ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 16/08/2000

תקנות סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה), התש"ס-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/1186

- 5 -
ועדת הכלכלה (181)
‏4.9.2000


פרוטוקולים/כלכלה/1186
ירושלים, כ"ט באב, תש"ס
30 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש-עשרה
מושב שני נוסח לא מתוקן


פרוטוקול מס' 181

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום רביעי, ט"ו באב התש"ס (16 באוגוסט, 2000), שעה 13:15
נוכחים
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר
מוזמנים
שלמה אליישר מנהל אגף תכ"ל, משרד התחבורה
אבי גונן תחום טכני, אגף הרכב, משרד התחבורה
עו"ד עדה וייס לשכה משפטית, משרד התחבורה
דפנה עין-דור אגף תכ"ל, משרד התחבורה
עו"ד רחל גוטליב ס. יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים
נצ"מ יוחנן דנינו אתגר, המשרד לבטחון פנים
אמיר שביט אגף התקציבים, משרד האוצר
שרון גמבשו אגף התקציבים, משרד האוצר
עו"ד יפעת רווה משרד המשפטים
סא"ל סמי כספי ראש מינהלת רכב,אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה, משרד הבטחון
שמואל מלכיס כלכלן, איגוד חברות הביטוח
חיים מלאך מנכ"ל איגוד המוסכים
יהושע אשרוב יו"ר ועד ענף פחחות, איגוד המוסכים
עודד גינגס המועצה הישראלית לצרכנות
ישי רבינוביץ מנכ"ל איגוד יבואני הרכב
צבי פולק מנכ"ל צ'מפיון מוטורס (ישראל), איגוד יבואני הרכב
ארנון מיכאלי יו"ר הוועדה הטכנית, איגוד יבואני הרכב
עמי מימון יו"ר הוועדה המקצועית לרכב, ס/יו"ר איגוד השמאים
עמוס ז'ורבסקי יו"ר ענף הרכב, איגוד השמאים
עו"ד שמואל סף לשכת עורכי-הדין
דורית פרידמן לשכת עורכי-הדין
ברוך בנימין
דמיטרי אורוצקי
דפנה פביאן
יועצת משפטית
אתי בנדלר
תמיר שאנן (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. תקנות סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה), התש"ס-2000.
תקנות סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה), התש"ס-2000
לאה ורון
משרד התחבורה העביר נוסח חדש.
היו"ר אברהם פורז
האם הנוסח החדש מאפשר יותר מגוף מסמן אחד?
אתי בנדלר
אני מבקשת לדעת האם שר האוצר ושר המשפטים נתנו הסכמתם לתקנות האלה.
קריאה
אנחנו בתקנות עוד לא דנו בכלל. דנו רק בשינוי של החוק.
שמואל מלכיס
זה שונה מהנוסח שנשלח אלינו.
אתי בנדלר
זה לא תואם בדיוק את מה שסוכם בוועדה, ברשותכם.
היו"ר אברהם פורז
נתחיל ממה שהטריד אותנו בפעם הקודמת, תקנה 2(ב): "הרשאה תינתן לשלושה מסמנים לפחות שנתמלאו בהם התנאים האמורים בתקנת משנה (א)." האם זה פתר את הבעיה?
אתי בנדלר
לא. משום שאתה רצית להבטיח גם שתהיה אפשרות לתת הרשאה על בסיס איזורי. היה חשש שאם הדרישות במיכרז בהתאם לתקנות האלה יהיו שהמסמן יהיה בעל יכולת לסמן בכל הארץ אז למעשה לא תהיה תחרות.
היו"ר אברהם פורז
איפה כתוב שהוא חייב להיות מסמן בכל הארץ? מי אומר שההרשאה להיות מסמנים מחייבת כל אחד מהם להיות בכל הארץ?
אתי בנדלר
לא כתוב, אבל אם לא כתוב אחרת אז זאת הפרשנות שעלולה להתקבל. לכן ביקשת במפורש שיהיה כתוב לפחות שהמנהל רשאי ליתן הרשאה לאיזור שייקבע, ובלבד שההודעה - - - זה מה שנאמר בהחלטה הקודמת.
היו"ר אברהם פורז
גברת וייס, האם ברור שאתם יכולים לתת הרשאה גם למסמן שיעבוד רק באיזור מסויים?
קריאה
אבל אם יהיה מסמן אחד באיזור בכך לא עשינו כלום, כי זה כמו מסמן אחד בכל הארץ.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו לא יודעים איך השוק יתפתח, אם זה כלכלי או לא כלכלי, מי מסמן ומי לא, מי יבקש ומי לא. אנחנו כרגע רק יוצרים מסגרת שאפשר למלא אותה תוכן. המסגרת אומרת שיכול להיות שאחד ייקח על עצמו את כל הארץ ואחד ירצה לסמן רק באיזור. מה הפסול בזה? יתכן שתהיה חברה אחת שתגיד שהיא פותחת סניפים בכל הארץ ואחרת תגיד שהיא רוצה רק בנגב.
רחל גוטליב
אם זאת הכוונה של היושב-ראש אז זה בסדר גמור מבחינתנו. מה שנכתב פה על-ידי משרד התחבורה ומה שהבנו - אולי הבנו לא נכון את כוונת היושב-ראש בישיבה הקודמת - כאילו נכפה עלינו שיהיו דווקא לפחות 3 מסמנים. אם זאת הכוונה אז היינו מבקשים לחזור ולשכנע את היושב-ראש ואת חברי הוועדה שלא לאכוף עלינו את זה כי זה לדעתנו לא נכון. צריך לאפשר שיהיה מסמן אחד.
יוחנן דנינו
משרד התחבורה יציג את הקטע הטכני ואחר-כך אנחנו נתייחס בהיבט שלנו, שהוא קצת שונה.
אבי גונן
אם אנחנו בוחרים מסמן אחד בדרך כלל ייבחר מסמן שיציע את המחיר הנמוך ביותר. פה למעשה לא תהיה תחרות על המחיר אלא תהיה תחרות על השירות. תהיה תחרות בין המפעילים על שירות במקומות שבהם מסמנים הרבה חלקים אבל השירות בפריפריה, באילת ובאיזורים כאלה, ייפגע. אנחנו חושבים שאם יהיה מסמן בודד, ויזכה זה שיציע את המחיר הכי נמוך, נוכל לכפות תהליכים הרבה יותר כלכליים והרבה יותר זולים. אם יהיו מספר מסמנים התחרות בסך הכל תהיה על השירות.
היו"ר אברהם פורז
היא יכולה להיות על הרבה מאוד פרמטרים.
אבי גונן
יש לנו גם בעיה עם משטרת ישראל בתהליך האכיפה. חלק מהמפרט הטכני מורכב ממפרט מיחשוב מאוד מתקדם שמאפשר לנו לסרוק במחשב בכל מיני וריאציות ולזהות מי בעצם חורג בתהליכים. כל חברה צריכה הרי לפתח עבורה את התוכנה על-פי המיפרט שאנחנו נבקש. יהיו לנו 3 מפרטי מיחשוב שונים. לא יהיה מאגר נתונים אחד כי הרי חברות הסימון מספקות את הנתונים למשרד התחבורה און-ליין על-פי דרישות המיפרט. כל אחד מהמסמנים יעביר את הנתונים בנפרד בתוכנות שונות.
לאה ורון
אז תחייב אותם להשתמש באותה תוכנה.
ישי רבינוביץ
מי ינהל את מאגר המידע? הרי בתכנון שלכם לא משרד התחבורה מנהל את מאגר המידע אלא המסמן ואז לא יכול להיות יותר מאחד.
שמואל מלכיס
זה בלתי אפשרי. גם מבחינה כלכלית עלות הסימון תהיה כל-כך גבוהה שלא יהיה כדאי. יש פה יתרון עצום לגודל ואנחנו מבטלים אותו ולכן עלות הסימון תהיה מאוד גבוהה.
אתי בנדלר
למה? אתה קובע אגרה מקסימלית.
שמואל מלכיס
אבל לא ישתלם להם לסמן באגרה כזאת כי הכמות היא קטנה מדי פר מסמן. אנחנו פה פוגעים בחוק עצמו, לפי דעתי, על-ידי כך שאנחנו קובעים יותר ממסמן אחד. הרי בין כה וכה יש מיכרז ובו יכול להשתתף כל אחד.
היו"ר אברהם פורז
המיכרז הזה יהיה ל-2-3 שנים ובעוד 3 שנים אותו מסמן יהיה מונופול ויותר לא תוציא אותו משם. ברגע שיהיה אחד, הוא ינציח את עצמו. אף אחד לא יוכל להיכנס יותר.
אתי בנדלר
אם אתם מפרסמים מיכרז על בסיס ארצי וקובעים שיהיה מסמן אחד, להערכתי לכל היותר יהיו לכם שני מתחרים שיוכלו בכלל להשתתף במיכרז, במקרה הטוב, ואחר-כך אותו גורם שייבחר, גמרנו, הוא יהיה מונופול בהמשך, זה ברור מאליו.
שמואל מלכיס
אולי עוד 3 שנים בכלל לא יהיה עוד צורך בחוק?
רחל גוטליב
החוק הזה הוא חוק הוראת שעה ל-5 שנים. כולנו בתקופת ניסוי וטעייה. כשניסנו, גם הגורמים המקצועיים של משרד התחבורה וגם המשטרה, לנתח את התהליכים המחשבה היתה על גורם מסמן אחד. המסמן הוא גורם מפתח מאוד חשוב. מאוד חשוב שתהיה למשטרה ולמשרד התחבורה יכולת פיקוח הדוקה וטובה עליו, כי זה לב העניין. ברגע שאנחנו מחלקים את זה יכולת הפיקוח קשה יותר ויכולת משרד התחבורה לשלוט על זה קשה יותר.
היו"ר אברהם פורז
במוסך מגלים חלק משומש שהורכב על מכונית, למשל בפחחות הורכבה דלת משומשת על המכונית. רוצים לוודא שהחלק הזה לא גנוב. על הדלת הזאת צריך להיות סימון. אם יש בה סימון יהיה כתוב גם מי סימן ואז אני כחוקר המשטרה אצטרך לפנות לאחת מ-3 הכתובות האלה של המסמנים ולוודא שהדלת הזאת באמת נקנתה. אם היא לא מסומנת, לא על-ידי א', ב' או ג', אז סימן שהיא גנובה. נכון? אבל בעל המוסך צריך להגיד לי ממי הוא קנה. הוא לא יכול להגיד לי: לך תחפש עכשיו אם היא מסומנת. אוטומטית ברגע שהיא מסומנת כתוב גם מי סימן.
צבי פולק
אני מתפלא שנושא התוכנה הופך להיות בעייתי. זה ממש אבסורד. אם מוציאים מיפרט, באותה מידה משרד התחבורה הרי יכול להוציא מיפרט גם לתוכנה לבסיס הנתונים. הוא יגיד: זאת התוכנה שבית התוכנה יפתח וכל מי שזכה במיכרז, 2 או 3, יחוייב להשתמש בה.
היו"ר אברהם פורז
אני שואל אתכם שאלה יותר פשוטה, עוד לפני עניין התוכנה. אולי לא הבנתי את החוק טוב, אולי בלוגיקה משהו לא בסדר. נניח שבתהליך יזום המשטרה, כדי לוודא מניעת גניבות רכב, עושה מידי פעם סריקה במוסך פחחות ובודקת אם החלקים שמורכבים שם הם לא חלקים גנובים. השוטר מגיע למוסך הפחחות ביפו ורואה שמרכיבים דלת משומשת על איזה מכונית. איך הוא יודע? נניח שהיא עדיין צבועה בצבע הקודם. בשלב הזה צריך לוודא האם הדלת הזאת לא גנובה. איך יודעים שהיא לא גנובה? אם היא לא מסומנת בכלל אז היא גנובה, או לפחות יש חזקה לכך.
רחל גוטליב
יש איסור על-פי החוק.
היו"ר אברהם פורז
אם היא מסומנת, אז מה? רוצים לוודא שהסימון לא מזוייף?
רחל גוטליב
ומי סימן. הסימון הוא על-ידי מדבקה הקשה לזיוף.
היו"ר אברהם פורז
לסטיקר הזה יש תעודת זהות. יודעים אם ללכת ל-א', ל-ב' או ל-ג' ולברר איתו.
אתי בנדלר
לא רק זה. בעל מוסך הרי יגיד עם איזה מסמן הוא עובד.
ישי רבינוביץ
לא בהכרח. אני יכול גם לסחור בחלקים כמסומנים. החלקים האלה עוברים.
קריאה
אבל תדע את מי לשאול לפי סימן הזיהוי.
היו"ר אברהם פורז
יש לו רק כתובת אחת ללכת אליה. האחרים לא רלוונטיים.
צבי פולק
ואם ההוא אמר שהוא לא סימן כלומר שזה מדבקה מזוייפת?
היו"ר אברהם פורז
אז למה צריך מערכת ממוחשבת?
יוחנן דנינו
יש מאגר מידע. בגדול, המדבקה הזאת היא תעודת הזהות שלכם. כמו שהיום כשאני רואה מנוע אני יכול לתקתק את מספרו במחשב המשטרתי ולקבל את כל ההיסטוריה של אותו מנוע: שנת ייצור, לאיזה רכב הוא שייך וכדומה. הרבה פעמים אנחנו באמת עולים על זיופים, כשאין התאמה בין מספר המנוע לבין מספר הרכב שעליו הוא מורכב. זה יעבוד באותה מתכונת. השוטר יגיע לחלק מסומן, הוא יכנס למאגר המידע המוסמך על-פי התקנות ומאגר המידע אמור לתת לו את כל מה שנותן לו היום למשל תקתוק של מספר מנוע. צריך לתת לו מידע מאיזה רכב זה פורק במקור ובאיזה תאריך.
היו"ר אברהם פורז
בשביל מה?
יוחנן דנינו
הרעיון הוא פיקוח על התנועה של החלקים.
היו"ר אברהם פורז
אתה יכול למלא את תיקי החקירה בהמון חומר בלתי רלוונטי. אני שואל, מה זה רלוונטי.
יוחנן דנינו
זה לא יהיה בתיק החקירה. זה נמצא במאגר המידע.
אבי גונן
אני אתן לך דוגמא חיה. בסופו של דבר רוב אלה שמגיעים לפחחים הם כאלה שיש להם ביטוח על הרכב. הרי מי שאיננו מבוטח פעמים רבות מוכן לחיות עם מכה בפח. מגיע מבוטח והשמאי אומר לבעל המוסך שהוא ישלם עבור החלפת שתי דלתות. פה מתחיל הרווח. הוא אומר: אם אני אחליף דלת כשרה אז הרווח שלי הוא כזה, אבל אם אני אחליף דלת אחת כשרה ודלת שניה לא כשרה אז הרווח שלי יוכפל. זאת נקודת השפיץ. הרווח הוא במקום שבו אתה מרכיב את החלק הגנוב או לא גנוב על האוטו. נגיד שבנקודה הזאת הוא "גונב" אותי ואני לא שמתי לב, הרי המשטרה לא נמצאת בכל מוסך, והוא מרכיב דלת מסומנת אחת במקום שתיים. הוא חייב הרי לדווח לחברת הסימון. המשטרה תעשה בדיקה במחשב ותשאל: הרכבת על האוטו הזה דלת אחת? בוא תראה לי את הערכות השמאי. זה תהליך החקירה של המשטרה.
היו"ר אברהם פורז
על-פי החוק ברגע שהוא הרכיב חלק משומש האם הוא חייב לדווח לחברת הסימון?
אבי גונן
הוא חייב לדווח על איזה אוטו זה הורכב, מה תעודת הזהות של האוטו וכולי. נגיד שבמקום להרכיב שתי דלתות מסומנות הוא הרכיב דלת אחת מסומנת. הוא אומר לעצמו: מי ימצא אותי? ובאמת המשטרה לא נמצאת שם. אבל מחר המשטרה תעשה פריצת מחשב, תשאל האם הורכבו על המכונית הזאת והזאת דלתות ותבקש לראות את הפרטים.
היו"ר אברהם פורז
איך המשטרה תדע אם הוא הרכיב דלת אחת או שתיים?
אבי גונן
כי זה מדווח לחברת הסימון.
היו"ר אברהם פורז
אבל אין הצלבה בין האינפורמציה של חברת הביטוח, בין המידע שלאוטו הזה צריך להחליף שתי דלתות, לבין זה שבמאגר המידע יהיו שתי דלתות משתי מכוניות.
אבי גונן
אם הוא הרכיב דלת אחת מסומנת במקום שתיים, אצלי רשום שרק דלת אחת מסומנת. אם המשטרה רוצה לבצע חקירה ספציפית אז היא יודעת לקבל מחברת הביטוח את האקספרטיזה ולדרוש מבעל המוסך איך הוא הרכיב על דלת אחת במקום על שתיים. זה סתם דוגמא פשוטה. מעבר לזה, אפשר לעשות פריצות מחשב.
היו"ר אברהם פורז
אבל אז זה לא בעיה. אם המשטרה פונה לחברת הביטוח - - -
אבי גונן
שאלת למה יש צורך במאגר נתונים, אז נתתי לך דוגמא לשימוש במאגר הנתונים הממוחשב שיכול לתרום.
היו"ר אברהם פורז
אוי ואבוי אם המשטרה תעשה ככה חקירות. אם אלה החקירות, הן נדונו לכשלון. אם אתה חושב שהחקירות יכולות להיות עם המקלדת -

לדעתי הדבר היחיד שרלוונטי בכל הסיפור הזה, ברגע שהדלת כבר הורכבה במכונית והיא כבר צבועה, נגמר הסיפור. המשטרה לעולם לא תוכל להצליח.
ישי רבינוביץ
הסימון בולט.
אבי גונן
זה גם לא נגמר. אני יודע על כל אוטו מה תעודת הזהות שלו.
היו"ר אברהם פורז
זה עדיין לא מסביר לי את מאגר הנתונים הרחב.
שמואל סף
אני מציע שנחלק את התקנות האלה ל-3 חלקים: הנוהל שצריך לאמץ, הביקורת ותפיסת הזייפנים. אנחנו כל הזמן מתעסקים בחלק האחרון. אני אומר לך חד-משמעית, לאור שיחותי עם בעלי מקצוע שאני עובד איתם הרבה שנים, כמעט ואין חלק שהורכב שאי אפשר לגלות שהוא ישן. בעל מקצוע טוב יגלה לך מייד שהדלת היא לא דלת מקורית, שמיכסה המנוע הוא לא המיכסה המקורי.
היו"ר אברהם פורז
על זה אין ויכוח. השאלה היא האם החלקים גנובים או לא.
ארנון מיכאלי
איך הוא יגלה את זה, אם הוא הוריד את ארבעה הברגים או הוריד את הדלת ושם דלת אחרת מאוטו אחר מאותו סוג?
שמואל סף
בעל מקצוע שהמשטרה תיעזר בו יוכל לגלות ברוב המקרים את החלקים המשומשים שהותקנו ברכב.
היו"ר אברהם פורז
על זה אין ויכוח.
שמואל סף
הבעיה היחידה היא לגלות מה מקור החלק. לכל נושא המדבקות אנחנו נחזור. ללשכת עורכי-הדין יש ספק גדול לגבי המדבקות האלה. בעלי המקצוע ידביקו מדבקות אך בחלק מהמקרים לעולם לא תגלה מה החלק המקורי שבו הודבקה המדבקה הראשונה. אנחנו קצת טועים בעניין הזה. שיטת הסימון נראית לי בעייתית. ומה אם תעביר את המדבקה לחלק אחר?
קריאה
אלה מדבקות מיוחדות.
היו"ר אברהם פורז
אפשר בהחלט לעשות מדבקות שנקרעות כשמנסים להסיר אותן.
שמואל סף
נעשו דברים במקומות שונים בעולם. לא קיימת מדבקה מיוחדת. מדבקות מקוריות של היצרן, שנחשבו למדבקות בלתי ניתנות להורדה, שמשאירות סימנים, הורדו בלי שום סימן שהוא. הנקודה היא אחרת. שאלת הסימון היא הערה שנעיר אחר-כך. החוק לא קובע איזה סימון.

אני מציע שנתרכז קודם כל בהחלטה מה צריך להיות הנוהל, אחר-כך הביקורת ואחר-כך בעניין הזיופים.

לנושא הביקורת חשוב שיהיה מאגר הנתונים אבל אני חושב שלגבי השאלה כמה בעלי מקצוע יהיו, וכך התחלתם, כמה מסמנים יהיו בארץ, חשוב גם ללכת לכיוון סעיף 12, לגבי מועד הסימון. אני חושב שהשאלה כמה אנשים יעבדו בפועל בשטח תשליך על ההיבטים האלה, כי מדובר על לוח זמנים דרקוני.
ישי רבינוביץ
זה לא רלוונטי.
היו"ר אברהם פורז
תנו לו לדבר גם אם זה לא רלוונטי.
שמואל סף
אם מסמן צריך להגיע לכל מוסך בארץ תוך יום עבודה אחד, צריך לחשוב כמה מוסכים יש ואן צריך להגיע. זה שונה באיזור הצפון ובאיזור הדרום. לא רק שהם לא מרוכזים ולא נמצאים במרחק 2 קילומטרים אחד מהשני. כאשר ניתנים 3 ימים לכל מי שמחזיק בחלפים - זה כמות עצומה של אנשים שעובדים בשטח. לא רק זה, אם המסמן לא מגיע אין בצידו שום עונש. אתה יושב במוסך עם רכב מפורק ולא יכול להרכיב אותו כי המסמן לא הגיע. המשמעות היא שצריך לעשות פה הרחבת מעגל לכמות גדולה מאוד של אנשים אם רוצים לעמוד בלוח הזמנים הזה.
רחל גוטליב
כמות גדולה של אנשים ומנהל אחד.
שמואל סף
אני לא בטוח שמנהל אחד. המאגר צריך להיות להערכתנו מאגר אחד. יכולים להיות 6 מסמנים אבל כולם יעבירו את הנתונים למאגר אחד. לא חייבים להיות 6 מאגרים. אפשר לשנות את התקנות כך שיהיה מאגר אחד, כדי שרק אליו יגיעו. יש לנו הערות נוספות שנעיר יותר מאוחר.
צבי פולק
אני חושב שחייבים להיות כמה מסמנים, גם מסיבות עקרוניות-כלכליות וגם מסיבות מעשיות. כנראה שצריך מאגר נתונים אבל עוד לא שמעתי שתוכנה צריכה לשבור את העניין העקרוני הזה ולהיות מחסום. יש היום יבואני רכב שמדווחים למשרד הרישוי ב-20 מקומות שונות על מספרי רישוי. אחד מהתנאים הוא שהם חייבים להחזיק תוכנה שנקראת "ריכבי". כמו שהתנו במיכרז תנאי שאתה צריך מדבקה וכדומה, יגידו שאתה חייב להזרים נתונים למאגר נתונים בצורה X. אתה יודע לעשות את זה? תיכנס למיכרז. אתה לא יודע? אל תיכנס. על מה שאנחנו מדברים כרגע- זה פשוט צחוק, בגלל איזה תוכנה שאי אפשר לחבר.
אבי גונן
אני אבהיר את הנקודה.
היו"ר אברהם פורז
נניח ששוטר, ובהנחה שהוא יודע יותר מאשר לגבות עדויות, רוצה לעשות חקירה כזאת. אין סיבה, בהנחה שיש תאימות של כל המאגרים, שדרך מחשב משטרתי הוא לא יוכל באמצעות מודם להיכנס לכל אחד מהמחשבים של החברות המסמנות האלה ולבדוק שם את החלק. זה יחייב כמה דקות עבודה.
רחל גוטליב
אם יהיו 6 מסמנים אז הוא יצטרך להיכנס ל-6 מאגרים.
צבי פולק
אז שיזרימו את זה למאגר המרכזי.
היו"ר אברהם פורז
הוא לא צריך להזרים. השוטר יבדוק ב-6 מקומות.
אבי גונן
אני אסביר את המיפרט ואז תיראו את הבעייתיות. אם נלך להפרדה אז אני אצטרך ללכת למיכרז נפרד למסמן, שהוא מיפרט מאוד קשה; מיפרט נפרד למייצר, שעומד בתנאי מזג אוויר ובגשם ונגד זיוף וכל מיני פרמטרים, שלא ניכנס אליהם, לפחות 5-6 עמודים טכניים; ומיפרט לתוכנה, כדי שהתוכנה תהיה משותפת לכל המסמנים. אלה 3 מיכרזים שונים. אחרי זה אני אצטרך לעשות אינטגרציה בין שלושתם, כי זה שלושה מיכרזים שונים.
היו"ר אברהם פורז
הם מיישרים קו לפי התנאים שלך.
אבי גונן
אם אני מוציא רק למסמן אחד אז אני מטיל עליו את כל האינטגרציה. משרדי הממשלה הם לא טובים בעשייה, אנחנו טובים במדיניות. אם תוטל עלי עשייה, העבודה תהיה גרועה.
היו"ר אברהם פורז
אבל אתה לא צריך לעשות כלום.
אבי גונן
אני צריך לעשות אינטגרציה. המסמן יגיד שהתוכנה לא טובה, שהוא לא יכול לעבוד איתה.
היו"ר אברהם פורז
אנא הגד לי מה לא נכון במה שאני אומר עכשיו: אתה קובע מיפרט האומר שהתוכנה היא סוג כזה וכזה.
רחל גוטליב
זה פיתוח, אין כרגע תוכנה כזאת.
היו"ר אברהם פורז
אתם תלכו לחברה אחת או שתיים שייתנו לכם מאפיינים של מערכת וכל מי שיזכה יידרש להשתמש בה.
אבי גונן
אני מגדיר דרישות.
היו"ר אברהם פורז
איך יתכן שהאינטרנט היום יכול להיכנס ל-3 מיליון אתרים בעולם ופה אני לא יכול להיכנס ל-3 אתרים?
רחל גוטליב
אתה יכול להיכנס. אם השיטה היא קביעת דרישות ושהחברה תציע, זאת אומרת שיש שלושה מוצרים.
היו"ר אברהם פורז
אם אתם חושבים שככה יילחמו בתופעה, על-ידי מלחמה וירטואלית על המקלדת - זה לא יעבוד אם המשטרה לא תפשוט על מוסכים ולא תוודא שהחלקים שמורכבים הם לא גנובים. הרי הבעיה היא לא התאימות, וגם המקרים שאחד ירכיב דלת אחת גנובה ודלת שניה לא גנובה הם אפסיים. הכוונה היא ללכת פה על המקרים הקשים, לתפוס גנבים, כשזה בכלל לא מסומן. העבודה היא בשטח ולא במקלדת. צריך ללכת לשטח לתפוס את הדלת הלא מסומנת ואז לתלות את הגנב.
רחל גוטליב
מדינת ישראל חוקקה כאן חוק שהיה עליו ויכוח רציני. נעשה כאן מאמץ בכל זאת להכניס את הנושא של הסימון, חרף ויכוח, גם עם לשכת עורכי-הדין, האם זה נחוץ או לא. אנחנו רוצים שהסימון הזה יהיה ישים. אתם אומרים לנו: תחלקו לאיזורים, ל-3 מסמנים. אומר לך מר אבי גונן שזה מכביד עליו מאוד.
היו"ר אברהם פורז
יש את חוק-יסוד: חופש העיסוק.
שמואל סף
זה מכביד בהתחלה.
רחל גוטליב
אנחנו נעמוד בחוק-יסוד: חופש העיסוק כי יהיה מיכרז וכולם יוכלו להתמודד.
היו"ר אברהם פורז
את לא מבינה שלא בא בחשבון שבגלל הנוחיות שלכם - - -
שלמה אליישר
אנחנו שמים את הדגש רק על עניין התוכנה והסימון. הבעיה המרכזית היא דווקא רמת השירות של המסמנים בשטח. יש לזה קונספציה של רשתיות, כמו בתחבורה ציבורית. למה בתחבורה ציבורית אתה לא מכניס על אותו קו 3 חברות?
היו"ר אברהם פורז
הלוואי ויכולתי.
שלמה אליישר
ניקח תסריט כזה, שיש לך 3 מוסכים וכל אחד מזמין מסמן אחר. כל אחד מהמסמנים יכול להגיד: אדוני, חכה עוד שבוע.
היו"ר אברהם פורז
תגיד לי, למה בין תל-אביב ללונדון יש כמה חברות תעופה שעובדות על הקו?
שלמה אליישר
השאלה היא מה נפח התנועה.
היו"ר אברהם פורז
אני מבטיח לך שאם תיתן לאל-על להיות החברה היחידה המטיסה ללונדון הם יספקו תשובה לכל נפח התנועה וכרטיס הלוך-חזור יעלה 2,000 דולר.
שלמה אליישר
בוודאי שזה ייקר.
היו"ר אברהם פורז
האם איכפת לכם שזה ייקר? תבינו, ברגע שייתנו לגורם אחד, הנצחתם אותו לנצח. הוא יצבור עוצמה וניסיון במערכת ואחר-כך לא יהיה יותר אף אחד בעתיד. לא יהיה עוד מיכרז.
שמואל סף
אף אחד לא יעיז ללכת למישהו אחר. הוא יקים מערך כזה של אלפי אנשים ולא יוכלו להתחרות איתו.
רחל גוטליב
אנחנו נקבע שיהיה עוד מיכרז. המיכרז הזה הוא לשנתיים.
היו"ר אברהם פורז
יש הבדל בין תפיסה משפטית לתפיסה כלכלית. בתפיסה המשפטית - אחרי שנתיים אפשר לעשות עוד מיכרז, ובעוד שלוש שנים עוד אחד. כלכלית - ברגע שתיתני מונופול, יותר לא יהיה אחר. את יודעת מה זה תעשיית ינוקא? מה אנחנו עושים היום כדי לאפשר ללוויין להיכנס מול חברות הכבלים, שיש להן מונופול? נותנים להם להוריד מחיר. כשנתת למישהו כזה חזק להשתלט, אף אחד לא יוכל יותר לחדור. כלכלית, לא משפטית.
לאה ורון
זה נוגע לחלק גדול מהציבור.
רחל גוטליב
אני יודעת שלנו היה ניסיון במשטרה בנושא של גרירות רכב כשהיה מיכרז ארצי ועברנו למיכרז מחוזי ולא קרה כלום.
היו"ר אברהם פורז
לא צריך שום מומחיות בגרירות רכב. כל אחד שיש לו טנדר יכול לגרור. זה לא אותו דבר. את נמצאת בוועדת הכלכלה. אני אומר לך שברגע שתיתני לאחד, יותר לא יהיה אחר.
שמואל מלכיס
יש פה בעיה בסיסית. הרי מה שיקבע יותר מכל מי יזכה במיכרז זה שיטת הסימון. אם יהיו 3 שיטות שונות של סימון לפי דעתי כל העסק יתמוטט.

אני מוכרח לומר בצניעות שלפני יותר מ-5 שנים הייתי בין הראשונים שהתחילו עם רעיון סימון החלפים. בדקנו כבר את הנושא הזה בשטח ובסופו של דבר הכל יעלה וייפול על-פי הסימון עצמו. המדבקה שתודבק היא בעצם הסוד של הסימון כולו. אני לא מאמין שאפשר להגיע למצב ש-3 גורמים שיעבדו במדינה כל-כך קטנה כמו שלנו יציעו סוג מדבקה שונה. כמות הסימון היא מאוד נמוכה. חוץ מהסימון הראשוני, שאז תהיה יחסית עבודה רבה, כמות הסימונים בשנה נתונה לא תצדיק שימוש ב-3 שיטות סימון שונות, לא תצדיק 3 חברות, כי עלות הסימון תהיה כל-כך גבוהה שזה לא יהיה בכלל כלכלי לסמן.

אנחנו מדברים על חלפים שערכם היום בשוק הוא נמוך מאוד. הוא נע בסביבות 100-150 שקל לחלף. לכן סימון שיעלה על 5-7 שקלים, כולל כל האופרציה שכרוכה בזה - - -
היו"ר אברהם פורז
האם ידוע לך כמה כלי רכב שהגיל שלהם אינו עולה על 10 שנים הם ב"טוטאל לוס" בשנה בישראל?
שמואל מלכיס
להערכתי בערך 20,000.
היו"ר אברהם פורז
זה בעצם המאגר החוקי של חלפים.
ישי רבינוביץ
וכן ייבוא של חלפים משומשים.
שמואל מלכיס
"טוטאל לוס" מתאונה מותיר לפחות חלק מחלקי הרכב במצב שלא ניתן לשימוש חוזר. נניח שאנחנו מדברים בסדרי גודל של 80,000-100,000 חלפים בשנה לסימון, זה הכל. אם תחלק את זה לשלושה - - -
היו"ר אברהם פורז
כל אחד מהחלקים האלה הוא לפעמים מאות ואלפי שקלים. אז מה אם יהיו בשוק 2-3 גורמים שיעשו את זה?
שמואל מלכיס
זאת אומרת שהחברה המסמנת תצטרך לסמן כ-30,000 חלפים בלבד. אם יהיו שלושה גופים עם אופרציה כל-כך גדולה אז עלות הסימון תגיע ל-30-40 שקל לסימון. זה ייקר בעשרות אחוזים את הסימון.
היו"ר אברהם פורז
ברור שאם מכבש עלה על מכונית אז הכל "טוטאל לוס". אבל אם הלך רק חלק קדמי או חלק אחורי, יש בכל מכונית כזאת כמה חלפים.
שמואל מלכיס
בסדר, אבל אתה מסמן אותם בעת ובעונה אחת.
היו"ר אברהם פורז
לדעתי זה עסק שמגלגל מאות מיליונים, זה עסק מכניס.
ישי רבינוביץ
החוק מדבר על 8 חלקי פח בלבד. לא מעבר לזה. אם הרכב נפגע קדימה אז יישארו רק 4 חלקים, בדרך כלל.
שמואל מלכיס
אנחנו בחנו בשטח את הנושא של תוויות סימון וראינו במו עינינו את ההצעות. יש למשל חברה מסויימת שיש לה תווית יוצאת מן הכלל, שמצויידת בחומר כימי מיוחד, שכל ניסיון לפגוע בה יוצר חומר צבע שמוכיח שהתווית נפגמה ומצד שני מוכיחה שזאת באמת התווית המקורית שאיננה ניתנת לזיוף. נניח שהם ניגשים למיכרז כזה וזוכים בו. הם זוכים בתווית הזאת ואחר זוכה במין תווית אחרת, נאמר תווית שהורדתה משאירה פס.
היו"ר אברהם פורז
אבל למה? אתה טועה לגמרי. תהיה אותה טכנולוגיה רק סוג אחר של אותיות עם שם אחר.
שמואל מלכיס
מה זה אותה טכנולוגיה? הם לא יעבירו את הטכנולוגיה הזאת ליצרן אחר. זה בלעדי שלהם.
היו"ר אברהם פורז
האם הם המציאו את התווית?
שמואל מלכיס
כן. יש על התווית הזאת פטנט רשום.
אבי גונן
ראיתי את המפעלים האלה. אלה תוויות מאוד ייחודיות.
היו"ר אברהם פורז
מסמן אחד קונה מבעל הפטנט וגם המסמן השני קונה מבעל הפטנט.
שמואל מלכיס
מי שישתתף במיכרז הוא אדם שיציע את הטכנולוגיה הזאת.
קריאה
יהיה מיכרז לתוויות ויהיה מיכרז למסמנים.
שמואל מלכיס
אז שיהיו כמה מיכרזים, מיכרז אחד על הטכנולוגיה ומיכרז אחד על נותן השירות.
היו"ר אברהם פורז
למה? רבותי, השתכנעתי שההחלטה שלנו, שיהיו 3 מסמנים, היא טובה מאוד.
רחל גוטליב
אני רוצה להציע עוד דבר בענייני כלכלה. אתה אומר שהמחיר לא משחק אצלכם. המחיר של האגרה בעיני כן משחק. אולי במסגרת המיכרז תוצע אופציה, אפשרות להציע לכל הארץ ואפשרות להציע למחוז.
היו"ר אברהם פורז
אני לא פוסל את זה. לא כתוב שזה אסור. בתקנת משנה 2(ב) אמרנו ש"הרשאה תינתן לשלושה מסמנים לפחות". כמובן רק אם יהיו בקשות של שלושה.
רחל גוטליב
אולי נכתוב "רשאי להתיר לשלושה".
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה שיהיה ברור מה אנחנו רוצים. אנחנו רוצים שאם יהיו שלושה פונים והם יעמדו בתנאי הסף, אז תיתנו לשלושה.
רחל גוטליב
נניח ששלושה פונים ואנחנו נבקש מהם שתי אופציות של מחיר: מחיר אחד ארצי ומחיר אחד איזורי. אם ניראה שהפרשי המחיר בין ארצי לאיזורי מאוד משמעותיים ושזה מייקר מאוד, האם בעיניך ככלכלן - - -
היו"ר אברהם פורז
אני לא כלכלן אבל אני יושב-ראש ועדת הכלכלה.
רחל גוטליב
כוועדת הכלכלה - האם בעיניך זה לא משמעותי? נניח שאחד מציע על כל הארץ - - - שקלים אבל על איזור אילת 100 שקלים, כי שם אין לו הרבה.
היו"ר אברהם פורז
המיכרז הוא למעשה שיטת הרישיונות. זאת אומרת, זה לא שיטה של התמודדות. מבחינתי יכולים להיות גם כמה מציעים שונים ויכולים לשחק במחיר. שיציעו.
רחל גוטליב
אבל אתה חייב לחלק את זה לאיזורים ואז יהיה הבדל במחיר.
היו"ר אברהם פורז
לא בהכרח.
שמואל מלכיס
חייבים להפריד בין המיכרזים, בין צורת הסימון לבין המסמן.
רחל גוטליב
האגרה תהיה פונקציה של המחיר המוצע. האדם הפרטי או המוסכניק הפרטי יבחר תמיד את הזול ביותר.
היו"ר אברהם פורז
אולי הוא רחוק וזה לא יהיה כדאי?
רחל גוטליב
הוא חייב לעבוד 24 שעות ביממה, כמו שאמרת. הוא חייב לבוא.
היו"ר אברהם פורז
לדעתי אתם מערבבים פה כמה דברים ביחד. יש קודם כל תנאים מינימליים שאדם שמקבל רישיון צריך לעמוד בהם, כמו למשל תוך כמה זמן הוא צריך לבוא. דבר שני, הוא צריך להציע לכם מחיר שהוא מתחייב בו. ודבר שלישי, המחירים יכולים להיות דיפרנציאליים. הוא לא חייב להיות הכי זול. אפשר לתת לשלושה, שאחד מהם מציע מחיר יותר יקר ואחד מחיר יותר זול. כל אחד שרוצה לסמן יידע. כמו שאפשר לנסוע במכונית פולקסווגן הכי זולה ואפשר לנסוע ברולס-רויס. אם אחד יותר קרוב לי לבית או יותר נוח לי, או אם אחד נותן שירות יותר טוב - בו אני אבחר. אין לי בעיה לאשר מחירים דיפרנציאליים. אף אחד לא אומר שהמחיר צריך להיות אחיד.
אבי גונן
בואו נגיד שיש שלושה זוכים, אחד במחיר נמוך ואחד במחיר קצת יותר גבוה ואנחנו קובעים דיפרנציאציה בין הגבוה לבין הנמוך.
היו"ר אברהם פורז
למה המחיר צריך להיות זהה?
רחל גוטליב
אגיד לך למה. כדי שהאזרח לא ייפגע. הוא יבוא למסמן הראשון והראשון יגיד שזה רחוק לו, שזה לא נוח, שזה מקום לא טוב ושהוא לא רוצה לבוא. אנחנו רוצים לחייב אותו לבוא תוך 24 שעות. איך אני אחייב אותו?
היו"ר אברהם פורז
אבל זה לא הולך ככה.
צביה בלאו
תעשי שניים ארציים.
רחל גוטליב
זה בדיוק אותו דבר, הוא יגיד: תלכו לשני, אני לא יכול, אין לי אנשים.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, תנו לי עכשיו אפשרות לעבוד לשיטתי. אני עוד אחזור אליך. "הרשאה תינתן לשלושה מסמנים לפחות שנתמלאו בהם התנאים האמורים בתקנת משנה (א)." תקנת משנה (א) אומרת: (1) שהוא תושב ישראל, (2) שהוא תאגיד רשום בישראל, שהוא ומנהליו לא הורשעו בעבירה , (3) ושהוא נבחר במכרז פומבי. זה לא מיכרז, אז (3) יורד. אני רוצה לתת רישיונות. שזה יהיה בשיטת הרישיונות ולא במיכרז.
יפעת רווה
אבל אולי יהיו פחות מ-3. צריך לכתוב את זה.
היו"ר אברהם פורז
שיטת הרשיונות, שהיא הגישה החדשה, להבדיל משיטת המיכרז - האם יש פה מישהו מהאוצר? את זה אתם בעצם צריכים לומר - אומרת היום שלא נותנים יותר זיכיונות אלא קובעים תנאי סף וכל מי שעובר את תנאי הסף מקבל רישיון. לא מיכרז.
שמואל מלכיס
אבל זה לא יהיה כדאי לו.
היו"ר אברהם פורז
אל תקבע אתה האם זה כדאי לו או לא כדאי לו. אתם צריכים לקבוע את שיטת הרישיונות, מה הם תנאי הסף, אלה ואלה הדרישות שבהן צריכים לעמוד המסמנים. כל מי שרוצה ועומד בתנאים, שייקח מכם רישיון.
אבי גונן
אבל כל אחד כזה יצטרך להשקיע השקעה בסיסית לא מבוטלת ואם יהיה לו מקדם סיכון גבוה אז לא יהיה כדאי לו להשקיע. כמו מר מלכיס גם אני עשיתי בדיקות מבחינה כלכלית וזה לא בדיוק רווחי. דיברתי עם חברות כמו "שגריר", שיש להן כבר פריסה ארצית של מכוניות והם יכולים לסמן, כדי לראות מה היא הדינמיקה. הם אמרו לי שבכלל לא בטוח שזה כדאי להם. אנחנו מדברים פה על דברים מאוד גבוליים. אני לא בטוח שיהיו מציעים. אני לא רוצה להסתבך.
היו"ר אברהם פורז
יכול להיות שלא יהיו, אז תחזרו אלינו ותגידו שאף אחד לא היה מוכן לקחת רישיון.
רחל גוטליב
אז תעבור עוד חצי שנה. אם הייתי מרגישה באמת שאני יוצרת כאן איזה פגיעה בתנאי התחרות בשוק, הייתי מסכימה. אבל אני לא מרגישה ככה. להיפך, אני חושבת שאנחנו נותנים כאן תחרות חופשית. כל אחד יכול להגיש הצעה במיכרז.
היו"ר אברהם פורז
על סמך מה תבחרי את הזוכה במיכרז?
רחל גוטליב
זה שעומד בתנאים והזול ביותר.
שלמה אליישר
ורמת השירות שיכתיבו לו.
רחל גוטליב
ואז אני יודעת לדרוש, והמוסך יודע לדרוש, ואני אוכל גם לבטל את זה.
היו"ר אברהם פורז
לגבי רמת שירות אתם קובעים תנאי סף. לגבי מחיר - מה איכפת לכם שיהיו מחירים דיפרנציאליים?
רחל גוטליב
בגלל האזרח.
היו"ר אברהם פורז
התחרות היא נשמת אפו של המחיר הטוב. אם יהיו 4-5 שיהיו להם תנאי סף והם יתחרו אחד בשני - - -
שלמה אליישר
אבל נפח השוק הוא קטן. זה כמו מונופול טבעי. למה אתה לא עושה למשל בחשמל 5 חברות חשמל?
היו"ר אברהם פורז
הלוואי ויכולתי.
שלמה אליישר
אבל כל מוסך ייפגע כי יהיו לו מעט מאוד חלפים. נניח שיש 3 מוסכים סמוכים זה ליד זה. אם אני אבוא - -
שמואל מלכיס
כולם ילכו לסמן במרכז. אף אחד לא יסמן בפריפריה.
רחל גוטליב
לאיזור אילת או לכפרים בגליל, למקומות הקשים אף אחד לא יבוא. באיזור תל-אביב אין בעיה.
היו"ר אברהם פורז
אם את טוענת שאין לך אפשרות, את יכולה לקבוע שתנאי הסף הוא שכל אחד חייב לתת שירות בכל מקום בארץ. אפשר לומר שאחד מתנאי הסף שהוא חייב לעמוד בהם, שהוא חייב לתת שירות בכל מקום.
קריאה
ותוך כמה זמן.
עודד גינגס
ולכל פונה.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, מה לעשות, אני מאמין בתחרות. אני לא מאמין במונופול.
שלמה אליישר
במשק יש גופים שונים שבהם לא מתקיימת תחרות במתכונת שאתה מדבר עליה. למשל בתחבורה הציבורית. למה אין באותו איזור 5 תחנות מוניות? למה אין לך 3 חברות תחבורה ציבורית מתחרות?
שמואל מלכיס
אתה מביא דוגמאות שמכשילות את הרעיון. העניין הוא שהתחרות היא לא חזות הכל.
רחל גוטליב
זאת דוגמא לא טובה בגלל שאחת לשנתיים יש תחרות.
היו"ר אברהם פורז
אתן לך דוגמא מתחום התעופה. בכל מקום שבו יש טיסות שכר גם הטיסות הסדירות יותר זולות.
שלמה אליישר
בוודאי, יש לך נפח שוק שמאפשר את זה.
היו"ר אברהם פורז
תאמין לי, נפח שוק זה לא הנימוק, כי חברת התעופה הסדירה יכולה להטיס עוד מטוס ועד מטוס כשהרווח גדול. הדרך היחידה להוריד מחירים ולשפר את השירות היא כשיש תחרות.
ישי רבינוביץ
אם היה נפח תנועה נמוך לא היו באות חברות השכר לשם. הן מגיעות למקום שיש בו נפח גדול.
היו"ר אברהם פורז
יש לי הפתעה בשבילך, גם הטיסות הסדירות לא טסות למקומות כאלה. יש הרבה מאוד יעדים שישראל לא טסה אליהם כי לא כדאי להטיס אליהם.
רחל גוטליב
אני טוענת שאחת לשנתיים בתום המיכרז יש תחרות. אני אתן דוגמא שאני מכירה ובוודאי יש עוד דוגמאות. החשב הכללי למשל מפרסם מיכרז למתן שירות למחשבים וזוכה דיגיטל. אז מה, בגלל זה יש לה מונופול? בגלל זה אחרי 5 שנים לא יכולה לזכות חברה אחרת?
לאה ורון
כי בשוק קיימות חברות אחרות.
רחל גוטליב
נכון. גם פה יש בשוק חברות אחרות. יש תחרות והם יתחרו.
היו"ר אברהם פורז
אסביר לך במה את טועה. יש חברה של מחשבים שיכולה לתת שירותים לכל מיני גופים עסקיים, ובין היתר לתת שירותים למשרדי הממשלה. אם היא לא זוכה במיכרז ממשלתי אז אחר יכול. פה זה חברה שיכולה לעשות רק את זה. זה ציוד שיהיה מכוון רק לזה. אין לה עיסוקים אחרים. היא לא יכולה להדביק מדבקות במקומות אחרים על דברים אחרים. ואז אוטומטית ברגע שהיא תתבסס ויהיו לה המדבקות, הידע והכל - איש גם לא יתחרה איתה יותר.
שמואל מלכיס
אז מה?
היו"ר אברהם פורז
זה לא טוב.
רחל גוטליב
אני אתן דוגמא על מכרזי משטרה, מתוך מה שאני זוכרת. למשל לגבי אפודים - היתה תקופה שבכל מיכרז זכתה חברה אחת. פתאום צצה חברה אחרת. הדברים משתנים. גם הטכנולוגיות משתנות.
היו"ר אברהם פורז
אגיד לך למה, כי אפודים אפשר גם לייצר בשביל צבא ארצות-הברית וגם בשביל צה"ל ואז אפשר להתחרות. אבל לסמן חלקים בתוך ישראל, זה שווה רק בישראל. לא תקום חברה אחרת שתסמן חלקים ביוון.
רחל גוטליב
אני מאמינה - יגיד לי מר אבי גונן אם אני טועה - שממילא מי שיציע יהיו חברות שיש להן פריסה ארצית מעיסוקים אחרים ושלא יעסקו רק בזה.
שמואל מלכיס
כבוד היושב-ראש, מטרת החוק היא לא לדון בנושא המסמן. המסמן הוא אמצעי בלבד.
היו"ר אברהם פורז
אבל אני לא אתן את ידי לפגיעה בתחרות אם אין צורך.
שמואל מלכיס
אבל התחרות היא במיכרז.
צבי פולק
הייתי רוצה להציע משהו שאולי גם ייתן מענה. אם יילכו על שתי חברות שחייבות לכסות את כל הארץ, אז תיווצר תחרות בין שתיהן גם על השירות. כשיש רק חברה אחת, עם כל הכבוד לתנאי הסף, את לא יכולה לפקח שהיא באמת מגיעה תוך 24 שעות. ואם היא לא מגיעה, מה יעשו? ברגע שיש שתיים ולבעל המוסך יש שני טלפונים, ושניהם מחייבים באותו המחיר בגלל המיכרז, אם אחד לא נותן לו שירות הוא פונה לשני. אז יהיו לנו שתי חברות שמכסות את כל הארץ ותהיה תחרות ביניהן. תימנע התופעה הזאת, שמישהו יתפוס חזקה - ואני מסכים מאה אחוז שאם יהיה רק אחד אז יהיה לו מונופול. יהיו שתיים והכל נכון: גם תחרות, גם שירות, וגם למוסכניק המסכן שממתין עם האוטו תהיה אלטרנטיבה, שאם מסמן אחד לא בא הוא יכול להתקשר למסמן השני.
שרון גמבשו
גם במקרה כזה יכול להיות קרטל.
צבי פולק
זה כבר בניגוד לחוק.
יהושע אשרוב
אני יושב-ראש ענף פחחות ברכב. אני הלקוח של הנושא הזה. אני האיש שקונה את הסחורה. אני לא נגד סימון. אני רק שואל שאלה אחת: איפה יסמנו? איך יסמנו?
היו"ר אברהם פורז
במוסך עצמו.
יהושע אשרוב
השתתפתי כאן כמעט בכל הישיבות שמטרתן למנוע גניבות. אמר פה מישהו שכל פחח יכול לזהות האם החלק הוא תואם, חלק תחליפי ולא מקורי. אני 60 שנה במקצוע הזה, מגיל 10, ואני אומר לכם שלרוב אפשר לזהות אבל לא תמיד. יכולים לסמן 8 חלקים בלבד: שתי כנפיים, מכסה מנוע, פגוש, דלתות ומכסה תא מטען. יש חלקים שהיצרן לא מייצר כחלקי חילוף ובעולם אין זה חוקי להרכיב אותם. מה אבל שקורה הוא שב"טוטאל לוס" אם אוטו נפגע מקדימה אז חותכים את אחורי הרכב ומחברים אותו לאוטו שנפגע מאחורה ועושים אוטו אחד שלם. אנחנו צריכים למנוע דברים כאלה.

אנחנו יושבים פה ומתווכחים על מיכרז, כן מיכרז, לא מיכרז. לדעתי צדק נציג היבואנים שעדיף שיהיו 3-4 מסמנים. אז תהיה תחרות ביניהם, הם ייתנו שירות יותר הוגן והכל יהיה יותר נכון. אם יתנו לאיש אחד, למונופוליסט אחד, כשהוא ירצה הוא יבוא, כשהוא לא ירצה הוא לא יבוא. הוא יעשה לנו טרור בכל הענף הזה ולדעתי זה לא טוב.

אני רוצה לחזור להצעה שלי. בואו ניקח אוטו שעשה תאונה וזה "טוטאל לוס", מעל 60%. קחו את האוטו הזה כמו שהוא, עם כל החלקים, כמו בנבדה בארצות-הברית וכמו בחלק מאריזונה בארצות-הברית, שם לוקחים את האוטו וגורסים אותו. ואז כשהולכים לקנות חלק, קונים חלק מקורי או חלק תואם, חלקים חדשים, טריים, לא חלודים ושלמים. בואו נדאג לו. הוא כיסה את המכס.
היו"ר אברהם פורז
זה סיפור אחר.
שלמה אליישר
תקרא לילד בשמו: אתה רוצה לבטל את השימוש בחלפים ישנים.
יהושע אשרוב
לגבי הסימון: לפי עניות דעתי רצוי שיהיו יותר ממסמן אחד.

אמרתם שמקום הסימון הוא במוסך. אתן לכם דוגמא. לי יש במוסך היום קרוב ל-100 חלקי חילוף משומשים, שפירקתי ממכוניות שונות, פה דפוק קצת, שם דפוק קצת, תיקנו אותם והם ראויים לשימוש. אני לוקח את החלקים האלה כבעל מוסך ומעביר אותם לאיזה מגרש. מייד כשאני מביא את זה למגרש, לאותו מגרש בא גם איזה גנב ומביא לשם את החלקים שהוא גנב. מי יכול להוכיח האם החלקים האלה הם גנובים או לא גנובים?
היו"ר אברהם פורז
בשלב שמפרקים אצלך הוא צריך לסמן. אתה לא רשאי לפרק חלקים מהמכונית אלא בהליך סימון.
יהושע אשרוב
לתשובה הזאת חיכיתי. בא אלי אוטו. אני לא רוצה לזרוק לכם סודות מהחדר. בעלי מקצוע זה בעלי מקצוע. גם לחברי כנסת יש קומבינציות, גם לשרים יש וגם בכל מקצוע אחר יש קומבינציות.
היו"ר אברהם פורז
אתה מתכוון לדברים לא חוקיים?
יהושע אשרוב
הגון וישר ובדרך הנכונה. בואו נעזור לעם ישראל, בואו נעזור להולכי הרגל במדינת ישראל, בואו נעזור לעם היהודי הזה פה. באוטו שעשה תאונה יש שיבוש של החלקים. תפסיקו להכניס זבל למכוניות. תיזהרו, אנחנו טוחנים פה מים. יושבת פה קצינה מהמשטרה שאין לה מושג מה זה אוטו. היא לא יודעת מה זה אוטו מבחינה בטיחותית. היא יודעת את החוק, יפה, אבל מה זה "קמבל באסטר", מה זה "... אופן קדמי"?
היו"ר אברהם פורז
האם אתה אומר שאסור להכניס חלקים משומשים?
יהושע אשרוב
אני אומר, בואו ניקח כל אוטו שירד מהכביש, נגרוס אותו ונעשה ממנו קבב. תסתכלו בסרטים, עושם מהם press, עושים קוביה ושולחים את זה לבתי יציקה. בדרך הזאת תמנע את הגניבות האלה.
היו"ר אברהם פורז
כשעל החלקים יהיה אפס מיסים אז זה אולי יילך.
ישי רבינוביץ
זה לא רחוק.
יהושע אשרוב
היום יש שגונבים אוטו רק בשביל לקחת ממנה את הדלת. בשביל כנף או טמבון גונבים רכב. טמבון של מרצדס עולה 8,000 שקל. מרצדס עולה 200,000 שקל. גונבים אוטו בשביל לקחת ממנו את הטמבון וזורקים את המכונית באיזה ואדי. בואו נמנע את זה על-ידי כך שלא תהיה בעיה של חלקים משומשים.
היו"ר אברהם פורז
מר אשרוב, אני מודה לך. אתה אומר דברים מאוד מעניינים אבל הם לא רלוונטיים לדיון שלנו היום.
יהושע אשרוב
אמרתי שאם כבר מסמנים אז שלפחות יהיו 4 מסמנים.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו נשאיר שלושה, ואנחנו נשאיר את העניין של מיכרז.
אבי גונן
האם ניתן לרשום בצורה כזאת, ש"ייבחרו 3 מסמנים במידה ויהיו"? יכול להיות שלא יהיו.
יפעת רווה
צריך לרשום את זה.
היו"ר אברהם פורז
אני כבר אומר, וזה נרשם בפרוטוקול, שהיה ובמיכרז לא יהיו 3 מציעים שעמדו בתנאים אז כמובן שאי אפשר להביא מישהו בכוח. אם אין מתמודדים אז אין מתמודדים.
שמואל מלכיס
אני מבקש להוסיף לפרוטוקול שלדעתי ההחלטה שיהיו 3 מסמנים קברה את החוק קבורת חמור. מי שבאמת מעוניין שלא יהיו חלפים משומשים במדינת ישראל - ויש בשולחן הזה אנשים כאלה - זה משרת מאוד את המטרה שלו.
אבי גונן
באיזה צורה זה יירשם? "שלושה מסמנים לפחות", או שתבטל את ה"לפחות"?
היו"ר אברהם פורז
אנחנו נוסיף בסיפא של תקנת משנה (ב): "היה והוועדה תקבע שלא נמצאו שלושה" - - -
יפעת רווה
"ובלבד שהם עמדו בתנאים."
יו"ר אברהם פורז
לא צריך לומר את זה. כתוב: "הרשאה תינתן לשלושה מסמנים שנתמלאו בהם התנאים". אוטומטית ברור שאם לא נתמלאו התנאים אז לא.
שמואל סף
האם אי אפשר יותר מ-3? ואם יהיו 5? היושב-ראש ביטל את המלה "לפחות".
היו"ר אברהם פורז
אני עוזב את המלה "לפחות". אני גם מוותר על עניין הרישיון. רישיון אומר: כל מי שעובר את הסף. אבל אנחנו הולכים על מיכרז. אנחנו אומרים שכרגע תינתן הרשאה לשלושה גורמים. בהנחה שיהיו 5-6 מתמודדים. אם יסתבר שיש רק שני מתמודדים ושניהם עמדו בתנאים אז רק שניהם יקבלו.
ישי רבינוביץ
אולי כדאי להוסיף "ולא פחות משניים". אחרת לא תהיה כאן תחרות.
היו"ר אברהם פורז
תאר לעצמך שרק אחד יתמודד. מה נעשה אז? האם לא נפעיל את החוק? ברור שאם אחד עמד בתנאים, הוא מקבל. רק אם יש יותר משלושה תהיה התמודדות ביניהם. אם בסוף רק אחד ניגש למיכרז, מה אני אעשה? אני לא אפעיל את החוק? אז יהיה אחד. אולי אף אחד לא ייגש.
ישי רבינוביץ
השאלה היא האם לא יפסלו מציעים כדי להשאיר רק אחד.
שמואל סף
אתה מדבר על תנאים שמישהו ייצר אותם לקראת המיכרז. הם לא רשומים בשום מקום. יוכלו לייצר תנאים שרק אחד עומד בהם.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו בסופו של דבר מקווים שמשרד ממשלתי יעבוד בתום לב , יפרסם תנאי סף הוגנים ומתוך הנחה שיהיה יותר מגורם אחד שמעוניין להיכנס לעסק הזה. כרגע ההנחה היא שיהיו שלושה וזה ייתן תחרות. אנחנו נותנים להם הגנה מסויימת, שהם בכל זאת רק שלושה.

נעבור הלאה. איזה דברים אנחנו עוד צריכים פה?
שמואל סף
יש לי שתי הערות כלליות שצריך למצוא להן את המיקום. תקנה 5, לגבי הזמן שבו על המסמן להגיע, היא תקנה שאין לה שיניים למעשה.
היו"ר אברהם פורז
אבל אם יש שלושה והוא מאחר אז בפעם הבאה לא יפנו אליו.
שמואל סף
המסמן יגיד למוסך שהוא יגיע אך בערב יגלה המוסכניק שהמסמן לא הגיע. סובל המוסך, סובל הלקוח, סובלים כולם. אם לקחת על עצמך מיכרז והתחייבת, צריך להיות איזה קנס בצידו. אם לא הגעת בזמן אתה צריך לשלם מחיר. הרי לא יכול להיות שאתה תיקח על עצמך אחריות, לא תעמוד בה וכולם יסבלו.
היו"ר אברהם פורז
אם היה גורם אחד והיה לו מונופול אז יכול להיות שמה שאתה אומר היה מוצדק. בתנאים שהם שלושה, ובהנחה שיהיו שלושה, תיווצר ביניהם תחרות מי נותן שירות טוב. הפחח שיידע שאצל המסמן המסויים מחכים חודשיים לא יזמין אותו יותר.
שמואל סף
אתה מדבר על מה שיקרה בתל-אביב. אל תסתכל על הערים הגדולות אלא תסתכל על הפריפריה.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו עוסקים כאן בחקיקת-משנה.
שמואל סף
אפשר להוסיף בתקנה שאם לא הגעת בזמן אז מוטל עליך איזה קנס.
היו"ר אברהם פורז
אי אפשר לעשות את זה.
צבי פולק
לא בתקנה אלא בתנאי המיכרז.
היו"ר אברהם פורז
נניח שחברת "אמישרגז" צריכה לתת לך שירות גז, לתקן תוך 24 שעות, והם באו רק אחרי 48 שעות. מה אתה עושה? תתבע אותו. נוצר פה הסכם. אם אני הזמנתי אותך ואתה אמרת שתבוא תוך יום ולא באת, הפרת הסכם איתי. נגרם לי נזק ואני יכול לתבוע אותך.
שמואל סף
הוא יגיד לך מראש שהוא לא יכול להגיע.
היו"ר אברהם פורז
אז השני יגיע.
שמואל סף
הוא לא יגיע. בואו נהיה מציאותיים קצת. בתל-אביב, בירושלים ובחיפה לא תהיה בעיה אבל בפריפריה המציאות תהיה שאף אחד לא יגיע.
היו"ר אברהם פורז
מר סף, אין לנו יכולת במסגרת תקנות מסוג זה לקבוע ענישה. זאת תהיה סיבה לבטל לו את הזיכיון.
רחל גוטליב
את זה צריך לכתוב.
היו"ר אברהם פורז
אם זה לא כתוב אז צריך לכתוב שאם הוא לא עמד בחובות המוטלות עליו, אחרי שימוע אפשר יהיה לבטל לו את הרישיון.
רחל גוטליב
בתקנה 3(ב) כתוב "לא מילא המסמן אחר התנאים האמורים בתקנה ... או תנאי המכרז לבחירת המסמן ..."
היו"ר אברהם פורז
"אחרי שניתנה לו אפשרות לשמוע את טענותיו אפשר לבטל את ההרשאה".
רחל גוטליב
זה ייכנס בסוף תקנה 3(ב). אבל צריך גם להוסיף "או אחר החובות המוטלות עליו על-פי תקנות אלה".
היו"ר אברהם פורז
בסדר.
שמואל סף
ההערה השניה שלי היא לגבי מיקום הסימון בתוך הרכב (תקנה 13). התקנות אומרות משהו שלדעתי הוא קצת בעייתי. אני חושב שמיקום הסימון על-פי תקנה 13 הוא מיקום בעייתי, בשל כמה סיבות. קודם כל, אתה לוקח אוטו שצבעת אותו וכולי - - -
אבי גונן
את זה שינינו. משטרת ישראל המליצה לנו, ואנחנו מקבלים את ההמלצה, בכנף הקדמית והאחורית במקום "חיצוני" לרשום "פנימי". תווית הסימון תהיה בחלק הפנימי. בכל מקום שרשום כעת "חיצוני" יירשם "פנימי", פרט לדלתות, שם המדבקה תודבק על הדופן הצרה, על צד הדלת, ליד המנעול.
צבי פולק
אחרת יצבעו אותה וכבר אי אפשר יהיה לראות. זה חייב להיות פנימי.
תמיר שאנן
בתקנה 13 בפיסקאות (1), (2), (4) ו-(5) במקום "חיצוני" יבוא "פנימי".
סמי כספי
אני ראש ענף רכב לוגיסטי ביחידה הטכנולוגית בצה"ל. אני רוצה להעיר שתי הערות. קודם כל הערה כללית שמתייחסת לכותרת "תקנות סימון כלי רכב". צי הרכב של צה"ל מורכב גם מג'יפים, משאיות, מובילי טנקים ו"ריו".
היו"ר אברהם פורז
האם אתם קונים חלקים משומשים באיזה מקום?
סמי כספי
זה שלב ב'. לא רק שאנחנו קונים חלקים משומשים - - -
היו"ר אברהם פורז
אם זה לא כתוב אז אני כבר אומר שצריך לתקן לגבי צה"ל ולומר שהתקנות מתייחסות רק ל"רכב לבן".
יוחנן דנינו
נדמה לי שיש משהו בחוק לעניין של צה"ל.
סמי כספי
אני מכיר טוב את החוק, כולל האצלת סמכויות לצה"ל ולראש ענף רכב בצה"ל. את ההפניה הזאת אני לא מכיר.
היו"ר אברהם פורז
אני מבקש מכם לדאוג לכך שזה יהיה רק "רכב לבן".
אבי גונן
בהגדרה של "רכב" נאמר "רכב מנועי כהגדרתו בפקודה, למעט סוגים של רכב מבצעי של צבא ההגנה לישראל או של משטרת ישראל שקבע השר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת".
סמי כספי
"סוגים של רכב מבצעי" - אני שוב חוזר ואומר שזה בעייתי, לכן הזכרתי משאיות. משאית היא לא רכב מבצעי.
היו"ר אברהם פורז
האם יש לך הגדרה ל"רכב לבן"? זה מכוניות פרטיות, נקודה. לא מעניין אותי הג'יפים שלהם, לא מעניין אותי הטנדרים שלהם. רק מכוניות פרטיות, או רכב דו-שימושי.
יפעת רווה
אז צריך להתקין תקנות כאלה.
עמי מימון
צריך לשקול לסמן עם עפרון חשמלי ולא עם מדבקה.
היו"ר אברהם פורז
אני לא רוצה כרגע להיכנס לזה. שיימצאו דרך לסימון.
שמואל סף
את זה קשה להסיר ותאונה רגילה לא תפיל את זה.
היו"ר אברהם פורז
מי שעוסק בהרכבת חלקים משומשים לא יעסוק בזיוף המדבקות. הרי מרגע שהרכבת את הכנף הגנובה וצבעת אותה והאוטו נסע, זה נגמר. השאלה היא האם אתה יכול לתפוס אותו על חם בזמן שזה בעבודה במוסך.
שמואל מלכיס
בעיקר כשזה במלאי של המוסך.
שמואל סף
הוא גם קונה חלקים והוא לא רוצה שייטעו אותו. המוסך לא רוצה רכוש גנוב.
היו"ר אברהם פורז
האם יש הערות לסעיף ההגדרות (תקנה 1)?
ישי רבינוביץ
האם ה"מסמן" הוא תואר אישי או שהוא ניתן גם לעובד של תאגיד?
רחל גוטליב
לא, רק לתאגיד.
ישי רבינוביץ
תאגיד לא יכול להיות מסמן, כי אנשים צריכים לעשות את זה. הוא צריך להסמיך את האנשים.
היו"ר אברהם פורז
זה מטעמו.

על תקנה 2 דיברנו הרגע. האם יש למישהו הערות לתקנה 3? האם יש הערות לתקנה 4? כל מה שאין לגביו הערות - מאושר.
תמיר שאנן
צריך לציין שבתקנה 3 שאושרה הוכנס קודם לכן תיקון בתקנת משנה (ב).
ישי רבינוביץ
יש לי שאלה לגבי תקנה 4. אתה נותן כאן למנהל כל מיני יכולות. השאלה היא מה הקריטריונים לאישור הוצאת טובין מתחום הנמל?
היו"ר אברהם פורז
המשלוח יובא במכולה סגורה בסגר ממוספר - מה לא טוב בזה? תחשבו על זה. תקנה 4 מאושרת.

האם יש הערות לתקנה 5? תקנה 5 אושרה. האם יש הערות לתקנה 6(א)? האם יש הערות לתקנה 6(ב)? תקנה 6 מאושרת. האם יש הערות לתקנה 7 על כל סעיפי המשנה שלה?
שמואל סף
לגבי תקנה 7 אין אמירה שאסור לו לפרק את החלק לפני הסימון.
יפעת רווה
זה בחוק. כתוב שאסור להשתמש. ההגדרה של "שימוש" כוללת את זה.
יוחנן דנינו
ההגדרה "בפעולה" היא הגדרה רחבה מאוד. זה כולל פירוק, הרכבה, החזקה וכדומה.
תמיר שאנן
"פעולה" זה "רכישה, ...., מסחר, העברה לאחר, העברה לאחר השמה על רכב אחר ... וכל פעולה כיוצא באלה". זה לא "פירוק".

תקנה 7 אושרה ללא תקנת משנה (א).
ישי רבינוביץ
בתקנה 8 מדובר על תנאים לסימון לפי בקשת בעל הרכב. בתקנת משנה (א) נאמר "מסמן יסמן חלק המיועד לפירוק מרכב...". למה שבעל רכב יהיה מעוניין לסמן רכב המיועד לפירוק?
יוחנן דנינו
אחרת הוא לא יכול לפרק אותו ולקבל כסף על החלקים. הוא לא יכול להוריד את החלק הזה בלי לסמן אותו כשהוא עוד מורכב על הרכב.
היו"ר אברהם פורז
אחרת הוא לא יכול לקבל כסף על החלקים האחרים. אני הבנתי את העניין. אין צורך בהסברים. תקנה 8 אושרה.

האם יש הערות לתקנה 9? תקנה 9 אושרה. האם יש הערות לתקנה 10? תקנה 10 אושרה. האם יש הערות לתקנה 11? אם אין, תקנה 11 אושרה. האם יש הערות לתקנה 12? תקנה 12 אושרה. בתקנה 13 שינינו, שזה יהיה בחלקים הפנימיים. תקנה 13 אושרה.
שמואל סף
לגבי תקנה 12 אני מציע שייכתב בהוראות המעבר שהיא לא תחול בזמן מעבר כלשהו. אם למוסכים יש היום מלאי ואתה מבקש שהוא יגיע תוך 24 שעות, הוא לא יספיק. הרי כולם מתחילים מאפס מסויים. כמו שאמר בעל המוסך, יש לו 100 חלקים לסימון. הוא לא יגמור את זה ביום אחד.
יפעת רווה
יש בחוק הוראת מעבר.
שמואל מלכיס
"24 שעות" לא מדבר על הסימון הראשוני אלא על סימון שוטף.
היו"ר אברהם פורז
להערכתי, בהנחה שיש מדבקות ויש איזה מכשיר, מלאכת הסימון לוקחת דקות.
יפעת רווה
סעיף 18 לחוק בהוראת מעבר אומר "חלק משומש הטעון סימון לפי הוראות חוק זה והמצוי בידי כל אדם ערב תחילתו של חוק זה יסומן עד המועד שיקבע השר".
שמואל סף
איפה כתוב מתי המועד?
יוחנן דנינו
בתקנה 25.
היו"ר אברהם פורז
האם יש הערות לתקנה 14? תקנה 14 מאושרת. האם יש הערות לתקנה 15? האם יש הערות לתקנה 16? תקנות 15 ו-16 מאושרות. האם יש הערות לתקנה 17? תקנה 17 מאושרת. האם יש הערות לתקנה 18? תקנה 18 מאושרת. האם יש הערות לתקנה 19? תקנה 19 מאושרת. האם יש הערות לתקנה 20?
ישי רבינוביץ
למה הדיווח הוא אחת לשלושה חודשים ולא מידי חודש? אם דיווח אז שיהיה דיווח שוטף אחת לחודש.
היו"ר אברהם פורז
כתוב "או במועד אחר שיורה עליו המנהל". אחרי שיצטבר קצת ניסיון אנחנו ניראה. בינתיים נשאיר אחת לשלושה חודשים. תקנה 20 אושרה.

האם יש הערות לתקנה 21?
ישי רבינוביץ
בתקנה 21 אני חושב שדבר מה חסר. נאמר כאן "בעל מוסך ידווח למסמן". יש גם בעל עסק שרשאי לסמן. האם הוא לא צריך לדווח?
אבי גונן
זה משהו אחר. בעל עסק לא רשאי להרכיב חלקים. מי שרשאי להרכיב חלקים הוא בעל המוסך. הדיווח הוא רק על ההרכבה.
רחל גוטליב
בעל עסק הוא המבקש. הוא לא המסמן.
היו"ר אברהם פורז
תקנה 21 מאושרת. האם יש הערות לתקנה 22?
שמואל סף
יש לי הערה לגבי תקנה 22. הכל טוב ויפה אבל אין שום דיווח על רכב שנגנב כולו.
רחל גוטליב
זה חוק אחר.
שמואל סף
סליחה, חוק אחר לא קובע שיש להעביר למאגר הזה לפיכך יש תקלה בתקנות הללו. מדובר על רכב שלם שנגנב. תבינו, יש במאגר הזה מידע על חלפים שנגנבו אבל אין מידע על רכב שלם שנגנב?
יוחנן דנינו
לא יכול להיות פה מידע על רכב שלם שנגנב כי זה מופיע במאגר אחר. כאן יש רק חלקים.
שמואל סף
הבנתי את זה אבל כיוון שבכל רכב יש 8 חלקים - - -
שמואל מלכיס
אבל הם לא מסומנים.
שמואל סף
איך אתה יודע? נניח שכבר פירקתי במכונית שלי כנף וגנבו לי את הרכב שיש בו חלק מסומן.
שמואל מלכיס
אני לא מכיר בן אדם אחד שלא יוריד את הסימון אחרי שזה הורכב ברכבו.
שמואל סף
נניח שברכב שלי היו שתי תאונות, החלפתי שתי כנפיים והן מסומנות. כעת נגנב הרכב שיש בו שני חלקים מסומנים. מי מדווח על זה? חסר פה דיווח. פירקו את זה לרכב אחר.
היו"ר אברהם פורז
נניח שאתה בעל רכב יד שניה והכנפיים המסומנות הן עוד מקודם. איך תדע לדווח בכלל? מה תדווח?
יוחנן דנינו
ועל מי תוטל חובת הדיווח? על בעל הרכב?
היו"ר אברהם פורז
בואו ניקח שתי סיטואציות: אחת שאתה בעל הרכב המקורי ויש לך כנף אחת שהיא מהמאגר המשומש. מה רוצים ממך? מה תעשה? קודם כל הודעת למשטרה על גניבת הרכב. מה הלאה?
שמואל סף
אולי כשנגנב הרכב המשטרה צריכה לברר האם הרכב מופיע במאגר החלקים המשומשים.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, החוק הזה לא יפתור את כל המקרים ולא יתפסו את כולם. החוק זה יתפוס חלק ויהיה לו קצת ערך מרתיע. תאמינו לי, אם כל אלה שמבצעים עבירות במדינה היו יושבים היום בבית-הסוהר אז היה צריך להכפיל את בתי-הסוהר.
שמואל סף
יש לנו הזדמנות עכשיו כשאנחנו מייצרים עקרונות חדשים. בואו לא נחתוך ישר ונגיד לא. בואו נבדוק, אולי עד לישיבה הנוספת, האם יש - - -
לאה ורון
לא תהיה ישיבה נוספת. הכוונה היא לאשר היום את התקנות.
שמואל סף
כאשר נגנבים כלי רכב ובהם יש חלקים מסומנים - - -
היו"ר אברהם פורז
אם נגנבה מכונית שיש בה כנף אחת מסומנת, אז מה? האם אתה פוחד שיפרקו את הכנף וימכרו אותה בתור כנף לגיטימית כי היא מסומנת?
יוחנן דנינו
אבל יעלו על זה כי ברגע שאתה נכנס למאגר ייצא לך מספר אישי של רכב המקור ואז אתה תיראה שזה לא הרכב המקורי.
היו"ר אברהם פורז
התשובה היא נפלאה. תקנה 22 מאושרת.

בתקנה 23 לגבי התשלומים אין סכומים. לגבי תקנה 23 אנחנו מאשרים את המסגרת הטכנית-משפטית. לגבי הסכומים, זה בהמשך. האם אתם צריכים להביא את הסכומים לאישורנו?
רחל גוטליב
כן.
היו"ר אברהם פורז
אז תביאו את הסכום לאישור הוועדה.
רחל גוטליב
לגבי תקנה 24 ותקנה 25, לגבי התחילה והוראות המעבר: אנחנו רוצים ששתי תקנות יכנסו לתחולה מיידית, תקנה 20(א) ותקנה 15.
יפעת רווה
אולי לגביהן ייאמר "30 ימים מיום הפרסום".
רחל גוטליב
תקנה 20(א) עוסקת בחובת דיווח של מבטח, שלא מותנית בסימון, ותקנה 15 עוסקת בחובות הרישום של בעל המוסך. יש תקנות שלא קשורות למסמן ואנחנו רוצים שתהיה להן תחילה מיידית, תוך 30 ימים מיום הפרסום.
היו"ר אברהם פורז
זה מאושר.
שמואל מלכיס
אין כרגע מאגר שיקלוט את המידע הזה. זה בלבול מוח.
אבי גונן
יש לנו בעיה. חובת הרישום של המוסכים חלה כתוצאה מהחוק כדי שנוכל לבקר ולדווח. אז מה אני אעשה עם הרישומים האלה? הרי עוד לא הוקם מאגר שיקלוט את זה. דבר שני, קיבלתי מנדט מסמנכ"ל בכיר, מר צבי אוזן, לבוא לפה לעניין החוק. לא בחנו את הנושא הזה, מה המשמעות מבחינת המוסכים, ולא ישבנו איתם. איך נטיל עליהם חובה מבלי שדיברנו איתם? אני חושב שרצוי שהנושא הזה ייבחן בצורה יותר מעמיקה. אני מבקש לדחות את החלת תקנה 15 ל-60 ימים.
חיים מלאך
אני רוצה לשאול, מי ישלם עבור הזמן שאנחנו נבזבז על כל הדיווחים האלה?
היו"ר אברהם פורז
מי שעוסק בסחר בחלפים יגלגל את זה על הלקוח.
חיים מלאך
אנחנו לא מתעסקים בסחר בחלפים. אני בסך כל מתקן את האוטו.
היו"ר אברהם פורז
במסגרת ניהול המוסך שלך, כשאתה מתקן מכונית עם חלפים משומשים תיקח בחשבון בין היתר שההתעסקות בחלקים המשומשים יש לה עלות חיכוכית מסויימת.
יוחנן דנינו
מי ישלם את זה? האם חברות הביטוח ירצו לשלם את זה? איפה זה מעוגן?
היו"ר אברהם פורז
אם כולכם תבקשו שהם יכסו את זה אז הם יכסו את זה.
אבי גונן
תקנה 15 אומרת שיש לפעול לפי סעיף 7(א) לחוק אבל אי אפשר לבצע את הרישום היות ואין סימון.
רחל גוטליב
עניינו העיקרי של החוק הוא סימון. לגבי אותן הוראות שנוגעות לסימון באמת צריך להמתין למיכרז, ועכשיו ל-3 מיכרזים, זה אולי עוד שנה וחצי, אני לא יודעת, נראה כמה זמן זה ייקח. את זה לא אנחנו עושים.
היו"ר אברהם פורז
לוקח אותו זמן לעשות מיכרז לאחד או לשלושה.
רחל גוטליב
אני מקווה שזה יהיה מהר. בכל אופן, יש כאן שתי הוראות, בחוק ובתקנות, שלא נוגעות לסימון ואותן אנחנו מבקשים להחיל לאלתר. מדובר על תקנה 20, שעניינה חובות מבטח, ותקנה 15, שעניינה חובות הדיווח של המוסך.
עדה וייס
לגבי תקנה 20 אין בעיה.
רחל גוטליב
שתי התקנות הללו לא קשורות למסמן. יש להם חובות רישום, תיעוד וכולי. זה יעזור למשטרה. זה נכתב על מנת לאפשר לאכיפה טובה יותר.
היו"ר אברהם פורז
שתי התקנות הללו אושרו לתחולה מיידית, 30 ימים מיום הפרסום. מתי יחולו יתר התקנות?
רחל גוטליב
זה תלוי במשרד התחבורה. הוא יגיד מתי הוא מעריך שהמיכרז ייגמר. משרד התחבורה הוא שמוציא את המיכרז לגבי המסמן.
עדה וייס
יש בעיה עם תקנה 15.
היו"ר אברהם פורז
גברת וייס, הכל כתוב. כמה זמן לוקח להוציא מיכרז כזה?
עדה וייס
המיכרז פחות או יותר מוכן והוא מחכה לשיפוצים לפי התקנות.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו נצפה מכם להוציא את המיכרז תוך 60 ימים מיום הפרסום. אם אתם לא תעמדו במועד אז אני אבקש לדווח לוועדה, אם תהיה לכם סיבה. לדעתי לא צריכה להיות לכם סיבה. אחר-כך תיתנו להם עוד 60 יום בשביל להתמודד על זה ולתת תשובה. כלומר התקנות ייכנסו לתוקף בעוד 120 ימים, או בעוד חצי שנה, ועד אז כבר יהיו זוכים ויהיה הכל.
שמואל מלכיס
יש בעיה לגבי תקנה 20(א). חברות הביטוח נדרשות לדווח - - -
ישי רבינוביץ
צריך לחזור לתקנה 23.
היו"ר אברהם פורז
יש לנו שתי תקנות שנכנסות לתוקף מיידי, תוך 30 ימים, תקנה 15 ותקנה 20.
עדה וייס
אבל הם חייבים גם לדווח דברים.
שמואל מלכיס
הם צריכים לדווח על "פרטי אישורי המוסכים בדבר התיקונים שבוצעו", האישור על כך שהחלפים סומנו. אז זה לא יכול להתקיים בינתיים.
רחל גוטליב
רק לעניין אותם נושאים שאינם קשורים למסמן.
היו"ר אברהם פורז
נעבור כעת על התקנות הללו. תקנה 15: "בעל מוסך שהרכיב חלק משומש ברכב ירשום, בנוסף לפרטים האמורים בסעיף 7(א) לחוק, גם את תאריך הרכבתו, מספר הרישוי של הרכב שבו הורכב החלק ושם המוסך המרכיב." את זה הוא יכול לרשום אפילו כשאין חלקים מסומנים. הוא כרגע יכתוב "הרכבתי שתי כנפיים וטמבון".
אבי גונן
תסתכל על סעיף 7(א) לחוק.
יהושע אשרוב
למי אנחנו נדווח, למשה?
יוחנן דנינו
יש כבר ממונה לפי החוק, ממונה שקיבל כתב מינוי של שר התחבורה.
היו"ר אברהם פורז
בשלב הראשון הוא כותב: הרכבתי באוטו הזה טמבון, כנף ודלת. נקודה. בלי סימון ובלי כלום. זה מיידי, תוך 30 ימים.

תקנה 20 היא אותו דבר אבל לגבי מבטח: "מבטח ... ידווח ... את תאריך המכירה של כלי הרכב ..." - אין פה שום בעיה.
שמואל מלכיס
אבל תיראה את הסוף: "פרטי אישורי המוסכים בדבר התיקונים שבוצעו בהם ומועדי מסירת רשיונות הרכב". עכשיו מדובר על כך שאם ישתמשו בחלפים משומשים אלה יהיו חלפים משומשים מסומנים.
היו"ר אברהם פורז
לא. בשלב הראשון עד שמערכת הסימון לא תופעל מדווחים לקונית: הרכבתי דלת ושתי כנפיים. זה הכל.
קריאה
את זה השמאי במילא כותב.
היו"ר אברהם פורז
זה תוך 30 ימים. כל היתר תוך חצי שנה. תצטרכו לחזור לוועדה רק עם הסכומים.
שמואל סף
כמה זמן ייקח סימון ראשוני? צריך לחשוב גם על זה. יש מלאי אדיר של חלפים וצריך לסמן סימון ראשוני.
היו"ר אברהם פורז
הסימון הראשוני יתבצע תוך תקופה של 3 חודשים מיום כניסת התקנות לתוקף.
שמואל סף
האם המסמן יהיה בנוי עד אז?
אבי גונן
זה לוח זמנים בלתי אפשרי. אני יוצא למיכרז תוך חודשיים. על-פי החוק אני חייב תוך 40-41 ימים לקבל תשובות. אני פותח מעטפות ומקים ועדה שתבחר את הזכיינים. כך כבר יעברו 40 ימים + חודש + חודשיים.
היו"ר אברהם פורז
החשבון הוא כזה: תוך 60 ימים יוצא מיכרז. אתם קובעים שהמועד להגשת התשובות הוא תוך 60 ימים נוספים. יעברו 4 חודשים ויישארו עוד חודשיים. יש חודש נוסף שבו אתם צריכים לבדוק את הבקשות ולהודיע מי זכו.
אבי גונן
ברגע שנבחר זכיין הוא צריך להתארגן ולהקים מערכת. צריכים לתת לו לפחות 3-4 חודשים. הוא צריך לפתח תוכנה, לייצר מדבקה ולקבל אישור במכון התקנים שהבדיקה עומדת במיפרט.
היו"ר אברהם פורז
שכנעת אותי. 9 חודשים. מיום שהוא זכה יש לו עוד 5 חודשים להתארגן לגבי מדבקות, סימונים וכדומה.
אבי גונן
אז הוא מתחיל בסימון ראשוני שלוקח 3 חודשים. כלומר הסימון השוטף יתחיל אחרי שנה.
היו"ר אברהם פורז
ואז יהיו לו עוד 3 חודשים מיום שהוא מתחיל לעבוד כדי לסמן את הישנים.
קריאה
למה הוא לא יכול במקביל? הוא יכול במקביל לעשות סימון שוטף וסימון ראשוני.
עמי מימון
כבוד היושב-ראש, יש פה מצב בלתי אפשרי. בתקנה 16 - ניהול מאגר מידע והעברתו - בתקנת משנה (א) נאמר "מסמן ינהל מאגר מידע ממוחשב". זה למעשה נכתב עבור מסמן אחד אך פה מדברים על לפחות 3 מסמנים. צריך לדאוג שיהיה server אחד עם מאגר מרכזי במשרד התחבורה וכל המסמנים on line ידווחו לאותו מאגר.
היו"ר אברהם פורז
לא. הדבר היחיד שאני אומר למי שצריך להוציא את המיכרז, שצריכה להיות תאימות של התוכנה. אתם צריכים לעשות איזה פרמטרים של תאימות תוכנה כדי שהמשטרה תוכל מהמחשב שלה להיכנס למאגר של כל אחד מהמסמנים ולשלוף אינפורמציה. איך אני יכול היום להיכנס למאגר של כל חברת תעופה ולמצוא את הנוסע המתמיד שלי ולדעת אם הייתי במלון שרתון או לא הייתי במלון שרתון לפני חודשיים? מה הבעיה? מעבר לזה, רבותי, אני מניח שיש כבר היום כמה גורמים שנערכים לזה, בודקים ורוצים להיכנס לזה. לדעתי זה יהיה ביזנס לא רע.
יפעת רווה
אי אפשר לפרסם את זה כך. מבחינת פרסום התקנות יש את תקנה 23 שצריך למלא אותה.
תמיר שאנן
לא נכתוב את זה כך. צריך לכתוב "מסמן רשאי לגבות תשלום בעד הסימון בסכום שייקבע ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת".
היו"ר אברהם פורז
"בסכום שלא יעלה על סכום שיקבע השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת". זה לא חייב להיות סכום אחיד. יכולים לעשות מחירים שונים לפי טיב השירות. יכול להיות שאחד נותן שירות מאוד טוב ומהיר ורוצה קצת יותר, אז למה לא?

רבותי, אני מאוד מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:45

קוד המקור של הנתונים