פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/3263




11
ועדת הכספים
13.06.2001

פרוטוקולים/כספים/3263
ירושלים, כ"ז בסיון, תשס"א
18 ביוני, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי





פרוטוקול מס' 269
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, כ"ב בסיון התשס"א (13 ביוני 2001), שעה 10:45
נכחו
חברי הוועדה: יוסי כץ – מ"מ היו"ר
ישראל כץ – היו"ר היוצא
יעקב ליצמן – היו"ר הנכנס
משה גפני
אברהם הירשזון
עופר חוגי
איתן כבל
אמנון כהן
נחום לנגנטל
רחמים מלול
יוסף פריצקי
מיכאל קליינר
אברהם (בייגה) שוחט
ויצמן שירי

מ"מ: זאב בוים
משה רז
שמואל הלפרט
מוזמנים
אתי בן יוסף – מנהלת ועדת הכנסת
יועצת משפטית
אנה שניידר
מנהל הוועדה
איוור קרשנר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
קצרנית
סיגל גורדון
סדר היום
חילופי יושבי הראש של הוועדה.




חילופי יושבי הראש של הוועדה
מ"מ היו"ר יוסי כץ
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה, אני יושב כאן במרכז השולחן משום שאני מכהן כיושב ראש ועדת הכנסת ובאתי להגיש לכם את המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות הוועדה, לבחור בחבר הכנסת ליצמן כיושב ראש ועדת הכספים.

שיערתי בנפשי שחבר הכנסת ישראל כץ ישתתף בדיון הזה, אבל אני מבין שהוא הסתפק בכך, ש-י' כץ אחר ינהל את הישיבה.
מיכאל קליינר
אני מבין שהוא התפטר וזה על דעתו.
היו"ר יוסי כץ
החילופין נקבעו בתיאום עם חבר הכנסת ישראל כץ, ובשמכם אני רוצה להודות לו על הובלת הספינה הסוערת של ועדת הכספים בתקופה לא קלה. אני חושב שהוא עשה עבודה טובה מאוד.

נמסר לי כי חבר הכנסת ישראל כץ יגיע תוך חמש דקות, ברשותכם, אני מציע להמתין לו חמש דקות.

רבותיי, אני מביא לפניכם את המלצת ועדת הכנסת לבחור בחבר הכנסת ליצמן כיושב ראש ועדת הכספים, למישהו יש מה לומר בנושא הזה?
יוסף פריצקי
חבר הכנסת ליצמן, שאני מכירו באופן אישי ואין לי עניין אישי נגדו בעניין הזה, אבל אני מוכרח לומר, אדוני היושב ראש, שהפקרתה של הוועדה החשובה ביותר במדינת ישראל בידיו של נציג סיעה לא ציונית, אנטי ציונית, לדעתי היא יום שחור בתולדות הדמוקרטיה והפרלמנטריזם הישראלי.
רחמים מלול
יום הגאווה היה היום השחור.
יוסף פריצקי
אין לי טענה כלפי חבר הכנסת ליצמן, הוא בא למלא את תפקידי המגזר שלו, יש לי טענה כלפיכם, חברי הכנסת בייגה שוחט, איתן כבל, כלפי המפלגות הציוניות שמפקירות ועדה בידי נציג סיעה לא ציונית, זו בושה.
רחמים מלול
תתבייש לך.
יוסף פריצקי
חבר הכנסת ליצמן, עם כל הידידות, אני נאלץ להצביע נגדך.
משה גפני
זו ידידות, מה הצביעות?
היו"ר יוסי כץ
אנחנו לא מנהלים ויכוח, נתתי אפשרות לאנשים להתבטא. חבר הכנסת שירי ויצמן, בבקשה.
ויצמן שירי
כמרכז סיעת העבודה בוועדת הכספים ובשם כל חבריי, אני חושב שהבחירה בחבר הכנסת ליצמן – כמי שעובד אתו במשך שנתיים – היא בחירה חכמה. תמיד הדביקו לחרדים כי מה שעומד לנגד עיניו של היושב ראש זה רק האינטרס, אין לי צל של ספק שיהיה שיתוף פעולה ענייני עם חבר הכנסת ליצמן. אני לא מסכים עם מה שאמר חבר הכנסת פריצקי, אני חושב שבמעמד כזה, היית יכול להתעלות על עצמך ולומר דברי שבח.
יוסף פריצקי
התעליתי, אמרתי את האמת.
ויצמן שירי
לא היית צריך רק למען הכותרת להכליל בצורה גורפת ולפסול אדם בגלל שהוא מסיעה כזו או אחרת. אני לא יודע מה זה היום ציוני, אני לא יודע מה זה אנטי ציוני, אני רואה שבמדינת ישראל הכל הופך להפקרות וגם אנשים שקוראים לעצמם ציוניים הורסים את הדמוקרטיה על כל המשתמע.

כמי שעבד עם חבר הכנסת ליצמן במשך שנתיים, אני בטוח שיהיה שיתוף פעולה ונשמור בעיקר על עצמאותה של ועדת הכספים. האוצר – אוצר, הממשלה – ממשלה, אבל אנחנו חייבים לשמור על עצמאותה של ועדת הכספים כי היא הוועדה שקובעת את עתידה של המדינה.
היו"ר יוסי כץ
חברים, אני מבקש לקצר, יש לנו מליאה בפתח.
משה גפני
אדוני היושב ראש, הוועדה איננה ועדה חדשה בקדנציה הזאת, היא ועדה שפועלת למעלה משנתיים. אלי גולדשמידט כיהן כיושב ראש הוועדה, ולאחרונה כיהן בה חבר הכנסת ישראל כץ, ופעלנו כאן בשיתוף פעולה מלא. היו עימותים עם שרי אוצר, עם שר האוצר הקודם והיה שיתוף פעולה עם שר האוצר הקודם, יש עימותים עם שר האוצר הנוכחי ויש שיתוף פעולה עם שר האוצר הנוכחי. הוועדה הייתי אומר פעלה כמעט בקונצנזוס, כולל חבר הכנסת פריצקי.
יוסף פריצקי
היא לא בקונצנזוס.
משה גפני
אתה יודע חבר הכנסת פריצקי, שחבר הכנסת ליצמן, גם כחבר כנסת חדש בקדנציה הזאת וגם כחבר ועדת הכספים, שהוא מהטובים שבוועדה, שהוא אדם שפועל לפעמים אפילו בניגוד לדעתי, אני חושב שהוא מייצג ציבור מקופח והוא התנהג בממלכתיות בכל הנושאים שהיו פה, בכל הדיונים שהיו בוועדה, בכל הנושאים שקשורים לסקטורים השונים במדינה.

לכן, אני חושב שהבחירה של הרב ליצמן כיושב ראש ועדת הכספים היא הבחירה הנכונה ביותר ואמר את זה חבר הכנסת שירי ויצמן.
יוסף פריצקי
אתה מדבר גם על דעתו של הרב פרוש?
משה גפני
אני מדבר על דעתם של כל חברי הוועדה, כולל דעתך.

צר לי, אני די ותיק בכנסת, פעם ראשונה שאירוע חגיגי כזה שהוא בקונצנזוס, בגלל כותרת בעיתון - - -
יוסף פריצקי
תסלח לי.
משה גפני
אני לא אסלח לך, למה שאסלח לך, אתה סלחת לי?

דבר שנמצא בקונצנזוס, כולנו חברי כנסת, חברי ועדת הכספים, פועלים יחד כל השנה, אתה יודע שחבר הכנסת ליצמן הוכיח את עצמו כאן, בגלל כותרת בעיתון לומר יום שחור וזאת רק כדי להסית נגד החרדים. יום שחור לדיבורים שלך.

הרב ליצמן, אני מאחל לך הצלחה, תאמין לי, פריצקי ימשיך לשתף אתך פעולה אבל לעיתונאים הוא יגיד יום שחור.
נחום לנגנטל
אדוני היושב ראש, כל אחד כאן הוא נציג של מפלגה, כל אחד הוא נציג של תנועה, לכל אחד יש את האידיאולוגיה שלו שלשלמה הוא נבחר ואותה הוא רוצה לייצג עד כמה שהוא יכול.

אני חושב שאף אחד לא חף משיקולים שמנחים אותו, זה דבר שהוא חשוב מאוד, ואני דווקא מעריך מאוד את האנשים שדבקים באידיאולוגיות שלהם ופחות עוסקים ב"מאסחרה".

חבר הכנסת יעקב ליצמן, בשנתיים שאני מכיר אותו כאן, הוכיח דווקא למרות כל מה שאמרו ואומרים ומשמיצים את הציבור החרדי פה - ויש לי הרבה ויכוחים עם הציבור החרדי, אתה יודע את זה - הוכיח דווקא שהוא לא ניתן לקנייה, לא ניתן למכירה והוא לא עוסק ב"מאסחרה", בדברים רבים הוא עסק לגופו של עניין, וצדק חבר הכנסת גפני, הוא עסק בהרבה דברים שהיו גם בניגוד למה שהיינו אפילו אנחנו צריכים לעשות. הרבה התפשרויות, והאיש עסק בנושא של האמת והשלום.


אדוני יושב ראש ועדת הכנסת, לא היית אתנו בשנתיים האחרונות, אבל היה לנו את אלי גולדשמידט שגם ידע לראות את העניין הזה באופן ממלכתי. אני חושב שההמשך הזה של חבר הכנסת יעקב ליצמן הוא זה שיכול ליצור מטריה על מנת שוועדת הכספים תהיה אמיתית, רלבנטית, תנהל מאבקים צודקים, אמיתיים למה שכולנו חושבים כאן מכל חלקי הבית, גם כלפי מגזרים שונים במשק שמנסים לסחוט אותנו וגם כלפי ממשלת ישראל שלא תמיד עושה את החישובים שצריכים להיעשות.

לכן מבחינתי, הבחירה היום של חבר הכנסת יעקב ליצמן היא בחירה מעולה, טובה ובזמנה, ודאי וודאי שמבחינתי זה יום לבן מאוד, יום כחול לבן.
אמנון כהן
ראשית, אני רוצה לברך את היושב ראש היוצא, חבר הכנסת ישראל כץ, אני רוצה להודות לך על העבודה המסורה שעשית בתקופה שכיהנת כיושב ראש הוועדה. אני בטוח שגם כחבר ועדה תמשיך להוביל את אותם מאבקים שהובלנו לטובת עם ישראל.

אני גם רוצה לברך את היושב ראש הנכנס, הרב יעקב ליצמן. אני רוצה לומר שזה לא בסדר שאנחנו פוסלים את החברים שלנו, שחרדי לא יכול לכהן כשר או כיושב ראש ועדה כזאת או אחרת. אני חושב שכולנו הפגנו שיתוף פעולה מתחילת הקדנציה וחבל שביום חגיגי כזה, במקום לברך ולתת גיבוי אנחנו משמיצים. אני אומר לך, שמסיעת ש"ס תקבל את כל הגיבוי להמשך שיתוף פעולה. אני מברך אותך בשם סיעתי, עלה והצלח.
זאב בוים
אני רוצה לומר לחבר הכנסת פריצקי, אני אומר בלשון שאני משתדל בדרך כלל לא לנקוט בה אבל אני אדבר בלשון שלך שלרוב היא בוטה, לא בכל מקום ולא בכל מצב אתה מוכרח להשפריץ את העמדות האנטי קלריקאליות, זה לא היה המקום.
יוסף פריצקי
העמדה אינה אנטי קלריקאלית.
זאב בוים
אני אומר לך, צריך לחשוב לפני שמוציאים דברים, לדעתי כאן החלקת, חבל מאוד, זו לא ההזדמנות הנכונה. לכל אחד יש את התפיסות, את האידיאולוגיות, הן נשמעות ברוב המקרים, זה לא היה המקרה וחבל.

לגופם של האנשים אני רוצה לסיים ולומר, על חבר הכנסת ישראל כץ, היו"ר היוצא, אני חושב שיש הסכמה רחבה לגבי דרך עבודתו הטובה והמקצועית, הוא אסרטיבי, אינו קונפורמיסט, לא מקבל כל דבר, ראינו זאת בעת פעילותו בוועדה, ההישג הגדול היה בעת אישור התקציב והעברת כמה חוקים חשובים, המאבק על חוקי הנגב, הוא לא הצליח עם חוק הגליל אבל עוד לא נואש בעניין. חבר הכנסת ישראל כץ יישב כאן בוועדה ובוודאי ימשיך להטביע את חוטמו על פעילות הוועדה יחד עם החברים האחרים וודאי יסייע ליושב ראש, חבר הכנסת ליצמן.

אני רוצה לברך את חבר הכנסת ליצמן, אני מקווה לשיתוף פעולה, שינהיג את הוועדה החשובה הזאת, שהיא הוועדה החזקה ביותר שיש לכנסת, ועדת השיניים מול הממשלה, זאת ששומרת על מעמדה של הרשות המחוקקת, מבקרת ומפקחת את הרשות המבצעת. שיהיה בהצלחה.
שמואל הלפרט
אני רוצה לברך את ידידי, חבר הכנסת הרב ליצמן בבחירתו כיושב ראש ועדת הכספים, אין ספק שזו בחירה טובה וראויה. אני מצטער על דברי הבלע וההסתה של חבר הכנסת פריצקי במעמד חגיגי זה. אני מאוד מתפלא על חבר הכנסת פריצקי, שבחר להאשים דווקא בימים אלה את חבר הכנסת הרב ליצמן, שהוא לא ציוני, בימים שהתנועות הרפורמיות בארצות הברית מבטלות את כל הסיורים שלהן כאן בארץ ישראל, היחידים שמבקרים בארץ הם הציבור החרדי, לומדים ונמצאים כאן וממשיכים לבקר.
יוסף פריצקי
ומשרתים כאן.
שמואל הלפרט
אני לא רוצה להמשיך ולהתווכח אתך.

חבר הכנסת ליצמן מגיע לוועדה כיושב ראש ועדת הכספים עם ניסיון רב מאוד בתחום הציבורי ובתחומים השונים. בתחום החינוך הוא ייסד, בנה והקים מוסדות חינוך לאלפי תלמידים. בתחום העשייה, הוא הקים במדינת ישראל מאות דירות לזוגות צעירים, שכונות בכל רחבי הארץ בתנאים הטובים ביותר.

חבר הכנסת ליצמן מזן שונה של פוליטיקאים שאנחנו מכירים, הוא לא רץ לעיתונאים, הוא לא רץ לתקשורת, הוא לא מקדיש את רוב רובו של היום כדי ליצור תדמית חיובית. את חבר הכנסת ליצמן אי אפשר "לקנות" בכותרת חיובית ואי אפשר לאיים עליו בכותרת שלילית, הוא עושה עבודה לשם שמיים, לטובת הציבור. אני מקווה שהוא יוכיח את עצמו שהוא אכן הבחירה הטובה ביותר ואני מאחל לו הצלחה רבה.
מיכאל קליינר
חבר הכנסת פריצקי הוא חבר כנסת רק בכנסת הזאת. בכנסת היוצאת הייתי חבר ועדת הכספים, מרכז הקואליציה ומ"מ יו"ר הוועדה. הפסילה של חבר הכנסת פריצקי לא הייתה כנגד חבר הכנסת ליצמן, להפך, הוא אמר שחבר הכנסת ליצמן מועמד ראוי וטוב, אלא כנגד הסיעה שצריכה לשלוח נציג ליו"ר ועדת הכספים.

בכנסת הזאת אני חבר בוועדה רק בחודשיים האחרונים, בקדנציה הקודמת הייתי ממלא יו"ר הקואליציה וממלא מקום יו"ר הוועדה, יו"ר הוועדה היה איש סיעתו של הרב ליצמן, חבר הכנסת רביץ. אני מוכרח לומר, שהוא ניהל את הוועדה לא רק בצורה אחראית, אלא בצורה לא פופוליסטית ובאופן יוצא מן הכלל לעמוד בלחצים. הרי יו"ר ועדת הכספים, חלק גדול מכושרו לומר לא לדברים שנשמעים טוב ורוב הציבור בעדם כי הציבור תמיד בעד כסף למטרות טובות, הוא לא מבין את ההשלכות. מבחינת היכולות לומר לא ולנווט בחוכמה, בכשרון, באחריות ובלי משוא פנים, אני חושב שחבר הסיעה הזו, הרב רביץ, עשה זאת בצורה טובה.
איתן כבל
זה יום חגיגי וביום חגיגי שכזה לא צריך לעשותו יום לימודים ארוך ולהוציא ממנו כותרת. אני מנצל את ההזדמנות לברך את חבר הכנסת ליצמן, אני מקווה שתעשה עבודה טובה, אם לא ניאבק בך.

אני רוצה לשים קץ אחת ולתמיד לסיפור הציונים ולא ציונים, חבר הכנסת ליצמן, יש לך בעיה עם הנושא הזה, תגיש הצעה להוציא אותם מחוץ לחוק, אי אפשר לשחק עם המנטרה הזאת בכל שני וחמישי.
אברהם הירשזון
מגיע הרבה מאוד יישר כוח ליושב ראש היוצא, חבר הכנסת ישראל כץ, אני חושב שבתקופה קצרה מאוד הוא נכנס לנעליו של אלי גולדשמידט, שנחשב כיושב ראש טוב. חבר הכנסת כץ עשה עבודה מצוינת בתקופה קשה של תקציב שהיה צריך להעבירו, בלחצים קשים, בתבונה רבה, בחריצות ויישר כוח על כך.

חבר הכנסת פריצקי ניחן אולי בזיכרון קצר ובפה גדול משום שהסיעה הזאת שלחה את לורנץ, שהיה יו"ר ועדת הכספים יוצא מן הכלל, שלחה את שפירא, שהיה יושב ראש ועדת הכספים יוצא מן הכלל, שלחה את רביץ, שהיה יושב ראש ועדת הכספים יוצא מן הכלל, ושלחה את פלדמן שהיה יושב ראש ועדת הכספים, שאני לא כיהנתי בזמנו פה ואינני יודע. לכן, חבר הכנסת פריצקי, אני רוצה לומר לך, בוועדה הזאת שיש דברים שנסגרים בקונצנזוס, בוודאי בין סיעתיים, לא צריך לפגוע בגופו של אדם - - -
יוסף פריצקי
לא פגעתי בגופו של אדם.
אברהם הירשזון
וגם לא בגופה של סיעה ששלחה יושבי ראש מצוינים.

אני רוצה לברך אותך, חבר הכנסת ליצמן, אני מכיר אותך, מוקיר אותך ויודע את העבודה שעשית בעבר. אני בטוח שתהיה יושב ראש יוצא מן הכלל וכשאתה תעזוב כולנו נתגעגע לזמן שהיית כאן.
אברהם שוחט
אני רוצה לברך את חבר הכנסת ליצמן בבחירתו לתפקיד, זה תפקיד חשוב מאוד. אני לא מכיר את הרב יעקב ליצמן מהכנסת, אני מכיר אותו הרבה קודם כאשר עסק בענייני ציבור, היה בינינו קשר, אפילו היה אצלי בבית מספר פעמים בקדנציה הקודמת כאשר כיהנתי כשר אוצר. אני מאוד מעריך אותו ויודע שהוא אדם שאפשר לסמוך עליו, אדם חכם ומבין עניין. אבל אתה כבר לא ברחוב הצדדי, אתה בצומת, אתה מנהל את ועדת הכספים, ובידיך איך שהוועדה תיראה ומה שייקרה כאן.

ראיתי את כל ארבעת יושבי ראש הוועדה מהמפלגות החרדיות, את לורנץ ואת שפירא, את פלדמן ואת רביץ, לא הייתי רוצה שהדימוי של הוועדה ודרך פעולת הוועדה ייקבעו על פי הצרכים הספציפיים של יושב ראש הוועדה אלא מתוך ראייה כוללת.

אני רוצה להעיר מספר הערות כמי שלפני 12 שנה נבחר לתפקיד יושב ראש ועדת הכספים, באפריל 1989. באתי אחרי שפירא, הייתה אוירה מסוימת בוועדה, חשבתי שצריך לעשות מספר דברים אחרת, אני חושב שגדליה גל עשה את אותם דברים. אני אומר לך, שהיום אתה צריך לקבוע לעצמך את דרך עבודתך. אני מודע לכך שישנם צרכים ספציפיים למפלגה ששלחה אותך ולאוכלוסייה שאתה מייצג, אבל זה צריך להיות 5% מהשיקול, 3% מהשיקול, הבעיה היא המינון, אף אחד לא יכול לומר להתנתק. אני חושב שאתה צריך לנהוג באחריות, אפילו אם חבריך יכעסו עליך, אתה צריך לנהוג בעניין שנפל בידיך באחריות גדולה מאוד. זה לא בין זה שישבחו אותך שולחיך או עם ישראל, אלא הצלחת הוועדה או אי הצלחתה של הוועדה. לכן אני חושב שבידיך הבחירה ויש לך את היסודות לעשות את זה. אני מאוד מקווה שתהיה מאוד לא סקטוריאלי בעבודת הוועדה ומבחן האחריות יהיה עליך.





אני רוצה לומר משהו בעניין מבחן הקואליציה. שמעתי את חבר הכנסת שירי ויצמן, הוועדה הזאת היא לא משקל נגד הממשלה, הממשלה הזאת היא כלי של הקואליציה בהפעלת המדיניות הכלכלית. מי שחושב שיש כאן מוקד כוח חדש שקיבל סמכות ומנדט לנהל מדיניות אחרת, הוא טועה ולא מבין מה זו דמוקרטיה, מה היא ממשלה ומה זה בית מחוקקים. יש אפשרות לבית המחוקקים, בזמן אישור התקציב, לפעול באופן עצמאי. אני זוכר את המשפט הנבון ביותר של חבר הכנסת רביץ, שהיה אומר בכל רגע של משבר: אני רוצה להזכיר לכם, אני יושב ראש מטעם הקואליציה. כאשר היו מתווכחים כאן על דברים כאלה ואחרים, הוא היה אומר, אני יושב ראש מטעם הקואליציה. וכך צריך לנהוג. יש לך מבחן קרוב מאוד עם חבילה שלמה, כולל ביטול חוקים, כולל קיצוצים כואבים, והמבחן הוא מעבר לדלת, תוך כמה ימים, זה יהיה המבחן הראשון שלך ואז נראה מה יהיה כאן בוועדה.
משה גפני
מה אתה רוצה, שהוא יהיה חותמת גומי של הממשלה?
אברהם שוחט
אני לא אומר חותמת גומי, אני אומר שישנה מערכת שהיא מערכת שנגזרת ממבנה שלטוני מסוים. הבעיה, האם המערכת הזאת היא מחליטה ועושה מה שהיא רוצה או איננה עושה מה שהיא רוצה, זה ויכוח ארוך, הוא לא היה קיים, הוא נוצר בדיוק לפני שלוש שנים בכנסת.

דבר אחרון, אני רוצה לתת עצה שאולי היא לא כל כך מודרנית, אבל אני אומר אותה בכל מקרה. אני חושב שזו תהיה שגיאה גדולה לתת ללוביסטים לשבת בדיונים ובזמן ההצבעות בתוך ישיבות הוועדה. אם גורם מסוים מופיע בפני הוועדה ורוצה להביא לוביסט שיציג את העניין, שיביא אותו ואחר כך יואיל לצאת החוצה, ללוביסטים אין מה לעשות בתוך הישיבות, להיות מעורבים כאן ולהסתכל על הדברים ולהסתכל בעיניים של חברי הכנסת.

אני רוצה לאחל הצלחה לחבר הכנסת ליצמן ואני בטוח שהוא יהיה בסדר.
היו"ר יוסי כץ
יסכם חבר הכנסת ישראל כץ. את שבחו של ישראל כץ אמרתי שלא בפניו ולא אחזור על כך פעם נוספת, אני רק יכול לומר שבתוקף שני התפקידים שלנו, עבדנו בשיתוף פעולה. אני מאחל לך הצלחה בכל תפקיד שתמלא בעתיד.
ישראל כץ
אני מודה לך על דרך הניהול ועל הקשר שבתקופה האחרונה שהיה בינינו.

לצערי לא הייתי כאן בתחילת הדיון, עקב המטלות החדשות שאני לוקח על עצמי עם התפנותי מהתפקיד הזה איחרתי ואני מתנצל.

לא שמעתי את הדברים של חבר הכנסת פריצקי, אני לא רוצה להיות מחוץ לאופנה ולא להתייחס אליהם, זכית שכולם התייחסו לדבריך.
משה גפני
הוא אמר במילים אחרות, שמפלגה שהיא כמו הג'יהאד האיסלמי לא יכולה לעמוד בראשות ועדת הכספים.
ישראל כץ
אני מאחל הצלחה לידידי, חבר הכנסת ליצמן, אבל בטוח שבתפקיד שאני מילאתי כאן תהיה לך בעיה אחת, שנינו מאמינים שנושא החינוך היהודי הדתי הוא אולי הדבר החשוב ביותר שצריך להשקיע בו ולתמוך בו, אני יכולתי לעשות זאת מבלי שיאשימו אותי שאני עושה את זה באופן סקטוריאלי, אני מאחל לך להיות מספיק חזק ולעשות את זה גם אחרי שיאשימו אותך שאתה עושה את זה באופן סקטוריאלי. כאן לא מדובר בטובת הנאה אישית, לא מדובר בעשייה לביתך, ידוע שאתה אדם צנוע, כאן מדובר ביסוד היסודות של קיומנו כעם יהודי בארץ ישראל. חבר הכנסת פריצקי, בעם היהודי יש גם דעות שונות משלך.
משה גפני
אף פעם לא נכנס לתפקיד יושב ראש ועדה ואמרנו שהוא סקטוריאלי, אף פעם לא אמרנו את זה.
ישראל כץ
הדת היהודית שמרה עלינו באופן חסר תקדים ב-2000 שנות גלות, אלמלא היא גם לא היינו כאן היום, והיא תשמור עלינו עוד הרבה מאוד שנים בקיומנו כאן כעם, שאם נחלק דרגות ציונות מעשית לזרמים שונים, אני חושב שהזרם הזה ועוד כמה יחד אתו הוא מהמובילים היום בציונות המעשית בארץ ישראל. אני בטוח שתעסוק בהרבה מאוד נושאים אחרים, אבל גם את השליחות הזאת תישא ביד רמה.

מאז אישור התקציב, ששר האוצר התחייב מעל הבמה לדברים מסוימים - אם כי אנחנו העדפנו שכל שר אוצר יעשה זאת במסגרת התקציב עצמו, הוועדה גם החליטה שהיא תפעל שזה יהיה בתוך התקציב עצמו, בלי צורך בשתדלנות - לצערי עד היום, רובם של הדברים לא הובאו בפני ועדת הכספים לאישור והוועדה מחתה על כך. אני חושב שאתה מחויב להמשיך את מדיניות הוועדה בעניין הזה ולא להתפשר כדי שכל מה שהובטח אכן יובא כדרך המלך ולא כהתניות.

שימשתי כיושב ראש הוועדה מזה שלושה חודשים וחצי, אני בהחלט מתכוון להמשיך ולהיות פעיל בוועדה, אם אני אקח את בייגה ואותי, אנחנו שני הפכים מבחינת הגישה, ללא שום יריבות אישית, הוועדה הזאת בוודאי צריכה להגן על הקואליציה ועל הממשלה ואפילו על פקידי משרד האוצר שמתווים את המדיניות יותר מכל הגורמים האחרים, אבל היא גם צריכה לייצג את השטח במובן הרחב שלו, אין לגופים רבים את הסמכות להיות בקרה כדי לסייע לאותו שטח שיכול להתבטא, בדרום, בצפון ובמרכז, במגזר כזה או אחר ובנושא כזה או אחר, אין להם הרבה קבוצות לחץ. דיברת על לוביסטים, אני לא מוטרד מהלוביסטים שיושבים בוועדה, השפעתם קטנה, אני מוטרד הרבה יותר ממוקדי הכוח, הלוביסטים הגדולים, שמקרינים על המדיניות התקציבית של מדינת ישראל, לפעמים בלי פרופורציה לאחרים ואותם אף פעם לא מאשימים. יחד עם זאת, הם גם חשובים לכלכלה. אחד התפקידים של הוועדה הזאת הוא לשמור על אותו איזון גם בדיונים.

אני שמח שבתקופה הקצרה שזכיתי לעמוד בראש הוועדה, מאחר ועבר גם תקציב, גם חוק הסדרים, גם דיון בחוקים פרטיים, הוועדה הזאת כולה ללא הבדל מפלגות, הצליחה למצוא את האיזונים הנכונים ובדרך כלל תוך פשרות בין משרד האוצר לבין הצרכים בשטח. כל דבר שסיימנו בפשרה הוא הישג גדול עבורנו כי זה קצת יותר ממה שתכננו ללכת לקראת אותם נושאים חשובים.

לכן תפקיד הוועדה הוא כפול, גם לסייע לממשלה אבל גם להיות בקרה ולסייע לנושאים אחרים בשטח. אנחנו נמצאים במציאות הפוכה, יש ריבוי סיעות בכנסת, ישנו מצב כלכלי קשה למגזרים רחבים באוכלוסייה, גם במגזרים היצרניים יש צורך לחוקק ולסייע כדי שמישהו ימשוך את הקטר הזה, יש מצב ביטחוני מיוחד, והתפקיד שלנו כאן להיות עוד גורם המחבר בין כולם. זה הדבר שעשינו ואני מאמין שאנחנו צריכים להמשיך לעשות.

אני רוצה להרגיע את מי שדואג, חבר הכנסת ליצמן, שזכויותיו רבות, הוא ניהל רבות מישיבות הוועדה, טיפל בנושאים רבים והוא עשה זאת בצורה הטובה ביותר. אין טעם לתת תרועת אזהרה. מהישיבה הבאה הוא ימשיך לטפל באותם נושאים, יעשה זאת על פי עקרונותיו ועל פי מזגו. אני בטוח מההיכרות שלי אתו, שהוא יעשה זאת טוב ממני, אני גם בטוח שהוא יעשה זאת לא פחות טוב מכל ראשי הוועדות שכיהנו כאן עד עכשיו, הוא בא עם ניסיון חיים רב ועם נועם הליכות.

אני מאחל לחבר הכנסת ליצמן המשך הצלחה גם בתפקיד הזה, ואני מאחל לכל חברי הוועדה שנמצא את דרך האמצע, את האיזון בין שמירה על הממשלה שכולנו מחויבים בה לבין הקשבה לצורכי השטח ומציאת המיזוג בין הדברים.
היו"ר יוסי כץ
רבותיי, אני מעמיד להצבעה את המלצת ועדת הכנסת, מי בעד בחירתו של חבר הכנסת הרב ליצמן כיושב ראש ועדת הכספים ירים את ידו.


הצבעה

בעד – 9
נגד – 1
נמנעים – אין
המלצת ועדת הכנסת בעד בחירתו של חבר הכנסת ליצמן כיושב ראש ועדת כספים נתקבלה.
היו"ר יוסי כץ
ההמלצה אושרה, חבר הכנסת ליצמן, אני מאחל לך הצלחה, נבחרת לראשות הוועדה, השרביט בידיך.
יעקב ליצמן
אני מודה לכולם על הברכות. ראשית, אני רוצה להודות ליושב ראש ועדת הכנסת, חבר הכנסת יוסי כץ. אני רוצה להודות לידידי, חבר הכנסת ישראל כץ, שכיהן כשלושה וחצי חודשים בראשות ועדת הכספים, הוכחת שיש לך כישורים להיות גם שר אוצר.

אני בהחלט חושב להיות יושב ראש סקטוריאלי לחברי ועדת הכספים, אני רוצה לעבוד אתם יחד, אני בטוח שיהיה לי שיתוף פעולה ובעזרת ה' אמצא את האיזון, את שביל הזהב שנוכל לחיות יחד בוועדת הכספים.

אני רוצה להודות גם לחבר הכנסת פריצקי, למה? הוא דווקא עזר לי, בהלכה ישנו מושג שכאשר כולם אומרים, זכאי, המשמעות חייב. כאשר אתה הצבעת נגד, יצאתי זכאי. לכן אני מודה לך על כך, תאמר את השקפותיך, אני לא יודע אם זה המקום והזמן המתאים, אבל אנחנו נמשיך לחיות יחד.

אני רוצה להודות גם לחבר הכנסת שוחט, אני לא מתבייש לומר, שהוא היה שר האוצר הטוב ביותר שהכרתי, אבל אני רוצה להציע לו, לפני שהוא הולך לעשות פריימריס בבני ברק, אני רוצה לומר לך, שבני ברק היא עיר עם משפחות ברוכות ילדים, לפני שתעשה שם פריימריס, תצטרך לשנות את דעתך בעניין.
אברהם-בייגה שוחט
מעשיי הקודמים לא יעמדו לפניי?
יעקב ליצמן
לא. אני בטוח שנעבוד בשיתוף פעולה גם עם שר האוצר הנוכחי, ביקשתי משר האוצר, להביא לידיעתי ולידיעת חברי הוועדה את הנושאים שאמורים להידון בוועדה על מנת שתהיה הסכמה ולא יהיו ויכוחים, ביקשתי לדעת את הדברים לפני המעשה ולא אחרי.

אני בהחלט מתכונן לערוך שינויים בוועדה, אני בטוח שיחד כולנו נצליח. שוב, תודה רבה לכולם.
היו"ר יוסי כץ
אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.






הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים