ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/01/2001

החלטת הרבנות הראשית להסיר הכשרות בגלל שיווק ירקות בשנת שמיטה.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/2731



2
ועדת כלכלה
22.01.01

פרוטוקולים/כלכלה/2731
ירושלים, כ"ז בשבט, תשס"א
20 בפברואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 238
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ז בטבת התשס"א (22 בינואר 2001) שעה 8:30
נכחו
חברי הוועדה: אברהם פורז-היו"ר
יגאל ביבי
נסים דהן
אבשלום וילן
יצחק וקנין
נעמי חזן
אברהם רביץ
מוזמנים
עובד וינר מנכ"ל הרבנות הראשית
שמעון אולמן יועץ משפטי, הרבנות הראשית
יעקב סבג ראש אגף הכשרות, הרבנות הראשית
ירחמיאל גולדין רשות לתכנון משרד החקלאות
גרשון שליסל אחראי על שמיטה, מועצת הירקות
יוסף אורן אגף מקצועי מועצת הירקות
יצחק קלעי מנכ"ל קו-אופ ירושלים
חיים אלקן סמנכ"ל לוגיסטיקה ומנכ"ל "קטיף" – שופרסל
אורי חיון מזכיר ארגון מגדלי הירקות
אדית הנדל מרכזת איגוד רשתות השיווק
פנחס קוצ'ר מנהל תחום מזון, משרד התעשייה והמסחר
חיים פולק רבנות ירושלים
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפעת שפרכר

נושא: החלטת הרבנות הראשית להסיר הכשרות בגלל שיווק ירקות בשנת שמיטה.














החלטת הרבנות להסיר הכשרות בגלל שיווק ירקות בשנת שמיטה.
היו"ר אברהם פורז
כינסתי את הישיבה בדחיפות לאור העובדה שבעבר היו פה התחייבויות מפורשות של הרבנות, כולל הרבנות של ירושלים, שהנוהל של היתר המכירה יימשך גם בעתיד, כאשר המהדרין זכותם להדר ולהחמיר עם עצמם. הובטח לנו אז שלא יישללו תעודות כשרות מגורמים בירושלים ומגורמים במקומות אחרים שפועלים על סמך היתר המכירה. והנה אני מגיע לפה ושומע מכלי התקשורת שהרבנות בירושלים שללה את תעודות הכשרות מכמה גורמים בירושלים, לרבות הקו-אופ, בניגוד להבטחות שניתנו לנו. כשקיימנו את הישיבות הקודמות זה היה לפני שהתחילו האירועים בשטחים. הישיבה האחרונה היתה ב-11 לספטמבר. האירועים התחילו בתחילת אוקטובר. אז חשבנו שלקנות ירקות מהפלסטינים זה דבר יחסית קל. אני מניח שהיום העסק הזה נהייה עוד יותר קשה ועוד יותר מסובך. חשבתי לנכון לזמן את הישיבה כדי להבין מדוע ההבטחות שניתנו לוועדה בנושא הזה אינן מקוימות.
יצחק קלעי
אנחנו בארבעה החודשים האחרונים נאלצנו בעל כורחנו לרכוש ירקות בתעודת כשרות של היתר מכירה עם איסור הכנסת ספיחים. נאלצנו משום שאנחנו כפופים לרבנות ירושלים. במשך ארבעה חודשים רצינו לגלות רצון טוב ולא להכעיס, אבל המציאות היתה שהיהדות המסורתית נמנעה מלהכנס לרשתות שלנו כי סירבו לקנות סחורה מנוכרי מצד אחד, ומצד שני הסחורה שהגיעה מהשטחים היתה פגומה ביותר ועלתה פי שניים מהיתר מכירה דבר שמנע מהחילוניים לקנות ברשת. במהלך חודשים נובמבר ודצמבר הפסדנו כ-600 אלף שקל. זה נתון שניתן לבדוק בכל הדוחות הכספיים. הפסדנו בגלל שאנשים לא נכנסו לקנות את הסחורה ובגלל שהמחירים היו הגבוהים.
היו"ר אברהם פורז
המחיר התבטא במחיר לצרכן?
יצחק קלעי
ודאי שאתה חייב להלביש את זה על הצרכן. אתה חייב לעבוד באיזה שהיא רווחיות מסויימת. כאשר ראינו שזאת הבעיה ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לקחת עוד סיכון של להפסיד עוד 600 שקל, פנינו לרבנות הראשית גם בכתב וגם בעל-פה וביקשנו את עזרתה. אנחנו מופלים לרעה לעומת כל רשתות השיווק בארץ ובירושלים. כל רשתות השיווק בארץ נהנות מתעודה של היתר מכירה, ואילו אנחנו היחידים במדינת ישראל שחוייבנו כרשת לעבוד עם השמיטה. יש פה אפליה שגורמת לנו לחוסר איזון בתחרות בין הרשתות. פנינו לרבנות הראשית. הסברתי לרב בקשי-דורון גם בכתובים וגם בעל-פה את המצוקה. אני מבין שהיתה לרבנות הראשית התחייבות בפני ועדת הכלכלה של הכנסת והיועץ המשפטי לממשלה שבמידה והתעודות יילקחו מאיתנו על ידי רבנות מקומית, תצטרך הרבנות הראשית לישראל להנפיק את התעודות. מהשבוע האחרון אנחנו קונים רק בכשרות של היתר מכירה מאותם הסיטונאים שיש להם את התעודות האלה.
היו"ר אברהם פורז
האם הרבנות הראשית נתנה לכם תעודה במקום?
יצחק קלעי
עוד לא ניתנה לנו תעודה. אנחנו עדיין נמצאים במו"מ. יש לי הבטחות שהרבנות הראשית תנפיק לנו את התעודות.
היו"ר אברהם פורז
מתי שללו מכם את התעודה?
יצחק קלעי
לפני שבוע.
היו"ר אברהם פורז
האם במהלך השבוע הזה שאתם בלי תעודה היקף המכירות ירד?
יצחק קלעי
אני מניח שכן. יש אנשים שנכנסים כתוצאה ממה שקרה ורוצים לראות תעודה. מי שמסורתי לא קונה. אני הוצאתי גילוי דעת והדבקנו בסניפים שאנחנו קונים רק בהיתר מכירה, אבל יש כאלה שלא קונים. הנתון של השבוע הזה עוד לא בידי. יש לי הבטחה מהרבנות שנקבל את התעודה.
אבשלום וילן
מהרבנות הראשית או מרבנות ירושלים?
יצחק קלעי
הרבנות הראשית הבטיחה לי שנקבל תעודות. רבנות ירושלים שללה ממני את התעודות. היא גם איימה עלי שאם אני לא אלך בדרכם, ישללו ממני את תעודות הכשרות של הבשר.
אבשלום וילן
מי איים?
יצחק קלעי
כבוד הרב פולק.
אברהם רביץ
כשאתה אומר שהמחירים אצלכם היו פי שניים וחצי, זה אומר שנאלצתם לשלם 25 שקלים עבור קילו עגבניות במקום 10 שקלים?
יצחק קלעי
צנון או צנונית בהיתר מכירה עולים שקל וחצי לקילו, ואילו בשמיטה זה 3 וחצי שקל לקילו.
נעמי חזן
למה יש הכשר שונה של קו-אופ ירושלים להבדיל מכל הרשתות האחרות והקו-אופ הארצי?
יצחק קלעי
הרשתות הארציות ממוקמות בתל-אביב, פתח-תקווה, ראשון-לציון. הן קונות בצורה מרוכזת. להן יש את התעודות של רבנות תל-אביב, רבנות ראשון לציון, רבנות פתח-תקווה. התעודות שניתנו שם הן תעודות של היתר מכירה. היות ואנחנו ירושלמים נטו ומחסן הירקות הוא בירושלים, אנחנו כפופים לרבנות ירושלים.
נעמי חזן
ואם אתם מייבאים מקו-אופ ארצי?
יצחק קלעי
אנחנו לא קשורים אליהם. אנחנו אוטונומיים. יש לנו את המחסן שלנו ואת הקניינים שלנו.
נעמי חזן
כלומר מדובר על יישות נפרדת שנקראת קו-אופ ירושלים להבדיל מקו-אופ ארצי.
יצחק קלעי
אין קו-אופ ארצי. יש קו-אופ הריבוע הכחול, קו-אופ צפון של קלאב-מרקט וקו-אופ ירושלים. כל אלה לא שייכים אחד לשני. פעם הם היו תחת מטרייה של חברת העובדים, אבל זה נגמר. יש רשתות אחרות ארציות שמקבלות את התעודות מחוץ לירושלים.
אבשלום וילן
רבנות ירושלים אמורה להיות כפופה לרבנות הראשית, לא?
יצחק קלעי
כן.
אבשלום וילן
מדוע בנושא הזה יש לה עצמאות?
היו"ר אברהם פורז
הוא לא יכול להשיב על זה.
ירחמיאל גולדין
כשכל העניין הזה התעורר באנו בדברים עם רבנות ירושלים ועם הרבנות הראשית. אנחנו לא ערוכים לספק לכל תושבי ירושלים תוצרת מהשמיטה בהשגחה לחומרה. אנחנו ערוכים לספק, בהתאם לוועדות השמיטה למיניהן, ל14% מכלל הצרכנים. לזה נערכנו עוד בשנה שעברה עם מקורות אספקה שונים, כולל אספקה לא מיהודים. כשהדבר הזה התעורר באיזור ספטמבר, שבועיים לפני תחילת שנת השמיטה, הודענו לרבנות ירושלים שאם היא תקפיד על כך שכל ירושלים תקבל תוצרת שאיננה בהיתר המכירה, לא יהיו מקורות אספקה מספיקים לכלל תושבי ירושלים.
יגאל ביבי
אם כל ירושלים תקבל אספקה של שמיטה לחומרה לא ישאר לכל האיזורים האחרים בארץ.
ירחמיאל גולדין
זה אותו דבר. אנחנו לא ערוכים לספק לכל ירושלים. כל העניין הזה התברר שבועיים או שלושה לפני תחילת שנת השמיטה, כשנערכנו חודשים רבים לפני תחילת שנת השמיטה עם מקורות אספקה לאותן ועדות שמיטה שלא מקבלות את היתר המכירה. תוך כדי דין ודברים עם רבנות ירושלים, היא הבטיחה לנו שהיא תאפשר לכל מי שאיננו מעוניין בתוצרת למהדרין לקבל היתר מכירה. ככה זה נשאר. אני לא יודע איך הנושא הזה התעורר פתאום.
היו"ר אברהם פורז
מר גולדין, האם האירועים בשטחים שהתחילו בתחילת אוקטובר משבשים באיזו שהיא מידה את האספקה?
ירחמיאל גולדין
באופן מעשי לא. חששנו בתחילה שזה יקרה, אבל בפועל זה לא קרה מפני ששני הצדדים מעוניינים שקשרי המסחר האלה ואספקת הירקות תהיה כסדרה. במעבר קרני יום יום עוברת תוצרת מהשטחים.
יוסף אורן
אנחנו בהחלט מאמינים שצריכים לקיים את מה שכתוב בתורה לגבי שנת שמיטה: "וציוויתי את ברכתי לכם בשנה השישית ועשת את התבואה לשלוש השנים", אבל גם אסור לשכוח מה שקרה בשנה שעברה לחקלאים.
היו"ר אברהם פורז
בגלל המים?
יוסף אורן
לא רק מים. היתה שנה קשה מאוד בגלל כל מיני סיבות. אני לא צריך לספר לשולחן הזה שרוב המשקים החקלאיים נמצאים היום במצב של הסדרי חובות, ומי שיסגור היום את המשק שלו זה אומר ללכת ולהכריז על פשיטת רגל. על סמך זה שהרבנות כן התירה לנו ונתנה לנו להמשיך לחיות לפי היתר מכירה אנשים הלכו וביצעו, אנשים הלכו וזרעו, אנשים הלכו ופיתחו את החממות שלהם. מה נעשה היום? נשמיד את התוצרת ונעשה ייבוא מחו"ל? זה מה שהעם רוצה? בשביל מה אנחנו עובדים? אם לא היו מתירים לנו מראש, אז מילא, אבל התירו לנו. תעצרו אותנו באמצע? אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים בשביל להתפרנס. במצב הקיים היום ישנם ערבים שקונים מיהודים ומעבירים בגלגל המסתובב, דבר שגורם למחסור. אני פונה לחברים שומרי התורה, גיבורי כוח עושי דברו, ואומר להם שיש עוד כמה פסוקים בתורה כמו "לא תחונם" ו"כי ימוך אחיך". תקיימו גם אותם.
אורי חיון
יש את רבנות ירושלים שכבודה במקומה מונח, אבל יש מעליה את הרבנות הראשית. אני חושב שבמצב כזה צריך לבקש מהרבנות הראשית לתת את הכשרות במקום רבנות ירושלים. זה מה שצריך להיות. ברגע שאתה קונה היתר מכירה אתה בטוח שזה היתר מכירה, אבל כשאתה קונה אדמת נוכרים לחומרה אתה לא יודע מה אתה קונה, כי הסוחרים הערבים מנצלים את השנים הללו ורוכשים תוצרת מחקלאים ישראלים יהודים, שלא בטוח שהקפידו על היתר המכירה, ומוכרים את זה לאלה שמקפידים לחומרה. אלה שמקפידים לחומרה חושבים שהם אוכלים את הכי כשר, אבל אפילו את הבסיס של הכשר הם לא אוכלים. יש הוראת שעה של הרב קוק שבתקופה הזאת צריך להסתמך על היתר מכירה. אם יש ציבור שלא רוצה להסתמך על היתר מכירה, שיקנה מה שהוא רוצה, אבל שלא יסיר את הכשרות, שזה פגיעה ברשתות, פגיעה בחקלאים, והכי הרבה פגיעה בצרכנים הסופיים.
אברהם רביץ
יכול להיות שיש מקרים של תנועה סיבובית, אבל אני יודע שאנשים נמצאים בשדות. יש לכם טענות הרבה יותר טובות מאשר לומר שהכל נעשה בתנועה סיבובית. עזבו את זה.
היו"ר אברהם פורז
הוא לא אמר הכל, הוא דיבר על חלק גדול.
אברהם רביץ
אני יודע שבשבוע שעבר היתה ישיבה בהשתתפות הקו-אופ, נציגי הרבנות הראשית ונציגי רבנות ירושלים, והיתה איזו שהיא הסכמה שבמשך שבועיים יבדקו את הטענות של הקו-אופ מול המציאות ויראו מה ניתן לעשות. אנחנו כאן מצאנו פתרון, אבל זה לא הפתרון האידיאלי. הרבנות הראשית לישראל צריכה להיות הגוף העליון שמפקח על המפקחים, היא לא בנויה לעסוק בנתינת הכשר נקודתי. זה לא התפקיד שלה.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת רביץ, אתה מתעלם מההבטחה המפורשת שהוועדה הזאת קיבלה.
אברהם רביץ
אני לא מתעלם מזה. ניתנה אז הבטחה שאם תווצר בעיה מהסוג הזה רבנות ירושלים תתן.
היו"ר אברהם פורז
אבל הם לא נותנים.
אברהם רביץ
נוצרה כאן בעיה שהיתה טעונה בדיקה. זה לא חד משמעי כפי ששמענו מנציג הקו-אופ. הם ביקשו לבדוק במשך שבוע, שבועיים אם אכן כך הוא הדבר. אנחנו ככנסת צריכים לדאוג לכך שיקיימו את מה שאמרו כאן, וכן לדאוג שההסדר הרגיל יתקיים, זאת אומרת שהרבנות המקומית היא זאת שתתן את ההכשר.
אבשלום וילן
היתה התחייבות מפורשת לוועדה. הרב קוק נתן את ההיתר ויצר את כל התשתית האידיאולוגית התורתית שמאפשרת את ההסדרים בשנת שמיטה. הציגו פה נציגי מועצת הירקות את מצבה של החקלאות ואת מצבה של ההתיישבות. יש בידי מסמכים על הסבבים שעושים פה אנשים כדי להרוויח כסף. יהודים מוכרים לפלסטינים סחורה, והפלסטינים מכניסים חזרה את הסחורה בתור סחורה כשרה למהדרין. על זה עוצמים את העיניים. ועדת הכספים אישרה לחקלאים חרדיים שאינם רוצים לגדל לקבל פיצוי הוגן כדי שיוכלו להתקיים. אני תמכתי בזה. פה באים ומתעלקים על הקו-אופ, על הצרכן, על המגדלים. יש חוק במדינת ישראל. האם רבנות ירושלים כפופה לרבנות הראשית או לא כפופה? אומר מנהל קו-אופ ירושלים שמאיימים עליו שיקחו לו את הכשר הרבנות על הבשר אם הוא לא יעבוד על פי ההתניות שלהם. צריך לראות מי משלם את המשכורת של רבנות ירושלים. אם הם עובדים כנגד האינטרס של הציבור ופוגעים החל בחקלאי וכלה בצרכן, אז יש בתי משפט, יש חוקים. צריך לגמור את הפרשה הזאת. הדבר הזה הוא בלתי נסבל.
היו"ר אברהם פורז
הרב סבג, מה הרבנות הראשית עומדת לעשות לאור ההתנהגות של רבנות ירושלים?
יעקב סבג
הרבנות הראשית כרבנות ממלכתית אמורה לתת שירות לכל אזרחי ישראל. חלק מזה זה הנושא של שנת השמיטה. הרבנות הראשית אמורה לתת מענה בהיתר מכירה. הרבנות הראשית החליטה לצמצם את השימוש בהיתר המכירה.
היו"ר אברהם פורז
מה הפירוש לצמצם?
יעקב סבג
אמרנו למגדלים או לחקלאים שיכולים לא להשתמש בהיתר המכירה לא להשתמש. כל הדברים האלה אמורים להעשות בדרכי נועם.
היו"ר אברהם פורז
מה אתה אומר לגבי שלילת תעודות הכשרות?
יעקב סבג
קודם נבין את ההתפתחות. חשוב להבין מה הקו של הרבנות ואיך הגענו אליו. הרבנות הצהירה שהיא תעזור לכל רבנות שתוכל בדרכי נועם לשכנע את בעלי העסקים לא להשתמש בהיתר המכירה. היו כמה מקרים שרבנויות שונות לא נתנו היתר מכירה לעסקים מסויימים והרבנות הראשית היא זאת שנתנה. בישיבה הקודמת הנושא הזה עלה. הרב פולק הצהיר ואמר שברגע שתהיה בעיה הם יתנו את הפתרון. כרבנות ראשית ממלכתית שאמורה לתת פתרון לבעלי עסקים אנחנו מקווים שיימצא פתרון.
היו"ר אברהם פורז
והיה אם לא?
יעקב סבג
והיה אם לא יסתדר הנושא אנחנו ניתן את הפתרון באמצעות רבנות סמוכה תוך מספר ימים. אם הבעיה נפתרת בין רבנות ירושלים לקו-אופ הנה מה טוב ומה נעים, ואם היא לא נפתרת, הרבנות הראשית תעמוד בהתחייבותה.
אבשלום וילן
הרב פולק כפוף לכם?
יעקב סבג
אני לא יודע.
היו"ר אברהם פורז
הרב סבג, אתם יכולים לעמוד במצב לא כל כך נעים, כי אם היקף המכירות שלהם לא ייפגע מכך שאין להם תעודת כשרות אתם תהיו הנפגעים העיקריים מזה.
יעקב סבג
לא ניתן שיווצר חלל. הציבור רגיל לקנות כשר. יש תעודה וצריכה להיות תעודה. אסור לציבור להכנס למקום שאין בו תעודה. אנחנו לא נאפשר לבעל עסק למכור ככשר כאשר אין השגחה במקום.
חיים פולק
יש את אלה שמקפידים על שמיטה למהדרין, שרוצים לקנות תוצרת שלא היה שום מגע של יהודי, ויש את הסחורה שהיא בהיתר מכירה. יש חקלאים שמוכרים את השדות שלהם והיהודים ממשיכים לעבוד ולזרוע. זה הדבר החמור. יש קרקעות של ערבים בארץ ישראל. כשישבנו עם הנהלת הקו-אופ ביקשנו לעשות מעקב אחר טיב הסחורה והמחירים. יש בארץ ישראל 30% סחורה ערבית שטובה ליהודים. מה בסך הכל ביקשה רבנות ירושלים? הרב אלישיב טוען שמדינת ישראל לא צריכה להגיע להיתר מכירה עד כדי כך שהיהודים צריכים לזרוע את השדות. זה נקרא אצלו יותר מידי היתר כדי להכשיר, לכן הוא פסק לעשות ויסות מסויים בירושלים, כלומר שהסיטונאים שמביאים בין כה סחורה כל 6 השנים מערבים או ממקומות שמותר יביאו אותה בשנה השביעית לירושלים. כך עשינו. דאגנו לזה לפני חצי שנה. מה שאמר מר קלעי לא אמת. המחירים לא יותר יקרים. אני שלחתי אנשים כדי לבדוק את המחירים בשוק הסיטונאי ואת טיב הסחורה. תבדקו אתם אם זה יותר יקר או לא. ישבתי ברבנות הראשית לישראל עם מר קלעי, עם הרב סבג ועם עודד וינר. מר קלעי הביא לי רשימה של סחורה יקרה יותר. צלצלתי בנוכחותו לאחד הסיטונאים ורשמתי על הפתק שלו את המחירים. הוא פשוט הופתע, כי המהדרין יותר זול ממה שהוא קונה.
היו"ר אברהם פורז
אז למה המשבר? למה הוא החליט פתאום להתבסס על היתר מכירה?
חיים פולק
לצערי הרב מר קלעי מוטעה על ידי העובדים שלו. כדאי שוועדת הכלכלה תבדוק את המערכת של הקו-אופ.
אבשלום וילן
לפי מה שאתה מסביר לנו פה, לכל הרשתות בארץ כדאי לקנות את הסחורה שאתה נותן לה הכשר כי היא יותר זולה.
חיים פולק
אין לי פתרון לכל הסחורה בארץ ישראל. יש פה מערכה מסויימת מעבר לסחורה.
היו"ר אברהם פורז
אבל הוא לא שותף לזה. מה, קו-אופ שותף למאבקים פוליטיים?
חיים פולק
קו-אופ לא שותף, אבל הוא נסחף לזה.
היו"ר אברהם פורז
הרב פולק, אמרת לנו בישיבות הקודמות שירושלים מחמירה בגלל הציבור הגדול שמקפיד מאוד וגם אמרת שלא תהיה שלילה של תעודות כשרות אם עסק מסתמך על היתר מכירה.
חיים פולק
אמרנו שאם הציבור לא יסבול מזה, המחירים יהיו סבירים והסחורה תהיה טובה, אנחנו..
היו"ר אברהם פורז
אבל הוא אומר שהסחורה רעה והמחירים גבוהים.
חיים פולק
זה לא מדוייק. אני מציע לוועדת הכלכלה לבחון אותי. תעשו ב-4 בבוקר סיור בשוק הסיטונאי ותבדקו אם הסחורה יותר יקרה מאשר מה שאנחנו אומרים. תוך כדי דיבור אמרתי למר קלעי: אתה הולך להשתלח בנו.
היו"ר אברהם פורז
אבל הורדת לו את התעודה. מה אתה רוצה שהוא יעשה?
חיים פולק
כיוון שהוא הכניס לא רק היתר מכירה. הסוכן שלו הכניס ספיחים. דיברתי עם מר קלעי בשעה שמצאנו את הספיחים. הוא לא ידע בכלל.
יצחק קלעי
אני מצהיר בזאת בפני הוועדה כי כל סחורה שנקנית מאז שפרשנו מהשמיטה היא בהיתר מכירה.
היו"ר אברהם פורז
אומרים שאתה מביא ספיחים במכוון.
יצחק קלעי
הודענו שאנחנו מפסיקים לעבוד עם שמיטה והחלטנו לקנות מסיטונאים בעלי היתר מכירה.
נסים דהן
האם אתם כותבים את זה?
יצחק קלעי
כן.
נסים דהן
אז אין בעיה. העיקר שלא תרמו את הלקוחות.
היו"ר אברהם פורז
אבל הוא הוריד לו את הכשרות.
נסים דהן
הורידו לו את הכשרות מהדרין.
חיים פולק
יש לו תעודות שלנו.
יצחק קלעי
על הבשר.
חיים פולק
יש לו תעודה על הבשר. אנחנו לא ניתן תעודה על הירקות, כי לדעתנו זה לא בסדר. אי אפשר לאכוף על רב מקומי לעשות דבר שהוא בניגוד לדעתו. אפשר לבקש מהרבנות הראשית לתת תעודה. הרב המקומי לא מסכים לתת להם תעודה.
יצחק קלעי
קהל הלקוחות שלנו איננו מהעדה החרדית. להם יש את החנויות שלהם: "שפע מהדרין", "ברכת רחל" וכו'. קהל היעד שלנו הוא חילוני, מסורתי ודתי. קהל הלקוחות המסורתי והדתי מסרב לקנות את הסחורה הזאת מפני שהיא מנוכרים.
נסים דהן
זה גזענות.
חיים פולק
תשאל אותם למה ב-6 השנים שחלפו הם לא שאלו אם הסחורה מנוכרי או לא. 20 שנה אנחנו נותנים תעודה לקו-אופ. מעולם לא הורדנו תעודה לקו-אופ. מה קרה עם הנוכרים? זה טוב לתעמולה?
אורי חיון
היום המצב הפוליטי הוא כזה.
חיים פולק
כשנתתי בזמנו הוראה בירושלים לא להכניס שום סחורה רק מגוש קטיף, האשימו אותי שאני הולך עם המתנחלים. היום מאשימים אותי שאני הולך עם הערבים.
נעמי חזן
כל ההערות שלי הן מנקודת ראות של צרכנית שלפחות פעם בשבוע קונה בקו-אופ ירושלים. אני מייצגת פה, לדעתי, עשרות אלפי צרכנים. אני עוקבת בצורה שיטתית אחרי טיב הסחורה ואחרי המחירים בשלושת החודשים האחרונים. הרב פולק, עם כל הכבוד, כנראה שלא היית ברשת. טיב הסחורה היה עד לשבוע האחרון למטה מכל ביקורת. בשבוע האחרון לא היה צריך להגיד לי מילה על כך שמשהו השתנה, כי ראיתי את ההבדל בבצל.
נסים דהן
בצל זאת לא בעיה של שמיטה.
נעמי חזן
גם בבצל, גם בתפוחי האדמה, גם בעגבניות וגם במלפפונים. מנקודת ראות צרכנית, גם הטיב וגם המחירים היו בלי שום יחס לכל רשת שיווק אחרת בתוך ירושלים עצמה. נעשה פה מעשה שלא יעשה. אפשר להמשיך לריב ואפשר להמשיך להתווכח. בתור יושבת-ראש הלובי הצרכני בכנסת אני אומרת שהדבר הזה לא יתכן מבחינת הצרכנים. הרב דהן, יש מודעה שיש היתר מכירה.
נסים דהן
אם זה ככה אז אין בעיה.
נעמי חזן
יתכן מאוד שיום אחד נצטרך להפסיק בלית ברירה את הפעולה האוטונומית לחלוטין והבלתי סבירה של גורמים רבניים, במיוחד בירושלים, בכל מה שקשור..
חיים פולק
אני מציע לך בתור יושבת-ראש הלובי הצרכני בכנסת לצאת לביקור בשוק ולראות.
נעמי חזן
אני לא חושבת שקנית בתקופה האחרונה קילו עגבניות. אני קוראת לכל האנשים ההגונים והכשרים בירושלים לקנות את הסחורה החקלאית דווקא בקו-אופ ירושלים.
גרשון שליסל
הטענות של הקו-אופ הן לא רק של הקו-אופ. יש הרבה סיטונאים שביקשו הכשר של הרבנות הראשית ולא הכשר של רבנות ירושלים. בישיבה שהתקיימה לפני 5 חודשים אמרו שיהיה בסדר. לפי דעתי זה השקט שלפני הסערה. רבנות ירושלים יכלה לבלוע 4 חודשים לקבל תוצרת של היתר מכירה מזריעות שנזרעו לפני השביעית. זה לא בדיוק ספיחים. זה על הגבול. היות שהלקיטה היא רק בשביעית והזריעה היתה בשישית אמרו: נסגור עיניים, ניתן לעסק לעבור. היום אין יותר תוצרת שנזרעה לפני. יש מעט מאוד בצל ותפוחי אדמה, אבל עיקר התוצרת היא אחרי זה. הרב אפרתי אומר בצורה ברורה: "לא תהיה תוצרת ספיחים בירושלים שאני אחתום את הכשרות שלי עליה". הרבנות הראשית צריכה לקחת יוזמה ולהגיד שהיא תחתום, לא להכריח את רבנות ירושלים לחתום.
יעקב סבג
אף אחד לא מכריח.
גרשון שליסל
רק אמרתם שתגיעו להסדר.
יגאל ביבי
אני רואה בחומרה רבה את הדיון הזה. אני חושב שזה חילול ה'. לא היו צריכים להגיע למצב הזה. בתחילת שנת השמיטה סיעת המפד"ל היתה אצל הרבנים הראשיים. הם הבטיחו לנו חגיגית שלא תהיה בעיה והרבנות הראשית תחתום. לא היינו צריכים להגיע למצב הזה. אני חושב שהמועצה הדתית בירושלים טעתה. היא היתה צריכה להפגש עם הרבנים הראשיים ולסכם את הדברים לפני שהיה פיצוץ. אנחנו לא צריכים חילול ה' בעניין הזה. ישנם רבים וטובים שסומכים על היתר המכירה. המצב הזה לא יכול להמשך. אני דורש מיידית מהרבנות – לא שבוע, לא שבועיים – לתת הכשר. נציגי הרבנות הראשית צריכים להודיע שהבעיה תפתר היום לא רק לקו-אופ אלא לכולם.
ירחמיאל גולדין
אם יימשך המצב שרבנות ירושלים תרצה לספק תוצרת שלא מהיתר המכירה לכל או למרבית תושבי ירושלים, לא יהיו מקורות לתוצרת הזאת.
היו"ר אברהם פורז
לדעתי יש פה הפרת הבטחה שניתנה לנו ערב שנת השמיטה על זה שלא יוסרו תעודות כשרות למי שיהיה מוכן להתבסס על היתר המכירה. נכון וצודק חבר הכנסת דהן שהעניין הזה צריך להיות גלוי וברור, לא צריך להטעות אף אחד. אילו רבנות ירושלים היתה אומרת שתעודת הכשרות הזאת מבוססת על היתר מכירה, הכל היה בסדר, אבל ברגע ששללו את התעודה אז נוצרה בעיה. כמו שאמר חבר הכנסת ביבי, הרבנות הראשית צריכה להוציא היום תעודות עבור הקו-אופ ועבור הסיטונאים האחרים בירושלים שמוכרים בהיתר מכירה.
יעקב סבג
יטפלו בזה היום או מחר.
היו"ר אברהם פורז
אני מעלה להצבעה את השאלה אם אנחנו תובעים מהרבנות הראשית להתערב.
אבשלום וילן
אני מבקש ממך להפסיק את כל המאבק המגוחך הזה. אני מציע שתקציב לוח זמנים שבו הרבנות הראשית בתוקף סמכותה ותפקידה תתן תעודה.
היו"ר אברהם פורז
מיידית. אני מעלה להצבעה את השאלה אם אנחנו תובעים מיידית מהרבנות הראשית לישראל להוציא תעודות כשרות לכל אותם אלה שמוכרים ירקות על סמך היתר מכירה.
אברהם רביץ
אני לא חושב שכנסת יכולה לתבוע מהרבנות הראשית.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו פונים לרבנות הראשית ומבקשים ממנה לתת תעודות כשרות לאותם עסקים שמוכרים על סמך היתר מכירה במידה ונשללה מהם תעודה. מי תומך בזה?

ה צ ב ע ה
בעד – 4
נגד – 1

ברוב של 4 נגד 1 אנחנו פונים לרבנות הראשית ומבקשים את התערבותה המיידית.

הישיבה ננעלה בשעה 9:40

קוד המקור של הנתונים