד טיבי לא היה נוכח בישיבה. הסדר הטוב אומר שקודם מחליטים האם יש רביזיה, אבל אני בכל זאת אאפשר למספר חברי-כנסת להתבטא, כי אולי זה ייתן לנו אפשרות לדעת איפה אנחנו עומדים.
אחמד טיבי
אמנם לא נכחתי בהצבעה הקודמת, אבל אני פה היום, ואני מתכוון לנקוט עמדה, שיכולה להכריע בין שתי ההצעות. מכיוון שתהיה כאן רביזיה, באנו בדברים, חברי-הכנסת רונן, קליינר ואנוכי, ויש לשלושתנו הצעת פשרה, ובה שלושה סייגים שיחוברו להצעה של מיקי איתן, בתנאי שחבר-הכנסת מיקי איתן יסכים להסיר את הצעתו.
נעמי חזן
אני שותפה להצעה הזאת, חבר-הכנסת טיבי, ותצטרך גם את הסכמתי.
יגאל ביבי
ברור.
אחמד טיבי
ההצעה של חברי-הכנסת רונן, קליינר ושלי, מכילה את הצעתו של מיקי איתן פלוס שלושה סייגים. אגב, יש שתי אופציות: או שמיקי איתן יסכים שאלה יהיו הנחיות כלליות של המועצה, פלוס שלושת הסייגים - שלא יהיה פורנו מקומי, כלומר: לא יהיו הפקות מקומיות, לא יהיו שידורים בחינם, ולא יהיה למשל PACKAGE חינם לחודש, שלושה חודשים וארבעה חדשים, ורצועת השידור תישאר רצועת שידור בשעות 22:00 עד 4:00 לפנות בוקר, כלומר YES או הכבלים לא יתחילו לשדר פורנו פתאום בצהרים - ואם חבר-הכנסת איתן או מישהו אחר לא מסכים לזה, בכל זאת נבקש ששלושת הסייגים האלה יצורפו להצעה של חבר-הכנסת איתן.
נחמה רונן
אני רוצה לומר בפתח דבריי, שמה שהנחה את חברי-הכנסת טיבי, קליינר ואותי זה קודם כל לדאוג שחוק הבזק יוכל לעבור, ולעשות כל מאמץ למצוא דרך שאפשר יהיה לפתוח את שוק התקשורת לתחרות.

לעצם העניין, ניסינו למצוא את הנקודות הבעייתיות ביותר, ואת הדרך שאפשר להוציא מהן את העוקץ. לקחנו את ההצעה של חברי-הכנסת נעמי חזן ומיקי איתן כבסיס. אנחנו מבקשים שההצעה הזאת תצא מהחוק, וההסתייגות הזאת לא תהיה כתובה בחוק, כך שבחוק לא יהיה כתוב לא שמותר ערוצי פורנו ולא שאסור ערוצי פורנו, כלומר: לא תהיה לכך התייחסות בחוק.

אבל, ההצעה הזאת עם כל ההסתייגויות שיש בה וכל ההנחיות שיש בה לגבי קידוד ערוצי הפורנו וקידוד ה-PAY TV עם שלושת הכרטיסים, שלושת הוורסיות, יהפכו להיות לכללים מכתיבים, שהמועצה תיתן לחברות הכבלים והלוויין, ולכן הם לא יוזכרו בחוק.

כתוספת להצעה הזאת, אני רוצה לקבוע בהסכמת חבריי וחברים אחרים, שקודם כל יהיה איסור הפקות מקור ישראליות בנושא הזה. אין לנו שום עניין לעודד תעשיית פורנו כחול-לבן.

הדבר השני – לא מקובל עלינו לחלוטין, שיהיו מבצעי חינם של הלוויין ושל הכבלים שבהם תינתן לאנשים האפשרות לצפות חינם בערוצי הפורנו למשך שלושה חודשים, חודש או חודשיים. אם הם רוצים לראות ערוצים אלה, הם ישלמו עבורם, ולא יקבלו אותם בחינם.
היו"ר אברהם פורז
החל מהרגע הראשון.
נחמה רונן
החל מהרגע שיתקבל החוק. לגבי מה שהיה, אין לנו מה לעשות. דרך אגב, אני יודעת שגם היום זה אסור, אבל משום מה אין בעניין הזה אכיפה.

הדבר השלישי – כפי שאמר חבר-הכנסת טיבי, רצועת השידור נשארת כמו שהיא, לא מורחבת לא לשעות היום ולא לשעות הצהרים, אלא נשארת כפי שקבעה אותה המועצה.

אם תהיה הסכמה של הוועדה לנוסחה הזאת, קבוצת וקנין-ביבי לא תעמיד את ההסתייגות שלה להצבעה פה בוועדה, אלא תעביר אותה למליאה, ובמליאה אלוהים גדול, ונראה מה יהיה.
נעמי חזן
אדוני היושב-ראש, המטרה של ההצעה של חבר-הכנסת איתן ושלי היתה למנוע בחקיקה התייחסות לתכנים כלשהם, ובכל זאת גם להציע הצעה אופרטיבית לפתרון הסוגייה של הפורנוגרפיה, על-פי רגישויות של מגזרים שונים.

אם אפשר שלא להכניס את העניין הזה לחקיקה ולהעביר אותו למועצה לשירותי כבלים עם הנחיות, הדבר הזה נראה לי נכון. חבר-הכנסת איתן תקשיב, כי אני חושבת שאני מדברת בשמך. יש לי רק שאלה אחת: אם אני מוותרת, יחד עם חבר-הכנסת איתן, על ההסתייגות שלי, ואין הסכמה כללית שיש ויתור על כל ההסתייגויות, בעצם המאבק כאן יעבור למליאה. אני רוצה למנוע את זה, ומשום שאני רוצה למנוע את זה, אני מציעה שכולם יוותרו על ההסתייגויות, ונקבל פה אחד את ההצעה.
היו"ר אברהם פורז
ואם חבר-הכנסת יגאל ביבי לא רוצה, מה נעשה?
נעמי חזן
אם לא, תעלה את כל ההסתייגויות.
מיכאל קליינר
גם אני וחברי-הכנסת רונן וטיבי דיברנו ארוכות עם כל הצדדים, וגם עם חבר-הכנסת ביבי, וברור שהגענו לאיזון מסוים, חברת-הכנסת חזן. אדוני היושב-ראש, חלק מהאיזון הזה זה שהחלטת הוועדה תוגש, כפי שרצית, כהחלטה שאין בה ההסתייגות של חבר-הכנסת ביבי, אבל תישמר לו הזכות להגיש אותה למליאה. זאת ההבנה ששלושתנו הגענו אליה. להבנות אחרות אנחנו לא מחויבים.

לגבי מה שלא אמרו חבריי, חברי-הכנסת טיבי ורונן, זה לא נכון שלגמרי לא תהיה חקיקה שנוגעת לקידוד. כן תהיה חקיקה שמחייבת את הרשות לבצע קידוד, רק לא יהיה אזכור לשאלה האם יהיה מדובר בבוגרים, זקנים או צעירים. ברוח ההסמכה הזאת שאנחנו נחוקק כאן, והיא תיקרא תיקון איתן-חזן, תהיה הסמכה לקידוד, שבתוכה המועצה תכניס את כל אותם דברים שהיו בהצעת-החוק של איתן-חזן ואת אותם שלושה נושאים, שחברי-הכנסת טיבי, רונן ואני הוספנו, קרי: לא מבצעי חינם, לא הפקת פורנו מקומית, ושמירה על שעות שידור בלילה ולא שידור במשך 24 שעות.

כל זה ביחד יהיה בעצם המצב החוקי הקיים. הם יגישו את ההסתייגות. אם היא תעבור, יושב-ראש הוועדה יוכל להגיב כפי שהוא מגיב.
נחמה רונן
דרך אגב, כשאנחנו אומרים שיוזכר בחוק שבאחריות המועצה לעשות קידוד, זה קידוד על פורנו, על אלימות ועל כל דבר שהמועצה תחליט. לא נכתיב לה על מה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
זה בבחינת המלצה.
מיכאל איתן
אני רוצה בקצרה מאד לומר, שנפגשתי אמש לשיחה ארוכה עם חברת-הכנסת נחמה רונן, ואני מניח שאת כל מה שהיא אמרה לי, היא אמרה גם כאן. הדברים מקובלים עליי, ואני חושב שהם מקובלים על כל חברי הוועדה. יהיו גם יוזמות פרטיות שלה, שאני חושב שגם עליהן צריך לתת את הדעת, אבל לא ברגע זה.
נחמה רונן
לא העליתי אותן כאן.
מיכאל איתן
אבל אני חושב שגם את זה צריך להעלות, כי זה קשור לנושא, אבל לא ברגע זה.

לגבי השיחה שלי עם חבר-הכנסת יגאל ביבי שבא אליי היום כדי לדבר אתי, את חבר-הכנסת יגאל ביבי מטרידה העובדה, שבהצעה שאני הגשתי יחד עם האחרים יש אלמנט של אזכור כל הנושא הזה ומתן לגיטימציה בחוק לשידורים למבוגרים, שהם לדבריו – ובצדק – כיסוי לדברים שהוא לא היה רוצה שיהיו בספר החוקים.

אני חשבתי שאולי יש דרך לשפר, וגם אולי להגיע להבנה, כך שגם הוא יעשה ויתור מסוים. ההצעה שלי אומרת, שהדברים לא ייקבעו בחוק, אלא ייקבעו על-ידי המועצה, וזה בסדר, אבל אנחנו כן נחוקק משהו - ונחשוב איך לנסח את הדברים - שיאמר שכל אזרח יוכל לקבל את האפשרות לחסום ערוץ שהוא לא רוצה בו. אני לא רוצה להגיד איזה ערוץ, מה אכפת לי איזה. אם מישהו ירצה לחסום את ערוץ הבישול, שיחסום את ערוץ הבישול, אם הטכנולוגיה מאפשרת.
אתי בנדלר
אתה מדבר רק על ערוץ, או כל שידור?
מיכאל איתן
לפני שטועים בפרשנות, גברתי היועצת המשפטית, ההצעה שלי אומרת שהמועצה תקבע, כפי שהיא קבעה עד היום, ואנחנו לא נתערב בחקיקה. היא תקבע את הכללים, אלא שאנחנו נותנים הנחיה כללית לגמרי למועצה, שבנוסף לכללים שהיא תקבע, היא תדאג לכך שהצורה הטכנית של קליטת הערוצים תהיה כזאת שאזרח יוכל לחסום כל ערוץ שיחפוץ על-ידי בקשה, על-ידי סידור כזה או אחר, על-ידי קידוד הכרטיס, מאחר שזה אפשרי מבחינה טכנולוגית.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש.
יגאל ביבי
חבר-הכנסת זאב, תעשה לי טובה!
נסים זאב
אני רוצה לדבר.
יגאל ביבי
חבר-הכנסת וקנין, אני הולך.
נסים זאב
על מי אתה מאיים? אתה יכול לשבת פה, למה אתה צריך לאיים? שב וכבד את המעמד.

אני רוצה לומר במשפט אחד, שלדעתי החקיקה הזאת היא חקיקה זנותית. אנחנו כל הזמן מטיפים לאלימות. רק אתמול היה דיון בכנסת על נושא האונס וריבוי האלימות.

אני חושב שצורת השידור לא תיתן את התשובות הנכונות, וגם מגבלת השעות והנושא הכספי כביכול, לא ימנעו מילדים לצפות בשידורים האלה. אדרבה, ככל שזה יעלה יותר, כך המוטיבציה שלהם לצפות בתכניות אלה תגדל.

אנחנו יודעים שהיום במציאות, מי ששולט בבית זה הילדים ולא ההורים ברוב המקרים. הורה שיגיע למצב של צפייה בסרטי פורנו, תהיה לו בעיה למנוע ממנו את הצפייה בשידור, אם הוא יבקש.

לכן אני חושב שאנחנו צריכים לראות לנגד עינינו ברגע האמת את הצורך לחסום את השידורים האלה ולמנוע מהילדים לצפות בשידורים האלה. אני מבקש מכל חברי הוועדה לקבל את ההצעה רק כפי שהיא הוצעה על-ידי הרב וקנין, מר יגאל ביבי ידידנו וחבר-הכנסת יצחק גאגולה.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה לנסות לסכם איפה אנחנו עומדים, ונראה האם הבנתי נכון, ואם לא הבנתי – תתקנו אותי. אני הבנתי שחבר-הכנסת איתן, חברת-הכנסת רונן, חבר-הכנסת קליינר וחברת-הכנסת נעמי חזן מציעים את ההסדר הבא: שהמועצה לכבלים תקבל החלטות, האומרות את הדברים הבאים: השידורים המכונים פורנוגרפיה, אלה שידורי המין, לא יחרגו גם בעתיד מהשעות שהיו מקובלות עד כה.
מיכאל איתן
לא, לא ייאמר בכלל "שידורי המין".
היו"ר אברהם פורז
המועצה לכבלים תקבל החלטות לפי המלצתנו, למרות שהן לא מחייבות אותה כל עוד הן לא כתובות בחוק, אבל זאת נניח משאלת חברי-הכנסת: אל"ף – שרצועת השידור לא תחרוג ממה שהיה מקובל עד כה, מהשעות 22:00 עד 4:00 לפנות בוקר ולא בשעות אחרות; בי"ת – תובטח האפשרות, שהערוצים האלה יהיו מקודדים, באופן שהלקוח יוכל למנוע צפייה אקראית בשידורים האלה; גימ"ל – הערוצים האלה, גם לפי ההנחיה של המועצה, אף פעם לא יינתנו בחינם, אלא הם צריכים תמיד להיות כנגד תשלום מיוחד, וגם אם מכריזים על מבצע, הערוצים האלה לא ישודרו בחינם.

הדבר האחרון הוא שהמועצה לכבלים, במסגרת סמכויותיה, תקבע שהסרטים שישודרו יהיו רק חומר קנוי מייבוא, לא הפקות מקוריות ישראליות, והם לא ייכנסו למסגרת הפקות המקור שלנו של 8%-12%.

המועצה לכבלים היא גוף סטטוטורי סוברני. אם יושבת-ראש המועצה לכבלים תאמר שהדברים האלה מקובלים עליה, והשר – ככל שיש לו סמכות – גם הוא יאמר שזה מקובל עליו, חברי-הכנסת יסתפקו בהצהרה הזאת, ויבקשו שלא לחוקק שום דבר, גם לא את הסעיף המקורי של מיכאל איתן.
מיכאל קליינר
לא, מלבד הסכמה כללית לקידוד.
היו"ר אברהם פורז
הסמכה לקידוד קיימת ממילא.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אין ויכוח על זה.
היו"ר אברהם פורז
לאור ההצהרות האלה שיינתנו על-ידי יושבת-ראש המועצה - שבכל זאת יש לה SAY שם -ועל-ידי השר, חברי-הכנסת שבפעם הקודמת הצביעו בעד הצעת איתן וגם חבר-הכנסת טיבי, יסתפקו בזה.

בנוסף לזה, למען הסדר הטוב, יש בפנינו הצעה של חברי-הכנסת יגאל ביבי מהמפד"ל, סגן השר וקנין, חבר-הכנסת גאגולה מש"ס ואחרים, שעומדים בתוקף על כך שהצעתם, כפי שנוסחה בפעם הקודמת, תיכנס לחוק. אם עמדתם לא תתקבל, הם רוצים לרשום זאת כהסתייגות, והיא תעלה למליאה, מתוך ידיעה שליושב-ראש ועדת הכלכלה יש סמכות הקבועה בתקנון הכנסת, שבמקרה שמתקבלת הסתייגות, הוא יכול לבקש להחזיר את החוק לוועדה ולא להתקדם לקריאה שנייה ושלישית.
אתי בנדלר
להחזיר את החוק לוועדה לצורך דיון מחדש בנושא.
היו"ר אברהם פורז
ליושב-ראש הוועדה גם יש סמכות לבקש זאת לפי סעיף 127.
נחמה רונן
שאלה אחת שנשארה פתוחה היא, האם אנחנו יכולים וצריכים להכניס לחוק סעיף, שיעזור למועצה לקבוע איזשהו מנגנון של קנס.
היו"ר אברהם פורז
יש לה אפשרות כזאת. עד היום היה מצב שבעל זיכיון של הטלוויזיה בכבלים שהפר את תנאי הזיכיון, הסנקציה היחידה שהיתה כלפיו זה ביטול זיכיונו, דבר שהוא מרחיק לכת. אני מעיד על כך שהכנסנו בחוק עיצומים כספיים, ובמקרה של הפרת הוראה של המועצה, ניתן להטיל עיצום כספי.
יצחק וקנין
השאלה היא האם לקבוע בחוק איזה סכום.
היו"ר אברהם פורז
מצוינים סכומים, 70,000 שקל על כל הפרה. חבר-הכנסת וקנין, אם המועצה לכבלים תקבל את ההחלטות כפי שהומלצו כאן, הסיכוי שחברות הכבלים יפרו את ההחלטות וישדרו בכל זאת תוך הפרה, נראה לי לא סביר.
יצחק וקנין
אגב, אני ישבתי עם דורית ענבר, והיא אמרה לי שכן מתבצעות הפרות. אני ציינתי בפניה עובדה, שהיום גם YES וגם הכבלים מוכרים את החבילה הזאת בלי כסף. על-פי החוק הקיים של המועצה, אסור להם לעשות את זה, והיא אמרה לי שאין לה סנקציה נגדם, מלבד לשלוח מכתב. גם היום הם מפירים את החוק.
מיכאל קליינר
דורית ענבר, זה קנס מנהלי.
היו"ר אברהם פורז
עיצומים כספיים זה כמו ברירת קנס בעבירות תעבורה. אם עברת עבירה, יש סכום קצוב, שאוטומטית מוטל כקנס.
אליעזר כהן
מכיוון שמסתמנת הסכמה בין חברי-הכנסת מיקי איתן לחבר-הכנסת יגאל ביבי, אני לא יודע האם הם צריכים הפסקה של חמש או עשר דקות, אבל אני מציע שיסכמו איזשהו נוסח מוסכם על דעת שניהם, ויהיה כאן רוב להצבעה.
נחמה רונן
זה מסוכם.
היו"ר אברהם פורז
לאחר שבפעם הקודמת היתה הצבעה על הסעיף הזה, אני קודם כל אצביע על הרביזיה. אם יהיה רוב לרביזיה, הסעיף נפתח. אם לא – אנחנו נלך כמו בפעם הקודמת, בשתי גרסאות. מי בעד רביזיה לסעיף הזה?

הצבעה

בעד – 10
נגד – מיעוט
הרביזיה התקבלה.
לאה ורון
חבר-הכנסת צינקר, אני מבינה שאתה מצביע במקום רומן ברונפמן.
אלכסנדר צינקר
כן.
שר התקשורת ראובן ריבלין
10 מתוך 14, כי חברי מפלגת העבודה לא פה. למפלגת העבודה אין דעה בעניין הזה.
לאה ורון
חבר-הכנסת כבל לא נמצא פה.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, כרגע הנושא נפתח, ואני קובע בזה שיש רביזיה. גברתי יושבת-ראש המועצה לשידורי כבלים ולוויין, עורכת-הדין דורית ענבר, את שמעת פה את הבקשה של חברי-הכנסת לגבי השעות, לגבי האיסור של הפקה מקומית, האפשרות לקדד את השידורים ואי הכללתם במבצעים, זאת אומרת: שהם ישודרו רק כנגד תשלום. דורית ענבר היא לא בעלת הבית של המועצה בלבד, אבל אני רוצה לדעת מה עמדתה, והאם היא חושבת שהרעיונות האלה נכונים. אחר-כך נשאל גם את השר מה עמדתו.
דורית ענבר
לפני כחודשיים, המועצה דנה והחליטה, לאחר שימוע לציבור, על קביעת מדיניות בעניין משדרים למבוגרים, שהיא קביעה כשלעצמה מחמירה. היא מחייבת קידוד, היא מחייבת הצפנה, היא אוסרת פרומו, שידורים שמערבים קטינים ועוד כהנה וכהנה הוראות.

לאחר מה שאני שמעתי כאן, ולאחר ההצעות שהגיעו ממקומות שונים, לרבות הנושא של הכרטיס החכם של חברי-הכנסת חזן ומיקי איתן, ולרבות הנושא של איסור שידורם של תכנים שמופקים בישראל, כפי שהציעה הגברת רונן ועוד הצעות נוספות, אני מתכוונת להמליץ בפני המועצה ולהציע לה לקבל את התיקונים הללו.

אני ביום חמישי הקרוב מקיימת ישיבת מועצה, כשבפני חברי המועצה יונחו התיקונים הללו במסגרת תיקון של כל ההחלטה הזאת, והפיכה של החלטת המדיניות לכללים. אני כבר אומרת שיינתן, וצריך להינתן, זמן לתגובות הציבור. הנוסח המלא של ההצעה הזאת יהיה באתר האינטרנט של המועצה החל מיום חמישי הקרוב, ולכל המאוחר מיום ראשון, ומי שירצה להגיב, יוכל להגיב באיזשהו שלב למועצה, ואנחנו נתייחס לכך ברצינות. אנחנו ניתן זמן מצומצם, כי אנחנו גם רוצים להכניס את התיקונים הללו לתוקף כמה שיותר מהר. אני מקווה ומאמינה שהמועצה תאשר את התיקונים הללו, והם ייכנסו לתוקף בהקדם.
מיכאל איתן
בהנחה שאנחנו מוחקים את הסעיף שאותו אנחנו הצענו כאחת הגרסאות, האם אפשר לתת לנו חמש דקות לנסח את הכלל שנותן הנחיה ומחייב את המועצה באופן כללי בלבד, לאפשר את השליטה של המנוי ולא לקלוט ערוצים מסוימים?
היו"ר אברהם פורז
אבל יש לה סמכות כזאת. היא תנסח הוראה כזאת. הרי היא מדברת על כך שהיא תעשה את זה, ואלה יהיו כללים של המועצה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
היא הצהירה על זה לפרוטוקול. האם השאלה היא טכנית או שאלה מהותית?
מיכאל איתן
היא מהותית רק ברמה העקרונית, ואם אתם תתנגדו, אני אוריד אותה. אני לא נכנס כעת לוויכוח בינינו, כי יש דעות ועמדות שונות, אבל אם אנחנו יכולים לחזק את העיקרון שבסופו של דבר, נותנים למנוי כוח ביד, וזה לא עולה לנו בבעיות טכנולוגיות, אני חושב שהכנסת עיקרון כזה צריכה להיות בחקיקה.
היו"ר אברהם פורז
מה תכניס? יש סמכות מלאה של המועצה.

חבר-הכנסת יגאל ביבי, אתה עומד על הצעתכם המקורית, כפי שהוגשה בישיבה הקודמת.
יגאל ביבי
על ההסתייגות.
היו"ר אברהם פורז
אתם כרגע מבקשים שזאת תהיה דעת הרוב.

חבר-הכנסת איתן, שהציע בפעם הקודמת את הסעיף, מסתפק בהבהרות של יושבת-ראש המועצה לכבלים, והן מקובלות גם על השר, נכון כבוד השר?
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני בהחלט חושב שהכנסת פעלה בצורה נכונה. הסמכות צריכה להיות בידי המועצה. המועצה שמעה בקשב רב את הגיגי לבם של נבחרי העם, ובלי כל ספק היא תעשה כל מה שלאל ידה על-מנת להעביר את ההחלטות האלה במועצה. אני אעשה כל מה שאני יכול לעשות, מבחינת השפעתי כשר, על-מנת שדבר הכנסת יישמע ויובא לידיעת כל חברי המועצה, ואכן כך יהיה, משום שזה חוצה את הציבוריות הישראלית לרוחב. אני חושב שהכנסת נהגה נכון, ואני אכבד את החלטתה בכל הקשור אליי.
היו"ר אברהם פורז
חברת-הכנסת חזן, את היית שותפה להצעת איתן. האם גם את מסכימה להסתפק בעמדה הזאת?
נעמי חזן
אני מסכימה להסתפק בעמדה הזאת.
יגאל ביבי
אני רוצה לומר בשמי ובשם החברים, שאני שמח שחוק הבזק מתקדם. אני מברך את חברי-הכנסת רונן, טיבי, קליינר, מיקי איתן, חזן ואת כולם, על כך שאנחנו קודם כל מקדמים את חוק הבזק.

המועצה חשה את חברי-הכנסת ואת הרצונות שלהם, ואין לי ספק שהמועצה תגיש כללים יותר ברורים ויותר נוקשים, שיגנו על הציבור במדינת-ישראל. אי לכך, תמכנו בהסרת הרביזיה, אבל אנחנו רק נגיש את הצעתנו כהסתייגות במליאה.
היו"ר אברהם פורז
לפי הסדר, אנחנו נצביע מי בעד לכלול בחוק את הצעת חברי-הכנסת יגאל ביבי, וקנין וגאגולה. אם ההצעה לא תתקבל, היא תהפוך להסתייגות.
נחום לנגנטל
אם אתה מקיים הצבעה, אני מבקש להודיע הודעה, כי יש פה בעיה. במובן החוקי, נעשו פה מעשים חוקיים, אבל במובן החברי יש לי הרגשה מאד מאד רעה כלפי כמה אנשים פה בוועדה. מאחר שכבר הגיעו לפשרה, זה כבר לא רלוונטי, אבל לפני כ-10 דקות שמעתי שמישהו דאג כמובן להחתים את חברי-הכנסת הערבים, שבשמם אני יושב פה על-מנת שאני אהיה יושב-ראש הוועדה לבטיחות בדרכים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
צריך להודיע על זה במליאה.
נחום לנגנטל
לא צריך. הדבר הזה נעשה כדי שאני אהיה חבר קבוע פה, והם מבקשים ממני שאני לא אשתתף בהצבעה כאן על תיקון מס' 24 לחוק הבזק.
אחמד טיבי
אל תגיד חברי-הכנסת הערבים.
נחום לנגנטל
אותם אנשים שחתמו.
אחמד טיבי
חברי-הכנסת הערבים כקולקטיב?
נחום לנגנטל
אשר על כן, בהצבעה שעכשיו תקיים, אי הצבעתי לא נובעת כתוצאה מנקיטת עמדה, אלא כתוצאה מכך שמנעו ממני את האפשרות להצביע.
היו"ר אברהם פורז
חבר-הכנסת לנגנטל, אני רוצה לומר לך שקודם כל ידי היתה במעל, ואני אומר את זה באופן הכי גלוי, כי גם אתה דיברת באופן גלוי. אתה עושה פה עבודה מצוינת בתור יושב-ראש ועדת המשנה לעניין בטיחות בדרכים, ואני מברך את שתי הסיעות – סיעה אחת שהתפלגה – על שנתנו לך את המקום הזה. לדעתי, הן לא נתנו לך את המקום הזה כדי שתכריע בנושא הזה. אני פניתי אליהן.
נחמה רונן
מה זאת אומרת?
מיכאל איתן
אם למפד"ל יש חמישה חברי-כנסת, לא יכולים להיות להם שני נציגים בוועדה.
היו"ר אברהם פורז
מי שנתן לחבר-הכנסת לנגנטל את המקום כדי לטפל בנושא בטיחות בדרכים, מותר לו גם להגיד שהוא לא רוצה שהוא ישתתף בהצבעה בנושא שנוי במחלוקת.
נחמה רונן
מותר לו, אבל לא צריך לדחוף אותו לזה.
היו"ר אברהם פורז
אני דחפתי אותו, ואני חושב שפעלתי נכון.

אנחנו מצביעים. מי בעד הצעתם של חברי-הכנסת ביבי, גאגולה ווקנין? מי נגד?

הצבעה

בעד – 4
נגד – 8
הצעתם של חברי-הכנסת ביבי, גאגולה ווקנין נפלה.
היו"ר אברהם פורז
רבותיי, ההצעה נפלה. חבר-הכנסת ביבי, האם אתם מבקשים אפשרות להכניס אותה כהסתייגות?
יגאל ביבי
כן.
היו"ר אברהם פורז
היא נרשמת בזה כהסתייגות.
את הסעיף הזה גמרנו. נותר לנו לדון בעוד כמה עניינים קטנים. חבר-הכנסת איתן, אני מבין שהגעת לאיזה שהן הבנות באשר לפער הדיגיטלי.
יצחק וקנין
חבר-הכנסת פורז, אני חייב להגיד לך שמה שקרה לחבר-הכנסת לנגנטל זאת הנבזות הפוליטית הכי גדולה שיכולה להיות. זאת בושה וחרפה לפוליטיקה. מה קורה לכם? גם במקומי יושב בוועדת החוץ והביטחון חבר-כנסת מהאיחוד הלאומי, אז אני אוציא אותו ברגע האחרון?
היו"ר אברהם פורז
אם יהיה משהו שנוגד את השקפת עולמך.
יצחק וקנין
אוי ואבוי אם ככה מתנהגים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
חבר-הכנסת וקנין, מה יקרה אם הוא יצביע בעד מלחמה, והרב יחליט על שלום? בטוח יחליפו אותו.
היו"ר אברהם פורז
ואם היו חמישה בעד ההצעה, מה זה היה עוזר לך?

חבר-הכנסת איתן, מה עם הפער הדיגיטלי?
מיכאל איתן
במהלך הימים האחרונים, ולאור העובדה שהוועדה נתנה גיבוי מלא לרעיון, הממשלה לרבות האוצר, החליטו לאמץ את הרעיון. היו להם השגות שונות לגבי גובה הסכומים וקצב ההתקדמות. התנהל משא ומתן, שהגיע לסיומו המוצלח העקרוני בישיבה שהתקיימה אתמול במשרדו של שר התקשורת. במשך הלילה עסקנו בניסוחים. ברגע זה צלצלו אליי, ואמרו לי ששר האוצר בעצמו אמר: כרגע אני חותם על הסיכום.
היו"ר אברהם פורז
האם מבחינה פורמלית, אתה מוותר על הסעיף?
מיכאל איתן
לא כרגע. אני מבקש שיראו לי את המכתב החתום. אני מבקש לקבל מקסימום חצי שעה, ובינתיים אתם תטפלו בשאר הדברים, שכן אתה לא נועל עכשיו את הישיבה.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו נתכנס בשעה 13:30.
אתי בנדלר
אז בואו נגמור בינתיים לטפל בדברים האחרים. צריך לטפל בהחלטה של הוועדה לגבי איחוד שתי הצעות-החוק.
היו"ר אברהם פורז
חבר-הכנסת איתן, בהסכמתך אנחנו נאחד את הצעת-החוק הפרטית של שנינו עם ההצעה הממשלתית, ונביא את שתיהן למליאה בצוותא. עוד לא איחדנו את זה עד עכשיו, אז אנחנו מחליטים לבקש מוועדת הכנסת לאחד את הצעת-החוק הפרטית שלך ושלי.
אתי בנדלר
הצעת-החוק הפרטית שלך מדברת על האינטרנט.
היו"ר אברהם פורז
לא על האינטרנט. אני מדבר על ההצעה שלי שהוא חתום עליה, והיא תאוחד עם ההצעה הממשלתית. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
הוחלט לבקש מוועדת הכנסת לאחד את הצעת-החוק הפרטית של חבר-הכנסת פורז ואיתן עם הצעת-החוק הממשלתית
היו"ר אברהם פורז
שניים בעד ואף אחד לא נגד איחוד ההצעות.
אתי בנדלר
אני מבינה שזה מותנה רק בכך שוועדת הכנסת תתכנס היום ותאשר את הבקשה, כי אנחנו היום מניחים את הצעת-החוק.
היו"ר אברהם פורז
מיד בתום הישיבה, אנחנו נאמר למנהלת הוועדה לבקש בדחיפות מוועדת הכנסת להתכנס ולאשר את האיחוד.
מיכאל איתן
צריך גם להודיע למליאה על ביטול ההצעה שלי בנושא אינטרנט מהיר.
היו"ר אברהם פורז
היא תישאר פה בוועדה.
מיכאל איתן
למה?
היו"ר אברהם פורז
מה אכפת לך? תמיד תוכל להרוג אותה.
אתי בנדלר
אחד הסעיפים בהם דנה הוועדה ותיקנה אותו בדרכים שונות הוא סעיף 6לד לחוק העיקרי. סעיף 6לד לחוק העיקרי, עניינו בשימוש באפיקים. סעיף קטן (א1), כפי שהוא נשאר, הוא משולל הגיון לחלוטין. לכן אני מבקשת אישור לתקן גם את כותרת השוליים וגם להחליף את נוסח סעיף קטן (א1) שבו, ובמקום הכתוב ייאמר: השר, בהתייעצות עם המועצה, רשאי לקבוע סדרי עדיפויות לעניין ערוצים ייעודיים. כל מה שנשאר להחלטתך זה לקבוע האם אתה רוצה שזה יהיה באישור ועדה או לא.
היו"ר אברהם פורז
לא צריך אישור ועדה.
אריק רשף
השם של סימן ט' היה במקור: שימוש באפיקים וערוצים ייעודיים.
היו"ר אברהם פורז
זה עניין טכני, אז תדבר עליו עם הגברת בנדלר.
אריק רשף
אבל בכל זאת, זה חלק מהתיקון. השארנו רק "ערוצים ייעודיים", וצריך להחזיר את השם "שימוש באפיקים וערוצים ייעודיים".
אתי בנדלר
אני לא זוכרת. תיקנו גם את הכותרת ל"העברת שידורים והערוצים הייעודיים".
היו"ר אברהם פורז
יכול להיות שצריך להכניס את התיקון שמר רשף מציע. לגבי עניין התמורה, חבר-הכנסת איתן, אנחנו נקבע את הישיבה לשעה 13:30.
שר התקשורת ראובן ריבלין
גברתי היועצת המשפטית, האם ברור שבניסוח ייאמר "חוק התקשורת (שידורים ובזק)"?
אריק רשף
"(בזק ושידורים)".
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני הייתי אומר "(שידורים ובזק)", כדי להרחיק את המילה בזק. השבוע קיבלתי מכתבים, שבהם נאמר שבארצות-הברית למשל בעיתונות המקצועית נאמר שחוק הבזק נדחה, ולכן מניות בזק יורדות.
היו"ר אברהם פורז
עכשיו זה נקרא "חוק התקשורת (שידורים ובזק)".
אתי בנדלר
"(בזק ושידורים)", אדוני היושב-ראש.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני מעדיף שייאמר "(שידורים ובזק)".
היו"ר אברהם פורז
אז אנחנו עושים רביזיה ומחליטים לשנות את סדר המילים, כך שייאמר "חוק התקשורת (שידורים ובזק)". מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
הוחלט לשנות את סדר המילים ולומר "חוק התקשורת (שידורים ובזק)".
היו"ר אברהם פורז
אישרנו את הנוסח "חוק התקשורת (שידורים ובזק)".

אני מציע שגם על סעיף התמורה נדבר בשעה 13:30.


חידוש הישיבה בשעה 13:30
היו"ר אברהם פורז
הסכמנו על שינוי נוסח של סעיף 6לד(א1), ואני מחמת הפזיזות ומתוך אי הבנת העניין, ויתרתי על אישור ועדת הכלכלה. לדעתי, אסור לוותר על הצורך באישור ועדת הכלכלה. אנחנו צריכים את הסכמת השר, ולכן אנחנו נקיים רביזיה ונחזיר את אישור ועדת הכלכלה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אין בעיה.
היו"ר אברהם פורז
בזה פתרנו את אישור ועדת הכלכלה. חבר-הכנסת איתן, מה לגבי הסעיף של הפער הדיגיטלי?
מיכאל איתן
לקראת סיומו של החלק הראשון של הישיבה, אני הודעתי שאני ממתין למכתבו של שר האוצר, שבמסגרתו יהיה לי מימוש של הסיכום שהושג אמש בלשכה של שר התקשורת, באשר לפעולות שהממשלה תבצע בנושא צמצום הפערים הדיגיטליים החברתיים בשכונות השיקום.

השר העביר לי את המכתב, כפי שסוכם ככתבו וכלשונו, אלא שנפלה בו טעות מבחינת הסיכומים של המספרים. סוכם שבשנת התקציב הבאה 2002 יוקמו 50 מרכזים ב-50 שכונות ברחבי הארץ, ובשנת התקציב 2003 יוקמו עוד 50, וסוכם גם המפתח לפיו יתוקצבו הדברים, אם כי הסכומים צריכים לעבור עוד הליכים פורמליים בוועדת הכספים, החלטות ממשלה וכל מה שקשור בזה.

במכפלה של 50 המרכזים ועלות כל מרכז, נפלה איזושהי טעות, ובמכתב עצמו במקום שהאוצר יתקצב סכום של עד 40,000,000 שקל בשנת התקציב 2002, צריך להיות עד 49,000,000 שקל. נמצא כאן נציג האוצר.
היו"ר אברהם פורז
האם זה מקובל עליך, מר לוי?
אמיר לוי
כן, מקובל.
מיכאל איתן
לגבי הסעיף בשנת 2003, במקום הביטוי "90,0000,000", צריך להיות "106,000,0000" שקל.
היו"ר אברהם פורז
האם גם לזה אתה מסכים, מר לוי?
אמיר לוי
כן, אבל המכתב הזה הוא לא חלק מהחלטת הוועדה.
מיכאל איתן
אני רק מבהיר את הדברים, כדי שלא תהיינה בעיות. שר האוצר אמר לי טלפונית, שהוא מסכים, ומר אמיר לוי אמר לי: אני מסכים לחלק הראשון.
אמיר לוי
אם השר אמר, הוא יעמוד מאחורי דבריו. החלק הראשון – זה גם 2001 וגם 2002, ואין עם זה שום בעיה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
2002-2003.
מיכאל איתן
אני רוצה דייקנות, כי אחר-כך יש אי הבנות. אני מחדד את דבריו של מר לוי. מר לוי אומר, שמבחינת אגף התקציבים אין בעיה לגבי התיקון והשינוי ל-49,000,000 שקל, ולגבי התיקון השני הוא אומר, שאם השר אכן אמר את הדברים, אנחנו נבצע את הדברים.

ראשית כל, אני רוצה להודות לוועדה על כך שעבודתה לא היתה לריק, כי לולא הוועדה, לא היינו מגיעים עד הלום. אני גם רוצה להודות לאוצר ולשר האוצר, על כך שלא רק שהם קיבלו את העניין, אלא הם הפכו אותו לתכנית שלהם. אני מקווה מאד, שכולנו נזכה לראות את הפרות מהדברים שעשינו היום, ונוכל לראות עשרות מועדונים ברחבי השכונות ועיירות הפיתוח, וילדים שצמאים לשעות מחשב - כי אין להם בבית מחשב - ימלאו את המקומות הללו בהמוניהם, במקום ללכת למקומות אחרים פחות קונסטרוקטיביים. תודה רבה.
אתי בנדלר
מדובר בהוספת סעיף 54א לחוק העיקרי, שעניינו צמצום פערים בתחום המחשוב.
היו"ר אברהם פורז
קודם כל, אני מעלה להצבעה את ההצעה לקיים רביזיה על סעיף 86, צמצום פערים בתחום המחשוב. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
הרביזיה על סעיף 86 שדן בצמצום פערים בתחום המחשוב התקבלה.
היו"ר אברהם פורז
שניים בעד ואין נגד, והסעיף פתוח. לאחר ההסברים שנתן לנו חבר-הכנסת איתן, הוא מציע שהסעיף הזה יושמט מנוסח החוק, והוא מסתפק בהתחייבויות שניתנו לו על-ידי משרד האוצר.
מיכאל איתן
לא לי, הן ניתנו לוועדה.
היו"ר אברהם פורז
הן ניתנו לו ולוועדה, וגם נמסרו הבהרות בהסכמתו של מר לוי, נציג אגף התקציבים. ולפיכך, אני מציע שאנחנו ניעתר לבקשתו של חבר-הכנסת איתן, שהוביל את העניין הזה. אני באמת רוצה לברך אותך על ההישג הגדול הזה. לדעתי, יש פה הישג חשוב מאין כמותו, כי אני יודע שלמשרד האוצר יש תמיד שמיכה קצרה, ומה שלא יהיה, תמיד חסר תקציב.
שר התקשורת ראובן ריבלין
צריך לשבח את האוצר בעניין זה.
היו"ר אברהם פורז
מי בעד ביטול הסעיף הזה?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
הוחלט להשמיט את סעיף 86, שדן בצמצום פערים בתחום המחשוב.
היו"ר אברהם פורז
הסעיף הזה יורד.
שר התקשורת ראובן ריבלין
זה סעיף שחשוב פי אלף מכל הפורנוגרפיה.
היו"ר אברהם פורז
מר לוי, מה לגבי סיפור התמורה?
אמיר לוי
אני מבקש למסור הודעה בשם השרה ציפי לבני. היא אישרה את ההסכם שנחתם בשבוע שעבר. אי לכך, אנחנו מבקשים שהגרסה שתעלה למליאה היא הגרסה הקצרה, גרסת ימימה מזוז, שעל-פי הסכם שנחתם בין המדינה לבין - -
היו"ר אברהם פורז
האם הוא כבר נחתם?
אמיר לוי
בשבוע שעבר.
אורי אולניק
הבעיה היא - -
היו"ר אברהם פורז
אנחנו צריכים לנסח את זה באופן כזה, שזה יחול רק אם הם מחליטים לקחת את האופציה.
דוידה לחמן-מסר
כתוב: "השר רשאי ליתן לבעל זיכיון, או לחברה בעלת זיקה...רשיון כללי...לפי הוראות סעיף 4 ובכפוף לתנאים אלה:

(1) תוך 60 ימים...
(2) בעל הזיכיון ישלם למדינה תמורה לפי הקבוע בהסכם...והוא יהיה רשאי להמשיך...".

רק זה נשאר, וכל שתי הגרסאות על הבורר ועל הפוסק יורדות.
אתי בנדלר
יש סעיף אחר שאומר, שאם הם לא קיבלו את הרשיון, חל עליהם הנוסח של החוק בנוסחו קודם.
היו"ר אברהם פורז
אל"ף, הנוסח הזה מקובל עליי, אלא שצריך להיות ברור שזאת אופציה רק למקרה שהם החליטו לא להישאר בדין הקודם.
אמיר לוי
זה מופיע בהסכם.
אתי בנדלר
זה ברור, זאת הרישא.
היו"ר אברהם פורז
האם להסכם יש תאריך?
אתי בנדלר
לפי ההסכם שנחתם, זה כבר לא רלוונטי.
אמיר לוי
יש סעיף בהסכם, שאומר שאם חברות הכבלים מחליטות שלא לקחת רשיון, אלא להישאר במשטר הישן, ההסכם הזה לא בתוקף, ואז אין תשלום תמורה.
דוידה לחמן-מסר
הסעיף הזה ממוקם רק במקום שבו בעל זיכיון מבקש רשיונות אחרים.
היו"ר אברהם פורז
הגברת שטרנבך, נאמר לי שזה גם כתוב בהסכם, שאם החלטתם לא ללכת על זה - -
אתי בנדלר
האם אתם רוצים לכתוב "שנחתם מערב תחילת החוק"?
אמיר לוי
לא, אל תכניסי את זה. תשאירי את הנוסח כמו שהוא.
אתי בנדלר
האמת היא שזה חסר משמעות, הרי זה מה שנחתם.
אמיר לוי
זה לא משנה, היא אישרה את זה היום. תשאירי את זה כמו שזה מופיע עכשיו.
אתי בנדלר
הנוסח הוא: "בעל הזיכיון ישלם למדינה תמורה לפי הקבוע בהסכם שנחתם בין המדינה לבעלי הזיכיונות, בשל כך שהם יהיו רשאים להמשיך ולהפעיל את תחנת השידור, בכפוף להוראות חוק זה ולרשיונות שיינתנו, גם לאחר תום תקופת הזיכיון, וזאת על אף האמור בסעיף 6יא(ב) ויתר הוראות החוק, כנוסחם ערב תחילתו של תיקון 25".
היו"ר אברהם פורז
אם זה מקובל על כולנו, אנחנו מחליטים לעשות רביזיה בסעיף הזה ולתקן אותו ולשנותו באופן כזה, שהתמורה תשולם על בסיס הסכם. מכיוון שיש הסכם, אפשר למחוק את הסעיפים הדנים בכל הפרוצדורה שנקבעה לגבי דרך אחרת לקביעת התמורה בהיעדר הסכמה.

ובכפוף לכל הדברים הללו, לא נותר לנו אלא לקבוע שהוועדה מבקשת להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו קודם כל מאשרים אותו לקריאה שנייה ושלישית.

אני רוצה להודות לכל המשתתפים, והרשימה שלהם היא ארוכה. אם יהיה לנו זמן, אנחנו נכתוב רשימה ונברך ונשבח את מי שצריך לשבח.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני רק רוצה לומר מילה אחת, ערב סיומה של העבודה הרבה שנעשתה בוועדת הכלכלה, בראשותו של אברהם פורז, ולהודות בשם אנשי משרד התקשורת לדורותיהם – כי יש לנו כבר חילופי דורות מאז התחילו לדון בחוק – ליושב-ראש הוועדה ולצוות הנפלא שלו על כך שהם עשו עבודה מעמיקה, כאשר הם גישרו על כל מיני פערים ועל כל מיני ניגודי אינטרסים כאלה או אחרים, ועמדו במעמסה.

יצא תחת ידם אחד החוקים היותר חשובים בנושא התקשורת, ועל כך התודה. משרד התקשורת תמיד יזכור שהחוק הוא חוק הקשור לאברהם פורז, וינציח אותו כחוק אברהם פורז.
היו"ר אברהם פורז
קודם כל, אני רוצה להודות לשר על דברי התודה. אני חושב שאני מדבר גם בשמי וגם בשם אנשי הצוות מהכנסת.

אני ממש רוצה להודות לך, אדוני השר. אני חושב שלא נתקלתי עד היום בכל השנים שאני בכנסת בשר שבא באופן מתמיד כמוך לישיבות של ועדה, הדנות בחוק שחשוב לו. אני ממש רוצה לשבח אותך. אני חושב שאתה מגלה מסירות ודבקות. לא ראיתי שר כמוך. אני חושב שזה דבר טוב ששר משתתף בכל ישיבות הוועדה. אני חושב שאתה ממש ראוי לתודה. אני גם חושב שהיתה בינינו הבנה גדולה.
לאה ורון
זה הרגע להזכיר, שהשר הקודם חשב שזה ייקח שלוש שנים.
היו"ר אברהם פורז
גברתי מנהלת הוועדה, האמת היא שאני חוקקתי את החוק הזה מהר רק מסיבה אחת, כדי לא לתת לפואד את התחושה שהוא צדק.
אמיר לוי
כמה זמן זה לקח?
לאה ורון
שמונה חודשים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אמרנו שעד סוף יולי החוק יחוקק, וצריך רק היום לאמץ את ההסכמה שניתנה בוועדה על-ידי כל מרכיבי הכנסת, או על הרוב המכריע של הכנסת, ושהכנסת גם תאמץ את ההסדר שהוסדר פה, על-מנת לאפשר למועצה להיות הרגולטור היחיד על תוכן בכל הנושאים הקשורים בחיי החברה בישראל.
היו"ר אברהם פורז
אני גם אודה לכם במליאה, אבל אני כמובן רוצה להודות לדידי לחמן-מסר, לאורי אולניק, לאריק רשף, לדורית ענבר, למוקדי וגם לנציגים של כל הגופים האינטרסנטים, כמו עידו דיסנצ'יק.

חשוב מאד לשמוע גופים, כי גם אינטרסנט אומר לפעמים דברים נכונים. כמו שלפרנואיד יכולים להיות אויבים, כך גם אינטרסנט לפעמים צודק. מאחר שהיו פה באמת ניגודים בין חלק מהגופים והרצונות היו שונים, הדברים גם באו לידי ביטוי, ואני חושב שהעובדה ששמענו את כולם רק עזרה לי, לדעתי, לקבל החלטות יותר טובות.

אני מניח שמחר בערב החוק יגיע למליאת הכנסת להצבעה. לצערי הרב, החוק הזה קיבל תפנית, כך שהדרמה העיקרית היא סביב השידורים המכונים פורנוגרפיים. זה מה שמעניין את התקשורת ועל כך אני מתראיין בתקשורת, כי יתר הדברים פחות מעניינים, וחבל.
דוידה לחמן-מסר
מכיוון ששר התקשורת הודה בשם משרד התקשורת, אני מרשה לעצמי גם בשם משרדי האוצר והמשפטים להודות לך. אמנם לא תמיד היינו תמימי דעים כל משרדי הממשלה, אבל אני חושבת שיחד נרתמנו בעזרתך למשימה, כדי להביא את החוק הזה לנקודה שאליה הוא הגיע. אנחנו מאד מודים לך על כך שלקחת על עצמך את המעמסה להוביל את השיירה המקרטעת הזאת אל חוף מבטחים.
היו"ר אברהם פורז
לפעמים אני נוזף באנשים שאני מאד מעריך את עבודתם ואת תרומתם, ועל כך אני לפעמים מצטער, אבל נדמה לי שאני לא יותר גרוע מאחרים.

תודה רבה לכולם, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:50

קוד המקור של הנתונים