ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/08/2001

כללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחוץ לארץ) (תיקון) התשס”א- ‏2001.; הטבות לעובדי משרד החוץ על ידי חברת ”אופיר-טורס”.; שינויים בתקציב והודעות מעוכבות.; תמיכות משרד הביטחון במוסדות ציבור.; תיקונים לתקנון הבורסה: 1) השעיית מסחר בתעודות התחייבות להמרה.2) תנודות השער וסוגי הפקודות בשלב מסחר הפתיחה.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/3721



39
ועדת הכספים
15.08.2001

פרוטוקולים/כספים/3721
ירושלים, כ"ג באלול, תשס"א
11 בספטמבר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 292
מישיבת ועדת הכספים
מיום רביעי, כ"ז באב התשס"א (15 באוגוסט 2001), שעה: 10:00
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
ע. חוגי, א. כהן, י. כ"ץ, י. פריצקי, מ. קליינר
מ"מ
ש. הלפרט, מ. רז
מוזמנים
י. ייטב, ט. דולן - מינהל הכנסות המדינה, משרד האוצר
נסים בן שטרית - סמנכ"ל משרד החוץ
יעקב גבאי - משרד החוץ
מרדכי מרוז - סגן בכיר לחשב הכללי
צביקה חלמיש - סגן החשב הכללי, משרד האוצר
י. מרוז, ר. פלג, ח. פרננדס, י. גרטי, י. גורדון, ג. שבתאי,
א. קטן, ע. כץ, ד. לימור, מ. שדר - אגף התקציבים במשרד האוצר
רחל סטויצקי - משרד הביטחון
ערן יוסף - משרד הביטחון
חגית נאמן - היועצת המשפטית, הבורסה לניירות ערך
סם ברונפלד - מנהל הבורסה
שמואל האוזר - מנהל המחלקה הכלכלית, ברשות לניירות ערך
אלעזר אמיר-הימל - מנהל מחלקת שוק המשנה, הרשות לניירות ערך
יועצת משפטית
אנה שניידר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קרשנר
קצרנית
אושרה עצידה
סדר היום
1. כללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחוץ לארץ) (תיקון)
התשס"א- ‏2001.
2. הטבות לעובדי משרד החוץ על ידי חברת "אופיר-טורס".
3. שינויים בתקציב והודעות מעוכבות.
4. תמיכות משרד הביטחון במוסדות ציבור.
5. תיקונים לתקנון הבורסה:
1) השעיית מסחר בתעודות התחייבות להמרה.
2) תנודות השער וסוגי הפקודות בשלב מסחר הפתיחה.



1. כללי מס הכנסה (בעל הכנסה מעבודה בחוץ לארץ) (תיקון), התשס"א-2001.
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. הסעיף הראשון בסדר היום הוא כללי מס הכנסה (בעל הכנסה מעבודה בחוץ לארץ) (תיקון), התשס"א-2001. בבקשה.
טלי דולן
כללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחוץ לארץ), קובעים הוראות שונות לגבי מיסוי ההכנסות של תושב ישראל שמקבל הכנסה בחוץ לארץ ממעביד תושב ישראל. הכללים קובעים הוראות לגבי תקרות ההכנסה, שיעורי המס, ניכוי במקור, וכלל 6(1) לכללים קובע שממשכורת חוץ של עובד כאמור יותר ניכויים של הוצאות הדיור ששילם לו מעבידו, או הוצאות הדיור שייקבעו בכללים על פי הנמוך בינהם. ההוצאות הקבועות בכללים כהוצאות המקסימום שיותרו, הן הוצאות שנקבעות אחת לתקופה על ידי ועדה בין משרדית שליד משרד החוץ. הוועדה הזו מתכנסת בדרך כלל אחת לשנה ומשהו והיא בודקת את מחירי שכר הדירה במדינות שונות או בערים שונות בעולם, ולפיהן היא קובעת את מקסימום ההוצאה שתותר בניכוי לעובד כאמור.

אנחנו מבקשים לעדכן את הסכומים החל מיום אחד ביולי 2001. לגבי רוב המדיניות מדובר בהעלאה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, האם יש שאלות?
מיכאל קליינר
אני מוכרח לציין כי לפני שלוש שנים יוני קפלן בהיותו סגן הבטיח לטפל בנושא הזה, וצריך לברך על כך כי בשעה טובה זה מבוצע.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור התקנה? מי נגד? אושר. תודה רבה.



















2. הטבות לעובדי משרד החוץ על ידי חברת "אופיר-טורס".
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו עוברים לנושא השני שבסדר היום, הטבות לעובדי משרד החוץ על ידי חברת "אופיר-טורס". נמסר לי על ידי מקורות די מוסמכים כאילו יש במשרד החוץ הטבות בנושא הבראה, דבר שלא קיים בשום משרד ממשלתי ואני אמנה כמה דברים. ראשית, עובדי משרד החוץ זכאים לארבעה ימי שהות בבית מלון עם בת הזוג שלהם וזה עולה להם סכום של 900 שקל לזוג, ולכל השאר, עבור ארבעה ימים משרד החוץ משלם עבור זה. שנית, התברר לי לאחר בדיקה שערכתי כי משרד החוץ נותן כרטיס של חברת "אופיר-טורס" בסך של 740 דולר לכל מי שעובד 25 שנה, ומי שעובד 30 שנה מקבל כרטיס של "אופיר-טורס" בסך 800 דולר. אני לא יודע מאיזה תקציב מגיעים הסכומים האלה? אני לא רוצה לגלות את המקורות שלי, אבל אני מוכן לקחת, אם אתם רוצים, עיתונאי אחד שייבחר על ידי העיתונאים שידבר עם האיש הזה שיש לו כרטיס ביד והוא יכול להעביר את זה למי שהוא רוצה.

מעבר לכל הבירורים, אתמול התברר לי במשרד האוצר שעד לתקופה האחרונה, עד לפני כמה ימים, חשב משרד האוצר לא היה ממונה בכלל על משרד החוץ. כנראה שהיה להם מישהו פנימי שטיפל בזה. הם סירבו להכניס חשב משרד האוצר לתוך משרד החוץ. בימים האחרונים משרד האוצר החליט בסופו של דבר להכניס חשב והוא הצליח בזה. אני רוצה לשמוע בהמשך הדיון האם יש חשב של משרד האוצר? תחילה אנחנו נשמע את מר נסים בן שטרית, סמנכ"ל לענייני מינהל במשרד החוץ, בבקשה.
נסים בן שטרית
בעיתון התפרסם שכביכול אנחנו מקבלים כרטיסים חינם מחברת "אופיר-טורס", ובתמורה אנחנו מעסיקים את הסוכנות הזו.
היו"ר יעקב ליצמן
זה היה בעיתונות, אבל זה לא מה שאני אמרתי.
נסים בן שטרית
אני מעוניין לעשות סדר בדברים. ראשית, משרד החוץ לא משלם לעובדים שלו שום הטבה. ועד העובדים בפעולות הרווחה שלו עושה את ההטבה הזו והוא נותן את הכרטיסים. זו קופה שניזונה מתקציב של העובדים עצמם שמשלמים מס ועד. מותר לוועד העובדים לעשות פעולות רווחה. מי שסיפר שמשרד החוץ נותן הטבות, לא יודע מה הוא מספר.

נושא הנופשונים הוא בדיוק אותו סיפור. עניין הנופשונים קשור לפעולות ועד העובדים יחד עם חטיבת רווחה. זה מקובל בכל משרדי הממשלה וזה מקובל גם אצלנו. חברת "אופיר-טורס" לא נותנת שום נופשון, היא ודאי לא נותנת את זה בחינם. אנחנו בוודאי לא עושים עם חברת "אופיר-טורס" עסקים, כי לנו יש משרד נסיעות משלנו.
היו"ר יעקב ליצמן
מה פירוש "משרד נסיעות משלנו"?
נסים בן שטרית
למשרד החוץ יש משרד נסיעות משלו, ומותר לי גם לומר כי הכנסת משתמשת במשרד הנסיעות שלנו. יש לנו סניף אל-על.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מתפלא כי לכנסת אין משרד נסיעות כמו שלכם. יש בכנסת כל כך הרבה אנשים שנוסעים מטעמה, חוץ מסיעת "יהדות התורה" שלא זכתה לנסיעה אחת במשך שנתיים וחצי למרות שלנו יש חמישה חברים.
נסים בן שטרית
על כל פנים, אלו פעולות של ועד עובדים. אלו לא פעולות של משרד החוץ. מותר לוועד העובדים לקיים פעולות רווחה על פי כל הכללים המקובלים.
היו"ר יעקב ליצמן
אם זה נסיעות שמארגן הוועד, מדוע התפרסמה תגובתו של דובר משרד החוץ בה הוא הודיע כי חברת "אופיר-טורס" טסה למקומות שחברת אל-על לא טסה אליהם?
נסים בן שטרית
בעיקרון, אנחנו טסים בטיסות אל-על, ואנחנו מקפידים על זה.
היו"ר יעקב ליצמן
לא מזמן שר החוץ שמעון פרס טס בחברה אחרת.
נסים בן שטרית
כשזה לא מתאפשר לו אז הוא לא יכול. חברת "אופיר-טורס" זכתה יחד עם מספר חברות אחרות במכרז של החשב הכללי וכאשר אנחנו צריכים להיעזר בה, אנחנו נעזרים בה. היא נותנת לנו הנחה של 9%.
היו"ר יעקב ליצמן
מי מקבל את הכרטיס של "הנוסע המתמיד"?
נסים בן שטרית
אף אחד. "הנוסע המתמיד" הולך למשרד האוצר. 9% הנחה שאנחנו מקבלים מ"אופיר- טורס" הולכים למשרד האוצר. חד משמעית, אנחנו לא מקבלים שום הטבה מ"אופיר טורס".

נושא החשב. אדוני היושב ראש, אתה אמרת כי התמנה חשב וזה נכון. בסיכום עם החשב הכללי, לא מזמן התמנה חשב שהוא עובד משרד החוץ. כל השנים החשב היה עובד משרד החוץ. משרד החוץ הוא משרד מאוד ייחודי כמו השב"כ, המוסד וכמו משרד הביטחון.
היו"ר יעקב ליצמן
למשרד הביטחון יש חשב, אבל הוא עובד משרד האוצר.
נסים בן שטרית
גם החשב שלנו הוא עובד משרד האוצר.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה אמרת כי הוא עובד משרד החוץ.
נסים בן שטרית
הוא עובד משרד החוץ מהרגע שהוא התמנה. אדוני היושב ראש, חשב משרד החוץ כפוף לחשב הכללי לכל דבר ועניין, והוא עומד לחתום על חוזה עם החשב הכללי. הוא עובד תחת השגחת החשב הכללי והוא עובד בתקן של החשב הכללי, כך שמבחינתנו זה מוסכם גם על החשב הכללי, גם על שר האוצר, וגם על משרד החוץ ואני לא רואה שום בעיה.
מרדכי מרוז
כל החשבים בכל משרדי הממשלה הם עובדי משרד האוצר הכפופים ישירות לחשש הכללי. בכמה מקטעים של השירות, גם בגין סיבות היסטוריות כאלו ואחרות, יש עדיין מקומות שבהם החשבים לא היו עובדי משרד האוצר. אחד המקומות שהחשב לא היה עובד משרד האוצר היה משרד החוץ.
היו"ר יעקב ליצמן
זה כמעט המקום האחרון.
מרדכי מרוז
לא. אם כן, אחד המקומות האלה היה משרד החוץ. החשב הכללי עמד על כך שחשב משרד החוץ יהיה עובד משרד האוצר על כל המשתמע מכך. בעבר, עובד משרד החוץ לא היה כפוף ישירות לחשב הכללי. הוא היה כפוף מקצועית לחשב הכללי. הכפיפות שלו הייתה ישירות להנהלת משרד החוץ. לאחרונה, העסק הזה נפתר, וחשב משרד החוץ הוא עובד החשב הכללי לכל דבר ועניין. הוא כפוף ישירות לחשב הכללי. אנחנו מבצעים פעילות דומה בקשיים לא פשוטים בעוד שלושה מקטעים שעדיין לא סגורים והם: משרד הביטחון, המוסד והשב"כ. אנחנו פועלים לכך שהחשבים באותן יחידות יהיו עובדי החשב הכללי לכל דבר ועניין.
נסים בן שטרית
מוטי, אולי באותה הזדמנות צריך לטפל גם בעניין חשב הכנסת?
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נשמח מאוד.
מרדכי מרוז
אני לא יודע אם זה צריך לחול גם על חשב הכנסת כי הכנסת היא הרשות המחוקקת.
יוסף פריצקי
בשום פנים ואופן לא, יש עדיין הפרדת רשויות. חשב כנסת לא כפוף לחשב הממשלה.
מיכאל קליינר
חס ושלום שהרשות המבצעת תפקח על המחוקקת.
מרדכי מרוז
חברת "אופיר-טורס" היא אחת החברות שזכתה במכרז החשב הכללי לנסיעות עובדי המדינה לחו"ל, ומשרד החוץ יכול כמו כל משרד אחר להשתמש גם במכרז הזה של החשב הכללי והוא השתמש בחברת "אופיר-טורס". בקטע הזה אין לי בעיה.

נושא זכויות "הנוסע המתמיד". צריך להיות ברור כי עובדי משרד החוץ לא מקבלים את זכויות "הנוסע המתמיד". זכויות "הנוסע המתמיד" מועברות להכנסות המדינה בהתחשבנות מאוד מאוד מסובכת עם חברת אל-על אחת לשנה. אין לעובדי משרד החוץ כמו לעובדי מדינה אחרים זכויות בגין "הנוסע המתמיד", בגין נסיעותיהם בתפקיד לחוץ לארץ.
היו"ר יעקב ליצמן
נציגת האוצר, האם יש לך משהו להוסיף?
יולי מרוז
אדוני היושב ראש, זה קצת היה מפתיע שאמרת כי מהאוצר נמסר לך שתמיד היה במשרד החוץ חשב פנימי. החשב מאז ומעולם היה כפוף מקצועית לחשב הכללי של האוצר. מה שלא היה בעבר הוא שהתקן שלו היה תקן של משרד החוץ. לאחרונה, גם התקן שלו הועבר למשרד האוצר.
היו"ר יעקב ליצמן
מישהו בכיר באוצר אמר אתמול כי עד לאחרונה לא היה חשב שהיה כפוף למשרד האוצר.
מרדכי מרוז
הוא היה כפוף ביצועית, לא מינהלית.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה רבה. משרד האוצר רצה להכניס אדם ומשרד החוץ סירב להכניס אותו והיה מאבק על זה, ובא משרד האוצר והכריע. עד עכשיו היה חשב של משרד החוץ והיום יש חשב של משרד האוצר. אם מנכ"ל משרד החוץ יכול לתת הוראות לחשב, סימן שהוא כפוף למשרד החוץ ולא למשרד האוצר.
יולי מרוז
הוראות מינהליות, אבל לא מקצועיות.


3. שינויים בתקציב והודעות מעוכבות.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת פריצקי, אתה ביקשתי לעכב את בקשה מספר 016-05.
יוסף פריצקי
כן. אני רציתי לדעת מה פירושו של דבר תוספת בהוצאה על מסים שישנה פה?
יולי מרוז
פעולה מספר 0505 שאתה רואה פה הוא תחום פעולה בתוך תקציב האוצר שנקרא מסים על יבוא, יצור מקומי ומס ערך מוסף, ולמעשה זה תקציב אגף המכס. כך קוראים לתחום שלהם. לתקציב המכס אנחנו מוסיפים לתפעול 253 אלף ₪. אנחנו מתגברים את תקציב המכס בנושא התשלום שלהם לרשות שדות התעופה עבור הנכסים שבהם הם יושבים.
יוסף פריצקי
אני מבין, אני מסיר את הרביזיה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 016-05? אושר.

אנחנו נעשה הפסקה של עשר דקות.


הישיבה הופסקה בשעה 10:30.

הישיבה חודשה בשעה 10:40.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מחדש את ישיבת הוועדה. אנחנו עוברים לפנייה מספר 151.
רותם פלג
מדובר בסכום של 11 מיליון, ולמעשה אלו שינויים טכניים של כספים שנמצאים בחברת "עמידר", ועכשיו משחררים אותם כדי שיוכלו להשתמש בהם. אלו התחייבויות משנים קודמות לשיפוץ דירות וצריך להעביר את הכסף.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד? אושר.

אנחנו עוברים לפנייה מספר 157- בינוי ושיכון.
רותם פלג
יש כאן תקציב של 13,921 לפינוי ובינוי, שחרור כסף עבור לפינוי ובינוי, וזה בהתאם לסדרי העדיפויות של המשרד. מדובר בטיפול בפינוי בינוי בשכונות מאוד קשות. המשרד תומך רק בקטע התיכנוני של הנושא הזה. החברות מופקדות על הצד הביצועי.
יוסף פריצקי
מה קורה עם הכללים לעניין פינוי ובינוי? זה בא בחוק ההסדרים ונדמה לי כי זה לא עבר בחוק ההסדרים וצריך להגיע לאיזשהו מנגנון של פינוי בינוי. מה קורה עם זה?
רותם פלג
יושבת עכשיו ועדה לטיפול בענף הבנייה וזה אחד הנושאים שהיא מטפלת בהם.
יוסף פריצקי
האם הכסף הזה הוא תוספת על מנת שקבלנים יוכלו לשלם יותר כסף למפונים?
רותם פלג
לא. זה כסף שהולך רק לצד התיכנוני.
יוסף פריצקי
כלומר, המדינה לא משתתפת במימון של הפינוי. משתתף בזה אך ורק הזוכה.
רותם פלג
כן.
יוסף פריצקי
הבנתי, תודה רבה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה זה השלמות פיתוח לבנייה מפרוגרמת 89-92? מה זה השתתפות במימון הקמת מוסדות ציבור ומבני דת?
רותם פלג
זה סדרי עדיפויות של המשרד.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לברר. אני לא מצביע עכשיו.
איוור קרשנר
פנייה 152.
עמיחי כץ
עמותת אלם מפעילה ניידות ברחבי הארץ שמסתובבות בלילה בריכוזים של נוער מנותק והן עוזרות לבני הנוער האלה. הן גם מפעילות בתי קפה אליהם מגיעים בני הנוער לישון. לא מדובר בתמיכה. זה יהיה בקניית שירותים על ידי פטור ממכרז.
היו"ר יעקב ליצמן
האם יש שמירה על מקומות שכאלה.
יוסף פריצקי
אדוני היושב ראש, עמותת אלם מפעילה ניידות, רכבים גדולים, שמסתובבות בלילה ואוספות נוער משוטט. הנוער מופנה להוסטל או למסגרת אחרת. הם עושים כאן עבודת קודש. אין על זה ויכוח, לבושתה ולחרפתה של מדינת ישראל שעושה את זה עמותה ולא המדינה בעצמה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה לוועדה מספר 152? אושר פה אחד.
איוור קרשנר
פנייה מספר 159- תחבורה.
חיים פרננדס
פנייה זו נועדה לתקצב 200 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב במסגרת מספר פרוייקטים תחבורתיים כפי שמפורט בדברי ההסבר. כך למשל, מסילה בין קריית מוצקין לעכו, הרחבת הנתיבים באיזור שער הגיא, כביש 77 שיש בו בעיה תחבורתית קשה. כל הפרוייקטים האלה נועדו לדחוף את המשק קדימה.
יוסף פריצקי
מה בכביש חוצה ישראל עולה 15 מיליון?
חיים פרננדס
אני לא יודע בדיוק איזה קטע של הכביש עצמו הכסף הזה אמור לתפעל. זה חלק מהמכלול של כל כביש חוצה ישראל.
מוסי רז
כמה עולה כל כביש שמפורט כאן בדברי ההסבר?
חיים פרננדס
לגבי פיתוח מסילות ברזל – בראש העין 18.5 מיליון שקל, בראשון לציון, 5 מיליון שקל, בכפר-סבא 22 מיליון שקלים, ובאזור אשדוד 30 מיליון שקלים.

לגבי כבישים עירוניים – אנחנו מדברים על אזור שער הגיא-נווה אילן כאשר הסכום הוא 17.5 מיליון שקלים, למחלף יוספטל 3 מיליון שקלים. כל הסכומים הם בהרשאה להתחייב כדי להאיץ את הפרוייקטים. יש לנו עוד רשימה של כבישים באזור צומת יקום כאשר הסכום הוא 4 מיליון שקלים, לכביש גדרה 5 מיליון שקלים, לעמיעד-מחניים 8 מיליון שקלים. לאזור צומת ראם-קריית מלאכי 4 מיליון שקלים.
מוסי רז
מה עם מישור אדומים-צומת אלמוג?
חיים פרננדס
מישור אדומים-צומת אלמוג – 3 מיליון שקלים.
יוסף פריצקי
למה צריך לתת לכביש חוצה ישראל 15 מיליון? הרי מישהו קיבל בונבון אדיר, הוא קיבל כביש שאמור להיות כביש אגרה. למעשה, זו עסקה סיבובית של בנק. זה עסק לא נורמלי. למה אני צריך לתת לזה 15 מיליון שקלים?
חיים פרננדס
למיטב ידיעתי, הכסף מיועד בעיקר לנושא של הפקעות. כידוע לך, הזכיין נדרש גם לבצע הפקעות.
מוסי רז
להפקעות יש תקציב נפרד בתקציב מינהל מקרקעי ישראל, זה לא כאן.
חיים פרננדס
יכול להיות.
יוסף פריצקי
אתה אומר בהגינות כי אתה לא יודע למה מיועדים ה-15 מיליון. אני רוצה להבין למה זה? לך תברר את הנושא הזה. אנחנו עדיין כאן.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא מצביע על זה עכשיו. הוא יברר ויחזור אלינו עם התשובה.
איוור קרשנר
פנייה מספר 003-51 – עיכוב.
יוני גרטי
הפנייה נועדה לבצע שינויים פנימיים בתקציב המינהלת להקמת קריות הממשלה. זו מינהלת שיושבת במשרד האוצר ומתוקצבת לצורך בינוי של קריות ממשלה. אנחנו ביקשנו כאן להתאים את התקציבים שסוכמו מראש ביציאה לכל פרוייקט ופרוייקט לקצב ההתקדמות של הבינוי. הפנייה כולה, עד הסוף, הם שינויים פנימיים בתוכניות כך שבאופן עקרוני אילו שינויים שאנחנו עושים באגף אצלנו, למעט אותה תוספת של מאה אלף שקלים שנוספה כהוצאה מותנת ואז הגג מוגדל. זה השינוי היחידי.
אמנון כהן
אני רואה לפניי פנייה מספר 004-51 שנותנת שוב לאותם משרדי ממשלה. הפנייה הזו עדיין לא נדונה, היא מונחת כאן על השולחן ואני שוקל לעכב אותה כי מעבירים כסף פעמיים לאותם משרדי ממשלה.
יוני גרטי
זה לא שמעבירים פעמיים. אין פה שום כפילות. לא נאמר לי שהולכים לדון היום בפנייה 004-51.
היו"ר יעקב ליצמן
האם פנייה 004-51 היא גם שלך?
יוני גרטי
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כך, הדיון הוא גם על פנייה 004-51. אני מבקש ממך להסביר את שתי הפניות.
איוור קרשנר
פנייה אחת היא שינויים והפנייה האחרת היא עודפים. אלו שני דברים שונים.
יוני גרטי
הפנייה הראשונה נועדה לבצע שינויים פנימיים בהתאם לקצב הבינוי שכל פרוייקט ופרוייקט. אנחנו מקדמים חלק מהפרוייקטים כי הם עומדים לפני סיום בנייה. למשל, קריית הממשלה בבאר שבע, בתי המשפט בבאר-שבע שכבר עומדים על תילם ויש בהם שימוש. בחלק מהמקרים אנחנו מקדמים תקציבים. המסגרת התקציבית של כל פרוייקט לא משתנה, אלא הפריסה התזרימית על פני השנים.

