ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 19/12/2001

חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/4238



2
ועדת הכספים
19/12/2001

פרוטוקולים/כספים/4238
ירושלים, ט"ז בטבת, תשס"ב
31 בדצמבר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 338
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ד' בטבת תשס"ב (19 בדצמבר 2001), שעה 09:20
סדר היום
חוק ההסדרים במשק המדינה – סעיף 47: תכנון ובנייה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר
משה גפני
אבשלום וילן
עופר חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
נחום לנגנטל
יוסף פריצקי
נחמה רונן
מוסי רז
מוזמנים
אבי גפן סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר
שי יפתח אגף התקציבים, משרד האוצר
עו"ד אלדר דוכן הלשכה המשפטית, משרד האוצר
עו"ד עופר שרון הלשכה המשפטית, משרד האוצר
דינה רצ'בסקי מנהלת מנהל התכנון, משרד הפנים
תומר גוטלף מנהל התכנון, משרד הפנים
עו"ד יהודה זמרת הלשכה המשפטית, משרד הפנים
יחזקאל לביא משרד הפנים
ולרי ברכיה סמנכ"ל, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד דן צפריר הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
גבי גולן משרד ראש הממשלה
אילן טייכמן רפרנט אגף תכנון ערים, משרד הבינוי והשיכון
עו"ד דלית דרור משרד המשפטים
יצחק ולד ראש עיריית כפר סבא, מרכז השלטון המקומי שגית אופק עוזרת ליועצת המשפטית, הכנסת
צבי רוזן דובר ועדת הכספים, הכנסת
יועצת משפטית
אנה שניידר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהלי הוועדה
אוון קרשנר
טמיר כהן
קצרנית
דקלה אברבנאל

חוק ההסדרים במשק המדינה – סעיף 47: תכנון ובנייה
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה. אנחנו דנים בסעיף התכנון והבנייה בחוק ההסדרים. אני מעוניין להתחיל בדבריה של גב' רצ'בסקי. הבטחנו להזמין אותה לישיבה, ונשמע את דבריה.
נחמה רונן
האם ייתכן שלא כל חברי הכנסת נוכחים עדיין משום שכולם נסעו לחו"ל?
היו"ר יעקב ליצמן
מסיעת יהדות התורה נסע בסך הכול אדם אחד, פעם אחת.
נחום לנגנטל
נכון, אפשר לחשוב שהיו"ר מגיע מארץ דוברת אנגלית.
היו"ר יעקב ליצמן
פניתי ליו"ר הכנסת בנושא זה. לא ברור לי איך ח"כ פריצקי נוסע לחו"ל יותר מסיעות יהדות התורה וש"ס גם יחד.

אבל כעת נחזור לדיון ונשמע את גב' רצ'בסקי.
דינה רצבסקי
ההתייחסות שלנו היא כזאת:
דינה רצ'בסקי
הצעת חוק ההסדרים הייתה גם במועצה הארצית כשאילתה. המועצה התייחסה אליה והביעה דאגה מנקודות מסוימות בחוק. שר הפנים הופיע לפני הוועדה הזאת בשבוע שעבר, וח"כ בוים, נדמה לי, שאל אותו כיצד הוא מאפשר לנציגיו לומר בוועדות בכנסת דברים שאינם עולים בקנה אחד עם הצעת החוק.
אמנון כהן
השר דווקא נתן גיבוי לעובדיו.
דינה רצ'בסקי
נכון. שר הפנים אמר שהוא מנחה את נציגיו המקצועיים, שאם יש "עזים" בהצעת החוק – זה המושג שהשתמש בו – עליהם להעלות אותן ולהביא אותן. ולכן כשאמרתי קודם "שלנו" התכוונתי למה שאמר שר הפנים בוועדה הזאת.

החששות הם שיש פגמים בהצעת החוק שעשויים לסכל את המטרה שלשמה הוא הוכן. ולעניין המטרה של קידום תשתית לאומית: לדעתי לא משרד הפנים ולא המועצה הארצית חושבים שיש מקום לעכב את הדברים. להפך – יש לקדם זאת מהר ככל הניתן.

לחומר ששלחתי אתמול צירפתי נתונים המראים שרק בשנת 2000 אושרו על ידי המועצה הארצית והממשלה ח"י תכניות מתאר ארציות שכולן עוסקות בתשתית: גז טבעי, כרייה וחציבה, דרך מסילת ברזל לירושלים, דרך 39 – כביש גישה נוסף לירושלים. בנושא התשתיות הלאומיות נראה לנו שאם יש האטה במשק, המועצה הארצית בפירוש מוכנה לתת הוראה לתת קדימות לתשתיות.
היום יש בעיה בחוק
הוא איננו מאפשר לוועדת משנה של המועצה הארצית להחליט החלטות סופיות. ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים, שבדרך כלל שומעת את ההערות, ממליצה את המלצותיה למועצה ואחר כך חייב להיות גם דיון במועצה הארצית. לרוב בדיון כזה יש חזרה, לעתים מדויקת, על מה שנעשה שם.
היו"ר יעקב ליצמן
ואם נגיש הסתייגות ונדרוש שוועדת המשנה תוכל להחליט החלטות – זה יפתור את הבעיה?
נחום לנגנטל
חוק ההסדרים הוא כמו שולחן שרטוטים. אם יש הערה של גב' רצ'בסקי שאיננה מופיעה בחוק ההסדרים ייתכן שאפשר להביא אותה באמצעות תיקון להצעת החוק. האם התיקון שלפיו תינתן לוועדת המשנה סמכות לדון כמועצה בנושאים, ולהחליט החלטות – חשוב לחוק?
דינה רצ'בסקי
זה מאה אחוז. זה יוכל לסייע בקידום הדברים.
נחמה רונן
אבל הכוונה לוועדת משנה של המועצה הארצית, ולא לוועדת משנה אחרת.
אמנון כהן
האם הוועדה הזאת תהיה בגדר ממליצה?
יחזקאל לביא
לא, זו תהיה ועדה שתוכל להחליט.
נחמה רונן
אני מבקשת לשאול שאלה נוספת: האם יש בכלל צורך בחוק הזה לאור מה שאמרה גב' רצ'בסקי על ח"י תכניות מתאר ארציות שאושרו רק השנה בנושא תשתית? הרי כל הדיון נובע מטענה שתשתיות לאומיות נתקעות בשלבים שונים ואינן מאושרות. מפחידים אותנו שזה המצב. השאלה היא אם יש בעיה כזאת בכלל. לפי מה שאני שומעת, אין בעיה.
היו"ר יעקב ליצמן
אינני בטוח שזה מה שאמרה גב' רצ'בסקי.
דינה רצ'בסקי
אם יגיעו יותר תכניות, זו שאלה אחרת.
נחום לנגנטל
כמה, אם בכלל, תכניות נמצאות בתהליך?
דינה רצ'בסקי
בשנת 2001 אושרו 15 תכניות, נכון לנובמבר. יש עוד תכנית שאני מקווה שתאושר בשנת 2001. זו תכנית ארצית ברמה מפורטת העוסקת בגז טבעי בדרום הארץ ובתחנות הקבלה שלו. אם יעמיסו עוד כוח אדם על המועצה הארצית: עוד מזכיר, עוד בודקים ועוד – אפשר להסתדר.
היו"ר יעקב ליצמן
אם נשנה את הרכב הוועדה שהוצעה בחוק ההסדרים, זה יספק אתכם?
דינה רצ'בסקי
להערכתי, ההרכב שעומד לרשות המועצה הארצית הוא מגוון ומתאים. אם ועדת המשנה תהיה בהרכב דומה למועצה הארצית, זה יהיה מצוין. לעתים הוויכוחים בין משרדי הממשלה קשים עוד יותר מאשר בין גופים חיצוניים.
נחמה רונן
זאת הבעיה.
נחום לנגנטל
אם מוציאים משם את המשרד לאיכות הסביבה ואת משרד התחבורה, לא יהיו ויכוחים.
דינה רצ'בסקי
לא אמרתי זאת.

אני מבקשת להמשיך לפרט את דבריי. לדעתי התוספת בהצעת חוק לגבי תכניות למגורים, כלומר ההחלטה שתכניות שיש בהן מעל ל1,000- יחידות יתחילו להגיע למועצה הארצית, עשויה "לסתום" את המועצה, וכך תימנע המטרה העיקרית – קידום תשתיות ולא מגורים.

ידוע מנתוני משרד השיכון שדירות רבות, כ30,000- דירות, אינן נמכרות. נוסף על כך יש תכניות רבות בשלבים שונים של עבודה, וגם אותן אפשר לקדם. אבל הבעיה העיקרית היא תשתיות. אם רוצים ליצור מסלול אדום לתשתיות, צריך אכן לפנות אותו לנושא התשתיות.

מעבר לכך, שכונת מגורים צריכה לקבל שירותים, תשתיות, ביוב, פיתוח סביבה – וכל זה נעשה ברשות המקומית הרלוונטית. איך ייתכן שיתכננו את השכונה במועצה הארצית בירושלים, ואחר כך יתנו שבעה ימים לבדיקה והשוואה של כל השאר? צריך להחליט איך מעבירים לשכונה מים, חשמל ועוד – וזה בלתי אפשרי. הרי רק איתור הגורמים השונים ברשות המקומית כדי לתאם עמם את הדברים אורך כמה ימים. זה לא סביר. גם 14 יום זה לא טוב.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לשאול את גב' רצ'בסקי שלוש שאלות: ראשית, אם נגדיר בהצעת החוק פרויקטים מסוימים, האם הבעיה תיפתר? כוונתי שנאשר את החוק במסגרת חוק ההסדרים אך נקבע שהוא חל רק על פרויקטים מוגדרים. שנית, אם נמחק בהצעת החוק את הדרישה להביא 1,000 יחידות דיור לדיון במועצה הארצית, האם זאת הבעיה? שלישית, אם תהיה סתירה בין התכנון הארצי לבין הוועדה המוצעת, מה יהיה הדין? מי יגבר? כי לפי החוק ברור שהתכנון יגבר.
דינה רצ'בסקי
לשאלתו האחרונה של היו"ר לדעתי נכון יהיה שאותה ועדת משנה תהיה עדיין כפופה למועצה הארצית. כך תהיה אינסטנציה שאפשר לבוא אליה. בכל זאת הרכב המועצה הארצית מגוון יותר. אינני בטוחה שיהיה צורך בכך במקרים רבים, אבל צריך לאפשר זאת. הסיבה לכפיפות היא שבכך בעצם אין מבטלים את כל התכניות הארציות שקיימות. הרי אם מדובר בוועדה שעומדת בפני עצמה, היא תוכל לאשר שכונת מגורים על תוואי של דרך או על תוואי של גז טבעי שנקבעו בתכנית מתאר ארצית. ועדה כזאת איננה כפופה לתכניות מתאר ארציות. היא יכולה לשים לאל את כל התכניות הארציות האחרות: לתשתיות, לדרכים וכו'. לכן חשוב מאוד ליצור כפיפות למועצה הארצית.
נחום לנגנטל
לדעתי, כל הנוכחים כאן מבינים בכל הפרטים. אני תומך בחוק במהותו, כי הוא יכול להיות זרז להרבה דברים. אם הטענה היא שכל החוק כולו צריך להיות כפוף למועצה לתכנון ולבנייה – אני מוכן לקבל זאת. השאלה היא מה ההגדרה למושג "כפוף"? האם הוועדה היא תולעת לעומת המועצה הארצית, הוא שהוועדה יכולה להיות בת חורין, אבל כפופה לגורם גבוה ממנה.
נחמה רונן
גב' רצ'בסקי רוצה לתת סמכויות לוועדת המשנה.
נחום לנגנטל
אם תכניות המועצה הארצית הן תכניות צל, או תכניות גלובליות – זה בסדר. התומכים הגדולים ביותר של החוק לא היו רוצים שהוא יעמוד בסתירה טוטלית לתכניות הראשיות. הרי צינור צריך להתחבר בסופו של דבר. אבל האם תהיה כפיפות גם בנהלים? כלומר, האם אחרי שהוועדה תחליט החלטה היא תצטרך להמתין ולראות מה המועצה הארצית אומרת עליה? וכמובן המועצה הארצית עסוקה, ויש לה לחצים משלה.
דינה רצ'בסקי
אני מבקשת להשיב לח"כ לנגנטל: ייתכן שיש מקום לטעון שכאשר ועדת המשנה תדבר על תכנית המהווה שינוי לתכנית מתאר ארצית – זה יצטרך להגיע למועצה הארצית. אבל לא כל תכנית היא שינוי.

אני שואלת את ח"כ לנגנטל כמנכ"ל משרד התחבורה לשעבר האם הוא היה רוצה רוצה שתתוכנן שכונת מגורים על קו שנשמר למסילת ברזל. בוודאי שזו איננה המטרה.
נחום לנגנטל
אני פונה ליו"ר, לדעתי זאת בדיוק הנקודה. אם נוכל לחדד את השאלה הזאת, אפשר יהיה להגיע לפשרה ולהבנה. צריך להבין את יחסי הגומלין בין הוועדות. ואז לא משנה איך יקראו לוועדה ואיך יקראו לחוק.
נחמה רונן
אני רוצה לחדד את מה שאמרה גב' רצ'בסקי בתחילת דבריה. היא אמרה שוועדת המשנה כרגע איננה יכולה להחליט, ושהדברים צריכים להגיע למועצה הארצית. אפשר בשינוי החקיקה, במסגרת חוק ההסדרים, לתת לוועדת סמכויות אחרות, אבל גב' רצ'בסקי מתנה זאת בכך שלא תהיה התנגשות עם תכניות מתאר ארציות. הבעיה היא שאז הנציגים יטענו שכמעט כל תכניות שירצו להעביר מתנגשת עם תכניות מתאר ארציות וידרשו דיון במועצה הארצית.

לכן יש חשיבות לעובדה שלא תוקם ועדה נפרדת, אלא ועדה שהיא חלק מהמועצה הארצית.
היו"ר יעקב ליצמן
נראה שמר גפן ממשרד האוצר חושב אחרת.
נחמה רונן
אנחנו לא צריכים להסכים בינינו. קראתי גם בעיתון שהשר של מר גפן רוצה להעיף אותי מהוועדה הזאת. אם כן, אני צריכה לדבר בנימוס.
היו"ר יעקב ליצמן
יש תור לפנייך, ח"כ רונן. אני הראשון.
נחום לנגנטל
צריך להודיע לשר שאם הדבר עולה על דעתו, יהיה כאן בלגן. הדרישה לתקציב לישיבות היא כאין וכאפס לעומת מה שיהיה כאן.
אבי גפן
אם מתייחסים למה שהיה כתוב בעיתון ראוי גם לדייק בכך.
משה גפני
אני יכול להיפגש עם העוזרים של שר האוצר? השר טוען שכשצוטט "לראשונה הצלחנו להעביר תקציב בלי החרדים" – זו הייתה פליטת פה של אחד העוזרים. ח"כ רונן, אל תאמיני לדברים, זה השר בעצמו. בדקתי את העניין לגבי החרדים.
היו"ר יעקב ליצמן
זו הייתה פליטת פה של השר שהוא אמר שזאת הייתה פליטת פה של העוזרים.

האם גב' רצ'בסקי מאשרת או לא מאשרת שהביורוקרטיה גדולה?
דינה רצ'בסקי
לא נוכח כאן מישהו ממשרד התשתיות הלאומיות. כאשר עובדים ומגישים את התכנית הדברים מתקדמים. אישרנו מתקן להתפלה באשקלון במועצה הארצית בתשעה חודשים. הכנת התכנית ובחינתה אינן נעשות ביום אחד. זהו נייר אחד שצריך לתת פתרון למאה או לאלף בעיות, לפעמים. והארץ צפופה. הכנת התכנית היא שדורשת את רוב הזמן.
היו"ר יעקב ליצמן
תשעה ירחי לידה בפוליטיקה זה הרבה זמן. מר גפן יתייחס עוד מעט לדברים. לטענת האוצר גם תשעה חודשים הם זמן ממושך.
דינה רצ'בסקי
אולי ימציאו שיטה לקצר את ההיריון. אבל עצם הכנת התכנית והשילוב שלה במרכיבים אחרים דורש זמן – כי היא הרי איננה פועלת בחלל ריק וצריכה להשתלב במדינה קיימת שיש בה מתקנים ומטרדים רבים.

אני מבקשת להשיב לשאלות האחרות ששאל אותי היו"ר. לגבי הגדרת פרויקטים מסוימים וההצעה לפרטם בהצעת החוק: לפי החוק הקיים המועצה הארצית נותנת הוראה לכל מה שיעלה על הדעת לקרוא לו תכנית מתאר ארצית, והיא כפופה לסעיף 49 בחוק, שקובע במה היא צריכה לטפל. לפי הצעת חוק ההסדרים שר האוצר וראש הממשלה יקבעו את הפרויקטים הלאומיים.

השאלה השנייה של היו"ר הייתה האם מחיקת הדרישה להעלאת 1,000 יחידות מגורים למועצה הארצית היא הפתרון הנכון.
היו"ר יעקב ליצמן
שאלתי האם זהו המוקש.
דינה רצבסקי
לדעתי זהו מוקש גדול. אין זה סביר לתכנן שכונת מגורים בהיקף כזה במועצה הארצית בלי שיש מעורבות מלאה של הרשות המקומית שעוסקת בכך, שמכירה את כל הבעיות.
ושוב לעניין הגדרת הפרויקטים
ראשית, חשוב שגם שר הפנים יהיה שותף להגדרת הפרויקטים. הוא הממונה על התכנון.
נחום לנגנטל
אם נמחק את הדרישה לגבי יחידות הדיור בחוק, זה יקל מאוד על חברי הכנסת; אם נוסף על כך בנושא התשתיות נדון יחד ביחסי הגומלין בין הוועדה שתקום לבין המועצה הארצית – האם גב' רצ'בסקי לחיות עם החוק בשלום? אני מציע למחוק את נושא יחידות המגורים. אמרתי כבר בדיון הראשון עם שר האוצר, שהמגורים הם בעיה גדולה מאוד. ולמרות שהמנהל ומשרד השיכון היו רוצים שיהיו במלאי עוד דירות, ובצדק, אינני רואה שהדברים אכן יקרו.

אם כן, אם נושא המגורים לא ייכלל בחוק, האם אפשר לחיות עם ההצעה לוועדה לתשתיות, שיהיו לה יחסי גומלין מסוימים עם המועצה הארצית? אני מציע לאנשי האוצר ומשרד השיכון, וממש מתחנן לפניהם, שירדו מנושא יחידות הדיור. זה רק יסבך. על זה יהיו כתבות בעיתונים. יהיו כאן אלף סיפורים. התור שיש היום בלשכת ראש הממשלה בנושא זה יהיה כאין וכאפס לעומת התור שיהיה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, כדי שהיא תכריז על פרויקטים שונים כפרויקטים לאומיים. שלא לדבר על כל ההפשרות, והטענות וההרחבות. נניח שנשכנע את אנשי הממשלה בנושא זה, האם משרד הפנים מקבל את החלק הנוגע לוועדה לתשתיות – תוך שיחה על זיקת הגומלין בין הוועדה המוצעת לבין המועצה הארצית?
אמנון כהן
אני מציע גם להגדיר את הפרויקטים.
נחום לנגנטל
אלה תשתיות המדינה. היא לא תקדם פרויקטים סתם. הלוואי.
היו"ר יעקב ליצמן
בדיון הקודם התחלנו לדון בסעיף אחד או שניים של החוק, ובסוף הדיון התמקד בכל החוק. כלומר, עדיין לא נכנסנו לתוכן החוק. אני מציע להפסיק עם הנושא הזה, ולאפשר למר גפן להציג את החוק כולו, מה שלא נעשה עד עתה. אחר כך נשמע תגובות. גב' רצ'בסקי תוזמן לעוד ישיבה אם לא נמצה את הנושא היום.
אבי גפן
אם אני זוכר נכון בישיבה הקודמת הגענו עד לסעיף 6ב להצעת החוק. לדעתי כדאי להתחיל בסעיף זה: תפקידי הוועדה לתשתיות וסמכויותיה. שם נעצרנו בדיון הקודם.

סעיף קטן (א) בסעיף 6ב קובע שלוועדה לתכנון תשתיות לאומיות יהיו כל הסמכויות והתפקידים של המועצה הארצית. הנקודה הזאת עלתה כמה פעמים בדיון, גם היום. כלומר, כל הסמכויות שיש למועצה הארצית לאישור תכניות יהיו גם לוועדה לתשתיות.

אני מבקש להעיר הערה אחת בהקשר זה, וזה גם מתקשר למה שנאמר קודם: ההצעה להקים ועדת משנה למועצה הארצית ותו לא – ולא נדון כעת בפרויקטים שיידונו בה – משמעה שימור המצב הקיים. הרי אין היום מניעה להקים ועדות משנה במועצה הארצית.
אמנון כהן
אבל הן רק ממליצות לפני המועצה הארצית.
נחמה רונן
ח"כ רצ'בסקי מציעה לשנות את החוק היום, ולאפשר לוועדת המשנה להחליט על תכנית בלי להביא את הנושא למליאה. זה גם יקצר את הזמן.
גבי גולן
אבל זה לא משנה. תמיד אפשר יהיה לערור למועצה הארצית.
אבי גפן
אני מבקש להבהיר: מי שמציע ועדת משנה בלי להרחיב ולקבוע את סמכויותיה, בעצם מציע לשמר את המצב הקיים. במובנים מסוימים זה חמור יותר, כי יש עוד ועדה שצריך לעבור בתהליך האישור.
דינה רצ'בסקי
אבל ההצעה היא שיהיו לוועדה סמכויות אישור.
אבי גפן
מי שמציע להקים ועדת משנה שיש לה כל הסמכויות לאשר התכניות בלי שיהיה צורך להגיע למועצה הארצית, בעצם מציע את מה שקובעת הצעת החוק. ההבדל היחיד הוא במונחים: "ועדה ליד" לעומת "ועדת משנה". אך ההצעה שהוצעה כאן משמעה שהוועדה תהיה כפופה למועצה הארצית. אולי יהיו לה סמכויות, אבל הכול יהיה נתון החלטה או לאשרור של המועצה הארצית, ובעצם לא יהיו לוועדה אפשרות להחליט החלטות סופיות.
נחמה רונן
אבל האם הצעתה של גב' רצ'בסקי מקובלת על האוצר? תהיה ועדת משנה של המועצה הארצית, אבל החוק ישונה ויהיו לה סמכויות להחליט. זה יהיה גוף החלטה סופי. כמובן שאפשר יהיה לערער עליה, כמו שאפשר לערער על החלטות ממשלה. תמיד אפשר לפנות לבג"צ ולערער.
משה גפני
האם היו"ר מתכוון להצביע היום על החוק?
היו"ר יעקב ליצמן
מה פתאום, האם הוסדר נושא המשפחות ברוכות ילדים?
משה גפני
אני בכלל לא מבין את החוק. הרי צריך את הוועדה הזאת בגלל התשתיות. אך בינתיים אין תקציב ואין חוק הסדרים. האם רותמים את העגלה לפני הסוסים?
היו"ר יעקב ליצמן
ח"כ גפני צודק. אבל מכיוון שוועדת הכספים מובטלת, אין העברות תקציביות ואין חוק הסדרים – חיפשנו משהו לדיון.
נחמה רונן
ח"כ גפני רצה שהדיון יעבור אליו, אבל לא נתנו לו. זיהו את הפוטנציאל הטמון בחיבור שלי ושל ח"כ גפני. מתחילים לפחד מזה.
נחום לנגנטל
אני מבקש לפנות למר גפן, הוא מהכוחות הטובים: האוצר פעם לימד אותי שהכבוד הוא השאלה האחרונה שמעניינת אותו.
היו"ר יעקב ליצמן
זה הפוך.
נחום לנגנטל
הכוונה לפקידים באוצר. אם כן, אין זה משנה איך קוראים לוועדה. צריך להתייחס למהות. נקים ועדת X, ותהיה לה סמכות להחליט את כל ההחלטות. אני מציע לדון בשאלת הכפיפות ולא בשאלת ה-X.
היו"ר יעקב ליצמן
מר גפן לא הסכים לדבריך, ח"כ לנגנטל. לטענתו, אם הוועדה תהיה ליד המועצה הארצית, היא לא תהיה שווה כלום. ואם היא לא תהיה ליד המועצה – זו בעצם הוועדה המוצעת בהצעת החוק.
נחמה רונן
אבל יש הצעה של גב' רצ'בסקי, וזה בדיוק מה שמר גפן רצה: ועדת משנה של המועצה הארצית, המורכבת באיזון כמו שמורכבת המועצה הארצית. אבל החוק ישונה, ויינתנו לה כל הסמכויות. לא יהיה צורך לעבור לערכאה הגבוהה יותר, למועצה הארצית, כדי לקבל גיבוי לוועדה. היא סמכות החלטה אחרונה. ערר על החלטה שלה יהיה כמו ערר על החלטה של המועצה הארצית.
אמנון כהן
זה למעשה מבטל את המועצה הארצית.
היו"ר יעקב ליצמן
האם המועצה הארצית תוכל לבטל החלטה של הוועדה הזאת?
נחמה רונן
לא.
אנה שניידר
אם כן מה הטעם במועצה הארצית?
נחמה רונן
מלכתחילה החוק הוא הגרוע שבגרועים, אבל אם נגדיר מספר מסוים של פרויקטים כתשתיות לאומיות ונקבע שצריך לדון בהם ולקדם אותם במסגרת הוועדה – לא תהיה בעיה. אין הכוונה לשכונות מגורים או למאות פרויקטים. הכוונה להגדיר עשרה פרויקטים כאלה.
אנה שניידר
והפרויקטים הללו לא יהיו בסמכותה של המועצה?
נחמה רונן
לא, הם יהיו בסמכות ועדת המשנה שתפקידה לקדם אותם.
אלדר דוכן
ראשית, לעניין ההרכב – אין הסכמה שההרכב יהיה בדיוק כמו הרכב חברי המועצה הארצית. אבל נניח לשאלה הזאת. אם הטענה היא שלוועדה כזאת יהיו סמכויות ושלא יהיה אפשר לערור עליה למליאת המועצה הארצית – אי אפשר לקרוא לה ועדת משנה.
נחמה רונן
אפשר לקרוא לה ועדת פרויקטים מיוחדים. אבל היא תהיה מורכבת מאנשי המועצה הארצית. היא תהיה מוקטנת.
היו"ר יעקב ליצמן
אם רק הרכב הוועדה הוא הבעיה, אפשר לקבוע אותו לפי הרכב המועצה הארצית.
נחמה רונן
אבל המטרה היא להקים ועדה קטנה וקומפקטית, של שבעה או תשעה אנשים. היא תוכל לדון בתכניות.
נחום לנגנטל
והיא תהיה מיועדת לתשתיות בלבד.
נחמה רונן
לדעתי גם אחרי שמתגברים על המחסום הזה עדיין עולה השאלה במה תעסוק הוועדה. אי אפשר להחליט שכל דבר שהממשלה תחפוץ בו יידון שם, כך שכל שכונה שלקבלן כלשהו יהיה אינטרס לקדם תוגדר כתשתית לאומית, כי לשר האוצר או לראש הממשלה – ולא משנה איזה – יהיה גם אינטרס לקדם את השכונה. צריך להגדיר מהן תשתיות מיוחדות. אילו פרויקטים יידונו שם? צריך לקבל רשימה של 20 פרויקטים. הרי ממילא, גם אם רוצים מאוד, המדינה לא יכולה לעשות יותר מזה.

הפרויקטים האלה יהיו בגדר תשתיות לאומיות. הוועדה תאשר את הפרויקטים הללו ואז יוקם גוף שאיננו גוף משנה, ועדת פרויקטים של המועצה הארצית, שיהיו לו סמכויות החלטה סופיות.
אבי גפן
יש לי כמה הערות למה שנאמר: ראשית, לגבי השאלה האם לכלול בוועדה המיוחדת את הבנייה למגורים. חייבים להבין שגם לפי ההצעה של ח"כ רונן - הקמת ועדת משנה שיהיו לה כל הסמכויות לאשר תכניות והיא הכתובת האחרונה לאישור – מדובר בוועדה שיש לה סמכויות החלטה אחרונות, ואחריה לא מגיעים למועצה הארצית. וזה מה שמוצע כאן.

לא אתייחס כעת לסוגיית ההרכב.
נחמה רונן
העיקרון דומה, אלא שאני מעוניינת שהרכב הוועדה יהיה מתוך המועצה הארצית, ומר גפן טוען שבמועצה הארצית יש אנשים בעייתיים, והוא רוצה נציגים אחרים.
אמנון כהן
האם חלק מהנציגים יהיו בשתי הוועדות? האם הרכב המועצה נגזר מהרכב אנשי המועצה הארצית, או שמדובר באנשים חדשים לגמרי?
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לאפשר למר גפן להציג את החוק. אחר כך, מי שירצה יוכל להגיב באופן מסודר.
אבי גפן
אני מפרט את סעיף 6ב(ב). הוא מתייחס למתן היתרי בנייה שלא למגורים. הצעת החוק קובעת שרשות הרישוי שתעניק היתרי בנייה לאותם פרויקטים שהם תשתית לאומית ולא בנייה למגורים היא אותה ועדה, או מתכנן הוועדה, בהרכב כזה או אחר. הסעיף הזה מבהיר גם שלגבי פרויקטים שאושרו בוועדה המיוחדת הזאת שהם תכניות בנייה למגורים מעל 1,000 יחידות דיור – רשות הרישוי היא עדיין הוועדה המקומית. זה כמו במע"צ. רשות הרישוי תיתן היתרי בנייה במקרה זה.
אנה שניידר
חשוב להבהיר שלפי הצעת החוק אין זכות ערר. כתוב: הוראות סעיף 152(א) לא יחולו.
אבי גפן
נכון.
נחמה רונן
אני מבקשת לשמוע את תגובתה של גב' רצ'בסקי לכך.
היו"ר יעקב ליצמן
אין חולק שיש ביורוקרטיה, ושיש צורך בתיקון.
אבי גפן
אתייחס להערתה של היועצת המשפטית: סעיף 152(א) מאפשר ערר על החלטות של ועדה מקומית. הוא לא יחול למרות שרשות הרישוי תהיה הוועדה המקומית במקרה של פרויקטים למגורים.

אני עובר לסעיף 6ג. הוא מגדיר את האפשרות למנות ועדות משנה לאותה ועדה לתשתיות לאומיות. סעיף קטן (א) הוא סעיף טכני יותר הקובע שוועדה רשאית למנות ועדות משנה. סעיף קטן (ב) מבהיר ששני חברים יכולים לערער לפני ועדת התשתיות הראשית שמינתה את ועדת המשנה בתוך שבעה ימים.

סעיף 6ד הוא סעיף מרכזי בהצעת החוק: "הוועדה לתשתיות תבחר, מבין חבריה, ועדת משנה בת חמישה חברים, לשמיעת השגות לתכנית לתשתית לאומית וזה הרכבה – ". זהו בעצם מסלול ההתנגדויות שקיים היום לגבי תכניות מתאר ארציות. אך לא באותו הרכב.
יהודה זמרת
אסביר זאת. היום לגבי תכנית מתאר ארצית רק המועצה הארצית ממליצה, ומי שמאשר בסופו של דבר הוא הממשלה ולא הוועדות. המועצה הארצית יכולה לאצול על ועדות המשנה מכל סמכויותיה למעט כמה נושאים, ואחד מהם הוא המלצה על תכנית מתאר ארצית. בהצעת החוק הזאת הסמכות האמורה עוברת לוועדה המוצעת. הוועדה המוצעת תבחר ועדה שתדון בהשגות הציבוריות. אין מדובר בהתנגדויות לתכנית מתאר ארצית אלא להשגות. זה אמור להיות ברמה הארצית.

מכיוון שאלה תכניות ברמה מפורטת המועצה הארצית פיתחה נוהל במהלך השנים, שאיננו מעוגן בחוק, שלפיו שומעים השגות. כיום מי ששומע זאת היא ועדת משנה, והיא מעלה המלצות למועצה הארצית. בהצעת החוק הנוכחית ממליצים שמי שיהיה מוסמך להכריע הוא ועדת המשנה של הוועדה המוצעת. היא תכלול חמישה חברים.
נחום לנגנטל
אני מבקש להתערב בדברים ולהגיב: יש תוספת שנייה לחוק, הנוגעת לוועדה למימי חופים. שם נאמר: "תוקם ליד המועצה הארצית ועדה … למימי חופים". גם הרכב הוועדה מפורט שם. אני מציע לעשות דבר דומה כאן: תוקם ועדת פרויקטים לתשתיות והרכב הוועדה ייקבע בחוק. זו תהיה ועדה סופית, כמו הוועדה למימי חופים.
דינה רצ'בסקי
ותהיה זכות ערעור למועצה.
נחום לנגנטל
וכעת נשאר רק דבר אחד: לדבר על סעיף יחסי הגומלין.
היו"ר יעקב ליצמן
מר גפן מסכים שתהיה ועדת משנה, בתנאי שכל ההכרעה תהיה בידיה וכל חברי הוועדה ייקבעו.
נחום לנגנטל
זה לא כל כך רחוק מהוועדה למימי חופים.
אמנון כהן
חברי ועדת משנה חייבים להתמנות מתוך חברי המועצה.
נחום לנגנטל
היא לא תיקרא ועדת משנה.
דלית דרור
אני מבקשת להעיר שעל הוועדה למימי חופים הוגש ערר.
נחום לנגנטל
כל הבעיה היא נושא יחסי הגומלין בין הוועדה המוצעת למועצה הארצית. צריך לחשוב איך מחברים ביניהן. האם תהיה כפיפות לתכניות וכו'.
דלית דרור
יש גם בעיות הנוגעות להרכב.
אמנון כהן
אם מדובר בוועדת משנה, החברים חייבים להיות חברי ההרכב הקיים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש שמר גפן ימשיך בפירוט הצעת החוק.
אבי גפן
חשוב להבהיר שמה שמוצע בהצעת החוק מתייחס גם לנקודות אחרות הקשורות לעבודת התכנון ולעבודת הוועדה. היא איננה קובעת הרכב וסמכויות בלבד.

אני מבקש להדגיש את מה שאמר עו"ד זמרת: אין היום נוהל להשגות המוסדר בחקיקה. סעיף 6ד כאן בעצם מסדיר זאת בחקיקה ביחס לוועדה לתשתיות לאומיות. גם הרכב הוועדה שתשמע השגות מפורט כאן.

סעיף 6ה מתייחס למינוי יועץ משפטי, מזכיר ויועצים אחרים לוועדה. אלה הצדדים התפעוליים יותר של הוועדה. סעיף קטן (א) מבהיר ששר הפנים, בהסכמת השר לאיכות הסביבה, ימנה יועץ סביבתי אחד או יותר לוועדה. היועץ הסביבתי אמור למלא את כל התפקידים הקשורים לסיוע לוועדה ולהכנת הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה, בדיקת התסקיר וכו'. אני חייב להבהיר שתהיה רשימה של נציגים שממה יבחרו את היועצים והיא תיקבע על ידי שר הפנים ותקבל גם את הסכמת השר לאיכות הסביבה.

מובהר כאן שהיועץ הסביבתי לא יהיה עובד מדינה. אין זאת משום שעובדי מדינה הם בעייתיים, אלא המטרה היא לנסות לייעל עד כמה שניתן את עבודת הוועדה באמצעות Outsourcing וקניית שירותים שיעזרו לוועדה, כולל בתחום זה.

אני מבהיר שלא יכולנו לאפשר לוועדה לבחור כל יועץ שהוא, ולכן נאמר במפורש שתיקבע רשימה, בהסכמת השר לאיכות הסביבה. הוא צריך לאשר את הרשימה ורק מתוכה אפשר יהיה לבחור את היועץ הסביבתי. וכך היועץ יהיה אמון לא רק על שר הפנים.
אנה שניידר
צריך לוודא שלא יהיה ליועץ ניגוד עניינים. זה חשוב במיוחד בתחומים הללו.
דינה רצ'בסקי
האם נולד מי שאין לו ניגוד עניינים?
אבי גפן
המשמעות של הצורך בסכמת השר לאיכות הסביבה היא שגם הוא ישתתף בהתייעצות. אם יהיה אדם שלדעת השר לא יוכל למלא את תפקידיו כראוי – בגלל ניגוד עניינים או בגלל בעיה מקצועית כלשהי – הוא יוכל למנוע את הכללתו ברשימה.
נחמה רונן
זוהי בעיה קשה מאוד. יש מעט מאוד יועצים סביבתיים יחסית. מבחינה כמותית מדובר ברשימה קטנה מאוד. האם בכלל אפשר למצוא יועצים בודדים שחפים מכל אינטרסים? יש יועצים שעובדים עם החברות הפרטיות על פרויקטים גדולים. הסכמת השר לאיכות הסביבה אולי מייפה את העניין, אך עדיין הנושא בעייתי מאוד. לדעתי נכון להשאיר את הסמכות בידי הוועדה. היא תמצא יועץ שאין לו ניגוד אינטרסים לאותו פרויקט. הרי ייתכן שיועץ אחד ייעץ לוועדה לגבי פרויקט אחד, אך יהיה פסול לגבי פרויקט אחר. מדוע נלקח שיקול הדעת מן הוועדה?
אבי גפן
ההצעה המקורית שלנו אכן קבעה שהוועדה תוכל לבחור את היועץ הסביבתי בעצמה, אך הוא לא יהיה עובד מדינה – משום שאנחנו רוצים שיהיו כאן Outsourcing וגמישות רבה יותר. אולם נציגי המשרד לאיכות הסביבה התנגדו לכך בדיונים בממשלה. בסופו של דבר הסכמנו ללכת לקראת העמדה שהביע השר לאיכות הסביבה – אך אינני טוען שהם הסכימו למה שנוסח לבסוף.
ולרי ברכיה
וודאי שלא הייתה הסכמה.
אבי גפן
לא אמרתי שהמשרד הסכים. אבל בסופו של דבר הוחלט על רשימה שיקבע שר הפנים בהסכמת השר לאיכות הסביבה. אני מסביר שהמשרד לאיכות הסביבה רצה שהיועץ יהיה עובד של המשרד.
נחמה רונן
מה הייתה ההצעה של המשרד לאיכות הסביבה?
ולרי ברכיה
לטענתנו יש ניגוד אינטרסים מוחלט. ייעוץ סביבתי בא להגן על תושבי המדינה, וגורמים פרטיים אינם יכולים לשמש יועצים משום שעיקר עבודתם היא עם היזמים.
שי יפתח
אבל כבר היום עובדים עם הרבה עובדים חיצוניים בפרויקטים מדינתיים.
ולרי ברכיה
בנושא הסביבה האחריות צריכה להיות של המדינה. אין מדובר בהקמת בניין אלא באחריות המדינה לשמור על סביבתם של תושביה. היא צריכה להיות אחראית לכך שאין כאן שיקולים זרים. במדינה הקטנה שלנו אין מערכת של ייעוץ סביבתי בשוק הפרטי, שאיננה קשורה כלל לשום גורם יזמי. אפשר לפנות, ועשינו זאת מדי פעם, לגורמים בחו"ל – כאשר לא הצלחנו למצוא גורמים מתאימים בארץ.

אינני חושבת שהמדינה צריכה להעביר את הנושא הזה לידי גופים פרטיים. אין מדובר כאן באדם אחד בלבד, אלא במערכת שהיום מונה כ350- אנשי מקצוע. יועץ פרטי לא יכול להחליף את האנשים הללו.
גבי גולן
חלק גדול מהתכנון במדינת ישראל נעשה על ידי גורמים פרטיים. בתכניות המתאר הארציות היום מתפרסם מכרז, נחתמים הסכמים – גם עם יועצים סביבתיים, בין היתר.
היו"ר יעקב ליצמן
והמצב טוב?
דינה רצ'בסקי
המצב בסדר, כי יש עליהם פיקוח, פיקוח של המדינה.
גבי גולן
שיתוף המגזר הפרטי בתכנון הציבורי נהוג גם היום, ובכל העולם. ניתן למנוע את ניגוד העניינים באמצעות החתמת הנציג על טופס – כמו שעושים היום במנהל התכנון. גם היום יש יועץ סביבתי שעובד בשוק הפרטי. הוא חתום על טופס ניגוד עניינים, ואם יחטא בעניין זה – ייתן את הדין על כך.

ואילו המערכת המשפטית היום מעסיקה מאות אם לא אלפי יועצים מהתחום הפרטי. הם מייצגים את המדינה בבתי המשפט.
דינה רצ'בסקי
מנהל התכנון הוזכר ואני מבקשת להגיב: אנחנו מעסיקים יועצים. אולם קשה מאוד למצוא יועץ שיהיה חף מניגוד עניינים. אני צריכה להחליף שניים מתוך שלושת יועצי התחבורה השנה כי יש בעיה של ניגוד עניינים. לוועדה למימי חופים אינני מוצאת יועץ. הרי די שהוא עובד בעבור חברה מסוימת בנמל אשדוד – והוא כבר פסול. זאת בעיה קשה מאוד. לכן את הפיקוח וההנחיה חייבים להשאיר בידי המדינה. נכון שנמסרות עבודות ליועצים חיצוניים, אבל הם אינם מקבלי ההחלטות. הם אינם אלה שחותמים.
היו"ר יעקב ליצמן
גב' רצ'בסקי, למה כן הסכמתם בהצעת החוק?
גבי גולן
השר הסכים, לא אנחנו.
אבי גפן
הם לא הסכימו לשום דבר.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כן, קיבלתי תשובה.
אבי גפן
אמשיך בדבריי. הסעיף מגדיר את היועץ הסביבתי, ובהמשך יש גם הגדרה למינוי מזכיר לוועדה. לוועדה יש גם סמכות למנות לעצמה ולוועדות המשנה שלה יועצים מקצועיים. היא גם יכולה לקבל חוות דעת מקצועית מכל גורם כפי שתמצא לנכון.

בסעיף 6ו נאמר: "על אף האמור בסעיף 48ב החלטות הוועדה לתשתיות יימסרו למשתתפים בדיון מייד בתום הדיון בוועדה". המטרה היא לייעל את תהליך הכנת הפרוטוקול.

לעניין סעיף קטן (3) שבא אחרי סעיף 6ו, עו"ד דוכן יסביר את הדברים.
יהודה זמרת
הוא נוגע למי שצריך לזמן.
אבי גפן
נכון, זוהי הודעת הזימון.
אנה שניידר
סעיף קטן (4) איננו נוגע לחוק הזה, ואין לדון בו. אני מבהירה ששר האוצר חזר בו מהסעיף הזה. יש לעבור לפסקה (5). זהו נושא אחר בתוך חוק התכנון והבנייה. הוא איננו שייך לתשתיות הלאומיות. שר האוצר, במכתבו ליו"ר הכנסת, משך את הסעיף. הוא נוגע לוועדה ממונה ואיננו שייך לנושא.
דינה רצ'בסקי
אני מבקשת לשאול את מר גפן שאלה לגבי מסירת פרוטוקול ההחלטות בתום הדיון: אתמול, אחרי שבועיים, קיבלתי פרוטוקול של האוצר, הנוגע לפטור ממכרז. חיכינו לדיון כחודש ימים. הוא התקיים לבסוף אך בלי הפרוטוקול לא יכולנו להתקדם. הפרוטוקול יצא אחרי שבועיים בפרוטקציה. אם לפי החוק צריך למסור את ההחלטה בתום הדיון, יתחיל ויכוח על הניסוח הסופי בישיבה עצמה, והרבה החלטות לא יתקבלו בשל כך. היום אנחנו מפרטים את ההחלטות בקווים כלליים, ומבהירים שזה כפוף לניסוח משפטי ולליטוש. אך כאן הדרישה היא למסור את ההחלטה בתום הדיון.
היו"ר יעקב ליצמן
אמרו לי שהיום פרוטוקול הוועדה המחוזית מופץ אחרי כחודש ימים.
אבי גפן
ההחלטה יוצאת אחרי כחודש ימים.
דינה רצ'בסקי
הפרוטוקול יוצא שבועיים אחרי מועד הישיבה, והוא כולל חומר לקראת הישיבה הבאה. הוא מקבל אישור בישיבה הבאה – כחודש אחרי הדיון.
אלדר דוכן
בנוסח הקודם של הצעת החוק נכתב כאן "פרוטוקול הדיון" – אבל זה באמת בעייתי.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל אני מבולבל. אינני יודע מי מייצג את עמדת הממשלה ומי איננו מייצג אותה, מי מתנגד לעמדת הממשלה, מי מייצג את עמדת השר וכו'.
אבי גפן
אני מבהיר שאני מייצג את עמדת הממשלה, וגם נציגי הממשלה האחרים מחויבים לעמדה זו כמוני למיטב הבנתי.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה כבר אי אפשר לומר. לא כולם כאן מייצגים את עמדת הממשלה. ואם כן – אינני בטוח שמר גפן מייצג אותה.
אבי גפן
אני מייצג את עמדת הממשלה, וכך גם מר יפתח ועו"ד דוכן. הם מסייעים לי.
היו"ר יעקב ליצמן
נציגת משרד הפנים אמרה ששר הפנים אפשר להם להציג עמדה מעבר לעמדת השר. אינני יודע אם נציגת המשרד לאיכות הסביבה היא עם הממשלה או נגדה. אני גם לא יודע איפה עומד מר גולן.
גבי גולן
אני מתפלא על השאלה. איננו נמצאים כאן משום שאנו מייצגים את עצמנו. אנחנו מייצגים את הממשלה. יש ניואנסים שאפשר להאיר את עיני הוועדה לגביהם. לא סותמים פיות לאיש.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מודה למר גולן על התיקון. כלומר, במקום לומר שמייצגים את החוק אומרים שמייצגים ניואנסים. אני אומר זאת ברוח טובה, כמובן. אבל למען הסדר אני מבקש לדעת מי מייצג את הממשלה ומי איננו מייצג אותה, ומי טוען שאיננו מייצג בדיוק את השר. גב' רצ'בסקי הבהירה זאת מראש. היא אמרה שהיא קיבלה אישור מהשר להביע את עמדתה. אני יודע אם כן שגב' רצ'בסקי איננה שותפה לקו של מר גפן. אבל אני רוצה להבין את המצב לגבי כל השאר. התמונה הזאת לא ברורה לי.
עופר חוגי
אגב, שאלתי אתמול את מנכ"ל משרד התשתיות, מר אפרתי, האם יש צרכים מבחינת קרקעות. השאלה נגעה לחוק הזה. הוא אמר שאין צורך בכך.
היו"ר יעקב ליצמן
והוא הוסיף שהוא מייצג את הממשלה?
עופר חוגי
הוא מייצג את מנהל מקרקעי ישראל, ואמר שיש די עתודות בנייה. כוונתי למר יעקב אפרתי. הוא אמר שיש בערך 20,000 יחידות בכל שנה, ושאולי צריך 40,000 יחידות – אבל במצב הנוכחי אין צורך לשנות דברים.

זה המצב במנהל מקרקעי ישראל. נציג המנהל, מר רוסו, צעק ודיבר לא יפה בוועדה. הוא ביזה את משרד הפנים. הערתי על כך למנכ"ל. המנכ"ל אמר שזה לא ראוי. הוא התנצל על מה שהיה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לחזור לעניין שהעליתי קודם. גב' רצ'בסקי אמה את דבריה. נציגת המשרד לאיכות הסביבה, גב' ברכיה, גם היא לא ביטאה בדיוק את עמדת הממשלה. אם כן, יש שתי נציגות שלא בדיוק מייצגות את הממשלה.
אנה שניידר
זה נאמר במפורש בוועדת הכנסת.
היו"ר יעקב ליצמן
אינני יודע מה עמדתה של נציגת משרד המשפטים.
דלית דרור
לנציג משרד המשפטים, על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, יש תפקיד כפול. כלומר, זה עוד יותר מסובך. האחד הוא לייצג את הממשלה והאחר הוא לסייע לוועדה בשאלות המשפטיות. בשאלות המשפטיות אנחנו מחויבים לעמדת היועץ המשפטי לממשלה.
גבי גולן
אני כמובן מחויב לייצג את הממשלה. זהו תפקידי. אני מסביר לוועדה – אם הוועדה מבקשת זאת או כאשר אני חושב לנכון לעשות זאת - מהי מהות החוק, ומה אנחנו חושבים שהחוק ישפר לעומת המצב הקיים. כאשר מישהו מחברי הוועדה מציע תיקונים ושינויים אנחנו מנסים להביא את מיטב הידע והניסיון שלנו לפני החברים.
"משפט המחץ" שלי הוא
אין ספק שאני מחויב לעמדת הממשלה, ומייצג אותה.
היו"ר יעקב ליצמן
ייתכן שנצטרך לזמן את מר גדעון סער. הוא יסביר איך הדברים עובדים. כעת נמשיך בדיון.
דלית דרור
אני מבקשת להעיר הערה לגבי סעיף 6ה(א).
יצחק ולד
גם אני מבקש להעיר כמה דברים. האם יהיה זמן לכך בסוף הדיון?
עופר חוגי
מר ולד מייצג את ממשלת השלטון המקומי.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו לפני גיבוש הדברים. יהיה זמן להגיש הסתייגויות והצעות בהמשך. בינתיים ניסיתי ללמוד מי מייצג את הממשלה. מסתבר שהיא מדברת בשני קולות. יש שר חוץ וראש ממשלה בתחום המדיני, וריבוי קולות מסוג אחר בתחומים הפנימיים.
אילן טייכמן
אני מייצג את משרד השיכון. אנחנו כמובן תומכים בהצעת החוק, כולל בנושא היחידות למגורים. אשמח להרחיב אחר כך.
יוסף פריצקי
מעניין למה הם תומכים.
דלית דרור
אם כן, אני מבקשת להעיר הערה קצרה לסעיף 6ה(א). הסיפה של הסעיף קובע שהיועץ הסביבתי לא יהיה עובד מדינה, כפי שהובהר כאן. אבל כאן הנושא נדון סביב השאלה האם הוא חייב להיות עובד מדינה כאשר התפקיד שלו הוא לסייע למוסד התכנון להעריך את חוות הדעת הסביבתית. מה שכתוב כאן הוא שאסור שהיועץ הסביבתי יהיה עובד מדינה. אסור לקחת עובדי מדינה. הם מלכתחילה פסולים.
היו"ר יעקב ליצמן
נכון. אני דווקא תומך בסעיף הזה. הוא הכי קל לי. אני מעריך את פקידי הממשל, וחלילה וחס אינני מזלזל בהם. אבל חשוב שגם אדם מבחוץ יבדוק את הדברים ויביע את דעתו עליהם. לדעתי זה נכון, אלא אם כן ייטען שיש בעיה מבחינה משפטית. מה הטעם לפסול את האפשרות שגם עובד מדינה ישמש יועץ?
דלית דרור
לדעתי זה לא ראוי. לא זכור לי שבחקיקה אחרת פוסלים כך את עובדי המדינה, שהם חשודים באיזו שהיא צורה. לא כתוב כאן "יכול שלא יהיה עובד מדינה".
היו"ר יעקב ליצמן
יש הרבה מקומות שבהם לא משתפים ציבור מסוים באופן עקבי, למרות שזה לא כתוב בחוק. אחד הנושאים הללו הוא הנסיעות של חברי הכנסת לחו"ל. סיעה שלמה לא קיבלה נסיעה אחת.
יוסף פריצקי
באמת הייתי בכינוס במלטה וביקשתי ששפת הכינוס תהיה יידיש. אבל הם לא הסכימו - מה אפשר לעשות?
היו"ר יעקב ליצמן
במקרה נוכחים כאן חברי כנסת שיודעים אנגלית טוב יותר מיידיש אפילו. אני יודע יידיש מצוין, אבל גם שולט די טוב באנגלית – אפילו טוב יותר מח"כ פריצקי.

עד לרגע זה סיעת שינוי נסעה 20 פעם, ולא הייתה נסיעה אחת ליהדות התורה.
דלית דרור
האם ראוי שהחוק יפסול את עובדי המדינה?
היו"ר יעקב ליצמן
כמו שאני מבין מנסחי החוק אינם מעוניינים שהשרים ימנו אנשים שלהם לעניין זה.
דלית דרור
עובדי מדינה מתמנים לפי חוק שירות המדינה ולא על ידי השרים. אלה אינן משרות אמון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן להזמין את גברת דרור לדיון אחר הנוגע למינויים פוליטיים של עובדי מדינה. אני גם מציע לעיין בדו"ח מבקר המדינה מספר 46-54.
ולרי ברכיה
אינני מכירה שום איש מקצוע מהמשרד לאיכות הסביבה שאפשר לטעון לגביו שהוא מינוי פוליטי ואינו מכיר את המקצוע שלו.
היו"ר יעקב ליצמן
לא אמרתי זאת. אינני רואה פסול בכך שמזמנים איש מבחוץ במקום איש מבפנים.
ולרי ברכיה
זאת אם לא ייווצר ניגוד אינטרסים.
היו"ר יעקב ליצמן
בוועדת התכנון נדמה לי שיש דווקא חובה שיהיה עובד מדינה.
דלית דרור
נכון, את זה ראינו. אך המצב ההפוך איננו קיים.
היו"ר יעקב ליצמן
מדוע זה כל כך טוב? הרי יש כל כך הרבה בג"צים בעניין זה. פעם אחת נפעל הפוך.
יהודה זמרת
לפעמים אי אפשר להסדיר ניגוד עניינים.
היו"ר יעקב ליצמן
מר גפן ימשיך בדבריו.
אבי גפן
אם כן, סעיף קטן (4) איננו רלוונטי לדיון כרגע.

בסעיף קטן (5) מופיע תיקון לסעיף 31 הנוגע להמצאת פרטים וידיעות לוועדה המחוזית. התוספת היא שיש למסור פרטים וידיעות גם לוועדה לתשתיות. זה מה שמוסדר בסעיף זה.
אנה שניידר
הפסקאות הבאות נמחקות. הן אינן נוגעות לתשתיות לאומיות. יש לעבור לפסקה (9).
אבי גפן
אני מבקש מאנשי הייעוץ המשפטי של המשרד להסביר את סעיף קטן (9).
אלדר דוכן
הסעיף נוגע לניגוד עניינים. כל חברי הוועדה לתשתיות הם נציגי הממשלה. יש סעיף בחוק התכנון והבנייה שקובע שאדם נגוע בניגוד עניינים אם הוא נציג של הגוף שיזם את התכנית. בוועדה הזאת יהיו חברים רק נציגי הממשלה, ומכיוון שהממשלה יזמה את התכנית לכאורה הם יהיו מנועים להשתתף בדיונים. הסעיף הזה בא להסדיר זאת, כלומר שלא יחול על הנציגים כלל של ניגוד עניינים. נציגי הממשלה יוכלו לשבת בדיונים של הוועדה לתשתיות.
עופר חוגי
אני מבקש שהדברים יובהרו.
אלדר דוכן
יש כלל של ניגוד עניינים. סעיף 47 לחוק התכנון והבנייה קובע שחבר מוסד תכנון לא ישתתף בדיון אם הוא נציג של גוף שהתכנית שלו נדונה.
עופר חוגי
כלומר, עובד משרד הפנים לא יכול להיות בדיון?
דינה רצ'בסקי
הכוונה למגיש התכנית.
עופר חוגי
אבל את כל ההגשות תגיש הממשלה.
יהודה זמרת
השאלה היא האם מנהל מקרקע ישראל יכול לשבת בוועדת ההתנגדויות להצעה שלו.
דינה רצ'בסקי
היום הגוף לא יכול לשבת בהתנגדויות, אבל הוא יכול להיות נוכח בהפקדה.
דלית דרור
הסייג קיים רק בהליכים שהם שיפוטיים באופיים: התנגדות וערר.
עופר חוגי
אז לפי הצעת החוק רוצים שהנציג יהיה נוכח בדיון?
דלית דרור
כן, כי זה בלתי אפשרי לפעול אחרת.
עופר חוגי
איך אפשר לעשות דבר כזה? איך ייתכן שהגוף ישב גם בהתנגדות?
אלדר דוכן
גם היום הכל איננו חל לגבי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. הרבה פעמים הוועדה המקומית היא שיוזמת את התכנית, אך היא משתתפת בדיון. הרי אם היא לא תוכל להיות נוכחת, לא תהיה תכנית. במצב כזה בוודאי שהכלל איננו חל. הוא איננו רלוונטי.
עופר חוגי
הוועדה המקומית עוסקת בנושאים קטנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע להתקדם בדיון.
אבי גפן
אני עובר לסעיף 76ב.

"(א) תכנית לתשתית לאומית תהיה תכנית מתאר ארצית הכוללת הוראות של תכנית מפורטת, ותקבע את התכנון של תשתיות לאומיות בשטח המדינה כולה, או בחלק משטחה".

סעיף קטן (ב) מבהיר שתכנית כזאת תכלול את כל ההוראות המאפשרות מתן היתר בנייה או ביצוע עבודה ללא צורך באישור תכנית נוספת טרם מתן ההיתר – חשוב להדגיש זאת. אחרי שהוועדה מאשרת את התכנית אפשר לגזור ממנה היתרים ואין צורך באישורים נוספים.

סעיף קטן (ג) מבהיר מי רשאי להגיש לוועדה תכניות לתשתית לאומית. ההגדרה היא זאת: "משרד ממשלתי, ועדה מחוזית – בתחום מרחבה, רשות שהוקמה לפי דין או כל גוף אחר שהוסמך לכך לפי החלטת ממשלה רשאים להכין תכנית לתשתית לאומית ולהגישה לוועדה לתשתיות [בסימן זה – מגיש התכנית]".
עופר חוגי
ואם משרד השיכון יכין תכנית – גם היא תידון בוועדה?
אבי גפן
משרד ממשלתי יכול להגיש את התכנית לוועדה המיוחדת לתשתיות לאומיות אם היא עומדת בסטנדרטים.
היו"ר יעקב ליצמן
ואם הוועדה תציע שהפרויקטים הספציפיים ייכתבו בהצעת החוק, הסעיף הזה מבוטל, נכון? הרי אז הוא לא יהיה רלוונטי.
אנה שניידר
לא בדיוק. גם בהנחה שהפרויקט של נמל התעופה יישאר, למשל, צריך לדעת מי יגיש את התכנית.
היו"ר יעקב ליצמן
הוועדה תוכל להגדיר את פרויקט "נתב"ג 2004" וכולם ידעו במה מדובר. משרד ממשלתי כלשהו כלשהו יגיש זאת.
אנה שניידר
אבל מה אם רשות שדות התעופה תגיש את התכנית רשות שדות התעופה? כתוב כאן "רשות שהוקמה על פי דין".
אלדר דוכן
זוהי עוד מסננת להגביל את הדברים. מדובר בתהליך מקוצר ויש להגבילו גם מבחינת הגדרת התשתיות וגם מבחינת הגופים.
היו"ר יעקב ליצמן
מכיוון שיש רגישות מיוחדת לחוק, ויש בו הרבה סייגים, לדעתי צריך לפעול בדיוק הפוך: ככל שיהיו פחות מסננות יהיה קל יותר להעביר את החוק. ככל שמגבילים – יהיה קשה יותר. לכן אינני בטוח שיש מקום להכניס את הסעיף הזה.
אבי גפן
כמה חברי כנסת הביעו בדיונים קודמים חשש שגורמים שונים יגישו תכניות לוועדה. הסעיף בעצם מגדיר מי יכול להגיש תכניות. לא כל גוף יוכל לעשות זאת. המשמעות היא שגופים ממשלתיים או חצי-ממשלתיים הם שיגישו את התכניות, כי הכוונה באמת לתכניות ברמה הארצית והלאומית.
עופר חוגי
אולם כל גוף אחר שהממשלה תסמיך לכך יוכל לפעול כאן.


גם יזם פרטי, אם הוא חבר של ראש הממשלה, עמותה, יכול להעביר את ההחלטה בממשלה. בעצם מדברים אפילו על אדם פרטי.
אלדר דוכן
אם יש BOT הגורם הוא באמת איננו משרד ממשלתי. נכון שלפעמים יש צורך ביזם פרטי כאשר מדובר בפרויקט BOT.
עופר חוגי
כלומר, הוספת הסעיף הזאת משמעה שכל עם ישראל יוכל להגיש תכניות לוועדה.
דלית דרור
צריך להוסיף משהו על הסעיף הזה, כדי שיהיה ברור שחברת "אפריקה ישראל" לא יכולה להגיש תכנית.
עופר חוגי
אפשר לכתוב "משרד ממשלתי או רשות שהוקמה, ועדה מחוזית…" זה בסדר. אבל אם מוסיפים: "כל גוף שהוסמך לכך לפי החלטת ממשלה" – בעצם כל עם ישראל נכנס.
אלדר דוכן
זה יתוקן. אפשר לתקן זאת בניסוח.
אבי גפן
אני עובר לסעיף 76ג. אלה הוראות מיוחדות לתכנית לתשתית לאומית: "בהליכים לאישור תכנית תשתית לאומית שהגיש מגיש התכנית ינהגו לפי הוראות חוק זה שעניינן תכנית מתאר ארצית בשינויים המפורטים להלן:" – זוהי הגדרה של תהליך הטיפול בתכניות שיוגשו לוועדה לתשתיות.

סעיף קטן (1) מתייחס לפרסום.
אנה שניידר
ברישה כתוב "הוראות סעיפים 77 ו78- יחולו". למה הכוונה?
אבי גפן
ההוראות יחולו גם במקרה זה. סעיף 77 הוא הודעה על הכנת תכנית. סעיף 78 – היתרים לחלוקת קרקע בתקופת ביניים. שני הסעיפים מתייחסים לפרסום.
דלית דרור
אבהיר זאת: המחוקק אפשר לתכנית להשפיע עוד לפני שהופקדה, כדי שלא ייקבעו בינתיים עובדות בלתי הפיכות בשטח. המחוקק אפשר להודיע על כך שיש תכנית בהכנה, במסגרת סעיף 77. סעיף 78 קובע כי משהודע כך אסור לפעול בשטח בצורה שסותרת זאת. וכל זאת עוד לפני ההפקדה.
אבי גפן
שני הסעיפים קיימים בחוק היום. ביצענו תיקון כדי שיחולו גם על תכניות לתשתיות לאומיות.
יצחק ולד
מדוע לא להוסיף סעיף משנה כמו בחוק התכנון והבנייה, שקובע שרשות מקומית או ועדה מחוזית שבתחומה התכנית יקבלו הודעה בכתב על תכנית?
אבי גפן
אנחנו ננסח זאת ונכניס זאת לחוק. להערכתי זו בקשה סבירה. אם יש בעיה משפטית – אני מבקש שהיא תובהר.
יהודה זמרת
יש חובה לפרסם את העבודה במשרדי הרשויות המקומיות. זה בלאו הכי יגיע לוועדה המקומית ולוועדה המחוזית. אין צורך לכתוב זאת.
עופר חוגי
אגב, למה צריך לפרסם בשלושה עיתונים? למה לא להסתפק בשניים?
היו"ר יעקב ליצמן
כל ההודעות מתפרסמות ממילא בעיתון מסוים. אני אינני רואה את המודעות הללו בעיתון שאני קורא. מעולם. אולי מי שבנה ברמת אפעל פרסם זאת ב"המודיע" כדי שאיש לא יקרא זאת. גם מר רוזן, שנוכח כאן, אומר שלא ראה מודעות כאלה.
עופר חוגי
אבל לטענתי אפשר לפרסם רק בשני עיתונים. זה מספיק.
היו"ר יעקב ליצמן
מספיק עיתון אחד.
אבי גפן
סעיף קטן (1)(א) מסדיר את הפרסום בעיתון.
היו"ר יעקב ליצמן
די בפרסום אחד או שצריך לפרסם כמה פעמים?
עופר חוגי
פרסום אחד מספיק.
אבי גפן
סעיף קטן (1)(ב) מגדיר מתי רואים את מועד פרסום ההודעה כמועד הקובע.

בסעיף קטן (2) נקבע: "נכללו בתכנית לתשתיות לאומיות שינויים של תכנית מתאר ארצית אחרת או תכנית מתאר מחוזית, יצוינו בתכנית לתשתית לאומית השינויים גם לתכניות כאמור". זה קשור לשאלה שעלתה קודם, האם התכנית של הוועדה לתשתיות לאומיות גוברת על התכנית של המועצה הארצית. הבהרנו גם בדיון הקודם שתכנית כזאת יכולה לגבור על תכניות מתאר ארציות. בדיון הקודם נאמר גם שאין צורך לצאת מנקודת הנחה שהוועדה הזאת תסתור את כל עקרונות התכנון לפני שהיא מתחילה לעבוד.

הסעיף הזה מבהיר שאם יש שינויים כאלה, או אם מוצעים שינויים בתכנית מתאר ארצית או בתכנית מתאר מחוזית, הוועדה צריכה לפרט אותם. הם יצוינו בתכנית כדי שהדברים יהיו ברורים.
היו"ר יעקב ליצמן
היות שזוהי ועדה מיוחדת וההחלטות שלה גורפות מאוד – האם לא כדאי ליצור תחנת ערעור אחת? כוונתי להליך חוץ מבג"צ.
אלדר דוכן
יש תחנת ערעור אחת – מוועדת המשנה של הוועדה לתשתיות למליאה של ועדת התשתיות.
היו"ר יעקב ליצמן
מפחדים מהמועצה הארצית, בסדר. אבל לדעתי אם מישהו יגיש ערעור רציני – אני מציע להעביר זאת לממשלה. היום יש הרבה תחנות שמטפלות בנושא. אבל כאן המצב אחר. צריך עוד ערעור לפני בג"צ.
אבי גפן
צריך לדעת איזו סמכות ערעור, במרכאות, יש על החלטות של המועצה הארצית היום. קיים כאן גם מנגנון אחר, שנמצא גם בחוק היום: תכניות מתאר מהסוג הזה צריכות לקבל את אישור הממשלה.
היו"ר יעקב ליצמן
הן צריכות לקבל אישור עקרוני, אבל לא על התכנון.
אבי גפן
לא. מאשרים את התכנית כולל ההוראות. זה איננו אישור של עצם הכנת התכנית ולא אישור עקרוני, אלא אישור על התכנית עצמה. היום אין ערעור לוועדה אחרת על החלטות המועצה הארצית. ואם הכוונה ליצור בחוק ועדה שסמכויותיה מקבילות לאלה של המועצה הארצית, גם כאן אין מקום לערעור – למעט האינסטנציה של הממשלה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חוזר ואומר. נכון שאין ערעור. אבל בסך הכול במועצה הארצית יש 32 חברים, ובוועדה המוצעת יהיו 13 איש. זאת התחנה הסופית. אני מעיין בסעיף קטן (9)(ב) הנוגע להעברת התכנית לאישור הממשלה. אם כן, זה בסדר.
אבי גפן
סעיף קטן (3) לסעיף 76ג וכמה סעיפים אחריו מגדירים את תהליכי הטיפול בתכנית ולוחות הזמנים שעומדים לרשות הוועדה בכל אחד מהשלבים.

השלב הראשון הוא בסעיף קטן (א). הוא מבהיר שהוועדה תדון בתכנית רק אחרי שהיא נבדקה בדיקה תכנונית מוקדמת על ידי מתכנן שאינו עובד מדינה.
דלית דרור
כמו במקרה של היועץ הסביבתי, גם כאן אסור שהמתכנן יהיה עובד מדינה.
אבי גפן
אני מבקש להמשיך בדברים. לא הפרעתי לכם, למרות כל מה שאתם עושים פה.

כמו שהוצע לגבי היועצים הסביבתיים, יו"ר הוועדה ימנה את המתכנן מתוך רשימה שיקבע שר הפנים. המתכנן ימסור את הערותיו בתוך שבעה ימים. זה פרק הזמן שנקבע לו. אין הכוונה שהוא מאשר את התכנית. הוא צריך לבדוק אותה, ולהודיע לוועדה את תוצאות הבדיקה – האם היא תקינה או איננה תקינה. בשלב הזה התכנית חוזרת לוועדה, והיא צריכה להחליט איך להמשיך.
סמדר אלחנני
האם הכוונה לשבעה ימי עבודה או לימים קלנדריים?
היו"ר יעקב ליצמן
ברור שאלה ימים קלנדריים.
אבי גפן
הכוונה היא לימי עבודה, אם זו איננה המשמעות הברורה, צריך להבהיר זאת.
עופר חוגי
האם שבעה ימים מספיקים לכך? אני מבקש לדעת האם אפשר לבדוק תכנית בשבעה ימים.
יצחק ולד
זה מוגזם, לא? הרי זאת תכנית ברמה לאומית. בכל הכבוד, לא ייתכן שהיא תיבדק בתוך שבעה ימים.
אבי גפן
אבל יוצרים כאן בלבול, גם לוועדה. השלב הזה הוא שלב טכני בלבד. המתכנן בודק את התכנית. סעיף קטן (ב) מגדיר בדיוק מה נעשה בשלב הזה. בודקים את התכנית ברמה הטכנית. אני קורא את הסעיף: "מצא המתכנן כי התכנית שהועברה אינה ערוכה בהתאם להוראות החוק והתקנות או לדרישות הוועדה לתשתיות, יחזירה למגיש התכנית בצירוף הערותיו כדי שיתקנה;" זוהי בדיקה טכנית במהותה. אין בעקבותיה המלצה לאישור.
אני מבהיר
זוהי רק בדיקה שקובעת האם התכנית יכולה להתחיל להידון בוועדה. האם כל המסמכים נמצאים, האם יש פגמים בתכנון שאי אפשר לדון בהם בוועדה או לטפל בהם בוועדה. הבדיקה המוקדמת היא רק במישורים הללו.

להערכתנו בפורמט שאנו מציעים, כשיש אדם שזה כל תפקידו – ונעזרים גם Outsourcing - אפשר לעמוד בזמן שהוקצב, כלומר בשבעה ימים. אם יהיו בוועדה אלף תכניות ובודק תכניות אחד – זה לא יהיה אפשרי. אבל ממילא לא צפויות מאות תכניות, ואם יהיו תשומות מקצועיות נדרשות, אפשר לעמוד בכך.
עופר חוגי
כמה זמן מקצה לכך היום במשרד הפנים? למשל, התכנית על נמל התעופה: האם אפשר לבדוק אותה בשבעה ימים?
דינה רצ'בסקי
צריך לבדוק שהדברים הם בהתאם לתקנות, שזה בהתאם לתכניות ארציות.
היו"ר יעקב ליצמן
זה כמו שאנחנו הולכים לאשר תקציב בשבעה ימים.
עופר חוגי
אנחנו לא דוגמה.
סמדר אלחנני
משרדי הממשלה מעבירים נתונים על פי בקשה לאחר פרק זמן ארוך יותר.
אבי גפן
שוב, אפשר לקרוא את סעיף קטן (ב) ולהבין שאין אלה תכניות שמטרתן להמליץ לאשר את התכנית. כל זה לא נעשה. המתכנן בודק אם כל המסמכים נמצאים, אם זה נעשה בהתאם לתקנות. ואז המתכנן אומר לוועדה שהיא יכולה לדון.
דינה רצ'בסקי
יש מחיקות ועוד, זו בדיקה ארוכה. זו איננה בדיקה שמטרתה לבדוק אם יש מסמכים בלבד.
עופר חוגי
אם היו אומרים שמדובר במשרד, ביותר מאדם אחד – זה עניין אחר.
אבי גפן
יש גם שלב של דיון בוועדה, ונגיע גם לזה.
דינה רצ'בסקי
לפניי מונחים שבעה דפי הערות של לשכת תכנון מחוז דרום. אלה הערות לבדיקה של תכנית. יש איחוד וחלוקה, יש צורך בתוספות שונות ועוד.
אבי גפן
מה היו תשומות הזמן של האדם שהכין את המסמך? הוא לא עבד על כך חודשים, ואינני יודע אם הוא עבד על כך במשך ימים.
דינה רצ'בסקי
כן. צריך לבדוק זאת מול תכניות המתאר המקומיות, מול התכניות המחוזיות והארציות. ממילא הוא יצטרך להיעזר בעובדי המדינה הבזויים כדי לקבל את האינפורמציה. הרי הם אלה שידעו מה קורה. הוא יצטרך להיעזר גם בוועדה המקומית, כדי לדעת מה נעשה שם.
היו"ר יעקב ליצמן
אין אדם משים עצמו רשע. גב' רצ'בסקי לא יכולה לומר שהעובדים בזויים.
גבי גולן
היום על פי החוק הקיים מתכנן מחוז נותן את חוות דעתו על תכנית בתוך 30 יום. והוא הרי לא בודק תכנית אחת באותם 30 יום. לפעמים הוא בודק 10 ו15- תכניות בעזרת צוות – שאיננו בזוי כלל, אלא מסור, נאמן ומקצועי.

לטענתנו הקביעה של שבעה ימים לבדיקת תכנית על ידי עובד אחד, כשהמטרה היא לבדוק האם היא ראויה, זהו זמן מספיק. יתרה מזאת, תכנית מתאר ארצית בדרך כלל לא חלה על כל המדינה – בדרך כלל מדובר בקטע כביש, במתקן התפלה. שטחו של מתקן ההתפלה היה קרוב ל100- דונם בסך הכול. הכוונה לדברים מסוג זה.
דינה רצ'בסקי
ומה במקרה של נתב"ג, למשל?
גבי גולן
נכון שיש מקרים קיצוניים שבהם התכנית גדולה מאוד.

בעצם החוק איננו קובע סנקציה למי שאיננו עומד בלוח הזמנים הזה. החוק קובע את הנורמה. במקרים בודדים, כמו בתכנית נתב"ג, ייתכן שיצטרכו לגייס כמה בודקים, ואולי הזמן יתארך לעשרה ימים במקום שבעה ימים. אבל החוק מבהיר את פרק הזמן הנדרש, והמסר הוא שיש לקיים את הבדיקה ביעילות ובמהירות על ידי עובד מוסמך.
אבי גפן
אני עובר לסעיף קטן (4). הוא מתייחס ללוחות הזמנים להכנת הנחיות לתסקירי השפעה על הסביבה ולבדיקת ההנחיות.

סעיף קטן (1): באותו יום שהוגשה התכנית לוועדה היא תימסר ליועץ הסביבתי. על פי סעיף קטן (2), בתוך שבעה ימים מתוך שהוגשה התכנית יכין היועץ הסביבתי הנחיות להכנת התסקיר. כלומר, השלב הראשון הוא ההנחיות והשלב השני הוא התסקיר.

סעיף קטן (ב) מגדיר אפשרות של ערר. אם חלק מגיש התכנית על ההנחיות שניתנו לו הוא רשאי לערור לפני הוועדה לתשתיות או על דרישה להשלמת התסקיר. הוועדה תדון ותכריע בערר – שכאמור הוא על ההנחיות והכנת התסקיר - בתוך 14 יום.

סעיף קטן (ג): "התסקיר יוגש לוועדה לתשתיות וליועץ הסביבתי שלה בהתאם להנחיות כאמור בפסקה (4)(א)(2);"

סעיף קטן (ד): "בתוך שבעה ימים מיום קבלת התסקיר, רשאי היועץ הסביבתי לדרוש ממגיש התכנית להשלים את התסקיר…". כלומר, יש שבעה ימים להכין את ההנחיות לתסקיר, יש שלב מסוים שמגיש התכנית יכול לחלוק על ההנחיות, אחר כך מתקיים הליך לטיפול בהתנגדות הזאת, ויש שבעה ימים להשלימו.

סעיף קטן (ה): "היועץ הסביבתי ימציא את חוות דעתו לוועדה לתשתיות ולמגיש התכנית בתוך 14 ימים ממועד קבלת התסקיר השלם".
אנה שניידר
בתוך כמה זמן יוגש התסקיר לוועדה לתשתיות?
אלדר דוכן
אין הגבלת זמן.
אבי גפן
הדברים תלויים ביזם. אי אפשר לחייב אותו ללוח זמנים מסוים.
ולרי ברכיה
תהליך הבקרה הזה כפי שהוא נקבע כאן, שכולל לוחות זמנים קצרים כל כך, חוץ מהזמן שיש למגיש התסקיר שהוא בלתי מוגבל – משמעותו שגם אם יימצא יועץ סביבתי שאיננו נגוע בניגוד עניינים, הוא לא יוכל לעמוד בלוח הזמנים הזה ולתת שירות ראוי לציבור. לכן, אם לא רוצים לבדוק תסקירים ולא רוצים לבדוק השפעה על הסביבה, עדיף שהסעיפים הללו לא יופיעו כלל בחוק. כך אי אפשר לבצע בדיקה סביבתית. רק כדי להבהיר את הנתונים, מי שמעכב את מערכת התסקירים הוא מי שמגיש את התכנית שעורך את התסקיר. כך עולה מנתונים סטטיסטיים שיש לנו לגבי התסקירים.

אני מגישה ליו"ר הוועדה את נתוני הבדיקה שלנו. למגיש התסקיר, כלומר מגיש התכנית, נדרשים 330 יום להגשה. אני מבהירה שהנתונים מפרטים את ממוצע הימים לשלב מתן ההנחיות, לשלב הכנת התסקיר ולשלב בדיקת התסקיר. הממוצע לשלב מתן ההנחיות הוא 50 יום. הממוצע להגשת התסקיר הוא 330 יום. הממוצע לבדיקת התסקיר הוא 63 ימים. כלומר, המגיש הוא שמעכב באמת את הדברים.

אנחנו מסכימים שייקבעו הגבלות זמן סבירות. נוכל לנסות לבדוק את פרקי הזמן המתאימים לנו.
היו"ר יעקב ליצמן
האם 14 יום מספיקים?
ולרי ברכיה
אנחנו מוכנים להציע כ30- יום להכנת ההנחיות ועל כ60- יום לבדיקת תסקיר. מדובר בתחנות כוח, באתרי אחסון גז ודלק, וחייבים להגן על הציבור באופן ראוי.
עופר חוגי
אני מציע לקבוע לוח זמנים לפי הנושא, לפי התכנית.
דלית דרור
זה באמת תלוי בנושא. הרי בכבישים למשל יש ניסיון רב מאוד, ואין בעיה להכין הנחיות בנושא זה. אבל לנושא של התפלת מי ים יידרש פרק זמן ארוך יותר.
היו"ר יעקב ליצמן
אז בכל תכנית יטענו שנדרש זמן רב להכנה, ויהיו ויכוחים.
עופר חוגי
אפשר לקבוע זאת בתקנות.
אנה שנידר
אני מסכימה להצעה הזאת. התקנות לא חייבות להיות באישור ועדת הכספים דווקא.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן גם היום להחזיר את הדיון לוועדת הפנים. לדעתי ניכנס כאן לוויכוח גדול.

אם כן, ההצעה היא שיהיו כמה סוגי פרויקטים, ולכל אחד מהם יוקצב פרק זמן אחר. נניח, למשל, שבועיים ושבועיים לפרויקט הראשון, 30 יום ו60- יום לפרויקט השני, ו90- יום ושנה לפרויקט השלישי. אבל אז מגיעים לוויכוח העיקרי, איך מסווגים את הפרויקטים לסוגים השונים? אני בטוח, גב' ברכיה, שלא תהיה הסכמה על כך.
ולרי ברכיה
אפשר לקבוע שבדברים שמוכרים וחוזרים על עצמם – כמו דרכים, ייקבעו לוחות זמנים אחרים. כבר היום, בעקבות תיקון לחוק התכנון והבנייה, אנחנו פועלים על פי הליך מקוצר יותר. אלה דברים ידועים שאפשר לטפל בהם במהירות.

הכוונה לפרויקטים שחוזרים על עצמם. כבישים ודרכים הם נושא ידוע, אבל הקמת תחנת כוח או אחסון גז – אלה נושאים ייחודיים.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כן, אנחנו חוזרים לשאלה אחרת, שעלתה בתחילה: אילו ידענו מה הפרויקטים היינו יכולים להתגבר על כל מיני מכשולים. אבל איננו יודעים באילו פרויקטים מדובר.
עופר חוגי
ממילא אין סנקציה. נניח שמכין התסקיר לא עמד בפרק הזמן שנקבע לו. בסופו של דבר הסעיף לא יהיה ריאלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מניח שמר גפן יתפשר ובמקום שבעה ימים יקבע שבועיים, ובמקום 14 ימים יקבע חודש. זה איננו הנושא. אני בטוח שהוא יסכים לכך. זו פשרה בין דבריו לבין דבריה של גב' ברכיה. השאלה כאן היא אם זאת הבעיה היחידה.
דלית דרור
באמת קשה קצת לקבוע "מיטת סדום" בתסקירים. כל פרויקט שונה מחברו, וזו צריכה להיות חליפה לפי מידה.
אבי גפן
אני עובר לסעיף קטן (5), הוא ממשיך לפרט את לוחות הזמנים ומתייחס לאפשרות שהוועדה תפטור את מגיש התכנית מהגשת תסקיר השפעה על הסביבה, ותחייבו להגיש חוות דעת סביבתית במקום תסקיר. בפרויקט שיש הרבה דומים לו, למשל, הוועדה יכולה להחליט שאין צורך בעוד תסקיר השפעה על הסביבה – פרוצדורה לא פשוטה מבחינת היזם – ולחייב להגיש חוות דעת סביבתית במקום התסקיר. גם זה מסמך המתייחס להשפעה על איכות הסביבה. הוא מצומצם יותר.

אני מבהיר שהוועדה תחליט מה לבקש מהיזם.
עופר חוגי
מה לגבי חשש של פגיעה בתושבים? הוועדה תרצה תמיד לזרז דברים. אבל מה לגבי פגיעה באזרחים? איך נותנים לוועדה סמכות כזאת?
היו"ר יעקב ליצמן
ח"כ חוגי, חיכית עד עתה כדי לומר זאת?
עופר חוגי
אם הוועדה מקצועית – זה עניין אחר.
אבי גפן
היא עוד לא הוקמה. איך אפשר לטעון שהיא איננה מקצועית?
עופר חוגי
יש לה יכולת להיות מעל אנשי המקצוע.
אבי גפן
אני עובר לסעיף 6(א). זהו שלב הדיונים בוועדה: "הוועדה לתשתיות תדון בתכנית, תחליט להעבירה להערות הוועדות המחוזיות, לדחותה או להתנות תנאים להעברתה, ותפרסם את החלטתה בתוך 21 ימים מיום שהוגשה התכנית. התכנית המתוקנת או חוות דעת היועץ הסביבתי, לפי העניין ולפי המאוחר, מביניהם". הוועדה יכולה להחליט על העברה לוועדות המחוזיות, לדחות את התכנית, להתנות אותה בתנאים וכו', אבל הכול בתוך 21 יום.

הסעיף הבא קובע שאם הוועדה לתשתיות החליטה להעביר תכנית כאמור לעיל, היא ראשית תפרסם על כך הודעה – כך בסעיף קטן (1); וכן "תמסור הודעות על העברת התכנית לכל משרד ממשרדי הממשלה, לוועדה המקומית של מרחב תכנון שטח התכנית, כולו או חלקו, בתחומו או גובל בתחומו, וכן לתאגידים המפורטים בסעיף 19(ב)(9)(א)" – כך בסעיף קטן (2).
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע לכתוב שיש לפרסם בכל עיתון יומי. אין הרבה עיתונים כאלה. אסור לפסוח על שום סקטור. גם הציבור הרוסי וגם הציבור הערבי צריך לדעת על הדברים.
אבי גפן
סעיף קטן (ג) מתקשר לפרסום. "תכנית לתשתיות לאומיות תהיה פתוחה לעיון הציבור במשרד המועצה הארצית, במשרד הוועדה המחוזית הנוגעת בדבר ובמשרד הוועדה המקומית הנוגעת בדבר".
סמדר אלחנני
חשוב שלא תיגבה אגרה. בתל-אביב גובים אגרות כדי לעיין בחומרים.
אנה שניידר
מותר לגבות אגרה.
יהודה זמרת
שם משלמים על חוות הדעת, לא על העיון במסמכים.
אבי גפן
סעיף קטן (7): זהו השלב שבו הוועדה מחליטה האם להעביר את התכנית, בתוך פרק הזמן של 21 יום אחרי הכנת המסמכים. המשמעות היא תהליך ההשגות שפורט קודם. בהצעת החוק הסדרנו את תהליך שמיעת ההשגות והעברת התכנית.
עופר חוגי
כמה פעמים הוועדה תדון בנושא כלשהו עד שתחליט? מדוע לא מחייבים אותה לקיים לפחות מינימום של ישיבות.
אבי גפן
הוועדה איננה מחויבת במספר ישיבות, אלא רק בפרקי זמן.
היו"ר יעקב ליצמן
מדוע? יש דברים שאינם דורשים זמן רב.
אבי גפן
השלב הבא הוא מינוי חוקר לשמיעת ההערות וההשגות שיוגשו לתכנית. המשמעות היא שהוא ישמע את הדברים, יקבץ אותם ויכין אותם לקראת הבאתם לפני הוועדה. בסופו של דבר הוועדה צריכה להחליט החלטות לגבי התכנית בהתחשב בהשגות הללו.

החוקר מוגדר בסעיף 107(א) לחוק התכנון והבנייה. זהו מינוי של שר הפנים. המינוי יהיה אד הוק לכל דיון.
סמדר אלחנני
מדוע החוקר איננו חבר ועדה?
אבי גפן
אני עובר לסעיף קטן (8). כאן מפורט מי רשאי להגיש התנגדויות. יו"ר הוועדה העלה זאת בדיון קודם. הגופים הרשאים להגיש השגות הם הגופים שרשאים להגיש התנגדות לתכנית כאמור בסעיף 100 לחוק התכנון והבנייה. זה יכול להיות ועדה מקומית, ועדה מחוזית וכל מי שרואה את עצמו נפגע, וגופים שהוסמכו לכך על ידי שר הפנים.

פרק הזמן שנקבע להגשת השגות הוא 30 יום מיום הפרסום בעיתון. אני מבהיר שאנחנו מסדירים נושא שאיננו מוסדר לגבי תכניות מתאר ארציות. היום לכאורה, לפי הנוהל, יש 60 יום להגשת התנגדות. כאן מסדירים זאת וקובעים 30 יום במסגרת החקיקה. הכוונה כאמור ל30- יום מיום הפרסום בעיתון.

כמובן שבשרשרת הטיפול, אחרי הגשת ההערות וההשגות, צריך לדון ולהכריע בהשגות בוועדה. לכך מוקצבים 21 ימים נוספים מהיום האחרון להגשת ההשגות. אי אפשר להתחיל לדון בהן לפני שתמו 30 הימים, כדי שכל מי שרוצה להגיש יוכל לעשות זאת. כך קובע סעיף קטן (9)(א).
עופר חוגי
הכוונה לימי עבודה?
אבי גפן
צריך לקבוע שאלה ימי עבודה.
היו"ר יעקב ליצמן
אינני בטוח.
דלית דרור
אם לא הגדרה אחרת, לפי חוק הפרשנות מדובר בימים רגילים, אבל אם היום האחרון הוא שבת או מועד – נוסף עוד יום.
אבי כהן
אני עובר לסעיף קטן (9)(ב): לאחר שלב שמיעת ההתנגדויות מעבירים את התכנית לאישור הממשלה.

אני מבקש להדגיש שגם אחרי קיצור משמעותי של לוחות הזמנים התהליך על פי הצעת החוק אורך 4-3 חודשים, בלי הזמן שנדרש ליזם.
היו"ר יעקב ליצמן
האמת היא שכל החוק מובן לי, חוץ מהפרויקטים. אני מאוד סקרן לדעת זאת. זאת הבעיה העיקרית. על מה מדברים? כל הדעות שנשמעות כאן, הכול טוב ויפה, אבל חשוב לדעת במה מדובר.
אבי גפן
נוכל לתת דוגמאות לכך. אך אסיים קודם את שלושת הסעיפים שנותרו בחוק.

אם כן, בסעיף (9)(ב) מפורטת הכרעת הוועדה והעברת התכנית לאישור הממשלה.

בסעיף (10) נקבע שאם לא הוגשו השגות, תוגש התכנית בתום 3 ימים מהמועד האחרון להגשת ההשגות. כלומר, אם לא מתנגדים אין שלב של שמיעת השגות ועוברים לשלב הבא – העברה לאישור הממשלה.
אלדר דוכן
אני מבקש להדגיש שלוועדה עצמה אין סמכות לאשר את התכניות. זה עלה קודם. היא לא יכולה לאשר שום תכנית, אלא יכולה להעביר לממשלה בהמלצה.
דינה רצ'בסקי
היום, כשמעבירים תכנית ארצית מהמועצה הארצית לממשלה, חובה על פי חוק לצרף את ההערות שנשמעו לתכנית ואת ההחלטה בגינן. אך הסעיף כאן מנוסח אחרת.
אבי גפן
זה מוסכם עלינו, ויחול גם כאן.

אני קורא את סעיף קטן (11).
אנה שניידר
אני מבהירה שהתוספת הראשונה מדברת על הקמת ועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים. זה לא יחול כאן.
אבי גפן
בסופו של דבר ההצעה מבוססת על דיון בוועדה אחת שמכריעה. לכן אין גם דיון בוועדה המחוזית או בוועדה המקומית. אין דיון בכל ועדה אחרת למעט הוועדה לתשתיות לאומיות, ולא יהיה דיון גם בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית.
אנה שניידר
אם הוועדה לשמירה על קרקע ושטחים פתוחים לא תדון בתכניות הללו, זה עלול לא לשמש שיקול – אלא אם אחד מהשיקולים של הוועדה הזאת יהיה שמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים.
עופר חוגי
האם יש לוועדה סמכות להפקיע?
אנה שניידר
אין לה חובה לשקול שיקולים שעניינם שמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים.
גבי גולן
יש לה חובה לשקול את הדברים, אך אין לה חובה לקבל אישור של ועדה נוספת. החובה היא ראשית מכוח התכנון הסביבתי, וכן מכוח התכנון הסביר והשיקול הסביר.
היו"ר יעקב ליצמן
ייתכן שיש צורך בישיבה מיוחדת לנושא זה.
ישראל כץ
אבל יש כאן הערה נכונה: אם הוועדה איננה חייבת לשקול את הדברים היום – זו בעיה.
אבי גפן
אני עובר לסעיף קטן (11) – העוסק בערר. פסקה (1) אומרת: "הרואה עצמו נפגע מהחלטת רשות הרישוי… רשאי לעורר לפני הוועדה לתשתיות בתוך 30 ימים מיום שהומצאה לו ההחלטה". הבהרתי קודם לגבי רשות הרישוי.

פסקה (2): "חבר הוועדה לתשתיות רשאי לערור לפני הוועדה לתשתיות על החלטת רשות הרישוי…, בתוך חמישה עשר ימים מיום מתן ההחלטה".

להערכתי זהו הסעיף האחרון שנשאר בחוק. כל השאר נמחקו.
היו"ר יעקב ליצמן
ייתכן שנקיים דיון נוסף בנושא בזמן הקרוב מאוד – אולי אפילו בימים הקרובים, זה תלוי בלוח הזמנים ובחוק התקציב. אני מבקש להגיש את ההסתייגויות בהקדם, מפאת לוח הזמנים הלחוץ.
אנה שניידר
כבר קיבלתי הסתייגויות.
היו"ר יעקב ליצמן
איך ייתכן שכבר הוגשו הסתייגויות? עוד לא היה על מה להסתייג.
אנה שניידר
השאלה היא מתי מצביעים?
היו"ר יעקב ליצמן
ראשית, יתקיים עוד דיון אחד לפחות בנושא זה. שנית, בלי קשר למועד הדיון הזה, יש להתחיל לרכז הסתייגויות.
עופר חוגי
יש דברים שהאוצר יתקן. אני מציע שקודם נסיים את הדיון ואז נדע על מה להסתייג.
אבי גפן
לא יהיו תיקונים בנושאים העיקריים.
אנה שניידר
אם אין הכוונה להסתייגויות שיעלו למליאה בלי שיידונו בוועדה, אלא מדובר בהסתייגויות שרוצים לדון בהן בוועדה, אין צורך להגישן. חבר הכנסת יכול לפרט את השינויים שהוא מבקש בוועדה. אם הוועדה מקבלת – מתקנים. והחוק עולה מתוקן.
היו"ר יעקב ליצמן
אינני יודע מתי יתקיים הדיון הבא. אני חושש מקשיים של הרגע האחרון.
אנה שניידר
הוועדה איננה מוגבלת בזמן בדיון בחוק הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל היו"ר מוגבל, אם למשל תהיה פנייה מהשר בנושא זה, למשל, ותהיה בקשה לסיים את החוק. לכן אני מתריע על כך מראש. עלול להיות מצב שנצביע על כך בהקדם.
אנה שניידר
אם כך כדאי לקבוע שההסתייגויות יוגשו עד יום שני הקרוב. אם אראה, במהלך הדיון, שיש שינויים, אבצע שינויים בהסתייגויות.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כן, יש להגיש הסתייגויות לעו"ד שניידר עד ליום שני הקרוב, 24 בדצמבר. משרדי הממשלה יחליטו ביניהם מי מגיש הסתייגויות. אני מודה לכולם.
אנה שניידר
האם היו"ר יאפשר לכל חברי הכנסת, גם אלה שאינם חברי ועדה, להגיש הסתייגויות? על פי התקנון חבר כנסת שאיננו חבר ועדה צריך לקבל רשות מהיו"ר להגיש הסתייגויות. בחוק ההסדרים איננו נוהגים כך אלא מאפשרים לכולם להגיש.
היו"ר יעקב ליצמן
אבדוק זאת ואתן תשובה לעו"ד שניידר.
יצחק ולד
חסרה לי נקודת התייחסות אחת, שייתכן שנמצאת במקום אחר: מדובר בפרויקטים לאומיים חשובים. בהנחה שהפרויקט יפגע במישהו, ותהיה תביעת פיצויים – מי ישלם אותה?
דלית דרור
אם לא קובעים שום דבר אחר, הוועדה המקומית תשלם, כך על פי החוק.
יצחק ולד
זה באמת רעיון טוב מאוד – זה יחזק עוד את השלטון המקומי.
היו"ר יעקב ליצמן
זה מה שחסר למר ולד בחוק, אבל לי חסרים עוד כמה דברים. ראשית, הבטיחו לנו פירוט של הפרויקטים. מר גפן הבטיח למסור פירוט כזה. אחר כן אולי שיתברר שהמצב לא כל כך נורא גם מהבחינה שהעלה מר ולד.
אבי גפן
הייתה הצעה להגדיר מראש את הפרויקטים שיידונו. אינני מתייחס כעת להצעה הזאת. אני יכול לתת דוגמאות לסוגי הפרויקטים שלהערכתנו יגיעו לוועדה: ראשית, תיכלל כאן רשימה ארוכה מאוד של כבישים שמוגדרים ככבישי רוחב וכביש חוצה ישראל. להערכתי אחד מהם עובר באזור העיר כפר סבא, זהו כביש 531.

יש הרבה פרויקטים של מתקני ביוב ומים, שמצריכים תהליכי תכנון שלהערכתי יגיעו גם הם לוועדה. גם נמל התעופה חיפה נמצא ברשימה. אם יהיו תכניות נוספות להקמת מתקני התפלה – הן בהחלט יידונו שם, להערכתנו.
עופר חוגי
מה לעניין כוח ופחמים?
ישראל כץ
מאחר שהחוק נוגע לתשתיות לאומיות, והתקצוב מיועד לתשתיות לאומיות – למרות שלדעתי הוא הופך לתשתיות פוליטיות - מדוע לא לאשר בכל שנה, בצמוד לתקציב, את הפרויקטים הלאומיים? כך יודעים שהממשלה אכן חשבה אילו פרויקטים היא רוצה לקדם, היא מביאה זאת לאישור, מתקצבת זאת בתקציב, וכל המכלול עומד יחד. כעת איננו יודעים אם הדברים תוקצבו, איננו יודעים אם בכלל חשבו אילו פרויקטים רוצים לקדם. אנחנו רק יודעים שיש חוק.

ברמה העקרונית אני תומך בחוק, בכפוף לתקצוב ולחשיבה אמתית והגדרה של הפרויקטים הלאומיים. החשש העיקרי הוא מניצול החוק לצרכים מסוימים שלא לשמם הוא נועד, ומאי ניצולו לדברים שלשמם הוא נועד.

ייתכן שהוועדה צריכה להוביל לכיוון הזה. כך מאלצים להגדיר את הממשלה להגדיר את הפרויקטים ולתקצב אותם. וכך רואים כמה החוק מתאים. אם פרויקט לא הוגדר ותוקצב – הוא לא יבוצע.
היו"ר יעקב ליצמן
הנושא עלה כאן. בדיונים הראשונים דיברנו על כך. דרשנו להגדיר במה מדובר.
ישראל כץ
אני מציע להכניס זאת כחלק אינטגרלי מהחוק: עם אישור התקציב יוגדרו הפרויקטים בחוק עצמו, ויתוקצבו.
אבי גפן
כעיקרון מדובר בשלושה סוגים של פרויקטים: יש הרבה תכניות של תשתיות לאומיות.
ישראל כץ
סליחה, אבל יש לי הרגשה שהממשלה לא יודעת על מה היא מדברת. פועלים בכיוונים שכבר בלאו הכי מתבצעים, כמו כביש חוצה ישראל. אין חשיבה אמתית על מה שרוצים לקדם.
אבי גפן
ראשית, יש לנו רשימות של פרויקטים שהיינו רוצים שיתקדמו במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות. אבל צריך להבחין בין שלושה סוגים עיקריים של פרויקטים. אגב, לא כל פרויקט של תשתית לאומית חייב להגיע לוועדה. זו איננה המשמעות של הצעת החוק. אין סתירה שחלק מהפרויקטים ימשיכו להתקיים במסלולים הרגילים. אולי גם פרויקטים חדשים יהיו במסלול הרגיל.

ראשית, יש הרבה מאוד פרויקטים שתהליכי התכנון שלהם נמשכים זמן רב בוועדות התכנון. ייתכן שבסופו של דבר הדיון לא ימשיך במסלול שבו הוא מנהל עד היום, ויגיע לוועדה הזאת.
ישראל כץ
מה ההיבט התקצובי של פרויקט כזה?
אבי גפן
שנית, יש פרויקטים שמתוכננים, פרויקטים חדשים, ואלה מתחלקים לשני סוגים: פרויקטים שצריכים להיות מתוקצבים בתכנית העבודה, למשל בתכנית העבודה של מע"צ. תכנית העבודה של מע"צ קיימת. אנחנו יודעים מה נכנס למסגרת התקציב של מע"צ בשנה הבאה.
ישראל כץ
אם הפרויקט יכול להתבצע בלי החוק – מדוע צריך חוק?
אבי גפן
החוק נועד כדי להאיץ ולקדם את הפרויקטים.
ישראל כץ
לפי מה ששר האוצר הודיע כאן, וזה נשמע הגיוני, בתקציב של השנה הבאה הוקצו כמה מיליארדים של שקלים לפיתוח תשתיות. לכן הגדילו את הגירעון. אמרו שיש צורך בחוק כדי לבצע את הפרויקטים בשנה הקרובה. אם הפרויקטים עדיין אינם מוגדרים, ואינם מתוקצבים – מה הפלא שאי אפשר לכלול אותם במסגרת החוק?
אבי גפן
אתייחס לשאלה של ח"כ כץ ולשלושת הסוגים. במסגרת הצעת התקציב יש הסטה של מקורות לטובת השקעות בתשתית. כנגד הסכומים המתוקצבים יש פרויקטים מוגדרים במע"צ, למשל, וכן מוגדרים פרויקטים של ביוב ומים.

אם רוצים לבצע אותם בשנת 2002, להערכתנו יהיה קשה מאוד לעשות זאת במסגרת הקיימת.
ישראל כץ
אני מבקש לשמוע דוגמה לפרויקטים מתוך התקציב שביצועם יימנע אם לא יהיה חוק. אני מבקש להכין זאת לישיבה הבאה. אני מבקש לקבל גם את כל רשימת הפרויקטים המתוקצבים והמתוכננים.
היו"ר יעקב ליצמן
נכון, אנחנו מבקשים זאת.
ישראל כץ
אני תומך בביצוע פרויקטים לאומיים שלא ניתן לבצע בדרך אחרת.
אבי גפן
אין ויכוח. אך יש פרויקטים של תשתית לאומית שמתוקצבים בתקצוב ישיר, ויש פרויקטים של BOT. גם הם רלוונטיים לכאן.

אני חוזר לדברים שרציתי לומר קודם: אם יש כביש שמטופל כמה שנים אך תהליכי התכנון אינם מסתיימים, וזהו פרויקט תשתיתי חשוב – מה זה משנה אם התקצוב היה בעבר ולא הושלם או שהתקצוב שלו יהיה עכשיו, או שהוא לא יהיה בשנת 2002?
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לסכם את הדברים. לישיבה הבאה מר גפן יביא רשימת פרויקטים.
ישראל כץ
מכל הקריטריונים שפורטו.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש שיוגשו הסתייגויות, ושאוכל לקבלן. אולי משרד האוצר יקבל חלק מהשינויים. אחליט אחר כך את מי להזמין לישיבה הבאה.
דלית דרור
אני מבקשת שבישיבה הבאה תידון השאלה האם צריך הוראת מעבר. האם הכוונה שפרויקטים שנמצאים בצנרת יעברו לוועדה לתשתיות?
היו"ר יעקב ליצמן
ואני מציע לעו"ד דרור, לגב' רצ'בסקי, למר גפן ולכולם שידונו יחד בדברים וידברו בקול אחד בישיבה הבאה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים