ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/08/1999

ההשלכות הכלכליות של הפסקת שעון-קייץ בתחילת ספטמבר

פרוטוקול

 
הכנסת החמש-עשרה

- 5 -
ועדת הכלכלה (7)
18.08.99

הכנסת החמש-עשרה
מושב ראשון נוסח לא מתוקן


פרוטוקול מס' 7

מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ו' באלול התשנ"ט (18 באוגוסט 1999), שעה 08:30
נוכחים
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר
עופר חוגי
מוזמנים
עו"ד לאה עטיה - לשכה משפטית, משרד הפנים
יחזקאל לביא - משרד הפנים
יוסי נוברסקי - מנהל אגף שימור אנרגיה, המשרד לתשתיות לאומיות
חזקי ישראל - התאחדות התעשיינים
בועז לוי - כלכלן, התאחדות התעשיינים
ברוך שניר - ראש אגף כלכלה, איגוד לשכות המסחר
היועצת המשפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. ההשלכות הכלכליות של הפסקת שעון-קייץ בתחילת ספטמבר.


ההשלכות הכלכליות של הפסקת שעון-קייץ בתחילת ספטמבר
היו"ר אברהם פורז
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא הראשון על סדר היום הוא ההשלכות הכלכליות של הפסקת שעון הקייץ בתחילת חודש ספטמבר.

השנה שעון הקייץ ייפסק ב3- בספטמבר, כשבוע לפני ראש השנה. הנושא של שעון הקייץ הוא לא נושא חדש. הוא נושא שכבר טופל ודובר בו הרבה. אנחנו מקיימים היום את הדיון כי אנחנו רוצים לדעת מה הן ההשלכות הכלכליות של שעון הקייץ, בעיקר על המגזר העיסקי. אנחנו לא מדברים על הנוחות אלא אני רוצה לברר את העניין הכלכלי של הפסקת שעון הקייץ.
יחזקאל לביא
אני רוצה להפנות את תשומת לב אדוני היושב-ראש, שאתה בעצמך הופעת בפני ועדת מרקוביץ שדנה בנושא. הופיעו בפניה גם אנשי התאחדות התעשיינים. ישב בה גם חבר מטעם התאחדות התעשיינים. הוועדה הזאת החליטה להמליץ על קביעת שעון קייץ למשך תקופות של 19 שנים בכל פעם, כדי להסדיר את הנושא אחת ולתמיד. הוועדה שמעה את נציגי כל הגופים הרלוונטיים שמצאו לנכון להופיע בפניה, כולל חברי כנסת, אחרים מלבדך.

לאור הנתונים שהובאו בפני הוועדה על-ידי התאחדות התעשיינים, אנשי חברת החשמל ואחרים הסתבר שהחיסכון הוא שולי ביותר. הצעקה כל הזמן שכביכול החיסכון הוא גדול מאוד אין לה על מה להתבסס. גם נציג התאחדות התעשיינים שהופיע בפני הוועדה הציג נתונים שהבהירו את הדברים האלה בצורה חד-משמעית. מצאתי לנכון להביא את הדברים האלה בפני היושב-ראש, כמו גם - בוודאי הדבר לא נסתר ממך, כי אני יודע שדיברת עם חבר הכנסת אזולאי - הפניתי את תשומת לב היועץ המשפטי של הכנסת. לעניות דעתי הנושא הוא מתחום אחריותנו.
היו"ר אברהם פורז
אני מבין שאתם כבר החלטתם לעשות גם סדר בכנסת. זה קצת מוגזם, לא? אני לא חושב שאתה צריך באופן פורמלי, פה, בישיבה של הוועדה לדבר על דברים כאלה.
יחזקאל לביא
אני לא אוהב לעשות את זה מתחת לשולחן.
היו"ר אברהם פורז
אבל אני לא חושב שזה תפקידה של ממשלה, ואתה נציג הממשלה, לעשות סדר בכנסת.
יחזקאל לביא
הדוח הובא בפני ועדת הפנים של הכנסת בזמנו והצו שיצא בעקבות זאת אושר על-ידה. לכן מצאתי לנכון לפנות ליועץ המשפטי של הכנסת.
עופר חוגי
מדוע להביא את זה היום לדיון? השנה כבר אין טעם להביא את זה לדיון כי כל המערכות כבר נערכו. אי אפשר היום לשנות את שעון הקייץ. ראיתי שזה הוכנס במהירות גדולה מאוד וזה לא הופיע בסדר היום.
היו"ר אברהם פורז
אל תחשוב שאני כל-כך נאיבי לחשוב שבתום הישיבה שלנו הדברים ישתנו השנה. לא אספר לכם סיפורים. הנושא של שעון הקייץ יגיע שוב לכלל דיון ציבורי בימים הקרובים. מדוע? ככה זה אצלנו, כשמגיע המועד אנשים מתעוררים. לא מתעוררים בינואר לשאול מה יהיה בספטמבר.
עופר חוגי
אבל כבר ישבה ועדה והיו כבר דיונים.
היו"ר אברהם פורז
אני מייד אתן לך רשות דיבור. בינתיים שמענו את מר לביא, נציג משרד הפנים.

אם אני לא טועה שעון הקייץ היה צריך להסתיים ב10.9-, נכון?
יחזקאל לביא
שעון הקייץ היה צריך להסתיים ב3.9-, גם מבחינת מספר הימים.

אגב, אני רוצה להודיע לך הודעה בשם שר הפנים. הוא ביקש להודיע שהוא לומד את הנושא, מכיוון שהוא זה מקרוב נכנס לתפקידו. הובאו בפניו המסקנות של הוועדות השונות והוא ילמד את הנושא עד תומו וייחליט בהתאם.
היו"ר אברהם פורז
אני יודע שוועדת מרקוביץ המליצה לעשות חוק קבוע. זה בוודאי יגיע עוד לדיון בכנסת. כרגע אנחנו עדיין במשטר של החוק הקודם, שאני בין הייזמים שלו, שהמועדים נקבעים על-ידי שר הפנים בתיאום עם ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. ובכל זאת הזמנתי את נציגי המיגזר העיסקי כדי לשמוע מהם מה הם אומרים בעניין זה. מר חזקי ישראל, יש לך מה לומר?
חזקי ישראל
מר בועז לוי עשה על זה עבודה ואני מציע שהוא יציג אותה. הוא כלכלן בהתאחדות התעשיינים.
בועז לוי
אנחנו הכנו משהו קצר בנושא, לא יותר מדי מפורט מפאת מחסור בזמן.

מהנתונים שיש בידינו, לפי עבודות שנעשו על-ידי המכון לפיריון עבודה, נמצא שיש עליה של משהו בין 1/10 ל2/10- האחוז בפיריון העבודה בזמן הפעלתו של שעון הקייץ. אם אנחנו נפעיל את החישוב הזה על התוצאה התעשייתית אנחנו נקבל חיסכון של כמה מיליוני שקלים בחודש.
היו"ר אברהם פורז
כמה מיליונים בערך?
בועז לוי
5 או 6 מיליון שקל.
יחזקאל לביא
למה לא הבאתם את כל הנתונים האלה בפני ועדת מרקוביץ?
היו"ר אברהם פורז
סליחה, הוא לא בחקירה נגדית על ידך, מר לביא. הוא יגיד מה שהוא רוצה להגיד. לא מה שאנחנו רוצים להגיד.
אתי בנדלר
איגוד לשכות המסחר נתן נתון של 10 מיליון שקלים.
עופר חוגי
אבל הסברה היא הפוכה. אדם שישן פחות - הפיריון שלו קטן יותר.
בועז לוי
הבאתי את הממצאים של המכון לפיריון עבודה, את מה שהם מצאו.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת חוגי, ניתן לו לסיים. אחרי שהוא יסיים תשאל אותו שאלות הבהרה.
בועז לוי
אם אנחנו נוסיף לזה את החיסכון בצריכת החשמל, שמושג עקב הפעלה מאוחרת יותר של מזגנים ותאורה, אנחנו נגיע לחיסכון של בסביבות 10 מיליון שקלים בחודש בסקטור העיסקי.

חוץ מזה יש את כל שאר הדברים שפירטנו בנייר שלנו. זה כבר לא מימצאים שלנו: הפחתת מספר תאונות הדרכים, שביעות רצון של מרבית התושבים, שיפור באיכות החיים. זה הכל פחות או יותר.

נמצאו מימצאים מובהקים, שהתפוקה עולה והחשמל נחסך ולכן אנחנו מגיעים לחיסכון של 10 מיליון שקלים בערך בסקטור העיסקי.

בשנת 1998 הופעל שעון הקייץ במשך 170 ימים והחיסכון שנגרם היה כ50- מיליון שקל למשק. אם היו מפעילים את שעון הקייץ במשך 270 ימים, כמו שהמלצנו בשנה שעברה, היה נוצר למשק חיסכון של כ80- מיליון שקלים. כלומר, 30 מיליון שקל לא נחסכו בשנה שעברה.

השנה שעון הקייץ אמור להיות מופעל תקופה קצרה יותר והחיסכון קטן יותר. זה יחס ישיר, 1:1.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת חוגי, אתה רוצה לשאול שאלות הבהרה? בבקשה.
עופר חוגי
לפי דוח ועדת מרקוביץ הוכח שאין בכלל חיסכון באנרגיה. ועדה מאוד מקצועית ישבה 10 חודשים. זה ממש בושה לאינטליגנציה שיושב פה איזשהו בחור ונותן לנו נתונים שאני לא יודע מאיפה הוא הביא אותם.
היו"ר אברהם פורז
הוא כלכלן.
עופר חוגי
כל הכבוד לו. אבל ישבו 10 אנשים מומחים וכתבו דוח ממשלתי. האם עכשיו יבואו אנשים וייציגו לנו פה נתונים בדיוק הפוכים? זה ממש בושה לאינטליגנציה ובושה לוועדה, שמגישים לנו כאלה דוחות.

אני מציע שאנחנו נאמץ את הדוח של ועדת מרקוביץ. זו ועדה שמונתה על-ידי הכנסת, שנקבעה על-ידי השר. צריך לאמץ אותן ולהמשיך הלאה. אם בשנה הבאה יהיה דיון בכנסת ותעלה הצעת חוק, אז יביאו את כל הנתונים וחברי הכנסת יצביעו על הצעת החוק.
ברוך שניר
אני ראש אגף כלכלה באיגוד לשכות המסחר. אני רוצה קודם כל לחדד מזווית אחרת.

אין ויכוח ואין חילוקי דיעות בין אנשי המקצוע שכושר הצמיחה האופטימלי המוערך של המשק נע סביב 5% או 4.5%. תמיד נשאלת השאלה מדוע אנחנו לא מגיעים לשיעור הזה. גם אין ויכוח בין אנשי המקצוע שאחד המשתנים הדומיננטיים - הוא לא היחידי - שמשפיע בכיוון הזה הוא נושא הפיריון.

ברור ומוכח מעל לכל ספק שהחלטה על שעון קייץ מקוצר פוגעת בנושא הפיריון. אותו מחקר שנערך על-ידי המכון לפיריון עבודה הוכיח ששימוש בשעון קייץ ארוך יותר מעלה את פיריון העבודה ב2/10- אחוז. אני לא רוצה להיכנס פה לכל החישובים, אבל אם אתה מכפיל את זה בתוצר אתה מגיע לסדר גודל סביב המספרים שאנחנו נתנו. אנחנו תומכים באותה הערכה של 10 מיליון שקלים.

פה לא מדובר במשתנה חיצוני שמשפיע על הכלכלה. זה משתנה שלמעשה נתון בידיים שלנו, לשנות תקנה ולתרום במשהו. אני לא אומר שזה ישנה באופן דרקוני או בצורה מובהקת אבל לפחות יתרום במשהו לגידול בפיריון במשק.
היו"ר אברהם פורז
למה לדעתכם יש יותר פיריון? אומנם לא מדובר באחוזים גבוהים. ממה זה נובע? אם זה לא נבדק אז אתה לא חייב לענות.
ברוך שניר
אני אישית לא בדקתי את הנימוקים. השתמשתי פשוט בנתונים של המכון.
בועז לוי
הפיריון נגרם עקב העובדה שבמפעלים, בעיקר מפעלים שהם עתירי עבודה, העובדים מגיעים לעבודה בשעת בוקר קרירה ומוקדמת יותר. כאשר יותר נעים לך, פחות חם לך, אתה עובד יותר ביעילות. מה גם שנמצא שככל ששעות האור ביום מתארכות יותר - אלה היו ממצאים של המכון לפיריון עבודה - יש לזה איזושהי השפעה פסיכולוגית על בני האדם, שמרגישים גם יותר ערניים.
עופר חוגי
למה? הסברה היא בדיוק הפוכה, שכאשר אתה ישן פחות אתה יותר עייף. בואו נבדוק את זה על עצמנו.
היו"ר אברהם פורז
לא בהכרח. זה תלוי בך, אם אתה רוצה לישון מוקדם או לא. אם אתה מחליט להיכנס בשעה 11 בלילה למיטה - - -
עופר חוגי
בוא ניקח את הילדים שלי ושלך. בימי שעון הקייץ הם הולכים לישון ב7- או 8 במקום בשעה 6 מכיוון שיש יותר אור. ממילא כל המשפחה הולכת לישון הרבה יותר מאוחר בקייץ בגלל שיש אור.
היו"ר אברהם פורז
אבל זה לא שייך לו. הוא מדבר על התעשייה.

אני מדבר איתך כעת כידיד. אני הולך לישון כל יום בערך בחצות ולא משנה לי אם זה חורף או קייץ, אם אור בחוץ או חושך בחוץ. אני לא הולך לישון בחורף בשעה 11 או בשעה 10 כי כבר חושך מזמן. אני מדליק את האור בבית ובערך בחצות אני הולך לישון. האם אתם בחורף הולכים לישון יותר מוקדם?
לאה עטיה
כן. אני מרגישה את זה עכשיו בקייץ. לא שאני מחווה דיעה לגבי שעון הקייץ, אבל בפירוש הולכים לישון כ3-2- שעות אחרי השקיעה. אני כמעט בטוחה שאני אכן הולכת לישון בשעה יותר מוקדמת בחורף. אני לא הולכת לישון לפי השעון. אני הולכת לישון על-פי השעון הביולוגי שלי.
היו"ר אברהם פורז
מה שאת אומרת יש לו הסבר. המוח מפריש מלטונין, שזה הורמון המסייע להירדמות. המלטונין מופרש פחות כאשר יש אור והרבה יותר כאשר יש חושך. נכון שחשיפה רבה לחושך תגרום לתחושה של עייפות. אבל לעומת זה, אנחנו הרי חיים בסביבה מלאכותית. אנחנו פותחים אורות מלאכותיים ואז אנחנו מרמים את המוח (כמו שמרמים תרנגולות כדי שייטילו פעמיים ביום). אנחנו נותנים לו תחושה שיש שמש בחוץ, למרות שזה אור פלורסנט, ואז המלטונין לא מופרש ואנחנו הולכים לישון כרגיל.
עופר חוגי
אם אתה קובע לך סדר יום קבוע, אתה צודק. אבל אני מדבר איתך על משפחה רגילה, של פועלים, אנשים רגילים שבאים הביתה בשעה 7-8 בערב ומרגע זה זמנם מוקדש רק למשפחה. משפחה כזאת הולכת לישון בחורף יותר מוקדם מאשר בקייץ.
היו"ר אברהם פורז
חבר הכנסת חוגי, הסבר לי דבר אחד, למה לדעתך שעון הקייץ מפריע לאנשים דתיים?
עופר חוגי
מכמה סיבות. קודם כל מבחינת התפילה. אנשים מתפללים לפי הזריחה. כאשר הזריחה היא מאוחרת, בשעה 6 או 7 בבוקר, אז אלה שיוצאים לעבוד מוקדם, נניח בשעה 6, לא יכולים להתפלל. הם יוצאים בבוקר ומפספסים את כל התפילה, לא יכולים להתפלל בכלל. זו הבעיה העיקרית של שעון הקייץ.

יש את זמן הסליחות. נהגו להתחיל את הסליחות בחצות. בעבר היו מתחילים את זה בשעה 4 בבוקר אבל עכשיו רוב האנשים נוהגים להתפלל בשעה 12 בלילה, או ב11:30- בלילה. כשיש שעון קייץ התפילה נדחית לשעה 12:30 בלילה והיא מסתיימת רק בשעה 1:30. ואז אם צריך ללכת בבוקר מוקדם לעבודה נשאר לאותו אדם מעט זמן לישון.
יחזקאל לביא
יש בהלכה היהודית מושג שנקרא שעות זמניות. השעות הזמניות הן אלה שקובעות לאדם הדתי את החלוקה של זמני התפילה שלו במשך שעות היום. כלומר: בוקר, מינחה וערבית. השעות הזמניות האלה משתנות בהתאם לקיצור זמן שעות האור ביממה.
היו"ר אברהם פורז
זאת אומרת, זה לא הולך לפי שעות היממה אלא לפי חלוקת האור.
יחזקאל לביא
יש בנושא הזה הלכה פסוקה שאומרת מתי אפשר להתפלל, מתי אפשר להגיד קריאת שמע. אלה דברים שאדם דתי, כל אדם שמתפלל מחוייב בהם. כמות המתפללים היא הרבה יותר גדולה מכמות האנשים שמיוצגים בכל מיני מוסדות אחרים. הנושא הזה הוא בעייתי לאדם הדתי.

אני רוצה להפנות את תשומת לבך, ונדמה לי שבשיחות בינינו כבר כמה וכמה פעמים דיברנו על הנושא הזה, שמדינת ישראל נמצאת בקו רוחב אחר מאשר מדינות אחרות שבהן נמצאים יהודים.
היו"ר אברהם פורז
אבל שם עוד יותר אור בקייץ.
יחזקאל לביא
באותן מדינות שעות תחילת העבודה ברוב המשקים הן ב9- בבוקר ולא כמו אצלנו, ב7-.
היו"ר אברהם פורז
בבתי-החרושת מתחילים לעבוד ב9-?
יחזקאל לביא
קודם כל, אין כמעט יהודים שעובדים בבתי-החרושת באירופה. אני יכול להוכיח לך את זה. אלה העובדות. ולכן היהודים שם יכולים להרשות לעצמם להתחיל את התפילה ב8-, או ב7:30-, או בזמנים אחרים בהתאם לנוחיות שלהם ואין להם בעיה. אצלנו בארץ, גם מבחינת החתך הסוציו-אקונומי, האנשים שהולכים לעבוד בעבודות "שחורות", במפעלי תעשייה ואחרים, מרביתם אנשים מסורתיים -דתיים כך ששעון הקייץ פוגע דווקא בשיכבה הזאת. זאת הבעיה האמיתית שעולה כל השנים. חבר הכנסת אברהם פורז, אתה גם היית תקופה מסויימת תחת כנפי משרדנו ואתה יודע, אני שנים מטפל בנושא הזה.
היו"ר אברהם פורז
אני התפרנסתי ממשרד הפנים.
יחזקאל לביא
אני יודע. לכן אמרתי את מה שאמרתי.
היו"ר אברהם פורז
אבל גם נתתי שירות.
יחזקאל לביא
האם אמרתי לך שהוועדה המחוזית מרכז לא פעלה נכון? לא אמרתי את זה. וגם ועדת מרחבית אחת היתה. אני פשוט מפנה את תשומת הלב.

יתרה מזאת, לגבי הנתונים שהוצגו כאן, ואני חוזר על דברים שאמרתי קודם, כאשר הוזמנו הנציגים בפני ועדת מרקוביץ הם ציינו נתונים שמהם ניתן היה ללמוד - והנתונים האלה נבחנו על-ידי אנשים שהם מתמטיקאים, סטטיסטיקאים - -
היו"ר אברהם פורז
ראיתי אותם.
יחזקאל לביא
- - והם הגיעו למסקנה - למרות שבהופעתך בפני הוועדה אמרת שהיית מעדיף אפילו שייכניסו עוד פרק זמן נוסף - - -
היו"ר אברהם פורז
אני רציתי שאצלנו יהיה כמו בירדן: כל השנה שעון קייץ ואילו בקייץ עוד שעה. אבל זה לא מעשי.
יחזקאל לביא
אתה ביקשת שבאמצע שעון הקייץ נחליט על הארכת התקופה.

הוועדה שקלה את הדברים האלה בשיא הרצינות שהיה אפשר לבקש מוועדה כזאת, שמעה את כל המיגזרים שרצו להופיע בפניה.
היו"ר אברהם פורז
מר לביא, העניין ברור. האם יש מישהו שרוצה לומר משהו?
יוסי נוברסקי
בוועדת מרקוביץ הופיע נציג משרד התשתיות הלאומיות ולא אמר שלא נגרם חיסכון באנרגיה אלא אמר שמבחינה מתמטית וסטטיסטית אין מובהקות לנתונים שמצביעים על חיסכון באנרגיה.

אני מנהל אגף שימור אנרגיה. הנהלת המשרד ביקשה ממני להופיע היום בפני הוועדה ולהציג מסקנות נוספות למסקנות שכבר הבאנו. כפי שנאמר, שעון הקייץ בשעת 1999 הביא לחיסכון של למעלה מ100- מיליון קילו-ואט לשעה, כ50- מיליון שקל לכל התקופה על פני 5 חודשים.
היו"ר אברהם פורז
זאת אומרת, 10 מיליון שקל לחודש בערך.
יוסי נוברסקי
10 מיליון שקל לחודש קייץ, לפי נתונים שבידינו, שנערכו על-ידי המעבדה לסטטיסטיקה של הטכניון. הסקר הזה הוא סקר יחסית ישן, שנעשה בשנת 1995 והתייחס לשנים קודמות. הפעלת שעון קייץ בחודש אוקטובר תביא לחיסכון כפול, כ20- מיליון שקל לחודש.
היו"ר אברהם פורז
למה דווקא בחודש אוקטובר החיסכון הוא כפול להערכתכם?
יוסי נוברסקי
שעון קייץ משפיע על כמה גורמים בצריכת האנרגיה. הגורם הראשון המסורתי הוא הקטנת צריכת החשמל לתאורה בבית בשעות הערב. הגורם השני, שבארץ הוא אולי העיקרי, הוא חיסכון בשעות הבוקר בהפעלת מיזוג אוויר, בעיקר במוסדות ציבור, ואולי גם בתעשייה. לזה צריך להוסיף גורם שלישי, של מיזוג אוויר בבתים, שהוא פועל הפוך.
היו"ר אברהם פורז
צריך לקחת בחשבון גם מיזוג אוויר ברכב שמשמעו גם יותר צריכת בנזין.
יוסי נוברסקי
זה נכון, הפעלת מזגן מוסיפה למעלה מ20%- בצריכת הבנזין ברכב. אבל האספקט הזה לא נבדק.

מה שנלקח בחשבון זה תוספת צריכת החשמל כתוצאה משעון קייץ, כתוצאה מהפעלת מזגנים במיגזר הביתי. זה נבדק בשנת 1994 וכניראה שהאלמנט הזה עלה בינתיים. מה שכן נלקח בחשבון זה תוספת בצריכת החשמל בשעות הערב והלילה בעת הפעלת שעון קייץ, שאנחנו לא יודעים להסביר אותה. שעון קייץ גורם להגברת פעילות בלילה משום מה.
היו"ר אברהם פורז
ברור למה, כי אנשים הולכים לישון יותר מאוחר.
יוסי נוברסקי
אנחנו מציינים את העובדה שמשעה 10 בלילה עד 2 בלילה יש יותר צריכת חשמל בעת הפעלת שעון קייץ.
היו"ר אברהם פורז
האם ברגע ששעון הקייץ נפסק יש ירידה בצריכת האנרגיה בערבים?
יוסי נוברסקי
התהליכים לא חדים כל-כך. השוו שנים עם שעון קייץ ובלי שעון קייץ והגיעו למסקנה שבאמצע הקייץ יש תוספת פעילות כתוצאה מהפעלת שעון קייץ בלילה.

כשלוקחים את כל הגורמים האלה בחשבון, בחודש אוקטובר צריכת החשמל למיזוג אוויר ביתי קטנה. מצד שני שעות הבוקר הן יותר קרירות ולכן אפשר לנצל יותר את השעות הקרירות לאיוורור של בנייני משרדים ומוסדות ציבור במקום להפעיל מזגן. מכאן המסקנה שחיסכון באנרגיה בחודש אוקטובר הוא כפול ויותר מאשר בחודשי הקייץ.
היו"ר אברהם פורז
רבותי, אני מצטער, אנחנו הקצבנו לדיון הזה רק חצי שעה. יש לנו עוד נושא.
יחזקאל לביא
יש לי שאלה אחת למר נובסקי, שיכול להיות שתבהיר לכם את התמונה. אדוני, עם כל הכבוד, מה בנושא השיאים? האם לא נכונים הנתונים שהוצגו בפני הוועדה על-ידי חברת החשמל, ששיאי הצריכה בחורף גדולים יותר מאשר השיאים בקייץ?
יוסי נוברסקי
כך זה בדרך כלל.
בועז לוי
בשנים האחרונות יש שינוי במגמה והשיאים עוברים לקייץ. זה נתון של חברת החשמל.
יחזקאל לביא
סלח לי, עם כל הכבוד, זה לא נכון.
היו"ר אברהם פורז
זו דעתו. הוא לא אומר את מה שאתה אומר. הוא אומר מה שהוא אומר.

אנחנו קיימנו פה דיון וראינו את התמונה הבאה. אנחנו רואים ששעון הקייץ מוליך חיסכון באנרגיה של בין 20-10 מיליון שקל בחודש.
לאה עטיה
רציתי להגיד שאנחנו במשרד הפנים לא אמורים לסתור את כל הנתונים החדשים שמביאים הנציגים או בכלל להתווכח על זה. אנחנו אומרים שהשר פשוט הסתמך על הוועדה הרצינית, שהיו בה גם נציגי משרד התשתיות הלאומיות, והוא רוצה ללמוד את זה. השנה כמובן המצב ישאר כפי שנקבע מראש, אבל זה לא אומר שכאשר מוצגים בפנינו נתונים חדשים אנחנו יושבים ולא אומרים שום דבר.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה לסכם סיכום ביניים.

לפי האינפורמציה שנמסרה לנו פה, גם על-ידי נציגי משרד התשתיות הלאומיות וגם על-ידי התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, מדובר בחיסכון שנע בין 20-10 מיליון שקל בחודש באנרגיה בתקופת הפעלת שעון הקייץ, כאשר באוקטובר החיסכון יכול להיות יותר גדול. כנגד זה יש שיקולים אחרים כמובן.

אנחנו נביא לידיעתו של שר הפנים את הדברים שנאמרו פה. אני מציע שגם אתם, אם יש לכם עניין ששעון הקייץ בשנים הבאות יהיה יותר ארוך, תיפנו לשר הפנים.

להערכתי החוק לא ישתנה. לא נראה לי שהכנסת תחוקק חוק שייקבע, כמו שוועדת מרקוביץ הציעה, את מועדי שעון הקייץ ל19- שנים מראש. יש לי תחושה שאנחנו נמשיך פחות או יותר במצב החוקי הקיים. דהיינו, שר הפנים קובע את המועדים בתיאום עם ועדת הפנים של הכנסת.

אני מודע לכך שהשנה זה כבר עניין גמור. שר הפנים לא ישנה את שעון הקייץ השנה. למרות שאני באופן אישי חשבתי, ואני תמיד חושב, שחרף אי-הנוחות המסויימת הנגרמת לציבור מסויים, בעיקר באמירת סליחות, זה לא שקול כנגד אי-הנוחות הגדולה שנגרמת לציבור, מעבר לעניין הכלכלי.

אני חושב שהעובדה שיש אור מאפשרת לדוגמא בתום יום עבודה בחודש ספטמבר, אם גומרים לעבוד בשעה 4 אחר-הצהרים, עדיין לקחת את המשפחה וללכת לים כי החושך יורד רק בשעה 7. אם מורידים שעת אור אז זה ייגמר. רואים את זה בצורה מאוד ברורה. אם באים בתחילת ספטמבר לים רואים עדיין אחר-הצהרים - שאלו שעות מאוד נעימות לרחצה, כי גם החשיפה לשמש היא פחות בעייתית, השמש פחות תוקפנית, עם פחות אפשרות להיפגע (אנחנו הרי יודעים שחשיפה חזקה לשמש יכולה לגרום לסרטן העור) - אנחנו רואים שהשעות האלה מנוצלות. ברגע שנגמר שעון הקייץ זה יורד כמובן באופן מאוד משמעותי.

אנחנו נביא את המימצאים האלה לידיעתו של שר הפנים לקראת השנים הבאות. אני גם מציע לכל הגורמים שרואים עניין בזה, שגם אתם תעבירו מיזכרים. המועדים נקבעים לא על-ידינו אלא על-ידי שר הפנים, בתיאום עם ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. לכן גם אמרתי היום ליושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה שאין לנו סמכות בעניין הזה. אבל כוועדת כלכלה של הכנסת אנחנו בהחלט יכולים לקיים דיון על ההשלכות הכלכליות ולהפנות את תשומת ליבו של שר הפנים בעת שייקבל החלטה שיש לכך משמעות כלכלית ושהמיגזר העיסקי בעצם רוצה שעון קייץ ארוך ככל האפשר.

בזה אני שם פסיק בדיון על העניין הזה. אני מודה לכם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:08

קוד המקור של הנתונים