ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 11/12/2001

חוק התקציב לשנת הכספים 2002, התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/4293



27
ועדת כספים
11.12.2001

פרוטוקולים/כספים/4293
ירושלים, כ"ג בטבת, תשס"ב
7 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ו בכסלו התשס"ב (11 בדצמבר 2001), שעה 10:00
סדר היום
1. תקציב לשכת נשיא המדינה לשנת 2002.
2. תקציב משרד הדתות לשנת 2002.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר
אפי אושעיה
יגאל ביבי
משה גפני
אבשלום וילן
עופר חוגי
אמנון כהן
נחום לנגנטל
רחמים מלול
יוסף פריצקי
אברהם (בייגה) שוחט
ויצמן שירי
מוזמנים
משה גורל מנכ"ל לשכת נשיא המדינה
משה מזרחי סמנכ"ל לשכת נשיא המדינה
אריה צרפי חשב לשכת נשיא המדינה
לימור דניאל אגף התקציבים, משרד האוצר
אשר אוחנה שר הדתות
משה שמעוני מנכ"ל משרד הדתות
יהושע ישי יועץ שר הדתות
אודי אזולאי חי אגף התקציבים, משרד האוצר
יעל אנדורן סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר
דינה דומינוס,עו"ד משרד הפנים
אמנון דה-הרטוך,עו"ד משרד המשפטים
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קירשנר
קצרנית
יפעת שפרכר















תקציב לשכת נשיא המדינה לשנת 2001.
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אנחנו פותחים את הישיבה. אני מביא לאישור את מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
איוור קירשנר
בפנייה זאת מספרים 1,3,4 ו-11 לא אושרו כי לא היה להם אישור ניהול תקין.
יוסי פריצקי
כל השאר כן אושר.
איוור קירשנר
בפנייה של 19 בנובמבר אושר הכל.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו מצביעים על 2,4,5,6,7,8,9,10 במספר 01-36290, שזה אישור תרומות לפי סעיף 46, ועל כל 01-36536. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד – 4
נגד – 0

אושר
אבשלום וילן
אני מכבד את לחימתך העיקשת על העברת הכספים לישיבות, אבל כבר תקופה ארוכה אזרחי המדינה משמשים כבני ערובה. פניתי הבוקר ליו"ר הכנסת שיזמן אותך ואת שר האוצר על-מנת לגמור את הפרשה הזאת. אתה לא מעלה את העברות התקציביות והרבה מאוד אזרחים שצריכים לקבל כסף לא מקבלים. מה עושים?
היו"ר יעקב ליצמן
אני מתפלא שאתה לא פונה לשר האוצר.
אבשלום וילן
גם לשר האוצר.
משה גפני
אני חושב שזאת יוזמה מבורכת.
ויצמן שירי
חבל שלא קיבלת את ההצעה שלי לא לכנס את הוועדה. אנחנו סתם באים.
היו"ר יעקב ליצמן
שר האוצר אמר לי אתמול, שהוא מבקש להמשיך את הדיונים על התקציב. גם ימימה אמרה לי אתמול שמבחינתה זה אפשרי. גם אנה שניידר הסכימה.
ויצמן שירי
האם אתה יודע באיזה משרדים מקצצים, כמה מקצצים? על מה אנחנו דנים?
היו"ר יעקב ליצמן
שר האוצר אמר לי גם שהוא מוכן לבוא לוועדה.
נחום לנגנטל
לפי מה שאני קורא בעיתון, שר האוצר כבר הראה לראש הממשלה את התקציב וראש הממשלה אישר לשר האוצר להוריד 6 מיליארד שקל. מה שאנחנו הולכים לעשות פה זה דיון עקר. בואו נעשה time out בכל דיוני הוועדה. בואו נעצור. אנחנו עושים מעצמנו צחוק. היוזמה של אבו לפתור את הבעיה של הישיבות מול אזרחי המדינה היא רעה מאוד כי הכספים מגיעים לישיבות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא יודע מה משרד האוצר הולך להוריד, איך הוא הולך להוריד. מאיפה אני יודע שכל העברות לא יהיו על חשבון הישיבות? לכן אני מחכה.
ויצמן שירי
אתה חוזר כל הזמן על אותם דברים. אם אתה רוצה לחכות עד שההבטחה שניתנה לך תקוים, תחליט שאין ישיבות. חבל שנבוא, זה סתם .
נחום לנגנטל
מנכ"ל משרד ממשלתי שהיה פה אמר לי שכבר אמרו לו מה מורידים, כך שאנחנו עושים מעצמנו צחוק.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני מברך על היוזמה של אבו. אני מבין שיושב-ראש הוועדה נושא באחריות. אנחנו נמצאים במצב כלכלי קשה ואין חוק הסדרים כי שר האוצר משך. יש תקציב שאנחנו חייבים לדון עליו. כשאנחנו הולכים לדון על תקציב לשכת נשיא המדינה אנחנו יודעים שזה תקציב שהולך להיות מקוצץ, רק לא יודעים מה הולך להיות מקוצץ. יש לנו שתי ברירות: לדון על זה ברגע שייגמר הדיון בממשלה, או להתחיל לדון על זה עכשיו. סביר להניח שלא יהיה תקציב ב-1 בינואר. אם לא יהיה תקציב ב-1 בינואר, חלק גדול מהפעילות הכלכלית של המדינה, במצב הכלכלי שאנחנו מצויים בו, ייעצר. אני חושב שהמצב הזה הוא בלתי נסבל, בלתי מתקבל על הדעת, ולכן אני מצטרף ליוזמה של חבר הכנסת אבו.
יוסף פריצקי
אדוני היושב-ראש, שר האוצר לא משך את חוק ההסדרים.
משה גפני
הוא משך.
יוסף פריצקי
לפי שיחה שהתקיימה עם היועצת המשפטית של משרד האוצר, משיכה נעשית באולם המליאה.
משה גפני
אתה טועה.
היו"ר יעקב ליצמן
הוא לא משך את כל החוק.
יוסף פריצקי
כשאני מסתכל על תקציב משרד הדתות לשנת 2002 אני רואה שכל הכסף שהיה בתקציב לישיבות עבר. כל הסעיף ב-2204 הוא מיליארד ביתר.
היו"ר יעקב ליצמן
זאת הטענה.
יוסף פריצקי
לשיטתי, המיליארד הזה הוא מיליארד יותר מידי, לא צריך לתת אגורה. לשיטתו של חבר הכנסת גפני, ולשיטתך, אדוני היושב-ראש, המיליארד הזה הוא מיליארד פחות מידי, אתה אומר שצריך היה לכתוב שני מיליארד. אם כך, אז לך תתקן את חוק התקציב. אם אתה יושב על חוק תקציב של 2001 שמוצע במלואו, אתה לא יכול לתקן את הטעות שקרתה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני כן יכול.
יוסף פריצקי
האם מיליארד 25 מיליון 951 יצא? התשובה היא כן. אין מה לעכב היום העברות. איפה טעיתם? אם לא העלתם את הסעיף הזה ב-2001 אתם לא יכולים היום להחזיק תקציב או העברות כבן-ערובה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותי, אנחנו דנים על תקציב נשיא המדינה ולשכתו. נמצא איתנו מנכ"ל לשכת הנשיא, משה גורל.
משה גורל
אדוני יושב-ראש הוועדה, חברי הכנסת, שנת 2001 החולפת משקפת את פעילות הנשיא, את מוסד הנשיאות בכל התחומים ובכל במגזרים. הנשיא קבע עם תחילת כהונתו 3 יעדים מרכזיים שאותם בדעתו להדגיש ולהגשים בפעילותו לאורך כהונתו: הראשון בהם הוא אחדות העם ואיחוי הקרעים; השני הוא מאבק בעוני ודאגה לשכבות החלשות, והשלישי הוא הידוק הקשר עם יהדות התפוצות. ואכן, בכל אחד ואחד מהתחומים האלה מתבצעת עבודה רבה, פעילות ענפה ופוריה, כל זאת בהשראתו והנחייתו של כבוד הנשיא.

קצב הפעילות מאז תחילת כהונת הנשיא מאוד אינטנסיבי. היקף הפעילות גדל, הוא מלא עניין ותוכן ויש מגמה מתמדת של תנופה ועליה. פעילות הנשיא בשנה הזאת היתה בכל המגזרים ובכל התחומים. בית הנשיא לא היה ערוך להיקפים כאלה של פעילות. הופתענו לטובה מכמות האזרחים הפונים אל נשיא המדינה בכל אחד ואחד מהתחומים שבהם אנחנו עוסקים. חוברת שמסכמת את שנת הפעילות הראשונה של נשיא המדינה יצאה והועברה לידיעת חברי הכנסת.

