ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 11/08/1999

כביש חוצה ישראל

פרוטוקול

 
הכנסת החמש-עשרה

הכנסת החמש-עשרה

מושב ראשון נוסח לא מתוקן





פרוטוקול מספר 6



מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"ט באב התשנ"ט (11 באוגוסט 1999), שעה 11:45
נוכחים
חברי הוועדה: אברהם פורז - היו"ר

נעמי חזן

אחמד טיבי

אברהם רביץ
מוזמנים
עו"ד עדה וייס - ס/היועמ"ש, משרד התחבורה

ישעיהו רונן - סגן סמנכ"ל בכיר לתכנון תחבורתי, משרד התחבורה

הילה אייל - אגף התקציבים, משרד האוצר

דינה רצ'בסקי - מנהלת מינהל אוכלוסין, משרד הפנים

ולרי ברכיה - ראש אגף תכנון, המשרד לאיכות הסביבה

משה לוי - יו"ר חברת כביש חוצה ישראל בע"מ

אריה שבתאי - דובר חברת כביש חוצה ישראל בע"מ

עו"ד יעל בירן - אדם טבע ודין

דפנה כץ - דוברת ויועצת שדולת אדם טבע ודין

ציפי רון - חיים וסביבה

עו"ד נגה רזין - חיים וסביבה

פרופ' ראובן גרונאו - ארגונים לאיכות הסביבה

יואב שגיא - יו"ר החברה להגנת הטבע

יוסי שק - החברה להגנת הטבע

ד"ר יעקב גארב - עמותת תחבורה היום ומחר

אריאלה רבדל-נדקוב - מנכ"ל המועצה לצרכנות

מנשה חדד - יו"ר מועצת המובילים

מרדכי פלדמן - מזכיר מועצת המובילים

יורם אסידון - רכז הפורום למען תחבורה ציבורית

לדיסלב גולד - מתאם מדיניות הפורום למען תחבורה ציבורית

רוני ליבני - הפורום למען תחבורה ציבורית
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה
אירית שלהבת
סדר היום
1. כביש חוצה ישראל.




כביש חוצה ישראל
היו"ר אברהם פורז
נושא הדיון הוא כביש חוצה ישראל. בעניין הזה כניראה מתקיימים עשרות דיונים.



בדרכי הבוקר, וגם בימים אחרים, ראיתי שילוט לאורך צידי הדרכים על כך שכביש חוצה ישראל הוא כביש מיותר. אם גורמים "ירוקים" תלו את השלטים האלה אני כבר מוחה משום שזה בפירוש כיעור שאין לו מקום. אני חושב שזה שילוט חוצות בלתי חוקי. המפלגות עשו את זה בבחירות וגם אז התרעמתי. אני חושב שגורמים שמתנגדים לכביש חוצה ישראל בגלל איכות סביבה בוודאי לא צריכים לנהוג באיזשהו פירסום שהוא כשלעצמו פוגע באיכות הסביבה או במראה הסביבה. אבל זה כהערת שוליים.



אני אאפשר בשלב הראשון לאנשים מארגונים לאיכות הסביבה לדבר. אני אלך לפי הסדר שרשום אצלי.
יעל בירן
בעצם אין לי מה לעדכן. יש לי הרבה שאלות ולכן הייתי מעדיפה שאנשי הכביש יגיעו ואז אני אשמח לשאול אותם מספר שאלות.
נעמי חזן
סליחה, האם מותר לשאול שאלת הבהרה? על מה בדיוק הדיון?
היו"ר אברהם פורז
ועדת הכלכלה לדעתי מופקדת על נושאים הנוגעים למשרד התחבורה וגם למשרד התשתיות הלאומיות. כל הנושאים האלה לדעתי הם בתחום הטיפול שלנו.



לא נעלם מעיני שלצורך הפקעות הנוגעות לתוואי הכביש הזה אושר בשעתו חוק בוועדת הכספים של הכנסת, בתקופת ממשלת רבין - במקרה אז הייתי חבר ועדת הכספים ואני זוכר את החוק; וגם לא נעלם מעיני שהיה מיכרז וחברה מסויימת זכתה בזיכיון; וגם לא נעלמה מעיני העובדה שוועדת הכלכלה אישרה לפני זמן מה גם את השיטות לאכיפת התשלום, כשמדובר באמצעים אלקטרוניים חדישים.



ובכל זאת, אני קורא ידיעה מעיתון "הארץ", ש"58 חברי כנסת קוראים לבדוק מחדש את כדאיות כביש חוצה ישראל ובתוכם מספר שרים, 5 שרים, בתחומי פנים, משפטים, חינוך, תעשיה ומסחר ואיכות הסביבה". חשבתי שאם 58 חברי כנסת ו5- שרים חתמו וביקשו לבדוק מחדש את העניין אולי גם מותר לוועדת הכלכלה לקיים דיון ולראות בעקבותיו האם נותר לנו מה לעשות והאם צריך לעשות משהו.



לפעמים בעקבות דיון כזה אתה משתכנע שכל מה שנעשה הוא מצויין ושלא צריך לעשות יותר כלום. לפעמים אתה משתכנע שמה שעשו עד היום זה קטסטרופה, ואם זה קטסטרופה אז אתה לא יכול לעמוד מנגד ולתת לקטסטרופה להתרחש. הנה, רק לפני חצי שעה ניסינו למנוע קטסטרופה אחרת. אני ממש לא יודע מה יהיה בסוף הישיבה.
יעל בירן
אבל חסר לך ה"חתן".
היו"ר אברהם פורז
אנשי כביש חוצה ישראל? הם יבואו. אבל אני חושב שגברת רצ'בסקי ומשרד הפנים, שאישרו את הכביש ואת התוואי, אחראים יותר מאנשי כביש חוצה ישראל לעובדה שיש כביש כזה. לא מי שמבצע כביש או מי שמופקד על החלק הביצועי שלו הוא "האשם". ה"אשם" הוא מי שיוצר תכנון שמאפשר את זה וחושב שזה תכנון טוב. בכל מקרה יש פה כמה גורמים - כמו אנשי משרד התחבורה - שבוודאי יאמרו לנו אם הכביש הזה חיוני או לא חיוני. הגורם הביצועי הוא כבר פחות חשוב. זה דומה למצב, כאילו בדיון הקודם שהיה לנו הייתי בא בטענות דווקא לחברת ההובלה שמובילה את המשחֵן לאשדוד.



גברת רצ'בסקי, אנא אמרי לנו איפה אתם עומדים מבחינת התכנון ומה אתם אומרים על כל הקריאות האלה, לבדוק מחדש את העניין של הכביש?
דינה רצ'בסקי
הכביש כשלעצמו אושר בתוכנית המיתאר הארצית לדרכים (תמ"א 3) על-ידי ממשלת ישראל - זה לא משרד הפנים אלא הממשלה מאשרת תוכנית מיתאר ארצית - ב1976-.
היו"ר אברהם פורז
בתור כביש מהיר?
דינה רצ'בסקי
בתור דרך מהירה.
נעמי חזן
בלי האגרה.
דינה רצ'בסקי
בוודאי שאין שם שום התייחסות לצורת ההכנה ודרך ההפעלה. הוא אושר ככביש אורך. מדינת ישראל, בגלל צורתה, בנוייה על מערכת של כבישי אורך וכבישי רוחב שמחברים אותה. זה במתכונת כללית, בקנה מידה כללי 1:100,000, מתייחס לכל מדינת ישראל, מתייחס לקשרים שלה עם המדינות השכנות וכולי.



לימים, עת הגיע גל העלייה הגדול, בתחילת שנות ה90-, נערכה תוכנית מיתאר ארצית כוללת למגורים, תעסוקה, תשתיות ושירותים, הידועה בשם תמ"א 31. זאת היתה תוכנית שבאה לבחון איך לשלב את הגורם של קליטת עלייה בצמיחה כוללת של מדינת ישראל, איך לשלב אותה בהישגים לטווח הארוך.



כמו שהיושב-ראש יודע היו ניסיונות לפתור את זה באמצעות החלטות חפוזות של הממשלה, שבאותה עת התקינה תקנות לשעת חירום. על-פי התקנות האלה היה אמור שר הבינוי והשיכון להקים בכל מקום שייראה לו, בלי תוכנית, בלי שום דבר, שכונות מגורים, לתת קורת גג לבאים. התקנות האלה נפסלו בעקבות פניה לבג"ץ, שהיושב-ראש הגיש אותה. ואז שר הפנים הביא לאישור הכנסת את חוק הוראת השעה, הוול"ל. כשדנה המועצה הארצית בחוק הוראת השעה (ול"ל) היא שאלה עצמה איך היא בכל זאת תכוון את צעדיה כך שהתוכניות שיוגשו על-פי חוק הוראת שעה ייקחו בחשבון את הטווח הארוך. וכך היא החליטה לעשות את תוכנית המיתאר הארצית, תמ"א 31.
לתוכנית הזאת היו שני פנים
פנים סטטוטוריות - זה אותם חלקים של תסריט והוראות - וגם מיסמך מדיניות - שבחן בעצם את כל הרקע הכלכלי, מה כדאי לעשות. לא נשכח, זה היה אחרי תקופה של כ10- שנים של סטגנציה כלכלית. אחת ההמלצות שהביאה תמ"א 31, גם למועצה הארצית וגם לממשלה, היתה לפתח את נושא התשתיות כבסיס לצמיחה.



אותה עת היתה מוכנה כבר עבודה שנעשתה ביוזמת מע"צ לבחינה כלכלית ובחינת תוואים, שמטרתה להפוך את הכביש שאנחנו קוראים לו היום "כביש חוצה ישראל" או "דרך מספר 6", להפוך את החשיבה הכוללת בקנה מידה 1:100,000 לתוכניות לביצוע.



כאשר דנו בשאלה הזאת, איך אנחנו מקדמים את הכלכלה כדי שהיא תעלה מדרגה, ההמלצות היו על נושא תשתיות. היתה פנייה בשעתו גם לרכבת, גם לחברת החשמל וגם למע"צ, שנשאלו מה הם יכולים להציע לנו בנושא תשתיות.



מע"צ קפצה על העגלה, שכנעה את האוצר לתת לה כסף מקדמי לתכנון וככה התחילו לתכנן את דרך מספר 6 ודרכי הרוחב המתחברות אליה.



באותה עת המועצה הארצית, וגם הממשלה, ראתה את החשיבות הכלכלית של פיתוח הנושא הזה וראתה לנכון להכין את התוכניות האלה כתוכניות ארציות, ברמה של תוכנית מפורטת. ואכן כבר ב1991- התחלנו בגיבוש התוכניות האלה, בשיתוף פעולה מלא של משרד התחבורה, מע"צ, המשרד לאיכות הסביבה והגופים ה"ירוקים" למיניהם - החברה להגנת הטבע, רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים (הגנים הלאומיים אז היו רשות נפרדת). כך נתנה המועצה הארצית הוראה. חלק מהתוכניות האלה כבר הוצגו בפניה באמצע שנת 1992. התוואי של הדרך ודרכי הרוחב המתחברות אליה חולקו למקטעים, כאשר כל מקטע טופל בנפרד. במקטעים ספציפיים ביקשו תסקיר השפעה על הסביבה, או מסמכים אקוסטיים, או מסמכים נופיים וכולי.



כל התוכניות האלה, שהן תוכניות ארציות ברמה של תוכנית מפורטת, בשעתו פורסמו לציבור, כאשר ניתנה אפשרות לציבור, חלקה, חלקה, להגיש הערות והסתייגויות, למרות שזאת היתה תוכנית מיתאר ארצית.



היום חלקים ניכרים מהתוואי, לפחות אותם 70 קילומטר שאנחנו מכירים אותם, מאושרים.
היו"ר אברהם פורז
הם מאושרים בתוכניות מיתאר מקומיות?
דינה רצ'בסקי
הן תוכניות ארציות ברמה מפורטת.
היו"ר אברהם פורז
איך בוצע תהליך ההתנגדויות?
דינה רצ'בסקי
על-ידי פירסום בעיתונות והודעה שנמסרה לבעלי החלקות והכבישים.
היו"ר אברהם פורז
ואיך נשמעו התנגדויות?
דינה רצ'בסקי
הן נשמעו בפורום של ועדת המשנה להתנגדויות של המועצה הארצית.
היו"ר אברהם פורז
זאת אומרת, ועדת המשנה להתנגדויות התייחסה אל תוכנית המיתאר הארצית, למרות שהיא לא מחייבת הפקדה והתנגדויות. היא התייחסה כאילו זה נניח שינוי תוכנית מיתאר מקומית וקיימה את הליך השמיעה.
יואב שגיא
זה הוגדר כהסתייגויות, נכון?
דינה רצ'בסקי
הוגדר כהערות. בחוק זה נקרא "הערות".
היו"ר אברהם פורז
כמה התנגדו או הסתייגו?
דינה רצ'בסקי
תלוי. בכל קטע זה היה שונה.
היו"ר אברהם פורז
בסך הכל מדובר בעשרות?
דינה רצ'בסקי
אני יכולה לתת דוגמא. אתמול דנו בשני קטעים נוספים, קטעים 19 ו20-, שהם קטעים של כביש 6 בדרום הארץ. בקטעים האלה אנחנו קיבלנו את הערות הוועדות המחוזיות וגם של ישובים שהיה להם מה להעיר. בקטעים האלה למשל, אם אינני טועה, היו לנו 4: כפר מנחם, הוועדה המקומית שקמים, רבדים, ונדמה לי שלמבואות ביתר היו קרקעות.
היו"ר אברהם פורז
מה היה השיקול לא להפקיד תוכנית מיתאר מקומית ממש, על התוואי המדוייק?
דינה רצ'בסקי
השיקול היה, אנחנו אמרנו שזה פרוייקט לאומי. ההליך עצמו גם נבחן בבג"ץ. זה פרוייקט לאומי שאנחנו רוצים לטפל בו במיטב הכלים שעומדים לרשותנו. איפה שצריך - תסקיר; איפה שצריך - חוות דעת נופית או סביבתית. יש חשיבות גדולה מאוד לצמיחה. אלה גם לא תוכניות שניסו קודם להעביר אותן בוועדה מקומית ובוועדה מחוזית והן נתקעו. כאשר היה קטע של הכביש, ליד מחלף יקנעם, שכבר ניסו בשעתו לטפל בו בוועדה המחוזית בחיפה אמרנו: אם זה כבר התחיל בהליך של הוועדה המחוזית אנחנו לא נעביר אותו להליך הזה.
היו"ר אברהם פורז
הרי התכנון משולב בדברים אחרים. מה הליך ה..... של הכביש מבחינתכם?
דינה רצ'בסקי
הכביש הזה, כפי שאמרתי, מוטמע בתוך - - -
היו"ר אברהם פורז
אני לא מדבר על העניין הכלכלי, אם הוא כביש אגרה או לא.
דינה רצ'בסקי
אני גם לא אגיע לזה. הכביש הזה, כמו שאמרתי, מופיע בתוכנית מ1976-. היא לקחה בחשבון כל תוכנית מחוזית, כל תוכנית מקומית וכל תוכנית אחרת שהוגשה.
היו"ר אברהם פורז
לפעמים מתכננים דבר מה, למשל מגרש לבניין ציבורי, וברבות הימים אומרים שאין צורך ומוותרים. השאלה היא האם כיום, אחרי כל מה שעבר, האם אתם, כגורם התכנון העליון במדינה, חושבים שהכביש הזה חשוב?
דינה רצ'בסקי
אנחנו חושבים שהוא חשוב.
היו"ר אברהם פורז
למה הוא חשוב?
דינה רצ'בסקי
מלבד ההיבט התחבורתי שלו, ונמצאים פה מומחים שייצביעו על כך, היום בגלל המחסור במשאבי קרקע כאשר אנחנו לוקחים רצועת תשתיות אנחנו אומרים: בואו ננצל אותה גם לכביש, גם למסילת ברזל, גם לפרוזדור חשמל, גם למעבר גז טבעי. למעשה כביש 6 הוא מין עמוד שידרה, שהגז הטבעי עובר לאורכו.
היו"ר אברהם פורז
האם צריכה להיות שם גם מסילת ברזל?
דינה רצ'בסקי
בחלקים גדולים בתוכנית מאושרת גם מסילה.
היו"ר אברהם פורז
איפה זה יעבור באיילון , באמצע? בין הנתיבים?
דינה רצ'בסקי
זה תלוי. לדוגמא, בקטע 19, שדנו בו אתמול, המסילה היא בחלקה בצד הדרך וצמודה לדרך.
היו"ר אברהם פורז
בקטע של מרכז הארץ אין מסילה?
דינה רצ'בסקי
יש בקטע של מרכז הארץ מסילה.
היו"ר אברהם פורז
והיא מתוכננת בין הנתיבים?
דינה רצ'בסקי
תלוי. זה לפי מצב הטופוגרפיה בשטח. יש קטעים שהיא ניצבת לצד הדרך ויש קטעים שהיא באמצע. היא מאפשרת לקדם את הקטעים של המסילה באותה מידה שהיא מאפשרת לקדם את הכביש.
רונן שרעבי
כולל תחנות.
היו"ר אברהם פורז
כלומר, אתם משוכנעים גם היום בחשיבות הכביש?
דינה רצ'בסקי
גם היום אני יכולה לבוא ולומר שתמ"א 35, שהיא התוכנית שנמצאת היום בהכנה, באה ומדגישה שוב פעם את תמ"א 31, והיא מדגישה אולי אף ביתר שאת את הנושא של התחבורה הציבורית. אנחנו רואים בכביש הזה חלק מאותה מערכת שצריכה לתת את הפתרונות.
אחמד טיבי
מה ההבדל בין תמ"א 35 לתמ"א 31?
דינה רצ'בסקי
תמ"א 31 היתה תוכנית ארצית לטווח קצר. היא היום עדיין בתוקף אבל המועצה הארצית נתנה הוראה לעשות את תמ"א 35 לטווח הארוך, עד לשנת 2020. היא אמורה להחליף את תמ"א 31 ברגע שהיא תתאשר.
ישעיהו רונן
ברוח השאלה שלך, מאז 1976 אולי קרה כאן משהו. בעניין הזה אני יכול להודיע לכם שבשנים האחרונות עסקנו בהכנת תוכנית אב ארצית לתחבורה יבשתית, שהוצגה בפני המועצה הארצית באוקטובר 1998 ואושרה פה אחד. במסגרת אותה תוכנית נבדק כל הנושא הזה של הצרכים התחבורתיים, הן מבחינת הקיבולת ומתן שירותים של נסיעות בכל אמצעי התחבורה, והן מבחינת כל שימושי הקרקע וצרכי האוכלוסיה במבט קדימה לטווחים שונים - 2010, 2020, 2030.



לפי כל התחזיות ודרך הנתונים הדמוגרפיים, שימושי הקרקע, הכלכלה וכל מה שאפשר לחזות קדימה, התבררו מספר עובדות. אל"ף, אי אפשר לספק את כל הצרכים או את כל הביקוש לנסיעות בתחבורה פרטית, כאשר כביש מספר 6 הוכנס בתחזיות לרשת הדרכים הזמינה והקיימת לאותה תקופה.
דינה רצ'בסקי
כלומר הוא נלקח בחשבון.
ישעיהו רונן
הוא הוכנס לתחזית, כאילו בתקופה של שנת 2020 הוא כבר קיים ומבוצע. עליו נבחנה הרשת. לאותה תקופה הוכנסה הנחת עבודה שכל הכבישים בתמ"א 3 כבר בנויים וסלולים, כולל כביש 6, אך אין בזה תשובה לכל הצרכים התחבורתיים של אותה תקופה.



מכאן המסקנה הבאה היתה שצריכים לתת גיבוי נוסף באמצעות תחבורה ציבורית, מסילתית וגלגלית. הכל ביחד, דהיינו, כל מערכת הכבישים לפי תמ"א 3, כולל כביש 6, כולל כל מערכת המסילות לפי תמ"א 23 על מרכיביה, המסילה המערבית והמזרחית, קווי הרוחב והתחנות המשולבות, ומערכות הסעה המונית במטרופולינים - כל זה ביחד יש לו סיכוי לתת פיתרון סביר. תלוי איפה, באיזורים מסויימים ברמה פחות טובה, באיזורים מסויימים ברמה יותר טובה.



אני חוזר לשאלה של היושב-ראש, האם אנחנו צריכים את כביש 6. התשובה היא: בוודאי שכן מפני שאחרי שהנחנו שכביש 6 כבר מונח עם אספלט שחור אין לזה תשובה אחרת. זאת אומרת, אם אנחנו נוציא את הקטע הזה מהפאזל - - -
היו"ר אברהם פורז
מה יקרה לדעתך אם כביש 6 לא יסלל?
ישעיהו רונן
מה יקרה בכלל אם כביש לא יסלל? יהיו פקקים במקום אחר. עם כל המשמעויות של הפקקים.
נגה רזין
ימשיכו להיות פקקים אלטרנטיביים.
יורם אסידון
ימשיכו הפקקים באותם המקומות שיש היום.
נגה רזין
יהיו יותר גרועים. יותר רכבים, יותר פקקים.
נעמי חזן
יש לי הערה לסדר, אני לא רואה פה נציגים של כביש חוצה ישראל.
היו"ר אברהם פורז
הם יבואו לפה יותר מאוחר. מר משה לוי ביקש לאחר ב10- דקות
אריה שבתאי
סליחה, יש פה נציג של הכביש. אני דובר הכביש. מר משה לוי הודיע שהוא יגיע יותר מאוחר. הוא עושה דברים אחרים. הוא הודיע מראש שהוא יאחר. אני רושם כאן בינתיים את כל מה שנאמר. הוא יקבל דיווח.
ישעיהו רונן
אני חושב שעניתי פחות או יותר על מה ששאלת. כמו שגברת דינה רצ'בסקי הסבירה, עברנו את כל הליך התכנון. אני יכול להעיד שזה היה אחד ההליכים הכי יסודיים ומסודרים, מקיפים ומרחיבים. הכל היה לקולא וכל מי שרצה נשמע. אז לחזור היום על כל הסיפור מהתחלה? נראה לי שזה סתם לפתוח דיון.
היו"ר אברהם פורז
אני לא יודע. 58 חברי כנסת תומכים בבדיקה נוספת. זה לא דבר פשוט.
ישעיהו רונן
אני בכל זאת לא חבר כנסת. אני יכול להגיד מה שאני חושב.
דינה רצ'בסקי
אולי עוד משפט אחד ששכחתי לומר. קטע נוסף הוא קטע 18, מוואדי ערה עד ואדי מילק, בין שני הכבישים האלה, שאושר לפני כ3- חודשים על-ידי המועצה. הוא טרם אושר על-ידי הממשלה משום שהוא הגיע לממשלה הקודמת כ3- ימים לפני שהיא התפזרה. הוא ממתין לאישור.



לגבי תמ"א 23, תוכנית המיתאר הארצית למסילות ברזל: במסגרת תמ"א 35 הצענו שגם במערכת המסילות ראוי לנקוט הליך של עדיפות לאומית ואת חלק מהמסילות, כמו המסילה לירושלים, לעשות באותו מהלך של תוכנית מיתאר ארצית ברמה של תוכנית מפורטת על מנת לקדם את מערכת המסילות.
יואב שגיא
אני איש החברה להגנת הטבע ואני נציג ארגון הגג של הארגונים הסביבתיים במועצה הארצית. אני רוצה לומר כחבר המועצה הארצית שלכל אורך הדיונים אנחנו התנגדנו לאישור הכביש. נכון הוא שהיינו די במיעוט. הטענה שלנו בתחילת הדרך היתה שהמיזם הזה, שהוא אחד הגדולים שידעה או תדע - אני מקווה שלא תדע - מדינת ישראל, לא נשקל בכלים שבהם שוקלים היום מיזמים מהסוג הזה.

אני יכול לומר די בביטחון שהיום במדינות המערב, שמתלבטות בבעיות דומות של ניידות - לא של כבישים אלא של ניידות - כביש במתכונת הזאת פשוט לא היה עובר. במדינות המערב כבישים כאלה שעברו נעצרו במהלך הדרך.



הטענה שלנו מלכתחילה היתה שהדברים לא נבדקו כפי שצריך. נכון נאמר, מ1976- כביש 6 מופיע בתמ"א 3, בתוכנית המיתאר הארצית לדרכים. איש לא שיער בזמנו שזו תהיה דמותו, שזה יהיה היקפו וזאת תהיה עוצמתו. בוודאי לא שיערו את השפעותיו. כל הנושא הזה, של כביש מהסוג הזה שהוא ישות בפני עצמה שחוצה את מעט השטחים הפתוחים שנותרו במרכז המדינה, חלקם שטחים רגישים (למשח בצפון), איש לא שיער שיהיה כביש כזה, עם עוצמה כזאת, עם השפעות כאלה.



טענתנו מלכתחילה היתה שהדבר הזה צריך להיבחן, קודם כל במימד התחבורתי, מעבר לזה מבחינתנו כמובן במימד הסביבתי והשפעתו - ואני אגיד על זה כמה מילים, ובהמשך גם במימד הכלכלי.



צוות חשיבה רב-תחומי ישב על זה בתחילת שנות ה90-, עם ראשי המומחים שעוסקים בתחבורה במדינת ישראל וקבע את הקביעה הזאת. הם אומנם לא אמרו חד-משמעית שהכביש הזה לא נחוץ בשום פנים ואופן אבל נקבע חד-משמעית שהדברים לא נבדקו עד תום ושאסור להיכנס למיזם כזה בלי לערוך את הבדיקות האלה עד הסוף.



נכון שמבחינה חוקית הכל נעשה בסדר אבל מבחינת ההשפעה הסביבתית, התחבורתית, הכלכלית על מדינת ישראל - וזאת ועדת הכלכלה - אין לנו היום ספק, ויש לנו חיזוקים של מומחים רבים בתחומים האלה, שהדברים לא נבדקו עד תום ושתהיה השפעה הרסנית על דמותה של המדינה, בעיקר על שימושי הקרקע. הקרקעות לאורך הכביש כבר היום ערכן עלה מאוד. הכביש הזה מושך פיתוח.
היו"ר אברהם פורז
אתה יודע, כל דבר שבונים שם לא בונים במקום אחר. אתה חוסך את הפקק במקום אחר.
יורם אסידון
מה שבונים שם לא בונים בבאר-שבע.
יואב שגיא
גם בעניין הזה יש תורה די סדורה. לא רק שלנו אלא גם של המועצה הארצית, היכן ובאיזה צורה יש להתמודד עם המצוקה הקשה ביותר של מדינת ישראל, שהיא מצוקת הקרקע. אני אומר על זה משפט אחד. הרעיון הוא בנייה מרוכזת ורווייה בישובים הקיימים, או לידם, והפניית פיתוח לאיזור מטרופולין באר-שבע. הכביש הזה לא בונה בעצמו את כל מה שקורה לאורכו אבל הוא בלי ספק משמש זרז כנגד המגמה הזאת בבנייה.



מבחינה תחבורתית במהלך השנים האלה נעשו לא מעט בדיקות. דווקא נוח לי להפנות את הדברים אל מומחים בתחבורה שאינם מה"ירוקים". הם אומרים בפירוש, גם אם הם לא שוללים לחלוטין את הצורך בכביש, אל"ף, שהמדינה תהיה סתומה בכל מקרה, שגם כאשר הכביש יהיה בנוי זה לא יפתור את בעיות התחבורה. ובי"ת, הם אומרים שהכביש צריך להיות, צריכים להיות כבישים - - -
היו"ר אברהם פורז
זאת אומרת, כל כביש חדש שבונים הוא מיותר כי המדינה תהיה סתומה בכל מקרה? לפי זה חבל על כל השקעה, במילא יש פה פקקים.
יואב שגיא
אני מגיע לזה. ישנן השקעות שחבל מאוד עליהן משום שהן מחמירות את המצב והכביש הזה הוא אחת מהן. אני אתאר את זה. אנחנו לא חושבים שלא צריכים להיות כבישים ושלא תהיה תחבורה ברכב פרטי. אנחנו חושבים, ולא רק אנחנו, כל התוכניות מדברות על הפיגור ההרסני בנושא של תחבורה ציבורית בכלל, ובפרט מסילתית. רק לתת לך דוגמא בנושא כלכלה. מדינת ישראל בשנים האחרונות - - -
היו"ר אברהם פורז
אתה מדבר על תחבורה מסילתית בין-עירונית או רכבת תחתית?
יואב שגיא
אני מדבר על תחבורה מסילתית גם בין-עירונית, בעיקר פרברית. הבעיה שלנו במדינה מבחינת הפקקים היא בעיית כבישי הרוחב ובעיית הכניסה לערים. יותר מאשר כבישי האורך. אני בא עכשיו מהגליל והיה די נוח לנסוע. אם היו מרחיבים את כביש 444, שהוא בתוואי של כביש 6, אז כבר בכלל לא היה בעיה. הבעיה היא בכניסה לערים. את הכניסה לערים כביש 6 לא יפתור. הוא יחריף את הבעיה. הוא יזרים את התנועה מהר יותר לכניסות. מדינת ישראל צריכה כבר היום להשקיע סכום דומה - אנחנו מדברים על מיליארד דולר - בהרחבה של כבישי הרוחב. זה נמצא בפיגור. בלי כבישי הרוחב הכביש הזה יחריף את המצב. ומה שנשאר תקוע זה התחבורה המסילתית, בעיקר הפרברית, שהחלק שלה הוא זה שעשוי לפתור את הבעיה של הכניסות לערים. מצד שני הכביש מחריף מאוד את הבעיה של שימושי הקרקע.
היו"ר אברהם פורז
במה קשור העניין המסילתי לכביש 6? זה שרוצים לפתח תעבורה מסילתית, את זה אנחנו יכולים עוד להבין. אבל מה זה קשור לכביש 6?
אריאלה רבדל-נדקוב
המשאבים מוגבלים.
יואב שגיא
זה קשור בכמה היבטים. חבר הכנסת פורז, אומר לך במה הכביש מפריע. הוא מפריע קודם כל בקדימות שלו. והראייה, ממשלת ישראל השקיעה בשנה האחרונה בפיתוח תשתיות של רכבת ישראל סכום נמוך יותר מאשר השקיעה מתקציבה - לא בתרגיל של האגרה שמייד אגע בו - בשני מחלפים בשלב א' של כביש 6, שהם מחלף קסם ומחלף בן-שמן. אז הנה אתה רואה את העדיפויות וכיצד זה משפיע. לו היו לוקחים את הסכומים האלה וסכומים אחרים שמשקיעים בכביש 6 באופן ישיר - מעבר לסכומים שמשקיעים באופן עקיף, שגם את זה המשק משקיע - עם הכביכול אגרה והייזמות הפרטית, והיו משקיעים את זה בתעבורה המסילתית, בעוד שנתיים-שלוש היתה יכולה לצאת לדרך התחבורה הפרברית. אנחנו מדברים למשל על מסילה לבאר-שבע, שתאפשר להפוך את באר-שבע באמת למטרופולין. זו תהיה שעה נסיעה, או פחות משעה נסיעה, בתדירות ראויה, מבאר-שבע לתל-אביב.
היו"ר אברהם פורז
אני יכול להבין מאבק למען עוד השקעות בתחבורה מסילתית. אבל למה לכרוך את זה? באותה מידה אתה יכול לומר למה בנו שני בתי-ספר חדשים? אפשר היה להסתפק במבנים קיימים. למה נותנים סובסידיה ל"הבימה"? אפשר היה להעביר את זה לרכבות. למה אתה דווקא ניטפל לשני המחלפים האלה?
יואב שגיא
אדוני היושב-ראש, תן לי להסביר לך. דבר אחד זה העדפה של הזרמה תקציבית. עובדה שמעדיפים את הכביש על פני דברים אחרים. דבר שני זה נושא של קדימות.
היו"ר אברהם פורז
אני מסכים שלא נותנים מספיק לתחבורה המסילתית. אבל מה זה שייך לכביש הזה?
יואב שגיא
המשק הולך להשקיע היום מיליארד דולר בקטע המרכזי של הכביש. זה כספים ציבוריים.
היו"ר אברהם פורז
האם רוב הכסף לא יחזור מהנהגים שייסעו בכביש ויישלמו אגרה?
יואב שגיא
אתה מגיע עכשיו לבעיה הבאה. הייתי מעדיף שפרופ' גרונאו יסביר אותה, כיצד הכביש הזה והאגרה שאמורה להיגבות בו ייטילו מעמסה גדולה מאוד על קופת המדינה ו/או יתקעו את התנועה בכבישים.
היו"ר אברהם פורז
אני אתן לפרופ' גרונאו רשות דיבור. זה דבר מעניין, אני מעוניין לשמוע.
יואב שגיא
כביש 6 נועד לפתור את הבעיה של התנועה והניידות בדרכים. ישנו דבר שנקרא "אגרת גודש". על-פי המדיניות הזאת כביש 6 היה צריך להיות חופשי מאגרה, כדי להפנות אליו את התנועה, ואגרת הגודש היתה צריכה להיות מוטלת על כביש 2 ועל כביש 4.
היו"ר אברהם פורז
אולי נעשה את זה בעתיד.
יואב שגיא
היה ותעשה את זה, חבר הכנסת פורז, מה שיקרה הוא שמי שמנהלים את המדינה, בשל תפקידם, וזה האוצר ופקידיו - - -
היו"ר אברהם פורז
כל אחד מאיתנו גם מסתובב במדינות אחרות. למשל בצרפת רוב האוטוסטרדות הן בתשלום - אומנם אתה יכול לומר שפה זה קטע קצר - ואנשים נוסעים בכביש המהיר למרות שהעלות היא די יקרה.
יעל בירן
אמרת שבצרפת רוב הכבישים הם תחת אגרה. זה הבדל מאוד משמעותי לעומת כביש בודד.
היו"ר אברהם פורז
בצרפת רק האוטוסטרדות הן באגרה. הכבישים הרגילים משוחררים. האגרה שם היא יקרה באופן יחסי ולמרות הכל נוסעים בכבישים המהירים משום שהכביש המהיר הוא לא פקוק, הוא מהיר ומאפשר לך לנוע מהר, ואילו אם תיסע על כביש רגיל אתה אומנם חוסך את האגרה אבל אתה נכנס לכפר ויוצא מהכפר במהירות של 50 קילומטר בשעה במקום 120 קילומטר בשעה.
יואב שגיא
אבל ישנה אלטרנטיבה. מי שרוצה לשלם ולנסוע בכביש, נוסע בכביש. אבל מי שלא רוצה לשלם, אם משום שהוא לא יכול או משום שחבל לו על הזמן, מגיע לרכבת ונוסע. אצלנו אין אפשרות כזאת.
היו"ר אברהם פורז
לא בכל מקום יש רכבת ולא כל אחד רוצה לנסוע ברכבת. יש יתרונות למכונית פרטית. היא יותר נוחה, יותר נעימה. לא כל אחד כל-כך מתלהב לעמוד ברכבת.
יואב שגיא
אני לא חושב שצריך לאסור על אנשים לנסוע במכונית פרטית. אבל צריך לתת להם את האפשרות לבחור וצריך תחבורה ציבורית נאותה.
היו"ר אברהם פורז
יש דבר שאני לא מבין במאבק שלכם. הייתי מבין אם הייתם נאבקים בעד שיפור המסילות. אבל למה דווקא זה?
יואב שגיא
הרשה לי עוד נקודה אחת בעניין האגרה. האגרה על כביש 6 תהיה כזאת: אם היא תהיה גבוהה מאוד היא תסיט את התנועה מכביש 6 במקום להביא את התנועה לכביש 6; אם היא תהיה נמוכה מדי אתה וחברי כנסת אחרים יהיו אלה שבדיון על תקציב המדינה ישאלו למה המדינה, בעקבות ההתחייבות שלה לערוב לרווחיות הכביש, משקיעה מיליונים.
היו"ר אברהם פורז
אני לא אשאל את זה. לשיטתי כבר מזמן הכביש הזה צריך להיות בחינם.
יואב שגיא
אם הוא היה בחינם אז היה צריך לשלם את זה מתקציב המדינה.
היו"ר אברהם פורז
לדעתי הוא היה צריך להיות בחינם. אבל מאחר שאני מכיר את מערך הקצאת המשאבים הלאומי, מאחר ואני יודע שיש דברים אחרים שהם בעדיפות הרבה יותר גבוהה, ומה שהיה הוא שיהיה, אז כניראה שהכביש הזה הוא פיתרון, איכשהו בחצי הדרך, כדי בכל זאת לבצע את הפרוייקט הזה.



זה כמו סיפור "בזק". כל עוד "בזק" היתה חלק ממשרד התקשורת אז היו גובים סכום מסויים עבור טלפונים, משקיעים בתשתית עשירית ואז אנשים היו מחכים 10 שנים לטלפון.
יואב שגיא
אני מאוד מצטער שפרופ' עזרא סדן לא הצליח להגיע. הוא רצה להגיע היום. הזמנו אצלו מספר עבודות בנושא הזה. כדאי מאוד שתיראה את העבודות האלה.
היו"ר אברהם פורז
נשמע את פרופ' גרונאו. אני מניח שהוא יאמר משהו באותו כיוון.
יואב שגיא
אני רוצה להבהיר עוד נקודה אחת, למה אנחנו חושבים שהכביש הזה הוא כל-כך בעייתי. הנושא הוא הקדימות, מה יבוא קודם, הפיתרון המסילתי או הפיתרון הכבישי הנכון. ברגע שהכביש הוא הדבר הראשון שנעשה זה פוגע במיתחרה, בתחבורה הציבורית, ב3- מישורים:



מישור אחד הזכרתי, זה המישור של ההשקעה התקציבית.



מישור שני הוא המישור של שימושי הקרקע. הכביש, ועל זה יש דיעות מאוד ברורות ומוחלטות, מושך אליו שימושי קרקע מעבר למה שהיה קורה בלעדיו.



ואני מגיע לנקודה החשובה, ברגע שהכביש הזה, והוא לא היחידי - ומר משה לוי מזכיר את זה הרבה פעמים - יתרום את תרומתו להגברת הפירבור הפיתרון המסילתי יפסיק להיות יעיל. כל העיקרון של התחבורה המסילתית הוא בכך שהוא משתלב עם הרעיון של הרוויית הבינוי, הוא משרת מרכזים. הוא איננו יכול לשרת פרבר אחד גדול. ראה מקרה לוס אנג'לס.



בלוס אנג'לס, שנבנתה על בסיס הרכב הפרטי, לפני מספר שנים החליטו, בגלל בעיות של זיהום אוויר, בגלל בעיות של תחבורה ופקקים, לעשות שם מערכת מסילתית. הוכנה תוכנית בהשקעה של 18 מיליארד דולר. בוצע השלב הראשון והפרוייקט הופסק משום שעיר - ומרכז המדינה שלנו הוא כמעט כמו העיר לוס-אנג'לס - שהיא מפוזרת, בנייה פרברית איננה יכולה להיות משורתת על-ידי תעבורה מסילתית.
היו"ר אברהם פורז
האם לונדון רבתי היא לא כמו לוס-אנג'לס? היא מאוד מפוזרת ובנייה שם מאוד לא רווייה.
יואב שגיא
בוודאי שלא. לונדון צפופה פי 4-5 מירושלים ותל-אביב. וגם פריס.
יורם אסידון
היא רווייה במושגים של ישראל. אגב, 10 יחידות לדונם נחשב רווי. זה מה שאנחנו שואפים כאן בארץ.
יואב שגיא
אנחנו במדינה עם מצוקת הקרקע הכי גדולה.
היו"ר אברהם פורז
אם אתה יוצא ממרכז לונדון לפרברים אתה רואה בעיקר בניייה צמודת קרקע.
יעל בירן
זו בדיוק הנקודה. הבתים צפופים מאוד. על עובדות קשה להתווכח.
היו"ר אברהם פורז
המסילה מגיעה רחוק. ממרכז העיר צריך לנסוע 60 קילומטרים.
ציפי רון
שם מדובר על מערכת משולבת להסעת המונים, של רכבת ותחתית, ובאותה תחנה אתה עובר מדבר לדבר; ואילו כאן אם אתה הולך על כביש חוצה ישראל אתה בעצם שומט את הקרקע התקציבית והתכנונית. המדינה לא יכולה "להרים" שני פרוייקטים כאלה במקביל.
היו"ר אברהם פורז
היא צריכה "להרים" את שני אלה ועוד שניים כאלה.
ציפי רון
היא לא מסוגלת.
יואב שגיא
ברשותך, אני רוצה לסכם את הנקודה הזאת. שאלת למה אנחנו מתנגדים לכביש. אנחנו מתנגדים לכביש מתוך אותן 4 נקודות. להערכתנו ביצועו של הכביש, ובעיקר ביצועו היום בקדימות כביכול - למעשה זה לא יקרה לפני עוד 10 שנים אפילו אם זה יאושר - ביצועו בקדימות לתוכניות אחרות של מתן עדיפות לתחבורה ציבורית ישפיע לרעה על שימושי הקרקע במדינת ישראל ובסופו של דבר לא יאפשר את הרכבת.



הנקודה הרביעית היא שאז האוצר יהיה אינטרסנט. בעוד שבכל העולם תומכים בתחבורה ציבורית, האוצר יהיה אינטרסנט שהכביש הזה יגבה כמה שיותר אגרה, בניגוד למדיניות הברורה שהוא צריך להיות מופקד עליה.
ראובן גרונאו
כשבאתי לכאן שאלו אותי יועץ של מי אני. אני לא יועץ של אף אחד ולפיכך מותר לי גם להגיד הרבה דברים שאני לא יודע. מי שהוא יועץ צריך לדעת הכל. אני גם יודע שאני לא יודע.
היו"ר אברהם פורז
וגם אם הוא לא יודע הוא אומר שהוא יודע.
ראובן גרונאו
מה אני כן יודע? אני רוצה להקדים ולומר, אף פעם לא בדקתי את האספקטים התחבורתיים הישירים של הכביש הזה. זאת אומרת, לא נכנסתי לפרטי הפרטים, מה ההשקעה, מה התשואה החברתית - התחבורתית של הכביש הזה, כך שבנקודה הזאת אין לי מומחיות. אני יודע שעסקו בבדיקת הכביש המומחים הגדולים ביותר שקיימים במדינה. אני לא הייתי מקבל על פניה טענה שהבדיקה נעשתה בצורה לא מקצועית. אני חושב שבדיקת הכדאיות של הכביש היתה בבחינת קפיצת מדרגה בהיותה בדיקה איכותית ומקצועית.



יש אלמנטים מסויימים שאולי לא נבדקו, שקשה לבדוק. ממה שראיתי - וד"ר יעקב גארב יושב פה, הוא הקדיש לזה הרבה זמן ועבודה, לערער את הבדיקה הכלכלית - למיטב הבנתי גם בתיקונים שלו לא הוכח שהכביש לא כדאי.
משה לוי
דבר נורא קורה פה. אתה עושה להם פה פשוט תשעה באב. הם הביאו אותך בשביל - - -
ראובן גרונאו
עם זאת, בתור צופה מן הצד וכמי שעוקב אחרי נושא התחבורה מזה 30 שנה מבחינה מקצועית, אני ער לחרדות של ה"ירוקים". למרות שאלה דברים שהם לא ישירות בתחום התמחותי, אני לא יכול לתת עליהם מספרים כמותיים, אני חושש שתחזיותיהם תתממשנה. כלומר, פתיחת ציר תחבורתי מזרחי תביא להסטת הפיזור האורבני מזרחה. העובדה שהקרקע לאורך הציר הזה היא הרבה יותר זולה היום ממחירי הקרקעות במטרופולין תל-אביב או לאורך שפלת החוף, תביא ללחצים שאני חושש - - -
היו"ר אברהם פורז
מה רע בזה?
ראובן גרונאו
ראשית, מחירי הקרקע הם התמריץ הגדול לבנייה רווייה. כשאתה קונה דונם קרקע במיליון דולר לדונם אז אתה מקים עליו בית מידות - חוץ מכמה פרופסורים שמקימים וילות מזרחיות, אבל רוב האנשים מקימים עליהם בתי מידות. כאשר אתה יכול לקנות דונם קרקע ב50- או 100 או 150 אלף דולר אז אתה יכול להרשות לעצמך לבנות על זה וילה.
היו"ר אברהם פורז
אבל התכנון יכול גם למנוע את זה.
ראובן גרונאו
יכול. אבל כמסתכל מהצד אני חושש. מדוע? משום שכאשר נכנסים אינטרסים של נכסי דלא ניידי אז הם עוקפי תכנון. אלה יכולות להיות ערים שמשוייכות לאיזשהו זרם מפלגתי, שתוך כדי עיסקה מפלגתית ניתנה להם הרחבה בבנייה, והיו דברים מעולם ויש גם עיירות כאלה לאורך הציר ההוא. זה יכול לבוא גם במאה צורות אחרות. אני חושש, ולוואי ואתבדה. לוואי והיו לך אמצעים לשריין, שתמונת הפיתוח שגברת דינה רצ'בסקי משרטטת תתממש במציאות.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להבין אותך. אתה אומר שבגלל הכביש ייעשה שם בינוי שאחרת לא היה מתבצע בכלל או היה מתבצע אולי במקום אחר. אנחנו לא יודעים אם במקום האחר, שגם הוא מרוחק מהמרכז, לא היתה גם כן בנייה לא רווייה. נניח שהוא היה בדרום, ליד באר-שבע, באיזורים האלה.
יואב שגיא
דרומה זה בסדר. בבאר-שבע אפשר.
ראובן גרונאו
אז יתפתח מרכז חדש בבאר-שבע, שתהיה לו העוצמה האורבנית שכרגע לבאר-שבע אין. אני חושב שזה רק ישפר את המצב.
היו"ר אברהם פורז
פעם קראתי איזה רשימה שאמרה שיש המון חסרונות למדינה קטנה, בגלל כל מיני דברים, אבל שיש גם המון יתרונות: העובדה שהדברים קרובים מבחינת תעסוקה, מבחינת אפשרות אינטראקציה בין מפעלים. יש גם יתרון לקוטן, למרות שזה לא נראה כך. למה אני צריך לקדש את הגבעות האלה במזרח שפלת החוף, בשיפולים של ההרים, ולראות בהן איזה ערכי קרקע קדושים, בהם אסור לנגוע, שצריכים להישאר בצורתם הטבעית, ולעומת זאת דרומה יותר זה בסדר, שם אפשר לחרוש, שם אפשר לבנות?
יעל בירן
אתה עשית את זה כבר. זה בחירה שכבר בחרת.
היו"ר אברהם פורז
אני שואל אותו למה זה יותר קדוש מזה?
יורם אסידון
כי היום אנשי שוהם נאלצים להחזיק שני רכבים למשפחה.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להגיד לך, אין לי מספיק מטפחות כדי למחות את הדמעות. אם הם הלכו לשם יש להם כניראה יכולת והם גרים בבית צמוד קרקע, אז יחזיקו שתי מכוניות. אגב אין שום דבר רע בשתי מכוניות למשפחה.
ראובן גרונאו
אני בוודאי לא מתנגד למספר המכוניות. התחושה שלי היא שאם הייתי צריך לעשות איזושהי תוכנית הקצאתית הייתי מעדיף, מבחינת פיזור האוכלוסיה, שיוקם מרכז נוסף חזק באיזור באר-שבע.
היו"ר אברהם פורז
האם כביש מהיר לבאר-שבע לא ייחזק את באר-שבע?
ראובן גרונאו
אם לחזק את איזור המטרופולין הייתי מעדיף לעשות את זה באיזור הרווי בלאו הכי, שהוא האיזור היותר קרוב לתל-אביב.
היו"ר אברהם פורז
איך אתה יכול לחזק את מה שכבר קיים?
ראובן גרונאו
זה חוזר עכשיו לשאלות ששאלת, האם השאירו שם מקום למסילה. יכול להיות שהשאירו שם מקום למסילה אבל הסיכוי ששם תיבנה מסילה ושהרכבת תחזיק את עצמה שואף לאפס.
משה לוי
בתוואי הזה יש מסילה. יש היום מסילה לאורך התוואי הזה.
היו"ר אברהם פורז
פרופ' גרונאו, האם באיזשהו מקום בעולם יש רכבת שמרוויחה, או שכולן מסובסדות עמוק על-ידי הציבור? האם בכלל יש מקום בעולם שבו תחבורה ציבורית היא רווחית?
ציפי רון
התחבורה הציבורית מסובסדת כי הציבור מרוויח בדרך אחרת.
היו"ר אברהם פורז
זה לא סימפוזיון פתוח. כל אחד ידבר בתורו. אני מרשה לעצמי אולי איזה זכות יתר לשאול שאלות הבהרה. אני שואל האם מערכת תחבורה ציבורית תמיד צריכה להיות מסובסדת. האם יש מקום שבו היא רווחית או עומדת ברשות עצמה?
לדיסלב גולד
השאלה היא אם יש כביש שלא מסובסד.
ראובן גרונאו
יש סיבות טובות שמערכת התחבורה הציבורית תהיה מסובסדת. זה לא אומר שצריך להקים קווים לא כדאיים מנקודת ראות משקית רק כדי שאפשר יהיה לסבסד עוד משהו.



יש מקומות שבהם מבחינה כלכלית כדי להוריד את הגודש בכבישים כדאי להקים את הרשת המסילתית. לרשת המסילתית יש זכות הצדקה כלכלית כאשר קיימת צפיפות אוכלוסין לאורך נתיב. היום לאורך פרוזדור חיפה - תל-אביב יש גידול במספר האוכלוסיה, אותו יכולה לשרת רכבת בין-עירונית. נראה לי שהקמת רכבת מהירה ירושלים - תל-אביב - ואנחנו מדברים על מערך עדיפויות, גם במסילות וגם בכבישים - היא במקום מאוד נמוך ברשימת העדיפויות. מדוע? משום שלפניה יש רשימה ארוכה מאוד של מסילות באיזור המטרופולין תל-אביב, מה שמכונה המסילות הפרבריות, שקודמת לה.
היו"ר אברהם פורז
על זה אין ויכוח.
ראובן גרונאו
היום אנחנו יודעים, מה שלא ידענו פעם, שצריך לתכנן את המערך האורבני ואת המערך התחבורתי בו-זמנית. אם באמת שוהם תישאר בגודלה, או תישאר בגודל שגברת דינה רצ'בסקי חוזה לה, ויהיו שם שתי מכוניות למשפחה, עיני לא צרה בהם. אם מדינת ישראל תקים רשת מסילתית מספיק צפופה, שתלך מפתח-תקווה לתל-אביב, מכפר-סבא לתל-אביב, מראשון-לציון לתל-אביב, מאשדוד לתל-אביב, יתפנה מספיק מקום בכבישים כדי שאנשי שוהם יוכלו להגיע בלי מסילה, או לחילופין ייסעו למסילת מודיעין וייעלו שם על הרכבת. ודאי שלאורך הציר הזה מסילה אף פעם לא תהיה כדאית כלכלית, אף שהיא תהיה מסובסדת.



החשש שלי הוא מפירבור יתר באותו איזור. לא בגדלים המתוכננים אלא מעבר למתוכננים.
היו"ר אברהם פורז
אבל פירבור יתר זה גם על-ידי גידול של כפר-סבא, רעננה ומודיעין.
ראובן גרונאו
מי שכבר רוצה ללכת לשם, שם הקרקעות מוגבלות, שם הוא יצטרך ללכת לבנייה לגובה.
היו"ר אברהם פורז
אבל אין הגבלה. יש היום קרקע חקלאית רבה והלחץ גובר. אנחנו בתהליך בלתי פוסק של הפשרה.
יעל בירן
מה זה אומר?
היו"ר אברהם פורז
זה אומר דבר אחד, שהמחשבה שלכם שאם לא יבנו את כביש 6 אז לא יבנו ישובים וכולם יילכו לנגב היא לא נכונה.
ראובן גרונאו
החשש השני שלי, שוב מתוך ראיה ריאליסטית של תהליך ההקצאה הממשלתי, נובע מכך שהממשלה לא עובדת במגבלת מקורות פתוחה. ברור שאם הממשלה אפילו תחליט לשנות סדרי עדיפויות ותגדיל את תקציבי התשתיות - הם היו 3 מיליארד בשנה שעברה וייגדילו אותם ל3.5- מיליארד - גם אם התקציב יגדל הפרוייקטים יתחרו זה בזה. אם יש לממשלה מחוייבויות לפרוייקט מסויים אז זה יבוא על חשבון פרוייקטים אחרים. אם יש לה מחוייבויות בגין כביש חוצה ישראל - - -
היו"ר אברהם פורז
מאחר ואני לא רוצה ללמוד את זה מפי האינטרסנט, מר משה לוי, לפיכך אני שואל מה אתה יודע על המחוייבויות הכלכליות האלה?
ראובן גרונאו
לדעתי המחוייבויות האלה בחלקן כתובות ובחלקן הן שיק פתוח. באיזה מובן? חלקן כתובות. למיטב ידיעתי, ומר משה לוי בוודאי יתקן אותי - -
משה לוי
אני חשוד פה.
ראובן גרונאו
- - יש מחוייבויות ממשלתיות להשקעות בקצב מסויים בכל כבישי הרוחב, השקעות בסדרי גודל מאוד משמעותיים שנפלו על תקציב הממשלה. אני לא יכול לתת לך מספר.
היו"ר אברהם פורז
אבל זה נועד להקלת התנועה.
ראובן גרונאו
זה לא איזה כביש דו-נתיבי אלא הם בהיקפים שנועדו לשרת את התנועה החזוייה בכביש מספר 6. אם צריך לממן אותם, זה יבוא על חשבון דברים אחרים.
אברהם רביץ
זה משרצ את הכביש או את אלה שנוסעים על הכביש?
ראובן גרונאו
יתרה מזאת, יש איזושהי התחייבות למספר נוסעים מסויים. אם מספר הנוסעים נופל מתחת לזה הממשלה כאילו עושה השלמה. אם התחזיות לא תתממשנה אני חושש ממה שייעשה כדי שתתממשנה. קל לממש אותן, פשוט לא להשקיע בצירי האורך האחרים ואז ייסעו יותר בכביש מספר 6.
היו"ר אברהם פורז
האם אני טועה בכך שאני סבור שכל הממשלות עושות כך? נתתי פה דוגמא על צרפת, שראיתי שם במקומות שבהם יש אוטוסטרדה שהכבישים המקבילים הרגילים הם ברמה שבה הם היו בימי המנדט. זאת אומרת, נתיב אחד לכל כיוון כשהכביש נכנס לתוך העיר או העיירה ויוצא מהצד השני.
יעל בירן
ההבדל הוא שזה לא בפרבר עצמו.
יואב שגיא
מטילים אגרות גודש על כבישים שיש בהם בעיה של גודש. בצרפת יש לך בעיית גודש.
אריה שבתאי
איפה יש לך בצרפת בעיית גודש?
היו"ר אברהם פורז
לא נתקלתי בזה. כמעט בכל מקום בו יש כביש מהיר ויש כביש מקביל, למעט פה ושם מקומות, מצאתי שהכביש הרגיל הוא ברמה של נתיב אחד לכל כיוון, מין כביש לוקאלי כזה. אם אתה רוצה לנסוע במהירות 60-50 קילומטר לשעה ומידי פעם להיכנס לכפר ולצאת מהצד השני, בבקשה. אגב, זה מאוד נחמד אבל לא הרגשתי ששם יש השקעות אדירות.
ראובן גרונאו
אני מדבר על ההיפך. היום אנחנו חיים בעולם שקיים כביש מספר 2, קיים כביש מספר 4, הרבה מאוד פיתוח הלך לכבישים האלה, מהירות הנסיעה בצירים האלה ב7- השנים האחרונות בוודאי גדלה כתוצאה מהמחלפים. אבל אם הממשלה תיראה שהיא צריכה לשלם לייזם בכביש מספר 6 היא בוודאי תימנע מהשקעות בכבישים 2 ו4- כי הרי השקעות בכבישים 2 ו4- רק תגדלנה את התשלומים שהיא חייבת לשלם בכביש מספר 6.
היו"ר אברהם פורז
ואם הכביש הזה לא היה כביש אגרה? אז הכל היה בסדר לשיטתך?
אריאלה רבדל-נדקוב
לא. הוא מיותר.
יואב שגיא
אם הוא לא היה כביש אגרה אתה לא היית מאשר אותו.
ראובן גרונאו
אם אני אשכח את העניין של הפיתוח האורבני, לדעתי זה היה טוב. אבל האגרה לדעתי מביאה להסטות של תנועה בהיקפים גדולים.
היו"ר אברהם פורז
אם אוכל לסכם את דבריך, מעבר לעניין האורבני, אתה אומר שכתוצאה מזה שלמדינה יהיה אינטרס להסיט תנועה לשם היא תזניח את הכבישים האחרים ולא תפתח אותם.
ראובן גרונאו
האגרה כשלעצמה מסיטה תנועה בהיקפים של כשליש מהתנועה שהיתה צריכה לעבור לשם. זה לפי אומדנים של מומחים שבדקו את הדברים.
אברהם רביץ
האם אגרה גורמת גם למצב הפוך, שאכן כן יסעו בכבישים חליפיים?
היו"ר אברהם פורז
זה בדיוק מה שהוא אמר. כדי לגרש אותך מהכביש הרגיל, שהוא בחינם, עושים אותו רע, זאת אומרת לא משקיעים בו כדי לגרש אותך לכביש שבתשלום.
אברהם רביץ
אני יודע שבכל העולם יש אחוז של אנשים שלא משתמש בכבישי אגרה, שמשתמש בכבישים האחרים בגלל האגרה. זה מצב הפוך.
יעל בירן
זה אמצעי נגד, לא לפתח את הכבישים המתחרים על מנת להכריח כמה שיותר להשתמש בכביש האגרה.
היו"ר אברהם פורז
במדינה כמו אנגליה, שבה יש כבישים מהירים בחינם, כשאתה יורד מהכביש המהיר אתה מגיע פשוט למאה ה17-. פשוט לקחו את התוואי שהיה קודם לסוסים וחמורים ושמו עליו אספלט. אין שוליים, אין כלום.
יעל בירן
חבל שאין לנו את כמות השטחים הפתוחים של אנגליה, להתלבט עם סוג בעיה כזאת.
יואב שגיא
ואת מערכת הרכבות שלה.
ישעיהו רונן
חבר הכנסת פורז, יש פה לדעתי ערבוב של נושאים. הדיון הראשון הוא האם כביש זה נדרש לתוכנית רשת הדרכים הארצית של ישראל. כאן אני חושב שיש מחלוקת. פרופ' גרונאו אמר שלדעתו הכביש כן נדרש. הדיון השני הוא לגבי תוכנית ההשקעות וסדרי הקדימויות: האם להשקיע יותר במסילות או יותר בכבישים. זאת פרשיה או דיון אחרים לחלוטין.
יעל בירן
אני רוצה קצת להזכיר נשכחות ואשמח לשאול כמה שאלות את הנוכחים כאן. אני למדתי את הדברים רק מתוך קריאה במסמכים. עד כמה שאני מבינה הכביש הזה הוצדק, בהחלטות שהוליכו אל אישור חוק האגרה וחוק כביש חוצה ישראל, על-ידי 3-2 נימוקים מרכזיים.



אחד מהם זה קירוב הפריפריה, כשדיברו על פריפריה אמיתית, לא על פריפריית ראש העין אלא על פריפריית באר-שבע או על פריפריית כרמיאל;



דבר שני שדיברו עליו הוא הנושא של הקלה על עומס התנועה;



והדבר השלישי, שבעצם דיברו עליו בעקיפין, זה העובדה שאפשר יהיה להרים את הקטע המרכזי כלכלית בגלל הצידוק הכלכלי שלו. מתוך דוח שהוכן לצורך ההערכות הכלכליות אחד המרכיבים המרכזיים של הערך הכלכלי של הכביש - וייתקנו אותי המומחים - הוא הנושא של עליית ערך הקרקעות לאורך הכביש. זה מרכיב שאני מבינה שהיום, על-פי תמ"א 35, אמור להיות בסימן שאלה גדול מפני שאנחנו בעצם בחרנו בכיוון פיתוח אחר. כלומר אנחנו בחרנו לנסות, לפחות תכנונית, למנוע את הכיוון הזה של הערך המוסף הכלכלי, דווקא בגלל שנבחרה תפיסת עולם שמצדדת באותה עמדה שאנחנו מביאים בפניכם, שהנושא של פירבור כללי של כל מרכז הארץ הוא לא בחירה נכונה תכנונית. זה פוגע קודם כל בתחשיבים הכלכליים.



יש לי מספר שאלות. קודם כל לגבי תמ"א 35 והיחס לכביש בהקשר הזה.
היו"ר אברהם פורז
אני רוצה להבין, ההתנגדות שלכם היא כי הכביש הזה יגרום לזה שתהיה בנייה לאורכו ואתם נגד זה?
יעל בירן
אני מייצגת עמדה שהנושא של היותו מחולל פירבור - זאת הבעיה העיקרית מבחינתי.
אחמד טיבי
האם את יכולה להסביר את עמדתך, למה הפירבור הזה רע לדעתך?
היו"ר אברהם פורז
בשל גידול האוכלוסיה אנשים מחפשים דיור. לאן זה היה צריך להיות מתועל לשיטתכם?
יעל בירן
אני חושבת שאנחנו נמצאים - ואני לומדת את הדברים מפי גדולים, אני לא המצאתי פה אף תיאוריה בעצמי - למעשה אנחנו נמצאים בצומת של בחירה בין אופי אורבני למדינת ישראל לבין יכולת לשמור על מרחבים פתוחים בין ריכוזי אוכלוסיה. יש כמה טעמים להעדפה של האופציה השניה על פני הראשונה. אחד מהם, הזכירו פרופ' גרונאו ומר שגיא את הנושא של יכולת לשרת תחבורה ציבורית. השני זה איכות חיים, לאפשר שיהיה מרחב של שטחים פתוחים. לתושב לוס-אנג'לס יש את האפשרות לנסוע עוד 300 קילומטרים ולהיות בשטחים פתוחים באריזונה. לנו יש את הפריבילגיה הזאת הרבה פחות. זה חלק מהבעיה. אנחנו עומדים להיות אחת המדינות הצפופות ביותר.
היו"ר אברהם פורז
שם נוסעים כמה מאות קילומטרים. פה יסעו לגליל, בכביש מהיר.
יעל בירן
עניתי לך קודם, חבר הכנסת פורז, שהבחירה כבר נעשתה. תמ"א 35 כבר בחרה תכנונית.
היו"ר אברהם פורז
אני חושב שהטענה שלכם שהכביש הזה יגרום לפירבור היא לא טענה נכונה. כל האיזור לאורך תוואי הכביש הזה ובסביבתו הוא לא איזור ריק, הוא לא מידבר. זה איזור מלא ישובים. הדבר היחיד הוא שהישובים האלה היו מתפתחים אולי בצורה קצת שונה.
יעל בירן
הנושא של ה"קצת שונה" זה כמו ההבדל בין גובה אגרה של 1.33 שקלים או 1.60 שקלים. ה"טיפה" הזה הוא לא טיפה בים. הוא טיפה שיוצרת בעצמה את השיטפון, טיפה ועוד טיפה. הנושא של עידוד פירבור הוא לא רק בהקשר של מגורים. הוא בהקשר של מרכזי תעסוקה. אתה פוגע במרכזי הערים, שזאת אחת הבעיות המרכזיות גם לדעת אנשים שאין להם שום זיקה לסביבה. הפגיעה במרכזי הערים זה אחת הבעיות הקשות מבחינה תכנונית. איך לשמור את מרכזי הערים כמרכזים חיים, איך לשמור שם את המרכזים התעסוקתיים, ואת היכולת להביא את האנשים לשם.
היו"ר אברהם פורז
אז תגידי שאת נגד הקניונים שנבנים בפרברי העיר. כל קניון מוריד פעילות עסקית מרחוב דיזנגוף. אבל מה לזה ולכביש חוצה ישראל? קניון עזריאל מוריד פעילות עסקית מרחוב דיזנגוף.
יעל בירן
פארק סיבל פוגע באטרקטיביות של מרכזים תעשייתיים בלב תל-אביב, כמו איזור תעשיה נתניה דרום. את הלחצים האלה אני מכירה היטב והם גם לגיטימיים כשלעצמם. השאלה היא האם אתה מעודד אותם או לא מעודד אותם. התפיסה התכנונית שאמורה להנחות אותך אומרת שאתה מנסה לא לעודד אותם, על מנת לשמר יכולת להיות כמו ניו-יורק, בתפיסה שלך, אם אתה רוצה להיות צפוף, ולא כמו לוס-אנג'לס. לא להיות מרחב של פרבר אחד גדול אלא לשמר יכולת לשטחים פתוחים בין מרחבי המגורים ומרחבי התעסוקה. זה גם על מנת שתהיה לך איכות חיים וגם כדי שתוכל לשרת את האנשים מבחינה תחבורתית.



אחת ההנחות הנוספות, שהיא בעיני בעייתית מאוד, בלב התחשיבים הכלכליים שנעשו לשם הצדקת הכביש, היא ההנחה שאתה חייב להגיע לרמת מינוע אירופאית. כאן אני הולכת להגיד דברים אולי פחות פופולריים, בטח למי שחי בעשירון העליון ושמבחינתו השאיפה לגגות האדומים ולשני רכבים למשפחה זה דבר כמעט מקודש. אנחנו לא מאפשרים לכל אדם, מבחינת התנאים הכלכליים שאנחנו יוצרים, לחיות על 4 דונם בסביון.
היו"ר אברהם פורז
בין 4 דונם לבין 350 מטר לבית דו-משפחתי עוד יש הבדל. הייתי נותן לכל אחד, אם הייתי יכול, בית חד-קומתי.
ישעיהו רונן
זה ההבדל שעושה את השיטפון.
יעל בירן
אם יורשה לי, התחלתי עם הנושא של כמות המינוע שאתה שואף אליה.
היו"ר אברהם פורז
אתן לך עוד 3-2 דקות, אחרת ייצא שאת המרצה העיקרית היום.
יעל בירן
אם זה בעיה אז אני מוכנה להפסיק כרגע.
היו"ר אברהם פורז
תנסי להגיע לדברים הכי חשובים לדעתך.
יעל בירן
ברגע שאתה מצפה לתת במדינת ישראל רמת פירבור של אירופה, שיש בה שטחים פתוחים פי כמה מאשר יש אצלנו והיא עדיין צפופה, או רמת פירבור של ארצות-הברית, ורמת מינוע באותו אופן, אתה בעצם רוצה לתת - וזו דוגמא לא שלי - למי שיש לו דירת 80 מטר מרובע למשפחה עם 5 ילדים רמת שירותים של הווילה בסביון. זה אי אפשר. אנחנו מדינה קטנה וצפופה. אנחנו צריכים לקבוע בה סדרי עדיפויות מה רוצים לעשות עם השטחים שלה.



סדרי העדיפויות נקבעים על-ידי המעמד הבינוני הגבוה, שגם אני שייכת אליו, אבל אני חושבת שאנחנו לא מכבדים בזה אף אחד. יש אנוכיות בראייה של זה כחזות הכל, לאפשר לשיכבה הזאת להגשים את הפנטזיה הזאת על חשבון מי שיכול ליהנות מהשטחים האלה, בין אם זה היום ובין אם זה בעתיד, לדורות הבאים שלנו. אנחנו ניצור פה מצב שיהיה מקביל ללוס-אנג'לס. לא יינתן פיתרון לבעיות התחבורתיות. לאחוז מסויים יהיו וילות על פני 350 מטרים מרובעים אבל הם לא יוכלו ליהנות מהן יותר מדי מפני שהם לא יוכלו להגיע למרכזי הערים. הצפיפות עדיין תהיה והם לא יוכלו להיות משורתים בתחבורה ציבורית.
היו"ר אברהם פורז
רשות הדיבור למר משה לוי. אנחנו נגמור את הישיבה הזאת בערך בשעה 13:00 ונמשיך במועד אחר. אני מניח שאתם תדברו בישיבה הבאה.
משה לוי
אני יושב פה ונדמה לי שמכל הפורום הנכבד הזה חבר הכנסת טיבי הוא היחיד שמגלה סקרנות אינטלקטואלית כי הוא לא שמע את כל הריטואלים האלה. אני בדרך כלל לא אדם שמדבר במילים בוטות אבל נדמה לי שהיום אני צריך קצת לדבר בבוטות. אני רוצה להגיד שזה נראה לי מעמד פתטי.
יעל בירן
אגב, אני מסכימה. המצב הוא בוטה בנושא הזה.
משה לוי
אני בכל זאת לא הפרעתי. פעם אחת ניסיתי, נתנו לי על הראש ומייד הפסקתי. לא הפרעתי בדיון הזה.



יושבת פה קבוצה נכבדה מאוד של אנשים. אני באמת מתכוון לזה. הקבוצה הזאת במקום לעבוד מצאה לה איזה פסל, איזה גולם, והיא כל הזמן יורה בו. זה באמת פתטי. כל הזמן יורים פה, בהצגת חלקי נתונים, בהצגת כל מיני דברים שאין להם קשר עם הכביש.



מר יואב שגיא שנלחם נגד הפירבור נכשל בכל נסיונותיו להגיד שתהיינה תוכניות שלא תאפשרנה בנייה צמודת קרקע. הוא לא היחיד שנכשל. נכשלו גם הרבה אחרים.
יואב שגיא
אני לא רוצה להפריע לך.
משה לוי
אני מאוד שמח. הוא נכשל, כי בנו את שוהם, וראש העין השלישה את גודלה לפני שדיברו על כביש מספר 6. ומה לעשות ובטייבה ובטירה גדלים אנשים וצריך גם לדאוג להם לכל מיני דברים. אז זה לא מתאים להם, לחברים האלה, זה לא מתאים לתיאוריה.
יואב שגיא
להאשים אותנו? להסית נגדנו את האוכלוסיה הזאת? תסלח לי. זה כבר לא בוטה. זה יותר גרוע מבוטה.
נגה רזין
ככה הוא דואג להם? במקום לתת כספים הורסים את המדינה ואז באים ומטיחים האשמות.
יעל בירן
הדיון הזה הוא פתטי כי הוא לא רלוונטי והתשובות הן לא רלוונטיות.
היו"ר אברהם פורז
אני מאוד מבקש מכם, גם כשאתם שומעים דברים שאתם לא אוהבים לשמוע, מותר להשמיע אותם.
נגה רזין
אבל צריך לומר את הדברים. אנחנו מנסים להעביר דיון בצורה אינטליגנטית והוא מסית.
היו"ר אברהם פורז
סליחה, אני לא נותן לך אפשרות להתערב בדברים. אם מישהו פה לא ישמור על כללי הדיון הוא ימצא את עצמו מחוץ לחדר. אבקש לא להפריע.
משה לוי
אני מבין שכועסים. אני בהחלט מבין. אם לא שמו לב אז לפני שבוע היה ניסיון נוסף, רביעי במספר, להגיע לבג"ץ.
היו"ר אברהם פורז
אגב, מה אתה אומר על הכתבה הזאת בעיתון "הארץ": "58 חברי כנסת ו5- שרים ...".
יואב שגיא
כולם טועים.
משה לוי
לא שמעת ממני מילה על כך שהם טועים. כולם צודקים. אבל 3 שופטי בג"ץ גם בשבוע שעבר, בפעם הרביעית - - -
יואב שגיא
זה לא רלוונטי.
אחמד טיבי
תנו לשמוע.
משה לוי
חבר הכנסת פורז, יושב-ראש הוועדה, אין לי מה להגיד. לא אהבתי את דבריו של מר יואב שגיא אבל לא אמרתי מילה אחת באמצע דבריו.
היו"ר אברהם פורז
אתה רוצה להעניש אותי בגלל שהוא מפריע לך? אתה מדבר אלי. אני הזמנתי אותך לפה.
יואב שגיא
חבר הכנסת פורז, אני אפתור את הבעיה, אני אלך.
היו"ר אברהם פורז
אתה יכול גם להישאר, רק אל תפריע. אני מאוד מבקש שכל אחד יכבד את הזכות של הזולת לומר דברים, גם אם הם לא מקובלים עליו. לא חייבים להסכים. זה ברור לגמרי שיש התומכים ויש המתנגדים.
יואב שגיא
מותר לי להגיב על זה שמנסים להסית אוכלוסיה נגדי?
היו"ר אברהם פורז
לא. אף אחד לא מסית שום דבר.
אחמד טיבי
אם הוא רוצה להגיב, שייגיב בזמנו. אבל תנו למר לוי לדבר.
היו"ר אברהם פורז
מר שגיא, אם אתה תירצה להגיב אני אתן לך. אבל אני מאוד מבקש מכם, תשמעו גם דברים שאינם נעימים או שאתם לא רוצים לשמוע. אני שומע המון דברים שאני מתקומם נגדם ושותק כמו דג לפעמים.
יואב שגיא
אין לנו בעיה.
משה לוי
אני אומר שוב, המילה "הסתה" היא מילה של מר יואב שגיא. החברים האלה נכשלו ביצירת תכנון במדינה שלא יאפשר את אותם בתים שהם פסאודו בתים בודדים, כי הצפיפות בתוך הבתים הבודדים האלה היא יותר גדולה מאשר בבנייני קומות. המרחק בין חלון של בית אחד לשני הוא יותר קטן וצפוף - ואני מזמין את הוועדה לעשות סיור בראש העין ובשוהם ולראות מה המרחק בין החלונות.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו יודעים ששם יחידת דיור נבנית על 300 מטר מרובע.
משה לוי
מרבית החברים פה חושבים שצריך לנסות ולכוון את המגורים האלה במדינת ישראל, כמדינה שנועדה להיות מדינה צפופה. מטבע הנתונים - הגודל שלה נתון, מספר האוכלוסין נתון, יחד עם הדחייה שלנו מלגור רחוק מתל-אביב - מביאים לידי זה שזאת תהיה מדינה צפופה.



אמרתי את זה כשהיה לי הכבוד להיות בדיון של המועצה המייעצת לתמ"א 35. אמרתי: בואו נשים את הדברים על השולחן. יש פה ברוטו 20,000 קילומטר מרובע. מתוך זה כ10,000- הם לצערי בשימוש מאוד מאוד לא אינטנסיבי, בנגב. אכן התוכנית צריכה לתת תשובה למדינה שבעיקרו של דבר היא מדינת עיר. להגיד מילים אחרות ובסוף לעשות אחרת, כי החיים יכתיבו את זה? זה נדמה לי אשלייה. צריך לשים את הדברים על השולחן. בשנת 2020 יהיו פה בעזרת ה' כ8- מיליון תושבים. אני מדבר על ישראל בגבולותיה.
היו"ר אברהם פורז
אולי תהיה מוכן להתייחס לעניין הפרוייקט עצמו. דהיינו, איך אתם עומדים עם המממנים, עם הבנקים?
משה לוי
אני מוכן להתייחס לכל דבר שרוצים אבל אני לא יכול לשמוע את השמועות.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו לא ועדת התכנון העליונה.
משה לוי
אבל נאמרו פה דברים. דובר פה על פירבור.
היו"ר אברהם פורז
אז הגבת.
משה לוי
מה שחבר הכנסת טיבי שאל הוא באמת בעיה. כאילו אנחנו ממציאים איזה מחלה. אני מוכרח להסביר שהנתונים האלה קיימים מעצם היותם ככה. לנו אין את אריזונה וגם אין לנו את לונדון, לטוב ולרע. אנחנו בסדרי גודל אחרים וצריך לבנות על סדרי הגודל האלה.
היו"ר אברהם פורז
מר לוי, אולי תהיה מוכן לתת לנו קצת אינפורמציה, איפה אתה עומד מבחינת המימון הפרטי של העסק. עד עכשיו אנחנו יודעים שהמדינה משקיעה. איפה אתה עומד עם החברה שזכתה, עם הערבויות וכדומה?
משה לוי
הם לא סיפרו לך? הם היו בבג"ץ לפני שבוע.
היו"ר אברהם פורז
אבל אני לא הייתי בבג"ץ
אברהם רביץ
תהיה שם מחר. תישאל אותם ...
משה לוי
יש לי טעם רע בפה. אתה מבקש ממני לתת תשובה, כאילו אני עכשיו מביא איזה חזיר לאיזשהו מקום ואני צריך להסביר אותו. האנשים יצרו פה אווירה כאילו שזה חזיר. אז אני אגיד עוד 3-2 משפטים.



תוכנית 20-20, שלא מדינת ישראל תכננה אותה, בוודאי לא חברת כביש חוצה ישראל, תוכננה על-ידי צוות עצמאי (זה לא תמ"א 35), קבעה את כביש מספר 6 כחוט השידרה התחבורתי של מדינת ישראל. אז תפסיקו כבר עם זה, תפסיקו. בואו תיענו לקריאה שלי. בואו נעשה את זה הכי טוב שאפשר. אני קורא כך מהיום הראשון שאני בחברה. מר יואב שגיא, עם כל הכעס שהוא מפגין פה, יצדיק את זה. באתי אליהם ואמרתי להם: בואו נעשה את זה הכי טוב שאפשר, כי צריך את זה.
יואב שגיא
לא הסכמנו.
משה לוי
אני פונה עוד פעם, אחרי שנים.
יואב שגיא
שוב לא נסכים.
משה לוי
אני יודע שלא תסכימו כי אז ייגמר לכם הגולם.
יואב שגיא
למה לך לכנות עצמך גולם?
משה לוי
אני מרגיש שאתם מחפשים גולם ואתם לא רלוונטיים.



יש חוזה שנחתם בין מדינת ישראל ובין זכיין. נקודה. החוזה הזה מחייב את מדינת ישראל. עוד נקודה. מימוש החוזה הזה נדחה בגלל קשיים בגיוס כסף. עוד נקודה. הקשיים האלה הובהרו, טופלו, עברו את כל המוסדות, את כל הגופים, כולל בג"ץ, והם עכשיו מאפשרים לזכיין להתחיל בעבודה.
היו"ר אברהם פורז
הסדירו הכל?
משה לוי
אי אפשר להסביר את זה עכשיו בכמה דקות. אתה רואה את כל הקלסרים האלה? אגיד לך שמספר החוזים ימלא לפחות שורה אחת של קלסרים.
היו"ר אברהם פורז
האם הזכיין הסדיר הכל ומסוגל לצאת לעבודה?
משה לוי
business issues בתוך המערכת הזאת, ככל שאני יודע, גמורים. עכשיו זאת מערכת שלמה שצריך לגמור את הפירוט שלה. הזכיין על פי החלטה יכול להתחיל לעבוד גם לפני גמר הפירוט הזה. הזכיין יכול לעשות ממש בימים הקרובים - - -
היו"ר אברהם פורז
אז מה הולך לקרות בפועל?
משה לוי
בפועל תוך כחודשיים אני חושב שהוא יגמור גם את התהליכים החוזיים שנלווים לתהליך הזה. יושב איתנו חבר הכנסת רביץ שהיה שותף לחלק מהתהליך הזה. היה לי ולנציגים שלנו הכבוד להגן על החלטתו בשבוע שעבר בבג"ץ, שקיבלה שם תמיכה. אגב, פה אחד. אני מוכרח להגיד כמה דברים, כי מרגיזים אותי. פעמיים, 6 שופטי בג"ץ, בשני נושאים שונים, פה אחד דחו את העתירות האלה.
יואב שגיא
זה לא רלוונטי.
משה לוי
שום דבר לא רלוונטי, אני יודע. אני רק מספר לחברים פה שגם רוצים לשמוע.
יעל בירן
נקבע שהמאבק הציבורי הוא כן מאבק רלוונטי.
היו"ר אברהם פורז
מר לוי, מתי אתה מאמין שהזכיין אמור להתחיל בעבודות?
משה לוי
זה לא עניין של אמונה. אני אומר שהוא חייב להתחיל ואם הוא לא יתחיל אז הוא יצטרך לשאת בתוצאות הדחייה. אני מעריך שחלק מהעבודה תיעשה ממש בימים הקרובים. אבל תוך חודשיים הוא יצטרך להתחיל. ואם לא, אז הוא יעמוד במצב - - -
היו"ר אברהם פורז
הרי אתה בקשר איתו. האם הוא הסדיר את כל הנושא החוזי?
משה לוי
הנושאים העסקיים סגורים. אין נושאים פתוחים. גם מצידו, גם בינו לבין המלווים שלו. הוא צריך עכשיו לסיים תהליך של עבודה. זאת עבודה שנותנת פרנסה להרבה מאוד אנשים, בעיקר עורכי-דין שצריכים לסגנן. זה לא פשוט. אני מרגיש אי-נוחות כלפי אנשים שכן רוצים לשמוע. הולכים לדבר על חוזה ל30- שנים.



בתשובה לשאלתו של חבר הכנסת טיבי: הזכיין היום מורכב מחברה קנדית, מחברת "אפריקה-ישראל" ומחברת "שיכון ובינוי" ו"סולל בונה", כל אחד בשליש. יש מימון, שאת מרביתו נותן בנק הפועלים, בסדר גודל של 850 מיליון דולר בשקלים, ובנק קנדי שנותן סדר גודל של כ250- מיליון דולר.



אתה שואל למה להישאר בפרוייקט. רוצים תעסוקה, רוצים פעילות, רוצים - - -
יואב שגיא
מה זה קשור?
משה לוי
אני מבקש שייאפשרו לי לדבר. לטוב או לרע אני רגיש, מה לעשות. הרבה פעמים זה טוב שאני רגיש.



המימון הזה הוא מימון חוץ-תקציבי, שבא גוף ומשקיע אותו.



דובר פה על אגרות גודש. זה לא ממין העניין. פה זה אגרות מימון. אנשים מממנים את זה, מפעילים את זה 30 שנה ובסוף מחזירים את זה למדינת ישראל, את הכביש עם כל המערכות שלו. זה הבסיס של החוזה. הם מחזירים אותו חינם.



כל אחד מתנה את צרותיו. אני הראשון שאמר לפני כל החברים האלה, כולל לפני 3 ימים בפגישה עם חבר הכנסת עוזי לנדאו, שייפסיקו לדבר על רכבות. תגדירו רכבת. תגדירו יעד מוגדר. אמרתי לו: אני מעביר לך רכבת פרברים מכפר-סבא לתל-אביב אבל אל תגידו סיסמאות. הצעתי לו להגדיר יעד, להגדיר תוואי, להגדיר משהו. כל הזמן זורקים סיסמאות אך מזה לא יוצאות השקעות.



אנחנו בעיקרון לא מתחרים במשאבים. פה הולכת להיות השקעה שתביא לאלפי מקומות עבודה נוספים. אי אפשר רק לשלם מס שפתיים בעניין מקומות עבודה, לדבר על כך שלא כולם גרים בסביון ולא לדאוג גם לזה. לא בגלל מקומות עבודה היה צריך ליצור את הכביש אבל כשהוא עומד היום לפני מימוש, ואין ויכוח על הצורך בו - - -
יואב שגיא
יש ויכוח.
משה לוי
אין ויכוח. זה שיש מי שטוען שהוא לא חושב שהוא נחוץ? אז אני אומר עוד פעם, המועצה הארצית בכל התכנון, כולל בג"ץ, תוכנית 20-20, תמ"א 35 - כולם אישרו את הצורך בכביש. אפילו פרופ' גרונאו, שבא כאילו להציג את הרע שבו, אומר שיש צורך בכביש.
יורם אסידון
זה לא מה שאנחנו שמענו.
משה לוי
יש צורך בכביש. אם הוא כבר בשל היום למימוש, ואם כבר יש גורמים פרטיים שרוצים להשקיע היום כמיליארד שקל לשנה ל5- שנים - אז נניח שהוא לא יביא את כל התועלות הצפויות, שהוא יביא רק חלק מהתועלות, אבל הוא חשוב, גם ככלי תחבורתי וגם כאחד הקטרים למשק.



בואו ננסה לעשות אותו הכי טוב שאפשר. תסלחו לי שאני נשאר תמים ונאיבי ואומר: בואו ננסה להשפיע עליו, כי אפשר תמיד לעשות יותר טוב, אבל צריך אותו. אז אל תתכסו מאחורי הרצון לתקוף.
היו"ר אברהם פורז
מר שגיא, הבטחתי לתת לך אפשרות להגיב אבל לא הבטחתי מתי. אנחנו כרגע עושים פסיק.
יואב שגיא
שכנעת אותי להישאר בכך שאמרת שתהיה לי זכות תגובה.
היו"ר אברהם פורז
אנחנו כרגע שמים פסיק ולא נקודה. תהיה ישיבה נוספת בעניין הזה. תרשום לך את ההערה.
יואב שגיא
תרשה לי תגובה קצרה מאוד.
היו"ר אברהם פורז
אני לא רוצה שאתה תגיב עכשיו. תגיד את זה בישיבה הבאה. תודה רבה לכם.





הישיבה ננעלה בשעה 13:10

- � PAGE �29� -

ועדת הכלכלה (6)

11.08.99

קוד המקור של הנתונים