ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 21/12/1999

אישור הסכם בין הממשלה לבין רשות שדות התעופה בדבר העברת נכסים ותשלומים, בהתאם לסעיף 46(א) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977.; אישור חוזה החכירה בין מינהל מקרקעי ישראל לבין רשות שדות התעופה, בהתאם לסעיף 46(א) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/1870



- 5 -
ועדת הכלכלה (53)
‏12.10.00


פרוטוקולים/כלכלה/1870
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה
מושב שני נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 53

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום שלישי, י"ב בטבת התש"ס (‏21 בדצמבר, 1999), שעה 11:00
נוכחים
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר
מוזמנים
ד"ר גדי רובין
יועץ משפטי, רשות שדות התעופה, משרד התחבורה


עובד דבי
רשות שדות התעופה, משרד התחבורה


עו"ד דוידה לחמן-מסר
משנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים


אלינור הורוביץ
משרד המשפטים


ורד שערבני
מתמחה, משרד המשפטים


ישי יודקביץ
לשכה משפטית, משרד הבטחון


עודד הגלילי
שב"כ


רונן וולפמן
אגף התקציבים, משרד האוצר


אופיר קרני
אגף התקציבים, משרד האוצר


עו"ד מיכל אופיר
לשכה משפטית, מינהל מקרקעי ישראל


משה גילאי
מנהל אגף רישום, מינהל מקרקעי ישראל


עו"ד דן כרמל
מינהל מקרקעי ישראל
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. אישור הסכם בין הממשלה לבין רשות שדות התעופה בדבר העברת נכסים ותשלומים, בהתאם לסעיף 46(א) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז1977-.

2. אישור חוזה החכירה בין מינהל מקרקעי ישראל לבין רשות שדות התעופה, בהתאם לסעיף 46(א) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז1977-.


אישור הסכם בין הממשלה לבין רשות שדות התעופה בדבר העברת נכסים ותשלומים, בהתאם לסעיף 46(א) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז1977-

אישור חוזה החכירה בין מינהל מקרקעי ישראל לבין רשות שדות התעופה, בהתאם לסעיף 46(א) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז1977-
היו"ר אברהם פורז
על סדר יומנו אישור ההסכם בין הממשלה לבין רשות שדות התעופה בדבר העברת נכסים ותשלומים. כמובן שגם פה זה מגיע אלינו שנים אחרי שהעסק כבר נגמר. אחד הדברים שהטרידו אותי, בסעיף 46(א) נאמר "הזכויות והזיקות ייקבעו בהסכם בין הרשות ובין הממשלה באישור ועדת הכלכלה של הכנסת", אך לא נאמר "יועברו".
אתי בנדלר
זה מופיע בסעיף 43(א).
היו"ר אברהם פורז
בסעיף 43(א) מה פירוש המילים "הממשלה תעביר לרשות מקרקעין של המדינה שנמצאו ערב תחילתו של חוק זה בתחומי שדות התעופה של הרשות"?
דוידה לחמן-מסר
תמשיך לקרוא עד הסוף: "... וכל נכסי מיטלטלין של המדינה ... וכן כל זכות או זיקה שהיתה למדינה ... הכל בתנאים ובסייגים שייקבעו כאמור בסעיף 46". ואז נאמר בסעיף 46: "תנאי ההעברה כאמור בסעיפים 43 ו44- ופירוט הנכסים, הזכויות והזיקות, ייקבעו בהסכם בין הרשות ובין הממשלה".
היו"ר אברהם פורז
עד עכשיו זה בסדר. ואז פתאום אני רואה הסכם חכירה ואני רואה את תנאיו. קודם כל מדובר בכלל על כך שייקבלו מגרש. הייתי אומר, רשות שדות התעופה מקבלת כמעט כמו אחד שבונה קוטג'.

דבר שני, יש רק שתי חכירות ותקופת החכירה לא תוארך יותר. זה יוארך פעם אחת, ועוד פעם אחת ויותר לא יוארך.

זה מפתיע יחסית למה שקרה ברשויות אחרות. הרי רשות שדות התעופה היא אורגן של המדינה. למה לא מעבירים להם את הבעלות? למה זה צריך להיות הסכם חכירה?
רונן וולפמן
בנושא של רשות הנמלים למשל אני חושב שאם היום היינו יכולים להחזיר את הגלגל לאחור ולא לתת את זה, היינו עושים את הדברים אחרת. פה החוק מאפשר את העניין הזה.
דוידה לחמן-מסר
צריך קודם להיכנס לשאלה העקרונית. פה מדובר בתאגיד נפרד שמחר יכול ללכת לאלף ואחת פעילויות. הרעיון הוא שנכסי ציבור, כמו מים וקרקע, לא מעבירים בצורה חסרת משמעות וחסרת אחריות.
אתי בנדלר
אני לא חושבת שאפשר ליחס למישהו כוונה כזאת.
דוידה לחמן-מסר
לנו. אני מדברת על עצמנו. עם השנים למדנו והפקנו לקחים מהרבה טעויות שנעשו בעבר. למשל אחת הסיבות שהנפקת "בזק" לא יצאה היא מכיוון שבמקרה בהסכם העברת הנכסים העבירו את כל המקרקעין שעליהם מוקמות האנטנות של "בזק" לבעלות "בזק". למה? ככה. כאשר אתה מעביר נכס מקרקעין יקר ערך, קרקע ומים, משאבים שנמצאים - - -
היו"ר אברהם פורז
אבל הם אורגן של המדינה.
דוידה לחמן-מסר
מה זה "אורגן של המדינה"? הביטוי "אורגן של המדינה" לא מקובל.
משה גילאי
ואם הוא יופרט מחר?
היו"ר אברהם פורז
מחר יפריטו את מינהל מקרקעי ישראל. אז מה?
דוידה לחמן-מסר
חבר הכנסת פורז, התיזה שאורגן של המדינה הוא הזרוע הארוכה של המדינה היא לא תיזה שאנחנו דוגלים בה יותר. אני רוצה להסביר מדוע. יש רשות שיש לה משימות.
היו"ר אברהם פורז
גברת לחמן-מסר, למה הם משלמים תמלוגים למדינה?
דוידה לחמן-מסר
הם משלמים תמלוגים כמו כל תאגיד. לא כמו אורגן. הם משלמים תמלוגים כמו בעל זיכיון. הם משלמים תמלוגים כמי שקיבל מונופול על הפעלת שדות תעופה במדינת ישראל. אל תקפצו. לא התכוונתי להגיד את זה ברצינות. הרי אין סיבה שמחר לא נפריט את רשות שדות התעופה. איך נעשה את זה? אומנם בחוק.
היו"ר אברהם פורז
אל תגידי את זה בקול רם כי עוד היום, עוד שעה המטוסים יפסיקו לטוס. עכשיו יגידו שהיועץ המשפטי לממשלה רוצה להפריט את הרשות.
דוידה לחמן-מסר
לא, חס וחלילה. רציתי להגיד שתאגידים ציבוריים צריכים לקבל פונקציות ציבוריות. צריכה להיות להם יכולת לבצע את הפונקציות הציבוריות שלהם. העברת משאבים חיוניים של המדינה לתאגידים ציבוריים איננה יותר תיזה שגורמי הממשלה השונים דוגלים בה כי היא מסוכנת והיא מחטיאה את הכוונות הטובות.
היו"ר אברהם פורז
זה בסדר גמור. רק תסבירי לי, מה זה "הממשלה תעביר לרשות"?
דוידה לחמן-מסר
תעביר בתנאים שייקבעו בסעיף 46.
היו"ר אברהם פורז
זה בחכירה שנעשית פעם אחת ויותר היא לא תחודש?
אתי בנדלר
האם נראה לך שההסכמים שנחתמו עונים על תנאי הסעיף?
דוידה לחמן-מסר
רק אתמול נמסר לי שהיום יתקיים דיון בעניין זה ונמסרה לי השאלה של היושב-ראש. אני לא קראתי את כל ההסכם.
היו"ר אברהם פורז
גברתי המשנה ליועץ-המשפטי, אני מבין שמסרו לך אתמול אבל משרד המשפטים יודע על זה כבר כחודש.
אלינור הורוביץ
החומר אותר רק ברגע האחרון.
היו"ר אברהם פורז
בוודאי, כי היום יש ישיבה אז אתמול איתרו אותו. אם היתה ישיבה מחר אז היו מאתרים אותו היום.
דוידה לחמן-מסר
אני לא עסקתי בזה ורק אתמול אמרו לי שאני עוסקת בזה.
היו"ר אברהם פורז
אין לנו טענות אישית נגדך.
דוידה לחמן-מסר
כל זה כדי להגיד לכם שלא קראתי כל סעיף וסעיף בהסכם הזה. התפיסה העקרונית, שזה יהיה בחכירה ולא בהעברה, היא תפיסה מבורכת, מקובלת, רצוייה ולפי דעתי גם צריכה לקבל את התמיכה של הכנסת, כי הרי מדובר בנכסי ציבור שלא ראוי להעבירם לשום תאגיד, גם אם הוא תאגיד ציבורי שמוקם על-פי דין. כך גם לגבי הסוגייה של המוביל הארצי ב"מקורות", שעלתה בחצי פה בדיון הקודם. אנחנו רואים את נכסי הציבור ואת משאבי הקרקע והמים של המדינה כאבנים יקרות ולא מעבירים אותם לאף אחד, גם לא בתוך המשפחה. זה היה הרעיון. שומרים עליהם בתוך המדינה.
היו"ר אברהם פורז
גברת לחמן-מסר, אני מדבר אליך עכשיו באופן הכי רשמי שבעולם, בתור נציגת היועץ המשפטי לממשלה, האם לדעתך הסכם חכירה של המגרש לשתי תקופות חכירה שלא יוארכו עוד - - -
משה גילאי
אין מניעה שזה אחר-כך יוארך בהסכמה.
היו"ר אברהם פורז
יכול להיות שאתם צריכים לתקן את החוק, אבל בחוק כפי שהוא היום, שמחייב את כולנו, האם המילים "הממשלה תעביר לרשות" עונות על - - -
דוידה לחמן-מסר
אבל תנאי ההעברה ופירוט הנכסים נקבעים בחוק.
היו"ר אברהם פורז
למעשה לא היה הבדל אם הסעיף הזה גם לא היה קיים, היתה לזה אותה משמעות, כי אין שום מניעה למדינה לתת מגרש בחכירה לכל מאן דהו.
דוידה לחמן-מסר
צריך לעשות מיכרז.
היו"ר אברהם פורז
הולכים לחוק חובת המיכרזים ובודקים אם זה פטור. לכאורה הסעיף הזה הוא "אות מתה" כי אין בעיה לתת מגרש בחכירה לשתי תקופות, תאמינו לי, כל אחד יכול, אפילו אני.
אתי בנדלר
אגב, הסעיף הזה נחקק, כמדומני, לפני חוק חובת המיכרזים כך שהוא לא היה חייב מיכרז.
היו"ר אברהם פורז
למעשה הסעיף הזה הוא "אות מתה" כי כדי לתת קרקע לגוף בתנאיי חכירה לא צריך סעיף בחוק.
אתי בנדלר
אני רוצה להוסיף על דבריו של היושב-ראש. אני כשלעצמי הייתי חלוקה על היושב-ראש וחשבתי שלא רק שאין מניעה שההעברה תתבצע באמצעות חוזה חכירה אלא אולי אפילו הדברים רצויים. יחד עם זה, היו לי ויש לי הרבה מאוד השגות על תוכן הסכם החכירה. זה נושא אחד.

נושא נוסף הוא שבהתאם לסעיפי החוק, כפי שראינו, צריך היה לפרט למשל את הנכסים שמועברים, הזכויות והזיקות ובשום הסכם שראינו לא קיבלנו את הפירוט. אני חושבת שלדברים האלה בעיקר אנחנו צריכים לקבל תשובה.
לאה ורון
וגם לעניין גביית דמי החכירה כאחוז מסויים מהאגרות.
אתי בנדלר
זה חלק מהעניין.
היו"ר אברהם פורז
בנוסף, ממתי המדינה הופכת לשותפה של הרשות ולוקחת דמי חכירה על בסיס הכנסות? אני יכול להבין שכאשר מישהו מבקש את המגרש נותנים לו דמי חכירה שנתיים. האם זה מהוון או לא מהוון?
דוידה לחמן-מסר
מה הערך הכלכלי של המגרש? זה ערך התקבולים שמתקבל בגינו. מה הוא ערך התקבולים שמתקבל בגינו? אתה יכול לשאול למה רק הכנסות מאגרות ולא כל ההכנסות.
היו"ר אברהם פורז
האם כשהמדינה נותנת למר עזריאלי לבנות קניון על אדמת מדינה אז הם שותפים איתו באחוזים מההכנסות?
רונן וולפמן
מדובר בהחכרה של קרקע. לכן גם דמי החכירה ניבנו כפי שהם ניבנו. דרך אגב, אחת הסיבות שדמי החכירה ניבנו כדמי חכירה שנתיים ולא כדמי חכירה מהוונים, כפי שנהוג אולי במקרים אחרים, נבעה מכמה דברים. אחד מהם היה העובדה שלרשות שדות התעופה בזמן שההסכם הזה נכנס לתוקף לא היו המשאבים הנדרשים והיא לא יכלה להרשות לעצמה לשלם את התשלום הנדרש על מנת להגיע לערך הקרקע.
היו"ר אברהם פורז
האגרה שם היא בפיקוח, נכון? היא קבועה בתקנות. אי אפשר להעלות אותה. אנחנו אמורים לאשר.
אתי בנדלר
פרט לזה שהם גובים כל מיני תשלומים שבמהותם אולי היו צריכים להיחשב כאגרות. זה נושא שעלה בוועדת הכלכלה ולא קיבלנו על זה תשובה. הם גובים כל מיני תשלומים עבור כל מיני שירותים שהם נותנים, שבמהותם היו צריכים להיכנס תחת האגרות, והם גובים את זה בלי אגרה ואז אין על זה שום פיקוח.
רונן וולפמן
אני רוצה לחזור לעניין עצמו. במועד החתימה על ההסכם וההגעה להסדר בעניין הזה לרשות שדות התעופה לא היו, ונדמה לי שאפילו גם היום אין לה, די משאבים, יש לה קושי להשיג את המשאבים על מנת לרכוש את הקרקע הזאת או את דמי החכירה כדמי חכירה מהוונים. זה טעם אחד.
אתי בנדלר
זה טעם לכך שלא גובים דמי חכירה מהוונים אלא שנתיים. אבל השאלה לא מתייחסת לנושא של ההיוון אלא איך גובים את דמי החכירה.
משה גילאי
השאלה נכונה. למה זה לא אחוז מערך הקרקע אלא תמלוגים?
רונן וולפמן
אתם כל פעם קופצים עם שאלה נוספת לפני שאני עונה את התשובה.

הסוגיה השניה מתייחסת לנושא של איך קובעים מה הוא שווי אותו מגרש, מרגע שבאנו ואמרנו שמדובר בדמי חכירה. שווי של מגרש יכול להיקבע באמצעים שונים. המגרש הזה, שהשימוש בו הוא שימוש ייעודי וייחודי של שדה תעופה, על כל המשתמע מכך, יש קושי לבוא ולהעריך שהשווי שלו הוא X כי הוא דומה למשהו אחר שראינו את מחיר השוק שלו בעיסקה אחרת. היום מינהל מקרקעי ישראל כבר קובע פחות מחירים למגרשים. המגרשים נקבעים לפי מיכרז. בא מר עזריאלי, בא מי שמתמודד מולו, הוא מציע מחיר מהוון X, השני מציע מחיר מהוון Y, זה שמציג את המחיר הכי גבוה מקבל אותו וזה השווי שנקבע. על הדבר הזה אנחנו לא יכולים לערוך מיכרז כי זה רק רשות שדות תעופה.
היו"ר אברהם פורז
אז למה לא תיגבו כפול?
רונן וולפמן
לכן נקבע אומדן. נכון, לכאורה אפשר היה לקבוע סכום יותר גבוה או סכום יותר נמוך. ההערכה, שמתבססת על מספרים כפי שהם נקבעו, נתנה סדר גודל של ממוצע דמי חכירה, סביב 5%, אולי קצת יותר, תלוי בשקלול שבין המרכיבים השונים.
היו"ר אברהם פורז
האם תוכל לומר לנו איך הם משלמים תמלוגים? מה התמלוגים שהרשות משלמת לדמי זיכיון?
רונן וולפמן
5%, שאמור היה לשקף פחות או יותר את הממוצע של 2%, של 8%, כפי שמקובל בדמי חכירה שנתיים, כפי שקיים בתחומים אחרים. לכן הוא איננו חורג מהמרכיב הזה. אלה דמי החכירה.
לגבי סוגיית התמלוגים
רשות שדות התעופה משלמת, על-פי הקבוע בחוק, תמלוגים של 10 מיליון שקל, במחירים של אני לא זוכר איזה שנה. זה סכום קבוע. אין שם אחוזים.
גדי רובין
זה יכול להיות משונה בצו של שר האוצר.
היו"ר אברהם פורז
כרגע כמה תמלוגים אתם משלמים למדינה?
עובד דבי
בסביבות 10 מיליון שקל בשנה.
היו"ר אברהם פורז
התמלוגים שאתם מעבירים למדינה עבור הזכות זה 10 מיליון שקל בשנה? יש בנוסף לזה גם דמי זיכיון?
עובד דבי
זה הכל. הרשות משלמת היום לממשלה מס רווחים על הכנסות, כמו חברה, שזה בערך 150 מיליון שקל. זה מ1997-; ו90- מיליון שקל דמי חכירה בממוצע, פחות או יותר.
היו"ר אברהם פורז
אתם כבר מיישמים את זה שנים, הלא כך?
עובד דבי
זה מ1994-.
היו"ר אברהם פורז
הסעיפים בעמוד 2, ה6%- מאגרות מטוסים ו2%- מאגרות נוסעים, זה נותן 90 מיליון שקל בשנה?
עובד דבי
עכשיו. בשנה הבאה זה יהיה 95 מיליון שקל.
אתי בנדלר
לדעתי הם שילמו רטרואקטיבית.
עובד דבי
זה התחיל באופן הדרגתי. היום זה 100%.
היו"ר אברהם פורז
עם 90 מיליון שקל, ועם ה10- מיליון הנוספים, אתם משלמים 100 מיליון שקל בשנה למדינה תמורת הזכות להפעיל שדה תעופה והשימוש במקרקעין. זה רק עבור נתב"ג או גם עבור שדות תעופה אחרים?
עובד דבי
זה עבור כל שדות התעופה. יש לנו את שדות התעופה אילת, עטרות, חיפה, מחניים, הרצליה. בעובדה ובשדה-דב אנחנו פועלים לפי צו, זה שדות תעופה צבאיים.
היו"ר אברהם פורז
שם אתם לא משלמים. וגם בשדה-דב אתם לא משלמים. אתם בטח משלמים שם משהו אחר.
גדי רובין
למיטב ידיעתי אנחנו לא משלמים בשדה-דב. שם אנחנו מפסידים כסף.
עובד דבי
נתב"ג זה 95%-96% מהכנסות הרשות. כל האחרים זה יותר מה שנקרא שירות לציבור.
היו"ר אברהם פורז
למשל נמל תעופה אילת מפסיד כסף?
עובד דבי
בממוצע כל שדות התעופה מפסידים בשנה בין 50-40 מיליון שקל.
היו"ר אברהם פורז
היה לנו דיון בוועדת הכלכלה לפני 8-7 שנים בעניין הזה. העמדה שלנו היתה מתוך רצון לעודד את התעופה הפנים-ארצית. ידענו שכל העלאה של למשל דולר בתעופה הפנים-ארצית כאגרה היא ייקור מאוד משמעותי באחוזים על מחיר הכרטיס. לעומת זה דולר שמתווסף לאגרה של 12-13 דולרים ומתווסף לפעמים ל2,000- דולר, מחיר טיסה סביב העולם, או אפילו אם זה טיסה קצרה לאירופה, שהיא $500 או $400, תלוי מתי, זה פחות משמעותי. הוועדה אז לא רצתה להטיל אגרה על התעופה הפנים-ארצית מתוך רצון להוריד עומס מהכבישים ונימוקים כאלה.
רונן וולפמן
לסיכום העניין, החכירה היא בסכומים שהערך שלהם נקבע כפרמטר מההכנסות. הרי אם רשות שדות התעופה היתה ניגשת, היא היתה מהוונת את ההכנסות, שואלת מה הן העלויות שלו ובסופו של דבר מתמחרת את הקרקע בצורה כזאת. גם המספרים האלה הם לא רחוקים מאותם 5% שנתיים שנקבעים בדמי חכירה שנתיים, אם קיימים כאלה.
היו"ר אברהם פורז
לפי זה גם מע"צ צריכה לשלם לך דמי חכירה על הכבישים.
רונן וולפמן
זה נכון, אבל מע"צ לא גובה תשלום בגין השימוש. אין לה הכנסות. יש לה רק הוצאות בגין העניין הזה.
היו"ר אברהם פורז
אם מחר יהיו לנו נת"צים, לפי שיטתכם, אז אתם תצטרכו לבקש דמי חכירה עבור הנת"צים כי הם מרוויחים על זה כסף.
רונן וולפמן
יכול להיות. אני לא יודע. יחד עם זאת, אם היום ההסכם הזה עם רשות שדות התעופה היה נערך מחדש אני מעריך שהסכמי הזיכיון והתמלוגים שהיו נדרשים היו הרבה יותר גבוהים.
היו"ר אברהם פורז
עשיתם פה מיקצה שיפורים. הדבר הלוגי הוא שמלכתחילה התמלוגים ודמי הזיכיון היו אחוז מההכנסות. זה הדבר הכי הגיוני. אבל פה מישהו פישל ולקח מהם 10 מיליון שקל.
רונן וולפמן
את הפישול הזה אפשר לתקן. אם ירצו שר האוצר ושר התחבורה הם יכולים לבוא ביחד, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, ולקבוע 50 מיליון שקל במקום 10 מיליון שקל תמלוגים.
היו"ר אברהם פורז
אתם למעשה לקחתם להם תמלוגים ודמי זיכיון אבל קראתם לזה דמי חכירה על המגרש.
רונן וולפמן
אם היום היינו צריכים לבוא, הם היו צריכים לשלם את המחירים ה- - -
היו"ר אברהם פורז
תאר לך שאת כל השטחים שהוא לא רוצה או לא צריך כרגע הוא יחזיר לך מחר בבוקר, חצי מהשטח, יאמר לך לתפוס עליהם חזקה ושהוא ישלם חצי מהכסף. הרי יש המון שטחים שהוא מחזיק שהוא לא צריך כרגע.
רונן וולפמן
הסוג הזה של הסכם חכירה נותן לו אינטרס, או לא מונע ממנו להחזיר קרקעות שהוא לא רוצה בהן.
היו"ר אברהם פורז
הוא לא מרוויח כלום כי אתה לוקח ממנו במילא אחוזים מההכנסות. זה דווקא יתמרץ אותו להחזיק שטח שהוא לא צריך. אם היית לוקח ממנו פר דונם אז אולי היתה לו סיבה להחזיר לך כמה דונמים.
עובד דבי
צריך לזכור שבשדה התעופה, למשל בנתב"ג, יש מאות דונמים. בתוך מנח המסלולים בנתב"ג למשל יש 700 דונם.
היו"ר אברהם פורז
קרקע חקלאית. אנשים מעבדים את זה.
עובד דבי
זה לא קרקע חקלאית. זה קרקע עם ייעוד תעופתי אבל יש שם גידולים חקלאיים המעובדים כדי למנוע מיטרדי ציפורים.

בעיקרון שדה תעופה הוא צרכן אדיר של שטחים. יש המון שטחים שהם מוגבלים בעקבות פעילות שדה התעופה, בתוך השדה ובצמוד לשדה. קונוס. אני מסכים עם מה שמר רונן וולפמן העיר. בזמנו שאלו אותי איך ניתן להעריך את שווי המקרקעין. זאת היתה בעיה מאוד קשה כי לא היו אז אלטרנטיבות שאפשר ללמוד מהן איך מעריכים שדה תעופה.

מצד שני, מתוך השטח של נתב"ג, שמוערך בכ10,000- דונם, אם ניראה במה משתמשים בפועל, למסלולים וכיוצא בזה, יוצא שאנחנו משתמשים בחלק לא גדול, אבל הרבה שטחים מאוד מושפעים מהפעילות התעופתית, שאי אפשר לעשות בהם כלום: מסיבות בטיחותיות, מסיבות רעש מטוסים, המון סיבות. בשדה תעופה בהגדרה יש שטחים מבוזבזים.
היו"ר אברהם פורז
משתמשים בשדות תעופה בעולם, במקומות הרועשים האלה, במקביל לבעיה של בטיחות טיסה, כדי לעשות פעילות מסחרית, או תעשיית האנגרים, אחסנה, כל מיני דברים שעניין של רעש מטוסים לא מפריע להם. לא בונים שם דירות אבל עושים שם כל מיני פעילויות. כמו שעל-ידי נתיבי איילון מעודדים היום פעילות מסחרית. אני לא הייתי רוצה לגור בבית על האיילון אבל לעומת זה משרד באותו מקום זה לא נורא.
עובד דבי
ליד שדה התעופה מתפתחת קריית שדה התעופה. זה בדיוק מה שאתה אומר.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, אני רוצה להגיד לכם, אני אומר את זה גם לפרוטוקול, איך אני רואה את הדברים.

רשות שדות התעופה היא בצדק די ניטרלית בסיפור הזה. היא גוף מונופוליסטי. אם היא תתחיל להפסיד ולא יהיה לה כסף לפתח את נתב"ג 2000, או שהיא תבוא למדינה ותבקש סיוע ישיר או שהיא תבקש להעלות איזה אגרה. היום אגרת יציאה היא $13. אני כבר נתקלתי בכמה שדות תעופה בעולם שהאגרה בהם יותר גבוהה בכמה דולרים. ככל שהמדינה יותר מפגרת, האגרה יותר גבוהה. לא מזמן הייתי בניקרגואה ושם דרשו ממני ביציאה $25. אני מניח ששם זה מממן חלק גדול מהפעילות.

אני חושב שהמבנה הקונצפטואלי, שהלכתם לתקוף את זה דרך דמי חכירה כביכול, הוא פשוט מיקצה שיפורים שעשיתם, במקום לטפל בזה בדמי זיכיון ותמלוגים, שזה דרך המלך. אין בהסכם הזה למשל שום תמריץ להחזיר לכם שטח.
דוידה לחמן-מסר
כמו האגרות בנושא התדרים, שם היה הסדר כזה. אתה צודק, ההסכם הזה הוא לא הסכם טוב.
משה גילאי
להיפך, ההפקעה של נתב"ג 2000 מוסיפה עוד שטח.
היו"ר אברהם פורז
אני לא יודע איזה שטח אתם צריכים אבל ברור לי לגמרי שאין היום שום תמריץ לרשות שדות התעופה להחזיר למינהל מקרקעי ישראל אפילו מטר, כי ממילא הם משלמים לפי ההכנסות. אם הייתם יוצאים עם איזה פרמטר, כמו גודל השטח, יכול להיות שהם היו חושבים להחזיר כרגע שטח מסויים.

נטיית הלב שלי היא לא לאשר הסכם כזה. אני חושב שזה גם לא מסתדר עם לשון החוק, גם הקונספציה מוטעית, הכל עקום. מצד שני אני חושב שאם לא נאשר אותו נגרום נזק לרשות שדות התעופה. בסופו של דבר אני אפגע בזה שאני רוצה להגן עליו. כמו כן ההסכם הזה כבר מיושם כמה שנים.
אתי בנדלר
אני חושבת שזה ממש לא צריך להשפיע על אישורה של ועדת הכלכלה. זה שנמנעו להביא את זה לאישורה של ועדת הכלכלה, זה סיבה לאשר את זה?
משה גילאי
זה שני הסכמים: 1) הסכם העברת נכסים 2) הסכם חכירה.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו מתבקשים היום, למעלה מ6- שנים לאחר המועד, לאשר הסכם מלפני 6 שנים. זה ההסכם הראשון, שאתם כבר מבצעים אותו בפועל, משלמים וכדומה. יש לכם אולי בכלל זכות לתביעת השבה די גדולה.

כשאני רואה בהסכם כזה שקוראים לזה "המיגרש", זה כאילו שמישהו העתיק חוזה חכירה של איזה דייר שבנה וילה וכתב שתהיה תקופת חכירה אחת והיא לא תוארך יותר. כל העסק הוא עקום. מצד שני, אם אנחנו לא נאשר, אתם כניראה זקוקים לזה בחוץ-לארץ, בגלל נתב"ג 2000, בשל כל מיני שיעבודים, ערבויות וכל מיני דברים כאלה. אוי לי מייצרי ואוי לי מיוצרי. אם היה פה חבר כנסת אחר הייתי אומר לו שהוא יצביע בעד ואני אמנע, אבל אפילו את זה אני לא יכול לעשות.
אתי בנדלר
קחו לדוגמא: "החכרת משנה ושכירות משנה: החוכר יכול להחכיר את המוחכר בחכירת משנה ולהשכירו בשכירות משנה והכל לתקופה אחת שאינה עולה על 10 שנים, בתנאים הבאים:". מה הרעיון שאתם רוצים שהם ימקסמו את הרווחים שלהם?
היו"ר אברהם פורז
בכל מקרה, תמריץ להחזרת שטחים לא עשיתם.
משה גילאי
בלי קשר כרגע לשיטת דמי החכירה של התמלוגים, שנבע מכך שהיה סיכום בין משרד האוצר לבין רשות שדות התעופה, ומינהל מקרקעי ישראל לא היה שותף אז בכלל בנושא הזה. לגבי חוזה החכירה, כל הסעיפים שנראים לכאורה - כמו שאמרו היושב-ראש והיועצת המשפטית של הוועדה - סעיפים לבית משותף, או לאיזה קניון או משהו מעין זה, גישת המוצא היתה כאן שמדובר בהחכרה לגוף עיסקי, לגוף שצריך להיות גוף עיסקי. נכון שזאת רשות של המדינה אבל היא יכולה להיות באיזה שלב גם מופרטת. ההתייחסות בכל אופן היתה כמו אל גוף עיסקי וכמו אל כל חוכר אחר.
היו"ר אברהם פורז
אל תגיד את המילים האלה, אפילו אם אתה חושב את זה. גוף עיסקי מונופוליסטי פועל בתנאים שאין לו מה להפסיד. האם יש לי אלטרנטיבה לצאת מהארץ אלא דרך נתב"ג, אם אני רוצה לטוס?
דוידה לחמן-מסר
אתה יכול לנסוע לירדן ולטוס משם. את זה אסור לי להגיד.
היו"ר אברהם פורז
אז שוב אני נתקל ברשות שדות התעופה ביציאה.
משה גילאי
אני רוצה שיהיה ברור, כל ההחכרות שלנו לכל מוסדות הציבור ולכל גופי הממשלה הם באותם תנאים. אלה הם תנאי החכירה.
היו"ר אברהם פורז
האם משרד האוצר בירושלים משלם דמי חכירה על הבניין?
משה גילאי
המדינה משלמת 100% בהעברה תקציבית.
דוידה לחמן-מסר
אחרת זה שימוש לא יעיל.
היו"ר אברהם פורז
עו"ד בנדלר, תני לי עיצה מה לעשות. אני לא מאושר מזה, אבל אם אני לא אאשר ייגרם עוד יותר נזק.
לאה ורון
הם צריכים לומר לפרוטוקול מה הנימוקים שלהם, למה כל-כך חשוב לאשר את ההסכם אחרי 6 שנים.
היו"ר אברהם פורז
מישהו מכם בוודאי יודע. למה אחרי 6 שנים אתם באים? אם חיכיתם 6 שנים, אולי תחכו עוד 6 שנים.
משה גילאי
כפי שאמרתי, החוזה הוא חוזה לכולם, בזה אין שינוי. היה משא ומתן ארוך עם רשות שדות התעופה, האם החכירה תהיה ל49- שנים + 49 שנים. הם כמובן ביקשו הרבה יותר. בסופו של דבר זה נחתך, כי הנהלת מינהל מקרקעי ישראל לא אישרה יותר. זה התקופה המקובלת לכל החכירות שמינהל מקרקעי ישראל מחכיר.
היו"ר אברהם פורז
הקונספציה כולה מעוותת. לכאורה צריכה לקום רשות שדות תעופה אחרת שתתחרה עם הרשות הנוכחית בתום תקופת החכירה ותעשו מיכרז ביניהן. אחרת, מי ייקח את זה ממך?
משה גילאי
אבל יש עוד מונופוליסטים במדינה, כמו אגד שמקבל גם באותם תנאים.
רונן וולפמן
אולי באותו מועד יגיעו למסקנה שצריך לחדש רק חלק מהסכם החכירה ולא את כולו. אולי לגבי חלק מהשטחים כן ולגבי חלק מהשטחים לא.
עודד הגלילי
שדה תעופה חיפה נמצא כרגע בוועדה לענייני הפרטה למשל. יש ועדה רשמית שהוקמה בממשלה, שיושבים בה נציגים ממשרד התחבורה ומשרד הבטחון, להפריט את שדה התעופה חיפה.
אתי בנדלר
מצויין. תקבעו שברגע שיישתנה מעמדה של רשות שדות התעופה בשדה תעופה כלשהו או בחלקו החכירה לגבי אותו השטח מסתיימת ויידונו מחדש.
גדי רובין
זה כתוב בחוק.
דוידה לחמן-מסר
איך את יכולה להגיד שאת מפסיקה את .... שדה התעופה חיפה אם החכירה לגביה מסתיימת?
היו"ר אברהם פורז
אנשי רשות שדות התעופה, אימרו לנו בבקשה, למה חשוב לכם שנאשר? אתם חיים עם זה כבר 6 שנים בלי אישורנו. אין לי טענות אליך, מר גלאי, אתה חף מפשע. אתה זכאי.
גדי רובין
אמרתי גם בישיבה הקודמת ואני אחזור על זה. רשות שדות התעופה עומדת בפני מצב שבו היא צריכה לגייס הלוואות, לגייס הון לצורך פרוייקט נתב"ג 2000. היא גייסה כבר הלוואה אחת וצריכה לגייס עוד הלוואות בסכומים של מאות מיליוני דולרים. לצורך כך אנחנו לא מתכוונים לשעבד שום דבר, לפחות לא בשלב זה, אבל אנחנו בהחלט צריכים להציג את הנכסים שיש לנו. כשבאים לבדוק איזה נכסים יש לרשות שדות התעופה רואים שאנחנו יושבים על הרבה מאוד אלפי דונמים אבל איזה זכויות יש לנו בנכס? אנחנו נמצאים בבעיה כל עוד אין לנו הסכמים חתומים ומאושרים. בהסכם כתוב שהוא כפוף לאישור הוועדה. גם מינהל מקרקעי ישראל לוחץ מבחינתו לסגור את המעגל וגם אנחנו רוצים לסגור את המעגל הזה.

הסכם החכירה נחתם לא מזמן כל-כך, לפני שנתיים, בינואר 1998. אנחנו חשבנו שלפני כן אי אפשר לבוא לכאן. כשאנחנו ביקשנו לבוא ולאשר את הסדר העברת הנכסים לפני שהיה הסכם חכירה משרדי הממשלה אמרו לנו שזה לא מקובל עליהם ושהם רוצים קודם לראות הסכם חכירה ורק אז להביא את הכל ביחד.

אני חייב להגיד שיש אומנם סעיפים מסויימים בעייתיים בהסכם החכירה. עו"ד בנדלר, את נוגעת בסעיף אחד ספציפי בעניין השכרות משנה שבו יש באמת בעיה מסויימת. אני חושב שמינהל מקרקעי ישראל קצת שינה מדיניות, כתוצאה מהשינויים במס שבח. אבל אני בטוח שאם אנחנו ניפנה למינהל מקרקעי ישראל בבקשה לשקול את הסעיפים האלה שנית הם לפחות ישקלו את זה בנפש חפצה.

באופן עקרוני אנחנו מעוניינים באישור ההסכם הזה לצורך גיוס ההון. היועצת המשפטית של הוועדה נגעה בסעיף אחד, בנוגע לזכותנו לשכירות-משנה, שלדעתי חל בו שינוי מאז שהוא נחתם ועד היום מכיוון ששינו את חוק מס שבח ודיברו על זה ששכירות במקום עד 10 שנים לא תיחשב העברה עד 25 שנים. כמו כן גם במינהל מקרקעי ישראל עשו שינוי מסויים בעניין הזה. אני אישית משוכנע, ואני מקווה שגם יגידו לי את זה פה, שאם אנחנו ניפנה למינהל מקרקעי ישראל בבקשה לשנות סעיף כזה או אחר שיהיה הגיוני ומקובל אז הם ישקלו את זה בנפש חפצה ובלב פתוח.
רונן וולפמן
על בסיס הדדיות.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, אני מרגיש עצמי פה במצב מאוד לא נוח. אני לא שלם עם הסוג הזה של ההסכם בכלל. אני גם לא בטוח שהוא עונה על דרישות הסעיף. אני חושב שלא כך צריך לעשות. מצד שני אני רוצה להיות ריאליסט. אם אנחנו לא נאשר יכול להיות שלרשות שדות התעופה זה יזיק ואני לא יודע מה ישתנה בזה. זה יכול לגרור חודשים על חודשים של דיונים רבים ובסוף נחזור לעמדת המוצא.
אתי בנדלר
לפחות יניחו את דעת הוועדה שהדברים נעשו.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להגיד לך, גברת בנדלר, מה הבעיה. הבעיה היא זאת, פרוייקט נתב"ג 2000 היה אמור להיות מוכן בשנת 2000. אנחנו נתקלים בזה שבשדה התעופה אנשים לפעמים עומדים שעתיים בתור כדי להיכנס לישראל, דבר שהוא משפיל. אין היום הרבה מקומות בעולם שבהם אין שרוולים למטוסים ושאתה יורד עם אוטובוס כזה ומיטלטל מצד לצד. אני יכול להיות פה נורא צודק באופן משפטי ובינתיים יכול להיות שאני שם, אפילו בלי משים, או עם משים, מקלות בגלגלים. אז יעמדו עוד שעה בתור בכניסה לישראל, מה קרה?
אתי בנדלר
מה הקשר, עם כל הכבוד? מדבריו של עו"ד רובין משתמע שהוא היה שמח לאורכה נוספת, עם הנחייה של הוועדה לשקול סעיפים מסויימים. הוא לא אמר את זה במפורש אבל כך יכולתי להבין את הדברים.

אני רוצה לשאול את מר גילאי, נניח שאתם הגעתם למסקנה שרשות שדות התעופה הפרה הפרה יסודית את סעיף 12.
משה גילאי
אני קראתי את הפרוטוקול. את שאלת את זה בישיבה הקודמת.
אתי בנדלר
אתה רואה שאני עיקבית. אני אפילו לא זכרתי. האם אתם יכולים לבטל חד-צדדית את ההסכם?
היו"ר אברהם פורז
לא. הם יכולים לשפר אותו לטובת רשות שדות התעופה.
אתי בנדלר
זה מה שכתוב כאן בהסכם. כך כתוב בסעיף 12(ד).
משה גילאי
התשובה היא מאוד פשוטה, אם יש הפרה יסודית זכותנו לבטל את ההסכם. מאחר ויש פה עניין בין שתי רשויות, סביר מאוד להניח שלא יהיה ביטול ואם יתגלאו חילוקי דיעות יש גם הנחייה של היועץ המשפטי לממשלה.
אתי בנדלר
מדוע אתם מכניסים את זה מלכתחילה להסכם? למה אתם לא קובעים את ההוראות האלה בהסכם?
היו"ר אברהם פורז
זה מועתק מהסכם - - -
אתי בנדלר
זה לא סביר, אדוני היושב-ראש.
משה גילאי
מה כתוב בסעיף של ההפרה היסודית? כתוב שם: איסור על העברת זכויות ללא הסכמה של המינהל. כתוב שאסור למכור לזרים ושיש זכות קדימה למינהל מקרקעי ישראל.
אתי בנדלר
וכתוב שאסור להם להחכיר בחכירת משנה ל11- שנים. אחרי 11 שנים אם הם יחכירו, כי הם יגיעו למסקנה שזה ייתן להם רווח יותר גדול בתנאים מסויימים ואז גם האוצר ייהנה מזה, זה לא הפרה יסודית.
דוידה לחמן-מסר
זה רק הסעיף הזה.
משה גילאי
אני לא אבוא להגן כרגע על ההסכם שנחתם במשא ומתן בין הצדדים. אני רוצה שתבינו שההסכם הזה, כמו שהיושב-ראש אמר, מבוסס בעיקרו על הסטנדרט.
היו"ר אברהם פורז
בשביל 90 מיליון שקל בשנה אפשר להתאמץ קצת יותר ולעשות הסכם שייתאים. טוב שאין לכם פה משהו כמו הסכם פיתוח, שאם הם לא גומרים את שלד הבניין תוך זמן מסויים לוקחים להם את החזקה.
משה גילאי
לא אמרתי שאי אפשר היה לעשות יותר טוב. גם על החוזה הזה נשפך הרבה דיו. לא אני אישית עבדתי על זה. עבדו על זה הרבה אנשים. אני מבקש סליחה, דבר אחד אני רוצה להבהיר.
היו"ר אברהם פורז
לא מכובד להביא הסכם כזה אלינו, הסכם של משתכן.
משה גילאי
אבל זה ההסכם שנחתם בין שני הגופים האלה, הובא לאישור הדירקטוריון של רשות שדות התעופה ומועצת מקרקעי ישראל, אושר בשני הגורמים האלה. אם רוצים לשנות אותו, אין בעיה.
היו"ר אברהם פורז
העניין הוא שיש בעיה.
דוידה לחמן-מסר
כולם מרגישים לא נוח להגן עליכם כי זה חוזה סטנדרט שנחתם עם הרשות. העובדה שאתה חותם עם רשות שדות התעופה על חוזה סטנדרט, כשאתה לא בודק מה המקרקעין, זה דבר שהוא מאוד מוזר.
משה גילאי
הרשות יכלה להגיד.
דוידה לחמן-מסר
הרשות לא היתה צריכה להגיד.
היו"ר אברהם פורז
כדי שבכל זאת לא נעשה צחוק מעצמנו כוועדה של הכנסת - הרי אנחנו עושים צחוק מעצמנו, יידעו שבסוף כל דבר עובר פה, שאנחנו חותמת גומי - אני מבקש מכם שאתם תשבו. אני לא נכנס לעניין הכלכלי של זה. אני מבקש מכם - אנחנו ניקבע ישיבה בעוד חודש - לנסות לעשות הסכם שייניח את דעתנו.
דוידה לחמן-מסר
שמתאים לשוכר, למשכיר ולמושכר.
גדי רובין
אני מבקש שינוי קטן בהחלטה. מאוד הייתי מבקש, כבוד היושב-ראש, שתאשרו את הסדר העברת הנכסים.
היו"ר אברהם פורז
האם לדעתך אני צריך לאשר הסכם שבו נאמר ש"הודעה שתישלח בדואר רשום תיחשב 5 ימים אחרי מועד המשלוח"? כך המדינה מתייחסת לרשות שדות התעופה? אתם עושים צחוק מכל העסק.
עובד דבי
זה הסכם נפרד.
גדי רובין
אני מבקש, אם אפשר, לאשר את הסדר העברת הנכסים.
היו"ר אברהם פורז
אני לא מאשר כלום.
אתי בנדלר
הסדר העברת הנכסים לדעתי לא אומר שום דבר. הוא יותר סתום מהסכם החכירה.
גדי רובין
הוא אומר שהשטח יועבר בחכירה.
רונן וולפמן
אנחנו מתנגדים לאשר את זה בנפרד.
היו"ר אברהם פורז
אפילו כאקט חינוכי מינהל מקרקעי ישראל צריכים ללמוד שהם לא יכולים לעשות הסכם כזה עם רשות שדות התעופה.
רונן וולפמן
אבל אתה אמרת שמר גילאי לא אשם.
היו"ר אברהם פורז
הוא לא אשם בעניין הכלכלי, שאתה למשל לוקח לו לפי הכנסות ולא לפי מטרים ומעודד אותו לבזבז קרקע. זאת טענה אליך, מר וולפמן.
משה גילאי
את זה אפשר גם לשנות בהסכם?
היו"ר אברהם פורז
אם אתם רוצים, תשנו. אני חושב שההסכם הכלכלי, אם הקרקע היא ערך כלכלי - - -
רונן וולפמן
אם אנחנו משנים את העניין הזה, זה לא ייעשה עכשיו. זה הסכם שלא ייחתם לדעתי בעשור הקרוב.
משה גילאי
זה לא ייחתם אף פעם.
היו"ר אברהם פורז
אני עוזב כרגע את העניין הזה. אני אומר, בואו תעשו לפחות הסכם שעל פניו ייראה - - -
דוידה לחמן-מסר
יתייחס לרשות שדות התעופה.
היו"ר אברהם פורז
זה לא כמו איזה דייר משתכן שזכה במיכרז.

רבותי, יש לכם חודש ימים. לי כואב הלב כי אני פוחד שאני פוגע במשהו ברשות שדות התעופה, באפשרויות הפיתוח וזה מדאיג אותי. אבל מצד שני, או שאנחנו ועדה של הכנסת או שאנחנו שום דבר.
אתי בנדלר
אגב, תסתכלו על דמי שכירות על-ידי משרדי הממשלה, סעיף 8 בהסכם ההעברה. נדמה לי שהיה שינוי מסויים בחוק לגבי דמי שכירות שמשרדי ממשלה משלמים לרשויות מקומיות.
גדי רובין
זה היה לגבי ארנונה וזה לא שייך לכאן.
אתי בנדלר
מדוע הם זכאים להנחה? למה משרדי ממשלה זכאים להנחה בדמי השכירות שהם משלמים לרשות? מדובר למשל ש"הממונה על הדיור הממשלתי בחשב הכללי יערוך הבחנה בין משרדי ממשלה החייבים להיום ממוקמים בשטחי הרשות ובין אחרים. הראשונים יחוייבו בדמי שכירות בשיעור של 60% מדמי השכירות אותם גובה הרשות מאת שוכרים, ואילו אחרים" - זאת אומרת אלה שבמקרה נמצאים שם - "75% מדמי השכירות הרגילים". אני שואלת למה.
עובד דבי
יש מספר משרדים שהם חיוניים בהפעלת שדה התעופה.
היו"ר אברהם פורז
למה שהם לא ישלמו שכר דירה כלכלי?
אתי בנדלר
ואלה שלא צריכים להיות שם, שפשוט נמצאים שם במקרה, למה הם זכאים להנחה?
עובד דבי
זה מה שנקבע בסיכום עם מנכ"ל משרד האוצר בשנת 1991.
עודד הגלילי
אחרת נגיע למצב שרשות הנמלים גובה דמי שכירות יותר מכלכליים ממשרדי ממשלה. צריך עכשיו ליצור חקיקות, וזה תהליך שמתחיל עכשיו. יגידו עכשיו פתאום שצריך להפריט, זאת אומרת שהם לא יכולים לעמוד כבר בתנאים הכלכליים שנדרשים על-ידי רשות הנמלים.
היו"ר אברהם פורז
תאמינו לי, אם אני הייתי סופר הייתי יכול לכתוב כאלה פיליטונים על העובדות שאתם מספקים לי. את החומר אתם מספקים לי, רק אין לי כישרון כתיבה. אפשר לכתוב פה הומורסקות.
רונן וולפמן
ההסכם הכלכלי, בעניין הפרמטרים שהזכרתי קודם והפרמטרים שיהיו עכשיו, הוא חלק מהסכם שנערך בין משרד האוצר ורשות שדות התעופה לפני 5-4 שנים. אם פותחים עכשיו את כל ההסכמות, יהיה דיון ארוך ואני בטוח שהתביעה של הממשלה לגבי תשלומים תהיה הרבה יותר גדולה ממה שהיה עד עכשיו. אין לי בעיה, מצידי זה יכול להיפתח. אבל אני חושש שזה לא יגמר. לדעתי כמו שדנו בזה מ1977- עד 1991/2, ההסכם הזה ימשיך להיות נדון מ1999- עד 2015. זה התהליך.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו נקבע פה מועד לדיון נוסף עוד חודש. אני באמת מבקש מכם, אני לא מדבר על העניין הכלכלי, למרות שאני מציע לכם בכל זאת לחשוב על תמריץ כלשהו שיהיה להם אולי לוותר על שטח, לאו דווקא בנתב"ג. יכול להיות שבאילת הם מחזיקים שטח מיותר. הייתי יוצר איזה תמריץ לוויתור על שטחים.
משה גילאי
בנתב"ג יש הפקעה עצומה עכשיו.
היו"ר אברהם פורז
יכול להיות שהפקעת במקום אחד כי אתה צריך אך יש לך שטח מיותר במקום אחר. אני לא יודע. אני הייתי עושה איזה מכניזם שנותן תמריץ להשתחרר משטחים. אם זה לא יהיה, לא יהיה. אבל לפחות תביאו לנו הסכם שמנוסח ונראה על פניו כמשהו שמתאים להסכם בין המדינה לבין רשות סטטוטורית ולא כהסכם בין המדינה לבין משתכן בתוכנית "בנה ביתך".
משה גילאי
אני חייב להעיר, למרות שהיושב-ראש חזר על זה כמה פעמים, שאני חושב שאתה לא צודק. אני חושב שבהסכם הזה השקיעו הרבה זמן עד שהגיעו להסכם. הדברים נוסחו בהבנה בין הצדדים. יכול להיות שיש סעיף אחד קטן לא תקין, בנוגע לשכירות המשנה, שאפשר להגיע לתיקונו בהבנה ולא צריך אפילו להטריד את הוועדה.
היו"ר אברהם פורז
אתה חושב שצריך לכתוב בהסכם הזה ש"מכתב שנשלח ייחשב 5 ימים מיום המשלוח בדואר רשום"?
אתי בנדלר
ושחוק הגנת הדייר לא יחול על השכירות הזאת.
משה גילאי
אני חושב שהדברים האלה הם לא עד כדי כך מהותיים. אם היינו כותבים את ההסכם הזה מהתחלה, יכול להיות שהוא היה אחר. אבל הוא היה מבוסס על הסכם סטנדרטי.
היו"ר אברהם פורז
תתקנו מה שאתם חושבים. אתם יודעים מה? תתקנו, לפחות אסתטית שייראה יותר טוב. תקדישו לזה עוד שעה.
ישי יודקביץ
להסכם החכירה. לא להסכם השני.
עובד דבי
האם אי אפשר לאשר את הסדר העברת הנכסים?
היו"ר אברהם פורז
הם לא מסכימים שזה יאושר בנפרד.
רונן וולפמן
בהסכם הזה שני הדברים צריכים לבוא יחד.
היו"ר אברהם פורז
יש לי הודעה טובה בשבילכם. אם תודיעו לנו שסיכמתם על הסכם תיקונים עוד לפני תום החודש, נקדים לכם את הישיבה. אני יודע שאם אני אומר "חודש" אז אתם תיפגשו ביום ה29-. אם הייתי אומר "חודשיים" הייתם נפגשים ביום ה59-.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים