ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/07/2001

חוק הבזק (תיקון מס' 25), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/3456




-2-
ועדת הכלכלה (311)
8/7/2001

פרוטוקולים/כלכלה/3456
ירושלים, כ"ו בתמוז, תשס"א
17 ביולי, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 311

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום ראשון, י"ז בתמוז התשס"א (‏8 ביולי, 2001), שעה 15:00
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר
יגאל ביבי
יצחק גאגולה
מוזמנים
שר התקשורת ראובן ריבלין
אורי אולניק - מנכ"ל משרד התקשורת
ד"ר יזהר טל - יועץ משפטי, משרד התקשורת
עו"ד טל אופק - לשכה משפטית, משרד התקשורת
עו"ד יעל מלם-יפה - לשכה משפטית, משרד התקשורת
ענת פרידמן - דוברת משרד התקשורת
אמיר לוי - אגף התקציבים, משרד האוצר
עו"ד דוידה לחמן-מסר - משנה ליועץ המשפטי לממשלה, מש' המשפטים
עו"ד נגה רובינשטיין - משרד המשפטים
עו"ד דורית ענבר - יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין
עו"ד יורם מוקדי - מנהל המינהלת להסדרת השידורים לציבור, המועצה לשידורי כבלים ולווין
בני איינהורן - סגן נשיא בכיר דיסקונט השקעות, חברות הכבלים
עו"ד דפנה ליבאי - מייצגת את חברות הכבלים
עו"ד יראון פסטינגר - ערוצי זהב, חברות הכבלים
עו"ד אורי רהט - ערוצי זהב, חברות הכבלים
עו"ד אסתר שטרנבך - חברות הכבלים
מיכל רפאלי-כדורי - סמנכ"ל YES, די.בי.אס שירותי לווין בע"מ
עו"ד מוריאל מטלון - YES, די.בי.אס שירותי לווין בע"מ
עו"ד יעל מיטס - יועצת משפטית, YES, די.בי.אס שירותי לווין
עו"ד ליאור פורת - יועץ משפטי, YES,די.בי.אס שירותי לווין בע"מ
אבי גבאי - סמנכ"ל כלכלה, חברת בזק
עו"ד איילת כהן-מעגן - מנהלת אגף רגולציה, חברת בזק
ד"ר עמית שכטר - מנהל רגולציה, חברת סלקום
רותי פרמינגר - חברת סלקום
בהירה ברדוגו - חברת סלקום
יעל יקואל - מנהלת קשרי ספקי תקשורת, חברת פרטנר
עו"ד נילי יבניאלי - מנהלת אגף רגולציה, אופק העולם החדש בע"מ
עידית פרוים - עוזרת לממונה, הרשות להגבלים עסקיים
אייל מלובן - מנכ"ל איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה, פורום היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה
יורם חטב - איגוד שחקני המסך, פורום היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה
דודו דותן - יו"ר אמ"י
יועצת משפטית
אתי בנדלר
ערן טמיר (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. הצעת חוק הבזק (תיקון מס' 25), התשס"א-2001.

הצעת חוק הבזק (תיקון מס' 25), התשס"א-2001
היו"ר אברהם פורז
השרה ציפי לבני, המייצגת את שר האוצר, משום ששר האוצר איננו יכול לעסוק בנסיבות המקרה, ביקשה להופיע בפני הוועדה ולדבר בעניין הסעיף של התמורה הנגבית מהמדינה ודרכי גבייתה. לאחר שבדקנו את האפשרויות השונות בסדר יומה של השרה לשיתוף פעולה איזורי הגענו למועד המוסכם: ביום רביעי השבוע בשעה 10:15 בבוקר.
מיכל רפאלי-כדורי
זה אחרי שהחוק יעבור בלי תמורה?
היו"ר אברהם פורז
אני מבקש שמנהלת הוועדה תתאם את הדיון. רבותי, אנחנו לא מבצעים פה מחטפים אלא אנחנו באים בידיים נקיות.

חבר הכנסת ביבי ביקש לתת הצהרה לאומה.
יגאל ביבי
היות ואני צם היום, אני מבקש לא להפריע לי באמצע דברי.

חלק מהנוכחים לא מכירים אותי. אני מונע מבחינה אידיאולוגית. פה מדברים על תתי-סעיפים, על סעיף קטן (א), סעיף קטן (ב), סעיף משנה. אני רוצה לדבר על הסעיף שהוא הכי חשוב עבורי. בשבילי האידיאולוגיה היא הכי חשובה. אולי היום לא מודרני להיות אידיאליסט, שיהיו לך כיוון ומטרות. אצלי במשך 30 שנים האידיאולוגיה היא הסעיף הכי חשוב. יותר מה-unbundling ויותר מהשאלה למי שייכים הקווים והמחירים והתעריפים. לי זה הכי חשוב. במשך כל חיי אני מייצג כיוון מסויים. אני רוצה שתדעו את זה בצורה הברורה ביותר. יכול להיות שאני קצת שונה מחלק מחברי הכנסת החדשים. אצלי אידיאולוגיה היא הדבר החשוב ביותר.

אני מדבר כמנהיג של ארגון דתי, שיש לו מטרות ברורות להכניס קדושה לכל מקום, לקדם את המטרות שלשמן לדעתי עם ישראל נוצר כעם סגולה: ערכים יהודיים, רוחניות. אלה הדברים המנחים אותי.
היו"ר אברהם פורז
היה חבר כנסת מסיעתך, מר פנחס שטיירמן, שהיה ראש המועצה הדתית בתל-אביב, שאמר שחברי הכנסת הם יחידי סגולה. אני רוצה רק שתדע.
יגאל ביבי
אני מאוד כועס על המפלגה של היושב-ראש וגם על מרצ. אתם שיניתם את האידיאולוגיה החילונית.
היו"ר אברהם פורז
מאידיאולוגיה כנועה לאידיאולוגיה נלחמת.
יגאל ביבי
אדוני היושב-ראש, כשאני מסתכל עליך ועל חבריך אני חושב לעצמי - הלא מייסד תנועת החילוניות המודרנית הוא אחד העם. הוא, בניגוד לאצ"ל עם הציונות המדינית, קבע שבציוניות העיקר הוא הרוחניות. אני מחפש אצלכם את הרוחניות. אתם לא ההמשך של החילוניות הקלאסית. אז אתם מדגישים זכויות אזרח, זכויות זה וזכויות זה, אבל אתם לא אמיתיים גם לדרך שלכם. סלח לי שאני אומר את זה.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, כדי שזה לא ישאר בלי תגובה, השקפת עולם הומניסטית אוניברסלית היא אידיאולוגיה, גם אם היא לא דתית. היא רואה את האדם במרכז.
יגאל ביבי
עוד מבוא קצר ואני כבר מגיע לעיקר.

אני רוצה לומר, רבותי, המטרה שלי, אולי בשינוי מהחרדים, להכניס קדושה בכל נושא. אם זה סרטים - להכניס קדושה לסרטים; אם זה פסטיבל - להכניס גם קדושה לפסטיבל; אם זה ספורט - להכניס קדושה לספורט; בכל דבר. זה המטרה שלי. החרדים אומרים - לבטל, לא לעשות פסטיבלים. אני אומר: לעשות פסטיבל אבל לעשות אותו בקדושה, ברוחניות, כמו שיאה לעם ישראל. במשך חיי כשבניתי מלונות, כשעשיתי פסטיבלים, כשעשיתי את פסטיבל הסרטים היהודים הראשון בארץ - הפחתי בזה קדושה.
היו"ר אברהם פורז
ד"ר שכטר, אתה לא חייב להסכים עם חבר הכנסת ביבי. גם אני לא מסכים. רק שאני יושב בשקט.
יגאל ביבי
אני רוצה לתת לכם דוגמא אחת שתדגיש למה אני מתכוון. כל מי שנכנס לטבריה מכיר, מול גני כנרת ניצב בית העלמין העתיק ביותר, שבו קבורים תלמידי הבעל שם טוב. הייתי נוסע שם ורואה, באלול בעיקר, הרבה חסידים מתפללים על הקברים, מצד אחד של הכביש, ואילו מצד שני של הכביש עולות בחורות עם ביקיני. במדרכה אחת בחורות עם ביקיני ובמדרכה השניה חסידים עם תהילים.

יש שתי גישות לפתור את הבעיה הזאת. יש גישה אחת של מאה שערים, לדרוש להסיר משם פריצות, להגיד שאסור להיכנס, לשים פקחים של העיריה ולמנוע. אני הלכתי בשיטה אחרת. בניתי מול בית העלמין את בית-הספר הימי המפואר ביותר בארץ. בעקבות זה החילונים עושים ממני מלך ישראל, שאחרי 2000 שנה ראש העיריה בנה בית-ספר ימי. הכוונה שלי לא היתה דווקא בית-ספר ימי אלא למנוע את הביקיני מול בית העלמין. ראיתי שבית העלמין התקדם לכיוון חוף גל. היושב-ראש יודע מה זה לשנות תוכנית מיתאר ארצית. שיניתי תוכנית מיתאר ארצית לחופים כדי לבנות את מלון חוף גיא כדי שיכסה על בית העלמין. יכול להיות שאני לא מקבל כותרות בעיתונים אבל כל יום כשאני נכנס לטבריה ורואה את מלון חוף גיא ואת בית-הספר הימי, ורואה 5 דורות של סבַי וסבי-סבותי שקבורים שם, תלמידי הבעל שם טוב, ואין בחורות בביקיני ממולם, אני אומר: עשיתי את המאה שנים שלי - לא את היומית שלי - כי עשיתי תיקון גדול.

אני יכול להביא הרבה דוגמאות מכל התפקידים שמילאתי.

אני יושב כבר יותר מחודש ימים בוועדה. יושבים פה בחדר, מהשר ועד יושב-ראש הוועדה ועד המועצה כולה. אני מסתכל עליכם, עושה עליכם תצפית. אני קצת נדהם. אנחנו עסוקים כל-כך בסעיף הזה והאחר, למי יהיה הכבל ולמי יהיה החוט ומי ישלם את התמלוגים, ואנחנו שוכחים שיש בידיים שלנו את המכשיר הטוב ביותר והמסוכן ביותר. יש בידינו את המכשיר שיכול להיות המפלצת הגדולה ביותר בעיצוב של העם. אנחנו כמעט לגמרי מתעלמים מהשאלה למה יכול לשמש הכלי הזה.

כעקרון, כאשר אדם בא לעשות עסק אני רוצה שירוויח. במדינה שלנו משום מה יש מין גישה כזאת איך לא לתת לאנשים להרוויח כסף ותמיד לשים מקלות. זה הדבר הכי גרוע במדינה שלנו. אני יודע שכאשר בא אלי משקיע, קודם כל אני צריך לדאוג שהוא ירוויח כסף. אחרי שהוא יודע שהוא ירוויח והוא מבסוט, אז אני מתנה לו תנאים, אני כובל אותו, אני מבקש ודורש ממנו. כלומר, דבר ראשון, השיקול שלי היה שאנשים לא יפסידו כסף, אבל שאני אגיד שמימשתי את המטרות האידיאליות והרוחניות שלי.

אני רוצה לומר 3 דברים, ובזה אני מגיע לחוק עצמו. קודם כל, סור מרע. פרשת השבוע היא הפרשה הקלאסית לחוק התועבה שאני מגיש, פרשת בלק. זו הפעם היחידה בה נלחמו בעם ישראל לא בנשק, לא באבנים אלא מלחמה רוחנית. בלעם נלחם מלחמה רוחנית אידיאולוגית. הוא הציע לבלק לשדר שם ערוצים פורנוגרפיים - זאת העיצה היחידה שהצליח בלעם לומר לבלק.

קשה לי להגיד לכם שלא תשדרו פורנוגרפיה בטלוויזיה, כי זה כלכלי, זה שיקולים מסחריים. אני מבין שזה יותר חשוב מתוכן השידורים. אבל אני לא מבין אתכם. אני מציע לכם עכשיו הצעת חוק בעניין הזה כך שאתם תרוויחו יותר כסף ועם ישראל ירוויח פחות תועבה. אסביר את הצעת החוק שלי, את ההסתייגות שאני הגשתי.

היום אתם לוקחים 30 שקלים על ערוצי התועבה. אני אומר, קודם כל אין למכור את הערוץ כערוץ. כמו שבאנגליה אין ערוץ כזה, כמו שבצרפת אין ערוץ כזה, ובגרמניה רק אולי יכניסו ערוץ פורנוגרפי. האם דווקא אנחנו, עם הסגולה, עם הספר, העם הרוחני, צריכים לשדר שני ערוצים כאלה, מהכי קשים שישנם? אני מתנגד לשדר את זה כערוץ.

אבל יש אנשים שרוצים לראות פורנוגרפיה. פעם הם היו הולכים לווידיאומט, קונים או שוכרים סרט וידיאו ורואים את זה בביתם. אני לא יכול להגיד להם לא. אני מציע שמי שירצה לראות סרטים פורנוגרפיים בטלוויזיה ישלם 15 שקלים פר סרט. תאמין לי, אלה שרוצים לצפות בפורנוגרפיה ואלה שחותמים יראו לפחות שני סרטים בחודש. אז תרוויחו לא רק 30 שקלים אלא לפחות 60 שקלים. אתם לא תפסידו בעניין הזה כסף. אני לא רוצה שמדינת ישראל, שגברת דורית ענבר תגיד שאפשר שיהיה ערוץ שלם של פורנוגרפיה. לזה אני מתנגד. זה לא יעבור פה, חבל על הזמן. על-פי ההצעה שלי אתם לא מפסידים כסף. מספיק שאדם יצפה בשני סרטים בחודש, כבר יהיו לכם 30 שקל. מה איכפת לכם? אני בטוח שכל אחד שרואה פורנוגרפיה רוצה לראות סרט פעם בשבוע, אז תרוויחו 60 שקלים. למה אתם בכוח צריכים ערוץ פורנוגרפיה שישדר יום ולילה, משעה 10 בלילה ועד 5 בבוקר? למה צריך ערוץ שלם? שאדם יישב כל הלילה ויסתכל?

לכן הגשנו הסתייגות. אני אומר שכלכלית אתם לא נפגעים. לפחות שנהיה כמו אנגליה וצרפת שאין בהן ערוץ שלם של פורנוגרפיה.

אני מבקש ממך, אדוני השר, כמי ששייך למחנה הלאומי, שתעזור בעניין הזה. לא חייבים. על זה אנחנו ניאבק, רבותי, שיהיה לכם ברור. אנחנו נעשה כאן מאבק עצום. לא יהיו יותר ערוצים פורנוגרפיים! ושלא יבלבלו את המוח שאנשים חותמים בשביל זה על מנוי. לכבלים היו 1.25 מיליון מנויים לפני שהופעל הערוץ הפורנוגרפי, כך שזה לא הורס את הענף ולא שום דבר. תאמין לי, זה שהם שילמו 100 מיליון דולר לגויים בגלל ההגבלים העסקיים, זה יותר גרוע מההסתייגות הזאת.

דבר שני, כיושב-ראש הלובי למען הערוץ הדתי אני רוצה לומר לכם שאני מתפלא על יושב-ראש הוועדה ועל גברת דורית ענבר ועל כולם. האם אתם לא רואים טלוויזיה? האם אנחנו הדתיים במדינה לא בני אדם? אנחנו 30% מתושבי המדינה, 20% מהם לפחות חתומים על ערוצי הכבלים. האם לא מגיע לילדים שלי, לנכדים שלי, לראות ערוץ כמו בני אדם, לראות תוכניות כמו שצריך? מה יש, אנחנו לא אזרחים? אנחנו לא משרתים בצבא? למה אתם לא דואגים, אדוני השר, שלילדים ולנכדים שלי יהיה מה לראות? האם אני לא אזרח במדינה, האם אני לא משלם מיסים? לְמה אתם מחכים בעניין הזה? נכנסתי לעניין הזה של הערוצים הדתיים בלי שום שיקול אישי. אני רוצה שזה יהיה על טהרת הקודש לציבור שאני מייצג. אני מייצג ציבור שמהווה 30% מתושבי המדינה ואני רוצה שיהיה להם מה לראות בטלוויזיה.

דבר אחרון שאני רוצה לומר נוגע לתוכן. זה הכי משגע אותי. אתם לוקחים מהם 50 מיליון דולר, זה המון כסף. 10 ערוצים יעודיים יכולנו להקים ב-50 מיליון דולר. ערוץ ייעודי עולה 5 מיליון דולר. גברת דורית ענבר הופכת את כל העולם להוציא מכרז על 5 ערוצים, לקחת את הפרסומת מערוץ 2 ומערוץ 3, ובלגן וכל זה - ופה מחייבים אותם לתת 50 מיליון להפקות מקור. זה 10 ערוצים יעודיים.

אם הייתי יועץ של שר התקשורת הייתי אומר שיפסיקו לבלבל את המוח, שייתנו לא 50 מיליון שקל אלא 30 מיליון דולר אבל שיקימו 6 ערוצים יעודיים, אחד לנשים, שניים לדתיים, אחד לערבים, אחד למוסיקה, אחד למדע, וגברת דורית ענבר תקים מועצות ותחלק, ב-30 מיליון דולר. היא תמכור את זה ותרוויח עוד 30 מיליון דולר, מהם מ-15 מיליון שקל תיהנה אתה ו-15 מיליון שקל יהיו מקור נוסף למדינה. החשיבה שלנו היא מרובעת.

בשלושת הדברים האלה - התוכן, הערוץ הדתי (כיושב-ראש הלובי לערוץ הזה בכנסת), והפורנוגרפיה - אני אומר לכם, אני אלחם בהם עד הסוף.
היו"ר אברהם פורז
תהיה פה הצבעה ולפי כללי הדמוקרטיה, מי שיזכה ברוב יכריע.
יגאל ביבי
אני דיברתי אל הנשמה שלכם. לא לדמוקרטיה ולא להצבעות.
דוידה לחמן-מסר
אבל יהיה ערוץ דת.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, אנחנו מודים לחבר הכנסת ביבי על דבריו. הם נשמעו וגם נרשמו.
אתי בנדלר
הדבר היחידי שאני רשמתי הוא את ההצעה של חבר הכנסת ביבי בקשר לערוץ משדרי מין. אתה מציע להוסיף סעיף שיאסור ערוץ לשידורי מין.
יגאל ביבי
זה יהיה pay per view.
אתי בנדלר
אתה מציע, במסמך שהעברת לי, להפוך שידור של ערוץ מין לעבירה פלילית שעונשה 5 שנים או קנס של 7 מיליון שקל. בנוסף לכך אתה מציע שבעל רשיון שהוגש נגדו כתב אישום בשל אותו סעיף, תהיה חובה להשעות או להתלות את רשיונו עד להכרעת בית-המשפט.
היו"ר אברהם פורז
זכותו של חבר הכנסת יגאל ביבי להציע את זה.
אתי בנדלר
זה הנושא היחיד שאני יכולה לנסח כהצעה, או להזכיר לוועדה להצביע עליו כשנגיע לסעיפים הרלוונטיים.
יגאל ביבי
אגיש הסתייגויות גם על הדברים האחרים.
היו"ר אברהם פורז
לגבי ההצעה לעשות ערוצים דתיים - תן לנו איזה נוסח.
שר התקשורת ראובן ריבלין
הוא רוצה שערוץ המסורת יקודם.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, אבקש ממך להביא הצעה ברורה, מה אתה רוצה בעניין הערוצים הדתיים. תנסח את זה ותביא את זה לוועדה.
יגאל ביבי
הגשתי כבר הצעה בקשר לשידורי הלווין של הרב עובדיה והרב אליהו.

בעניין הזה של הערוצים הדתיים אין לי מה להגיש הצעת חוק. צריך לקדם את זה, זה הכל, ולעודד את זה.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, אם את רוצה שיכנס משהו לחקיקה, אתה צריך להעביר לנו נוסח. אם יש לך בקשה לכל הגורמים, לקדם ערוצים דתיים - זה לא נוגע לחקיקה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני מבקש להגיב על דבר אחד שאמר חבר הכנסת הנכבד יגאל ביבי. המועצה לשידורי כבלים ולווין מאשרת לערוצים המשדרים את האפשרות לספק לאנשים שמבקשים זאת לקלוט בביתם "סרטי תועבה" (כפי שזה נקרא בלשון העם). אני לא יודע אם זה תועבה או לא כי אני לא מסתכל. זה נודע לי בשל כך שהרבה אנשים סיפרו לי על הדברים האלה.
יגאל ביבי
אחרי שביקרתי אצל הרב עובדיה ושיניתי את דעתו.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אין מדובר חלילה במצב שבו אנחנו מעלים סרטים פורנוגרפיים על המסך כדבר שגור בכל בית ובית, בין אם ירצה או לא ירצה, כל מי שמנוי על הכבלים או על הלווין, אלא מדובר על כך שאדם ייזום להזמין את השירות. זה בבחינת מה שאמרו חז"ל: "מי שגבר עליו יצרו ילבש שחורים ויילך לעיר אחרת". מי שגובר עליו יצרו והולך וקונה שחורים ומביא את הדבר לביתו, כאשר לעולם לא ינסו לפתות אותו על-ידי פרומו או איזה גירוי, כאשר אדם ביודעין ומרצון הולך ומבקש באופן אישי שייתנו לו דבר כזה, חופש הביטוי בישראל מאפשר לכל אחד שרוצה. אנחנו חלילה לא נכפה על אדם דברים שאסור שייכפו עליו, גם לא מבחינה דמוקרטית נאורה.
יגאל ביבי
כתוב בהצעת החוק שלך שאסור לשדר סרטי תועבה. יש כפייה גם בהצעת החוק.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אנחנו לא רוצים שאיזה אדם סביר יבוא וייקבע אם דבריו של רב כזה או אחר הם הסתה או שהם דברים הראויים להישמע, האם הם צריכים להתפרש כך או אחרת. לא כל ששון ולא כל טליה יכולים לבוא ולומר מה אנחנו צריכים לעשות בבחינת האדם הסביר.
אנחנו נמצאים במדינה שבה המגמה היא "חיה ותן לחיות", ובלבד שלא תפגע ברגשותיהם של אחרים. רגשותיהם של אחרים בהחלט יכולים להיפגע מכך שנשים בריש גלי סרטים שנקראים "סרטי תועבה". המועצה לשידורי כבלים ולווין החליטה שאפשר יהיה למי שגבר עליו יצרו ומבקש ללבוש שחורים וללכת לעיר אחרת, להביא בשחורים ובסתר את הדבר לביתו.

יתרה מכך, אצל אותו אדם המבקש שיביאו לביתו את אותם סרטים המכונים - אצל אלה שרואים אותם - סרטי תועבה, יכולים ליצור מצב שבו לא יוכל גם בן בית, אלא אם כן יידע את סוד הקסם השחור, את מספר הקוד, לקבל תמונה. זאת אומרת, אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להגן על אותם אנשים שמבקשים לעשות זאת.

אם יבוא חבר הכנסת ביבי ויקבע שלמשל יש לקבוע שאסור יהיה למכור בחנויות וידיאו ---
יגאל ביבי
את זה אני לא אקבע.
שר התקשורת ראובן ריבלין
או למשל לקבוע שנשים לא תלכנה בצורה שבה נראה את קרסוליהן. יש כאלה האומרים בשיר השירים שהקרסוליים הם מהדברים היותר מביאים לידי הרהורי חטא. כל אחד והרעיונות שלו לגבי הדברים שיכולים חלילה להביא אותנו לכלל הרהורים שאסור לנו להרהר בהם. גם אם אנחנו מהרהרים בהם, אסור לנו לומר שאנחנו מהרהרים בהם.

אני אומר בצורה המפורשת ביותר, וגם הבהרתי את זה למנהיגים שמדם ליבם ומעומק נשמתם ביקשו לומר את הדברים האלה, שאנחנו נמצאים במדינה שבה חופש הביטוי הוא אחד הנכסים הגדולים ביותר. אני בהחלט לא חושב שפסגת וגולת הכותרת של נכדי ובני וכל נשותי לדורותיהן היא ה"יצירה" הזאת אבל אני חלילה לא אבוא ואומר להם מה לראות.
יגאל ביבי
אני אומר להם. אני מדריך את ילדי. אני כנראה אבא טוב.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני גם אומר ומזהיר את אותם אלה שמתכוונים לאסור מלחמת עולם בנושא הזה לבל יכשלו ומתוך לשמה ייצא שלא לשמה. יש המונים בארץ הזאת שלא יודעים במה מדובר וגם לא רוצים לדעת במה מדובר. אם יעוררו את סקרנותם במלחמת חורמה הם יאמרו: אם נלחמים כל כך, אולי כדאי שנראה באמת במה מדובר. בדברים האלה כמובן יכולות לעלות טענות לכאן ולשם.

אנחנו עושים כל שביכולתנו שהדבר לא יהיה בבחינת פומבי וציבורי אלא משאלת ליבו של אדם. כתוב: "כי ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם". אמרתי את זה לאחד הרבנים הידועים הגדולים בישראל והוא אמר לי: אולי אתה לא שומר תרי"ג מצוות אבל קלעת לדעת גדולים. "צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם". זכית, חבר הכנסת ביבי, שאתה צדיק.
יגאל ביבי
אני לא צדיק. יהיו שידורי פורנוגרפיה, אך רק בכיוון שאני אומר.
היו"ר אברהם פורז
ההבדל היחיד בין כבוד השר ריבלין לבין חבר הכנסת ביבי, שחבר הכנסת ביבי רוצה שכל פעם שאתה רוצה לצפות בסרט פורנוגרפי תצטרך לעשות איזה אקט מחדש, בעוד שמה שנאמר פה, שמשעה שהחלטת לראות את הסרטים האלה אתה יכול לקבל אותם לתקופה מסויימת, כל עוד אתה מנוי על החבילה הזאת או על התוספת הזאת, ואתה לא צריך מידי סרט מחדש לעשות את הפעולות הנדרשות.
שר התקשורת ראובן ריבלין
ככל שיהיו יותר סרטים כך זה יימאס יותר מהר.
יגאל ביבי
אני למעשה לא הייתי רוצה להתיר גם את הצפייה בסרט האחד אבל אני מבין את המציאות, אף פעם לא הלכתי עם הראש בקיר. אני מבין שאי אפשר למנוע לגמרי.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, אני כמובן לא מסכים לדעתך אבל אנחנו נביא את זה לידי הצבעה ונכריע.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אתה בעד שייתנו את השרות גם לאדם שלא רוצה בכך?
היו"ר אברהם פורז
"בוודאי", ללא ספק, שיבואו אליו באופן אלים, יקשרו אותו בשלשלאות ויכריחו אותו לצפות בפורנוגרפיה ... זה כמובן נאמר בבדיחות הדעת. אין לנו מה לעשות, חבר הכנסת ביבי, אנחנו צריכים להתעסק גם בעבודה אפורה ולא אידיאולוגית, בקריאת הסעיפים.
אורי אולניק
סעיף 79 להצעה - תיקון סעיף 37ג
אייל מלובן
רצינו לבקש לחזור לנושא שבו דנו בישיבה הקודמת. רצינו להפנות את תשומת לב הוועדה למשהו מאוד מדאיג בהצעה הזאת.
יורם חטב
סעיף 37ג מדבר על הפרה נמשכת והפרה חוזרת, לפיו מחייבים את המפר בסכום של 1,400 ש"ח בלבד להפרה. בסעיף 37ג(א) נאמר שככל שאתה יותר מפר, כך אתה משלם פחות קנס.
אייל מלובן
משתלם להם להפר את זה יותר ויותר פעמים.
היו"ר אברהם פורז
בסעיף 37ג(א) נאמר: "בהפרה כאמור בסעיפים ... יווסף על העיצום הכספי הקבוע לגביה עיצום כספי בשיעור החלק החמישים מעיצום כאמור לכל יום נוסף שבו נמשכת ההפרה".
אייל מלובן
זה אומר שאם לדוגמא חברת הכבלים, או חברה אחרת, משדרת פרסומות ב-MTV ורבים מקבלים בשל כך בדרך הרבה מאוד כסף, שווה להם לעשות את ההפרה הזאת עבור 1,400 שקל.
מיכל רפאלי-כדורי
אנחנו לא משדרים ב-MTV.
היו"ר אברהם פורז
אתה טועה. כל יום יכול להיות יצור נפרד, הפרה חוזרת נוספת. בסעיף קטן (ב) נכתב: "בהפרה חוזרת ייווסף סכום השווה למחצית העיצום הכספי שניתן להטיל על הפרה ראשונה". נניח שיש מקרה שאמרו לך לעשות משהו ולא עשית. נניח שאתה צריך להגיש דוח ולא הגשת. כל יום שאתה עדיין לא מגיש את הדוח הזה - זה עבירה נמשכת. לעומת זה, אם זה דבר שאתה כל יום חוזר עליו מחדש, אז זה פי 1.5. צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים והמטרה הושגה.
דוידה לחמן-מסר
1/50 לכל יום של עבירה זה לא הפרה.
היו"ר אברהם פורז
זה הפרה נמשכת ולא הפרה חוזרת.
נגה רובינשטיין
בסעיף קטן (ב) יש גם עבירה נמשכת וגם הפרה חוזרת.
היו"ר אברהם פורז
יש הבדל בין הפרה חוזרת לבין הפרה נמשכת. הפרה נמשכת היא למשל כאשר היית צריך להגיש דוח ולא הגשת אותו בזמן, וזה העיצום על כל יום נוסף שההפרה נמשכת. הפרה חוזרת היא כשכל יום אתה עושה דבר חדש רע.
נגה רובינשטיין
בסעיף קטן (ב) מדובר על הפרה חוזרת. אז גם לגבי "הפרה חוזרת" צריך לתקן, שחצי הקנס יהיה לא רק על בעל רשיון כללי לבזק אלא גם על בעל רשיון כללי לשידורים. את זה צריך לתקן.
דוידה לחמן-מסר
בסעיף 37ג יבוא "יחול על בעל רשיון כללי לשידורים".
אורי אולניק
סעיף 80 להצעה - תיקון סעיף 37ד

"בסעיף 37ד לחוק העיקרי, במקום "על פי דרישת המנהל בכתב" יבוא "על פי דרישה בכתב מאת המנהל או מאת יושב ראש המועצה, לפי הענין, ובמקום "שהודע לבעל הרשיון" יבוא "שנמסרה לבעל הרשיון הודעה בכתב".
היו"ר אברהם פורז
מאושר.
אורי אולניק
סעיף 81 להצעה - תיקון סעיף 37ו

"בסעיף 37ו(ב) לחוק העיקרי, אחרי "רשאי המנהל" יבוא "או יושב ראש המועצה, לפי הענין"." זה מאחר שהמועצה נכנסה לעניין השידורים.
היו"ר אברהם פורז
מאושר.
אורי אולניק
סעיף 82 להצעה - תיקון סעיף 37ח

"בסעיף 37ח(ב) לחוק העיקרי, אחרי "הסכים לכך המנהל" יבוא "או יושב ראש המועצה, לפי הענין"."
היו"ר אברהם פורז
מאושר.
אורי אולניק
סעיף 83 להצעה - הוספת סעיף 37ט

"אחרי סעיף 37ח לחוק העיקרי יבוא: "דרכי מסירה

37ט. לעניין הטלת עיצום כספי לפי פרק זה, מסירה של צו, קביעה או הוראה שלא פורסמה ברשומות או שלא נקבעה ברשיון תיעשה לפי הוראות סעיף 237 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, בשינויים המחוייבים". "
היו"ר אברהם פורז
מאושר.
אורי אולניק
סעיף 84 להצעה - תיקון סעיף 53א

"בסעיף 53א לחוק העיקרי, סעיף קטן (ב) - בטל."

בסעיף 53א(ב) נאמר: "השר רשאי להורות על קביעת מפרטים טכניים של ציוד ...". הוא בטל מאחר ואנחנו מוסיפים את סעיף 53ג, שהוא אותו דבר, בסעיף 85 להצעת החוק.

סעיף 85 להצעה - הוספת סעיף 53ג

"אחרי סעיף 53ב לחוק העיקרי יבוא: "תקנים ומפרטים

53ג. השר רשאי להורות בדבר תקנים ומפרטים טכניים של מיתקני בזק, לרבות ציוד קצה ונס"ר ודרכי פרסומם"."

יש הגדרה בחוק לנס"ר.

סעיף 86 להצעה - הוספת סעיף 54א

אנחנו מגיעים לסעיף על-פי הצעתו של חבר הכנסת מיכאל איתן. סעיף זה לא הופיע בהצעת החוק הממשלתית.
יגאל ביבי
גם אני מצטרף להסתייגות של חבר הכנסת מיכאל איתן.
אתי בנדלר
זה לא הסתייגות. זה הצעה שהוועדה קיבלה אותה. הממשלה אולי תסתייג.
היו"ר אברהם פורז
אולי ביום רביעי הממשלה תרצה להגיש הצעה אחרת. ניתן לה את האפשרות.
שר התקשורת ראובן ריבלין
רציתי להזכיר שמדובר בהצעת חוק של חבר כנסת שנטען עליה שהיא נושא חדש. זה הובא לוועדת הכנסת וועדת הכנסת ברוב קולות, על-פי שלטון העם, לא על-פי שלטון החוק, קבעה שזה לא נושא חדש והכניסה את זה להצעת החוק. אחת משתיים, או שבכנסת יצביעו בעד זה, או שיצביעו נגד זה. אולי הממשלה תבוא לקואליציה ותבקש לחייב במשמעת קואליציונית ולהצביע נגד.
היו"ר אברהם פורז
הסיכוי שיקראו למשמעת קואליציונית ושהממשלה לא תעביר את זה, שואף לאפס.
שר התקשורת ראובן ריבלין
הממשלה בהחלט חושבת שצריך לפחות 150 מיליון שקל בשנה לחינוך למיחשוב. השאלה היא באיזה צורה: האם על-ידי צביעת כסף,או על-ידי קביעה בתקציב המדינה. אני אביע את דעתי בממשלה.
יגאל ביבי
בעניין הזה היו שתי בקשות, שלי ושל חבר הכנסת מיכאל איתן. אם תתקבל הצעתו של חבר הכנסת מיכאל איתן, יכול להיות שאני לא אגיש את ההסתייגות שלי. אם הצעתו של חבר הכנסת איתן לא תתקבל, אז אני אציע את ההצעה שלי. חבר הכנסת מיכאל איתן אומר לקחת את הכסף מהתגמולים, כלומר מהאוצר. אני אמרתי לקחת את הכסף מהפקות המקור.
היו"ר אברהם פורז
אני מציע שייאמר שחבר הכנסת ביבי מציע שמתוך אותם 50% - גברת ענבר, כמה הפקות מקור יש לשנה? בין 8%-12% - כמה זה?
דורית ענבר
10% בממוצע. מתוך 450 מיליון שקל זה 45 מיליון שקל. השנה אנחנו נגיע במקרה הטוב ל-7%. לא נגיע ל-40 מיליון שקל. זה החישוב שעשינו.
אייל מלובן
אתה לוקח גם את הספורט וגם את ---
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, צריך לנסח משהו שתהיה בו לפחות איזה לוגיקה פנימית. מחייבים את חברות הכבלים - ללא כל קשר למדינה - מתוך הפקותיהם להפיק כך וכך הפקות מקוריות. מה אתה מציע? שהם יהיו פטורים מהפקות מקור וכנגד זה יעבירו כסף למדינה, והכסף הזה ילך למיחשוב? תגיד, אז נדע.
יגאל ביבי
חבר הכנסת מיכאל איתן מציע לצמצם את הפערים בתחום המיחשוב מתוך כספי המדינה, מתוך התגמולים.
היו"ר אברהם פורז
אבל זה לא כספי מדינה.
יגאל ביבי
היות ואני חושב שהמדינה תתנגד נחרצות לתת את הכספים האלה, אני בא לאוצר ואומר: אדוני, זה לא מהכסף שלך. אני רוצה ש-10% מהכסף שהיה מיועד להפקות מקור ייועד לתחום המיחשוב. אני חושב שיצירת מקור זה גם מיחשוב ולימוד.
היו"ר אברהם פורז
ננסח את הסעיף באופן שהפקות המקור יהיו 6%, ו-2% מתוך הסכומים יועברו למדינה. אני חייב למצוא פה את הלוגיקה, "שיהיה קצת היגיון בשגעון". חבר הכנסת ביבי רוצה פחות הפקות מקור ויותר מיחשוב. הצעת חבר הכנסת ביבי היא שהפקות המקור, במקום בין 8%-12% יהיו 6%, והפער של 2% נוספים ---
אייל מלובן
איך הגעת ל-2%? מדובר על 8%-12% להפקות מקור. תקבע שלהפקות מקור יוקצו 8% והוא יקבל את היתר.
יגאל ביבי
להפקות מקור מגיע 40 מיליון שקל. כלומר 10% מזה, 4 מיליון שקל, יופנו למיחשוב.
יורם חטב
אני מייצג את הציבור והוזמנתי לכאן כדי להשמיע את דעתי. יש לי מה להגיד בעניין זה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
חבר הכנסת ביבי אומר שאם מגיע - וכמה שיגיע - להפקות מקור, 10% מתוך מה שמגיע להם יופנה לעניין המיחשוב. זה מה שמבקש חבר הכנסת יגאל ביבי. אנחנו לא מסכימים לכך.
אתי בנדלר
חבר הכנסת ביבי, האם אתה מציע שסכום זה יוּרַד מהסכום המיועד להפקות מקור?
היו"ר אברהם פורז
זה לא לוגי. מוכרחים לקבוע את הסכום ואז לגזור מכך את הסכום. אי אפשר ללכת קדימה ואחורה במקביל. זה לא מתמטיקה. קבעו מיכסה להפקות מקור. בנוסף לזה, עוד 10% אוטומטית יועבר למיחשוב. זה כאילו מע"מ של 10%.
דוידה לחמן-מסר
אז חברות הכבלים צריכות לשלם 110%?
יגאל ביבי
עו"ד בנדלר, אני מבקש שתכניסי עוד הסתייגות שלי: "ובלבד ש-10% נוספים ילכו להפקות מקור של מסורת ודת".
יזהר טל
שידורי מסורת ודת של כל הדתות.
יגאל ביבי
אתה במדינה יהודית, אדוני. אתה לא זוכר את זה?
יורם חטב
חבר הכנסת ביבי, האם אתה יודע שבמחשבים יש אינטרנט עם פורנוגרפיה? ...
יגאל ביבי
סליחה, אתה יודע שאני כאן המחוקק ולא אתה? עם כל הכבוד.
אורי אולניק
סעיף 86 להצעה - הוספת סעיף 54א

"אחרי סעיף 54 לחוק העיקרי יבוא: "צמצום פערים בתחום המחשוב"

"54א. (א) בסעיף זה, "פערים בתחום המחשוב" - פערים בין קבוצות אוכלוסיה שונות בנוגע לנגישות למחשבים ולרשת האינטרנט, לרבות פערים בין קבוצות כאמור בידע ובשימוש במחשבים וברשת האינטרנט.

(ב) 20% מסך כל התמלוגים שישולמו למדינה לפי חוק זה בידי בעלי רשיון או בעלי רשיון לשידורים ייועדו לצמצום הפערים בתחום המחשוב.

(ג) ראש הממשלה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע אמות מידה להקצאת הסכום בהתאם לסעיף קטן (ב) ולדרכי השימוש בו; כל עוד לא קבע ראש הממשלה כאמור, יחולו, לענין זה, הוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985". "
אמיר לוי
אנחנו נגד הסעיף הזה.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו יודעים, אבל מאחר וזה לא נושא חדש כל מה שמותר לכם עכשיו הוא לבקש להצביע על הסעיף בוועדה על מנת שייפול. הצעתכם תהיה: "הסעיף יימחק".
אמיר לוי
בכל זאת אני מבקש להעיר שתי הערות.
היו"ר אברהם פורז
נעשה את זה כאשר השרה ציפי לבני תהיה פה. אנחנו לא רוצים לעשות לכל סרט הצגה חוזרת. יומכם יגיע בדיון משותף עם השרה לבני, שמייצגת את שר האוצר, ביום רביעי בשעה 10:15. היא ואתם, כולכם יחד וכל אחד לחוד, תוכלו לטעון כל טענה שתרצו בקשר לסעיפים, מה לשנות, מה למחוק ומה לבטל. תתקיים פה הצבעה. תשמרו את הטענות שלכם ליום רביעי.
אורי אולניק
סעיף 87 להצעה - הוספת סעיפים 55א ו-55ב

"אחרי סעיף 55 לחוק העיקרי יבוא:

"תחולת פקודת הטלגרף האלחוטי

55א. הוראות הפקודה יחולו על בעל רשיון, בעל רשיון לשידורים, או מי שקיבל אישור סוג לפי חוק זה."

בסעיף זה מדובר על הוראה טכנית שמאחדת את כל ההתייחסויות לפקודת הטלגרף האלחוטי במסגרת הוראה אחת.

"פטור מרישוי לפי חוק החשמל

55ב. סעיף 6(א) לחוק החשמל, התשי"ד-1954, לא יחול לענין ביצוע פעולות במרכיבי רשת בזק ציבורית, אשר המתח החשמלי בהם אינו עולה על 65 וולט".

סעיף 88 להצעה - תיקון כותרת סעיף 56

"בכותרת סעיף 56 לחוק העיקרי, במקום "תיקון הפקודה" יבוא "תיקון פקודת הדואר"."

זה עניין טכני.

סעיף 89 להצעה - תיקון סעיף 59א

"בסעיף 59א לחוק העיקרי, המילים "6ז(ה), 6כג(ה)" - יימחקו."

מדובר בסעיף האומר מה אנחנו צריכים להביא לאישור ועדת הכנסת. מאחר שמדובר בסעיפים שנמחקו, אין צורך להביא אותם לאישור הוועדה.

סעיף 90 להצעה - תיקון חוק המקרקעין

"בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, בסעיף 72(א), במקום "לפי סעיף 6כט" יבוא "לפי סעיפים 6נט עד 6סא, 21ב ו-27ג". "

זה הסדרי המקרקעין החדשים שמפנים לחוק המקרקעין.
אתי בנדלר
לדעתי הם בסמכות רשם המקרקעין, אם אני זוכרת נכון.
היו"ר אברהם פורז
סעיף 91 להצעה (תיקון חוק התכנון והבניה) קשור למשרד הפנים. זה שייך לחוק בן-מנחם.

סעיף 92 להצעה (תיקון חוק סדר הדין הפלילי) - זה אותו דבר. זה שייך לחוק בן-מנחם.
אורי אולניק
סעיף 93 להצעה - תיקון חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו

"בחוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, התש"ן-1990, בסעיף 111 -

(1) בסעיף קטן (ב), בפסקה (1), במקום "שר החינוך והתרבות" יבוא "שר התקשורת".

(2) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ד) ועדת התיאום תתחיל בביצוע תפקידיה, בהתאם לסעיף 112, לא יאוחר מיום י"ד חשוון התשס"ב (31/10/2001) ולצורך כך ימונו חבריה עד ליום י"ג תשרי התשס"ב (30/9/2001)"."

אין לנו כל ערבות שיהיה בידי ועדת התיאום, שהיא ועדה סטטוטורית שהוזכרה בחוק הרשות השניה - אני אומר מאוד בזהירות - אם היא היתה מוקמת, כדי לסייע בהורדת עלויות התוכן או בתיאום רכישת עלויות התוכן, כפי שנטען פה תוך כדי הדיונים בוועדה. זה לא עניין של מה בכך, שרגולטור מעורב ממש במחירים. אבל בכל מקרה, אנחנו מקבלים פה את ההמלצה של יושב-ראש הוועדה, להקים את הוועדה ולנסות לגרום על-ידי הקמתה לכך שיהיה יותר תיאום בין הגורמים השונים בבואם לעשות רכש. כמובן שהדבר איננו מייתר את הצורך בפעולת הרשות להגבלים עסקיים בנושא, כי תיאום רכישה הוא דבר שמן הסתם קשור בפעילותו של הממונה על הגבלים עסקיים.
עידית פרוים
ועדת התיאום מתאמת בין רגולטורים, לא בין מתחרים.
היו"ר אברהם פורז
נכון. פרט לזה, היא קיימת סטטוטורית.
יגאל ביבי
האם אפשר להסביר לנו את הסעיף הזה?
היו"ר אברהם פורז
לפי חוק הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו, שהתקבל בכנסת לפני למעלה מעשור, היתה אמורה לקום ועדה משותפת לרשות השידור, לרשות השניה, לכבלים ולטלוויזיה החינוכית, שתפקידה העיקרי היה למנוע התחרות פרועה ברכישת תוכניות מחוץ-לארץ, כדי שהמחירים לא יעלו. למרבה הצער, הוועדה לא קמה וגם לא התחילה בפעולתה. לכן בשנים האחרונות, בעיקר בין הלווין לבין חברות הכבלים, נוצרה תחרות שהעלתה את מחירי התוכניות הקנויות מחוץ-לארץ.
יגאל ביבי
היה הפסד של 100 מיליון דולר.
היו"ר אברהם פורז
אני לפחות חושב, שלוּ היתה הוועדה קמה אז יכול להיות שחלק מהנזק היה נמנע. אבל את הנעשה אין להשיב. לפחות מעכשיו ואילך - המחוקק התכוון שתהיה ועדה, אז שתקום. מאחר שהסמכות היתה בידי שר החינוך והתרבות שהיה צריך למנות את יושב-ראש הוועדה, ושר החינוך והתרבות לא עשה את זה, מאחר ששר התקשורת היום ממונה על מרבית התחום, דהיינו: גם על הרשות השניה וגם על הלווין והכבלים - הסמכות עוברת לידיו, בתקווה שהוא ימנה את הוועדה ואולי ייצא מזה משהו טוב.
יגאל ביבי
אבל הממונה על הגבלים עסקים שוב יוכל להכניס כאן טריז. צריך להגיד שהסמכות של הוועדה הזאת היא סופית. בינתיים השתוללות המחירים ממשיכה. צריך שיהיו לוועדה הזאת שיניים.
אורי אולניק
צריך להבין שכאשר מדובר בהתקשרויות מסחריות של הזכיינים, ספק אם רגולטור יכול להתערב.
יגאל ביבי
אז מה תעזור הוועדה הזאת?
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, אם אני לא מדבר איתך ואתה לא מדבר איתי, אז שנינו הולכים לחוץ-לארץ ומשתגעים וכל אחד מאיתנו מעלה מחירים. אם יש דרך להידברות, לאו דווקא בין שנינו, לאו דווקא בין הזכיינים השונים אלא בין הגורמים שעומדים מעל, בין עו"ד דורית ענבר מצד אחד למנכ"ל רשות השידור מצד שני למנכ"ל הרשות השניה - יכול להיות שהם יוכלו לשבת ולהציע לכולם להתמתן. זה פועל לטובת המשק הישראלי.
יגאל ביבי
לא הבנת את הטענה שלי. ידברו, ידברו וידברו, ומישהו ימליץ למישהו, יביאו מומחים ואז פתאום הממונה על הגבלים עסקיים יגיד: מי אתם בכלל?
שר התקשורת ראובן ריבלין
יש צורך להבין שאם אנחנו הולכים לתחרות, אני לא אתערב בין גורמים מסחריים והם יעשו כרצונם.
יגאל ביבי
אמרו שאסור להם, רצו למנוע מהם. עד עכשיו התערבו כדי להפריע להם. הם רצו לשתף פעולה ולא נתנו להם.
שר התקשורת ראובן ריבלין
כאשר הרשות להגבלים עסקיים לא מאפשרת להם להידבר ביניהם, אותה ועדת תיאום תיצור את הקשר ותנסה לראות אם אפשר למנוע איזה דבר שבסופו של דבר יגרום נזק לכלל. אבל אם אחד רוצה להתחרות בשני, אם אחד רוצה על-ידי תחרות מסחרית על חשבונו לגרום לכך שהוא יהיה הדומיננטי, היחיד והמיוחד בתוך הישוב כולו, אלה הם דברים שמותרים בתחרות.
יגאל ביבי
אני לא מקבל את זה שאחרי שהוועדה ישבה, וישבו בה מומחים, וקבעה את הכל, כששלוש רשויות במדינה אומרות שזה מותר, פתאום בא הממונה על הגבלים עסקיים ואומר: לא משחקים, גמרנו. זה לא מקובל עלי. לכן צריך לתת שיניים לוועדה.
היו"ר אברהם פורז
לדעתי תיאום ברמה הזאת יכול להניב תוצאות. אם הוא לא יניב תוצאות, נחשוב הלאה מה לעשות. אנחנו מאשרים את סעיף 93.
יגאל ביבי
אני לא רגוע לגבי העניין הזה. אני רוצה להגיש הסתייגות, שהחלטה של הוועדה הזאת תחייב את הגורמים השונים.
עידית פרוים
הממונה על הגבלים עסקיים לא פועל בחלל ריק.
יגאל ביבי
הוא גרם נזק של 100 מיליון שקל.
עידית פרוים
אני חושבת אחרת. אני לא חושבת שהממונה על הגבלים עסקיים גרם נזק של 100 מיליון. אולי כדאי שאנחנו נדבר אחר-כך על העובדות ומה היה שם בדיוק.

יש בית-דין להגבלים עסקיים. כאשר מתחרים, מסיבה כלשהו, סבורים שטובת הציבור מחייבת שהם יפעלו במתואם, הדברים נעשים לעין כל, בהליך שיפוטי פתוח. נטענות טענות ואם בסופו של דבר כבוד השופט, שהוא שופט בית-משפט מחוזי, סבור שטובת הציבור מחייבת שיהיה תיאום, יש דרך בחוק ההגבלים העסקיים לעשות את זה.
יגאל ביבי
אנשי מקצוע שיושבים ברשות השניה ובמועצה לשידורי כבלים ולווין הם אנשים מקצועיים והם יודעים הכי טוב.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת ביבי, הערתך נרשמה, שהחלטת הוועדה תחייב, והיא תיכנס כהסתייגות.
אורי אולניק
סעיף 94 להצעה - הוראות מעבר

"(א) על אף הוראות סעיף 6ב לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 13 לחוק זה, חבר מועצה שמונה לפי המלצת שר החינוך, התרבות והספורט וכיהן ערב תחילתו של החוק, ימשיך בכהונתו עד תום התקופה שלה מונה."
שר התקשורת ראובן ריבלין
אין בעיה עם העניין הזה.
היו"ר אברהם פורז
על סעיפים קטנים (ב) ו-(ג) כבר דנו הבוקר.

על אילו סעיפים קפצנו?
עמית שכטר
נדמה לי שעל ההגדרות עוד לא דיברנו אף פעם.
אתי בנדלר
חוץ מהסעיף של הבעלויות הצולבות, ובכפוף לתיקוני נוסח שאני אעשה, זה סופי.

בסעיף 10 להצעה בפסקה (5) (בעמוד 6) יש שתי גירסאות.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, חבל שניכנס לעניין הזה. גירסה א' היא גירסת הממשלה כפי שהופיעה בחוברת הכחולה.
בני איינהורן
יש עוד דברים חדשים שצריכים לדון עליהם שמופיעים לפני כן. אני מציע שנעבור החל מהעמוד הראשון ונעצור כל אימת שנדרש ליבון של עניין מסויים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אנחנו מבקשים שהחוק ייקרא "חוק התקשורת" ולא "חוק הבזק".
יזהר טל
עם הסוגריים זה ייצור שם מאוד מסורבל. זה יקרא "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" ואחרי זה עוד סוגריים.
אתי בנדלר
אתה רוצה שזה יהיה "חוק התקשורת - בזק ושידורים"?
יזהר טל
אנחנו חושבים שהכי טוב שזה יישאר "חוק הבזק", כך כולם מכירים את החוק. אם אתם רוצים לשנות - לפחות בלי הסוגריים.
היו"ר אברהם פורז
המלה "תקשורת" בשפת הרחוב אנשים רואים בזה mass media, מה שנקרא "תקשורת המונים". מאחר והחוק הזה עוסק גם בטלקומוניקציה, כדי להבהיר, אנחנו נקרא לו בדיוק כמו שכתוב כאן: "חוק התקשורת - בזק ושידורים" ואז כולם יידעו במה מדובר. לדעתי זה מגדיר את מהות החוק. חבל שניכנס לזה כעת. כבר דיברנו על כך.
יזהר טל
בסעיף 2(11) להצעה בעמוד 3 נדמה לי שבנוסח הוכנס משהו חדש שלא תואם את כוונת הוועדה, בהגדרה של "שידורים". בסיפא נכתב "אלא אם כן החליט השר ...". זה יוצר רושם שלא היתה כוונה אליו.
היו"ר אברהם פורז
אין לי פתרון אחר.
יזהר טל
זה לא מתאים להגדרה. זה יוצר רושם כאילו אם השר לא החליט פוזיטיבית שמשהו לא נלווה במישרין, אז הוא לא שם. זה יוצר רושם לא נכון והופך את הכלל ואת החריג. לכן אנחנו מציעים בכל זאת לשלוף את זה מכאן. זה לא מתאים בהגדרה. אנחנו מציעים להוסיף סעיף קטן שייכנס בהמשך. אנחנו מציעים להכניס אותו בסעיף 6יט(1).
אתי בנדלר
אני מבקשת שתעבירו לי עד מחר הצעה ואני אבדוק אותה.
היו"ר אברהם פורז
כרגע זה הנוסח הסופי, אלא אם כן תהיה החלטה אחרת. בשלב זה הגדרת "שידורים" נשארת כפי שהיא. ד"ר יזהר טל, אם תציעו לנו הגדרה יותר טובה, נאמץ אותה.
בני איינהורן
בסעיף 2(12) להצעה, בהגדרת "שליטה", בעמוד 3, היתה הבנה, לפחות בינינו, שאנחנו לא נגדיר כאן הגדרת "שליטה" חדשה אלא ניצמד להגדרת "שליטה" כפי שמופיעה בחוק הבנקאות.
היו"ר אברהם פורז
מה רע בהגדרה הזאת?
דוידה לחמן-מסר
ההבדל הוא רק בסיפא.
היו"ר אברהם פורז
אם יש משהו שהוא באמת כוח עליון שמחייב שינוי, הגידו לי. אם לא, אני לא רוצה להיכנס לזה יותר. נעבור הלאה. אם יסתבר שזה הורס את הענף, אז תחזרו אלי.
עמית שכטר
בסעיף 9 להצעת החוק בעמוד 5, הוספת סעיף 4ז: הנושא הזה עלה לראשונה לדיון לפני כשבועיים ואז אמרנו שנחזור אליו. הסעיף הזה הוא מקיף מדי וכוללני מדי. בזמנו הסבירה גברת לחמן-מסר - והיא תתקן אותי אם אני טועה - שהכוונה היא לחבר בין שירותי בזק ושידורים בהתניה, כי אחרת נוצר מצב שבו כל הצעה של חבילה של שירותים שאנחנו מציעים למנויים, גם בתחומי הבזק, דורשת אישור של השר וזה יגרום לתורים ארוכים בכניסה למשרד התקשורת. זה ממש ממהותה של התחרות. נניח שאני מציע שני שירותים הכי פשוטים, למשל "שיחה ממתינה" ו"שיחה מזוהה".
היו"ר אברהם פורז
זה לא התניית שירות בשירות.
עמית שכטר
לפי הנוסח הזה - כן.
היו"ר אברהם פורז
אמרתי גם בפעם הקודמת שאני אסביר במליאה במה מדובר. לא מדובר בשני שירותי טלקומוניקציה.
עמית שכטר
אז צריך לכתוב את זה. כתוב "התנית שירות בשירות", וכתוב ש"שירות" הוא "שירותי בזק או שידורים".
דוידה לחמן-מסר
הסברנו שהתניה זה כריכה שאין בה יכולת הפרדה. אם הוא מציע את שני השירותים בנפרד אבל מציע חבילה זולה לכריכה - אז זה לא התניה.
עמית שכטר
כדאי לכתוב את זה בחוק. למה לא להכניס את זה לתוך החוק?
היו"ר אברהם פורז
זה יוסבר במליאה. אין לי ניסוח יותר טוב מזה.
אתי בנדלר
ניסינו למצוא כל מיני נוסחים וראינו שבכל צורה של נוסח אנחנו פותחים פתח לדברים לא רציניים.
יזהר טל
אולי אפשר, במקום שהשר יצטרך מראש לאשר כל שינוי כזה, לתת לשר סמכות להתערב אם יש הפרה.
עמית שכטר
זה הרבה יותר טוב. יש אלפי תוכניות שיווק כאלה בשנה.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, אני כבר אומר, אפשר הרי כמובן לפרש כל דבר לחלוטין מחוץ לפרופורציה. התניית שירות בשירות איננה אומרת במגוון ותמהיל של שירותים מאותו תחום, זאת אומרת כשיש לך "שיחה מזוהה" ו"שיחה ממתינה" ו"עקוב אחרי" ועקוב אחריו. לא בכך מדובר. הכוונה היא: אם אתה נותן שירות טלקומוניקציה ובאותה הזדמנות אומר לו לעשות גם מנוי לעיתון.
אבי גבאי
או סלולר וחיבור לאינטרנט.
היו"ר אברהם פורז
או למשל להתנות שאתה לא תקבל ממני שירות טלקומוניקציה אלא אם כן תלך לחברת התוכן שקשורה איתי. זאת הכוונה בהתניית שירות בשירות. לכן גם אף אחד לא יתבע אותך ולא יגיד לך שעשית עבירה כל עוד אתה בגדר הזה. אם תרצה לסטות מזה, ואולי יש סיבה טובה, תפנה למשרד התקשורת ותקבל תשובה. אני לא מניח שהתורים ברחוב יפו יהיו ארוכים יותר מאשר שני מטר מלשכת השר.
עמית שכטר
זה מעשה של יום יום. יש אלפי תוכניות שיווק.
אורי אולניק
אני מציע למחוק את המלים "במישרין או בעקיפין". המלה "בעקיפין" יכולה להביא לכך שכל דבר יתפרש כהתניית שירות בשירות והשר יוצף בבקשות, כי כל אחד יחשוב שאולי בעקיפין הוא מתנה מתן שירות בשירות.
היו"ר אברהם פורז
"בעקיפין" למשל זה מחיר. למשל אני יכול להגיד שאתן לך שירות במחיר מוזל אם תעשה כך וכך. זה יכול להיות גם בעקיפין.
אתי בנדלר
ברוב המקרים זה התניות בעקיפין.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, צר לי, הדברים שנאמרו כעת על-ידי נאמרו לפרוטוקול הוועדה. אני מבקש שלקראת נאומי במליאה תעברו על זה ותאפשרו לי להגיד את אותו טקסט גם במליאה. כשאומרים "התניית שירות בשירות" אין הכוונה להגיד שמתן מגוון של שירותי טלקומוניקציה היא התניית שירות בשירות.
אתי בנדלר
אין הכוונה למנוע חבילות של שירותים.
יזהר טל
יש לי הצעה שאולי תפתור את זה: להוסיף להגדרה הזאת את האלמנט של היעדר הצדקה עניינית וסבירה.
אתי בנדלר
בשום פנים ואופן לא. בואו לא נפתח כאן דיונים שכבר קיימנו 5 פעמים.
אורי אולניק
יש לנו את ההצעה שביקשתם קודם בעניין שידורים. אנחנו מציעים הוראה שתיקבע בסעיף 6יט(1).
היו"ר אברהם פורז
תן את זה לגברת בנדלר ונגיע לזה בהמשך.
אורי אולניק
בהגדרת "שידורים" קבעו מה השר ---
אתי בנדלר
בין מי למי המחלוקת?
דוידה לחמן-מסר
אין מחלוקת. השר רשאי לקבוע.
אתי בנדלר
אם מדובר על שידורים שהם בתחום סמכויות המועצה, או מדובר בנושא טלקומוניקציה, או נושא אחר שהוא בתחום סמכויות השר. אני לא יכולה לכתוב: "התגלתה מחלוקת". מחלוקת צריכה להיות בין שני צדדים. בין מי למי התגלתה המחלוקת - בין יושבת-ראש המועצה לבין השר? לא ראוי לכתוב דבר כזה.
יזהר טל
אז תכתבי "התעוררה שאלה".
דוידה לחמן-מסר
לא כותבים כך. "השר רשאי לקבוע כי שירותים מסויימים אינם בגדר שירותים הנלווים לשידורים".
היו"ר אברהם פורז
אני חושב שאפשר לחיות גם עם זה וגם עם זה.
אתי בנדלר
הרעיון הוא ברור. הוועדה אישרה את העקרון. אני מוכנה שתשלחו אלי הצעת תיקון.
היו"ר אברהם פורז
יש סופיות לכל דבר. זה לגמרי ברור וראוי לגמרי. נכון שאי אפשר להגיד את זה בצורה משפטית אבל נגיד את זה בצורה אמיתית. אם תתגלה מחלוקת בתוך משרד התקשורת בין הגורמים העוסקים בטלקומוניקציה, הטוענים שזה סמכות שלהם, לבין המועצה לשידורי כבלים ולווין, שגם היא חלק ממשרד התקשורת, הטוענת שזה טלוויזיה, יכריע השר בין הגורמים השונים בתוך משרדו. זאת הפרשנות. אבל לצרכי ניסוח - תישאר ההגדרה כפי שהיא. תודה רבה לכם.
קריאה
ממילא השר מכריע בענייני משרדו.
אתי בנדלר
בדיוק כך. האם צריך לכתוב בחוק שאם מתגלה מחלוקת בתוך משרד ממשלתי אז השר יכריע?
יזהר טל
הנוסח הנוכחי בתוך ההגדרה יוצר מצב שאם השר לא מכריע --- אבל לא זאת היתה הכוונה.
היו"ר אברהם פורז
אתם תיפנו לשר, אנשי הטלקומוניקציה במשרד, ותגידו לו שהמועצה לשידורי כבלים חרגה מסמכותה, שהיא הולכת לדברים מתוחכמים למיניהם ומה שהם עושים זה בכלל לא טלוויזיה. אז השר יגיד לגברת ענבר, או למי שיהיה באותה עת: עצרו.
שר התקשורת ראובן ריבלין
מה זה חשוב אם הוא יחליט, בין ביוזמתו ובין שישאלו אותו? הרי השר, ככל שאני מכיר, לא יזדקק לשאלה אלא אם יפנו את תשומת ליבו.
אתי בנדלר
כדי להפיס את דעתו של ד"ר יזהר טל, בשלב הניסוחים אנחנו עושים הרבה מאוד שינויים וקרוב לוודאי שגם זה יעבור שינוי בצורה כלשהי.
בני איינהורן
בסעיף 10(1)(ב) להצעה, בעמוד 5, בהגדרה של "בעל רשיון אחר": זה צריך להיות "לענין סעיפים קטנים (ו) עד (ז)". סעיף (ו1) נכלל בנושא קניית התשתית. יכול להיות מצב שחברת הלווין הקימה תשתית ואז בעל הרשיון הכללי יוכל לקנות מחברת הלווין. לכן גם סעיף קטן (ו1) צריך לחול פה.
יזהר טל
זה נובע מתוך שיבוש בניסוח של סעיף קטן 5(ו1) לחוק העיקרי.
טל אופק
מהותית הוא צודק אבל מבחינת הנוסח של סעיף קטן (ו1) - אי אפשר להחיל אותו כפי שהוא מנוסח עכשיו גם על הלווין כי הוא מדבר על קניית מרכיבי רשת גישה, ולפי ההגדרה "רשת גישה" היא חלק מרשת בזק ציבורית. ללווין אין רשת בזק ציבורית.
שר התקשורת ראובן ריבלין
ואם יהיה לו?
טל אופק
אז יהיה צורך לנסח את סעיף ההגדרה מחדש.
בני איינהורן
היום כאשר קבלן בונה בית חדש, הוא מתחר בין הכבלים ללווין מי עושה את התשתית של הכבלים. זה המציאות בשטח. הלווין בעצמו מקים תשתית בווילה חדשה. אותו מנוי בווילה החדשה, שמחובר לתשתית הלווין, רוצה עכשיו לקבל שירותים מהכבלים. התהליך הזה צריך לפעול גם בכיוון הפוך. אם רוצים שהמנוי יוכל לקנות את התשתית של הכבלים, צריך להיות מצב שהוא יוכל לקנות גם את התשתית של הלווין.
טל אופק
צריך לנסח את סעיף קטן (ו1) מחדש.
בני איינהורן
אותו מנוי בווילה החדשה רוצה לקבל שירותים מהכבלים. עכשיו רוצים הפוך.
דוידה לחמן-מסר
אז צריך להוסיף את סעיף קטן (ו1) להגדרה של "בעל רשיון אחר".
שר התקשורת ראובן ריבלין
הוא הציע הצעה פשוטה, לומר: "מסעיף קטן (ו) ועד סעיף קטן (ז)".
דוידה לחמן-מסר
זה לא יפתור את הבעיה. צריך לקרוא בשם אחר, באיזה מילת קוד, לרשת של הלווין ולהוסיף אותה לסעיף קטן (ו1), אם רוצים. "מתקן בזק של בעל רשיון לשידורי לווין", או משהו כזה.
היו"ר אברהם פורז
אני מבקש ממך, גברת בנדלר, להוסיף את זה.
אתי בנדלר
אני צריכה להכניס גם את התיקון של מר איינהורן וגם את מה שהצעתם. קודם כל, ב"בעל רשיון אחר" זה יהיה "עד".
טל אופק
השימוש שנעשה במושג "בעל רשיון אחר" בסעיף קטן (ו1) לא חופף לשימוש שנעשה במושג הזה בסעיפים קטנים (ו) ו-(ז). צריכים לפתור את הבעיה של הניסוח של כל סעיף קטן (ו1).
בני איינהורן
צריכים להחיל את זה על סעיף קטן (ו1) ולשנות ב-(ו1).
אורי אולניק
מחר נביא הצעת תיקון.
יזהר טל
לא נוכל לתקן את הנוסח ברגע זה. יש פה שיבושים בניסוח. קיבלנו את זה רק הבוקר ואנחנו מבקשים לאפשר לנו עד מחר.
יגאל ביבי
אדוני היושב-ראש, בוא נקבע שעה של מקצה תיקונים ביום שלישי. תן עד יום שלישי לראות איפה אנחנו נמצאים. יש לי עוד מספר הסתייגויות.
אייל מלובן
ביום שלישי בשנת 2003 ...
אתי בנדלר
אם הוא מיועד לשמש אותו בלבד ---
טל אופק
כרגע הניסוח הוא "משמש או מיועד לשמש", אם קורה אחד מהשניים. יכול להיות שהוא משמש אבל הוא לא מיועד לשמש רק אותו.
היו"ר אברהם פורז
עד מחר תנסחו את הסעיף.
בני איינהורן
בסעיף 10(4) להצעה בעמוד 6 - סעיף קטן (ד1) מגיע לנושא המהותי ביותר, לכל מה שקשור להגדרה של unbundling. אם שני הצדדים לא מגיעים להסכמה ביניהם, הם הולכים לשר ואז השר יקבע מחיר. אני מבקש להוסיף לאחר המלה "מחיר" את המלה "סביר", וכן לומר "בהתבסס על עלויות" ולא על "עלות".
היו"ר אברהם פורז
זה לא תיקון טעות אלא מקצה שיפורים.
בני איינהורן
פסקה (5) לא נדונה אף פעם בוועדה. זה עלה במקום אחר. אותו דבר קורה גם בסעיף 6לד. גם שם הכנסנו את המלה "סביר".
אתי בנדלר
זה נדון מספר פעמים.
היו"ר אברהם פורז
המחיר הוא תמיד סביר כי תמיד השר צריך בסוף לתת הוראה סבירה. מה פירוש שלא הסכמתי איתך על המחיר? אתה חשבת שהוא סביר ואני חשבתי שהוא לא סביר, אז לא הסכמנו. ההחלטה של השר צריכה לקבוע מחיר סביר, אך זה ברור מאליו.
בני איינהורן
בכל מקום פסקה כזאת היא ספרים של נוסחאות. פה אנחנו מחליקים את זה.
היו"ר אברהם פורז
אין לי פתרון יותר טוב. "לא הסכימו בעלי רשיון בדבר המחיר" - זה ברור. אחד חשב שזה מחיר נמוך והשני חשב שזה מחיר גבוה. זה ברור. "רשאי השר להורות כי לא יעוכב ביצוע קישור-גומלין" - זה בסדר. "לרבות לענין תשלומים חלקיים".
אבי גבאי
אני חושב שאת המלה "חלקיים" צריך למחוק.
היו"ר אברהם פורז
"רשאי הוא ליתן כל הוראה אחרת" - בסוגריים: סבירה.
אתי בנדלר
לא צריך לומר את זה.
יזהר טל
יש פה בלי סוף הוראות שמסמיכות את השר לקבוע כל מיני דברים.
אתי בנדלר
אני מציעה שבסעיף לגבי המחלוקת נאמר שכל הכרעה של השר תהיה סבירה ...
היו"ר אברהם פורז
העובדה שהשר נותן החלטות סבירות היא ברורה מאליה (למרות שאפשר בהרבה מקרים להוכיח שזה לא כך ...).
יגאל ביבי
נכניס: "השר חייב להחליט בצורה סבירה".
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני אומר לכם שמחר הממשלה - לאחר שהיא כבר נפלה פעם אחת - מתכוונת לקבוע שהסתה תהיה מה שיחליט האדם הסביר שהוא הסתה.
היו"ר אברהם פורז
ומי הוא האדם הסביר?
שר התקשורת ראובן ריבלין
זאת השאלה המרכזית, מיהו האדם הסביר. מי לפי דעתך קובע מי הוא האדם הסביר? הרב עובדיה? חבר הכנסת יגאל ביבי?
יגאל ביבי
כן.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אבל הוא לא קובע. מי שמגיש כתבי אישום קובע מיהו האדם הסביר ומי אינו האדם הסביר. ההחלטה חייבת להיות סבירה. למשל מה אינו סביר? שהוא אומר X והשני אומר Y והשר אומר X3, כש-X יותר גבוה מ-Y. יש הרי איזה סבירות בכל החלטה. אני מציע לא לכתוב פה את המלה "סביר".
אסתר שטרנבך
אני רוצה להפנות לדיונים שהיו בסעיף הזה ולהחלטה שנתקבלה פה במפורש - לפי פרוטוקולים של הוועדה - בחודש דצמבר. היתה החלטה ברורה בוועדה לשנות את המלה "עלות קישור הגומלין" ל"עלויות" משום שהנוסח "עלות קישור הגומלין" לכאורה, ולפי פרשנות פשוטה, מדבר על עלות החיבור עצמו. הרי אין כוונה שרק עבור זה ישלמו. זאת הפרשנות הסבירה ביותר שאפשר לתת ל"עלות קישור גומלין".
היו"ר אברהם פורז
למה?
בני איינהורן
למה לא תכניס את המלים "מחיר כלכלי", או משהו מעין זה?
היו"ר אברהם פורז
נכון שברגע של חולשת הדעת הסכמתי לשנות מ"עלות" ל"עלויות". השתכנעתי לאחר מכן שגם בהיעדר המלה "עלויות" זה לא אומר שהמחיר הסביר הוא בהכרח עלות חיבור אלא יש פרמטרים נוספים שאפשר לקחת אותם בחשבון, לרבות ההשקעות הגדולות שנעשו לפני כן. הבטחתי להבהיר את זה בנאומי המונומנטלי במליאה.
בני איינהורן
למה לא להכניס את זה?
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני רוצה לשאול את יושב-ראש הוועדה הנכבד, מה זה "עלויות"? היועץ המשפטי לממשלה נתן חוות דעת שעלויות יכולות להיות העלויות בפועל פחות הפחת. זאת אומרת שיתכן מאוד שסביר יהיה, לפי ההוראה הזאת, לקבוע שהאדם שמתחברים אליו גם ישלם. למשל אם לפני 10 שנים עלה לי כך וכך כסף, והפחת הוא 12% לשנה, אני אמצא אחרי 10 שנים בדפיציט של 12%. אבקש גם להתחבר וגם שישלמו לי. האם זה לא סביר? ...
אתי בנדלר
עכשיו שכנעת אותי שאנחנו צריכים סעיף שהשר ייתן החלטות סבירות ...
שר התקשורת ראובן ריבלין
לתת לכם דוגמא של החלטות סבירות? הנה. באים אלי ואומרים לי הכלכלנים ש"סביר" זה העלות. עלות היא בדרך כלל מה ששילמת פחות הפחת. בואו נברר, מר איינהורן, מתי שמתם את התשתית שלכם? לפני 11 שנים. הואיל ויש לי פה ספק אז נצא בשוויון, אני לא אשלם לכם ואתם לא תשלמו לי. מה תגיד? זה סביר. כלכלית זה לא סביר כי אתה בעצם בודק מה השווי שלו היום.
היו"ר אברהם פורז
אף אחד לא אמר שתהיה מערכת כבלים אחרי 10 שנים. עובדה שהיא עוד עובדת. לפי זה היא היתה צריכה כבר לא לעבוד כי היא היתה צריכה לגבות את עצמה לדעת.
בני איינהורן
אולי נוסיף את המלים "מחיר כלכלי".
שר התקשורת ראובן ריבלין
היו עושים עוד דבר קטן אחד ואומרים לך שבזמן ששמת את זה היית מונופול.
היו"ר אברהם פורז
מה איינהורן, תסתפקו בנאומי במליאה.
בני איינהורן
למה אתה חושש מזה? אולי תאמר: "על בסיס תחשיב כלכלי".
קריאה
יש לי הצעה: "השר בהתאם לחוות דעת מקצועית".
היו"ר אברהם פורז
עברנו כבר את כל המעגל, בדקנו את הדברים. אני חוזר ואומר, הדברים האלה נרשמים בפרוטוקול ויתכן שיבוא יום ותצטרכו להשתמש בו. אנחנו משאירים פה פתח רחב וכמעט מוחלט לשיקול הדעת של השר. השר יכול מצד אחד לבוא ולומר שהעלות היא כמה שעולה דקה, או אפילו שניה, של טכנאי כדי לחבר, שזה אולי כלום, והוא יכול להגיד שיש להחזיר לך את כל ההשקעות בתשתית. אנחנו לא אמרנו שזה רק עצם החיבור עצמו אלא בהחלט במקרים של מחלוקת מותר לשר לשקול מגוון רחב מאוד של נושאים ועלויות. הוא יוכל לקבל החלטה שלוקחת בחשבון בין היתר את ההשקעות הגדולות שהושקעו בתשתית ולאו דווקא את העלות השולית של עצם החיבור הנוסף.
אבי גבאי
אבל החוק מדבר על עלות שולית כרגע.
היו"ר אברהם פורז
אני מניח שהשר לא יקבע שאתם גם תיתנו פיצוי למי שמתחבר. בדקנו את זה. הדברים האלה יאמרו שוב גם במליאה.
בני איינהורן
אדוני, אתה יודע מה מסתתר מאחורי הסעיף הזה. בעוד זמן מה אפשר יהיה לקחת את תשתית הכבלים, לתת לחברה חדשה רשיון כללי נוסף לשידורים, כחברה שניה, ולהגיד: עכשיו תקצו לה 30% מהקיבולת והיא תוכל להעביר שם גם 100 ערוצים. כך אנחנו מקימים מתחרה מלא לחלוטין, אז לפחות שהוא ישלם את העלות.
היו"ר אברהם פורז
אני לא חולק על דבריך.
אתי בנדלר
לא ברור שזה מה שצריך לקחת בחשבון.
בני איינהורן
תגיד "לפי חישוב כלכלי". תגיד משהו מעין זה.
יזהר טל
"לפי שיטת חישוב שיורה עליה".
בני איינהורן
למה לא "לפי שיטת חישוב כלכלית"? למה לא "לפי תחשיב כלכלי"?
היו"ר אברהם פורז
כשהשר מחליט, יש לו מגוון שיקולים. השיקול הכלכלי הוא רק אחד מהם.
בני איינהורן
לא היית עושה את זה בנושאים אחרים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
דרך אגב, אני מודיע לך שיש מחלוקת בנושא ה-unbundling בין אנשים שנמצאים פה סביב השולחן. אחד יאמר לך ש-unbundling זה חובה, שני יאמר לך ש-unbundling זה אסון. זה שאומר ש-unbundling הוא חובה יאמר גם: כן, אבל רק על מונופול.
בני איינהורן
אדוני השר, אם אתה נותן לנו שיקול כלכלי אז אנחנו אדישים אם זה רשאי או חייב. אנחנו נהיה כמו בינוי להשכרה, ואז לא איכפת לי. כך אני חושש.
שר התקשורת ראובן ריבלין
הכל לגיטימי.
יגאל ביבי
לחברת הלווין יש תשתית. נניח שמתמנה שר שעומד מאחורי הרב עובדיה והוא נותן לרב אישור לעבוד על התשתית של הלווין.
בני איינהורן
זה לא חל עליהם אלא רק עלינו.
שר התקשורת ראובן ריבלין
לפי פרשנותו של המנכ"ל היוצא של משרד התקשורת זה יכול לחול גם עליו. אני מודיע לכם, להווה ידוע לכם שאנחנו תומכים ללא סייג ושיעור ב-unbundling אך דעו שזה לעולם לא יחול עד שלא נהיה מונופול.
בני איינהורן
כפי שמקובל בעולם כולו.
שר התקשורת ראובן ריבלין
זאת שאלה שיצטרכו לדון בה סביב השולחן הזה.
בני איינהורן
אדוני השר, אני לא רוצה להוציא להם עין, זה לא השיטה. אני חושב שאם רוצים לקחת ממני חלק ולהעביר לספק אחר, מתחרה מ"בזק", זה חייב להיות על-פי חישוב כלכלי.
דוידה לחמן-מסר
אם לא, יוכלו לעתור נגדך.
שר התקשורת ראובן ריבלין
יכול לבוא שר אחר במקומי ולהגיד שמי שקיבל את זה במונופול אין לו שום זכות על זה. זאת יכולה להיות הפרשנות.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להיות הוגן כלפיכם. לא אשנה את דעתי בנקודה הזאת. שמעתי מספיק. חבל לי שתדברו אל הקיר. הדבר היחיד שנראה לי הגיוני הוא שאני אחזור במליאה על מה שאמרתי פה. מאחר ואני לא רוצה לשנות את דעתי, חבל שאטריח אתכם לטעון טענות לאחר שדעתי נחרצת. בואו נתקדם הלאה.
יגאל ביבי
אני בעד להוסיף את המלה "כלכלי".
היו"ר אברהם פורז
עו"ד אתי בנדלר, אני מבקש שתרשמי הסתייגות של חבר הכנסת ביבי.
יגאל ביבי
וגם של חבר הכנסת גאגולה.
עמית שכטר
יש לי הערה נוספת לאותו סעיף, על דבר שמופיע בתיקון. בסעיף קטן (ד1) בנוסחו הרגע יש פיחות זוחל במעמדו של הסעיף. בהצעת החוק הממשלתית המקורית, בתסקיר החקיקה שהועבר לעיוננו לפני שנה, נאמר "אי הסכמה בין בעלי רשיון בדבר המחיר, כאמור בסעיף קטן (ד), לא תעכב ביצוע קישור גומלין". זה היה הנוסח המקורי. עכשיו כתוב כאן: "רשאי השר להורות כי לא יעוכב ביצוע קישור גומלין". אני מניח שמר אבי גבאי עכשיו יותר שמח.
אבי גבאי
לא נכון.
היו"ר אברהם פורז
חבל לך על הזמן, אני לא אשנה את הסעיף הזה. לכל אחד מכם יש טענות על הסעיף מכל מיני כיוונים. אני לא עומד לשנות אותו. שמענו לגביו טיעונים. הוא בסדר גמור.
עמית שכטר
אבל אדוני מבין שקישור הגומלין הוא הבסיס לתחרות.
היו"ר אברהם פורז
אני סומך על השר.
עמית שכטר
גם אני סומך על השר, אבל השרים מתחלפים.
היו"ר אברהם פורז
אני סומך על השרים המתחלפים.
אבי גבאי
תן לי גם לנסות לקבל תשובה שלילית. כתוב כאן: "לענין תשלומים חלקיים". אני מבקש להוריד את המלה "חלקיים". זה יכול להיות תשלומים חלקיים או מלאים, זה יכול להיות הכל. הרי אם כתוב "חלקיים" אז יבוא הפרשן ויגיד שזה 40%.
אורי אולניק
להיפך.
אתי בנדלר
זה היה אפילו לפי בקשתכם.
אבי גבאי
אמרנו: לא "חלקיים".
אורי אולניק
סעיף 10(5) להצעה הוא סעיף משמעותי, שהיו עליו הרבה מאוד דיונים בוועדה. יש בו שתי גירסאות.
היו"ר אברהם פורז
גירסה א' היא העתק מדוייק של הצעת החוק הממשלתית.
אורי אולניק
אנחנו תומכים בה.
היו"ר אברהם פורז
נקיים על זה הצבעה בבוא העת.
אתי בנדלר
בגירסה ב' יש אינסוף פגמים.
מוריאל מטלון
אולי למען היעילות תנו לנו לקרוא את זה בנחת ונחזור ונעיר הערות מושכלות ביום שלישי.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה לעבור על הסעיף גם עכשיו וגם, אם יהיה צורך, ביום שלישי.
אתי בנדלר
בגירסה ב' של סעיף 10(5), בעמוד 6, נאמר:

"מבלי לגרוע מהאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ה), לשם הבטחת התחרות בתחום הבזק והשידורים, וכן רמת השירותים בהם ובהתחשב בשיקולים שבטובת הציבור -

(1) יקבע שר הוראות, בתקנות או ברשיון, לפיהן בעל רשיון כללי שיש לו רשת בזק ציבורית או מתקני בזק (להלן - בעל רשיון כללי), יהיה חייב לתת לבעל רשיון אחר, שימוש ברשת הבזק הציבורית שלו או במתקני הבזק שלו, כולה או חלקה, לרבות במתקני הבזק המצויים בחצריו של בעל הרשיון הכללי, בחצריו של המנוי או בחצרים שהם רכוש משותף, כולם או חלקם, ובכלל זה יקבע גם הוראות לפיהן ניתן יהיה להתקין מתקן בזק במתקניו של בעל הרשיון הכללי, בחצריו או על גבי הרשת שלו; הוראות פסקה זו לא יחולו אם נוכח השר כי אין מקום לקבוע הוראות כאמור, מטעמים שיפרט;

(2) השר רשאי לקבוע הוראות בעניינים האמורים בפסקה (1) לגבי שימוש במתקני בזק, כולם או חלקם, של בעל רשיון מיוחד, בשינויים המחוייבים לפי הענין;

(3) על הסרת השימוש לפי סעיף קטן זה יחולו הוראות סעיף זה, בשינויים המחויבים שיקבע השר, ובלבד שלענין זה, במקום "קישור גומלין" יבוא "שימוש";"
היו"ר אברהם פורז
רבותי, למי יש טענות ומענות?
עמית שכטר
אני אקצר, לטובת הענין. אני מבין את כוונת גירסה ב' אבל אני חושב שכתוב בה מה שכתוב בגירסה א'. למעשה כתוב אותו דבר.
היו"ר אברהם פורז
אני חושב שאם זו גירסה זהה אז השר ישמח לוותר על גירסה ב'.
יגאל ביבי
מי העלה את גירסה ב'?
היו"ר אברהם פורז
כל המתחרים החדשים, כמו גברת יבניאלי.
אתי בנדלר
השינוי העיקרי בין גירסה א' וגירסה ב' הוא הנושא של הפעלת שיקול דעת השר. בעוד שלפי גירסה א' שיקול הדעת של השר חופשי לחלוטין, הרי שעל-פי גירסה ב' במהות השר אמור לקבוע ולחייב, אלא אם כן לפי הגירסה האחרונה לחלוטין הוא החליט, מטעמים שהוא ימצא לנכון ושיפרט, שלא לעשות כן.

הבוקר ד"ר יזהר טל הציע לי גירסה משופרת של גירסה ב', אם על כך תחליט הוועדה, שהיא זהה לחלוטין לגירסה א' פרט לעניין העברת הנטל. מסתבר שבסעיף קטן (ו) של גירסה ב' אנחנו הרחבנו קצת את היריעה מעבר לנושא שהצגתי קודם.
יזהר טל
אני מציע לקבל את גירסה א'. לחלופין, כדי לצאת מהתסבוכות שנוצרו בגירסה ב', הצענו כאפשרות להשאיר את המבנה של גירסה א' (זאת הצעתו של מר יורם מוקדי) ולהוסיף משפט שמכניס את אלמנט החיוב.
אתי בנדלר
אולי תקרא את הנוסח, שאתה אמנם לא מציע אבל שאתה מציג לשיקול הוועדה אם היא תחליט על גירסה ב'. זה אולי יפתור למר שכטר כמה בעיות.
יזהר טל
ההצעה היתה: בשורה השלישית, לפני המלה "יחולו", יבוא: "יקבע השר הוראות, בתקנות או ברשיון, בדבר חובת מתן השימוש כאמור, אלא אם נוכח כי לא ראוי לעשות כן, מטעמים שיפרט; קבע השר חובת מתן שימוש כאמור, יחולו ...".
עמית שכטר
זה לא משנה לגבי מה שרציתי להעיר. ההערה שלי לא נגעה להרחבה הזאת של הסעיף אלא לעצם הפינג-פונג שנוצר כאן בין החובה שקיימת על השר לבין מה שהוא רשאי.

אני בטוח שגם מר אבי גבאי יסכים איתי לכך ששתי הסיטואציות מבחינה פרקטית הן אותו דבר. בגירסה א' השר ירצה לקבוע ברשיון או בתקנות דבר כזה - על "בזק", על "סלקום", לא משנה, על מר איינהורן, על מי שזה רלוונטי לגביו - יבקש לקבוע את זה ברשיון, יזמין אותנו לשימוע ואנחנו נטען טענותינו בפניו. ישתכנע - ישתכנע. לא ישתכנע - לא ישתכנע. זה ככל תיקון ברשיון. זה מופיע בסעיף אחר.
היו"ר אברהם פורז
לא ראיתי פה שימוע.
עמית שכטר
בכל תיקון ברשיון יש חובת שימוע. זה מופיע בסעיף אחר (בסעיף 4, אם אינני טועה). יזמן אותנו, ישמע את טענותינו ואז יחליט אם לנהוג כפי שרצה לנהוג או לא לנהוג כך.

מה יקרה בגירסה ב'? הוא חייב. אז הוא יחליט לפנות אלי או אליו או לכל מי שהוא מסיק שהוא צריך לפנות אליו. איך הוא יידע אם יש טעמים שזה לא יחול? הוא יזמין אותו אליו כדי שהוא יטען את טענותיו, ואז הוא יחליט לא להחיל את זה, או שכן להחיל. בעצם לא השתנה דבר. מה שהשתנה זה רק החובה להזמין אותי לתרץ למה לא להחיל עלי, ולא החובה לפתוח את רשת הגישה.

שאל חבר הכנסת ביבי מי בעד זה ואמרת שכל המתחרים החדשים. אני רוצה לתקן ולומר מה רצו המתחרים החדשים. אני חושב שהשר אמר את הדברים כבר קודם. המתחרים החדשים רוצים את מה שמתחרים חדשים קיבלו בכל מקום אחר בעולם: את הזכות להשתמש לפרק זמן שייקבע, עד שתיפתח תחרות של ממש, באותם מקומות שבהם יש צורך בכך, ברשת הגישה של מי שהניח אותה בתנאי מונופול.
שר התקשורת ראובן ריבלין
השאלה היא האם הם צריכים להראות שהם הקימו תשתית משלהם.
עמית שכטר
כן. זה כתוב כבר. כל הזמן אנחנו חוזרים לעניין הזה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אז מה אתה דואג? אתה אומר שאתה מתכוון להקים רשת תשתית שתאפשר לך להיות עצמאי בכל השירות, מהיציאה ועד הכניסה. בינתיים, הואיל ואתה כבר הולך להיות מתחרה בשוק ויש לך הרבה מהאמצעים שהם ברי תחרות, שאתה עושה בהם חיל, אתה מבקש שעד אשר תיגמר הקמת התשתית, שאתה מראה בצורה ברורה ביותר שאתה מקים אותה, יאפשרו לך את ההתחברות וההתקשרות.
אני בא ואומר
בוודאי. אני חושב שבמקרה כזה אתה צריך לשלם לאותם אלה שאתם מתכוון להתחבר עליהם את מלוא הסכום, שחלקו נמנע מהם, וכל מיני דברים שאני צריך לשקול אותם.

אבל יכול להיות בצורה גורפת של unbundling מצב שיבוא כל בר-בי-רב, גם שלא רוצה להיכנס לתחרות גלובלית אלא רוצה להיכנס לתחרות רק במקום שבו הוא יכול להרוויח מבלי להשקיע אף פרוטה. הוא בא ואומר: אני פרזיט, זאת הגדרתי, אני פרזיט מעולה. בעוד שאחד מוצץ כך וכך ליטרים דם בשעה, אני יכול למצוץ פי 4 יותר דם ממנו וגם לתת תענוג יוצא מן הכלל לזה שאוחז אותי. אלה דברים שצריך לשקול אותם.

בצורה הגורפת יכול בהחלט להתפרש מצב שבו אני אהיה מחוייב, בלי שיקול דעת, לאפשר גישה לאדם שמבקש לעשות איזה מעשה שיכניס אותו לשוק התחרות כמתחרה עצמאי, לעומת אדם שבא ואומר שהוא לתקופה קצרה רוצה על חשבונך לעשות מעשה שבו הוא לא יכול להפסיד.

(הישיבה הופסקה בין 16:55-17:10)
עמית שכטר
כיוון שהשר השיב לדברי, אני מבקש להשיב. אדוני השר, אני מבקש להעמיד את הדברים על דיוקם. אנחנו צריכים להבחין בין השאלה על מי תחול החובה לבין השאלה למי תינתן הזכות. אדוני ציין בדבריו שהזכות עלולה להינתן לכל אחד. אני רוצה להבהיר שלא כך הם פני הדברים. מה שמסדיר את הדבר הזה הן תקנות המפ"א, שהתקין משרד התקשורת ושהובאו לידיעת הוועדה בשנה שעברה.

בתקנות המפ"א נקבע שכל מפעיל חדש צריך להיות הבעלים והמפעיל של רשת הבזק הציבורית שבאמצעותה ייתן שירותים למנוייו. כך שאין ספק שיש צורך שהוא יקים את כל התשתית. שם ניתנה סמכות לשר להחריג, אבל הכלל הוא שצריך להקים את התשתית לבד.

לאור הניסיון בעולם, שבו נעשו נסיונות לפתוח שווקים לתחרות, אנחנו אומרים: מדובר על המקטע הקטן הזה, המקטע האחרון של הרשת, לאותם אלה שעומדים בתנאים של התקנות. הרי מדובר על מי שקיבל רשיון ולא על כל אחד, על בעל רשיון כללי. אנחנו לא מבקשים את זה לבעל רשיון מיוחד. אנחנו מדברים כאן על זכות שצריכה להינתן למי שמוטלות עליו חובות.

אני רוצה להזכיר שעל-פי החוק ועל פי תקנות המפ"א, על מי שנכנס לשוק הזה מוטלת חובה לתת שירות לכל לקוח שמבקש את השירות שלו באיזור השירות בתוך 3 שנים. צריך לתת את השירות במינימום של 15 איזורים, כלומר במינימום שמכסה למעשה 80% מאוכלוסיית הארץ. לכן, מי שמטילים עליו חובה, חייבים לתת לו דרך להיכנס.

אדוני תיאר נכון בתחילת דבריו. אנחנו באים אליך ואומרים: תן לנו לכמה שנים את הדבר הזה עד שנוכל לפרוס את הרשת בעצמנו, או לחלופין, יכול להיות שבעוד 5 שנים נבוא ונגיד לאדוני: ברחוב דיזנגוף בתל-אביב לעולם לא נוכל לפרוס את הרשת בעצמנו כי מר חולדאי לא נותן, אי אפשר לחפור שם, לא נוכל אף פעם ולנצח אני אמשיך לשלם רנטה ל"בזק", שאדוני קובע שהיא כלכלית. הרגע דיברנו על עלויות ועל עלות והתעכבנו על זה שעות ארוכות. אנחנו מעולם לא אמרנו, אגב, שלא נרצה לשלם. גם בדבר הזה נקבעו סטנדרטים בעולם, שמשלמים.

לכן אני אומר עוד פעם, צריכים לראות את התמונה בכללותה. אנחנו בוודאי לא איזה חאפרים שבאים לבקש משהו. הגשנו בקשה לרשיון למשרד התקשורת לפני 3-4 חודשים, במסגרת המכרז של תדרי הגישה האלחוטיים, ושם עמדנו ברשימת דרישות ארוכה וגדולה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אתה מדבר על חוק שיכול לכלול לא רק אותך אבל אתה מדבר איתי על מה שקורה איתך. אתה תהיה בשימוע אצלי כדי לקבל את הרשיון. אם הייתי עכשיו בשימוע יכול להיות שהייתי אומר: אתה יודע מה, לפי סעיף 5 הקיים, שלא צריך שום שינויים, אני מאשר את ה-unbundling, והייתי מבקש מהכלכלנים שלי לומר לי כמה צריך לשלם, ובזה נגמר הענין. אתה פה יוצא מן הפרט אל הכלל. אתה מנסה לשכנע אותי מה "סלקום" רוצה. אני לא יכול לעשות חוק גורף שיכלול את כולם. אם פתאום חבר הכנסת יגאל ביבי ירצה לעשות איזה unbundling על ---
נילי יבניאלי
אבל הוא לא יהיה בעל רשיון.
עמית שכטר
הזכות הזאת תינתן רק לבעל רשיון שמוטלות עליו החובות, לא יתכן אחרת. זה לא כתוב.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני מכיר היטב את השר והוא מודיע שמי שיוטלו עליו חובות יקבל גם זכויות. אני מכיר אותו אישית, תאמין לי. אלה הם דברים מובנים מאליהם. למשל, אני מחייב אותך לקחת 15 איזורים ואתה ואמר לי שתבצע את זה תוך 3 שנים.
עמית שכטר
אז למה לא לכתוב את זה בחוק?
שר התקשורת ראובן ריבלין
מה לכתוב? את הבעיות של "סלקום"?
עמית שכטר
לא. את החובה. אני בטוח שכמו שאדוני הוא שר התקשורת ויש לו מחשבה סבירה, כפי שהוא העיד על עצמו, והוא מתכוון להעניק לכל בעל רשיון כללי את הזכות הזאת, כך כל שרי התקשורת בעולם המערבי. את כולם בחרו המחוקקים בארצות מושבם לפטור מהצורך לשקול את השיקול הזה ולהטיל את החיוב הזה על הגוף שמספק היום שירותי טלקומוניקציה בתנאים של מונופול.
היו"ר אברהם פורז
ד"ר שכטר, אמנם אתה אדם מאוד מוכשר, אבל אם אתה מאמין שאתה תשכנע את השר עכשיו לשנות את המדיניות שהותוותה על-ידי ועדת רוזן, שהשר אימץ אותה ושבאה לידי ביטוי בהצעת החוק הזאת ---
שר התקשורת ראובן ריבלין
ושנותנת מענה לכל הבעיות.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה לגמור ענין. יש שתי אלטרנטיבות שיעמדו להצבעה. שכל אחד מכם יגייס את הגייסות שלו.
עמית שכטר
אדוני, אין הבדל בין הגירסאות.
היו"ר אברהם פורז
אם אין הבדל אז אני מוכן לאמץ מייד את גירסת משרד התקשורת ואחר-כך אתה תבכה שבוע שלם. יש שתי גירסאות שמבחינת המהות אומרות את הדברים הבאים:

1) השר יחליט. ירצה - יהיה, לא ירצה - לא יהיה.

2) השר יקבע שיש, אלא אם כן יש לו סיבות טובות לקבוע למה לא. חובת ההנמקה עליו.
בני איינהורן
אבל לא רק זה. אני רוצה לאזן את דברי מר שכטר. הוא מסתכל קודם כל על בעל רשיון מפ"א. אם מקבלים את גירסה ב', מחר בבוקר חברת הלווין תקרא לשר ותגיד: אנחנו לא רוצים להקים את כל האנטנות, זה הרי טירוף, אתה הרי מגיע למנויים במילא.
היו"ר אברהם פורז
בסעיף נאמר ש"הוראות פסקה זו לא יחולו אם נוכח השר כי אין מקום לקבוע הוראות כאמור", והוא ינמק.
שר התקשורת ראובן ריבלין
יגיד שמי שבא מלמעלה לא יכול להיות מלמטה.
מיכל רפאלי-כדורי
או שיכול, אם השר מצא סיבות טובות לכך.
היו"ר אברהם פורז
נניח שנלך על-פי גירסה א' והשר יקבע שהלווין יכול להעביר. מה זה יועיל לך?
עמית שכטר
לכן אני טוען שאין הבדל בין הגירסאות.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אם אין הבדל, אז מה איכפת לך?
עמית שכטר
אני בכלל לא מבקש את גירסה ב'.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אם אתה שואל אותי, פסקה (5) הקיימת היא הכי טובה.
היו"ר אברהם פורז
גברת שטרנבך, לא אתן לך רשות דיבור כי דעתי כבר נחרצת.
אסתר שטרנבך
אני לא רוצה לשנות את דעתך. אני חושבת שגירסה ב' לא מבטאת את הכוונה שהיתה. רצו לאפשר שימוש משותף בין כל בעלי הרשיונות במתקנים שבחצרי מנוי. הניסוח של גירסה ב' לא מאפשר לעשות שימוש משותף בתיל של חברת הלווין. זה המשמעות של מה שכתוב כאן.
יזהר טל
את מדברת על גירסה ב' הנוכחית אך עשו לזה שיפוץ.
היו"ר אברהם פורז
אפשר לעשות שימוש משותף גם בתיל של חברת הלווין.
אתי בנדלר
גירסה ב' תהיה זהה לגירסה א', בהוספת משפט בשורה השלישית. אקרא את גירסה א' המתוקנת: "מבלי לגרוע מהאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ה), היה ביצוע פעולות בזק או מתן שירותי בזק בידי בעל רשיון אחד, כרוך בשימוש במיתקן בזק של בעל רשיון אחר, יקבע השר הוראות, בתקנות או ברשיון, בדבר חובת מתן שימוש כאמור, אלא אם נוכח כי אין מקום לקבוע הוראות כאמור, מטעמים שיפרט; קבע השר חובת מתן שימוש כאמור, יחולו על הגדרת השימוש הוראות סעיף ...". זו גירסה ב' המשופצת.
היו"ר אברהם פורז
אין עוד אלטרנטיבות. נקיים על זה הצבעה וההצעה שתזכה לרוב תעבור למליאה בתור עמדת הוועדה.
נילי יבניאלי
אני רוצה לדבר על סעיף 10 להצעת החוק, סעיף קטן (ו1)(2)(א), בעמוד 7. בסעיף (ו1)(1) אמנם נכתב: "אם החלק האמור נמצא בבעלותו של בעל הרשיון". זה כאילו עונה על הדרישה שלנו אבל למעשה סעיף קטן (ו1)(2)(א) מרוקן את הדבר הזה מכל תוכן. נאמר פה שרכישת התיול יכולה להיעשות גם על-ידי הבעלים, ובמקרה הזה לא ייתן בעלי רשיון אחר או בעל רשיון לשידורים אחר שירותי בזק או שידורים הכרוכים בשימוש בתיול הפנימי, אלא אם כן הוא וידא שהאדם שבחצריו מותקן התיול הפנימי שילם לבעל הרשיון שהתקין אותו עבור הרכישה.

לדעתי אין פה איזה חלל שמאפשר לי להתמודד עם מצב - אלא אם תגידו לי שזה אחרת - שהדייר אומר: אני לא רוצה לקנות, אני לא צריך לקנות, זה שלי. האם יש כאן פתרון למצב כזה?
בני איינהורן
יש את סעיף קטן (ו1)(2)(ב).
נילי יבניאלי
בסעיף קטן (ב) אני פונה. בכל מקרה אני פונה. זה מתאים לכבלים וללווין אך לא לנו.
מיכל רפאלי-כדורי
זה גם לא מתאים לנו. אני מבקשת לדבר על כך.
מוריאל מטלון
יש פה היפוך של נטל הראיה. פה אתה צריך לבוא לאדם, שלא יודע כלום. כמה מהאנשים יודעים אם הם שילמו או לא שילמו?
קריאה
היא צריכה לבדוק בתוך 30 ימים אם הוא שילם.
נילי יבניאלי
לא רק העניין של התשלום אלא גם העניין של הבעלות.
מוריאל מטלון
נטל הראיה של הוכחת הבעלות.
היו"ר אברהם פורז
אם הוא פוחד, שישתמש בסעיף קטן (ב). שייקח את (ב) וישלם בשמו ונגמר העניין.
נילי יבניאלי
זה בעל הרשיון.
דוידה לחמן-מסר
היא רוצה שאם התשתית היא בבעלותו של אותו אדם ---
נילי יבניאלי
צריך לכתוב "אלא אם כן הוא שילם". למה "וידא"? איך אני מוודא?
היו"ר אברהם פורז
החברה שלך רוצה לתת שירות באיזה מקום. היא מוצאת חוטים של אחרים. היא יכולה לעשות דבר פשוט: לחתוך, ובאותו רגע יש לה חובה בעצמה להעביר את הכסף. איך היא תתחשבן עם הלקוח החדש, זה בעיה שלה. האפשרות האחרת היא לוודא שהוא שילם בעצמו, על-ידי שיציג קבלה או משהו מעין זה.
נילי יבניאלי
אבל זה בדיוק מה שאני אומרת: לא תמיד צריך לשלם. יש מקרים שהבעלות היא של הדייר.
אתי בנדלר
אז זה לא חל. תראי את הרישא. אנחנו מדברים על מצב שבו כל החלק ברשת הגישה נמצא בבעלותו של בעל הרשיון.
מיכל רפאלי-כדורי
אנחנו מבקשים שתימחק המלה "וידא". אנ לא מבינה מה זה "וידא". זה בדיוק מנגנון השימור. הוא ילך, הוא ימצא, הוא יבקש מהכבלים, הוא יראה. זה סתם ביורוקרטי.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להגיד לכם בדיוק על מה מדובר. כוונתנו שדרך המלך היא סעיף קטן (ב), ולא סעיף קטן (א). דרך המלך היא שאתם הולכים למנויים של חברות הכבלים ומתחברים באופן חד-צדדי לתשתית שלהם, עושים רישום של האנשים ומעבירים במרוכז את החלק לאן שדרוש. אבל נניח שמישהו משום מה החליט להתנתק בעצמו, והוא מביא לך קבלה מאחת מחברות הכבלים שבה נכתב: אנחנו מאשרים שרכשת מאיתנו את התשתית ---
מיכל רפאלי-כדורי
אני מבקשת שיהיה כאן סעיף האומר "תוך 30 ימים מיום ההתקנה". אני לא מוכנה להיות בידיים של מנהלי החשבונות של "תבל".
אתי בנדלר
זה מטיל עליהם אולי נטל שקשה יהיה לעמוד בו. זה לא סתם שהביאו בפניו הוכחה אלא שהוא גם בדק שההוכחה הזאת היא באמת לא מפוברקת. אולי "אלא אם כן נוכח ש...".
מיכל רפאלי-כדורי
למה "וידא"? זה לא מלה שגרתית בחקיקה.
היו"ר אברהם פורז
תסלחי לי, אם מביאים לי קבלה מזוייפת, האם זה לא אומר שווידאתי?
אתי בנדלר
לא.
מוריאל מטלון
"אלא אם כן האדם שבחצריו שילם".
היו"ר אברהם פורז
אני לא יודע אם הוא שילם או לא שילם. אני לא רוצה ליצור סיטואציה, שמצד אחד חברות הכבלים מנתקים אותם, מצד שני אתם מחברים, ומצד שלישי הכסף לא מגיע אליהם.
מיכל רפאלי-כדורי
אז תכתוב: "תוך 30 ימים". תן לנו איזה פרק זמן. שוב יהיו פה ימים של ביורוקרטיה, שמנהל הכספים של "תבל" לא העביר את הקבלה.
היו"ר אברהם פורז
תוודאו איך שאתם רוצים.
יגאל ביבי
תוריד את המלה "וידא". זה לא מעלה ולא מוריד.
שר התקשורת ראובן ריבלין
"לאחר שנוכח". זה בסדר.
איילת כהן-מעגן
העובדה שהוא יכול לרכוש את אותו חלק מרשת הגישה שמשמשת אותו, כשזה חלק מהרכוש המשותף, זה אומר שאם יש בפיר הבניין ---
היו"ר אברהם פורז
זה לא חלק מהרכוש המשותף. "הנמצא בחצריו" ו"מיועד לשמש אותו בלבד".
איילת כהן-מעגן
יכול להיות שבתוך כבל שמכיל 20 זוגות יש את הזוג שמיועד לשמש אותו בלבד, ואותו הוא לא רוכש.
היו"ר אברהם פורז
אז מה, הוא יחתוך את הכבל ויוצא את שני החוטים שלו?
איילת כהן-מעגן
לא, שישימו נקודת פיצול שממנה הוא יכול לרכוש. מי יתחזק את זה? הוא?
היו"ר אברהם פורז
אני לא יודע.
אבי גבאי
זה בעיה טכנית.
היו"ר אברהם פורז
לדעתי ל"בזק" אין שום בעיה. לדעתי כל התיול הפנימי בתוך בניין לא שייך לחברת "בזק".
מיכל רפאלי-כדורי
וגם לא לכבלים.
בני איינהורן
אדוני היושב-ראש, האם אתה מתכוון להצביע על הסעיף הזה?
היו"ר אברהם פורז
אלא אם כן תהיה בקשה בישיבה נוספת.
בני איינהורן
משרד התקשורת התנגד לכל סעיף קטן (ו1), אז לפחות תעלה את זה בתור שתי גירסאות, עם זה ובלי זה. סעיף קטן (ו1) הוא בעייתי מאוד.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, אני יכול לקבל בקשות רק מחברי כנסת. אם יבוא חבר כנסת ויגיד לי שהוא מבקש שאני אבטל את הסעיף, שהוא מבקש להצביע נגדו או בעדו - אני מוכן לשקול את זה. כרגע אין לפני הצעות אחרות. זה הצעת יושב-ראש הוועדה. אם יש בקשה מחבר כנסת להצעה אחרת, בסדר. אחרים לא יכולים להגיש הצעות, רק חברי כנסת. חפשו לכם חבר כנסת.
יגאל ביבי
אנחנו בסך הכל גומרים את החוק הזה באווירה טובה. הנושא הזה הוא אחד הנושאים שנמצאים בוויכוח בין חברת הלווין לבין חברות הכבלים, וגם בתוך חברת הלווין.
מיכל רפאלי-כדורי
לא בתוך חברת הלווין.
יגאל ביבי
אני חושב שצריך להיות פה יושר. אף אחד לא צריך לעשוק את האחר. כמו שאני חושב שלא צריכים לתת לו את מחיר הכבל שנקנה בחנות, הוא צריך לקבל את מה שהוא השקיע, אם הוא השקיע, גם לא יתכן שהוא לא ירצה לשלם ושזה יהיה כלי בידיו לנגח.

הייתי מציע שבעניין הזה יהיה עוד קצת ישוב הדעת. עלינו לעשות את הישר. אני שמח שאתה ירדת מהעניין הזה של מספר המטרים. אני מציע שתדונו על הסעיף הזה בצורה יותר שקולה. זהו סלע מחלוקת בין שני הגורמים וכדאי להקדיש לנושא עוד יום אחד.
בני איינהורן
זה סעיף שלא נותן כלום ורק מסבך. אחרי שעובר החוק, הוא עולה על התשתית שלי במילא, לפי סעיף 5, לפי סעיף שימוש משותף שהשר מורה לו. הכל מתבלבל. לכן לא צריך את זה. אתה מכניס אותנו עכשיו לתסבוכת של תחזוקה.
דוידה לחמן-מסר
זה תמריץ.
היו"ר אברהם פורז
זה תחליף.
בני איינהורן
זה לא תחליף. לפי הסעיף הזה הכל עובר, קונים את זה.
היו"ר אברהם פורז
אין מניעה לשר לקבוע.
בני איינהורן
אתה יכול להשאיר את פיסקה 10(5) בבית משותף ולהוריד את כל הסיפור הזה.
עידית פרוים
בסעיף קטן (ב), שהוא בעצם דרך המלך, בשורה הלפני אחרונה צריך להיות "עבור שימוש בתיול הפנימי" ולא "עבור רכישת התיול הפנימי". הרי הסעיף הזה נועד להסדיר שימוש משותף.
היו"ר אברהם פורז
את טועה.
יזהר טל
אם היא טעתה בזה, הציבור בוודאי עלול לטעות. כדאי להבהיר את הענין הזה.
מוריאל מטלון
אם היא נציגת רשות ההגבלים העסקיים זה לא אומר שהיא נציגת כל החוכמה עלי אדמות.
יזהר טל
כדאי להבהיר שלצורך השימוש המשותף ולצורך הפתיחה לתחרות, לשיטתנו אין צורך שאף אזרח ישלם 200 שקל וירכוש את הציוד.
היו"ר אברהם פורז
אלא אם היא רוצה.
בני איינהורן
מה קורה אחרי שבעל הרשיון קנה את זה ב-200 שקל? אחרי חודשיים אני חוזר למנוי הזה ומנסה לשכנע אותו לחזור לכבלים. מה קורה אז?
אתי בנדלר
אז הוא יתן לך רשות שימוש בתיול הזה, בציוד.
בני איינהורן
אבל בעל הבית שילם.
היו"ר אברהם פורז
נניח שהתחברתי לחברת טלפון סלולרי, נתנו לי טלפון סלולרי מאוד יקר, שלמעשה אני קונה אותו בתשלומים למשך 3 שנים. הם מספרים שזה חינם אך למעשה אני משלם דמי שימוש שכוללים את עלות הרכישה. נניח שאחרי כחודשיים לקחתי את המכשיר איתי לחוץ-לארץ וזרקתי אותו לים. מה קורה אז? האם תיאורטית ימציאו נגדי כתבי תביעה בניו-יורק?
קריאה
יש להם הוראת קבע. זה יותר פשוט.
בני איינהורן
ברוב המקרים בשביל זה עשו את כרטיס האשראי.
שר התקשורת ראובן ריבלין
מר איינהורן נתן דוגמא של אדם המחובר לכבלים, שבא הלווין ואומר לו: בוא תתחבר אלי. הוא אומר לו: מצויין אבל אני צריך לשלם 200 שקל לכבלים כדי לקנות מהם את הציוד. אחרי חודשיים הוא מחליט לחזור בחזרה לשירות של חברות הכבלים ודורש שיחזירו לו את 200 השקלים. יאמרו לו: מה פתאום? זה שלי.
בני איינהורן
השאלה היא מי קנה את זה.
נילי יבניאלי
אבל הבעלים קנה ולא החברה.
אתי בנדלר
הבעלים קנה. מדובר כאן על שתי צורות בהן אפשר לרכוש.
היו"ר אברהם פורז
בין אם הבעלים קנה ובין אם לא, אם הוא מחליט להתנתק מהלווין הוא בא אליך חינם.
שר התקשורת ראובן ריבלין
זה שלו. זה לא של הבעלים. בעבר הוא קנה את זה מחברות הכבלים.
אבי גבאי
אדוני, זה לא מספיק ברור. מבלי להתייחס להערה שלך, אם הבעלות היא שלנו או לא, אין לנו בעיה עם שני המודלים. יש לנו שתי הערות. הראשונה, לגבי החלק המשותף עליו דיברה עו"ד איילת כהן-מעגן. זאת בעיה משמעותית, בעיה צרכנית. זה לא רק בעיה של המפעילים. אם יש כבל, סיב של 20 זוגות נחושת, שאחד מהם, לצורך הענין, נרכש על-ידי "סלקום", ושילמו לי הכל, הכל בסדר, אם יום לאחר מכן יש תקלה באותו כבל - מי אחראי לו?
אתי בנדלר
הוא לא ירכוש את כל הכבל.
איילת כהן-מעגן
הוא רוכש זוג סיבים מתוך 20 זוגות המאוגדים בתוך אותו הכבל.
היו"ר אברהם פורז
אצלכם ב"בזק" הסיבים הולכים בזוגות, הלאה והלאה, עד שהם מגיעים לחדר המדרגות. בשלב מסויים מהחוט העבה עוברים שני חוטים בלבד שמגיעים לתוך דירה. מהנקודה הזאת ניתן לחתוך אותם ולחבר לשני החוטים האלה את מה שרוצים, למשל מה שבא מ-NMDS(?), שבא מהאוויר. הוא לא רשאי לחתוך את החוט במקום אחר. האם אתה אומר שהוא ירוץ עם הזוג הזה על הכבל שלך? שהוא יחפש כבל כזה על עמודי חשמל?
אבי גבאי
אני מסכים לכל מה שאמרת. צריך להבין שבתוך פיר של בנין משותף עדיין רץ כבל, לצורך הענין, של 20 זוגות משותפים והם מתפצלים בכל קומה. אתה אומר שהנקודה של התיול היא הפיצול בכל קומה. בסדר, רק צריך לנסח את זה כך, זה הכל. זה לא כתוב פה.
אתי בנדלר
לדעתי תהיה פרשנות אבסורדית, כאשר יש לי כבל שבתוכו יש מספר תילים שכל אחד מהם משמש מנוי אחר, להגיד שהוא יכול לרכוש את התיל הספציפי שבתוך הכבל.
עמית שכטר
משם ועד המרכזת זאת רשת הגישה, עליה דיברנו בסעיף הקודם.
היו"ר אברהם פורז
למען הסר כל ספק, אני מבהיר בזה בעל-פה את כוונתנו. אם בחדר המדרגות עוברים 30 זוגות ואילו הדייר הזה גר בקומה העליונה העשירית. אי אפשר לחפש בקומת הקרקע, בכבל כולו, לחתוך את החוט, לחפש את שני התילים ששייכים לאדם מהקומה העשירית ולהתחבר שם. החובה של הפיצול היא רק בנקודה שהכבל כבר מתפצל מעצמו. אם יש בעיית ניסוח, שאני לא יודע איך פותרים אותה, תנסו עד מחר בבוקר להתגבר עליה. אם לא, נסתפק בדברים שאני אומר כעת לפרוטוקול, שזאת הכוונה.
אסתר שטרנבך
אפשר להגדיר נקודת תיעול כנקודה האחרונה ---
עמית שכטר
אני רוצה לשאול את מר גבאי. עכשיו פירקנו את הרשת לגורמי גרמים, קומה ראשונה וקומה עשירית וכל מיני דברים כאלה. בואו ננסה לראות איזה מצב נוצר בפועל. אני עכשיו מפעיל חדש ויש לי נניח רק לקוח אחד בבנין הזה. אני רוצה להגיע אליו בחוט, כי הגעתי למסקנה שזה יותר כלכלי מאשר ברשת גישה אלחוטית. עד לאן אני צריך להניח את החוטים שלי?
היו"ר אברהם פורז
עד לחדר המדרגות בקומה שלו.
עמית שכטר
עד הקומה העשירית? זאת אומרת שאני צריך לשבור עכשיו את כל הקירות בכל הבנין? אני צריך להשחיל בתוך הפיר חוט משלי, זה הפתרון. כל הדיון הוא בהנחה שאין unbundling.
היו"ר אברהם פורז
קודם כל, אני מאחל לך שבכל בנין יהיה לך יותר מלקוח אחד. אחרת, אתה בבעיה. ברגע שתגיע בחדר המדרגות מול הדירה של האיש, מאותה נקודה ואילך אתה בן חורין.
עמית שכטר
אם כבר השחלתי, אני אשחיל גם שם. מה זה כבר משנה?
מיכל רפאלי-כדורי
בסעיף 10(ו1)(3) להצעה קבע המחוקק סכום של 200 שקלים. לא ברור מה החישובים. יש כאן מנגנון האומר שהשר יכול לקבוע סכום אחר. אני מניחה שכאשר שר קובע, הוא מתייעץ עם אגף הכלכלה שלו, עם אגף כבלים ואגף לווין, הוא מתייעץ עם הצדדים. המחוקק קבע 200 שקלים. אנחנו לא יודעים למה. זה נראה לנו סכום מוגזם ואנחנו מבקשים הסבר לסכום הזה.
היו"ר אברהם פורז
המחוקק יתן לכם עכשיו את ההסבר. קל לי מאוד להחליט שהשר יקבע את הסכום. התוצאה תהיה שייקבע סכום רק בעוד שנה, במקרה הטוב. השר צריך לשמוע כלכלנים וטכנאים, יהיו לו חוות דעת שונות, יהיו שימועים, דיונים ובג"צים, אבל יהיה לכם צדק אבסולוטי. אולי בסוף ההליך הזה השר יקבע לא 200 שקל אלא 100 שקל. אולי הוא יקבע 300 שקל.
יגאל ביבי
זה לטובת הכבלים או לטובת הלווין?
בני איינהורן
רק לטובת הלווין.
מיכל רפאלי-כדורי
אני רוצה להבין מה זה משפט שלמה הזה שהגיע לסכום 200 שקל.
היו"ר אברהם פורז
האפשרות האחרת, אחרי ששמעתי את מחיר החוט ואחרי שבדקתי פחות או יותר את מחירי ההתקנות חשבתי שזה הסכום המתאים. אגב, יכול להיות באותה מידה גם סכום גבוה או נמוך ב-50 שקל. יש את מחיר החוט, שהוא בסביבות שקל למטר, ויש את עלות ההתקנה של טכנאי שבא ומשחיל, וחלק הוא מעל הטיח וחלק בתוך הטיח, חלק בפנים וחלק בחוץ. יש שם גם כל מיני מפצלים ומתגים.
מיכל רפאלי-כדורי
חבר הכנסת פורז, ביקשת מאיתנו מחירים ונתנו אותם בתום לב.
היו"ר אברהם פורז
אתם אמרתם 75 שקלים ומר דואר אמר 500 שקלים.
מיכל רפאלי-כדורי
אני לא אחראית על מה שמר דואר אמר. אני יודעת שאמרת לו כאן בוועדה שזה מוגזם. אתה עושה כאן משפט שלמה בין שני דברים לא שווים.
היו"ר אברהם פורז
עלות שקע התקנה ראשון בבית דירות - 212 שקלים, כולל מע"מ. עלות ההתקנה של שקע בבית פרטי - 364 שקלים. התקנה ממוצעת אופיינית בדירה כוללת בדרך כלל שקע ראשי, שתי שלוחות, ועלות ההתקנה של כל דירה לפי זה היא 549 שקלים.
מיכל רפאלי-כדורי
זה מה שנקבע לפני 10 שנים וגבו את זה מהמנויים כבר 4 פעמים. אפשר לעשות את זה באופן מדורג בתשתית חדשה.
היו"ר אברהם פורז
זה מ-25 ביוני. והנה אתם אמרתם: רק 75 שקלים.
בני איינהורן
הם משלמים לקבלן שלהם סכום של כ-$80. לגבי העניין של ההתחברות היה לנו דיון גם עם הקבלן המשותף ושאלנו כמה הוא לוקח. הוא לוקח בסביבות $80. לכן אף פעם לא לוקחים 75 שקלים.
אתי בנדלר
ממש משתלם לרכוש ב-200 שקל.
מיכל רפאלי-כדורי
אני משלמת לקבלן שלי כל מיני דברים נוספים. הובהר במכתב לחבר הכנסת פורז שמדובר בעלות מאוד מסויימת. אין בזה אלמנטים של שירות, לא מחברים את הווידיאו, לא מסבירים לצרכן איך מפעילים את זה ולא מחברים לו את הממיר. כל זה הוא שירות, על זה אני לא מדברת.
היו"ר אברהם פורז
אני מבקש שתודיעו לי עד מחר בבוקר: או שאתם מסכימים ל-200 שקל; או שהשר יקבע. תחליטו מה יותר טוב לכם.
מיכל רפאלי-כדורי
אני לא יודעת איך הגעתם ל-200 שקל. אם זה סכום מדורג שיורד אחורה, לתשתית ישנה ותשתית חדשה ---
היו"ר אברהם פורז
גברת רפאלי-כדורי, בניגוד לשר לי אין אפילו מחלקה כלכלית או טכנאים שיתנו לי הערכה.
אבי גבאי
אפשר להחליט שזה 200 שקל עד לקביעת השר. אז גם תהיה התחשבנות רטרואקטיבית.
היו"ר אברהם פורז
ברור, זה מה שכתוב במילא. אולי גברת רפאלי-כדורי תגיד לי שאתם מוותרים על הסכום כרגע ומשאירים את זה לשיקול דעת השר. לי אין כרגע אפשרות, מעבר למה שעשיתי, לקיים דיונים יותר מעמיקים.
מיכל רפאלי-כדורי
אנחנו רק מבקשים להבין איך הגעת לסכום הזה.
היו"ר אברהם פורז
לפי זה אני צריך להזמין את הקבלן שלכם ואת הקבלן של חברות הכבלים ואת מר דואר ואתכם ואולי כל מיני טכנאים, לנהל כל מיני דיונים ולקבוע מחיר. האלטרנטיבה שיש לי היא לקבוע מחיר בינתיים.
מיכל רפאלי-כדורי
זה משפט שלמה. אני לא יכולה להסכים לזה. אני אגיש תביעה ייצוגית כי אני שילמתי בביתי על התשתית שלי.

(כולם מדברים ביחד)
היו"ר אברהם פורז
מר מטלון, לפני שאתה מדבר, חבל על הזמן. יש לכם שתי אפשרויות. תודיעו לי עד מחר בבוקר: 200 שקל או קביעת השר. תגידו לי מה אתם מעדיפים.
מיכל רפאלי-כדורי
אנחנו מעדיפים דרך שלישית.
היו"ר אברהם פורז
אין דרך שלישית. "הדרך השלישית" לא עברה את אחוז החסימה ...
נילי יבניאלי
אני בכל זאת רוצה להגיד משהו לענין המחיר. הטענה שלי היא שהבעלות היא לא של "בזק".
היו"ר אברהם פורז
כתוב לך את זה. כבר דיברנו על זה כמה פעמים.
נילי יבניאלי
אני אצטרך להגיע איתה לבית-משפט ואני לא יודעת מה יקבע בית-המשפט. בסופו של דבר יכול להיווצר מצב, גם אם אני חושבת שיש לכך רק סיכוי קלוש, שיקבעו שכל תשתית "בזק" בבתים היא תשתית של בזק.
היו"ר אברהם פורז
על שימוש משותף.
נילי יבניאלי
אבל עד אז, ומי שרוצה לקנות את התשתית ב-200 שקל בנסיבות שאני מתארת ---
היו"ר אברהם פורז
מה את מציעה, 199.90 שקל?
נילי יבניאלי
"בזק" לא שילמה על זה כלום, לא התקינה את זה.
יגאל ביבי
יש לי הרגשה שאנשי חברת הלווין לא הבינו את הסעיף הזה. הסעיף לא קובע 200 שקל. הוא קובע: 200 שקל, או שהשר יקבע משהו אחר. השר יכול לקבוע גם 30 שקלים. אז למה את דואגת?
מיכל רפאלי-כדורי
גם אם אני טועה, אני מבקשת לטעות עד מחר כדי שתהיה לי שהות להתייעץ עם הנהלת החברה לגבי הסוגייה הזאת.
יזהר טל
סעיף קטן 10(ו1) הוא דוגמא ל"עז" שהכניסו אותה. אף אחד לא היה צריך אותה אבל נכנסה "עז" ועכשיו לא יודעים מה לעשות איתה.
היו"ר אברהם פורז
הטיעון שלך עכשיו הוא ה"עז". כבר הגענו פה להבנה ועכשיו אתה אומר לנו שכל הסעיף מיותר?
יזהר טל
נכון, ועדיין חשוב שגם הציבור יידע שלאיש אין צורך לרכוש את מה שבקיר או להתלבט אם זה של "בזק" או לא של "בזק". אין בזה שום צורך. זה מיותר לחלוטין. יש הסדר של שימוש שלא תלוי בזה. הסעיף הזה מעביר את המסר ההפוך, וחבל. זה סעיף אנטי כלכלי.
אתי בנדלר
מצוין. תפרסמו הודעות לציבור.
היו"ר אברהם פורז
לא מכריחים אף אחד לקנות. הלקוח לא יקנה בכפייה אבל אם הוא רוצה לקנות, זה זכותו. רק מי שרוצה.
אסתר שטרנבך
אני לא רוצה להיכנס לניסוחים. לדעתי לא לגמרי ברור שגם במצב שהבעלות נרכשת על-ידי המנוי עדיין צריכים לחול הסדרי שימוש משותף בין בעלי רשיונות.
היו"ר אברהם פורז
לא אחרי שהוא קונה. אחרי שהוא קונה - נגמר הסיפור, זה כבר שלו. אז כבר אין שימוש משותף.
אתי בנדלר
זה רק על בעלי רשיונות.
אורי אולניק
מתקן בזק גם מצוי בחצריו של מנוי.
היו"ר אברהם פורז
אז כבר יש שימוש משותף. בהסכמתו הוא יכול גם לתלות כביסה על הכבל.
בני איינהורן
חבר הכנסת פורז, עשית כאן משהו שיפגע בשוק התקשורת.
טל אופק
יש את סעיף קטן (ב).
היו"ר אברהם פורז
מר איינהורן, אתה צודק, זה חל.
איילת כהן-מעגן
כשהסכום נקבע ראיתם לנגד עיניכם את נושא התיול בהקשר של כבלים ולווין. אני לא מתווכחת על כך כי אני לא יודעת. בעניין של "בזק", "בזק" השקיעה בחצרי מנוי לעתים עשרות ומאות אלפי שקלים בתשתית פנימית, עם מאות שלוחות.
היו"ר אברהם פורז
מדובר רק על דירות בבית משותף.
אתי בנדלר
מדובר בחצרים המשמשים למגורים. אני מזכירה לך שאמרת ש-200 ש"ח הם לבית משותף.
היו"ר אברהם פורז
דבר אחר תטענו לפני השר.
שר התקשורת ראובן ריבלין
ירצו לעשות unbundling בכל השירותים שאתם נותנים בכל המערכת הזאת. הם לא מונופול.
היו"ר אברהם פורז
השר רשאי לקבוע מנגנון עדכון. הוא יכול להגיד שזה צמוד למדד, לדולר, לשכר הממוצע במשק וכולי.
מוריאל מטלון
ברישא מדובר על רכישה מבעל רשיון. יכול להיות מצב שיעברו כמה חודשים טובים עד שהכבלים יקבלו רשיון. לכן צריך לכתוב "או בעל זכיון", כי עד שהם לא יקבלו רשיון הם עדיין בעלי זכיון.
טל אופק
החילו עליהם, הם עדיין בעלי זכיון לענין סעיף 5.
היו"ר אברהם פורז
אני אומר ליועצים המשפטיים, מיום שהחוק נכנס לתוקפו הרכישה הזאת יכולה להתבצע, גם אם הם עדיין בעלי זכיון. אבל יקבלו פיצוי של 200 שקל, שלדעתי הוא פיצוי נאה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
זה עסק בפני עצמו.
מיכל רפאלי-כדורי
זה יממן להם את התמורה לזכיון. הציבור יממן לחברות הכבלים את הארכת הזכיון שלהם. אני אומרת את זה בשמי, מיכל רפאלי-כדורי.
אתי בנדלר
תפרסמו הודעות כשירות לציבור, שהציבור לא צריך לרכוש כי יש הסדר אחר.
שר התקשורת ראובן ריבלין
דרך אגב, אני שמעתי שהציבור מממן את הלווין. צריך להיזהר מהדברים שהציבור מממן.
עמית שכטר
רק את "סלקום" הציבור לא מממן.
בני איינהורן
הציבור מממן כרגע רק 50% מהלווין, את החלק של "בזק".
אורי אולניק
עדיין לא קראו את סעיף 10(6) להצעה בעמודים 6-7, את סעיפים קטנים (ז), (ח) ו-(ט).

"במקום סעיף קטן (ז) יבוא:

"(ז) היה ביצוע שידורים בידי בעל רשיון לשידורים כרוך בשימוש במיתקן בזק של בעל רשיון אחר, לרבות במוקד שידור, יחולו על הסדרת שימוש כאמור הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ה), בשינויים המחויבים, ובהם:

(1) במקום "בתחום הבזק ורמת השירותים בו" יבוא "בתחום הבזק ובתחום השידורים ורמת השירותים בהם";

(2) במקום "קישור גומלין" יבוא "שימוש";

בסעיף קטן זה, "בעל רשיון לשידורים" - למעט בעל רשיון מיוחד לשידורי כבלים.

(ח) מבלי לגרוע מהאמור בסעיפים קטנים (ו) עד (ז), היה ביצוע פעולות בזק, מתן שירותי בזק או ביצוע שידורים בידי בעל רשיון או בידי בעל רשיון לשידורים, כרוך בשימוש, לרבות שימוש משותף בידי בעלי רשיונות שונים, במיתקן בזק המצוי בחצריו של מנוי, יחולו על הסדרת שימוש כאמור הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ה), בשינויים המחויבים.

(ט) מבלי לגרוע מהאמור בסעיף זה ובשים לב, בין היתר, להוראות סעיף 6לד, השר רשאי ליתן הוראות, בתקנות או ברשיון או בכל דרך אחרת, בדבר חובתו של בעל רשיון לייעד קיבולת ברשת הבזק הציבורית שלו להעברת שידורים או שירותי בזק של אחר, ורשאי הוא להורות לבעל רשיון כאמור, לחבר לרשת הבזק הציבורית שלו יותר ממוקד שידור אחד של מי שקיבלו לכך רשיון". "

סעיף קטן (ז) מכיל בנוסח שהעביר המשרד שימוש במתקן בזק של בעל רשיון אחר.

סעיף קטן (ח) מכיל את נושא ביצוע השידורים.

סעיף קטן (ט) מסדיר את הקיבולת ואת סמכותו של השר לקבוע את ענין הקיבולת.

על כל אלה כבר דיברו בוועדה. אני לא רואה טעם לפתוח אותם כעת.
היו"ר אברהם פורז
הכל מאושר.
נילי יבניאלי
האם סעיף קטן 10(6)(ט) חל על כל המפעילים, שניתן להורות להם להקצות חלק מהרשת להעברת שידורים?
בני איינהורן
כן. למה לא? השר רשאי.
אתי בנדלר
בסעיף 13 להצעה [תיקון סעיף 6ב(ב) לחוק העיקרי] נוספה פסקה (3).
היו"ר אברהם פורז
הוספנו אותה אחרי שדיברנו עם חברי המועצה לשידורי כבלים ולווין. אפשר אולי לקבל מנוי בחינם. זה מאושר.
יורם חטב
בסעיף 16 להצעה [תיקון סעיף 6ה1 לחוק העיקרי], בפסקה (4)(א) להצעה, אנחנו מבקשים להוסיף - בסעיף קטן 6ה1(ג)(1) לחוק העיקרי נאמר: "מבלי לגרוע מכלליות הוראות סעיף 6ה, רשאית המועצה לקבוע כללים לענין הפקות מקומיות לרבות ..." - גם "נאוֹתוּת הפקה".
אורי אולניק
כולם מכירים מה זה "נאוֹתוּת הפקה".
יורם חטב
נראה לי שלא כולם מכירים. אסביר למה הכוונה במילים "נאוֹתוּת הפקה". אנחנו מתבססים על נסיון מר ורב שהיה במאבקים לטובת מועצת הרשות השניה מול זכייני הערוץ השני המסחרי ומול הערוץ המסחרי השלישי שיבוא במהרה בימינו.

מעבר לתקצוב הגלובלי הרחב, במכסה כללית של שעות, של תקציב להפקות, יש הכרח, מנסיוננו המר בשטח, להגדיר איך מתבצעת החלוקה הפנימית. זאת אומרת, איך יוצרים מצב ומבטיחים שהתקצוב של הפקות בדידוֹת - למשל דרמות, סדרות דרמה, סרטים דוקומנטריים או עלילתיים - מאפשר הפקה נאותה.
היו"ר אברהם פורז
יש לנו באחוזים, 8%-12%.
יורם חטב
בא הגוף משדר או חברת שידור וקיבלו מיכסה כללית. יכול לקרות מצב מסוכן, שלמשל בתקציב הגלובלי הגדול עושים מיליון דרמות בנאוֹתוּת אפס ובתקציב אפס והדרמות נראות ככה.
יגאל ביבי
אבל יש כללים ודירוג.
אייל מלובן
אנחנו רוצים לשאול האם ב-X הכסף שנקבל (אמרו 40 מיליון שקל) יעשו 40 מיליון הפקות, או 30 הפקות ברמה מסויימת ונאותה כפי שנדרש בשוק? נאותות הפקה זה נאותות המוצר.
היו"ר אברהם פורז
מה איכפת לך אם הוא עושה יותר?
יורם חטב
כדי שהמוצר הטלוויזיוני לסוגיו ייצא מוצר איכותי ומשובח, יש מינימום שמתחתיו התוצאה על המסך היא חרפה. לדוגמא: זמן חזרות, זמן שכתוב תסריט, תקציב לפיתוח.
היו"ר אברהם פורז
מה אתה רוצה שיהיה עכשיו?
אייל מלובן
זה קיים בחוק של הערוץ השני ואנחנו רוצים שזה יכנס גם בכללים בחוק הנוכחי.
שר התקשורת ראובן ריבלין
בהסכם ICP יש 25 מיליון שבהם צריך לעשות כך וכך סרטים. שם נאמר שיהיו 3 סרטי feature וכל השאר יהיו סרטי טלוויזיה. למה דיברו על 3 סרטי feature? כי אמרו: 2.4 מיליון דולר ילכו לעניין זה וזה ו-600 מיליון שקל יהיה לסרטי טלוויזיה. זה נאוֹתוּת הפקה, בלי כל ספק. האם הם צריכים לשלם יותר?
יורם חטב
לא. העניין הוא בכלל לא בשינוי אחוזי העלות. השאלה היא כיצד נותנים למועצה כלים לבצע חלוקה פנימית בתוך המיכסה הכללית לסוגות (ז'אנרים). יש ז'אנרים שיותר זול לעשות ולכן צריך לגונן על הציבור. למשל דרמה יותר יקר להפיק מאשר שעשועון או טוק-שואו.
אתי בנדלר
בחוק הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו נאמר גם "בשים לב לזכויות היוצרים והמבצעים ולהסכמים הקיימים בדבר כללי התקשרות והפקה".
אייל מלובן
בכללים שלהם יש את זה בהחלט.
יורם חטב
יותר מזה, בכללים נאמר שהפקה שלא עומדת בכללים, לא נמנית במנין מכסת החיוב.
היו"ר אברהם פורז
האם המועצה לשידורי כבלים יכולה להגיד שתעשו פחות טוק-שואו ויותר דרמות?
בני איינהורן
היא אומרת את זה בכללים.
טל אופק
זה נאמר בסעיף 6ה1(ג):"רשאית המועצה לקבוע כללים לענין הפקות מקומיות לרבות לענין סוגי המישדרים שייכללו במכסות המזעריות להפקות מקומיות, להפקות מקומיות עצמיות ולהפקות מקומיות קנויות, היקפם של סוגי המישדרים בכל אחת מההפקות האמורות ומועדי שידורם ...".
שר התקשורת ראובן ריבלין
אין ויכוח על כך שבין 8%-10% מהכספים ייוחדו ליצירה מקומית, להפקות מקוריות. יש ויכוח מהי "הפקה מקורית". אני רוצה לפשט את הענין כדי לנסות לקבוע את המתחם שבין 8%-12%. באים היוצרים והמפיקים ואומרים שהם מאוד חוששים שאם לא ייקבע בחוק דבר ברור, מה היא הפקה ראויה ומה לא, יכולים לעשות צחוק מן העבודה. ייצרו כל מיני דברים ברמת ביצוע אפס אבל ישלמו את אותם כספים וכתוצאה מכך ישלמו את זה לאנשים שאינם ראויים.
יגאל ביבי
המועצה לשידורי כבלים ולווין קובעת להם.
שר התקשורת ראובן ריבלין
יכול להיות שיהיה מצב שבו אנחנו נקבע ששידור של משחק כדורגל בישראל הוא הפקה מקורית.
יורם חטב
זה כבר היה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
בהחלט התוכנית של גיא פינס בערוץ 3, שמתעדת נושא מסויים, יכולה להיכלל בהפקה מקורית. אתה יכול להבחין בחדשות בין הקריין לבין הכתבות. הכתבות המשודרות בחדשות בהחלט יכולות להיות יצירה מקומית. למשל כתבה של מר מוטי קירשנבאום ביומן השבוע היא בהחלט יצירה מקורית, אם אתה שואל אותי. ביומן השבוע יש מספר "אייטמים" שבהחלט יכולים להיחשב ליצירה, בוודאי ליצירה דוקומנטרית.
הם אומרים
אנחנו לא רוצים שתיווצר הוצאה סמויה, הוצאה שלא ממין העניין, שתיחשב ליצירה. יצירה צריכה לעמוד בסטנדרדים מסויימים.
בני איינהורן
החשש הוא שכאשר אני אצטרך להפיק דרמה של 10 פרקים באורך של שעה, אני אעשה מכרז ויהיה איזה "מתאבד" מבית-שאן שייתן הצעות מחיר מאוד זולות, בחצי מחיר. במחירים הללו אוכל להפיק שתי סדרות. הם רוצים להגן על התעריף הגבוה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
השאלה שלי היא לגבי מקרה של אדם נניח בירושלים שגם מסייד לך ובאותו זמן גם יוצר בררה. אתה אומר לו: אני על הסיוד לא אשלם לך אבל על הדרמה אני אשלם לך. באים אלה ואומרים: אל תיקח כל סייד. 2-3 סיידים בסרט בסדר, אבל לא שכל הסרטים ייעשו על-ידי סיידים.
בני איינהורן
כשהתחיל העסק עם המפיק צברי, הוא הפיק סרט עם השם בית-שאן באמצעו. הוא בא אלי ואמר שהוא כל-כך רצה שזה יוקרן, בגלל הגאווה המקצועית, עד שהוא הציע את זה במחיר אפס. את זה הם רוצים למנוע, שמחר מישהו יפיק סרט בעלות נמוכה ואני לא אוכל לרכוש את הסחורה הזאת במחיר נמוך.
שר התקשורת ראובן ריבלין
בענין הזה אין חשש.
אייל מלובן
אני מבקש להבהיר בנחת, נדמה לי שאנחנו מתעכבים בדיון על מקום לא נכון.
דורית ענבר
כולם אמרו שהם מבינים אבל מסתבר שאף אחד לא מבין.
היו"ר אברהם פורז
גברת ענבר, האם לדעתך יש לך סמכות לקבוע ז'אנרים בהפקות המקוריות לפי הסעיף בנוסחו היום?
דורית ענבר
אני מקווה שכן, כי אני קובעת כל הזמן. אני רוצה לוודא שאני מבינה מה מבקשים ממני, אחרת נצטרך להתחיל את כל הדיון מהתחלה. "נאוֹתוּת הפקה" בעצם קובעת שישקיעו סכום כסף מינימלי בהפקתה של שעה מז'אנר מסויים. התעריפים כמובן משתנים מז'אנר לז'אנר. ברור שלעשות שעה של סרט קולנוע עולה X ולעשות שעה של סידרה עולה Y.
היו"ר אברהם פורז
פעם ראיתי סרט נפלא - "סכין במים" - שכמעט לא עלה כלום. היו שם שני אנשים וסירה.
דורית ענבר
מר איתן רוב סיפר לי על ערוץ ספורט חדש ש"תפס" מאוד בארצות-הברית, ערוץ דייג. כל הזמן צילמו את הסירה שהיו בה דייג ופרשן. הפרשן כל הזמן היה שותק כדי לא להפחיד את הדגים ... עלות ההפקה של אותו ערוץ היתה 5 דולר לשעה.

מה רוצים בעצם היוצרים, ובמיוחד אלה שנמצאים בתחתית שרשרת המזון? שישלמו להם באופן נאות. שלא ינצלו את מצוקתם ולא ינצלו את רצונם להופיע וליצור ויגידו להם לתת את עבודתם מתחת למחיר הראוי, או אפילו במחירי הפסד, בגלל שהם כל-כך רוצים ליצור.
היו"ר אברהם פורז
האם את אמורה לומר ששעת דרמה תעלה לא פחות מ-100,000 דולר? ומה אם הוא יכול לעשות את זה ב-50,000 דולר?
שר התקשורת ראובן ריבלין
סרט קולנוע לא יכול לעלות פחות מ-800,000 דולר.
דורית ענבר
גם אני קבעתי שישקיעו בערוץ 4 לפחות 4 מיליון דולר בשנה לסרטי טלוויזיה ושיעשו לא פחות מ-8 סרטים ולא יותר מ-12 סרטים. רציתי שלא יפיקו 200,000 סרטים בדולר אחד אלא שיפיקו במחיר נאות. למה? כי אז אתה דורש קודם כל שהרמה תהיה נאותה. יש פה ניגוד אינטרסים לגיטימי. הגוף המסחרי שנדרש להשקיע את הכסף רוצה להפיק מהכסף הזה כמה שיותר שעות. הוא רוצה כמה שיותר סחורה. זה לגיטימי מצידם. שלא תהיה אי-הבנה, הדרישה שלהם היא מובנת. פה צריך לאזן.
בני איינהורן
אתה רוצה גם תחרות בענין הזה.
היו"ר אברהם פורז
אם יש 4 סדרות זבל שאף אחד לא צופה בהן - אז מה תעזור ההגבלה הזאת?
אורי אולניק
לפני כשנה בוועדה שממנה לקחת סמכויות, ועדת הכספים, נערך דיון די ארוך וממושך בראשותו של חבר הכנסת דאז אלי גולדשמידט.
אתי בנדלר
זה להיפך, ועדת הכספים לקחה סמכויות מכאן.
אורי אולניק
היה דיון בנושא הזה ובא אותו ציבור והעלה את העניין של "נאוֹתוּת הפקה". הדבר מצא ביטויו בחוק. אני רוצה להציע תוספת. כתוב בסעיף 59 לחוק הרשות השניה: "ובלבד שכללים כאמור יאפשרו ביצוע הפקות ברמה ובאיכות הולמים". את המלים "ביצוע הפקות ברמה ובאיכות הולמים" אפשר לשלב כאן בתוך סעיף קטן (ג).
יורם חטב
זה מקובל עלינו, אך בסייג קטן אחד. יש טעם נוסף בנושא של נאותוּת הפקה. אני מדבר כעת ברוח דבריו של חבר הכנסת יגאל ביבי. אנחנו מדברים לא רק בשם צרכים תעסוקתיים של סקטור. צריך להבין שיש ז'אנרים ביצירה המקורית שהם פחות מועדפים ליצירה על-ידי חברות שמטרתן רווח. זה לגיטימי, כמו שאמרה עו"ד דורית ענבר. המטרה היא לגונן על הז'אנרים הללו.
היו"ר אברהם פורז
היא יכולה להכריח אותם.
אייל מלובן
היא לא יכולה להכריח אותם.
יורם חטב
בארצות-הברית שוק המכירה של מפיק, ולא משנה באיזה ז'אנר, הוא אדיר. בארץ כאשר אתה מפיק דרמת טלוויזיה, אתה מפיק אותה, מקרין אותה ואולי מוכר אותה אחר-כך לגופי שידור אחרים באגורות. זאת אומרת, במובן מסויים מבחינתה של חברה למטרות רווח זה כמו לשים כסף על הקרח. אלא אם כן זה יביא רייטינג חסר תקדים.

המטרה היא לתת לציבור את הז'אנרים האלה ולתת למועצה כלים לחייב את החברות להפיק את הז'אנרים האלה למרות העובדה שהם פחות רווחיים מטוק-שואו ומשעשועונים. אנחנו מבקשים להציע למר אורי אולניק דבר אחד, שבידי המועצה לשידורי כבלים ולווין תהיה סמכות לקבוע כללים לנושא הסוגות.
אורי אולניק
יש כבר סוגים וסוגות.
אייל מלובן
זה לא אותו דבר. כרגע מדובר על סוגי שידורים. צריך להוסיף סוגות.
אסתר שטרנבך
האם הכללים הקיימים היום הם לא בתוקף? יש היום בכללים סוגות וסוגים.
יורם חטב
סוגים זה הכל. סוגה זה ז'אנר.
אורי אולניק
בסדר, נכניס סוגות. מה עוד?
אייל מלובן
הדבר הבא שאנחנו רוצים לבקש בסעיף הזה הוא באשר לזכויות שיש לאנשים שיצרו את החומרים האלה. לצערנו היום החברות המתחרות ביניהן מאלצות את היוצרים, תסריטאים, במאים וכל מי שעובד לאורך הדרך, לוותר על זכויותיהם באופן מלא, זכויות יוצרים וזכויות מבצעים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אם כתבת ספר ואני קונה אותו, האם אין לי זכות להחזיק את זה בבית? אם אתה צייר ואני קניתי ממך תמונה, גם אחרי 50 שנה התמונה נמצאת ברשותי.
יורם חטב
יש לך זכות לעשות בו שימוש ל-X שידורים אבל לא לנצח.
היו"ר אברהם פורז
אז שזה יהיה בחוזה.
אייל מלובן
זאת הבעיה, שאנחנו לא מצליחים לפצח את המונופולים הגדולים. לכן החוק צריך להגן גם על היצירה המקורית. למה לדעתכם זה מוגזם?
דוידה לחמן-מסר
זה מוגזם כי אתה לא יכול להכניס איגודים לחוק. זה לא שאנחנו לא מסכימים אבל יש לנו בעיה. אם היה כתוב "חובתו של בעל רשיון כללי לשדר ... בשים לב לזכויות היוצרים והמבצעים" אז תיווצר בעיה בשל ההסכמים הקיימים בדבר כללי התקשרות. זה בעצם לבוא ולהגיד שההסכם שאתם באיגודי היוצרים קובעים הוא הסכם שחייבים ללכת על-פיו.
יורם חטב
אז תורידי את המלה "קיימים". שיהיו הסכמים.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, זה לא חוק trade-union'יסטי.
יורם חטב
במשך 10 שנים חברות הכבלים סירבו לחתום, להבדיל מכל יתר גופי השידור, עם איגוד כלשהו על הסכם כללי כלשהו לזכויות יוצרים.
היו"ר אברהם פורז
בתקופה שהיתה רק רשות השידור והערוץ הראשון ---
יורם חטב
היו תמיד הסכמים.
היו"ר אברהם פורז
נכון, אבל אם לא עבדת בערוץ הראשון אז גם לא עבדת בטלוויזיה. אולי יכולת לעבוד בטלוויזיה החינוכית. אחר-כך הוקם הערוץ השני ויש שלושה זכיינים. עכשיו יוקם ערוץ שלישי. אחר-כך יהיה ערוץ חדשות, ואחר-כך אולי חלילה יהיה עוד איזה ערוץ. כמו כן יש חברת לווין. גם היוצרים נמצאים בעמדה מתחזקת מול גורמי שידור. ככל שיש יותר גורמי תקשורת, גם מצבם של היוצרים הטובים יותר טוב.
יורם חטב
חבר הכנסת פורז, אני מבקש לספר לך מה קורה בשטח. נולד עכשיו ערוץ "ביפ", ערוץ הצעירים. הערוץ הזה עשה פיילוט והעסיק שחקנים תלמידי שנה ב' בבתי-ספר למשחק ללא שכר. אני די מתבייש להודות בפני הנוכחים פה שאני הייתי צריך לאיים, בתור נציג איגוד שחקני המסך, בכך שנביא להשבתה על מנת שישלמו לאנשים מחיר מינימום. מדוע? האם נראה לך שבמדינה דמוקרטית, כשיש גופי רגולציה, כשיש חברות ענק ---
היו"ר אברהם פורז
רבותי, גם קופאיות בסופרמרקט עובדות בשכר מינימום ועומדות כל היום על הרגליים.
יורם חטב
אנחנו מבקשים שכר מינימום. כעת אין הגנה על שכר היוצר.
אורי אולניק
אבל יש חוק שכר מינימום במדינה.
יורם חטב
אבל זה לא חל עלינו כי אין בינינו יחסי עובד-מעביד, כי אנחנו "פרילנסים". אין לנו שום מעמד של בעלי מקצוע.
שר התקשורת ראובן ריבלין
לכן נתנו לכם את ה-ICP.
אייל מלובן
ICP: מפנים אותנו למנכ"לים. ב-ICP עוד אין לנו את הדבר האלמנטרי של גישה לחברות הכבלים. ICP לא מטפל בנו.
דוידה לחמן-מסר
בכל זאת יש כללים ברשות השניה.
אייל מלובן
ברשות השניה יש עמידה בהסכמים, שגברת נעמי שחורי הכניסה.
דוידה לחמן-מסר
אם היתה לכם את הסמכות כמו עם YES "לעניין חובתו לתקצב בהתאם לכללים שייקבעו, בשים לב לזכויות יוצרים ומבצעים" ---
יורם חטב
לא רק זכויות יוצרים ומבצעים אלא הסכמים.
אסתר שטרנבך
מה פתאום שחוק יתערב בהסכמים?
אורי אולניק
הם עושים הסכם עם המפיק והמפיק קובע את השכר של כולם. ממי קונים את התוכנית?
אייל מלובן
הוא לוקח מפיקים בפועל.
אורי אולניק
אז תבואו בטענות למפיקים.
אייל מלובן
זה טעות. אני רוצה להסביר לך. המפיקים נמצאים איתנו באותו סל בעניין הזה.
יורם חטב
אתן לכם רקע היסטורי. בערוץ 1 כשהיו רוצים להפיק תוכנית היו ניגשים לשולחן שעליו היו מונחות 5 חוברות של תעריפי מינימום להעסקה והיו אומרים: כך וכך עולים התסריטאים, כך וכך הבמאי, כך וכך השחקנים, ולפי זה היו אומרים - כך וכך עולה הדרמה. עכשיו נפתח שוק התקשורת.
אייל מלובן
למשל יש כעת הצעות להפקת תסריטים לתוכנית על חנוך לווין ז"ל בטלוויזיה הישראלית. בא המפיק, מר מיכה שרפשטיין, ואומר לטלוויזיה הישראלית שהוא עושה דרמה על חנוך לווין. אומרים לו: אין שום בעיה, בבקשה, הנה הספר האדום, זה עלויות ההפקה שלנו, בכמה תתקצב את השחקן, בכמה תתקצב את התסריטאי, אלה הזכויות שלך. זה ספר אדום לעבודה, שנותן לנו את האפשרות ליצור ברמה מכובדת, מקצועית ונאותה. לעומת זה בכבלים אין כל התייחסות אלינו, באופן מוחלט. גם לאיגוד המפיקים, שיושב איתנו באותו פורום, היה נוח לעבוד מול הספר הזה, מול ספקי העבודה ומול ה-ICP.
שר התקשורת ראובן ריבלין
יש לי בעיה אחת. בכנסת הזאת מאז שנת 1988 מעולם לא התערבנו בחקיקה - כמדומני פרט לפעם אחת - בהסכמים בין צדדים.
יורם חטב
אנחנו מבקשים מכם להתערב, בשל סיבה אחת. במשך 10 שנים הכבלים סירבו לקיים כל משא ומתן. זה לא שהיה משא ומתן שהתפוצץ. לכל גופי השידור בארץ יש הסכמים עם איגודי היוצרים. רק לכבלים אין. הם מונופול ובמסגרת הפיקוח על המונופול אנחנו מבקשים דבר פשוט מאוד, שיישבו איתנו למשא ומתן. אנחנו לא מבקשים ממך להכתיב מה תקציב המינימום לשחקן או לבמאי. אנחנו דורשים שיישבו איתנו סוף סוף למשא ומתן.
אסתר שטרנבך
אתה רוצה שהחוק יקבע את זה?
יורם חטב
בלית ברירה - כן. מה אני אעשה? אתם רוצים מיזוג, אתם רוצים מחיקת חובות העבר, אתם רוצים הכל ולא מוכנים לעשות שום דבר.
היו"ר אברהם פורז
שהאיגוד שלהם ישבית.
יורם חטב
השבתנו כבר.
אייל מלובן
חבר הכנסת פורז, זה לא מאבק trade union'יסטי. יש פה הגנה על אנשים שרוצים ליצור.
יגאל ביבי
אין להם בעיה עם כסף. הם רוצים הסכמי עבודה והסכמי שכר.
יורם חטב
זה לא מה שאני רוצה. אני רצה רק שידברו איתנו.
אסתר שטרנבך
המפיקים מציגים את העניין כאילו איגודי זכויות היוצרים, המבצעים והמפיקים בישראל הם גוף אחד. הם איגודים עם כוח משלהם. זה לא איזה יחידים בודדים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
יש גם ניגוד אינטרסים ביניהם, ללא ספק.
אסתר שטרנבך
החוק לא יכול להתערב, ואני לא מציעה שבמשטר דמוקרטי נעשה את זה, בהתקשרויות חוזיות בין גופים מסחריים, בעיקר כאשר אנחנו בעידן של תחרות וכאשר לי יש אינטרס שעל המסך שלי ייראו תוכניות טובות וכאשר מוטלת עלי בכל מקרה חובה להקצות סכומים כאלה. אני לא אעשה את זה בלי שאני אתקשר עם הגורמים האלה. אבל אני לא רואה שום סיבה להתערב בהסכמים מסחריים גם מעבר לזה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
יש לי שאלה אליך. אני שואל כדי להבין ולא כבעל סמכות: מה יקרה אם למשל יווצר מצב שבו אתם מחוייבים לפי החוק להשקיע כך וכך ממון, ליצור כך וכך יצירות מקומיות, והצד היוצר יעשה שביתה נגדכם משום שאתם לא מקיימים איתם הסכמים, שלפי כל אמות מידה של יחסי עבודה או יחסי יצירה אתם חייבים לעשות? הם יאמרו שהם לא ייצרו יותר מאומה. ואז תבוא אליכם המועצה לשידורי כבלים ולווין ותאמר: בשנה שעברה לא יצרתם ולו סרט אחד.
יגאל ביבי
ילכו לחרדים שיעשו להם בחינם.
שר התקשורת ראובן ריבלין
נצא מתוך הנחה שכל העובדים מאוחדים ולא הצלחתם ליצור סרט אחד. תבוא אליכם המועצה ותגיד: הפרתם את התנאים שבהם אתם צריכים לעמוד לפי תנאי הרשיון. הייתם צריכים להפיק כך וכך יצירות וכך וכך סרטים. מה אתם תגידו להם?
בני איינהורן
אני מניח שבמקרה כזה, אם לא תהיה לנו יכולת, אנחנו נעביר כספים לאיזה מקום מסויים ונראה שאנחנו קודם כל הקצינו את הכספים.
שר התקשורת ראובן ריבלין
זאת אומרת, אתם מוכנים להעביר את הכספים.
בני איינהורן
במידה ואין שוק שבו אנחנו יכולים להוציא אותם, אנ מניח שאנחנו נתחייב להעביר את הכספים האלה לאיזה קרן ואחר-כך נראה מה יקרה.
שר התקשורת ראובן ריבלין
חשבתי שהם יאמרו שהם היו מוכנים ומזומנים לעשות הכל אבל יש מצב שהוא כמו פעולה אלוהית. התשובה של מר איינהורן היא הרבה יותר חכמה. הוא אומר: אני אתן להם אוכל וקפה. ירצו - יאכלו. לא ירצו - לא יאכלו. הוא אומר שאם כך יהיה הדבר, הוא יעביר את הכספים, ואז גברת דורית ענבר תבוא ותאמר: בואו נעשה הסכמים.
דורית ענבר
שיעשה את זה מראש.
אורי אולניק
נניח ש-ICP רוצה לעשות דרמה. עכשיו הכנסנו לחוק את זה שהמועצה - למרות שהיא יכלה לעשות את זה גם קודם ---
שר התקשורת ראובן ריבלין
במקום הסכמים אפשר לקבוע שהם יעבירו את כל הכספים למועצה והיא כבר תסתדר.
אורי אולניק
המועצה לשידורי כבלים ולווין למשל קובעת ששעת דרמה לא תפחת מ-90,000 דולר. עכשיו בא גוף כמו ICP והוא בוחר מפיק שיפיק עבורו את שעת הדרמה. הוא אומר לו: הנה אדוני, אני חייב לשלם לך לכל הפחות 90,000 דולר. עכשיו מתחילה מערכת יחסים בין המפיק לבין כל הגורמים בהפקה. למה אתם רוצים שהכנסת עכשיו תקבע כמה המפיק ישלם לבמאי וכמה הוא ישלם לתסריטאי, לשחקנים או לקייטרינג?
אייל מלובן
לא אמרנו את זה. אתה טועה במינוחים.
יורם חטב
התשובה היא מאוד פשוטה. לפני שבוע היינו בהפגנת מחאה מול סט צילומים של ICP, שהוציאו הפקה למפיק חיצוני. המפיק החיצוני הזה לא קיבל תקציב שאיפשר לו לשלם לאנשים לפי סעיף 18(א) לכללי הזכיון.
אורי אולניק
אז הבעיה היא בגובה התקציב להפקה.
יורם חטב
זה בעיה אחת, גובה תקציב ההפקה. לכן ביקשנו להכניס פה אפשרות שהמועצה תוכל לכתוב כללים בעניין.

הבעיה השניה שיכולה להיווצר היא גם בהפקות פנימיות שעושים הכבלים עצמם בכל מיני עניינים שקשורים אליהם. אנחנו מבקשים שלאומן היוצר תהיה רצפת מינימום. אנחנו לא רוצים לקבוע כמה מגיע לו. הוויכוח מעל המינימום הוא לא ענייננו.
היו"ר אברהם פורז
איך הוא יקבע סכום מינימום?
יורם חטב
אתה תקבע שצריכה להיקבע רצפת מינימום.
היו"ר אברהם פורז
מי יקבע?
יורם חטב
במשא ומתן בתום לב בינינו.
היו"ר אברהם פורז
אין דבר כזה בחוק. שיגיעו להסכמה.
דוידה לחמן-מסר
הם בסך הכל מבקשים לראות שכאשר מבקשים מהם כללים על אופן תקצוב ההפקה, שיהיה שם סעיף שיגיד: תשלום עבור זכויות יוצרים ומבצעים.
יורם חטב
אנחנו לא מדברים על זכויות יוצרים. אנחנו מדברים עכשיו על שכר עבודה.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, שמענו מספיק. אני רוצה לסכם את הדיון.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני מציע בכל זאת שמר בני איינהורן יפגש איתם.
היו"ר אברהם פורז
אני יכול להגיד לכם רק דבר אחד. לדעתי צריך להיות סעיף שיאפשר למועצה לשידורי כבלים ולווין לקבוע את היקף ההפקה, ולומר שבהפקת שעת דרמה המחיר לא יפחת מ... . זה המקסימום אליו משק חופשי יכול ללכת. אי אפשר להיכנס לפרטים ולומר ששחקן ותיק ירוויח לא פחות מכך וכך לשעה ושחקן צעיר לא פחות מכך וכך לשעה. זה כבר לא מענייננו.
אייל מלובן
לא ביקשנו את זה.
היו"ר אברהם פורז
הדבר היחיד שבו אתה צודק, אתה אומר שאם לא נותנים למפיק תקציב מינימלי אז מטבע הדברים כשהוא רעב הוא מרעיב גם את כל אלה שעובדים איתו.

אני לא יודע מי צודק אבל אני חושב שאני יכול להכריע. לפיכך, הסעיף צריך להיות מנוסח באופן הבא: המשמעות של המלים "נאוֹתוּת הפקה" היא לקבוע גם את ההיקף התקציבי של הפקה, בכך שיאמרו שאי אפשר להפיק דרמה ב-1,000 דולר לשעה. אנחנו נותנים למועצה לשידורי כבלים ולווין סמכות לקבוע את נאותוּת ההפקה. אני רוצה להאמין שהמפיק, שקיבל נניח 100,000 דולר כדי להפיק שעה, לא ייקח לעצמו 90,000 דולר רווח וב-10,000 דולר יעסיק גם צלם, גם במאי, גם מוסיקאי וכדומה. את זה אני לא אוכל למנוע.
אייל מלובן
היות שפגעת בנו בחלוקה שלך - היו צריכים להוציא החוצה 55% להפקות חיצוניות, ביקשנו להגדיל את זה ואתה קבעת 50%-50% - היות מתוך הרווח שיוצא החוצה יש לו 50% sayאיך תיראה ההפקה, הוא הרי לא מפיק חיצוני, בשל כך גם ההפקות שהוא עושה בפנים צריכות לרדת בכמותן. צריך לעשות 30%-40% הפקות פנימיות והשאר חיצוניות.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני בהחלט רוצה להגיע למצב שהמונח "הפקה" יהיה רחב ביותר. שלא יבואו ויבלבלו את המוח ויגידו הפקה רק שלך. אני רוצה לפשט את כל ההליכים. אבל אני רוצה גם באותה מידה שיהיה להם ברור. אלה דברים שצריכים לבוא בהסכמה. אני גם בהחלט אומר להם.
היו"ר אברהם פורז
האם המלים "נאוֹתוּת הפקה" אומרות את זה?
אתי בנדלר
"והאופן אשר--- הפקות --- גולמית".
לאה ורון
כמו בסעיף 59 של הרשות השניה, "באופן שיאפשר ביצוע הפקות ברמה ---".
אייל מלובן
אבל הוספנו שם גם סוגים וסוגות.
היו"ר אברהם פורז
לא מפריע לי שהמועצה לשידורי כבלים ולווין תהיה רשאית, אחרי שתעשה תיאום, ותוכל להגיד שעכשיו אתה יכול להפיק פרק דרמה, כשעלות הפרק היא לא פחות מ-X. המפיק יכול גם לקחת הכל לעצמו ולתת לכל אחד מהשחקנים רק שקל, מה אני יכול לעשות.
אייל מלובן
ניתן לו על הראש.
שר התקשורת ראובן ריבלין
מר יורם חטב הוא לא פראייר.
היו"ר אברהם פורז
אני לא יכול לקבוע שזה יהיה לפי סולם השכר שקבע הוועד הפועל.
דוידה לחמן-מסר
המלה "תקציב" מוסיפה הרבה.
בני איינהורן
בנושא הזה יש שתי סוגיות מהותיות. אספר לך שבתביעה שהם הזכירו על ה-2.5 מיליון דולר אני גם העברתי אותו אבל אני אחראי גם לכך שהגורם שהכנסנו לא הוציא אותו. יש כאן סוגייה מאוד מעניינת. מצד שני, כשבאתי לכתוב, כמי שאחראי, איך המפיק יוציא אמרו לי בבית-דין להגבלים עסקיים: לא, אסור לך להתערב. יש כאן מילכוד.
שר התקשורת ראובן ריבלין
ברגע שאתה שילמת את חלקך, יצאת ידי חובתך.
בני איינהורן
זה לא מה שאומרים אנשי פורום היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה.
אתי בנדלר
נדון במיקום לאחר מכן. סעיף 6ה(1)(ג) מדבר על עידוד הפקות מקוריות-מקומיות. כאן את קודם כל קובעת את המדיניות בהתאם לפסקה (5), ואת גם קובעת כללים בקשר לכך.
דורית ענבר
סעיף 6ה(1) עוסק רק בהפקות מקור. סעיף קטן (ג)(1) בתוכו מדבר על הסמכות של המועצה בכל מיני דברים שקשורים להפקות מקור. את כל ההשתלות צריך לעשות שם.
אייל מלובן
את סעיף 6ה1(ג)(2) אנחנו מבקשים למחוק ולבטל.
בני איינהורן
בסעיף 6ה1(ג)(1) היה לנו פה סיכום שכל הפקות המקור נשכרות. סעיף קטן (ג)(1) מקנה למועצה את הזכות להחליט איזה סכומים נזקפים ואיזה לא. אני חושב שצריך להוציא את המלים הללו מסעיף קטן (ג)(1).
אייל מלובן
זה לא היה הסיכום פה, מר איינהורן.
בני איינהורן
המלים "לענין זכותו של בעל רשיון כללי לשידור לזקוף סכומים ששולמו בעד הפקה מקומית שהופקה בידי אחר על חשבון מכסת הפקות המקור" ---
דורית ענבר
אתה לא מבין את הסעיף. זה סעיף שנועד להגן עליך.
היו"ר אברהם פורז
עזבי את זה. הבנתי שאת צודקת.
יורם חטב
צריך להוסיף שם את המלה "על-ידו".
דורית ענבר
לא. גם כשיש הפקות חיצוניות, יכירו לו. אחרת, הוא יחוייב ב-50%.
יורם חטב
אם הוא קונה את "זינזנה", האם זה נחשב לו בסך מיכסת ההפקות?
היו"ר אברהם פורז
גברת ענבר, האם את צריכה את פסקה (ג)(2)?
טל אופק
המטרה של פסקה (2) היא לאפשר להוריד את מכסת הזמן, לא את מכסת הכסף. זה יכול ליצור נאוֹתוּת הפקה יותר גבוהה.
דורית ענבר
זה היה הפתרון שלנו לנאוֹתוּת הפקה.
אייל מלובן
לא צריך את זה עכשיו.
אסתר שטרנבך
אנחנו רוצים את זה. אנחנו רוצים אפשרות לשכנע.
היו"ר אברהם פורז
תחיו בלי זה.
בני איינהורן
יש עוד שני דברים בהפקות המקור. בסעיף (א1) אני רוצה להוסיף את המלים: "בקביעת השיעור" - הרי המועצה יכולה להחליט בין 8%-12% - "תשקול המועצה, בין השאר, את מצבו הכלכלי של בעל הרשיון".
אייל מלובן
כולל של רשיון המפ"א.
בני איינהורן
אתה רואה את המצב, שהיוצרים בגדול מקבלים כל מה שהם מבקשים כי יש פחד להתמודד איתם. הפגנה אחת מול ביתה של יושבת-ראש המועצה - ואנחנו כבר עומדים ב-12%.
יורם חטב
אני חושב שזה ממש עיוות. לא נראה לי שנפגין אצלה דווקא.
אייל מלובן
אנחנו מוכנים לשנות את זה אם תיקח בחשבון בתוך ההכנסות הכוללות גם את גורמי האינטרנט שלהם, גם הטלפונים ובעלויות צולבות.
יגאל ביבי
למה היא תקבע 8% או למה היא תקבע 12%? השיקול העיקרי צריך להיות כלכלי. גברת דורית ענבר, מה יהיה השיקול שלך?
יורם חטב
האם נוכל להיות שותפים גם ברווחים העתידיים? בתנאי שזה יעלה מעל 12% אם יש להם רווחים.
היו"ר אברהם פורז
אם אני לא יכול לשאול על מה שמטריד אותי ואתם עונים על שאלות שלא מטרידות אותי, אז לא פתרנו כלום. האם אתה מתכוון שלפני שקובעים בין 8%-12% היא תיתן את דעתה למצב הכלכלי של בעל הרשיון?
בני איינהורן
נכון.
היו"ר אברהם פורז
אתה לא מתכוון שאפשר לרדת מתחת ל-8%.
בני איינהורן
ברור שלא. רציתי בסוף סעיף קטן (א1) להוסיף את המלים הבאות ---
היו"ר אברהם פורז
מה רע בזה שהמועצה אומרת: "בטרם תקבע המועצה את המכסה היא תשקול מכלול של שיקולים, ובכללם את מצבו הכלכלי של בעל הרשיון"?
יורם מוקדי
נצטרך לעשות ניתוח כספי. האם הם יבואו אלי כל פעם עם דוחות?
היו"ר אברהם פורז
אמרנו: גם.
אסתר שטרנבך
תלוי מה למשל רמת התחרות ומה למשל המצב הכלכלי.
דוידה לחמן-מסר
למשל היחס בין פניית השרה לבין פניית ---, אם קנו 100 ערוצים זרים ועכשיו הם אומרים שאין להם כסף להפקות מקור.
יורם חטב
וגם השקעות בתשתית.
יגאל ביבי
אני חושב ש"כלכלי" אומר הכל. זה אומר לשקול גם את התחרות וכן הלאה.
היו"ר אברהם פורז
בכל חלק של אחוז כזה מדובר בכל זאת במיליוני דולרים. לפני שמקבלים החלטה, האם זה 8% או 8.5% או 95 או 9.5% --
שר התקשורת ראובן ריבלין
או החלטה לרדת ל-11%. נניח שהם הגיעו ל-12% ופתאום המצב הכלכלי הורע, או שיש עודף.
היו"ר אברהם פורז
-- אז אפשר לקחת בחשבון שחברות הכבלים מפסידות.
אייל מלובן
האם נלקח בחשבון הפסד חברת הכבלים במה שנקרא השקעה, והאם נלקח בחשבון גם הטלפונים והאינטרנט שלהם בתוך המכלול הזה?
היו"ר אברהם פורז
יהיה דיון במועצה.
אתי בנדלר
כלומר בסעיף קטן (א1), בסופו יבוא: "בקביעת המיכסה האמורה תביא המועצה בחשבון, בין יתר שיקוליה, גם את מצבו הכלכלי של בעל הרשיון"?
בני איינהורן
נכון.
היו"ר אברהם פורז
כן.
אייל מלובן
מה המשמעות של הכנסת "מצבו הכלכלי"? אם כך ייאמר אז מעתה ואילך הוא תמיד יפסיד.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אני מוכרח לומר לך שמאוד מסוכן לכתוב דבר כזה.
יגאל ביבי
אבל 8% יהיה בטוח.
שר התקשורת ראובן ריבלין
נניח שהבעלים הוא גם שותף במספנות ישראל ובמספנות ישראל הוא הפסיד כסף, אז זה מצבו הכלכלי.
יגאל ביבי
לא. רק בכבלים.
יורם מוקדי
נניח שבעל הרשיון הפסיד בפרוייקטים אחרים לגמרי.
יגאל ביבי
צריך לכתוב את זה: "בעל הרשיון עצמו".
שר התקשורת ראובן ריבלין
"מצבו הכלכלי של ענף השידורים".
אורי אולניק
זה הסעיף שיביא 8% מראש.
דוידה לחמן-מסר
אולי נשכנע אתכם לרדת מזה.
אייל מלובן
צריך להשאיר את הסעיף כפי שהוא ולא לשנות אותו.
שר התקשורת ראובן ריבלין
אנחנו לא יכולים להטיל עליהם דבר שהם לא יוכלו לעמוד בו. לכן אמרנו בין 8%-12%. בין זה לזה נגזר ה"שְפִיל" לאור המצב הכלכלי.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, החלטנו למתן וכתבנו ש"בקביעת המיכסה האמורה רשאית המועצה לשידורי כבלים ולווין - ולא חייבת - להביא בחשבון, בין יתר שיקוליה, את מצבו הכלכלי של בעל הרשיון".
יורם מוקדי
אנחנו רוצים להסתכל רק על פעילות שידורי הכבלים.
היו"ר אברהם פורז
בעל הרשיון הוא תאגיד נפרד. לא של בעלי השליטה. כמו כן נאמר "רשאית המועצה".
אתי בנדלר
סעיף 17 להצעת החוק - הוספת סעיף 6ו1

"אחרי סעיף 6ו לחוק העיקרי יבוא: "המועצה - העמדת אמצעים ותקציבים

6ו1. הממשלה תעמיד לרשות המועצה את האמצעים והתקציבים הדרושים לתפקודה התקין ולצורך כך תדאג, ככל שיהיה צורך בכך, להקצבת סכומים נאותים בחוקי התקציב". "
אייל מלובן
מה הם הסכומים?
אתי בנדלר
זה גם סעיף שיידון בנוכחותה של השרה ציפי לבני?
היו"ר אברהם פורז
אנחנו מאשרים את הסעיף בכפוף לכך שהשרה לבני תתייחס לזה ביום רביעי.
אמיר לוי
יש למועצה תפקידים ולצורך זה יש חוק תקציב.
היו"ר אברהם פורז
טוענים שאתם מרעיבים אותם.
אמיר לוי
אבל זה לא קשור. יכול להיות שאנחנו מרעיבים אותם אבל לא צריך ליצור סעיף תקציבי לכל דבר. זה לא לגיטימי ולא זה הדרך.
אייל מלובן
חייבים למצוא סעיף כי המועצה לא יכולה לבצע את פעולותיה כראוי. אין לה יכולת אכיפה, היא לא יכולה להקים מנגנון אכיפה. במועצה לשידורי כבלים ולווין עובד אדם אחד, כאשר בערוץ 2 עובדים 7 אנשים במחלקה. הם לא מסוגלים לאכוף את הדברים הנוראים שעושות חברות הכבלים. חייבים לתת להם תקציב ואפשרויות לעבוד.
היו"ר אברהם פורז
הסעיף הזה בנוסחו הנוכחי הוא סעיף דקלרטיבי. אין בו סכומים. למעשה חוץ מהבעת משאלה, תקווה ותפילה אין בו כלום. מותר לנו להתחנן, לבקש, לשטוח את בקשתנו.
אייל מלובן
נכון. חייבים לשים בו תוכן. במשך 10 שנים חברות הכבלים עשו עבירות איומות במיליארדי דולרים.
היו"ר אברהם פורז
על מנת שאותם 8 אנשם ברשות השניה יטפלו סוף-סוף גם בכל העניין כולו, רוצה השר באיחוד המועצות. אבל, אם איחוד המועצות לא יתקיים, אנחנו נהפוך את המועצה לשידורי כבלים ולווין ליחידת-סמך עם תקציב נפרד. סעיף 17 מאושר כפי שהוא.

ההמשך מחר.


הישיבה ננעלה בשעה 19:00

קוד המקור של הנתונים