האירועים של השנה החולפת והמשברים הפוקדים את מדינת ישראל הן בתחומי החברה והן בתחומי החוץ והביטחון, משפיעים ישירות על סדר יומו של המשכן, על סדר יומו של נשיא המדינה. ההשלכות הן גם בהגדלת נפח הפעילות בבית הנשיא. במהלך השנה פעלנו על-מנת לאפשר ולתת בידי הנשיא את הכלים שיאפשרו לו להגשים את אותם יעדים שהציב לעצמו עם בחירתו. הנשיא מרבה בקיום מפגשים עם רבדי החברה הישראלית על עדותיה, דתותיה וכל גווניה. הסיורים ברחבי הארץ והמפגשים שנערכו בבית הנשיא הינם עדות לדו-שיח הקרוב אשר הנשיא מקיים ומנהל עם הציבורים המגוונים במדינת ישראל. באותם מפגשים הנשיא פועל לחיזוק האחדות בעם, לעידוד המצויינות, ההתנדבות ואיחוי הקרעים. הבית פתוח לכל המגזרים, לכל הסקטורים, לכל האירגונים ולכל המוסדות.במשכן מתקיימים אירועי תרבות וחינוך, אירועים שוטפים להרחבת המודעות, למורשת ולמסורת ישראל. תשומת לב מיוחדת מקדיש הנשיא למגזר הערבי. הוא מרבה בסיורים במגזר הערבי, במפגשים עם ראשי העיריות, עם ראשי הישובים, עם אנשי ציבור ערביים.

אנחנו מתברכים בפעילות חברתית וקהילתית עניפה של אשת הנשיא, הגברת גילה קצב. היא נוטלת חלק חשוב מאוד בפעילות הממלכתית של הנשיא. היא מקיימת פעילות התנדבותית נרחבת ביותר גם בתחומי הרווחה, החברה והדאגה לפרט ולקהילה. הפעילות של הגברת מאפשרת למקד את תשומת הלב הציבורית לנושאים חשובים וייחודיים.
נחום לנגנטל
היא עזרה לנו בנושא בטיחות בדרכים.
משה גורל
אני שמח לשמוע. בשנה זו הנושא הביטחוני והמדיני עלה והוביל בחיי המדינה. הנשיא מרבה בביקורים ובמפגשים בתחום פעילות זה הן בצבא והן בכל מוסדות הביטחון. הוא מקיים, לצערנו, את ביקורי התנחומים אצל משפחות החללים ואצל אזרחים ממשפחות חללי הטרור. האירועים הקשים באיזור חייבו פעילות מדינית יום יומית במפגשים בנושא המלחמה בטרור, באלימות הגוברת ובאפשרויות של חזרה למשא ומתן מדיני. הנושאים האלה מהווים את עיקר השיחות שמנהל הנשיא עם נשיאים, עם ראשי ממשלה, עם שרים, עם שגרירים ועם משלחות סולידריות רבות בארץ, ברוסיה, באוקראינה, בגרוזיה ובארצות הברית. שני הביקורים שקיים הנשיא מאז תחילת כהונתו היו בעלי משמעות הסברתית מאוד מוצלחת הן בתחום המדיני התקשורתי ההסברתי וכמובן במפגש עם הקהילות היהודיות ברחבי ארצות אלו.

הנשיא רואה ביחסים עם יהדות התפוצות נושא בעל חשיבות רבה. הוא מקדיש מאמצים רבים להידוק הקשר ולקידום הקשר עם העם היהודי ברחבי תבל. אלו הם מפגשים שוטפים שנערכים בארץ ובחו"ל, תוך הדגשת החשיבות של העמקת הערכים הציוניים, הזיקה לישראל, החינוך היהודי והעלייה לארץ.

בית הנשיא עוסק בפניות הציבור. זאת אחת המחלקות העסוקות אצלנו בבית הנשיא. פניות הציבור מכל רחבי הארץ הולכות וגדלות. אני יכול להגיד שהן הגיעו לפי שניים ופי שלושה בשנה האחרונה בהשוואה לשנים קודמות, דבר שמציב בפנינו אתגר רציני ודורש מיומנות, טיפול מקצועי. נזקקים רבים פונים אלינו יום יום. הם רואים בבית הנשיא את המוסד שאליו הם יכולים לפנות ובו הם יקבלו אוזן קשבת. הם מרגישים שבית הנשיא הוא הכתובת שלהם.

בית הנשיא עוסק גם בנושא ההתנדבות והערכת ההתנדבות בעם. מידי שנה מוענקים פרסי הנשיא למפעלים שונים, כמו אות הנשיא למתנדב, פרס הנשיא לספרות ועוד נושאים נוספים.

תקציב שנת 2002 מבטא את המשאבים שעמדו לרשות בית הנשיא בשנת 2001 לאחר שבית הנשיא עמד בקיצוץ התקציבי על פי החלטת הממשלה כמו יתר משרדי הממשלה. תקציב בית הנשיא נערך בעבודת מטה מסודרת, מאורגנת אל מול אגף התקציבים. הוא משקף את האמצעים שאגף התקציבים מוכן להקצות לנו לשנת 2002. בית הנשיא יעשה את כל המאמצים לפעול במסגרת אותם משאבים שהמדינה מעמידה לרשותו. תודה רבה.
ויצמן שירי
אני רואה ש20% מהתקציב זה בעצם תשלומי עבר לנשיאים לשעבר. אני חושב שנשיא המדינה בתקופה כה קשה לעם הזה מנסה לעשות את המקסימום כדי לאחד את העם. זה הדבר הכי מרכזי. הוא צמוד להבטחתו. הוא לא מתעסק בעניינים שיש בהם הזדהות פוליטית. יש לו דיעה, יש לו מה להגיד, אבל הוא עוסק באיחוד העם. אני לא מבין למה ועדת הכספים צריכה לאשר את התקציב של לשכת הנשיא כמו שהיא מאשרת את כל התקציבים של יתר משרדי הממשלה. יכול להיות שצריך להקים איזו שהיא ועדה שתשב, כי יש עבודה בין חברי הכנסת מול הנשיא.
נחום לנגנטל
מאחר ואני חושב שהתקציב הוא לא רלוונטי אז חבל על הזמן.
ויצמן שירי
אגב, אין ממה להוריד.
נחום לנגנטל
גם אם יקצצו בתקציב בית הנשיא, התקציב הוא דל מאוד.
היו"ר יעקב ליצמן
צריך לומר שהנשיא הקפיא את שכרו מיוזמתו.
ויצמן שירי
אם אני אבקש להקפיא את שכרי, יקפיאו את שכרי? לא.
נחום לנגנטל
יש פה בתקציב הכולל תקציב קשיח ששייך לנשיאים לשעבר.
ויצמן שירי
הייתי מצרף לבית הנשיא את כספי האפוטרופוס הכללי.
היו"ר יעקב ליצמן
הייתי מעביר לו הרבה דברים אם היה אפשר.
נחום לנגנטל
פעילות בית הנשיא זה מן שמורת טבע שקיימת במדינת ישראל מבחינה חברתית. יש בית אחד שהציבור יכול להזדהות איתו. הכנסת, לדאבוני, לא מהווה בית לאזרחי מדינת ישראל. בהעדר מצב שכזה, בית הנשיא הוא הבית. אני שמח שהנשיא לקח על עצמו את זה. יש לנו תחושה מאוד מאוד טובה מהימצאו של האדם הנכון במקום הנכון. אם היה יותר כסף בקופת המדינה הייתי אומר להשקיע את הכסף שם על-מנת לעשות עוד פרוייקטים מבורכים בתחום האחדות. אני בעצמי יזמתי כמה דברים בשיתוף עם בית הנשיא. יש פינה חמה במדינה הזאת.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה.
משה גורל
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.




































תקציב משרד הדתות לשנת 2002.
היו"ר יעקב ליצמן
לפני שנדון על תקציב 2002 אני רוצה לשמוע איפה אנחנו עומדים.
אשר אוחנה
לתקציב הישיבות אדוני מתכוון?
היו"ר יעקב ליצמן
לחוק הלפרט ול-7 מיליון שקלים.
אשר אוחנה
מאז שישבנו פה לא ידוע לי שקרה משהו או התחדש משהו בשני הנושאים, אולי המנכ"ל יודע.
יעל אנדורן
הכתובת היא לא המנכ"ל. אנחנו מנסים לעשות פעילויות בין המשרדים. הנושא הזה נבדק. עדיין, לצערי, אין תשובה, אבל אני מקווה שבימים הקרובים תהיה תשובה סופית וקונקרטית בנושא הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
התשובה צריכה להיות מקובלת גם על משרד הדתות.
יעל אנדורן
בוודאי. אנחנו לא נעשה שום דבר בלי תיאום.
אשר אוחנה
תקציב משרד הדתות לשנת 2002 לפי החוברת הכחולה עומד על מיליארד 578. תקציב המשרד בשנת 2000 היה מיליארד 576, זאת אומרת שווה לתקציב של שנת 2002. מילה נוספת מעבר לזה לא צריך לומר.
היו"ר יעקב ליצמן
האם כל מה שאנחנו מדברים על תקציב הישיבות אמור לחזור על עצמו בתקציב 2002?
אשר אוחנה
אמור לחזור. זה לא קיבל ביטוי בספר.
היו"ר יעקב ליצמן
יעל, אתם רוצים שנחזור אליכם עם אותה דרישה בשנה הבאה?
יעל אנדורן
מה שאנחנו רוצים זה שתתבצע ביקורת אמיתית במשרד הדתות. לפי הנתונים של החודש האחרון, מספר התלמידים בישיבות מסתכם ב221 אלף תלמידים. הבאתי כמה דוגמאות של תעריפים שמראים גידול במספר התלמידים שאני מכירה ממערכת החינוך, שזה תלמידים עד גיל 18. אם אני אקח לדוגמה אולפנה, אז אולפנה זה תלמידים שקיימים גם במערכת החינוך, כאשר מה שאנחנו רואים זה גידול של למעלה מ-20% במספר התלמידים. תקציב המדינה לא ערוך לכאלה דברים, אין לנו יכולת לשלם כאלה גידולים, ולכן אנחנו דורשים שמשרד הדתות יעשה בדיקה אם אכן כל התלמידים המדווחים הם תלמידים נמצאים. מדוח שערך החשב הכללי עולה, שהביקורת שמתבצעת היא לא ביקורת אמיתית.
היו"ר יעקב ליצמן
לא הבנתי מה זה לא אמיתית.
יעל אנדורן
היא אינה ביקורת מהימנה, היא לא בודקת בצורה נכונה מה שנעשה בישיבות.
היו"ר יעקב ליצמן
יעל, מה שאני יודע על הביקורת של הישיבות זה שנכנסים לתוך הישיבה, מבקשים מכל אחד להזדהות ע"י כך שמבקשים ממנו להראות תעודת זהות. זה לא מקובל בשום מוסד אחר. לא ראיתי שבאוניברסיטאות נבדק כל סטודנט.
משה גפני
כראש ישיבה אני צריך להגיש ביקורות של רו"ח חיצוני לרשם העמותות. למשרד הדתות אני צריך לתת מפה איך מגיעים אלי לישיבה.
אברהם (בייגה) שוחט
כי היו ישיבות שלא היו.
משה גפני
למה 400 עמותות שמקבלות תמיכה ממשרד הקליטה לא צריכות לצרף מפה? אם כתוב בעמותה אצלי שמטרות העמותה זה בית מדרש, אז אתם אומרים שאסור לי לקבל כסף בגלל שיש לי כולל. אחרי שמטרטרים אותי כמו שלא מטרטרים אף אחד בשום משרד ממשלתי, אומרים עלי שאני גנב. מראש מחליטים שאני גנב. משרד האוצר כל הזמן אומר את זה, ומשרד הדתות מבצע את זה. מוציאים את האברכים החוצה ולוקחים מכל אחד תעודת זהות. אני לא מקבל כסף בגלל שאתם במשרד האוצר החלטתם שעל נובמבר ועל דצמבר אין לכם כסף. אחרי שאני עובר מסע השפלות, עובר את הביקורות הכי גדולות, באה יעל אנדורן, שכולנו מכבדים אותה, ואומרת שהביקורות לא היו נכונות.
יעל אנדורן
לא אני אמרתי.
משה גפני
אחרי כל הדברים האלה אתם אומרים שמנהלי הישיבות הם גנבים. אם הייתם מוצאים מנהל ישיבה גנב, שאת זה אתם אומרים כל הזמן, למה לא הועמד אף אחד לדין? יש למישהו ספק שאם היו תופסים מישהו באיזה שהוא דבר שמריח פלילי, הוא לא היה עומד לדין?
אברהם (בייגה) שוחט
לא זאת השאלה.
יעל אנדורן
לא אני זאת שאומרת שהביקורת לא נכונה, יש גורמים חיצוניים שבדקו את זה והם בעצמם אלה שאומרים. העברנו לפני שנתיים ליועץ המשפטי לממשלה רשימה של ישיבות שראשי הישיבות חתמו על דוחות ובממצאי הביקורת לא נמצאה הישיבה. למה הם לא הועמדו לדין זאת שאלה טובה, אני מוכנה לשאול אותה בדיוק כמוך, אבל זה ששלחו ביקורת לישיבה והישיבה הזאת לא היתה, עם זה אף אחד לא מתווכח. אני לא אומרת שכולם גנבים.
היו"ר יעקב ליצמן
זאת הסיבה שחסרים 87 מיליון שקל?
יעל אנדורן
אני לא אומרת שכל ראשי הישיבות הם גנבים, אפילו לא שהרוב, אבל זה שבחלק מהמקומות היה דיווח לא נכון, זה גם מה שמשרד הדתות מצא. זה שלא עשו כלום אחרי שמצאו שחלק מהישיבות דיווחו דיווחים לא נכונים, זה גם לא בסדר.
היו"ר יעקב ליצמן
את אומרת חלק כאילו זה אחוז גדול. את מדברת על בודדים.
אשר אוחנה
על מה את מדברת?
יעל אנדורן
אני לא רוצה לבוא עם אצבע מאשימה כלפי עולם הישיבות, אני בטוחה שמרבית הישיבות מדווחות בדיוק כמו שנעשה, אבל אני חושבת, ולכן זאת הסיבה שחסר, שאם היו עושים ביקורת בכל הישיבות והיו אומרים לישיבה שלא דיווחה נכון שלא יתנו לה מעכשיו ואילך וגם יקחו ממנה..
היו"ר יעקב ליצמן
האם את יודעת מהשנה האחרונה על מוסד שבדקתם שהוא לא קיים ושמשרד הדתות לא טיפל בו?
יעל אנדורן
בדוח שבוצע דובר על 200. יכולים המנכ"ל והשר לאשר. לפי האומדן של החשב הכללי, שהוא היה אומדן חסר, אם היו מטפלים בממצאים לפי הדוח שלו עצמו, היה ניתן לחסוך 87 מיליון שקל.
אשר אוחנה
את מטעה את כל הציבור שיושב פה.
יעל אנדורן
אני מטפלת בכמה משרדים. אני מכירה גידול טבעי במערכת החינוך כי אני אחראית גם על התקציב של מערכת החינוך.
אשר אוחנה
אולפנות שייכות למשרד החינוך.
יעל אנדורן
יש פה ישיבות שהן לתלמידים מעל גיל 18. אלה תעריפים שיש בהם גידול של למעלה מ-10%. יכול להיות שכל ה-10% האלה או חזרו בתשובה או נולדו למערכת, אבל זה צריך להיבדק. אם מישהו מאמין שהגידול בכל המערכת הזאת הוא 10% או למעלה מ-10% כל שנה, אני מרשה לעצמי להגיד שזה נראה לי בעייתי.
משה גפני
איך הגידול הוא של 10%?
יעל אנדורן
אני יכולה להראות לך.
היו"ר יעקב ליצמן
במשרד הדתות יש גם מכללה לחינוך. האם גם לשם שלחתם מבקר?
יעל אנדורן
עכשיו אנחנו בודקים איך יכול להיות שמספר התלמידות באולפנות עלה מ-15 אלף ל-21 אלף.
היו"ר יעקב ליצמן
במקום לשאול את השאלות האלה בדיון על משרד החינוך, את שואלת את זה פה?
יעל אנדורן
אני יכולה לתת דוגמה של כולל עד גיל 65, שמספר התלמידים עלה מינואר 2001 לדצמבר 2001 מ-39 אלף 300 ל-42 אלף 430.
היו"ר יעקב ליצמן
מה הגידול?
יעל אנדורן
8%. בשום סעיף אחר בתקציב המדינה אנחנו לא מקבלים כאלה גידולים משמעותיים. יכול להגיד שר הדתות מה שהוא רוצה, אבל יש נתונים מביקורות שבוצעו משנת 1997, משנת 1998. אני מוכרחה להגיד שהיה לנו שיתוף פעולה מצויין איתו, הוא האמין בדיוק כמונו שצריך לעשות את הבדיקה.
אשר אוחנה
גם היום אנחנו עושים.
יעל אנדורן
אני חושבת שלכולנו סביב השולחן הזה יש אותו אינטרס. אני לא חושבת שאנחנו אמורים להיות חלוקים על כך שמי..
היו"ר יעקב ליצמן
על זה אין ויכוח.
יעל אנדורן
לכולנו אמור להיות אותו אינטרס, שרק מי שקיים במערכת יקבל תקציב.
אשר אוחנה
אני לא מתכוון לפגוע במישהו אישית, אבל אני רוצה למחות על כך שיעל אמרה שאין ביקורת אמיתית. כשיעל אומרת שאין ביקורת אמיתית, זאת אומרת שיש ביקורת שקרית. אין שני מצבים. בכל תפקידי הקודמים וגם בתפקידי הנוכחי עשינו ביקורת אמיתית. הביקורת שנעשית משנת 1998, סוף 1997, מתואמת עם משרד האוצר. השפלה כזאת לא היתה ואיננה. אין אח ורע לסוג ביקורת שבאים למוסד ומזהים את האברך על פי תעודת זהות, על פי צבע הזקן. הסכמנו להשפלה הזאת. בשנת 2000 נעשו ביקורות ב50% מכל המוסדות. נאמר פה שלא נעשו ביקורות בכל המוסדות. אי אפשר לבקר בכל המוסדות. אין שום משרד ממשלתי שהגיע ל-50% ביקורת.
היו"ר יעקב ליצמן
בדקתם תביעות אצבעות?
אשר אוחנה
זה עוד לא. אף אחד לא יכול לבוא בטענות שאנחנו לא מבקרים. תמיד נהיה חשודים, זה לא יעזור. מכיוון שאנשים מסתכלים עלינו כעל חשודים, כעל פרזיטים, אני עושה קצת יותר ממה שנדרש על-מנת להוכיח שאנחנו לא כאלה. אמרת, יעל, שהיו 200 מוסדות שמצאו שהם לא בסדר. החשב הכללי ביקר את עצמו. בא אגף תקציבים..
יעל אנדורן
בפירוש לא. חבל, אל תגיד את זה.
אשר אוחנה
בגלל שהחשב הכללי לא סיפק סחורה, הם נכנסו לפאניקה וחסמו 200 מוסדות. בסוף, כל 200 המוסדות שוחררו. אנחנו קיבלנו עלינו את הדין ואפילו קנסנו את המוסדות מבלי לבדוק. היינו פושעים כלפי עולם התורה. החשב הכללי ביקר את עצמו.
יעל אנדורן
האם אתה אומר שהחשב הכללי חזר בו מהדוח שהוא הגיש? את זה לא ידעתי.
אשר אוחנה
כל 200 המוסדות שוחררו.
יעל אנדורן
יצא דוח מאוד חריף. אגב, זה לא נכון שאגף תקציבים יזם.
אשר אוחנה
החשב הכללי הוציא דוח. אנחנו לא ראינו לנכון להגיב על הדוח. קיבלתי את ההמלצות כפי שהן. אותם 200 מוסדות שנחסמו - שוחררו. כמו שהמנכ"ל כרגע מאשר, נשארו 2,3 מוסדות שעדיין לא שוחררו, הם עדיין נבדקים.
יעל אנדורן
האם בעקבות זה ששוחררו חלק מהמוסדות הוחלט לנקוט איזו סנקציה?
אשר אוחנה
נקטנו סנקציות מבלי לבדוק. פעלנו במשרד בצורה לא נכונה, כי קנסנו מבלי לבדוק אם נכון או לא נכון. ביקורת יכולה להיות גם בבית ספר ביום שהתלמידים נמצאים בטיול.
משה גפני
הביקורת באה בפורים.
אשר אוחנה
מאותו רגע שקבענו שאחוז מסויים נעדרים קנסנו את המוסדות, רק אחרי כן בדקנו מה קרה.
היו"ר יעקב ליצמן
עשיתם את זה בתיאום עם החשב הכללי?
אשר אוחנה
בוודאי. אמרתי שתוך 24 שעות אני רוצה כללים וסנקציות. אכן כך היה. מיד הפעלנו את הסנקציות האלה. מתוך ה-200 מוסדות אני לא יודע על אף מוסד שנתפס או שיש חשדות כלפיו. יעל, כשאת מביאה דוגמה של אולפנה, אז לפחות תסבירי שאולפנה זה לא במשרד הדתות, זה במשרד החינוך.
יעל אנדורן
אני הצבעתי על אולפנה במשרד הדתות.
אשר אוחנה
גידול של 8% באברכים זה דבר מקובל, אנחנו מברכים על כך. אנחנו במשרד פתוחים ומוכנים לעשות כל ביקורת. אף פעם לא מנענו ביקורת, תמיד שיתפנו פעולה ונשתף פעולה. אנחנו עושים הכל כדי לבקר ולבדוק שאכן לא יהיו בינינו, חלילה, עגבניות רקובות.
יהושע ישי
יש גידול של עשרות אחוזים באולפנה, אבל זה דבר שניתן לבדיקה במסגרת משרד החינוך. בכל שאר הסעיפים האחרים הגידול הוא במספר אחוזים בודדים, לא בעשרות אחוזים. צריך לקחת את זה בחשבון בשים לב שהתעריפים פחתו לסדר גודל של אחוז וחצי עד שני אחוז. למרות ההפחתה בתעריפים עדיין חסר תקציב.
עופר חוגי
יעל, אם תסתכלי על משרד החינוך, תראי שיש גידול גדול מאוד במעיין החינוך התורני מול החינוך העצמאי.
יעל אנדורן
לא בכאלה סידרי גודל.
עופר חוגי
תבדקי.
יעל אנדורן
אני מכירה את המספרים.
עופר חוגי
תיקחי את מה שקרה במשרד החינוך ותשליכי את זה על משרד הדתות. מה קרה במשרד החינוך? במעיין החינוך התורני נשאר אותו בסיס מ-1999 עד 2002. בשנת 1999 הבסיס היה 160 מיליון והשנה זה 172 מיליון. אם תראי את התקציב של משרד הדתות, אז התקציב בשנת 1999 הוא אותו תקציב בשנת ב-2002. במשרד הדתות היה גידול של מספר התלמידים באופן ראלי. המקרה של ילודה וגידול טבעי זאת תופעה. מה אתם עושים? במקום לתקצב את משרד הדתות כמו שצריך ושהילדים האלה יקבלו מימון, אתם אומרים "לא, אנחנו נוריד בבסיס ונסחט את חברי הכנסת החרדיים במהלך השנה". תסבירי לי למה מתחילת השנה, כשאת יודעת שאת צריכה לשלם בבסיס התקציב כמעט 160, 200 מיליון שקל יותר, את מתקצבת פחות.
יעל אנדורן
מכיוון שיש כאלה שיעורי היעדרות ולא מתבצע איתם כלום, יש לי יסוד סביר להניח..
עופר חוגי
לא שמעתי שיש ביקורת על היעדרות מבתי הספר. בואי נבדוק בבית ספר הטכנולוגי, בבתי הספר התיכוניים. את עושה שם ביקורת? בבתי הספר התיכוניים יש היעדרות של 2,3 תלמידים בממוצע, בבית הספר הטכנולוגי 50% לא באים. יש מישהו שאמר לא לתקצב אותם? האם מישהו במשרד החינוך עצר את התלמידים? האם יש מישהו במשרד החינוך ששלח מבקרים ובדק את תעודות הזהות של הילדים?
היו"ר יעקב ליצמן
יעל, מתי היתה הפעם האחרונה שבדקתם את אוניברסיטת תל-אביב?
יעל אנדורן
את אוניברסיטת תל-אביב לא אנחנו מתקצבים, ות"ת מתקצבת לפי מספר מסיימים.
עופר חוגי
אני מדבר איתך על בתי הספר התיכוניים. מה ההבדל בין ישיבה, שילדים לומדים עד כיתה י"ב ושאליהם את שולחת פעמיים בשנה מבקרים, לבתי הספר הטכנולוגיים והתיכוניים, שלשם את לא שולחת ביקורת? מכיוון שחסר לכם כסף אתם עוצרים את הכסף ואומרים שהדתיים גנבים. זה הכי קל להגיד. איפה חברי מהמפד"ל? איפה נחום לנגנטל? האולפנות שייכות לזרם שלו.
משה גפני
כשמדברים על תקציב הישיבות, צריך לזכור שחלק גדול מהישיבות הן לא ישיבות ששייכות לציבור החרדי. אבו תמיד אומר ברדיו ובטלוויזיה שיש 220 אלף תלמידים שלא משרתים בצבא.
אבשלום וילן
אבו מכיר את המספרים. אמרתי שמרביתם.
עופר חוגי
מה ההבדל בין כולל שיושבים שם חוקרים, כותבים ולומדים תלמוד, לחוג תלמוד באוניברסיטת בר-אילן?
אברהם (בייגה) שוחט
כי זאת אוניברסיטה, כל סטודנט משלם שכר לימוד.
עופר חוגי
ובכמה המדינה משתתפת?
אברהם (בייגה) שוחט
תשאל אותי, אל תשאל את יעל שאלה כזאת. היא צריכה לענות לך על ההבדל בין אוניברסיטה לישיבה?
עופר חוגי
אני מדבר על היחס. אתה מסתכל על תלמיד שלומד בבר-אילן כתלמיד ועל אברך שלומד בכולל כגנב. שולחים מבקרים כל שני וחמישי ואומרים לו "איפה אתה נמצא, לאיפה הלכת, כמה ימים היית". את זה צריך להוריד מהשורש.
היו"ר יעקב ליצמן
אם רואה חשבון לא יבוא עם ממצאים מחשידים אז לא יקבלו אותו. אם רואה חשבון יגיד שהוא לא מצא שחיתות, יגידו שהוא מגמתי והוא לא מקובל.
עופר חוגי
דה-הרטוך הזדעק להגיע לוועדה כדי לעשות קריטריונים מיוחדים. כשאני שואל אותו למה לאוניברסיטאות אין קריטריונים, הוא אומר לי שאין לו זמן, אין לו מספיק כוח אדם. לאוניברסיטאות אין זמן, אבל לחרדים יש את כל הזמן, הם הגנבים הגדולים של המדינה. בושה וחרפה.
אמנון דה-הרטוך
אני רפרנט לענייני דתות, זה התפקיד שלי. באתי לשמוע על התקציב של משרד הדתות.
עופר חוגי
תראו מה קורה עם התארים באוניברסיטאות, אין שם קריטריונים.
אבשלום וילן
עצרו למעצר בית את יושב-ראש הסתדרות המורים. מה אתה אומר שלא מטפלים? מטפלים. אף אחד לא אמר שעולים עליו או יורדים עליו.
עופר חוגי
אין הבדל בין אדם שלומד תלמוד בישיבה ובין אדם שלומד תלמוד באוניברסיטת בר-אילן. זה לא בסדר שאחד מקבל 60 אלף שקל ואחד מקבל 6000 שקל.

גם במבני דת יש קריטריונים. מה קרה? משנת 1999 לא בנו לא מקווה ולא בית כנסת. למה? בזכות הקריטריונים.
אבשלום וילן
איפה לא בנו מקווה?
עופר חוגי
תקציב 1999 לא נוצל כי יש קריטריונים. אחרי שכבר יש קריטריונים, אומרים לך "חכה עד שיבוא רואה חשבון לבדוק את המקווה". איפה נשמע כדבר הזה? במשרד השיכון יש פרוצדורה כזאת? זה רק בגלל שזה משרד הדתות.

אתם יודעים כמה השקיעה המדינה בבתי המשפט? בין 300 ל-400 מיליון שקל. בתי הדין הרבניים צריכים להיות בסימטאות, במקומות אפלים. למה? לזה לא צריך כסף? זה לא שירות לאזרח? זה אזרחים סוג ב'? הדברים חמורים מאוד. משרד המשפטים ומשרד האוצר הם נגד משרד הדתות.
אמנון כהן
אני מרגיש שכל הקבוצה של החרדים שנמצאת כאן נמצאת באיזו שהיא מגננה. אני לא חושב שכשדנים בכל משרד ממשלתי אחר מרגישים את זה. יכול להיות שיש קבוצה כזאת או אחרת שמנצלת לרעה את החוק, אבל אל לנו להשליך על הכלל. בדיקת תעודות זהות, העמדת האנשים בשורה הם דברים לא מקובלים. אפשר לבדוק בדרכים אחרות. אנחנו גם לא מבקשים שבכל תיכון או בית ספר ייכנסו מבקרים לכיתה ויבדקו מי הגיע ומי לא הגיע. הייתי עכשיו בוועדת העליה והקליטה. מבקר המדינה כתב שיש ניצול לרעה של סל הקליטה של עולים חדשים שמגיעים. יש אחוז מסויים שמנצל לרעה את הנושאים האלה, הדברים צריכים להיבדק, אבל אל לנו להגיד שכל העולים שמגיעים לארץ מנצלים לרעה את סל הקליטה.

הרבה מאוד אנשים נזקקים לשירותים של בתי הדין הרבניים, אבל המקומות לא ראויים מבחינה פיזית. אני מבקש מכבוד השר להכין תוכנית בקשר למבנים שנותנים שירות לאזרח. פעם אחת צריך לעשות תוכנית פריסה ארצית. על זה צריך להלחם. כל אחד שמגיע לשם צריך לקבל את השירות שלו. נושאים של גירושין בין בעל לאישה לוקחים הרבה מאוד זמן. יש מקרים של 7,8 שנים. אינני יודע למה צריך לחכות 7,8 שנים כדי לקבל גט.
יגאל ביבי
אין דבר כזה. הלוואי וכל המערכות המשפטיות היו כמו בתי הדין. זה מקסימום חודש, חודשיים או חצי שנה.
אשר אוחנה
יכול להיות שיש מקרים בודדים.
אמנון כהן
אני מדבר עם הרב בן-דהן על מקרים שנמשכים כבר 7,8 שנים. אולי אלה מקרים בודדים, אבל יש מקרים כאלה. אני מבקש שכבוד השר יתייחס לסעיף שעוסק בפעולות לקליטה רוחנית שלא מתוקצב משנת 2000,2001 ו-2002. אני חושב שהפעילות הזאת היתה מאוד מבורכת. היא היתה בשיתוף משרד הדתות ומשרד הקליטה. הרבה מאוד יהודים שמגיעים לארץ רוצים לדעת על יהדות, על מסורת. אני חושב שצריך לתקצב. אני רוצה לשמוע מהשר מדוע בשנה הזאת, שנת 2002, לא היה שקל בתקציב הזה.

בסעיף שעוסק בוועדה הבין משרדית להקמת מבני דת אני רואה רק 2.5 מיליון, כאשר בשנת 2000 היה 30 מיליון. מה קורה עם זה? מה קורה עם הצעת תקציב 2002? האם אין צורך בהקמת מבנים, בשיפוץ בתי כנסת או הכנת בתי כנסת? יש אלי הרבה מאוד פניות מעולים חדשים, שמאוד רוצים להתפלל ואין באפשרותם לבנות את המבנים האלה.

אני רוצה שיושם דגש בנושא של קליטת עליה, כלומר להכניס קצת פן של זהות יהודית. הנושא של השתתפות בתקציב דתות 40% ו-60% מהעירייה מהווה בעיה קשה מאוד למועצות הדתיות כאשר עיריות קורסות. מדוע החלוקה לא יכולה להיות כמו כל משרדי הממשלה, חלוקה של 75% ו-25%?
היו"ר יעקב ליצמן
השר מסכים לזה, צריך לתת לו רק כסף.
אבשלום וילן
עופר, אתה שאלת למה שמגיעים לתקציב משרד הדתות או עוסקים בחרדים זה מלווה תמיד בסערות, בהאשמות חמורות על גניבות. תביא לנו דוגמאות למה לבדוק את האקדמיה, את האוניברסיטה העברית, את מכון ויצמן וכו'. נניח כולנו נהפוך להיות חרדיים, כולנו נלמד בישיבות, מי יחקור במכון ויצמן? אנחנו נגיע עד אבסורד. השאלה היא עניין של מספרים. ב1948 היו כמה אלפים של בחורי ישיבות. אם ב1996 למדו בישיבות 159 אלף איש..
יגאל ביבי
עזוב, יש 41 אלף בחורי ישיבות.
אבשלום וילן
נכון ליוני 2001 למדו בישיבות 210 אלף 383. זה גדל כמעט ב-30%.
יגאל ביבי
אבו, יש פה הטעיה, יש 41 אלף בחורי ישיבות.
אבשלום וילן
ממשלת ארצות הברית לא מחלקת דולרים לאלה שיושבים ולומדים בברוקלין.
משה גפני
אתה יודע כמה לומדים בארצות הברית?
אבשלום וילן
למה 5 איש זה כולל? אנחנו סגרנו את כל בתי הספר היסודיים והלכנו לבתי ספר איזוריים. למה הם מקבלים תמיכה?
אשר אוחנה
התמיכה היא פר תלמיד.
אבשלום וילן
אבל מבנה כדי ללמוד צריך ומשכורת למורה צריך.
משה גפני
המשמעות של כולל בקו עימות היא, שלומדים בבית הכנסת בישוב. מה שהממשלה נותנת זה פר תלמיד, לא משנה איפה הוא נמצא. הוא רק צריך להגיד איפה הוא לומד ולשם שולחים את הביקורת. משרד הדתות לא בונה כיתה אחת.
אבשלום וילן
אני הייתי מבטל את משרד הדתות ומעביר את כל הישיבות למשרד החינוך. תלמידי ישיבות חרדיות בקושי לומדים מתמטיקה ואנגלית. איפה ההכשרה לחיים? יכולתם להשתלט על כל שוק התכנות, להביא מיליארדים של שקלים ודולרים, אבל לזה צריך תשתית. אם 210 אלף תלמידי ישיבות ועוד 9700 אברכים היו לומדים גם לימודים חיצוניים ומגיעים עם תשתית סבירה של ידע, כל פניה של מדינת ישראל היו נראים אחרת.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נשמח להעביר את זה לשמחון.
אבשלום וילן
זה לא שייך לשמחון. 3 שבועות עד חודש ימים אי אפשר להעביר לאזרחי ישראל כספים בגלל שאתם החלטתם שסילבן שלום לא מקיים התחייבויות בייגה באישור התקציב הקודם. אחר כך אתם לא מבינים למה הזעם הציבורי הוא כל כך גדול. למה מגדל הכותנה החרדי מחפץ חיים לא מקבל את הכספים המגיעים לו כדין? הוא לא יכול לגמור את השנה משום שאתה מחזיק את שר האוצר בגרגרת. למה? אחרי זה אתם שואלים למה תוקפים אתכם.
היו"ר יעקב ליצמן
משרד האוצר אומר שאין לו כסף. אם אין לו כסף, צריך לבדוק למה לנושאים שהוא כן מביא לכאן יש כסף. השאלה מה עדיף על מה. הוא התחייב בתקציב המדינה לתת פר ראש כך וכך כסף. חסרים חודשים וחצי.
אבשלום וילן
האם את מה שמופיע בחוברת 2001 בחורי הישיבות לא קיבלו?
היו"ר יעקב ליצמן
נכון.
אבשלום וילן
בגלל זה אתה רוצה שכל המדינה תסבול?
היו"ר יעקב ליצמן
התפקיד של ועדת הכספים הוא לומר למה למשהו אחד יש כסף ולשני אין. יושב-ראש ועדת הכספים בודק את זה. הוא מנסה שבועיים לבדוק עם אגף התקציבים, עם המנכ"ל, עם שר האוצר, עם שר הדתות, עם ראש הממשלה ועם אורי שני. יושב ראש ועדת הכספים מנסה להגיע לחקר האמת. אחרי שקיבלתי מכתב מהיועצת המשפטית של מרצ..
אבשלום וילן
אני לא חושב שהדרך המשפטית היא לטפל בדברים.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה צריך לבוא בטענות ליוסי שריד, לא אלי.
אבשלום וילן
ביקשתי לזמן אותך ואת שר האוצר ללשכתו של יושב-ראש הכנסת כדי לגמור את הסיפור. לא יכול להיות מצב שאזרחי מדינת ישראל יהיו בני ערובה. אולי אתם צודקים בדרישה שלכם, אבל אי אפשר להעניש את כל המדינה.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נקבל את ההחלטה שלך לפנות ליושב-ראש הכנסת כדי שיזמן אותי ואת שר האוצר.
אברהם (בייגה) שוחט
אני תומך בכל מילה שאמר אבו. כל הסיפור של העיכוב הוא לא בסדר. אני לא מסתיר את דעתי, שאם יש מחוייבות לשלם אז צריך לשלם. אני לא רוצה להתייחס למספרים של הגידול שהביאה יעל בתוך השנה. אני חושב שצריך לקרוא בספר התקציב את הגידולים. אני אקח רק את אותה אוכלוסייה, שבגין קבלת הכסף אסור לה לעבוד. לא מעניין אותי תלמידות האולפנא של בני עקיבא שמקבלות עוד 200 שקל לחודש לעומת תלמיד תיכון שלומד בערד ולא מקבל. כל זה סיפור נפרד.
יהושע ישי
אין לשניהם אותה עלות.
עופר חוגי
הבת באולפנה נמצאת בפנימייה.
אברהם (בייגה) שוחט
אני מדבר על אותם 85 אלף שהם בכוללים יום מלא, חצי יום, או בישיבה גבוהה.
יגאל ביבי
לא. מדובר על 41 אלף.
אברהם (בייגה) שוחט
מדובר באלה שלומדים בישיבה גבוהה ואסור להם לעבוד, ובאלה שלומדים חצי יום בכולל. מבחינתי יש 85 אלף איש שאסור להם לעבוד כי הם מקבלים עזרה מהמדינה. חלקם הגדול הופך להיות בעלי משפחות והעזרה שניתנת היא לא העזרה הזאת בלבד. המספרים האלה גדלו ב-50% ב-5 שנים. אם תיקחו את מספר התלמידים בכולל יום שלם, אז ב-1996 זה היה 27 אלף, ב-2001 זה היה 42 אלף. יש חוט מקשר בין הפירסומים על העוני בבני-ברק לבחורים האלה. אלה המספרים שיוצרים את העוני בבני-ברק ומורידים, בין השאר, את מדינת ישראל למצב של עוני בלתי נסבל. כל הפרוצדורה הזאת, שכל מי שרוצה הולך לישיבה ומנהל אורח חיים שאסור לו ללכת לעבוד, חייבת להיפסק. חלק מהם לא יושב בישיבות כי הוא לא מסוגל ללמוד שם, וחלק אחר עובד עבודה לא מדווחת כדי לקיים את עצמו. הדבר הזה חייב להיפסק. אני לא אומר שבישיבות לא צריכים להיות אנשים גדולים בתורה, שיכולים ללמוד ולהשאר 10 ו-15 שנים. זה בסדר.
היו"ר יעקב ליצמן
תעשו מה שאתם רוצים עם מי שלא לומד.
אברהם (בייגה) שוחט
מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה את המספרים האלה שישנם כאן. אני שמח שהדיון מתקיים אחרי הפירסום על בני ברק. אם תקרא טוב את הפירסום אתה תראה שב-7 ערים מתוך 10 היתה ירידה בעוני, ואילו בירושלים ובבני-ברק היתה עליה גדולה. אנחנו כמו עיוורים מסתכלים על העניין הזה. לכם כאנשים פוליטיים יש אינטרס בדבר.
היו"ר יעקב ליצמן
שיהיה עוני?
אברהם (בייגה) שוחט
אין לכם אינטרס שיהיה עוני, יש לכם אינטרס שהמספרים יהיו גדולים ככל האפשר כי זה יוצר השפעה פוליטית, זה יוצר הרבה מאוד דברים שנוחים לכם. אתם גורמים בעניין הזה עוול לילדים ולאנשים. אם אתם חושבים שממשלת ישראל או הציבור החילוני יוכל לתת תשובה לעוני הזה דרך תקציב המדינה – אתם פשוט טועים.
היו"ר יעקב ליצמן
מה המסקנה?
אברהם (בייגה) שוחט
אתם צריכים להבין שמספר התלמידים בישיבות חייב להיות מוגבל. אני לא נכנס אם זה צריך להיות 4000 במחזור, 2000 במחזור או 1000 במחזור. אני יודע מה משך הלימוד הממוצע שם.
היו"ר יעקב ליצמן
גם לסטודנטים.
אברהם (בייגה) שוחט
בוודאי. משך הלימוד הממוצע של סטודנט עם תואר שני הוא 5-6 שנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה מגביל אותנו בכמות?
אברהם (בייגה) שוחט
אני מגביל בכמות את מספר הלומדים. יש שתי אפשרויות: או שהציבור הישראלי לא יוכל להסכים לעניין הזה ויקיא אתכם החוצה מתוך העניין, או שבמקום 80 אלף איש יהיו לכם 200 אלף איש שלא עובדים ויבוא מישהו אחרי הלפרט ויעשה תיקון לחוק הלפרט שזה לא יהיה 800 שקל מהילד החמישי אלא 2000 שקל לילד והמדינה תתרושש. התוצאה של הדברים האלה זה בני ברק. 50% גידול ב-5 שנים אלה המספרים שצריכים להסתכל עליהם. אתם יודעים בדיוק כמו כל אחד אחר שיושבים שם אנשים שלא מסוגלים בכלל ללמוד. במקום להפוך את זה לדבר איכותי, זה הופך לדבר פוליטי של יצירת כוח פוליטי.
אברהם הלפרט
מאז קיומו של העם היהודי היה שבט הלוי שישב ולמד ולא התעסק בשום תעסוקה אחרת. הדבר הזה היה אפילו במצרים, שכולם היו חייבים לעבוד עבודת פרך חוץ משבט הלוי שלא עבד. פרעה לא פגע בהם ונתן להם להמשיך את לימודיהם. שבט הלוי היה הנשמה של העם היהודי.
אברהם (בייגה) שוחט
אבל אצלנו גם ראובן, גם לוי, גם שמעון, גם יהודה לומדים. כולם לומדים.
אברהם הלפרט
כשהייתי ילד קטן הייתי שומע את תנועות הנוער שרות: "ארץ ישראל בלי תורה היא כמו גוף בלי נשמה."
אברהם (בייגה) שוחט
על תטיף לי.
אברהם הלפרט
אני לא מטיף לך, אני אומר את המציאות. ברוך ה' עולם התורה שוקם במדינת ישראל. אני אומר את זה לזכותה של מדינת ישראל. אתה הולך ומבקר את זה שקיימים בארץ ישראל 40 אלף אברכי כוללים, שזה פחות מאחוז מהאוכלוסייה של העם היהודי. מה כל כך רע בחצי אחוז הזה שלומד תורה?
אבשלום וילן
על מה אתה מדבר? תראה את המספרים. 220 אלף בחורי ישיבות.
אברהם הלפרט
מה, אתה לוקח אולפנות ותלמידי תיכון?
אבשלום וילן
כל אחד מקבל את השקל שלו.
אברהם הלפרט
אני רוצה להתייחס לדבריו של אבו וילן על כך שיושב-ראש הוועדה מחזיק בגרוגרת את כל המדינה ולא מעביר תקציבים. לפני שנה בדיוק באנו לבייגה שוחט, שהיה אז שר אוצר, ואמרנו "התקציב של הישיבות הוא לא ראלי, חסרים 250 מיליון שקל. למה אתם לא מתקצבים את התקציב בצורה ראלית". מה בייגה אמר? "רבותי, כמה שייחסר פר גולגולת אתם תקבלו." זה נכון, בייגה?
אברהם (בייגה) שוחט
נכון.
אברהם הלפרט
מה קרה? כל מה שאמרנו לפני שנה התאמת. מה זה חלק מהגידול הגדול שמדברים עליו כאן? אם יש זיופים אז יש את משטרת ישראל. מה הסיבה האמיתית? בשנים עברו משרד הדתות לא היה מתוקצב כראוי, לא היה נשאר לישיבות, ולכן חלק מהישיבות לא היו מעדכנות רשימות, אלפי תלמידים לא היו קיימים בישיבות. בייגה יודע את זה. בא האוצר ואמר "לא, אנחנו רוצים שהכל יהיה ממוחשב." בסדר, אם רוצים שהכל יהיה ממוחשב חייבים לשלם בצורה ראלית. חסרים 250 מיליון שקל שבייגה הבטיח שהוא ישלם. כאשר אנחנו מגיעים לחודש נובמבר, דצמבר ואין תקציב, מתחילים להגיד שאנחנו רמאים, גנבים. אנחנו התרענו על זה לפני שנה. מרעיבים עשרות אלפי תלמידים. הייתי רוצה לשמוע ממך, אבו, אם לא היו מעבירים לקיבוצים את התקציב שמגיע להם כמה חודשים, מה היית אומר?
אבשלום וילן
אין תקציב לקיבוצים, אנחנו שולחים אותם לעבוד.
אפי אושעיה
אם המדינה החליטה לתקצב אותם – שתשלם.
אברהם הלפרט
אם היה איזה שהוא גוף, אבו, שלא היו מעבירים לו כספים שהובטחו לו, מה היית רוצה שהיושב-ראש יעשה?
אבשלום וילן
שיצביע אי-אמון בממשלה, שיעזוב את הקואליציה. למה הוא מחזיק בני-ערובה?
אברהם הלפרט
3 שנים לא עודכן תקציב הישיבות.
אבשלום וילן
המנכ"לית של משרד החינוך אמרה שאתם מקבלים ב-20% יותר ממוסדות חינוך אחרים.
אברהם הלפרט
לא רק שהתקציב לא עודכן, אלא באה סגנית הממונה על תקציב המדינה באוצר ואומרת שמקצצים בשנה הבאה עוד 5.5% מתקציב הישיבות. בישיבות אפשר לעשות מה שרוצים: להרעיב את התלמידים, להרעיב את האברכים. אפשר לעשות כל ביקורת שרוצים, אבל להוציא את כל האברכים למסדר כמו שעושים לפושעים ולזהות כל אחד לפי התמונה שמופיעה בתעודת זהות זה דבר שלא ייעשה. זאת פגיעה נוראה בעולם הישיבות, בראשי הישיבות, בכל עולם התורה. לא נעבור על זה בשתיקה.
נחום לננגטל
להוציא אנשים החוצה במסדר זיהוי כמו פושעים ולבקש מכל אחד להתקרב כדי שיוכלו לזהות אותו זה יותר מידי. אני מבין שרוצים לבדוק, אבל לא זאת הדרך.
יגאל ביבי
אדוני שר הדתות, עם תקציב כזה אני לא מקנה בך. התקציב הוא בושה וחרפה. בזמני התקציב היה יותר גדול. התקציב שלו לא הולך וגדל אלא הולך ופוחת. עם תקציב כזה הוא לא יכול לנהל את משרד הדתות. כדאי לסגור את המשרד. או שיהיה תקציב נורמאלי למשרד הדתות, או שיסגרו אותו. אני לא מדבר על זה שכבר שנתיים לא בונים בתי כנסיות, מקוואות. התקציב הוא לא ראלי. שירותי הדת לא יוכלו להחזיק מעמד. או שרוצים שירותים או שלא רוצים. לא יכול להיות שבכל השירותים במדינת ישראל יהיה 70 30 עם הרשויות, ופה אומרים שהרשויות יתנו 60 אחוז והמשרד 40 אחוז. כשלרשויות אין כסף אז דבר ראשון הן פוגעות במזוזה, לא נותנות כסף למועצות דתיות, רבנים לא מקבלים משכורות. הגיע זמן לשנות את הדברים האלה ולהתייחס אחרת לשירותי הדת.

הנושא שהעלה בייגה הוא נושא מהותי וערכי, אבל יש לו השלכות רבות. האם דמי האבטלה שמשלמים גורמים מוטיבציה לעבוד? שטרסלר ב"הארץ" עשה טבלה שזעזעה אותי. הוא השווה אדם שעובד ומרוויח 6000 שקל לאדם שלא עובד. שניהם בסופו של דבר מגיעים להכנסה של 5200 שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
מעניין איך הוא הגיע לאותו מספר. זה מראה שהכל בלוף.
יגאל ביבי
לא הכל בלוף. יש הרבה ליקויים במשק. ראשי הישיבות צריכים 3,4 כלכלנים שיגידו שלא רוצים את ה- 600 שקל של המדינה, אלא הבטחת הכנסה או דמי אבטלה בגובה 3000 שקל, ואז יהיה עוד מיליארד שקל. כל תקציב הישיבות הוא 300 מיליון שקל. זה כסף קטן. יכול להיות שצריך לתת ללמוד רק לאלה שיכולים ללמוד, אבל זה דבר אחר. יש הרבה נתונים אחרים שגורמים לחוסר מוטיבציה ללכת לעבודה, לא רק ה-600 שקל. קיצבת ילדים מהילד החמישי זה 850 שקל. למה את זה אתה לא תוקף? מתוך 29 אלף תושבים ברהט, יש 2900 משפחות של 4 ילדים ויותר. בתל-אביב, שיש בה 345 אלף תושבים, יש 2500 משפחות של 4 ילדים ויותר. כל ילד כזה זה בחור ישיבה. למה אתם לא יוצאים נגד זה? כלכלית בחורי ישיבות זה חיסכון למדינה.
משה גפני
יש שני ויכוחים עם בייגה: ויכוח אחד אידיאולוגי, וויכוח אחד הוא על הנתונים. אני רוצה להקריא לציבור את הנתונים. הנתונים מראים שמספר תלמידי הישיבות גדל באופן דרמטי בשנים האחרונות. אם הנתונים כל כך גדולים, תקציב משרד הדתות היה צריך לגדול ב-20%,30% וכו'. לקחתי 3 ספרים מספר התקציב המונח לפנינו: אחד זה מוסדות להשכלה גבוהה; אחד משרד החינוך ואחד משרד הדתות. בתקציב מוסדות להשכלה גבוהה בשנת 2000 היה 5 מיליארד 286 מיליון 846 ובשנת 2002 גדל ל-5 מיליארד 839 מיליון 018. תקציב משרד החינוך היה בשנת 2000 21 מיליארד 925 אלף 739 וגדל ל24 מיליארד 580 מיליון 206 בשנת 2002. תקציב משרד הדתות, לעומת זאת, ששם יש את הגידולים הענקיים האלה, קטן ממיליארד 625 בשנת 2000 למיליארד 586 בשנת 2002.
אברהם (בייגה) שוחט
אמרתי שזה גדל ב-50% משנת 1996.
משה גפני
התקציב היחיד מבין שלושת המשרדים שקטן בשנתיים האחרונות הוא של משרד הדתות.
אברהם (בייגה) שוחט
ומה עם ה-250 מיליון שקיבלו Over ?
משה גפני
אני מדבר על הוצאה למעשה בשנת 2000. בייגה, יש ויכוח אידיאולוגי בינינו, והויכוח מאוד פשוט: האם מדינת ישראל כמדינת יהודית צריכה שיהיה בה לומדי תורה – כן או לא, ומה הכמות?
אברהם (בייגה) שוחט
לא כן או לא, אלא מה הכמות.
משה גפני
זה מתחיל במה הכמות ומסתיים רחוק מאוד. הדיון הזה הוכרע על ידך באמצעות הלחץ שאתה מפעיל על משרד האוצר. הוא הוכרע על ידך מכיוון שאתה אומר לפקידים במשרד האוצר שהמדינה לא יכולה מבחינה אידיאולוגית להרשות לעצמה כמות כזאת. מה שמשרד האוצר עושה זה מיישם את האידיאולוגיה שלך: מספר התלמידים גדל אבל התקציב קטן. זה מעמיד את יושב-ראש ועדת הכספים במצב בלתי אפשרי, מכיוון שאנחנו מגיעים לחודשיים וחצי לפני סוף השנה ואין כסף.
אברהם (בייגה) שוחט
ומה אמרתי כשר אוצר? שכל תלמיד יקבל.
משה גפני
המשמעות של העניין היא, שמשרד האוצר בהכינו את ספר התקציב לשנת 2002 מיישם את האידיאולוגיה שלך. האידיאולוגיה שלך צריכה לעבור לדיון אחר, היא לא דיון תקציבי. מספר התושבים במדינת ישראל שנזקקים היום לשירותי דת הוא גדול ממה שהיה לפני 20 שנה. אפילו אם תיקח ישוב כמו ערד אז תמצא אנשים שנזקקים למקווה. צריכים לספק להם את זה. תקציב שירותי הדת קטן. אתה יכול להסביר לי באיזו מדינה דמוקרטית הולך משרד האוצר, בהנחייתך, נגד התושבים. איך יכול להיות דבר כזה? באופקים היו באות נשים למקווה בליל שבת ברכב. באיזה רשות אתה לא נותן להם שירותי דת? אתה, באמצעות התקציב, תגיד לאנשים אם כן או לא יהיו להם שירותי דת? אתה יכול באמצעות תקציב המדינה להחליט שמספר התלמידים בישיבות הוא סטטי ולא יגדל יותר?
אברהם (בייגה) שוחט
כן.
משה גפני
אתה לא יכול.
אברהם (בייגה) שוחט
זה היה עד שנת 1998.
משה גפני
חבר הכנסת בייגה שוחט, יש תמונת מצב. אתה יודע יפה שאתה לא צודק בעניין. הוצאה למעשה בשנת 2000 היתה מיליארד 625, שזה שישית מתקציב להשכלה גבוהה, ירד למיליארד 500 בשנת 2002. זה המשרד היחיד מבין שלושת המשרדים שתקציבו ירד בשעה שהתושבים דורשים יותר שירותים. אתה רוצה לקיים דיון אידיאולוגי? נקיים דיון אידיאולוגי, ואז נתחיל לדון על המשמעויות של מערכת החינוך במדינת ישראל. משרד החינוך אמר שהחינוך החרדי מקבל ב-50% יותר. אני יכול להגיד לכם שתקציב משרד החינוך הוא 24 מיליארד שקל 580 מיליון בהוצאה, שזה לא כולל 5.5 מיליארד שקל שמעבירים לרשויות המקומיות למערכת החינוך, ותקציב החינוך העצמאי והמוכר, שעל פי נתוני משרד החינוך זה 13.1% באוכלוסיית התלמידים ועל פי נתוני "הארץ" זה 20%, הוא 948 מיליון שקל, שזה כולל את כולם, אפילו את בית הספר הראלי ואת בתי הספר הערבים, המוסלמים והנוצרים. על פי היחס של מספר התלמידים היה צריך להיות 3.5 מיליארד שקל. ילד בחינוך החרדי מקבל רבע מילד בחינוך הממלכתי. אני מסכים לזה, אני רק מבקש..
אברהם (בייגה) שוחט
ילד בחינוך החרדי מקבל יותר.
משה גפני
יש לך ספר תקציב אחר?
אברהם (בייגה) שוחט
הוא מקבל יותר.
משה גפני
רק תגידו שילד בחינוך החרדי מקבל רבע מילד בחינוך הממלכתי. לפחות את הפריבילגיה הזאת תתנו לנו.
אמנון דה-הרטוך
לעניין מבני דת, משרד הדתות קבע קריטריונים בשנת 2000 שיחולו על כספי 1999 ו-2000. אני לא יודע מה נעשה אחר כך במשרד הדתות. הקביעה שרואה חשבון יוודא שהכספים מגיעים ליעדם, היא קביעה שחלה בהרבה מאוד מקרים. רק לאחרונה היה דיון בוועדת הכספים על הקצאת כספים לעמותות שעוסקות בסיוע להגשת תביעות לנפגעי השואה באירופה, ובנושא הזה אם יהיו גופים שיזכו בתמיכה זה יהיה אך ורק לאחר שרואה חשבון יבדוק את המאזנים שלהם ויוודא שהכסף מגיע ליעדו.
עופר חוגי
למה רואה חשבון צריך לבדוק מקווה?
מוסי רז
הוא צריך לבדוק למה בונים בשבות רחל 4 מקוואות ובחולון רק 1.
עופר חוגי
לא צריך רואה חשבון בשביל זה.
אמנון דה-הרטוך
את הטענה שלא נבנו בשנתיים האחרונות מבני דת צריך להפנות לשר הדתות, כי השנה הזאת, ככל הידוע לי, הכספים האלה לא נותבו..
היו"ר יעקב ליצמן
אדוני, למה לא באת בשעה 10 הבוקר? היה דיון מאוד מעניין על תקציב משכן הנשיא.
אמנון דה-הרטוך
אני רפרנט לענייני משרד הדתות.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה יודע על כמה משרדי ממשלה דנו כאן? לצערי, אדוני, עד היום לא הופעת באף דיון, זה הדיון הראשון שאתה מופיע בו.
אמנון דה-הרטוך
בנוסף לעבודתי בתחום סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, אני גם רפרנט לענייני משרד הדתות במשרד המשפטים.
היו"ר יעקב ליצמן
איזה עוד משרדים?
אמנון דה-הרטוך
רק משרד הדתות.
היו"ר יעקב ליצמן
בדיון על משרד המדע בהשתתפות השר וילנאי נדמה לי שאדוני לא השתתף.
אמנון דה-הרטוך
אני מודה.
היו"ר יעקב ליצמן
דובר שם על תמיכות ואדוני לא הופיע.
אמנון דה-הרטוך
יש רפרנטים לענייני משרד התרבות מטעם משרד המשפטים. אני לא הוזמנתי לזה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה שאתה אומר לי הוא, שהרפרנט היחיד שיש הוא רק לדתות. אם אני אראה תוך כמה ימים ששני הדברים העיקריים שדיברנו עליהם בתחילת הישיבה לא מקויימים, יכול להיות שאצטרך לקיים דיון נוסף רק על הנושאים האלה. בכדי שלא יהיו חסרים שלושה חודשי תקציב בשנה הבאה אני אקיים ישיבה על זה בשבוע הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים