פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/4569



9
ועדת הכספים
04.02.2002

פרוטוקולים/כספים/4569
ירושלים, כ"ה בשבט, תשס"ב
7 בפברואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ב בשבט התשס"ב (04 בפברואר 2002), שעה 11:30
סדר היום
תיקון חוק לעידוד השקעות הון.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יעקב ליצמן
זאב בוים
משה גפני
אברהם הירשזון
צבי הנדל
אבשלום וילן
נסים זאב
עופר חוגי
דוד טל
אמנון כהן
ישראל כץ
יחיאל לסרי
רחמים מלול
מיכאל נודלמן
יוסף פריצקי
מוסי רז
אברהם שוחט
ויצמן שירי
מוזמנים
אמיר ברקן - משרד האוצר
יואל נווה - משרד האוצר
דיאנה ירום, עו"ד - הלשכה המשפטית, משרד האוצר
שמואל מרדכי - מנהל מרכז ההשקעות, משרד המסחר והתעשייה
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
יועצת משפטית
אנה שניידר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
שלומית כהן

תיקון חוק לעידוד השקעות הון
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את ישיבת הוועדה. הדיון על התקציב אמור היה להגיע בשעה 11:00, זה מה שנאמר לי על-ידי שר האוצר אתמול. אני מבין שיש עיכובים, דיברתי עם שר האוצר ואנחנו נקיים ישיבה מיוחדת היום בשעה 15:30.
יוסף פריצקי
האם חוק ההסדרים יכול לעלות בלי תקציב?
היו"ר יעקב ליצמן
זה לא כשר למהדרין, אבל זה כשר.

אני פונה ליואל נווה בבקשה שיסביר לי עד הישיבה בשעה 15:30 את הקיצוץ בתקציב.
זאב בוים
בשעה 15:30 ראש הממשלה מופיע בסיעת הליכוד.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כך הישיבה תהיה בשעה 16:00.

יואל, מדוע הנושא של תיקון חוק לעידוד השקעות הון נולד דווקא היום?
יואל נווה
בהצעת חוק ההסדרים המקורית, מספר 1, ניתנה הצעה בהקשר של חוק עידוד השקעות הון, שאמרה שמענקים על-פי חוק עידוד השקעות הון יינתנו בחלוקה הבאה: 30% יינתנו כמו שקיים היום בחוק, תוך זמן מסוים, ו-70% יהיו פרוסים על פני שבע שנים, 10% בכל שנה.

מעבר לנושא המהותי שהוצע, שמשמעותו היתה התליה של חלק גדול מהמענק בהצעה המקורית בעמידה ביעדים של תעסוקה וייצור וכל מה שקשור בזה, היה פה גם חיסכון תקציבי תזרימי בשנת 2002 שהונח בבסיס. הוחלט בממשלה לא לבצע את השינוי הזה, ואי לכך החלק הזה של החוק לא הגיע לוועדת הכספים ונשאר בוועדת הכנסת.
משה גפני
מתי זה הוחלט בממשלה?
יואל נווה
לאחר ההחלטות של דצמבר. הוחלט להאריך את תוקפו של החוק, שאגב פקע תוקפו ב-31 בדצמבר השנה, לשנה אחת. בהצעה המקורית ההצעה היתה הארכת החוק בשלוש שנים. הוחלט שהתיקון שהצענו בזמנו, ושהתקבל אז בהחלטת הממשלה והוא חלק מחוק ההסדרים, לא ייכנס. לכן הנושא הזה נשאר כרגע מהותית בוועדת הכנסת.

במסגרת הדיונים שנערכו עד אתמול בלילה כדי לראות איך סוגרים את העניין התקציבי, התקבלה החלטה שאומרת שאנחנו נטפל רק בבעיה הכספית, כלומר במהות אנחנו לא מקבלים את התיקון אבל נטפל בבעיה הכספית ב-2002.

התיקון המוצע הוא, שאנחנו ניקח את ההוראה שאומרת שמשלמים 30% מכל חשבונית שתוגש לבקשות שהוגשו למרכז השקעות מספטמבר, היתר שהוא עד 1 בינואר. 30% ישולם בנוהל הרגיל, ו-70% ישולמו בצירוף הפרשי הצמדה וריבית תוך 60 יום מאישור תקציב 2003. זה לא מתנה את זה בכלום, מי שיש לו זכות למענק, יש לו זכות שהיא איננה מותנית בשום דבר. אנחנו מטפלים רק בבעיה התזרימית בשנת 2002.
ויצמן שירי
תגיד שזה במקום שבע שנים.
יואל נווה
אין פה שבע שנים, אין פה התניה בכל מכלול ההתניות שהיה. בנוסף לזה לא הבטחנו שום שקל מהיקף ההרשאה להתחייב של מרכז ההשקעות. המרכז יכול להוציא כתבי אישור בדיוק באותה רמה כמו שהיה לפני התיקון, העניין הוא פה תזרימים למזומנים כדי לסגור את החור שנוצר. מה שמבוקש פה זה לתקן את חוק עידוד השקעות הון בשני הדברים האלה: הארכת תוקפו של החוק לשנה, כי כרגע בכלל אין חוק, והדבר השני זה הנושא של דחיית התשלום. כמו שאמר ויצמן שירי, בגלל שאין התליה מי שמקבל כתב אישור – יש לו התחייבות של המדינה כנגד החשבוניות, בהנחה שהן תאושרנה כמובן, לקבל את הכסף. חלק ממנו דחוי במקסימום עד שנה, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה. מבחינת הגיוס כנגד הדבר הזה אין פה כל בעיה, אין בעיה ללכת לבנק ולהראות את זה כהתחייבות של המדינה לשלם ואין פה שום התליה בשום דבר.

לגבי הצד הטכני, אנחנו משכנו את הסעיף לחוק עידוד השקעות הון מתיקון חוק הנגב. משכנו אותו מהוועדה, זה השריד שיש לנו כרגע בחוק. הסעיף הזה נמשך על-ידי הממשלה במסגרת החלטות הממשלה. יש פה מכתב של מזכיר ראש הממשלה, שמבקש להחזיר את הסעיף הזה לוועדה. אבל אנחנו מבקשים שכל מה שקשור לנגב לא יהיה בו, אלא יהיה בו רק התיקון הזה. בשיטה הזאת אנחנו מחזירים את חוק עידוד השקעות הון לוועדה ומבקשים לעשות את התיקון הזה.
משה גפני
בכמה כסף מדובר?
יואל נווה
לפי האומדן שלנו מדובר ב-140 מיליון שקלים.
היו"ר יעקב ליצמן
האם התייעצתם עם משרד התעשייה והמסחר בעניין זה?
יואל נווה
ההחלטה הזאת התקבלה בשעה מאוחרת בלילה. היתה ועדת שרים שהוסמכה על דעת הממשלה לעשות את השינויים האחרונים בתקציב כדי להביא אותם לפה.
היו"ר יעקב ליצמן
התשובה היא לא, ונשמע עוד מעט למה לא.
אבשלום וילן
אנה, אני לא זוכר שכל הנושאים האלה עברו קריאה ראשונה.
היו"ר יעקב ליצמן
זה עבר קריאה ראשונה.
אנה שניידר
הסעיף שהממשלה חזרה בה ממנו מופיע כסעיף 9 בהצעת חוק ההסדרים מספר 2, שאומר כך: "בחוק עידוד השקעות הון, סעיף 40ג לא יחול בתקופה התובעת". הכוונה היתה, שעידוד השקעות הון בנגב הסעיף הרלוונטי לא יחול בשנת 2002. זה הסעיף שממנו הממשלה חזרה. עכשיו הממשלה רוצה להחזיר את הסעיף הזה רק כדי שתהיה הכותרת "עידוד השקעות הון" ולצקת לתוך הסעיף הזה תוכן אחר לגמרי. לדעתי זה לא חקיקה תקינה וזה בעצם נושא חדש.

אם הסעיף המקורי, שאליו רוצים להתייחס, נמצא עדיין בוועדת הכנסת, וועדת הכנסת עוד לא השתמשה בסמכותה לחלק את זה לוועדות השונות, יכול להיות שאפשר לדון בוועדת הכנסת ולבקש שתעביר את הסעיף הזה בכל זאת לוועדת הכספים, ואז ייכנס לתוקפו התיקון שמוצע עכשיו. אבל זה לא יכול להיות במסגרת חוק ההסדרים, כי חוק ההסדרים אמור להיות מונח על ידי תוך כמה שעות על שולחן הכנסת, וכן צריך לעשות דיון עם משרד המסחר והתעשייה ועם הגורמים הנוגעים בדבר לגבי הסעיף הזה. לכן אפשר לבקש שאם ועדת הכנסת היום בשעה 13:00 תחזיר את הסעיף ההוא לוועדת הכספים, הוועדה תקיים דיון ותחוקק את זה כחוק נפרד שיונח מחר על שולחן הכנסת במסגרת כל החוקים של חוק התקציב.
אברהם שוחט
יהיה חוסר בתקציב של 140 מיליון.
אנה שניידר
אם על התקציב יצביעו ביום רביעי, לא תהיה בעיה.
קריאה
מי טוען לנושא חדש?
אבשלום וילן
אני טענתי שזה נושא חדש.
היו"ר יעקב ליצמן
ועדת הכנסת צריכה להצביע על זה.
אנה שניידר
אני חייבת להודיע כאן, שבינתיים הסיכום הוא שאני מנסה להספיק עד 19:00 להניח את חוק ההסדרים. אם ב-16:00 תכניסו לי עז נוספת, אני לא אוכל להניח את זה ב-19:00.
אברהם שוחט
ומה יהיה אם עניין הסטודנטים יבוא לחוק ההסדרים?
אנה שניידר
אני לא אוכל לעמוד בלוח הזמנים של שעה 19:00.
אבשלום וילן
אם אנה הגדירה נושא חדש, אי-אפשר לקיים דיון.
ויצמן שירי
הבנתי מה שיואל הציג כאן, אבל אני רוצה לחדד את העניין. מדובר על כך שבהצעה המקורית של החוק שהונח לפני חודש וחצי בחוק ההסדרים, שבמסגרת חוק עידוד השקעות הון 30% של המענק באותה שנה של ההשקעה מקביל לאישור החשבון המאושר, כפוף להשקעה עצמה, ו-70% יהיו במשך שבע שנים, כל שנה 10%. אחרי סיכום שהיה דובר שלא נוגעים בעניין, כי הרי המטרה היא לגרום לתעסוקה, ואם הוא יצטרך לחכות שבע שנים בשביל אחוזים בודדים לא יהיה כדאי לו לבוא. לכן סוכם שאתם יורדים מהעניין. עכשיו, אחרי ההסכמים שנעשו עם כל המפלגות, אתה אומר שיש חוק בתקציב שהוא 1.6-1.8 מיליארד שקלים.
ישראל כץ
עם הליכוד לא עשו הסכמים.
משה גפני
עשו את זה כאן בוועדה.
ויצמן שירי
ישראל שכח אתמול להכניס עשרה יישובים.
ישראל כץ
דאגתי גם להם בוועדה.
ויצמן שירי
מפעל שמקימים אותו, גם אם הוא היום בצינור בממוצע יש סיכוי שהוא יאושר בין חודש פברואר שאנחנו נמצאים בו לבין חודש אוגוסט של אותה שנה. בערך ביולי הוא יעלה לשטח ויתחיל לבצע את ההשקעה שלו. במקרה הכי קיצוני, שהוא גמר את כל ההשקעה בחודש יוני והמפעל עובד, בתהליך רגיל אני יודע שמרכז ההשקעות מעביר את הכסף תוך שלושה חודשים. אתה אומר שברגע שאושר התקציב בינואר, בחודש מארס מקסימום הוא מקבל את הכסף לבנק.
יואל נווה
70% מהכסף.
ויצמן שירי
30% הוא קיבל עד חודש נובמבר במהלך ההשקעה, 70% עד חודש מארס.
אבשלום וילן
למיטב ידיעתי, ברגע שהיועצת המשפטית מכריזה על נושא כנושא חדש, נגמר הדיון והוא עובר לוועדת הכנסת. כמו שאתמול הורדנו את ה-500 מיליון של תמריץ מעסיקים, שאני קורא לו בלשון חיבה "תמריץ קבלנים חברי מרכז", כך אני חושב שאם אפשר לסייע במשהו למפעלי תעשייה ליצירת מקומות עבודה וכולי, דווקא עכשיו השקעות ודווקא עכשיו, על רקע כל המצב, לקבל החלטה כזאת – אני חושב שלא זאת היתה רוח הממשלה. לכן צריך להצביע נגד כל הסיפור הזה.
סמדר אלחנני
יואל נווה אמר שיהיה פה חיסכון תזרימי של 140 מיליון שקלים. הסתכלתי על התקציב בשנת 2002, לסעיף הזה מיועדים 872 מיליון שקלים.
אמיר ברקן
תסתכלי על ההרשאה להתחייב.
סמדר אלחנני
אני מסתכלת על ההרשאה להתחייב. אנחנו מדברים על התזרים.
יואל נווה
בסעיף שיש לך בספר התקציב מדובר אחרי ה-140 מיליון.
סמדר אלחנני
נכון, הוא לא שונה מהסכום שהיה בשנה שעברה.

בכל הארכות התוקף האלה יש פה הארכת תוקף של החוק לעידוד השקעות הון, שאני כל הזמן מזכירה לכם שהוא נגמר ב-31 בדצמבר ואנחנו כבר בפברואר. אבל יש פה גם הארכת התוקף של עניין הבנייה להשכרה וההטבות הנובעות מהבנייה להשכרה. אני חושבת שלא צריך להתייחס לשני המנגנונים האלה באותה מידה. על חוק עידוד השקעות הון אפשר להתווכח, אבל הוא מאוד מוסכם על כולם, אבל זה לא מוסכם.
אברהם שוחט
אני פונה לאבשלום וילן שיוריד את העניין של נושא חדש. כל המבחן של השיחה הזאת הוא בין האלטרנטיבות שיש. אני חושב שההחלטה על השקעה לשבע שנים היתה גרועה מלכתחילה ולא היתה במקום ולא היה בה היגיון רב, אבל במציאות שיש עכשיו שמחפשים כל שקל בכדי לאזן את התקציב, אם באים עם התיקון הזה שעולה 140 מיליון, כל משקיע קודם כל משקיע את ההון העצמי שלו בעסק הזה. דבר שני, יש אשראי ספקים. דבר שלישי, אם יהיה אישור של מרכז ההשקעות והוא יהיה בטוח שהכסף מגיע, לא תהיה לו בעיה לממן את זה דרך אשראי מבנקים. אם צריך לוותר לשנה אחת זה לא סוף העולם, כי ברגע שיש האישור הבנקים ייתנו לו כסף אם הוא צריך. לכן אפשר להקל על האוצר ב-140 מיליון שקלים.
שמואל מרדכי
המשרד שלנו לא הסכים לתיקון הזה. יחד עם זאת, אני מבין את המצוקות האלה, והן לא 140 מיליון שקלים אלא הרבה פחות. אני רוצה שזה יתקבל, אבל שלא יתקבל כתקדים לבאות, כי בסך הכל אנחנו רואים מה קורה היום בתעסוקה והסיוע שהתעשייה זקוקה לו הוא היום יותר מתמיד ויותר מכל יום.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה אומר שלא התייעצו אתך, אבל אתה לא מתנגד.
שמואל מרדכי
נכון.
עופר חוגי
כמה מפעלים היום יש בצנרת שהחוק הזה יפגע בהם?
שמואל מרדכי
200-250.
ויצמן שירי
אף אחד לא מסוגל להקים מפעל בשישה חודשים.
שמואל מרדכי
התהליך הוא שחברה מגישה בקשה, היא נבחנת במהלך שלושה חודשים. ברגע שהיא מקבלת את האישור וכל הזמן בצנרת יש תוכניות וכל חודש אנחנו מאשרים 25-30 תוכניות. מתוכן כ-15 הן במסלול מענקים. כ-200 תוכניות בשנה הן במסלול המענקים. על זה זה ישפיע.
ויצמן שירי
כמה הוא מנצל בשנה הראשונה, וכמה הוא מנצל במשך שישה חודשים עד הרגע שהוא מאשר תוכניות?
שמואל מרדכי
בשנה הראשונה אנחנו מאשרים 7%-8%.
עופר חוגי
השאלה היא אם יש מפעלים מסוימים שנמצאים במוקדי האבטלה, שנמצאים בצנרת ואנחנו עלולים לפגוע בהם ויהיה לנו נזק הרבה יותר גדול מכך שהאנשים האלה יישארו מובטלים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני הבנתי משמואל מרדכי שאם יש פגיעה היא פגיעה קטנה.
יואל נווה
אנחנו חושבים שמכיוון שהפגיעה היא כמעט לא קיימת ואין בעיה עם זה, זה פותר לנו את הבעיה. מעבר לזה, הממשלה קיבלה עוד כמה החלטות בנושא סיוע לתעשייה. אחת ההחלטות היתה להקים קרן למפעלים במצוקה להלוואות בהיקף של 200 מיליון שקלים. דבר שני, הוחלט ליצור מכרזים למפעלים שיעסיקו עובדים, וזה מעין מנגנון שיסבסד את שכרם כפונקציה של העסקת עובדים על פני שנים כדי לייצר עוד מקומות תעסוקה גם בגליל וגם בדרום. זה מחוץ למסגרת חוק עידוד השקעות הון, וההטבות האלה יינתנו מעבר לחוק עידוד השקעות הון. כלומר שנעשו מעשים נוספים שמתגברים את הנושא של הסיוע לתעשייה בעקבות המצב. כך שהנושא הזה הוא טכני ויכול לעזור לנו לסגור את המסגרת.
משה גפני
הסעיף הזה הוא לא כל-כך שנוי במחלוקת, אני רואה שגם מנהל מרכז ההשקעות לא יוצא מעורו להתנגד לזה. האם יכול להיות שיש דברים בתקציב שהם לא נוראים שלא הבאתם אותם? הביאו למשל את חוק הגזזת, ששנוי במחלוקת טוטאלית ואפילו נפל בוועדה, ואני רואה פתאום שיש דברים בתקציב שהם לא כל-כך שנויים במחלוקת.
אבשלום וילן
הבנתי שכל הבעיה פה תהיה טכנית. לכן אני מבקש, שבניגוד להתנהגות המאוד לא ממלכתית שהיתה פה אתמול עם ההפסקות הארוכות כדי לתת לחברים מש"ס לנהל משא-ומתן...
אמנון כהן
אני מוחה על זה.
היו"ר יעקב ליצמן
במקרה זה מלאכתה של ש"ס נעשתה בידי אחרים. חברי ש"ס רצו באמת, אבל חברי הליכוד והעבודה עשו את העבודה בשבילם.
אבשלום וילן
אני מסיר את הבקשה לנושא חדש. אבל אני מבקש שגם אחר הצוהריים שיגיע חוק התקציב, ויכול להיות שיהיו קרבות קשים בינינו, שנעשה את זה בצורה הוגנת על השולחן, ולא עם הפסקות ושיחות טלפון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבטיח לך גילוי נאות. אני מניח, וכך הובטח לי על-ידי שר האוצר, שהכל הוכנס בבסיס התקציב. והיה אם לא, הדיון יתארך.
ישראל כץ
מפריע לי שלא נמצא כאן נציג תעשיינים. יכול להיות שזה לא פוגע בתקציב המשרד, וכל אחד מאתנו מנסה לנחש שזה לא מזיק. אבל מדובר כאן בסכום כסף גבוה, מדובר במגזר שמוכה באופן קשה. קראנו היום הצהרות של אלי הון מהעולם שלא רוצים להשקיע בישראל, למרות שהם מושקעים כאן. אני חושש מאוד שאנחנו נקבל כאן החלטה חפוזה שתכניס לקופת המדינה 140 מיליון שקלים, אבל תעורר התמרמרות ופגיעה בסקטור התעשיינים.
אבשלום וילן
זה היה נאום שלי לפני רבע שעה.
ישראל כץ
יכול להיות שיש כאן רוב. גם אני אתמול בלילה תמכתי בחלק מהדברים, ורק בגלל אילוצים קואליציוניים הצבעתי אחרת. למשל אני התנגדתי להוריד את הקיצוץ במשפחות ברוכות ילדים, למרות שאני חושב שהקיצוץ גבוה מדי. הבוקר שמעתי ברדיו, שאולי סיכמו עם השר אלי ישי שזה יירד ב-9%. לא שאני לא שמח על התוצאה, אבל אם זה כך זאת שערורייה שאנחנו יושבים כאן כחותמות גומי.

אני מציע, אדוני היושב-ראש, שתמנה מישהו שיפנה להתאחדות התעשיינים ותשאל אותם אם הם רואים בזה משהו קריטי. אם לא, אין בעיה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני יוצא מהנחה ששמואל מרדכי, כמרכז המרכז להשקעות, מייצג את הממשלה אבל גם מייצג את המפעלים ואת התעשיינים. אני לא רואה שזאת פגיעה גדולה. לכן אני מביא את הנושא להצבעה.


מי בעד תיקון חוק עידוד השקעות הון? מי נגד?

ה צ ב ע ה
בעד – 7
נגד – 2
נמנעים – 2
היו"ר יעקב ליצמן
תיקון חוק עידוד השקעות הון אושר ברוב גדול.

תודה רבה. הישיבה הבאה בשעה 16:00.





הישיבה ננעלה בשעה 12:40

קוד המקור של הנתונים