תכלית הפנייה השנייה הוא להעביר עודפים מחוייבים בכל פרוייקט ופרוייקט. לדוגמא, נניח והיה תקציב לשנת אלפיים של מאה מיליון שקלים. 60 מיליון שקל נוצלו, ואני עכשיו מעביר את היתרה של 40 מיליון בהתאם למסגרת התקציבית של כל פרוייקט ופרוייקט.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פניות 003-51 ו-004-51? אושר פה אחד.
רותם פלג
אני רוצה לחזור לפנייה 157. 440 מיליון ₪ זה רזרבה קטנה של תקציב.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה מספר 157? מי נגד? אושר.
חיים פרננדס
אני רוצה לחזור ולהסביר לגבי הכסף עבור כביש חוצה ישראל. כפי שהוסבר לי, התקציב באמת משמש לנושא של הפקעות, כאשר כל התקציב למטרה הזו של הפקעות בשביל כביש חוצה-ישראל מתוקצב בתקציב משרד התחבורה. ההסכם לכך נמצא במכרז מול אותו זוכה שאותו התקשרו. כל ההפקעות וכל ההליך הסטטוטורי הם באחריות המדינה, שאר הדברים הם באחריות הזכיין.
יוסף פריצקי
האם משרד התחבורה מתקצב את ההפקעות?
חיים פרננדס
נכון, זה מה שנמסר לי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה מספר 159? אושר.
איוור קרשנר
אנחנו עוברים לפנייה מספר 153-משרד התחבורה.
יוסף פריצקי
במה מדובר כאן?
חיים פרננדס
הפנייה הזו נועדה לבצע שינויים והסתות בין פרוייקטים בנושאי תחבורה. לפי קצב הביצוע ולפי ההתקדמות מסיתים את התקציב לבקשת משרד התחבורה. למשל, בנושא של תחבורה ציבורית יש הפחתה מסוימת. שוב, אנחנו מדברים בעיקר על נושא של הרשאה להתחייב ומעבירים זאת לטובת נושא של כבישים במגזר הבדווי, למשל. באזור של כבישים עירוניים יש הפחתה ומתקצבים יותר תשתיות בטיחות, כאשר הכל בהתאם לביצוע ולדרישה בפועל.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 153? אושר פה אחד.

אנחנו עוברים לפנייה מספר 017-32 – עיכובים.
יוסף פריצקי
אני ביקשתי לעכב. אני מסיר את הבקשה לעכב.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה מספר 017-32? אושר.

אנחנו עוברים לפנייה מספר 018-33? חבר הכנסת פריצקי האם אתה מסיר את בקשתך לעיכוב?
יוסף פריצקי
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כן, מי בעד פנייה 018-33? אושר פה אחד.




4. תמיכות משרד הביטחון במוסדות ציבור.
היו"ר יעקב ליצמן
הסעיף הבא בסדר היום הוא תמיכות משרד הביטחון במוסדות ציבור. פורסם כי ישנם מוסדות ציבור שמקבלים תמיכות ממשרד הביטחון לשנת 2000. אנחנו מצאנו כי יש ברשימה הרבה גופים שלכאורה לא שייכים בכלל לא משרד לביטחון. למשל, החברה להגנת הטבע קיבלה

סכום של 70 אלף שקל, מוסדות חינוך ותרבות של ברית התנועה הקיבוצית קיבלו 145 אלף שקל. אנחנו מעונינים לקבל הסבר.
יוסף פריצקי
אני מבקש לקבל עותק מהקריטריונים. טוב יהיה שלכל חברי הוועדה יהיה עותק מהקריטריונים.
רחל סטויצקי
אני המשנה ליועץ המשפטי במערכת הביטחון.

למען האמת, אני לקחתי את הרשימה מהעיתונות. אני לא קיבלתי בקשה רשמית.
אמנון כהן
הרשימה נלקחה מילקוט הפרסומים.
רחל סטויצקי
הבקשה היא לגבי גופים שלכאורה לא קשורים למשרד הביטחון. אני אשמח לענות על שאלותיכם גם לגבי גופים אחרים. בכל מקרה, כל התמיכות שלנו מבוססות על התבחינים שתכף תקבלו אותם ואשר פורסמו בילקוט הפרסומים. בעיקרון, גם גופים שעל פניהם הפעילות הרגילה שלהם היא לא פעילות ביטחונית, התמיכה מיועדת רק לפעילות שקשורה למשרד הביטחון.
היו"ר יעקב ליצמן
השאלה שנשאלת כאן היא האם זה לא שייך לקניית שירותים? אם זה קניית שירותים אז זה לא שייך לרשימה. אם זה לא קניית שירותים אז זה לא שייך לדברים שאת אומרת.
רחל סטויצקי
זה לא קניית שירותים אחד לאחד ברוב רובם של המקרים. אני אולי אפרט ברשותכם ואז תוכלו לראות את הדברים.

אנחנו כל פעם בוחנים את עצמנו לגבי הורדת דברים שזה לא יהיה תמיכות אלא קניית שירותים. לדוגמא, אוניברסיטת תל-אביב. כמובן שהתמיכה היא לא תמיכה תקציבית, זה לא אחוזי תמיכה מבחינת התקציב וכו'. זה פרטנית לנושא של מחקרים בתחום השכול. זה לא משהו שאנחנו מזמינים מהם, אלא זו עבודה השוטפת שלהם. הם מעמידים חוקרים באופן רגיל, ספרייה ספרים, וכל מה שקשור, אנחנו רק מצטרפים, תומכים בתמיכה קטנה לעומת המחקר הכללי כי חשוב לנו שיהיה מחקר בנושא השכול.
היו"ר יעקב ליצמן
מה לגבי מכון התקנים?
רחל סטויצקי
היה כנס, וזה בכלל לא למכון התקנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אז זה קניית שירותים.
רחל סטויצקי
זה לא קניית שירותים. אני לא רוכשת מהם את עריכת הכנס.
היו"ר יעקב ליצמן
זה שכירות.
רחל סטויצקי
זה גם לא שכירות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חשבתי שאולי זה קשור לאסון ורסאי.
יוסף פריצקי
אדוני היושב ראש, אתה נוגע היום בנקודה שמן ראוי להזמין אליה את שר האוצר. ישנו בלגן מוחלט במשרד האוצר בין קניית שירותים לבין תמיכה בעמותות. אין נוהלים ברורים, אין נוהלים מחייבים. אתה לא יודע מתי רוכשים שירותים, ומתי תומכים בעמותה. לדוגמא, האם משרד העבודה רוכש שירותים מעמותות שמטפלות בקשישים או שמשרד העבודה תומך בהם? אני אומר לך כי משרד העבודה לא יודע. חלק עושים כך וחלק עושים כך. אין כללים ברורים לדבר הזה ולדעתי במכוון אין כללים ברורים. אני מציע שנזמין לכאן את אמנון דה-הרטוך ואני מציע שנזמין לכאן את אנשי משרד המשפטים והאוצר. אולי פעם אחת אפשר לעשות סדר בדבר הזה. דרך אגב, זה יהיה גם טוב למשרדים עצמם ואני אומר זאת ברצינות.
היו"ר יעקב ליצמן
לפרוטוקול אני רוצה לומר כי אנחנו הזמנו את אמנון דה-הרטוך. הוא נמצא בחופש והסגן שלו מר יגאל הכהן היה אמור להגיע והוא לא הגיע. נמצאים כאן רפרנט של משרד האוצר וכן צביקה חלמיש סגן החשב הכללי.
מוסי רז
הרשימה הזו נראית רע מאוד וגם ההסברים שהתחילו להינתן פה לי נשמעים רע מאוד. אני אפילו מרשה לעצמי לומר שאם אלו החלטות של ועדת תמיכות, אז יכול להיות שצריך להעביר את הנושאים האלה לוועדת הכספים של הכנסת. זה יהיה כנראה פחות פוליטי.

אני קורא כאן את המבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות ציבור ואני רוצה לשאול, האם משרד הביטחון צריך לתמוך בפעילות שיש בה להעמיק את הקשר שבין העם לארצו בתחום התרבותי, ההיסטורי והביטחוני? מה זה? או הוראה לפנימיות לחיילים בישיבות? אני לא בכלל לא מבין את הקריטריונים האלה. האם זו הוצאה של מדינת ישראל על ביטחון?

אומרים כאן שלקראת כל שנת כספים חדשה יכין המשרד על דעת המנהל הכללי של המשרד, תוכנית לתמיכות במוסדות הציבור. האם זה נעשה? אם כן, האם אפשר לראות את התוכנית הזו לשנה הבאה? הרשימה שקיבלנו מדברת בעד עצמה. היא רשימה לא טובה. הקריטריונים לא טובים. חלק מהם בכלל לא רלוונטים לשאלות של ביטחון המדינה. אני מסכים שלארגון נכי צה"ל צריך לתת ושלאגודה למען החייל צריך לתת?
יוסף פריצקי
אבל למה דרך תמיכה?
מוסי רז
אם היו מביא רק את ארגון נכי צה"ל, אני לא חושב שהייתי קופץ. כאן יש ארגונים שלא צריכים לקבל כסף ממשרד הביטחון על רקע של תמיכות, בטח לא עם מבחנים כאלה.
היו"ר יעקב ליצמן
מאיזה שנה המבחנים האלו?
יוסף פריצקי
מיוני 1992.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מניח שכל משרד הממשלה פרסמו עדכונים או נוהלים חדשים או קריטריונים חדשים משנת 1992 ועד היום. יכול להיות שמשרד הביטחון צריך לפרסם עדכון חדש.
רחל סטויצקי
אנחנו נכבד כל הנחיה שנקבל בתחום המשפטי או בתחום אחר. ציטטו אותי ואמרו שההתחלה של דבריי הייתה גרועה ואולי יורשה לי להמשיך כי אני עדיין לא התחלתי אפילו את דבריי. שנית, אם תרשו לי להסביר את השיטה, אני ארגיש הרבה יותר טוב.

קודם כל, התבחינים כולם עברו על ידי היועץ המשפטי לממשלה. זו לא איזשהי הנחייה פנימית של שר זה או אחר. זה הכל היה תחת המסננת, זה על פי הוראות ועל פי חוק יסודות התקציב.
מוסי רז
לא אמרתי שזה לא חוקי, אבל זה נראה רע.
רחל סטויצקי
לאחרונה, זה גם נבחן על ידי מבקר המדינה בדו"ח האחרון שלו לגבי התמיכות. אנחנו בודקים כל מיני שאלות שלו שהועלו, כולל עניין התוכנית, אנחנו מחדדים זאת. לא הועלתה שום שאלת ביקורת לגבי מהות התבחינים עצמם.

התבחינים הם המסגרת שבתוכה אנחנו פועלה. אנחנו לא תומכים בכל גוף שיש לו איזשהו קשר למורשת וכו'. אנחנו בודקים בדיקה פרטנית את הקשר למשרד הביטחון, כולל, האם הגוף בעצמו תורם מהכספים שלו. כלומר, הרעיון הוא לא שאנחנו נתרום לגוף, אלא לפרוייקט מסוים. הגוף תורם לנו. אנחנו רק תומכים בו כאחוז מסוים על מנת שהוא יוכל לתמוך בנו.
יוסף פריצקי
עד 60%.
רחל סטויצקי
עד 60%. זה קריטריון שאנחנו לא מממשים, אלא בגופים שקשורים במשרד הביטחון כמו: ארגוני נכים ובתי יד-לבנים, ואני חושבת שגם הם לא מגיעים ל-60%. מכל מקום, אני נשאלתי לגבי הגופים שלא קשורים למשרד הביטחון.
אמנון כהן
עיריות, למשל.
רחל סטויצקי
אנחנו לא תומכים בעירייה, כי בעירייה ישנו רק העניין של הקמת בית יד-לבנים.
אמנון כהן
האם אתם נותנים את התמיכה לעירייה עצמה או שזה נעשה דרך קרן?
רחל סטויצקי
אנחנו בדרך כלל מעדיפים לא לתת לרשויות מקומיות וזה ככלל. אבל למשל, בעיריית עכו לא היה גורם אחר שירים את הפרוייקט ומבחינה רשמית ופורמלית זה לעירייה, אבל הכספים נמסרים רק אחרי ביצוע הפרוייקט.
אמנון כהן
מה עם עיריית פתח תקווה?
רחל סטויצקי
בעיריית פתח-תקווה ישנו עניין של הנצחת שלושה חללים של אסון המסוקים.
היו"ר יעקב ליצמן
מה לגבי קרן גבריאל שרובר?
רחל סטויצקי
קרן שרובר זה יותר מה שנקרא פרסום פורמלי, כי זה עבר דרך ועדת התמיכות, אבל במהות זו לא תמיכה. למעשה, קרן שרובר תמכה בכספים רבים לשיפוץ מצודת יואב. כחלק מהתמיכה היא ביקשה לתמוך גם באחזקה כמה שנים. האחזקה היא לפתחו של הצבא. הצבא הוא זה שמחויב באחזקה. הם בנו והם רצו להוסיף לאחזקה מעבר לכספים שמחויבים עלינו להחזקה. אנחנו מעבירים להם את הכסף בסכום של 600 אלף שקל לשנה והם מוסיפים לפחות 600 אלף שקל כדי להרים את רמת התחזוקה במקום. זה מתקן ששופץ על ידם לצורך חיילים בודדים. פורמלית, זה נכנס לוועדה, אבל מבחינה פורמלית זו לא תמיכה.
מוסי רז
זה לא צריך להיות כאן.
רחל סטויצקי
נכון, זו טעות שלי. אני אשמיט דברים כאלה.
מוסי רז
מה לגבי מועצה מקומית גבעת זאב?
רחל סטויצקי
זה יד-לבנים. זה הכל מאושר על ידי אגף השיקום.
היו"ר יעקב ליצמן
האם יד-לבנים לא מקבל תקציב אצלכם בנפרד?
רחל סטויצקי
יש תקציב, אבל לא לבנייה.
מוסי רז
יש יישובים שיש בהם עשרות חללי צה"ל ואין שם בית יד-לבנים. לעומת זאת, ביישוב שאין בו אף חלל יש בית יד-לבנים?
רחל סטויצקי
אנחנו לא מקימים את בתי יד-לבנים. זו יוזמה של רשות מקומית או יוזמה של מישהו להקים בית יד-לבנים. יש קריטריונים לפי היישוב ולפי מספר החללים, 50 אלף עד 100 אלף. זה נבדק על ידי אגף השיקום שלנו, בלי שום מניעים אחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל יש כאן תקציב ליד-לבנים בסך שני מיליון מאתיים ואחד. למה צריך לתת לגבעת זאב אם אפשר לתת את זה ליד לבנים?
מוסי רז
נכון והם שיקימו היכן שצריך להקים.
יוסף פריצקי
השאלה היא האם לא צריך לקבוע מדיניות להקמת אתרי הנצחה לבתי יד-לבנים בארץ? אני חושב שצריך לעשות את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה לגבי נעמ"ת?
רחל סטויצקי
בנעמ"ת זה מימון ייעוץ משפטי לאלמנות.
יוסף פריצקי
צוות בכל הכבוד הראוי הוא אומנם ארגון גימלאים, אבל זה גם ארגון עסקי. למשל, ארגון צוות רכש קרקעות.
היו"ר יעקב ליצמן
בשביל לקבל תמונה שלמה צריך לשמוע גם את נציג האוצר וגם את נציג החשב הכללי. אני מציע שאנחנו נשמע עכשיו את נציג האוצר ואת נציג החשב הכללי ואחר כך נחזור ונשמע את דבריה.
יוסי גורדון
אנחנו בעיקרון חושבים שמה שצריך להיות בהוצאה צריך להיות בתקציב הוצאה ולא בתקציב תמיכות. צוות היא דוגמא טובה לזה. ארגון צוות הוא ארגון גמלאים של משרד הביטחון ולא נראה שיש הצדקה על פניו לתת לו תמיכה. יש לו את ארגון חבר שהוא הגוף העסקי שלו שיש לו הכנסות גבוהות. בזמנו, אנחנו פנינו בשאלות למה צריך לתת להם חיילות? הארגון הזה מקבל תמיכה גם בכך שיש חיילות שעובדות בארגון.
יוסף פריצקי
מה?
יוסי גורדון
מעבר לזה, גם לאגודה למען החייל יש לה פה תמיכה מאוד נרחבת. הצבא קונה שירותים מהאגודה למען החייל.
רחל סטויצקי
יש לנו ועדה שבוחנת עכשיו את כל הנושא של האגודה למען החייל. אנחנו מנתבים זאת כך, חלק לשירותים וחלק לתמיכות.
יוסי גורדון
האגודה למען החייל היא גוף עסקי.
רחל סטויצקי
היא לא עסקית.
יוסי גורדון
היא מלכ"ר, אבל היא גוף עסקי.
היו"ר יעקב ליצמן
צביקה חלמיש, סגן החשב הכללי, בבקשה.
צביקה חלמיש
ראשית, הועלה פה הנושא של תמיכה מול רכישה. יש מבחנים להבחנה בין תמיכה לרכישה. זה נכון שלא כל המשרדים מקפידים לעבוד לפי אותם מבחנים. כלומר, ההנחה שלנו ששירות שהמשרד חייב לתת, הכי נכון לעשות זאת באמצעות רכישת שירות. שירות שהמשרד לא חייב לתת, יותר נכון לעשות זאת באמצעות תמיכה. למשל, לימודים הפועלים תחת חוק חינוך חובה. משרד החינוך לא יכול לומר שהוא ייעשה זאת כתמיכה, כי אם אין בית ספר באשדוד למשל, ילדי אשדוד לא יקבלו לימודים. לעומת זאת, תנועת נוער זו תמיכה. במקום שיש תנועה נוער תהיה תמיכה, במקום שאין תנועת נוער, לא תהיה תמיכה, וזה נכון לגבי כל פעילות נתמכת.


אני חוזר ואומר, זה נכון שאנחנו יודעים שבמשרדים לפעמים מחליטים שיותר נוח לעשות פעילות באמצעות תמיכה או רכישת שירות ואז הם עושים את הזזה וזה לא נכון. מכל מקום, המבחנים קיימים והמשרדים לא מקפידים לעבוד על פיהם.
יוסף פריצקי
מר חלמיש, האם אפשר לקבל עותק של המבחנים האלה?
צביקה חלמיש
כן.
יוסף פריצקי
אני מאוד אשמח לקבל עותק, אני מניח שכל חברי הוועדה ישמחו לקבל זאת. אנא תעבירו זאת מפני שאני רוצה להבין איך מבחינים בין מתן שירותים לבין תמיכות.
צביקה חלמיש
שר הביטחון או כל שר אחר מחליט במה הוא רוצה לתמוך, כמובן על פי מבחנים. נניח ושר כלשהו החליט שנושא מסוים חשוב למשרד ולכן הוא רוצה לתמוך בו, ולשם כך הוא מכין קריטריונים שאושרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה. זה לא נכון לבוא היום ולהגיד לו: לא, יש נושא יותר חשוב.
סמדר אלחנני
אסור לוועדה להתערב בגופים, אבל יש כאן את עניין הסכום. בדרך כלל הקריטריונים הם קריטריונים כמותיים, אילו עמותות יכולות לעמוד בקריטריונים כדי לקבל בכסף? בדרך כלל, זה לא לפי נושא, אלא לפי מבחנים. כל פעם ממציאים קריטריונים בשביל גוף אחד. אני לא אשכח שהיה קריטריון לקופת חולים שיש לה גירעון וזה פורסם ברבים.
צביקה חלמיש
במשרד הקליטה יש מה שנקרא קליטה חברתית. השר פרץ, לשעבר, החליט שקליטה חברתית היא סדרי פסח ופעולות לראש השנה. לעומת זאת, יאיר צבן השר שבא אחריו החליט שהקליטה חברתית היא בכך שהם יבואו וייראו כיצד הסוציאליזם צמח והקיבוצים. שר אחר החליט שקליטה חברתית זה בלט, אומנות, פסנתר וכך הלאה. זו הפריבילגיה של אותה שר להחליט מה סדר העדיפות.

בתמיכה תומכים במה שקיים. כלומר, אם התמיכה היא ביד-לבנים שהקימו ביישוב א' וב', אז הם מקבלים תמיכה. אם הם לא הקימו ביישוב אחר, אז הם לא מקבלים תמיכה.
יוסף פריצקי
בלשונך העדינה אתה אומר שזה בעצם כספים פוליטיים.
צביקה חלמיש
אבל לא במובן השלילי של המילה. סדר עדיפות הוא דבר פוליטי.
רחל סטויצקי
מבחינת הפעילות שלנו, זה לא קשור להחלטות של שר הביטחון. בכלל, שר הביטחון הוא לא בליין הזה. הקריטריונים בוודאי היו על דעת שר הביטחון. הם נבחנו על ידי היועץ המשפטי

לממשלה והם נותנים רק את המתווה החיצוני. זה לא מחייב אותי. במתווה החיצוני אני צריכה להחליט על כל פעילות. מי שמחליט היא ועדה שמורכבת רק מעובדי מדינה וזה מאושר על ידי המנכ"ל. המנכ"ל יכול להתנגד. הוא לא יכול לחייב.
יוסף פריצקי
מי יושב בוועדת התמיכות של משרד הביטחון?
רחל סטוציקי
בוועדת התמיכות יש נציג של היועץ המשפטי וזו אני. יש נציג של היועץ הכלכלי. יש נציג של אגף תקציבים והמשנה למנכ"ל, וזה עובר להחלטת המנכ"ל. תסלחו לי, אני לא מבינה מה הקשר הפוליטי פה?
צביקה חלמיש
השר מחליט אך ורק על הקריטריונים. ועדת התמיכות היא זו שמחלקת בין הגופים שעונים לקריטריונים.

עכשיו אני רוצה להתייחס ספציפית לגבי משרד הביטחון. ראשית, גם לפי דו"ח מבקר המדינה משרד הביטחון לא תמיד מקפיד לעבוד לפי כל ההוראות של נושא התמיכות. אין ספק שמשרד הביטחון צריך להתאים את עצמו ולעבוד בהתאם לנוהל שר האוצר ולהוראות התק"ם בנושא תמיכות. שנית, יש איסור לתת תמיכות לרשויות מקומיות ולכן אף רשות מקומית לא הייתה אמורה לקבל תמיכה ממשרד הביטחון.
רחל סטויצקי
זה ממש חריג רק לנושא בית יד-לבנים.
צביקה חלמיש
אין חריג. אין תמיכות לרשויות מקומיות.
היו"ר יעקב ליצמן
אומרים שמבקר המדינה בדק ואני שומע מצביקה חלמיש שהרשויות המקומיות שלא צריכות לקבל. האם אני יכול להבין מכאן שבשנת 2001 כל הדברים האלה יהיו? האם אפשר לקבל תשובה?
עופר חוגי
אני מבקש לעצור את כל הכספים שמעבירים היום בשנת 2001.
מוסי רז
אני מצטרף לבקשה, אבל נראה לי כי כל הסוסים ברחו כבר מהאורווה.
עופר חוגי
לא נכון, אני מכיר את הסיפור הזה מעניין התרבות החרדית. מר דה-הרטוך אמר שהוא צריך לבדוק, הוא לא אמר שיש בעיה, ועצרו את כל הכספים. לאחר שבדקו את העמותות וכתבו התחייבות, כאשר באו לשלם להם השנה עשו קיצוץ בהתחייבות של 30%. אני שאלתי איך דבר כזה יכול לקרות? ואמרו שיש צורך בבדיקה. אני מבקש לעצור היום אוטומטית את כל ההעברות
הכספים למוסדות האלה. צריך לבדוק את העניין הזה.יבואו מר דה-הרטוך וייעשה קריטריונים ויבדוק את כל הנושא.
ישראל כ"ץ
אתה רוצה לתת הוראה למשרד הביטחון לעצור את הכספים.
עופר חוגי
כן, אם זה לא חוקי. אם זה לא חוקי, צריך לעצור זאת על המקום, באותו הרגע.
רחל סטויצקי
אם אתם לא שומעים אותי, אולי מיותר שבאתי. אם אתם רוצים לעצור את הכספים לייעוץ משפטי לאלמנות ולדברים כאלה אז תגידו.
היו"ר יעקב ליצמן
יש כאן תגובה של צביקה חלמיש בכתב למבקר המדינה על הדברים, ואני הייתי רוצה שהוא יקריא את הדברים לפרוטוקול משום שזה נוגע לכל הדיון.
צביקה חלמיש
למעשה, אנחנו מבקשים שמשנת 2002 משרד הביטחון יעבוד בהתאם לנוהל שר האוצר ולהוראות התק"ם בנושא תמיכות.
היו"ר יעקב ליצמן
מה זה תק"ם?
צביקה חלמיש
תק"ם- תקנות כספים ומשק, המפרטות את ההוראות בנושא תמיכות. זה כתוצאה לדו"ח שמפרט כי משרד הביטחון לא מקפיד לעבוד לפי הנוהל. כל זה יהיה מתחילת שנת 2002, כי אני חושב ששנת 2001 היא כבר לא רלוונטית, אנחנו נמצאים כבר לקראת סוף השנה ואי אפשר לשנות. הפעילות היא בעיקר לגבי תהליך העבודה וזה אומר פרסום פומבי על התמיכה. ועדת תמיכות צריכה להחליט בהתאם לקריטריונים.
ישראל כ"ץ
האם אתה מתכוון לפרסום פומבי על התמיכה או על סוג התמיכה?
צביקה חלמיש
על סוג התמיכה.
ישראל כ"ץ
שזה אומר שמי שרוצה לקבל תמיכה צריך לפנות.
צביקה חלמיש
כמובן. מי שרוצה לפנות צריך להגיש בקשה. ועדת תמיכות צריכה לשבת ולחלק בהתאם לקריטריונים לכל אותם שזכאים.
רחל סטויצקי
אם יש לך בקשה, היית פונה אלינו והיינו מגיבים לגופים של עניין. לא צריך לומר לי את הדברים בצורה הזו כאשר אני מגיעה לוועדה כדי להסביר על הגופים. אתה אמרת פה כי על משרד הביטחון לפעול, אנחנו פועלים. דו"ח מבקר המדינה שהוא בערוץ נפרד, לא אמר שאנחנו לא פועלים לפי הנוהלים. אם אתה תקרא את הדו"ח בדייקנות תראה כי יש בו כמה נקודות ביקורת ואת זה אנחנו משפרים. כמשפטנית הנותנת ייעוץ משפטי לוועדה מקומם אותי לשמוע הצהרה מול פני האומה לפיה אנחנו לא פועלים לפי הנוהלים. אני מבקשת לדייק.
עופר חוגי
יש כפל תקציבים. למשל, הסתדרות הנוער העובד והלומד מקבלת ממשרד החינוך וגם מכם.
רחל סטויצקי
אם תרשה לי אני אסביר לך, אבל אתם לא נותנים לי הזדמנות להסביר את הדברים.
עופר חוגי
בבקשה תסבירי.
רחל סטויצקי
אני אשמח להסביר את הדברים אם תאפשרו לי. בינתיים נותנים לי פה הודעה ואני כייעוץ משפטי חייבת להגיב. אני מצטערת, אבל אי אפשר בצורה כזו.
ישראל כ"ץ
היא צודקת, היא צריכה להגיב. זה כאילו שהיא מה שהיא עושה הוא כבר לא חוקי, כאילו הם נותנים לגופים בלי קריטריונים.
רחל סטויצקי
אני מקווה שזה באמת נרשם בפרוטוקול מבחינת עמדת משרד הביטחון, ואם יש איזשהי ביקורת ספציפית אז בבקשה להעביר לנו ואנחנו נתייחס לגוף הביקורת. אם אתם רוצים פירוט או הסברים לגבי כל גוף, אז בבקשה תפנו אותי לגוף ואני אתן לכם הסברים.
ישראל כ"ץ
אני רוצה לשאול לגבי מוסדות חינוך ותרבות של ברית התנועה הקיבוצית. מה הייחודי בגוף הזה ביחס לגוף פוטנציאלי אחר של חינוך ברוח תנועת שינוי, למשל?
רחל סטויצקי
אני ניסיתי להסביר בהתחלה כי כל הגופים האלה שכביכול נראה שהם לא קשורים למשרד הביטחון הם לא ממומנים תקציבית. אנחנו לא נותנים נטל בתקציב לעומת ארגון יד-לבנים וארגון הנכים שלגביהם הקריטריונים הם אחרים לגמרי. אנחנו פועלים רק למימון פעילות ספציפית לפי התוכנית שקשורה למשרד הביטחון.

בתנועה הקיבוצית המימון הוא רק לגבי נושא של פרוייקט של מימון בית לעולים חדשים שהם חיילים, עולה חדש או חייל בודד. יש פרוייקט שמאושר על ידי אכ"א. אגב, לגבי כל התמיכות אנחנו מבקשים אישורים מהגופים של המשרד.
מוסי רז
זה לא תמיכה, זה מתן שירות.
רחל סטויצקי
בעניין הזה, זה לא מתן שירות בבירור. אני לא מממנת להם את השירות. אני לא מממנת להם אל הבית שניתן לחיילים. בכלל, לא.
היו"ר יעקב ליצמן
הגברת סטויצקי, אני חוזר לשאלתי. האם בשנת 2002 יהיה שינוי ברשימה הזו?
רחל סטויצקי
לא בהכרח, זה כל מקרה לגופו. רוב הגופים חוזרים משום שמדובר על גופים של ארגוני הנכים וארגון אלמנות וכל מה שקשור, וכל שנה הם חוזרים.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה אנחנו מבינים. אנחנו לא דיברנו על נושאים שקשורים לחיילים.
רחל סטויצקי
הכל קשור לחיילים.
היו"ר יעקב ליצמן
לא דיברנו על יד-לבנים ולא דיברנו על האגודה למען החייל, על אף שזה כן הוזכר כאן. אנחנו דיברנו על נושאים שלכאורה הם לא שייכים למשרד הביטחון. למשל, מכון התקנים. אתם אמרתם שזה כן שייך.
רחל סטויצקי
זה לא בהכרח חוזר כל שנה, אבל לפעמים זה כן חוזר. אם הוא לא יתמוך בפרוייקט הספציפי, אנחנו לא נתמוך בהם בשנה הבאה. למשל, המועצה לארץ ישראל יפה. התמיכה היא לא בגוף. הגוף הוא באמת לא שייך, אלא שיש להם מבצע של שיפור חזית מחנות צה"ל. הם תורמים מזמנם ומהמשאבים שלהם לשיפור חזות מחני צה"ל. לאחר אישור של קצין חינוך ראשי, אנחנו תומכים רק במבצע הזה. אם זה לא יחזור בשנה הבאה, לא נתמוך בהם.
היו"ר יעקב ליצמן
למה אתם זקוקים להם בעניין הזה? למה שלא תעשו את זה לבד אם אתם חושבים שיש בכך צורך?
רחל סטויצקי
50% מגיעים מהמשאבים שלהם. האם נאמר להם: אל תתרמו לנו את זה?
היו"ר יעקב ליצמן
האם יש MATCHING על כל דבר?
רחל סטויצקי
בוודאי.
היו"ר יעקב ליצמן
מה לגבי נעמ"ת?
רחל סטויצקי
בנעמ"ת זה עניין נקודתי – ייעוץ משפטי לאלמנות. זה לא נופל לגדר המימון שלנו. הם מוכנים לשאת בזה. הם לוקחים את עורכות הדין.
עופר חוגי
למה צריך לתמוך בהם?
היו"ר יעקב ליצמן
למה את צריכה את נעמ"ת לייעוץ כאשר יש לך ארגון אלמנות ויתומי צה"ל?
רחל סטויצקי
כי הם לא נותנים ייעוץ משפטי לאלמנות.
היו"ר יעקב ליצמן
אבל למה צריך לקחת את כל זה מבחוץ?
רחל סטויצקי
אולי צריך לבחון את זה, אבל זה שיקול דעת אחר לגמרי.
יוסף פריצקי
אדוני היושב ראש, אתה שואל אותה שאלות שהיא לא יכולה לענות עליהם.
רחל סטויצקי
אני יכולה לענות עליהן.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שם את הדברים בפרוטוקול כדי שהם יישמעו אותם.
יוסף פריצקי
אלו שאלות של מדיניות, ואתה שואל שאלה נכונה לגבי מדיניות. אתה שואל, האם משרד הביטחון צריך לתמוך בגופים המספקים שירות משפטי לאלמנות, או שמשרד הביטחון צריך לומר: גברתי האלמנה, את מקבלת סכום כסף. לפנייך רשימה של עורכי דין שממנה את יכולה לבחור לך עורך דין? זו שאלת של מדיניות מאוד מאוד נכונה. אין ויכוח על הדבר הזה. מה שכאן קורה הוא שיש מדיניות עלומה שאתה והחברים פה ואני לא יודעים עליה וזו הבעיה. התבחינים

או הקריטריונים שכתובים פה הם קריטריונים מאוד אמורפים. אני רוצה לומר לך, גברת סטויצקי, שאני יכול להכניס את כל מדינת ישראל בקריטריונים. האלה.

אנחנו יודעים מהו התקציב של משרד העבודה והרווחה ומשרד הבריאות, אבל תקציב משרד הביטחון הוא תקציב נעלם. פתאום מתברר שבתוך תקציב משרד הביטחון יש תמיכות. שאלה מעניינית היא, אדוני היושב ראש, האם לא צריך לכתוב תקנה תקציבית, סעיף נפרד בחוק התקציב שעליו נצביע בכנסת לתמיכות?
רחל סטויצקי
יש.
יוסף פריצקי
אבל אני לא מצביע עליו. אני אפילו לא ידעתי שיש דבר כזה.
רחל סטויצקי
אני לא איש תקציבים, אבל יש סעיף תקציבי מפורט גם בתקציב מערכת הביטחון.
היו"ר יעקב ליצמן
יש כאן הבדל בגישה בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר, חד וחלק. הגברת סטויצקי, הם חולקים על דברייך.
מוסי רז
אני חושב שיש כאן דבר חסר תקדים. זו פעם ראשונה לפחות כאשר אני נמצא פה, שמשרד האוצר אומר א' ומשרד אחר אומר ב'. רוב חברי ועדת הכספים תומכים בגישה שהאוצר טען וזה אומר שכנראה האוצר צודק הפעם, כי אף פעם אנחנו לא תומכים באוצר.
רחל סטויצקי
אדוני נציג האוצר, במה חלקת עליי? סליחה, אבל אני אפילו לא מבינה את המחלוקת.
צביקה חלמיש
לי יש נייר של מבקר המדינה שאומר כי משרד הביטחון לא פועל בהתאם להוראות. זו הנקודה ולעניות דעתי משרד הביטחון גם צריך לעבוד לפי אותן הוראות.
ישראל כ"ץ
לגבי מוסדות חינוך ותרבות של ברית התנועה הקיבוצית אנחנו קיבלנו הסבר שזה מיועד לחיילים בודדים. האם אתם מציעים למשרד האוצר שייצא מהם מכרז והודעה שמי שמעוניין לטפל בחיילים בודדים נא יפנה לקבל תמיכות?
צביקה חלמיש
לא. משרד הביטחון צריך להחליט האם הוא רוכש שירות לנושא הזה או נותן תמיכה.
ישראל כ"ץ
הוא החליט, הוא קבע קריטריון.
היו"ר יעקב ליצמן
איך גוף כלשהו יכול לדעת שהוא יכול לתת אותם שירותים של קליטת חיילים?
צביקה חלמיש
הוא צריך לדעת זאת ממודעה שפורסמה בעיתון על ידי משרד הביטחון לפיה הוא נותן תמיכה לנושא הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
הוא לא מפרסם זאת.
רחל סטויצקי
סליחה, אנחנו כן מפרסמים.
מוסי רז
אם אני אפתח פאב לחיילים אז תגיע לי תמיכה.
רחל סטויצקי
אם יהיה לך גוף לחיילים ואתה תממן אותו ב-50%, אני אתמוך בך.
ישראל כ"ץ
מצטייר רושם כי בחלק מהדברים אתם נענים ליוזמות. אתם נענים כאן ליוזמה ולתרומה של המועצה לארץ ישראל יפה, למשל. כלומר, יש יוזמה ואתם מחליטים אם לתמוך בה כן או לא.
רחל סטויצקי
זה המהות של תמיכות.
יוסף פריצקי
חבר הכנסת כ"ץ, יחסית זה בסדר לשתף את החברה האזרחית, אלא שהבעיה היא שאין הבחנה בין קניית שירותים לתמיכה.
רחל סטויצקי
יש הבחנה ברורה.
ישראל כ"ץ
טיפול בחיילים בודדים הוא דבר שצריך לעשות. זה לא יכול להיות נתון ליוזמה אזרחית.
יוסף פריצקי
בוודאי. ארגון צוות קנה אדמות והוא חילק אותן. איך אני יודע שהתמיכות שאת נתת לצוות לא שימשו לו למימון שוטף לקניית הקרקע?
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו חוזרים כאן לאותה בעיה שהתעוררה בדיון הקודם לגבי החשב של משרד החוץ. נניח וסגן החשב הכללי מר צביקה חלמיש אומר שיש כללים מסוימים, וחשב משרד הביטחון של האוצר לא כפוף לאוצר.
רחל סטויצקי
בטח שהוא כפוף.
צביקה חלמיש
הוא כפוף מקצועית לא מינהלתית.
היו"ר יעקב ליצמן
בסך הכל הוא לא כפוף, כי אתה אומר לי שהמנכ"ל של משרד הביטחון יכול לתת הוראות לחשב הכללי לא פחות ממנכ"ל משרד האוצר.
צביקה חלמיש
לא אמרתי דבר כזה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אמרתי את זה, לא אתה. זה נושא שעלה בדיון הקודם ואני חוזר על זה עכשיו.
צביקה חלמיש
כל החשבים במשרדים הממשלתיים, למעט המשרדים הביטחונים, הם עובדי משרד האוצר.
היו"ר יעקב ליצמן
נניח ואתה קובע כללים ותבוא היועצת המשפטית של משרד הביטחון ותקבע כללים אחרים מהכללים שאתה קבעת. החשב שלהם לא כפוף אליך, הוא כפוף אליהם.
רחל סטויצקי
החשב שלנו כפוף מקצועית.
צביקה חלמיש
הוא כפוף מקצועית. דרך אגב, להוראות החשב הכללי לא כפופים רק החשבים. להוראות החשב הכללים כפופים כל המשרדים, כולל המנכ"לים. כולם צריכים לעבוד בהתאם להוראות. זה תקנות.

חבר הכנסת מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז
ראשית, אני חושב שצריך להימסר לנו דו"ח על כל עמותה – למה ניתן לה כסף? שנית, אני חושב שגילינו כאן משהו שהוא די משמעותי וכדאי שגם אנחנו נערוך בדיקה כזו בכל משרדי
הממשלה האחרים. שלישית, לאור התמונה שהצטיירה פה, כדאי אולי שכל ועדת הכספים יחד תיזום הצעה לתיקון סעיף 3א לחוק יסודות התקציב כך שנוכל להגביר את הפיקוח שלנו על ועדות התמיכות, אולי בצורה שכל החלטה של ועדת התמיכות תצטרך לקבל גם את אישור ועדת הכספים.
יוסף פריצקי
אתה לא תצא מזה.
מוסי רז
אנחנו צריכים לחשוב איך לעשות זאת. אני לא אמרתי איך נעשה את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת מוסי רז, אני יכול לומר לך כי אני ביקשתי מהיועצת המשפטית של הוועדה אתמול להמציא לנו את כל התמיכות לשנת 2000 שפורסמו ברשומות עד עכשיו. אני רוצה להביא את זה לדיון בוועדה. זה עונה לחלק הראשון של הערותיך.
מוסי רז
זה מתחיל לענות לי. התמונה נשקפת מהעניין הזה היא מאוד מאוד רעה. אני לא רוצה לומר שיש כאן עניין לא חוקי. אני לא קובע דברים כאלה, אבל התמונה היא רעה מאוד מבחינה ציבורית. לדעתי, זה דבר בלתי נסבל. אני מתייחס לדוגמא של בית יד-לבנים ושל דוגמאות אחרות, ועדיין לא שמענו פה את הפירוט של כל העמותות. אני בטוח שיש פה עוד הרבה דברים שלא יהיה טוב שנשמע אותם, אבל אנחנו חייבים לשמוע אותם. לכן, אני חושב שצריך גם למצוא דרך לשנות את החוק על מנת להגביר את הפיקוח שלנו.

נאמר פה כי לקראת כל שנת כספים חדשה יכין המשרד על דעת המנהל הכללי של המשרד תוכנית לתמיכות במוסדות הציבור. אנחנו נשמח לקבל זאת מראש כדי שנוכל לראות את זה מראש ולא שנה אחרי.
סמדר אלחנני
אני עברתי על הקריטריונים האלה שפורסמו בשנת 1992. קריטריונים במשרדים אחרים מאוד מגדירים את העמותה. זאת אומרת, היא צריכה לתת שיעורים מעל מספר מסוים של שיעורים. היא צריכה להיות כך וכך. היא צריכה לעשות היקף פעולות מסוים. ההגדרות הן מאוד כמותיות. אני לא מתייחסת עכשיו לתכנים.

אין פה בכלל הבחנה בין קניית שירותים ותמיכה בעמותות וזה בדיוק מה שאמר נציג החשב הכללי. קניית שירותים זה קניית שירותים. לדעתי, צריך להעביר את זה לוועדה המשותפת לתקציב הביטחון. לנושא כמו הנצחת חללים צריך להיות סכום מיועד בתקציב ואז יכולות לפנות כמה עמותות ובהתאם למספר החללים שבהן הן מטפלות ייבנה המפתח.
עופר חוגי
לדעתי, יש פה בעיה עקרונית של כפל תקציבים. יש גופים שמקבלים תקציב מכמה מקורות. למשל, החברה להגנת הטבע.
יוסף פריצקי
חבר הכנסת חוגי, האם עמדתך העקרונית היא שאתה מתנגד לכפל תמיכות? אני רוצה לשמוע ממנו שהוא מתנגד לזה, אני מאוד אשמח.
אמנון כהן
תלוי באיזה נסיבות.
עופר חוגי
כמעט בכל הנושאים אין כפל תמיכות. אני חושב שכל הנושא הזה של העברת כספים למועצות מקומיות הוא דבר פסול ואני מציע, אם זה אפשרי, שאפילו בשנה הזו, בשנת 2001, תהיה בדיקה ושהזרמת הכספים תיעצר לגופים שלא מגיע להם.
היו"ר יעקב ליצמן
קשה לעצור את הזרמת הכספים. אני מקבל את עמדתו של מר צביקה חלמיש. הוא אמר שכל זה יהיה לקראת שנת 2002.
יוסף פריצקי
מר חלמיש, הבעיה היא שאין נציג שלכם בוועדת התמיכות.
צביקה חלמיש
יש חשב.
יוסף פריצקי
החשב הוא לא שלך.
צביקה חלמיש
הוא כפוף מקצועית.
יוסף פריצקי
עזוב אותי מזה. אין נציג שלך בוועדה הזו. הרי זו הבעיה שלך. איך קורה דבר כזה שבוועדת תמיכות של משרד ממשלתי לא יושב נציג של משרד האוצר? זה לא בסדר.
רחל סטויצקי
אני לא נכנסת לשיקולים ולשינוי החוק. אני רק רוצה להסביר את הפעילות שלנו, כיוון שנאמר פה כי נוצר רושם רע מאוד וכו'.

ראשית, לגבי רשויות מקומיות. אנחנו לא מעבירים לרשויות מקומיות ככלל. ההעברה הזו היא העברה חריגית, ושאני אומרת ומדגישה, ואני אמרתי קודם, שהכסף לא מועבר לרשות המקומית. הוא מועבר דרך אגף השיקום שלנו ישירות לבית יד-לבנים במקרה הזה. לכן, אני מבקשת להדגיש שאנחנו לא מעבירים לרשויות המקומיות.
אמנון כהן
איך עובד אגף השיקום?
רחל סטויצקי
בלי הנחייתו וחוות הדעת של אגף השיקום שמן הראוי להקים במקום בית יד-לבנים, אנחנו לא פועלים. בדרך כלל, אנחנו עושים יותר שיפוץ מאשר הקמה. אני לא יודע איזה גוף אחר יכול לשקול את השיקול של הקמת בתי יד-לבנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני למשל, לא מקבל את הסעיף הזה, כי אני חושב שהוא צריך ללכת ישירות דרך יד-לבנים ולא דרך עיריית פתח-תקווה ולא דרך אף עירייה. אני חושב שליד-לבנים יש מספיק תקציב לעשות זאת. אם צריך להוסיף לו תקציב אז שיוסיפו לו תקציב. התקציב לא צריך ללכת דרך עיריית פתח-תקווה.
רחל סטויצקי
אני רשמתי לי הערה וזה ייבדק על ידי אגף השיקום ועל ידי הרשויות אצלנו. לדעתי, הם לא יכולים לבצע את זה, אבל אני לא רוצה לומר זאת בשמם. זה ייבדק לגופו. בכל אופן מבחינת הוועדות, אנחנו לא מעבירים את הכסף לרשויות המקומיות.
אמנון כהן
האוצר ומשרדים אחרים ככלל, לא נותנים לעיריות דרך תמיכות. איך כאן נמצאה דרך יוצאת דופן לתת לעיריות?
רחל סטויצקי
ההעברה היא רישומית, היא לא העברה כספית. אני לא מעבירה את הכסף לרשות, אני מעבירה לבית יד-לבנים.
יוסף פריצקי
הגברת סטויצקי, למי רשמת את הצ'ק? זו הרי השאלה.
רחל סטויצקי
אין לי מושג. זה נעשה דרך אגף השיקום.

שנית, דובר פה על כפל תמיכות. אנחנו מאוד מקפידים על הנושא הזה. תמיד יש מקום לשיפורים. זה גם הוער בדו"ח מבקר המדינה, עד כמה שאני יודעת, לגבינו.
צביקה חלמיש
מותר לתת כפל.
יוסף פריצקי
מותר לתת לאותו מוסד, אבל אסור לתת לאותה פעולה.
רחל סטויצקי
תנוער הנוער העובד והלומד היא לא דוגמא לכפל תמיכות בכלל. אנחנו לא תומכים בהם ושמשרד החינוך גם תומך בהם. אנחנו תומכים רק בפרוייקט של הנחת זרים על קבריהם של חללי צה"ל. אין פה כפל בכלל, כך שאני לא יודעת במה מדובר.

נושא קניית שירותים. אנחנו מאוד ערים לכך. בעניין של האגודה למען החייל יש בעיה. אני לא אומרת שאין בעיות. אנחנו ערים לזה ואנחנו מנסים עכשיו להפריד בין הדברים. אמרתי לכם כי יש ועדה שמטפלת בנושא הזה.

בקניית שירותים אנחנו מקפידים לתת תמיכה רק למי שתורם מבחינתו, וזה פותר לי את הבעיה של קניית שירותים.
היו"ר יעקב ליצמן
האם זה מעין MATCHING?
רחל סטויצקי
כן, מעין MATCHING. הנקודה היחידה היא המוזיאונים. שם זה הולך לעניין של סבסוד כניסת חיילים. אנחנו בודקים האם אפשר לעשות את זה בקניית שירותים.
צביקה חלמיש
היום באינטרנט ישנה רשימה של כל המוסדות שנתמכים על ידי הממשלה. אפשר להיכנס לאתר של משרד האוצר ולכל משרד אחר ולמצוא את האינפורמציה הזו. המשרד היחידי שלא מחובר הוא משרד הביטחון. הוא לא מחובר מסיבות טכניות, לא מסיבות אחרות.
רחל סטויצקי
יש לנו אינטרנט. אני לא יודעת עד כמה הוא מחובר.
צביקה חלמיש
אין את הפרסום שלכם באתר מסיבות טכניות וזאת בגלל שמערכת הכספים שלכם זה לא כמו מערכות הכספים במשרדי הממשלה האחרים. מכל מקום, אפשר לראות כמה כסף קיבל כל גוף ועד כמה הוא נתמך. אני אשמח לבוא ולהציג לכם את היכולות של המערכת.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לסכם את הישיבה. נדמה לי כי אנחנו ראינו כאן די הרבה פרצות מבחינת הקריטריונים. אני חושב שהחשב צריך להיות חשב של האוצר בלי הסיפורים של אחריות מינהלית וכד'. חשב משרד הביטחון צריך להיות כפוף גם מינהלית וגם תקציבית למשרד האוצר. זו אחת ההמלצות שאנחנו ממליצים.

שנית, אני לא רואה שום סיבה לתת תמיכות לעיריות. צריך להיות סדר. אני מניח שלאחר דבריו של מבקר המדינה ולאחר ההמלצות יהיו כבר שינויים לקראת שנת 2002.

שלישית, כפי שאמרתי כאן, אני ביקשתי להמציא לי את כל התמיכות בכל משרדי הממשלה האחרים לשנת 2000 ונביא את זה לדיון בפני הוועדה. אם יש כבר תמיכות לשנת 2001 אז אולי נדון גם בזה. לפי זה אנחנו נראה האם מה שיש במשרד הביטחון לא נמצא במשרדים אחרים?
יוסף פריצקי
אתה תתפלא לראות למה משרד הבריאות תומך בקופת חולים כתקציב תמיכה. אני לא מבין את זה? מה פתאום?
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת אמנון כהן אני מבקש ממך למלא את מקומי. אם צריך את ההצבעה שלי אז תקראו לי. תודה רבה.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
אנחנו עוברים לפנייה מספר 044-22. מדובר בהעברת עודפים משנת 2000 לשנת 2001 על פי התחייבות שהייתה. נמצא כאן רפרנט משרד האוצר והוא יסביר לנו במה מדובר, בבקשה.
אריאל קטן
כל הכספים הם עודפים מחויבים של דברים שהמשרד החליט עליהם בשנים קודמות.
יוסף פריצקי
האם אתה מודע לדו"ח שהוציא אדון שטראוס מהחשב הכללי לעניין מה שייצא בשנת 2000 במשרד הדתות?
אריאל קטן
אני חדש בתפקיד. אני לא מודע לפרטים קטנים.
יוסף פריצקי
הדו"ח שיצא הוא דו"ח קשה וכאן לפרוטוקול אני רוצה לומר כמה דברים לשבחו של השר. הוא אמר שהם יילמדו את הדו"ח ושהם ישנו את הנהלים. הדברים שנעשו, ככל הנראה, לא היו בסדר. הוא הדיח, ככל הנראה, את ראש ועדת תמיכות, מר אלחרר, ומינה במקומו את מר משה שמעוני לשבת בראש ועדת תמיכות. הוא מנסה לעשות סדר. זה קצת מצחיק שאתה בא היום ומספר לי על עודפים מחויבים, אחרי שיצא דו"ח כזה. לפי העודפים הם מחויבים? האם הם מחויבים לפי הדו"ח שאמר שנעשו דברים לא בסדר?
עופר חוגי
חבר הכנסת פריצקי, תסתכל על מה מדבר התקציב הזה? הוא מדבר על אמרכלות.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
בגלל שהדו"ח הזה צץ יש עוד מאה מיליון מעוכבים עדיין. זה לא קשור לפנייה הזו.
אריאל קטן
יש פה בקשה לחמישים מיליון שקל בלבד וזה בגלל שמאה מיליון שקל לתמיכות לבתי כנסת ומקוואות. ישנו סיכום שרואה חשבון יעבור על כל בקשה לפני שהכסף יינתן.
מוסי רז
מה זה שירותי דת ביישובים מוחזקים?
אריאל קטן
יישובים מוחזקים הם יישובים שבהם אין מועצה דתית, ואנחנו משלמים את כל השכר של המשרתים בקודש.
מוסי רז
למה מתוך תקציב כזה גדול רק שניים וחצי אחוז הולך לשירותי במגזר הלא יהודי?
מ"מ היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת רז, אנחנו בעזרת השם נעלה את השאלה הזו בכל דיון בתקציב משרד הדתות.
מוסי רז
אני מדבר עכשיו על התוספת, על ההעברה הזו.
ישראל כ"ץ
אני רוצה לשאול לגבי סעיף בתי הכנסת. היכן בונים את בתי הכנסת?
יוסף פריצקי
זו שאלה טובה.
ישראל כ"ץ
מי מטפל בשיפוץ בתי כנסיות ביישובים נידחים?
מ"מ היו"ר אמנון כהן
יש קריטריונים ומבחנים לדברים האלה.
יוסף פריצקי
כל אלה דיבורים. מה זה קריטריונים?
יוסף פריצקי
חבר הכנסת כהן, יש ועדה בין משרדית לפיתוח מבני דת. למה זה בכלל מופיע בתקנה כזו? למה זה לא בא לוועדה הבין-משרדית? אני לא מבין למה פתחו תקנה ששמה בתי כנסת ובה הכניסו ארבעה מיליון כאשר יש ועדה בין משרדית למבני דת?
מ"מ היו"ר אמנון כהן
זה שיפוצים.
יוסף פריצקי
השיפוצים צריכים לעבור למועצות הדתיות, זה לא צריך לבוא לפה.
אריאל קטן
אלו סכומים קטנים מאוד של השתתפות בקניית ריהוט וסידורים.
יוסף פריצקי
האם המועצה הדתית לא אמורה לתת את זה?
ישראל כ"ץ
לא כולם יש מועצה דתית. לרוב המועצות אזוריות אין מועצה דתית.
יוסף פריצקי
לפי איזה קריטריונים אתם מחלקים? האם מי שצריך מקבל?
ישראל כ"ץ
אולי כל מיני אנשים פנו וביקשו עזרה.
יוסף פריצקי
אין לזה מבחנים.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
אדוני נציג האוצר, אני מבקש ממך לשלוח לכל חברי ועדת הכספים הסברים לגבי סעיף 22-015. כלומר, לפי מה המשרד קובע להעביר את ההקצבות האלה? כמו כן, תאמר לנו בבקשה למי חולק הכסף או למי הוא יחולק?
ישראל כ"ץ
יש ישובים חדשים, יש יישובים שבהם אין מועצות דתיות. איך מטפלים בפניות שלהם?

אני מבקש לקבל הסבר לגבי סעיף שירותי דת לקראים סעיף 220231. אילו שירותי דת נותנים לקראים? מדובר פה בסכום של 12 אלף ₪
אריאל קטן
זה רק עודפים. זה מה שלא הספיקו לתת. הם מקבלים כמיליון ושלוש מאות ₪.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
ברמלה יש מרכז של הקראים.
ישראל כ"ץ
האם הם מודעים לכך?
מ"מ היו"ר אמנון כהן
בוודאי. הם מקבלים תמיכה.
ישראל כ"ץ
אני מבקש לקבל פירוט של הכסף לקראים, כיצד הוא מתחלק?
מ"מ היו"ר אמנון כהן
נציג האוצר, אני מבקש ממך להביא לנו גם את הפירוט הזה.

מי בעד הבקשה? מי נגד?

ה צ ב ע ה
בעד-3
נגד- 2
ישראל כ"ץ
זה כמעט נפל.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
כמעט, אבל זה עבר.




5. תיקונים לתקנון הבורסה: 1) השעיית מסחר בתעודות התחייבות להמרה.
2) תנודות השער וסוגי הפקודות בשלב מסחר הפתיחה.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
אנחנו דנים בתיקון הראשון לתקנון הבורסה – השעיית מסחר בתעודות התחייבות להמרה. מר אמיר-הימל מה אתם מבקשים לעשות בתיקון הזה?
אלעזר אמיר-הימל
אחת מעילות ההשעיה היא היעדר הון עצמי הדרוש. הכלל הרחב אומר היום שכאשר יש הון עצמי חסר אז משעים את המניות של החברה. המניות, לרבות ניירות ערך המירים למניות, ובכלל זה לפי הדין הקיים גם אגרות חוב להמרה, אלא שלגבי אגרות חוב להמרה יש מה שנקרא מסלול אג"חי. כלומר, זהו נייר שיש לו מעמד עצמאי גם בנפרד מהיותו המיר למנייה ועל כן מתבקשת השאלה, האם ראוי או לא ראוי להשעותו? הבורסה יחד עם הרשות ויחד עם משרד האוצר הגיעו לכלל מסקנה שלא ראוי להשעותו בגלל הסיבה הזו.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
מה עשיתם עד היום?
אלעזר אמיר הימל
עד היום הוא היה כלול בחבילה של ניירות ערך המירים למנייה, ומכוח הכלל הגורף הזה הוחל עליו הסדר ההשעייה. כאמור, יש לו מעמד עצמאי. אין לו זיקה הכרחית למנייה, ולכן אנחנו מציעים לתקן את ההסדר, להוציא את אגרות חוב להמרה מהגורם שאומר שהן תושענה ובמידה יהיה חסר בהון עצמי.
יוסף פריצקי
דבר איתנו בכנות. הרי זה בא בגלל לחץ מסוים של אנשים שהם מנפיקי אגרות חוב.
אלעזר אמיר-הימל
בעיקר ציבור רחב שהחזיק באג"ח להמרה ומצא את עצמו בסיטואציה שבגלל היעדר הון עצמי, יש לו נכס בלתי סחיר.
יוסף פריצקי
אני אומר לך מה הבעיה שלדעתי היא מאוד פשוטה. נניח ולי יש איגרת חוב שהיא ביום פירעון תומר למנייה.
אלעזר אמיר-הימל
לא בהכרח. תלוי אם כדאי או לא כדאי. יש לה ערך פידיון ויש לה אפשרות להיות מומרת למניה אם בעל האיגרת מעוניין בכך. הוא יהיה מעוניין בכך אם יהיו לו תנאים כאלה שיהפכו את ההמרה למנייה לעדיפה מבחינת כדאיותה על פני הנפקתה כאג"ח.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת פריצקי, מה החשש שלך.
יוסף פריצקי
אני אומר לך מה החשש שלי. בדרך כלל מה שקורה הוא ששווי הפידיון של אגרות חוב למניות הוא לא גבוה במיוחד. זו לא איגרת חוב רגילה. הוא ריצפה מסוימת שנותנים לה. למעשה, אתה סוחר על הרצפה. משל למה הדבר דומה? נניח ואומרים לך כי יש לך נייר ביד ויבוא יום מסוים ואתה תקבל אחוזים בבניין, אלא שהבניין נהרס וכך נוצר מצב שאתה מחזיק ביד אופציה לזה שבעוד שנתיים יהיה לך חלק בהריסות של בניין. ברור שיהיה לזה איזשהי השפעה מסוימת. השאלה היא, כיצד יודע ציבור המשקיעים שהוא סוחר על הרצפה ברגע שקורה מצב כזה? איך הוא יודע את הדבר הזה? מר הימל, אתה מאפשר לציבור לסחור כרגיל.
אלעזר אמיר-הימל
לא, אני לא מאפשר. אני חושב שחסרה פה קצת אינפורמציה. מדובר בנייר ערך שרשום למסחר ויש לו מעמד כשלעצמו בתור איגרת חוב ויש לו זיקה לאיזשהי מנייה לפי תנאי ההנפקה. נניח ובחברה כלשהי ישנה סיטואציה שבגלל חסר בהון עצמי הושעו מניותיה מן המסחר. בשלב זה הם הושעו, הם עדיין לא נמחקו. יש כאן מסלול ארוך מאוד. השאלה היא, האם אתה ממשיך לסחור באיגרת חוב בגלל העובדה שאחד מהמרכיבים שלו הוא האופציה לקנות את אותם הריסות בניין בעוד שנתיים, כפי שהגדרת זאת? הואיל ובעל איגרת החוב חושב שאולי הריסות הבניין עוד שנתיות לא שוות הרבה, אז יש לו את הרצפה המובטחת של פידיון איגרת החוב. עכשיו נשאלת השאלה, מה הוא עושה עם זה? לפי המצב הקיים משעים אותו מהמסחר. הוא מחזיק נייר ערך בלתי סחיר שיש לו ערך פידיון מסוים כפוף לביטחונות. לפי המצב המוצהר אומרים לו: אדוני, תוכל להמשיך לסחור באיגרת החוב הזו. ברור שהערכת איגרת החוב הזו נגזרת מהיותה איגרת חוב ולא איגרת חוב להמרה בתנאים שנייר הערך, ה-underline , המנייה, מושעית.
יוסף פריצקי
מה שמעניין אותי הוא איך ציבור המשקיעים יודע על זה?
אלעזר אמיר-הימל
הוא יודע שהמנייה מושעית מהמסחר והוא רואה שהמנייה איננה נסחרת.
יוסף פריצקי
אבל כתוב: אג"ח קוקוריקו א', אג"ח קוקריקו ב'. מה הוא מבין מזה?
אלעזר אמיר-הימל
הצעתי הטובה למי שמסתכל ורואה אג"ח קוקוריקו א', ללכת ולקרוא את התשקיף ולבדוק מהם תנאי הפדיון להמרה ומהם תנאי נייר הערך ההמיר ואולי הוא יגלה שנייר הערך ההמיר בכלל מושעה מהמסחר והוא יסיק את המסקנות שלו מהעניין הזה.
יוסף פריצקי
אבל יכול להיות שקרה אירוע שהוא לא יודע עליו.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
אנחנו נשמע עכשיו את מנהל הבורסה.
סם ברונפלד
אני חושב שהבעיה היא הרבה יותר פשוטה ממה שאפשר להבין. חברה נקלעה לקשיים והיא הפסידה הרבה מאוד כסף ולפי כללי הבורסה משעים את המסחר במנייה שלה. הציבור מסכן החזיק במניות, אבל אי אפשר לסחור ומבינים את זה. לאותה חברה היה גם איגרות חוב רגילות. לפי כללי הבורסה, ואנחנו לא רוצים לשנות זאת, איגרות החוב הרגילות ממשיכות להיסחר. השאלה הייתה, איך לנהוג באיגרות חוב להמרה? אני מודה שבעבר קצת החמרנו עם הציבור יותר מידיי ואמרנו שכשמשעים את המסחר במניות נשעה גם את המסחר באיגרות חוב להמרה ולא ננהג בהן לקולא כמו שנהגנו עם איגרות חוב רגילות. בינתיים עבר קצת זמן וראינו כיצד העסק מתנהל והגענו למסקנה שהחמרנו מידיי עם הציבור, ועדיף לציבור, בין אם זה אנשים פרטיים או קופות גמל שלמעשה מחזיקות את כספי הציבור, שאיגרת החוב להמרה תמשיך להיסחר. ככה הם יוכלו למכור אותה אולי בבורסה. אם גם איגרת החוב להמרה תושעה, יש סכנה שיבואו אחר כך כל מיני "מאכרים" וייקנו את זה בזול מהציבור מחוץ לבורסה. כך שלא מדובר כאן באיזה מהפיכה גדולה או בשינוי. דבר שפעם רצינו קצת להחמיר, הגענו למסקנה שהחמרנו יותר מידיי ואנחנו מבקשים להקל ולנהוג באיגרות חוב להמרה לצורך העניין הזה כמו באיגרות חוב רגילות. זה כל הסיפור.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
מי בעד תיקון תקנון הבורסה? מי נגד? עבר פה אחד.
אנחנו עוברים לתיקון השני
תנודות השער וסוגי הפקודות בשלב מסחר הפתיחה.
אלעזר אמיר-הימל
שיטת המסחר בבורסה מורכבת ממסחר פתיחה, מסחר רציף ומסחר נעילה. ישנם שלושה שלבי מסחר. היום המצב הוא שבגדר מסחר הפתיחה יש תנודת שער מירבית של 15% ויש אפשרות לתת פקודות שהיו קרואות פעם פקודות best מבחינת האופי שלהם, במובן זה שהן יכולות להתגלגל גם למסחר הרציף. באו לנו מספר אירועים לא כל כך נוחים ששינו את דעתנו לגבי מגבלת תנודת השער, ואנחנו מבקשים פה לעשות שני דברים: ראשית, לשנות את מגבלת תנודת השער בשלב הפתיחה ל-35%. שנית, לחייב את נותני הפקודות במתן limit. כלומר, יתכבדו נותני הפקודות וייקחו אחריות על תנודת השער של הפקודה שלהם באופן פוזיטיבי. הסיפור הזה עבר תהליך ארוך, התפתחות ארוכה מאוד. לפני מספר חודשים היה לנו מקרה של נייר שנסחר במקביל גם בארץ וגם בניו-יורק, והוא ירד במידה ניכרת בניו-יורק יום קודם לכן, וכתוצאה מהמגבלה הזו אנשים הפסידו כסף באופן מכני לחלוטין, פשוט מחוסר ידיעה, סכומי כסף די משמעותיים. המגמה הכללית גם של האוצר, גם של הרשות לניירות ערך וגם של הבורסה היא לנסות ולהסיר
כבר עכשיו חסמים אדמיניסטרטיביים. הגענו למסקנה שראוי לשנות את מגבלת תנודת השער. הסיבה שנקבעה תנודת מגבלה בדמות של 35% היא פשוט כדי להיצמד לכלל אחר במסגרת כללי המסחר של הבורסה שמדבר על טעויות. לפעמים אנשים עושים טעויות בפקודות והיום הכלל אומר שמעבר ל-35% תנודת שער במשך יום המסחר, יש חסם אדמיניסטרטיבי שאפשר לעקוף אותו על ידי בקשה מיוחדת. אם אדם רוצה למכור ב-40% לא אומרים לו: אל תמכור, אומרים לו רק: תתכבד ותודיע כדי שנפתח לך את השער, כדי שהמחשב יידע שבאמת אפשר להעביר הוראה כזו. בהעדר פנייה מפורטת כזו יש מגבלה של 35% בגדר המסחר הרציף. תנודת השער החדשה המותרת בשלב מסחר הפתיחה הותאמה להסדר הזה.
עופר חוגי
עד כמה שהבנתי, עד היום שלב הפתיחה הוא שלב שבו רוצים לראות את ההרגשה של השוק. יכול להיות שאנשים ישחקו יותר ויהיו תנודות יותר גדולות, כך שזה לא יהיה השוק האמיתי של המניות.
אלעזר אמיר-הימל
כנגד הקונים יש מוכרים. אם מדובר בעסקאות פיקטיביות אז בשביל זה יש לנו רשות ניירות ערך.
עופר חוגי
הרשות, עם הכוחות הדלים שלה, לא יכולה לעצור את זה.
אלעזר אמיר-הימל
שיטת המסחר מנסה לתת תשובות למגוון רחב מאוד של שאלות. באופן כללי, הנטייה היא, ככל שרק אפשר, להסיר חסמים אדמיניסטרטיביים. הייתה תקופה לפני המון המון שנים שהייתה מגבלה של 5% שינוי ביום אחד, ק', מ', כל מיני מגבלות. עם השנים הסרנו יותר ויותר את המגבלות. כאן יש עוד שלב בכיוון של הסרת המגבלות האדמיניסטרטיביות. אחד הטריגרים לנושא הזה היה אירוע ספציפי לפני מספר חודשים עם מניות שנסחרות בארצות הברית ובארץ. לא היה לזה שום הצדקה. זה היה יכול להיות הרבה יותר חמור ביום של פקיעת מעו"ף.
סם ברונפלד
למרות שזה לא נשמע כך, אבל הכלל לשחרר את ירידת השער, ואני דווקא לוקח את הדוגמא של ירידת מחירים, באה דווקא להגן על משקיעים תמימים ולא להפך. כאשר השער מותר לו לרדת בפתיחה רק 15%, אז אנשים תמימים אומרים שבירידה של 15% כבר כדאי לקנות, אבל כאשר לילה קודם בארצות הברית המחיר של אותה מנייה ירד ב-30%, אז מי שקונה בירידה של 15% בתל-אביב אז הוא תמים והוא יפסיד כסף מהעניין הזה. מאחר ויש יותר ויותר חברות שנסחרות בשתי הבורסות, לא נעים לומר, אבל בארצות הברית מניות נשחטות לא ב-15%, אלא ב-20% או ב-30% ולפעמים יותר, אזי השיטה שהייתה נהוגה עד כה שמה מכשול בפני עיוור. אנחנו רוצים למנוע מאנשים להיכשל בעניין הזה.
עופר חוגי
נניח וזה ירד ב-10% ואנשים יתנו פקודות מכירה והירידה תהיה ב-30%, אבל בסוף היום תהיה עליה וירידה רק ב-10%. במקרה הזה אנשים יפסידו.
שמואל האוזר
המעבר מ-15% ל-35% יש בו שני מרכיבים והמרכיב השני שאולי לא צוין עונה על שאלתך והוא שבעצם אנחנו דורשים מה שלא דרשנו קודם. כאשר הוא בא לקנות או למכור אומרים לו לחתום מהו הגבול. עד היום בפתיחה לא היינו מחייבים אותו. מצד אחד, אנחנו מאפשרים לו כיום למכור במחיר השוק, לא במחיר גבוה מידיי ולקנות לא במחיר נמוך מידיי, ומצד שני, תחתום בדיוק מה אתה רוצה.
סמדר אלחנני
אני עקבתי אחרי פרשת המעו"ף רק בעיתונות. האם המעו"ף לא גדול מידיי או מתוחכם מידיי על הבורסה הישראלית במצבה הנוכחי?
סם ברונפלד
אולי ברשותך בואי נגמור קודם את הפרשייה הזו.
מוסי רז
למה דווקא 35%?
סם ברונפלד
ירידות שער שכאלה קורות במניות הישראליות שנסחרות בנאסד"ק. החברות הישראליות הן לא מהגדולות בנאסד"ק. הסתכלנו והחלטנו לשים את הגבול ב-35%, בין השאר בגלל שזה מספר שמקובל גם לצורך אחר.
מ"מ היו"ר אמנון כהן
תודה רבה. מי בעד תיקון בתקנות הבורסה: תנודות השער וסוגי הפקודות בשלב מסחר הפתיחה? עבר פה אחד. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:35.

קוד המקור של הנתונים