ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 24/07/2001

תקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובי גבול הצפון)(תיקון), התשס”א-2001.; שינויים בתקציב לשנת 2001.; אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/3629



31
ועדת הכספים
24.7.2001

פרוטוקולים/כספים/3629
ירושלים, א' באלול, תשס"א
20 באוגוסט, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 287

מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ד' באב התשס"א (24 ביולי 2001), שעה 10:30
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
אבשלום וילן
עופר חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
יוסף פריצקי
מוזמנים
משרד האוצר:
אסרף אמיר
אמיר ברקן
יגאל גדרון
אורן גלעד
דניאל לימור
עמית לנג
עמית לרנר
אסף רגב
גלי תורג'מן
יעל ייטב - נציבות מס הכנסה
מיכל דויטש - נציבות מס הכנסה

רומן גורביץ - משרד הקליטה
משה מרחביה- משרד התעשייה והמסחר
אדוארד בלאו- יועץ שר התשתיות הלאומיות
קונסטנטין בלוז- משרד התשתיות הלאומיות
אילנה ברדוגו- שירות התעסוקה
תא"ל במיל. אמירה דותן
יועצת משפטית
אנה שניידר
שגית אפיק
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קרשנר
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
1. תקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובי גבול הצפון)(תיקון), התשס"א-2001.
2. שינויים בתקציב לשנת 2001.
3. אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.



תקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובי גבול הצפון)(תיקון)
היו"ר יעקב ליצמן
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום תקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובי גבול הצפון) להגדלת ההנחה לקרית שמונה.
ישראל כץ
אני רוצה לברר את המעמד של העניין. נתקלתי במעמד מאוד מוזר. ביום העצמאות האחרון הוזמנתי לקרית שמונה, חגגו שם ברוב עם כעשרת אלפים אנשים וקיבלתי את תואר יקיר העיר על פעילותי למען קרית שמונה ובין השאר ציינו את החוק שהעברנו כאן בוועדה. פה בוועדה קיבלנו החלטה על חוק להגדיל את הפטור לקרית שמונה מ-20 ל-25%.
סמדר אלחנני
עד 25%.
ישראל כץ
כשהיה עיכוב בביצוע, פנינו לאנשי האוצר והם פעלו בצורה מאוד יעילה והכסף כבר מזמן בבנק של האנשים, רטרואקטיבית מינואר. זה היה במסגרת התיקון הכללי של החוק.

פתאום אני קורא בעיתונים ששר האוצר ביקר שם והודיע להם שתהיה הגדלה וכו'.
היו"ר יעקב ליצמן
כלומר, אנחנו עושים עכשיו דיון סרק?
ישראל כץ
השאלה היא מאוד חשובה. אם עכשיו אנחנו הולכים לאשר תקנות שנובעות מהחוק, זה דבר מקובל, אבל זו לא החקיקה שכבר עשינו אותה. מידי פעם אנחנו מקבלים כאן החלטות שאחרי כן מקבלות ניסוח משפטי. לפעמים הביצוע לא תואם. אם זה התקנות, אז מדוע השר הכריז על מה שהוא הכריז? דרך אגב, אנשים צעקו לו שם שהם קיבלו כבר את הכסף, הכסף בכיס.

אם קיבלנו החלטה להגדיל את הפטור, וגברת שניידר ניסחה את ההחלטה בצורה משפטית, האם זה לא אוטומטי מוגדל ל-25% או שזה נתון עדיין לשיקול דעתו של שר האוצר?
סמדר אלחנני
אני רוצה להדגיש שקרית שמונה נבדלה מהרשימה האחרת. אני רוצה לחזק את דבריו של חבר הכנסת כץ. הגיעו אליי מכתבים ופקידי האוצר עשו בפועל משהו שלא היה חוקי. הם נתנו לתושבי קרית שמונה את ההנחה בלי שהיתה להם סמכות, מתוך הנחה שכתוב בחוק.
ישראל כץ
הם עשו את זה על סמך חוק.
ישראל כץ
היתה סוגיה דומה עם חבר הכנסת יצחק סבן עם המשכנתאות, שאנחנו החלטנו ואחרי זה אנשי האוצר עשו אחרת.
סמדר אלחנני
שר האוצר צריך להתקין תקנות.
ישראל כץ
אני אומר דבר עקרוני. אנחנו יכולים לקבל החלטה, אבל יכול להיות שבסוף הגורמים הממשלתיים מפרשים אותה אחרת.
היו"ר יעקב ליצמן
נניח מצב בו היום לא נחליט כלום, האם קרית שמונה מקבלת את ההגדלה?
ישראל כץ
זו שאלה אחרת – אם כשאין תקנות החוק תקף. אני שואל מה המעמד של ההחלטה שלנו.
אנה שניידר
אנחנו צריכים לזכור שיש לנו את סעיף 11 לפקודת מס הכנסה. הסעיף הזה אומר כך: "שר האוצר רשאי, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע בתקנות הוראות בדבר הנחה ממס על הכנסה שהופקה, בדרך שנקבעה בתקנות, בשטח התיישבות חדשה או בשטח פיתוח שהוגדרו באותן תקנות, או על הכנסות של תושב שטח כאמור, וכן רשאי הוא, באישור כאמור, לקבוע ניכוי נוסף בשל נכסים של מפעל באותו שטח, והכל בתנאים שיקבע". זה סעיף מסגרת שמכוחו הותקנו במשך השנים כל התקנות שנותנות את ההנחה בפועל. נקבע שם השיעור של ההנחה, נקבעו התנאים לקבלת ההנחה וכל זה נקבע בתקנות באישור ועדת הכספים של הכנסת.

יישובי גבול הצפון, אילת, מצפה רמון, היאחזויות נח"ל וכו', זה מה שהיה בחוק. במשך השנים תוקפן של התקנות האלה הוארך מפעם לפעם בחוקי הסדרים, בחוקים כאלה ואחרים. הקפיאו את הרשימות, הפשירו את הרשימות, הכל נעשה בעצם בצורה של סעיף מסגרת בחוק שמפנה לתקנות. הכל באישור ועדת הכספים של הכנסת.

בשלב מסוים התחיל איזשהו כרסום בעניין הזה והתחילו לעשות בתוך חקיקה ראשית רשימות של יישובים, שמבחינה משפטית – אם יורשה לי להעיר – זה לא תקין, אבל הכנסת קיבלה את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
מדוע זה לא תקין?
אנה שניידר
זה לא צריך להיות בצורה כזאת, כי אחר כך כל השינויים צריכים להיות בחקיקה ראשית.
היו"ר יעקב ליצמן
זה אולי לא יפה ולא אסתטי, אבל זה לא רע.
אנה שניידר
במיוחד שכבר יש מבנה, שהכנסת קיבלה אותו, שנתנה סמכות מסגרת לשר האוצר עם פיקוח פרלמנטרי להתקין תקנות. זה התחיל עם עכו והמשיך עם עוד כל מיני רשימות. בסופו של דבר, במרץ 2001, ניסינו לעשות סדר בכל העניין הזה והתקבל חוק הסדרים במשק המדינה (הנחות ממס הכנסה)(הוראת שעה). ועדת הכספים אישרה כמובן את החוק הזה. החוק הזה אומר כך: "תקנות לפי סעיף 11 לפקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה), שתוקפן פקע ביום ו' בטבת התשס"א (1 בינואר 2001) יעמדו בתוקפן, כאילו לא פקע, עד יום ט"ז בטבת התשס"ב (31 בדצמבר 2001), ואין לגרוע מהן או להוסיף עליהן יישובים". כלומר, כל הרשימות בתקנות הקיימות מוקפאות. אי אפשר להוסיף יישובים ואי אפשר לגרוע.

ואז בא סעיף 2 ואומר כך: "על אף הוראות סעיף 1, שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להגדיל את שיעור ההנחה ממס לתושבי היישובים בגבול הצפון כקבוע בתקנות מס הכנסה (הנחות ממס לתושבי גבול הצפון), התשמ"ו-1985, (להלן – תקנות גבול הצפון), ובלבד שההנחה המרבית לא תעלה על 15% מההכנסה החייבת של תושב כאמור, ולגבי תושב קרית שמונה – על 25% מהכנסתו החייבת". זאת אומרת, שוב הכנסת נתנה סמכות לשר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להגדיל את שיעור ההנחות לתושבי גבול הצפון, כאשר שיעור ההנחה המרבי לתושב קרית שמונה הוא 25% מהכנסתו החייבת.
ישראל כץ
רק דבר אחד את לא מציינת, שלפי אותו נוהג, שלדעתך הוא לא היה אמור להיות בחקיקה ראשית, קרית שמונה נכללה בחוק עצמו ב-25%.
אנה שניידר
לא.
ישראל כץ
בוועדה הוחלט על הנחה של 25% לקרית שמונה ובלי לתת סמכות לשר האוצר.
אנה שניידר
אבל הצבעתם על מה שקראתי.
ישראל כץ
בעניין הזה הזיכרון שלי אף פעם לא מטעה אותי. יש דברים שאני שוגה בהם, אבל אלה לא דברים שאני לא יכול לשגות בהם. עד מרץ 2001 זה אכן היה במסגרת ההיא, אבל מאז קבענו שקרית שמונה תקבל 25% וזה עבר בכנסת.
בעצם נוצרו כאן שני מסלולים
אחד מסמיך את שר האוצר להביא בכל עת לאישור ועדת הכספים עוד רשימות ולתת להם הנחה עד התקרה המרבית. המסלול השני הוא רשימות בתוך החקיקה ראשית. את בעצם תגלי שאנחנו ביקשנו את המסלול השני, אבל את אישרת את זה במסלול הראשון.
אנה שניידר
ההמשך אומר כך: "על אף האמור לפי סעיף 11 לפקודה, לעניין הנחות ממס -

(1) "דין תושב אחד היישובים המפורטים בתוספת הראשונה" – שזה אור הגנוז, בר יוחאי וכו' – "כדין תושב אחד היישובים המפורטים בתקנות גבול הצפון, למעט קרית שמונה"; - שזה 15%. כתבנו "למעט קרית שמונה", כי להם נתנו 15%.
(2) " דין תושב אחד היישובים המפורטים בתוספת השנייה" – שזה אבשלום, ביטחה, בית הגדי וכו' – "כדין תושב אחד היישובים המפורטים בפסקה (1) בתוספת השלישית לתקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובים מסוימים ובהאחזויות נח"ל)" – שזה 7%.
(3) "דין תושב אחד היישובים המפורטים בתוספת השלישית" – שזה רק ביריה – "כדין תושב אחד היישובים המפורטים בפסקה (2) בתוספת השלישית לתקנות יישובים מסוימים".
ישראל כץ
זאת היתה ההחלטה ובאותו יום היה תיקון לגבי שייח דנון.
אנה שניידר
שייח דנון נכלל. הכל ישנו.
ישראל כץ
חוץ מקרית שמונה.
אנה שניידר
כי קרית שמונה קיבלה 25% בסעיף עצמו.
ישראל כץ
לא, זה התקבל כאן באותה ישיבה.
אנה שניידר
אני יכולה לבדוק את זה, אבל על שולחן הכנסת הונח דבר אחר.
היו"ר יעקב ליצמן
אם חבר הכנסת ישראל כץ אומר בוודאות שזה עבר בחקיקה ראשית, כל הדיון הזה מיותר.
ישראל כץ
אני לא אומר שזה עבר בחקיקה ראשית, אבל בוועדה הוחלט שקרית שמונה תקבל 25% וביריה 5%.
אנה שניידר
אני אוציא את הפרוטוקולים ואבדוק.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת כץ טוען שהוחלט ולא בוצע עדיין.
אנה שניידר
עכשיו מביאים את זה לביצוע.
ישראל כץ
יכול להיות שבתום לב את לא כללת את קרית שמונה בחקיקה הראשית.
אנה שניידר
כללתי.
ישראל כץ
אני חושב שזה בתום לב.
אנה שניידר
כללתי את קרית שמונה, אבל גם כאן מפנים את כל היישובים לתקנות וכל התנאים צריכים להתקיים. לא היתה ברירה והכנסנו אותם כאן, כי הם לא היו בתקנות והתקנות מוקפאות. אני עשיתי לפי מה שהוחלט בוועדת הכספים. הבאתי את הנוסח לאישור בקריאה שנייה ובקריאה שלישית, וכך הצביעו. הנוסח היה לפני הוועדה והרי אני לא מניחה לקריאה שניה וקריאה שלישית לפני שאני מקבלת אישור מהוועדה.
ישראל כץ
ההחלטה של הוועדה היתה שבקרית שמונה יקבלו הנחה של 25%.
אנה שניידר
הקונסטרוקציה הזאת אומרת בעצם שאם התקנות יפקע תוקפן ב-31 בדצמבר 2001, גם היישובים הכתובים כאן לא יהיו זכאים להנחה, כי כולם באותו סל. זה בדיוק אותו הדבר גם עם קרית שמונה.
ישראל כץ
זה נכון, אבל הקביעה שיש 25% היא לא קביעה שמסמיכה.
אנה שניידר
גם לגבי עכו הפונקציה היתה שהיא מוצמדת לשלומי.
ישראל כץ
גילינו בעצם שהושארה בטעות סמכות לשר האוצר, כלומר שמותר לשר האוצר תמיד להביא כל רשימה שהוא ירצה.
יעל ייטב
בסעיף 1 של החוק נאמר שאין לגרוע מהם או להוסיף להם.
ישראל כץ
אני יודע שלגבי קרית שמונה החלטנו שתהיה הנחה של 25%.
אנה שניידר
אני אבדוק את הפרוטוקול.
יעל ייטב
התקנות האלה מותקנות מכוח חוק ההסדרים במשק המדינה (הנחות ממס הכנסה)(הוראת שעה), התשס"א-2001, שבמסגרתו הכנסת החליטה להסמיך את שר האוצר להעלות את ההנחה ל-25% מהכנסתו החייבת של תושב קרית שמונה. שר האוצר מבקש ליישם את הסמכות.
ישראל כץ
אנחנו לא קיבלנו החלטה להסמיך את שר האוצר, אנחנו קיבלנו החלטה לתת הנחה של 25%. חד וחלק, זו היתה ההחלטה.
היו"ר יעקב ליצמן
הסוגיה הזאת לא שייכת לנציגת נציבות מס הכנסה. היא צריכה להביא לאישורנו מה שהאוצר נתן לה.
ישראל כץ
אם הפרוטוקול יאמר שזאת ההחלטה, יש לזה משמעות.
יעל ייטב
המשמעות תהיה אחרת ולא תהיה במסגרת החוק, משום שמה שהועבר לקריאה שנייה ולקריאה שלישית ומה שקיים היום בספר החוקים הוא, הסמכה לשר האוצר להעלות את שיעור ההנחה.
ישראל כץ
בעצם כמו בשאר המקומות. יוצא איפה שקרית שמונה היא כמו ביריה ושר האוצר יכול להביא לאישור ועדת הכספים שינוי.
יעל ייטב
צריך להבחין בין שני דברים נפרדים. בגלל ההיסטוריה החקיקתית בעצם נוצרו שני מסלולים נפרדים. יש מסלול אחד שממשיך בתקנות. קרית שמונה היתה שם תמיד. חוק ההסדרים בשנים קודמות הסמיך את שר האוצר להעניק הנחה עד שיעור של 20% לקרית שמונה. בעצם מה שהחלטתם לעשות השנה זה להרחיב את הסמכות שלו ל-25%.
ישראל כץ
אנחנו החלטנו לתת, אבל מה שהצבענו עליו היה כנראה שונה. יכול להיות שכתוצאה מהדיון הזה יימנעו טעויות בעתיד, כי ההחלטה כאן היתה חד משמעית.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע שנבדוק את הפרוטוקול ולפי הפרוטוקול ננהג.
יעל ייטב
חוק ההסדרים מבחין בין ההסמכה של שר האוצר לגבי דברים מסוימים לבין רשימת יישובים שהמחוקק כבר קבע בחקיקה ראשית שהם נהנים מההטבות. כדי ליישם בעצם את הכוונה שהיתה פה, שההטבה לתושבי קרית שמונה תעלה ל-25%, שר האוצר מביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת את התקנות האמורות. הוא משתמש בסמכותו הקבועה בחוק ההסדרים והוא מבקש לקבוע שבתקנה 2 לתקנות מס (הנחות ממס ליישובי גבול הצפון), במקום 20% יבוא 25%. התחולה היא מה-1 בינואר 2001, תחולה רטרואקטיבית לתחילת השנה, על מנת שהתושבים יקבלו את ההנחה כפי שהכנסת רצתה לתת בתחילת שנת המס.
יוסף פריצקי
האם יש לכם הערכה כמה זה משפיע, מה היקף ההכנסה שם, מה יינתן בממוצע? אין עיני צרה, אבל במה מדובר כאן, מה המשמעות של זה?
יעל ייטב
אין לי הערכה תקציבית ומאחר שאני לא כלכלנית אני לא יכולה לעשות את זה. בדרך כלל כשאנחנו עושים הערכה תקציבית, אנחנו בוחנים בפועל את האוכלוסיה.
אבשלום וילן
אמרתם לפני שבוע שסך הפטורים ממס במדינת ישראל הוא 29 מיליארד שקלים. בעצם חבר הכנסת פריצקי מבקש לקבל הערכה מה המשמעות של ההטבה הזאת.
ישראל כץ
זה היה 600 מיליון שקל, למעט אותו חלק בנגב שקיבל. כלומר, כולל אותו חלק בנגב שקיבל, זה היה 600 מיליון שקל עד לשנה. תוסיף את הנגב, שיש לגבי זה כל מיני אומדנים וכן את התיקונים המזעריים כאן, לדעתי הכל ביחד הוא פחות ממיליארד שקל לשנה. וזה מתוך 29 מיליארד שקל.
אבשלום וילן
כמה הדלתא הזאת של עליית המדרגה מ-20 ל-25% לקריית שמונה?
יוסף פריצקי
אני רוצה להבין מה אנחנו עושים פה בעצם.
ישראל כץ
מה אתה עושה עם ה-13 מיליארד שאתה נותן פטור ממס להיי-טק או מה אתה עושה בכל ה-29 מיליארד?
יוסף פריצקי
את עמדתי הכלכלית בנושא הטבות ממס, אתה מכיר. אנחנו חלוקים בזה.
ישראל כץ
אני לא בטוח שאני יודע, כי אם אתה תראה את הפירוט של ה-29 מיליארד אתה תטען אחרת.
יוסף פריצקי
אני אומר לך מה עמדתי, למרות שאמרתי לך אותה הרבה פעמים. עמדתי היא שלא נותנים הטבות במס וכולם משלמים מס אחיד. כלומר, לבטל את כל ה-29 מיליארד והממשלה תיתן בתקציב סיוע למקומות, לאנשים, לגופים באופן כזה.
ישראל כץ
כשיבטלו את כל ה-29 מיליארד, אני אתך, כי אז יהיה מספיק כסף לתת לכולם.
יוסף פריצקי
דרך אגב, הכסף שאתה תשיג מגביית מס אמת, כתוצאה מכך שלא יהיו פערים והנטייה להוריד שיעורי מס, גם יביא הון, והממשלה צריכה לתת בתקציב לאזורים בקו הגבול וכו'. אני לא בעד הטבות מס.
ישראל כץ
תבדוק כמה מנאמניך ותומכיך נהנים מזה.
יוסף פריצקי
גם שיהיה לי נאמן אחד, זו עמדתי.
ישראל כץ
מחפשים את האזורים המרוחקים והמסכנים ואז אומרים להם שהם מקבלים הנחות שלא מגיעות להם. אבל כשזה ניתן לגופים כלכליים חזקים – אולי בצדק, כדי להמריץ אותם לפעילות – זה בסדר.
יוסף פריצקי
שאלת אותי שאלה נכונה – אם אני בעד ביטול הטבות להיי-טק, ואמרתי שכן. אני גם בעד ביטול הטבות להיי-טק. אני לא חושב ששום תעשייה או מגזר צריכים לקבל הטבות במס. המס הוא אחיד, פשוט וקל. כתוצאה מכך גובים מס אמת, כתוצאה מכך ההון השחור יורד וממשלה נכונה משקיעה בתשתיות או במקומות בהעדפות תקציביות למקומות כאלה ואחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מניח שלמרות הכל אף אחד לא נגד אישור התקנות הללו.
ישראל כץ
זה כבר בחקיקה, אם באמת מכבדים פרוטוקולים. אם חברי כנסת מצביעים במליאה על דברים שהם לא החליטו, זה לא בסדר. אני יכול לייעץ ליושב ראש לבדוק תמיד מה מביאים למליאה ואם זה תואם את החלטות הוועדה. יש לנו אמון בדברים שאנחנו מצביעים עליהם, מתוך הנחה שמה שאנחנו מחליטים בוועדה זה מה שאנחנו מצביעים במליאה.
היו"ר יעקב ליצמן
זו האשמה מאוד חמורה.
ישראל כץ
אני משוכנע שבמקרה הזה הכל בתום לב. אני מניח שהיתה טעות בגלל שיש שני מסלולים – אחד של תקנות ואחד של חקיקה. אני מניח שהבעייתיות בניסוח נובעת מזה שיש שני מסלולים. אנחנו ביקשנו להכניס את קרית שמונה לחקיקה הראשית.
יעל ייטב
ההיסטוריה החקיקתית לא קשורה לשר האוצר.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לאשר את תקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובי גבול הצפון)(תיקון), התשס"א-2001. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – הרוב
נמנעים - 1
החלטה
תקנות מס הכנסה (הנחות ממס ביישובי גבול הצפון)(תיקון), התשס"א-2001, אושרו.




שינויים בתקציב לשנת 2001
היו"ר יעקב ליצמן
פניה 123 - השתתפות לסטודנטים עולים.
רומן גורביץ
בגלל הגידול במספר הסטודנטים עולים מאתיופיה אנחנו צריכים להגדיל את התקציב.
יוסף פריצקי
כתוב "השתתפות הסוכנות היהודית בשכר לימוד לסטודנטים עולים". למה הכוונה?
עופר חוגי
מדובר רק בסטודנטים עולים מאתיופיה.
רומן גורביץ
מינהל הסטודנטים שלנו מממן שכר לימוד לסטודנט. שכר הלימוד של הסטודנט מורכב ממספר דברים: שכר לימוד לאוניברסיטה ומעטפת קהילתית – מדריכים וכד'. הטיפול של הסוכנות בכל המעטפת מתבטאת ב-12 מיליון שקל שהסוכנות מעבירה אלינו לפעילות.
יוסף פריצקי
אז למה אתה רוצה הוצאה תקציבית להשתתפות בתוכניות של הסוכנות אם היא נותנת לך? זו קבלה, לא הוצאה.
רומן גורביץ
משרד הקליטה לא מקבל מהסוכנות כסף, אלא שבפעילות של מינהל הסטודנטים, שזה מפעל משותף לסוכנות ולמשרד הקליטה, אנחנו נותנים חלק והסוכנות נותנת חלק.
יוסף פריצקי
מה החלק של המדינה?
רומן גורביץ
אני לא יכול להגיד במדויק, אבל זה בין 85% ל-90%.
יוסף פריצקי
אז בשביל מה צריך את הסוכנות?
רומן גורביץ
האוצר לא יוותר על הכסף הזה.
יוסף פריצקי
הסוכנות מתפעלת את זה.
רומן גורביץ
כן.
יוסף פריצקי
כלומר, המדינה משלמת 90% והסוכנות עושה את העבודה עבור ה-10% שהיא נותנת?
רומן גורביץ
לא את כל העבודה. הסוכנות עושה רק את המעטפת הקהילתית.
עופר חוגי
המדינה מעבירה את זה לעמותה?
רומן גורביץ
לא מעבירים לעמותה. זה לא קשור לעמותות.
יוסף פריצקי
לא בכדי שאלתי את מה ששאלתי. מה שקורה הוא שהמדינה מעבירה בין 85 ל-90% ובפועל המדינה לא משתתפת במה שנקרא הפרוייקט הקהילתי. הסוכנות שולחת את מי שהיא רוצה, הסוכנות עושה את הכל.
רומן גורביץ
אתה מבלבל בין שני דברים שונים.
יוסף פריצקי
למה הולך הכסף?
רומן גורביץ
כשמגיע עולה חדש עד גיל 25, הוא זכאי לקבלת ההשכלה. אנחנו מממנים במשך שלוש שנים שכר לימוד לסטודנט עולה. שכר הלימוד זה לא רק הכסף, אלא מעטפת קהילתית, שכן הסטודנט חי במעונות, יש שם מדריכים והוא זכאי לטיולים, שיעורי עזר וכד'.
יוסף פריצקי
מי שולח את המדריכים, מורי העזר וכו'?
רומן גורביץ
מינהל הסטודנטים של משרד הקליטה.
יוסף פריצקי
מה הסוכנות נותנת?
רומן גורביץ
את הכסף.
יוסף פריצקי
והיא לא נותנת כוח אדם, מדריכים וכו'?
רומן גורביץ
לא. היא נותנת רק את הכסף. אין לה מעורבות בפרוייקטים.
עופר חוגי
סטודנטים מצרפת שבאים לכאן ללמוד בישיבות, מקבלים את הדברים הללו?
רומן גורביץ
הם לא סטודנטים.
עופר חוגי
לימודי ישיבה הם לימודים גבוהים. האם גם הם מתוקצבים?
רומן גורביץ
לא. מינהל הסטודנטים משלם שכר לימוד במוסדות להשכלה גבוהה שמוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה.
עופר חוגי
אם לומדים במכללה, מה ההבדל?
רומן גורביץ
לסטודנטים עולים שלומדים במכללת "לב" למשל, שזה גם מוסד תורני וגם מוסד להשכלה גבוהה, אנחנו מממנים להם את שכר הלימוד.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניה 123?

הצבעה
בעד – 2
נגד – 2

אני מבקש רוויזיה.
יוסף פריצקי
אני גם מבקש לשוחח עם מר סליי מרידור, כדי לבדוק מה קורה פה, כי העובדות שהוא מסר לי היו אחרות.
היו"ר יעקב ליצמן
פניה מס' 126. משרד הבריאות מבקש שינוי תקציבי לשילוב חולי נפש בקהילה.
יגאל גדרון
הפנייה מורכבת משני נושאים. הנושא הראשון – 60 מיליון – הוא לתוכנית של שילוב נכי נפש בקהילה. בשנה האחרונה ישנה תוכנית משותפת למשרד הבריאות, משרד האוצר והגורמים המקצועיים להעברת המשקל בין בתי החולים לבריאות הנפש אל הקהילה. בגלל שינויים טכנולוגיים שנעשו, היום אנשים שמאושפזים בבתי חולים יכולים בעזרת שינויים טכנולוגיים, קרי תרופות, להיות בקהילה.
המצב הזה יוצר שני דברים
1. זה מפנה מיטות שלא צריך אותן בבריאות הנפש. 2. הכסף שנחסך בעניין המיטות, צריך להיות מושקע בתחום האמבולטורי. התכנית שיש למשרד האוצר ומשרד הבריאות היא לארבע השנים הקרובות.
יוסף פריצקי
אני רוצה לפנות אל היושב ראש, ואני רוצה לדבר איתו לא פוליטית, אלא אנושית. אסור להצביע על הדבר הזה. אני מציע שנשמע למשל את אלה שמטפלים בדברים הללו ואת אלה שמטפלים בחולי הנפש. אם מה שקורה הוא שמוסיפים תקציב ולא גורעים מהטיפול בחולי הנפש, בבקשה. מה שכאן עושים הוא לא כך. יש איזושהי מגמה לסגור מוסדות שמטפלים בחולי נפש. שוחחו איתי מספר רופאים פסיכיאטריים שטוענים שיש אנשים שכשירים לזה, אבל יש אנשים שלא כשירים לזה וזה האילוץ התקציבי, משום שחולה נפש בקהילה עולה למדינה פחות מאשר חולה נפש בבית החולים.
יגאל גדרון
אני מזמין אותך להזמין את כל הפסיכיאטרים המחוזיים ולשמוע מהם.
יוסף פריצקי
אני רוצה לשמוע עמותות שמטפלות בקהילות של חולי נפש. אני מבקש מהיושב ראש שישמע אותם.
היו"ר יעקב ליצמן
משרד הבריאות בדק את הנושא הזה והחליט להביא את הנושא הזה לאישורנו.
יוסף פריצקי
משרד הבריאות בדק את זה באמצעות הרפרנטים התקציביים שלו. אני ממליץ ליושב ראש הוועדה לשמוע את האנשים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן לעשות את זה, אבל לא לעכב את הפנייה הזאת.
עופר חוגי
האם אפשר לדעת מאיזה בתי חולים יוציאו חולים לקהילה? אני מבין שלוקחים את זה מתמיכה לפי הסכם הבראה של קופת חולים.
יגאל גדרון
זה לא בתי חולים מסוימים, אלא איזה אנשים יכולים לצאת. זה נכון לגבי כל בתי החולים. זה עניין מקצועי של מי להוציא ומי לא להוציא. מי שעשה את התוכנית זה אנשי מקצוע. פסיכיאטרים עשו את התוכנית ואנחנו היינו בקטע התקציבי.

לגבי השאלה למה זה ניתק מקופת חולים כללית. בשנה הבאה תהיה תוספת של הסכום הזה והוא לא ייגרע. כדי להניע את התהליך הזה השנה, צריכים להקים ועדות, כדי לבדוק איזה אנשים נמצאים שם. תהיה תוספת של הסכום הזה ולא יגרעו מסכום אחד.
יוסף פריצקי
האם אפשר לראות את התוכנית הזאת?
יגאל גדרון
אני מניח שיש תוכנית. אני מציע לך להזמין את משרד הבריאות להציג את התוכנית.
היו"ר יעקב ליצמן
היות שאנחנו מתכוונים להזמין את שר הבריאות לישיבה שתהיה בשבוע הבא על מערכת הבריאות, אפשר יהיה לשאול אותו גם לגבי העניין הזה.
עופר חוגי
לקופת חולים הכללית יש גירעון מאוד גדול. איך אתם לוקחים מהתמיכות שלהם?
יגאל גדרון
לא יהיה מצב שבו אנחנו לוקחים לגמרי, כי זה יוחזר בשנה הבאה. כדי להניע את התהליך השנה, צריך להקים ועדות, כדי לראות מי יכול לצאת מבתי החולים.
עופר חוגי
ותחזירו את הכסף לקופת חולים?
יגאל גדרון
אמת.

הנושא השני הוא העברת 5 מיליון לקו עימות. זה על פי החלטת ממשלה מה-17 במאי 2000, החלטה 1626. זה מיועד לשתי נקודות הזנקה בקרית שמונה ועוד שתיים במעלה יוסף. כמו כן שתי נקודות בגליל העליון – אחד בגב ההר ואחד באזור המזרחי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 126?

הצבעה
בעד – 4
נגד – 1
החלטה
הפנייה אושרה.
יוסף פריצקי
אני מבקש רוויזיה.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו נצביע עוד מעט על שתי הרוויזיות שהיו עד כה.
יוסף פריצקי
אני מבקש שעל הנושא הזה נקיים את הרוויזיה מחר. לא יקרה כלום. אני אביא לכאן דוחות, שאתה תחשוב אחרת. אני יודע שהעניין האנושי הזה נוגע לך.
היו"ר יעקב ליצמן
עם כל המשחקים שעושים בוועדת הכספים, יש כמה נושאים שאני לא מוכן לעכב, כמו בריאות וביטחון. לכן, ברגע ששר הבריאות תומך בזה, נראה לי שזה בסדר. שר הבריאות יהיה כאן בשבוע הבא ונוכל לדבר איתו על כך. אני לא חושב שצריך לעכב את הפנייה.

פנייה מספר 009-24 עוכבה על ידי חבר הכנסת פריצקי.
יוסף פריצקי
העיכוב הוא גם של חבר הכנסת גפני.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו לא נוכל לחכות לו, משום שהוא יושב ראש ועדה ולא יכול להתפנות.
יוסף פריצקי
בפנייה זו יש קיצוץ בהעסקת עולים בהיקף של 3.8 מיליון.
יגאל גדרון
אם אתם זוכרים, היתה לאחר מכן פנייה מתקנת.
היו"ר יעקב ליצמן
שר הבריאות ביקש להוסיף לעולים.
יגאל גדרון
היתה מחלוקת בין שני המשרדים על מתמחים עולים.
יוסף פריצקי
אני רוצה שתצהיר לפרוטוקול שה-3.8 מיליון אינם נגרעים מסעיף העסקת עולים במשרד הבריאות.
יגאל גדרון
זה אינו גורע.
יוסף פריצקי
כלומר, זה תיקון מעין טכני. אם כך, אני מסיר את הרוויזיה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 009-24

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
הפנייה אושרה.

פנייה מס' 109.
אסף רגב
מדובר על תקציב הפיתוח של משרד הבינוי והשיכון. התחייבויות שתוקצבו בשנת 2000 והמשרד, מכל מיני סיבות, לא הספיק לנצל אותם, בעיקר מסיבות טכניות. רוצים להעביר אותם לשנת 2001.
יוסף פריצקי
באיזה פרוייקטים מדובר?
אסף רגב
מדובר על פרוייקטים שתוקצבו בשנת 2000 בהרשאה להתחייב והמשרד לא הספיק לנצל את ההרשאה להתחייב ולכן אנחנו מעבירים לשנת 2001. מדובר בפיתוח ותשתיות ביישובי מיעוטים – מדובר על פיתוח מוסדות ציבור ביישובי בדואים בדרום ובצפון לפי החלטת הממשלה. בבנייה הכפרית מדובר על פנייה תקציבית בהתאם לסיכום של שר האוצר. דיור לקשיש – מדובר על בניית הוסטלים לדיור לקשיש, שלא הספיקו להתחייב עליהם בשנת 2000 ומעבירים אותם לשנת 2001.
אמנון כהן
באיזה אזורים מדובר?
אסף רגב
הרשימה נמצאת במשרד השיכון ואני אשמח להעביר לכם אותה.
אמנון כהן
אני מבקש לקבל את הרשימה.
אסף רגב
כמו כן מדובר על פרוייקטים מיוחדים במודיעין, אלעד ומעלה אדומים, שלא הספיקו להוציא את המכרזים ולא הספיקו להתחייב. בפנייה זו אנחנו מעבירים להם את ההרשאה לשנת 2001.
יוסף פריצקי
אנחנו נצביע בעד הפנייה, אבל אני מבקש בכל זאת לקבל את הרשימה של כל הפרוייקטים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 109?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה 109 אושרה.

פנייה מס' 51.
גלי תורג'מן
מדובר בהעברה של 3 מיליון מהרזרבה הכללית. הכסף הזה נועד לשמש תשלום לחברה מייעצת שעושה עבודה - -
יוסף פריצקי
זו פירמה של רואי חשבון.
עופר חוגי
זו פירמה ישראלית?
גלי תורג'מן
לא. זו חברה בינלאומית.
עופר חוגי
מדוע לא לקחת חברה ישראלית?
גלי תורג'מן
עשו מכרז וזו החברה שנבחרה. החברה הזאת עושה עבודה ביחס לשינויים מבניים שנדרשים במשק החשמל. את העבודה עושה קבוצה גדולה מאוד של יועצים – רואי חשבון, משפטנים, מהנדסים – ואין כאן מספיק.
עופר חוגי
אנחנו מייצאים לכל העולם חברות ייעוץ ולעצמנו אנחנו לא מסוגלים?
גלי תורג'מן
מהניסיון שלי, במדינת ישראל קשה מאוד להשיג יועצים למשק החשמל, שהם אובייקטיביים ולא קשורים לחברת החשמל.
יוסף פריצקי
מדוע הרשות לשירותים ציבוריים לא עושה את העבודה הזאת? הרי בשביל זה היא יושבת.
גלי תורג'מן
לא ממש. בעיקרון הרשות מתעסקת בתעריפים והחלוקה של התעריפים במתקנים השונים, אבל הם לא עושים את העבודה הזאת. העבודה הזאת נועדה לייעץ לוועדה שבראשה עומדים מנכ"לים של משרד האוצר ומשרד התשתיות ושאמורה לקבל החלטות.
יוסף פריצקי
אני לא מבין את הדבר הזה. הקימו רשות לשירותים ציבוריים, כדי שהיא תפקח על המונופול של חברת החשמל, תקבע תעריפים ותדאג שלא יהיה סבסוד צולב. בראש הרשות הזאת יושב חיים מילתא. נאמר גם שהמימון של הרשות הזאת ייקבע על ידי ועדת הכספים, על מנת שהיא תהיה בלתי תלויה. עכשיו עושים שינויים מבנים במשק החשמל ועושים את זה באמצעות משרד האוצר והתשתיות. אני מבין שהרשות העצמאית הזאת, שהיא בפיקוח שלנו, של הפרלמנט, הולכת ומוציאה מכרז לשינויים מבניים. האם אנחנו נותנים לחתול לשכור את השמנת או הפוך?
גלי תורג'מן
הרשות עצמה מפקחת על התעריפים, על אמינות אספקת החשמל ועל המונופול עצמו. ב-1999 הממשלה קיבלה החלטה להקים ועדה בראשות המנכ"לים. ועדה זו אמורה להגיע להחלטה בנושא המבנה הנכון של משק החשמל לקראת שת 2006, אז יהיה תום הזיכיון של חברת החשמל. אין שום קשר בין העבודה הזאת ובין העבודה של רשות הציבורית לשירותים ציבוריים.
יוסף פריצקי
החברה הזאת עובדת עבור משרד התשתיות ומשרד האוצר ולא עבור הרשות?
גלי תורג'מן
עבור הוועדה, שזה משרד האוצר ומשרד התשתיות.
יוסף פריצקי
למה?
אדוארד בלאו
יש שתי בעיות מרכזיות בתחום של אנרגיה בארץ. כאשר אנחנו נכנסים לנושאים חדשים, שהם חדשים לנו כמדינה, אנחנו נאלצים להיעזר בגורמים חיצוניים.

אנחנו מקבלים מחברת החשמל את תחזיותיה, את בקשותיה, את תוכניותיה וכו'. אלא מאי? אנחנו גם מעונינים לבחון מגוף אחר שאינו תלוי בה, לא היה בעבר וגם לא מקווה להיות תלוי בעתיד, דעה שהיא לעיתים דעה אחרת. במקרה הזה זה אפילו לעיתים לא כל כך רחוקות. לכן, בלית ברירה ולא מתוך רצון, נעזרים בגופים זרים שיש להם את הניסיון. זה לא The best .
יוסף פריצקי
אני לא חושב שהדוח הזה צריך לבוא למשרדים הממונים, אלא לרשות שמינו אותה.
אדוארד בלאו
הרשות לא עוסקת בפיתוח משק החשמל.
היו"ר יעקב ליצמן
ברגע שמביאים חברה מבחוץ, אני חושב שהם דיי אובייקטיביים, על אף שזה מסונף לשר האוצר ושר התשתיות.
אדוארד בלאו
אין בעיסוק של הרשות פיתוח עתידי של משק החשמל בישראל. הרשות עוסקת בבקרה שוטפת על פעילות חברת החשמל, על תעריפים שלה, על עבודותיה ועל התקשרויותיה, אבל לא על פיתוח עתידי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 51?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 51 אושרה.

אני מבקש להצביע על הרוויזיות. התבקשה רוויזיה על ההצבעה על פנייה מס' 123. מי בעד הרוויזיה?

הצבעה
בעד – 3
נגד – 1
החלטה
הרוויזיה אושרה.

מי בעד אישור פנייה מס' 123?

הצבעה
בעד – 3
נגד – אין
החלטה
פנייה מס' 123 אושרה.

התבקשה רוויזיה להצבעה על פנייה מס' 126. מי בעד הרוויזיה?

הצבעה
בעד – 1
נגד – 3
החלטה
הרוויזיה לא אושרה.

פנייה מס' 106.
דניאל לימור
בסוף השנה שעברה הוקצו כספים לצורך הבידוק הביטחוני בנמלי הים ולא הספיקו לנצל את כל הכסף. הם צריכים עתה את הכספים האלה ולכן מעבירים להם אותם השנה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 106?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 106 אושרה.

פנייה מס' 119 – הוצאה לצורך ייעוץ – ועדת מכרזים לטיהור מים והתפלת מי ים.
קונסטנטין בלוז
מדובר במכרז השני להתפלת מי ים. מדובר במתקן שני להתפלת 50 מיליון מטר קוב לשנה שיוקם באשקלון. נושא הבקשה הוא התשלומים לחברות ייעוץ בסך 3.1 מיליון שקל לשנתיים. השנה זה 2.7 מיליון, מתוך זה 700 אלף שקל יבואו מהכנסות ממסמכי מכרז ו-2 מיליון שקל מרזרבה כללית.
יוסף פריצקי
האם מדובר בחברה שמייעצת לוועדת המכרזים?
קונסטנטין בלוז
מדובר בכמה חברות שמייעצות לעשות מכרז. חלק מהייעוץ הוא ייעוץ טכנולוגי שנעשה על ידי חברת "אדן", שעסקה בזה גם במכרז הראשון. יש ייעוץ משפטי שניתן על ידי יוסי לוי ושותפים, וכן כמה יועצים בנושא ביטוח וכו'.
יוסף פריצקי
איך אתם בוחרים יועצים?
קונסטנטין בלוז
על ידי מכרזים.
יוסף פריצקי
יוסי לוי נבחר במכרז?
קונסטנטין בלוז
כן.
יוסף פריצקי
הוצאת מכרז לייעוץ משפטי? אני רוצה לשמוע אתכם אומרים את זה לפרוטוקול, כי אחרי זה אני אבקש לראות את המכרז.
גלי תורג'מן
בנושא של שינויים מבניים במשק החשמל יצא מכרז.
יוסף פריצקי
זה נגמר. אנחנו מדברים עכשיו על תשתיות. אני רוצה לראות את המכרז.
קונסטנטין בלוז
יש לי את סיכום הדיון של ועדת המכרזים. למעשה מדובר בבחירה של היועצים.
יוסף פריצקי
זה לא מכרז.
עופר חוגי
השאלה היא אם צריך בכלל מכרז.
יוסף פריצקי
בהתקשרות כזאת של 2 מיליון זה מחייב מכרז.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 119?

הצבעה
בעד – הרוב
נגד – 1
החלטה
פנייה מס' 119 אושרה.
יוסף פריצקי
אני מבקש לראות את מסמכי המכרז.
היו"ר יעקב ליצמן
פנייה מס' 120. אתמול עוכבה פנייה תקציבית של משרד התעשייה והמסחר בהיקף של 45 מיליון שקל לתוכנית "עידוד".
עופר חוגי
יש ערים שבהן אין בכלל אזור תעשייה ובכל זאת הם קיבלו כסף בתוכנית "עידוד".
אורן גלעד
בפניות של "עידוד" יש מספר מסוים של אזורים, כולם מקבלים כסף על פי תוכנית שכבר קיימת במשרד.
עופר חוגי
למה נועד הכסף? ביפיע למשל אין איזור תעשייה ולמרות זאת נתנו לשם כסף. כך גם בשייח דנון.
משה מרחביה
תוכנית "עידוד" היא תוכנית שנולדה ברפורמה, על פי המלצות ועדת גבאי, ב-1996. התוכנית רצה כבר חמש שנים ובמסגרתה בוצעו תשתיות חיוניות ב-21 יישובים, שנבחרו על פי מדדים סוציו-אקונומיים בעבר.

מתוך 21 היישובים, סומנו לפני שנה מספר יישובים שנבחרו בתוכנית "אופק" וסומנו עם תג מחיר, בסך הכל 45 מיליון שקל.
עופר חוגי
"אופק" זה לא "עידוד"?
משה מרחביה
לא, אין קשר. יש השקה, אבל אין קשר לתוכנית.
עופר חוגי
האם אתה יכול לשלם ל"אופק" מתוכנית "עידוד"?
משה מרחביה
ב"אופק" צבעו 45 מיליון שקל.
אמנון כהן
זה של הטיפול הנקודתי?
משה מרחביה
הפנייה הזאת כוללת את המטלה של "אופק".
עופר חוגי
כלומר, אתה משלם מ"עידוד" ל"אופק".
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו מחכים כבר שלושה חודשים ל-45 מיליון שקל לטיפול הנקודתי – ל"אופק". בזמנו אמרנו שלא נאשר שום פנייה של משרד התעשייה והמסחר, עד שלא יועבר התקציב הזה. חסרים 45 מיליון שקל, שהודיעו לוועדה שעומדים להעביר את זה מרזרבה או מסעיף לסעיף עבור הטיפול הנקודתי. השאלה היא אם בהעברה הזאת יש את הסכום הזה או שאין?
משה מרחביה
חיובי.
עופר חוגי
האם זה מכספי "עידוד"?
משה מרחביה
כן.
עופר חוגי
זה לא בסדר. הכסף של "עידוד" צריך להישאר הכסף של "עידוד" ו-45 מיליון השקלים הללו צריכים לבוא מפעילות אחרת.
אורן גלעד
היתה החלטת ממשלה לגבי הטיפול הנקודתי ל-11 יישובים. הוחלט שכל המשרדים, במידה כזאת או אחרת, יתנו כסף. במסגרת אותה החלטה, שהיתה קשורה לתמ"ס, היתה התייחסות לנושא של "עידוד" שכבר קיימת מאז שנת 97'. לפי אותה החלטה הוקצו בתוכנית "עידוד" 45 מיליון שקל לטובת הנושא של הטיפול הנקודתי, כלומר תוכנית "אופק". בתוך תוכנית "עידוד" של משרד התעשייה והמסחר כבר רצים חלק מהכספים, לא כל ה-45 מיליון שקלים, מתוך תוכנית העבודה של המשרד עצמו, כי חלק מהנושאים משיקים. חלק מאותם נושאים שתוכנית "עידוד" טיפלה, יש חלק מהנושאים שקשורים לתוכנית "אופק".
עופר חוגי
אז זה ישרא-בלוף.
משה מרחביה
זו החלטת הממשלה.
עופר חוגי
זה לא נכון, תקרא את ההחלטה. בהחלטת הממשלה דובר על פרוייקטים חדשים. יש פה עבודה בעיניים. אני מבקש ששרת המסחר והתעשייה תגיע לוועדה ונעשה דיון משותף עם ראשי הרשויות.
אמיר ברקן
מר מרחביה מנהל את תוכנית "עידוד" והבאנו אותו במיוחד להסביר לכם ש-45 המיליון הנוספים הם בהתאם להחלטת הממשלה. זה סכום שהוא מעבר למה שהיה בתוכנית "עידוד".
אמנון כהן
מהו התקציב של "עידוד 99"?
משה מרחביה
בסיס התקציב הוא 58,780,000 שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
כתוב כאן שמעבירים מהרזרבה הכללית 45 מיליון שקל לתמיכה בתעשייה בטיפול ממוקד.
אמנון כהן
זה לטיפול ממוקד, לא ל"אופק".
משה מרחביה
טיפול ממוקד הוא תוכנית "עידוד".
אורן גלעד
אין כאן שום בעיה מהותית. בהחלטת הממשלה נאמר במפורש שמשרד התמ"ס ישקיע 135 מיליון שקל לטיפול הנקודתי, כלומר תוכנית "אופק". במסגרת תוכנית "עידוד" יועברו 45 מיליון שקל לשנה, בכל אחת מהשנים 2001 עד 2003, מתקציב משרד התמ"ס.
אמנון כהן
ה-45 מיליון שקל האלה שאתה מבקש היום להעביר, זה לטיפול הנקודתי?
אורן גלעד
זה לכל התוכנית של "עידוד 99" וזה נועד כדי להשלים את אותו תקציב - -
אמנון כהן
צריך את כל הסכום. אז כמה מתוך ה-45 מיליון הם לטיפול הנקודתי?
אורן גלעד
במקרה יצא שיש פה את אותו סכום.
אמנון כהן
כמה מתוך זה הוא לטיפול הנקודתי וכמה ל"עידוד" רגיל?
אורן גלעד
אני חושב שהרוב.
אמנון כהן
יש פרוייקט טיפול נקודתי ויש תוכנית כללית של משרד התמ"ס.
משה מרחביה
רוב הטיפול ממוקד. כשאני אומר טיפול נקודתי, השם דומה, אבל אצלנו אנחנו קוראים לתוכנית "עידוד". התוכנית הזאת התחילה ב-97'. לפני שנה החליטו על תוכנית "אופק" שגם לה קוראים טיפול נקודתי. במסגרת הטיפול הנקודתי של הממשלה החליטו לאסוף כסף ובמקרה הזה צבעו כסף של תוכנית קיימת ליישובים שסימנו אותם ב"אופק".
אמנון כהן
כמה מתוך ה-45 מיליון הולך ל-11 שכלולים בתוכנית "אופק"?
אורן גלעד
אתם רואים שני מספרים זהים וזה מה שמטעה אתכם. במקרה כתוב בהחלטת הממשלה 45 מיליון ובמקרה יצא שהפנייה הזאת, שאין לה שום קשר לנושא הספציפי, היא גם עומדת על 45 מיליון. בסך הכל, בתוכנית "אופק", מתוך תוכנית "עידוד 99", ישנם 45 מיליון שקל.
אמנון כהן
אני רוצה לדעת כמה מתוך ה-45 מיליון הולך לטיפול הנקודתי וכמה לטיפול הממוקד?
משה מרחביה
זה אותו הדבר. במקרה הזה זה מתחבר.
אמנון כהן
מה החלוקה לפי רשויות?
משה מרחביה
יש לנו את אופקים, בית שאן, דימונה, ירוחם, מצפה רמון ותל-שבע. אלה היישובים שהם חופפים לתוכנית שלנו ולתוכנית "אופק", הכל לפי הפרוייקט. אופקים מקבלת כ-7 מיליון שקל.
אמנון כהן
כמה מתוך זה הולכים לרמלה-לוד?
משה מרחביה
רמלה ולוד לא נמצאים אצלי בתוכנית. תוכנית "עידוד" לא כוללת את הערים הללו.
אמנון כהן
אבל הם כן כלולים ב"אופק".
משה מרחביה
הם לא בתוכנית של משרד התמ"ס. אני לקחתי רק את אלה שבתוך הטיפול. זה לפי החלטת ממשלה. רמלה ולוד לא אצלנו.
אמנון כהן
הם כלולים בתוכנית הטיפול הנקודתי, אז למה הם לא מקבלים?
משה מרחביה
תוכנית "עידוד" נולדה מרפורמה בחוק לעידוד השקעות הון. חוק עידוד השקעות הון עובד רק באזור פיתוח. לא יכולים ליהנות מזה יישובים שהם לא באזור פיתוח.
אמנון כהן
אבל מדינת ישראל החליטה שהערים הללו ייכללו בטיפול הנקודתי. אני מבקש שתענה לנו רק על זה – רמלה ולוד נמצאות בתוכנית לטיפול נקודתי, אז איפה החלק שלהן בתוכנית "אופק"?
משה מרחביה
התוכנית הזאת פועלת רק באזור עדיפות לאומית. נבחרו 21 יישובים שיהיו במסגרת התוכנית. לפני שנה צבעו שישה יישובים ואמרו לתת להם 45 מיליון שקל. זה מה שיש בבקשה כאן. אנחנו מנועים לטפל ברמלה ולוד.
עופר חוגי
אני חושב שיש כאן תחכום של האוצר. לא צריכה להיות החלטת ממשלה כדי להסב את הכסף מ"עידוד" לתוכנית "אופק". לא צריך אתכם ולא החלטת ממשלה. אם אתה אומר ש-45 מיליון שקל של עידוד שנמצאים כבר בתמ"ס ומעבירים ליישובים שנמצאים בתוכנית "אופק", אזי זה תחכום.
משה מרחביה
זה על חשבון יישובים אחרים. יש עכשיו 13 יישובים שמקופחים עכשיו.
עופר חוגי
המשרד לא נתן כסף נוסף. אני לא חושב שהחלטת הממשלה היתה להסב כסף שנמצא במשרד.
אמנון כהן
זה צריך להיות מהרזרבה של המשרד.
עופר חוגי
בהחלטת ממשלה נאמר שמשרד התמ"ס ישקיע 135 מיליון שקל במסגרת התוכנית, אבל 45 יבוא מתקציב משרד התמ"ס. הכוונה לתקציב נוסף ולא מתקציב "עידוד". אתם מבינים את החלטת הממשלה איך שאתם רוצים.
היו"ר יעקב ליצמן
מחר יגיע לוועדת הכספים השר הרלוונטי בנושא של הטיפול הנקודתי. אני מציע שמחר תשאלו אותו את כל השאלות שאתם רוצים ורק לאחר מכן נחליט לגבי הפנייה התקציבית הזאת.
משה מרחביה
הייתי השבוע באופקים ויישובים אחרים - -
היו"ר יעקב ליצמן
הם יכולים לחכות עוד יום אחד, לא יקרה שום דבר. מהיום הראשון שאני בוועדת הכספים, בכל נושא אופקים הם ראשונים.

פנייה מס' 002-38.
אמיר ברקן
מדובר בפנייה תקציבית שמעוכבת כבר שלושה חודשים עד למתן הסברים. מדובר בהעברת תקציב למימון סגירת פעילות "אופריישן אינדיפנדס" בארצות הברית. הגיעה לכאן תא"ל במיל. אמירה דותן שביצעה עבורנו את הנושא והיא תוכל להסביר לכם מה היה בדיוק ולמה החליטו לסגור ולשם מה הכסף.
אמירה דותן
הפעילות היתה במהלך שנות ה-80 וה-90 על ידי צוות של מתנדבים אמריקנים וקנדים יהודים לעזור לחברות מסחריות קטנות עד בינוניות למצוא את דרכן בארצות הברית. הצוות כלל שלושה אנשים בארצות הברית ושני אנשים בארץ, כאשר הפעילות היתה ברחבי צפון אמריקה. התקציב היה 600 אלף שקל מהאוצר וכספים מתורמים בארצות הברית. העמותה היא עמותה אמריקנית.
עופר חוגי
כמה נתנה העמותה וכמה נתנה ממשלת ישראל?
אמירה דותן
המדינה נתנה 600 אלף שקל והאמריקנים נתנו או אותו הדבר או פי שניים ושלושה.
אמנון כהן
אין מספר ידוע?
אמירה דותן
בכל שנה זה היה משהו אחר. זה התחיל בשנת 92', כאשר באותה שנה רוב הכסף הגיע מארצות הברית, כמעט 3 מיליון דולר, כאשר רק 600 אלף שקל היו מישראל. בשנת 2000, לאור המצב של התעשיות, שבו בעצם השגנו את מה שרצינו, כלומר התעשיות הישראליות מצאו כבר את הדרכים שלהן, אמרנו שנפסיק את הפעילות ולכן אנחנו רוצים לסגור את העמותה. רצינו לסגור את העמותה, אבל אז לא היה תקציב. אמרנו לנו לחכות לתקציב המדינה, אבל ב-2000 לא היה תקציב מדינה ונאלצנו לחכות למרץ 2001 אז אושר תקציב המדינה. הגענו למרץ 2001, ביקשנו את התקציב הזה, כדי לסגור את העמותה, אבל אז הבקשה עוכבה כאן. אנשים מחכים למשכורות מ-2000, יש חובות לבנקים וחובות לספקים. אנחנו רוצים לסגור את העסק בצורה מכובדת כמו שעבדנו כל השנה.
עופר חוגי
כל שנה קיבלתם 600 אלף שקל?
אמירה דותן
נכון.
עופר חוגי
למה היה צריך אתכם אם יש את לשכת הקשר המסחרית? מדוע היה צריך להקים עוד עמותה? מי החליט על זה?
אמירה דותן
אז החליטו על זה שר האוצר, שר התמ"ס ושר החוץ.
היו"ר יעקב ליצמן
היות שמדובר על כספי עבר ורוצים לסגור את העניין הזה בצורה מכובדת, אין שום סיבה לעכב את הפנייה הזאת.

מי בעד אישור פנייה מס' 002-38?

הצבעה
בעד – 1
נגד – אין
החלטה
פנייה מס' 002-38 אושרה.
עופר חוגי
אני לא מבין איפה דה-הרטוך בכל הסיפור הזה.
היו"ר יעקב ליצמן
פנייה מס' 003-01. חבר הכנסת חוגי ביקר לעכב את הפנייה. מי בעד אישור פנייה זו?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 003-01 אושרה.

פנייה מס' 001-04.
דניאל לימור
מדובר בהעברת עובד ממשרד ראש הממשלה לנציבות המים.
אמנון כהן
למה צריך כסף בשביל זה?
דניאל לימור
מדובר בהעברה של תקציב ממשרד ראש הממשלה לנציבות המים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 001-04?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 001-04 אושרה.



פנייה מס' 006-04 – שינויים פנימיים במשרד ראש הממשלה.
איוור קרשנר
מדובר בהעברה לרשות החברות הממשלתיות מתוך תחום פעולה כללי.
דניאל לימור
זו העברה ממשרד ראש הממשלה לרשות החברות, שנמצאת תחת אותו סעיף 04, לפי סיכום בין המשרדים.
יוסף פריצקי
למה הולך הכסף?
דניאל לימור
לפרוייקטים של בינוי בעיקר בנושא של מיזוג אוויר.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 006-04?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 006-04 אושרה.

פנייה מס' 008-04.
דניאל לימור
מדובר בהעברת עובד - על פי סיכום בין המשרדים – מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה למשרד ראש הממשלה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה 008-04?

הצבעה
בעד – 2
נגד – 1
החלטה
פנייה מס' 008-04 אושרה.

פנייה מס' 020-04.
דניאל לימור
מדובר בנושא מחסומים ואבטחת ראש הממשלה. היה צריך תוספת תקציב לנושא הזה וזו ההעברה.
יוסף פריצקי
לאיזה מחסומים הכוונה?
דניאל לימור
כשראש הממשלה יוצא לכל מיני אירועים יש אבטחה.
אמנון כהן
עד היום לא אבטחו אותו?
דניאל לימור
יש לזה תקציב, אבל הוא לא מספיק.
יוסף פריצקי
כשראש הממשלה יוצא לאירועים, עם כל הכבוד הראוי, מי שעושה את האירוע הוא שמשלם עבור האבטחה.
דניאל לימור
לא. מי שמשלם זה משרד ראש הממשלה לפי הוראות של השב"כ.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה 020-04?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 020-04 אושרה.

פנייה מס' 004-05. חבר הכנסת גפני ביקש לעכב פנייה זו.
עופר חוגי
מדובר כאן במשכורת של חשב בגובה 35 אלף שקל בחודש. מדוע השכר כל כך גבוה?
יוסף פריצקי
473 אלף שקל להשתתפות במימון שכר החשב? חשב אחד? הורדת בכוח אדם והעלית בכוח אדם.
אמיר ברקן
אני טיפלתי בזה בעבר ואני יכול להסביר את זה, למרות שעכשיו זה לא בתחום שלי. משנת 67' מדינת ישראל מעבירה כספים להסתדרות הציונית העולמית, כדי שהיא תפעיל את החטיבה להתיישבות. הם יושבים במשרד החקלאות. לאורך השנים הכספים האלה הועברו, כאשר חשב החטיבה היה עובד של ההסתדרות הציונית. לאחרונה נחתם הסכם בין הממשלה לבין החטיבה להתיישבות וההסתדרות הציונית, שבגלל שכל הכסף שמועבר זה כסף מדינה, שיהיה שם חשב מטעם המדינה, שיהיה כפוף לחשב הכללי. בגלל שעובד שם אדם שחי לפי התנאים של ההסתדרות הציונית העולמית, שטובים יותר מהתנאים של עובדי המדינה, ובגלל שאי אפשר להוריד שכר לאדם רק בגלל שעושים שינוי, אז באופן אישי לאותו אדם ימשיכו לשלם כמו שמקובל בהסתדרות הציונית. כשאותו עובד יפרוש לפנסיה וייכנס עובד אחר, הוא יקבל כמו כל חשב אחר.
עופר חוגי
יש פה חריגה בשכר. יש לכך אישור של הממונה על השכר?
אמיר ברקן
הממונה על השכר אישר את זה.
יוסף פריצקי
מי זה החשב הזה?
אמיר ברקן
צבי חיימוביץ.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה 004-05?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 004-05 אושרה.

פנייה מס' 015-04 – תקצוב העברת עובדת בחצי משרה.
יוסף פריצקי
מה עם החצי השני?
דניאל לימור
החצי השני בפנייה 010-05.
איוור קרשנר
מדובר בהעברה של 27 אלף שקל.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 015-04.

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 015-04 אושרה.

פנייה מס' 005-05. חברי הכנסת גפני, אמנון כהן וחוגי ביקשו לעכב פנייה זו.
איוור קרשנר
מדובר בשינויים פנימיים במשרד האוצר.
דניאל לימור
מדובר בהעברת הסמכויות מהמשטרה למכס לנושא בידוק ביטחוני.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 005-05?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 005-05 אושרה.

פנייה מס' 009-05.
איוור קרשנר
מדובר בשינויים פנימיים בנציבות מס הכנסה.
דניאל לימור
פנייה זו נועדה ליישום השינוי בתיקון פקודת מס הכנסה 126 – זיכוי ממס לתושבי באר שבע והנגב.
יוסף פריצקי
בעצם גרעת שני עובדים.
דניאל לימור
עשיתי המרה של משרות שיא כוח אדם לעובדים ארעיים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 009-05?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 009-05 אושרה.

פנייה מס' 600-06.
עמית לנג
מדובר בשינויים פנימיים בתקציב התפעול של משרד הפנים. התקציב מיועד לטיפול באיחוד משפחות. בלשכה בירושלים יש עומס רב.
היו"ר יעקב ליצמן
מה זה קשור לזיהום מים?
עמית לנג
אלה שני דברים שונים. הדבר הראשון הוא יחידה שמתוקצבת בהוצאה מותנית בהכנסה. ככל שיש לה יותר הכנסה, אפשר לתת לה יותר הוצאה. אם העומס הוא גדול אז גם ההכנסה גדלה וגם אפשר לתקצב אותם בהוצאה גדולה. פה יש בקשה להגדיל מעט את התקציב של היחידה, על מנת שהם יוכלו לטפל בעומס שקיים.

דבר שני, יש פה בקשה להעביר למינהל המים כסף פנימי, על מנת לתקצב ועדה ציבורית לבדיקת זיהום המים בתל-אביב. זה בהתאם להחלטת ממשלה.
עופר חוגי
מה זה קשור למשרד הפנים?
היו"ר יעקב ליצמן
הוועדה תבדוק גם את הזיהום האחרון שהיה בגוש דן?
עמית לנג
למשרד הפנים יש מינהל מים. הוועדה הציבורית הזאת אמורה לבדוק את זיהום המים של תל-אביב, בהתאם להחלטת הממשלה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 006-06?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 006-06 אושרה.



פנייה מס' 007-06 עוכבה על ידי חבר הכנסת עופר חוגי.
עופר חוגי
על איזה אגם מדובר? יש במעלות אגם, אם כך מדוע צריך עוד אחד בשלומי?
היו"ר יעקב ליצמן
אין צורך לדון שוב בפנייה הזאת. אם חבר הכנסת עופר חוגי יסיר את העיכוב הפנייה עוברת.

פניות מס' 009-06 ו-010-06.
עמית לנג
מדובר בהעברת עודפים מחויבים משנת 2000 לשנת 2001 לתקציב התפעול של משרד הפנים. אין כאן הרבה מה להסביר, למעט זה שאלה כספים שחויבו בסוף השנה וצריך להעביר אותם לשנה זו.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניות מס' 009-06 ו-010-06?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פניות מס' 009-06 ו-010-06 אושרו.

פנייה מספר 008-07 - המשרד לביטחון פנים.
עמית לרנר
מדובר בהפשרה של רזרבה בשכר, רזרבה פנימית, על פי בקשת השר לביטחון פנים.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 008-07?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 008-07 אושרה.

פניות מס' 010-07 ו-011-07 – המשרד לביטחון פנים. מי בעד אישור הפניות?

הצבעה
בעד – 2
החלטה
פניות 010-07 ו-011-07 אושרו.

פניות מס' 006-83.
עמית לרנר
מדובר בהעברה 190 מיליון שקל מסעיף 83 לצורך פיתוח. סעיף 12 – גמלאות עובדי מדינה – מיועד לתשלום גמלאות לעובדי מחקר רפא"ל שפרשו לגמלאות. הדרך הנכונה לעשות את זה, זה מסעיף 12 לגמלאות עובדי מדינה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 006-83?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 006-83 אושרה.

פניות מס' 001-08 ו-004-08. מורידים מבית המשפט העליון ומעבירים לבית משפט השלום.
יוסף פריצקי
באיזה בית משפט מדובר?
עופר חוגי
הסניגוריה הציבורית פושטת את הרגל, מה קורה עם זה?
דניאל לימור
אין לזה קשר לכאן.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניות מס' 001-08 ו-004-08?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פניות מס' 001-08 ו-004-08 אושרו.

פניה מס' 008-08.
אמנון כהן
פה מוסיפים 2 מיליון שקל לפרקליטות מדינה וקודם הורידו 800 אלף שקל.
עופר חוגי
מה ההבדל בין רזרבה כוללת לרזרבה כללית?
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 008-08?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 008-08 אושרה.

פניות מס' 003-09 ו-007-05.
דניאל לימור
מדובר בהעברת תקן חשב ממשרד החוץ למשרד האוצר, כלומר החשב במשרד החוץ יקבל כסף ממשרד האוצר ולא ממשרד החוץ.
עופר חוגי
מה ההבדל?
איוור קרשנר
כל החשבים צריכים להיות שייכים למשרד האוצר. פה זה תיקון טעות.
עופר חוגי
השכר של החשב הוא 49 אלף שקל? יש פה חריגה בשכר.
דניאל לימור
יש כאן החזר הוצאות רכב, שעות נוספות והשכר הבסיסי.
עופר חוגי
אם כך מצבם של חברי הכנסת גרוע.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניות מס' 003-09 ו-007-05?

הצבעה
בעד – 1
נגד - 1

אני מבקש רוויזיה.

פנייה מס' 006-09.
דניאל לימור
מדובר בהעברת כספים למשרד לביטחון פנים בגין אבטחת סגנית מושל מדינת מרילנד שהיתה פה בביקור בשנה שעברה.
איוור קרשנר
מדובר ב-36 אלף שקל.
עופר חוגי
מדוע זה מוטל על משרד החוץ?
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 006-09?

הצבעה
בעד – 1
נגד - 1

אני מבקש רוויזיה.

אני מבקש להצביע עכשיו על הרוויזיה להצבעות על פניות מס' 003-09, 007-05 ו-006-09. מי בעד הרוויזיה?

הצבעה
בעד – 2
נגד – אין
החלטה
הרוויזיה התקבלה.

מי בעד אישור פניות מס' 003-09, 007-05 ו-006-09?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פניות מס' 003-09, 007-05 ו-006-09 אושרו.

פנייה מס' 005-13.
אסף רגב
מדובר פה על 800 אלף שקל שמועברים מתקציב משרד האוצר לצורך מימון העסקת רואה חשבון לבדיקת מכר בדיור הציבורי. הכוונה שהרואה חשבון יעבור על כל התיקים ולבדוק אם אכן קיבלו את ההנחות המגיעות ולבדוק שהחברות העבירו את העמלה למדינה. הכוונה שיהיה פעם אחת דוח מסודר, כדי שנדע כמה דירות מכרו בדיור הציבורי.
יוסף פריצקי
מכרו מעט מאוד דירות ציבוריות.
אסף רגב
אין אף דוח מסודר בנושא.
יוסף פריצקי
כמה מקבל הרואה חשבון פר תיק?
עמית לנג
זה שכר לפי שעה.
עופר חוגי
הוא יכול למשוך כמה שירצה.
היו"ר יעקב ליצמן
לדעתי 800 אלף שקל לעבודה בה מדובר, זה לא הרבה.
עופר חוגי
מחר יבואו אלינו בדרישה לעוד מיליון שקל.
עמית לנג
זה התקציב שמאושר לרואה חשבון לצורך כל הבדיקה.
עופר חוגי
כמה תיקים יש?
אסף רגב
אני מעריך שזה בסביבות כמה אלפים. אין לי מספר מדויק.
עופר חוגי
מדוע לא לפזר את הבדיקה בין כמה רואי חשבון?
אסף רגב
לא צריך יותר מדיי רואי חשבון.
עופר חוגי
אני לא מוכן לאשר דבר כזה. אני חושב שצריכים להיות לפחות חמישה רואי חשבון.
היו"ר יעקב ליצמן
תתפלא לשמוע, אבל כנראה שרואה החשבון כבר התחיל לעבוד לפני כמה חודשים.
יוסף פריצקי
באיזה רואה חשבון מדובר?
אסף רגב
רואה החשבון שנבחר במכרז הוא אילן שגב. לפי האפיונים של המשרד יש צורך רק ברואה חשבון אחד.

חבר הכנסת חוגי, אני מבקש שתסתכל על המטרה.
עופר חוגי
המטרה מצוינת, אבל לא ייתכן שבמשרד הבריאות למשל יהיה רואה חשבון אחד שמטפל בכל משרד הבריאות. יוצא מזה שיש כמה רואי חשבון שיש להם מונופול, הם עובדים חמש-שש-שבע שנים ואף אחד לא מחליף אותם. הגיעו למצב שמעבירים להם כל חודש 300-500 אלף שקל לפחות. אני חושב שבכל פרוייקט חייבת להיות חלוקת עבודה בין כמה רואי חשבון ולא אחד. אין שום סיבה שאדם אחד ירוויח את כל הקופה.
היו"ר יעקב ליצמן
המטרה נראית לי ראויה.
עופר חוגי
אני מבקש בכל זאת שהעבודה תתחלק בין כמה רואי חשבון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שאיחרנו את זה. אני חושב שאנחנו צריכים לדרוש מהאוצר לא להעביר לאישורנו דברים שכבר התחילו בביצועם. אני בטוח שרואה החשבון כבר עובד ואין טעם עכשיו לעכב את הפנייה.
עופר חוגי
אני מבקש שלהבא לא יהיה רואה חשבון אחד, אלא שבכל מכרז ייבחרו כמה רואי חשבון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שחבר הכנסת חוגי צודק. 800 אלף שקל זה הרבה כסף וזה הרבה תיקים. אז במקום לתת את זה לאדם אחד, יש לתת את זה לכמה.
יוסף פריצקי
כל הסיפור הזה ששמו מינוי יועצים, רואי חשבון, עורכי דין וכו', הוא סיפור פרוץ, מתחילתו ועד סופו. לא בכדי ביקשתי ולא בכדי עיכבתי בפניות קודמות שבהן דובר על יועצים. אין ספק שבמצב של מיתון כמו שיש היום במשק, שהוא מיתון קשה ובעיקר פוגע בבעלי עסקים קטנים, המדינה צריכה לאפשר כמה שיותר נגישות לכמה שיותר אנשים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אפנה בנושא לאגף התקציבים, כדי שיחלקו עבודה מסוג כזה בין כמה אנשים.
יוסף פריצקי
אנחנו נכנסים עכשיו לפגרה. פגרה היא זמן לקיים דיונים מסוג כזה. אדוני היושב ראש, מותר לך לקיים דיונים לא רק בהעברות תקציביות. אנא תקיים דיון בשאלה האמיתית של מינוי אנשים חיצוניים למערכת ולפי איזה קריטריונים הם עובדים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש לפנות לחשב הכללי בנושא זה. אף אני סבור שצריך לחלק עבודות מסוג כזה לכמה אנשים.
עופר חוגי
במשרדי הממשלה יושבים חשבים כבר 20 שנה ויותר. במשרד הבריאות למשל יושב חשב שנתן את העבודה לאח שלו ולאף אחד לא אכפת.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 005-13?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 005-13 אושרה.

פניות מס' 009-18 ו-018-18?
עמית לנג
מדובר בעודפים משנת הכספים 2000 במענקי איזון ובתוכניות הבראה. אנחנו מבקשים להעביר אותם לשנת 2001.
אמנון כהן
לפי איזו רשימה?
עמית לנג
זה לא קשור לרשימה, אלה עודפים מחויבים.
עופר חוגי
איפה זה יחולק? גם בשנה שעברה לא קיבלנו את הרשימה.
עמית לנג
לי אין את הרשימה, משום שמי שמקצה את הכספים זה משרד הפנים. התפלגות התקציב ברשויות מקומיות, בעיקר בתוכניות הבראה, היא לא ליניארית על פני השנה, משום שהרשויות צריכות לעמוד באבני בוחן. יש כאלה שעומדות ויש כאלה שלא עומדות. בגלל זה תמיד, אבל תמיד, כל שנה תמיד יישארו עודפים יחסית גבוהים בתקציב הרשויות המקומיות, משום שבסוף השנה יכול להיות שמספר רשויות מגיעות למה שנקבע וזה מחייב להעביר להן כסף.



בגלל שאין התפלגות שווה, תמיד נוצרים עודפים. זה כסף שכבר מחויב לאותן רשויות, בהתאם לעמידה שלהן ביעדים ובתוכניות הבראה ולכן אנחנו מבקשים להעביר את זה משנה שעברה לשנה.
יוסף פריצקי
מדוע זה בא בשתי בקשות?
עמית לנג
כי יש העברה טכנית של סעיפים מסוימים שלא יכולים לעבור ביחד עם סעיפים אחרים.
אמנון כהן
אני בכל זאת מבקש לראות את הרשימה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניות מס' 018-18 ו-009-18?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פניות מס' 018-18 ו-009-18 אושרו.

בפנייה מס' 006-19 לא נדון, משום שהרפרנט לא הגיע.

פנייה מס' 009-23.
אילנה ברדוגו
בשנה שעברה היתה תוספת של 20 משרות לשיא כוח אדם על חשבון עבודה ארעית. השנה בטעות לא תקצבו את זה והפנייה הזאת היא לתיקון הטעות.
יוסף פריצקי
כלומר, לקחו עובדים מעבודה ארעית ושמו אותם בתקן. 20 איש? מתוך כמה?
אילנה ברדוגו
מדובר ב-20 משרות מתוך 651 שהיו. התיקון הזה היה בשנה שעברה והשנה שכחו לתקן את השינוי.
יוסף פריצקי
מה זה המרכז לייעוץ תעסוקתי?
אילנה ברדוגו
זה מרכז שעושה אבחון למקומות עבודה, קורסים וכן ייעוץ לאלה שצריכים לעבור קורסים.
יוסף פריצקי
כל העובדים הארעיים האלה התקבלו בהתאם לתקשי"ר?
אילנה ברדוגו
בוודאי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 009-23?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 009-23 אושרה.

פנייה מס' 002-34.
קונסטנטין בלוז
בקשה זו מופיעה במערכת הכספית כמאושרת. יש אפילו תאריך אישור – 6 במרץ 2001.
גלי תורג'מן
אין טעם לדון בבקשה הזאת.
עופר חוגי
אני ביקשתי לעכב את הפנייה הזאת.
אמנון כהן
אחרי 21 יום זה עובר אוטומטית.
היו"ר יעקב ליצמן
למען הסר ספק, אני מבקש לאשר שוב את הפנייה הזאת. מי בעד אישור פנייה מס' 002-34?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 002-34 אושרה.

פנייה מס' 018-34.
גלי תורג'מן
מדובר בעודפים מחויבים של משרד התשתיות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 018-34?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מסק 018-34 אושרה.

פנייה מס' 021-34.
איוור קרשנר
מדובר בהכנסות של המכון הגיאולוגי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 021-34?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 021-34 אושרה.

פנייה מס' 024-34.
יוסף פריצקי
עוד אוטו?
קונסטנטין בלוז
זה שייך לנציבות המים. למעשה אלה שתי בקשות שונות – אחת של אגף פיקוח עליון ואחרת זה רכישת רכב ליועצת המשפטית. הרכישה אושרה על ידי החשב הכללי. 110 אלף שקל מיועדים לרכישת רכב ו-100 אלף שקל זה התאמות שכר, כלומר העבירו מסעיף שכר אחד לאחר, כי היתה חריגה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 024-34?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 024-34 אושרה.

פניות מס' 012-34 ו-001-39.
גלי תורג'מן
מדובר בהעברה ממשרד התקשורת למשרד התשתיות. יש ועדה לרעידות אדמה שישבה במשרד התקשורת והעבירו אותה למשרד התשתיות. אנחנו בעצם רוצים להעביר את התקציב של הפעילות שלה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניות מס' 012-34 ו-001-39?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פניות מס' 012-34 ו-001-39 אושרו.

פנייה מס' 003-36. פנייה תקציבית זו נועדה לממן רכישת רכב לסגן שרת התעשייה והמסחר.
אמנון כהן
אני מבקש לעכב פניות של משרד התעשייה והמסחר, עד שלא יעבירו 45 מיליון שקל לטיפול הנקודתי. זה לא בגלל סגן השר, אלי בן מנחם, שאני מכבד מאוד, אבל יש עיקרון שביקשנו לעמוד עליו, שנעכב פניות של המשרד, עד שלא נקבל תשובה ברורה בנוגע לתקציב של 45 מיליון שקל לטיפול הנקודתי.
היו"ר יעקב ליצמן
מחר אנחנו נדון בנושא הזה.
אמנון כהן
אם כך, אני מבקש לעכב את אישור הפנייה הזאת עד מחר.
יוסף פריצקי
אני ביקשתי לעכב את הפנייה הזאת. איזה אוטו מתכוונים לקנות לסגן השר, אלי בן-מנחם?
אמנון כהן
ב"גלובס" היה כתוב שהוא כביכול קונה רכב ב-30 אלף שקל. הוא טוען שהוא חוסך. לא יכול להיות שבתקשורת הוא יגיד דבר אחד ומצד שני הוא ייסע באוטו חדש.
אורן גלעד
היינו יכולים להפריד את זה לשתי פניות ואז הייתם רואים את זה אחרת. בעיקרון זו בסך הכל העברה בין תוכניות. אתם רואים רק את החלק החסר בתוך התוכנית.
היו"ר יעקב ליצמן
חברי הכנסת שאלו מדוע נאמר שהרכב של סגן השר עולה 30 אלף שקל.
אורן גלעד
זה לא עולה 30 אלף שקל ואני מסביר עתה למה רואים רק 30 אלף. הרכב עולה 120 אלף שקל.
יוסף פריצקי
אני אחראי לזה שייצא תיקון בעיתון. סגן שר אומר שהוא צנוע. קורקינט, אופניים בלי רמה. מה זה הדבר הזה? שיא הצניעות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 003-36?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 003-36 אושרה.

פנייה מס' 005-36.
אמנון כהן
אני מבקש לקבל את ההסבר עכשיו, אבל לקבל את ההחלטה רק מחר, לאחר שנשמע את ההסבר על הטיפול הנקודתי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מסכים לעכב את הפנייה הזאת עד מחר.

פנייה מס' 008-38.
אסרף אמיר
פנייה זו לא קשורה למשהו של משרד התעשייה והמסחר. מדובר פה במאיץ חלקיקים.
עופר חוגי
על איזה הסכם חתומה המדינה? מה התמלוגים שהיא תקבל בעתיד מהמאיץ הזה? אני מבקש לראות ההסכם.
אסרף אמיר
אין כאן תמלוגים, כי זה דבר ששייך למדינה. המאיץ הזה הוא מאיץ פרוטונים שנועד למחקר במדינת ישראל. מה שנעשה היום בכור הגרעיני ייעשה במאיץ פרוטונים, לטובת החוקרים במדינה. היום הכור מיושן ויש בו גם סכנה לסביבה. כל מה שנעשה פה זה במסגרת מה שנקרא "תל"ם" – תשתיות לאומיות מדעיות – שהוא איגוד וולונטרי שיושבים בו נציגי משרד המדע, ות"ת, האוצר ומפא"ת.

הנושא הזה מאוד חשוב. המדינה משתתפת בו בהיקף של 7.2 מיליון דולר במשך חמש שנים, וזה מתוך פרוייקט בהיקף של 25 מיליון דולר. 17 המיליון הנותרים ממומנים על ידי הוועדה לאנרגיה אטומית.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 008-38?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 008-38 אושרה.



אישור מוסדות ציבור לענין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
יוסף פריצקי
מאחר שאני צריך לעזוב את הישיבה, אני מבקש לדון בסעיף הבא בסדר היום. ועדת המשנה בראשותי דנה בבקשתו של שר האוצר לאשר מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. הוחלט להמליץ לוועדת הכספים לאשר את כל הרשימה, מלבד עמותת "אלשפעה ואלרחמה" ועמותת "הקרן להנצחת הבבא סאלי".
היו"ר יעקב ליצמן
מה הבעיה עם העמותה להנצחת הבבא סאלי?
יוסף פריצקי
יש חשד שהעמותה הזאת מנהלת למעשה עסק. העליתי שאלה, שחבר הכנסת גפני הנהן בראשו לגביה. הסיפור מאוד פשוט - חנות לתשמישי קדושה בבני-ברק, שמוכרת מזוזות וספרי תורה, ומשלמת מס והכל בסדר. אותה חנות משלמת גם מע"מ. יושב פה גוף שנותנים לו תרומה והוא נותן תשמיש קדושה. מה ההבדל?
היו"ר יעקב ליצמן
מה לגבי פיתוח בית העלמין שהעמותה עושה?
יוסף פריצקי
יש בעיה עם המקומות הללו.
עופר חוגי
אתה לא צריך לדאוג מזה שהם משלמים מס הכנסה. דוד יהושע יודע טוב לעשות את זה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע כן לאשר את העמותה הזאת. על הבקשה של עמותת "אלשפעה ואלרחמה" לא נצביע עכשיו, כך גם לגבי העמותות שאין להן אישור ניהול תקין. לגבי העמותה "הקרן להנצחת באבא סאלי", אני כן רוצה להצביע.
יוסף פריצקי
זו מליאת הוועדה וזכותך כיושב ראש להחליט להצביע על כך עכשיו.
היו"ר יעקב ליצמן
הוועדה מאשרת את כל העמותות בפנייתו של שר האוצר לאישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, במכתבו מיום ו' בתמוז התשס"א, למעט: 1. עמותה מס' 1 ברשימה, מס' 580299535, שלגביה מחכים לדוח נוסף מרשם העמותות; 2. עמותה מס' 580250546 וכן עמותה 580218568 לא אושרו בגלל שלא המציאו אישור ניהול תקין.
יוסף פריצקי
צריך להוסיף הסתייגות, שהיה ויובא אישור ניהול תקין, ייראה כאילו זה מאושר.
היו"ר יעקב ליצמן
הוועדה מאשרת גם את שתי העמותות הללו בכפוף להמצאת אישור ניהול תקין מרשם העמותות.

מי בעד ההצעה?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
ההצעה אושרה.


שינויים בתקציב לשנת 2001
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו חוזרים לשינויים בתקציב לשנת 2001. פנייה מס' 010-71.
אסף רגב
מדובר פה על העברה של עודפים מחויבים בגובה של 47 מיליון שקל. העודפים האלה נובעים ממכירת דיור במסגרת מבצעי המכר בדיור הציבורי. העודפים האלה מיועדים לשיפוי הסוכנות היהודית בהתאם להסכם שהממשלה חתמה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 010-71?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 010-71 אושרה.
היו"ר יעקב ליצמן
פניות מס' 012-70 ו-005-29.
אסף רגב
הסכום הראשון הוא העברה של 709 אלף שקל מהתקציב הפיתוח של משרד השיכון לתקציב הרגיל, בהתאם להחלטת הממשלה מס' 1627 – קו עימות. התקציב נועד למימון פעילויות חברתיות ושיקום שכונות בקרית שמונה.

ההעברה השנייה היא העברה מתוכנית שיקום שכונות לתוכנית חיזוק שכונות, בהתאם להחלטת הממשלה 2485 – טיפול נקודתי.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פניות מס' 012-70 ו-005-29?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פניות מס' 012-70 ו-005-29 אושרו.

פנייה מס' 003-22 – עודפים ברבנות הראשית משנת 2000. מי בעד אישור פנייה זו?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 003-22 אושרה.

פנייה מס' 002-53.
דניאל לימור
מדובר בהעברת 800 אלף שקל בשינויים פנימיים להיכל המשפט החדש שנבנה בבאר-שבע. יש פריסת תשלומים לגבי הבנייה שלו והעברה זו נועדה לכך.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 002-53?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 002-53 אושרה.

פנייה מס' 001-89.
דניאל לימור
מדובר בלשכת הפרסום הממשלתית. זה מפעל ממשלתי שפועל על פי עיקרון של הכנסות והוצאות. בשנים של עודף הכנסות הגוף הזה שם את העודפים בקרן פיתוח. עתה אנחנו מתבקשים לשחרר 300 אלף שקל לצורכי שיפוץ דיור.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור פנייה מס' 001-89?

הצבעה
בעד – הרוב
החלטה
פנייה מס' 001-89 אושרה.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.





- - - - - - - - - - - -





הישיבה ננעלה ב-13:15

קוד המקור של הנתונים