ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/01/2002

חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/4818



36
ועדת הכספים
30.1.2002


פרוטוקולים/כספים/4818
ירושלים, ח' בניסן, תשס"ב
21 במרץ, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 360
מישיבת ועדת הכספים
‏יום רביעי, י"ז בשבט התשס"ב (‏30 בינואר, 2002), שעה 9:00
סדר היום
הצ"ח ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב
והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002) (מס' 2), התשס"ב-2001
סעיף 11 – תיקון חוק רשות הדואר, התשמ"ו-1986
סעיף 14 - תיקון חוק השאלת ספרי לימוד, התשס"א-2000
סעיף 15 - תיקון חוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א-2001
סעיף 55 - תיקון חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם
סעיף 25 – ביטוח לאומי
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
משה גפני
אבשלום וילן
עופר חוגי
רחמים מלול
נחום לנגנטל
מיכאל נודלמן
ויצמן שירי
מוזמנים
חה"כ יהודית נאות
חה"כ זבולון אורלב
חה"כ יצחק וקנין

אברהם מנצורי
ראובן כראזי
רחמים לניאדו
מאיר ביטון
ציון שבת
יצחק קדמן
מיכאל אטלן
עו"ד נגה בוטנסקי
חזקי ישראל

יואל נווה - משרד האוצר
יעל אנדורן - סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר
עו"ד גיא קריגר - מחלקה משפטית, משרד האוצר
סטניסלב שברצביין - רכז מאקרו, אגף התקציבים, משרד האוצר
ימימה מזוז - יועצת משפטית, משרד האוצר
לאה אחדות - סמנכ"ל מחקר ותכנון, המוסד לביטוח לאומי
רות הורן - יועצת משפטית, המוסד לביטוח לאומי
נטשה כשר - אגף התקציבים, משרד האוצר
יועצת משפטית
אנה שניידר
שגית אפיק
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
לאה קיקיון, שולי לחוביצקי



הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה
(תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), (מס' 2), התשס"ב-2001
סעיף 11- תיקון חוק רשות הדואר, התשמ"ו-1986
היו”ר יעקב ליצמן
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. לפנינו – סעיף 11 – תיקון חוק רשות הדואר, תשמ"ו-1986.
יואל נווה
אני אסביר את החוק הזה, חוק ההסדרים 2. המצוקה התקציבית של המדינה היא לא נושא חדש. אנחנו בחנו את האפשרויות לאגם מקורות לתקציב המדינה לשנת 2002, בין השאר מגופים שנמצאים בשליטת המדינה. בחנו את הנושא הזה גם ברשות הדואר. ההצעה שעומדת פה היא שרשות הדואר תעביר בין 150 ל- 200 מיליון שקל להכנסות המדינה במהלך שנת 2002.
היו”ר יעקב ליצמן
מאיפה יש להם כסף?
יואל נווה
רשות הדואר מעבירה בכל שנה סכום מסוים, ומעבר לסכומים שהיא מעבירה היא תעביר עוד 200 מיליון שקל. בכל רבעון היא תעביר 50 מיליון שקל נוספים.
רחמים מלול
כמה היא מעבירה היום?
יואל נווה
בין 90 ל- 100 מיליון. יש תשלומים שהם תמלוגים ויש תשלום בעד נכסים. אלה שני דברים שונים. באשר למה שמבוקש פה – שישולמו שלושה תשלומים של 50 מיליון שקל בתעריפים שקבועים כאן, והתשלום הרביעי ייבחן על ידי שר התקשורת ברבעון הרביעי, לפי מצבה הכלכלי של רשות הדואר.
היו”ר יעקב ליצמן
למה בוחנים את זה? מה יש לבחון? אם שר האוצר החליט שיש לבחון, אולי הוא מבין שיש איזושהי בעיה, שיכול להיות שלא יוכלו לעמוד בזה.
יואל נווה
זו החלטת הממשלה. הממשלה החליטה שהרשות תעביר את הסכומים, ואולם – שר התקשורת יוכל לפטור אותה מהתשלום הרביעי .
רחמים מלול
ממה הוא רשאי לפטור, מאיזה סכום?
יואל נווה
מ- 50 מיליון שקל מתוך ה- 200 מיליון. נאמר: "ואולם, אם ראה שר התקשורת כי הרשות, לפי מצבה הכלכלי אינה יכולה לעמוד בתשלום הרביעי..." שר התקשורת מוסמך, לפי הצעת החוק, לפטור את הרשות מהתשלום הרביעי, ברבעון הרביעי.
רחמים מלול
ואם שר התקשורת רואה שמצב רשות הדואר הוא קשה כבר ברבעון השלישי?
יואל נווה
אני אסביר שוב את הרקע לעניין הזה: לפני כשנתיים וחצי ישבה ועדה ציבורית, וההמלצה שלה, בין השאר, היתה להפחית את תעריפי הדואר בצורה משמעותית, באחוזים ניכרים מידי שנה. עד היום התעריפים האלה לא הופחתו. בין השאר, במהלך התקופה הזו, אם אתה משווה, הרשות צברה עודפים מהפעילות שלה, בין השאר כי התעריפים האלה לא ירדו.
היו”ר יעקב ליצמן
מה שמעניין אותי כרגע זה דבר אחד, ואני רוצה לשמוע את זה חד משמעית ממך – האם מדובר על פנסיה שהעובדים צברו.
יואל נווה
אני אסביר שלא. אם תסתכל על המאזן של רשות הדואר מחודש יוני, 2001, תראה שבצד הנכסים יש השקעות נאמנות בתאגידים בנקאיים לזמן ארוך בהיקף של 284 מיליון שקל. פנסיה מציגים בדו"חות באופן מסודר, כאשר מצוינת ההתחייבות לפנסיה והמקורות למימון הפנסיה. יש ויכוח בין המדינה לבין רשות הדואר על מי נושא בעלויות הפנסיה ובהתחייבות לפנסיה של העובדים. זה לא גורע בשקל מההתחייבות עצמה, שמעוגנת בכל ההסכמים ובכל הדברים, בין המדינה לבין רשות הדואר, בהקשר לפנסיה שעברו מהמדינה לפנסיה התקציבית. יש ויכוח בין המדינה לרשות הדואר. לרשות הדואר יש עמדה אחת, ולמדינה יש אולי עמדה אחרת. מעבר לכך, במאזן רשות הדואר, ללא קשר לפנסיה, יש השקעות בתאגידים לטווח ארוך. אלה דברים שהרשות צברה במשך השנים. נכון ליוני 2001 מדובר בסכום של 284 מיליוני שקלים.

מה שאנחנו מבקשים שגוף, שהוא גוף של המדינה – כמו שאנו לוקחים דיבידנדים ודברים אחרים מחברות, לקחת את הכסף הזה להכנסות המדינה. צריך להבין שכנגד הדברים האלה אפשר לקצץ בהוצאות מדינה כאלה ואחרות, אבל התקבלה החלטה שאת ה- 200 מיליון שקל הללו נכניס להכנסות המדינה, כדי לא לקצץ בהוצאות אחרות של הממשלה. אני אומר שהרקע, בין השאר, של צבירת הכסף הזה, הוא אי מימושן של המלצות של ועדה ציבורית. הממשלה, בסופו של תהליך לא אימצה אותן, אבל הוועדה הציבורית שבחנה את מבנה התעריפים של הדואר, המליצה להפחית אותם בצורה די משמעותית, גם בבסיס וגם מידי שנה, בהיקף של 5 אחוזים. העודפים האלה, שנצברו במשך השנים ברשות הדואר, צבועים באותו מקום, ואנחנו מבקש לא לקחת את כולם, אלא לקחת 200 מיליון שקל מהם בשנת 2002, לאור מצבה הקשה של המדינה, ולהעביר אותם להכנסות המדינה. שר התקשורת אמר שיכול מאד להיות שהנתונים, שנכונים ליוני 2001, יש בהם איזה שינוי, ומצבה של רשות הדואר בשנת 2002 ישתנה יחסית למצבה ב- 2001, ולכן הושגה פשרה בממשלה שאמרה שהרשות תעביר 200 מיליון, אבל אם שר התקשורת יראה שיש הרעה במצבה הכלכלי של הרשות, או שמצבה הכלכלי לא מאפשר לה, הוא יוכל לפטור אותה מה- 50 מיליון שקל האחרונים. בסופו של תהליך, אם יהיה פטור כזה, תעביר הרשות לתקציב המדינה רק 150 מיליוני שקלים.

דבר נוסף – אמר לי היועץ המשפטי, ובצדק, שלפי החוק הזה אנחנו מוציאים את זה מקרנות לציוד מבנים ומתקנים. בשום פנים ואופן זה לא מקרן הפנסיה או כל דבר אחר. זה קרנות שרשומות כקרן לפיתוח של נכסים ושירותים. הדברים הללו אינם קשורים לפנסיה. לכן הוראות החוק הן מדויקות, ומפנות לאותן קרנות, ובפירוש לא לקרנות שמיועדות לפנסיה.
רחמים מלול
מי היה אמור לאלץ את רשות הדואר להוריד תעריפים?
יואל נווה
אם הממשלה או השרים היו מאמצים את המלצות הדו"ח הציבורי, והכנסת היתה מאשרת את הפחתת התעריפים – התעריפים היו יורדים.
רחמים מלול
אבל הממשלה החליטה לא להוריד תעריפים.
יואל נווה
הממשלה לא החליטה, אבל השרים הנוגעים בדבר, אז וגם היום – למרות שפנינו מספר פעמים – לא אימצו את המלצות הדו"ח.
רחמים מלול
מניין עוד נוצרו העודפים?
יואל נווה
ועדת ברודט היתה הוועדה האחרונה שבחנה את התעריפים של רשות הדואר. היא נתנה המלצות בשנת 1999. היא המליצה להפחית תעריפים בשיעורים די ניכרים, להפחית בבסיס סכום מסוים, ועוד 5 אחוז מידי שנה. כל ההמלצות האלה לא בוצעו. התעריפים נשארו כשהיו. אמנם הם לא עודכנו לפי עליית שיעור המדד, אך המדד לא עלה בהרבה. התעריפים נשארו, נומינלית, באותה רמה.
אבשלום וילן
זה מס רגרסיבי מה שקורה פה.
אברהם מנצורי
אני סגן מנכ"ל כלכלה וכספים ברשות הדואר. אני רוצה להבהיר בכמה דברים את מה שהוצג פה. נתחיל בנושא התעריפים. אכן היתה ועדה שהמליצה שיש להוריד את תעריפי רשות הדואר. הוועדה הזו סיימה את עבודתה לפני שלוש שנים ומאז התעריפים לא עלו, כאשר עלויות רשות הדואר לא בהכרח קשורות למדד. אלה הן עלויות שקשורות בעיקר בכוח אדם. אלה עובדים שעובדים בעלות שכר שנמוכה משכר המינימום. עליות שכר המינימום ועליות השכר הממוצע במשק הגדילו את עלויות רשות הדואר. כך גם חוק לקליטת עובדי קבלנים והשוואת תנאים. מדובר בעשרות מיליונים. כרגע, בתקציב של שנת 2002 תקציב הדואר לא מעודכן. רשות הדואר לא יכולה לאזן את הדברים בהכנסותיה, בעיקר בגלל המיתון. אנחנו נפגעים כמו כל המשק. הפעילות יורדת וההכנסות אינן עולות כפי שציפינו. בנושא של התעריפים היתה בעיה בקשר להורדתם, ולכן זה לא נעשה. זה שמשאירים את התשלום האחרון של ה- 50 מיליון לשיקול השר זה לא במקרה. יש בעיה קשה מאד ברשות הדואר בנושא של איזון התקציב. זה לגבי התעריפים.

לגבי המקור ל- 250 או 200 מיליון – לרשות הדואר יש קרן של עובדי פנסיה של הרשות, ואגע בזה מאוחר יותר. יש רק קרן אחת שכל הכספים שנצטברו במהלך השנים נכנסים אליה, והיא נקראת – קרן לפיתוח וחידוש ציוד. מהקרן הזאת מממנת רשות הדואר את הפיתוח, ומהקרן הזו היא מממנת בכל שנה את הפרישות המוקדמות של עובדיה. יש בעיה של עובדים בגיל מבוגר ברשות הדואר, שצריכים לפרוש, ועלויות הפרישה המוקדמות הן גבוהות מאד. מהקרן הזאת אנחנו מממנים את הפרישה המוקדמת של העובדים האלה, למרות שזו לא קרן פנסיה. כמובן שבשנה כזו, שזו שנה קשה, הרשות מממנת גם את הגירעון שלה מהקרן הזו. דבר נוסף הוא הפנסיה של העובדים שעברו ממשרד התקשורת לרשות הדואר. יש ויכוח של למעלה מ- 10 שנים בין מדינת ישראל לרשות הדואר על אחריות הפנסיה של העובדים ברשות הדואר. יש 4,000 עובדים. 2,000 מהם פרשו לגמלאות, בינתיים. בימים אלה אנחנו נמצאים במשא ומתן עם משרד האוצר לפתרון בעיית הפנסיה של העובדים, לגבי אחריות, אבל הפער הכספי שאנחנו נדרשים אליו
למימון ההסכם הזה מגיע למעלה מ- 400 מיליון שקל. אם נגיע להסכם עם משרד האוצר על פתרון בעיות הפנסיה, המקור היחידי למימון הפנסיה הזו הוא מהכספים העודפים של רשות הדואר. לכן, אמנם אלה לא כספי פנסיה, אך בעקיפין אלה כן כספי פנסיה, כי הם אמורים לפתור בעיית פנסיה של העובדים.
היו”ר יעקב ליצמן
כמה כסף אמור להיות שם? לפי המצב יש כאן כ- 600 מיליון שקל.
אברהם מנצורי
יש כ- 500 מיליון שקל. חלקם כספים שהם לפדיון ימי חופשה של העובדים, שזה בצד השמאלי של המאזן, ואת זה צריך להוריד. מדובר על כ- 500 מיליון שקל. כרגע, הוויכוח בין המדינה לבין רשות הדואר עומד כל סכום של 400-430 מיליון שקל. זה סכום גבוה מאד. אפילו אם היו מתפשרים על 300 מיליון, המקור - -
היו”ר יעקב ליצמן
האוצר מבקש 200 ומשהו.
אברהם מנצורי
הוא רוצה לקחת את ה- 200 מיליון ואחר כך לפתור את בעיית הפנסיה, ואז יישארו רק 300 ומהם אי אפשר יהיה לממן פנסיה, אי אפשר יהיה לממן פרישה מוקדמת של עובדים. אנחנו אמורים בשנה או בשנתיים הקרובות להפריש לפרישה מוקדמת למעלה מ- 200 או 300 עובדים. עלות הפרישה האקטוארית של כל 100 עובדים היא 40 מיליון שקל. פרישה של 300 עובדים עולה כ- 120 מיליון שקל. זה צריך לבוא מהמקור הזה. גם אנשי האוצר יודעים שיש השנה גירעון של 90 מיליון שקל.
היו”ר יעקב ליצמן
כמה שווה לחברה החיסכון של 120 עובדים?
אברהם מנצורי
על כל 100 עובדים החיסכון הוא של 20-25 מיליון שקל שכר שנתי.
יואל נווה
80 זה מהוון.
אברהם מנצורי
אם אני מפריש - - 200 עובדים, אני צריך 280 מיליון שקל. אני צריך לממן את זה מיידית, אחרת לעובדים האלה לא תהיינה זכויות. אני צריך לשמור על הזכויות האלה. בסוף השנה אני מפריש 80 מיליון. אין לי מקור אחר להפריש ממנו.
נחום לנגנטל
זו בעיית אמת. אם רוצים ממנו שיעשה פעולה אמיתית, כלומר- שהעובדים יהיו מובטחים, ומצד שני להשתחרר מהעובדים - -
יואל נווה
זו החלטה של רשות הדואר להפריש עובדים לפרישה מוקדמת. זה בעניין הכלכלי. בעניין התזרימי – זה סיפור אחר. אם יש מקורות לרשות הדואר בקרנות שלה, וזה לא קשור לאיזון התקציב, כי אנחנו לוקחים את זה מצד ההוצאות – זה לא משפיע בכלל על הגירעון השנתי של הרשות. השאלה היא שאלה תזרימית – האם הרשות לא יכולה לשאת את זה תזרימית. אני אומר לך כך: בצד המקורות הכספיים ממש, ואני לא מדבר כרגע על הקרנות, יש השקעות לפחות ליוני 2001, וזה המאזן האחרון שאנחנו ראינו. יש השקעות של פיקדונות בתאגידים בנקאיים לזמן ארוך, של 284 מיליון שקל.

אנחנו הולכים כרגע לאורך השנה, ומבקשים ארבעה תשלומים של 50 מיליון מעבר להוצאות הרגילות שנלקחות מהקרנות. גם אם תגיד שהבעיה היא ה-80 האלה במהלך השנה, אז אפילו את זה, לפחות לפי תמונת יוני – יש. יש הפרשים בין מקורות והכנסות ותזרימים. אני מסתכל על העניין התזרימי כעניין נפרד. בכל מקרה אמרנו שיש לשר התקשורת סמכות ברבעון האחרון לבחון את הדבר הזה שוב. סמכותו של שר התקשורת היא מתוקף סמכותו של שר האוצר ממנו הוא ביקש את זה.
אבשלום וילן
אתה לא עונה בנקודה מסוימת, ואומר לך איזה: אברהם מנצורי מציג עודפים שהצטברו, בסך 500 מיליון שקלים. אתה עכשיו מציע לקחת בין 150 ל –200 מיליון. הוא אומר לך שמעבר לייעול, לא פתרת את בעיית הפנסיה שלהם, ואם מחר זה ייפול עליו – אין לו מקור לממן את זה. אני חושב, קודם כל, שהעודפים צריכים לעבור אליכם. עם זאת, האוצר היה בא בניקיון כפיים אם היה מציע לרשות הדואר עסקה כוללת על כל הקופה, מבלי להשאיר זנבות. לי קשה לבדוק מצב שבו כסף שאומרים שמגיע בדין לאוצר, נשאר ברשות הדואר. רשות הדואר לקחה מס רגרסיבי לא צודק מהציבור. המס הזה צבר 500 מיליון. יואל נווה רוצה 200 מיליון מזה, אבל פתור את בעיית הפנסיה.
יצחק וקנין
הנושא של הפנסיה חייב להיגמר. עוד בתקופה שאני הייתי סגן שר התקשורת וממונה על הרשות, הנושא הזה היה, עלה ודובר. לדעתי האוצר ממסמס את זה בכוונה תחילה. הוא לא רוצה לשמור את הנושא הפנסיוני. אי אפשר להעביר את כל העובדים לרשות הדואר ממשרד התקשורת, שהוא המשרד הממשלתי שהיה אמור לטפל בבעיה הפנסיונית ועד היום הוא לא גומר את זה.
עופר חוגי
אני חושב שבשביל לפתור את הבעיה צריך לחלק את ה- 200 מיליון ל- 4 תשלומים, ולהתנות תשלום ראשון ושני בגמירת הסכם הפנסיה עם העובדים.
יואל נווה
אין ויכוח על זכויות הפנסיה של העובדים.
יצחק וקנין
אבל לא גומרים עם זה.
ימימה מזוז
אולי הם לא גומרים את זה? יש שני צדדים למשא ומתן הזה שלא נגמר כבר 10 שנים.
נחום לנגנטל
למה זה לא נגמר?
ימימה מזוז
נוכל להסביר את זה, אם יורשה לנו. לפני 6 שנים נחתם הסכם בין שר האוצר אז, אברהם שוחט, לשולמית אלוני.
קריאה
זה היה רק לגבי 800 עובדים מתוך 3000 עובדים.
ימימה מזוז
זה היה אמור לסיים את העניין.
אברהם מנצורי
אנחנו - - במשא ומתן מאד מתקדם עם משרד האוצר לסיום הפרשה. הדברים העקרוניים – האחריות, שהיא הבעיה העקרונית, נפתרה. כרגע הבעיה היא ויכוח על פיקוח כספי. השאלה היא מי יהיה אחראי על עובדים בזמן שיוצאים לגמלאות. עובדי הרשות רצו שהאחריות תהיה של המדינה ולא של רשות הדואר כי לא סומכים על רשות הדואר. זאת בעיה עקרונית, ואם העובדים לא מסכימים אי אפשר למצוא פתרון לבעיה. כרגע הפער בוויכוח הוא 400 מיליון שקל. בכל מקרה אני מניח שאנחנו נגיע להסכם אתם. לא משנה מה הוא הסכום, אנחנו צריכים מקור לזה, והמקור הוא הכספים שנצברו בקרן. אם לוקחים 200 מיליון מהם עכשיו, יהיה לנו קושי.
ראובן כראזי
אני יושב ראש הוועד הארצי של עובדי רשות הדואר. אנחנו לקחנו גוף כושל במשרד התקשורת והפכנו אותו לרשות, בשנת 87. מאותו היום, הפנסיה של העובדים שהקימו את רשות הדואר זו פרה חולבת של כל המדינה, ב- 100 מיליון שקל בכל שנה, 50 אחוז הסכם נכסים ו- 50 אחוז הסכם שירותים. אתמול הסתובבתי עם שר התקשורת בהר חברון, לשם מגיע רק דואר נע. שיבואו להתחרות אתנו גם שם, אין בעיה. אנחנו מוכנים לתחרות בכל הארץ, תחרות הוגנת.

אנחנו פתחנו במגעים מול הנהלת רשות הדואר ומול הנהלת משרד האוצר בנושא הפנסיה של העובדים המועברים. אנחנו נמצאים כבר 7 שנים בבית הדין. יש מגשר בשם גולדברג, ואנחנו נמצאים כנראה לקראת סיום. רוצים לקחת את הכספים האלה היום, שקוראים להם עודפים. אנחנו לא נמצאים בעודפים. ראיה לכך – בתקציב 2002 מבקשים מאתנו להוציא 400 עובדים. כך כתוב בתקציב הרשות, על מנת לאשר אותו. אנחנו נמצאים פה, העובדים שלנו עושים את העבודה שלהם בכל השנה, בקיץ ובחורף. בזמנו, כאשר אברהם שוחט היה שר האוצר היתה הסכמה על 800 איש מתוך 3,400. הוחלט גם מה עושים עם שאר העובדים. העובדים האלה עדיין עסוקים היום עם הפנסיה שלהם, העניין לא הסתיים. הכספים האלה, גם במועצת המנהלים בה יושב אמיר לוי מאגף התקציבים, גם בזמן שהיה שם משה טרי – הם שמו את הכספים הללו ואמרו שזה כסף שנועד לכסות פרישה מוקדמת של עובדים. זו פנסיה של עובדים. בדיון האחרון קיבלתי טלפון ואמרו לי ששר התקשורת מקצץ 158 מיליון בתקציב משרד התקשורת. כאשר אני בודק את הדברים האלה – אין דיון בהנהלת רשות הדואר, אין דיון במועצת המנהלים. באים ושמים יד על כסף. אלה לא כספי הפקר.

הוצאתי מכתב לכל החברים המכובדים שיושבים כאן. עבודת רשות הדואר היא עבודת כפיים, היא לא עבודה אלקטרונית. אנחנו עושים עבודה ידנית, ופוקדים כל בית אב בישראל ביום יום. אנחנו היחידים שמגיעים לכל היישובים בכל מקום שהוא. היינו 4,000 עובדים במשרד התקשורת. 2,000 יצאו החוצה. היום, אף אחד לא מבטיח שאם הכסף הזה יילקח יהיה כסף לכסות את הפנסיה לאלה שבחוץ. היום אין לנו תקציב. מקצצים בשעות הנוספות, מקצצים לנו בבניה, וכשיש הרחבה לא נותנים לנו כוח אדם תפעולי. הכסף הזה נוצר מעבודת כפיים של העובדים.
עופר חוגי
אבל אם המדינה התחייבה לתת לכם את הכסף הזה - -
ראובן כראזי
אנחנו נמצאים בדיון בבית הדין לעבודה בנושא הפנסיה. אנחנו אומרים: יש 200 מיליון? קחו את ה- 500 מיליון ותבטיחו את הפנסיה של העובדים, ובכך סיימנו את הפרשיה. לא יכול להיות שייקחו היום את ה- 200 מיליון. אני צריך להשלים עכשיו את עניין פיטורי העובדים. אני צריך להוציא לפחות 120 עובדים עד ה- 31 במרץ. מי יממן את הפרישה הזו? עד היום הם קיצצו את הקצבאות הנוספות של העובדים האלה. הם קיצצו את כוח האדם התפעולי. על מה אנחנו מדברים? זה כסף שנוצר מעבודת הכפיים של העובדים האלה. איזה אינטרס היום למשרד ממשלתי להפוך לרשות?

אנחנו עברנו את כל השרים. יושב פה יצחק וקנין שהיה סגן שר התקשורת בעבר. הוא מכיר את הבעיה לעומקה, וניסה להיכנס לעובי הקורה. יושב פה אמיר לוי מאגף התקציבים שהוא חבר במועצת המנהלים שלנו. ישב גם יוסי כהן שהיה ממונה על השכר. תבדקו את השכר של אותם עובדים. אנחנו לא מדברים על חברת החשמל. אני חושב שהבהרנו את עצמנו בקטע הזה ולא ניתן שהכסף הזה ילך בצורה כזו. אני קורא פה לוועדה להבין שלא מדובר פה בכספי הפקר.
רחמים לניאדו
כהסתדרות אנחנו רואים בחומרה רבה את מה שהולך להיות כאן. נעשים כאן דברים על גבם של העובדים, בלי להבטיח את זכויותיהם. בזמנו התרצו העובדים להיות רשות, על מנת להיות יעילים, על מנת לתת את השירות הטוב ביותר. כיום, אותם מיליונים שמדברים עליהם, למעשה לא הבטיחו את זכויות העובדים מבחינת הפנסיה שלהם. ממה נפשך? כל היושבים פה מבינים דבר אחד – אם ייקחו את המיליונים האלה, מי יהיה ערב לעובדים? אחד זורק את האחריות על השני. המדינה זורקת על רשות הדואר ורשות הדואר זורקת על המדינה. בינתיים העובדים נופלים בין הכיסאות. יתרה מזאת – דורשים מהעובדים היום להתייעל.
היו”ר יעקב ליצמן
אולי מישהו יכול להסביר לי מדוע משרד התקשורת סרב לבוא היום?
רחמים לניאדו
אני רוצה שתשימו לב מתי הוקמה הרשות וממתי דנים בנושא הפנסיה של העובדים. עד היום שום דבר לא נגמר. אני לא מכיר מצב כזה. זה לא יכול להיות. לדעתי, ועדת הכספים צריכה לשים היום את כל משקלה שהנושא הזה ייפתר.
ימימה מזוז
- - במשא ומתן, לדעתנו. גם הרשות לא מעריכה אחרת. אנחנו מאד התקרבנו בזמן האחרון. הבורר מספק לנו מטריה בזמן האחרון, הוא לא ממש מעורב בדברים.
יצחק וקנין
מה הפער ביניכם?
ימימה מזוז
אני לא חולקת על מה שאמר אברהם מנצורי. 430 מיליון הם סדרי הגודל. מדובר על פנסיה בעלות אקטוארית, נכון להיום, בסדר גודל של 2 מיליארד שקלים. חלק מהסכום, בסדר גודל של מיליארד או קצת יותר מזה, נמצא באוצר. חלק מהסכום נמצא ברשות כקרן שמיועדת לפנסיה. אנחנו הלכנו מאד לקראת הרשות, צריך לומר. תחילת הדרך היתה שיש בחוק הוראה שהעובדים מועברים לרשות, וכל האחריות לזכויות העובדים עוברת לרשות, משנחתם הסכם להעברתם. אנחנו פירשנו את זה, והרשות לא כל כך התווכחה עם הפירוש הזה – שבעצם, כל האחריות, גם לעניין הפנסיה, עוברת לרשות, ולכן המדינה מעבירה להם את הכסף בגין זכויות העבר, והם, מכאן ולהבא, אחראים לפנסיה התקציבית של העובדים המועברים. לגבי העובדים החדשים יש פנסיה צוברת. עם הזמן, בלי לעורר ויכוח, העובדים התחרטו על ההסכם הזה, לדעתי, או שחששו מכך שהרשות לא תוכל לשלם להם את הפנסיה התקציבית הזו לאורך שנים, והלכו לבית הדין לעבודה. מדובר על כ- 4,000 עובדים, שכ- 2,000 מהם הגיעו לגיל פרישה.

בתחילה היה הסכם, שהיו שותפים לו אברהם שוחט ושולמית אלוני, להעביר חלק מהעובדים לאחריות המדינה, וחלק להשאיר באחריות הרשות. זה אותם 800 עובדים שבהם דובר אז. היום אנחנו חייבים לקחת על עצמנו את האחריות על כל העובדים עם הגיעם לגיל הפרישה, כנגד ההתחשבנות על המחויבות האקטוארית במועד הפרישה.
היו”ר יעקב ליצמן
הם אומרים שתיקחו את כל הכסף ותתחייבו על כל העובדים.
ימימה מזוז
אבל איזה כסף ואיזה חישוב? אנחנו נמצאים בדיון על הפרטים. יש אצלנו חלק מהכסף, ואין מחלוקת על כך. יש סכומים נוספים שאין מחלוקת שהרשות צריכה לשלם אותם.
היו”ר יעקב ליצמן
נראה לי שבדיון קצר של חצי שעה אפשר לסכם את הכל.
ימימה מזוז
ההערכה שלנו היא שאנחנו קרובים לסגירה.
רחמים לניאדו
עניינינו הוא הבטחת זכויות העובדים עם הפנסיה שלהם עם כל המשתמע. לא יכולים לקחת את הכסף כל עוד לא הבטיחו את זכויות העובדים. הכסף חייב להישאר כדי להבטיח את זכויות העובדים.
היו”ר יעקב ליצמן
אם אין עוד אנשים שרוצים להגיב, נסיים את הפרק הזה, כרגע. ההצבעה תהיה ביום ראשון.
רחמים מלול
יש הסתייגות שלי לחוק – בכפוף לזכויות הפנסיה.
אנה שניידר
"נוסף על התשלומים לפי סעיף 44 א' לחוק רשות הדואר, התשמ"ו-1986 (להלן: חוק הרשות), בשנת הכספים 2002 תעביר רשות הדואר למדינה תשלום נוסף בסכום של 200 מיליון שקלים חדשים, וזאת מהכספים הצבורים בקרנות לפי סעיף 42 בחוק הרשות; התשלום הנוסף לפי סעיף זה יועבר למדינה בארבעה סכומים שווים: ב- 1 בפברואר, ב- 1 במאי, ב- 1 באוגוסט, וב- 1 בנובמבר, בשנת 2002. הוראות סעיפים קטנים (ד) ו- (ה) של סעיף 44 א בחוק האמור לא יחולו עליו. ואולם, אם ראה שר התקשורת כי הרשות, עקב מצבה הכלכלי אינה יכולה לעמוד בתשלום הרביעי, רשאי הוא לפטור אותה ממנו". איפה אתה רוצה שתבוא ההסתייגות שלך?
רחמים מלול
בסעיף שמדבר על העברת התשלומים.
אנה שניידר
זה פה.
רחמים מלול
בכפוף לחתימת הסכם הפנסיה בין האוצר לבין הרשות.
אנה שניידר
לגבי התשלום הראשון או השני?
רחמים מלול
או.קיי, התשלום השני. זה חצי שנה.






הצ"ח ההסדרים במשק המדינה
(תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002)
התשס"ב-2001

סעיף 14- תיקון חוק השאלת ספרי לימוד, התשס"א-2000
סעיף 15 – תיקון חוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א-2001
היו”ר יעקב ליצמן
אנו עוברים לנושא הבא – השאלת ספרי לימוד, וחוק חינוך חינם לילדים חולים. אנחנו בעמוד 10. פרק ו : התליית חקיקה.
יעל אנדורן
המניע לחוק הזה הוא חוק שחוקק בוועדת החינוך לגבי השאלת ספרי חינוך. אני רוצה לדבר על ההסדר שהיה בשנת 2001. בשנה שעברה, בעקבות התליית החוק, התחייבנו לתקצב סכום עבור הנושא הזה. תוקצב סכום של 3 מיליון ₪.
יהודית נאות
מהם נוצלו 2.1 ₪.
יעל אנדורן
הסכום תוקצב דרך חברת המתנ"סים. יש פה דחייה של ישום החוק, אבל בשנת 2001 נעשה באמת הסדר תקציבי לטובת הנושא הזה, במטרה לסייע בנושא של השאלת ספרי לימוד לתלמידים שנמצאים במצב סוציו אקונומי נמוך, ולא לעשות את זה בצורה אוניברסלית. הסכום הזה תוקצב דרך חברת המתנ"סים שביצעה את הנושא הזה.
היו”ר יעקב ליצמן
לפני שאנחנו נכנסים בכלל לתוכן החוק – יש כלל ברזל שנקטנו, ואמר את זה יושב ראש ועדת הכנסת, ואני מאמץ את זה בכל לבי: אין מעבר לשנה.
יהודית נאות
יפה. איזה יעדי תקציב אתם רוצים להשיג? זו פשוט עבירה על החוק, מה שאתם עושים.
יעל אנדורן
אני אתייחס לכל פרק ו' של התליית החקיקה.
זבולון אורלב
אתם מוכנים גם ב- 2002 לעשות את ההסדר הכספי? בשנה שעברה היה לנו כאן מאבק קשה. אני חושב שהחוק הזה הוא חוק סוציאלי חשוב. אנחנו עקרונית מתנגדים למה שרוצים לעשות פה, בחוק ההסדרים, אבל אנחנו מבינים את הרוב הקואליציוני. אנחנו לפחות רוצים או מבקשים שההסדר הכספי ל- 2002 לא יפחת מההסדר הכספי שהיה ל- 2001. אם יש כזו הבטחה מהאוצר, אנחנו נביע לפחות מחאה.
יעל אנדורן
אני אתן תשובה על העניין עד יום ראשון.
זבולון אורלב
אני אומר בגלוי: אם התשובה תהיה חיובית, נסתפק במחאה. אם התגובה תהיה שלילית, צריך להבין את המשמעות. מפלגתי הסכימה על סמך הדבר הזה.
יהודית נאות
אני רוצה לומר כמה מילים. התייעצתי אתמול אם בכלל לבוא לכאן. יעצו לי לא לבוא לכאן, כי למה בעצם חברי הכנסת נודלמן, קליינר ואני צריכים לדאוג לחוק. אתם צריכים לדאוג לחוק. אמרו לי שחבל על הזמן, הכל סגור, נעול ותפור. בכל זאת חשבתי לבוא. הסיבה שהחוק הזה מוקפא היא סיבה מאד פרוזאית. החוק הזה לא מייצג מגזר שיש לו פה לובי, והמדובר בילדים מכל המגזרים שרוצים מגזרים. לכן גם תראו את ד"ר יצחק קדמן כאן. מדובר בילדים, לא בלובי.

אני רוצה לומר שיש דבר שמקומם אותי, ובגללו באתי. כתוב שהחוק הזה הוא: "התלייה מחמת תקציבים נרחבים" ולא היא. אני רוצה שכאשר תצביעו תדעו שעובדים עליכם בעיניים. אני לא האמנתי, פשוט לא האמנתי. כאשר הייתי חברה במועצת העיר והיו מוסרים נתון לא נכון, אותו עובד שמסר את הנתון הלא נכון הועמד בפני בית דין משמעתי. אני לא מסכימה שיהיה כתוב שלהצעת החוק הזו יש משמעויות כספיות רחבות. ראיתי בטבלה וגם בעיתונות. זו לא אמת.

החוק, במקור, נתקל בהתנגדות האוצר, משום שמישהו שם החליט שמדובר ב- 500 מיליון שקל. לא דובים ולא יער. החוק לא התכוון למה שפקידי האוצר חשבו שכתוב בו. החוק עבר בקריאה שלישית. אין אחד באוצר שקרא אותו. התחננתי בפני אברהם שוחט להקדיש שלוש דקות מזמנו ולקרוא את החוק בנוסחו הסופי. זבולון אורלב לא העביר אותו עד שהנוסח הסופי לא היה כזה שכל המשמעות של החוק, רבותיי, היא 30 מיליון שקל. מדובר ב- 10 מיליון שקל לשנה, ואחרי שלוש שנים מסתיימת העלות התקציבית לממשלה. זה כל החוק הזה. יש לי הוכחות וקבלות.

בשנה שעברה, בשעה 10 בלילה, היתה חסרה האצבע של חבר הכנסת יוסי פריצקי. אוהד מראני היה זקוק להצבעתו של פריצקי, ואז זרקו למען ספרים לילדים 3 מיליון שקל. לקח 7 חודשים עד שהאוצר העביר את הכסף. כל שבועיים כתבתי מכתב על כך. אפילו לא הוציאו את כל מלוא ה- 3 מיליון שקלים כי העבירו את זה אחרי שכבר בתי הספר לא יכולים היו להיערך. 65 בתי ספר צוידו בספרים להשאלה ב- 2.1 מיליון שקל. תעשו ערך משולש פשוט: אלף בתי ספר – 30 מיליון שקל. אמרנו 333 בתי ספר מידי שנה, בעלות של 10 מיליון. אתם טוענים 500 מיליון? – הנה, ננסה שנה. יש לי את רשימת בתי הספר. זה הולך לפי בתי ספר, לפי אשכולות על פי מצב סוציו-אקונומי. לא הגיעו לבתי ספר בתל אביב, הגיעו לבתי ספר בפריפריה.

מה המשמעות? החוק, בנוסחו הסופי, משמעותו ש- 90 אחוז מההורים, בכל בית ספר, צריכים להסכים להניח שהם רכושם כדי להתחיל את מפעל השאילה. 40 אלף השקל לבית הספר זה כדי להתחיל את המפעל, שיהיו ספרים במדפים. זה מיועד לתחילת המפעל. המפעל, אחרי שהוא מתחיל בבית הספר, ממומן מדמי שאילה שמשולמים על ידי ההורים.
רחמים מלול
מה עם הבלאי?
יהודית נאות
אני מגיעה לזה. בכל שנה ועדת החינוך יושבת ודנה על אגרה. מהניסיון המצטבר שלנו, אגרת שאילת ספרים היא שליש מעלותם.
זבולון אורלב
מעלות רכישת ספרים חדשים.
יהודית נאות
לכן, משפחה עם חמישה ילדים – במקום 600 כפול 5, תשלם 200 כפול 5. אני לא מבינה איך אפשר, במיליארדים שמתרוצצים פה, לומר לנו שיש חוק שצריך להקפיא. ועוד קוראים לחוק "פופוליסטי". אני אומרת שזה מבחנה של ועדת הכספים. לא יכול להיות שיזרקו לנו פה פירורים מתחת לשולחן. כאשר העלינו את זה בכנסת באו מכל סיעה ושאלו אותי: זה חל גם על הילדים במגזר שלנו? אמרתי – ודאי. ילד עני הוא ילד עני, רבותיי. תזכרו את המקרה של הילדה שסירבה ללכת לבית הספר, כי לא היו לה ספרים. אז על זה אנחנו מדברים, כאשר אתם מדברים על המיליארדים שמתרוצצים פה? זה מבייש אותי. בכל שנה אותו ריטואל.

אני עדיין לא שמעתי על מישהו שיצא חי מהקפאה עמוקה. לא יוצאים משם חיים. זו התרומה שלי לכנסת ישראל. אני מבקשת ומתחננת: תחשבו שוב לפני שאתם מקפיאים את זה שוב.
זבולון אורלב
אני רוצה להציג את העובדות המספריות כפי שאני מבין אותן. להכניס בית ספר לפרוייקט זה 40 אלף שקלים.
יהודית נאות
לא לכולם. הממוצע הוא – 30 אלף. מדובר בסכום חד פעמי.
זבולון אורלב
חד פעמי. כיום יש בפרוייקט למעלה מאלף בתי ספר. עדיין אין בפרוייקט כאלפיים בתי ספר. החוק לא מחייב את כל האלפיים, רק את אלה שרוצים. ההנחה היא ששני שליש ירצו. זה סדר גודל של כמה עשרות מיליונים שכל שנה יכולים להקצות 10 מיליון שקל ולעשות את זה. אם רוצים לפרוס את זה יותר – אפשר. זה עדיף. זה חוק סוציאלי. יש היום תלמידים שאין להם ספרי לימוד בגלל שהחוק הזה אינו מבוצע. יש תלמידים שאין להם ספרי לימוד בגלל שבבית הספר שלהם אין את ההסדר הזה. זה מוזיל בשני שליש את עלות ספרי הלימוד. לכן אני מציע שאם אפשר להגיע להבנה על פריסה – שנעשה את זה. לחילופי חילופין, מוכרח להיות הסדר כספי שיבוצע בכוח וולונטרי.
עופר חוגי
לפי דעתי יש כאן משהו גדול יותר. אני חושב שהוצאות הספרים הם נגד החוק, ויכול להיות שיש להם לובי בתוך האוצר, אני לא יודע. אין פה שאלה שיש פה כוחות אחרים שמפעילים פה לחצים כדי שהחוק הזה לא ייצא לפועל.
יהודית נאות
אתה יודע שאחת הסיבות לחוק היא למנוע מהדורות חדשות בכל יומיים.
עופר חוגי
יש גם פרוייקטים של הרבה חברות הייטק שמוכנות להיכנס לתחום החינוך. אני יודע שמשקיעים בין 40 ל- 50 מיליון שקל לכל שנה לפרוייקטים של מחשוב. אפשר לשבת אתם, וכל הפרוייקט הזה של המחשוב ששר האוצר התפאר בו – אפשר לקחת גם משם סכום מסוים לטובת העניין. קחו איזה סכום משם, במקום הפרוייקט הזה. שר האוצר בא לפה והציע את הפרוייקט של המחשוב לטובת הילדים. אני אומר שאפשר מהפרוייקט הזה לקחת גם לטובת עניין השאלת הספרים. אפשר למצוא לעניין עוד מקורות. יש תוכניות למגזר הערבי ב- 50 מיליון שקל. קחו מזה עבור המגזר הערבי עבור ספרי לימוד. מה הבעיה? החוק הזה כדי שלילדים יהיה ספר. מה ההבדל בין מחשב לבין ספר? חסרים מקורות?
ויצמן שירי
אני זוכר שכאשר הייתי ילד קטן המדינה ידעה לתת לילדים את הארוחה החמה בצהריים, ולילד שלא היו לא ספרים היא ידעה לתת ספרים. היום הפכנו למדינה מנותקת לגמרי. זרקתם פה סכומים שהם מוגזמים בעשרות אחוזים. למדתי מכם שברגע שאתם זורקים מספרים ומתבצרים, נקביל את מה שאתם אומרים למספרים. מה זה אומר? ניקח 1,600 בתי ספר, על 30 אלף שקלים, זה 48 מיליון שקלים. נפרוס את זה ל 6-7 שנים אם צריך.
יעל אנדורן
אני רוצה לחדד את הדברים. בנושא של ספרי לימוד יש שני אלמנטים. האחד זה נושא הרכישה, והשני – דמי ההשאלה. טענו שדמי ההשאלה הם שליש, ושזה לא חייב להיות.
יהודית נאות
עשר שנים זה מספיק לסטטיסטיקה? פה מדברים על נתונים - -
יעל אנדורן
יש אלמנטים שהם שונים זה מזה. האלמנט הראשון הוא שצריך לקנות את ספרי הלימוד הראשונים, וזה האלמנט שהתייחסה אליו חברת הכנסת יהודית נאות. זה האלמנט שתוקצב דרך חברת המתנ"סים ב- 65 בתי ספר – רכישה של ספרים ראשוניים.
יהודית נאות
לא נכון. זו בדיוק הנקודה: לא קראתם את החוק. זה בדיוק הוויכוח.
יעל אנדורן
ניסיון החיים מראה שבעבר היתה למערכת החינוך שורה שלמה של תשלומי הורים שהוגדרו כ "תשלומי חובה" כגון – אגרת שכפול, השתתפות בחומרים, וועדת החינוך, על פני השנים, ביטלה את ההשתתפות הזו. מישהו היה צריך לתת את אותה השתתפות במקום ההורים, וזו היתה המדינה. ניסיון של 4 או 5 שנים בוועדת החינוך הראה שכל שנה כאשר משרד החינוך בא לוועדת החינוך על מנת לאשר את אותה אגרה, כל יושב ראש אמר – נבטל מכיתות ג' עד ז'. יכול להיות שאפשר להחליט אם זה נכון או לא, אבל אותה אגרה, על נושאים אחרים שהם לא ספרי לימוד, התגלגלה על אוצר המדינה. לכן גם פה יש חשש.
יהודית נאות
אבל גם על מס בריאות אפשר להגיד את זה.
ויצמן שירי
אני לא מאמין על איזה מספרים מדברים. כולם מדברים שצריך להשקיע בחינוך, לקצץ בתקציב המדינה ולהעביר לחינוך. כשזה מגיע לאיזה עיירת פיתוח בנגב או בצפון, והוריו של הילד מובטלים ואל יכולים לרכוש לו ספרים, הוא לא ילך לבית הספר. כך גם לגבי הטיולים.
יעל אנדורן
בגלל זה טענו שצריך להיות פה תקצוב ליישובים ברמה סוציו אקונומית נמוכה. זה מה שהתבצע בשנת 2001. אנחנו תקצבנו את חברת המתנ"סים בשביל המטרה הזו.
היו”ר יעקב ליצמן
אני לא מוכן לקבל מה שאת אומרת, עם כל הכבוד. אתם מבקשים בחוק הזה לדחות לשלוש שנים. בוועדת הכנסת ציין יושב ראש ועדת הכנסת, ואני עומד על כך – אף דחייה של חוק היא לא מעבר לשנה.
ויצמן שירי
גם שנה זה הרבה.
יעל אנדורן
הנוסח המופיע כאן הוא הנוסח שאישרה הממשלה. החלטת הממשלה אמרה התליית כל החקיקה הפרטית לשלוש שנים. יושב ראש הוועדה טוען שהיה סיכום עם ועדת הכנסת. אנחנו הבאנו את הצעת החוק הזו לפני שהיה הסיכום הזה.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מקבל את זה. את לא חוזרת בך אבל אנחנו מודיעים עכשיו: כל התלייה, כל הדברים שמדברים על התלייה – אין מעבר לשנה.
נחום לנגנטל
על זה אני אגיש הסתייגות.
יעל אנדורן
אני אתן תשובה ביום ראשון.
היו”ר יעקב ליצמן
אנו מפסיקים את הישיבה ונחזור מאוחר יותר.

(הישיבה התחדשה לאחר 10 דקות)
יהודית נאות
יש כאן חישוב לא נכון. הוויכוח יהיה אידיאולוגי – האם באמת 5 מיליון שקל, תקצוב של עניין השאלת הספרים, יפריע להשגת יעדי התקציב לשנת 2002. אני קטונתי מלהחליט בסוגיה הזו, אבל כאשר נציגת האוצר אומרת שהחוק משמעותו שהאוצר מתקצב את הרכישה הראשונית – זה לא נכון. זה שקר, כזב והטעייה. אל תצביעו על סמך הטעיה.

עלות ספרי לימוד ממוצעת לבית ספר, 600 ילדים כפול 600 שקל לילד, זה 360 אלף שקל. לכן אמרתי בתחילת הדברים שהאוצר מתקצב 10 אחוז בלבד. זה לבלאי, וההורים הם אלה שמממנים את הספרים. הם מניחים בסוף שנה את הספרים שהם רכושם הפרטי. תחשב 600 כפול 600, זה 360 אלף. אני לא רוצה שאתם. חברי ועדת הכספים, תקבלו החלטה על סמך מידע מוטעה.

לא להקפיא. האם מותר להחליט פה בוועדת הכספים שהסכום לא יעלה על 5 או 6 מיליון לשנה? מותר לכם?
היו”ר יעקב ליצמן
לא.
יצחק קדמן
אני פונה ליושב ראש ועדת הכספים ולחברים – אני מפציר בכם לסרב מכל וכל להצעת משרד האוצר להקפיא את החוק הזה ואת החוק לילדים חולים. הלוואי ונראה את פקידי האוצר הולכים לנהל בתי ספר, לאחר סיום תפקידם, ולא פונים לעולם העסקים אז אולי קבוצת ההתייחסות שלהם תהיה אחרת. לא יכול להיות שיש פה פרק על התליית חקיקה, ומי שתופס את המקום העיקרי בהתליית חקיקה זה הילדים. רק להם לא נשאר.
ויצמן שירי
אנחנו נדאג לעניין הזה, אני מבטיח לך, נדאג ל- 5 מיליון. זו בושה וחרפה. האם אתם מוכנים לומר שאתם מוכנים להקציב לעניין הזה - -
יעל אנדורן
אמרתי. פנה יושב ראש ועדת החינוך, חבר הכנסת אורלב, וביקש שבשנת 2002 הסכום שיועמד לנושא הזה יהיה לפחות הסכום שהועמד בשנת 2001, שזה 3 מיליוני שקלים. אמרתי שאנחנו נשקול את ההצעה ונבוא עם תשובה ביום ראשון.
יצחק קדמן
אני חוזר ואומר: לך, אדוני היושב ראש, אני לא צריך להזכיר את אמרת חז"ל: "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה". לא יכול להיות שבמדינת ישראל, מי שצריך להציל את התקציב זה ילדים עניים וילדים חולים. זה בלתי אפשרי. לכל דבר יש כסף במדינה, רק לילדים אין. הם לא יכולים לחסום צמתים, הם לא משתתפים בבחירות. גם אם התשובה של האוצר תהיה שהוא מוכן לזרוק כספי נדבה למתנ"סים – שיממנו דברים אחרים בזה. מדינת ישראל בנויה מחקיקה, ולא מטובות, שזורקים עצם פה ושם. החוק הזה כבר נדחה. אין סיבה לדחות אותו. אם האוצר אומר שהחוק עולה 300 מיליון, חברת הכנסת יהודית נאות מוכנה להתחייב שהיא לא מבקשת יותר מ- 10 מיליון שקל לשנה לעניין הזה. אני מתחנן בפני חברי ועדת הכספים: גם אם העניין הזה נסגר בקואליציות ובהנהלות, על העניין הזה אל תוותרו. המשק לא יתמוטט מהחוק הזה ומזה שלילדים יש ספרים. תראו שאתם יכולים לומר "לא" לממשלה.
מיכאל נודלמן
אני אחד מיוזמי החוק. כל מילה שאמרה חברת הכנסת יהודית נאות מקובל עלי. יש עוד חוקים כאלה. אנשי האוצר חושבים שהם שומרים על הקופה אבל הם נותנים נתונים לא נכונים. חבר כנסת חלש מול נתונים כאלה. מה, אנחנו רוצים לגנוב כספים? אנחנו מדברים כל הזמן על עוני. המלחמה בעוני היא דרך חינוך. הגיע הזמן לתקצב חינוך של ילדי משפחות עניות. האוצר הוא מייד נגד. מייד שולחים נתונים שאני לא יודע מאיפה הם לקחו אותם. אני עומד על כך שצריך לתת את ה- 10 מיליון שקלים הללו.

דבר שני – אני חושב שאחרי אישור התקציב אנחנו צריכים לדבר על נתונים שנותנים מהאוצר לחברי הכנסת.
יהודית נאות
כן. נגיש על כך הצעה לסדר. אני חושבת שמגיעה לנו התנצלות על מספרים לא נכונים.
מאיר ביטון
אני מנהל פרוייקט השאלת ספרי לימוד, קרוב ל- 10 שנים. אני רוצה לומר לוועדה הנכבדה שאנו עושים עבודת קודש. תפקידי הוא לשווק ולהעביר את הפרוייקט הזה, כדי שההורים יעזרו בו. הפרוייקט מיועד להפחתת הנטל מעל ההורים. אני מבקר בכל בתי הספר ואני רואה מה פירוש הדבר שילד בא בלי ערכת ספרים. הפרוייקט הזה יוצר שוויוניות. בהתחלת השנה, כאשר כל הילדים מכל המגזרים מקבלים בצורה שווה, אנחנו מקבלים ברכות ותשבחות עליו. חבל להפסיק את הפרוייקט הזה, כי אנחנו עושים עבודת קודש. מי שלא מבקר במקומות האלה לא יכול לראות. מה שאנחנו עושים בפריפריה ובפרוייקטים של פיתוח – ממש אנו עוזרים לילדים האלה ומאפשרים להם.
יהודית נאות
תסביר מאיפה באים הספרים הראשונים.
מאיר ביטון
אני רוצה להזכיר לכם שבאזור הדרום היה מקרה של ילד שהתאבד בגלל שלא היו לו ספרי לימוד. זה זעזע את כל המדינה. בבאר שבע הפרוייקט הזה מנוהל בצורה יפה מאד. בשיכון ד' ובכל האזורים האלה עשינו דברים בצורה מאד יפה. האנשים הולכים עם ראש מורם. המורה לא מבייש את התלמיד ולא מלבין את פניו.

הפרוייקט מתבצע כך שבשנה הראשונה ההורים משאירים את כל הספרים שהם רכשו מכספם, כתרומה לבית הספר. משלמים אגרה, שנקבעת על ידי ועדת החינוך של הכנסת, כאשר העזרה שלנו ניתנת כדי להשלים את הערכה הראשונית. אנחנו מדברים רק על השנה הראשונה, שנת המעבר. מעבר לכך – הפרוייקט מחזיק את עצמו.
היו”ר יעקב ליצמן
תודה רבה, אנחנו מחכים להבהרות ביום ראשון.

אנו עוברים לסעיף הבא – תיקון סעיף 15, תיקון חוק חינוך חינם לילדים חולים , התשס"א-2001.
יעל אנדורן
הסעיף מדבר על הקפאה של חוק ילדים חולים.
היו”ר יעקב ליצמן
גם כאן אנחנו מדברים רק על שנה. אני אומר את זה לא כהסתייגות.
שגית אפיק
צריך לשים לב שבחוק השאלת ספרי לימוד, למשל, ההתחלה היא התחלה הדרגתית. הכל זז בשנה אחת.
ויצמן שירי
יואל נווה יגיד את הדברים לפרוטוקול. זה היה התנאי הראשון.
היו”ר יעקב ליצמן
אין צורך, כי בוועדת הכנסת יוסי כץ אמר את זה מפורשות.
יעל אנדורן
הסעיף הזה בא לקבוע תקנות לחינוך חינם מיוחד לילדים חולים. ההצעה, לפי אומדן של משרד החינוך היא 100 מיליון שקל, ורוצים לדחות את התחולה של החוק בתקופה מסוימת, שתיקבע.
יצחק קדמן
אני מצטער שמי שיזם את הצעת החוק הזו לא נמצא פה. הוא היום השר לביטחון פנים, חבר הכנסת עוזי לנדאו. הצעת החוק הזו נמצאת בעבודה ובשלבים שונים של חקיקה למעלה מ- 5 שנים. גם בחוק הזה מדובר בקבוצה קטנה של ילדים. על פי הגדרות החוק מדובר רק בילדים שגילם מעל 5, ואו שהם מאושפזים בבתי חולים לתקופה ממושכת – לא מדובר על ילד ששוהה שבוע בבית החולים, או ילדים ששוהים בבית מפאת מחלה לפחות 21 יום ברציפות. אנחנו לא מדברים על שפעת או על ילד שנפל במדרגות ועשו לו גבס.
היו”ר יעקב ליצמן
על כמה כסף מדובר?
יצחק קדמן
מדובר בקבוצה קטנה מאד של ילדים או שנמצאים תקופה ממושכת בבית, או בבית החולים.
ויצמן שירי
באיזה מספרים מדובר? שנדע כמה עולה ילד כזה בשנה.
יצחק קדמן
אני לא יודע.
ויצמן שירי
כמה ילדים כאלה יש?
יצחק קדמן
מדובר על מספר מצומצם ביותר, על סדר גודל של כ- 2000 ילדים, לא יותר מזה.
שגית אפיק
יש השתתפות של המדינה ושל רשות החינוך המקומית.
ויצמן שירי
העלות של 2000 ילדים זה 100 מיליון שקלים?
יצחק קדמן
זה לא זה. זורקים פה מספרים סתם. צריך גם לדעת שהילדים האלה לא פטורים מחוק חינוך חובה. המדינה גם לא משוחררת מחובתה להעניק חינוך חינם לילד בגיל חינוך חובה שאיתרע מזלו והוא מאושפז. זאת אומרת, החוק הזה בא להסדיר את ההוראה בבית החולים, או את המורים שהילד צריך שייצאו אליו הביתה, אם הוא מאושפז חצי שנה - -
ויצמן שירי
כמה עולה מורה ל- 24 שעות ביממה? זה יכול להיות 50 אלף שקל לילד?
יצחק קדמן
אין שום פטור במדינת ישראל, ולא ניתן לומר שחוק חינוך חינם לא חל על ילד רק בגלל שהוא נמצא בבית חולים. מספר בתי חולים בארץ פיתחו כבר בתוכם, ביוזמה שלהם, בתי ספר בתוך בית החולים - - לכו לראות איך פועל בית הספר לילדים שמאושפזים בבית החולים ב "שערי צדק". מה היתה הבעיה? – שגם אם זה הוכר על ידי משרד החינוך - -
היו”ר יעקב ליצמן
יש בבית החולים בית ספר. כמה תלמידים יש בו? פי המצב שחבר הכנסת ויצמן שירי אמר כאן, שהעלות היא 50 אלף שקל לתלמיד, אם יש להם 8 ילדים חולים הם אמורים לקבל עבורם 400 אלף שקל.
ויצמן שירי
אבל זה לא נכון. איזה ילד עולה 50 אלף שקל? זרקו מספר.
יצחק קדמן
אני רק אומר שבתי הספר שכבר פועלים בבתי החולים, נתקלים בקשיים עצומים, כי אין להם רשות חינוך מקומית, כמו שיש בכל בית ספר ברשות עירונית. "שערי צדק" לא שייך לירושלים. "איכילוב" לא שייך לעירית תל אביב, ולכן יש להם בעיה עצומה. ביקרתי בבתי ספר שאמרו שאין להם ציוד בכלל. זה כמו בחוק הקודם – מדובר בסכומים לא גדולים. מדובר בילדים שמספיק סבלו מהגורל. אנחנו לא יכולים למנוע מהם עוד את החינוך. אם מדינת ישראל מדברת על תשתיות, גם ילדים שמקבלים חינוך הם התשתית הלאומית שלנו. בלי אנשים מחונכים לא יהיה לנו פה שום דבר.
היו”ר יעקב ליצמן
יש מרכזים רפואיים שיש בהם בתי ספר- אני לא רוצה להיכנס לכל החוק, אבל יש מרכזים שיש חולים שמרוכזים שם, יש להם בתי ספר במקום. בואו נפעיל את זה במקומות האלה, נראה מה העלות ובמה מדובר. מישהו יכול לתת פה נתון?
ציון שבת
העלות של החוק היא בהתאם למה שמפורט בחוק. בחוק מפורט שבכל בית חולים שבו יש מחלקות ילדים גם ייפתח בית ספר. זה לא מה שקיים היום. היום יש אולי ב-6, 7, 8 בתי חולים.
ויצמן שירי
אנחנו נשאיר את מה שקיים היום, השנה, במקום הקפאה. ניקח את החלק היחסי. במקום שיהיו 80 מרכזים יהיה 8 כאלה. כשמישהו זורק מספר זה תלוש מהמציאות.
ציון שבת
הדבר השני הוא מספר ילדים שאנחנו נותנים להם הוראה בבית.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מסכים שצריך, אנחנו חלילה לא מזלזלים בזה. כל השאלה כאן היא שצריך להצביע. אנחנו רוצים גם לשמור על החוק, כלומר, להקפיא אותו אם אין ברירה, אבל מצד שני – שילדים חולים יקבלו חינוך. תגידו אתם מה העלות המינימלית שאנחנו צריכים לקטע הזה, לא לשלוח לילד חולה הביתה מורה, לא על זה אנחנו מדברים.
א. אורי
מה שאני אומר הוא שאין כוונה להפסיק את הטיפול שקיים היום בכל בתי החולים.
ויצמן שירי
מי מממן את זה?
יצחק קדמן
זה לא מתוקצב. אנחנו ארגנו מורים בפנסיה שיבואו ללמד בהתנדבות בבית החולים "תל השומר".
ויצמן שירי
איפה זה מתוקצב?
א . אורי
בתקציב משרד החינוך.
ויצמן שירי
באיזה סכום זה מתוקצב?
א. אורי
אני לא יודע.
ויצמן שירי
אז איך אתה יודע שזה מתוקצב?
א. אורי
אני יודע.
ויצמן שירי
תראה לנו את הסעיף ששם זה מתוקצב.
ציון שבת
אני לא יכול לומר עכשיו, כדי לתת תשובה אחראית אני צריך זמן. נכון להיום, כפי שאורי אומר, משרד החינוך מפעיל את זה, באופן מאד מינורי. צודק יצחק קדמן שכדי להפעיל את זה בצורה יותר טובה, צריך להשקיע שם הרבה יותר. מדובר במשאבים שאין אותם היום במשרד. אותו הדבר גם לגבי הילדים שנמצאים בבית. היום אנחנו עומדים על שתי שעות בשבוע, כי זה התקציב שאנחנו מצליחים להעמיד לצורך העניין.
היו”ר יעקב ליצמן
אני רוצה נתונים עד יום ראשון בבוקר – כמה זה עולה, כמה זה מתוקצב. יכול להיות שאנחנו נגיע עם האוצר להסכמה שהוא יוסיף משהו, ואז נסכים על הכלל.
שגית אפיק
אני קוראת מהחוק: "14. תיקון חוק השאלת ספרי לימוד. בחוק השאלת ספרי לימוד, התשס"א-2000 - (1) בסעיף 7- (א) במקום "התשס"ג" יבוא "התשס"ו";" - תשס"ד, למעשה.
"(ב) בכל מקום, במקום "התשס"ד" יבוא "התשס"ז ובמקום התשס"ה יבוא "התשס"ח"; (2) בסעיף 8, במקום "שבשנת הלימודים התשס"א או התשס"ב" יבוא "שבאחת משנות הלימודים התשס"א עד התשס"ג".

"15. תיקון חוק חינוך חינם לילדים חולים. בחוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א-2001 - (1) בסעיף 5, בסעיף קטן (ב), במקום ...(30 באפריל 2002) יבוא ..... (30 באפריל, 2003)";
(2) בסעיף 7, במקום "התשס"ג" יבוא "התשס"ד" ובמקום "התשס"ה" יבוא התשס"ו"".






















הצ"ח ההסדרים במשק המדינה
(תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002)
התשס"ב-2001

סעיף 55- תיקון חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם
היו”ר יעקב ליצמן
תודה. אנחנו עוברים לסעיף הבא, סעיף 55 – העסקת עובדים
סטניסלב שוורצברג
מדובר בתיקון בחוק העסקת קבלני כוח אדם שנועד להוציא את עובדי המחשוב מתחולת החוק. החוק שהתקבל ביוני 2000 נועד להשוות תנאים של עובדי קבלן לעובדים קבועים של המעסיק, בפועל. מטרת החוק היתה להיטיב עם העובדים. אצל עובדי המחשוב התוצאה היא שיכולה להיות הרעה בתנאיהם, כי תנאי השכר של עובדי מחשוב הם לרוב הרבה יותר משופרים מהעובדים האחרים.
ויצמן שירי
מפרטים אנשים כדי לא לתת להם את התנאים האלה. יכול להיות המצב שיפטרו אנשים כדי לא לתת להם את התנאים, וזה מה שבדרך כלל קורה.
סטניסלב שוורצברג
לא. בוא ניקח לדוגמה את עובדי המדינה. תנאי השכר הם נמוכים לעומת התנאים שהעובדים האלה מקבלים בחברת כוח האדם. כתוצאה מהחוק העובדים האלה ייפלטו משירות המדינה, ושכרם יצטרך לרדת לפעמים אפילו בפי שתיים. העובדים פשוט לא יסכימו לזה, ואז, כתוצאה מכך הם יתפטרו. המשמעות תהיה שאנחנו נישאר בלי אנשי מקצוע. בגלל זה מוצע להוציא את עובדי המחשוב מתחולת החוק.
מיכאל אטלן
אנחנו אמנם לא היינו יוזמים את זה, אך אנחנו לא מתנגדים לזה.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מניח שיש תיאום ביניכם.
מיכאל אטלן
יש תיאום. אני רק רוצה להבהיר שההגדרה של תפקידי מיחשוב נבנתה כך שיהיה ברור שקלדניות, למשל, אינן נכנסות להגדרה הזו. כלומר, מה שאמר נציג האוצר כרציונל של החוק - -
היו”ר יעקב ליצמן
אתה נכנס כאן לסכסוך עבודה שקיים.
גיא קריגר
הכוונה היא שיובהר העניין, ואין בו מחלוקת. הכוונה היא לאותם עובדים שהם הליבה של עובדי המחשוב, לא לעובדי עזר שהתפקיד שלהם לשבת מול המחשב.
היו”ר יעקב ליצמן
אני רוצה שתבין מה נאמר כאן, כי זה קצת חורג מהכללים. אתה אומר שהיית תומך בזה, רק שצריך להוסיף דבר אחד.
אנה שניידר
הוא רק מבהיר.
מיכאל אטלן
הכל הוסכם, אין שום בעיה. רק רציתי להבהיר לפרוטוקול מה כוונת הנוסח, שגם היא מוסכמת.
גיא קריגר
החשש הוא שיבוא מחר מישהו שמעסיק קלדנית, לדוגמה, ויטען שזה תפקיד שקשור למחשוב, ואשר על כן- החוק לא חל עליה. זו לא הכוונה בנוסח שמונח לפנינו.
היו”ר יעקב ליצמן
אין שום בעיה.
נגה בוטנסקי
אני ראש לשכת הקשר של ההסתדרות בכנסת. אני מדברת על סעיף 55 שנוגע לעובדי מחשוב. אנחנו חושבים שבנושא הזה, בגלל שוועדת העבודה והרווחה עסקה כל כך הרבה בנושא קבלני כוח אדם, אין העניין הזה – מכיוון שאין בו חיסכון תקציבי – שום סיבה לא להיות חלק מחוק ההסדרים.
היו”ר יעקב ליצמן
נדמה לי שהשתתפת גם אתמול בישיבה, ושמעת מדוברים אחרים את אותם מילים. זה חוזר על עצמו בכל חוק הסדרים.
חזקי ישראל
אנחנו תומכים בהצעה, בהנחה שההגדרה של עובדי מחשוב כוללת גם עובדי תוכנה. אנחנו חושבים שההצעה היא ראויה.
גיא קריגר
זה כולל עובדי תוכנה.
עופר חוגי
איך אתם אוכפים את העניין? איך אתם מוודאים?
יואל נווה
זה נכון לכל עובדי קבלן בכל נושא. אם לא ימולאו חובות החוק לגבי גם עובדים אחרים, ב- 1 באפריל, עובדים שעבדו מעל 9 חודשים צריכים להיות עובדים של המעביד. כמו בכל חוק שעוסק בכל נושא אחר: אם המעביד לא ממלא את הוראות החוק, יפנה העובד ויתלונן.
עופר חוגי
אבל המעביד יודע שאו שהעובד ילך הביתה, אם הוא לא יגדיר אותו כעובד מחשוב. החוק הזה כאילו רצה להיטיב עם העובדים, אבל להם הוא גרם נזק. הוא גרם לאלפי פיטורין.
מיכאל אטלן
אני חושב שאין פה חשש אמיתי, לפחות אם נסתמך על בתי הדין לעבודה. הם יפרשו את זה בצורה מצמצמת. בוודאי במקרה של עובד שלא נופל ממש בצורה ברורה לתוך הדבר הזה. בית הדין ישאל את עצמו האם לאור צורת העסקתו הוא ייפגע מזה או לא. לפי הפסיקה בתחום הזה אין לי ספק שברגע שייראה לבית הדין שיש ניסיון להונות, להרוויח, לעשות שימוש לרעה בהגדרות, הוא יפרש את זה בהתאם.
עופר חוגי
אבל מי יפנה? העובד לא יפנה.
מיכאל אטלן
ארגון העובדים.
עופר חוגי
מפעל הייטק שיש לו 15 עובדים, ו- 2 עובדי ניקיון. הוא ירשום אותם בתור מתחזקי מחשבים.
מיכאל אטלן
החשש הזה הוא לא אמיתי, כי אותו עובד ניקיון בהייטק – המפעל יכול לרמות אותו בכל חוקי העבודה, ולהניח שהוא לא ידע את זכויותיו בכלל. דווקא על עניין ההגדרה הוא ירמה אותו?
שגית אפיק
אני קוראת: "תיקון חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם. מ55. בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו – 1996, אחרי סעיף 13 יבוא: "אי תחולה על עובדי מיחשוב. 31א. סעיפים 12א ו- 13 לא יחולו על עובדים של קבלן כוח אדם המועסקים אצל מעסיק בפועל בתפקידי מחשוב;" סעיפים 12א ו- 13 קובעים שעובד של קבלן כוח אדם יועסק אצל מעסיק בפועל עד תשעה חודשים ולא יותר. סעיף 13 קובע שיש להחיל על עובד של קבלן כוח אדם את אותם תנאי עבודה שחלים על עובדים באותו מקום עבודה אצל המעסיק בפועל.
אני ממשיכה
"לעניין זה, "תפקידי מחשוב" – תחזוקה, פיתוח והטעמה של מערכות מחשוב".
היו”ר יעקב ליצמן
תודה.

אנחנו נעבור לקריאה של מטרת החוק, פרק א', כי בטעות פסחנו עליו.
שגית אפיק
"פרק א': מטרת החוק. 1. חוק זה בא לתקן חוקים שונים, לדחות את תחילתם של חוקים ולקבוע הוראות נוספות, במטרה לאפשר הגברת הצמיחה והתעסוקה, השגת יעדי התקציב, עמידה ביעדי הגירעון לשנת הכספים 2002 והשגת יעדי המדיניות הכלכלית".
היו”ר יעקב ליצמן
אני מודה לכם. הישיבה נעולה, ותתחדש שוב בשעה 14:00.

(הישיבה הופסקה בשעה 11:30)

(הישיבה נתחדשה בשעה 14:00)


הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב-2002
ביטוח לאומי
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחדש את הישיבה. אנחנו נכנסים לנושא הביטוח הלאומי. במסגרת חוק ההסדרים נדון מעכשיו ועד שנסיים את הדיון בנושא הביטוח הלאומי.

הסעיף הראשון הוא סעיף 23(1)(א), בעמוד 12. אני מציע להקריא את החוק. אני לא רואה הרבה בעיות.
אנה שניידר
קודם צריך להסביר אותו.
היו"ר יעקב ליצמן
מי יסביר את החוק?
גיא קריגר
אני אסביר, אדוני. סעיף 5 בחוק לחוק הבטחת הכנסה קובע את שיעורי גימלאות הבטחת ההכנסה. סעיף 5(ג) לחוק אומר ש"זכאי ששולמה לו גימלה במשך 24 חודשים תשולם לו גימלה בשיעור המוגדל החל בחודש ה-25". אנחנו מציעים לבטל את העניין, משום שההוראה זו יוצרת למעשה תמריץ הפוך. אנחנו סבורים שההוראה הזאת יוצרת תמריץ הפוך בדיוק מהתמריץ שאותו ראוי היה ליצור בחוק הבטחת הכנסה.

הרי מטרתו של חוק הבטחת הכנסה היא לתת קיצבת הבטחת הכנסה למי שאין ביכולתו להתפרנס, אבל לתת ככל האפשר תמריצים ליציאה לעבודה, למי שיכול לצאת לעבודה. לכן, יש בו מנגנון, שעליו אני מניח שאנחנו נדבר בהמשך. זה מנגנון של DISREGARD. אדם שיוצא לעבודה והכנסתו מעבודה אמורה להיות מקוזזת מהגימלה, מקוזזת רק בחלקה, כדי שחלקה יישאר לו כהגדלה בהכנסה שלו. למיטב הבנתנו, הסעיף הזה עושה בדיוק את ההיפך. הוא קובע שאם תתמיד ותישאר במערכת 24 חודשים רצופים, החל מהחודש ה-25 תוגדל הגימלה שלך. התוצאה היא בעייתית בשני מובנים: מובן ראשון – אדם שנמצא במערכת יש לו תמריץ להישאר במערכת כמה שיותר זמן, משום שהוא יודע שאם הוא יצליח להגיע לחודש ה-25 הגימלה שלו תגדל. המובן השני הוא שמי שנמצא במערכת ויש לו הזדמנות לצאת יחשוש לצאת מהמערכת, כי מרגע שהוא יצא מהמערכת ומצא עבודה הוא יודע שאם, חלילה, הוא יצטרך לחזור למערכת הספירה של אותם 24 חודשים, כדי לקבל את התמריץ המוגדל, תתחיל מחדש.

יש בחוק כמה אופציות לתת קיצבה בשיעור מוגדל, כמו למי שמלאו לו 46 שנים, או למקבלי קיצבת זקנה או קיצבת שאירים, לאנשים מבוגרים.
סמדר אלחנני
למה מי שמלאו לו 46 שנים?
גיא קריגר
מי שמלאו לו 46 שנים מקבל זאת מהיום הראשון. למי שהוא בן 46 לא נוצר תמריץ בעייתי.
סמדר אלחנני
אבל למה אתה צריך לייחד קיצבת זיקנה?
גיא קריגר
לא, לא. אלה שני דברים נפרדים. מדובר גם על גיל 46 שנה ומעלה ומדובר גם על הדבר השני. אגב, ההגדלה היא בשיעורים שונים, ותתקן אותי הגב' רות הורן אם אני טועה. בקיצבת זיקנה יש הגדלה של 7%. אני לא יודע בדיוק מהו השיעור המוגדל.
היו"ר יעקב ליצמן
האם יש התנגדות לזה?
סמדר אלחנני
הביטוח הלאומי רואה זאת בזווית ראייה אחרת.
לאה אחדות
אנחנו רוצים לתת לכם נתונים. אנחנו סבורים שלפני שחברי הוועדה יגבשו ראייתם, צריכה להיות להם ראייה יותר כללית.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו לא נצביע היום.
לאה אחדות
לא חשוב, אבל צריך להסביר זאת. היום אנשים שנמצאים במערכת הבטחת הכנסה, שקיבלו גימלה במשך 24 חודשים, עוברים לשיעור המוגדל. יש שני שיעורים. השיעור המוגדל גבוה בכ-25% מהשיעור הרגיל. כאשר גובש חוק הבטחת הכנסה, מדוע בכלל הנהיגו שיעור רגיל ושיעור מוגדל? השיעור המוגדל הוא בעצם הכנסת המינימום שהמערכת רצתה להבטיח לאוכלוסיה במצוקה. וזאת מכל מיני סיבות. גם משיקולים של הוצאה וגם מתוך תפיסה אנשים שנמצאים באופן זמני במערכת יכולים לקבל את הגימלה בשיעור הרגיל. אבל אם מסתבר בדיעבד שהמצוקה שלהם היא לא זמנית, אלא היא פרמננטית, הם זכאים לשיעור המוגדל.

אני רוצה להגיד שהשיעור הרגיל, גם בתוספת קיצבאות ילדים, נמצא ברמה של 70%-75% מקו העוני, לפי הרכבי משפחה שונים. השיעור המוגדל היה אמור להבטיח למשפחות את הכנסת קו העוני. אבל היום הוא אינו מבטיח את ההכנסה הזאת. זאת אומרת, גם הרמה של השיעור המוגדל היא של כ-90% בלבד מהכנסת קו העוני.
יעל אנדורן
זה כולל הטבות נוספות.
לאה אחדות
גם קו העוני לא כולל את התוספות. אני מניח שאם נחליט על תוספות גם קו העוני יגדל.
יעל אנדורן
למה? מה עם קיצבות ילדים שמשפחה מקבלת?
לאה אחדות
הן בקו העוני והן בחישוב. לכן, כאשר אנחנו מסתכלים גם על המערכות האחרות ועל הקיצוצים האחרים, אנחנו רואים פה פגיעה מאד חמורה.

אבל אני רוצה עכשיו להיכנס לעצם התמריץ לעבודה, כי נוצר הרושם שהמניע של האוצר הוא להגדיל את התמריץ לעבודה. אם אני מנתחת את האוכלוסיה שאמורה, למשל, לעבור בשנה הקרובה מהשיעור הרגיל לשיעור המוגדל, הרי שאנחנו מדברים על כ-5,000 משפחות. אלה 5,000 משפחות ש-80% מהן הן של זוגות עם ילדים ו-20% הם יחידים. יש לשים לב לעובדה הבאה. אנשים בגיל 46 ומעלה זכאים לשיעור המוגדל ביום הראשון שהם נכנסים למערכת. משפחות חד-הוריות זכאיות מהיום הראשון לשיעור מיוחד, שהוא אפילו גבוה מהמוגדל, בתוספת לילדים שלהן. זאת אומרת, פה אנחנו פוגעים בזוגות עם ילדים. קשה לי להניח שהורים לילדים בוחרים לא לעבוד ולהישאר במערכת הבטחת הכנסה. אנחנו לא מדברים על יחידים צעירים, שלפעמים יש לנו איזו התלבטות אם הם יכולים לעבוד, או לא, אלא אנחנו מדברים על כך שהורים עם ילדים נוטים לעבוד אם יש להם עבודה. 54% מהאנשים האלה, שאמורים לעבוד, הם דורשי עבודה שלא נמצאה להם עבודה. כ-20% הם אנשים שעובדים בשכר נמוך. אז מה התמריץ לעבודה? אני עובד, אבל אני משתכר שכר נמוך. לכן, יש לי השלמה.

האם אנחנו צופים ששכרם של אותם עובדים יגדל, בעיקר בתנאים של שוק העבודה הנוכחי? אם כך, מדוע לפגוע באנשים שכבר עובדים, שהשכר שלהם נמוך, שהם מקבלים השלמה לשכר נמוך, ולא לתת להם לעבוד בשיעור המוגדל?
היו"ר יעקב ליצמן
מהי ההצעה שלכם?
לאה אחדות
ההצעה שלנו היא לא לקבל את התיקון המוצע הזה.

אני רוצה להוסיף נקודה נוספת. סעיף נוסף בחוק ההסדרים אומר שמי שכיום מקבל את השיעור המוגדל עבר 24 חודשים של קבלת גימלה. אם הוא יוצא מהמערכת, ולו לחודש אחד, הוא לא יחזור לשיעור המוגדל, אלא הוא יחזור לשיעור הרגיל.

אני רוצה לתאר כמה סיטואציות מהחיים, כדי להראות שאנחנו יכולים לגרום פה נזק בל ישוער. לפעמים לאדם חסר אישור למערכת הבטחת הכנסה ומפסיקים לו את הגימלה לחודש. אז אני אומרת לו: תחזור לשיעור המוגדל. לפעמים אנשים מוצאים עבודה ויוצאים מהמערכת. אני אומרת לאדם כזה: תראה, אם אתה תצא מהמערכת ותחזור אליה אחר-כך, אתה כבר לא תקבל את השיעור המוגדל, אלא אתה תקבל את השיעור הרגיל. שימו לב איזה חוסר תמריץ לעבוד יש כאן. לפעמים אנשים שעובדים בשכר נמוך יש להם במשך חודש-חודשיים שעות נוספות, או איזה בונוס, ולכן מוציאים אותם מהמערכת. אני אומרת לאדם כזה: בגלל שבחודש מסויים הצלחת להשתכר יותר, אתה לא תחזור לשיעור המוגדל, אלא תרד ב-25% מהגימלה שלך.

אני חושבת שאנחנו יוצרים פה סיטואציות של חוסר תמריץ לעבודה. לכן, מבחינתנו וגם מתוך תפיסת האוצר לעודד אנשים לצאת לעבודה, אנחנו סבורים שלא ניתן לקבל את התיקון הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
לגב' סמדר אלחנני יש שאלות.
סמדר אלחנני
יש לי שתי שאלות. שאלה אחת – האם כל המעבר הזה מותנה בפגיעה בדברים אחרים? כי לאדם שיש הבטחת הכנסה יש גם מערך גדול של הנחות מסוגים שונים. למשל, בארנונה.
גיא קריגר
לא, זה לא נוגע בזה.
סמדר אלחנני
הרי יש פנקס עוני. מתלווה לזה תעודת עניים.
גיא קריגר
"מניית זהב".
סמדר אלחנני
זו לא "מניית זהב", אבל זוהי תעודת עוני והיא שווה הרבה בערכים כספיים.
גיא קריגר
זה לא נוגע בזה.
רות הורן
כשמדובר במקבלי השלמת הכנסה זה יכול לקרות, כי אם אדם יורד מהשיעור המוגדל לשיעור הרגיל זה משתנה.
לאה אחדות
הסכום הקובע שלו גם יורד. אם הוא חוזר לשיעור הרגיל, הסכום הקובע, שזאת ההכנסה המירבית מגימלה ומעבודה שמאפשרת לו לקבל השלמת הכנסה, יורד. זאת אומרת, אנשים שהשתכרו שכר, שהוא אפילו בסביבות שכר המינימום, והם זוגות עם ילדים, שיוצאים מתוך המערכת – יכול להיות שהם לא יוכלו לחזור אליה בכלל בגלל שיש ירידה בסכום הקובע.
סמדר אלחנני
יש לי שאלה נוספת. היה גידול עצום במקבלי הבטחת הכנסה לעומת גידול של כל מיני אוכלוסיות אחרות. ברור שכשיש חוק כזה יש ביקוש. האם על רקע זה את יכולה להוסיף ולומר מהו הגידול? זה לא קשור בשיעור המוגדל. זה קשור לשיעור מקבלי הבטחת הכנסה.
לאה אחדות
אני יכולה לתת הרצאה של שעה על הגידול במערכת הבטחת ההכנסה. אבל אני רוצה לומר דבר אחד: אנחנו תומכים בכל התכניות שבאות לסייע לאנשים להשתלב בשוק העבודה, גם במסגרת הרפורמה מבחינת העקרונות שלה. אנחנו תומכים בזה. המוסד לביטוח לאומי יסייע ויערוך את המחקר של הניסוי. אני גם חושבת שאם הולכים לניסוי לא כדאי לקבוע מראש עובדות בשטח, אלא צריך לראות מה הן תוצאות הניסוי.
יעקב ליצמן
תודה רבה. אני רוצה להבהיר שלדיון היום הוזמנו גם נציגי נעמ"ת וויצ"ו. אבל מסיבות שלהם הם בחרו לא להופיע.

האם יש עוד מישהו שרוצה להתייחס לסעיף הזה? – אין. נמשיך בהצגה.
גיא קריגר
לפני כן, אני מציע לדלג על סעיף קטן (ב) בפסקה (1), כי הוא שייך לתיקון של חוק המזונות.
היו"ר יעקב ליצמן
לפני שנדלג על סעיפים אני מציע שנקרא אותם.
אנה שניידר
אני מציעה לקרוא את הסעיפים הרלוונטיים לנושא שכרגע דובר עליו. אנחנו דנים עכשיו בסעיף 23, שמתקן את חוק הבטחת הכנסה.

אקריא את סעיף 23: "בחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 (להלן – חוק הבטחת הכנסה) – (1) בסעיף 5 - (א) סעיף קטן (ג) – בטל"; אני מדלגת על סעיף קטן (ב) של סעיף (1). אני עוברת לסעיף (2): "בסעיף 12(ג), פסקה (3) – תימחק;
גיא קריגר
סליחה. זה רלוונטי, אבל זה לא קשור לנושא הזה. זה נושא נפרד שנדבר עליו בנפרד. לכן, צריך לעבור לסעיף 25(א) לעניין התחולה.

סעיף 25(א) (תחולה)
אנה שניידר
אני עוברת לסעיף 25(א), בעמוד 14, שבו נאמר כדלקמן: הוראות סעיף 5(ג) לחוק הבטחת הכנסה, כנוסחו ערב תחילתו של חוק זה, יוסיפו לחול על מי שערב תחילתו של חוק זה היה זכאי לגמלה בשיעור המוגדל לפי הוראות אותו סעיף, כל עוד לא חדל להיות זכאי כאמור". זה נוגע לנושא שכרגע דיברנו עליו. סעיף זה קשור לסעיף 5(ג) שכרגע דנו בו.
גיא קריגר
עכשיו השאלה היא אם אדוני מאשר עכשיו את הנוסחים, כי יש כאן עניין של תחולה, שאולי ראוי להתייחס אליו.
אנה שניידר
צריך להתייחס לכך עכשיו.
גיא קריגר
אם כך, אתייחס לנושא זה עכשיו. החוק הזה נכתב, כמובן, במועד שהוא נכתב, שזה היה באוקטובר השנה. ההיגיון הפנימי בו היה שהכל ייכנס לתוקף ב-1 בינואר לאחר שהחוק יתקבל בכנסת במהלך חודש דצמבר. נוצרה בעיה. קודם כל, אנחנו נכנסים כבר לחודש פברואר ותחילתו של החוק, כמו שאנחנו מבינים שתהיה, היא ב-1 בפברואר. סביר להניח שהחוק יתקבל אחרי ה-1 בפברואר. לכן, הצעת המוסד לביטוח לאומי היא שהתחולה של הסעיף הזה, התחולה של הביטול הזה, תהיה מיום 1 במרץ ואילך. דהיינו: מי שעד יום 1 במרץ התחיל לקבל את הקיצבה המוגדלת ימשיך לקבל אותה כל עוד הוא ממשיך לקבל אותה באופן רצוף.
אנה שניידר
מה אתם מציעים שייכתב בסעיף 25(א)?
גיא קריגר
אנחנו מציעים לכתוב: מי שלפני ה-28 בפברואר היה זכאי לגימלה בשיעור המוגדל.
אנה שניידר
אקריא עכשיו את סעיף 25(א) בנוסח שאתם מציעים: "הוראת סעיף 5(ג) לחוק הבטחת הכנסה, כנוסחו ערב תחילתו של חוק זה, יוסיפו לחול על מי שב-28 בפברואר 2002 היה זכאי לגמלה בשיעור המוגדל לפי הוראות אותו סעיף, כל עוד לא חדל להיות זכאי כאמור".
גיא קריגר
בדיוק.
רות הורן
אני מציעה לדבר על חודש פברואר, כי הגמלה היא חודשית ואחרת זה מסבך את החיים. במקום ה-28 בפברואר צריך לכתוב חודש פברואר 2002.
אנה שניידר
אין בעיה. נכתוב: "מי שהיה זכאי לגמלה בחודש פברואר וכו'".
היו"ר יעקב ליצמן
אם כן, יש סיכום לגבי סעיף 25(א).


סעיף 23(2) וסעיף 25(ג)
גיא קריגר
הנושא הבא הוא נושא של תגמולים מחליפי הכנסה. אני מתייחס לסעיף 23(2), בעמוד 12 ולסעיף 25(ג) שמתייחס לתחולה של אותה פסקה.
היו"ר יעקב ליצמן
מדוע יש סעיף נפרד לתחולה? מדוע אי-אפשר לרכז את התחולה באותו סעיף?
גיא קריגר
אדוני, זה לפי הנחיות הממונה על נוסח החוק במשרד המשפטים.
אנה שניידר
זה הולך פשוט לפי סדר כרונולוגי. כשמתקנים סעיף בחוק ויש לו פסקאות, מתקנים באופן כרונולוגי את התחולה. יש לכך התייחסות בדברי ההסבר.
היו"ר יעקב ליצמן
העניין הוא שלכל חוק יש עשרים אלף תתי-סעיפים ותתי-תתי סעיפים. במקום להביא את הדברים באופן רץ ושוטף, כדי להקל עלינו, לא עושים זאת. אנחנו לא משפטנים כמוכם.
אנה שניידר
אנחנו עוברים עכשיו על הדברים באופן רץ.
גיא קריגר
אדוני, אנחנו עוברים על הדברים לפי הסדר. פשוט הוראות התחולה הן בסעיף אחר ולכן אני מפנה אליו, כדי לא לבלבל.
היו"ר יעקב ליצמן
על כמה אתה מוכן להתערב איתי שבעת ההצבעה אף אחד לא יבין על מה מצביעים? גם אלה שהכינו את החוק יתבלבלו. אני מבטיח לך.
סמדר אלחנני
מתרגלים לזה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, האם אתם יודעים כמה זמן בזבזתי היום כדי לתקן טעויות שהושמטו בוועדת הכנסת בדיון הקודם? – שעה שלמה.
אנה שניידר
זה נכון. ואתה יודע למה? כי משרד האוצר החליט לעשות טבלה, אחרי הטבלה שהיתה להם מהייעוץ המשפטי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני בטוח שאשמע ממשרד האוצר דברים אחרים קצת. מכל מקום, נמשיך.
גיא קריגר
בחודש יוני 2001 תוקן סעיף 12 לחוק הבטחת הכנסה ונוסף לו סעיף קטן (ג), שמדבר על תגמולים מחליפי הכנסה. סעיף 12 מדבר על מנגנון שנקרא DIS REGARD, כלומר: התעלמות, להתעלם מחלק מההכנסה. המנגנון הזה מתקשר למה שדיברתי עליו קודם.

אסביר במה מדובר. כשלאדם יש הכנסות מעבודה וההכנסות האלה אמורות להיות מקוזזות מקיצבת הבטחת ההכנסה שלו, היות שהמטרה בחוק היא לעודד את אותו אדם לצאת עבודה ההכנסות לא מקוזזות במלואן. יש חלק מסויים מההכנסות, לפי מספר חישובים שאין מקום כל-כך לפרט אותם, שמתעלמים ממנו לעניין הקיזוז. מקזזים פחות ממה שהוא מרוויח בפועל מעבודה ולפיכך ההכנסה נטו שלו גדולה. כך יש לו תמריץ לצאת לעבודה.

המוסד לביטוח לאומי בא ואמר דבר שהסכמנו איתו, שיש מספר תגמולים שהם תגמולים מחליפי הכנסה. כלומר, כשאדם יוצא למילואים אין לו הכנסה מעבודה, הוא מקבל תגמול מילואים, שמחושב על-פי הכנסתו מעבודה, והוא תגמול מחליף הכנסה. לכן, ביקש המוסד לביטוח לאומי לבצע תיקוני חקיקה שבמקרה של תגמולים מהסוג שאציין עתה – ומדובר על דמי לידה, על דמי פגיעה למי שנפגע בעבודה, על מי שהמעביד שלו פשט רגל והוא מקבל בעקבות זה תגמולים מהביטוח הלאומי, ועל תגמולי מילואים – יתחשבו בתגמולים אלה לעניין זה כאילו הם הכנסה מעבודה. כך גם מנגנון ה-DIS REGARD יופעל עליהם.

כאשר הנושא הזה הגיע לוועדת העבודה והרווחה הוספו לארבעת התגמולים שציינתי גם דמי האבטלה. לדמי האבטלה מתייחסים בפסקה 3 בסעיף 12(ג), שאליו אנחנו מתייחסים בסעיף 23(2). למיטב תפיסתנו, דמי אבטלה אינם מסוג התגמולים שצריכים להתייחס אליהם כאל הכנסה מעבודה, משום שברגע שאדם מקבל דמי אבטלה אתה לא מתמרץ אותו לקבל דמי אבטלה כדי לשמור אותו בשוק העבודה. כשמישהי יוצאת לחופשת לידה – כן, כי היא בעצם בתוך מהלך העבודה הרגיל שלה. אבל מי שמקבל דמי אבטלה למעשה נפלט ממעגל העבודה. אנחנו מקווים שהוא יחזור חזרה למעגל העבודה, אבל המנגנון הזה לא יעודד אותו לחזור בחזרה לעבודה. הגמלה שלו תגדל מבלי שתהיה אותה הצדקה עניינית.
היו"ר יעקב ליצמן
גב' הורן, בבקשה.
רות הורן
התיקון הזה שעשינו בא למנוע מצבים מאד מביכים. אדם היה במערכת הבטחת הכנסה. למשך תקופה קצרה הוא קיבל גמלה מחליפת שכר, כמו דמי אבטלה, כמו דמי פגיעה. אז יצא שדווקא באותה תקופה הכנסת המשפחה ירדה. דמי אבטלה, כמו דמי פגיעה, כמו דמי מילואים – אלה גימלאות שמשולמות מכוח ענפי ביטוח לתקופה מאד קצובה. דמי אבטלה משתלמים במטרה לנסות לאפשר לאותו אדם, לתקופה שבה הוא זכאי להם, לחפש עבודה אחרת. הם שונים מהבטחת הכנסה. הבטחת הכנסה ניתנת בעצם בלי הגבלת זמן כל עוד לאדם אין הכנסת מינימום כפי שהמדינה מוכנה להבטיח. אבל דמי אבטלה הם דבר אחר. הם ניתנים לאדם שפוטר מעבודתו למשך תקופה מאד קצרה. בשנים האחרונות התקופה נעשתה קצרה יותר ויותר. והם ניתנים לאותו אדם כדי לאפשר לו לחפש עבודה. במקביל, יש את דמי הפגיעה שמשולמים לאדם בתקופה שבה הוא לא יכול לעבודה.

אני חושבת שהחוק לא התכוון לכך שדווקא בתקופה הזאת, אם הוא זכאי להשלמת הכנסה כי דמי האבטלה שלו מאד קטנים, ניקח ונוריד את כל דמי האבטלה מהגימלה.
היו"ר יעקב ליצמן
מר קריגר, אתה אמרת שהם הציעו את זה.
גיא קריגר
אמרתי שהם הציעו את ארבעת הדברים האחרים. דמי האבטלה נוספו בוועדה. זו הצעת חוק ממשלתית.
רות הורן
זה תיקון שכבר קיים בחוק, שמבקשים עכשיו לבטל אותו. בחוק היום כתוב שבתקופה שאדם מקבל דמי פגיעה, דמי אבטלה ותגמולי מילואים, מנכים את זה מהגמלה להבטחת הכנסה כמו הכנסה משכר. בא האוצר ואומר עכשיו: תשאירו את דמי הפגיעה.
היו"ר יעקב ליצמן
זאת אומרת שזו לא הצעה שלכם.
רות הורן
לא. האוצר רוצה לבטל את החוק, לבטל מה שעשינו.
יעל אנדורן
לא, האוצר לא רוצה לבטל את כל החוק, אלא רק את המרכיב של אבטלה.
רות הורן
אם לא תפסיקו אותי כל רגע אולי נבין. החוק היום אומר כך: אדם שמגיעה לו גמלה להבטחת הכנסה ובאותו זמן מגיעים לו דמי פגיעה, או דמי אבטלה, את דמי האבטלה ואת דמי הפגיעה לא ינכו שקל תמורת שקל, אלא רק חלק מהם. זאת מתוך תקווה שהוא יחזור למעגל העבודה.

בא האוצר ואומר שכאשר מדובר בדמי אבטלה הוא רוצה שיורידו את כל דמי האבטלה מהבטחת ההכנסה. הוא רוצה שיורידו לו את כל הסכום מהגמלה, למרות שמדובר בתשלום שבא במקום השכר לתקופה קצובה, וזה בתקופה שאנחנו מעוניינים שהוא יחפש עבודה.
נטשה כשר
אבל אז למה שהוא יחפש עבודה? הוא לא יחפש עבודה.
רות הורן
ביום שמפטרים אותו – ואנחנו מדברים רק על אדם מפוטר – הוא ממשיך להיות זכאי לגמלה להבטחת הכנסה. אבל מיד מורידים לו אותה והביתה הוא מביא פחות כסף. ביום שפיטרו אותו הוא מביא פחות כסף. וזה במקום שבתקופת האבטלה נשמור לו על אותה הכנסה.
נטשה כשר
אני לא מבינה על מה מלין המוסד לביטוח לאומי. מדובר באדם שמפטרים אותו מעבודה ובמקום שכר עבודה הוא מתחיל לקבל דמי אבטלה. ההכנסה שלו יורדת, נכון, זה המצב היום.
רות הורן
למה?
נטשה כשר
זה המצב לגבי כל אחד. אנחנו לא חושבים שצריך להתייחס אל מקבלי הבטחת הכנסה באופן יוצא דופן.
רות הורן
למה? כי הוא עני יותר.
נטשה כשר
זה המצב הנורמלי. כשמפטרים אדם מעבודה הוא מתחיל לקבל דמי אבטלה. כשההכנסה שלו לא נפגעת ולו בשקל אחד זה לא מצב נורמלי, זה לא מצב רצוי. אנחנו רוצים שאדם שנפלט ממעגל העבודה ומתחיל לקבל דמי אבטלה, שיהיה לו גם תמריץ להפסיק לקבל דמי אבטלה ולהתחיל להשתלב במעגל העבודה.
רות הורן
אבל תזכרו במה מדובר.
נטשה כשר
החוק הזה שעבר גורם לכך שאדם שמפוטר מהעבודה והוא זכאי להבטחת הכנסה, הוא מתחיל לקבל דמי אבטלה. השלמת ההכנסה מביאה אותו בדיוק לאותו סכום שהיה לו קודם והוא לא מרגיש בהבדל.
עופר חוגי
אבל זה רק לחצי שנה. זה רק לחצי שנה, זה לא לכל החיים.
נטשה כשר
סליחה, אם פתאום מציעים לו עבודה באותו שכר כמו שהיה לו קודם, הוא לא ייקח את העבודה, כי ההכנסה שלו לא תגדל ולו בשקל אחד. למה שאדם כזה יילך לעבוד?
עופר חוגי
גברתי, זה מצג שווא. אני חושב שאת טועה. דמי אבטלה משולמים בסך הכל למשך חצי שנה במכסימום, או לשלושה חודשים. מה את אומרת? את אומרת לו: בשלושת החודשים האלה תהיה רעב ללחם.
גיא קריגר
מה פתאום?
יעל אנדורן
מה קורה לאדם שמרוויח שכר מינימום?
רות הורן
אבל הוא לא מרוויח שכר מינימום. זה אדם שהוא עם הכנסה שהיא פחות מקו העוני. זה כל העניין.
עופר חוגי
בואו ניקח דוגמא. נניח שהרווחתי בעבודה שכר מינימום של 3,200 שקל. יש לי חמישה ילדים ואקבל כהבטחת הכנסה עוד כ-2,000 שקל. הגעתי ל-5,000 שקל ומזה אני צריך לפרנס את ילדיי. באו וסגרו את המפעל ואמרו לי: לך הביתה. אני בא הביתה ואומרים לי: לך תחתום על דמי אבטלה או שימצאו לך עבודה. אומרים לי: מעכשיו במקום 5,000 שקל שתביא הביתה תביא רק 2000 שקל.
גיא קריגר
לא, אדוני. זו לא ההצעה. אדוני נתפס לטעות.
עופר חוגי
ההצעה אומרת שהוא לא יוכל לקבל דמי אבטלה.
גיא קריגר
לא, יכול להיות שלא הסברנו עצמנו מספיק.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת חוגי, נשמע את ההסבר עוד פעם.
גיא קריגר
המנגנון בחוק הבטחת הכנסה קובע – כפי שהציגה זאת רות הורן – רצפה של הכנסה בהתאם להרכב המשפחתי. מה שחוק הבטחת הכנסה עושה זה לדאוג לכך שאתה לא תרד מתחת לרצפת ההכנסה הזאת.
עופר חוגי
כלומר, לא ארד מ-5,000 שקל.
גיא קריגר
בהרכב משפחתי מסויים אני לא יודע לכמה זה מגיע.
עופר חוגי
אז תן דוגמא.
גיא קריגר
בוא ניקח לצורך העניין מספר של 3,000 שקל. נדבר על אדם שהכנסתו היא 3,000 שקל. אדם שיושב בבית, לא עובד בכלל ויש לו הרכב משפחתי שמזכה אותו ברצפה של 3,000 שקל יקבל את מלוא ה-3,000 שקל כהבטחת הכנסה. אם יהיה לו שיעור מוגדל הוא יקבל את השיעור המוגדל שדיברנו עליו קודם.
עופר חוגי
אדם שעבד קיבל 3,000 שקל ועוד 3,000 שקל.
גיא קריגר
רגע. אותו אדם קיבל את מלוא ה-3,000 שקל כהבטחת הכנסה.

ניקח מקרה של אדם אחר שגם הוא זכאי לרצפה הזאת של 3,000 שקל, אבל הוא עובד במשרה חלקית ומרוויח 2000 שקל. אותו אדם מקבל מתוך הכנסות העבודה חלק מסויים, שכן על חלק יש לו DISREGARD. זאת אומרת, הוא יעבור את ה-3,000 שקל. זאת אומרת, מצבו מבחינת ההכנסה נטו שלו יהיה מעט יותר טוב, ואפילו יותר מזה, ממצבו של חברו שיושב בבית.
היו"ר יעקב ליצמן
זאת כתמריץ לעבודה, כדי שלא יהיה לו כדאי לשבת בבית.
גיא קריגר
בדיוק. מה קורה לאותו אדם שעובד, יוצא מהעבודה ומקבל דמי אבטלה? הוא לא יורד אל אותה השלמת הכנסה. אם הוא הרוויח 2,000 שקל וקיבל כהשלמת הכנסה עוד 1,500 שקל, למשל, הוא לא מתחיל לקבל עכשיו 1,500 שקל ותו לא. הוא מקבל 3,000 שקל, כי זו רצפת הבטחת ההכנסה שקבועה לו. הדוגמאות המספריות הן לא מדוייקות. אני נותן זאת רק לשם ההמחשה. הוא מקבל בדיוק את מה שמקבל חברו שקודם גם ישב בבית ולא עבד. הוא מושווה אליו בדיוק והוא מקבל את מלוא הסכום של קצבת הבטחת הכנסה.
רות הורן
אבל ההכנסה של המשפחה שלו יורדת למטה.
גיא קריגר
את אותו DIS REGARD מהעבודה, את אותו חלק שאמרו לו שהוא יקבל בתור אקסטרה אם הוא עובד, הוא מאבד.
עופר חוגי
בכמה מדובר באקסטרה הזאת?
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת חוגי, ממילא לא תהיה הסכמה על הדברים. הבנה יש, אבל הסכמה לא תהיה. ממילא ההצבעה תתקיים ביום ראשון. אני מכיר אותך ואני יודע שתצביע לפי מצפונך.

אני מציע שנתקדם הלאה.
עופר חוגי
האם אי-אפשר להגיע פה לאיזשהו הסדר מסויים?
היו"ר יעקב ליצמן
לא נגיע עכשיו להסדר.
עופר חוגי
לא יושבים פה נציגים של משלחות שמייצגים את הציבור.
היו"ר יעקב ליצמן
לא שמעת את מה שאמרתי בתחילת דבריי. הוזמנו לדיון נעמ"ת, אמונה וויצ"ו. אבל משום מה הם בחרו לא להופיע בוועדה.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להגיד לך שאני אצביע לפי מה שאתה תצביע. אנחנו נצביע אותו דבר.
היו"ר יעקב ליצמן
למה אמרו לי שליושב-ראש אין שני קולות? (בהומור).
משה גפני
זה תלוי באיזו ועדה מדובר. מה שאני אומר זה ברור. נכון לרגע זה אנחנו קואליציה ונצביע עם הקואליציה. אבל אני פונה אליך כיושב-ראש הוועדה. מדובר פה על הרבה מאד חוקים. יש נושאים, כמו הנושא הזה, למשל, שבהם יש היגיון גם בדברים שאומר המוסד לביטוח לאומי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא מזלזל בשום דבר. ברור לך, ברור לחבר הכנסת חוגי וברור לכולנו שלא כל דבר שהובא אלינו עד לרגע זה הוא דבר שאנחנו מסכימים עליו. יש דברים שנבלע ונסגור את האף חזק ויש דברים שנבלע פחות. יש דברים שיש בהם היגיון ויש דברים שלא.
משה גפני
מקובל עליי.
היו"ר יעקב ליצמן
יש דברים שלדעתי הם בלי היגיון ואנחנו צריכים לבזבז זמן עליהם.
עופר חוגי
זה דבר חמור מאד. פוגעים פה באנשים הכי מסכנים במדינה.
היו"ר יעקב ליצמן
לכן אמרתי לחבר הכנסת חוגי שממילא היום לא נגיע להסכמות וההצבעות תתקיינה ביום ראשון.
עופר חוגי
מאותה משפחה מסכנה מורידים 200 שקל מקיצבאות ילדים.
משה גפני
עכשיו לא היה דיון על הביטוח הלאומי. עכשיו היה דיון על המצפון שלך.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת גפני, אמרתי אתמול לחבר הכנסת עופר חוגי שאם הוא רוצה להתיש את יושב-ראש הוועדה – אז שיעשה זאת. אם הוא לא רוצה – שיחכה עד יום ראשון. תודה רבה. אנחנו ממשיכים.


סגיף 25(ג):
גיא קריגר
אדוני, בהקשר לאותו סעיף יש שוב את הקשר התחולה. סעיף 25(ג) הוא סעיף התחולה. יש בו את אותה בעיה שדיברתי עליה קודם. הנוסח הנוכחי מדבר על ינואר 2002 ואילך. במקום ינואר צריך לכתוב מרץ.
הנוסח החדש המוצע הוא כדלקמן
"סעיף 12(ג) לחוק הבטחת הכנסה, כנוסחו בסעיף 23(2) לחוק זה, יחול על גמלה המשתלמת בעד חודש מרץ 2002 ואילך". צריך פשוט להחליף את המילה ינואר במילה מרץ.
לאה אחדות
יש לי שאלה. האם התיקון הזה של דמי האבטלה יחול גם על אנשים שמקבלים דמי אבטלה על-פי החוק הקיים ודמי האבטלה לא מקוזזים במלואם, אלא יש DISREGARD, או שהוא יחול רק על מצטרפים חדשים? הלא היום אדם מקבל גמלה במשך שלושה חודשים ופתאום בחודש הבא אתחיל להוריד לו?
גיא קריגר
הוא יחול על כולם.
יעל אנדורן
לא בחודש הבא תתחילי להוריד לו. יש לך עד מרץ.
לאה אחדות
ככה, באמצע, פתאום אגיד לו: עכשיו אני נותנת לך פחות? או שזה חל רק למצטרפים חדשים למערכת? אנחנו אף פעם לא מקצצים למי שכבר מקבל.
גיא קריגר
זה לא נכון מה שאת אומרת. אנחנו לא לוקחים אחורה, בזה את צודקת.
היו"ר יעקב ליצמן
עוד מעט נגיע לעוד פרקים בביטוח הלאומי ותראי שמקצצים לאנשים, ועוד איך. תראי שמקצצים להם 12% וכו'. אני מניח שגם שם תגידי את אותו הדבר.
לאה אחדות
אבל פה מדובר בסיטואציה שהיא זמנית מראש. הסיטואציה של דמי אבטלה היא זמנית מראש. זאת לא סיטואציה פרממננטית כמו קיצבה לילדים עד גיל 18, או קיצבת זקנה.
היו"ר יעקב ליצמן
אז מה יותר טוב? שזה לא זמני יותר?
לאה אחדות
יותר טוב שלא נקצץ בכלל.
משה גפני
אני חושב שזו פעם ראשונה שמגיעים למצב שבו, אם החוק הזה מאושר לגבי כל הקטע של הבטחת הכנסה והקיצבות של הביטוח הלאומי, הרי שמחודש מרץ או מהחודש הבא ניקח מאנשים כסף.
יעל אנדורן
לא, לא ניקח מהם כסף.
גיא קריגר
איש לא יחזיר בחזרה שקל אחד שהוא יקבל.
משה גפני
לא לזה אני מתכוון. זה יהיה חוק ההסדרים הבא. בחוק ההסדרים הנוכחי מה ששילמנו להם עכשיו בחודש הבא נשלם להם פחות.
רות הורן
מה שחבר הכנסת גפני אומר זה שרמת הרעב בארץ תהיה עוד יותר גדולה.
עופר חוגי
יש לי שתי שאלות. שאלה ראשונה – כמה כסף שני החוקים האלה יכניסו לאוצר המדינה?

שאלה שנייה- לפי דבריכם ייווצר עודף בביטוח הלאומי. האם אתם מתכוננים לקחת את הכסף - - -
סמדר אלחנני
לפי החוק כל העודפים של הביטוח הלאומי נכנסים לאוצר.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת חוגי, אני מאד מתפלא על השאלה שלך. קודם כל, הם רוקנו כבר את הביטוח הלאומי. לכן, השאלה השנייה כבר מיותרת.
עופר חוגי
יש 50 מיליארד. השאלה היא כמה ייקחו משם.
משה גפני
עופר, יש לכם טעות. כל הזמן אתם חוזרים על המנטרה הזאת.
גיא קריגר
אפשר לחשוב שפקידי האוצר הולכים כל ערב הביתה עם שק כבד של כסף.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא אומר הביתה. אבל הם הולכים כל ערב עם שקית למשרד האוצר. אף אחד לא חשוד בכך שהוא לוקח כסף הביתה, או שהוא לוקח טובות הנאה. אני עובר לאחרונה בפרוזדור של משרד האוצר ויש שם הרבה שקים. אף פעם לא בדקתי מהי התחולה של השקים. אבל סביר להניח, לפי השמירה שיש בחוץ, שיש בהם הרבה כסף. אחרת לא היו סוגרים את האוצר כל-כך חזק עם המון שרשרות בגלל הנכים. אפשר לחשוב שהם שודדי המדינה.
גיא קריגר
אני מבטיח לאדוני שבאותם שקים יש קלסרים עבשים. אני מציע שנמשיך בהצגת הדברים, אדוני.
עופר חוגי
אבל תן לנו הערכה כספית.
יעל אנדורן
בסוף ניתן אומדן על הכל. לאחר שגיא קריגר יסיים את ההצגה ניתן אומדן.
היו"ר יעקב ליצמן
או-קיי. נמשיך הלאה.

סעיף 23(3)
גיא קריגר
אנחנו עוברים לסעיף 23(3), בעמוד 12.

סעיף 19(ב) לחוק הביטוח הלאומי קובע ש"ככל שאדם מסרב למסור למוסד לביטוח לאומי ידיעה או מסמך שדרושים לעניין קביעת הזכאות של הבטחת הכנסה, רשאי המוסד לביטוח לאומי לעכב את הטיפול בתביעה, להפסיק את התשלום של גמלה, או להחליט על אי-מתן הגמלה". הסעיף זה קיים כרגע בחוק.

המצב בפועל הוא מצב די בעייתי משום שמדובר בגמלה שהיא רצפת ההכנסה שהמדינה מבטיחה לאזרחיה. לכן, גם אם אדם עושה משהו בצורה הזאת, הסנקציה שמופעלת עליו בדרך כלל היא שום דבר; ואם כבר מבקש המוסד לביטוח לאומי להפעיל סנקציה, בית הדין לעבודה מצווה עליו לתת לאנשים את קצבת הבטחת ההכנסה שלהם גם אם הם מסרבים למסור ידיעה, או מסמך. המצב הזה הוא, כמובן, מצב בלתי-תקין, משום שהוא מוביל לאפשרויות של ניצול לרעה.

מה שאנחנו מבקשים לעשות כאן זה להוסיף עוד שני סעיפים קטנים.
עופר חוגי
כמה אנשים ניצלו זאת? אני רוצה לדעת מהו היקף התופעה.
גיא קריגר
אני חושב שאת זה יוכלו לומר אנשי המוסד לביטוח לאומי.
עופר חוגי
האם יש בכלל תופעה כזאת?
יעל אנדורן
יש תופעה כזאת. זה מאד בעייתי.
גיא קריגר
אני מבקש לאפשר לי לסיים את ההצגה ולאחר מכן אנשי המוסד לביטוח לאומי ישיבו על הדברים.
היו"ר יעקב ליצמן
לסדר הדיון אני מציע שגיא קריגר יסביר את הסעיף. אחר-כך המוסד לביטוח לאומי יעיר הערותיו. לאחר מכן, חברי הוועדה יוכלו לשאול שאלות. תודה.
גיא קריגר
אם כך, מה שאנחנו מציעים, אדוני, זה להוסיף עוד שני סעיפים קטנים בסעיף 19, שהאחד מהם יאמר שאם יחליט המוסד לביטוח לאומי לשלם לאדם את הגמלה הזאת, למרות שאותו אדם לא מסר ידיעה או מסמך, הגמלה הזאת תופחת בשיעור של 25%. אנחנו חושבים שההצעה הזאת עושה איזון ראוי בין זה שהוא יוכל לקבל את הכסף הזה ולא יישאר ללא הכנסה בכלל, לבין זה שתהיה איזושהי סנקציה שתופעל על אדם שמסרב לשתף פעולה בקביעת הגמלה שלו.
עופר חוגי
אבל זה יהיה הליך אוטומטי. האם אתה לא חושב שהמוסד לביטוח לאומי יעשה זאת באופן אוטומטי?
אנה שניידר
למה אוטומטי?
גיא קריגר
היום אין לו סמכות לעשות זאת באופן אוטומטי. אם לא תהיה לו סמכות כזאת בחוק הוא לא יוכל לעשות זאת. הוא צריך לכך סמכות בחוק. היום הוא במצב של ON-OF. הוא יכול או לתת את הכסף באופן מלא, או לא לתת.
עופר חוגי
זה עדיף.
אנה שניידר
חבר הכנסת חוגי, סעיף 19 כמו שהוא כתוב היום אומר שלצורך קביעת הזכאות לגמלה חייב התובע לספק למוסד לביטוח לאומי כל ידיעה או מסמך שברשותו וגם לעמוד לבדיקה רפואית, או לבדיקה של פסיכולוג, של מומחה תעסוקה, של מומחה שיקום או של מומחה אחר, להופיע לפני מי שהמוסד לביטוח לאומי קבע לכך ולמסור לו כל מידע שיידרש. זה לא משהו אוטומטי. כלומר, המוסד לביטוח לאומי צריך לדרוש את המידע. אם הוא לא קיבל את המידע – אז הוא יפחית, לפי ההצעה, את הגמלה ב-25%.
רות הורן
אנסה להסביר את הסיטואציה. השאלה היא אם באמת אין לאותו אדם מקורות מחייה. צריך לדעת די הרבה פרטים על אותו דברים, עבודה, חשבון בנק, פרטים על המשפחה וכו'. קורה שאנחנו מבקשים מאדם פרטים והוא לא נותן לנו את המידע במשך תקופה ארוכה. בדיעבד, אחרי זמן מסויים, מכוח הסעיף הזה אנחנו יכולים לדחות את התביעה שלו. כאשר דוחים את התביעה הוא יכול לפנות לבית הדין לעבודה. קורה שהוא מגיע לבית הדין ואז פתאום הוא כן מביא את הטיעונים שלו. אז, לפי החוק הקיים, אומר בית הדין: תשלמו לו, בבקשה, את הגמלה בעד כל התקופה גם בתקופה שהוא סרב לתת לכם פרטים. בא משרד האוצר ואומר: בנסיבות האלה בעד התקופה ההיא לא תשלמו לו גמלה.
גיא קריגר
לא, לא אומרים שלא ישלמו גמלה. ישלמו לו 75% מהגמלה.
עופר חוגי
למה שלא תיתנו לו את הכל? אם מגיע לו – תנו לו הכל.
ענת אנדורן
אבל האדם שיקר.
עופר חוגי
לא, הוא לא שיקר. הוא בא לבית הדין, הוא מסר את כל המימצאים ובית המשפט קבע שהגמלה מגיעה לו.
גיא קריגר
אני מציע שנמשיך להתייחס לדברים, כי פשוט לא סיימתי להציג את הסעיף.
עופר חוגי
למה לא לתת לו?
אפרים ז'ילוני
זו החלטה של בית משפט מוסמך בישראל. אז למה באמת לשלול ממנו את הקצבה?
עופר חוגי
למה לשלול לו? לא הבנתי. על מה?
גיא קריגר
אסביר. אבל תאפשר לי לסיים את ההצגה. יש לי תשובה שאני חושב שהיא טובה.
אפרים ז'ילוני
אם הוא לא המציא מסמכים לבית המשפט, בית המשפט בוודאי לא ייתן לו את הגמלה. אם הוא הציג מסמכים, אין כל סיבה שלא לתת לו את הגמלה.
עופר חוגי
נכון. אז תיתן לו את הכל.
אפרים ז'ילוני
צריך להעניש אותו על זה?
גיא קריגר
ברשות יושב-ראש הוועדה, אמשיך ואם תהיינה שאלות אשיב. פשוט עצרו אותי באמצע דבריי. תנו לי לסיים את ההצגה וניתן הסבר מלא על הדברים, כי הם קשורים האחד בשני.
היו"ר יעקב ליצמן
לחבר הכנסת חוגי יש שאלה: למה לא לתת לו?
עופר חוגי
נכון. מה פתאום? על מה? בית המשפט קבע שמגיע לו 100%. למה לשלול לו? למה לא לתת לו 100%? מה הסיבה?
גיא קריגר
למעשה, המוסד לביטוח לאומי וגם בית המשפט בישראל, או בית הדין לעבודה במקרה הזה, לא פועלים בחלל הריק. הם פועלים לפי המסגרת שמתווה להם החוק. הם לא פועלים בחלל הריק. היום, במצב הנוכחי ולפני התיקון המוצע, אם יבוא בית המשפט ויגיד: האיש הזה במשך חצי שנה, או שנה סירב לשתף פעולה ואמר למוסד לביטוח לאומי שהוא לא נותן לו שום פרטים –
עופר חוגי
נניח שהיתה לו בעיה להשיג מסמכים. על מה מדובר? לא מדובר על אדם שלא רוצה לתת פרטים. אדם לא מקבל את הכסף כי הוא צריך להביא מסמכים וקשה לו להביא את המסמכים. אני לא מבין אותך.
גיא קריגר
המקרים שאנחנו מדברים עליהם, אדוני, הם מקרים שבהם אדם מסרב למסור מסמכים.
אפרים ז'ילוני
אבל בית משפט בישראל הוא הפוסק.
עופר חוגי
אני לא מבין אותך. האדם הרי רוצה לקבל כסף.
היו"ר יעקב ליצמן
מר קריגר, השאלה כאן היא זו: אם בית המשפט פסק, אז למה אתה מפריע לו?
גיא קריגר
קודם כל, אני אומר באופן חד וחלק שאיפה שיש פסיקה קיימת של בית המשפט אף אחד לא מתערב בה ומקבלים אותה.
עופר חוגי
אבל ברגע שאתה קובע בחוק שיפחיתו לו 25% - יפחיתו לו 25%.
אפרים ז'ילוני
המוסד לביטוח לאומי בודק את העניין. הוא יכול גם לדחות את התביעה. לא צריך לבלבל את מעט חברי הכנסת שישנם פה.
גיא קריגר
התחלתי לומר שבית המשפט פועל בתוך מסגרת של החוק. הוא לא פועל כמיטב הבנתו. מסגרת החוק הנוכחית אומרת למוסד לביטוח לאומי וגם לבית המשפט: כשאדם כזה מגיע לפניך יש לך שתי אופציות: 1) לתת לו הכל; 2) לא לתת לו כלום.
עופר חוגי
נכון. תשאיר את זה כך.
גיא קריגר
ואנחנו באים ואומרים כך: לא לתת כלום זאת אופציה אחת.
עופר חוגי
נכון. אם הוא לא מביא מסמכים – לא מגיע לו כלום. אבל אם הוא מביא מסמכים – מגיע לו הכל.
גיא קריגר
למשל, בא האיש אחרי חצי שנה ואומר: התרציתי, קודם לא הבאתי מסמכים ועכשיו אני מביא מסמכים, מסיבות כאלה ואחרים.
עופר חוגי
נכון, אז תן לו הכל.
גיא קריגר
לא יכול להיות שמצבו של האיש שבמשך חצי שנה סירב למסור מסמכים ואחר-כך אומר התרציתי, יהיה זהה למצבו של האיש שמסר את המסמכים לפי דרישה.
עופר חוגי
הלא אתה מעניש אותו כל הזמן בכך שאתה לא משלם לו. אתה מעניש אותו.
גיא קריגר
בסוף אני משלם לו הכל.
עופר חוגי
בסדר. אז מה זה משנה? אז למה אתה רוצה להוריד לו את ה-25%?
גיא קריגר
משום שצריכה להיות סנקציה שכיום בפועל לא קיימת בחוק.
עופר חוגי
למה צריכה להיות סנקציה? אין שום סיבה בעולם להטיל עליו סנקציה. זה שאתה לא משלם לו במשך התקופה זו כבר סנקציה.
גיא קריגר
אדוני, החוק קובע היום סנקציה ברורה. הסנקציה שהוא קובע היא שלא לתת לו כלום. לא מדובר על כך שלא מחזירים לו אחר-כך, אלא מדובר על כך שלא לתת לו בכלל. זו סנקציה שקבועה היום בחוק.
עופר חוגי
אבל אם הוא מוכיח?
גיא קריגר
גם אם הוא מוכיח. היום כתוב בחוק שהמוסד רשאי להפסיק תשלומה של גמלה, או להחליט על אי מתן הגמלה. הסנקציה הזאת היא סנקציה גורפת. צריך למתן את הסנקציה הזאת.
עופר חוגי
אני חושב שאתה הולך נגד אותו אדם.
גיא קריגר
מה שאנחנו עושים זה משהו ביניים. זה משהו יותר ממותן.
רות הורן
היום החוק בעצם משתמש בנשק חזק מדי. לכן, בסופו של דבר, לא נעשה בו שימוש. גמלת הבטחת הכנסה היא גמלת קיום והיא אמורה להשתלם באופן שוטף באמת בעד החודש שלאותו אדם אין הכנסה. היום בעצם החוק לא משאיר שתי ברירות. הוא אומר: אתה לא משתף פעולה עם המוסד ואתה לא נותן חומר – המוסד יכול לא לשלם לך את הגמלה.
אפרים ז'ילוני
אתם יוצאים מתוך הנחה שאנשים רשעים, שיש להם עניין להתמקח עם הביטוח הלאומי. אם יש לו מסמכים – הוא ייתן. אם אין לו מסמכים – הוא לא יגרד אותם מאיפה שהוא. מה רוצים לעשות פה? לפי הנוסח פה גם אם בית המשפט יחליט שהגמלה מגיעה לו – יורידו לו 25%.
עופר חוגי
אדוני היושב-ראש, אני חושב שיש פה בעיה מסויימת ואני רוצה להסביר אותה. היום יש כבר סנקציה וברגע שאדם לא מביא מסמכים המוסד לביטוח לאומי לא משלם לו.
גיא קריגר
לא בהכרח. אתה יכול שלא לשלם לו.
עופר חוגי
אתה לא משלם לו. בפועל זה מה שקורה היום. אחרי 3-4 חודשים הוא מביא את המסמכים. איך אתה מתחיל לשלם לו? מהיום והלאה. אתה לא משלם לו רטרואקטיבית. רק אם הוא תובע אותך בבית המשפט – רק אז אתה משלם לו רטרואקטיבית. זה המצב.
רות הורן
מה שקורה היום הוא שנוצרת אבחנה בין מי שמתעקש, הולך לבית הדין, מנהל דיון של שנה ואז הוא אומר: יש מסמכים עכשיו, צריך לשלם לי את הגמלה.
עופר חוגי
יש הוצאות בבית המשפט. הוא דורש את הקצבה רטרואקטיבית.
רות הורן
אבל זו לא קצבה שמיועדת להשתלם בטווח של אחרי חודשים. מאידך, יש אנשים שלא מגיעים לבית המשפט. יש אנשים שבאים אלינו באיחור רב עם המסמכים. אם אנחנו נתקן את החוק כולם יקבלו לפחות 75% מהגמלה. יש היום אנשים שאנחנו שוללים מהם קבלת הקצבה בגלל שהם לא מביאים את המסמכים בזמן.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא מוכן לתת אפשרות שבמקרה שיש פסיקה של בית המשפט תהיה לכם סמכות לא לשלם. בהתייעצות שקיימתי עם הגב' אנה שניידר אני מציע לבטל את סעיף (ג) ולהשאיר רק את סעיף ד(1) ו-ד(2).
רות הורן
סעיף ד(2) הוא סעיף שלא יישמו אותו לעולם. הוא חסר כל משמעות. אם אדם רימה הוא לא מקבל גמלה ואז אין לי ממה לנכות.
אנה שניידר
אם לא יישמו את הסעיף הזה, אז בשביל מה צריך אותו? אם התיקון של המרמה הוא לא נחוץ, אני לא מבינה למה נחוץ התיקון בסעיף קטן (ג).
רות הורן
התיקון הראשון מעודד אנשים להביא מסמכים בזמן.
היו"ר יעקב ליצמן
נניח שאדם אחר בהגשת המסמכים ובית המשפט פסק שמגיעה לו הגמלה, אתם לא יכולים להוריד לו 25% מהגמלה, עם כל הכבוד.
רות הורן
אבל היום אפשר לשלול לו 100% של הגמלה.
גיא קריגר
היום אפשר להוריד לו 100%.
היו"ר יעקב ליצמן
אין צורך בחקיקה חדשה בנושא. אנחנו נשאיר את המצב הקיים היום.
דן אורנשטיין
מצד אחד, זה נכון. לצערנו, יש הרבה אנשים שלא מגיעים לבית הדין. נקודה ראשונה היא שיש הרבה אנשים שלא מגיעים לבית הדין לעבודה ואז לגביהם המוסד לביטוח לאומי מפעיל את הסמכות ושולל מהם את הגמלה לחלוטין.
היו"ר יעקב ליצמן
וזה על-פי המצב הקיים היום.
דן אורנשטיין
זה המצב הקיים היום. עדיף שבמקרים כאלה תהיה לו סמכות להפחית את הגמלה ב-25%.
עופר חוגי
היום הם לא משלמים רטרואקטיבית.
אפרים ז'ילוני
למה ללמד אנשים לשקר? פתאום האוצר הפך להיות אדיב והוא מוכן לשלם.
דן אורנשטיין
תן לי לסיים. הנקודה השנייה – בפועל הרבה אנשים לא מגיעים לבית הדין. אם הם מגיעים לבית הדין – פוסק בית המשפט את מה שהוא פוסק. אדוני העיר ואמר בעצם שלא ייתכן שהרשות המבצעת, המוסד לביטוח לאומי, יכולה לפעול בניגוד למה שבית הדין פסק. לכן, אפשר להחליף זאת בהוראה האומרת: אלא אם כן בית הדין מחליט אחרת מטעמים שיירשמו. אפשר לעשות זאת.
עופר חוגי
אני רוצה להבין דבר אחד. אדם בא ומבקש קצבת הבטחת הכנסה. האם אתם משלמים לו ברגע שהוא פתח את התיק, או רק מרגע שהיה אישור?
רות הורן
משלמים לו מהרגע שהעניין אושר.
עופר חוגי
אם אתם מוכנים לשלם לו מיום פתיחת התיק ואז תורידו לו 25% - בבקשה. אבל אם אתם רוצים לשלם רק אם הוא תבע בבית הדין – לזה אני לא מוכן.
רות הורן
קודם כל, אנחנו משלמים בעד חודש שיש לנו לגביו נתונים ואנחנו מוצאים שהוא מילא אחר תנאי הזכאות.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת חוגי, סיכמנו את הסעיף הזה. אני ממליץ למחוק את סעיף קטן (ג).
אנה שניידר
אם כך, צריך למחוק גם את סעיף קטן (ד), כי הוא לא ישים.
גיא קריגר
אנחנו יכולים רק להציע שאדוני יקבל את ההצעה שהציע משרד המשפטים. אם החשש הוא שביקורת שיפוטית תוגבל כאן, אזי מוצע להכפיף זאת לביקורת שיפוטית. אפשר לומר: הגמלה תופחת, אלא אם כן בית הדין יחליט מטעמים מיוחדים שיירשמו, שתשולם לו כל הקצבה.
קריאה
את סעיף קטן (ד) צריך להשאיר.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, אנחנו מסכמים שאת סעיף קטן (ג) נמחק ואילו סעיף קטן (ד) יישאר. תודה רבה. נעבור לסעיף הבא, הדן בחוק המזונות.


סעיף 24 – מזונות, וסעיף 25(ב) - תחולה
גיא קריגר
נעבור לסעיף 24, הנוגע לתיקון חוק המזונות. הנושא הוא מעט מורכב. אצטרך להסבירו במשך כמה דקות.

חוק המזונות (הבטחת תשלום) הוא חוק שחוקק בשנת תשל"ג, בטרם היות חוק הבטחת הכנסה. באותה תקופה המבנה המשפחתי היה מבנה פטריארכלי, שלפיו הגבר הוא המפרנס והאישה מטפלת בילדים והיא עקרת בית. באותה תקופה גם לא היתה גמלה של הבטחת הכנסה. אסביר מהי מטרת החוק. כששני בני הזוג נפרדו והמפרנס עזב את הבית באותה תקופה, ברגע שהוא חב לאשה מזונות והוא לא משלם לה את אותם מזונות נכנסת המדינה בנעליו ומשלמת את מזונותיה של האשה במקומו. לאחר מכן היא חוזרת אל הבעל וגובה ממנו את כספי המזונות שהוא לא שילם.

ב-1980 חוקק חוק הבטחת הכנסה שלמעשה נתן מנגנון שקובע לגבי כולם את אותה רצפת הכנסה שעליה דיברנו קודם, דהיינו: אם יש מישהו שיושב בבית ואין לו הכנסה, מבטיחה לו המדינה את רצפת הבטחת ההכנסה. חוק המזונות נותר על כנו ולמעשה שיעורי הקיצבאות שמשולמים לפי חוק המזונות זהים לאותם שיעורים שמשולמים לפי חוק הבטחת הכנסה. ההבדל הוא שהמדינה יכולה לחזור אל מי שחייב במזונות. אני מבין שלפי נתוני הביטוח הלאומי המדינה מצליחה לגבות בחזרה בסביבות 40% מהכספים ששולמו.
רות הורן
יותר.
גיא קריגר
בסדר, היא מצליחה לגבות כמחצית מהסכומים. לא מדובר בשיעורים גדולים במיוחד. אבל נוצרה איזושהי תופעה שהיא תופעה קצת בעייתית.
עופר חוגי
אתה משלם גם הבטחת הכנסה וגם מזונות?
גיא קריגר
לא, לא. רמת ההכנסה מגיעה לאותה רצפה. ברגע שהיא מגיעה לאותה רצפה היא לא תקבל גם הבטחת הכנסה.
לאה אחדות
אבל יש אפשרות לקבל גם מפה וגם משם אם פסק הדין שנפסק לאשה הוא נמוך מדי. אז הולכים להבטחת הכנסה.
גיא קריגר
הרצפה של הבטחת הכנסה מובטחת בכל מקרה. נוצר מצב שבו במקרים לא מועטים ניגשו נשים לבתי המשפט והגישו תביעה למזונות נגד אדם שהוא לא תושב ישראל, שמעולם לא היה תושב ישראל וספק רב אם הוא בכלל ידע שהוגשה נגדו תביעה. בית המשפט קונה לעצמו סמכות בין-לאומית באמצעות מנגנון שנקרא תחליף המצאה ונותן פסק דין למזונות בהיעדר הגנה. אם אני מבין נכון, במקרים לא מועטים פסקי הדין כתוב בהם מראש שהסכומים יהיו אותם סכומים שקבועים בחוק המזונות (הבטחת תשלום). למעשה, נוצר כאן איזשהו מנגנון שהוא מנגנון פיקטיבי, של פסק דין פיקטיבי למזונות, שכל מטרתו היא להביא את המוסד לשלם את הכסף. מטבע הדברים, למוסד לביטוח לאומי אין אל מי לחזור, משום שמי שחוייב במזונות גם לא נמצא בארץ וגם בכלל לא יודע שהגישו נגדו את התביעה הזאת.

מה שאנחנו מציעים לעשות כאן – וזה בתיאום עם המוסד לביטוח לאומי – זה לקבוע שאותו פסק דין למזונות, שיפעיל את המנגנון שקבוע בחוק המזונות (הבטחת תשלום) יהיה פסק דין שניתן בישראל, או פסק דין ממדינת חוץ שהוכרז כאכיף על-ידי בית המשפט בישראל לפי חוק אכיפת פסקי חוץ, ובלבד שהחייב, שכנגדו נפסקו המזונות האלה הוא מי שהיה תושב ישראל ביום שבו ניתן פסק הדין, או במקרה של מישהו שעזב את אשתו ועזב את הארץ אם הוא היה ב-24 מתוך 48 חודשים לפני תושב ישראל זה עדיין יתפוס ויופעל המנגנון הזה.

זה למעשה ימנע את אותה תופעה שדיברתי עליה בחוק המזונות. שוב, זה לא ימנע מאותם אנשים שמפעילים את המנגנון הזה היום, ככל שהם זכאים להבטחת הכנסה, לפנות למוסד לביטוח לאומי ולקבל הבטחת הכנסה כחוק.

כל מה שאמרתי עכשיו נוגע לסעיף 24 במלואו.
עופר חוגי
מה המוסד לביטוח לאומי מרוויח בזה? כי היא ממילא תפנה. מה הרווח הכלכלי?
גיא קריגר
לפני כן, אני מבקש לסיים את ההצגה של הסעיף. אני רוצה להציג תמונה מלאה ואז אדוני יוכל לשאול את השאלות שלו.

אני חוזר לסעיף 23(1)(ב), שמוסיף בסעיף 5 לחוק הבטחת הכנסה את סעיף קטן (ו). סעיף קטן (ו) נוסף משום שהיום, לפי תקנות הבטחת הכנסה שהתקין שר העבודה והרווחה, מי שיש לטובתו פסק דין של מזונות רואים בזה הכנסה רעיונית וההכנסה הרעיונית הזאת מקוזזת מקצבת הבטחת ההכנסה שלו. עכשיו, זה לא יכול לעלות בקנה אחד עם המנגנון שהצעתי עכשיו, של מישהו שפנה לבית הדין, קיבל פסק דין כנגד מישהו שברור שלא יוכל לשלם לו. אין טעם לקזז הכנסה כזאת. לכן, היות שתיקון התקנה הזאת ייקח זמן, כי הוא צריך לעבור אישור של מועצת הביטוח הלאומי והוא צריך להגיע אל שר העבודה והרווחה, כדי למנוע מצב שבו יהיה קיזוז כזה לפחות בחודשים הראשונים, אנחנו מציעים להכניס סעיף מפורש לחוק הבטחת הכנסה. הסעיף הזה אומר שמי שנפסקו לזכותו מזונות, אבל הוא לא זכאי לתשלום לפי חוק המזונות בשל כך שלא התמלאו בחייב התנאים שעליהם דיברתי קודם – דהיינו: שהיה בישראל ביום מתן פסק הדין, או 24 מתוך 48 חודש לפני כן – הדבר הזה כשלעצמו לא יפגע בזכותו להבטחת הכנסה ולא יקוזז מהגמלה שלו. שוב, כל הנוסחים כאן מתואמים עם המוסד לביטוח לאומי.

בסך הכל המנגנון הזה בא לעשות סדר יותר מכל דבר אחר. כרגע יש אי-סדר במערכת. את הנימוקים לדברים אני בטוח שגב' הורן תסביר טוב ממני.
רות הורן
חוק המזונות מטיל שני תפקידים על המוסד לביטוח לאומי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא חושב שצריך להסביר שוב מעבר להסבר שקיבלנו.
עופר חוגי
אני לא הבנתי מה הרווח פה.
רות הורן
זה לא עניין של רווח. זה יותר עניין של עיקרון. חוק המזונות אומר שאם זוכה במזונות רוצה לגבות את הכסף מהמוסד לביטוח לאומי במקום בן הזוג – היא יכולה לדרוש זאת באמצעותנו. זה צד אחד של החוק.

הצד השני של החוק מטיל עלינו חובה לגבות את הכסף מן החייב במזונות, משום שאין כוונה שאנחנו נשלם את המזונות לאישה ולילדים על חשבון הציבור כולו. הכוונה היא שמי שמחייב במזונות ישלמם גם אם באמצעותנו. אתם יודעים שזו חובה ראשונה במעלה.

מדובר פה באוכלוסיה שמביאה לנו פסק מזונות ממדינה אחרת, כשאין לנו בכלל שום יכולת לברר אם יש בן-זוג, אם אין בן-זוג והאם זה באמת על סמך ההכנסות הריאליות של בן הזוג או לא. אולי הוא גם לא ישלם לנו כי הוא איננו כאן. רק היא כאן.
עופר חוגי
החוק בא לפתור אותך מהצורך לחפש את בן הזוג.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה על ההסבר.
גיא קריגר
אני רוצה להתייחס גם לנושא התחולה. סעיף 25(ב) מתייחס לתחולה. הוא קובע מנגנון שהתחולה תהיה מפסקי דין שניתנו מה-1 בינואר ואילך. לנוכח אותם נימוקים שהצגתי קודם אנחנו משנים את התאריך ל-1 במרץ ואילך.
עופר חוגי
אתה יכול לעשות גם לפני מרץ.
גיא קריגר
אנחנו לא רוצים לממן זאת רטרואקטיבית. אנחנו יוצאים מהנחה שהחוק לא יעבור בקריאה שלישית עד ה-1 בפברואר. מדובר אם כן, על סעיף 25(ב)(1)
ועל סעיף 25(ב)(2).

בזאת סיימנו את סעיפים 23, 24 ו-25.
אנה שניידר
אפשר לעשות עכשיו הקראה רצופה של הסעיפים, כדי לראות שאכן הכנסנו את כל התיקונים.

אתחיל בסעיף 23: "בחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 (להלן – חוק הבטחת הכנסה) –

(1) בסעיף 5 - (א) סעיףף קטן (ג) בטל; (ב) אחרי סעיף קטן (ה) יבוא: "(ו) מי שנפסקו לזכותו מזונות והוא אינו זכאי לבקש תשלום חודשי לפי הוראות סעיף 2 לחוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב-1972, בשל כך שלא התמלאו בחייב התנאים המפורטים באותו סעיף, לא יופחת שיעור הגמלה שלו הוא זכאי רק בשל כך שנפסקו לזכותו מזונות; אין בהוראת סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) ומהוראות סעיפים 6 ו-9);

(2) בסעיף 12(ג), פסקה (3) – תימחק;


אני עוברת לסעיף קטן (3), שזה הסעיף שאולי יימחק, ואם כן סעיף (ד) יהיה סעיף (ג).
דן אורנשטיין
מהי המשמעות של אולי? מה ההחלטה?
אנה שניידר
צריכה להיות הצבעה ביום ראשון.
אם כן, אקריא את סעיף (3): "בסעיף 19, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ג) החליט המוסד לביטוח לאומי לשלם, לתובע גמלה או למקבל גמלה, גמלה בעד תקופה שבה לא קיים דרישה לפי סעיף קטן (א), תופחת הגמלה בעד התקופה האמורה בשיעור של עשרים וחמישה אחוזים".

כאמור, סעיף זה יימחק אם הוועדה תחליט על כך בהצבעה.

אני עוברת לסעיף (ד). "(ד) (1) תובע גמלה או מקבל גמלה שמסר לפי הוראות סעיף קטן (א)(1) ידיעה, בין בעל פה ובין בכתב, שהיא ידיעה כוזבת או מסמך שהוא מסמך מזוייף, ביודעו על כך בעת המסירה, תופחת הגמלה שלה הוא זכאי, בעד החודש הקלנדרי שבו נתגלה הדבר ובעד שני החודשים הקלנדריים שלאחריו, בשיעור של עשרים וחמישה אחוזים; לעניין זה "זיוף" – כהגדרתו בסעיף 414 לחוק העונשין, התשל"ז-1977".
סמדר אלחנני
האם יש חודשים שהם לא קלנדריים?
רות הורן
חודש יכול להיות פרק זמן שהוא לאו דווקא קלנדרי.
גיא קריגר
כן, אם זה התחיל למשל ב-15 לחודש אז זה רץ מה-15 ל-15.
אנה שניידר
אני ממשיכה לקרוא: (ד)(2) אין בהפחתת גמלה לפי הוראות פסקה (1) כדי לגרוע מאחריותו הפלילית של מי שגמלתו הופחתה כאמור".

אני עוברת לסעיף 24 – תיקון חוק המזונות (הבטחת תשלום).

"(א) בחוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב-1972 (להלן – חוק המזונות)

בסעיף 1, בהגדרה "פסק דין למזונות", במקום "לפיו" יבוא "שניתנו בישראל, וכן פסק חוץ, פסק חוץ זמני, או צו ביניים, שהוכרזו אכיפים לפי סעיפים 3 או 8 לוק אכיפת פסקי חוץ, התשי"ח—1958, לפיהם";

בסעיף 2 –

האמור בו יסומן "(א) ובו, במקום הרישה עד המילים "לחוק הביטוח הלאומי" יבוא "זוכה שהוא תושב ישראל" ובסופו יבוא "ובלבד שהחייב היה תושב ישראל ביום מתן פסק הדין למזונות או במשך עשרים וארבעה חודשים לפחות מתוך ארבעים ושמונת החודשים שקדמו בתכוף ליום מתן פסק הדין למזונות";

אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(ב) בסעיף זה – יום מתן פסק הדין, לעניין פסק חוץ, פסק חוץ זמני וצו ביניים – היום שבו הוכרזו אכיפים לפי חוק אכיפת פסקי חוץ, התשי"ח-1958";
סמדר אלחנני
זה יכול ליצור פרק זמן שבו היתה דרישה למזונות, אבל זה לא הוכרז אפיק.
גיא קריגר
ככל שיש פסק דין ממדינת חוץ, אז אין לו תוקף בתוך מדינת ישראל, אלא אם הוא הוכרז אכיף. צריך להביא אותו לבית המשפט.
סמדר אלחנני
כלומר, זה לא מיום יצירת העילה, אלא מיום ההכרזה שהוא אכיף.
גיא קריגר
זה מיום יצירת הזכות המשפטית בישראל. לפני שהגב' שניידר תקרא את ההגדרה של "תושב ישראל", אני רוצה לומר שמבקש המוסד לביטוח לאומי לעשות תיקון נוסח קל, כדי שזה יהיה קונסיסטנטי.
רות הורן
אקריא את הנוסח: "תושב ישראל" – מי שהוא תושב לעניין חוק הביטוח הלאומי, לרבות תושב ישראל באיזור כהגדרתו בסעיף 378 לחוק האמור".
אנה שניידר
או-קיי, נעשה את התיקון הזה.
סמדר אלחנני
זו הזהות לחוק ביטוח בריאות?
רות הורן
זה אותו דבר. אנחנו משתמשים באותם נוסחים.
היו"ר יעקב ליצמן
גב' שניידר תקרא עתה את הנוסח של סעיף 25. בבקשה.
אנה שניידר
סעיף 25 – חוק המזונות (הבטחת תשלום) וחוק הבטחת הכנסה – תחולה.

"25(א) הוראות סעיף 5(ג) לחוק הבטחת הכנסה, כנוסחו ערב תחילתו של חוק זה, יוסיפו לחול על מי שערב תחילתו של חוק זה יוסיפו לחול על מי שהיה זכאי לגמלה בשיעור המוגדל בעד חודש פברואר 2002, לפי הוראות אותו סעיף, כל עוד לא חדל להיות זכאי כאמור".

"25(ב) (1) הוראות סעיף 5(ו) לחוק הבטחת הכנסה, והן ההגדרה "פסק דין למזונות" שבסעיף 1 לחוק המזונות וסעיף 2 לחוק המזונות, כנוסחם בסעיפים 23(1)(ב) ו-24 לחוק זה, יחולו לגבי מי שפסק דין למזונות ניתן לזכותו ביום 1 במרץ 2002 ולאחריו".

(2)על מי שפסק דין למזונות ניתן לזכותו לפני יום 1 במרץ 2002 ימשיכו לחול ההגדרה "פסק דין למזונות" שבסעיף 1 לחוק המזונות וסעיף 2 לחוק האמור, כנוסחם ערב תחילתו של חוק זה;

לעניין סעיף קטן זה, יהיה יום מתן פסק הדין למזונות, לגבי פסק חוץ, פסק חוץ זמני וצו ביניים – היום שבו הוכרזו אכיפים לפי חוק אכיפת פסקי חוץ, התשי"ח 1958.
סמדר אלחנני
זה חוזר. למה זה חוזר?
אנה שניידר
אלה סעיפי תחולה שצריך אותם.

"(ג) סעיף 12(ג) לחוק הבטחת הכנסה, כנוסחו בסעיף 23(2) לחוק זה, יחול על גמלה המשתלמת בעד חודש מרץ 2002 ואילך".
רות הורן
הואיל והזננו את כל סעיפי התחולה, אני רוצה לחזור ולבקש מהוועדה בקשה לגבי התיקון שעשינו לגבי מי שמקבל דמי אבטלה ועדיין זכאי להשלמת הכנסה. אנחנו מבקשים שבכל זאת נחיל את התיקון הזה על מי שמתחיל להיות זכאי לדמי אבטלה בחודש מרץ, ולא נעשה את השינוי הזה באופן חד.
יעל אנדורן
לא, אנחנו לא מסכימים לזה.
עופר חוגי
למה לא?
גיא קריגר
כי קודם הוא קיבל משהו שהוא לא היה צריך לקבל. מה שהוא קיבל נשאר אצלו.
יעל אנדורן
עד לפני התיקון הזה הוא לא היה מקבל זאת ממילא.
רות הורן
זו היתה עוולה.
יעל אנדורן
זו לא היתה עוולה. זה לא היה אמור לפני זה. הוא קיבל את זה שלא כדין. שיגיד תודה שהוא הרוויח בתקופת הביניים.
גיא קריגר
ויתרנו ככל שניתן. בעניין הזה אנחנו לא יכולים לוותר.
יעל אנדורן
ויתרנו איפה שאפשר.
רות הורן
על כמה כסף מדובר, יעל?
יעל אנדורן
זה עניין של עיקרון.
רות הורן
כמה מקבלי דמי אבטלה זכאים להבטחת הכנסה?
עופר חוגי
ממילא זה נגמר אחרי שלושה חודשים.
יעל אנדורן
נכון. בגלל זה אתם לא צריכים להתעקש על כך.
עופר חוגי
בשביל מה לשגע את ביטוח לאומי?
גיא קריגר
זה לא ישגע אף אחד. האנשים האלה קיבלו כסף והוא נשאר אצלם. וזהו. מעכשיו הם מתיישרים בחזרה על-פי ההסדר שהיה קודם.
רות הורן
זה חוק שעבר בכנסת בשלוש קריאות.
גיא קריגר
אז מה? גם זה יעבור בכנסת בשלוש קריאות.
רות הורן
אף אחד מהם לא קיבל שום דבר מיותר. אם אתם רוצים להפחית – תעשו זאת ממועד הגיוני.
יעל אנדורן
רות, עשינו דיונים לפני כן. איפה שיכולנו ללכת לקראתכם – הלכנו לקראתכם, והלכנו הרבה לקראתכם.
רות הורן
אני חושבת שגם בעניין הזה צריך ללכת לקראתנו.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, בבקשה.
עופר חוגי
יש לי שאלה אחת לגבי פסק דין מחו"ל. מדוע אתם מוותרים על זה? הביטוח הלאומי יכול להוציא מכרז ועורכי דין יעבדו לפי בסיס הצלחה. היום אתם אומרים שמי שיש לו פסק דין מחו"ל יבוא ויקבל, ולא נחפש אפילו איך לתבוע את אותו אדם. לכן, ביטוח לאומי יכול להוציא מכרז ועורכי דין יטפלו בזה.
גיא קריגר
תבין את משמעות הדברים שלך. בשביל להחזיר מזונות של 2,000 שקל בחודש ישלח המוסד לביטוח לאומי עורך-דין לערבות אוקראינה, לצורך הדוגמא, כדי לחפש את אותו אדם שאולי יוכל להחזיר את הכסף.
עופר חוגי
ביטוח לאומי עצמו לא יעשה זאת. הוא יוציא מכרז והתשלום יהיה על בסיס הצלחה.
גיא קריגר
מי ייגש למכרז הזה?
עופר חוגי
ייכנסו עורכי דין. למה לא? מי שמתמחה בזה ייכנס.
גיא קריגר
אפילו אם יימצא האיש, יתברר שהוא מרוויח 100 דולר לחודש ואי-אפשר לגבות זאת ממנו. אף עורך דין לא יילך לעשות זאת על בסיס הצלחה.
רות הורן
גם אי-אפשר לגבות את הכסף בחו"ל. חבל להשקיע בזה כסף.
גיא קריגר
יש עוד דבר אחד קטן. יש בעיה טכנית שהגב' רות הורן הפנתה אותנו אליה וצריך לתקן אותה. אחרת זה יביא להפחתה נומינלית של הקצבה. זה עניין טכני קטן. אני בטוח שאיש לא יתנגד אליו.

שיעורי הגמלה נקבעים בתוספת לחוק המזונות ושיעורי הגמלה נקבעים כאחוז מהשכר הממוצע במשק, כאשר בחלק מהמקרים מופחתות נקודות קצבה.
רות הורן
אתה מדבר על חוק הבטחת הכנסה?
גיא קריגר
כן. ההגדרה של נקודת קצבה הנוכחית בחוק הבטחת הכנסה מפנה ישירות לפקודת מס הכנסה, לסעיף 33א. מה שיוצא הוא שהנקודות האלה מתעדכנות לפי הפקודה. אבל השכר הממוצע מוקפא. לכן, תהיה ירידה נומינלית בקצבה. גב' רות הורן הציעה פתרון אלגנטי, לעשות את התיקון פה, ובמקום להפנות לסעיף 33א לפקודה להפנות לסעיף 68(א) לביטוח לאומי.
סמדר אלחנני
נקודות הזיכוי במס הכנסה כבר עודכנו.
גיא קריגר
אשר על כן צריך לעשות את התיקון.
רות הורן
יש הצעה להקפיא את נקודות הקצבה. הלוגיקה צריכה להיות אחת בחוק הבטחת הכנסה ובחוק הביטוח הלאומי. לא יכול להיות שנקודת קצבה לעניין תשלום קצבת ילדים תהיה א' וכאשר מורידים אותה מגמלה לפי הבטחת הכנסה היא תהיה יותר גבוהה, או יותר נמוכה. הן צריכות להיות אותו דבר. לכן, הצענו לקשור בין הדברים כך שמה שיקרה פה יקרה גם פה.
סמדר אלחנני
צריכה להיות קונסיסטנטיות במערכת הביטוח הלאומי.. זה כבר ממילא לא קונסיסטנטי עם מס הכנסה.
גיא קריגר
זו בדיוק המטרה של ההצהרה.
לאה אחדות
יש לי שאלה. דיברנו על המעבר מהשיעור הרגיל לשיעור המוגדל. דיברנו על דמי אבטלה. אבל לא נאמר מהו החסכון. הלא יש פה סעיפים שיש להם נזק גדול, אבל החסכון בצידם הוא שולי.
היו"ר יעקב ליצמן
אולי תסבירי את דברייך?
לאה אחדות
למשל, במעבר מהשיעור הרגיל לשיעור המוגדל, לגבי אותם 5,000 אנשים שלא יקבלו את השיעור המוגדל, אנחנו מדברים על סדר גודל של בין 10 ל-15 מיליון שקל בשנה. צריך לדעת שהאנשים האלה, גם כאשר הם יעברו לשיעור המוגדל, הם לא כולם נשארים דרך קבע במערכת הבטחת הכנסה, אלא חלקם יוצאים. אם אנחנו מדברים על חוק ההסדרים לשנת 2002 זה סכום לא גדול.
יעל אנדורן
דין פרוטה כדין מאה. את יודעת כמה קשה אנחנו עובדים כדי למצוא 20 מיליון שקל ולקצץ בתקציב המדינה? אני לא חושבת שצריך לזלזל בסכומים כאלה. מה אתם רוצים להגיד? שאנחנו אמורים לדבר על סכומים של מיליארדים ולא לדבר על סכומים של 20 או 50 מיליון שקל?
היו"ר יעקב ליצמן
חשבתי עכשיו על הפירוש של המושג דין פרוטה כדין מאה. בסך הכל מדובר על הצעת חוק. כמה זה עולה? פרוטה. אבל באוצר זה כבר מאה. זה דין פרוטה כדין מאה. לפעמים זה גם הפוך. זה תלוי בקיצוץ. אם מקצצים במאה, האוצר אומר: בסך הכל קיבלתי דין פרוטה.
לאה אחדות
אני לפחות חושבת שחברי הוועדה צריכים לדעת את הנתונים.
גיא קריגר
אני מציע שנעבור עכשיו לסעיף 21, לאותן פסקות שנותרו בוועדת הכספים. הרי חלק מהפסקאות הועברו לוועדת העבודה והרווחה. סעיף 21 מתייחס לקיצבאות הילדים. אני מתייחס לעמוד 21. בהתאם לסיכום ובהתאם להחלטת הממשלה, הממשלה החליטה לבטל את ההחלטות שלה בעניין ביטול החוק שידוע כחוק הלפרט, חוק משפחות ברוכות ילדים ולקבוע במקום זה הפחתה אחידה של 12% מקצבאות הילדים.
היו"ר יעקב ליצמן
ברשותכם, אני רוצה לראות נתונים. אני רוצה לדעת כמה קיצבאות שילמו ב-20 בינואר. אני רוצה לדעת מה זה אומר מבחינת הקיצוץ של 12%. אנחנו נביא רואה חשבון ונבדוק בדיוק איך ה-12% האלה באים מבחוץ.

אני חייב להגיד למען הפרוטוקול שאני מתנגד טוטאלות לפגיעה במשפחות ברוכות ילדים ובקיצבאות ילדים. אני מתנגד לזה טוטאלית. הוחלט בממשלה לקצץ 12% מכל קיצבאות הילדים. זה קיצוץ "פלאט". ל-12% קיצוץ גם אנחנו לא הסכמנו. אני אומר זאת במפורש. ההצעה שלנו היתה 10% ופחות מזה. אנחנו לא מסכימים לסכום הזה. כשם ש"קוסט" מינוס יותר יקר מ"קוסט" פלוס, אז יכול להיות שבקיצוץ של ה-12% נגיע לקיצוץ של 25%-28%. אני רוצה לדעת בדיוק על מה מדובר.

אני מבקש מכם טבלה האומרת מה מקבלים על כל ילד היום ומה אתם רוצים להפחית.
סמדר אלחנני
סך הכל קיצבאות הילדים זה 7.4 מיליארד שקל לשנה. לכן, בממוצע, כל אחוז זה 75 מיליון שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, גברתי. אני לא למדתי חשבון כך. אני לא רוצה לראות זאת כך. אני רוצה לראות טבלה שהביטוח הלאומי הולך לפרסם ב-20 בפברואר 2002, שבה ייאמר מה הוא ישלם. לפי זה אבין על מה מדובר.
סמדר אלחנני
אבל החישוב הוא מאד פשוט.
היו"ר יעקב ליצמן
אני יודע שהחישוב הוא פשוט. אבל, עם כל הכבוד, את למדת בבית ספר 20 שנה ואני לא. אני רוצה לראות טבלה. אני רוצה לדעת על מה מדובר ב-20 בינואר ומה הולך להיות ב-20 בפברואר. אפשר לקבל טבלה השוואתית.

אני מוכן לעשות הפסקה של רבע שעה. תביאו לי טבלה מוסכמת.

הביאו לי עתה מוסמך מסויים.
משה גפני
על מה מדובר?
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת גפני, מאחר שלא היית אסביר לך. אמרו לנו שהולכים לעשות סעיף אחד, שיתייחס לקיצוץ "פלאט" של 12%.
אנה שניידר
מדובר על סעיף 21 בחוק הזה פלוס סעיף 4 בחוק מס' 2. בחוק מספר 2 אנחנו מבטלים את הסעיף שמדבר על כך שיהיו קיצבאות ילדים רק עד גיל 16. הסעיף הזה יבוטל. במקום הסעיף שנקרא לו "סעיף הלפרט", שהיום אומר שחוזרים למצב הקודם, יבוא סעיף חדש במקומו. נתנו לי אותו עכשיו. אני מציעה שזה יחולק לחברי הכנסת כדי שנוכל לעבוד לפי זה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, אני בכל זאת מבקש הפסקה של רבע שעה. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים