ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 04/06/2002

שינויים בתקציב לשנת 2002 והודעות מעוכבות.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/5282



41
ועדת הכספים
4.6.2002

פרוטוקולים/כספים/5282
ירושלים, ח' בתמוז, תשס"ב
18 ביוני, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 395
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ד בסיון התשס"ב (4 ביוני 2002), שעה 10:15
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2002 והודעות מעוכבות.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
אבשלום וילן
שירי ויצמן
עופר חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
רחמים מלול
יוסף פריצקי
אברהם שוחט
יורי שטרן

מ"מ: זאב בוים
אלי כהן
נחמה רונן
מוסי רז
מוזמנים
אורי יוגב - הממונה על התקציבים, משרד האוצר
יואל נווה - משרד האוצר
עמית לנג - משרד האוצר
יגאל גדרון - משרד האוצר
נועה יוצר - משרד האוצר
אלעד תמרי - משרד האוצר
חזקי ישראל - התאחדות התעשיינים
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
תמר מרימוביץ







שינויים בתקציב לשנת 2002 והודעות מעוכבות
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה. אנחנו עוברים לבקשה מספר 002 – 01, פנייה מספר 9000, 102 עד 131.

קודם כל, אנחנו מקבלים בברכה את הממונה על התקציבים החדש, מר אורי יוגב. אני בטוח שהוא יצליח בתפקידו. אני יכול להבטיח לך שיהיה לך שיתוף מלא בוועדת הכספים. אנחנו לא "ילדים" כאלה רעים כפי שאנחנו מצטיירים. מדי פעם אנחנו מנסים לעשות שרירים, ואנחנו עושים את זה מתוקף תפקידנו כחברי-כנסת, אבל בדרך כלל אנחנו בסדר. אנחנו נשתדל לעזור לך. כרגע אנחנו דנים בסעיף הקיצוץ של משרדי הממשלה.
אורי יוגב
אני רוצה להסביר את התמונה הכוללת יותר ומה עשינו כאן. בגדול, בתכנית הכלכלית - שלחלקכם תיארתי אותה, ואם תרצה, אני מוכן להתייחס לכולה גם עכשיו – יש מספר מהלכים, אפילו ברמה הטכנית. יש מהלכים של שינויי מיסוי, כששינויי מיסוי כוללים בחלקם מע"מ, וחלקם לא נקראים מיסוי, אך במהותם הם מיסוי, וזה עניין שיפוי מעסיקים. שיפוי מעסיקים זה מהלך שבו מצד אחד הוצאות הממשלה לביטוח הלאומי קטנות, אבל באותה עת מי שמכסה את ההוצאה של הממשלה לביטוח הלאומי זה המעסיקים, שתשלומי הביטוח הלאומי שהם משלמים עולים באחוז אחד. זה עדיין לא מצוין פה וזה גם לא מייצר מקור תקציבי כרגע, משום שזה אמור לעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת במסגרת החוק שדנים בו בוועדה המיוחדת.

מרכיב המס השלישי הוא ביטול התקרות של ביטוח לאומי ושל מס בריאות, שגם הוא לא מס הכנסה פרופר.
יוסף פריצקי
זה ועוד איך מס הכנסה.
אורי יוגב
אני יכול להסביר ארוכות מה לא ומה כן, אבל מבחינה כלכלית אין ספק שזה מעלה את המס מהכנסות של 35,000 שקל ומעלה ב-10%. זה טיפה יותר מורכב, בגלל שבביטוח הלאומי זה מעלה גם את עלויות המעבידים ולא רק את עלויות העובדים, משום שבביטוח הלאומי גם מעבידים משלמים. גם זה מייצר הכנסה שעדיין לא חוזרת חזרה - -
מוסי רז
בשוליים זאת התוצאה, בגלל דמי לידה ומילואים.
אורי יוגב
אני אומר שבנטו זה מייצר הכנסה בהיקף די משמעותי. יש לזה גם השלכות תקציביות, ובהשלכות התקציביות נדון מייד אחרי שיועברו כל שינויי החקיקה. מרכיב אחד זה המיסוי. מרכיבי ההוצאה גם - -
יוסף פריצקי
חבר-הכנסת אמנון כהן העיר הערה נכונה, ועדת רבינוביץ דנה במיסים, למה בתכנית כלכלית מעלים מס ביטוח לאומי ומס בריאות, כשפה זה פר אקסלנס העלאת מס?
מוסי רז
אתה צריך לקחת בחשבון דבר אחד, שמי שהשכר שלו מעל ל-35,000 שקל ומשרת במילואים, הוא ירוויח - -
יוסף פריצקי
לא, הם לא העלו את התשלומים. מי שנפגע בתאונת עבודה, למשל, והרוויח 100,000 שקל ושילם ביטוח נפגעי עבודה לפי ביטוח לאומי, לא יקבל 100,000 שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר-הכנסת פריצקי, אתה לא כזה תמים, למה חוקקו בכלל את חוק ההסדרים? יש דברים שאם במשך השנה היו מנסים להעלות אותם, הם לא היו עוברים, ולכן מביאים את זה במסגרת כל התקציב. אני בטוח שאם היו מביאים חלק מהדברים בחבילה הזאת של הוועדה המיוחדת באמצע השנה, לא היה שום סיכוי בעולם להעביר אותם, ולכן משרד האוצר הוסיף את זה לחבילה. אולי לך, אורי יוגב, אסור להגיד את זה.
אורי יוגב
אני לא חושב שזאת התשובה, אני מוכן להתייחס לזה. כשבסופו של דבר אתה עושה מהלך פיסקלי, והוא לא נועד למטרות רפורמטיביות כאלה ואחרות או לשינויים מבניים כאלה או אחרים, אלא להביא כסף בצד ההוצאה, אתה בוחר צעדים. נכון שאתה קובע מדיניות בתחילת הצעדים, כי כמו שגם נאמר בוועדה המיוחדת, יש אלטרנטיבות. אפשר לא להקל על מעסיקים, אלא להקל על עובדים, אפשר לקבוע מס הכנסה ולא מס עקיף.
יוסף פריצקי
כמה אתם צופים לגבות תוספת ביטוח לאומי מס בריאות?
אורי יוגב
כתבנו את זה.
יוסף פריצקי
ואם הייתם מטילים מס יסף על כולם או החל מ-20,000 שקל?
היו"ר יעקב ליצמן
זאת ההצעה של בייגה.
יוסף פריצקי
לא, הוא מציע מלווה.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל מה זה מלווה? מלווה זה לא מס. הצעתי להחזיר את זה תוך שנתיים עם ריבית, כאשר בינתיים אפשר להשתמש בזה כערבות לבנק. עובדה ששר האוצר לא רצה לקבל את זה, כי הוא ידע שהוא צריך להחזיר את זה.
יוסף פריצקי
הוא רוצה לספוג ולא ללוות.
אורי יוגב
הוא לא רוצה להעביר את הבעיה של היום לדורות הבאים.
עופר חוגי
בעוד שנה-שנתיים לא תהיה המלחמה שמשתוללת היום.
מוסי רז
מה אתה יודע, שב בוועדת החוץ והביטחון.
אורי יוגב
אדוני היושב-ראש, נשאלו שתי שאלות, ואני רוצה לענות עליהן. שאלה אחת נשאלה לגבי חוסר סימטרייה בין העובדה שאני מעלה מס ביטוח לאומי תקרות, ולא מעלה במקביל תקרות – ואין הרבה אגב - שני המקומות שבהם יכולת לטפל בנושא התקרות הם דמי לידה ותגמולי מילואים. בסופו של דבר, לא התחמקנו מזה. המהלך הוא מהלך ניסויי, והוא גם זמני, הוא לא פרמננטי. אם הוא היה פרמננטי, זה היה יותר קשה. יש מקומות שלגביהם אמרנו שנעשה את זה בצורה פרמננטית, אבל פה זה לא פרמננטי. פה זה מהלך שנועד לשנה וחצי הקרובות, הוא מהלך פיסקלי מלא, ולכן לא צמצמנו את הגבייה לגבי מעט מילואימניקים שמרוויחים 70,000 שקל על ימי מילואים.
יוסף פריצקי
ברור לך שכולם ילכו לחברות וימשכו דיבידנדים, לא תראו מזה גרוש. אני מוכן להתערב פה עכשיו ולהצהיר לפרוטוקול שלא רק שלא תראו מיליארד ו-200 מיליון שקל, אלא לא תראו חצי מיליארד שקל.
מוסי רז
יש הרבה שכירים.
יוסף פריצקי
מי שיכול לעשות את זה, יעשה את זה, ויוציא חשבונית למעסיק.
אורי יוגב
נשאלה שאלה אחת לגבי הסימטרייה, והשנייה נשאלה לגבי מלווה או לא מלווה. בסופו של דבר, אני גם לא חושב שיש לנו ברירה מבחינה מקרו כלכלית, אבל אנחנו גם לא רוצים להטיל נטל – והדור הקיים הטיל נטל על הדורות הבאים – נוסף, כי אנחנו לא חושבים שהדור הבא יוכל לעמוד בו.
יוסף פריצקי
זה בסדר.
אורי יוגב
דבר שלישי, מבחינת יעילות המהלך, אנחנו באמת לא חושבים שזה המהלך היעיל ביותר, אבל במסגרת התפיסה שאומרת: במהלך כל-כך קשה, צריך לפגוע פגיעה יחסית משמעותית גם בחצי העשירון העליון, בכל זאת החלטנו על המהלך הזה.

אני חוזר למה שדיברתי עליו קודם. מרכיב אחד הוא מרכיב מיסויי. במרכיבי ההוצאה קבוצה של החלטות. חלק מההחלטות הן החלטות שהממשלה יכולה לקבל בעצמה, אין בהן שום דבר שקשור לחקיקה, וחלק אפילו לא קשור לשולחן הזה, כי אם יש לי תקציב של X מיליונים בסעיף מסוים, שהממשלה מחליטה השנה לא להוציא אותו וגם לא מקצה אותו לשום מקום אחר, כי היא רוצה להקטין את הוצאותיה, היא מחליטה את זה לבדה, ובזה זה נגמר. אם היא תרצה במקור הזה לעשות הסטה ולתת תוספת לביטחון או למטרות אחרות, היא באמת תבוא לשולחן הזה ברגע שהיא תרצה לעשות את זה, והיא תסביר מה היא עושה.

בין הסעיפים האלה, נמצא סעיף שדיברו עליו הרבה, של שינוי בכל מיני קריטריונים שקשורים בסיוע בדיור ובכל מיני סעיפים אחרים, שבהם ביצענו מהלכים של צמצום הוצאה, ולעתים אפילו ביטול חריגה. זה דבר ראשון שעשינו בממשלה.

אחר-כך יש שתי קבוצות של החלטות, שחלקן דורשות חקיקה ראשית, וחלקן דורשות רק שינויים תקציביים. אלה שדורשות חקיקה ראשית הוגשו באותה חוברת כחולה לקריאה ראשונה, והן נמצאות עכשיו בוועדה המיוחדת ששירי ויצמן הוא היושב-ראש שלה, ואחרי שזה יעבור בקריאה שנייה ושלישית, אנחנו בהחלט מתכוונים לבוא ימים בודדים אחר-כך פעם נוספת עם מהלך שבו נוריד אל הרזרבה הכללית X מיליונים או מיליארד שקל, ואותה נקצה למטרות מסוימות.
היו"ר יעקב ליצמן
אולי גם אנחנו נבקש להקצות כמה דברים. אני שמח מאד שהורדתם 28,000 שקל מלשכת השר בלי תיק שמואל אביטל, אבל תסביר לי למה כן צריך להעביר לשם 750,000 שקל.
אמנון כהן
שיהיה תקציב.
יוסף פריצקי
אין דבר כזה, האם כל משרד הגיש לכם את הקיצוץ?
רחמים מלול
תאמר לנו תשובה לשאלה ששאל ליצמן באופן עקרוני, האם ה-4% קיצוץ הוא באמת FLAT?
אורי יוגב
נושא מרכזי נוסף הוא קיצוץ של 4% בתקציבי המשרדים, ואני רוצה להסביר בכמה מילים מה משמעות הקיצוץ הזה. עברתם פה מספר קיצוצי FLAT, והעקרונות הם מאד דומים. אני לא מקצץ 4% בסעיפי שכר, כי אני חייב לשלם לפי הסכמי עבודה, ומה שלא תחליט הממשלה לא יהיה מעשי. לכן, אני לא מקצץ במקומות שבהם אני לא מסוגל לקצץ, במילים אחרות: יש פה בעיקר קיצוץ בסעיפי הקניות.

כדי להבין את הכלל, אני אגיד שאין פה קיצוץ בתקציבי תשתיות, זאת אומרת: המקום שבו לא נגענו זה שכר ותשתיות.
היו"ר יעקב ליצמן
ואתם עוד מוסיפים תקציב.
אורי יוגב
כמובן שזה מסביר את הצד של ההפחתה. יש פה המון סעיפים של משרד-משרד, ובכל המשרדים הורדנו את כל ה-4%. מצד אחד, הקיצוץ הזה נותן בסך הכל מיליארד ו-45 מיליון שקל. אנחנו מציעים פה הקצאה למיליארד ו-45 מיליון שקל.

בחלק מהסעיפים, בעיקר בביטחון ובמשטרה, זה סכום חלקי ביחס להחלטות הממשלה וביחס לצרכים של המערכות האלה, משום שמדובר פה על מהלך חלקי. אנחנו מפצלים פה את המהלך לשני מהלכים: אחד - של 4% FLAT, והשני – נבוא מייד אחרי שנדע מה עבר או לא עבר בחקיקה ומה שייצר את המקורות האחרים. אין היום רזרבה כללית, זאת אומרת: בסעיף הרזרבה הכללית של הממשלה אין כסף. אתה אמור להעביר כסף מסעיפים שבהם יש עודף, או מהחלטות שבאמצעותן קיבלת את הרזרבה הכללית, וממנה לעשות מה שאנחנו הולכים לעשות בשבוע הקרוב.
רחמים מלול
האם אנחנו מדברים רק על שנת 2002?
אורי יוגב
אנחנו מדברים רק על 2002. אם תרצו לשאול על שנת 2003, אני אענה.
רחמים מלול
כי תכנית החירום היא גם לשנת 2003.
אורי יוגב
גם במהלך הזה של קיצוץ 4% FLAT במשרדים, החליטה הממשלה על קיצוץ של 4% FLAT ועל הקפאה נומינלית של התקציבים הללו לכל 2003.

באופן מעשי, קבעה הממשלה את גובה תקציבי הקניות של המשרדים לשנה הבאה, וקבעה שהם יירדו ב-4% האלה, והם בעצם יירדו גם בשנה הבאה. הממשלה כן תצטרך לקראת הרבעון האחרון של השנה לקבל החלטות האם היא רוצה לעשות שינויים פנימיים בשנה הבאה, או החלטות כאלה או אחרות, והיא תצטרך להביא לפה חוק תקציב בשנה הבאה.
אמנון כהן
האם יהיה תקציב לשנה הבאה?
אורי יוגב
על-פי החוק, יכולה הממשלה להחליט במכה אחת על שנתיים, ועדיין חוק התקציב אומר שהיא חייבת להביא את תקציב 2002 בנפרד מ-2003, כל עוד לא נשנה את השיטה באופן בסיסי.

לגבי המיליארד ו-45 מיליון שקל באופן כללי, אני אומר שלא נקטנו פה גישת נטו, זאת אומרת: אם יש משרד שצריך להוסיף לו תקציבים, הורדנו מצד אחד והוספנו ממקום אחר. לחלקם הורדנו תקציבים, ויכול להיות שבשבוע הבא כשיצטברו יתר המקורות, יכול להיות שלחלק מהמשרדים לא בהכרח נחזיר את הכספים. נגיש בקשה לתת תוספות, אני מתאר לעצמי שלאו דווקא באותם סעיפים, אלא תוספות אחרות שאנחנו או שהממשלה החליטה לגביהם, או שהחקיקה קבעה זאת לגביהם.

רוב רובם של המשרדים הגישו לנו את הפירוט, זאת אומרת: ההחלטה אמרה שמשרד יכול לחלק את ההפחתה באיזה אופן שהוא רוצה, כאשר הבחינה שאנחנו עושים היא קיצוץ אמיתי. לא יכול משרד להוריד בסעיף שכר, כי זה לא מעשי. לעתים למשרדים נוח להוריד, למשל, סעיף של תרופות לחולי סרטן, אבל בכל המקומות שבאמת סביר מבחינת המדיניות לקצץ, יכול המשרד לומר שהוא רוצה לחלק את ההפחתה בצורה כזאת או אחרת, וכך נקטנו. אם במקרה היו משרדים שלא הספיקו לתת לנו את הפירוט, בעצמנו "שמנו קיצוץ", ואמרנו להם כבר עכשיו שתהיה איזושהי דרגת חופש לשר לבוא אלינו בשבוע הבא, אחרי שהוא גמר לעשות אצלו במשרד את התהליך, ולבקש לשנות את הסעיפים, ואז נבוא לפה.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה יודע מה הבעיה בדרך הזאת? שאחר-כך אנחנו מקבלים פירוט שאומר שכאילו קיצצו בסעיף מסוים והעבירו את זה לסעיף אחר, מכיוון שהסעיף המסוים הזה מאד רגיש, למשל: ילדים בסיכון. יוצא שוועדת הכספים כאילו החליטה לקצץ בסעיף הזה, כאשר זה לא נכון, כי פיזרו את הקיצוץ לכל הסעיפים.
אורי יוגב
ברוב המקרים גם יש הסכמה לגבי המהלך. בשוליים יהיו דברים שתקבלו בטווח המהיר, ואנחנו גם נציג אותם. אני רציתי לדבר מעט על המקום שאליו הולך הכסף.
היו"ר יעקב ליצמן
בשבוע שעבר ישבנו בישיבה משותפת של ועדת החינוך והתרבות ושל ועדת הכספים בנושא של בטיחות כתוצאה מהמחסור בכספים. אני חושב שצריך לבטל את הקיצוץ במשרד החינוך בשני הסעיפים שחסר בהם כסף רב, כי יש שם קיצוץ עצום. אני מדבר על בטיחות מבנים.
עופר חוגי
הורידו 15 מיליון שקל בשנה זו.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן מתוך ה-40 מיליון שקל להכליל את ה-4.5 מיליון שקל שהובטח לנו בוועדת הכספים עבור החוק של עוזי לנדאו שמיועד לילדים בבתי-חולים. אם אתם זוכרים, הסכמנו להקפיא את זה, ולכן לא ניתן כסף עבור החוק. אני מציע להוריד 40 מיליון שקל – וזה בעצם לא 40 מיליון שקל, אלא 35 מיליון שקל - ממשרד החינוך, ולהשקיע 35 מיליון שקל בשיפוצים, כדי שיוכלו לפתוח את שנת הלימודים בזמן.
אורי יוגב
אני רוצה לומר שני דברים. ראשית, אנחנו עושים פה צעד אחד, ויהיו בשבוע הבא תוספות לכל מיני סעיפים, ויכול להיות שגם לסעיף חינוך. לגבי ה-4.5 מיליון, אני חוזר על הבטחתנו, ואומר שאנחנו באמת צריכים לממשה כבר בסיבוב הזה, זאת אומרת: במהלך הכלכלי הזה אנחנו צריכים להביאה לידי ביטוי. זה לגבי ה-4.5 מיליון שקל.

לגבי יתר הכספים וייעודם, אל"ף – משרד החינוך כמובן - -
היו"ר יעקב ליצמן
אני דיברתי איתו, ואני יודע שיש חסר. אין לי בעיה עם זה - -
אורי יוגב
אני אגיד לך איפה בעיניי יכולה להיות הבעיה, כי בהחלט יכול להיות שנגיע לפה בעוד שבוע ונגיד שקיצצנו ממשרד החינוך, אבל למטרה הזאת והזאת אנחנו נותנים תוספת, שזה כרגע מה שאתה מציע.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מדבר על סעיף מסוים. יש המון מה להגיד על כל הקיצוצים, כפי שאתה מתאר לעצמך. סעיף חינוך זה כללי, אבל אני מדבר על שיפוצי מבנים. אתה הולך להשקיע בתשתיות, וזה דבר יפה מאד, אבל גם פה מדובר על תשתיות. אתה רוצה שיפתחו בתי-ספר שקיבלו צווי סגירה? אתה יודע כמה בתי-ספר קיבלו צווי סגירה? ואני אפילו לא מדבר על החלק של החינוך העצמאי, אלא על כל בתי-הספר. יש המון בתי-ספר שקיבלו צווי סגירה, ולכן אי אפשר לפתוח בתי-ספר כפי שהם במצב הנוכחי, ולכן אני אומר שאם אתה מדבר על 120 מיליון שקל, אז תסתפק בקצת פחות.
אורי יוגב
קודם כל, אני לא מכיר עדיין את הנושא הזה באופן אישי ואני צריך ללמוד את מה שאתה אומר, אבל כפי שאמרתי, כשמדובר על 4% FLAT – וזה לא נכון רק להורדה, אלא גם להקצאה – תקציב החינוך, אפילו בלי השכלה גבוהה, עומד על 24 מיליארד שקל. גם חלקו שאינו שכר – ויש שם הרבה שכר – הוא די הרבה מיליארדים.
רחמים מלול
2-2.5 מיליארד שקל.
אורי יוגב
127 זה 4% מחלקו. 127 כפול 25 זה בדיוק החלק שהוא לא רק שכר, אלא הוא גמיש לגמרי.

באה שרת החינוך עוד לפני שדיברת על העניין הזה של בתי-הספר, ואמרה גם בממשלה – וזה אחד המשרדים שמאד קשה לו עם הקיצוץ הזה של ה-127, ואתם שומעים את זה כאן די הרבה – שכאשר אעשה הסטות פנימיות, אדאג שיהיו גם הסטות לחינוך.

בטח בימים האלה צריך ללבן את הנקודה שהעלית. משרד החינוך צריך להחליט, למשל, שמתוך ה-127, הקיצוץ במשרד החינוך נטו יהיה נמוך ב-10-20 מיליון שקל, ואני לא סופר כרגע את ה-4.5 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה טועה, כי אני לא בא במקום משרד החינוך. רבותיי, יש כאן אי הבנה. אתה אומר שאחרי הקיצוץ אתה תבוא לוועדה עם תיקונים. אני אומר לחברי הוועדה: אנחנו רוצים רק דבר אחד – אני לא שר, אבל אני יודע דבר חמור ביותר, שעומדים להתחיל שנת לימודים כשיש בעיה של בטיחות, וזה נורא. אני לא מדבר על לוקסוס, לא על מחשבים ולא על 50 מיליון שקל, כשאומרים שלפה נכנסת פוליטיקה. אם יש 50 מיליון שקל עבור מחשבים, האם אי אפשר להעביר 20-30 מיליון שקל לבטיחות? אחר-כך השרה תבוא ותדבר איתה כך וכך.
אורי יוגב
אני מבין את העניין, ואנחנו גם נעביר את זה לשרת החינוך, כי בסופו של דבר זה תקציבה, והיא צריכה לבוא.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אדבר איתה. אני מוכן להכריז על הפסקה ולדבר איתה.
אורי יוגב
תעשה את זה, זה בין כה וכה רלוונטי למהלך של התוספות.
רחמים מלול
אנחנו רוצים שתקרת הקיצוץ שנקבעה למשרד החינוך תפחת היום בכ-20 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
אמרתי 40 מיליון שקל, אבל 4.5 מיליון שקל הוא בין כה וכה צריך לתת, אז 35 מיליון שקל.
אורי יוגב
יש פה הרבה מאד סעיפים, וחל קיצוץ על כולם. כמו שאתם רואים, מראש לחלק אנחנו מחזירים את הכספים. אמרתי כבר שאנחנו הולכים בשבוע הבא לתת תוספות לכמה משרדים. אתם מדברים דווקא על משרד החינוך, אבל זה לא נכון רק לגבי משרד החינוך.
היו"ר יעקב ליצמן
מה אכפת לך לבוא היום ולהגיד לוועדה את זה?
אורי יוגב
אני לא יכול לקחת משרד אחד ולעשות בו שינוי בהחלטות הממשלה. הרי ברור שאנחנו נגיע לפה מהר מאד עם מספרים יותר גדולים מהמספר הזה, ובתוכו ייכללו ה-4.5 מיליון שקל, שהם אפילו לא בוויכוח. אני מניח שאתה תראה את הדברים תוך שבוע.

לגבי הבטיחות, בכל מקרה זה נושא שחייב לבוא לידי דיון עם הממשלה. אני מבין שזה מה שהוועדה רוצה, ואני מבין את המסר.
יוסף פריצקי
משרד החינוך עתיר סעיפים - -
רחמים מלול
ועדת החינוך והתרבות החליטה לא לפתוח מוסדות חינוך, שיש בהם בעיית בטיחות.
אורי יוגב
אני גם רוצה להתייחס להערה שקשורה לתשתית. הסיבה שלא קיצצנו בתשתיות היא לא בגלל שתשתיות יותר חשובות מבטיחות, אלא בגלל המשמעויות שלהן לגבי צמיחה, ובטיחות המבנים לא משפיעה על הצמיחה. הכבישים, הרכבות ויתר התשתיות בהחלט משפיעות על הצמיחה.
רחמים מלול
אני לא מבין, אבל הם משפיעים על חיי הילדים, איזה מן נימוק זה?
אורי יוגב
אני לא אמרתי שהיא פחות חשובה.
רחמים מלול
אתה יודע איזו סקירה שמענו בוועדת החינוך? נאמר שלא ייפתחו בתי-ספר, ואתה מדבר אתי על צמיחה. לוחות חשמל חשופים שצריך להחליף אותם, זה לא דבר שצריך להדליק נורה אדומה?
אורי יוגב
אני לא אמרתי שלא צריך לטפל בזה.
היו"ר יעקב ליצמן
הייתי מבין את ההתייחסות שלך, אם היה מדובר על הישיבות. אם אנחנו כוועדת כספים נחליט להסיט 30 מיליון שקל מכל הקיצוץ הגדול כאן למטרת בטיחות, אף אחד לא יבכה לא כאן ולא במשרד ראש-הממשלה, כי זה לא עניין פוליטי. אני אתמוך בזה בכל הצבעה, כי לדעתי אין שום בעיה עם זה. אני מציע שוועדת השרים תחליט להקצות 30 מיליון שקל לבטיחות.
עופר חוגי
למה אתה אומר שאין בעיה? יש בעיות מאד חמורות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא הולך לערער על כל הדברים האלה.
מוסי רז
אני רוצה להתייחס לעניין הזה. קודם כל, זה ברור לחלוטין שצריך קיצוץ תקציבי, והרי כולנו מבינים את זה. אנחנו נמצאים במיתון, שהוא מיתון קצת שונה ממיתונים שאנחנו מכירים מהעבר. הוא נובע קודם כל מהבעיה הביטחונית, אבל גם מאיזשהו מיתון עולמי והיעדר ביקושים מחוץ לארץ לגבי הייצוא שלנו, וזה גם מתבטא לדוגמה בחרם ובהרבה דברים אחרים.

לבוא ולקצץ FLAT בצורה אחידה על פני כל המשרדים, ברור שזה הכי קל. אני לא אומר את זה כלפיכם, כי הרי זה לא עניין שאתם יכולים להחליט עליו, אבל זה באמת הדבר הכי קל לבוא ולהגיד שהכל חשוב באותה מידה. ביום חמישי נתתי דוגמה לכך שזה דומה לאדם שהיה לו קיצוץ במשכורתו, והוא צריך לקצץ בסעיפי הוצאתו, והוא יקצץ 4% מהלחם, 4% מהביקורים אצל הרופא וגם 4% מהנסיעות לחוץ לארץ, וזה לא הגיוני. נכון שזה הכי קל גם לאותו אדם, אבל זה לא הגיוני, כי אולי הוא לא ימשיך לחיות בכלל. כמובן שכאן לא מדובר על מצב כזה של חיים ומוות, אבל עדיין זה לא הגיוני.

כפי שאנחנו מכירים את תקציבי המשרדים, אני קודם כל לא בטוח – על אף שאני בדרך כלל כן חסיד של השקעה בתשתיות – שהקדושה שניתנה כאן לתשתיות היא במקומה. אני לא רואה מה התרומה שיש בסלילת עוד כביש – גם אם זה בתוך הארץ, מה גם שחלק גדול מזה נמצא מעבר לקו הירוק – ועוד קטע בחוצה ישראל, שזאת אולי לא דוגמה טובה כי זה לא כל-כך בא מתקציבי המדינה.
היו"ר יעקב ליצמן
קח בחשבון שעכשיו זה חודש יוני, זאת אומרת: כל מה שניתן לעשות בתשתיות, ניתן לעשות רק בהרשאה להתחייב.
אורי יוגב
אתה מונה סיבה נוספת לכך שקשה לקצץ שם.
מוסי רז
אבל מה עם שנה הבאה? אני לא בטוח שזה יותר מעורר צמיחה מאשר חינוך. בכלל, אני חושב שחינוך זאת תשתית לא פחות חשובה מכביש חוצה שומרון.
אורי יוגב
טווחי ההשפעה הכלכליים הם שונים. אתה יכול להתווכח לגבי חוסר היעילות של ההשקעה בתשתיות, אבל בהנחה שאני מדבר על תשתית שהיא באמת כלכלית – כמו שאנחנו נוהגים לעשות ומאשרים השקעה בכביש כזה או במסילת ברזל כזו, כי זה באמת נותן תשואה פחות או יותר מרקע ההקמה, אזי ההשפעה של זה מבחינה מקרו כלכלית על הצמיחה היא הרבה יותר זריזה. לגבי חינוך אתה צודק, אבל ההשפעה של זה היא לטווח ארוך יותר.
מוסי רז
אני מסכים שלחינוך יש תשואה לטווח ארוך יותר, אבל אני לא בטוח שהיא יותר נמוכה.
אורי יוגב
לא אמרתי שהיא יותר נמוכה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חייב לענות במקום אורי יוגב לגבי התשתיות ביהודה ושומרון. אמרת שיותר חשוב לך החינוך מאשר פיתוח תשתיות ביהודה ושומרון.
מוסי רז
גם אמרתי שחינוך לא פחות חשוב מכביש שנסלל בתוך הארץ.
היו"ר יעקב ליצמן
אורי יוגב לא יכול לענות לך לגבי PRIORITY.
מוסי רז
זה ברור לי לחלוטין. נדרשת כאן החלטת ממשלה אחרת לגמרי לגבי איזה סוג מדינה אנחנו רוצים לראות.
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא יהיה.
מוסי רז
אני יודע שזה לא יהיה, כמעט כל מה שאני אומר לא יהיה, אבל מה אני יכול לעשות? בכל זאת אני חבר-כנסת.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה הכנסת את המדינה לטירוף בגלל הנושא של ההסתייגות שלך לגבי המנכ"לים.
מוסי רז
הבעיה היא לא מנכ"לים, הבעיה היא עם כמה חברי-הכנסת, שמתנים בזה את התמיכה שלהם בתכנית הכלכלית, וזה דבר אבסורדי, אבל אני לא חושב שזה קשור לעניין כרגע. נכון שחלק מהאמירה שלי נובעת מזה, שגם תקציב התשתיות לא מושקע כולו בצורה נכונה, אבל לא רק בגלל זה.
יואל נוה
אפשר להגיד גם את אותו הדבר על תקציב החינוך.
מוסי רז
נכון, אבל אז זה גם נכון לגבי תקציב החינוך.
יואל נוה
אתה מדבר על היעילות של ההקצאה לגבי סדרי עדיפויות - -
מוסי רז
אתה צודק, אבל אם אני מדבר על תחבורה, אני מדבר על מעל ל-20% שהולכים למטרות פוליטיות ולא למטרות כלכליות, ואני מדבר על מה שמושקע מעבר לקו הירוק. אם אני מדבר על שיכון, אני מדבר בערך על 20%. אם זה חינוך, גם ילד בשטחים זכאי לקבל חינוך באותה מידה, ואולי שם לא מדובר על 3% מהתקציב, אלא אולי על 5%, אבל הפרופורציות הן אחרות.

כפי שאני מכיר את תקציב המדינה, לדעתי, יש ארבעה משרדים שמכל אחד מהם אפשר לקצץ מיליארד שקל – וזה יכאב מאד, אבל אפשר לקצץ. בוודאי שבארבעה משרדים האלה אפשר לקצץ יחד מיליארד שקל ובכך לפטור את כל המשרדים האחרים מהקיצוץ.

לגבי ארבעת המשרדים שאפשר לקצץ מתקציבם, אני מדבר על משרד הדתות, ודיבר פה קודם חבר-הכנסת מלול על משרד הבינוי והשיכון, ואני מסכים אתו לחלוטין לגבי זה, וכמו-כן אני חושב שאפשר לקצץ גם בתקציב הביטחון ובמשרד התחבורה.
אורי יוגב
תהיה מודע לזה שבמשרד הבינוי והשיכון מורידים מההלוואות לדיור.
משה רז
ואפשר להוריד עוד הרבה יותר. ראינו את כל המבצעים שהכריזו עליהם בשנה שעברה.
היו"ר יעקב ליצמן
הם הביאו הכנסות למס הכנסה ולמס ערך מוסף.
מוסי רז
אז למה עכשיו מבקשים להוריד את ההלוואות, אם זה מביא הכנסות?
היו"ר יעקב ליצמן
זה אחד הדברים שהוא בבחינת אבסורד, כי קיבלנו דיווח מהקבלנים אחרי שהסתיים המבצע.
מוסי רז
הדיווח הוא מהקבלנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אם תבדוק את המצב, תראה בכמה עלו מכירות הדירות בחודשי המבצע, ואלה הכנסות שנוספו למדינה.
אורי יוגב
דרך אגב, אתה יודע שזה שולי לבדוק מה קורה לפני ואחרי המבצע, כי צריך לראות מה קרה לענף הנדל"ן.
מוסי רז
קרה כאן דבר אבסורדי לחלוטין. חילקו מאות מיליוני שקלים, כדי שיקנו דירות. אתה צודק בכך שאתה אומר שגם היתה הכנסה בצד זה למדינה.
היו"ר יעקב ליצמן
ברוב המקרים לא מדובר על יש"ע, אז מה זה מפריע לך שיש מבצע במשרד הבינוי והשיכון?
מוסי רז
אני מדבר אתך על דברים כלכליים, אז מה זה קשור ליש"ע? זה נכון ש-30% מזה היה ביש"ע, אבל זה לא קשור, כי אני מדבר על ה-70% האחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אז תשאיר את זה לגבי ה-70%.
מוסי רז
אבל גם לזה אני לא מסכים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן להסכים ולומר שנאפשר את זה רק לגבי ה-70%, אבל תן למקומות להתאושש.
מוסי רז
קודם כל, אני חושב שזה פסול שהלכו שני שרים ועל דעת עצמם קבעו ש-16 יישובים יקבלו הטבות ושהיישובים האחרים לא יקבלו. הרי זה לא קשור ליש"ע.
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא פסול לתת ליש"ע, כי אנשים צריכים לחיות גם שם.
מוסי רז
תירגע רגע ותפסיק כל הזמן לדבר על יש"ע. נקבעו 16 יישובים, ומתוכם רק חמישה ביש"ע, אז תסתכל על ה-11 יישובים האחרים. אני חושב שזה פסול שהם קבעו שהיישובים האלה יקבלו הטבות.

נתנו מימון של מאות מיליונים, ואחרי זה באו לבקש עוד 300 מיליון שקל, כשבצד זה גם היו הכנסות. אם זה היה כל-כך טוב מבחינה כלכלית, עכשיו לא היו מבקשים להוריד את ההלוואות, אלא להעלות את המימון. עכשיו מבקשים להוריד את ההלוואות, כי הן עולות כסף, מה אפשר לעשות? אני בעד לתת הלוואות, אבל לכל דבר צריך להיות גבול, כי צריך להסתמך על היכולת הכלכלית של המדינה.

לכן אני חושב שאפשר לקצץ בארבעת המשרדים הללו: דתות, בינוי ושיכון, תחבורה וביטחון.
אורי יוגב
כשאתה אומר תחבורה, אתה מתכוון לכבישים.
מוסי רז
בלי לפגוע בתחבורה מסילתית.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר-הכנסת רז, מה שאתה אומר זה לא כל-כך תמים בלשון המעטה, כי אתה לא רוצה לפגוע בכביש ירושלים-תל-אביב, או בכביש חיפה-תל-אביב.
מוסי רז
לא שמעתי שסוללים כביש כזה.
היו"ר יעקב ליצמן
עובדים שם.
מוסי רז
מדובר בגרושים.
אורי יוגב
מדובר בכבישים כלכליים מאד, לעתים אפילו יותר מחלק מהמסילתיים, דווקא בגלל שיש היום מדיניות די ברורה שמעודדת את פיתוח הרכבת.
מוסי רז
זה נכון שיש מדיניות כזאת, ואני לא מציע לפגוע בה. אתה יודע מה? מכיוון שאנחנו אחת המדינות הצפופות בעולם ומכיוון שבשטח הרלוונטי של מרכז הארץ מדובר על תופעה קשה יותר, כי חצי מהמדינה כמעט לא מאוכלסת, אנחנו צריכים לחשוב על פתרון יצירתי. לא נוכל לאורך זמן להמשיך במדיניות הקיימת, ולכן זה טוב שמעודדים את פיתוח הרכבת.

אני אתן לך דוגמה. שמעתי שמהיום שוטרים ייסעו בחינם ברכבת. אני לא מדבר על השנה הזאת ועל השנה הבאה, כי זה לא רלוונטי עכשיו כשאנחנו מדברים על בעיות הרבה יותר גדולות, ולא שזה לא יכול לעזור לנו לפתור את הבעיות, אבל זה פשוט פתרון שולי. המדינה יכולה, לדוגמה, להגיע להסדר עם רכבת ישראל, שהיא תשלם איזשהו סכום לרכבת, וגם עובדי מדינה יוכלו לנסוע בחינם ברכבת. האם אתה יודע כמה זה יכול להקל על המצוקה בכבישים? האם אתה יודע עד כמה זה יכול להיות כלכלי? בטוח שיש איזשהו סכום שאפשר לדבר עליו, כאשר העניין הזה יהיה כדאי למדינה וכדאי לרכבת.
אורי יוגב
זה מאד מזכיר לי את מה שאמרת לגבי הלוואות הדיור. אני מוכן לעשות את הבדיקה, אבל אני חושב שאתה טועה. לתת לאנשים לנסוע בחינם?
מוסי רז
הם לא ייסעו בחינם, אלא המדינה תשלם, וזאת תהיה גם בבחינת איזושהי הטבה למשכורת שלהם, שגם אפשר יהיה לחשב אותה ולגלם אותה.
אורי יוגב
דרך אגב, כאשר נקבע שחיילים יוכלו לנסוע בחינם ברכבת, זה גרם להם לרדת מהאוטובוסים ולעלות על הרכבת, כלומר: זה הדבר הכי לא כלכלי שאתה יכול לעשות. אתה רוצה שמי שישתמש ברכבת יהיה אותו אדם שנוסע ברכב הפרטי. זה הערך הכלכלי שאתה רוצה להשיג, אתה לא רוצה שיגיע לרכבת אותו אדם שנוסע באוטובוס.
מוסי רז
מה לגבי עובדי המדינה? זאת מכת מדינה, וזה לא תופס רק לגבי עובדי מדינה. אני מדבר על עובדי מדינה, כי כך המדינה יכולה להשפיע. היא לא יכולה לקבוע מה יעשו בצ'קפוינט – היא יכולה, אבל שם ההשפעה שלה יותר קטנה. לעובד מדינה יש אינטרס כלכלי לקנות רכב. אמנם אין לו ממש אינטרס כלכלי לנסוע אתו דווקא לעבודה, כי לא בודקים האם הוא בא לעבודה עם הרכב, ואת הוצאות הרכב הוא יקבל בכל מקרה, אבל ברגע שהוא קנה את הרכב, הוא כבר לא ייסע באוטובוס. אני חושב, שהמדינה צריכה לחשוב אחרת וללכת לכיוון אחר. נכון שזה כרוך בהסכמי שכר ובאלף ואחד דברים, אבל אני אומר שזה לא עניין שיכול להתבצע בתכנית הכלכלית הזאת וזה לא יכול להתבצע מהיום למחר.
אורי יוגב
לבוא ולהגיד: תסבסדו באופן מלא קבוצות של אנשים נוספים שייסעו ברכבת, זה לא הפתרון. הפתרון הוא לעשות את מה שאנחנו באמת עושים. אגב, אנחנו מסבסדים את הרכבת באופן די משמעותי.
מוסי רז
אני לא יודע האם אתה יודע, אבל יש מבצע מעניין שאגב נמצא ביו"ש, ושמתקיים כבר בערך תשעה חודשים, שבמסגרתו יש הורדה של 50% במחירי כל התחבורה הציבורית. התקיים על זה דיון בוועדת הכלכלה, וכמובן נשמעה טענה שמייד יוכפל מספר המשתמשים, אבל אפשר להגיד שיש עלייה קלה במספר המשתמשים בתחבורה ציבורית.
אורי יוגב
זה בדיוק היה הטיעון הקודם שלי.
מוסי רז
אבל המבצע הזה נעשה במקום הכי בעייתי, כי שם בכל זאת מדובר בפריפריה והתחבורה הציבורית היא גם ככה לא הכי יעילה שם. הרבה יותר קל לבדוק האם מבצע כזה יעיל – ואני שוב אומר שזה לא נכון לגבי מחר בבוקר – לגבי קו נתניה-תל-אביב או לגבי קו ראשון-לציון-תל-אביב, או לגבי קו ירושלים-תל-אביב.
אורי יוגב
לא עבדתי בממשלה די הרבה שנים, אבל אחד הדברים שראיתי שנעשתה בו מהפכה יחסית משמעותית זה באמת ההפרטה של חלק מהתחבורה הציבורית. זה הביא גם לידי כך שירד המחיר ב-30%-50% וגם העלות לא נפלה על המדינה. זה הפתרון וזאת הדרך שצריך ללכת בה.
יואל נוה
אתה יכול לבדוק את גמישות המחיר, ולראות שהיא לא גבוהה.
אורי יוגב
הגמישות של המחיר היא לא מאד גבוהה, אבל אין ספק שזה גם בסופו של דבר נכון מבחינה משקית.
מוסי רז
מה שרציתי לומר זה שיש ארבעה משרדים שאת תקציבם צריך לקצץ, במקום לקצץ בתקציב משרד החינוך, משרד הבריאות וכו'.
עופר חוגי
אתה אומר שבבר אילן מותר ללמוד תנ"ך וגמרא, ובישיבה אסור ללמוד. אתה אומר: בואו נסגור את הישיבות.
משה רז
לא אמרתי את זה.
עופר חוגי
אתה אומר שלאוניברסיטת בר-אילן מותר לתת, אבל לישיבות אסור.
משה רז
אני בכלל בעד ישיבות, אבל אני רוצה שאברך יהיה שווה בזכויותיו ובחובותיו בדיוק לסטודנט.
עופר חוגי
איך אתה משווה? אתה נותן לאברך בקושי 600 ₪ לעומת מרצה שכל שלוש שנים נוסע לחוץ לארץ.
משה רז
אתה משווה אברך למרצה? אתה צריך להשוות אותו לסטודנט.
עופר חוגי
פרופסור באוניברסיטה עובד שש שעות בשבוע ומקבל משכורת של 50,000 שקל בחודש.
משה רז
מה זה קשור? הוא לא מקבל משכורת של 50,000 שקל. גם אתה לא יכול בלי אוניברסיטאות, בלי מכון ויצמן ובלי הפקולטה לרפואה.
עופר חוגי
למה אני צריך את זה? מה ההבדל בין לימודי פילוסופיה באוניברסיטה לבין לימודי גמרא?
משה רז
אין לי בעיה להגיד שלאברך מגיעות זכויות דומות לאלה שמגיעות לסטודנט.
עופר חוגי
סטודנט מקבל 50,000 שקל בשנה, אתה יודע את זה? אם תיקח את תקציב האוניברסיטאות ותחלק אותו במספר הסטודנטים, תראה כמה מקבל כל סטודנט.
משה רז
האם אתה מדבר על תקציב האוניברסיטאות שמממנת המדינה או בכלל?
עופר חוגי
אני מדבר על תקציב המדינה, כל סטודנט ממומן ב-50,000 שקל.
משה רז
קודם כל, הסטודנט משלם עבור לימודיו, והאברך לא משלם.
עופר חוגי
למה הוא לא משלם? האם תלמידי הישיבות לא משלמים?
משה רז
כמה הוא משלם?
רחמים מלול
בין 100 ל-150 דולר לחודש.
משה רז
זה אותו דבר? זה לא אותו דבר.
רחמים מלול
מוסי רז, אתה טוען שבעוד שנה אולי תהיה מלחמה קשה יותר, נכון?
משה רז
אני לא יודע.
רחמים מלול
האם לדעתך מתקיים תהליך שלום?
משה רז
אני לא רואה תהליך שלום.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר-הכנסת חוגי, אני מבין שאתה לא רוצה לדבר.
עופר חוגי
אל מי אני אדבר?
היו"ר יעקב ליצמן
דבר ליואל נוה.
עופר חוגי
אני רוצה שאורי יוגב ישמע אותי. אם הוא הלך באמצע הדיון, מה אני אעשה?
רחמים מלול
אם נחום לנגנטל יראה כמה מקצצים באולפנות, בישיבות התיכוניות ובישיבות ההסדר...
עופר חוגי
במשרד הדתות 400,000 שקל, על מה?
היו"ר יעקב ליצמן
אני מכריז על הפסקה למשך כמה דקות, עד שאורי יוגב יחזור לדיון.

הישיבה נפסקה בשעה 11:15

חידוש הישיבה בשעה 11:25
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחדש את הישיבה.
עופר חוגי
אתה אמרת שלא מקצצים בשכר במשרדי הממשלה. שאלה גדולה לי אליך, מר אורי יוגב. אני יודע שבכל מפעל שיש לו בעיות, מפטרים עובדים, אבל רק במשרדי הממשלה לא מפטרים. היום היתה לכם הזדמנות פז לעשות זאת, בגלל שנכנס לתוקף החוק של עמיר פרץ של חברות כוח-אדם והייתם חייבים לפטר עובדים.
אותם עובדים לא עבדו לפי תקן של עובדי משרדי ממשלה, כשכמעט בכל משרד ממשלתי יש מספר רב של עובדי חברות כוח אדם. מדוע היום לא פיטרתם את העובדים, או לפחות אחוז מסוים ממספר העובדים שלא נמצאים בתקן ועולים כסף רב לאוצר המדינה? מדוע לא ביצעתם התייעלות נורמלית?

אין שום סיבה שבעולם שתהיה אבטלה סמויה בכל משרדי הממשלה. אם אתה רוצה שאני אקח אותך למחנה יהודה, אני אראה לך כמה עובדים ממשרדי הממשלה השונים הקרובים לשוק מחנה יהודה הולכים לעשות שם סידורים במשך היום. אז תראה איזו אבטלה סמויה יש בכל המשרדים.
משה רז
לכן צריך להוציא את משרדי הממשלה מחוץ לעיר.
אבשלום וילן
אתם מחזיקים במשרד הדתות ובמשרד העבודה והרווחה, אז תשמשו דוגמה לכולם ותבטלו קודם כל את כל המינויים הפוליטיים.
עופר חוגי
אני חושב שהיתה לכם הזדמנות פז לפחות לא לקבל עובדים חדשים. אני יודע שיש הקפאה, אבל צריך להוציא את כל העובדים שהגיעו מחברות כוח אדם לעבודות אחרות.

מר יוגב, דיברת על נושא התשתיות ועל כך שלא נגעתם בתקציב של התשתיות. לעומת זה, אני רואה שבמשרד הפנים בתקציב פיתוח תשתיות הורידו כמעט 13 מיליון שקל.
אורי יוגב
אמרתי שלא נגענו בתשתיות תחבורה ומים בלבד.
עופר חוגי
ושאר הדברים לא נקראים תשתיות?
אורי יוגב
לא אמרתי שהם לא נקראים תשתיות, אלא אמרתי במה בחרנו לא לגעת, כי חשבנו שאלה שני התחומים שבהם ההשפעה על הצמיחה היא הכי גדולה ומהירה. אני לא אומר שאין תחומים, שבהם ההשפעה על הצמיחה לא קיימת.
עופר חוגי
איזו צמיחה נותן לך כביש שסוללים אותו 90% סינים ויפנים? יכול להיות שעתידית זה ייתן לך צמיחה, אבל באופן מיידי לא תהיה צמיחה. אם אני משווה את המשרד לענייני דתות למשרד לקליטת העלייה, הקיצוץ במשרד לענייני דתות היה פי שניים מהמשרד לקליטת העלייה, כשההבדל הגדול בין שני המשרדים הוא שכמעט שני שליש מהתקציב שלו הוא תקציב קשיח שהולך לפי בתי-ספר. לא ייתכן שייסגרו המועצות הדתיות. במכתב של היועץ המשפטי לממשלה נאמר, והוא גם אמר בישיבת הממשלה, שאם יהיה קיצוץ נוסף במועצות הדתיות, נצטרך לסגור אותן. אם אתם רוצים לסגור אותן, תודיעו את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
הודיעו, זאת הדרך להודיע.
עופר חוגי
אז בואו נסגור את האוניברסיטאות ואת בתי-הספר.
יוסף פריצקי
מה אתה משווה?
עופר חוגי
כמו שאתה נותן שירותים לאוניברסיטאות ושירותי קליטה, אתה גם צריך לתת שירותי דת. מחר יפסיקו לקבור את המתים?
יוסף פריצקי
המועצות הדתיות לא נותנות שירותי דת.
עופר חוגי
אז מי קובר את המתים?
יוסף פריצקי
החברה קדישא.
עופר חוגי
מי רושם נישואים? הצעירים שלך, פריצקי, גם לא רוצים להתחתן.
משה רז
היא נותנת כספים לבני עקיבא, למועצת יש"ע, אני הייתי מבקר במועצות הדתיות.
יוסף פריצקי
מועצה דתית זה מקור לחלוקת ג'ובים, תאמין לי שהיא בכלל לא נותנת שירותי דת. היא לא נותנת שירותי קבורה, לא כשרות ולא שום דבר. כשרות נותנים משגיחי כשרות, שמועסקים בחלקם לא במועצה דתית. אתה חושב שאנחנו לא יודעים מה באמת קורה שם?
עופר חוגי
אני רוצה הסבר על הקיצוץ במשרד לענייני דתות. למה יש פער כזה גדול?
רחמים מלול
האם פיתוח מחשוב נכלל בתשתיות?
אורי יוגב
אמרתי שהנושא היחיד שלא נגענו בו בתקציבי התשתיות זה תשתיות תחבורה ומים. כן קיצצנו בדברים שאתה יכול לקרוא להם תשתית, אבל הם תשתית אחרת. כמו שהוא אמר, חינוך זה תשתית.
רחמים מלול
מה עם בניית מבנים?
אורי יוגב
קיצצנו בכל.
רחמים מלול
למרות שזה גם נקרא תשתיות?
אורי יוגב
התשתיות היחידות שלא קיצצנו בהן זה תשתיות תחבורה ומים.
רחמים מלול
אני הבנתי שבמסגרת התכנית הכלכלית, אתם גם מגדילים את התקציב של משרד הביטחון ושל המשרד לביטחון פנים.
אורי יוגב
בעיקר.
רחמים מלול
בכל זאת, בחוברת שקיבלנו מופיעים קיצוצים גם במשרד הביטחון וגם במשרד לביטחון פנים.
אורי יוגב
אם תשים לב, תראה שבשניהם יש תוספת גדולה.
רחמים מלול
איך אתם מקצצים במבני שב"ס, כאשר אתם יודעים שהיום יש מאות, ואולי אלפי אסירים שישנים על הרצפה? בעיניי, זאת גם תשתית.
יוסף פריצקי
אתה צודק במאה אחוז. זה קיצוץ FLAT, כי לא ישבו ואמרו: בואו נקבע עדיפויות במה כן נקצץ ובמה לא וניקח החלטות.
משה רז
כל הטענה היא שאין עדיפויות, והכל באותו סדר עדיפות, הבריאות חשובה כמו הגמרא.
יוסף פריצקי
מקוואות עוברות לאחריות משרד הבריאות.
אורי יוגב
אני רוצה לענות בקיצור על השאלות ולהתייחס אליהן. לגבי הנושא של פיטורי עובדים בחוק כוח אדם, אני מסכים שההשפעה שלו לטווח מאד מיידי היא לא מקרו כלכלית. אנחנו נציע לממשלה לעשות מהלכים - -
עופר חוגי
יש שני סוגים של עובדי כוח אדם. במשרד הבריאות יש אגודת הבריאות; משלימים תקנים בבתי-חולים ובכל המקומות.
רחמים מלול
אני לא מבין, אתה דורש שיפטרו עובדים?
עופר חוגי
אני רוצה שיתייעלו במשרדי ממשלה, כי זאת ההתייעלות האמיתית. במקום שיקצצו קיצוץ FLAT, שיתייעלו.
רחמים מלול
אחר-כך תתלונן שיש אבטלה.
עופר חוגי
בגלל החוק שיזם עמיר פרץ, חייבים לפטר. אני אומר שאם אתה מתחייב לפטר, תפטר ואל תקבל עובדים חדשים.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר-הכנסת אבשלום וילן שואל האם זה הקיצוץ האחרון, או שעוד מעט יהיה עוד קיצוץ.
אורי יוגב
כן, יש שרים שהחליטו – ואני יודע שיש דוגמה או שתיים – שבאמת 4% FLAT כבר פוגע קשה מדי בפעילויות מסוימות, והם יטילו את זה על פעילויות שקשורות לצמצום כוח אדם.

לגבי התשתיות, יש החלטת ממשלה שעובדים ישראלים נמצאים בפרויקטים ממשלתיים. הסיבה המרכזית לכך היתה התועלת הכלכלית שנותנת תשתית תחבורתית לצמיחה הכוללת במשק, ואני לא מדבר על הצמיחה הישירה כתוצאה מתעסוקה וסלילת כביש או מסילת ברזל, אלא בתועלות הכלכליות שנותנת אותה פעילות לצמיחה כולה.

לגבי תקציב המשרד לענייני דתות, ה-4% הם מתקציבי קניות ותמיכות, וזה כולל 4% של תלמידי ישיבה.
רחמים מלול
זה לא תמיכות, זה עיוות בתפיסה.
אורי יוגב
פה במקרה זה יוצא מכל כיוון, זה גם 4% במשרדים – אם תתווכח אתי אם זה שייך או לא שייך, אבל גם זה נוגע ל-4% בכל הקצבאות, וגם אלה – אם תרצה לקרוא לזה כך או כך, זה אותו מספר.
עופר חוגי
זה כמו שכר במשרד החינוך. כמו שאתה לא נגעת בתיכונים.
אבי שוורץ
בכל קיצוץ FLAT זה היה כך.
עופר חוגי
לא נכון, האם הורדת את השכר בבית-ספר תיכון?
אורי יוגב
לגבי הקיצוץ FLAT, אני רוצה שיהיה ברור שלמרות שההחלטה היא קיצוץ של 4% FLAT, יש שני דברים שצריך לזכור: האחד – בנושאים ספציפיים נתנו החלטות לקיצוץ נוסף; השני – גם קיצוץ של 4% FLAT לא אומר 4% קיצוץ מהכל, אלא כל משרד מצא את אותם מקומות שבהם הוא יכול לקצץ, והוא קיצץ לעתים גם 20% ו-30% מפעילות, או ביטל פעילות, ולכן התוצאה נטו היא לא כזאת FLAT.

לגבי הסופיות של המהלך, במידה שכל התכנית הכלכלית תעבור כלשונה בלי הפרשים כספיים – ואני חייב להגיד שהפרש כספי אחד כן נוצר, כי יש פה עיכוב באישור, שמשמעותו לא מקרו כלכלית – אני לא חושב שנצטרך לעשות שום מהלך כלכלי נוסף של קיצוץ השנה. אמרתי גם בוועדה המיוחדת שיכול להיות שמחר שוב יהיה מבצע כמו "חומת מגן" או משהו אקסוגני ומאד קיצוני.
היו"ר יעקב ליצמן
לאיפה הולך הכסף?
אורי יוגב
הכסף זאת מנה ראשונה, והמנה העיקרית תבוא אחרי שייגמרו כל תיקוני החקיקה, שנותנים מקורות תקציביים גדולים מהמספר שמצוין פה. כרגע, אנחנו מעבירים 600 מיליון שקל למשרד הביטחון. יש פה קיצוץ במשרד הביטחון, כאשר התוספת נטו היא לא גדולה. החלטת הממשלה היתה לתת לביטחון תוספת של 2.7 מיליארד שקל, כשמתוכם השנה יינתן 1.35 מיליארד שקל. זה הברוטו, והמשרד כמובן משתתף בקיצוצים. פה יש 600 מיליון שקל מתוך אותו מיליארד ו-350 מיליון שקל.

לגבי המשרד לביטחון פנים, יש פה קרוב ל-200 מיליון שקל. גם פה היתה החלטה של כ-400 מיליון שקל תוספת, שאנחנו נצטרך לתת למשטרה עוד במהלך השבוע הבא.
היו"ר יעקב ליצמן
האם זה בסיכום עם המשטרה?
אורי יוגב
הממשלה החליטה לתת למשטרה ולביטחון תוספת. אנחנו החלטנו על המקדמה, זאת החלטה שלנו.

יש פה 100 מיליון שקל, שהוחלט עליו כבר בשנה קודמת, אבל נציב המים עשה קיצוץ בכפייה של מכסות החקלאים, ובגינו החקלאים קיבלו פיצוי בגין 2001, וגם 2002. הוא כבר ביצע את הקיצוץ, דבר שלא היה ברור שהוא יעשה בשנה שעברה. כל שנה מקצצים במכסות.
אבי שוורץ
כן, אבל הוא לא הגדיל את הקיצוץ.
אורי יוגב
הוא לא הגדיל אותו, אלא קיצץ שוב. לא הודענו מראש לחקלאים שהם לא יקבלו פיצוי, אבל הם יקבלו פיצוי. זה לא סכום מלא, אבל זה חלק נכבד מאותו פיצוי שצריך להיות משולם כבר בימים אלה.

כתוב פה "תקציבי שכר של המשרדים השונים", וזה בסופו של דבר הוצאות בפועל שקרו, זאת אומרת: במציאות של חצי השנה הזאת, בפועל עלו תקציבי השכר במשרדים, בין בזחילה ובין בגלל החלטה להקפיא הקפאה מוחלטת כוח אדם במשרדים. התקבלה החלטה, שלא בוצעה בעיקרה, שאמרה שיש להקפיא הקפאה מוחלטת כוח אדם, ושגם מישהו בתפקיד חיוני, לא יוחלף. ההחלטה הזאת לא בוצעה, ולעניין זה עובר כסף באופן פיסי.
עופר חוגי
למה היא לא בוצעה?
אורי יוגב
זה משקף מציאות, זה לא משקף מדיניות.
עופר חוגי
אני מדבר על החוק של חבר-הכנסת עמיר פרץ.
אורי יוגב
ביצועו נדחה לסוף השנה.
עופר חוגי
אבל היתה צריכה להיות הנחיה של יובל רכלבסקי, שבערך 50% מהעובדים מקבלים לעבודה וחלק מפוטרים. אם באמת היתה צריכה להיות התייעלות ותכנית כלכלית נכונה, היה צריך לדאוג שאותם 40%-50% מהעובדים יפוטרו, אבל מה עומד לקרות בפועל? בתקנים יכניסו עוד 40%-50% עובדים ויקבלו עוד 40% עובדים חדשים מחברות כוח אדם.
אורי יוגב
זאת לא הכוונה שלנו. אני חושש כמוך, ואומר שהכוונה שלנו היא שמה שאמר יובל רכלבסקי אכן יתבצע.
עופר חוגי
צריך להוציא את ההנחיות לחשבים של המשרדים.
אורי יוגב
נעשה את זה כמה חודשים לפני סוף השנה.
עופר חוגי
אבל אין הנחיה כזאת. ההתארגנות צריכה להתבצע החל מעכשיו, לא בסוף השנה. אם יתארגנו בסוף השנה, זה באמת מה שיקרה ויקבלו עובדים חדשים.
אורי יוגב
הזמן הנכון לעשות זאת זה ספטמבר.
עופר חוגי
אתה לא צריך לחכות לחוק של עמיר פרץ כדי לבצע אותו, אתה צריך לבצעו היום. כשישבה הממשלה והכינה את התכנית הכלכלית, ובתכנית הכלכלית היא לא החליטה על זה, זה אומר שלא הולכים לבצע את זה.
אבשלום וילן
איפה סגן הממונה על תקציבי הביטחון? פורסם היום שגם הצבא צפצף על החלטות ושחרר את כל המשכורות - -
אורי יוגב
קראנו בעיתון - -
ישראל כץ
מר אורי יוגב, אמרת שלא הוחלט אפילו לכאורה לקצץ במנגנון הממשלתי. זה לא הוחלט עכשיו, אלא בפעם הקודמת.
עופר חוגי
אמרו פעם שיהיה קיצוץ, והוא לא בוצע.
ישראל כץ
ועכשיו זה גם לא הוחלט.
עופר חוגי
גם לא הוחלט על קיצוץ.
ישראל כץ
הרי תמיד מביאים דוגמה של אחות בבית-חולים או מורה בבית-ספר, אבל למה שלא נבחין בשירות הציבורי בין תחומים? בסוף נגיע לפקידים. אומרים שאם הממשלה פוגעת בעשירים והם בוכים, ואם היא פוגעת בעניים והם בוכים, התכנית טובה, אבל לא עושים קיצוץ בגוף עם ההוצאות הכי גדולות, שזאת הממשלה. תיאורטית, אתה יכול לקלוט עכשיו 20,000 עובדים ולא תסתור את התכנית הכלכלית.
משה רז
אתה תחרוג מהתקציב.
היו"ר יעקב ליצמן
ישראל, זה בדיוק מה שיעשו משרדי הממשלה, מה אתה חושב? האם עד היום לא עשו את זה?
ישראל כץ
אתה לא מצמצם ומקפיא את התקנים. אתם גם צריכים לתת דוגמה, וגם בסופו של דבר אתם צריכים לקחת בחשבון שזה מצטבר לסכומים גדולים. אתם לא קובעים תקופה, בייחוד כשמדובר על שנה וחצי, ולא על חצי שנה או שנה. למה לא מקפיאים קליטת עובדים חדשים, למעט בתחומים חיוניים לשירות הציבור ובאישור ועדת חריגים? בפעם שעברה לא קבעתם תחומים חיוניים, ולכן ועדת החריגים לא היתה אפקטיבית.

איך ייתכן שאתם דורשים קיצוץ בתקציב מכל המגזרים ומכל המפעלים הפרטיים כדי להתייעל כתוצאה מהקיצוצים האלה, ואתם בעצמכם לא מתייעלים? האם אתם לא מקבלים אפילו החלטה כזאת?
אורי יוגב
מבוצעת החלטה רב שנתית של הממשלה של הפחתה באחוז כל שנה מכמות כוח האדם.
ישראל כץ
זה רב שנתי.
אורי יוגב
זה נכון גם לשנה זו וגם לשנה הבאה. אמרתי – ויש משרדים שעושים את זה – שאנחנו מקצצים את ה-4% FLAT בקניות, וכמה משרדים אמרו שהם רוצים לקצץ בכוח אדם.
ישראל כץ
למה אתה לא קובע קיצוץ כללי של 4% בכוח אדם, כמו שקיצצת בכל דבר? אתה יכול לעשות את זה באמצעות הקפאה או בדרך אחרת.
יואל נווה
לגבי כוח אדם בהפחתת תקנים, יש תהליכים שנובעים מהסכמים קיבוציים.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל אנחנו אומרים לא לקלוט עובדים חדשים.
יואל נווה
תהליך הפיטורים הוא ארוך מאד ואורך זמן.
עופר חוגי
למה? היום מיידית אתה יכול לפטר עובדים, ועמיר פרץ יגיד שאתה צודק.
זאב בוים
עמיר פרץ ייתן לך לפטר עובדים?
יואל נווה
חבר-הכנסת חוגי, בסיס הקיצוץ כולל את הבסיס של העסקת עובדים על-פי כוח אדם.
ישראל כץ
כולנו מגבים את הממשלה, וכולנו דורשים שתהיה תכנית טובה שתחסוך בזבוז כסף בממשלה. אם אנחנו רוצים לחסוך כסף בנושא הזה, אני חושב שצריכה להתקבל החלטה על הקפאה, למעט תחומים שיוגדרו בוועדת חריגים.
היו"ר יעקב ליצמן
אמרתי שהבעיה היא שזה גם לא יבוצע.
ישראל כץ
והקיצוץ בקצבאות יבוצע?
היו"ר יעקב ליצמן
על זה הוא שולט, אבל על כוח אדם הוא לא שולט.
ישראל כץ
הוא לא שולט על מה שקורה בממשלה?
היו"ר יעקב ליצמן
הוא לא שולט, כי משרדי הממשלה יעסיקו עובדים דרך חברות כוח אדם.
ישראל כץ
אם מישהו אומר כאן, שאין כלים לבצע כאלה החלטות, זה חמור ביותר.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אמרתי את זה.
ישראל כץ
אורי יוגב, אתם – ואני לא אומר את זה במובן האישי – מטיפים לפוליטיקאים, בדרך כלל לא בפניהם, אלא באמצעות גורמים אחרים. עם כל הכבוד, אתם מביאים כאן תכנית בלי לקבוע יעד, ואתם גם אומרים שאתם לא יכולים לקבוע אותו, כי אתם לא תהיו מסוגלים לבצע אותו בתחום שאתם אחראים על הניהול שלו.
אורי יוגב
לא אמרנו את זה, היושב-ראש אמר את זה.
ישראל כץ
אמרו לי שבפעם שעברה התקבלה החלטה ושהיא לא מומשה. תסביר לי למה לא מחליטים בתכנית הזאת על אי קליטת כוח אדם למשך שנה וחצי, למעט בתחומים מסוימים ולמעט החלטות של ועדת חריגים? אני רוצה לדעת כמה כספים יכולים להיחסך.
אורי יוגב
אני רוצה להגיד על זה כמה מילים ברמה הרחבה. ברמה הרחבה, זה אחד הדברים שקשורים מאד להסכמי עבודה. כשאנחנו החלטנו מה אנחנו ממליצים לעשות, ושוב אני אומר שזה היה ברמה ממש מקצועית, אמרנו שהדבר שהכי נכון יהיה לעשותו בתקופה הזאת יהיה להקפיא שכר באופן מלא. אני יודע שתמיד נכון גם לקצץ במספר העובדים.
ישראל כץ
זה אגב לא נכון, כי אתה שוחק את כולם, וחלק מהעובדים מגיעים למשכורות שהן מתחת לסף המינימום והם צריכים לקבל השלמת הכנסה.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו כוועדה יכולים להמליץ למשרד האוצר ולמשרדי הממשלה לעשות זאת.
ישראל כץ
אני ממליץ שיוחלט למשך שנה וחצי על הקפאת קליטת כוח אדם בשירות הציבורי, למעט בתחומים חיוניים ולמעט החלטות של ועדת חריגים.
אמנון כהן
עד סוף שנת 2003.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שאנחנו יכולים להתאחד מאחורי ההמלצה של חבר-הכנסת ישראל כץ.
אמנון כהן
זה לא פרקטי, הם לא יבצעו את זה.
ישראל כץ
הם נותנים לכולם עצות והוראות, אבל במה שהם מנהלים הם לא מקצצים.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו עוברים להצבעה על מספר פניה לוועדה: 102,9000 עד 131.
עופר חוגי
אנחנו רוצים לקיים התייעצות סיעתית.
היו"ר יעקב ליצמן
אז נחכה חמש דקות.
ישראל כץ
לגבי התנאים?
רחמים מלול
כדי לשמוע את השגותינו כסיעה נכבדה.


חידוש הישיבה בשעה 11:50
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבין שההתייעצות הסתיימה ושיש עמדה לסיעת ש"ס.
אמנון כהן
לתמוך ביושב-ראש הוועדה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שמח מאד, אבל יושב-ראש הוועדה היה שמח אם לא הייתם תומכים בו היום...
רחמים מלול
אתה רוצה להישאר עם הכיסא, אבל גם בלי הקיצוצים.
מוסי רז
הוא צדיק, הוא רוצה שמלאכתו תיעשה בידי אחרים...
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו מצביעים על פנייה מספר 102,9000 עד 131, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד - 7
נגד – 3
פנייה מספר 102,9000 עד 131 אושרה.
אבשלום וילן
אני מבקש שיירשם שלמרות ששרי ש"ס נשבעו היום אמונים, הם עוד פעם לא התייצבו לימין הקואליציה בוועדת הכספים.
היו"ר יעקב ליצמן
הם מתנהגים בדיוק כמו מפלגת העבודה בהצבעת האי אמון אתמול.

צריך להוסיף את ההמלצה של חבר-הכנסת ישראל כץ.

כמו-כן, העלינו את הנושא של הקיצוץ במשרד החינוך. ביקשנו להקטין שם את הקיצוץ, ואני מציע שהממונה על התקציבים יאמר את הדברים לפרוטוקול.
אורי יוגב
אני אגיד את זה בצורה יותר רחבה, כי האמירה כוונה לאו דווקא למשרד החינוך.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, עכשיו אתה מדבר פוליטיקה. אנחנו העלינו רק את עניין משרד החינוך – וגם משרד הדתות.
אורי יוגב
אני אתייחס גם לזה. אמרתי גם בהתחלה, שבשבוע הבא כשתיגמר החקיקה, דבר שייצור מקורות תקציביים נוספים, נביא את כל המקורות התקציביים האלה ונאמר לאן הם יוקצו. בין היתר, אנחנו מתכוונים להקצות גם סכום למשרד החינוך, לפחות 15 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
ואני מקווה שגם במשרד הדתות תעשו תיקון.

אנחנו עוברים לסעיף הבא על סדר היום: העברות תקציביות מספר 92, 93. מדובר על תקציב בתי-דין שרעיים ודרוזים. אולי מישהו יכול להגיד לי לאיזה משרד שייכת הפנייה? למשרד המשפטים.
אמנון כהן
אבל אני רואה שזה לא נעשה בתיאום עם השר לענייני דתות.
יגאל גדרון
החלטת ממשלה 2876 מתאריך 26 בינואר 2001, אמרה שבתי-הדין השרעיים והדרוזים שנמצאים במשרד הדתות, יעברו למשרד המשפטים. בפועל, כרגע זה כבר נמצא במשרד המשפטים, אבל זה לא עודכן בחוברת. בחוברת של שנה הבאה זה כבר לא יופיע בתקציב המשרד לענייני דתות. כרגע, מעבירים את הכסף מהמשרד לענייני דתות למשרד המשפטים. בפועל, כבר כיום בתי-הדין השרעיים והדרוזים מנוהלים על-ידי משרד המשפטים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה מספר 93,92? מי נגד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
פנייה מספר 93,92 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה, הפנייה אושרה.

אנחנו עוברים לפנייה מספר 97, שינויים פנימיים במשרד לקליטת העלייה. מדובר על העברת 8 מיליון שקל למדענים עולים.
יגאל גדרון
מדובר על תכנית למדענים עולים, תכנית קמ"ע.
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא מספיק 8 מיליון שקל.
יגאל גדרון
לא, החוזה מתחדש כל שלוש שנים, ולא מחדשים אותו לכולם ביחד, אלא אחת לשלוש שנים.
יורי שטרן
זה כ-10 מיליון שקל פחות.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה עולים הגיעו עד חודש יוני השנה?
יורי שטרן
הגיעו 60% ממה שהגיעו בשנה שעברה.
יגאל גדרון
מ-2000 עד 2001 יש ירידה של 28%.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה 97? מי נגד?

הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
פנייה מספר 97 אושרה.
יגאל גדרון
יש עוד פנייה של משרד הביטחון, פנייה מספר 74.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, אני לא דן בזה.
יגאל גדרון
מה לגבי בקשה מספר 17, ההודעה המעוכבת של חבר-הכנסת רז?
משה רז
אני ביקשתי לדעת מה אומרת בדיוק הבקשה הזאת, ונתנו לי כל מיני תשובות מצחיקות.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו דנים בפנייה 001 – 17, שעוכבה על-ידי חבר-הכנסת מוסי רז. מדובר על תיאום הפעולות בשטחים, תקצוב השתתפות לצורך תקצוב אחזקת מעברים והעסקת סלקטורים בסכום של 3.5 מיליון שקל.
עופר חוגי
למה אתם לא מצביעים על זה?
יגאל גדרון
אני הבנתי שהתבקש פירוט לגבי סעיף 1710, תקציב לסיוע הומניטרי.
היו"ר יעקב ליצמן
עוד מעט נגיע לזה.
משה רז
מדובר על 300,000 שקל לסיוע הומניטרי, כאשר 5,000 שקל - -
היו"ר יעקב ליצמן
הכל זה הומניטרי.
משה רז
אני לא שאלתי רק לגבי 1710, אלא על הכל.
יגאל גדרון
ב-1720 יש התאמה של הוצאה מותנית בהכנסה בעקבות הקיצוצים. יש תוספת של 12 חודשי עבודה לביצוע עבודות זמניות לחשמלאי בפרויקט. יש רכב ממוגן ליחידת ארכיאולוגיה.
משה רז
מה לגבי הסכומים הגדולים – 1.69 מיליון שקל למת"ק אזח"ע?
יגאל גדרון
מדובר בתקצוב שכר של סלקטורים ואחזקת מעברים.
משה רז
ומה לגבי מיליון שקל של משרד האוצר? מלבד זאת, אתה אומר "תקצוב סלקטורים", אבל יש פה ירידה לחצי בשיא כוח אדם.
יגאל גדרון
לא, אלה הסטות של כוח אדם.
משה רז
ומה לגבי משרד האוצר?
יגאל גדרון
זו השתתפות של משרד האוצר.
משה רז
זאת תוספת של מיליון שקל, אז איך זאת השתתפות? כשאני משתתף, יורד ממני כסף, לא נוסף לי כסף.
יגאל גדרון
אני לא יודע לתת לך תשובה על זה.
משה רז
זה הסעיף העיקרי בהעברה, ואתה לא יודע. זה מה ששאלתי, ועל זה לא קיבלתי תשובה.
יגאל גדרון
אפשר להחזיר את זה לרפרנט של הביטחון.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נצביע על הפנייה.
עופר חוגי
למה קיבל משרד האוצר מיליון שקל?
היו"ר יעקב ליצמן
אני תקצוב אחזקת מעברים לא הולך לעכב. מי בעד בקשה 001 – 17? מי נגד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
בקשה מס' 001 – 17 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה, הבקשה אושרה.
אנחנו עוברים לפנייה מספר 99 98.
עמית לנג
כרגע מבוקשת העברה של שלושה מיליון שקל לתקציב המשרד לאיכות הסביבה על מנת לעשות פעולות של הדברה וטיפול ביתושים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד בקשה מספר 99 98? מי נגד?

הצבעה
בעד – כולם
נגד – אין
פנייה מספר 99 98 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו עוברים לפנייה מספר 132 133.
עמית לנג
מבוקשת העברת 2.8 מיליון שקל ממשרד הפנים מתקציב הפיתוח למשרד התחבורה לשם ביצוע העבודות בכביש גישה לתל רגב, בהתאם להחלטת ממשלה בעניין חלוקה בין המשרדים. משרד הפנים מתבקש להעביר את חלקו למשרד התחבורה, בהתאם להחלטת ממשלה.
משה רז
איפה זה תל רגב?
עמית לנג
זה כביש גישה לבית קברות.
עופר חוגי
זה בצפון.
היו"ר יעקב ליצמן
מוסי, אני חושב שאתה צריך לשאול את מי הולכים לקבור שם.
עופר חוגי
בינתיים עוד לא קברו שם אף אחד.
היו"ר יעקב ליצמן
למה צריך כביש גישה לשם פתאום? ממתי אתם מפרסמים כאן הצעות לגישה לבית קברות?
משה רז
למה מורידים תקציבים מהמגזר הערבי, האם תל רגב זה יישוב ערבי?
עמית לנג
תל רגב זה בית קברות אזורי בזבולון.
היו"ר יעקב ליצמן
מאז שאני זוכר את עצמי אפילו כחבר בוועדת הכספים, אני לא זוכר שהיתה אפילו פנייה אחת שבה פירטתם עד כדי כך ואמרתם שמדובר בכביש גישה לבית קברות. אין לי בעיה עם זה, אבל אני מתפלא.
עמית לנג
שים לב שהורידו לכולם, ושההורדה היא חצי-חצי.
משה רז
אבל למה חצי?
עמית לנג
החצי של הערבים יותר גדול באופן יחסי לחלקם באוכלוסייה - -
משה רז
אבל מה הקשר?
עמית לנג
כי זה משמש גם את המגזר הזה וגם את המגזר הזה.
משה רז
קוברים ערבים ויהודים יחד?
עופר חוגי
תל רגב זה בית עלמין יהודי. בכל אזור חיפה והקריות אין בית קברות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 132 133? מי נגד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
פנייה מספר 132 133 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
הפנייה אושרו ברוב קולות.

אנחנו עוברים לפנייה מספר 96 בנוגע למשרד התשתיות הלאומיות.
נועה יוצר
מדובר במחסור במזומנים שיש לפרויקטים להשבת קולחים ולפרויקטים של פיתוח תשתית המים ביו"ש. אלה התחייבויות שנחתמו בשנה שעברה, ובגלל כל מיני קשיי ביצוע, כמו: בעיות בעבודות ביו"ש, לא הצליחו לנצל את המזומנים בשנה שעברה.
היו"ר יעקב ליצמן
שים לב איך שומרים על הכסף.
משה רז
אבל לפני חודש העברנו 20 מיליון שקל למשרד התשתיות הלאומיות.
נועה יוצר
זה תקציב אחר, שלב ג', ואנחנו מדברים עדיין על שלב ב'.
משה רז
אז בכמה כסף מדובר, אם מדובר על כל תשתיות המים ביו"ש ביחד?
היו"ר יעקב ליצמן
כמה זה תקציב יו"ש?
נועה יוצר
אני לא יכולה להתייחס לזה, אלא לתקציב המים.
משה רז
שאלתי את פוגל ואת כל מי שהיה מנכ"ל במשרד האוצר, ואף אחד לא יודע. כנראה, שאלה מספרים שאנחנו לא יודעים לספור...
אמנון כהן
כי זה משתנה כל יומיים.
נועה יוצר
אנחנו לא רוצים לחכות עד להעברת העודפים הכוללת של משרד האוצר, כי אלה פרויקטים דחופים. קודם כל, השבת קולחים הם בעיקר מאגרים וצנרות שמעבירים מי ביוב מטוהרים לשטחי השקיה.
משה רז
ביו"ש?
נועה יוצר
לא ביו"ש, מדובר על השבת קולחים לשדות חקלאיים. מדובר על 60 מיליון שקל, כאשר צריך לזכור שאי אפשר לבצע את זה בחורף, ואז אנו עלולים לפספס שנה שלמה. מדובר על מאגרים של מי ביוב מטוהרים, שמעבירים אותם לשדות חקלאיים למטרת השקיה, ובתמורה הם מעבירים הקצאות מים שפירים.
משה רז
האם עכשיו את מדברת על סעיף 1 או 2?
נועה יוצר
על סעיף 1, 60 מיליון שקל לפרויקט להשבת קולחים. לגבי משק המים ביו"ש, מדובר על 16.5 מיליון שקל התחייבויות שניתנו. בשנה שעברה הם לא הצליחו לבצע את הפרויקט.
משה רז
מה הן ההתחייבויות האלה?
נועה יוצר
העתקת קווי מים. אם צה"ל סלל, למשל, כביש עוקף, צריך להעתיק את קו המים. אם יישוב גדל, צריך להרחיב את הקו, כי אין לחץ מים שמספיק לכל היישוב.
משה רז
אז בעצם התקציב שלהם היה כמעט אפס, ועכשיו הוא עלה ל-38 מיליון שקל.
אמנון כהן
זה מיועד לפרויקט.
משה רז
לפיתוח תשתית המים ביו"ש, כי העברנו 20 מיליון שקל לפני חודש.
נועה יוצר
ה-20 מיליון שקל הועברו לפני חודש לשלב ג' לפרויקטים אחרים.
משה רז
זה היה שני מיליון שקל, ועכשיו מדובר ב-38 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
מה אתה רוצה, שר האוצר דואג ליו"ש.
משה רז
לא מדובר בעלייה "משמעותית", אלא רק פי 19.
אמנון כהן
זה פרויקט חדש.
נועה יוצר
אבל אני מזכירה שזה תקציב שכבר אושר בשנה שעברה.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נצביע על פנייה מספר 96, מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד – 3
נגד – 1
פנייה מספר 96 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
הפנייה אושרה.

אני רוצה לשאול אותך, מה לגבי קריית ספר, ואם היא כלולה בפנייה.
נועה יוצר
אני באמת לא זוכרת.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש שתבדקי את זה.
משה רז
למה, אין מים בקריית ספר?
היו"ר יעקב ליצמן
יש שם בעיות.
משה רז
אין שם בעיה, אין שם כבישים עוקפים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה שתבדקי את העניין הזה, ואני רוצה לקבל תשובה.

אנחנו עוברים לפנייה מספר 95, תקצוב פעילות הסיירת הירוקה במשרד התשתיות הלאומיות.
אלעד תמרי
מדובר בפנייה שמיישמת את החלטת הממשלה בדבר ריכוז כל התקציבים הממשלתיים שמיועדים לסיירת הירוקה במשרד התשתיות הלאומיות. מדובר בהתאמת התקציבים לצורך יישום העניין הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
האם הסיירת הירוקה צריכה 7 מיליון שקל?
אלעד תמרי
כן, כדי לשמור על השטחים הפתוחים במדינת-ישראל. הגוף שירכז את הנושא מבחינה מנהלית, לפחות בטווח הקרוב, יהיה רשות הטבע והגנים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה מספר 95? מי נגד?


הצבעה
בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
פנייה לוועדה מספר 95 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
פנייה מספר 95 אושרה.

האם הגיע רפרנט להסביר לנו את פנייה מספר 134? מכיוון שלא הגיע רפרנט של משרד התחבורה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים