ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/12/2000

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 124), התשס"א-2000, חוק מימון מפלגות (תיקון מס' 22) (הוראות שעה), התשס"א-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/2841



2
ועדת הכספים
12/12/2000

פרוטוקולים/כספים/2841
ירושלים, י"ח באדר, תשס"א
13 במרץ, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 200

מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט"ו בכסלו התשס"א (12 בדצמבר 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: א' גולדשמידט - היו"ר
א' וילן - מ"מ היו"ר
מ' ברכה
מ' גפני
ע' חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
י' ליצמן
נ' לנגנטל
ר' מלול
מ' פרוש
י' פריצקי
ו' שירי
צ' הנדל
מ"מ
מ' רז
ר' ריבלין
מ' קליינר
מוזמנים
נושא 1: י' קפלן - נציב מס הכנסה, משרד האוצר
ט' דולן-גדיש - יועצת משפטית, מינהל הכנסות המדינה, משרד האוצר
י' יטב - עו"ד, משרד האוצר
מ' דויטש - עו"ד, משרד האוצר
ד' רימון - עו"ד, משרד האוצר

נושא 2: חברת-הכנסת נ' בלומנטל
חבר-הכנסת א' בן-מנחם
חברת-הכנסת י' נאות
חבר-הכנסת מ' קליינר
ע' לנג - משרד האוצר
מ' בס - משרד מבקר המדינה
א' וצלר - משרד מבקר המדינה
א' בלאו - מזכיר סיעת האיחוד הלאומי
ד' לכנר-הולץ - יועצת משפטית, סיעת מר"צ
יועצת משפטית
א' שניידר
יועצת כלכלית
ס' אלחנני
קצרנית
ח' צנעני
סדר-היום
1) הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 125), התשס"א-2000.

2) הצעת חוק מימון מפלגות (תיקון - מימון בחירות מיוחדות).
התשס"א-2000. (הצעת ועדת הכספים).

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 125), התשס"א-2000
היו"ר א' גולדשמידט
אני פותח את הישיבה. מונחת לפנינו הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 125), התשס"א-2000.
י' קפלן
הפעם, אנו עושים תיקון פשוט מאד. בסך-הכל, אנו מבקשים להעלות באופן ריאלי את התקרה לתרומות. היום, התקרה עומדת על 480 אלף שקל - מי שתורם למטרה ציבורית. זו תקרה אחת, כאשר יש מגבלה שסך-הכל התרומה לא תעלה על 30% מההכנסה החייבת. אנו מבקשים זאת, לאור העובדה שהתקרה לא עודכנה הרבה מאד שנים באופן ריאלי ובסך-הכל היתה צמיחה מאד גדולה במשק והכנסות האזרחים גדלו באופן מאד משמעותי.
ט' דולן-גדיש
היא לא עודכנה ריאלית מיום היוולדה.
י' קפלן
היא היתה צמודה למדד כל הזמן, אך היא לא עודכנה ריאלית, והיתה צמיחה בהכנסות האנשים. לחלק לא מבוטל מהאנשים יש הכנסות גבוהות מאד, והם מבקשים לתרום והם מוגבלים בתקרה. לאחר העבודה שעשינו, אנו מציעים להעלות את התקרה לשני מליוני שקלים. זה אומר, שמי שיוכל לתרום שני מליוני שקלים זה בערך אדם שיש הכנסה חייבת בסדר-גודל של ששה מליוני שקלים, כיון שיש פה את הרצפה של ה-30%.
היו"ר א' גולדשמידט
סמדר אלחנני, לפני שאתן לך את רשות הדיבור, ברצוני לשאול מה הוא המצב הנוהג בארצות מערב אירופה ובארצות-הברית בעניין הזה.
י' קפלן
לגבי מערב אירופה, אינני יודע לומר. בארצות-הברית יש גם תקרה אחוזית, אך אין תקרת סכום, כלומר זה ללא הגבלה. נדמה לי, שהתקרה האחוזית בארצות-הברית היא 25%.
ט' דולן-גדיש
זה מוגבל ל-25% מהכנסתך, אך אין תקרה לסכום.
י' קפלן
אין מגבלה לסכום. לגבי מערב אירופה, אינני יודע להגיד לך.
ט' דולן-גדיש
ברוב המדינות זה מוגבל באחוז מההכנסה של האדם.
א' וילן
אומר לך מה היא הבעיה העקרונית פה, ואני חושב שסמדר אלחנני אומרת זאת בנייר שלה. מדינות מערב אירופה וארצות-הברית יצאו מנקודת הנחה, שבאופן עקרוני הן לא אחראיות לטיפול בסוגיות רווחה, והרבה מאד ארגוני מתנדבים ואזרחים תורמים לבתי-חולים ולכל השירותים החברתיים. חלק מההון נותנים לאזרחים להרויח, וזה חוזר אליך וכו'. אצלנו התפיסה עד היום היא שהמדינה אחראית לשירותים החברתיים ולכן היא גובה מסים. למעשה, זו הדילמה העקרונית שעומדת פה לדיון.
י' קפלן
מה שאתה אומר נכון. לכן, אנו שמים מגבלה של תקרה.
היו"ר א' גולדשמידט
מה עם מגבלת האחוזים?
ט' דולן-גדיש
היא קיימת.
היו"ר א' גולדשמידט
בארצות-הברית זה 25%.
מ' רז
מה האינטרס שלך?
צ' הנדל
אתה שואל מה האינטרס של המדינה.
מ' רז
הוא נציב מס הכנסה.
י' קפלן
אני נציב מס הכנסה, אך נציבות מס הכנסה היא חלק מהמדינה. היו פניות של גורמים רבים עם יכולת התרומה, ומכל הדבר הזה זה נוצר, שמוכנים לתרום למטרות שאנו חושבים שהן מטרות ציבוריות טובות. ברגע שהם תורמים, אומנם הם חוסכים 35% מהמס שהם צריכים לשלם - הזיכוי מוגבל ל-35% - אך בסך-הכל 65% יוצא מכיסם. אם זה הולך למטרות הציבוריות של תרבות, חינוך, דת, רווחה וכל המטרות האלה של כל הדברים האלה, המדינה משתתפת ב-35% אך התורם מוציא מכיסו 65% מהסכום.
י' פריצקי
אני מבקש, שתשקלו לעשות דבר שמקובל גם בארצות-הברית. אני רוצה, שתרומת חפצים גם תיחשב כתרומה לפי תעריף שאתם תקבעו וזה מקובל עלי. יש מקרים שאנשים רוצים לתרום טלויזיה לוועד למען החייל או מיטות למוסדות ולהוסטלים.
י' קפלן
למעשה, מה שאתה אומר עכשיו קיים.
י' פריצקי
תן להם את זה כהוצאה ממס. תקבע אתה את התעריף, ותאמר, למשל שמיטה שווה מאה שקלים. אינני רוצה להתוכח איתך על זה, אך תן אפשרות לתרום.
י' קפלן
למעשה, זה קיים כמתן מתנה של נכסים. אדם נותן נכס שנמצא ברשותו, שאם הוא היה מוכר אותו הוא היה מתחייב במס רווח הון. לדוגמא: אדם מחזיק מניות בחברת היי-טק, ואומר "אינני רוצה לתת כסף. אני רוצה לתת את המניות שאני מחזיק".
י' פריצקי
אף אחד עדיין לא תרם אופציות להוסטלים.
י' קפלן
זה לא נכון, אבל תורמים הרבה מאד נדל"ן.
י' פריצקי
אינני מתכוון לזה, אלא למשל לבגדים--
ע' חוגי
--או לשמיכות צמר.
היו"ר א' גולדשמידט
האם מי שתורם חפץ לא יכול לבקש זאת?
ט' דולן-גדיש
היום, לא.
י' פריצקי
על זה אני מדבר.
י' קפלן
על נכס עיסקי - כן.
היו"ר א' גולדשמידט
מה עם דירה?
ט' דולן-גדיש
כן.
היו"ר א' גולדשמידט
מה עם מכונית?
י' קפלן
דירה - כן. מכונית בפעילות עיסקית - כן.
י' פריצקי
אם יש לי ספרים בבית, אני יכול לתרום אותם לספריה.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת פריצקי, הדברים ברורים.
י' פריצקי
אלה תרומות. אני רוצה שיכירו בזה לפי תעריף שהוא יקבע.
י' קפלן
אם יש לך מכונית לפעילותך כעורך-דין ואתה תמכור אותה - אתה חייב. אם תתרום את המכונית הזו, למעשה אתה מקבל- - -
יו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת ריבלין, האם אתה רוצה שאעביר את הישיבה למישהו אחר?
ר' ריבלין
היושב-ראש, יש פגישה אצלך בשעה 10:30.
אמנון כהן
תלך. אנו נסתדר.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת פריצקי, אני מבקש ממך משהו. שניה. אתה עושה לי FINE TUNING לחוק, ואני עדיין לא עברתי את ה-ESSENCE שלו. שאלתי העקרונית היא האם התקרה של שני מליוני שקלים ראויה. הבאת אותנו לאיזו שהיא סמטה ראויה, אך כרגע היא צדדית. אני רוצה לשמוע הערות מכם לעצם העניין.
מ' רז
יש לי עם הנושא הזה שתי בעיות מרכזיות. ראשית, מפריע לי שכאן אנו מגדילים את המצב בו יוכלו אנשים שבידיהם הון לקבוע למדינה לאן היא מעבירה מתקציבה. זה נכון שהם משלמים 65% מכספם, אך גם 35% - מתקציב המדינה. אם זה היה כמו רשימת מתנות בחתונה, כלומר שהמדינה אומרת: "אנו רוצים להקציב לאוניברסיטה העברית מאה מליון שקל בשנה" - הלוואי וכך יהיה - "חבר'ה, בבקשה תתחילו לתרום. מי שרוצה לתרום לאוניברסיטה העברית רשאי. תרמתם עשרה מליון שקל, ואנו נוסיף את תשעים מליון השקל שלנו" - בבקשה. אבל, לא על זה מדובר. מדובר על כך, שלמעשה, אנשים עשירים בעלי הון יכריעו לאן הולך כסף בלי קשר לתקציב המדינה, תוך כדי שמפחיתים מתקציב המדינה.
היו"ר א' גולדשמידט
אני יכול לחזק את דבריך. לדוגמא: יש 3-4 בתי-חולים במרכז הארץ שמקבצים אליהם את כל התרומות, כאשר בתי-החולים בפריפריה אינם אטרקטיביים.
י' פריצקי
חבר-הכנסת מוסי רז צודק.
מ' רז
לא הפרעתי לך. לגבי מה שאמרת בקשר למתנות, אני מסכים איתך במאה אחוז.

אתה לוקח ומעביר לבתי-החולים היותר חזקים בצורה כזו וגורע מהחלשים יותר. לגבי מוסדות חינוך, אתה מעביר לחזקים יותר וגורע מהחלשים יותר, כי הרי אתה גורע מתקציב המדינה בצורה הזו.

שנית, יש לי בעיה, שאיננה סוד כאן ואני חושב שהיא ידועה לחברי הוועדה, בכלל עם כל הסעיף הזה. אינני יודע אלו סכומים הולכים לאן. יכול להיות שאכן הסכומים הגדולים הולכים לטכניון, והסכומים הקטנים הולכים--
י' ליצמן
--ליש"ע. אני אמרתי זאת.
מ' רז
--ליש"ע כדוגמא. אני יודע, בשנה האחרונה יותר מ-11% מהעמותות - ואלה העמותות וזה לא הסכום הכספי - שאישרנו פה הן מעבר לקו הירוק, כאשר יותר מ-40% מהעמותות שאישרנו פה המטרה המוצהרת האחת והיחידה שלהן היא דת.
צ' הנדל
האם זה 40% מהכסף?
י' פריצקי
לא.
י' ליצמן
כנראה, שהדתיים עושים הכי הרבה.
מ' רז
הדתיים באמת עושים הרבה, וכל הכבוד להם על כך. אין לי בעיה עם עמותה שמטפלת בילדים נפגעים, אבל המטרה היא דת וזה 40%.
ע' חוגי
האם "עזר מציון" זה דת?
מ' רז
לא, וזה מה שאני אומר. "עזר מציון" איננה עמותת דת.

זה לא רק שאנו מעבירים מבית-החולים היותר חלש לבית-החולים היותר חזק. אנו מעבירים מבית-החולים למקומות שאני לא בטוח שרואים בזה- - -
א' וילן
אני חושב שחבר-הכנסת פריצקי צודק, אך קראתי את החוק והוא מדבר רק על העלאת התקרה. עליך להגיש הצעת חוק פרטית או לשכנע את המדינה להגיש.
י' פריצקי
תגיש הסתייגות.
א' וילן
זו לא הסתייגות. אתה לוקח פה קורקינט, ואתה רוצה להפוך אותה עכשיו למרצדס. זה לא יעבוד. הצעת החוק הזו מתעסקת בפסקה אחת בלבד - העלאת התקרה. היא לא מתקנת את כל מהות החוק. אני מדבר ברצינות, ואני גם אתמוך בך. תסתכל מה הוא הרציונל.

לגבי הנושא עצמו, חבר-הכנסת מוסי רז, אגיד לך איפה הבעיה. תחילה, אני אומר פה לחבר-הכנסת ליצמן ודומיו שזה שהם מנצלים את החוק הקיים למטרותיהם והם עושים זאת, לצורך העניין, בצורה הוגנת וישרה, אני אומר שזה רק לזכותם.
מ' רז
נכון.
א' וילן
אם זה נעשה באופן ישר וכדין, זה לגיטימי לגמרי. זו אמונתם, זו דרכם האידיאולוגית, ואני מכבד זאת.

איפה הבעיה שלי? אני חושב, שהתפיסה כתפיסה היא תפיסה בעייתית. בתוך עמי אני חי. אם הייתי יכול עכשיו לבנות את החברה הישראלית מחדש, הייתי הולך עם חבר-הכנסת מוסי רז. כנראה שכרגע זה לא באפשרותי. יש פה חברה עם פערי המשכורות הכי גדולים בעולם המערבי, כמעט יותר מארצות-הברית, ומה שקורה פה הוא על גבול העולם השלישי, בעוד שפה כולם רצים על הקטנת מסים. לדעתי, כל המערכת הכלכלית וכל מעצבי דעת הקהל במדינת ישראל הם דפוקים, ולא בביטוי, בהשקפה החד-מימדית שלהם, ואין שום רגישויות לצרכי חברה וכו'. זהו המצב. לגבי השאלה האם יש דרך שלישית או אין דרך שלישית, זה ויכוח מעניין מאד ויש לי הרבה מה להגיד בתחום, ולא אכנס לזה עכשיו. מהי טענתי הבסיסית? במה אנו מטפלים היום בישראל שאפשר בתחום האזרחי. מגיעים לתשלומי ההעברה, והם יותר גדולים מתשלומי משרד החינוך והם כבר כמעט כמו תקציב הביטחון, וכך מתמודדים עם הקטנת פערים בתוך החברה.
י' פריצקי
עובדה שהפערים לא קטנים, כי העסק דפוק.
א' וילן
הם גדלים. תאר לעצמך שאנו לא עושים זאת. שר האוצר הבא, ויקראו לו בייגה שוחט, יעקב נאמן, מאיר שטרית, מאיר פרוש, וילן או אלי גולדשמידט - במציאות הקיימת היום בארץ, התקציבים שהוא יביא יהיו תקציבים שפוגעים בנושאים החברתיים.

אני בעד לקבל את התיקון.
היו"ר א' גולדשמידט
המותר לי להציע הצעה כלשהי, אם היא תהיה מקובלת עליכם? אני חושב, שהדבר המרכזי הוא הדבר שגם סמדר אלחנני בתזכירה אומרת וגם חבר-הכנסת מוסי רז אמר זאת בדבריו. אנו צריכים למצוא איזה שהוא איזון בין הצורך לעודד תרומות למיגזר השלישי - מיגזר העמותות, הפעולות ההתנדבותיות וכו'. אני חושב, שזה מאד נכון. אבל, אנו גם צריכים שלא ייווצר כתוצאה מזה אי-שויון בהקצאת משאבים בחברה הישראלית, כי בכל זאת יש פה השתתפות של 35% מתקציב המדינה. הייתי רוצה לקיים דיון נוסף על עניין זה, שישתתף בו נציג האוצר או נציג אגף התקציבים ויגיד, למשל, האם העובדה שבית-החולים "תל-השומר" מקבל תרומות בהיקף מסויים ובית-חולים אחר לא מקבל - האם אחרי זה במסגרת התיקצוב יש איזה שהוא איזון.
י' פריצקי
נגעת פה בדיוק בעסק.
ע' חוגי
הוא מקבל הרבה יותר. הוא חזק.
היו"ר א' גולדשמידט
יש בית-כנסת מסויים שמצליח לגייס הרבה תרומות, ויש בית-כנסת אחר שלא מצליח לגייס הרבה תרומות. האם בהעברות, בגופים נתמכים, יש התחשבות?
י' פריצקי
לא שאין התחשבות. אין דיווח. לגבי ועדת התמיכות, אין דיווח.
א' וילן
לא אמרתי את משפט הסיום שלי.
היו"ר א' גולדשמידט
תעשה זאת, כשאתה מנהל את הישיבה פה.
א' וילן
משפט הסיום שלי היה, שאני בעד לאשר את החוק. יש את הנושא של החוק, ובאמת נראה את הקטע הזה של האם אפשר לכוון זאת ולומר: "ובלבד שהתרומות יהיו ל-1, 2, 3 או 4". האם זה ניתן? זה לא בטוח.
אמנון כהן
אי אפשר לכוון.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מתנצל שעלי ללכת, אך אני צריך להתעסק במימון בחירות מיוחדות.
י' ליצמן
היושב-ראש, בנושא מימון הבחירות, 'תסגור' גם איתנו. נדמה לי, שגם לנו יש איזו שהיא מלה.
מ"מ היו"ר א' וילן
נותרה רבע שעה לסיום הדיון. אני מברך את חבר-הכנסת הנדל על שובו.
היו"ר א' גולדשמידט
אני רוצה לומר את הצעתי שזה ימוצה, ואחרי זה נדחה את הדיון ונבקש את איש אגף התקציבים או אדם מהאוצר לבוא.
י' פריצקי
אני רוצה פה גם את אנשי המיגזר השלישי.
היו"ר א' גולדשמידט
בכל אופן, זו הצעתי.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, יוצא מחדר הישיבות.)
צ' הנדל
אני לא בעד זה.
י' פריצקי
למה? האם אתה מפחד שלא נספיק ולא נקבל את זה?
צ' הנדל
בדקה שגזרתי על עצמי אסביר. מה שחבר-הכנסת גולדשמידט אמר וכולנו קפצנו, שיש בזה אמת, זה מאד לא פשוט. למעשה, אתה מעודד גופים לא לעשות מאמצים לגיוס תרומות. תגיד: "מי שלא יצליח לגייס תרומות - אל תדאג, אני אתן לך". אם זה כך, איזו מוטיבציה יש למישהו לגייס תרומות? גיוסי תרומות בבתי-חולים - אני חלק מחבורה בבית-החולים בבאר-שבע שעושה מאמצים עילאיים ופחות בהצלחה ולא כמו "תל השומר". אתה צריך לתת לה עידוד, וזה בדיוק הפוך. זה מורכב, ואין אמת מוחלטת. אני רוצה, שכולנו נצא מתוך הנחה שגם בחוק הזה אין אמת מוחלטת. אני מוכן למצוא פירצה כזו או פירצה כזו. הכותרת, שאני רוצה לתת - בניגוד מוחלט למה שסמדר אלחנני טוענת כבר שנים - שזה אחד החוקים הכי בריאים בחברה שלנו. אינני מכיר עוד הרבה חוקים כל כך בריאים בהקשרים האלה, כל כך חיוניים וכל כך מעודדים נתינה ועזרה הדדית וכו' כמו החוק הזה. לכן, אני מציע שלא נחפש תמיד את הפרצות הקטנות, אלא נראה את התמונה הכוללת.

דבר אחרון שברצוני לדעת אינפורמטיבית לגבי השאלה שלו והשאלה שלו והשאלה שלי לפני שהם נכנסו: האם ניתן להכניס פה הסתייגויות או שזו חקיקה ראשית ואי אפשר להכניס בחוק הזה שום דבר? זה לא על שני מליוני השקלים.
דוברת
בטח שאפשר.
א' אלחנני
אתה מתייחס למטרה ציבורית.
א' שניידר
אינך יכול להוריד את הרפורמה דרך זה.
י' פריצקי
אני חושב, שההסתייגות שאני עומד להגיש היא לא נושא חדש.
י' קפלן
לגבי ההסתייגות שאתה עומד להגיש, תבין מה היא תעשה.
דובר
זה 'תוקע' אותו.
י' קפלן
ראשית, זה 'יתקע', אך אינני מדבר על הצד הזה. מבחינת זה שאדם יוכל לתרום נעליים ובגדים ולקבל זיכוי מזה, זה אומר להעמיד צבא מפקחים.
י' פריצקי
אתה תקבע את התעריף.
י' קפלן
לא. זה אומר העמדת צבא מפקחים, שיתחיל לבדוק מה השווי.
י' פריצקי
יוני קפלן, הבנתי אותך, ואינני מפחד מזה.
צ' הנדל
אבל, אני שואל שאלה עקרונית.
ס' אלחנני
אענה לך, אם יתנו לי לדבר. אני מנסה לענות לך, אבל קשה פה.

בסעיף 9(2) בחקיקה הראשית, בפקודת מס הכנסה, כתוב: "'מטרה ציבורית' - מטרה שעניינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט וכן מטרה אחרת שאושרה ע"י שר האוצר כמטרה ציבורית". לפיכך, לקחתי את כל הפירסומים, הודעות שר האוצר, מה הן מטרות ציבוריות נוספות, וזאת הרשימה שחילקתי לכם והיא לפניכם. שר האוצר יכול להוסיף מטרות ציבוריות. מה שיש פה זה כל מה שפירסם שר האוצר עד היום. אתה יכול לבקש משר האוצר להוסיף או לגרוע. אתה לא יכול להוסיף על זה.
א' שניידר
מלכתחילה כן.
צ' הנדל
למה? האינני יכול לעשות זאת דרך חקיקה?
א' שניידר
בחקיקה - כן.
ס' אלחנני
אתה יכול לעשות זאת בחקיקה ראשית.
צ' הנדל
אבל האם אי אפשר לשים פה בהסתייגות אלא רק בחקיקה ראשית?
ס' אלחנני
לגבי הפרשנות המשפטית של זה, תענה לך היועצת המשפטית. אני רוצה להעיר שתי הערות טכניות.
א' שניידר
אפשר להכניס בהסתייגות שהיא לא נושא חדש. אם אנו מפרשים באופן רחב את סעיף 46 ומדובר על תרומות למוסד ציבור ואתה רוצה- - -
צ' הנדל
אני שואל קונקרטית: בסעיף הזה במקום שיופיע "יהודה ושומרון" אני רוצה שתהיה גם ירושלים.
א' שניידר
אתה צריך לתקן את ההגדרה של "מטרה". אתה יכול לעשות זאת רק מה-1 בינואר 2001 ואינך יכול לשנות זאת, לדעתי, רטרואקטיבית. כהסתייגות אני יכולה לשמור זאת.
מ"מ היו"ר א' וילן
נשמע מסמדר אלחנני שתי הערות, ואחר כך נשמע את חברי-הכנסת ליצמן, אמנון כהן ועופר חוגי. יוני קפלן חייב לעזוב ב-10:45.
ס' אלחנני
אינני חוזרת על התזכיר שלי, שכולכם מכירים אותו. חוץ מאשר לכתוב לו מוסיקה לאופרה, עשיתי כבר הכל. אני חושבת, שגם על ה"יזכור" מיום כיפור חזרתי בפני כולם. בפקודת מס הכנסה כתוב: ינתן לו זיכוי בשיעור זה וזה על סכום כולל של תרומות העולה על 30% מההכנסה החייבת של הנישום באותה שנה או על 480 אלף שקל, לפי הנמוך שביניהם. אינני מבינה מה יעזרו שני מליוני השקלים האלה, כי 30% משני מליוני שקלים הם 600 אלף שקל. מה זה יעזור? זה לא יכול להיות יותר מ-480 אלף שקל. זה לא יכול להיות יותר מ-30% לפי הנמוך.
י' קפלן
לא. זה 30% מההכנסה החייבת או שני מליוני שקלים לפי הנמוך.
ס' אלחנני
האם זה 30% לפי הנמוך?
י' קפלן
דוגמא: אם ההכנסה החייבת היא 1.5 מליוני שקלים, 30% מ-1.5 מליוני שקלים הם 450 אלף שקל.
מ' רז
במקרה הזה, לא יהיה שינוי.
י' קפלן
אז, התקרה תהיה 450 אלף שקל. אם ההכנסה החייבת היא עשרה מליון שקלים, 30% מעשרה מליון שקלים הם שלושה מליוני שקלים ואז התקרה היא שני מליוני שקלים והיא הנמוכה.
א' שניידר
נכון. בדיוק.
ס' אלחנני
ההצעה היא שזה יהיה לשנת המס 2000. אם לא יהיה שינוי בתקנות הכנסת, והכל יכול להיות, שנת המס 2000 נגמרת בעוד 17 יום. אינני רואה כמה תרומות אפשר לגייס ב-17 יום.
אמנון כהן
מדובר במה שכבר תרמו.
י' פריצקי
לזה אתנגד, כי זה חוק רטרואקטיבי. לשיטתו, זה לא רטרואקטיבי.
ס' אלחנני
יכול להיות, שוועדת הכנסת תשנה את שנת המס.
י' קפלן
בנושא הרטרואקטיביות אנו בוגרי כמה דיונים בחקיקה שכבר עשינו, ועשינו זאת בקרנות הנאמנות המסוייגות ובחוק המיזוגים והפיצולים שהזכרתי קודם ואת שניהם עשינו מה-1 בינואר 2000, והגענו לשתי מסקנות: דבר אחד הוא, שבנושא הרטרואקטיביות יש שאלה גדולה האם זה רטרואקטיבי כשמדובר בתוך שנת המס. דבר שני שנאמר בדיונים הקודמים הוא, שאין בעיה עם רטרואקטיביות אם מדובר בחוק מקל. לכן, חבר-הכנסת פריצקי, סוגיית הרטרואקטיביות בעניין הזה היא לא מהותית.
י' פריצקי
זה רטרואקטיבי.
י' קפלן
כמו שאמרה סמדר אלחנני, יש הרבה מאד אנשים - ובדרך כלל, מה שקורה הוא שהדבר הזה הוא על בסיס מזומן - עושים את תכנוני המס. אדם לא יודע בתחילת השנה האם הכנסתו החייבת תהיה עשרה מליון שקלים או שלושה מליוני שקלים.
ס' אלחנני
אלה שבתחום הזה יודעים.
י' קפלן
לא נכון, כי יש שעושה עיסקה חד-פעמית; אלה שעשו את שתי העיסקאות השבוע של החלפת מניות במאות מליוני דולרים לא ידעו קודם שתהיה להם ההכנסה הזאת. אבל, היום, הם יודעים.
ס' אלחנני
ממילא היא לא חייבת במס עכשיו.
י' קפלן
למה את אומרת זאת?

הם עושים את החישובים בסוף השנה. מכיון שאנו עדיין נמצאים לפני סוף השנה ואפשר עדיין לתרום 17 יום את הכספים האלה, אינני רואה בנושא הזה שום בעיה. יתרמו ב-31 בדצמבר. זיכרו מה קורה עם קופות-הגמל. האם אתם זוכרים את פרסומות הבנקים מדי שנה: "תפקידו בקופות-הגמל עד יום 31 בדצמבר"? בואו ותפקידו עד ה-31 בדצמבר, כדי לקבל את הניכוי זיכוי.
מ' רז
מה עם אלה שכבר תרמו? אותם אינך צריך לעודד לתרום.
י' קפלן
אם הם תרמו, אין בעיה כלל. הם כבר עשו את התרומה. אלה אמרו לך: "אינני צריך את הטובות שלך. אני תורם גם כאשר התקרה מוגבלת". אני רק אומר לך, שלפי הנתונים אצלנו של אלה שמנצלים את התיקרה, את 480 אלף השקל, לא מדובר בהרבה מאד אנשים במשק אלא בקבוצה מאד קטנה של אנשים.
ט' דולן-גדיש
ברצוני להעיר, שתזכיר החוק בעניין הזה הופץ ב-4 בספטמבר.
ס' אלחנני
גם הרפורמה במס הופצה. אז מה?
מ' רז
זה יותר גרוע, אם אנשים יתחילו להתנהג על-פי תזכירי חוק ולא לפי חוקים.
י' ליצמן
אני תומך בחוק, ואני חושב שגם ברטרואקטיביות. אם אנו אומרים שעל גזירות יש רטרואקטיביות, קל וחומר על הטבות. אני חושב, שרטרואקטיביות היא לא אסון - מי שתורם כמובן רק בשנת 2000.

אני גם תומך בהצעת חבר-הכנסת פריצקי לגבי כלים למשל מי שרוצה לתרום מחשב או מקרר לבית-חולים וכו'.
י' קפלן
אתה מבין את הבעיה בזה.
י' ליצמן
הבעיה - עם כל הכבוד, אתם תצטרכו להתמודד עם זה, ואני לא יודע איך, כפי שאתם מתמודדים עם הדברים.
ס' אלחנני
אני חושבת, שבארצות-הברית הפסיקו עם השמלות המשומשות.
י' פריצקי
לא הפסיקו.
י' קפלן
זו בעיה.
י' ליצמן
סמדר אלחנני, אינני חושב שזה מקור לצחוק. נניח, שחבר-הכנסת פריצקי מציע לתת לבית-חולים מקרר "אמקור 15".
י' קפלן
אם כך, ימכור זאת ויתן את המזומן. בית-החולים צריך לתת לו קבלה.
י' ליצמן
זה בספרים.

דובר קודם בקשר להשתתפות המדינה במוסד. אם מוסד הטכניון מקבל מהמדינה 30% מתקציבו - אז בסדר, אני חושב שאפשר לקבל את מה שהוא מציע. אם יש מוסד שמקבל למשל 2% מתקציבו מהמדינה - לדעתי צריך להגדיל את הפטור ביותר אחוזים.
מ"מ היו"ר א' וילן
הנקודה ברורה.

יש דילמה. אם אתה לא נותן לאנשים את האפשרות: "תלכו ותתרמו" ואתה אומר: "אני אוריד לכם" - אתה נותן מוטיבציה שהם לא יביאו. אבל, זה סיפור אחר.
י' ליצמן
לא. אני רוצה שיתרמו. אני מכיר בכל תרומה, כי אני רוצה שיתרמו. אינני מבין אותך.
מ"מ היו"ר א' וילן
זה דיון אחר, וזה לא כרגע.
אמנון כהן
יש דברים במה שאמרו כאן חבריי כמו חבר-הכנסת מוסי רז וגם במה שכתבה סמדר אלחנני ובמה שאמר חבר-הכנסת גולדשמידט, אבל אני חושב שעדיין מדינתנו לא השכילה לעשות את הדברים האלה בצורה נכונה. כשהיא מתקצבת רשויות מקומיות, היא אומרת לפעמים: "קח MATCHING לפרוייקט כזה או אחר, 50% שקל מול שקל, אני אתן לך", והיא באה לעיריית לוד או לעיריית ראשון-לציון. ברור שראשון-לציון תנצל את התקציב, ולוד תוכל לנצל, ובסוף שנת התקציב ברגע שהוא לא מנצל - שוב יעבירו את הכסף לראשון-לציון, ושוב העיריה החלשה תישאר דפוקה ובמקרה הזה לא לוד אלא עיר אחרת. זו תפיסה כללית במדינה - מלכתחילה לא מבקשים מעיריה חלשה שקל מול שקל אלא נותנים את העזרה ויודעים שראשון-לציון חזקה. כלומר, גם פה בהבנה הכללית צריכה להיעשות איזו שהיא עבודה גם מבחינת העבודה והרווחה מול כל משרדי הממשלה מול הרשות המקומית כדי לראות איך אנו עומדים. כמובן, שיש לעשות זאת גם אם אלה בתי-חולים ומוסדות ציבוריים במרכז הארץ והתורמים רוצים לתרום לשם; המדינה לא יכולה להגיד לאדם שתורם: "תיתן לבית-החולים 'ברזילי' ולא לבית-החולים 'תל-השומר'", אבל היא יכולה לראות: "יש תרומות בסך כך וכך כסף, ולגבי השתתפות המדינה במקום ארבעה מליוני שקלים שהייתי צריך לתת אני נותן עכשיו שני מליוני שקלים ושני מליוני שקלים אני אעביר לבית-החולים 'ברזילי'". כלומר, זה צריך להיות בחשיבה הכללית. אינני יכול להגיד לתורם: "אני רוצה שתתרום לבית-החולים 'ברזילי'". אני חושב, שאנו צריכים לתמוך בחוק הזה עם הסתייגות או בלי הסתייגות. צריך להכנס וליזום חוק חדש. אני בהחלט מסכים עם דברי חבר-הכנסת פריצקי. אתם צריכים למצוא את הכלים להתמודד עם הדברים האלה, אבל לא היום ואז לאבד את זה דוקא.
צ' הנדל
חבר-הכנסת ליצמן, תייצג גם אותנו אצל חבר-הכנסת גולדשמידט.
י' ליצמן
אהיה כאן בהצבעה.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, חוזר לחדר הישיבות.)
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת וילן, האם אנו נצביע?
א' וילן
אתה יושב-ראש הוועדה, ולא אני.
היו"ר א' גולדשמידט
אני לא רוצה לנצל את זכותי, ואני רוצה שזה יהיה בהסכמה. אני חושב, שראוי שנשמע את אנשי האוצר לגבי מה קורה לגבי גופים שיש להם ריבוי תרומות.
צ' הנדל
אמרת מלה, ולא שמעת מה ענו לך. עניתי בהרחבה על מה שאתה אמרת.
היו"ר א' גולדשמידט
מה אעשה, כאשר יש עוד צרות?
א' וילן
היושב-ראש גולדשמידט, האם אתה מוכן שזה יהיה בסדר-היום של הוועדה בשבוע הבא?
היו"ר א' גולדשמידט
כן. אני אומר להזמין נציג מאגף התקציבים.

אני מבקש, שחבר-הכנסת פריצקי או חבר-הכנסת רז יכנסו אלי.
א' וילן
חבר-הכנסת מוסי רז, הכנס לחדר של חבר-הכנסת גולדשמידט.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, יוצא מחדר הישיבות.)
ע' חוגי
יוני קפלן, לדעתי היה צריך להיות פה שינוי בכל התפיסה של התקנה. אני חושב, שהיה צריך לעשות גם למוסדות שנמצאים בפריפריה ולתת זכויות קצת עודפות לעומת מוסדות אחרים - שלא יהיה 35% אלא אולי 40% או 50% למוסדות מסויימים לדוגמא: מוסדות כמו בתי-חולים ומוסדות חינוך.
י' קפלן
אתה מציע להבחין בין מטרה למטרה, וזה בעייתי מאד.
ע' חוגי
כן, גם להבחין בין מטרה למטרה, וזאת באחוז המסויים של ההקלה במס. אם מדובר על הקמת מוסד באופקים ותהיה להם אפשרות לגייס יותר תרומות, ניצול החוק הזה יהיה הרבה יותר טוב מאשר אותו זה שנמצא בבית-החולים "הדסה" או בבית-החולים "תל-השומר". אני חושב, שע"י זה יהיה אפשר לעודד אותם לגייס את התרומות. בסך-הכל, הם אומרים: "מה זה 35%?".
מ"מ היו"ר א' וילן
יוני קפלן, אתה תענה, ולאחר מכן אגיד מה היא ההחלטה.
י' קפלן
האם אתה מצביע או לא?
מ"מ היו"ר א' וילן
תענה.
י' קפלן
אמרתי את הכל קודם - כל מה שעניתי. התייחסתי לנושא הרטרואקטיביות. חשבתי לעצמי, שאני מוצא את עצמי פה במצב מגוחך. בסך-הכל, אלה מטרות ציבוריות - וזה לא אתם באופן אישי - שהמחוקק אישר אותן. המחוקק בא ואומר "אני רוצה לעודד את המטרות הציבוריות", והנה אנו באים ואומרים שאנו רוצים להעלות את התקרה כיון שהתקרה הזו לא עודכנה ריאלית לאורך שנים. היא עודכנה נומינלית, כלומר עודכנה לפי המדד.
ס' אלחנני
תזכרו את הנימוק הזה בנושא שחיקת מדרגות המס.
י' קפלן
חבר-הכנסת פריצקי, לגבי הצעתך, יש בעיה. מישהו יבוא עם המקרר, עם הבגדים או עם הנעליים למוסד של נערים חוסים או לבית-חולים, והמוסד יצטרך להוציא לו קבלה. המוסד יצטרך להחזיק אדם שיעריך מה שווי התרומה.
י' פריצקי
לא. אתה קובע. תוציא תקנות.
י' קפלן
איך אוציא? כל פעם הוא מביא משהו אחר.
ע' חוגי
יביאו שמאי.
י' פריצקי
לך לנציב המכס ותיקח מחירון.
א' שניידר
אין מחירון למוצרים משומשים.
י' קפלן
זה בלתי אפשרי. אינני שולט בכל הדבר הזה. מה היא האלטרנטיבה? האלטרנטיבה שיש לאותו אדם היא למכור את הנכסים שהוא מחזיק ולקבל על זה.
י' פריצקי
הוא לא יעשה זאת. יוני קפלן, תקבע ערך למקרר, נניח, 300 שקל. מה זה משנה? העניין הזה לא חשוב לי.
י' קפלן
איך אני יכול?
ט' דולן-גדיש
רשימת הדברים הנתרמים היא אינסופית.
י' פריצקי
מה עושים במדינה מפגרת ששמה ארצות-הברית?
ט' דולן-גדיש
אתה לא מקבל תרומה בעין.
י' קפלן
אתה לא מקבל תרומה בעין.
י' פריצקי
אתה נותן לצבא הישע, והם נותנים לך קבלה שהם מעריכים ואתה מנכה זאת ממס.
מ"מ היו"ר א' וילן
אלה גרושים. אלה רהיטים וכו'.
י'י פריצקי
אני מוכן לגרושים. אף אדם לא ימכור ויעשה 'אלטעזאכען' ויתן את הכסף.
א' שניידר
אלה קומבינות.
מ"מ היו"ר א' וילן
אני יכול לספר לך זכרונות מה זה גרר אצלנו ומה זה צבא הישע כשהייתי צריך לעבור שם דירות. מדובר בגרושים. אמרתי, שתציע הצעת חוק פרטית.
י' קפלן
בגלל העיתוי, והיום אנו ב-12 בדצמבר, אני מציע שבכל אופן תעשו חושבים האם לא צריך להצביע על כך היום. זה הולך לקריאה שניה ולקריאה שלישית. מי שירצה לתרום ולהגיע לשני מליוני השקלים - אנו לא משאירים לו שהות לעשות זאת.
ס' אלחנני
בתזכיר הלבן היה כתוב: אומדן הפסד הכנסות ממס הכרוך בהצעת החוק - עשרה מליון שקלים, ובהצעת החוק שבדף בכחול זה לא מופיע. עד כמה שאני זוכרת, צריך ללוות כל הצעת חוק באומדן העלות שלה והמקור לכך.
מ"מ היו"ר א' וילן
על-פי בקשת יושב-ראש הוועדה אלי גולדשמידט, ועדיין לא עשינו הפיכת חצר והוא לא התפטר לבחירות מיוחדות, נדחה את הדיון. אנו נמשיך את הדיון בשבוע הבא. הצעת החוק בקריאה שניה וקריאה שלישית - צריך לנסות להגיע איתה לוועדה. אני אפנה ליושב-ראש הוועדה לקיים את הדיון ביום שני.
י' פריצקי
יכול להיות, שנעשה זאת ביום חמישי.
מ"מ היו"ר א' וילן
ביום שני או ביום חמישי, כדי לעמוד בלוח-הזמנים ולאפשר זאת.

אני מודה לכולם.

אני מפסיק את הישיבה. הישיבה תתחדש בשעה 11:00.

(הישיבה הופסקה בשעה 10:55.)

(הישיבה חודשה בשעה 11:51)


הצעת חוק מימון מפלגות (תיקון - מימון בחירות מיוחדות), התשס"א-2000
(הצעת ועדת הכספים)
היו"ר א' גולדשמידט
אני מחדש את ישיבת הוועדה. אנו עוסקים בהכנת מימון מפלגות (תיקון - מימון בחירות מיוחדות).ברצוני להזכיר לכולנו, שאנו נמצאים בסיטואציה אבסורדית, בה אין מימון לחלוטין לבחירות מיוחדות. כרגע, אנו, כוועדת כספים - בלי להכנס כלל לשאלה אם יהיו בחירות מיוחדות או אם אם יהיה פיזור כנסת או כל שאלה אחרת שהיא כרגע לצורך העניין איננה מענייננו - אנו צריכים לפתור את הבעיה: אם יהיו בחירות מיוחדות, כיצד יהיה העניין ממומן?
ר' ריבלין
בעקרון.
היו"ר א' גולדשמידט
כמו שאנו יודעים, עקרון מערכת בחירות בכלל הוא עקרון שהמימון בא משני מקורות: מקור אחד הוא מימון של תקציב המדינה, והמקור השני הוא תרומות. לעניין הזה נקבעים כללים.

אנו קיימנו אתמול ישיבה יחד עם אנשי משרד מבקר המדינה, שאני מודה להם על כך שהם מסייעים לנו מאד בעניין, עם אנשי משרד המשפטים שאינני רואה אותם כרגע וכמובן עם היועצת המשפטית והיועצת הכלכלית שלנו. היו נושאים פורמליים חשובים מאד שקשורים בפיקוח, בדיווח, בהנהלת חשבונות ובמועדי דיווח. כל הדברים הללו - לצורכם, נפגשה אנה שניידר עם עורך-הדין מוטי בס וגברת איטה וצלר כדי לגבש את הנושאים האלה, ואני מבין שהם באים לידי ביטוי בטיוטה שנמצאת לנגד עיני כל חברי הוועדה. נותרו נושאים שהם פחות נעימים, וזה קביעת הסכומים שאנו מדברים בהם. כמובן שבקביעת הסכומים איש מהגורמים המקצועיים לא מתערב, למעט הדברים שנאמרו במפורש ע"י נציגי משרד מבקר המדינה, מר בס והגברת וצלר, שאנו חייבים לקבוע תקרת הוצאות ולא להסתפק בהגדרות של ההכנסות. למותר לציין ולהוסיף, שאנו צריכים להקפיד קלה כבחמורה בכל הנושא הזה.

קיימתי יחד עם חבריי מסיעת העבודה שיחות עם נציגי הליכוד, ואני מבקש את סליחתכם שעשיתי את השיחות המקדימות האלה בין נציגי הליכוד לנציגי העבודה כי כנראה עד לרגע זה אלה שתי המפלגות היחידות שהודיעו באופן פורמלי שהן תצגנה מועמד. אם היתה מפלגה נוספת שהיתה מודיעה על הצגת מועמד, אני מניח שגם הוא היה שותף באותה שיחה פרלמינרית. לאחר מכן, הרחבנו את פורום השיחות הפרלמינריות למרבית נציגי הסיעות בכנסת. ברצוני לציין בצער, שלקחתי את האנשים שישבו בוועדת הכספים ולא היה ביניהם ערבי. בגלל שאני מרגיש קצת לא נוח עם זה, ביקשתי מחבר-הכנסת מוסי רז ממר"צ לעדכן את אחד הנציגים של הסיעות הערביות.
ר' ריבלין
אני, בתור יושב-ראש האופוזיציה, הצעתי זאת.
היו"ר א' גולדשמידט
כמו כן, ברצוני להגיד שהזמנתי הבוקר את חבר-הכנסת אחמד טיבי להשתתף בישיבה, במיוחד על רקע נושא קביעת רף הכניסה.
א' וילן
האם יש לו עשר חתימות? הוא צריך עוד תשע חתימות.
ד' לכנר-הולץ
חבר-הכנסת וילן, סיעה עם עשרה ולא עשר חתימות.
היו"ר א' גולדשמידט
הנוהל המחייב פה לגבי הטיפול שלנו בעניין - על-פי אישור של אנה שניידר - הוא להביא זאת כהצעת חוק בקריאה ראשונה של ועדת הכספים. שאיפתי היא, שהעניין הזה, תוך קיצור ההליכים שנידרש לו, יגיע עד מחר לשולחן הכנסת, אם זה ניתן.
א' שניידר
לא. יש להעביר זאת למשרד המשפטים, להדפיס ולפרסם את הצעת החוק ולהעביר בקריאה ראשונה.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, אני מבקש שזה יהיה מוכן ביום שני לקריאה ראשונה.

ברצוני לומר מה הם הפרמטרים שעלו בדיון. ברשותכם, ברצוני להרחיב לגבי מה הן הדילמות שעמדו בפנינו. הדילמה הראשונה, שעמדה בפנינו, היא שהיינו צריכים להמציא יש מאין. אבל, זה לא לגמרי יש מאין. יש לנו הסדר בחירות חוזרות בסיבוב שני, שאלה בחירות אך ורק למועמדים לראשות הממשלה ללא השתתפות סיעות - דבר שלא עמדנו בפניו עד היום, אך הוא קיים בחוק. על-פי החוק, מימון המפלגות שמוקצה שם הוא שמונה יחידות מימון לכל מפלגה, סיעה, שמריצה מועמד. דרך אגב, אנו לא מדברים על מימון למועמד. למדתי והבנתי ממורי ורבותי ממשרד מבקר המדינה, שאנו מדברים על סיעות כיון שמועמד כשלעצמו איננו ישות משפטית שיכולה לנהל חשבונות וכדו'.

חבר-הכנסת פריצקי, מה שאתה עושה לא עוזר לי וזה חוזר על עצמו כל הזמן.
י' פריצקי
סליחה.
היו"ר א' גולדשמידט
תנו לי את האפשרות להציג זאת בצורה מסודרת.

הנחנו - ואני אומר זאת בגלוי - וחשבנו שאנו צריכים להחיל את העקרון שהמימון הוא מימון אך ורק לסיעות שמריצות את המועמדים. בהתכנסות שקיימנו, דיברו חברי-כנסת מסיעות אחרות ושיכנעו בטיעוניהם שההנחה שלנו של האוטומטיות של הזדהות של סיעה עם מועמד זה או הזדהות של סיעה אחרת עם מועמד אחר - האוטומטיות הזו היא בעייתית. ברצוני לתת דוגמא אחת וזה סיפורה של סיעת "שינוי", אם מותר לי להשתמש בדוגמא הזו. לא ברור בהכרח שכל ששת חברי סיעת "שינוי" יצביעו בעד מועמד מסויים. גם בסיעות החרדיות אמרו, שלא בהכרח כל המצביעים יצביעו בעד אותו מועמד. בנוסף, לא בהכרח דרך התעמולה שמועמד רוצה להציג תואמת את דרך התעמולה של התמיכה באותו מועמד שאותה סיעה רוצה להציג.
י' פריצקי
זה נכון גם לסיעות הערביות, וזה נכון לכל סיעה.
היו"ר א' גולדשמידט
זה נכון גם לגבי סיעות הערביות, וזה נכון לגבי כל סיעה וסיעה. לפיכך, החלטנו שאנו כן נקצה מימון לא רק לסיעות שמריצות מועמד אלא גם לשאר הסיעות בכנסת, כאשר אמרנו שהסיעות שמריצות מועמד תקבלנה את המימון כפי שנחליט עליו והסיעות שתקבלנה את המימון הכללי תהיינה כל הסיעות בבית למעט הסיעות שמריצות מועמד. כלומר, לא יהיה מצב, סתם לצורך הדוגמא, שהעבודה והליכוד מקבלות פעמיים אלא אך ורק פעם אחת לצורך הצגת המועמד.
דבר שני שהגדרנו
ככלל, כל ההכנסות בהקשר הזה שיגיעו למפלגות ושיגיעו לסיעות שמריצות מועמד תוקדשנה, במסגרת תקרת ההוצאות המותרת, אך ורק לפעילות למען בחירת מועמד זה או אחר, ובשום פנים ואופן לא תופנינה לכיסוי חובות ונושאים אחרים שקשורים במפלגות ואינם קשורים לעניין עצמו של מערכת הבחירות.

אחרי שאמרתי את כל זה, אנו נמצאים כרגע בסיטואציה בה הוצע והוסכם, בקונצנזוס כללי של החברים, שהואיל ומדובר בשמונה יחידות מימון בפרק זמן של שבועיים בבחירות החוזרות אנו מדברים פה על חודשיים, דהיינו פי ארבעה, כלומר אנו מדברים על 32 יחידות מימון לכל מועמד - לסיעתו של מועמד. אנו מדברים על רבע יחידת מימון לכל חבר-כנסת, למעט חברי-כנסת וסיעותיהם של המועמדים. אנו מדברים על תקרת הוצאות לסיעות המועמדים שלא יעלו על 60 מליון שקל למועמד. אנו מדברים על תקרת הוצאות של המפלגות עצמן שלא יעלו על המימון שהן מקבלות, קרי רבע יחידת מימון מוכפל במספר חברי-הכנסת שלהן. אנו מדברים על כך, שאנו מבקשים להעלות את תקרת התרומה לטובת העניין, ותרומות יוכלו לגייס רק המפלגות שמריצות מועמדים. לגבי העלאת התקרה, תחילה הגדרנו את התקופה כתקופת בחירות, ואנו מבקשים להעלות את התקרה לעשרת אלפים שקל לתורם נוכח ובהסתמך על ועדה ציבורית בראשות השופט העליון לשעבר, כבוד השופט דב לוין, שהציע שגובה התרומה המכסימלית יהיה עשרת אלפים שקל.
י' פריצקי
שמות התורמים יפורסמו.
היו"ר א' גולדשמידט
כמובן, שזה יהיה עם שמות התורמים, עם חשיפה מלאה ועם כל מה שדרוש. נדמה לי, שבכך מיציתי את מרבית ההסכמות שהיו בינינו.

נותרה שאלה פתוחה אחת, שאני עדיין משאיר אותה לדיון. אני מציע, שנקיים דיון לגביה בשלב מאוחר יותר, לאחר שיהיה פה גם חבר-כנסת ערבי; אני מעוניין, שיהיה פה חבר-כנסת ערבי לצורך הדיון בשאלה הזו.
מ' רז
קראתי לחבר-הכנסת ברכה, והוא עוד מעט יגיע.
היו"ר א' גולדשמידט
מדובר על נושא תנאי הסף, עליו אינני רוצה לדבר כרגע.
ו' שירי
לגבי תנאי הסף, עדיין לא סוכם.
היו"ר א' גולדשמידט
עדיין לא סוכם לגביהם.

בכל אופן, המספרים, שאמרתי כאן, הם מספרים שהיו מקובלים על כל החברים שיושבים כאן ושישבו בהתייעצות.

אני מבקש שישיבה זו תהיה מסודרת. עתה, נשמע את חבר-הכנסת ריבלין, ואחריו את חבר-הכנסת יוסי פריצקי ובהמשך - לפי המצביעים.
ר' ריבלין
רבותי חברי-הכנסת, נפגשנו אתמול - נציגי ישראל אחת עם נציגי הליכוד - על מנת לראות איך אנו עוברים בשלום את נושא מימון המפלגות מבחינת העין הציבורית ומבחינת היכולת שלנו לנהל מערכת בחירות תקינה שתביא לידי מצב שבו נוכל חוקית לחרוג מתקציב ומבלי לעשות פלסתר את תפקידנו להגיע לאיזה שהוא איזון. ידוע וברור לנו, שהביקורת הציבורית, מצד אחד, על ההוצאה מקופת הציבור לצורך עריכת בחירות חוזרות ונשנות, יכולה להיות ביקורת קשה. מהצד האחר, אנו ערים לכך שלא טוב, בשום פנים ואופן, לעזוב את הקופה הציבורית כדי לפנות למקורות פרטיים שעלולים, חלילה, להביא לידי מצב בו פוליטיקאים, ראשי ממשלה, שנבחרים וחברי-כנסת ומפלגות יהיו סמוכים על שולחן בעלי מאה שחלילה יהפכו להיות בעלי דעה. אין חידוש, אבל הדברים הולכים ונעשים חמורים יותר.

אנו ערים לוועדת לוין, שבאה וקבעה שבכל זאת כאשר אנו מבקשים כל פעם מקופת הציבור כספים נוספים אנו יכולים לעשות זאת באמצעות תרומות ושיש צורך להעלות את רף התרומה לדרגה יותר גבוהה. באנו וקבענו, אחרי שהתייעצנו כל הלילה עם יועצים שונים, שיש צורך לכל מועמד, על מנת לקיים בחירות, בסכום של 60 מליון שקל, שהוא סכום המיועד ליצירת תשתית ארגונית פרושה לכל רוחב הלוח הפוליטי בארץ, מהטעם הפשוט שכאשר היינו מדברים בבחירות חוזרות - הבחירות החוזרות היו נשענות תמיד על תשתית קיימת שהיתה ממש יוצאת לפעולה מיד עם פירסום התוצאות ועם הצורך לקיים בחירות חוזרות. כאן, למרות שבאנו וקבענו שהבסיס הוא התשתית של בחירות חוזרות מבחינה כספית אבל לא התשתית הקיימת מבחינה פיזית, בכל זאת לא ביקשנו לחרוג מעבר לזאת ולעשות כל מה שביכולתנו על מנת להסתפק באותו סכום. באנו וקבענו, ואמרו לנו כל אותם אנשים שהם בקיאים בנושא הבחירות, שאנו צריכים סכום של 60 מליון שקל שהוא כמעט סכום מינימלי לקיום בחירות שאנו יכולים להשיג בהן - כל אחד את היעד שהוא מציב לעצמו. היינו עדים לכך, שאם אנו רוצים להיות דבקים בחוק הקיים ולצאת ממנו - הסכום שיוכל להינתן לכל מועמד הוא 46 מליון שקל. לכן, באנו והסכמנו להמליץ בפני החברים האחרים שנוכל לקבל תרומות נוספות עד גג של 60 מליון שקל כולל. כלומר, 14 מליון שקל נוספים בצורת תרומות. כמו כן, העלינו את רף התרומה בהתאם להמלצת ועדת לוין, ואינני רוצה לחזור פה על זה.

צריך לדעת, שכל מועמד יהיה תחת פיקוח הדדי של כל המועמדים שיסכימו להכנס תחת מטרייתה של אותה רשות פיקוח שתיקבע ע"י כולנו.

כל מועמד לא יוכל להוציא יותר מ-60 מליון שקל, ואם יוציא פחות מ-60 מליון שקל - יצטרך להחזיר את הכספים שקיבל. אם, למשל, הוצאנו פחות מ-60 מליון שקל והצלחנו לגייס תרומות בסך 14 מליון שקל והוצאנו רק 50 מליון שקל - הרי את הסכום העודף של 10 מליון שקל שלא הוצאנו לא נחזיר לתורמים אלא נחזיר לקופת המדינה מתוך אותם כספים שהתקבלו על סך 46 מליון שקל.
ו' שירי
האם אתה מכיר מישהו שהשאיר כסף?
ר' ריבלין
אלה דברים, שהתקבלו על דעת כולנו.

אנו נציגי אותם מועמדים - מועמד שיבוא למפלגת העבודה ומועמד שאינו ידוע עדיין לליכוד - קיבלנו על עצמנו להודיע למועמדים, שהם לא יוכלו לסטות קלה וחמורה מאותן הגבלות שאנו הצבנו לעצמנו, דהיינו: גג של 60 מליון שקל, משק סגור של כל תשלום שיתקבל על חשבון הבחירות האלה שייועדו אך ורק להוצאה לשם קידום מועמדותו של המועמד ובשום פנים ואופן לא לכיסוי חובותיהם או למיצוי איזו שהיא פעולה שהמפלגה עושה שאינה בקשר עם קידום מועמדות המועמד לראשות.

ישבנו היום עם המפלגות האחרות בבית, וקיבלנו על עצמנו - חברי-הכנסת אלי גולדשמידט, ויצמן שירי ואופיר פינס-פז מצד העבודה, וחברי-הכנסת מיכאל איתן, ישראל כץ ואנכי מהצד של הליכוד - את אותה התחייבות ואמרנו: "אנו, כמפלגות שיובילו מועמד, איננו רוצים עוד תקציב נוסף". המפלגות עצמן שאינן רוצות להיות סמוכות על שולחן אותם אלה שיריצו מועמדים ובכל זאת רוצות להשתתף בצורה פעילה בבחירות, כל אחד על-פי גישתו ושיטתו - לאחר ויכוח בו אנו באנו וביקשנו שהם יהיו על שולחנם של המועמדים עצמם והם סירבו לכך, הגענו לפשרה, שהתקבלה על דעת כולם, על כל סיעות הבית שהיו נוכחות באותה התייעצות, ולצערי הרב המפלגות הערביות לא היו, אבל אם אנו מדברים על ארבע המפלגות הגדולות: על אגודת ישראל, על שינוי, על האיחוד הלאומי- - -
דובר
ש"ס.
ר' ריבלין
ש"ס היא בין ארבע המפלגות הגדולות, ואולי אתה לא יודע.

הגענו להסכמה, בה המפלגות האחרות יוכלו לקבל גם הן על חשבון אותו עניין, פירושו הבחירות הבאות על ראשנו כתוצאה מהתפטרות ראש הממשלה על-פי סעיף 23 לחוק, וכל אחת תקבל רבע יחידת מימון לכל חבר-כנסת. כמובן, שהמפלגות שמריצות מועמד לא יקבלו את אותו סכום שהן לא צריכות אותו, כי בלאו הכי הן לא יכולות לעלות מעבר לרף של 60 מליון שקל.

אני מקווה, שכולם מבינים שקופת הציבור סובלת. טוב שבדמוקרטיה קופת הציבור תסבול מאשר זה ייהפך למצב בו מפלגות ומועמדים יהיו תלויים בכספי אנשים אשר כספם יכול להיות בסופו של דבר משפיע על דעת הנבחרים.

אני מודה לכל חברי-הכנסת שהשתתפו בדיונים המרתוניים שהתקיימו.

אני מודה לחבריי מהליכוד, חברי-הכנסת ישראל כץ ומיכאל איתן.
ישראל כץ
גם בבחירות רגילות, כאשר רץ ראש ממשלה, נושא המימון לא כל כך מוסדר.
היו"ר א' גולדשמידט
כן מוסדר.
ישראל כץ
למה לא לחוקק את הנושא של 46 מליון שקל בכל מקרה לגבי ראש ממשלה, ואת השאר רק במקרה של בחירות מיוחדות?
ר' ריבלין
אסיים את דבריי. התשובה ברורה. יצאנו מהחוק הקיים לגבי בחירות חוזרות. כדי שלא ישאלו אותנו חברינו הטובים מהתקשורת: "מדוע עשיתם כך?", מראש באנו ולקחנו את המצב שקיים בחוק וממנו יצאנו, למרות שהתשתית איננה אותה תשתית כאשר אנו יוצאים לבחירות חוזרות. כאשר אנו יוצאים לבחירות חוזרות, מבחינה ארגונית כל המערכת והתשתית הארגונית קיימות. פה אנו צריכים להקים יש מאין. זה בהחלט יהיה דבר שיכביד עלינו, אבל אנו מקבלים את המגבלה הזו. כאן יש 120 דקות למועמד בלבד בטלויזיה שהוא עולה ממון רב, בשעה שבבחירות החוזרות היו יכולים להשתמש גם בחומרים שאנו יצרנו קודם לכן.

לגבי שאלת חבר-הכנסת ישראל כץ, יש אפשרויות בלתי מוגבלות, ואנו צריכים להתייחס לנושאים המיידיים. זה, בהחלט, יהיה מורה דרך לעתיד כל חוק שיחוקק בכנסת.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת ריבלין, תוך כדי הדברים נזכרתי בדבר שלא אמרנו: המימון הזה למפלגות שמריצות מועמד יכלול גם מימון מערכת בחירות פנימיות שמיועדת לבחור את אותו מועמד.
ר' ריבלין
הפריימריס שלנו יעלו בערך כחמישה מליוני שקלים.
ו' שירי
האם המפלגות יכולות לגייס תרומות?
היו"ר א' גולדשמידט
לא. המפלגות אינן יכולות לגייס תרומות לצורך העניין, כי כך סיכמנו.
היו"ר א' גולדשמידט
תרומות לפריימריס שמועמד מגייס - זה לגיטימי לגמרי. אנו מדברים על מימון האופרציה של הכנת הפריימריס: מחשבים, וכל הלוגיסטיקה. כל הלוגיסטיקה הזו עולה 5-6 מליוני שקלים.

עתה, חבר-הכנסת יוסי פריצקי, ואחרי וחבר-הכנסת אבשלום וילן.
אמנון כהן
תאפשר לנו לגייס תרומות.
היו"ר א' גולדשמידט
אם תשכנעו את חבר-הכנסת רובי ריבלין. זה מה שסיכמנו.
י' פריצקי
לא אוסיף על הדברים הטובים שנאמרו ע"י חבר-הכנסת ריבלין, ואני רק מבקש להוסיף הערה להסתייגות שעלתה לי עכשיו. אנו, כמובן, באנו ואמרנו שסיעה שמריצה מועמד לא תקבל. דא עקא, קיימת אפשרות שירוץ מועמד מטעם מספר סיעות או לא מטעם מספר סיעות. למשל: חבר-הכנסת אחמד טיבי מחפש חתימות.
היו"ר א' גולדשמידט
רק הסיעה שעליה נמנה המועמד.
י' פריצקי
לא. אני מבקש, שנחליט על זה. חברי-הכנסת החותמים למועמד לראשות ממשלה - סיעותיהם לא יקבלו את המימון, אבל הוא יקבל. כלומר, המערכת תקבל את 32 היחידות, כי מה קורה?
היו"ר א' גולדשמידט
לא המערכת, אלא רק הסיעה עליה נמנה המועמד נמנה. חבר-הכנסת יוסי פריצקי, זה מה שסיכמנו. אינך יכול להציג פה נושא חדש.
י' פריצקי
אבל, תראה מה קורה כאן. ירוץ מועמד אחד מסיעה של ח"כ אחד, והוא יקח תשע חתימות ואז יש לו עשר חתימות.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, הוא יקבל את המימון, נכון, כי הוא מריץ מועמד. אם הוא לא יעבור את הסף, הוא יחזיר את הכסף. חבר-הכנסת פריצקי, אתה מעלה באוב דברים שדיברנו עליהם.
ר' ריבלין
האם אתה משוגע? האם אנו ילדים קטנים? אם הוא לא מקבל 15% מהקולות, הוא מחזיר.
מ' ברכה
לא צריך לאסוף עשר חתימות, אלא סיעות שמספר- - -
ד' לכנר-הולץ
בדיוק.
היו"ר א' גולדשמידט
אני רוצה להגדיר זאת פעם נוספת, כדי שחבר-הכנסת פריצקי ישמע, אך אני מבקש שגם אוזני המשפטנים שבינינו ישמעו.

חבר-הכנסת שירי, אינך מפסיק לדבר מרגע פתיחת הישיבה, וזה מפריע.
ו' שירי
האמן לי, שאני מדבר על מה שחשוב.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת יוסי פריצקי, אני חוזר ואומר: יחידות המימון, 32 יחידות המימון בסיבוב הראשון ו-8 יחידות המימון בסיבוב השני, ינתנו לסיעה שעליה נמנה חבר-הכנסת המועמד או במקרה שזה יהיה ביבי אז נצטרך לטפל כך שזה יהיה מוגדר שגם פה הוא יקבל, כמובן בתיקון, אם יהיה צורך, כי הוא לא חבר-כנסת, או יושב-ראש המפלגה וזה לא משנה. ודאי, שזה לא מימון שהולך לסיעה נוספת שחותמת עבור אותו מועמד.

עתה, חבר-הכנסת אבשלום וילן, ואחריו חבר-הכנסת ויצמן שירי.
י' פריצקי
הוא לא הבין אותי. זה הפוך.
א' וילן
אני חושב, שההסדר הזה הוא הסדר הגיוני. ההנחה שלקחתם פה היתה על החוק לסיבוב שני היא כאילו יש שני מועמדים.
ו' שירי
חייבים להיות שני מועמדים בסיבוב שני.
א' וילן
אינך מקשיב למה שאני אומר. אמרתי, שהרעיון הכללי פה למודל של החוק בא מהחוק הקיים לגבי מה שקורה בין סיבוב ראשון לסיבוב שני. כך הציג זאת חבר-הכנסת ריבלין, וכך דיבר היושב-ראש גולדשמידט. מפה יצאו, וזה הגיוני. אינני חושב, שהכסף הוא שיקבע אם יהיו עוד מועמדים או לא. מר"צ שומרת לעצמה את הזכות להריץ מועמד משלה, אם וכאשר בהתאם להתפתחויות.
אמנון כהן
גם ש"ס שומרת את הזכות לעצמה.
א' וילן
אינני מציע לאף אחד פה להתעסק עם הסף של החזרת הכספים.
ו' שירי
מה אתה אומר?
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת שירי, מה זה "מה אתה אומר?"? האם יש חוק שאומר שאסור להגיד דברי אבסורד?! אם היה חוק כזה, כולנו היינו בבית-סוהר.
ר' ריבלין
חבר-הכנסת שירי, אם הייתי אומר כל מה שאני חושב, אוי ואבוי יהיה.
א' וילן
אינני מציע לאף אחד להביא פה כוחנות פוליטית ששכרה ייצא בהפסדה. אתמול אמרנו שסף של 15% זה גבוה, ודיברנו על 10%. אני חושב, שסף של 10% זה הגיוני. אם נחליט להריץ מועמד, אין לנו בעיה להגיע ל-10% בכל מקרה, ולא זה השיקול. חבר-הכנסת ישראל כץ, אני מציע שלא תקחו את האחוזים כמנוף- - -
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-כנסת וילן, לגבי שאלתך, אנו לא מדברים על זה עכשיו. תמשיך לדבר בנושא המימון. נסים את העניין הזה, ונעבור לנושא הסף.
א' וילן
מדובר פה על סדר-גודל, עם כל ההוצאות, בין 110 לבין 120 מליון שקל בהנחה של שני מועמדים במפלגות הגדולות.
אני מציע לכם כבר עכשיו
יש רציונל נכון להצעה שאומרת שתרומות הולכות רק למועמדים; אם מפלגות יכולות לגייס גם תרומות, למרות שאין להן מועמד, אתה נכנס לאבסורד מיידי.

לכן, אני חושב שההצעה הגיונית. נשאר לקבוע את הרף. יש פה הוצאה של כ-122 מליון שקל, וזו הוצאה מאד גדולה ב-60 ימי בחירות. זו מערכת יקרה, וזה מחיר הדמוקרטיה. אני מציע, שנהיה החסכוניים ביותר, ולא נתחיל כרגע להביא עוד אקסטרות: לא תרומות ולא שום דבר. הגג הזה יהיה, אלא אם יהיו מועמדים נוספים, ואז זה יעלה.
אמנון כהן
מה הבנת בסוף? האם אפשר להתרים או לא?
א' וילן
רק למועמדים.
היו"ר א' גולדשמידט
אני חוזר ואומר, שהנושא כרגע הוא הסכומים ולא סף ההתמודדות - סף הכניסה.
ו' שירי
עניין הסכומים - כאשר התיישבנו, באמת חשבנו תמיד בעיקר על העניין הציבורי. מדברים על העניין של להשתדל לא למנוע מלהתמודד, אבל להשתדל לחסוך בכספים. חבר-הכנסת וילן, כאשר אתה אומר "אל תמנעו ממישהו להתמודד", זה לא משנה כרגע מה סף הכניסה, משמעות הדבר כרגע היא שאם זה עולה 118-120 מליון שקל, שזה מה שעולה כרגע הסיבוב הראשון ישירות - ישירות לשני המועמדים זה 46 מליון שקל לאחד כך שזה 92 מליון שקל, ועוד 18 יחידות שזה גם כן מגיע למשהו כמו 24-23 מליון שקל או 26 מליון שקל. במידה ולא תקשור את העניין של הסיבוב הראשון והסיבוב השני, אתה עלול לגרום למצב שכתוצאה מהעניין הזה לא יהיה מועמד אחד או שני מועמדים נוספים אלא יכולים להיות גם יותר. הרי למדנו שאנשים שגם אין להם שום סיכוי תמיד חושבים שיש להם סיכוי על מנת להיות לשון המאזניים.
א' וילן
החוק אמר, שעשרה חברי-כנסת בסיעה יכולים. למה אתה תחסום אותו? נניח, שש"ס החליטה שהיא רוצה להריץ את המועמד שלה.
ו' שירי
החוק לא מדבר על זה שמועמד יקבל בסיבוב ראשון סכום עתק כזה. אם החוק היה מדבר על זה שמועמד יקבל בסיבוב הראשון והיה מתייחס לשאלה כמה מועמד מקבל בסיבוב הראשון, היה המצב ברור. אבל, היות ואין דבר כזה ויש התייחסות רק לסיבוב שני, כי חשבו תמיד שיש בחירה של הרשימות ויש מועמד שלא יגיע ל-50%, יכול להיות מצב שלרשימות לא יהיה מועמד ורק לרשות יהיו שני מועמדים. לכן, כאשר אתה מדבר על ללכת וליצור מצב שיכולים להיות 3-4 מועמדים כשזה יכול להגיע ל-140 או 150 מליון שקל, אני אומר לך שגם מדובר על הפסד ימי עבודה; אתם שוכחים, שזה הפסד ישיר למשק של מליוני ימי עבודה. אתם מסתכלים על ההקצאה הישירה, שזו טעות.
א' וילן
תציע את מחצית הסכום ותגיד: "במקום 120 מליון שקל זה עולה, בוא ונלך על 60 מליון שקל".
ו' שירי
אי אפשר לעשות בחירות דמוקרטיות בסכום הזה. בדקו את כל העניין הזה.
א' וילן
האם מפלגת ש"ס לא יכולה?
ו' שירי
ש"ס צריכה לקחת בחשבון שאם המועמד שלה לא מביא 15% הם יחזירו את הכסף.
י' פריצקי
זה גבוה.
ו' שירי
המחוקק לא מדבר בשום מקום על סיבוב ראשון בבחירה אישית, כשהבחירות הן מיוחדות. אם המחוקק היה מתייחס לדבר הזה, לא היינו יושבים היום כאן.
א' וילן
האם אתה מבין מה קורה? אני יכול להגיד לך, ששתי המפלגות הגדולות לוקחות למועמדים שלהן סכומים מאד גבוהים.
ו' שירי
למה? תתאחדו אתם עם המפלגות הערביות, ויכולים להביא 15%. זה לא הקטע הזה. מדובר ב-120 דקות שידור ובעוד מליון ואחד דברים ועסקים כשאנו יודעים מה הן המשמעויות. את זה צריך להשתדל למנוע. יש לזה מליון ואחד השלכות. בשם הדמוקרטיה, אתם תפרקו את כל הדמוקרטיה.
עיתונאי
האם ברק הוא מועמד של ישראל אחת או של העבודה?
היו"ר א' גולדשמידט
זו שאלה מעניינת.
ו' שירי
נכון לרגע זה, ברק הוא מועמד מפלגת העבודה.
א' וילן
אנו בישיבת ועדת הכספים. תשאלו אותם בישיבת ישראל אחת.
היו"ר א' גולדשמידט
עתה, נשמע את חבר-הכנסת מוחמד ברכה, ואחריו את חבר-הכנסת מוסי רז.
מ' ברכה
יש שאלה, שאני חושב שכדאי שוועדת הכספים תיתן עליה את הדעת - נושא מספר סיעות שמספר חבריהן עולה על עשרה, ואז, כפי שנאמר, המימון ילך לסיעה עליה נמנה המועמד. זו השאלה: זה יכול לפתוח פתח להסכמים בין הסיעות שחותמות על חלוקת שלל.
היו"ר א' גולדשמידט
מה זאת אומרת?
י' פריצקי
תנו לו לסיים את דבריו. הוא טוען טענה נכונה.
מ' ברכה
הדברים - שייעשו בצורה מוסדרת או שייעשו מתחת לשולחן.
היו"ר א' גולדשמידט
מה זו "חלוקת שלל"? חבר-הכנסת פריצקי, לא שאלתי אותך אלא את חבר-הכנסת מוחמד ברכה.
מ' ברכה
לדוגמא: אני ורע"מ ופריצקי - נניח, שהם תומכים וחותמים על המועמדות שלי. במקרה כזה, אני מקבל כל הכסף על סיעה של שלושה, ויש עוד שבעה שחתמו לי. סביר להניח שאני צריך גם להשתתף במימון הפעילות שלהם.
היו"ר א' גולדשמידט
לא. אתה צריך לקחת את הכסף הזה ולהשתמש בו כדי לעשות ארגון יום בחירות בשבילך וכדי לעשות תשדירי בחירות בטלויזיה.
מ' ברכה
אלה מפלגות שתומכות בי.
היו"ר א' גולדשמידט
לשם כך, כל אחת מהן מקבלת רבע יחידת מימון.
מ' ברכה
בנוסף, האם הם יהיו 'פריירים'?
היו"ר א' גולדשמידט
יש להן בעיה. מה אתה רוצה ממני? מבקר המדינה יתיישב עליהן אחר כך. אתה יכול להגיד זאת גם על המפלגה שלנו; אתה יכול לומר, שאנו נעשה חלוקת שלל.
מ' ברכה
אני לא רוצה להגיד "עשויים להיות". עלול להיות מצב כזה.
אמנון כהן
אם לא תיקח אחוז מסויים מהבוחרים, תחזיר את הכסף.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת ברכה, נקודת המוצא היא שכל 120 חברי-הכנסת הם אנשים ישרים, כולל אדם שאולי יהיה מועמד ואיננו כרגע חבר-כנסת. בעיניי, כולם אנשים ישרים, תמימים וחפים מכל מחשבות לחלק שלל. מי שמחלק שלל - יש מערכות פיקוח על זה. מה אתה רוצה ממני?
א' וילן
היושב-ראש גולדשמידט, אנו גם העלינו זאת בבוקר. טענתם היתה, שתצטרך להוכיח שכל הכסף הלך רק למועמד במערכת הבחירות ולא למפלגות.
אמנון כהן
תדבר על הרף שהוא צריך להביא. הוא לא יודע את זה.
היו"ר א' גולדשמידט
זהו הנושא הבא. הוא יודע, שיש רף.
מ' ברכה
השאלה, שאני שואל עליה בעיקר, היא לגבי נושא ה-10%.
היו"ר א' גולדשמידט
אינני דן כרגע בנושא ה-10%, ואעשה זאת לאחר שנגמור את שאר הדברים.
מ' ברכה
נושא ה-10% הוא בלתי סביר. כוונת המחוקק, כשדיבר על סיבוב שני, היא גם לאפשר לקבוצות שרוצות להצביע הצבעת מחאה או להעלות רעיון או לבטא את עצמן כגוש או כקבוצה שגם היא תתבטא בסיבוב הראשון או כדי לשקול את עצמן לקראת הסיבוב השני לבטא את עצמן. לכן, בא הנושא הזה בעיקר של סיבוב שני. אחרת, היה המחוקק קובע שכדי להכנס לסיבוב הראשון צריך 20%, ואז יהיו שני מועמדים ואף אחד לא יעז להכנס לתוך העסק הזה. לכן, אני מבין שמי שלא עובר לא יכול לקבל 32 יחידות מימון. אבל, אני חושב שיש מקום גם לתת אפשרות לקבוצות מיעוט, נניח, עד 5%. מי שיקבל 5% יחזיר חצי מ-32 היחידות.
ו' שירי
אין דבר כזה.
מ' ברכה
אני חושב, שזה צריך להיות מעוגן בתקנות.
י' פריצקי
יש לך בעיה בלוגיקה. הבעיה היא, שאתה צריך עשר חתימות.
ו' שירי
שיעשה 100%. הוא לא צריך כסף מהמדינה.
א' וילן
אם אגיש בג"ץ, אתה נופל. אמרתי: עשר מתוך מאה ועשרים - זה הרף. כל מה שמעל לא יעמוד במבחן בג"ץ.
ו' שירי
אתם מומחים לבג"צים. תלכו לבג"ץ.
א' וילן
האם אמרתי שאני הולך?!
מ' רז
ברצוני להעלות שני דברים, שאני מודה שכאשר היינו בחדר בפנים ראשית חשבנו על דברים טיפה אחרים - חשבנו יותר על צורת החלוקה ולא על הדברים האלה, ואצלי עולה הרהור שני. אני קצת מרגיש לא נעים, כי הייתי בפנים ולא אמרתי זאת, ובכל זאת אני חושב כאן שאני צריך להגיד זאת. הנושא הראשון הוא זה שהעלה חבר-הכנסת מוחמד ברכה. אני חושב, שאם המחוקק קבע שעשרה חברי-כנסת או סיעות, ולא נתווכח כרגע על העניין הזה, יכולים לתמוך במועמד ואז הוא צריך לרוץ, אני מציע שמזה נגזור את המפתח. עשרה חברי-כנסת זה 8% מהציבור פלוס מינוס, ואנו נוריד את סף התשלום או המימון של מועמד כזה ל-8% מהקולות; אם הוא יקבל אותם, הוא יוכל לקבל את המימון.

דבר שני, שהוא לא פחות חשוב, הוא שאני חושב שבכל זאת הסכום של 32 יחידות מימון גבוה מאד. זה נכון, ש-8 יחידות מימון באות אחרי קמפיין מתמשך וזה בתקופה של רק שבועיים, אבל אנו לא יכולים לעשות 8 כפול 4, כי אם מחר יחליטו, נניח, שמשנים את החוק וזה יהיה 90 יום האם אנו נעשה 8 כפול 6 או 8 כפול 7? אני חושב, שיש כאן טיפונת הגזמה. אינני רוצה לקבוע בדיוק כמה כרגע, אך אפשר להסתפק בפחות ואולי אפילו ללכת להסדר של 16 יחידות מימון, וגם סיעות שיש להן מועמד לראש ממשלה יקבלו רבע יחידת מימון לכל חבר-כנסת. ואז, במקרה שלנו, למועמד לראשות ממשלה יהיו 21-22 יחידות מימון. אני חושב שזה בסדר, כי אנו צריכים לקחת חשבון שאפילו אם אנו עושים את ה-8 כפול 4, בבחירות חוזרות אין למפלגות מימון נוסף וכאן בכל זאת הרי אנו יודעים טוב מאד שיש מפלגות שינצלו את המימון שלהן לתמוך במועמד אחד ויש מפלגות שינצלו זאת לתמוך במועמד שני.
לכן, אלה שתי הצעותי
8% מהקולות, והורדה ל-16 יחידות מימון פלוס בכל זאת תגמול גם למפלגות - - - מועמד לראשות הממשלה.
ע' חוגי
לגבי דברי חבר-הכנסת מוחמד ברכה בנושא מחאה, יש כמה צורות של מחאה. יש מחאה שאנו עושים בכנסת. כשיש בחירות לכנסת, כל אחד בוחר. אבל, כאשר אנו הולכים לבחירות רק של ראש ממשלה, יודעים בציבור שהולכים על שני אנשים ושיש קבוצה שאומרת כך ושיש קבוצה שאומרת כך.
מ' ברכה
אבל, יש קבוצה שלישית שלא רוצה: לא זה ולא זה.
ו' שירי
שלא תכניס אותנו לסיבוב שני.
מ' ברכה
היא לא תיקח.
ע' חוגי
חבר-הכנסת שירי, האמן לי שאענה לו.
מ' ברכה
האם במפלגת העבודה מענישים על הבעת דעה?
ו' שירי
מספיק. מה זה הדבר הזה?
ע' חוגי
אינני חושב, שאנו צריכים היום להכות את הקופה הציבורית בסכום מאד גדול בנושא הזה רק למען מחאה. גם חבר-הכנסת מוחמד ברכה יסכים איתי, שאם את 46 מליון השקל האלה יתנו למיגזר הערבי או למיגזר חלש מאד זה הרבה יותר טוב מאשר ללכת ולעשות את המחאה הזו.
היו"ר א' גולדשמידט
אני רואה, שעברנו לנושא השני.
ע' חוגי
הנושא מאד אקוטי.
היו"ר א' גולדשמידט
ודאי שהוא אקוטי, אבל אפשר לקיים דיון עליו גם בעוד עשרים דקות.

חבר-הכנסת שירי, החלף אותי לחמש דקות.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, יוצא מחדר הישיבות.)
ע' חוגי
בסך-הכל, יש לנו מסגרת מסויימת של תקציב, ואת התקציב הזה צריך לחלק בעוגה הזו כך שכל מועמד יוכל לתת את הקמפיין שלו בצורה נכונה.

אני גם חושב, כמו שאמר חבר-הכנסת מוסי רז, שהסכום של 32 יחידות לכל מועמד הוא מאד גבוה מול מימון מפלגות שזה רק רבע יחידת מימון לכל מועמד. אני חושב, שצריך להסתכל אחרת על 32 יחידות המימון, וצריך להוריד זאת ל-20 או ל-24 יחידות מימון. לא חייבים לבזבז את כל הכסף.
י' ליצמן
חבר-הכנסת עופר חוגי, היית צריך להגיד את זה לפני כן.
ע' חוגי
הבעיה היא, שהסכום הוא מאד גבוה.
מ"מ היו"ר ו' שירי
חבר-הכנסת חוגי, בדקו עם מומחים. ישבו ובדקו עם מומחים. זה לא עניין של לקיחת מחשב וכל אחד יתן את המספרים כדי לעשות בחירות.
ע' חוגי
אני מוכן שיוכלו לקבל תרומות עד 60 מליון שקל, אך אני לא חייב להכות בקופה הציבורית.
מ"מ היו"ר ו' שירי
זה מקור לשחיתות. זה בדיוק מה שרצינו למנוע - שלא תהיה תלות בין המועמדים לבין אנשי עסקים.
ע' חוגי
אינני מבין את זה.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, חוזר לחדר הישיבות.)
מ"מ היו"ר ו' שירי
חבר-הכנסת חוגי, האם סיימת? הוא סיים.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, אני רוצה לדעת על מה הסכמנו ומה נשאר עדיין פתוח, ואולי לכם יש עוד איזה שהן שאלות לגבי הסכמות שאנו צריכים להגיע אליהן שלא הסכמנו לגבי הנושאים - דברים שנראים לכם עדיין לאקונות.

מ' הה

לא זכור לי, אבל כמובן שכל מה שדובר פה מחייב ניסוח מחדש. זה לא רק הכנסת מספרים, כמו שחשבנו אתמול, אלא ניסוח מחדש.
היו"ר א' גולדשמידט
בסדר. אבל, אין פה נושא שאנו היינו צריכים, לדעתכם, להחליט לגביו שלא נדוֹן בינינו, מלבד עניין הסף.

אני רוצה לחזור על הסיכום, כדי שבעוד חודשיים לא נעמוד במצב של אי ודאויות. בואו וננסה להיות זהירים ולעבור על הדברים.

אני מבקש מחבר-הכנסת מוסי רז לא להעלות את הצעתו להצבעה, כי כבר סיכמנו, ואינני מדבר על נושא הסף.
א' וילן
יש למר"צ הצעה רשמית לגבי אחוז הסף.
היו"ר א' גולדשמידט
אינני מדבר על הסף. איזו התנהגות זו? אינני מבין זאת, ומדובר באתיקה בין חברי-כנסת. יושבים כולם, צועקים זה על זה ומדברים, ואחרי זה באים לוועדה ופותחים זאת?
א' וילן
תקשיב להצעה.
היו"ר א' גולדשמידט
למה אתה עושה לי את זה?
א' וילן
אני לא הייתי. חבר-הכנסת מוסי רז ישב.
היו"ר א' גולדשמידט
ישב חבר-הכנסת מוסי רז. אם כך, תכבדו את זה.
א' וילן
האם אפשר להקשיב בלי עצבים?
היו"ר א' גולדשמידט
מה שאתה עושה לא הוגן.
א' וילן
אני מסכים איתך, שזה לא בסדר.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, אל תעשה זאת.
א' וילן
יש פה בעיה.
היו"ר א' גולדשמידט
אתה מושך אותי בלשון - אגיד; אחרי שדאגת למימון של המפלגה, עכשיו אתה רוצה שאני אוריד. האם כך אתה רוצה שאני אגיד? איזו מין התנהגות זו?
א' וילן
תקשיב, ותגיד אחרי זה, ואם אינך מקבל - נדבר.

אני חושב, שהתקרה צריכה להישאר 60 מליון שקל, אבל שבמקום 32 יחידות מימון ההצעה תהיה 23 יחידות מימון. זה אומר 23 יחידות מימון להתמודד, וזה אומר שבמקום 46 הוא יקבל מהמדינה 30 והוא יוכל להביא את שאר ה-30 מהתרומות.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מבקש להצביע עכשיו על ההצעה שאנו סיכמנו אותה בהקשר הזה של 32 יחידות מימון.
דובר
מה הסף?
היו"ר א' גולדשמידט
אנו לא מדברים עכשיו על הסף.

אני עדיין לא מצביע על הכל. אני מעמיד להצבעה את העניין של 32 יחידות מימון לסיעתו של המועמד. מי בעד?

ה צ ב ע ה
ס' אלחנני
אני הולכת לקרוא לחבר-הכנסת צבי הנדל, שביקש לקרוא לו בהצבעות.
היו"ר א' גולדשמידט
לזה הוא מסכים.

אף אחד לא ספר, ואני מצביע שוב. מי בעד ההצעה שהצענו לגבי 32 יחידות המימון?

ה צ ב ע ה

בעד - 7
ההצעה, שהוצעה לגבי 32 יחידות המימון, התקבלה.
ס' אלחנני
שבעה חברי-כנסת הצביעו בעד.
היו"ר א' גולדשמידט
מי בעד הצעתם של חברי-הכנסת מוסי רז ואבשלום וילן?

ה צ ב ע ה

בעד - 2
הצעתם של חה"כ מ' רז ו-א' וילן לא התקבלה.
ס' אלחנני
שני חברי-כנסת הצביעו בעד.
היו"ר א' גולדשמידט
שני חברי-כנסת הצביעו בעד.

אני מצביע רק על דברים שהם שנויים במחלוקת. ההצעה של 32 יחידות המימון סוכמה.
ישראל כץ
מה זה אומר, אגב, אם פרס מתמודד מחוץ למפלגה? לאן הולך המימון?
היו"ר א' גולדשמידט
זו שאלה מעניינת. נצטרך להוציאו מהמפלגה. זו שאלה טובה. יש שאלות טובות, שאין לי תשובה עליהן.
א' וילן
הוא יצטרך להצטרף למר"צ. נדון האם מקבלים אותו. מה אתה חושב?
ישראל כץ
אני שואל ברצינות. האם תלך נגד פרס?
היו"ר א' גולדשמידט
מה יקרה אם שרון ירוץ בנפרד? סיעה לא תוכל לקבל מימון פעמיים עבור מועמד. אם הוא חבר סיעה, הוא לא יכול לקבל מימון. אני לא יכול לתת תשובה כרגע. לא חשבתי על זה. חבר-הכנסת ישראל כץ, יש פה בעיה. אתה שואל: אם יש חבר סיעה אחר ויוצא ששני חברי אותה סיעה מתמודדים זה מול זה, האם הסיעה מקבלת פעם נוספת מימון לטובת אותו מועמד? לדעתי, זה לא יכול לקרות. לדעתי, זה מצב שהמועמד צריך לעזוב את המפלגה. אינני רוצה לדון בזה כרגע. חבר-הכנסת ישראל כץ, העלית נושא, ותעזוב זאת עכשיו. אנו נגיע לזה.

אני רוצה לחזור על המספרים. סיכמנו כך: 32 יחידות מימון לסיעה שמריצה מועמד, ו-8 יחידות מימון בבחירות החוזרות. תקרת הוצאה לסיעה שמריצה מועמד היא 60 מליון שקל.
א' שניידר
זה 44 יחידות מימון.
היו"ר א' גולדשמידט
זה בערך 60 מליון שקל, כי אנו לא מדברים בשקלים אלא ביחידות מימון. הקרוב ל-60 מליון שקל זה 44 יחידות מימון. תקרת ההוצאה היא הסכום ששווה בערכו ל-44 יחידות מימון.
ס' אלחנני
זה אפילו טיפה פחות.
היו"ר א' גולדשמידט
הפער בין 32 יחידות מימון לבין אותן 44 יחידות מימון יכול להיות מכוסה בתרומות, כאשר גובה התרומה המכסימלי יהיה עשרת אלפי שקלים לתורם על-פי הכללים הידועים והנהוגים לגבי תרומות.

כל חבר-כנסת שאיננו נמנה על סיעתו של המועמד - סיעתו תקבל בגינו רבע יחידת מימון.

תקרת ההוצאה לכל סיעה בכנסת שאיננה נמנית על הסיעות שאין מתוכן מועמד שחבר בסיעה או חבר בצורת ביבי, ותיכף ננסח זאת - במקרה כזה, תקרת ההוצאה תהיה אך ורק סכום ההכנסה שהתקבל מרבע יחידת מימון פר חבר-כנסת.
י' פריצקי
אסור לה לאסוף תרומות לזה. זה ברור.
א' גולדשמידט
נכון.
י' ליצמן
האם אתה מצביע על זה עכשיו?
היו"ר א' גולדשמידט
לא. כרגע, אני מגבש הסכמות לניסוח.
י' ליצמן
למה שלא תצביע גם על זה?
היו"ר א' גולדשמידט
תשאלו אחרי שאני גומר את ההסכמות. זה מסובך מאד, ואני עכשיו מבקש בקשה חברית, שתעזרו לי. זה קשה לי.

גבירתי, סליחה, אך אני מבקש אותך לצאת מהחדר.
ד' לכנר-הולץ
אני מתנצלת.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, שבי ואל תעשי זאת שוב.
א' וילן
היא היועצת המשפטית שלנו.
היו"ר א' גולדשמידט
תקרת ההוצאה היתה ברורה.

אני רוצה להגדיר על מה סיעה יכולה להוציא את הכסף שהיא מקבלת בעניין הזה. קודם כל, על מה היא לא יכולה להוציא את הכסף? היא לא יכולה להוציא את הכסף על דבר שאיננו קשור למערכת הבחירות לראשות הממשלה.
י' פריצקי
זה הוצאת בחירות. יש הגדרה לזה בחוק.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת יוסי פריצקי, תנהל את הישיבה הזו ואני אלך 'קיבינימט'. זה קשה. תעזור לי, ואל תפריע.

היא יכולה להוציא אך ורק להוצאות שקשורות. מה זה הוצאה שקשורה? אני רוצה להגדיר אותה בצורה יחסית יותר רחבה. אם סיעה מסויימת לא רוצה לבוא ולהגיד שהיא תומכת בפלוני או באלמוני אלא רוצה לבטא גישה לבוחריה, שאומרת למשל: :"אנו ממליצים לכם לבחור באותו מועמד שלא ייכנע לסחיטה דתית--
י' פריצקי
--או שהוא שומר שבת כהלכתה.
היו"ר א' גולדשמידט
--או לחלופין שהוא שומר שבת כהלכתה" - בעיניי, זו הוצאה לגיטימית, בינינו, במסגרת הזו. לעומת זאת, סיעה שרוצה באותה הזדמנות להגיד כמה היא טובה וכמה היא מקדמת את צרכי בוחריה ההוצאה הזו לא יכולה להיות מתוך הסכומים האלה.
י' פריצקי
המותר להציע הצעת תיקון? כדי שלא נסתבך בזה, תגיד מה אסור לעשות בזה וזה יהיה יותר קל. אסור לכסות בזה גרעונות, וזהו. אחרת, אנו לא נצא מזה.
דובר
לא.
היו"ר א' גולדשמידט
חבר-הכנסת יוסי פריצקי, לא עזרת לי. אם זה האיסור היחידי, אתה יכול גם לבנות מרבע יחידת המימון גם בית בחיפה כסניף מפלגת שינוי.
י' פריצקי
ברור שלא.
היו"ר א' גולדשמידט
מה זה "ברור"? לא עזרת לי.

עתה, נשמע את מרדכי בס.
מ' בס
בחוק מימון המפלגות הקיים יש הגדרה ל"הוצאות בחירות", ואני חושב שהיא מתאימה לרוח הדברים שאמרת. אני מציע להיצמד בה. ההגדרה היא: "'הוצאות בחירות' - ההוצאות המיוחדות של סיעה או של רשימת מועמדים" - במקרה הזה, של סיעה בלבד - "שהוצאו בתקופת הבחירות או למען הבחירות במערכת הבחירות לכנסת" ולראש הממשלה.
י' פריצקי
יפה.
ו' שירי
זה לא אותו דבר.
היו"ר א' גולדשמידט
זה לא אותו דבר. אשאל אותך שאלה, ואתה תהיה עכשיו הפוסק. אני, לצורך העניין, מפלגת שינוי; קיבלתי רבע יחידת מימון פר חבר-כנסת, ויש לי שלוש יחידות מימון כי אני מונה ששה חברי-כנסת, כלומר יש לי חמישה מליוני שקלים. עם חמשת מליוני השקלים האלה מהיום ואילך אני מוציא מודעות בעיתון "הארץ", וזה העיתון שקורא שינוי בין היתר של מעצבי אישיות--
י' ליצמן
או ב"המודיע".
היו"ר א' גולדשמידט
--בודאי גם ב"המודיע" שם מפרסמים את המודעות על ירושות וצוואות, ושם כתוב: "טומי לפיד שומר לך. נגד הכפיה הדתית" וכו'. לדעתי, זה לא לגיטימי בבחירות מיוחדות.
ו' שירי
ודאי שלא.
מ' בס
מזה בדיוק חששתי: שמבקר המדינה יהפוך לפוסק בשאלה איזה תעמולה מותר למפלגה לעשות במערכת הבחירות ואיזו - אסור.
היו"ר א' גולדשמידט
המחוקק רוצה לבוא ולומר, ואחרי כך יש יושב-ראש ועדת בחירות מרכזית שיכול גם לתת הנחיות יותר קונקרטיות: "אתה תוציא הוצאה שהיא רלוונטית או קשורה אך ורק למערכת לבחירת מועמד מהמועמדים".
א' שניידר
זה אומר לבדוק כל מודעה אם היא קשורה או לא.
ו' שירי
גם כך, בודקים כל מודעה.

היושב-ראש גולדשמידט, אני חייב לשאול משהו.
י' פריצקי
ההגדרה מצויינת.
היו"ר א' גולדשמידט
בסדר. נישאר בהגדרה של חוק מימון מפלגות.
ו' שירי
אני לא מסכים.
היו"ר א' גולדשמידט
לפני הכל, יש לי פה שירות לטלויזיה. האם אתם מוכנים? עד עכשיו מלבד מעניין ההגדרה, דברים שאמרתי על גובה וכו', יש לךְ איזו שהיא הסתייגות לגבי הגובה?
ד' לכנר-הולץ
אין לי, חס וחלילה, הסתייגויות, אבל יש שאלה: האם כמו שחשבתם על בחירות חוזרות לגבי סיעה שכן מריצה מועמד מה דין הסכום שמקבלת סיעה בבחירות במידה ויהיה סיבוב שני - סיעה שלא מריצה?
היו"ר א' גולדשמידט
היא לא מקבלת. זה מה שסוכם.

ברצוני לקיים הצבעה למען הטלויזיה. ההצבעה אמיתית, אבל ברצוני להקדימה.
צ' הנדל
אל תקליטו.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מקווה, לפי האמנה בינינו, שמה שאני אומר עכשיו לא נכנס. יש איזו שהיא אמנה לא כתובה.

אנו רוצים לאשר את הסכומים שאמרתי, קרי: כבר אישרנו את נושא 32 יחידות המימון. את התקרה של 60 מליון השקלים, את נושא העלאת תקרת התרומה לעשרת אלפי שקלים, את נושא רבע יחידת מימון שדיברנו עליה ואת נושא הגבלת תקרת ההוצאה בגובה רבע יחידות מימון מוכפל במספר חברי-הכנסת של הסיעות שאינן מריצות מועמדים. מי בעד כל ההסכמות האלה? מי נגד?

ה צ ב ע ה

בעד - 10
נגד - אין
כל ההסכמות, שצויינו ע"י יו"ר הוועדה, התקבלו.
ס' אלחנני
חבר-הכנסת מוסי רז, האינך מצביע?
מ' רז
אני לא מצביע.
א' וצלר
מה עם החזרת עודפים?
ס' אלחנני
עשרה חברי-כנסת הצביעו בעד.
היו"ר א' גולדשמידט
עדיין לא דיברנו על זה. תרשמו כל מה שתיזכרו בו.

עשרה חברי-כנסת הצביעו בעד. מי נגד? - אין. תראו איזה קונצנזוס. זה תענוג.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, יוצא מחדר הישיבות.)
ו' שירי
מרדכי בס, דיברתם על העניין של להתייחס לחוק מימון בחירות עם כל מה שמשתמע ולייחס מפלגה באותה נשימה למועמד בבחירה אישית. יש פה בעיה קשה לגבי כספי תעמולה, שאינך חייב, וראינו זאת בבחירות האחרונות, להתייחס ישירות למועמד. המחוקק לא התייחס לקמפיין נגטיבי. המחוקק מתייחס רק לקמפיין פוזיטיבי. משמעות הדבר, שלא צריך להביא קולות בעד כמו להציג קולות נגד. לגבי אותם כספים, על מנת שלא ייווצר מצב, צריך לתת התייחסות גם לדבר הזה. התקציב הזה נועד ישירות לתמיכה במועמד שאתה מזדהה איתו על כל המשתמע מזה.
מ' בס
חבר-הכנסת ויצמן שירי, בכל הכבוד, אינני חושב שראוי להטיל על מבקר המדינה לקבוע את התוכן של עשיה תעמולתית. מה זה אומר? תעמולה היא עסק מורכב ומתוחכם. תעמולה זו לא רק אמירה ישירה של "הצביעו בעד פלוני". אני יכול להגיד, למשל: "אל תתנו לאלה לשלוט" או "אל תתנו לאלה לשלוט", כשבעצם אני רוצה להשפיע על שיקול הדעת של הבוחר בכיוונו של האחר.
ו' שירי
אם כך, למה מבקר המדינה דאג לזמן לחקירה גופים? כי החוק היה פרוץ.
מ"מ היו"ר א' וילן
הוא לא מזמן. הוא יועץ משפטי.
ו' שירי
לא.
י' פריצקי
חברים, זו הוצאת בחירות. עזוב את זה. אחרת, לא נצא מזה.
מ' רז
זה קשור לוועדה לענייני ביקורת המדינה.
ו' שירי
לא. צריך שלא יהיה מצב שאחר כך שוב יזמנו.
י' פריצקי
אם תעשו שוב, יזמנו.
מ"מ היו"ר א' וילן
דנים בשאלה לְמה יוּצא המימון של רבע יחידת מימון למפלגה פר חברי-הכנסת שלה. עורך-הדין מרדכי בס, נציג מבקר המדינה, הציע את ההגדרה שכתובה בחוק הקיים, וחברים אמרו שזה לא מכסה מספיק.
ו' שירי
סליחה, אך אני רוצה שהוא יתייחס למה שאמרתי. הוא נציג מבקר המדינה - שמראש לא יבוא ויגיד, כי אחר כך ייאמר שהחוק פרוץ. הוא, אישית, חקר אנשים.
מ"מ היו"ר א' וילן
אחרי שידבר חבר-הכנסת גפני, מוטי בס יענה לך.

(יו"ר הוועדה, חה"כ א' גולדשמידט, חוזר לחדר הישיבות.)
מ' גפני
אחד מהחולאים ששיטת בחירה ישירה לראשות ממשלה הביאה עלינו הוא שהיא הביאה עכשיו גם תעמולת בחירות שתהיה משונה מאד. עד היום, לפי השיטה הישנה, הלכת לבחירות ואמרת: "עשיתי את זה ואת זה, וכך אני חושב שצריך לנהל את המדינה". היום, אתה צריך לעשות כך: אם יש לך שני מועמדים, ומסתבר שלא אהיה מועמד לראש הממשלה ואולי מישהו מהסיעה שלנו אבל לא אני- - -
צ' הנדל
האם זה חבר-הכנסת ליצמן?
מ' גפני
למה לא? האם הוא לא מתאים? הוא יותר טוב משני המועמדים הקיימים.
מ' גפני
מה אני צריך למשל לעשות? יתחיל מאבק בכל מיני ציבורים שהמועמד לא מקובל עליהם ולא משוש נפשם, בין אם זה ברק ובין אם זה נתניהו. ברק בכלל שרף את עצמו אתמול.
ו' שירי
מספיק. תדבר לעניין.
צ' הנדל
זה לעניין. תרחיב.
ו' שירי
אני אדבר איתו, שהוא ימשוך את זה עוד היום.
מ' גפני
שימשוך כבר את עצמו גם כן.

יכול להיות, למשל, מאבק בתוך ציבורים שונים שיגידו שהם לא רוצים להצביע לאף אחד. יתחיל מאבק האם לשים פתק לבן או לא ללכת להצביע. למשל: בציבור החרדי המאבק הזה יכול להכריע מי יהיה ראש הממשלה. אם תנצח תעמולת הבחירות של הימנעות, אנו בזה מכריעים את הכף מי ייבחר לראשות הממשלה. ציבור אחר הוא הציבור הערבי; הימנעות הציבור הערבי יכולה להכריע את הכף. איזו תעמולה אני אצטרך לעשות כאשר יהיו בחירות בין שני מועמדים לראשות הממשלה?
ו' שירי
אל תעשה.
מ' גפני
יהיה מאבק בתוך הציבור החרדי. יהיו כאלה שיגידו שצריך בקום ועשה לסלק את ברק אף שנתניהו איננו משוש נפשנו, ויהיו כאלה שיגידו: "לא. זה נבלה וזו טריפה", והתכוונתי רק למשל. נעשה על זה תעמולת בחירות.

לכן, בגלל שהחוק הוא לא נורמלי, בגלל ששני האנשים האלה, נתניהו וברק, הביאו עלינו את החוק המטורף הזה שכל יום אנו מוצאים בו פגם אחר- - -
היו"ר א' גולדשמידט
ברק היה רמטכ"ל, כשהכינו את החוק.
מ' גפני
אבל, הוא לא נתן להעביר את הרציפות. לא הביאו שנה וחצי את הרציפות, בגלל ברק.

ואז, אינך יכול לחסום שום תעמולה, כי אני כבר רואה מה יקרה בציבורים שונים - מה יקרה כאשר אתה צריך לעשות תעמולת בחירות על בחירות לראשות ממשלה.
היו"ר א' גולדשמידט
אומר מה הצעתי, כדי שלא נרבה בדברים.
מ' גפני
אני חושב, שאסור לעשות הגבלה על התעמולה.
היו"ר א' גולדשמידט
אז, אנו לא נגביל. נלך לפי הנחיה כללית של המחוקק בחוק מימון מפלגות. אנו נותיר את כל השאר לשופט שיעמוד בראש ועדת הבחירות.

אבל, אני רוצה שתוכנס הוראה מפורשת שעודפים שייוותרו בידי הסיעות, כמובן גם סיעותיהם של המועמדים וגם סיעות שאינן סיעותיהם של המועמדים, יוחזרו לאוצר מדינת ישראל.
א' בלאו
אבל, הנחיה כבר קיימת.
היו"ר א' גולדשמידט
אם היא קיימת, היועצים המשפטיים יגידו. זה כולל עודפים מתרומות לגבי סיעות המועמדים. כלומר, אם במקום 60 מליון שקל הוא הוציא 50 מליון שקל, ולא משנה מאיפה בא הכסף, עשרה מליון שקל הוא מחזיר לאוצר המדינה.
א' בלאו
צריך לאפשר להחזיר זאת למי שתרם.
היו"ר א' גולדשמידט
לא. זה יוחזר לאוצר המדינה.
ו' שירי
ברצוני לשאול שאלה משפטית. כרגע, לצורך העניין, אנו מגדירים מפלגה--
א' שניידר
לא מגדירים.
ו' שירי
--להבדיל ממה שהיה עד לפני כן עמותה. מפלגה היא גוף וולונטרי עם כל מה שמשתמע. יכולה להיות מפלגה שגם אין לה נציגים בכנסת, לדוגמא פנינה רוזנבלום שאין לה חברי-כנסת אך היא מפלגה. אתה מגדיר אותה על-פי חוק כמפלגה. לצורך העניין, הם לא יכולים לגייס תרומות, אבל אותה מפלגה כן יכולה להביע דעה בעד מי ונגד מי. אני רוצה לשאול ותענו לי על הדבר הזה. לצורך העניין, אני בא ואומר לך שאני רוצה לעקוף את העמותות. אני בכוונה מקשה עליכם. אני בכוונה שואל, ואני יודע למה אני שואל. יש מפלגות רשומות ברשם המפלגות או ברשם העמותות. אני בא למפלגה כזו, שגם אין לה חברי-כנסת, ואני הולך ועושה בדיוק את מה שעשו אחרים - אני עושה את קמפיין החרצופים - האם אתה זוכר אותו? זה קמפיין נגטיבי - כלומר אני עושה זאת על אותו בסיס ולא חשוב כרגע לאיזה צד. השב על העניין הזה: איך אתה מונע מאותה מפלגה לעשות את אותו דבר, כאשר היא לא צריכה את מימון המפלגות ממדינת ישראל? הסבר לי איך אתה עושה כזה דבר.
מ' גפני
חבר-הכנסת קליינר, מה עם הבג"ץ שלך?
מ' קליינר
דחו אותו, אבל לא כתבו נימוקים.
ו' שירי
אמרו, שהיית צריך לבוא לוועדת הכנסת לפני שאתה רץ לבג"ץ.
מ' קליינר
תקרא את הנימוקים שלהם. יש לך כמה דברים לא נעימים שם.
מ' בס
ראשית, ברצוני להתייחס במלה אחת למה שאמר חבר-הכנסת שירי בסבב הדיבורים הקודם. הוא שאל אותי: אם מותר לעשות קמפיין נגטיבי, למה הזמנתם אנשים לחקירה?
מ' גפני
חבר-הכנסת שירי שאל אותו למה הזמינו אנשים לחקירה אם אפשר לעשות קמפיין נגטיבי.
צ' הנדל
למה על העמותות הזמינו לחקירה במקום להכניס ישירות לכלא?
ו' שירי
זה לא רלוונטי כרגע. החרצופים הראו את הרצח, ערפאת וכו'. גם לגביהם היה צריך לעשות זאת. ראשי יש"ע - הם הקימו את העמותה הזו.
היו"ר א' גולדשמידט
רבותי, תאפשרו לי לנהל את הישיבה..
מ' בס
ראשית, בכל הכבוד, אינני חושב שהפורום הזה הוא פורום לעשות בקרה על האופן בו מבקר המדינה עוסק באכיפת חוק מימון מפלגות. אינני חושב, שראוי היה לשאול את השאלה הזו פה. אבל, אם כבר נשאלה, אנו מעולם לא חקרנו אדם במטרה לבדוק האם התעמולה שנעשתה, בתוכן שלה, היא חוקית. לא זה תפקיד מבקר המדינה, ולדעתי לא ראוי שזה יהיה תפקיד מבקר המדינה. אנו עסקנו אך ורק בשאלה האם חוק מימון מפלגות קויים או שמא הופר, וזה תפקידנו.

לגבי השאלה הנוכחית, אני מניח שיש עוד שאלות, לא אחת ולא שתיים, שחלקן היפותטיות וחלקן שאלות קונקרטיות. מבקר המדינה התבטא אתמול בראיון לרדיו, שאנו נקיים לקראת הבחירות הבאות עלינו מדיניות של דלת פתוחה, ואפשר בהחלט לפנות אלינו בכתב עם שאלות ואנו נשתדל- - -
היו"ר א' גולדשמידט
האם זה מין PRERULING כזה?
א' וצלר
אבל, בשאלות עקרוניות.
היו"ר א' גולדשמידט
זה ברור. זה יפה מאד, וזו בשורה טובה. צריך להגיד לאנשים שיפנו אליכם לפני שהם עושים ולא אחרי שהם עושים.
מ' קליינר
אינני חבר הוועדה, וברצוני להתייחס לעצם העניין. זו פעם ראשונה שאני בוועדה מאז הייתי מאד פעיל בה בכנסת הקודמת.
היו"ר א' גולדשמידט
אני זוכר, שניהלת את הישיבות הרבה פעמים.
מ' קליינר
כנציג סיעת יחיד, שלא מיוצגת בוועדת הכספים, רציתי לקרוא לכם לחשוב מחדש על החוק הזה שאתם הולכים לקבל. דנו בזה הרבה פעמים בכנסת הקודמת, והיתה גם הצעה של חבר-הכנסת רענן כהן לא כל כך מרחיקת לכת.
היו"ר א' גולדשמידט
האם דנו בבחירות מיוחדות בכנסת הקודמת?
מ' קליינר
לא. אבל, היתה נורמה, ודיברו על מימון בחירות לראש הממשלה. יש נורמה, שקבע המחוקק, שהתייחס לא לבחירות מיוחדות אלא לבחירות חוזרות, וקבעו שמונה יחידות מימון. אפשר לשנות ואפשר להגדיל קצת. אני חושב, שהציבור לא יקבל קפיצה כל כך גדולה. אני חושב, שהבעיה היא לא משך הזמן. הרי עד שמגישים זה לא חודשיים. זה עד שמגישים מועמדות ועד שנגמרים הפריימריס במפלגות. הבחירות בפועל הן בחודש. אם זה בחירות בין שני אנשים - אני חושב שאפשר היה ללכת על סכום הרבה יותר קטן.
היו"ר א' גולדשמידט
אנו כבר דיברנו על זה.
מ' קליינר
משפט אחרון: כמפלגה אחרת, אני גם לא רואה כל הגיון שמפלגות אחרות יקבלו כספים--
היו"ר א' גולדשמידט
אתה יכול לא לקבל את רבע יחידת המימון ולתרום אותן.
מ' קליינר
--אלא אם כן הם יהיו להוצאות בפועל.
היו"ר א' גולדשמידט
לבוא לכאן אחרי שלוש שעות דיון מטורף עם כל הדברים- - -
אמנון כהן
הוא - חבר-הכנסת קליינר - יקבל את רבע יחידת המימון שלו.
י' ליצמן
נניח, שיש בחירות לראש הממשלה בתאריך שקבעו, ובעוד חודש, אחרי שקרו בחירות, יש פיזור הכנסת.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, חוזרים למימון הרגיל. זה שאנו מדינה מטורפת בה עושים פעמיים מערכת בחירות ופעמיים מוציאים את הכסף - אני מסכים עם זה. אבל, תבוא בטענות לאלה שקידמו את הבחירות.
מ' גפני
אלה שעשו את הבחירה הישירה.
ו' שירי
אף אחד לא יפזר.
צ' הנדל
יפזרו.
א' וילן
היושב-ראש גולדשמידט, אני מדבר לפרוטוקול וזה על דעתך שאנו עוסקים רק במימון בחירות מיוחדות. אם הכנסת מחר מחליטה להתפזר, זה אחרת.
היו"ר א' גולדשמידט
בודאי.

אני רוצה שוב את הקשבתכם, כדי להסיר כל צל של ספק. אנו מקבלים את הצעת עורך-הדין מוטי בס, שאומרת שאנו לא נכנסים לשאלה - מה שניסיתי לעשות, אך נכשלתי ולא הצלחתי בזה - להגדיר יותר טוב את ההוצאות, כאשר אנו משתמשים בהגדרה הקיימת היום בחוק מימון מפלגות. צריך אולי להתאים את ההגדרה שפה מדובר על בחירות לראש ממשלה.
א' וצלר
זה נמצא.
היו"ר א' גולדשמידט
חשבתם על זה. מאה אחוזים.

אפשר להצביע על זה. מי בעד? מי נגד?

ה צ ב ע ה

ההצעה, שהוצגה ע"י יו"ר הוועדה, התקבלה.
היו"ר א' גולדשמידט
אין מתנגדים.

לגבי העודפים, אני מקווה שזה מקובל על כולם. מי בעד החזרת העודפים מהתקרה המותרת, כמובן כולל תרומות?
א' וצלר
זה לא מהתקרה, אלא מההוצאות עצמן.
היו"ר א' גולדשמידט
גברת וצלר, לא הבנתי מה את אומרת. נניח, שנשאר לי כסף.
ו' שירי
אבל, בלי התרומות.
מ' בס
אתה מחזיר את ההפרש בין מה שיש לך בקופה לבין מה שהוצאת- - -
היו"ר א' גולדשמידט
הבנתי. בסדר.
א' וצלר
התקרה יכולה להיות יותר גבוהה מהכסף שהוצאת.
היו"ר א' גולדשמידט
נכון. בסדר.

על-פי הנוסח של הגברת וצלר, מי בעד?
י' פריצקי
אני רוצה ללכת לתורם ולהחזיר לו.
היו"ר א' גולדשמידט
אינך מחזיר לתורם. אתה מחזיר למדינה.

אני מעמיד זאת להצבעה. מי בעד? מי נגד?

ה צ ב ע ה

בעד - הרוב
נגד - 1
הנושא התקבל ברוב קולות.
היו"ר א' גולדשמידט
הנושא אושר בהתנגדות חבר-הכנסת יוסי פריצקי.
י' פריצקי
היושב-ראש גולדשמידט, לי אסור שיהיו תורמים. זה בשבילכם. לכן, אני אומר לכם שזה לא ראוי.
ו' שירי
הוא לא יודע על מה הוא מדבר.
א' שניידר
חבר-הכנסת קליינר איננו חבר, ויש לו הסתייגויות.
היו"ר א' גולדשמידט
כיון שמדובר בנושא כזה, אתן לכל אחד הסתייגויות. אפשר להגיש הסתייגויות עד הערב. נראה מתי זה יהיה מנוסח, ואז נתכנס שוב, נקריא את החוק, נצביע עליו ונביא את ההסתייגויות.

אנו עוברים לנושא הרגיש מאד - הסף.

נציגי הממלכה השביעית לא נותנים לי לעבוד.

איפה חבר-הכנסת מוחמד ברכה?
מ' רז
אני חבר-הכנסת ברכה.
היו"ר א' גולדשמידט
אתה חבר-הכנסת ברכה.

ברשותכם, ברצוני לעשות הצבעה נסיונית, ולפיה אולי אציע הצעה. הכל ידוע לנו, ואנו יודעים על איזה מצב אנו מדברים. נגיד זאת, כדי שזה יהיה ברור.

חבר-הכנסת ריבלין, אתה רק חבר-כנסת אחד מהליכוד.
ר' ריבלין
אם אתה רוצה, אביא את כולם.
היו"ר א' גולדשמידט
תיכף נראה מה אנו עושים.

אנו מדברים על כך, שהכסף שניתן לסיעה ממנה רץ המועמד מקבלת מקדמה של 60%. היא נותנת ערבות בנקאית על ה-60% האלה. - זה מה שאנו מכניסים לחוק.
אמנון כהן
יש את זה.
א' שניידר
הכנסנו.
היו"ר א' גולדשמידט
אדוארד בלאו, האם אתה רוצה שאזרוק אותך מפה?
א' בלאו
ודאי שלא.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, אל תפריע לי. אני מבין, שיש פה סיעה שמתוגברת ביועצים וכו'.

אנו במצב, בו המועמד מסיר את מועמדותו. אז, הוא צריך להחזיר את כל הכסף שהוא קיבל, קרי את המקדמה - זה מה שהוא קיבל. הוא לא יקבל יותר. אני מדבר על הסרת מועמדות. במקרה כזה, מחלטים את ערבותו, אם הוא לא מביא את הכסף בעצמו. זה המקרה הפשוט.

המקרה היותר מורכב הוא המקרה, בו הוא מתמודד ותוצאת הבחירות היא כזו שהוא קיבל אחוז מסויים, ואז אנו מתלבטים עם השאלה מה עושים עם זה.

ההצעה, שרצה עד עכשיו, היא סדר-גודל של 10%. היתה פה התלבטות נוספת, ויש כאלה שיורדים ל-8% ויש כאלה שעולים ל-15%.
א' וילן
הצעתי, שכמו שהמחוקק כתב 10%- - -
היו"ר א' גולדשמידט
זה הנימוק שלך, אך ההצעה היתה 8%.
א' וילן
זה 8.33%.
היו"ר א' גולדשמידט
בסדר, זה 8.33%.

על רקע זה, ברצוני לברר את עמדות החברים. אם יש פה רוב מובהק לאחת ההצעות, נקיים הצבעה. אם לא, יכול מאד להיות שאפשר להביא את העניין בשתי גירסאות למליאה והיא תכריע בין שתי הגירסאות. ננסה לבדוק איך זה עובד.
צ' הנדל
אני בעד 8%. אני חובר פה למר"צ ולערבים.
י' ליצמן
היושב-ראש גולדשמידט, האפשר לבקש התייעצות של עשר דקות?
היו"ר א' גולדשמידט
כל חברי-הכנסת שכאן, אני עושה הפסקה עד השעה 13:20 להתייעצויות פנימיות. אנו נצטרך להצביע. בעוד עשר דקות אני מבקש שכולם יגייסו את כל החברים שלהם.


(הישיבה הופסקה בשעה 13:10.)



(הישיבה חודשה בשעה 13:20.)
היו"ר א' גולדשמידט
ברצוני לחדש את הדיון. לפני שאנו מגיעים לעניין הסף, אני מבקש את אישורכם למשהו אחר. היתה טענה שהועלתה בפני, שלעתים נושא השגת ערבות בנקאית הוא נושא מורכב והוא בעיקר פוגע בקטנים יותר. הלכתי במיוחד למוטי בס, שם יושבים על ניסוח הצעת החוק, וסיכמתי איתו, אם זה מקובל עליכם, שאנו נכתוב: "ערבות בנקאית או בטוחה אחרת להנחת דעתו של יושב-ראש הכנסת", וזה כמובן לא הוא אישית. האם זה מקובל עליכם?
ר' ריבלין
כן.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מעמיד להצבעה תיקון זה.

ה צ ב ע ה

התיקון, שצויין ע"י יו"ר הוועדה, התקבל.
היו"ר א' גולדשמידט
התיקון הזה אושר.

עניין הסף - אני חושב, שהנימוקים ידועים. כרגע, עומדות שתי הצעות זו מול זו, כשאחת מדברת על 8% והאחרת מדברת על 15%.
א' וילן
זה 8.33%. אלה עשרה חברי-כנסת.
היו"ר א' גולדשמידט
רבותי, אקיים הצבעה נסיונית. אני מעמיד להצבעה את הסף של 8 ו-1/3 אחוזים?

ה צ ב ע ה

בעד - 4
ההצעה, לגבי סף של 8 ו-1/3 אחוזים, לא התקבלה.
ס' אלחנני
ארבעה חברי-כנסת הצביעו בעד ההצעה לגבי 8 ו-1/3 אחוזים.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מעמיד להצבעה את הסף של 15%.

ה צ ב ע ה

בעד - 8
ההצעה, לגבי סף של 15%, התקבלה.
ס' אלחנני
שמונה חברי-כנסת הצביעו בעד.
היו"ר א' גולדשמידט
ההצעה לגבי סף של 15% אושרה.
א' וילן
רביזיה.
היו"ר א' גולדשמידט
עזוב אותי מרביזיה. אצביע בעוד עשר דקות.
דובר
הסתייגות.
היו"ר א' גולדשמידט
תהפוך את זה להסתייגות. ממילא זה יוכרע במליאה.

מדובר ב-15% עם הסתייגות של חבר-הכנסת וילן.
ח' צנעני
היושב-ראש גולדשמידט, אלה היו הצבעות נסיוניות.
היו"ר א' גולדשמידט
תודה רבה לקצרנית חפציבה. סליחה, אך זו היתה הצבעה נסיונית.

עתה, תתקיים הצבעה אמיתית. אני מעמיד להצבעה את הסף של 15%. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 9
ההצעה, לגבי סף של 15%, התקבלה.
ס' אלחנני
תשעה חברי-כנסת הצביעו בעד.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מעמיד להצבעה את הסף של 8 ו-1/3 אחוזים. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 5
ההצעה, לגבי סף של 8 ו-1/3 אחוזים, לא התקבלה.
ס' אלחנני
חמישה חברי-כנסת הצביעו בעד.
היו"ר א' גולדשמידט
אושר הסף של 15%.
דובר
הסתייגות.
א' וילן
הסתייגות מר"צ ויהדות התורה.
י' ליצמן
לא. היושב-ראש, אני רוצה- - -
היו"ר א' גולדשמידט
אעשה זאת בעוד חמש דקות.
ו' שירי
תגיש הסתייגות למליאה.
היו"ר א' גולדשמידט
הסתייגות במליאה.

נקיים ישיבה בשעה 14:30 לאישור פורמלי של החוק. אתם יכולים לסמוך עלי, שזה יהיה בסדר. אנו עורכים הצבעה על הוראות החוק בשעה 14:30.



(הישיבה הופסקה בשעה 13:30.)
(הישיבה חודשה בשעה 15:03.)
היו"ר א' גולדשמידט
אני מחדש את הישיבה. למעשה, היתה הפסקה לצורך ניסוח פורמלי משפטי של הדברים. אולי היתה איזו שהיא טעות, תוך כדי הדיבור - דיברנו על הסתייגויות, בזמן שאנו מגישים חוק רק לקריאה ראשונה. למעשה, ההסתייגויות האלה, באופן פורמלי, תהיינה רלוונטיות רק אחרי הדיון לקריאה ראשונה.
ס' אלחנני
אפשר שתהיינה שתי גירסאות גם לקריאה ראשונה.
היו"ר א' גולדשמידט
אני חושב, שבקריאה ראשונה אין שתי גירסאות.
ס' אלחנני
תשאל.
ו' שירי
יש עכשיו ישיבה של ועדת החוקה, וכנראה ששם עכשיו יותר מעניין.
י' נאות
בוועדת החוקה יש עכשיו הצבעה על ביטול הבחירה הישירה, ובוועדת הכנסת יש רביזיות.
היו"ר א' גולדשמידט
אנה שניידר עדיין כאן. היכן היא?
ס' אלחנני
היא יודעת כמוני שיש ישיבה.
היו"ר א' גולדשמידט
ברצוני להגיד עוד משהו לחברים פה - דוקא דבר שעלה במהות ע"י מר בס וגברת וצלר - שלגבי החזר הכסף במקרה שלא עוברים את הסף, צריך לפחות לתת לאותה סיעה את אותו רבע יחידת מימון שנתנו לכל סיעה אחרת אם היא צריכה להחזיר את הכסף.
ו' שירי
לא.
י' נאות
למה לא? צריך להתקזז.
היו"ר א' גולדשמידט
זה הגיוני. אחרת, אתה מעניש אותם.
ו' שירי
יודעים, שאף אחד לא יחזיר שום דבר. אתה לא צריך להרחיב את היריעה יותר מדי.
א' וצלר
למה לא מחזירים? כן מחזירים.
ו' שירי
האם להחזיר? יבזבזו את הכל.
מ' בס
חבר-הכנסת שירי, סיעה שהריצה מועמד ולא עברה את הסף צריכה להחזיר. אבל, כמה היא צריכה להחזיר? נניח שהיא לא היתה מריצה מועמד - היא היתה מקבלת רבע יחידת מימון. את זה לפחות תשאיר לה.
י' נאות
נכון.
ו' שירי
זה בסדר.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מדבר על זה.

תחילה, אני רוצה שתהיה פה הסכמה ג'נטלמנית שזו ישיבה שלא משנה את ההסכמות שהתקבלו בגיוסים שהיו קודם, אלא אנו רק מטפלים בצדדים הפורמליים.
י' ליצמן
הצבענו כבר.
א' שניידר
אני רוצה שתהיו בטוחים.
היו"ר א' גולדשמידט
אני חייב להקריא את סעיפי החוק ולהצביע עליהם. אני יכול לבקש זאת ברמה הג'נטלמנית, כי אנשים יכולים לפתע לשנות את דעתם.
ו' שירי
וזאת, מכיון שלא עשינו גיוס עכשיו.
מ' גפני
מבחינת יהדות התורה, מיותר להעיר זאת.
היו"ר א' גולדשמידט
כל זמן שאין שינוי מהותי, אלא הדברים הם- - -
י' נאות
למה אתם מפריעים ליושב-הראש גולדשמידט? האם זה מקובל פה?
היו"ר א' גולדשמידט
לצערי, זה נוהג מחייב.

אנה שניידר, בלהט הדברים כבר הגישו הסתייגויות וכו', כאשר אנו עדיין מכינים את החוק לקריאה ראשונה. ברור, ואני רוצה שיוסכם עלינו, שההסתייגויות האלה תוגשנה רק לקראת הקריאה השניה והקריאה השלישית.
א' שניידר
ודאי.
מ' גפני
אבל, היושב-ראש גולדשמידט, צריך שלא תהיה טעות: ההסתייגות שאנו הגשנו לא היתה במסגרת ההסכמות. אחרת, לא נגיש הסתייגות.
י' ליצמן
לא. זה לבטח לא.
מ' גפני
ההסתייגות שלנו היא רק לגבי ה-8.3%.
א' שניידר
אין 8.3%. זו הסתייגות.
היו"ר א' גולדשמידט
אין. זו הסתייגות, וזה יעלה בקריאה השניה ובקריאה השלישית.
מ' גפני
זה לא היה במסגרת ההסכמות.
היו"ר א' גולדשמידט
עד אז אולי נגיע לאיזו שהיא פשרה ונקיים פה עוד דיון.

אני מבקש להתאפק, להקשיב ולאשר, כאשר דברים שעוד נשארו - נשאיר לכם.
א' שניידר
אני כבר אומרת לכם, שאת הדברים הטכניים לא אקריא. דברים שהם שינויים ממש טכניים - לא אלאה אתכם בנושא הזה.

מה שלא טכני - לקחנו את ההגדרה של "היום הקובע" בחוק מימון מפלגות, והוספנו שהיום הקובע בבחירות מיוחדות המתקיימות מכוח חוק יסוד: הממשלה זה היום השלישי מהיום שבו נוצרה העילה לקיום הבחירות המיוחדות.
ר' מלול
העילה נוצרה ב-17 במאי.
א' שניידר
העילה נוצרה לפני שעה, והיום הקובע הוא היום השלישי מהיום שבו נוצרה העילה.
י' נאות
מה זה "היום השלישי שאחרי"? האם זה יום שלישי שאחרי או היום השלישי אחרי?
א' שניידר
"היום השלישי" - כך זה מופיע לגבי כל ההוראות לגבי מימון מפלגות. אני לא יודעת להגיד לך מה הסיבה לכך שזה שלושה ימים, אך עשינו זאת אותו דבר כמו לגבי כל יתר המקרים כמו הבחירות עצמן, בחירות מוקדמות וכו'.

אחרי סעיף 2א לחוק העיקרי יתווסף סעיף 2ב - שכותרתו: מימון בחירות מיוחדות - בו ייאמר: "(א) קויימו בחירות מיוחדות לפי אחת העילות המפורטות בחוק-יסוד: הממשלה (להלן - בחירות מיוחדות) - (1) בכפוף לאמור בסעיף קטן (ג)" - שתיכף תראו מה זה - "ישולם לסיעה או לסיעות שעליהן נמנה כל אחד מהמועמדים לראש הממשלה סכום השווה ל-32 יחידות מימון; (2) לכל סיעה שאיננה מנויה בפסקה (1)" - כלומר שלא הריצה מועמד - "ישולם סכום השווה ל-25 אחוזים מיחידת מימון אחת לכל מנדט שבידי הסיעה ביום הקובע. (ב) סיעה או סיעות שהציעו מועמד לראש הממשלה ומסרו ליושב ראש הכנסת אישור של יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית על כך, תשולם להן מיד מקדמה על חשבון המימון של הוצאות הבחירות המיוחדות בשיעור של 60 אחוזים מהסכום לפי סעיף קטן (א)(1)" - שזה הסכום של 32 יחידות המימון - "ובלבד שהופקד בידי יושב ראש הכנסת כתב ערבות בנקאית עצמאי, או בטוחה אחרת להנחת דעתו, על סכום המקדמה פחות הסכום שהיה מגיע לסיעה לפי סעיף קטן (א)(2) אילו לא הציגה מועמד לראש הממשלה". כלומר, הערבות לא חלה על אותו סכום שהיה מגיע לאותה מפלגה, לאותה סיעה, גם אם היא לא היתה מריצה מועמד.
י' נאות
למעשה, הערבות היא על הסכום שהיא תצטרך להחזיר.
א' וילן
במקרה של כסף, זה נכון. במקרה של בטוחה, אי אפשר לחשב זאת. מה קורה אם שמים את בית ז'בוטינסקי כבטוחה?
א' שניידר
מדברים על סכום. הסכום הוא רבע יחידת מימון כפול מספר ח"כים.
ו' שירי
אותו אחד צריך לבדוק שזה נכס שניתן לממש אותו.
י' ליצמן
האם זה מן החוכמה לשחרר את ה-60% מיד בבת אחת?
ו' שירי
אבל, יש ערבות. מה זה משנה?
א' שניידר
כך עושים.
י' ליצמן
אני גמיש בזה, ואני סתם שואל. האם לא כדאי שאנו נשחרר 30% מיד ו-30% שלושה ימים לפני הבחירות? מה הוא הסדר?
א' שניידר
60% מקבלים מיד, ואחר כך 85% מיד לאחר פירסום תוצאות הבחירות.
היו"ר א' גולדשמידט
השלמה עד 85%.
י' ליצמן
בואו ונחלק זאת: 30% מיד, ו-30% שלושה ימים או יומיים לפני זה.
היו"ר א' גולדשמידט
זה שינוי מהותי ממה שסיכמנו.
י' ליצמן
אם זה שינוי, אני מוריד את זה.
ו' שירי
בכל מקרה, יצטרכו להביא ערבות. זה לא ישנה כלום.
י' ליצמן
אם זה שינוי - די.
ו' שירי
ודאי שזה שינוי.
א' שניידר
עוד ייאמר: "(ג)(1) סיעה שהמועמד שלה לראש הממשלה זכה בבחירות המיוחדות ב-15 אחוזים לפחות מן הקולות הכשרים, ישולמו לה מתוך הסכום המגיע לה- - -
היו"ר א' גולדשמידט
לא. זה צריך להיות "15% מהקולות המשתתפים" ולא "הכשרים".
א' שניידר
זה 15% מהקולות הכשרים שהשתתפו.
י' נאות
זה הבדל גדול.
היו"ר א' גולדשמידט
זה לא 'פייר'. בעצם, זה 30% מהמשתתפים.
י' נאות
לידיעתך, רוב קולות החיילים בבחירות לראשות הממשלה נפסלים.
היו"ר א' גולדשמידט
מדובר על הקולות הכשרים שהשתתפו.
י' נאות
יש הבדל גדול מאד בין לא-מצביעים ללא-כשרים.
ו' שירי
אלה הקולות הכשרים שהשתתפו.
מ' בס
"הקולות הכשרים" - זה ברור שהם השתתפו.
י' נאות
פתק לבן איננו קול כשר, אלא פסול.
ו' שירי
פתק לבן איננו פסול.
י' נאות
למה אתה אומר את זה בפסקנות כזאת? אני זהירה בדברים, אך יש דברים שאני יודעת.
א' בלאו
שים לב, שלמעשה, פתק לבן הוא פסול.
היו"ר א' גולדשמידט
לדעתי, העקרון הוא שסופרים בין הקולות של ההן והלאו.

מדובר במה שכשר לפי חוק הבחירות. חוק הבחירות קובע איזה פתק כשר ואיזה פתק לא כשר.
א' בלאו
היושב-ראש גולדשמידט, הסיעות, שאין להן מועמד לראש הממשלה ושמקבלות מימון על-פי מה שהוחלט כאן, דהיינו רבע יחידת מימון פר חבר-כנסת, הן סיעות שהדבר היחידי שעומד ביניהן לבין קבלת מלוא המימון הוא בדיקת מבקר המדינה דהיינו אותם 15%. מדוע אותן סיעות לא יכולות לקבל מלכתחילה 85% ולא 60%? הרי לא נבחן לגביהן אם כן קיבלו 15% מהקולות או לא קיבלו.
ו' שירי
כן. זה גם לא רלוונטי. אינכם צריכים להתעקש על זה.
י' נאות
אגיד לך למה. אנו דנים עכשיו בוועדת החוקה מה קורה אם אתה מסיר את מועמדותך.
א' בלאו
לא. זה לא נוגע לזה בכלל.
היו"ר א' גולדשמידט
לא. מדובר על סיעות שלא מריצות מועמד. לי אין התנגדות.
י' נאות
מועמד מספר שלוש - אם הוא מוריד מועמדות ברגע האחרון- - -
ו' שירי
לגבי זה, יש לו את הערבות, אם הוא לא מחזיר את הכסף כמועמד.

בסופו של דבר, הם יקבלו את הכסף, ולא משנה מה יקרה.
א' שניידר
סיעה שלא הריצה מועמד מקבלת 85% מיד לאחר פירסום התוצאות.
י' ליצמן
לא.
ו' שירי
אנה שניידר, שיקבלו 85% במקום 60%. זה לא משנה.
י' ליצמן
הבדיקה היא רק על 15%.
ו' שירי
הבדיקה היא על 15%. זה לא משנה.
א' שניידר
היא לא צריכה גם ערבות.
היו"ר א' גולדשמידט
נכון. היא צריכה ערבות כאילו רק כדי להבטיח שהיא מוציאה את הכסף לצרכים הנכונים.

ההצעה של אדוארד בלאו התקבלה והכנסנו זאת, למרות שאני רוצה להגיד לך במאמר מוסגר שמעין ערבות כן צריך פה להוצאת הכסף לצרכים שמותר להוציא. ההנחה המקובלת במקומותינו היא, שכולם פועלים ביושר.
ו' שירי
היושב-ראש גולדשמידט, אני חייב ללכת לוועדת הכנסת.
א' שניידר
עוד ייאמר: "(ג)(1) סיעה שהמועמד שלה לראש הממשלה זכה בחירות המיוחדות ב-15 אחוזים לפחות מן הקולות הכשרים, ישולמו לה מתוך הסכום המגיע לה לפי סעיף קטן (א)(1)" - שזה 32 יחידות המימון - "(א) 85% - מיד לאחר פירסום תוצאות הבחירות המיוחדות; (ב) 15% - מיד לאחר שמבקר המדינה הגיש ליושב ראש הכנסת דין וחשבון חיובי לפי סעיף 10(ב)".
א' וילן
האם זה "הקולות" או "הקולות הכשרים"?
א' שניידר
"הכשרים".
עוד ייאמר
"(ג)(2) סיעה שהמועמד שלה לראש הממשלה לא זכה בבחירות המיוחדות ב-15 אחוזים לפחות מן הקולות הכשרים, תהיה זכאית למימון לפי סעיף קטן (א)(2) בלבד, ויורה יושב ראש הכנסת על מימוש הערבות שהופקדה על ידה".
י' נאות
מה זה "מימוש"? זה חילוט - לא?
א' בלאו
היושב-ראש גולדשמידט, מהתחלה יש פה איזו נקודה, וזה לא מה שאתה חושב. זו סנקציה. הסנקציה על סיעות אחרות.
דובר
זו לא סנקציה.
היו"ר א' גולדשמידט
לא. זה מי שלא מגיע לרף מחזיר את הכסף פחות המימון שמגיע לו כסיעה שלא מציגה מועמד.
א' בלאו
זה - כן.
א' וילן
אדוני היושב-ראש, אלה לא ההסכמות שגובשו פה. דובר על 15%. ברגע שאתה אומר "קולות כשרים" ופתק לבן הוא לא קול כשר, תארו לעצמכם מצב בו יש 5% קולות של פתקים לבנים - ברגע זה הרמת את הרף ל-20% מקולות המצביעים.
היו"ר א' גולדשמידט
יש לנו זמן לדון בזה בין קריאה ראשונה לקריאה שניה וקריאה שלישית.
א' וילן
למה לא לכתוב "מהקולות" במקום "מהקולות הכשרים"? זו לא כוונת המחוקק.
היו"ר א' גולדשמידט
אתה סופר מקולות כשרים.
י' נאות
היושב-ראש גולדשמידט, לא. 51% אתה סופר קולות כשרים.
י' ליצמן
היושב-ראש גולדשמידט צודק בזה.
היו"ר א' גולדשמידט
תקשיבו למה שאני אומר. תקשיבו גם למוזיקה של מה שאני אומר. זה נושא, שאנו לא נתנו דעתנו עליו קודם. הוא, בהחלט, ראוי למחשבה. נעשה זאת בין קריאה ראשונה לקריאה שניה וקריאה שלישית. זה, בהחלט, נושא שעושה שכל. אנו נציג זאת כ-15% בקריאה הראשונה, ונראה. אולי נוריד זאת ל-13%.
א' שניידר
עוד ייאמר: "(ד) הוראות סעיף 4(ד) ו-(ה) יחולו על בחירות מיוחדות, בשינויים המחוייבים".

סעיפים 4(ד) ו-(ה) הם לגבי זכאות להחזר הוצאות מימון של הוצאות בחירות שהסיעה נשאה בהן, ויש הגדרה מה הן "הוצאות מימון". גם את זה אנו משאירים.

נושא העודפים - "בסעיף 3 לחוק העיקרי, בסופו יבוא: '(ד) בבחירות מיוחדות - (1) היו הוצאות סיעה הזכאית למימון לפי סעיף 2ב(א)(1) נמוכות מצירוף הסכום המגיע לה לפי אותו סעיף וסכום התרומות שאספה לפי סעיף 8(ג1), תוחזר היתרה לאוצר המדינה; (2) היו הוצאות סיעה הזכאית למימון לפי סעיף 2ב(א)(2) נמוכות מהסכום המגיע לה לפי אותו סעיף, תחזר היתרה לאוצר המדינה".

נושא תקרת ההוצאות - "בסעיף 7 לחוק העיקרי, בסופו יבוא: '(ו) בבחירות מיוחדות כאמור בסעיף 2ב - (1) סיעה או סיעות הזכאיות למימון לפי סעיף 2ב(א)(1) לא יוציאו הוצאות בחירות בסכום העולה על ארבעים וארבע יחידות מימון; (2) סיעה או סיעות הזכאיות למימון לפי סעיף 2ב(א)(2) לא יוציאו הוצאות בחירות בסכום העולה על המגיע להן לפי אותו סעיף'".
י' נאות
משמעות הדבר היא, שסיעות שלא מריצות מועמד לא יכולות לאסוף תרומות.
י' ליצמן
זה ברור.
א' שניידר
סעיף 8 לעניין תרומות - קודם כל, אנו מחילים את התרומות על בחירות לכנסת ולראש הממשלה, שם היה איזה שהוא "באג" בסעיף. אחרי סעיף (ג) יבוא: "(ג1) בשנה שמתקיימות בה בחירות מיוחדות, לעניין סיעה או סיעות הזכאיות למימון לפי סעיף 2ב(א)(1), יבוא סכום של 10,000 שקלים חדשים במקום הסכום האמור בסעיף קטן (ב)" - שזה היום 1,700 שקל.
היו"ר א' גולדשמידט
הערה טכנית - אנו היום בתחילת חודש דצמבר, והבחירות מתקיימות, נניח, בתחילת פברואר, כלומר יש פה שתי שנים קלנדריות. האם זה משנה משהו?
מ' בס
זה משנה. צריך לחשוב על זה.
א' בלאו
בודאי.
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, אי אפשר לאסוף תרומות אלא החל מה-1 בינואר.
מ' בס
זה משתלב בהוראת השעה. צריך לעשות התאמה. אתה צודק. עלית על "באג".
היו"ר א' גולדשמידט
אם כך, תעשו את ההתאמה.
מ' בס
לפי החוק, בלי הוראת שעה שנת הבחירות היא מה-1 בינואר עד- - -
א' שניידר
תיכף תראו שאתם מגדירים שנה בצורה מאד מעניינת.
מ' בס
למעשה, צריך להגדיר את התקופה בה ההיתר המיוחד הזה חל.
היו"ר א' גולדשמידט
בדיוק.
מ' בס
זה בתקופת בחירות מיוחדות.
א' וצלר
זה בתקופת הבחירות. במקום "שנה", אפשר לומר שבתקופת בחירות מיוחדות אפשר- - -
א' בלאו
לא. גם זמן אחרי זה, לעתים, מתחייבים לתת תרומה, וזה לוקח מספר חודשים.
דובר
אם תינתן התחייבות, זו תרומה.
א' בלאו
אם התחייבות זו תרומה, זה בסדר.
היו"ר א' גולדשמידט
מאה אחוז.

מה קורה עם בחירות חוזרות?
א' וצלר
בחירות חוזרות הן חלק מתקופת הבחירות.
היו"ר א' גולדשמידט
האם אפשר לאסוף תרומות גם בתקופה זו? אנו לא נתנו לאסוף תרומות.
מ' בס
אם תגדיר שבתקופת הבחירות מותר, אז אם יש בחירות חוזרות - זה חל.
היו"ר א' גולדשמידט
נניח, שהיו לי עודפים. האם אני יכול להשתמש בהם גם בבחירות החוזרות?
ס' אלחנני
עודפים מחוייבים.
מ' בס
עדיין לא ישבתי על הטקסט, אבל המינהג שלנו הוא, ברשויות מקומיות למשל שם הסיטואציה הזו מתעוררת, שאנו רואים גם את תקופת הבחירות החוזרות כחלק מתקופת הבחירות לעניין.
היו"ר א' גולדשמידט
ואז, זה גם לגבי המפלגות לגבי הרבע- - -
מ' בס
זה גם לגבי תקרת ההוצאות.
היו"ר א' גולדשמידט
זה גם לגבי תקרת ההוצאות. כלומר, בלי להגדיר את זה, אני מבין שהפרשנות תהיה כפי שאתם אומרים--
א' וצלר
--לקולא.
היו"ר א' גולדשמידט
--שזה חל לקולא, כולל תקופת הבחירות החוזרות.
א' וצלר
כך נהגנו.
א' בלאו
האם תקרת ההוצאות חלה על שתי הבחירות: ראשונה וחוזרת?
מ' בס
לא. יש תקרה נוספת לבחירות חוזרות. אבל, אתה צריך להחזיר עודפים.
היו"ר א' גולדשמידט
מוטי בס, מה היא התקרה בבחירות החוזרות? האם היא שמונה יחידות מימון?
מ' בס
זה כתוב בחוק.
דוברת
כתוב: שמונה יחידות מימון.
מ' בס
עזוב את זה! זה כתוב.
א' וצלר
התקרה היא 8 ועוד 4 שזה 12.
היו"ר א' גולדשמידט
4 יחידות זה התרומות.
א' שניידר
זה מחצית הסכום הקבוע, שזה 4 יחידות.
היו"ר א' גולדשמידט
התקרה של עשרת אלפים שקל תחול גם על התקופה הזו.
א' וצלר
כן, אם אנו אומרים שזו תקופת הבחירות.
א' שניידר
סעיף 9 לחוק העיקרי קובע חובת ניהול חשבונות לפי הוראות מבקר המדינה החל ביום החמישה-עשר אחרי היום הקובע. כאן אנו אומרים שאם "קויימו בחירות מיוחדות, ייקרא סעיף קטן (א) כאילו נאמר בו 'החל ביום השביעי אחרי היום הקובע'". כלומר, שבעה ימים אחרי היום הקובע, כבר הוא מתחיל לנהל חשבונות לגבי הבחירות המיוחדות.
מ' בס
זה בגלל צפיפות הזמן.
י' נאות
זה בסדר.
היו"ר א' גולדשמידט
האם אתם הכנסתם? אפרופו העניין, זו לפחות בעיה של הליכוד. במקרה, אצלנו כרגע אין בעיה כזו. הם עושים פריימריז, ועליהם לארגן יום בחירות. האם זה ייחשב כהוצאות בחירות?
מ' בס
זו ההוצאה של המפלגה, ולא הוצאה של המועמדים.
היו"ר א' גולדשמידט
ודאי. זה לא של המועמדים, שזה סיפור אחר וזה חוק אחר. אם כך, זה נחשב כהוצאת בחירות.
א' וצלר
כן.
י' ליצמן
שאלה: נניח, שאנו רוצים להשתתף בפריימריס, כשאין לי מועמד לראשות ממשלה.
מ' בס
לא הבנתי את השאלה.
א' וצלר
איך? הרי זו סיעה אחרת.
היו"ר א' גולדשמידט
זו שאלה תלמודית.
י' ליצמן
אתה אומר, שמועמד זה כולל את הפריימריס.
א' וצלר
לא.
מ' בס
לא. אמרתי משהו אחר. אמרתי, שמפלגה, שעושה פריימריס, בשבוע הבא למשל בליכוד, מה שהמפלגה מוציאה לפריימריס ייחשב כהוצאת בחירות- - -
י' ליצמן
לזה התכוונתי. עכשיו, אני שואל: הרי גם המפלגות מקבלות כסף. באות מר"צ ויהדות התורה, ואומרות: אתה יודע מה? תיאורטית, בין ברק לבורג הוא רוצה לתמוך בבורג. אני רוצה לתמוך בביבי מול נתניהו. האם אתה אומר- - -
מ' בס
לא מדובר על התעמולה.
י' ליצמן
אלה פריימריס. זה גם פריימריס, וזה רק לא שלי.
א' וצלר
פריימריס זה בתוך הסיעה.
מ' בס
הרב ליצמן, הבנתי.
מ' פרוש
זה בתוך חברי הליכוד או בתוך מפלגת העבודה.
מ' בס
לא מדובר על עשייה תעמולתית בפריימריס. מדובר על ההוצאה של המנגנון שמארגן את הפריימריס, וזה חמישה מליוני השקלים שהליכוד דיבר עליהם: להציג קלפיות, לספור את הקולות או שימוש במחשבים--
א' וצלר
--או לשכור אולם.
מ' בס
על זה מדובר, ולא על התמיכה במועמד זה או במועמד אחר.
י' ליצמן
לא מדובר על תעמולה.
היו"ר א' גולדשמידט
ודאי. על זה יש חוק מיוחד - חוק המפלגות - שיש בו פרק בנושא ניהול פריימריס שהוא פרק בפני עצמו, וזה לא מענייננו.
ר' מלול
מאיזה תקציב הם - הליכוד - יממנו את זה?
דוברת
לפי חוק המפלגות.
מ' בס
את מנגנון הפריימריס? - מתקציב הבחירות שלהם.
היו"ר א' גולדשמידט
זה ממה שעכשיו מקציבים להם. זה ממה שאנו נותנים להם.
ר' מלול
האם מזה מותר?
היו"ר א' גולדשמידט
כן.
מ' פרוש
איך מותר לקחת הלוואה לצורך העניין הזה? האם הוא יקבל את זה ביום שני? הוא לא יקבל זאת ביום שני. איך הוא ילווה כסף?
י' נאות
יש אשראי בבנק.
מ' בס
יש פה הסדר לכיסוי הוצאות מימון. סעיפים 4(ד) ו-4(ה) לחוק מסדירים את הוצאות המימון.
מ' פרוש
כלומר, הוא יכול לקחת הלוואה, ואז הוא מחזיר.
דוברת
ודאי.
מ' בס
לא. אתה אומר "על סמך זה" - אתה מדבר על בטוחות. בטוחות הן שאלה אחרת, והחוק לא מסדיר זאת. מדובר בכל מפלגה והבנק שלה. כסף עולה כסף.
מ' פרוש
הוא לא יקבל ביום שני, אלא יותר מאוחר. איך בינתיים מוציאים כסף?
מ' בס
משלמים ריבית, ומקבלים זאת חזרה מהוצאות מימון.
דוברת
הלוואה.
א' בלאו
ריבית כלפי ספקים - מתחייבים לשלם- - -
י' נאות
היושב-ראש גולדשמידט, רק בבחירות המיוחדות יש רשות לאסוף תרומות של עשרת אלפים שקל?
היו"ר א' גולדשמידט
אנו לא שינינו לגבי כלל הבחירות. שינינו את תקרת התרומה לעשרת אלפים שקל, וזה רק לגבי בחירות מיוחדות.
מ' בס
זה רק בחירות מיוחדות, ורק הסיעות שמריצות מועמד.
י' ליצמן
למה שלא תעשו זאת בכלל?
מ' בס
כי את זה הוועדה החליטה.
מ' פרוש
כי אין עדיין היום בחירות לכנסת.
י' ליצמן
אני מדבר על לעשות זאת בכלל לבחירות ראש ממשלה או לבחירות מיוחדות.
א' וצלר
אבל, זו החלטה של הוועדה ולא שלנו.
היו"ר א' גולדשמידט
לא אכפת להם, שנעשה זאת. אין להם בעיה עם זה.
י' ליצמן
לראש ממשלה כל פעם שיש, ולא רק לראש ממשלה עכשיו. אפשר להעלות זאת.
י' נאות
אנו עוסקים עכשיו רק בבחירות מיוחדות.
היו"ר א' גולדשמידט
כבר הציע פה חבר-הכנסת ישראל כץ, נוכח זה שאנו מטפלים בזה, שנקציב תקציב מיוחד לסיעה שמריצה מועמד לבחירות כלליות לכנסת ולראש הממשלה. כלומר, אם אני אפתח פה עכשיו דברים, אני לא אצא מזה. בוא ונעסוק בבחירות מיוחדות, וזהו.
א' שניידר
אנו לא נגענו פה בשום דבר שהוא לא שייך לבחירות המיוחדות. חשבנו, שנסתבך עם זה.
היו"ר א' גולדשמידט
יכול מאד להיות, שאחרי זה כדאי יהיה שתכינו, ברמה המקצועית, איזו שהיא טבלת השוואה, על מנת שנוכל לעשות מקצה תיקונים כדי ליצור אחידות בכל מערכות הבחירות.
י' נאות
נכון, משום שכל הטיעון היה בנושא העמותות שאין מימון נפרד.
מ' בס
הגשנו מסמך ארוך, שמפרט עשרות דברים לגביהם נחוץ תיקון בחוק המפלגות בגלל "באגים" טכניים שיש שם.
א' שניידר
אנו עשינו תיאום בסעיף 10 לחוק הקיים שמתייחס לדו"חות של מבקר המדינה, כך שהכל יחול גם על הבחירות המיוחדות. כתוצאה מכך, היינו צריכים להוסיף פה הוראת שעה על-פי בקשת משרד מבקר המדינה. למה מתייחסת הוראת השעה? סעיף 10(ג1) היום אומר: "לעניין סעיף זה" - כלומר לעניין הדו"חות - (1) יראו שנה שבה מתקיימות הבחירות לכנסת ולראש הממשלה כמסתיימת בתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות, והחשבונות לפי סעיף קטן זה יימסרו ביחד עם החשבונות לפי סעיף קטן (א)" - שזה השוטפים.
עכשיו, אנו אומרים כאן כך
"לעניןי סעיף 10(ג1) לחוק העיקרי, יראו את השנה שהחלה ביום 1 ביוני 1999 כמסתיימת בתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות המיוחדות שנערכו ביום 6 בפברואר 2001" - בהנחה שזה מה שיהיה, ואני מקווה שעד הקריאה השניה והקריאה השלישית נדע את התאריך - "ויראו את השנה שלאחריהן כמתחילה בתחילת החודש שאחרי פירסום תוצאות הבחירות וכמסתיימת בתום שנת הכספים 2002".
היו"ר א' גולדשמידט
למעשה, זהו.
מ' בס
צריך לתקן את מה שהצבעת עליו.
היו"ר א' גולדשמידט
אתם תתקנו זאת. אנו מסמיכים אתכם לתקן.
א' שניידר
בסדר.
דובר
זה נושא תקופת הבחירות.
היו"ר א' גולדשמידט
בדיוק. כלומר, לא קלנדרי אלא- - -
א' בלאו
מתי נצטרך להגיש את הדו"חות?
י' נאות
אנה שניידר, כשאת הגדרת יחידת מימון, לא אמרת שזו יחידת המימון ביום הקובע.
היו"ר א' גולדשמידט
אני מעמיד להצבעה את הכנת החוק והבאתו לקריאה ראשונה לכנסת, בכפוף לתיקונים הטכניים משפטיים שעוד יעשו והדברים שאמרנו כאן. מי בעד?

ה צ ב ע ה

הצעת חוק מימון מפלגות (תיקון - מימון בחירות מיוחדות), התשס"א-2000,
בכפוף לתיקונים טכניים ומשפטיים שייעשו והדברים שנאמרו, התקבלה.
היו"ר א' גולדשמידט
זה עבר פה אחד.
מ' פרוש
מה עם הסתייגויות?
היו"ר א' גולדשמידט
לא. הסתייגויות הן רק בקריאה שניה ובקריאה שלישית, ולא עכשיו.

אנה שניידר, עכשיו, יש לראות שידפיסו זאת כמה שיותר מהר, וצריך כבר לבקש פטור מחובת הנחה.
א' שניידר
קודם, צריך לפרסם זאת.
היו"ר א' גולדשמידט
בסדר, אבל כבר צריך להכין את הבקשה לוועדת כנסת.
א' שניידר
זו קריאה ראשונה, ואני צריכה שתהיה פה עלות.
מ' פרוש
הממשלה מגישה זאת, ולא אנו.
א' שניידר
לא.
היו"ר א' גולדשמידט
לגבי העלות המינימלית, אנו לא יכולים לדעת כמה מועמדים יהיו - איך אנו יכולים לדעת את העלות?
א' בלאו
אתה יכול לתת רק את העלות המינימלית.
היו"ר א' גולדשמידט
סמדר אלחנני, תעשי את החישוב לפי שני מועמדים.

אני נועל את הישיבה.



הישיבה ננעלה בשעה 15:40.

קוד המקור של הנתונים