ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 14/11/2000

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 123), התשס"א-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/2151

2
ועדת הכספים
14.11.2000

פרוטוקולים/כספים/2151
ירושלים, כ"ד בחשון, תשס"א
22 בנובמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 182
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט"ז בחשון התשס"א (14 בנובמבר 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: אלי גולדשמידט - היו"ר
עופר חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
יעקב ליצמן
יוסף פריצקי
ויצמן שירי
שלום שמחון
מאיר פרוש
מ"מ: יצחק כהן
משולם נהרי
מוזמנים
יוני קפלן - נציב מס הכנסה
אוסקר אבו-ראזק - סגן נציב מס הכנסה
חגי אופנהיים - נציבות מס הכנסה
עו"ד מיכל דויטש - נציבות מס הכנסה
משה אשר - יועץ לנציב מס הכנסה
דניאל רימון - משרד האוצר
טלי דולן - יועמ"ש, אגף כלכלה והכנסות המדינה,
משרד האוצר
עו"ד יעל אביר - לשכה משפטית, אגף המכס ומע"מ
ורה מקסימוב - משרד הפנים
שרון גלעד - משרד המשפטים
מרים אילני - משרד המשפטים
מאיר לינזן - לשכת עו"ד
ישראל שטראוס - לשכת רו"ח
אבי הלר - רו"ח, משרד קסלמן
צבי משה-פרידמן - לשכת רו"ח
רפי ברנדר - איגוד תעשיות האלקטרוניקה והמידע
גד סואן - איגוד החברות הרשומות בבורסה
משה כהן - ארגון התעשייה המתוחכמת בישראל
חזקיה ישראל - הת' התעשיינים
יוסי הולנדר - הת' התעשיינים
יועצת משפטית
אנה שניידר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קרשנר
קצרנית
תמר מרימוביץ
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 124) (הקלות במתן הטבה לשינוי מבנה).


הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 124) (הקלות במתן הטבה לשינוי במבנה)
היו"ר אלי גולדשמידט
אני פותח את הישיבה. אנחנו למעשה סיימנו את הקראת הסעיפים, אבל בואו נזכיר מה הקראנו. אוסקר אבו-ראזק, אתה הקראת את סעיף 18, לא כולל סעיף 19. מי מהמשלחות רוצה להעיר לגבי הנושא של סעיף 104ח, נושא החלפת מניות?
גד סואן
אני קודם כל רוצה לברך את הנציב ואת הצוות שלו שהכינו את הצעת החוק, וכמובן את שר האוצר שנתן את הגיבוי המתאים. אני חושב שההצעה היא במקום הנכון, קצת אולי באיחור אבל בהחלט יש מקום לעצם ההצעה, ויש מקום לזרז מאד את קבלתה עד כמה שאפשר, אחרי תקופת הצינון הארוכה מאד.

למה אני מברך כל כך? כי היא באמת באה לפתור בעיות מיידיות וחריפות שעומדות בפני התעשייה, לאוו דווקא תעשיית ההיי-טק, אבל בעיקר תעשיית ההיי-טק. היא מטיבה לעומת המצב כיום, ובזה אין ספק, אבל היא לא הולכת מספיק רחוק. יוני קפלן הלך קדימה, אבל לא הגיע ליעד שהחברות היו רוצות.

בסך הכל, החברות טוענות שאירוע מס צריך להיות כשיש מפגש עם הכסף, ולא כשקובעים תאריך שרירותי – שנתיים. למה שנתיים? למה לא שנה? למה לא חמש שנים? למה לא עשר שנים? אולי יוני קפלן, או אוסקר אבו-ראזק יסבירו מדוע, אבל אני עוד לא הבנתי מדוע דווקא שנתיים. בסך הכל, מה שהחברות שעוסקות במטריה אומרות: אנחנו רוצות שלא תהיה חובה במס, אלא כאשר יש מפגש עם הכסף, כמקובל בארצות הברית.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מאד מבקש להיות קונקרטי. תאמר לי איזה סעיף ומה אתה מבקש להוסיף. כך אני רוצה שנדבר בוועדה. קודם תסביר את הרציו שלך – והסברת אותו – ועכשיו תגיד מה אתה רוצה לתקן בדיוק.
גד סואן
בסעיף 18 להצעת החוק מופיע "יום המכירה" – המוקדם מבין אלה:

"(א) המועד שבו נמכרה המניה המוקצית;

(ב) עשרים וארבעה חודשים".

אנחנו רוצים שיהיה סעיף (א), בלי סעיף (ב).
היו"ר אלי גולדשמידט
בקיצור, אתם מציעים שלא תהיה הגבלה של סעיף (ב), ואז אתה אומר שגם אין צורך בסעיף (ג) שהציעו כאן. הקריטריון שלך הוא המועד שבו נמכרה המניה בפועל, שקיבלת את התמורה בעדה.
גד סואן
נכון, זה צריך להיות הקו.

מכיוון שבתוך עמי אני חי, לו היינו יכולים להגיע לכך, זה הפתרון האידיאלי. לחלופין, אם לא, צריך להרחיק עד כמה שאפשר. מדוע שנתיים? למה לא חמש שנים? אם משאירים את סעיף (ב), הייתי אומר חמש שנים.

לא קיבלתי את הנוסח המדויק לגבי התנאים שיקבע שר האוצר בסעיף (ג), אבל יש פה כמה דברים: כמובן תנאי אחד הוא דחייה נוספת אם מחיר המניה נמוך יותר - -
יוני קפלן
את זה אמרנו אתמול.
גד סואן
אני לא קיבלתי את הנוסח. אני רוצה להסביר את הנושא, ואולי תוכלו לתת את דעתכם לעניין. יש גם בעיה שלא קשורה למחיר של הנייר, אלא לאחוז.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מודיע בזה שחבר הכנסת יוסי פריצקי משך את הבקשה שלו לרביזיה בנושא ההקצבה לרשת מעיין החינוך התורני. לכן לא תתקיים הצבעה, והבקשה אושרה.
גד סואן
יש פה בעיה, שהרי הובטח שיהיו תקנות שיוצאו על פי החוק, שבהן יפורטו התנאים שעל פיהם יפעל שר האוצר בבואו להפעיל את סמכותו, או הנציב בבואו להפעיל את סמכותו. יש פה דבר שלא קשור למחיר של המניה, אלא לכמות. למה הכוונה?

נניח שבעסקה מסוימת של החלפת מניות, אתה מקבל אחוז מסוים של מניות. אם אתה מקבל אחוז מאד קטן, נניח 2% או 3%, אין לך בעיה לממש אותם אחרי שנתיים, אחרי שלוש שנים, אחרי ארבע שנים, לא חשוב מתי שתרצה.

אבל אם אתה מקבל נניח – והיו לשמחתנו כאלה עסקאות במשק הישראלי, גם כשמדובר על חברות בחוץ לארץ וגם על חברות בארץ – אחוז מעבר ל-5% בחברה הקולטת, יש לך בעיה לממש את זה, כאשר אתה רוצה לממש. צריך להיות נניח איזה סידור של שליש אחרי כמה שנים, שליש נוסף אחרי עוד כמה שנים והשליש הנוסף אחרי עוד כמה שנים, זאת אומרת שתהיה אפשרות מודרגת לתת הנחות מהסוג הזה. אני מניח שנציבות המס תוכל לבנות איזה דבר שיתקבל על הדעת.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא רוצה לאבד את דרכי בסבך, שגם כך הוא סבוך. זה נושא לתקנות. אם תתקבל הצעת הנציב שאכן לשר האוצר תהיה סמכות, כתוב גם שהאישור יבוא גם לוועדת הכספים. הדברים שלך נרשמו בפרוטוקול. אולי אחרי זה הנציב ירצה לומר משהו בעניין הזה, שהוא ישקול את הדברים, ואני מקווה שכן, ואז יתקיים הדיון. אין טעם לקיים על זה עכשיו את הדיון.
גד סואן
אני אומר את זה כי הבטיחו אתמול כבר לעבוד על התקנות, אבל אם נתייחס ספציפית להצעה הראשונית, יום המכירה זה היום שבו נמכרה המניה המוקצית. לחלופין, במקום שנתיים חמש שנים.
צבי משה פרידמן
קודם כל, אנחנו מברכים את כל הצעת החוק הזו.
היו"ר אלי גולדשמידט
בואו נוציא מהסוגריים את הברכות. אני בטוח שכולם מברכים, ועכשיו כל אחד ידבר לעניין.
צבי משה פרידמן
בנוסף למה שאמר גד סואן, אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים שאולי קשורים לפרטים של סעיף 104ח. קודם כל, מדובר פה רק במניות רשומות למסחר בבורסה. אנחנו לא רואים סיבה למה לא להחיל את ההסדר הזה גם על מניות שלא נסחרות בבורסה.
היו"ר אלי גולדשמידט
חבר הכנסת שירי ויצמן אתמול קיים על העניין הזה דיון מאד ארוך עם אוסקר אבו-ראזק ועם יוני קפלן.
צבי משה פרידמן
מדובר בסעיף 104ח(א), שם נאמר: "בתמורה להקצאת מניות רשומות למסחר בבורסה".
היו"ר אלי גולדשמידט
עד כמה שאני הבנתי, הדברים אתמול נידונו. אתה לא היית פה אתמול. נדמה לי שאמרו שהמסלול של העניין הזה נמצא בסעיף השני, 103כ.
צבי משה פרידמן
אבל יש פה נקודה חשובה, המסלול השני כמעט שלא יהיה שמיש לכל העסקאות שאנחנו רואים אותן במשק. המסלול השני דורש עמידה בתנאים של יחסי שווי או מגבלות של שנתיים אחרי זה של אי מכירה ועוד הרבה הרבה מגבלות שב-95% מהחלפות המניות שאנחנו מכירים במשק - ובטח החלפות המניות הגדולות והקטנות יותר של ההיי-טק שראינו בשנתיים האחרונות - לא נכנסות למסגרת המסלול הזה. כך שהמסלול הזה לעניין הזה הופך להיות במהותו תיאורטי ולא מעשי.

רק לעניין הזה של החלפת המניות - גם לגבי פרטיות - אם הולכים בסעיף 104ח למפגש עם הכסף, פותרים גם את הבעיה של החלפה של מניה פרטית במניה פרטית, כך שבדרך הזאת אפשר לתפוס שתי הציפורים במכה אחת.
היו"ר אלי גולדשמידט
אוסקר אבן-ראזק, אני מבקש שתתן תשובה לעניין הזה, ואם אתה יכול, תתמקד בטענה שסעיף 103כ לא פותר את כל הבעיות שהוא הציג כאן.
אוסקר אבו-ראזק
דווקא הנימוקים של אבי הלר הם שמחזקים את העובדה שבאמת צריכים להיות שני מסלולים. אתה בעצמך אומר שסעיף 103כ מכריע את מי שעושה את המיזוג להחזיק שנתיים במניות. מה אתה אומר? אתה אומר ששנתיים זה הרבה. אז אם אתה אומר ששנתיים זה הרבה, משמע שמי שעושה את ההחלפות ורוצה להיכנס לסעיף 104ח רוצה למכור. אם הוא רוצה למכור, הוא צריך להחזיק נכס נזיל. מתי יכול להיות נכס נזיל? לא מניה בחברה פרטית. נכס נזיל זה רק מניה בחברה ציבורית.
אבי הלר
אבל למה אתה רוצה להכריח אותו למכור?
יוני קפלן
אבי הלר, קיימנו אתמול דיון לגבי הנקודה שצבי משה פרידמן העלה עכשיו, אבל אני אזכיר לכם שאמרנו שבנושא של מניות פרטיות מי שעונה על התנאים של מיזוג בדרך החלפת מניות, יש לו למעשה דחייה עד למפגש של הכסף, רק שנגזר עליו להחזיק את המניות לפחות שנתיים. מי שלא עונה למיזוג בדרך של החלפת מניות, יכול לממש עד שנתיים, ואז זה גם עונה לבעיה שגד סואן העלה, כיוון שהוא יכול לממש במהלך השנתיים בשיעורים, הוא לא חייב לממש את הכל ביום של השנתיים.

הצענו מסלול נוסף. אמרנו שאנחנו גם נאמר את זה היום וגם נפרסם את זה בחוזר, וזה למעשה הפתרון שמצאנו עד היום לגבי המניות הנסחרות, רק שאנחנו לא כל כך אוהבים אותו. הבעיה במניות פרטיות לעומת מניות נסחרות היא שאנחנו לא יודעים להעריך את השווי של המניות שהתקבלו, וגם אם אנחנו מגיעים ליום השנתיים ורואים את זה כיום מכירה, לא נדע את השווי, מכיוון שאנחנו מחזיקים מניות פרטיות.

לכן, הצענו פה להפעיל את סמכויות הנציב על פי סעיפים 186 ו-192, שנותנים את הפתרון, שדוחה את גביית המס ומאפשר במידה שערך המניות ירד לעומת השווי שלהן – כשאני מזכיר שוב פעם שזה עניין של הערכה – להוריד ריבית והפרשי הצמדה על פי סעיף 192 לפקודה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא אמשיך בוויכוח הזה, כי הוא נידון אתמול. האם יש הערה נוספת לנושא שקשור לסעיף 104ח?
צבי משה פרידמן
יש לי הערה נוספת. מוצעים כאן או שישה חודשים מתום יום החסימה או עשרים וארבעה חודשים. יום החסימה, לפי מה שמוגדר כאן, זאת חסימה על פי דין. אני יודע שיש מקרים שיש חסימות מכוח הסכם.
יוני קפלן
חוזיות.
צבי משה פרידמן
חוזיות שאי אפשר למכור. אני מציע שיום החסימה יהיה גם מכוח הסכם, לא רק מכוח דין.
יוני קפלן
לגבי התנאים שאנחנו אמרנו שנגלוש מעבר לשנתיים, אתמול הסכמנו לתנאי אחד שמאפשר גלישה מעבר לשנתיים, והוא התנאי ששווי המניה יותר נמוך משווי המניה ביום העסקה. תנאי שני מאפשר הארכה כשיש חסימה חוזית, אבל כמובן חסימה חוזית שעומדת במבחן ההגיון. הרי חסימה חוזית אפשר לכתוב בחוזה בין קונה למוכר. אם לא תהיה מהות כלכלית מאחורי החסימה החוזית, לא יהיה בזה שום דבר.
היו"ר אלי גולדשמידט
איפה זה?
יוני קפלן
בתקנות.
צבי משה פרידמן
לגבי מועד ההחלפה, יש פה יום החלפה שבו סופרים 24 חודש מיום ההחלפה וכו' וכו'. אין הגדרה מה הוא יום ההחלפה. אתה יודע שבפרקטיקה יש לנו הרבה ויכוחים מה הוא יום ההחלפה – יום ההסכם, יום ה-CLOSING, יום ההקצאה.
אוסקר אבו-ראזק
מה שצבי משה פרידמן אומר נכון, אבל הוא רוצה שנתקן עכשיו את כל פקודת מס הכנסה, נתקן את סעיף 88, נתקן הגדרת מכירה, נתקן הגדרת רכישה. אם אנחנו רוצים לתקן את כל פקודת מס הכנסה, בבקשה, זאת ההזדמנות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא רואה את כל ההערות האלה בנייר של סמדר אלחנני. יש פה ריכוז שעשתה סמדר אלחנני, ואני לא רואה את הטענות האלה בריכוז הזה.
סמדר אלחנני
ביום חמישי ביקשתי שישלחו לי אותן.
אוסקר אבו-ראזק
אפשר לרשום בפרוטוקול שיום ההחלפה הוא יום מכירת המניות. מה זה יום מכירה? יש פרק ה לפקודת מס הכנסה, ויש שם הגדרות.
צבי משה פרידמן
אני מציע יותר לצמצם בנקודה הזאת, כי זה לא כמו מכירה רגילה.
היו"ר אלי גולדשמידט
מר פרידמן, אני נלחם בין יעילות ויסודיות. אני גם צריך להיות יעיל.
צבי משה פרידמן
יש פה הוראה שצריך להגיש בקשה לנציב 60 יום לפני מועד ההחלפה. אני מדבר על סעיף 104ח(ה) בעמוד 540. אני לא יודע מה זה מועד החלפה - יום ה-CLOSING, יום ההסכם או יום ההקצאה.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה יהיה בתקנות.
צבי משה פרידמן
בלתי סביר לעמוד בתנאי של 60 יום לפני מועד ההחלפה. אני לא יודע מה הסיבה לכך, אבל אני לא רואה סיבה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אוסקר אבו-ראזק הודיע לפרוטוקול מה זה יום ההחלפה. הוא אמר שאם הוא לא יודע מה הוא יום ההחלפה, הוא לא יודע ממתי לספור את ה-60 יום.
צבי משה פרידמן
גם אני יודע מה מועד ההחלפה, 60 יום זה לא הגיוני. אני לא יודע למה צריך 60 יום. זאת תקופה די ארוכה 60 יום עד מועד ההחלפה, כי עסקאות נחתמות בשבוע.
יוני קפלן
נמצא לזה פתרון.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו החלטנו שזה יהיה 30 יום.
צבי משה פרידמן
לפי דעתי, אפשר לומר: לפני מועד ההחלפה.
היו"ר אלי גולדשמידט
בסעיף 540(ב)(ה) אנחנו מתקנים 60 יום ל-30 יום.

מר צבי משה פרידמן, אני מבקש ממך שתפנה אותי לסעיף ותגיד את הדברים בצורה מסודרת.
צבי משה פרידמן
בעמוד 541 בסעיף (ג)(2) יש הוראה שהדיבידנדים מתווספים לתמורה, דהיינו: שיעור מס רגיל. יש בזה הגיון, וזה צודק וזה נכון לגבי דיבידנדים שנצברו בחברה עד מועד ההחלפה. מכאן ואילך, לדיבידנדים מגיע שיעור מס רגיל, או לכל הפחות לקבל רווחים ראויים לחלוקה. לא יכול להיות שרווחים נצברים ממועד ההחלפה ימוסו בשיעור מס רגיל. לדיבידנדים מגיע שיעור מס של דיבידנד, או לפחות לקבל רווחים ראויים לחלוקה.
אוסקר אבו-ראזק
אני לא מסכים אתך עד יום ההחלפה, כי אנחנו עכשיו אומרים שהמכירה תהיה המכירה של המניות החדשות. אם המכירה תהיה המכירה של המניות החדשות, בוודאי שאני צריך את הדיבידנד שחילקה החברה החדשה ולא הדיבידנד שחילקה החברה הוותיקה.

לגבי רווחים ראויים לחלוקה, נאמר במפורש שהרווחים שנצברו בחברה הקודמת שהיית יכול לקבל אותם כשעשית את ההחלפה, תקבל אותם במכירה הנוכחית. יש פה שני דברים שמשלימים אחד את השני. אני לא מבין מה הבעיה.
חגי אופנהיים
צבי משה פרידמן, זה יכול לפעול לטובתך או לרעתך. אתה מקבל שלוש שנים רווח ראוי לחלוקה. אתה מקבל את ההקצבה של רווח ראוי לחלוקה. זה יכול לפעול לרעתך.
צבי משה פרידמן
יכול להיות שזה לרעתי, אבל אני שואל מה צריך להיות נכון.
אוסקר אבו-ראזק
צבי משה פרידמן, אתה יודע טוב שמה שצריך להיות נכון זה שמס על רווח הון ומס על דיבידנד צריך להיות אותו מס.
צבי משה פרידמן
לפי דעתי מה שנכון שיהיה פה זה שרווחים הראויים לחלוקה, רווחים שנצברו בחברה ממועד ההחלפה ואילך – בחברה שהמניות האלה מתקבלות – ימוסו בשיעור מס - -
יוני קפלן
אם הרפורמה עוברת, הטענה שלך נופלת.
צבי משה פרידמן
לא צריך את הסעיף הזה בכלל, כי אין הבדל.
חגי אופנהיים
רוב ההחלפות הן עם חברות זרות, שאין להן רווח הון חלוקה, לכן זה לא רלוונטי. ובנוסף, אם אלה חברות ישראליות, אני לא בא לומר שיש לי ידע מוחלט, אבל לחברות ההיי-טק יש בדרך כלל גירעון, ולכן מבחינה פרקטית עדיפה ההוראה הנוכחית ללקוחות שלך, צבי משה פרידמן. קיבלתם פה צ'ופר.
היו"ר אלי גולדשמידט
מר פרידמן, תעבור בבקשה לנושא הבא.
צבי משה פרידמן
בעמוד 541 סעיף (ג)(4) כתוב "על מכירת המניות המוקצות לא יחולו ההוראות החלות על פי כל דין, על נייר ערך זר". לדעתנו, בכל מקרה אם החזקתי נייר ערך זר ואני מחליף בנייר ערך זר, למה שלא יחולו על נייר ערך זר?
יוני קפלן
קיבלנו, אם החזקת לפני מועד ההחלפה.
אוסקר אבו-ראזק
אם המניות המוחלפות הן נייר ערך זר, והמניות המוקצות - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אז ההקלות לגבי נייר ערך זר יחולו.
צבי משה פרידמן
מה קורה אם החזקתי מניות שחל עליהן סעיף 101 לפקודה?
חגי אופנהיים
יש לך פתרון מעולה בסעיף (5).
היו"ר אלי גולדשמידט
אני יכול לעזוב את החדר ותנהלו דיון. יש פה אנשים שהם לא בדיוק חיים בוקר עד לילה דיני מסים ומסים, ואתם גם עוסקים בכל מיני מונחים שאנחנו צריכים להבין אותם. לכן, אני מבקש שלא תיכנסו אחד לדברי השני ותסבירו לחברי הכנסת, לא אחד לשני.
צבי משה פרידמן
מה קורה אם החזקתי מניות שחל עליהן סעיף 101 לפקודה – הן לא פטורות ממס במכירה, ואני משאיר את יום הרישום כיום אירוע חייב במס. קיבלתי מניות מוחלפות, זה לא אירוע מס, ועל המניות המוחלפות צריכות גם כן לחול הוראות סעיף 101 לפקודה, היינו: יום הרישום, זה המשך. זה הרציו של סעיף 104ח, לא קרה שום דבר.
חגי אופנהיים
התשובה היא סעיף (5)(ב).
צבי משה פרידמן
כתוב "לא ייחשב כמכירתן", והוא כן רוצה שרישומן ייחשב כמכירתן.
חגי אופנהיים
אם חזרת בך, יש לך רצף של סעיף 101. אם לא חזרת, אירוע מס זה מועד מימוש כמו סעיף 101.
היו"ר אלי גולדשמידט
נשמע הגיוני. למה כל זה לא רשום בדברים שלכם?
צבי משה פרידמן
לא היה סיפק בידינו.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה לא בסדר וזאת לא צורה שכך תנהג לשכת רואי חשבון.
צבי משה פרידמן
נעשה בדק בית אצלנו בבית.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה עוזרת לי ההתנצלות? נוכח הרשלנות שלכם בהכנת החומר, אני מבקש להתמקד באמת בנושאים הקריטיים ולא בכל השאר.
צבי משה פרידמן
בעמוד 542 יש הוראה בסעיף (ד)(2) ובה רשום "כיום הרכישה ייחשב מועד החלפת המניות". בהמשך כתוב, שבמקרה שיש צדדים קשורים, פקיד השומה רשאי לומר שיום הרכישה זה היום שבו נמכרו המניות כפי שנקבע למעביר. זאת אופציה בידי פקיד השומה, ופקיד השומה יראה – אם במועד מכירת המניות המחיר היה נמוך, הוא יגיד שזה יום המכירה. אם המחיר היה גבוה, הוא ילך למועד ההחלפה. לא ייתכן להשאיר אופציה לפקיד השומה.
היו"ר אלי גולדשמידט
השאלה ברורה. מה התשובה? מה המטרה של שיקול הדעת הזה?
אוסקר אבו-ראזק
המטרה היא למנוע תרגילי מס.
אבי הלר
תוסיף אפשרות ערעור.
אוסקר אבו-ראזק
ברגע שפקיד השומה יפעיל את הפסקה הזאת, הוא יוציא שומה. ברגע שיש הוצאת שומה, לפי סעיף 145 יש לך זכות ערעור. זה לא מנותק מפקודת מס הכנסה.
צבי משה פרידמן
בעמוד 542 סעיף (ד)(1) יש הגבלות, לדעתי, מוגזמות מאד של קיזוז הפסדים בידי החברה הרוכשת. אודה ולא אבוש, לא ירדנו לסוף דעתם של כותבי ההגבלות, מדוע יש הגבלות כאלה על קיזוז ההפסדים. אלה נראות הגבלות מאד מאד מוגזמות.
אוסקר אבו-ראזק
לפני רגע אתה אמרת שצריך להיות רצף. אם צריך להיות רצף, אם המניות שהוחלפו היו נמכרות לפני ההחלפה והיה נוצר מהן רווח, אי אפשר לקזז אותו כנגד הרווח מהמניות המוחלפות. להפך, הסעיף הזה שומר על הרצף שאתה רוצה.

אנחנו בסיפא אמרנו שאם מדובר בנכסים שנרכשו במועד ההחלפה, האפשרות לקיזוז כן קיימת.
צבי משה פרידמן
כשדיברתי על רצף, התכוונתי בידי מעביר המניות, לא החברה הקולטת.
אוסקר אבו-ראזק
אתה אומר בחלק מהדברים שאתה רוצה רצף, ובחלק מהדברים אתה לא רוצה רצף.
צבי משה פרידמן
לחברה הקולטת אין בעיה של מס. היא קנתה מניות. אצלה לא צריך את הרצף. הרצף הוא אצל המוכר. פה אתה מטיל הגבלות אצל הקונה.
אוסקר אבו-ראזק
על מה אני מטיל?
אוסקר אבו-ראזק
אתה נותן פטור ממס למוכר ומטיל אגרות על הקונה? מה השאלה פה בכלל?
חגי אופנהיים
חוקי המס היום הם כאלה שכל נישום רשאי לקזז את ההפסדים שלו. ברגע שיש אינטראקציה, שיש החלפת מניות, יכול להיות אקט תכנוני, כשאקט המניות עצמו נועד לצורך קיזוז הפסדים בין נישומים. נקודת המוצא שאם אקט המניות היה אקט כלכלי עסקי, סביר להניח שמטרת ההעברה היתה מטרה של השקעה אסטרטגית. אם היתה השקעה אסטרטגית, אני לא מבין מדוע זה צריך להפריע. מתי זה צריך להפריע? כשמהות ההעברה היתה נושא של יצירת יתרון לקיזוז הפסדי. אין כאן מגבלה על החברה הקולטת בהחזקת המניות. אם היתה מגבלה של שנתיים, יכול להיות שאתה צודק, אבל אין מגבלה.

מה ההבדל מעסקה כלכלית פה? בזה שההשקעה היא השקעה אסטרטגית, והשקעה אסטרטגית לא מממשים.
צבי משה פרידמן
לחברה הקולטת אין בעיה של מס. נגיד חברה אמריקאית – אין לה בעיה של מס. הבעיה פה היא של מעביר המניות, אז אני פוטר אותו ממס, דוחה לו את המס, ומנסה לקחת קופון מהחברה הקולטת? מה היא קשורה בכלל לחוק הזה?
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מציע שאת הנושא הזה נשאיר רגע לצורך עיון. אני מודה שלא ירדתי לסוף העניין, ואני ארצה ללמוד אותו יותר.
אבי הלר
אני אגיד כמה מילים כלליות, למרות שהנושא נידון כבר, לגבי הדחייה של אירוע מס למפגש עם המזומנים. אנחנו יכולים פה להחליט שהדחייה תהיה שנתיים, שנתיים וחצי ויומיים וכו', והשאלה למה אנחנו עושים את זה. אם אנחנו עושים זאת כדי שחברת הסטארט-אפ הבאה תישאר בישראל ותוכל לחיות עם חוק נכון, אני קובע פה מתוך היכרות – אני נפגש בחודש עם לפחות 15 חברות סטארט-אפ – שדחייה לשנתיים, לשלוש, או לשלוש שנים וחצי עם מגבלות כאלה ועם תנאים שיקבע שר האוצר, לא תשאיר אף חברת סטארט-אפ בישראל. מייד יוסי הולנדר שבא מהתחום, ירחיב על זה.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם אתה יודע מה מקובל בארצות הברית? האם אין הגבלה של זמן?
אבי הלר
בארצות הברית הבסיס שונה, אין הגבלה של זמן, יש מגבלות אחרות.
אוסקר אבו-ראזק
יש מגבלות אחרות שאין בפקודת מס הכנסה.
אבי הלר
קח אותן ותעתיק את החוק האמריקאי.
יוני קפלן
אם אני אעתיק את החוק האמריקאי, לא תהיה פה שום החלפה, כיוון שמארצות הברית לא מאפשרים להוציא ידע.
אבי הלר
אתה לא מוציא פה ידע, אתה מחליף מניות.
יוני קפלן
אבל מה המניות משקפות? לא ידע?
אבי הלר
אבל הידע נשאר בישראל. אנחנו לא באנו בדרישה - למרות שאולי אפשר לדרוש את זה – להחליף נכסים תמורת מניות מתוך המטרה הזאת, כי כשאתה מחליף נכסים תמורת מניות, אתה באמת מוציא את הידע מישראל. ברגע שאתה מחליף מניות תמורת מניות, הידע נשאר בחברה הישראלית, ואז אין חשש לבריחה של ידע.

לכן, השאלה מה אנחנו רוצים לעשות פה. אם אנחנו באמת רוצים לגרום למצב שחברת הסטארט-אפ הבאה שתקום מתוך ראיית השיקול הזה תישאר בישראל, שנתיים או שלוש שנים זה לא פתרון.
יוני קפלן
הדין בארצות הברית אומר שכל פעם שמקבל המניות החיצוני, האמריקאי לצורך העניין הזה, מוכר מעל ל-5%, מחזירים אותו אחורנית ליום ההחלפה. האם אתה רוצה שנכניס את התנאי הזה פה?
חגי אופנהיים
אבי הלר, מן הצדק לומר את הדבר הבא ולא לזרוק חול בעיניים, כי אי אפשר להטיל את כל המס על סעיף 104ח. חלק (ה)(2) בנוי מהרבה מאד סעיפים נוספים שבמסגרת התיקון פה יש הקלות בחלקים האלה: חברות מו"פ, כמו שאתה מגדיר אותן, יחסי גודל חברות מו"פ, אפשרות לעשות הנפקה 75%.
אבי הלר
אבל אני מדבר על החלפת מניות.
חגי אופנהיים
מבחינת אורח חייה של חברת מו"פ - שלביה הראשונים לא ב-MODE של EXIT, אלא ב-MODE של התחברות. ב-MODE של התחברות יש הקלות למיזוגים של חברות מו"פ ויש הקלות בהנפקות למשקיעים האסטרטגיים. סעיף 104ח זה EXIT. אי אפשר להפוך אותו לשינוי מבנה, ואתה רוצה להפוך אותו לשינוי מבנה.
אבי הלר
מבחינת בעל המניות זה שינוי מבנה, ולעניין המס – לטעמי, זה לא משנה אם הוא הופך להיות למעלה משקיע אסטרטגי או משקיע פיננסי. אני גם לא רואה איך זה מועיל לצורך גביית המס. שוב אני אומר, השאלה אם רוצים להיות פרקטיים ולתת תשובה לבעיה שבאמת קיימת בשטח או לא. אמרנו ברכות, ובאמת צריך לתת פה ברכות, אבל זה לא העניין.

לכן, לבוא ולדחות לשנתיים, לשנתיים וחצי, או לשלוש שנים במגבלות כאלה ואחרות ובתקנות, התקנות נכונות להיום ולא רלוונטיות. לגבי נקודות ספציפיות, אני לא אחזור על דברים שנאמרו, רק אדבר לגבי עמוד 541 על סעיף (ג)(4). התייחסו לנקודה הזאת קודם, והנציבות קיבלה את העמדה. לפי החוק הקיים, לא צריך גם לשלול את ההטבות של נייר ערך זר מעבר ליום החלפת המניות כפי שייקבע בהמשך, וצריך להבהיר את זה.

זאת אומרת, אם עשיתי החלפה ומאותו רגע אני מחזיק נייר ערך זר, אני צריך להמשיך ולקבל את ההטבות שקיימות לגבי נייר ערך זר מבלי שזה יפגע- -
אוסקר אבו-ראזק
האם אתה מתכוון אחרי יום המכירה?
אבי הלר
אחרי יום המכירה.
אוסקר אבו-ראזק
אחרי החיוב. לדעתי, זה כתוב. זה פועל יוצא.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם תהיה בעיית פרשנות, קח את הפרוטוקול של ועדת הכספים, ואתה רשאי לצטט. לענייני פרשנות, זה יכול לעזור.
אבי הלר
בעמוד 542 סעיף (8) למעשה, יש עצירה של הרווחים הראויים לחלוקה עד מועד ההחלפה. בהמשך למה שהתייחסתם מקודם לדיבידנד, צריך להמשיך את הרווחים הראויים לחלוקה עד יום המכירה ולא עד יום ההחלפה.
אוסקר אבו-ראזק
עד יום המכירה בפועל?
אבי הלר
עד יום המכירה לפי הסעיף.
אוסקר אבו-ראזק
אתה רוצה שניקח את הרווחים הראויים לחלוקה במניות של החברה החדשה, ולא בחברה הוותיקה. ברור לך שבמרבית המקרים אתה תקבל רווח ראוי לחלוקה אפס, כי מרבית ההחלפות נעשות עם חברות תושבות חוץ לארץ. ההכנסה החייבת של חברה תושבת חוץ לארץ היא אפס.
אבי הלר
אנחנו לא ניכנס פה לפרשנויות של סעיף 94ב.
אוסקר אבו-ראזק
למה פרשנויות?
אבי הלר
כי אני לא בטוח שהרווח של החברה הישראלית שכן פועלת בישראל אחרי ההחלפה, לא נצבר כחלק מהרווחים הראויים לחלוקה.
אוסקר אבו-ראזק
אנחנו מכירים את המציאות. בדרך כלל מה שקורה זה שמחליפים מניות ומקבלים מניות בחברה תושבת חוץ, שמניותיה נסחרות בבורסה בחוץ לארץ. ההכנסה החייבת של חברות שמניותיהן נסחרות בבורסה בחוץ לארץ, ב-99% מהמקרים היא אפס.
אבי הלר
אבל יש עדיין ויהיו החלפות שיאפשרו בין חברות ישראליות, גם חברות ישראליות שנסחרות בחוץ לארץ, אז לא צריך לעצור את זה לגבי אותן חברות. אם מישהו יעשה החלפה עם צ'ק-פוינט, לא צריך להפלות אותו רק בגלל ש-90% מהחברות עושות החלפה עם חברה אמריקאית, וזה מתיישב עם הלוגיקה של נושא הדיבידנדים, כמו שהצגתם אותו מקודם.
יוני קפלן
אם הרפורמה עוברת, לכל הדבר הזה אין משמעות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אל"ף, אני לא יודע האם הרפורמה עוברת. מה המשמעות של רווחים לחלוקה?
אוסקר אבו-ראזק
אני אסביר מה הבעיה. היום לפי החוק הקיים, מי שמוכר מניות, מחלקים לו את הרווח לרווח שחייב במס מלא ורווח שלא חייב במס, או חייב ב-10% מס. אחר כך אומרים שאם החברה שמכרו את מניותיה במשך שבע שנים לא חילקה דיבידנדים לבעלי המניות, ניקח את הרווחים האלה ונמיר אותם ממס מלא למס של 10%. זה החוק.

אנחנו אומרים שברגע שיש החלפה, אתה עכשיו מוכר מניות של חברה חדשה. אם אתה מוכר מניות של חברה חדשה, יש שתי אפשרויות: אחת – לקחת רק את הרווח של החברה החדשה, ואם אנחנו מגבילים בשנתיים, במרבית המקרים זה בקושי יהיה רווח של שנה אחת, כי סעיף 94ב תמיד אומר: תתחיל בתחילת שנת המס שבה קנית ותגמור בתחילת שנת המס שבה מכרת. ברגע שהמגבלה היא לשנתיים, הרווח הראוי לחלוקה יהיה אפס.
היו"ר אלי גולדשמידט
ואם נקבל את עמדתם שזה יהיה לחמש שנים, או בלתי מוגבל?
אוסקר אבו-ראזק
אם נקבל את עמדתם שזה יהיה לחמש שנים או בלתי מוגבל, זה כבר עניין אחר, ובאמת צריך לשקול את העניין. אנחנו וגם הם מכירים את המציאות – מעל ל-99% מהמקרים שעושים החלפה, מקבלים מניות בחברה תושבת חוץ.
יוני קפלן
שלא נרשמה פה בארץ.
אוסקר אבו-ראזק
בחברה תושבת חוץ הרווח הראוי לחלוקה, על פי ההגדרה, ברגע שהחברה חייבת מס מחוץ לישראל, הוא אפס.
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא אמר לך מה קורה אם עושים החלפות עם חברות ישראליות, או עם חברה ישראלית שנסחרת בחוץ לארץ.
חגי אופנהיים
היא לא מחלקת דיבידנדים.
משה אשר
גם ברגע שהחברה החדשה הקולטת תמכור מניות, היא תקבל על אותה תקופה עוד פעם - -
אבי הלר
אז מה? זה נכון גם לגבי החוק הקיים, זה סעיף 94ב.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבי הלר, אם לא נקבל את עמדתכם ונישאר במסגרת השנתיים, האם עדיין העמדה הזאת תקפה? אני שואל ברצינות.
צבי משה פרידמן
אי מתן רווחים הראויים לחלוקה בגין הרווחים האלה - אם מדובר בחברה זרה, אין רווח ראוי לחלוקה, ואין לי בעיה. אני רוצה לומר לכם פה בחדר הזה, ושיהיה רשום בפרוטוקול - והייתי נוכח גם בוועדת הכספים בנושא תיקון סעיף 6 - שמשמעות אי מתן רווחים ראויים לחלוקה היא כפל מס; על אותו רווח משלמים פעמיים מסים. זאת המשמעות, וצריכים להיות ערים לכך.
היו"ר אלי גולדשמידט
למה?
צבי משה פרידמן
כי בחלוקת רווחים החברה כבר שילמה מס. עכשיו כשאני מוכר, אני משלם עוד פעם מס. מה זה סעיף 94ב? הוא נועד למנוע כפל מס, ו-10% זה תחליף לדיבידנד.
חגי אופנהיים
צבי משה פרידמן, מבחינה קונספטואלית הסעיף הוא מכירה במועד ההחלפה. לכן, החברה הקולטת מקבלת - -
אבי הלר
אז אל תוסיף את הדיבידנד אחרי מועד ההחלפה - -
יוני קפלן
אנחנו נכניס תיקון לחוק, שיביא לידי ביטוי גם את הרווחים הראויים לחלוקה, כשהחלפת מניות בין חברה ישראלית לחברה ישראלית בתקופה שמיום ההחלפה עד ליום המכירה.
סמדר אלחנני
למה הוא אמר כפל מס? הרי אחרי ששילמו את המס, יש לה פחות רווחים לחלק. איך יכול להיות פה כפל מס?
יוני קפלן
אני אסביר לך את הטענה שלו. החברה משלמת מסים על הרווחים שלה, וכתוצאה מזה שווי המניות עולה.
סמדר אלחנני
שווי המניות שלה עולה?
יוני קפלן
בטח, אם לחברה יש רווחים, שווי המניות של החברה כולל הרווחים שלה, גבוה יותר.
סמדר אלחנני
אם היא שילמה מס, היא הקטינה את הרווחים שלה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל הרווח הזה לוקח בחשבון את הרווח שהיא שילמה בגינו מס.

אני שמח לגלות שיש פה פתיחות במשא ומתן. נמשיך הלאה. אבי הלר, תסיים כי אתה כבר אמרת הרבה מעבר למה שהעברת לסמדר אלחנני. אני מוכן לקבל שתוך כדי דיון יש רעיונות חדשים, אבל לא כל כך הרבה.
יוני קפלן
כשזה יבוא לידי ביטוי בתקנות, נצטרך להוסיף פה סייגים.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם זה יבוא לידי ביטוי בתקנות? איך נגיד שזה יבוא לידי ביטוי בתקנות?
אנה שניידר
יוסיפו כאן הסמכה לשר האוצר לקבוע דברים בתקנות.
יוני קפלן
לתת ביטוי לרווח הראוי לחלוקה בין יום ההחלפה ליום המימוש.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה יבוא לידי ביטוי בתקנות, על פי הצהרת הנציב. עכשיו אנחנו דנים בסעיף 104ח.
מאיר לינזן
אין לי הערות נוספות לסעיף 104ח.
ישראל שטראוס
מקבלים זיכוי של המס בהתאם לסעיף (9).
יוני קפלן
אנחנו יודעים שאנחנו נותנים זיכוי על המס.
ישראל שטראוס
אז למה זה כפל מס?
יוני קפלן
הוא לא אמר כפל מס.
אוסקר אבו-ראזק
ישראל שטראוס, אני מסכים איתך שמה שאמר צבי משה פרדימן לגבי זיכוי מס לא נכון, אם לזה אתה מתכוון.
יוסי הולנדר
לפי הבנתי, לחוק יש שתי מטרות: אחת – לשפר את המצב הקיים, כדי לאפשר עסקים בין חברות קיימות, ואת זה הוא עושה, לא משנה אם במידה כזאת או אחרת, שתיים – למנוע את הגירת החברות, ואת זה הוא לא עושה. השורה התחתונה היא מפגש עם הכסף. לפי החוק בארצות הברית בשורה התחתונה, כשאתה מקבל את המס בזמן המפגש עם הכסף, ואין אפשרות לעשות את זה פה.

לכן, אני אומר לך שאם אני צריך היום להשקיע, ואני משקיע, ואם אני צריך ליזום, אני לא מתקרב למדינה בתנאים האלה, ואני עוד ישראלי. זר בוודאי שלא, והוא מתנה את זה היום – אני לא יודע האם אתם מכירים את הקרנות – היום הרוב הגדול מכלל הכסף שמגיע לקרנות לא מגיע לדברים האלה עם תנאים ספציפיים של המשקיעים, בגלל בעיות המימוש.

אני לא חושב שהחוק פותר את הבעיה. מצד שני, יוני קפלן אומר שבארצות הברית בסוף נפגשים עם הכסף בזמן מס העיזבון. זאת התשובה שלך.
יוני קפלן
זאת חלק מהתשובה.
יוסי הולנדר
להזכירך, בעוד 50 שנה תיפגש עם מס העיזבון של חלק מהסטארט-אפיסטים היום, ולכן זה לא כל כך רלוונטי בשאלה הזאת.
יוני קפלן
אבל כשהיה מס עיזבון והוצע 10% בישראל - -
יוסי הולנדר
אני לא נכנס כרגע לדיון הזה. לכן אני אומר שאתה צריך למצוא מערכת שהיא יותר ריאלית. אם אתה אומר שאני לא יכול בגלל מפגש עם הכסף, בנה מערכת שאנשים יכולים לעמוד בה.
אני אציע דוגמה. תגדיר שהזמן הוא חמש שנים. בין כה אנשים יממשו באותו זמן 10%-20%, מסיבות פרקטיות שהם רוצים לקנות דירה, לנסוע, להוציא קצת כסף החוצה ולא לשמור את כל הסיכון בפנים וכו'. בתום חמש שנים, אתה מחייב אותו לשלם נאמר 10%-20% מהמס, שזה בעצם יותר משיעור מס הירושה שאתה רצית, שהוא 10%.
יוני קפלן
לא אני רציתי.
יוסי הולנדר
סליחה, שהצעת.
יוני קפלן
גם לא אני הצעתי, אלא הוועדה.
יוסי הולנדר
תציע לו 10%-20% שבהם הוא קונה עוד חמש שנים, ואחרי זה תפעיל שיקול. מה שעשית פה באופן אפקטיבי זה שהכרחת אותו לממש, ואם הוא לא רצה לממש, כי הוא רצה להישאר בגרעין שליטה או בכל צורה אחרת, בכמות של 20% מהמס, הוא עדיין יכול למשכן חלק מהמניות שלו בטרנסאקציה סבירה בשוק בלי לוותר על אמצעי שליטה, על אמצעים אחרים של התנהלות וכו'.

את המס אספת. עוד יותר סביר מזה, אם הוא היה חכם מספיק כדי להחזיק את זה חמש שנים, כנראה תאסוף יותר מס, כי אתה קובע את המס לפי הערך של המכירה בתום חמש שנים, ולכן סביר שזה גם עלה הרבה.

כלכלית, מכל הסתכלות סטטיסטית שתבדוק אחורה וכו', אם זה יהיה יישום החוק לפי ההתנהגות ב-20 שנה האחרונות, אתה תרוויח יותר מס.
היו"ר אלי גולדשמידט
יוסי הולנדר, האם ההצעה של חמש שנים נותנת לך פתרון?
יוסי הולנדר
חמש שנים ואפשרות לשלם 20% אחרי זה לעוד חמש שנים. דה פקטו, זה נותן את הפתרון.
משה כהן
אני חושב שנציבות מס הכנסה עשתה עבודה יוצאת מן הכלל על ידי כך שגיבשה כמעט את כל הרצונות, המאוויים, הצרכים והבעיות שהתעוררו בשנים האחרונות במשק. הרי גם המשק וגם התעשייה המתוחכמת מחכים לחוק הזה שנים.

כולנו גם יודעים שהאויב של הטוב זה הטוב ביותר, ואנחנו יודעים שהכנסת במצב פוליטי מאד בעייתי, ואנחנו גם יודעים שמדינת ישראל שרויה בסיטואציה לא נוחה, ושכל יום וכל דקה חברות ישראליות נרשמות בחוץ לארץ. היום למעשה, חברות סטארט-אפ ישראליות כמעט שלא נרשמות יותר בישראל. החוק הזה והרפורמה שאני מקווה שתעבור – או לפחות המיני רפורמה – יכולים לעשות מהפך, ואולי אנחנו נתחיל להיות אטרקטיביים.

אני מציע שבניואנסים שלנו פה, אנחנו נתמקד אולי בשיקול דעת לגבי חמש שנים, שזה דבר שיכול להיות מאד משמעותי, נגמור את העניין הזה היום, נתייצב מאחורי עמדת הנציבות כמו שחגי אופנהיים הציג אותה אתמול, כי אני חושב שהיא היתה ראויה לשבח, נלך קדימה ולא ניתקע יותר, כי כל דקה אנחנו הולכים אחורה ומזיקים לעצמנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה לסכם את המצב כפי שאנחנו עומדים בו כרגע. לדעתי – ואם אני טועה, תקנו אותי – אנחנו יכולים לאשר את החלק הזה של החוק שהוקרא אתמול על ידי אוסקר אבו-ראזק, בכפוף לשני נושאים: נושא אחד שלא הצלחתי להבין מדבריו של צבי משה פרידמן, וזה הנושא של קיזוז הפסדים בסעיף (ד)(1) בעמוד 542; והנושא השני – שאנחנו כן מבינים אותו, אך הוא שנוי במחלוקת כרגע, זה נושא ההגדרה של הזמן. זה נע כאן בין ביטול מוחלט של ההגבלה של ה-24 חודש לבין הצעה מתונה יותר של חמש שנים עם ניואנס נוסף שהוסיף יוסי הולנדר, שיהיה גם דירוג בנושא תשלום המס.

חשוב שנתקדם בדיון לאשר את מה שהוקרא כאן בכפוף לשני הנושאים האלה, שנדון בהם בשלב יותר מאוחר.
ישראל שטראוס
תיקונים - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אני שמעתי את התיקונים האחרים. נדמה לי שהיו שני תיקונים שהצגת ושהתקבלו על דעת הנציבות.
ישראל שטראוס
העניין של חמש שנים הוא כמובן לאין ערוך יותר טוב משנתיים, כי אנחנו כל הזמן אומרים זמן המפגש עם הכסף ולא קודם. במקרה של שינוי תושבות, זאת אומרת: אם תושב ישראל הופך לתושב חוץ, הסידור שנקבע כאן הוא שאם הוא חדל להיות תושב, רואים אותו לעניין זה כאילו הוא ממשיך להיות תושב. אחרי חמש שנים שהוא גר בארץ אחרת, ש"יחפש את הרוח".
אוסקר אבו-ראזק
אבל המניות בנאמנות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מנסה לקבץ את ארבעת הנושאים השנויים במחלוקת לסוף. אז נדע שאנחנו עוסקים רק בהם ומנסים לגבש לגביהם עמדה, ואז גם כל אחד מאתנו יוכל להבין אותם טוב יותר.
אנה שניידר
אתה מצביע על כל סעיף 18, למעט פסקה (ב) בהגדרת "יום המכירה" בעמוד 539.
היו"ר אלי גולדשמידט
למעשה, למעט ההגדרה של "יום המכירה", כי זה נגזר. אם אנחנו נבטל את הכל, לא צריך את שני הסעיפים האלה.
אנה שניידר
ולמעט סעיף (ד)(1) בעמוד 542.
היו"ר אלי גולדשמידט
מי שבעד סעיף 18, בכפוף לכל אלה, ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף 18, למעט הגדרת "יום המכירה" ולמעט סעיף (ד)(1), בהצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 124) (הקלות במתן הטבה לשינויי מבנה) התקבל.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם אתם מסכימים לכל מה שיש מעבר לזה בחוק, אני אצביע. פרט לנושא יום המכירה - שלדעתי, הוא הנושא הכבד ביותר והמהותי ביותר, ושאם ניכנס לגביו לדיון עמוק, זה יהיה חשוב מאד ואולי נוציא מזה גם דברים טובים – האם יש לכם טענות מהותיות לגבי שאר הנושאים?
צבי משה פרידמן
בוודאי.
יוסי הולנדר
בסעיף 104 או בסעיף 103?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא בסעיף 104, אלא 103כ.
צבי משה פרידמן
בוודאי שיש, יש הרבה הערות.
גד סואן
יכולות להיות הרבה הערות כאלה ואחרות לסעיפים שונים ומשונים. נדמה לי שלב העניין זה הסעיף שבו מיקדת את העניין. אם נקבל פה תשובה מניחה את הדעת בכיוון שאנחנו חותרים אליו ושאתה הצגת אותו – ויש לי רושם שיש פה אולי הרהור שני בעניין הזה – פתרנו את הבעיה האמיתית. אני הייתי מציע שהחוק יאושר במהירות.
היו"ר אלי גולדשמידט
דבר עם מר פרידמן ועם מר לינזן.
גד סואן
אם נקבל פה תשובה שתניח את הדעת, נעזוב את כל הדברים האחרים, נגמור את העניין ונעביר אותו מייד.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה לזרוק לכם בכל זאת אתגר, בעיקר למר פרידמן. מאיר לינזן עוד לא הציג את הדברים שמציקים ללשכת עורכי הדין בנושאים האחרים. אם אתם יכולים לעמוד בזה, אני מציע לכם שתודיעו שאין לכם התנגדות עקרונית לשאר חלקי החוק, ואז אנחנו נוכל להקריא אותו ולהצביע על שאר חלקי החוק, ונתמקד בנושא של הזמן. בואו ננסה לברור את העיקר מהטפל.
אבי הלר
מכיוון שאנחנו מדברים פה בתיקון שנעשה אחרי שבע שנים כואבות של החוק הזה, לדעתי, יש עוד שניים וחצי נושאים שהם באמת מהותיים, ולטעמי, באמת אפשר לדון בעיקר עליהם ולעזוב את כל הפרטים הקטנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אז אני מציע עוד הצעה לסדר: תגדירו את שני הנושאים האלה ותגדירו את הסעיפים שבהם הם מופיעים, כדי שאני אוכל להצביע על שאר החוק ולדון בשני הנושאים האלה.
ישראל שטראוס
יש לי הערה קטנה לפרוטוקול. משנת 1992 אנחנו נגד סעיף 103ג, נגד כל המגבלות, נגד כל התנאים. כבר שש פעמים הופיע "לפי כללים שיקבע הנציב", או "לפי תקנות שיקבע שר האוצר". בחוק הקיים מדובר על עוד 10 פעמים. לפני שמונה שנים אמרנו שכל העסק הזה מיותר, ואנחנו אומרים היום שהוא מיותר, כמו כל ההגבלות של הגודל, ואחר כך הסמכת שר האוצר והנציב לשנות את התנאים האלה. אנחנו אומרים את זה שמונה שנים.
יוני קפלן
למען התיעוד אני חייב לעצור אותך. אתה אומר שמונה שנים, ואני לא הייתי אז במוקד קבלת ההחלטות, אבל מי שהציע את החוק כמו שהוא זאת ועדה ציבורית שהיתה מורכבת מישראל שטראוס נדמה לי גם כן.
ישראל שטראוס
אתה טועה, נכון שאני ליוויתי את העסק הזה, ואמרתי את זה בכל הישיבות.
יוני קפלן
אז צריך לומר את זה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה להתחבר למה שאמר משה כהן, ובמידה מסוימת למה שיוסי הולנדר אמר. אנחנו צריכים לראות את העיקר ואת המהות. המהות היא להוציא איזשהו מוצר שיכול להיות שיהיו בו פגמים ויכול להיות שיהיו אחרי זה פרשנויות כאלה ואחרות של בתי משפט, ויכול להיות שאולי יצטרכו לבוא לכאן עוד פעם. כך זה בדיני מסים.

הדבר המרכזי זה לשחרר את תעשיית ההיי-טק ולגרום לזה שתישאר בארץ. הנושאים של השנתיים והמס לשיעורים הם נושאים חשובים מאד, שלדעתי, הם רלוונטיים מאד לשאלה הזאת. אני מציע שאם יש לכם עוד שני נושאים כאלה, תציגו אותם, כדי שנשים אותם על השולחן, את שאר הדברים נאשר ונמשיך הלאה.
אבי הלר
יש עוד שני נושאים בדיוק בנקודה הזאת של תעשיית היי-טק. נושא אחד, לטעמי, הוא נושא טכני, והוא אפשרות לביצוע פיצולים ומיזוגים לאורך כל ימות השנה, בלי הצורך לחכות לסוף השנה. אי אפשר לעצור את התעשייה ולהגיד לה לחכות כל השנה עד שתגיע לסוף השנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
נדמה לי שאפשרו את זה גם באמצע שנה.
אבי הלר
לא, אני מדבר על המיזוגים ועל הפיצולים. לכל הפחות, צריך לעשות את זה בתום כל רבעון שבו יש דו"חות כספיים מסוקרים.
ישראל שטראוס
שיהיה לכל תאריך שהוא דו"ח כספי מבוקר ובלתי מסויג.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו סיכמנו שאנחנו מגדירים עוד שניים וחצי נושאים שנויים במחלוקת.
אבי הלר
נושא שני – כמו שבוצעה בפיצול אפשרות הקצאה למשקיע פרטי עד לשיעור של 50%, יש לאפשר את אותו עניין גם בסעיף 103 וגם בסעיף 104. אחרי שאתה עושה שינוי מבנה, אתה עושה שינוי מבנה בין השאר כדי להכניס משקיע פרטי, ואין שום הגיון להגביל את זה ב-20%. אפשר למצוא את כל הפטנטים למנוע את תחמוני המס, אבל לא להגביל את אפשרות הגיוס לשימוש בכסף בתוך החברה.

חצי הנושא הנוסף – ואת זה אני מניח שאראה בתקנות – זאת אותה סמכות של שר האוצר לאפשר להקל במגבלות של המכירה של השנתיים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל זה מותנה בשאלה מה נחליט.
יוני קפלן
לא, אלה שנתיים אחרות, אלה השנתיים של החסימה.
מאיר לינזן
היום חברת בת יכולה להניף מניות לבעל מניות בתנאי שיש רק בעל מניות אחד בחברת האם. זו הגבלה שבפיצולים רגילים לא קיימת, ואנחנו מציעים לשנות את זה, זאת אומרת: שאפשר יהיה להניף חברת בת לבעלי המניות.
חגי אופנהיים
זה לא בהצעה פה.
יוני קפלן
אתה מציע להוסיף תיקון נוסף.
מאיר לינזן
במסגרת התיקונים הללו.
משה אשר
בשעתו אמרנו שנקיים ישיבה ונבדוק את כל המכלול הזה. זה תיקון לא פשוט, שלא מתאים עכשיו.
מאיר לינזן
דבר שני שאני חושב שנמצא כאן, אבל אני רוצה לשמוע את ההבהרה בנושא של התחולה - יש כאן דברים הכרחיים שיחולו גם על שינויי מבנה שכבר היו, ואנחנו מברכים עליהם, למשל: לגבי התקופה של המגבלות, שרשרת של מיזוגים והנושא של המועדים.
היו"ר אלי גולדשמידט
לדעתי, הנושא של שרשרת של מיזוגים נפתר אתמול.
יוני קפלן
הוא רוצה יותר רטרואקטיביות.
היו"ר אלי גולדשמידט
יותר רטרואקטיבי מהתאריך אחד בינואר 2000.
יוני קפלן
זה אומר שמי שעשה מיזוג באחד בינואר 1999, יוכל לעשות את המיזוג הנוסף של שנת 2000.
היו"ר אלי גולדשמידט
יוני קפלן, האם אתה מוכן לשקול את זה?
יוני קפלן
כן.
אוסקר אבו-ראזק
שרשרת מיזוגים – כן, אבל לא כל מה שהוא אמר, כי הוא אמר דברים נוספים.
יוני קפלן
אבל התייחסנו לשרשרת מיזוגים.
סמדר אלחנני
הוא כתב את זה, ומה שהוא כתב מאד ברור.
ישראל כץ
רטרואקטיביות לגבי מה? אנחנו צריכים לברר מה הן הטבות ומה הן גזירות, וקבענו כלל.
היו"ר אלי גולדשמידט
כולם מודים שיש פה הטבות.
ישראל שטראוס
יש גם גזירות.
ישראל כץ
השאלה היא האם הדיון מעודד את הגזירות.
יוני קפלן
אין גזירות, יש סגירת פרצה אחת.
ישראל שטראוס
יש פה החמרות רטרואקטיביות, וראוי שההחמרות תהיינה מיום יישום החוק, או מהאחד בינואר 2001.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבקש לרשום בנפרד את נושא ההחמרות.
יוני קפלן
אין פה החמרות.
היו"ר אלי גולדשמידט
סגירת הפרצות, מה זה משנה? מבחינת הנישום זו החמרה.
ישראל כץ
רק שהפרצות לא תהיינה רטרואקטיביות.
צבי משה פרידמן
אני רוצה להוסיף על דברי ידידי אבי הלר. נושא ההקצאה למשקיע חיצוני, גם בסעיף 104א, גם בסעיף 104 וגם במיזוגים, הוא מאד מאד קריטי. מניסיוני, חלק מהפיצולים שעושים גם בסעיף 104, עושים לצורך גיוס משקיע חיצוני. אני זוכר שהיו הבטחות, כולל משר האוצר, שבתיקון הקרוב זה יתוקן ויוגדל ל-50%.
אוסקר אבו-ראזק
את זה אתה רוצה להוסיף?!
היו"ר אלי גולדשמידט
אבי הלר הציג את הנושא. האם מותר להסתפק בזה שרק אחד ידבר על הנושא?
צבי משה פרידמן
יש פה נושא שאני לא רואה בו כל הגיון. אני רואה אותו בחומרה. בחוק הקודם, שליוויתי אותו גם בוועדה, משום מה איכשהו זה עבר. יש פה אחריות קולקטיבית של בעלי המניות. אם בעל מניות אחד מפר את תנאי המיזוג ומוכר לפני שנתיים, הוא גורם לחיוב במס של כל בעלי המניות.
אוסקר אבו-ראזק
אבל אם הוא מוכר במזומן תוך שנה?
צבי משה פרידמן
תעניש אותו, אבל לא את כל בעלי המניות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבקש עכשיו לקחת את ששת הנושאים שדיברנו עליהם כאן ולהגדיר אותם בסעיפים. אם אתם צריכים, אני אעשה הפסקה של עשר דקות.
אנה שניידר
הם כבר לפניי.
היו"ר אלי גולדשמידט
תקריאי אותם לפרוטוקול. אנחנו נוציא אותם מן הכלל, ואנחנו גם נוציא מן הכלל את הנושא ששנוי במחלוקת לגבי ההגדרה של סגירת פרצות או החמרות בשאלת הרטרואקטיביות, ועל כל השאר אנחנו נצביע, או שנצטרך לקרוא את הכל?
אנה שניידר
אני יכולה לוותר על זה, אם יש כאן הסכמה של כל החברים.
היו"ר אלי גולדשמידט
תהיה הסכמה של חברי הוועדה.
אנה שניידר
אנחנו נצטרך להביא עוד נוסח מתוקן במילא.
משה אשר
בינינו לבין רשות החברות הממשלתיות יש נוסח מוסכם לתיקון.
אנה שניידר
אני רוצה להבהיר שיש מספר תיקונים שהוגשו לי על ידי אנשי מס הכנסה.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם כולם יודעים עליהם?
אנה שניידר
זאת השאלה, והשאלה היא האם לא להניח נוסח מתוקן על שולחן הוועדה, ועליו להצביע, אבל זה לא יכול להיות עכשיו.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה להתקדם.
טלי דולן
הדבר המהותי היחיד זה רשות החברות, ועל זה יש הסכמה. שאר הדברים הם טכניים לגמרי.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו נקריא את התוספות. את תקריאי את הסעיפים שעדיין שנויים במחלוקת, ואחרי שתקריאי את התוספות ואת הסעיפים השנויים במחלוקת, נצביע על כל החוק, בכפוף לדיון בסעיפים האלה.
אנה שניידר
הנושא של רשות החברות הממשלתיות מתייחס לתיקון בסעיף 103א לפקודה.
סמדר אלחנני
בתזכיר שלי זה מופיע בעמוד 2.
חגי אופנהיים
זה משהו חדש שאמור להיות משובץ בעמוד 532.
אנה שניידר
בכותרת הסעיף, לאחר המילה "עמותות", יבוא: "חברות ממשלתיות, חברות בת ממשלתיות", ואחרי סעיף קטן (א) יבוא:

"(א1) הנציב בהתייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות רשאי לאשר כי הוראות חלק זה יחולו על חברות ממשלתיות וחברות בת ממשלתיות בשינויים שיקבע, לרבות אי תחולה של חלק מהוראות חלק זה.

בסעיף קטן זה, "מנהל רשות החברות", "חברה ממשלתית" ו"חברה בת ממשלתית" – כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות...ובלבד ששיעור ההחזקה של המדינה או רשות פיתוח בזכויות לרווחים ובזכויות לנכסים בפירוק בחברות כאמור, במישרין או בעקיפין, לא יפחת במועד שינוי המבנה מ-90%.

לעניין זה, "רשות הפיתוח" – כמשמעותה בחוק רשות פיתוח (העברת נכסים), תש"י-1950."
משה אשר
ובמקביל הוסכם על ביטול הסעיף הקיים היום, זאת אומרת: במקביל ביטול סעיף 104ג(ד).
טלי דולן
כל היתר זה טכני. אלה מקומות ששכחנו לכתוב "חוק החברות" או דברים דומים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבקש שלקראת מחר לכל האורחים יהיה דף עם ההערות הטכניות.
אנה שניידר
יש לי כבר במחשב את הנוסח.
היו"ר אלי גולדשמידט
הם לא יוכלו לעקוב אחרי השינויים שהיו בנוסח החדש.
אנה שניידר
אני יכולה לעשות נוסח בלי הבלטות, ובמידה שמחר מישהו ירצה להתייחס לאיזשהו סעיף, נפנה אותו לסעיף הזה, או שאולי אני אעשה את התיקונים בכתב יד ואז הם יבלטו.
היו"ר אלי גולדשמידט
גם אם אנחנו מצביעים, אם יהיו הערות לגבי איזה תיקון טכני, ההצבעה תהיה גם בכפוף לכך. אנה שניידר, עכשיו תקראי את הסעיפים שהוצאנו אותם ושהם שנויים במחלוקת, בנוסף לסעיף 104ח.
סמדר אלחנני
וה-30 יום.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה תוקן.
אנה שניידר
מה שתוקן אני לא מקריאה.

1. הגדרת "יום המכירה" בסעיף 18 בעמוד 539.

1. נושא קיזוז הפסדים בסעיף 104ח(ד)(1) עמוד 542.
סמדר אלחנני
קודם תסתכלי בעמוד 541 בפסקה (ג)(4).
אנה שניידר
הוסכם שהנציב יציע נוסח. את זה אני לא קוראת. כל מה שמוסכם, אני לא מזכירה.
היו"ר אלי גולדשמידט
כדאי שתכניסו את זה כבר מחר לנוסח.
אנה שניידר
נשתדל.

1. אפשרות לבצע פיצולים ומיזוגים במהלך השנה, וזה מתייחס להגדרה של "מועד מיזוג" בעמוד 531.
אבי הלר
וגם פיצול שלא מופיע בהצעה.
אנה שניידר
פלוס פיצול שלא מופיע.

1. לא להגביל את האפשרות של גיוס הון בחברה, שזה למעשה סעיף חדש שצריך להוסיף, כי אני מבינה שהפתרון שמוצע בסעיף 105 לא מספק.
צבי משה פרידמן
לאפשר עד 50%.
אנה שניידר
זה סעיף חדש שיצטרכו להוסיף.
חגי אופנהיים
לשנות.
אנה שניידר
1. ההערה של עורך דין לינזן בנושא של הנפת חברת בת לבעל המניות בחברה אם, זה סעיף חדש שצריך לנסח.
חגי אופנהיים
זה שינוי של סעיף קיים 104ג.
אנה שניידר
סעיף 104ג, אבל סעיף חדש.

1. תחולה על שינויי מבנה שכבר היו, נושא של שרשרת מיזוגים. זה סעיף התחולה, הסעיף האחרון, ונושא ההחמרות - שיחול החל משנת 2001.
היו"ר אלי גולדשמידט
בכפוף לכל אלה - כדי שנוכל להתמקד רק בששת הנושאים האלה - אני מבקש שנצביע על כל שאר החוק.
ישראל כץ
מי מגדיר את ההחמרות? בואו נגדיר אותן עכשיו.
יוני קפלן
יש סעיף אחד של סגירת פירצה.
היו"ר אלי גולדשמידט
חבר הכנסת ישראל כץ, סמוך על החבר'ה המקצועיים.
יוני קפלן
מר שטראוס, תצביעו על ההחמרות.
ישראל שטראוס
סעיף 17 לתיקון.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני עוד לא נכנס לזה. הם יפרטו, זה בכפוף למה שלא יימצא כסעיף של החמרה. בכפוף לכך, מי בעד?
ישראל כץ
מה זה בכפוף? צריכה להיות הסכמה מה זאת החמרה או לא.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו עוד לא מצביעים על זה. אני עכשיו מצביע על מה שלא שנוי במחלוקת.
ישראל כץ
ומה אנחנו יודעים על מה שלא שנוי במחלוקת?
אנה שניידר
יש הסכמה מה זאת החמרה.
צבי משה פרידמן
מדובר על סעיף 1(א)(2) וסעיף 17 בהצעת החוק.
ישראל שטראוס
סעיפים 1(א)(2) ו-(3).
יוני קפלן
כל התיקון הוא החמרה.
צבי משה פרידמן
סעיף 17 מדבר על כך שאם יש הפרה של סעיף 104 של הוראות הפטור, מחייבים אותי במס או לפי מועד ההפרה, או לפי המועד בו - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל אתה לא מתנגד לסעיף הזה באופן מהותי, אלא להחלה שלו רטרואקטיבית.
צבי משה פרידמן
נכון. אם אני מבין מה זה סעיף 104 לפקודה, כשהמקבל מוכר את המניות, זה ייחשב לו כמכירה ראשונה. נכון שזה צריך להיות, אבל זוהי החמרה. זוהי לא הקלה.
ישראל כץ
האם אלה שתי ההחמרות?
ישראל שטראוס
אנחנו לא מתנגדים לזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
ברור, רק לתחולה הרטרואקטיבית. ישראל שטראוס דיבר על סעיף 1(א)(2) ו-1(א)(3). אין התנגדות לסעיפים 1(א)(2), 1(א)(3) וסעיף 17, אלא יש התנגדות שלכם לעצם ההחלה לאחד בינואר 2000.

בכפוף לכל אלה, כולל עניין ההחמרה לאחד בינואר 2000, כפי שהוצג פה על ידי רואי החשבון שטראוס ופרידמן, אני מבקש להצביע על כל יתרת החוק. מי שבעד, ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
בכפוף לדיון בסעיפים השנויים במחלוקת ובתוספות, הוחלט להעביר את הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 124) (הקלות במתן הטבות לשינויי מבנה),
התש"ס-2000 לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר אלי גולדשמידט
עכשיו נעבור נושא-נושא. אנחנו פותחים את הדיון בנושא השנתיים, כי זה הנושא החשוב ביותר.

בואו נפסיק את הישיבה לחמש דקות, ואחר כך נחדש את הדיון.

הישיבה הופסקה בשעה 11:25


הישיבה התחדשה בשעה 11:40
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מחדש את הישיבה. יש לי רצון מאד מאד חזק לסיים את הנושא עוד היום. אני לא יודע אם אני אצליח. לא חברי הכנסת הם אלה שיציבו קשיים, אז אם תעזרו לי, נוכל לסיים את הדיון היום. אם לא, נצטרך לדחות אותו למחר. אני חושב שיש חשיבות מאד גדולה שהבשורה על החוק הזה תצא כמה שיותר מוקדם.
יוני קפלן
אני לא מבין, האם יש להם זכות הצבעה?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא, אבל אנחנו מתחשבים בהם. לדעתי, הקשב שלנו צריך להיות בנפח גבוה.

לגבי הנושא הראשון, אני רוצה להיות פרקטי. לא יהיה מצב שאנחנו נבטל את המועד לחלוטין, כלומר: השארת סעיף (א) וביטול סעיפים (ב) ו-(ג). אנחנו מדברים על לוח הזמנים, ואנחנו צריכים ליצור לוח זמנים.

ממה שאני הבנתי, הרי במצב של מיזוג עסקי אמיתי יש באמת דחייה של תשלום המס עד למפגש עם הכסף, וזה יכול להיות ארבע, חמש, עשר ו-100 שנה. אנחנו מדברים על מצב דוגמת כמה עסקאות מאד מפורסמות שנעשו בזמן האחרון, שבהן חברה ישראלית מצליחה מוכרת את מניותיה לחברה אמריקאית, ובתמורה מקבלת מניות של אותה חברה אמריקאית. זה איננו מיזוג, אבל יש לה תמורה במניות, והיא מתקשה לכאורה להפוך את המניות שיש בידיה למשהו בעל מימוש, שממנו אפשר לשלם מס בשיעור די גבוה.
גד סואן
או שהיא לא רוצה לממש, היא לא חייבת.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו צריכים לקחת בחשבון שני דברים: אל"ף – אנחנו לא מדברים על עסקת מיזוג, אלא על עסקה שהתקבלה לגביה תמורה, ועל תמורה צריך לשלם באיזשהו שלב מס; בי"ת – אמנם אני לא יכול לקחת בחשבון באופן פורמלי כי העניין עוד לא עבר, אבל מן הסתם אם חברי הכנסת יעזרו בכך, אנחנו נעביר רפורמה שמס רווחי הון יירד מ-50% ל-25%, ואז בעיית המימוש תהיה קטנה בחצי, ב-50%. אני מבין מהצד השני את מה שאתם אמרתם, ואני רוצה שאנחנו נגיע להחלטה רציונלית על רקע הדברים האלה.
יוני קפלן
לא כולם היו פה אתמול, ולכן אני אחזור על הדברים שאמרתי בהתחלה. יוסי הולנדר אמר שהחוק לא משאיר כאן את ההיי-טק. אז קודם כל אני לא בטוח בכלל שאטרקטיביות במיסוי תשאיר כאן את ההיי-טק כאן. אנחנו דנים פה בתחום של מיסוי. היציאה מפה היא לא רק בגלל נושא המיסוי. יש עוד דברים שגורמים ליציאה, כמו: גיוס משקיעים ויכולת לשווק את המוצר, אבל אנחנו לא דנים בזה כאן.

אני אמרתי אתמול שההצעה הזאת שאנחנו מציעים פה יחד עם הורדת המס ל-25% ועם הורדת המס לאופציות, לדעתי - בהתחשב בזה שבסך הכל שיעור המס על רוב המפעלים המאושרים שאנחנו פונים אליהם הוא הרבה יותר נמוך ממה שמקובל בעולם, בהתחשב בזה שאין מס של ה-STATE, ובהתחשב בזה שאנחנו מדברים על הרווחים הריאליים ואין מס עיזבון בסוף התהליך – משאירה את ההיי-טק בארץ בתחום של המיסוי.

אני כל הזמן רואה כאן ערבוב. אני שוב חוזר לשלוש הרגליים עליהן דיברתי אתמול. בשתי הרגליים, גם של עסקת המיזוג בדרך של החלפת מניות וגם של התיקונים בסעיף 103 עד 105, יש מינימום של החזקה, כיוון ששם – ואנחנו רואים את זה כעסקת מיזוג, התכלית היא תכלית עסקית ותכלית של המשכיות – אין שום מגבלה מתי למכור, מתי לממש ומתי לשלם את המס. מי שעונה לתנאים שהצבנו שם – ובאנו עם תנאים מקלים בהרבה לעומת אותה ועדה מ-1993 – רואה שאין מס, אלא כל אחד מחליט מתי הוא ישלם את המס לפי המימוש. מינימום החזקה זה שנתיים, וגם אפשרנו לצאת למי שנכשל אחרי שנה, ולשלם את המס .

למה אנחנו מגבילים פה לשנתיים? כיוון שזאת לא עסקת מיזוג, אלא עסקה של מכירה. אנשים מוכרים את המניות שלהם, ומקבלים תמורה לא בכסף, אלא במניות אחרות. זו התמורה שלהם. החוק העכשווי אומר: שלמו את המס היום. היום הם לא יכולים לשלם את המס, כיוון שאין להם תזרים מזומנים, ודבר נוסף, הם מקבלים מניות נסחרות שעלולות לאורך ההחזקה לרדת, ואז לא רק שאין להם תזרים מזומנים, אלא הם עלולים לשלם מס על רווח שלא קיים.

לכן באנו בהצעה שגובשה יחד עם אנשי היי-טק מרכזיים. כשדיברנו על זה – אמנם מדובר כבר מדובר על סדר גודל של שנה – הם אמרו שההצעה הזאת עונה להם על הבעיות, ושהנושא הזה של השנתיים עונה להם על הבעיות.

כשאבי הלר דיבר על הנושא של הרווחים הראויים לחלוקה, הוא בצדק אמר: אבל אתם לא מדברים רק על החלפה של מניות ישראליות במניות של חברה זרה. גם אני אתמול אמרתי שאנחנו לא פונים רק להיי-טק. מקובל לעשות את זה היום בהיי-טק, אבל יכולה רובינשטיין לקנות חברת בנייה קטנה בפתח-תקווה, בכפר-סבא, או ברמת-גן. יכולה רובינשטיין או סולל בונה לקנות חברת בנייה קטנה בפתח-תקווה, והיא תקנה את החברה הזו בלי תהליך של מיסוי. למעשה, אם אנחנו נאפשר פה את הפתח שאתם רוצים שנאפשר, כל עסקאות הברטר יכניסו את כל הפעילויות למסגרת של חברה. לא ימכרו את המוצר, לא ימכרו את הנכס - -
היו"ר אלי גולדשמידט
גם אם אתה נותן שנתיים, אתה נותן - -
יוני קפלן
אבל אני מגביל את זה ואומר: תחזיקו את זה אצל נאמן, ובשנתיים אני גובה את המסים. מלבד לאפשר פעילות, תפקידי הוא גם לגבות מסים. למעשה, כל עסקאות הברטר ייכנסו למסגרת משפטית של חברות ויחליפו את המניות, כיוון שאמרתי שזה גם סולל בונה או רובינשטיין עם חברת הבנייה בפתח-תקווה. מי שמחזיק קרקע בבאר-שבע ומגלה הזדמנות טובה לרכישת קרקע בחיפה, יחליף קרקע בקרקע. אז הוא יעשה את זה במסגרת של חברות.

אנחנו פה כדי לאפשר את כל העסקאות האלה, ואנחנו רוצים לאפשר אותן מהסיבות שאמרתי קודם, אבל עלולים לשפוך את התינוק עם המים. לכן באנו עם ההצעה הזאת. יחד עם זאת, קיבלנו הרבה מאד הערות לאורך כל התקופה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מתחבר למה שיוסי הולנדר אמר קודם. אני מבין שהבעיה המרכזית היא יכולת המימוש, כאשר יש לך נניח נכס שהוא לא ממומש או שאתה לא מעונין לממש אותו, ואז נטל המס שנופל עליך פתאום הוא מאד גבוה. אולי באמת אפשר לעשות את זה לשיעורים – 50% אחרי שנתיים או שנתיים וחצי, ו-50% אחרי חמש שנים.

אני מדבר על רצף של תשלום מס, כאשר העול או הנזק שנגרמים לחברה הם פחות מיידיים וקשים, והיא יכולה להתמודד עם זה. אני מעלה את זה רק כהרהור, בלי שאני מחכה כרגע לתשובה.
סמדר אלחנני
אני רוצה להמשיך את הקו שלך. אני זוכרת שבמס רכוש צברו לך את חוב המס מרגע יצירת החבות במס - או שזה היה כל שנה - אבל שילמו - -
יוני קפלן
את מדברת על מועד תשלום, לא על מועד חיוב. אמרתי שיש לי סמכות לדחות את מועד התשלום לפי סעיף 186. אם אדם לא יגיע ליום השנתיים או לא יוכל לממש, וירצה שנפעיל אז את הסמכות מבחינת מועד תשלום, זאת כבר אופרה אחרת.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה עם ריבית והצמדה. אנחנו מדברים על מועד החיוב.
סמדר אלחנני
כן, מועד החיוב ללא שינוי, רק מועד התשלום.
עופר חוגי
אני מבין שאתה רוצה להוציא את התקנות האלה מיידית.
יוני קפלן
מינואר 2000.
עופר חוגי
אני לא רואה שהרפורמה יוצאת לדרך. יש עוד תנאי שש"ס ביקשה היום - שמדרגות המס יהיו בחוק, מול ההכנסה.
סמדר אלחנני
הן בחוק היום.
יוני קפלן
זה תנאי שלא אכפת לנו לענות עליו.
עופר חוגי
בכל אופן, אני אומר שאני לא רואה את הרפורמה יוצאת לדרך היום. השאלה היא האם אנחנו דנים בדבר ריאלי.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מנסה להבין מה שאתה אומר. אתה מסתמך על מה שהוא אומר, שהמס יירד מ-50% ל-25%.
עופר חוגי
כן.
היו"ר אלי גולדשמידט
לא בטוח שזה יקרה.
עופר חוגי
אז כל אנשי ההיי-טק יברחו מפה. אם נגיש את החוק הזה, כולם יברחו.
משה כהן
כולם כבר בורחים.
יוני קפלן
חבר הכנסת חוגי, גם החוק הזה הוא חוק מקל. אם לא נעביר אותו, המצב יהיה עוד יותר קשה. אם נעביר גם אותו ואתם תסייעו להעביר את הרפורמה, להוריד את המס ל-25% ולהוריד את המס על האופציות, מה שחששת ממנו עכשיו לא יקרה.
גד סואן
אני מסכים עם מה שאמר הנציב שיציאת חברות היי-טק מישראל לחוץ לארץ היא לא רק בגלל בעיות מיסוי. זה לא התנאי היחיד ולא זו הסיבה היחידה, אבל גם זאת סיבה שמצטרפת למכלול שלם של סיבות, מדוע חברות ישראליות בתחום ההיי-טק יוצאות לחוץ לארץ.

אני מציע לשים לב למה שאמר יוסי הולנדר. הוא אמר את זה כאן וגם קודם לכן: אני לא ארשום חברות בארץ, כי בתנאים האלה, אם מגבילים אותי בעניין זכות היציאה והמימוש, זאת הגבלה שלא קיימת בארצות הברית, ולמה לי לרשום חברות בארץ, אם אני יכול לרשום אותן ב-DELWARE או במקום אחר – בעיקר ב-DELWARE, אבל נניח במקומות אחרים גם כן בארצות הברית.

לכן הופעל לחץ ולכן ישבו אנשי ההיי-טק עם יוני קפלן, כי כל המטרה היתה למנוע את ההגירה של החברות.
היו"ר אלי גולדשמידט
לדעתי, אנחנו מבינים את העניין. נעזוב את האידיאולוגיה, כי האידיאולוגיה ידועה, ואנחנו מעודדים אותה.
גד סואן
עסקאות מכירה של חברות ויציאה באמצעות מימוש הפכו לדרך מקובלת היום בתעשייה בכל העולם וגם בישראל, ומוכרחים להבין את זה, זה לא דבר שהוא פסול. לכן, אם אתה רוצה ללכת לאיזושהי פשרה בעניין הזה, זה אומר שאתה לא יכול לקבל את העניין הזה של מחיקת סעיפים (ב) ו-(ג) ולהשאיר רק את עניין "יום המכירה". הדרך של חמש שנים שהצענו נראית לי הכי סבירה למנוע את רוע הגזירה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אל תכעסו עליי, אבל אני מבקש כרגע מכל האורחים שלא קשורים לממשלה לצאת החוצה. אנחנו נקיים דיון פנימי בינינו, כי הדברים ברורים. אני אקרא לכם אחרי זה לחזור להמשך הדיון. מי ששייך לממשלה על אגפיה השונים, כמובן נשאר.

עכשיו לא מופעל עלינו ה"לחץ" של אנשי ההיי-טק. אנחנו חייבים לצאת מפה עם איזושהי בשורה. אני מבין בדיוק את מה שאתם אומרים, ואני גם מבין שאין לנו עניין לעודד דחיית תשלום מס לזמן רב בקרב חברות המקרקעין, או כל מי שייהנה על חשבון חברות ההיי-טק.
עופר חוגי
האם אתה לא יכול להחיל את זה רק על ההיי-טק ולא על חברות המקרעין?
אוסקר אבו-ראזק
איך תגדיר מה זה היי-טק?
היו"ר אלי גולדשמידט
זה גם לא יעמוד בשום מבחן משפטי.
יוני קפלן
זה כמו שתטיל שיעור מס שונה לעובדים בתחום ההיי-טק, האם אתה יכול לעשות זאת?
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה לא יכול, וזה גם מסובך.
עופר חוגי
אולי רק מבחינת יציאות.
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה מדבר על מה שקורה כאשר חברה מוכרת את המניות שלה לחברה אחרת, תמורת מניות של החברה האחרת. חברי הכנסת עופר חוגי, מאיר פרוש ואני, שלושתנו הפליטים של ועדת הכספים.

אני אגדיר את הבעיה. הנציב רוצה לאפשר דחיית מס של שנתיים במקרה כזה. נניח שאתה מוכר מניות של כרומטיקס בשני מיליארד דולר. על שני מיליארד דולר, נניח אחרי הרפורמה, יש 250,000,000 דולר תשלום מס. תמורת המניות שהוא מוכר, הוא מקבל מניות מחברה אמריקאית גדולה - לוסנט. אם הוא עומד בתנאים מסוימים, יוני קפלן ואוסקר אבו-ראזק אומרים לו שהוא צריך לשלם 250,000,000 דולר. הוא אומר: אין לי, יש לי מניות של החברה האמריקאית ולא מימשתי אותן, מאיפה אביא את הכסף? זאת בעצם הטענה המרכזית.

העיקרון שמדברים עליו פה הוא העיקרון שאתה משלם מס כשאתה פוגש את הכסף, זאת אומרת: בעזרת הכסף הוא יכול לשלם את המס. העיקרון הזה חל טוב במיזוג, כי כשזה מיזוג אמיתי ולא מכירה, זה יכול לקחת הרבה מאד שנים עד שתממש ואז תשלם מס. נציגי ההיי-טק אומרים: במצב כזה עול המס יבריח אותנו ונירשם בארצות אחרות.

אומרים אוסקר אבו-ראזק ויוני קפלן, בצדק מבחינתם: ראשית, נעשתה פה עסקה שחייבת במס, ואנחנו חייבים לגבות מס. העובדה שאתה קורא לזה במקום מזומן – מניות, זה סיפור יפה מאד, אבל קיבלת רכוש ואתה צריך לשלם עליו. שנית, זה לא חל רק על ההיי-טק. אני הצעתי ללכת באחת משתי דרכים.
יוני קפלן
המילה היי-טק נהייתה פה קדושה. מכיוון שנתת את הדוגמה של כרומטיקס, בואו נדבר עליה. הוא בסופו של דבר רוצה לעשות את הרווח שלו. האנשים האלה מכרו במיליארדי דולרים במקרה הזה, והוא לא צריך את הכסף.

אתה יכול לקנות אווירון, אתה יכול לקנות סירה, לצאת שש פעמים בשנה לנופש וכל מה שקשור בזה. מעבר לסכום מסוים של מזומנים, הוא ימשיך להחזיק את זה במניות, כיוון שהוא מחזיק כך את הנכסים שלו. הוא ימשיך להחזיק זאת עד יומו האחרון, וביומו האחרון לא יקרה שום דבר. הוא למעשה מימש את המניה שלו, שהוא חשב שהוא יכול לממש אותה במחיר יותר אטרקטיבי, למניה אחרת.
היו"ר אלי גולדשמידט
מצד שני אני אומר, שאם ההנחה שלהם שההיי-טק יברח מפה היא הנחה נכונה, נעזוב כרגע את כל ההפסדים שיהיו למשק, גם מס הכנסה בסוף יפסיד כי הוא לא יגבה מסים. יכול להיות שהם לא מתייחסים לאיום הזה בשיא הרצינות, או שהם אולי חושבים שהם עושים את זה כדי למצוא לעצמם הקלות.
יוני קפלן
אנחנו חושבים שבסופו של דבר הם גם יישארו בארץ וגם נצליח לגבות מהם מסים.
עופר חוגי
יש משהו שלא הבנתי. נניח שהיום בעסקת מקרקעין רגילה אני קונה חברה. באותו רגע אני יושב מול איש שומה שאומר לי מה המס שעליי לשלם. במה זה שונה היום מהמצב בהיי-טק?
אוסקר אבו-ראזק
בסיכונים. כשאתה קונה מגרש, המחיר יכול לרדת מקסימום ב-20%-30% בשנה, אבל כשאתה מקבל מניות של לוסנט – והדוגמה הטובה ביותר של היא כרומטיקס, שלפני שלושה חודשים עשתה את העסקה כשמדובר היה בסכום של חמישה מיליארד והיום בשני מיליארד דולר. הסיכונים הם מאד משמעותיים.
עופר חוגי
כשאתה מחייב אותו, אתה מחייב אותו על כל שנת מס. אני מדבר על עסקת מקרקעין בה מישהו קונה מניות. נניח שיש לו שטח של עשרה דונם, והוא לא קונה את הקרקע, אלא את החברה. ברגע שהוא קונה את החברה, הוא צריך לשלם עבור המניות.
יוני קפלן
מס רכישה זה משהו אחר.
עופר חוגי
ומס שבח.
יוני קפלן
כשהוא מוכר.
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא משלם מיידית.
עופר חוגי
מה לגבי חברת היי-טק?
יוני קפלן
חברת ההיי-טק לא מוכרת תמורת מזומן.
עופר חוגי
מדובר גם במניות.
היו"ר אלי גולדשמידט
במקרה הזה תהיה לו דחיית תשלום מס, אם הוא מוכר תמורת מניות.
אוסקר אבו-ראזק
חבר הכנסת עופר חוגי, היום לפי החוק, ברגע שהוא מוכר את המניות, גם הוא צריך לשלם מייד את המס.
עופר חוגי
יכול להיות שערך המניות האלה גם יעלה.
יוני קפלן
האם אתה מציע לא לדחות תשלום מס בכלל?
עופר חוגי
אני מדבר על כיוון ההסתכלות.
יוני קפלן
ההסתכלות היא על כולם.
אוסקר אבו-ראזק
קרקע לא נסחרת בבורסה. לבורסה יש הרבה מאד השלכות והשפעות שהן חיצוניות למוצר עצמו. בעסקה שאתה דיברת עליה, הכל נמצא "בפנים", וגם הקרקע. אנחנו מדברים היום על מניות בבורסה.
היו"ר אלי גולדשמידט
העקרונות ברורים וידועים. אני מציע אחת מן השניים. הם הציעו חמש שנים. אני מתעלם מההצעה שלהם, כי היא גם לא הגיונית וגם לא צודקת. ישנה הדרך הקלאסית שחותכים באמצע.
עופר חוגי
נגיד שערך המניות עלה, ירד, עלה ואחרי חמש שנים עלה. איך יהיה החישוב?
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה לא היית נוכח בכל הישיבות. התשובה היא לפי היום שהוא מכר, וזה מוחזק על ידי נאמן, שהנציב מאשר אותו.
עופר חוגי
ואם ערך המניות עלה?
אוסקר אבו-ראזק
אז הוא ישלם יותר מס.
עופר חוגי
ואם הוא יגיד לך "קניתי את זה אז"?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא זאת המחלוקת.

אני מציע שתי אפשרויות: שלוש וחצי שנים, או כמו שהצעתם: שנתיים - 50%, ואחרי חמש שנים עוד 50%. אני עכשיו מנהל משא ומתן.
עופר חוגי
אולי נקבע שישלמו 20% מס מיידית?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא באת לכאן כדי לפגוע בתעשיית ההיי-טק. אני אומר שבמקום ללכת על שלוש וחצי שנים, בואו נקבע בשנתיים הראשונות 50% ואחרי חמש שנים 50%.
אוסקר אבו-ראזק
בתום שנתיים הוא ישלם מס על ה-50%, ובתום חמש שנים הוא ישלם מס על ה-50% הנוספים.
סמדר אלחנני
ממתי נספרות חמש השנים?
היו"ר אלי גולדשמידט
מיום המכירה.
משה אשר
בואו נקבע שנתיים ושלוש שנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
כבר "קיבלתי" הצעה של שלוש שנים.
סמדר אלחנני
לא, בהצעה השנייה מדובר על שנתיים ושלוש שנים.
יוני קפלן
בשביל הפשרה – לא שאני חושב שזה נכון – אני הייתי מציע לדחות את הכל לשלוש שנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני יודע שהצעת את זה, אבל זה נראה לי מעט מדי.
יוני קפלן
הרי גם היום הם לא צריכים למכור את כל המניות. הם צריכים למכור רק חלק מהמניות כדי לשלם את המס. ברגע שהם מוכרים מניות, יש להם תזרים מזומנים לשלם את כל המסים. הם לא צריכים למכור את כל המניות כדי לשלם זאת. הפרופורציה של המכירה עוד תלך ותקטן, אם באמת שיעור המס יירד ל-25%.
היו"ר אלי גולדשמידט
עזוב, בנית את הסיפור הזה מלכתחילה. ה-25% זה כבר נתון.
יוני קפלן
אתה צודק. אם הרפורמה לא עוברת - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל אי אפשר לכתוב את זה בחוק.
יוני קפלן
לא נכתוב בחוק, נקבל פה החלטה ואנחנו נחזור אליך. אם הרפורמה לא תעבור עד לתאריך 31 ביולי 2001 , אני מוכן לקחת את ההצעה שאתה אומר: שנתיים – 50%, וארבע שנים – 50%.
היו"ר אלי גולדשמידט
חמש שנים.
יוני קפלן
חמש שנים זה הרבה זמן. אנחנו לא נעמוד בזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
ב-50% מס.
יוני קפלן
אין לנו גם - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא רוצה לתלות את זה ברפורמה. אני לא אצא מזה, כי זה יוצר אי ודאות בשוק.
מאיר פרוש
יוני קפלן, האם דחייה לארבע שנים עדיפה לך?
יוני קפלן
לא, לא נעמוד בזה.
מאיר פרוש
היושב ראש רצה שלוש וחצי שנים, אז תלך על ארבע שנים.
יוני קפלן
היושב ראש רצה שלוש וחצי שנים, כאשר זה צריך להיות שלוש שנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
בואו נקבע שאחרי שלוש שנים ישלמו 50%, ואחרי ארבע שנים 50%.
יוני קפלן
שלוש שנים זה הרבה זמן.
היו"ר אלי גולדשמידט
תקשיב למה הסכמת. אתה הסכמת לתשלום של 100% אחרי שלוש שנים. אז אני מבקש שאחרי שלוש שנים ישלמו 50%, ואחרי ארבע שנים ישלמו את 50%.
משה אשר
אנחנו חשבנו על שנה בהתחלה.
היו"ר אלי גולדשמידט
עזבו אותי מההיסטוריה.
אוסקר אבו-ראזק
שנתיים מתום שנת המס שבה נעשתה העסקה, וארבע שנים מתום שנת המס שבה נעשתה העסקה 50%-50%. מי שיעשה את ההחלפה בתחילת השנה, יש לו דחייה לחמש שנים. מי שיעשה את ההחלפה באמצע השנה, יש לו דחייה לארבע שנים וחצי וכו'.
יוני קפלן
בסדר, שנתיים מתום השנה שבה נעשתה העסקה.
חגי אופנהיים
זה יכול ליצור בעיה, כי כל העסקאות יתרכזו לקראת סוף השנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו סוגרים שבתום שנתיים הוא ישלם 50%, ובתום ארבע שנים הוא ישלם 50%.
אוסקר אבו-ראזק
ההנחה היא שלחיי הכלכלה יש גם SAY בנושא, אז לא כל אחד יבוא ויגיד: בואו נחכה עד דצמבר. יש מציאות מסוימת.
סמדר אלחנני
בשביל לא לשלם מסים, אנשים יוציאו המון כסף.
אנה שניידר
מדובר על שנתיים מיום העסקה.
מרים אילני
אני ממשרד המשפטים. דוידה לחמן-מסר ביקשה ממני שאומר לה מה ההצעה. אני צריכה להתקשר אליה ולומר לה מה ההצעה לעניין הספציפי הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
היה לנו פה ויכוח על העניין של המועד, מתי ישולם המס במקרה של עסקת EXIT, זאת אומרת: כשאתה מוכר את כרומטיקס ומקבל בתמורה מניות של לוסנט. הם אומרים שנתיים. אנשי ההיי-טק ביקשו או לבטל זאת לחלוטין, או שהתקופה תוארך לחמש שנים. אני הקשבתי להם, הוצאתי את כל האורחים, וגיבשנו פה הצעה שבמקום שנתיים, 50% מהמס ישלמו כעבור שנתיים.
יוני קפלן
אפשר לשלם עוד קודם, אבל עד שנתיים.
היו"ר אלי גולדשמידט
ואת ה-50% נוספים ישלמו עד ארבע שנים, וזה חל כמובן על כל החברות, לא רק על ההיי-טק.
אנה שניידר
אבל אז אתה משאיר את שיקול הדעת לשר האוצר.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם אתה רוצה להשאיר במקרה כזה את שיקול הדעת לשר האוצר?
יוני קפלן
לא. ואם הרפורמה כן תעבור?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא, 25% זה כבר בעיניי נתון.
ויצמן שירי
מכיוון שהיה פרק של ביטחונות - -
יוני קפלן
זה נשאר אצל הנאמן.
ויצמן שירי
אבל אנחנו הרי יודעים שעם כל הכבוד, ההיי-טק היום נמצא במקום אחד, וביום אחר הוא גם יכול להיות במקום אחר.
יוני קפלן
אבל זה לא נכון רק לגבי היי-טק, אלא לגבי כולם.
ויצמן שירי
אבל לכולם הרבה יותר קל, כי לכולם בחלק גדול מהדברים יש מה שנקרא נכסים באיזושהי צורה, זאת אומרת: אתה מדבר על תעשייה ועל נדל"ן.
יוני קפלן
ואם חברת ייעוץ רוצה להחליף מחר מניות עם חברת ייעוץ אחרת?
ויצמן שירי
השאלה היא לגבי הביטחונות שדיברת עליהם.
יוני קפלן
אנחנו סגורים עם הביטחונות.
ויצמן שירי
לא, אבל הכוונה שלי היא שלגבי כולם יהיה אותו דין.
משה אשר
הביטחונות הם אותו דבר לגבי כולם.
סמדר אלחנני
בסעיף אחר אמרתם שתתחשבו בבקשה של רואי החשבון לתחולה רטרואקטיבית על כל מיני עסקאות מיזוגים. אם אתה קובע שנתיים וכו', יש כאן השלכה.
משה אשר
זה לא רלוונטי, זה נושא אחר.
יוני קפלן
מי שהעלה את זה היה עורך דין מאיר לינזן. אמרתי לו את הדברים הבאים בהפסקה, והם היו מקובלים עליו. אין לנו בעיה לגבי ההתייחסות הספציפית למיזוגים - מיזוג שנעשה לפני האחד בינואר 2000 והשרשרת הבאה תהיה אחרי זה - אבל הוא רצה ש"ניקח אחורנית" את כל התיקונים בדברים ששנויים במחלוקת. אני אמרתי שלמיטב הבנתי, לא יאשרו פה ללכת לתחולה רטרואקטיבית, כשבחוק נכתוב שזה חל מהאחד בינואר 1994.

יחד עם זאת, כיוון שיש פה כמה תיקוני הבהרה ופרשנות, אני מוכן לתת פה הצהרה שבמקום בו הדברים נתונים לפרשנות ויהיו אצלנו במחלוקת בעתיד, אנחנו ננהג לפי רוח החוק.
היו"ר אלי גולדשמידט
רבותיי, מכיוון שכל האורחים חזרו לחדר, אני רוצה לומר שאנחנו החלטנו בפורום חברי הכנסת ובהסכמת נציגי הממשלה בראשות הנציב, שהדחייה תהיה לשנתיים - 50%, וארבע שנים 50% נוספים. זו ההקלה שאנחנו עשינו על רקע כל הדברים שנשמעו כאן, ואנחנו עוברים לנושא הבא.
גד סואן
כשאתה מדבר על 50%, למה אתה מתכוון?
אוסקר אבו-ראזק
50% מהמניות - תראו אותן כנמכרות בתום שנתיים, ו-50% הנוספות - בתום ארבע שנים.
סמדר אלחנני
האם זה לא 50% מהמס?
אוסקר אבו-ראזק
לא מהמס, מהמניות.
צבי משה פרידמן
מה לגבי מצב שבו היו לי 1,000 מניות ומכרתי 500? האם מדובר על 50% מתוך ה-250, או על 50% מתוך ה-500?
יוני קפלן
מהיום שקיבלת 1,000 מניות עד תום השנתיים, אתה צריך לממש עוד - -
ויצמן שירי
את כל ה-1,000.
יוני קפלן
לא, 50% שזה 500 מניות.
ויצמן שירי
לא, הוא מדבר על כך שמכר 500 מניות.
יוני קפלן
הפירוש להשלים ל-100%.
גד סואן
מדובר במיסוי 50% מהמניות כעבור שנתיים, ו-50% מהמניות הנותרות כעבור ארבע שנים.
היו"ר אלי גולדשמידט
בכל מצב מדובר על "עד". זאת ההחלטה שלנו, ואת זה אנחנו נתקן. הורדנו את סעיף (ג) ואת שיקול דעת שר האוצר.
ויצמן שירי
אם יש לו 1,000 מניות והוא מכר 500, הוא צריך לשלם על ה-500 האלה 100%, לא 50%.
אוסקר אבו-ראזק
נכון, בגלל זה אמרנו מניות ולא מס.
ויצמן שירי
הוא משלם "מלא" את מה שהוא מכר בפועל, והתקופה כאן לא משחקת.
סמדר אלחנני
אני רוצה לשאול עוד שאלה טכנית. הוא יכול לבחור, כי מדובר על "עד שנתיים". במניות האלה שכולם מדברים עליהן, התנודתיות היא אדירה, זאת אומרת שהוא בהחלט יכול לבחור את המועד, למשל: אם ערך המניות נמוך.
יוני קפלן
אבל הוא יקבל פחות.
סמדר אלחנני
הוא לא קיבל פחות, הוא קיבל הרבה, כי אחר כך הערך ירד.
היו"ר אלי גולדשמידט
כשהוא מממש, הוא מקבל את הכסף.
סמדר אלחנני
בקיצור, אני שואלת האם אפשר לעשות שטיקים למס הכנסה.
חגי אופנהיים
יש לחשש שלך פתרון.
יוני קפלן
אל תיעלבי, אבל השאלה שלך מזכירה לי, שמייד אחרי שיצאנו מהדיון על הרפורמה, רצתי להתראיין ברדיו על הרפורמה. צלצל אליי אחד המאזינים ושאל שאלות. הוא אמר: בעקבות מיסוי הריבית, אני אקח עכשיו את כל הכסף שיש לי בחסכונות, אמיר אותו לדולרים ואשים אותו מתחת לרצפה. אמרתי לו: אתה תשלם 100% מס ולא 25%.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני עובר לנושא הבא: קיזוז הפסדים. בחלק הראשון של הדיון היום, הוצאנו בפינצטה שישה נושאים שהם שנויים במחלוקת. על כל שאר החוק החלטנו. סגרנו עכשיו את אחד הנושאים ששנויים במחלוקת, שזה הנושא המרכזי, ונותרו לנו עוד חמישה-שישה נושאים.
אנה שניידר
הנושא הוא קיזוז הפסדים בעמוד 542 בסעיף (ד)(1).
צבי משה פרידמן
בעמוד 542 סעיף (ד)(1) יש הוראה שאומרת שהחברה הקולטת – לא החברה שנהנתה מהקלת המס - לא חייבת במס.
אוסקר אבו-ראזק
זאת לא החברה. אלה בעלי המניות.
צבי משה פרידמן
אם החברה הקולטת מכרה את המניות המועברות שהיא קיבלה, ונוצר לה הפסד - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אתה מדבר עכשיו על החלפת מניות.
צבי משה פרידמן
אם החברה הקולטת מכרה את המניות, ונגרם לה הפסד - -
יוני קפלן
רווח או הפסד.
צבי משה פרידמן
אבל במקרה של הפסדים, יש הגבלה - -
היו"ר אלי גולדשמידט
מה ההגבלה?
צבי משה פרידמן
"לא יותר לקיזוז במשך שנתיים ממועד החלפת המניות כנגד הפסד או רווח בחברה הקולטת", כלומר: אם יש לה רווח מהמכירה ויש לחברה הקולטת הפסדים - -

אני רוצה עוד לומר שזוהי החברה הקולטת. בואו נגיד שהיא בכלל לא היתה נשוא ההסדר. מה אכפת לה שהמעביר נהנה מהקלות המס?
יוני קפלן
הסעיף הזה הוא סעיף אנטי תכנוני.
ישראל שטראוס
כן, אבל לחברה קולטת אין הקלות מס.
יוני קפלן
הוא סעיף אנטי תכנוני, כי אם ההחלפה תיעשה בין גופים שקשורים או בדרך של החזקה, או בדרך של אינטרסים משותפים ואין כנגד מה לקזז את ההפסדים האלה, או שיש מניות שהן בהפסד, הדרך הזאת קלה מאד ליצירת קיזוז ההפסדים.
צבי משה פרידמן
קיים סעיף 18 בפקודה.
אוסקר אבו-ראזק
אנחנו לא רוצים שהמניע להחלפת מניות יהיה קיזוז הפסדים.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל מה קורה אם זה מצב אמיתי? אי אפשר "ללכת" לפי תכנון המס, אלא לפי המניע האמיתי, לדוגמה: מכרו את המניות של כרומטיקס ללוסנט, ולוסנט מכרה אותן בהפסד.
אוסקר אבו-ראזק
לפני שכרומטיקס מכרו את המניות, היה משא ומתן עם שניים: אחד "נתן" ארבעה מיליארד, והשני - ארבעה מיליארד ו-100,000,000. הם רצו למכור לראשון שנתן ארבעה מיליארד. אחרי שלוש שעות, הם חזרו אליו ואמרו לו: קח חמישה מיליארד. אילו לוסנט היתה צריכה להוציא מזומנים מהכיס, היא לא היתה מציעה תוך שלוש שעות עוד מיליארד דולר עבור המניות.

בואו ניקח את לוסנט. אם יום לאחר מכן היא תמכור את המניות האלה, באופן אוטומטי יש לה הפסד של מיליארד דולר. בעסקת מזומנים רגילה, בקניית נכס אמיתי, יש זרימת מזומנים, יש לקיחת הלוואות והעסקה היא פרופר אמיתית, אבל כאן בהרבה מאד מקרים, מה החברה נותנת? היא לא נותנת כסף, היא מקצה הון מניות לבעלי המניות, לעצמה. המחיר הוא מאד מנופח, ולכן החשש שלנו הוא שהחברה תהיה לארג'ית מאד, תמכור את המניות אחרי יומיים ותדרוש מאתנו הפסד. לכן אני אומר: אני לא רוצה להגביל אותך עד אין סוף. דע לך שאם במשך שנתיים תמכור את המניות האלה ותפסיד, אני לא אתן לך לקזז את ההפסד מהמניות האלה כנגד מנכסים אמיתיים אחרים שיש לך.
צבי משה פרידמן
פלוס הרווח.
אוסקר אבו-ראזק
אם יהיה לך רווח ממכירת המניות האלה ויש לך הפסדים, או שתייצר הפסדים במשך שנתיים, גם ההפסדים האלה לא יינתנו לקיזוז. אנחנו לא אומרים את זה סתם. זה דבר שקיים קודם כל בכל מיזוג ובכל שינויי מבנה. זה לא דבר חדש.
היו"ר אלי גולדשמידט
אחרי שנתיים ההגבלות מוסרות.
יוני קפלן
יש מגבלה של שלוש שנים על הנכסים שהיו קודם.
אבי הלר
בכל מקום שיש בו מגבלה, גם יש מאחוריו תכנון מס, והחבר'ה פה יודעים את זה לא פחות טוב מאתנו, אפילו יותר טוב. אחת מסגירת הפרצות שיש פה זה בגלל המגבלה של השנתיים.

אני אגב לא ראיתי חברה שנותנת עוד מיליארד דולר במניות רק בגלל שהיא רוצה לקזז את ההפסדים. גופים קשורים אפשר להגביל לגופו של עניין. אני מסכים עם מה שנאמר - הבחינה צריכה להיות מהותית ולא טכנית.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם הנושא הזה כל כך עקרוני?
ויצמן שירי
אלה שיכולים להחזיק מעמד שנתיים, ייהנו מזה יום אחרי השנתיים.
אוסקר אבו-ראזק
ככל שיש לך יותר נכסים, אתה יכול לתכנן יותר את המס על הסעיף הזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
הוא אומר שזה מגן על העניים ולא על העשירים.
אבי הלר
אני רוצה להוסיף נקודה אחת, שבטח נשכחה פה: שכחתם להאריך את התקופה של שבע השנים בסעיף 92.
אוסקר אבו-ראזק
אתה צודק במאה אחוז. אנחנו מוכנים להאריך את תקופת קיזוז ההפסדים מעבר לשבע שנים בעוד שנתיים.
היו"ר אלי גולדשמידט
השנתיים לא יהיו במניין שבע השנים.
אבי הלר
זה לא אומר שאני מסכים לזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם כך, אנחנו מאשרים את סעיף (ד)(1) כפי שהוא, כאשר אנחנו מוסיפים תיקון, שהשנתיים האלה לא ייחשבו במניין שבע שנים לפי סעיף 92. מי בעד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
הוספת התיקון לסעיף (ד)(1) בעמוד 542 להצעת החוק התקבלה.
ישראל שטראוס
גם שלוש השנים ייחשבו במניין.
היו"ר אלי גולדשמידט
בסדר. אגב, לא הצבענו על הנושא הקודם, אז נצביע עכשיו על העניין של שנתיים וארבע שנים 50% בשביל הצד הפורמלי. מי שבעד, ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
ההחלטה למסות 50% מהמניות כעבור שנתיים ו-50% מהמניות הנותרות
כעבור ארבע שנים התקבלה.
יוני קפלן
מה הנושא השלישי ששנוי במחלוקת?
אנה שניידר
אפשרות לבצע פיצולים ומיזוגים במהלך השנה. אנחנו מדברים על הגדרת "מועד מיזוג" בעמוד 531.
אבי הלר
זה גם לגבי מיזוג וגם לגבי פיצול שלא מופיע - -
היו"ר אלי גולדשמידט
חגי אופנהיים, תסביר לי את הבעייתיות, קודם כל מנקודת הראות שלהם.
חגי אופנהיים
העסקאות שמתבצעות בשוק לאורך כל השנה מתוכננות ל-31 בדצמבר בהכרח, והשאלה היא האם החוק שאנחנו מייצרים נותן מענה לאותן עסקאות. לצורך הדוגמה, חברת היי-טק, או חברה אחרת, מעוניינת להחזיק משקיע בחלק מהפעילות שהיא מחזיקה. יש בה שתי פעילויות, ודווקא בפעילות אחת היא רוצה להחזיק משקיע. הדרך הנכונה להכניס משקיע לפעילות אחת, היא לבצע פיצול. נכון להיום בחוק, הבעיה היא שפיצול באמצעות סעיף 105 ניתן לבצע רק בתום שנת מס.

החוק צריך להתכוונן לעסקאות בשוק, ולא למשהו שהוא פלואידי ולא קיים. מבחינת החוק והמבנה שלו כיום, לגבי מיזוגים יש לנו תשובה, ומה היא התשובה? מיזוג בדרך של החלפת מניות מבחינה כלכלית עסקית זה כמו מיזוג סטטוטורי, למעט הבדל אחד, שזה לא הופך ליישות אחת בנושא קיזוז הפסדים וכדומה.

עדיין בעקבות התיקון של שרשרת התמזגויות, יש אפשרות לבצע באמצע השנה בכל מועד שהם יבחרו, מיזוג בדרך של החלפת מניות, ובסוף שנה – ואפילו בפרקטיקה כפי שתתנהל, אני מניח עם הבטחה מראש, אם לא יהיו שינויים מהותיים – יעשו את המיזוג הסטטוטורי.
יוסי הולנדר
למה זה מפריע לך שזה יתבצע בכל מועד שבו יש דו"ח? תסביר ההפך.
חגי אופנהיים
בגלל ההיערכות שלנו כאגף מס הכנסה.
ישראל שטראוס
איזו היערכות?
חגי אופנהיים
כל המערכות שלנו עובדות על מועד אחד, תום שנת מס. אני מדבר על ההיערכות שלנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל אתם צריכים להתאים את עצמכם לחיי העסקים ולא להפך.
יוסי הולנדר
מה זה שייך? נעשה בסוף שנה חישוב של שלוש עסקאות ביחד.
יוני קפלן
יוסי הולנדר, זה לא כך. אתה יוצר פה תאגיד חדש. מה זה מיזוג? אתה יוצר משהו חדש.
יוסי הולנדר
אז מה?
חגי אופנהיים
אנחנו רוצים לייצר מוצר שמתאים לשוק, ואנחנו קשובים לשוק. בואו נבדוק את נושא המיזוגים. אם מדובר במיזוג עם חברה זרה, בכל מקרה זה יהיה בדרך של החלפת מניות. עד היום לא אושר מיזוג סטטוטורי עם חברה זרה, יש בעיה של העברת הפעילות בחברה זרה, ולכן לגבי מיזוגים של חברות היי-טק עם חברות זרות, תמיד זה יהיה בדרך של החלפת מניות.

לגבי מיזוג של חברות בישראל, אם יש קושי טכני לבצע מיזוג בדרך של החלפת מניות ובסוף השנה להשלים את ההליך הטכני, אפשר אולי לשקול את זה, אבל תצביע על הבעיה.
אבי הלר
אני רק רוצה לתאר את המצב שקורה ממש בימים אלה. חודש-חודשיים לפני תום שנת המס, כל המשק מתחיל בטירוף שאולי הוא רוצה לעשות איזשהו מיזוג או פיצול, והוא חייב לתפוס מספר ב-31 בדצמבר. לכן יש עכשיו בקשות רבות לבתי משפט לעניין מיזוגים ופיצולים.
חגי אופנהיים
לא חייבים.
אבי הלר
עדיין חייבים, וזה פשוט עושה תוהו ובוהו.
גד סואן
אני שמעתי פה הערה שמקפיצה אותי. אני רגיל שממשלה משרתת את הציבור, ולא שהציבור משרת אותה. פה נעשות עסקאות בדרך הטבע, ונעשות בכל העולם עסקאות בכל תקופת השנה. אני לא מבין למה אני צריך ליצור איזה גוף מלאכותי מגביל.
היו"ר אלי גולדשמידט
לדעתי, אם אין פה שום בעיה והבעיה היחידה היא בעיית היערכות, אני מבקש שתמצאו לזה פתרון.
משה אשר
הכנסה חייבת בפקודת מס הכנסה במונחים שנתיים, גם ההפסדים.
יוני קפלן
נכון לרגע זה, אי אפשר להתמזג ולהתפצל אלא רק בתום שנת המס. אנחנו באים כאן עם סעיף 103כ, שאחד היתרונות הגדולים שלו זה שהוא אומר שאפשר יהיה להתמזג בכל יום במהלך השנה בדרך של החלפת מניות, ואני הסברתי את זה גם אתמול.

במיזוג בדרך של החלפת מניות החברות הקיימות נשארות, ומה שהן עושות זה החלפת מניות. המיזוג הסטטוטורי יוצר תאגיד חדש, או יוצר תאגיד קיים שבולע את התאגיד שמתמזג בתוכו. אם הוא יוצר תאגיד חדש או תאגיד קיים, אין מה לעשות, מדידת ההכנסה החייבת היא לא מדידה חודשית והיא לא מדידה חצי שנתית, אלא מדידה של שנה שלמה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל יש לך דו"חות רבעוניים.
יוני קפלן
אבל לא עליהם משלמים מסים. הדו"חות הרבעוניים נועדו לבעלי המניות, כדי לדעת מה שווי המניה בבורסה ומה עשתה המניה בבורסה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבי הלר, אתה עבדת במס הכנסה, אז תיתן את הפתרון הטכני.
יוני קפלן
מסים משלמים על בסיס של מדידה שנתית.
ישראל שטראוס
זה לא נכון, אפשר לרשום בכל יום חברה.
יוני קפלן
מסים משלמים על בסיס של מדידה שנתית - גם הרווח וגם ההפסדים. כששותפו של ישראל שטראוס לשעבר, מר רבינוביץ, היה נציב מס הכנסה, אחרי שהוא היה בפרקטיקה במשרד רואי חשבון ואפשרו שנות מס מיוחדות – לכל אחד לקבוע את שנת המס המיוחדת לפי תאריכים מסוימים – הוא ידע בדיוק איזה תכנונים אפשר לעשות סביב שנות מס מיוחדות. התיקון הכי משמעותי שהוא העביר בתקופת כהונתו כנציב היה חסימת שנות המס המיוחדות וקביעת שנת מס אחידה ל-31 בדצמבר 2000, עם אישורים מאד מאד ספציפיים מתי ניתן יהיה לעשות את זה. הוא עשה את זה. ישראל שטראוס לא אוהב את זה, אבל זה המצב. למה הוא עשה את זה? כי הוא ידע בדיוק מה האפשרויות לעשות את הדברים האלה במהלך השנה.

לכן, אני חושב שמה שאנחנו הצענו, מיזוג בדרך של החלפת מניות - כמו שגד סואן אמר - זה בגלל שאנחנו מערכת שרוצה לשרת את הציבור, וגם רוצה לאפשר את התהליך הזה. מצד שני, להתחיל לגבות הכנסות והפסדים במהלך השנה - -
ויצמן שירי
אתם כנראה לא ערוכים, וזאת הבעיה היחידה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבי הלר, האם אתה יכול לתת הצעה פרקטית למעבידיך לשעבר, איך לפתור את הבעיה?
אבי הלר
הם יודעים יותר טוב ממני. פרקטית, אין שום בעיה לכל מי שבא לעשות מיזוג, לעשות דו"ח לצורכי מס למועד המיזוג. אין שום בעיה טכנית ומהותית לעשות את זה.
ויצמן שירי
מאזן בוחן כזה.
אבי הלר
לא, דו"ח לצורכי מס. בהיבט המהותי, לטעמי יוני קפלן – ופה אני חולק עליך – גם אין בעיה מהותית. בגלל שיש פטור במיזוג ובגלל שרואים את זה למעשה כעסקה שלא יוצרת חבויות במס, גם הצורך לבוא ולקבוע מה חבות המס ליום המיזוג מתייתר. אז אפשר לפתור את זה גם טכנית בדו"ח לצורכי מס למועד המיזוג וגם מהותית.
משה אשר
הרי במיזוגים יש מקרים שבהם אנחנו לוקחים את ההפסד שהיה צבור באחת החברות, ואומרים: לגבי אותו הפסד אחרי המיזוג, אנחנו דוחים אותו ופורסים אותו לחמש שנים ועושים כל מיני סעיפים אנטי תכנוניים בצורה כזאת שהתמריץ למיזוג לא יהיה חסכון במס כתוצאה מקיזוז ההפסדים. אני רוצה לראות איך אתה מודד הפסד לצורכי מס בשנה שיש מיזוג, באמצע.
אבי הלר
מה הבעיה? זה עניין טכני לחלוטין.
יוני קפלן
זה עניין טכני, אבל עניין טכני מורכב. כל פקודת מס הכנסה היא טכנית.
ישראל שטראוס
עם כל הכבוד לעמיתיי, גם אני בוגר מס הכנסה, והיו לי שני שותפים שהיו נציבי מס. דו"ח כספי מבוקר בלתי מסויג לכל תאריך שהוא. בכל יום מימות השנה זה מתואם לצורכי מס, כי נכון מה שיוני קפלן אומר, ואני אצטט אותו: חישוב מס במדינת ישראל הוא שנתי. זה נכון, אבל אם אדם נולד באמצע השנה, מחשבים לו מס מיום לידתו, ואם הוא מת באמצע השנה, מחשבים לו מס עד יום מותו.
יוני קפלן
אבל אדם שנולד באמצע השנה זה לא גלגול נשמות, זה דבר חדש.
ישראל שטראוס
כל הדברים האלה הם לא רלוונטיים. הדבר היחיד זה שיהיה דו"ח כספי מבוקר ולא מסויג.
ויצמן שירי
יוני קפלן, מציעים פה שני מועדים: יוני ודצמבר. האם זה הגיוני?
ישראל שטראוס
תגיד לפחות רבעון מבוקר.
יוסי הולנדר
בין כה החברות עושות רבעונים מבוקרים.
אוסקר אבו-ראזק
רק חברות ציבוריות.
יוסי הולנדר
גם הפרטיות שמושקעות עושות רבעון מבוקר.
ישראל שטראוס
דו"ח כספי מבוקר, כמו שאבי הלר אמר, ומתואם למטרות מס. נקבע כללים בנושא הזה.
יוני קפלן
אני מוכן שנקים פה צוות עבודה משותף, שיקבע כללים שיאפשרו לנציב במקרים מיוחדים לאשר מיזוג שלא בדרך החלפת מניות במהלך השנה.
חגי אופנהיים
פיצול - -
יוני קפלן
נבוא עם זה לחוד.
היו"ר אלי גולדשמידט
סוף סוף יש פתרון. אנחנו לא מעכבים, אבל אנחנו נוסיף סעיף שבמקרים מיוחדים רשאי יהיה הנציב לאפשר ביצוע פיצול או מיזוג שלא בדרך החלפת מניות גם במועד אחר, על פי כללים שייקבעו, או תקנות שיאושרו באישור ועדת הכספים.
סמדר אלחנני
יש מועדים.
היו"ר אלי גולדשמידט
תוך שלושה חודשים מיום קבלת החוק, או משהו מהסוג הזה.
סמדר אלחנני
כדי שאנשים לא "ייפלו בדרך".
ויצמן שירי
מה לגבי שני מועדים: יוני ודצמבר?
היו"ר אלי גולדשמידט
יש בעיה של מחשב.
אנה שניידר
אם האישור יתבצע על ידי הנציב, זה בלי ועדת כספים?
היו"ר אלי גולדשמידט
זה יהיה באישור הנציב בלי ועדת הכספים. תמצאו את הניסוח.
אנה שניידר
הנושא הבא הוא לא להגביל את האפשרות של גיוס הון בחברה, וזה סעיף חדש. זאת הצעתו של אבי הלר.
צבי משה פרידמן
קיימנו בזמנו דיונים על התקלות בחוק המיזוגים. יש הוראה שאומרת שאם אני מביא משקיע חיצוני לחברה, לאחר שעשיתי שינויי מבנה, אני יכול להקצות לו מקסימום 20%, ורק בהנפקה בבורסה - 50%. קודם כל, אף פעם לא הבנתי למה לגבי משקיע אסטרטגי זה רק 20% ובורסה – 50%.
אוסקר אבו-ראזק
מה זה משקיע אסטרטגי? מישהו מחוץ לארץ?
צבי משה פרידמן
לא, כל משקיע רציני. אני אתן לך דוגמה פשוטה. יש חברה שרוצה להביא משקיע נוסף לחברה, אבל רק בגלל הפעילות, היא לא רוצה לשתף אותו גם במקרקעין. מה היא עושה? מעבירה את הפעילות לפי סעיף 104, אבל המשקיע רוצה יותר מ-20%. אי אפשר לבצע את הפעולה הזאת. אלה עסקאות שנעשות יום יום והן חסומות.

כבר היו לנו כמה דיונים על זה בזמנו, כולל ברמות של שר האוצר, והיו מקרים שאמר שר האוצר: הדבר הזה יתוקן בחוק.
יוני קפלן
תמיד זה היה לפני מועד פרישתו...
אוסקר אבו-ראזק
אם זה 90% זה בסדר?
צבי משה פרידמן
לא, 50%.
יוני קפלן
האם זה בסדר, אם נאמר שאחרי הרפורמה תעבור, נגדיל את האחוז? ההגבלה נעשית בגלל הפער שקיים היום בשיעורי המיסוי בין דיבידנד לרווחי הון.
צבי משה פרידמן
למה בבורסה מרשים 50%? למה אתה כובל אותי? המשקיע אמיתי.
אוסקר אבו-ראזק
כי הציבור לא יכול להחליט על חלוקת דיבידנד, אבל אם אני לוקח משקיע אחד, הוא כן יכול להחליט על חלוקת דיבידנד.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני לא יכול דרך הצעת חוק לעשות תיקונים מבניים. אנחנו לוקחים בחשבון את הצהרתו של הנציב, שאם הרפורמה תתקבל ומס רווחי הון יירד ל-25%, הוא ייזום תיקון ברוח הדברים שאתה הצגת. מה הנושא הבא?
אנה שניידר
הנפת חברה בת.
אוסקר אבו-ראזק
זה בכלל לא בחוק.
סמדר אלחנני
זה סעיף חדש.
היו"ר אלי גולדשמידט
זאת אותה תשובה. אחרי שתעבור הרפורמה, הוא יביא תיקון ברוח הזאת. מה הנושא הבא?
אנה שניידר
תחולה על שינויי מבנה.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם זה הנושא האחרון?
אנה שניידר
קשורים לזה ההחמרות.
היו"ר אלי גולדשמידט
ברור, זה אותו נושא. קודם כל, האם יש למישהו התנגדות שכל מה שקשור להטבות יתחיל מהאחד בינואר 2000? אני חושב שאין לאף אחד התנגדות. יש לנו שלוש החמרות, כפי שאתם הגדרתם.
אוסקר אבו-ראזק
סעיף 1 וסעיף 17.
יוני קפלן
סגירת פרצות זה המינוח.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם זה יחול מהיום, או מיום קבלת החוק – אני שואל שאלה עקרונית – מה הנזק שייגרם?
יוני קפלן
תציג את סגירת הפירצה.
אוסקר אבו-ראזק
לדעתי, כל הפילוסופיה של ההתנגדות היא מוזרה ולא במקום. הם מדברים על אותו אחד שעשה כבר שינוי מבנה, עוד לא מכר, עוד לא מימש, והחשש הוא שעכשיו בהוראה הזאת בסעיף 1(א), כשימכור בעוד שנה, נחיל עליו את התיקון. זאת הבעיה.
אבי הלר
ואם מימש באפריל? זה חל עליו.
יוני קפלן
תסביר מה היא סגירת הפירצה.
אוסקר אבו-ראזק
ישראל שטראוס, תגיד לי למה אתה מתנגד לסעיף 1.
יוני קפלן
תן לצבי משה פרידמן לומר.
אוסקר אבו-ראזק
לא צבי משה פרידמן, ישראל שטראוס התנגד. צבי משה פרידמן מסכים לסעיף 1, הוא לא מסכים רק לסעיף 17. תסביר קודם את תכנון המס.
צבי משה פרידמן
סעיף 104 מאפשר להעביר נכס בדחיית מס. סעיף 101 אומר שאם אני רושם מניות בבורסה, זה ייחשב כמכירה. אני יכול לדחות את המס, ובמקרה כזה המכירה הראשונה תחויב במס. אם היו לי מניות סחירות בבורסה שהעברתי לפי סעיף 104 לחברת בת, לפי החוק זוהי מכירה. כשחברת הבת מוכרת את המניות, זאת כבר מכירה שנייה, ואז הטענה היא שמכירה שנייה לא חייבת במס, אלא רק המכירה הראשונה חייבת במס.
ישראל שטראוס
אם רוצים לתקוף את הצד המשפטי של זה, שיילכו לבתי משפט. אנשים עושים את זה משנת 1994.
יוני קפלן
אז מה אתה אומר? על מה אתם מגינים פה?
יוני קפלן
חברה פרטית נרשמת למסחר בבורסה. מניות פרטיות שמוכרים אותן חייבות במס. מניות שנסחרות בבורסה, פטורות ממס. פעם היו לוקחים את המניות, רושמים אותן למסחר בבורסה ומוכרים אותן למחרת המסחר, וזה היה פטור ממס. חסמו את זה, ואמרו שאת יום הרישום שנרשם למסחר בבורסה יראו כיום המכירה, ולכאורה אתה יכול לשלם באותו יום מס.
אבל מה אז? כמו פה, אין תזרים מזומנים. באו ואמרו: נאפשר רק למי שרוצה – זה סעיף אופציונלי – לדחות את יום הרישום ליום המימוש בפועל, וביום המכירה הראשונה בפועל הוא יהיה חייב במס. זה סעיף 101.

בשנת 1994 אותה ועדה שאני קראתי לה מקודם הוועדה הציבורית - ושהיו בה חברים גם רואי החשבון - אמרה שאפשר להעביר מניות לחברה.
צבי משה פרידמן
גם ב-1995.
יוני קפלן
מבחינת החוק, האירוע הזה בו אתה לוקח את המניות האלה ומעביר אותן לחברה חדשה, רואים אותו כמכירה. אבל כשבחוק המיזוגים אמרו שאפשר להעביר אותן לחברה, יצרו פטור ממס.

לכאורה, יש היום טענה שאומרת שאפשר לעשות את המכירה הראשונה אחרי הרישום למסחר בבורסה כהעברה לחברה פטורה ממס, וכשהחברה תמכור את זה בפעם השנייה, זאת כבר לא תהיה המכירה הראשונה וזה יהיה פטור לאורך כל הדרך. זאת אומרת, הפכת מניה פרטית ומכרת אותה למניה פטורה לאורך כל הדרך, זאת אומרת: הפכת מניה פרטית ומכרת אותה למניה פטורה לאורך כל הדרך.

כמו שישראל שטראוס אמר מקודם, אנחנו מתנגדים לפרשנות הזאת לאורך כל הדרך, ואנחנו אומרים בתיקון הזה שזה לא יתקיים. הם אומרים שזה בסדר ושזה צודק.
היו"ר אלי גולדשמידט
מה עשו אלה שפעלו על פי זה במהלך השנה? אבל עברנו פעם את הדיון הזה בנושא אחר.
יוני קפלן
אותו דבר היה בתיקון שנעשה באוקטובר 1998, תיקון מספר 11. נדמה לי שצבי משה פרידמן גם השתתף בדיון. הדיון התקיים בבית אמות משפט. נעשתה טעות - שם זה היה כתוב במפורש בחוק – בחקיקה באוקטובר 1998, שאפשרה בקרנות נאמנות מסויגות להגיע - -
היו"ר אלי גולדשמידט
אתם שלחתם חוזרים והזהרתם אותם.
יוני קפלן
שלחנו חוזרים, וגם באנו לתקן את החקיקה. ביקשנו לתקן את החקיקה בתחולה רטרואקטיבית.
היו"ר אלי גולדשמידט
לאחד בינואר 2000.
יוני קפלן
לא, 1999, ואתם חברי הוועדה לא הסכמתם, אבל הסכמתם באותה שנת מס.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מציע לחברי הכנסת ויצמן שירי, עופר חוגי ולי לפעול על פי הנחייתה של היועצת המשפטית שלנו. על דעת כולם יש פה פרצה. צריך לשלם את המס. השאלה היא האם ההחלה מאחד בינואר 2000 – שזה עדיין בשנת המס – יש בה כדי לפגוע בטענה המשפטית המרכזית שבדיני מס והחמרות לא מפעילים את זה רטרואקטיבית. אני רוצה לשמוע את היועצת המשפטית, ואני אפעל לפי מה שהיא אומרת.
אנה שניידר
זאת לא החמרה, ואנחנו נמצאים באותה שנת מס.
ויצמן שירי
עד דצמבר זו אותה שנה.
מרים אילני
אני רוצה להגיד את עמדת משרד המשפטים. גם בהחמרות, אם זאת אותה שנת מס, בחקיקת משנה אנחנו מאשרים את זה, אז קל וחומר בחקיקה ראשית.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם דוידה לחמן-מסר בכל זאת רוצה לבוא?
מרים אילני
היא בדרך.
היו"ר אלי גולדשמידט
האם זאת עמדתה?
מרים אילני
אני לא יודעת אם זאת עמדתה.
יוני קפלן
עשינו את זה איתה.
אוסקר אבו-ראזק
סעיף 17 זה אותו עיקרון.
היו"ר אלי גולדשמידט
מכיוון שמדובר באותה שנת מס ובנושא שאין עליו מחלוקת שהוא צריך להיות מתוקן, ואין פה החלה לפני האחד בינואר 2000, אנחנו נאשר את זה. לדעתי, אפשר להצביע על הכל.
צבי משה פרידמן
יש עוד החמרה.
אנה שניידר
זה אותו עיקרון.
מאיר לינזן
האם אתה עדיין דן בנושא הזה?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא, אני רוצה להצביע על החוק ו"לגמור את הפרשה".
מאיר לינזן
דיברנו על תחולה על ארגונים - -
אוסקר אבו-ראזק
שרשרת מיזוגים?!
מאיר לינזן
אמרנו שנעשה את זה בהצהרה במקום תיקון.
אנה שניידר
הוא הצהיר לפרוטוקול.
יוני קפלן
כבר אמרתי שלגבי מיזוגים שייעשו החל מהאחד בינואר 2000, אבל הם המשכים של מיזוגים קודמים, אנחנו נאפשר את זה.

לגבי כל התיקונים שאנחנו אומרים פה שהם תיקוני העברה למצב קודם בפרשנות המקלה - לא בעניין הזה - וכל מיני דברים שהיו שנויים במחלוקת, לא נאמר שהתחולה פה היא האחד בינואר 1994, זה בלתי אפשרי; אבל בחוזר שנוציא בעקבות התיקון, אנחנו ננחה את האנשים שלנו לפרש לפי מה שעבר בחקיקה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני אומר לפרוטוקול שזה היה בתשובה למאיר לינזן, שביקש את ההצהרה הזאת בגופו של הפרוטוקול.
ויצמן שירי
לא קיבלתי תשובה לשרשור בעניין של מועד תחילת הספירה.
יוני קפלן
כל פעם מתחילה התקופה.
ויצמן שירי
אז אין לזה סוף, וזה מה שאני מנסה להסביר.
היו"ר אלי גולדשמידט
כל זמן שזה מיזוג אמיתי והוא לא מוכר, אין לזה סוף.
אוסקר אבו-ראזק
אם כל המדינה תתמזג, לא תהיה שום בעיה.
יוני קפלן
אם אין לזה סוף, מה הבעיה?
ויצמן שירי
יש סיכוי שלא ישלמו מס.
יוני קפלן
גם אם עשה מיזוג אחד לא בשרשרת ואין מימוש, אין מס.
ויצמן שירי
דיברנו אתמול על החלפת מניות.
יוני קפלן
החלפת מניות זה משהו אחר. החלפה זה לא מיזוג.
ויצמן שירי
אני מדבר על החלפת מניות. אתמול דיברתי על עניין החלפת מניות. נאמר שאם אני עושה החלפת מניות ובעוד חצי שנה אני עוד פעם עושה שרשור, הספירה עוד פעם נדחית ועוד פעם. מדובר על סעיף 103כ. אמרת לי שתחזיר לי תשובה.
חגי אופנהיים
למה אין? אם אתה עושה מיזוג בשרשרת - -
ויצמן שירי
לא מיזוג.
יוני קפלן
מיזוג בדרך של החלפת מניות.
חגי אופנהיים
- - תקופת המגבלות תהיה ממועד המיזוג הראשון. מה זה מיזוג בשרשרת? המיזוג השני או השלישי, בא בתקופת של המגבלות של המיזוג הקודם.
ויצמן שירי
אז עכשיו אתה אומר משהו אחר ממה שאמרת אתמול. אם המועד הקובע זה המיזוג הראשון, זה בסדר.
יוני קפלן
אני הטעיתי אותו.
היו"ר אלי גולדשמידט
בשעה טובה הגענו לסיום העניין. אני מצביע על כל מה שסיכמנו עכשיו, ואחרי זה נצביע על כל החוק. אנחנו מצביעים על התיקונים עברנו עליהם עכשיו. מי שבעד, ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
התיקונים לעיל התקבלו.
היו"ר אלי גולדשמידט
הם אושרו פה אחד.

עכשיו אנחנו מצביעים על כל החוק, בכפוף לכל התיקונים: דף התיקונים הטכניים שדיברנו עליו והתיקונים שסוכמו כאן, כשאנחנו מסמיכים את היועצת המשפטית שלנו יחד עם היועצים המשפטיים של הנציבות, להכין את הנוסחים.
אנה שניידר
האם להביא את זה למחר?
היו"ר אלי גולדשמידט
לא צריך להביא את זה אלינו שוב, כי ברמה העקרונית הסכמנו על הכל. אנחנו מאד סומכים עליכם שתמצאו את הניסוחים הטובים. מי בעד הצעת החוק להכנה לקריאה שנייה ושלישית?

הצבעה
בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 124) (הקלות במתן הטבות לשינויי מבנה),
התש"ס-2000 התקבלה להכנה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר אלי גולדשמידט
תודה, הצעת החוק אושרה פה אחד להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

אני מודה לכולכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים