ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 28/05/2002

חוק המסים (פטור ממס על הכנסה של חברת החשמל, של רשות שדות התעופה ושל רשות הנמלים, המיועדת להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה) (הוראת שעה), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/5180



3
ועדת כספים
28.5.2002

פרוטוקולים/כספים/5180
ירושלים, כ"ו בסיון, תשס"ב
6 ביוני, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, י"ז סיון התשס"ב (28 במאי 2002), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת חוק המסים (פטור ממס הכנסה על חברת החשמל של רשות שדות התעופה ושל רשות הנמלים והרכבות המיועדת להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה) (הוראת שעה), התשס"ב-2002.
2. תקציב הול"ל ותקציב ועדות התכנון.
3. העברות תקציביות.
4.צו הריבית (קביעת שיעור הריבית המכסימלי) (תיקון), התשס"ב-2002.
5.הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון – המשך מתן תגמולים לאלמנה שנישאה), התשס"ב-2002.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר
זאב בוים
צבי הנדל
אבשלום וילן
נסים זאב
עופר חוגי
אמנון כהן
יצחק כהן
ישראל כץ
מיכאל נודלמן
יאיר פרץ
מיכאל קליינר
אברהם רביץ
נחמה רונן
מוסי רז
אברהם (בייגה) שוחט
ויצמן שירי
מוזמנים
יעל ייטב,עו"ד מנהלת מח' חקיקה, נציבות מס הכנסה
טלי דולן נציבות מס הכנסה
חגי זמיר ראש אגף תגבולים, רש"ת
גלעד חסיד רו"ח, חב' החשמל
שי יפתח אגף תקציבים, משרד האוצר
תומר גוטהלף סגן בכיר של מנהלת מנהל התכנון, משרד הפנים
רקפת כץ החברה להגנת הטבע
אבי גבאי לשכת החשכ"ל
אפרים רובין משרד הביטחון
אילן סולומון משרד התחבורה
ישראל שרון משרד הביטחון, אגף השיקום
פנינה כהן יו"ר אירגון האלמנות והיתומים
ורדית רז,עו"ד משרד התשתיות
רמי סגן ממונה על שוק ההון
שלמה שהם,עו"ד נציב הדורות הבאים
נירה שמאי,עו"ד לשכת נציב הדורות הבאים
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
ע' ליועצת המשפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן



1. הצעת חוק המסים (פטור ממס הכנסה על חברת החשמל של רשות שדות התעופה ושל רשות הנמלים והרכבות המיועדת להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה)
(הוראת שעה), התשס"ב-2002.
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה. אנחנו דנים בהצעת חוק המסים (פטור ממס הכנסה על חברת החשמל של רשות שדות התעופה ושל רשות הנמלים והרכבות המיועדת להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה) (הוראת שעה), התשס"ב-2002.
טלי דולן
החוק הזה בא לעשות כאילו סדר עד שתוסדר הקמתה של קופת גמל מרכזית לקצבה שתשרת את רשות שדות התעופה, את רשות הנמלים והרכבות ואת חברת החשמל. רשות שדות התעופה ורשות הנמלים והרכבות הפכו מגופים שדינם כדין המדינה לעניין מסים, לגופים חייבים במס. בעקבות זה ביקשנו להקים קופת גמל שתעמוד לרשותם של העובדים בגופים אלה. הקמתה של קופת הגמל מתארכת. כדי לא לפגוע בעובדים אנחנו מבקשים שאת הכספים שיופקדו בקרן המיוחדת יראו כאילו הם מופקדים בקופת גמל.
היו"ר יעקב ליצמן
למה צריך חוק?
טלי דולן
אני לא יכולה לתת הטבת מס אם היא לא כתובה בחוק. החוק אומר שההטבה תינתן לכספים שמופקדים בקופת גמל. הכספים לא מופקדים בקופת גמל, לכן אני לא יכולה לתת להם את הטבת המס. הייתי אומרת שאנחנו מבקשים את הצעת החוק עד להתארגנות הסופית שלנו.
היו"ר יעקב ליצמן
למה רק לאלה?
טלי דולן
לאחרים יש הפקדה בקופת גמל. מי שמפקיד בקופת גמל לא צריך את זה.
יעל ייטב
מדובר בעובדים ותיקים שיש להם זכות לקבל פנסיה תקציבית, ובעובדים שגם למדינה יכול להיות שיש חבות לגביהם. בהסכמים עם חברת החשמל נקבע שסכום מסויים שיתבטא בתעריף ייועד לתשלום הפנסיה התקציבית. למדינה יש אינטרס שלא ייעשה בכסף הזה שימוש למטרות אחרות. אנחנו רוצים לוודא שהכסף הזה אכן ייועד לתשלום פנסיה עבורם. אם הוא יושקע בדברים אחרים, יכול להיות שתהיה בעיה כשהעובדים האלה יצאו לפנסיה ויהיה צריך להעלות שוב את התעריף או למצוא לזה איזה שהוא מקור אחר.
עופר חוגי
האם זה אותו דבר בכל המגזר הציבורי?
יעל ייטב
לא.
טלי דולן
לי יש פנסיה תקציבית, אני לא זקוקה לזה.
עופר חוגי
אבל יש להם פנסיה תקציבית.
יעל ייטב
כבר לא. החדשים עברו לפנסיה צוברת.
סמדר אלחנני
אני רוצה להזכיר לכם, שתעריפי חברת החשמל לקחו בחשבון את המעבר לפנסיה. לא כתוב פה בשום מקום שזאת תהיה קופת פנסיה מאוזנת אקטוארית. קופת פנסיה חדשה צריכה להיות מאוזנת אקטוארית. קופות גמל שהן ספציפיות לנושא מסויים - הדוגמה שאני אביא לפניכם עכשיו זאת קופת הפנסיה של פועלי הבניין – אינן יכולות להיות כמעט מתוך הגדרה מאוזנות אקטוארית. קופת פנסיה צריכה להיות גם גדולה וגם הטרוגנית. אני הייתי אומרת שהדבר הזה צריך לקבל חוות דעת לא רק של מס הכנסה, אלא גם של הממונה על שוק ההון. מן הראוי היה שהוא יביא בפני הוועדה גם את המאזנים של אותם גופים.
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא שייך ישירות.
סמדר אלחנני
זה מאוד שייך, כי צריך לראות שזאת הפרשה נפרדת שנעשתה.
רמי
אנחנו מדברים על מושג שלא היה קיים במשק הישראלי. האמירות של איזון אקטוארי במקרה הזה לא נכונות. מדובר בגופים שהיו בעלי הסדרי פנסיה תקציבית, כאשר חלקם עבר ממעמד של גופים פטורים למעמד של גופים חייבים במס. הקופות לא נועדו לעבוד על בסיס של איזון אקטוארי. זאת לא קרן פנסיה בהגדרה כמו קרנות הפנסיה האחרות. מדובר בזרוע של המעביד, כאשר המחוייבות של המעביד לפנסיה התקציבית נותרת בעינה. אין מצב שהגופים המעבידים משתחררים מהחבות שלהם לפנסיה התקציבית. אם אני מסתכל באותה אנלוגיה להסכם הפנסיה התקציבית הצוברת שנעשתה, לא דובר באותם הסכמים על לקחת עובדים ממצב נתון קיים של פנסיה תקציבית ולהעביר אותם למסגרות של פנסיה צוברת. מכיוון שחבות המעביד נותרת בעינה, האיזון האקטוארי לא קיים. בכל מקרה של חוסר, מי שאמור לשלם את הכספים האלה וחלה עליו החבות זה המעביד בלבד. אין חבות על קרן הפנסיה לבצע מנגנון של איזון אקטוארי.
עופר חוגי
איפה הפיקוח שלך? האם יכולה חברת החשמל לקחת את הכסף של העובדים ולהשתמש בו למשהו אחר?
ויצמן שירי
אני הייתי מוציא את השליטה של המעביד מקופת החיסכון של העובד. זה לא כסף שצריך להיות בשליטה. ראינו מה קרה עם מקסוול באנגליה. זה יכול לקרות מחר בחברות כמו חברת החשמל, בזק ותנובה. צריך היה שהכספים האלה ילכו לקופות נאמנות, כדי שלא יווצר מצב שכתוצאה מקשיים של המעביד הכספים משועבדים לטובת ההון החוזר. העובד בסופו של דבר לא יודע. מתי הוא יודע? כשהוא מגיע לגיל 65 ופתאום הוא מגלה שאין מי שישלם את הפנסיה. גם החברות הציבוריות לא מפרסמות בנפרד את העניין של הקופה הצוברת של העובדים. המעביד לא יכול להוציא את הכספים האלה על הפעילות השוטפת, אבל הוא כן יכול להשתמש בכספים האלה כערבויות. הבנקים מחזרים אחרי הגופים שמחזיקים מיליונים ולפעמים גם מיליארדים.
רמי
כל החששות שהעלית מצויים בהצעת החוק. כל הרציונל זה ליצור מצב שהכספים יהיו בגוף נפרד. אנחנו התעקשנו שהשליטה והבעלות שלהם לא תהיה בידי החברה. הצעת החוק הזאת מתייחסת לעניין הפטור.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבין שיש תקנות בנפרד.
רמי
נכון.
ויצמן שירי
בתקנות מופיע שהוא לא יכול לשלוט בקופה?
רמי
כן.
ויצמן שירי
והוא לא שולט בקופה?
רמי
נכון.
ויצמן שירי
אתה יודע בדיוק כמוני שהוא שולט בקופה.
רמי
לא. הגופים האלה אמורים - גוף אחד כבר התחיל בתהליך הזה – לפרסם מכרז לחברה מנהלת. אנחנו הגבלנו את מספר הדירקטורים מטעם המעביד שיכולים לשבת בחברה הזאת. אנחנו הגבלנו את יכולת ההשקעה בהסכם מעביד. אסור באיסור מוחלט להגיע למצב שבו יש השקעה בהסכם מעביד. הכספים מנוהלים על ידי מנהלי תיקים באופן עצמאי לחלוטין.
ויצמן שירי
מה קורה נכון להיום?
רמי
נכון להיום הקופות בתהליך הקמה. הקופות עדיין לא הוקמו. הסיבה לכך היא, שמנגנון ההסדרה הוא מנגנון מורכב. כל השאלות שהעלית הן שאלות שהתמודדנו איתן באגף שוק ההון. הדאגה לעובדים, הדאגה להפרדת רשויות ומערכות זה תסריטים שהתמודדנו איתם.
גלעד חסיד
כיום הכספים נמצאים בחשבון נאמנות.
ויצמן שירי
חברת החשמל היא לא דוגמה טובה, כי היא חברה רווחית, ממשלתית.
גלעד חסיד
המטרה היותר מעשית היא להעביר את כל הכספים לאותה קופה שמנוהלת על ידי חברה חיצונית כפי שרמי תיאר. גם היום כשהכספים עדיין לא עברו לאותה קופה, הם מנוהלים על ידי חברת נאמנות ואי אפשר להשתמש בהם לשום מטרה אחרת.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד הצעת חוק המסים (פטור ממס על הכנסה של חברת החשמל, של רשות שדות התעופה ושל רשות הנמלים והרכבות המיועדת להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה) (הוראת שעה), התשס"ב-2002?

ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – 0

אושר
























2.תקציב הול"ל ותקציב ועדות התכנון.
היו"ר יעקב ליצמן
הסעיף הבא על סדר היום זה הפגיעה בתקציב מינהל התכנון. מוסי, טענת שרוקנו את התקציב של התכנון והעבירו את הכל לול"ל.
מוסי רז
לפני מספר שבועות הביאו בפנינו את בקשה מס' 6004. ההצעה דיברה על הורדה של מיליון שקל. הנושא המרכזי של העברה הזאת היה העברה לצורך הוועדה לתכנון תשתיות לאומיות של מיליון 440 אלף שקל. רוב הסכום הזה מגיע מרזרבה לתוכניות חדשות בתוכניות המתאר. בדיון שקיימנו פה, חבר הכנסת פריצקי ואנוכי אמרנו שכשהביאו את הנושא של הוועדה לתכנון תשתיות לאומיות לא אמרו לנו שזה יעלה כסף. אמנם התנגדנו לוועדה, אבל היינו מתנגדים יותר אם היינו יודעים שזה כרוך בהעברה של כספים.
נחמה רונן
נציגי האוצר אמרו שזה לא יהיה על חשבון ועדות התכנון הרגילות.
מוסי רז
כמו שהתנגדנו לוועדה לתכנון תשתיות לאומיות, כך אנחנו מתנגדים להעברה תקציבית לוועדה הזאת. התקיימה בוועדה הצבעה, כאשר התוצאה היתה 3:2. אני מאשים את עצמנו כי לא שמנו לב שרשום פה שהרזרבה לתוכניות חדשות עומדת על מיליון 249 אלף והיא מופחתת ל-0. אני חושב שכדאי לקיים דיון נוסף בוועדה. אני לא חושב שצריך לתקצב את הוועדה הזאת. אם כן, אז אולי מסעיף אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו יכולים לקיים דיון עקרוני. אין לנו אפשרות להעביר כסף חזרה.
נחמה רונן
אני התנגדתי לעצם הקמת הוועדה. היו פה אין ספור דיונים בעניין הזה. רוח הדברים של פקידי האוצר שהיו פה היה, שהנושא הזה מתוקצב, שזה לא על חשבון שום ועדה קיימת. הנסיון להתחכם ולהגיד שזה לא על חשבון ועדות התכנון אלא על חשבון הרזרבה..
אמנון כהן
מאיפה יבוא הכסף?
נחמה רונן
הרזרבה היא לא רזרבה לדברים עתידיים. אנשי התכנון המקצועי לא יודעים על פרוייקטים חדשים עתידיים שנמצאים בצנרת של ועדת התכנון העליונה.
היו"ר יעקב ליצמן
בדיון שהתקיים פה ביקשנו רשימה של פרוייקטים.
נחמה רונן
צריך להחזיר לוועדות התכנון את הרזרבות כי זה רזרבות שהן לתוכניות בפועל.
שלמה שהם
אני כנציב הדורות הבאים עוסק בנושא הזה של ועדת התשתיות הלאומיות. כיוון שאנחנו עוסקים בוועדות עוקפות, אז הוועדה לתשתיות לאומיות היא מעין ועדה עוקפת בהרבה מאוד אספקטים. בחוות דעת שהגשנו אנחנו מראים על קשיים רבים בוועדת התשתיות הלאומיות, שיכולים לפגוע בעתיד של המדינה בהרבה מאוד אספקטים. לא רק שהולכים לתת כסף לוועדת התשתיות הלאומיות, גם פוגעים בתכנונים. לא תמיד כשיש כספי רזרבה הכספים נצבעו. אני רוצה להצטרף לבקשה שהתקציב הזה לא ייפגע.
מיכאל נודלמן
אני לא פחות חסיד של איכות הסביבה מכל אלה שיושבים פה, אבל יש בעיה. מה זה פיתוח בר-קיימא? זה פיתוח בלי פגיעה באיכות הסביבה. למה הממשלה החליטה להקים ועדה? כי הוועדה שהיתה לא עבדה כמו שצריך. יש פרוייקטים לאומיים לטווח ארוך.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא רואה בטווח הקרוב תוכנית לאומית שמצריכה ול"ל מיוחד.
מיכאל נודלמן
אני רואה כל מיני פרוייקטים. פי-גלילות זה פרוייקט לאומי.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל זה לא מופיע בתוך הפרוייקטים. הייתי שמח אם האוצר יגיד לנו על איזה פרוייקטים מדברים.
שי יפתח
נעשתה פנייה מתקנת בגלל שהסכום מאוד נמוך. הוחזרו מיליון 200 אלף שקלים. הפנייה הועברה לוועדה ב-30 באפריל, אושרה ב-23 במאי, הרבה לפני המכתב של חברת הכנסת נחמה רונן.
היו"ר יעקב ליצמן
תסביר לי מה קורה עם הפרוייקט.
שי יפתח
יש התנהלות לא נכונה של מינהל התכנון כלפי אגף תקציבים. אף אחד לא טרח להרים טלפון. במכתב של נחמה רונן יש נספח של מכתב של סגן הממונה על התקציבים, מר אבי גפן, לדינה רנצ'בסקי, שמבהיר שמעולם לא התכוונו לשגת מסיכומים. לשאלתך, היושב-ראש, אני יכול לדבר על פרוייקט נמל תעופה חיפה, שזה פרוייקט מאוד מאוד חשוב גם ברמה הלאומית וגם ברמה האזורית של מחוז הצפון. התהליך של הקמת הוועדה הוא תהליך בירוקרטי במובן החיובי. היו צריכים למנות חברים לוועדה ויושב-ראש. הדברים האלה התמהמהו. הוועדה לא התכנסה בגלל בעיות פוליטיות. הוועדה היתה אמורה להתכנס ביום רביעי האחרון, אבל זה נדחה. שם אמור היה להיות מאושר בין היתר הנוהל של איך הוועדה עובדת, איך מגישים תוכניות. לקראת תקציב 2002 ביקש איש התקציבים של מינהל התכנון לא לשים את הכסף לתוכניות מסויימות.
אמנון כהן
מה עם התוכניות שהיו אמורות להמשיך לקבל טיפול?
שי יפתח
הן ממשיכות לקבל טיפול.
אמנון כהן
אבל יש פה אינפורמציה אחרת.
שי יפתח
אם הכסף הוחזר אז אין שום בעיה. בשנת 1999 היה למינהל התכנון הרשאה להתחייב של 40 מיליון שקל, כאשר מתוכה נוצלו 60%.
מוסי רז
מה לגבי רזרבה לתוכניות חדשות – הוצאה בפועל?
שי יפתח
נשאר בה 203 אלף שקלים במזומן, ו5 מיליון 300 אלף בהרשאה להתחייב. מתוך 33 אלף שעות נוספות שעמדו לרשות מינהל התכנון, השתמשו ב28 אלף 283.
תומר גוטהלף
אני לא יודע איך אפשר להאשים את מינהל התכנון בזה שלקחו. היה סיכום בין מנכ"ל משרד הפנים לאבי גפן, שלא יקחו את זה מתקציב מינהל התכנון. האוצר בניגוד לסיכום לקח אבל החזיר. אני לא חושב שנציג האוצר יכול לבוא בטענות אלינו על זה שהוא לקח בניגוד לסיכום.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה אומר לי שהוא לוקח בלי לשאול אתכם?
תומר גוטהלף
כשלקחו את זה מתקציב תוכניות מתאר לא שאלו את מינהל התכנון.
היו"ר יעקב ליצמן
יש תיאום בין המשרדים לפני שפנייה מגיעה לוועדת הכספים?
שי יפתח
בהחלט.
תומר גוטהלף
אנחנו משתמשים בתקציבים של הרזרבה לתוכניות מתאר ולדברים שמתעוררים במשך השנה. אנחנו עומדים להשתמש בכסף, למשל, לחוקר לתוכנית מתאר מחוזית של מחוז הצפון שנמצאת כרגע בהפקדה. העלות של החוקר היא כ-200 אלף שקלים. זה יבוא מהתקציב הזה. תוכנית נוספת היא תוכנית מתאר מחוזית של מחוז מרכז. אנחנו עושים מאמץ לסיים תוכניות מתאר מחוזיות לכל המחוזות. לתוכנית שסיימה דיון בהתנגדויות יש עוד שלבי עריכה סופיים כדי לתת לה תוקף. גם זה מיועד לבוא מהתקציב הזה. אנחנו במהלך השנה מאשרים לרשויות מקומיות בוועדה בין-משרדית, ששותפים בה מינהל מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, הרשות המקומית, להכין תוכניות מתאר מקומיות כדי שאפשר אחרי זה לאשר תוכניות מפורטות. הרשויות פונות לוועדה, הוועדה מאשרת להם במהלך השנה, ואם אנחנו מספיקים לגמור את החוזה ולהתחייב במהלך השנה, אנחנו עושים את זה מאותה רזרבה שמיועדת להתחיל בדברים.
היו"ר יעקב ליצמן
עכשיו כשהחזירו לכם את הכסף, הכל בסדר?
תומר גוטהלף
ברגע שהחזירו את הכסף המצב חזר לקדמותו.
היו"ר יעקב ליצמן
היה צריך ול"ל כדי להעביר את התוכנית?
תומר גוטהלף
תוכנית מתאר ארצית לנמלי התעופה בכל הארץ, בכל הרמות, אושרה במועצה הארצית, עם הוראה שתוך 3 שנים צריך להגיש תוכניות מפורטות לנמלי התעופה. התוכנית הזאת מאושרת. משרד התחבורה היה צריך להגיש תוכניות מפורטות.
היו"ר יעקב ליצמן
יש סיבה לזה שזה מתעכב?
תומר גוטהלף
לא קיבלנו תוכנית מפורטת לנמל תעופה חיפה.
רקפת כץ
אני מבינה שהרזרבה שלקחו עכשיו פוגעת שוב בתוכניות מתאר.
תומר גוטהלף
לקחו את זה מהרזרבה הכללית שנמצאת תחת התקציב של תכנון פיזי, שהוא בשליטת משרד האוצר.
רקפת כץ
מה שמעכב תוכניות זה כשאין תוכנית עדכנית. כאשר יש ספק וחושבים שעל הספק הזה אפשר לבנות פי 10 ממה שצריך, אז נוצרות בעיות ונתקעים בדברים.
היו"ר יעקב ליצמן
אתם בורג לא קטן בעיכובים.
רקפת כץ
הלוואי ויכולנו להיות בורג. לא אנחנו מעכבים. גם לא אמרו שאנחנו מעכבים.
היו"ר יעקב ליצמן
אתם תומכים בהחזרת הכסף מהרזרבה?
שי יפתח
רזרבה לתוכנית מתאר זאת רזרבה לתוכנית מתאר. מה שנלקח ממנה כבר הוחזר.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נסתפק בתשובה. תודה רבה.








































3. העברות תקציביות.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו מצביעים על פנייה מס' 79 – משכנתאות לאגודות שיתופיות וקיבוצים. מי בעד פנייה 79, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה
בעד – 7
נגד – 0

אושר

אנחנו עוברים לפנייה מס' 91 – עודפי קרן לבטיחות.
אילן סולומון
מדובר בעודפים של תקציב שנשארו בסוף 2001, שאנחנו מבקשים להעביר ל-2002.
זאב בוים
באיזה תחומים מדובר?
אילן סולומון
בתשתית.
זאב בוים
למה לא ניצלתם את זה?
אילן סולומון
כתוצאה מכל מיני בעיות אובייקטיביות.
זאב בוים
אני מציע שוועדת הכספים תאשר את זה, אבל שתזכור בשנה הבאה לבדוק את דרך ניצול התקציב הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מקבל את ההצעה שלך. אני חושב לכתוב מכתב לשר התחבורה על כך שלא נוצל כסף לבטיחות בשנה זו.
יצחק כהן
הייתי מציע לא להעביר את זה עכשיו אלא לבדוק את זה. אני גם מציע להעביר את זה למחלקה במשרד התחבורה, לא לשתף בזה את כל הגופים שמשתקים את העבודה.
סמדר אלחנני
לפי דעתי חסר פה משרד. החוק שמבטח את ביטוח רכב חובה עומד להסתיים השנה. בחוק היתה הפרשה למלחמה בתאונות דרכים. עם פקיעת החוק אמור גם זה להתבטל והמדינה צריכה לתקצב את המלחמה בתאונות הדרכים. בתוכנית הכלכלית שהוגשה - עדיין לא הונחה בפני הוועדה - אמרו "השנה לא נתקצב את זה, נפחית במשרד התחבורה ונחזיר את החיוב לחוב". התרגום של זה לחקיקה לא נעשה. לי נראה שאם יש עודפים בקרן למלחמה בתאונות דרכים, הם צריכים להשאר בקרן למלחמה בתאונות דרכים ולא לעבור לפיקוח אחר.
עופר חוגי
יש matching מול הרשויות?
אילן סולומון
לפרוייקטים של בטיחות אין matching.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 91, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה
בעד – 7
נגד- 0

אושר

אנחנו מדברים על פנייה מס' 82.
רפרנט משרד האוצר
יש פה שינויים פנימיים בתקציב המשרד לבינוי ושיכון. מדובר פה על תגבור תקציב הבנייה הכפרית בסך 75 מיליון שקל בהרשאה להתחייב, ו-10 מיליון שקל במזומן. 9 מיליון זה לפיתוח תשתיות לבנייה חדשה באתרים תל-ציון וגשר הזיו, ו-30 מיליון שקל בהרשאה להתחייב ל-60 יחידות דיור.
מוסי רז
איפה?
רפרנט משרד האוצר
הרשימה נמצאת במשרד השיכון.
מוסי רז
תעביר לנו את הרשימה.
רפרנט משרד האוצר
בנוסף יש תגבור תקציב תשתיות בסך 31 מיליון שקל בהרשאה להתחייב.
מוסי רז
איפה?
רפרנט משרד האוצר
הרשימה במשרד השיכון. בנוסף יש תגבור תוכניות "השלמת פיתוח לבנייה מלפני 69" בסך 8500 שקל; תקצוב אשראי למשכנתאות בקיבוצים בסך 20 מיליון שקל ; תקצוב אשראי עבור 300 משכנתאות אגודה בסך 48 מיליון 129 אלף; ותגבור תוכנית השתתפות במימון הקמת מוסדות ציבור בסך חצי מיליון שקל בהרשאה להתחייב, בהתאם לסיכום בין משרד האוצר למשרד השיכון.
מוסי רז
אנחנו רוצים את הפירוט שהוא הבטיח לנו.
אברהם (בייגה) שוחט
תן את הרשימה של היישובים.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נצביע על זה אחרי שנראה את הרשימה. עכשיו יש רוויזיה על משרד החינוך. מי בעד הרוויזיה על פנייה מס' 85?

ה צ ב ע ה
בעד – 6
נגד – 2

הרוויזיה אושרה.

מי בעד פנייה 85?

ה צ ב ע ה
בעד – 6
נגד – 2

אושר

















4. צו הריבית (קביעת שיעור הריבית המכסימלי) (תיקון), התשס"ב-2002.
אבי גבאי
שר האוצר מוסמך על פי החוק לשנות את צו הריבית בנושא של ריבית משכנתאות, בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל. הצו הקיים היום מאפשר ריבית גג של הצמדה פלוס 17%. רוב הבנקים לא משתמשים בגג הזה. התברר לנו לאחרונה, שיש מספר בנקים שמשתמשים בגג הזה. כשאתה נכנס היום לבנק למשכנתאות, אתה רוצה את הריבית הכי נמוכה. כשאתה נכנס לפיגור לא שואלים אותך, לוקחים ממך כמה שרוצים. אנחנו באים לפה כדי לסדר את הנושא הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
גם מה שאתם רוצים זה מידי גבוה.
אבי גבאי
בוועדת החוקה עבר לפני כחודשיים חוק הגנה על נוטלי משכנתאות. שם נקבע ששר האוצר צריך לקבוע את צו הריבית, בהתחשב בריבית האוברדרפט. למה בהתחשב בריבית האוברדרפט? כדי שלא תהיה סיבה לא לשלם את המשכנתא. שר האוצר מבקש לקבוע את הריבית לפי ריבית הפריים, פלוס 6.5%. זאת הריבית הנהוגה היום בבנקים לאוברדרפט.
היו"ר יעקב ליצמן
גם זה גבוה. 12.5%, עם כל הכבוד, זה המון כסף.
אבי גבאי
הבאתי לפה טבלה של מה שנוהגים הבנקים לקחת היום.
עופר חוגי
לפי הצו שלך ריבית הפיגורים תהיה יותר נמוכה מהריבית שהוא יקח מאותו לווה.
אבי גבאי
לא מדוייק. ברגע שאתה נכנס לפיגור, הבנק לוקח את הכסף והופך אותו לשקלי. מה שהוא עושה היום לפי הצו הקיים זה 17% פלוס הצמדה.
שגית אפיק
צו הריבית הקיים כיום קובע שיעור ריבית פיגורים של 17%. זה קיים משנת 1985 עד היום. זה לא תוקן על ידי שר האוצר, למרות שהיו קריאות גם בכנסת וגם בוועדות, בייחוד בוועדת חוקה, לתקן את זה. לאחרונה נחקק חוק הגנה על נוטלי הלוואות לדיור, וועדת חוקה החליטה להקצות לשר האוצר 60 ימים להביא תיקון לצו הזה. באותן ישיבות שהתקיימו בוועדת חוקה, הועלתה הצעה של נגיד בנק ישראל. אני רואה שהנגיד חזר על ההצעה שלו גם בנושא הזה. ההצעה של הנגיד היתה לא לאפשר תקרה קבועה לכל ההלוואות, אלא שכל לווה יצטרך לשלם 50% מהריבית שהוא סיכם עם הבנק לגבי המשכנתא שלו.
אבי גבאי
זאת לא הצעת הנגיד, זאת הצעת המפקח. הצעת המפקח היתה לקחת את ריבית ההלוואה הבסיסית ולהוסיף עליה 50%. זה לא הגיוני, כי לאחד יש 4% ולאחר יש 6%.
שגית אפיק
זה מה שהוצג בוועדת חוקה.
אבי גבאי
נכון, אבל זה לא התקבל שם. אחר כך פנינו לנגיד. הנגיד אמר ללכת על 50% מריבית הפריים. 50% מריבית הפריים זה לא טוב, כי זה משתנה.
עופר חוגי
ואם תלך על הפריים הממוצע ב-10 השנים האחרונות.
אבי גבאי
אתה לא הולך על הממוצע, אתה הולך על הפריים ביום הפיגור.
עופר חוגי
התפיסה לגבי האוברדרפט צריכה להיות שונה מהתפיסה לגבי המשכנתא, כי במשכנתא יש לך מספיק ביטחונות, בעוד שבאוברדרפט אין לך מספיק ביטחונות.
אבי גבאי
ברגע שאתה לוקח משכנתא אתה מגייס כסף לשלב ארוך. מי שם את הכסף? תוכניות חיסכון, קופות גמל, קופות פנסיה. ברגע שיש פיגור, הבנק צריך לשלם לאנשים שהשקיעו את הכסף. הוא צריך לגייס כסף קצר לסיפור הזה. זה המחיר של כסף קצר היום בשוק.
היו"ר יעקב ליצמן
עופר, הצו הזה זאת התקדמות, לכן אנחנו צריכים לתמוך בו. מי בעד צו הריבית (קביעת שיעור הריבית המכסמילי) (תיקון), התשס"ב-2002?

ה צ ב ע ה
בעד – 4
נגד – 0

אושר
















5. הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)
(תיקון – המשך מתן תגמולים לאלמנה שנישאה), התש"ס-2000.
היו"ר יעקב ליצמן
הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון – המשך מתן תגמולים לאלמנה שנישאה), התש"ס-2000.
אברהם רביץ
הצעת החוק הזאת עלתה כמה וכמה פעמים על שולחן הכנסת. כמה מחברי הכנסת שהציעו פרשו מהכנסת, לכן לא היתה על זה רציפות. אני, יחד עם מספר חברי כנסת מכל הסיעות שותפים להצעת החוק הזאת.

אלמנות צה"ל מקבלות את אשר הן מקבלות כתגמול חודשי גם עבורן וגם עבור ילדיהן עד אשר הן נישאות. כאשר הן נישאות הן מקבלות נדוניה מכובדת מטעם משרד הביטחון, ובזה נגמר הסיפור. כשיש ילדים הילדים מקבלים את התגמולים עד גיל 21.
עופר חוגי
כמה כסף זה המענק?
אברהם רביץ
60 חודשי תגמול.
פנינה כהן
נכון להיום זה 7000 שקל לחודש.
אברהם רביץ
זה גורם לזה שהרבה אלמנות לא נישאות. זה שהן לא נישאות זה לא אומר שהן לא חיות עם בן-זוג. אם אותה אלמנה מתגרשת או מתאלמנת מהבעל השני שלה, למרות שהיא כבר קיבלה את הנדוניה היא חוזרת ומקבלת כל חודש את התגמול שלה. מה שקורה הוא, שאלמנות לא נישאות באופן רסמי אבל חיות עם בן-זוג.
ישראל כץ
ואם אין מתחתנות ומתגרשות?
אברהם רביץ
אם הן מתחתנות ומתגרשות הן ממשיכות לקבל. את המענק שהן קיבלו הן לא מחזירות.
ישראל כץ
ואם הן מתחתנות עוד פעם הן מקבלות עוד מענק?
אברהם רביץ
את זה אני לא יודע.
שגית אפיק
מענק משולם רק פעם אחת.
אברהם רביץ
אלמנות נמצאות בדילמה. אלמנה דתית לא יכולה לחיות עם גבר לא במסגרת נישואים, אלא אם היא תעבור על החוק. יש כאלה שלא רוצות לעבור על החוק. יוצא שהאלמנה נמצאת במצב בלתי נסבל, כי מצד אחד היא רוצה להתחתן, ומצד שני היא לא רוצה להפסיד את התגמול.
פנינה כהן
היא לא מפסידה.
אברהם רביץ
ההצעה שלי אומרת להמשיך לשלם לאלמנה שנישאת תגמול חודשי בגובה של 30% מהתגמול שניתן לה לפני הנישואין. יכול להיות מצב שאלמנה נישאת עם ילדים מהבעל הראשון. אני חושב שצריך לתת לאלמנה הזאת משהו, שיתן את התשובה ליחס שהיא רוצה לתת לילדים שלה מהבעל הראשון. היא לא צריכה לעמוד כעני בפתח בפני בעלה השני. יש בעלים טובים יותר שמתחשבים, אבל יש גם אחרים. אני מדבר על 30% מהסכום שמקבלת אלמנה שלא נישאת. ההצעה עברה בקריאה טרומית. אני מבקש מחברי הכנסת להצביע בעד הצעת החוק הזאת לקריאה ראשונה.
ישראל כץ
זה אומר שרק אחרי 15 שנים של קבלת 30% היא תגיע לשווי מענק.
אברהם רביץ
זה לא קשור. למה זה לא עולה כסף למדינה? כי ההפרש בין ה-30% שתקבל אותה אלמנה שנישאת ל-100% שמקבלת אלמנה שלא נישאת הוא הפרש גדול. זה דבר שיעודד הרבה נשים להתחתן.
עופר חוגי
האם תהיה לה אפשרות או לקבל מענק או לקבל 30%?
היו"ר יעקב ליצמן
זה גם זה וגם זה.
אפרים רובין
מדובר פה בתוספת של 25 מיליון שקל לשנה.
ישראל כץ
אפשר לדעת כמה אלמנות נישאות?
אפרים רובין
האיום הראשון זה 25 מיליון שקל שאין לנו מקור בשבילו. האוצר צריך לסמן מקור.
ישראל כץ
איך אתה יכול לדעת מה יקרה כתוצאה מהחוק הזה?
אפרים רובין
הערכה שלנו היא, שבגלל ה-30% לא יהיה שום שינוי.
היו"ר יעקב ליצמן
אז לא קרה כלום.
פנינה כהן
תיקון החוק הזה לא יעודד אותי להתחתן.
אפרים רובין
ה-30% האלה עולים לי כסף.
פנינה כהן
זה מזיק למשלם המסים.
ישראל כץ
אם הן מתחתנות זה יעלה פחות בסך הכל.
אפרים רובין
הן לא תתחתנה.
ישראל כץ
אז זה לא משנה.
מוסי רז
אם שיעור הנישאות יהיה אותו דבר זה יעלה יותר, כי אלה שמתחתנות יעלו בעוד 30%.
אפרים רובין
זה ה-25 מיליון. יושבת-ראש אירגון האלמנות תבוא בדרישה לכיסוי פערים, כי היא תגיד שהיא גם נשואה והיא גם מקבלת תגמול.
פנינה כהן
ומה עם האלמנה שהיא באמת אלמנה?
ישראל שרון
אלמנה שלא מדווחת שהיא נישאה בשנית ממשיכה לקבל תגמול. אלמנה שנישאת באופן חוקי מקבלת מענק בשני תשלומים בסדר גודל של 300 אלף שקל. אלמנה שאין לה ילדים מקבלת מענק של 206 אלף שקל. מדובר על כ-1000 אלמנות שנישאו בשנית. מספר האלמנות שלא נישאו או שלא רשומות במשרד הפנים הוא 3500. מספר האלמנות שילדיהן בגרו, דהיינו מעל לגיל 21, הוא 2500. מספר האלמנות ללא ילדים הוא 300. מספר האלמנות עם ילדים עד גיל 21 הוא כ-700. אנחנו מתנגדים להצעה גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה מקצועית.
אברהם רביץ
למה מקצועית?
ישראל שרון
המדינה באה במקום המפרנס. זה עיקרון שיש לו גרורות רבות.
היו"ר יעקב ליצמן
האם לא מגיע לאלמנה שרוצה להשתקם..?
ישראל שרון
אנחנו רוצים ללכת לפי גישתכם. לפני כשנה הנהגנו..
ישראל כץ
מה עם נפגעי טרור?
אפרים רובין
אותם תנאים.
ישראל שרון
לפני כשנה הוספנו אפשרות ליתומים ללמוד במכללות.
עופר חוגי
הבעל השני יכול להתנכר לילדים מהנישואים הראשונים. הצעת החוק מאפשרת לאמא לתת יותר לאותם היתומים. אתה מטיב אותם בזה שהם יוכלו ללמוד, אבל ביום יום כשהילד רוצה דמי כיס..
פנינה כהן
היתומים מקבלים. אני בעדכם לשפר את מצבה של האלמנה ושל היתום. גם חוק משפחות חיילים שנחקק בשנת 1956 בא להטיב עם האלמנה ועם היתום. החובה החברתית, הציבורית, המוסרית והמשפטית לדאוג לאלמנה וליתום. הצעת החוק מדברת על אישה נשואה על פי חוק. יש אפליה לרעת האלמנה כנגד הנשואה פיקטיבית, הידועה בציבור או זאת שהתגרשה פיקטיבית. היא נהנית גם מהבעל המפרנס וגם מהתגמול שהיא מקבלת ממשרד הביטחון. יש גם אלמנות של צבא קבע, שמקבלות מט"ש, תגמול משרד הביטחון, בעל מפרנס ואת יתר ההטבות שניתנו על חשבון משלם המסים.
היו"ר יעקב ליצמן
לא הסברת למה את מתנגדת.
פנינה כהן
ה-30% לא ידרבן את האלמנות להתחתן.
היו"ר יעקב ליצמן
זאת לא סיבה להתנגד.
פנינה כהן
אני רוצה לחיות במדינה שאיכפת לה מאלמנה ויתום. במה שונה האישה הנשואה הזאת מכל אישה נשואה אחרת במדינת ישראל? כאן מדברים על חשבון הקופה הציבורית. לי כאזרחית המדינה איכפת. כיצד תתגמלו את האלמנה שלא שיקמה את חייה? האם אנחנו האלמנות שלא חיות פיקטיבית עם אף בן-זוג, אנחנו לא ידועות בציבור, אנחנו גם לא התגרשנו פיקטיבית..
היו"ר יעקב ליצמן
אתן מקבלות.
פנינה כהן
אנחנו מקבלות תגמול. אתם מגדילים את האפליה בין האלמנה שהיא באמת אלמנה ולא עוברת על שום חוק לאישה שעוברת על החוק. במקום שהכנסת כגוף מחוקק תחפש דרכים איך לאכוף את החוק, היא נותנת לגיטימציה לעברייניות חוק.
אברהם רביץ
איך אני נותן בהצעת החוק שלי לגיטימציה לעוברי חוק?
פנינה כהן
כי אתם אומרים שהן אינן נישאות במתכוון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבין למה משרד הביטחון מתנגד, אבל אני לא מבין למה את מתנגדת.
פנינה כהן
אם אני מתחתנת אני אקבל 30%..
אברהם רביץ
מה רע בזה?
פנינה כהן
כיצד תתגמלו את האלמנה שלא שיקמה את חייה?
היו"ר יעקב ליצמן
אבל את מקבלת את התגמול שלך. מה מפריע לך שמישהי שרוצה להתחתן תקבל 30% מהתגמול? הרי לא מורידים ממך.
פנינה כהן
אתה נותן למי שמתחתן ויש לו מפרנס. כבוד הרב, אתה אמרת שזה יאפשר לאמא להוכיח את עצמה כסבתא.
אברהם רביץ
לא להוכיח, לתת.
פנינה כהן
תראה לי סבתא במדינת ישראל שקונה מתנות על חשבון משלם המסים. זה לא חוק לאלמנות, זה חוק לנשואות. חבר הכנסת רביץ, צריך לאכוף את החוק. אישה שמתגרשת פיקטיבית עוברת על החוק.
אהובה פרל
אני אלמנת יום כיפור. אני נשואה היום 20 שנה. חבל לי וכואב לי שהיא כל כך מתנגדת. אם אלמנות היו יודעות שהן תקבלנה 30% מהתגמול אחרי הנישואים השניים, זה היה מדרבן אותן להינשא והן לא היו חיות עם גבר ללא נישואין. הרבה אלמנות רוצות להתגרש כדי לחזור לתגמולים. זה דבר מצער.
אברהם רביץ
ברגע שחוקקו חוק שאומר שהגרושות תקבלנה מחדש, תוך חודשיים 60 התגרשו.
פנינה כהן
יש רשות שופטת, בקשה לאכוף את החוק.
אהובה פרל
אני יודעת שיתומים אחרי גיל 21 לא מקבלים אגורה שחוקה. הם מקבלים את תגמול הנישואים שלהם, אבל בזה נגמר הסיפור.
אפרים רובין
הם מקבלים לימודים עד גיל 30.
אהובה פרל
אבל אם אמא רוצה לתגמל קצת את הילדים באיזו שהיא מתנה זה דבר שהיה יכול להקל. יש הרבה מאוד קשיים לאלמנות נשואות, כי יש התנגדות מהבעל לעזור לילדים מהבעל הראשון. זה עוול לא קטן. זה שהיא אומרת שאישה אלמנה שנישאת זה כמו נשואה רגילה זה לא נכון. אני כבעלת נסיון של נשואה פעם שנייה יכולה להגיד שזה לא אותו דבר. בעלי הראשון נפל. יש לי את כל הזכרונות ואת כל הקשיים.
מוסי רז
יש כאן טענה שמעלה הגברת כהן שעל פניו היא נכונה. יש את המחיר שהאלמנות שילמו שאותו אי אפשר להשיב. יש גם את הזכרונות שאני לא בטוח שעל הזכרונות המדינה משלמת כסף. המדינה נותנת כסף כדי שהאלמנה לא תקפח את פרנסתה. אם היא אלמנה אין שום בעיה, אבל אם היא נשואה נשאלת השאלה מה ההבדל בינה לבין אישה נשואה אחרת מהבחינה הכלכלית.
אברהם רביץ
אם יש ילדים אז הכל עולה.
מוסי רז
אם יש ילדים אז צריך טיפול ביתומים.
אברהם רביץ
הם כבר לא יתומים, הם בגירים. היא עדיין האמא.
מוסי רז
יכול להיות שנצטרך להתייחס לשאלה של היתומים. אני חושב שמאז שנת 1956 ועד היום חל שינוי באוכלוסייה. בשנת 1956 אדם בגיל 20,21 עמד ברשות עצמו והתחיל לפרנס את עצמו. היום זה יותר מאוחר, כי יש לימודים, יש צבא.
אברהם רביץ
אני לא מדבר על זה.
מוסי רז
אוקיי, אז הטענה היחידה שנשארת היא שהאישה הזאת היא לא שונה מבחינה כלכלית מאישה נשואה אחרת. ישנן נשים שלא מתחתנות, או מתחתנות באופן פיקטיבי, כי הן נפגעות מכך כלכלית. אם תתן 30% זה לא יפתור את הבעיה. אני לא חושב שזה יעודד נשים להתחתן.
אברהם רביץ
אם היא היתה צריכה לפרנס את הילדים, אז אתה צודק 30% זה לא משמעותי, אבל מדובר על יחס ממשיך לילדים, לנכדים. כשילד מתחתן ההורים עוזרים לו בדרך כלל.
פנינה כהן
הוא מקבל מענק נישואים.
שגית אפיק
הצעת החוק הזאת מתייחסת אך ורק לאלמנות של חיילים שנספו במערכה. יש עוד אלמנות שזכאיות לקצבאות שונות. הצעת החוק הזאת לא מתייחסת אליהן. אתם יוצרים מצב שרק אלמנות מסוג מסויים תקבלנה.
עופר חוגי
הרב רביץ, למה שלא נוסיף את אלמנות נפגעי הטרור?
אפרים רובין
נפגעי טרור מוצמדים אלינו באופן אוטומטי.
אברהם רביץ
לקראת קריאה שנייה ושלישית נכנס לפירוט.
שגית אפיק
היום המענק הוא בשיקול דעת קצין התגמולים. אני מבינה שבפרקטיקה זה ניתן לכל מי שנישאת. האם קצין התגמולים ישנה את שיקול דעתו כאשר אנחנו משנים את החוק וכופים עליו לתת תוספת של 30%? אפשר להציע איזון אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
לא. אנחנו נעביר את זה לקריאה ראשונה.
שגית אפיק
רק תוסיפו סעיף תחולה.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו מדברים מהיום שיאושר החוק.
שגית אפיק
גם לגבי אלמנות שנישאו לפני שהתחיל החוק.
היו"ר יעקב ליצמן
בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה אני מניח שיבואו במו"מ עם מציע החוק. מי בעד הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון – המשך מתן תגמולים לאלמנה שנישאה), התשס"ב-2002?

בעד – 6
נגד – 0

אושר



















המשך העברות תקציביות.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו חוזרים לפנייה מס' 82. משרד השיכון התבקש להעביר רשימה לגבי 30 מיליון שקל בהרשאה להתחייב ל-60 יחידות דיור. מדובר על 6 דירות בגליל עליון, 6 דירות בגולן, 6 בזרעית, 12 בערבה, 8 בחבל אילות, 8 בחבל אשכול ו-14 בגוש עציון.
אברהם (בייגה) שוחט
ליצמן, תבקש את הפירוט של שאר הסעיפים.
היו"ר יעקב ליצמן
כן. מי בעד פנייה מס' 82?
ה צ ב ע ה
בעד – 6
נגד – 2
אושר.
פנייה מס' 87, 88.
רפרנט משרד העבודה
סידור לעובדים ארעיים מאוקטובר 2001.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 87,88?
ה צ ב ע ה
בעד-3
נגד – 0

אושר

פנייה מס' 94.
רפרנט משרד הקליטה
מדובר בפנייה להשתתפויות בין משרדי ממשלה: משרד הקליטה יחד עם משרד החינוך, משרד הקליטה מול משרד העבודה והרווחה, לטובת עולי אתיופיה ועולים אחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 94?

ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – 0

אושר

פנייה מס' 86.
רפרנט משרד האוצר
מדובר על השקעות הון בתיירות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 86?

ה צ ב ע ה
בעד – 2
נגד - 0

אושר

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים