ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/01/2001

העלאת שיעורי התעריפים לנכי רדיפות הנאצים.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/4442



2
ועדת הכספים
15.01.2002

פרוטוקולים/כספים/4442
ירושלים, ט' בשבט, תשס"ב
22 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 352

מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ב' בשבט התשס"ב (15 בינואר 2002), שעה 12:30
סדר היום
העלאת שיעורי התעריפים לנכי רדיפות הנאצים.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
שמואל הלפרט
אברהם הירשזון
ישראל כץ
מוזמנים
משרד האוצר:
גיא קריגר - לשכה משפטית
עופרה רוס - הלשכה לשיקום נכים
אודי בן-דרור

אברהם ובר - לשכת עורכי הדין
דוד גרינשטיין - ארגון עובדי כפייה
יועצת משפטית
שגית אפיק
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
חנה כהן







העלאת שיעורי התגמולים לנכי רדיפות הנאצים
היו"ר יעקב ליצמן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום – העלאת שיעורי התגמולים לנכי רדיפות הנאצים.
גיא קריגר
מידי תקופה מעדכן שר הביטחון את שיעור השכר הקובע שממנו נגזרים התגמולים של נכי צה"ל, לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום). העדכונים נעשים, עד כמה שידוע לנו, לפי השינויים במדד, שנקרא "מדד השכר והשירות הציבורי-קהילתי", שהעלייה בו היתה מתונה יחסית בשנתיים האחרונות, אבל בכל זאת היתה עלייה. יש נוהג שלפיו מבוצע עדכון מקביל גם בשיעורי הקצבאות של נכי רדיפות הנאצים. מהטעם הזה אנחנו מבקשים את אישור הוועדה, כנדרש בחוק, לבצע את העדכון המקביל הזה.

מונח לפניי המכתב של גברת אלחנני, שאומרת בו בצדק שיש כאן פיגור די ארוך. דרך אגב לא תשעה חודשים - - -
סמדר אלחנני
מ-1 באפריל ועד היום זה תשעה חודשים.
גיא קריגר
ב-10 במאי פורסם ברשומות הצו של שר הביטחון, שנחתם על ידיו ב-5 באפריל. אני מסכים שאיחרנו, אבל בין כך ובין כך, האיחור שאנחנו מגיעים אליו אחרי פרסום הצו הזה הוא איחור גדול, אנחנו מצירים על זה, אבל אני בטוח שהוועדה הנכבדה לא חושבת שאנחנו מתבטלים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מניח שהסיבה שאיחרתם זה בגלל שלא היה לכם כסף ב-2001 ורציתם להוציא את זה ב-2002.
גיא קריגר
יושבת לידי גזברית הלשכה לשיקום נכים שתוכל להעיד שזה לא נכון.
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו דווקא זריזים, כי קיבלנו את הבקשה הזאת בדיוק לפני שבוע.
גיא קריגר
אני לא קובל כנגד הוועדה, כי הוועדה הזדרזה וקבעה ישיבה מוקדם ככל שניתן. אני טוען שלא היתה בעיה של תשלום כסף ב-2001. אני מצטער על האיחור הזה ואני רק יכול להבטיח שבשנה הבאה נשתדל שפרק הזמן שיחלוף יהיה מזערי. אני רוצה להדגיש שהתשלום יבוצע כמובן רטרואקטיבית, כך ש"חיסכון" לא יהיה כאן.
סמדר אלחנני
נכון שהכסף הזה משולם רטרואקטיבית, אבל צריך לזכור שמדובר בקבוצה קשישה ונכה. עצם אי התשלום במועד הוא עוול לאנשים.

אפשר לתקן את זה בחקיקה, על ידי זה שייקבע, לא שיהיה הפסוק הזה שאומר "שר האוצר רשאי לשנות", אלא לקבוע את זה בחקיקה. בניגוד לכל מיני מקומות אחרים, שבהם אני מבית שמאי, פה אני מבית הלל. זה לא בית הלל, אלא דבר אלמנטרי.
הגדרת השכר הקובע היא
"סך כל המשכורת המשתלמת לעובד המדינה בדרגה 17 של הדירוג המינהלי ושאין משתלמת לו תוספת למשכורת בזכות בן משפחה". ההגדרה הזאת היא כמובן מאוד ארכאית, הרי החוק המקורי הוא מ-1957. אני לא רוצה להציע את הצעת התיקון, אבל אני חושבת שצריך לתקן את הגדרת השכר, מה גם שאני לא בטוחה שיש דרגה 17.
גיא קריגר
יש דרגה כזאת. הציון בדבר התוספת לבן משפחה, הוא ציון מיותר, אבל כשלעצמו הוא לא מפריע. יש דרגת שכר כזאת, ולהבדיל ממה שכתוב במכתבך, אין ספק שאם לא כתוב שזה כולל תוספות אחרות, זה לא כולל אותן. ההגדרה ברורה, אם כי ארכאית.
ישראל כץ
יש שחיקה בתשלומים?
סמדר אלחנני
אין שחיקה בתשלומים. יש שחיקה מעצם האיחור, על אף שהתשלום הוא רטרואקטיבי, כי כשעומד לרשותך כסף, זה אחרת ממה שאתה יודע שבעוד שנה יעמוד לזכותך כסף. צריך לזכור שמדובר באנשים קשישים ונכים.
אברהם הירשזון
יכול להיות שיש כאלה שגם לא יזכו לקבל את הרטרואקטיביות.
סמדר אלחנני
מי שמת בזמן הזה, האם יורשיו יקבלו את התוספת הרטרואקטיבית?
גיא קריגר
כן. זאת זכות שמתגבשת רטרואקטיבית, לפי המצב שהיה נכון לאותו יום.
סמדר אלחנני
לא ברור אם ההגדרה כוללת גמול השתלמות.
גיא קריגר
זה לא נכלל.
סמדר אלחנני
אבל היום זה חלק מהשכר.
גיא קריגר
השכר הוא בסיס לחישוב ולכן אין משמעות לדרגת השכר כשלעצמה. למעשה, כשמשרד הביטחון עושה את העדכונים האלה, הוא לוקח את הסכום שאמור להשתלם וגוזר ממנו את הדרגה ואת האחוזים מתוך הדרגה. אני מסכים שזה מנגנון ארכאי, אבל אנחנו מבינים את הרגישות שבשינויים בחוק נכי רדיפות הנאצים ואנחנו מעדיפים שאם אין הכרח בזה, להשאיר את המצב שהשתרש. אם הוועדה תבקש מאיתנו להציע מנגנון עדכון אלטרנטיבי, אנחנו נציע בשמחה.
סמדר אלחנני
לגבי הפסוק שמתייחס להגדרה של סעיף 4א(ד) המוגבלים, לדעתי יש החמרה.
גיא קריגר
לא. היתה העלאה רטרואקטיבית לגבי תקופה מסוימת שבין אפריל 2000 לאוקטובר 2000. אנחנו עושים את אותה העלאה רטרואקטיבית. שר הביטחון ביצע את זה רטרואקטיבית ואנחנו נאלצים לעשות אותו הדבר.
סמדר אלחנני
הכנסתי את זה לתוך הצו הקודם ולפי דעתי זו החמרה.
גיא קריגר
בהחלט לא.
היו"ר יעקב ליצמן
מה הנוסחה של ההעלאה?
גיא קריגר
הנוסחה היא שהקצבאות צמודות כל הזמן לאיזושהי דרגת שכר. ב-86' נחתם הסכם בין משרד הביטחון לבין ארגון נכי צה"ל. באותה תקופה שררה במדינה רמת אינפלציה מאוד גבוהה. אומנם היתה זו תחילתה של הבלימה, אבל עדיין היה מדובר על סדר גודל של מאות אחוזים בשנה. ניסו ליצור איזשהו מנגנון ואמרו שאחת לחצי שנה יעדכנו. נכי צה"ל קבלו ואמרו שגם במהלך חצי השנה הזאת יש להם שחיקה של עשרות אחוזים. לכן קבעו שבמקום שזה יהיה סכום שיתעדכן אחת לחצי שנה, יקבעו רמת שכר וככל שהשכר הזה מתעדכן, העדכון יבוצע אוטומטית מידי חודש בחודשו. ברור שמדובר במנגנון ארכאי ואין היום צורך, ברמת האינפלציה הנוכחית, להצמיד את זה דווקא לרמת שכר. אפשר לקבוע סכום ולעדכן אותו אחת לחצי שנה או אחת לשנה. אני מניח שהדבר הזה יכול לעורר רגישויות, שאומנם לא יהיה להן בסיס, ולכן אנחנו לא רוצים לעורר מהומה אם אין צורך בה.
היו"ר יעקב ליצמן
מדוע יש הצמדה לשכר אחר?
עופרה רוס
במשך שנים רבות המלחמה של נכי רדיפות הנאצים היתה על כך שהם רצו ששכרם יהיה צמוד לשכר נכי צה"ל. שכר נכי צה"ל מעודכן בדרך הזאת. אם היא דרך נוחה או לא נוחה, זה לא רלוונטי, אבל הם מקבלים את כל העדכונים ולכן זה לא משנה אם כתוב שזה דרגה 17 או 20. מה שחשוב הוא שהם מקבלים את העדכון והם צמודים לצה"ל.
אברהם הירשזון
אני חושב שכדאי שנאשר היום את הבקשה. אם יש איזשהם תיקונים וכו', אני מציע שנכין מסמך ואז נדון עליו לגבי העתיד ולא לגבי ההצעה הזאת.

אני חושב שלא ייתכן שלהבא יהיו איחורים של כל כך הרבה חודשים. בכל הכבוד, אני לא חושב שזה כל כך תמים, משום שאני שלחתי למשרד האוצר מכתבים וקיבלתי תשובות שאין שום שחיקה. אני שמח שבסופו של דבר הגעתם למסקנה שיש שחיקה והבאתם לאישור הוועדה את העדכונים.
גיא קריגר
אני חושב שעכשיו היה עוד עדכון של שר הביטחון ונצטרך להביא עוד תיקון לזה.
היו"ר יעקב ליצמן
מתי אתם מעדכנים?
גיא קריגר
כל פעם ששר הביטחון עושה את זה.
אברהם הירשזון
זה צריך להיות אוטומטית.
גיא קריגר
אם היה מנגנון אוטומטי בחוק, זה היה חוסך את התהליך הזה. אני מסכים שהאיחור במקרה הזה הוא מעבר לגבולות הסביר. אני יכול להבטיח להשתדל שלהבא, ודאי שזה לא יהיה באותו יום, זה יהיה בפרק זמן סביר. אני יכול גם להבטיח שאין כאן שום כוונה רעה, אין כאן שום חוסר תום לב ושום ניסיון לחסוך כסף. בפועל ישולם כל הכסף הזה.
אברהם הירשזון
בהנחיית יושב ראש הוועדה, קיימנו דיון בוועדת המשנה בכל הקשור לעדכון הכסף לניצולי השואה. האוצר היה צריך לבוא עם סיכום ב-24 לדצמבר. עד עכשיו הוא לא בא עם סיכומים והארגונים נחנקים. אני חושב שזה צריך להגיע לשולחן יושב ראש הוועדה ולפעול בהתאם. לא תיתכן התחמקות.
גיא קריגר
שני שליש מהפקידות הנוכחית היא חברת ועדת התמיכות, כך שאני יכול לומר שאין כל זלזול. הסיכום בחודש שעבר היה שוועדת התמיכות תסיים את עבודתה עד סוף חודש דצמבר, וכך היה.
היו"ר יעקב ליצמן
בחודש ספטמבר הובטח לי על ידי המנכ"ל הנוכחי שתוך שבועיים יאפשרו את כל הקריטריונים.
גיא קריגר
אדוני, לא נעים לי לומר את זה בפורום הזה, אבל הייתי בישיבה ההיא וזה לא מה שהובטח. זה מה שאדוני ביקש, אבל לא זה מה שהובטח.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מוכן להיבדק בפוליגרף שאוהד מראני הבטיח באותה ישיבה שבתוך שבועיים יעודכנו הקריטריונים.
גיא קריגר
באותה ישיבה הבטחנו להשתדל לגבי הקריטריונים ואתם ביקשתם שיועבר כסף. העברת הכסף ישירות מתקציב המדינה היא בלתי חוקית.
היו"ר יעקב ליצמן
מה בלתי חוקי?
גיא קריגר
להעביר כסף לעמותה ישירות מתקציב המדינה, אלא אם כן יש הרשאה מפורשת בחוק, זה בלתי חוקית.
יעקב ליצמן
לכן הבטחת לגמור את הקריטריונים.
גיא קריגר
ואכן סיימנו לעבוד על כך. ב-10 בדצמבר פורסמו הקריטריונים.
היו"ר יעקב ליצמן
בספטמבר הובטח שתוך שבועיים הדבר הזה יסתיים. אם ב-10 בדצמבר זה רק התפרסם, עברו שלושה חודשים. אני אולי נראה בור ועם הארץ, אבל נדמה לי שאני יודע לספור לפי חודשים.
גיא קריגר
צר לי, אבל זה לא נושא הישיבה, ואני חייב לרוץ לישיבה אחרת. אני רק אומר את הדברים בקצרה - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אז אני מציע לך לרוץ. חבל לי לשמוע אותך. זה לא יפה שאתה אומר את זה כך.
גיא קריגר
אני מתנצל. אני אומר את האמת, משום שזה לא מה שהיה על סדר יומה של הוועדה. אני מוכן להתייחס בכל זאת, כי אנחנו בקיאים בנושא, אבל זה לא עמד על סדר יומה של הוועדה. אם הוועדה מבקשת את התייחסותנו, אנחנו ניתן אותה בשמחה.
אברהם הירשזון
אתה חייב להתייחס לזה, לפי הדברים שמועלים. בוועדת המשנה, כשהיה מנכ"ל משרד האוצר, והאוצר טען קודם כל שזה לא חוקי ולכן גם היה נציג משרד המשפטים. אז סוכמה הטכניקה לעניין הזה, כדי שזה יהיה חוקי, ישר וכשר.
גיא קריגר
זה היה הרבה לפני אותה ישיבה. הטכניקה כבר סוכמה אז.
אברהם הירשזון
באותה ישיבה, כששני המשרדים היו נוכחים, סוכמה הטכניקה כדי שזה יהיה חוקי. על פי בקשת מנכ"ל האוצר נקבעה ישיבה ל-24 לדצמבר, אחרי שהארגונים יעשו את הכל וישלחו את כל המסמכים, אבל עד היום לא קרה שום דבר.
גיא קריגר
הסיבה של העיכוב בפרסום הקריטריונים היתה משום שמשרד המשפטים עמד על זה, ולדעתי בצדק, שתינתן הזדמנות לציבור להביע את דעתו לגבי טיוטת המבחנים. כך אכן נעשה. אי אפשר היה לתת לציבור יום, אלא פרק זמן סביר. האפשרות הזאת ניתנה לציבור עד ה-1 בדצמבר. זה חלק הארי של אותו עיכוב, שאדוני מדבר עליו. ב-1 בדצמבר קיבלנו את הערות הציבור, דנו בכך, כמצוות החוק, יחד עם משרד המשפטים, וב-10 בדצמבר פורסמו הקריטריונים של שר האוצר.

נתנו את המינימום שבמינימום של זמן להגשת בקשות. הוגשו בקשות עד ה-24 בדצמבר, אותו תאריך שאדוני מדבר עליו. ב-25 בדצמבר התכנסה ועדת התמיכות, דנה בבקשות, מצאה ששתיים מתוך החמש שהוגשו כלל לא קשורות לנושא ואני לא חושב שהן אלה שבגללן אנחנו מדברים כרגע עכשיו. לגבי שלוש הבקשות האחרות היו בהן ליקויים טכניים שלא מאפשרים מתן תמיכות, מעבר לזה שלא פורטו דברים שהיו צריכים לפרט. ב-27 לחודש, לאחר שניתן צ'אנס להשלים את מה שהיה צריך להשלים, שתיים מתוך שלוש העמותות לא השלימו טכנית את מה שהן היו צריכות להשלים, בטענה שהן לא צריכות, למרות שהובהר להן שהן צריכות. העמותה השלישית נמצאה בלתי ראויה לתמיכה, על סמך המסמכים שהיא עצמה הגישה. בנסיבות האלה לא ניתן להעביר כסף.
היו"ר יעקב ליצמן
מי העמותה השלישית?
גיא קריגר
מרכז הארגונים של ניצולי השואה. הם לא זכאים ב-2001 ואני מקווה שהם יוכלו להיות זכאים ב-2002.
דוד גרינשטיין
אני מייצג את העמותה שנאמר לגביה שלא הגישה את כל המסמכים. הייתי אומר שמדובר בהנחיה שנפלה עלינו ב-10 לדצמבר וב-24 בדצמבר כאשר הגשנו. על פי הסדרים שישנם עם רשם העמותות, עמותות שתקציבן לא מגיע ל-300 אלף שקל, אינן זקוקות למאזן מאושר על ידי רואה חשבון, אלא מספיק על ידי ועדת פיקוח. הפגם הזה, שלא יכולנו לתקנו תוך יומיים, לא אפשר לנו לקבל תמיכה. מדובר בפגם טכני שלא אנחנו אשמים בו. האוצר שינה את הפרוצדורה ב-24 בחודש.
שמואל הלפרט
לפני למעלה מארבעה חודשים נפגשנו עם מנכ"ל משרד האוצר בלשכתו. הוחלט אז שתוך שבועיים הדבר הזה ימצא את פתרונו. עכשיו אנחנו ב-15 בינואר ועד עתה זה לא סודר. הדבר הזה יגרום לקריסת כל מרכז ארגוני ניצולי השואה. הם היו ערוכים לתקציב של 3 מיליון שקל, שאושר על ידי שר האוצר ואפילו יש מכתב של שר האוצר שאומר ש-3 מיליון שקל שאושרו - - -
גיא קריגר
זה ידוע לי, ומה שכתוב במכתב זה לא מה שאדוני אומר. מה שכתוב במכתב נוסח בתיאום איתי. מה שכתוב במכתב הוא שבייגה שוחט, שר האוצר - - -
היו"ר יעקב ליצמן
יש לי רושם שכל מה שאנחנו אומרים אתה פשוט אומר שאנחנו לא מדייקים, ואני מוחה על זה. גם אני וגם חבר הכנסת הלפרט ישבנו באותה ישיבה עם מנכ"ל האוצר ודייקנו להפליא בכל מילה שאמרנו. זה מה שהובטח לי אישית על ידי אוהד מראני, בנוכחות כולכם. אם אני לא טועה אפילו איחרת לאותה ישיבה.
גיא קריגר
אני לא זוכר.
היו"ר יעקב ליצמן
אני יכול להגיד לכם את כל הפרטים של הישיבה הזאת ואני לא מבין למה אתם סתם מטמטמים אותנו.
גיא קריגר
אדוני ודאי יסכים איתי שאם פקיד מעיז להעיז פנים אל מול יושב ראש ועדה בכנסת ולומר לו שזה משהו לא מדויק, זה רק משום שהוא בטוח. אני מעיז פנים רק משום שאני בטוח, אבל במאת האחוזים, שאם לא כן לא הייתי מעיז להעיז פנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אומר בעדינות שאתה לא מדייק.
גיא קריגר
אני חושש שהטעו אתכם.
היו"ר יעקב ליצמן
הוא אמר לי את זה במפורש. אני הצעתי שזה יהיה תוך שבועיים והוא הסכים לזה.
גיא קריגר
אני מדבר על המכתב של בייגה שוחט.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מדבר על אוהד מראני.
שמואל הלפרט
בייגה שוחט כתב מכתב ברור ביותר שהוא מאשר 3 מיליון שקל למרכז לארגוני ניצולי השואה.
גיא קריגר
זה לא נכון.
עופרה רוס
מרכז הארגונים של ניצולי השואה קיבל ממשרד האוצר במשך השנה האחרונה 1.109 מיליון שקל. אישרו להם עוד 3 מיליון שקל כתמיכה - - -
גיא קריגר
לא אישרו להם. אישרו תמיכה של 3 מיליון שקל במוסדות מסוג מסוים.
היו"ר יעקב ליצמן
עוד פעם הממשלה מדברת בשני קולות.
עופרה רוס
אישרו תמיכה לאותם גופים של ניצולי שואה – אני לא זוכרת את הניסוח המדויק – שדואגים להבאת כסף למדינת ישראל. אז נקבעו מבחנים, פרסמנו בעיתון וישבה ועדת תמיכות ובדקה את זה. ועדת התמיכות בדקה את הפעילות שלהם - - -
היו"ר יעקב ליצמן
באיזה תאריך בדקתם?
עופרה רוס
במהלך חודש דצמבר. קיבלנו אישור מיוחד שנוכל לאשר את הסכומים אם הם יעמדו במבחנים ואפילו לשלם אותם בתחילת שנה זו. זה באמת אישור מיוחד של משרד האוצר. ועדת התמיכות לא אישרה את זה מטעמים אחרים, משום שהם לא עמדו במבחנים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חייב להעיר לך שהם לא עמדו במבחנים, כי לא היו מבחנים. אני הייתי בישיבה עם מנכ"ל משרד האוצר, על פי בקשתו של הרב הלפרט, ואמרתי לו שיש בעיה עם הקריטריונים. לפי הצעה שלי הוא הבטיח שתוך שבועיים יהיו קריטריונים. לכן אל תגידו לי שזה לא נכון.
שגית אפיק
לפי מה שנראה לי יש טעות בסעיף 3 לצו. סעיף 3 קובע שיראו בסעיף 4א(א) לחוק, במקום 128.6% ייאמר 132.4%, כאשר בסעיף 4א לחוק נכי רדיפות הנאצים זה 136.3.
גיא קריגר
זה משום שצו נכי רדיפות הנאצים הקודם, התשס"א-2001, קבע שני שיעורים שונים לשתי תקופות שונות. ה-136.6 חל מה-1 באוקטובר ועד עכשיו. לתקופה שלפני זה קבע הצו הקודם שיעור של 128.6. שר הביטחון אמר שלתקופה הזאת לא צריך לתת ה-128.6, אלא רטרואקטיבית, רק לתקופה של החצי שנה הזאת זה יהיה 132.4.
שגית אפיק
אם כך זה מ-30 באפריל עד 30 בספטמבר.
גיא קריגר
זה בדיוק מה שכתוב.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור צו נכי רדיפות הנאצים (שינוי שיעורי התגמולים), התשס"ב-2001?

הצבעה
בעד – 4
החלטה
צו נכי רדיפות הנאצים (שינוי שיעורי התגמולים), התשס"ב-2001 אושר.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.




- - - - - - - - -





הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים