ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/07/2000

הסכם הממשלה - אגד (פנייה תקציבית מספר 76)

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/798

2
ועדת הכספים
12.7.2000

פרוטוקולים/כספים/798
ירושלים, ט"ו בתמוז, תש"ס
18 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 147
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ט' בתמוז התש"ס (12.7.2000), שעה 09:15
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון - מ"מ היו"ר
משה גפני
אבשלום וילן
ישראל כץ
לימור לבנת
נחום לנגנטל
ויצמן שירי
מוזמנים
דוד מילגרום - הממונה על התקציבים, משרד האוצר
עמוס שקדי - לשכת החשב הכללי, משרד האוצר
רונן וולפמן - סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר
מיכל עקביא - הלשכה המשפטית, משרד האוצר
אלכס לנגר - סמנכ"ל בכיר יבשה, משרד התחבורה
עדה וייס - לשכה משפטית, משרד התחבורה
מרים מיכאלי - פיקוח פיננסי, משרד התחבורה
שלמה אלישר - מנהל אגף תכנון וכלכלה, משרד התחבורה
אריק פלדמן - יו"ר הנהלת אגד
יצחק רודיך - יועץ יו"ר מזכירות אגד
רון רטנר - דובר אגד
שמעון אור - מנהל כוח אדם ארצי, הנהלת אגד
ארז אלחנן, יוני שקד, יוסף צ'צ'קס - הנהלת אגד
מאיר אלבז - יו"ר ועדת עובדי אגד
נתן יולביץ, יהודה סלמי, רמי נחום,
שלמה אורבך, אטיה בן-צבי,
טוני עזר, שלומית אשד - ועד עובדי אגד
משה בלוך - הוועדה לשמירת זכויות החבר, אגד
חיים רייטן - ההסתדרות החדשה
משה קורניק, איריס אברהם - לה"ב
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
איוור קרשנר
קצרנית
תמר שפנייר
סדר היום
הסכם הממשלה - אגד (פנייה תקציבית מספר 76)



הסכם הממשלה - אגד
(פנייה תקציבית מספר 76)
היו"ר שלום שמחון
אני פותח את הישיבה בנושא אגד.
נחום לנגנטל
אדוני היושב-ראש, לפני תחילת הדיון אני רוצה להציע משהו לסדר. אנחנו קיימנו פה דיון בנושא אגד. כולם בעד ההסכם. הבעיה היחידה שהפריעה - היתה לנו הרגשה שאגד, בצדק אולי כבעלים, דאגה יותר לחברים ולפנסיונרים והזניחה את השכירים. זו הבעיה היחידה שנותרה, אחרת היינו מאשרים את זה עוד בפעם הקודמת. ביקשנו מהם שישבו. אני מבין שהם ישבו באופן אמיתי רק הלילה.
אריק פלדמן
ישבנו כל הזמן, והלילה - -
נחום לנגנטל
כמה פגישות היו?
אריק פלדמן
ישבנו לאורך כל התקופה מהפעם הקודמת.
נחום לנגנטל
כמה פעמים אתה ישבת עם העובדים?
קריאה
הוא לא ישב.
אריק פלדמן
אני ישבתי איתם פעמיים.
היו"ר שלום שמחון
רק רגע, אני רוצה לפתוח את הישיבה בצורה מסודרת. הישיבה היום מתקיימת בנושא אגד. בישיבה הקודמת השתתף גם ראש אגף התקציבים ואמר כמה דברים. אני מבקש ממנו להשלים פה עניין או שניים שחשוב להשלים. באותה ישיבה ביקשנו מהנהלת אגד להידבר עם העובדים, ואחרי כן היו מספר בקשות דחייה של הישיבות המתוכננות - פעם מצד ההנהלה ופעם מצד ועד העובדים. בסופו של דבר הגענו לישיבה היום. לוועדת הכספים, כפי שאמר פה חבר הכנסת לנגנטל, היה עניין לאשר את הבקשה הזאת כבר בישיבה הקודמת. יש לנו עניין לאשר אותה גם היום, אנחנו לא מתכוונים להמשיך לעכב את העניין. יחד עם זאת, אנחנו לא מעוניינים שהנהלת אגד תשתמש בעובדה שוועדת הכספים רוצה ומעוניינת לאשר את ההסכם הזה כדי לא להגיע להבנות עם העובדים. מצד שני, גם העובדים לא יכולים לנצל את העובדה שיש פה רוח טובה מצד חלק לא קטן של חברי ועדת הכספים להגיע אתכם להבנה, על מנת להמשיך ללחוץ ולא להגיע להבנה. בסך הכל ההסכם שהממשלה הגיעה אליו - ומיד ידווח ראש אגף התקציבים - הוא הסכם שגם לממשלה יש עניין בו, והוא שונה מהסכמים קודמים שהיו. לכן אנחנו מעוניינים לסיים את העניין ולא הייתי רוצה שהנושא לא יסתכם בישיבה היום שתסתיים ממילא בטווח קצר, לא יאוחר מהשעה 10:00 בבוקר. אני מבקש מראש אגף התקציבים לפתוח, אחרי כן נשמע את יו"ר הנהלת אגד.
דוד מילגרום
אפתח ואומר ואחזור על כך שבעיקרון אילו לגבי ההסכם שנערך בשנת 1996 עם אגד, שהעלות שלו היא כ-1.5 מיליארד שקלים, היה משרד האוצר פונה לוועדת הכספים ומבקש הרשאה להתחייב, לא היינו נמצאים פה לפניכם. זאת משום שההסכם שמוצע כאן היקפו נמוך יותר מההסכם הקודם ומחליף אותו. משרד האוצר חתם על אותו הסכם בלי הרשאה להתחייב על-ידי הוועדה וקיבל הערה ממבקר המדינה. אני מצאתי שההערה הזאת מוצדקת, קיבלנו אותה, ומאחר שכך אנחנו פונים לוועדה משום שה-1.5 מיליארד בשעתו לא קיבלו את אישור הוועדה. למרות שאנחנו מפחיתים את זה לסכום של כ-885 מיליוני שקלים בגג, אנחנו מחוייבים בפנייה לוועדה. אנחנו עושים את זה גם בחפץ לב משום שאנחנו ממירים הסדר שנתן סכומים מאוד משמעותיים כתלות בהנפקה - שלדעתנו זה לא כל כך עניינה של המדינה, מה הבעלות, אם זה פרטי או קואופרטיב - בהסדר שהסכום עצמו מותנה בביצוע הלכה למעשה של התחרות, אחרי שקיבלנו אישור מבית הדין הגבוה לצדק שהממשלה רשאית להוציא קווים לתחרות ואין לאגד זכויות קניין בגין הקווים הללו, גם אם היא הפעילה אותם במשך שנים רבות. אבל אנחנו מצאנו לנכון להביא לכך שהתחרות תהיה כזאת שנאפשר לאגד, כקואופרטיב מרכזי שמספק עדיין שירותים לכמעט כל האוכלוסייה, להיערך לתחרות הזאת בצורה סבירה, להתכונן לתחרות, לא לפגוע במצבו הפיננסי בצורה כזאת שהוא לא יוכל לעמוד בהתחייבויות שלו כלפי החברים, השכירים והספקים. מצאנו לנכון להגיע להסדר שבאמת משקף שביל זהב, שגם מאפשר לקואופרטיב להיערך לקראת התחרות וגם מקטין את מחוייבות המדינה מהסדר 96 בגין הנפקת אגד.

אני רוצה להדגיש דבר נוסף - אנחנו הגענו לאותו הסדר עם אגד כבעלים, כאורגן, לא עם חברי אגד כחברי אגד, כחלק מהעובדים באגד, אלא עם אגד כתאגיד. אגד כתאגיד לוקח על עצמו - ושמענו את זה היטב מפי יושב ראש מזכירות אגד - את מלוא המחוייבויות להיערכות אגד לקראת עידן התחרות, הן לגבי החברים של הקואופרטיב והן לגבי השכירים של הקואופרטיב. מיותר לציין שבהסדר הזה לא ניתנה שום הטבה שהיא לחברים, לא הוקנו כאן זכויות עודפות שלא היו בעבר; יש כאן אך ורק הסדר איתנות מאפשר לאגד לחצות את תקופת הכניסה לתחרות, ואנחנו מקווים שבכך אנחנו מסיימים סאגה של הסדרים אחת לכמה שנים בהיקף מאוד משמעותי שהיו בעבר עם אגד, ואני יכול למנות בעשורים האחרונים שלושה-ארבעה הסדרי הבראה מהסוג הזה. ההסדר הזה במתכונתו, כלומר שקושרים את זה לתחרות, יכול בהחלט לתת לנו תקווה שאנחנו מפסיקים שורה של הסדרים שהיו בעשורים האחרונים עם אגד כגוף שאין ברירה, הוא ספק שירות בלעדי, אז אחת לכמה שנים מגיעים לאיזשהו הסדר, עוזרים לו בפרעון חובות וכדומה. כרגע אנחנו נכנסים לעידן אחר לגמרי של תחום תחרותי, של התייעלות, ולכן אנחנו רואים בכך הסדר חשוב לענף התחבורה הציבורית.

אני חייב לציין שניגשו חברות מאוד רציניות - אני לא יכול למסור כרגע פרטים - למכרז המקדים באותם קווים שפורסמו ליציאה לתחרות. זה דבר שיכול להבטיח שיהיו לנו כאן מתמודדים מאוד רציניים בתחרות, שנקבל שיפור שירות, שנקבל הורדת מחירים. אבל אנחנו רוצים גם להבטיח שאגד, כמי שימשיך לספק את עיקר השירותים בשנים הקרובות, יוכל להמשיך לבצע את תפקידו כפי שעשה עד היום, תוך כדי התייעלות והתאמתו למציאות החדשה.
היו"ר שלום שמחון
תודה. יושב ראש הנהלת אגד, אריק פלדמן, בבקשה.
אריק פלדמן
בהמשך למה שאמר דוד מילגרום בנושא של התחרות, אנחנו - כפי שאמרתי בפעם הקודמת - הלכנו בהכרה ובהבנה מלאה - -
היו"ר שלום שמחון
כולנו משוכנעים, בוא נלך קדימה. המטלה שלכם היתה אחת - להגיע להבנה עם העובדים.
אריק פלדמן
מאז אותה ישיבה קודמת שאחד הנושאים שעלו בה זה הנושא של המשא ומתן עם ועד העובדים, ישבנו במספר די גדול של פגישות; היה צוות של משא ומתן מטעם אגד שישב בהליך, כשאני הייתי ברקע ובשתי ישיבות גם השתתפתי. למעשה הישיבה המסכמת התקיימה החל מאתמול ב-5:00 אחר הצהריים ועד היום ב-6:00 בבוקר בצורה רציפה, כאשר במהלך כל הלילה היו הצעות ונושאים שנתנו בהם את ההרחבות מבחינת העמדות הראשוניות. יש לנו כאן מסמך שבעצם נותן את כל הביטחון וכל היכולת מבחינת העובדים עצמם, והם יכולים לראות שאנחנו נותנים את הביטחון המלא גם כאשר תהיה תחרות; אני חושב שאנחנו נותנים את הפיצויים ההוגנים ביותר שאפשר לתת.

יש לנו פה מסמך האומר ש"הנהלת אגד מחוייבת לפעול ככל יכולתה להמשך העסקתם של העובדים הקבועים". להערכתי תשעים אחוז מהמסמך הזה קביל גם על-ידי ועד העובדים. יש פה סעיף אחד או שניים שעליהם יש חילוקי דעות. עוד היום בבוקר, לפני כחצי שעה, ישבתי כמה דקות עם מאיר אלבז ונתתי לו הצעה שאני חושב שעליה אפשר ללחוץ יד ולהגיד שאכן הדברים סגורים. לצערי לא קיבלו את ההצעה שלי, אבל אני חושב שההצעה כפי שהיא מובאת פה ונמצאת לפניכם נותנת את כל הפתרונות וכל הביטחונות לעובדים שהם לא ייפגעו. אם באותה נקודה תהיה תחרות, יש לאותו עובד מספר חלופות שהוא יכול לבחור בהן. אני חושב שפה הלכנו בכמה נושאים בצעדים מאוד-מאוד מרחיקי לכת לעומת מה שהיה בעבר, ואני חושב שזה נותן את כל הפתרונות וכל התשובות.
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה להודיע משהו לפרוטוקול. בשעה 10:00 נקיים הצבעה, ואני מציע שעד אז תמשיכו את המשא ומתן ביניכם. אני מציע שעד 10:00 תסכמו את הפרטים האחרונים כי בכל מקרה ב-10:00 אני מתכוון להצביע.
מאיר אלבז
אפשר להתייחס?
היו"ר שלום שמחון
חבל על הזמן, ב-10:00 תגיד מה שאתה רוצה.
מאיר אלבז
בכל זאת, זה שלא התפרצתי לא אומר שקיבלתי את הדברים. אני מבקש להגיד כמה משפטים בשביל לאזן את הדברים שהושמעו פה. למר מילגרום אני רוצה להגיד משהו. לבי מלא עליכם אבל היתה לי פגישה עם הבוס שלך - שר האוצר - אני מחכה לתשובתו לשאלה שלי, כנראה הפנו אותה אליך.

הערה אחת. כשמדברים צריך להגיד את כל האמת. נכון שלא משפרים תנאים קיימים, אבל מבקר המדינה אמר שתנאי הפרישה עם פיצויים הם תנאים מאוד חריגים שלא מכירים אותם במשק הישראלי ואתה עוד מנציח את זה, ואני יתום. צריך להגיד את כל האמת. אתמול נפרדנו מבחורצ'יק שעבד 44 שנים, יכול להיות שהדור הצעיר לא יזכה גם לזה. מדברים על גיל 68. אז מה מיתממים כאן שאפשר במדינה הזאת לצאת בגיל 51 לפנסיה עם פיצויים. כמה אנשים כאלה את מכיר? עובדי המדינה שיושבים פה, יש להם דבר כזה? לאנשים שמשרתים בצה"ל יש דבר כזה? זה לפי חוק שירות ביטחון ולא על פי הסדרים של פקידים. ההסדר שמונח פה הוא הסדר של פקיד לפניך ולפני לפניך. לכן בוא נדבר אמת, וזו לא כל האמת. בזה אני רוצה לסיים את הפרק שלי כלפי הממשלה. נתעסק עם זה במקום אחר.

אני רוצה להגיד דבר אחד לגבי המשא ומתן. אני יושב ראש ועד 29 שנים, אני מכיר לפחות 17 הסכמים של חברות ממשלתיות ציבוריות וכל מיני חברות פרטיות. הסכמי התייעלות, הפרטות, זה בדרך כלל חוברות שמנות. גם ההסכם של אגד זה חוברת כזו. מצידנו אנחנו מדברים פה בסך הכל על עמוד וחצי עם שבעה סעיפים, שאני מסכים עם אריק פלדמן ששניים או שלושה מתוכם מסוכמים.
אריק פלדמן
אמרתי שתשעים אחוז מסוכמים.
מאיר אלבז
תסתכל על זה. תאמין לי, אני ראיתי את ההסכמים של התעשייה האווירית והתעשייה הצבאית, אלו חוברות שמנות, יש לי את כולן. אני יודע בדיוק לאלו פרטי פרטים נכנסים ואלו תנאים עושים ועדים בשביל לעגן את עצמם מסביב.
היו"ר שלום שמחון
חוברת כזו שמנה אף אחד לא מתכוון ליישם.
מאיר אלבז
לא משנה. הנושאים מאוד עקרוניים, ולא יכול להיות שבחסות ממשלת ישראל עושים את זה לעובדים. אני רוצה לומר - נכון לעכשיו עובדים באגד 512 גימלאים שפרשו, אדון מילגרום, בדיוק לפי אותם הסדרים של גיל 51 עם פיצויים, והם חוזרים חזרה למערכת. נכון לעכשיו, מה אתם עושים? מאפשרים לאגד לקחת 25 אחוז מנתח העבודה - באשקלון, בלוד וברמלה - ולתת לעשירים האלה לעבוד שם. שמחה וששון! הוא יצא לפנסיה עם 700 אלף שקל מניית הרכוש ופיצויים 340 אלף שקל וסיפור של דמי אבטלה באמצע, והוא חוזר עם טיפ לעבוד במה שנקרא חברת בת שהיא בבעלות אגד. חבר'ה, אם זה לא חושם ולא טימטומת, אז בלשון המעטה זאת נוכלות בשם החוק. לצערי הרב לא יכול להיות שממשלה משתתפת בנוכלות הזאת, או בהיסח הדעת או שלא איכפת לה. חבר'ה, זה לא יחסי עבודה. תאמינו לי, אני יודע בדיוק איפה נגמרים יחסי עבודה ואיפה מתחילה התערבות ממשלתית. הממשלה מעורבת פה בקניית אוטובוסים, במגרשים בעבר, בזכיונות, בקווים, ברשיונות, בסובסידיות ובמענקים. לבוא ולהגיד "זה לא ענייני, זה עניינם", זה לא יכול להיות. נושא הגימלאים לא נסגר, לא בתוך אגד ולא בחברות הבת שאנחנו רוצים זכות קדימה לעבוד בהן.

נושא שני, מול 7,000 איש שיצאו בתנאים האלה, אנחנו ביקשנו 50 איש בשנה, עד סוף תקופת ההסכם הראשוני, 2009 או 2008. מדובר על אנשים עם 32 שנות עבודה, זה סלע המחלוקת השני. סלע המחלוקת השלישי זה טבלת פיצויים שהפער שם קטן ואפשר לגשר עליו. אין בעיה.

הסיפור הזה עם 885 מיליון שקל, עם סובסידיות שכבר הועברו מיליארדים במשך שנים - על זה אומרת הממשלה או אומרת הנהלת אגד שזה יחסי עבודה. אתם מספרים לנו שזה יחסי עבודה? זה לא קרה לא בבזק ולא בשום מקום אחר, ואל תספרו לי שזו חברה ממשלתית כי אתם מתייחסים לאגד בדיוק כמו אל חברה ממשלתית. מה שעשיתם עם חברי אגד זה היה בדיוק כמו שהתנהגו אחרים עם חברות ממשלתיות. אז למה לאלה שיכולים לפרוש בגיל 51 מובטחת תעסוקה בחברות הבת, העיקר שמר לנגר יהיה מבסוט ויוכל לומר "עשיתי הפרטה באגד"? זו בדיחה, מר לנגר, אלו גימלאים שעבדו פעם. לפני חופש העיסוק יש חופש הבטחת התעסוקה. בן 23 צריך לבוא לפני אדם בגיל 56 שכבר קיבל וחלב את המדינה. זה סלע המחלוקת. מר מילגרום, אתם אחראים לעניין הזה. אנחנו לא מתכוונים לוותר.
היו"ר שלום שמחון
מאיר אלבז, אני ביקשתי מיו"ר הנהלת אגד שתצאו החוצה ועד 10:00 תנסו להגיע להסכם.
דוד מילגרום
אני רק רוצה לומר שמבחינתנו אם ההעברה לא תאושר, אנחנו לא נבצע את ההעברה אבל נמשיך בכל התהליכים של המכרזים שיצאו. התוצאה תהיה שלא לחברים ולא לשכירים יהיה קל יותר להתמודד עם התחרות. יהיה קשה יותר.
היו"ר שלום שמחון
אני מאמין שעד 10:00 אפשר להגיע להסכם.
רמי נחום
אני מאמין שאתה בכלל לא אובייקטיבי. אתה סובייקטיבי לחלוטין.
היו"ר שלום שמחון
בוודאי, יש לי מניה באגד וגם הסבא שלי הקים את אגד.
משה בלוך
אני הייתי חבר מזכירות והנהלת אגד במשך כעשר שנים. לכן אני מרשה לעצמי לומר שאני מכיר את כל הפרשה של אגד ואת כל נבכי אגד לפחות כמו אלה שייצגו את אגד במשא ומתן. אני קובע חד-משמעית ובאופן הפסקני ביותר - מזכירות אגד, החל מ-1999, ניסתה לרמות ולגנוב החלטה שמשמעותה לתת לציבור החברים והשכירים את התחושה שהנה הולכים לשנות את המבנה בלחץ הממשלה. ניסו לטעת בלב הציבור הרגשה כאילו הממשלה כופה עליהם; בייגה שוחט, בהסכם של 96, כופה עליהם שינוי מבנה והנפקה לבורסה. ניצלתי ב-99 את הקשרים האישיים שלי, התקשרתי לבייגה שוחט ובאוזניי הפרטיות - אני מצטט מילה במילה - הוא אמר: "אל תבוא אליי בטענות, אני לא כפיתי עליהם, לא רציתי את זה, ושלמה לוין רצה והתחנן - בניגוד לדעת פקידי האוצר שאילצתי אותם ללכת לקראת שלמה לוין". במילים אחרות, מזכירות אגד ניסתה לרמות את ציבור החברים.

כתוצאה מכך הופענו בפני בית המשפט ב-4 במרץ 1999 והיתה פסיקה. השופט קבע שמזכירות אגד תיקח את כל הבקשות שלה חזרה ועד שרשם האגודות לא ייתן החלטה מראש שהוא מאשר להם, לא תהיה שום התקדמות בנושא ההנפקה ושינויי המבנה. רשם האגודות מינה רואה חשבון חיצוני, שהיתה הכרזת בית המשפט שישתפו איתו פעולה. לא שיתפו איתו פעולה, לא העבירו לו את כל המסמכים שהוא ביקש. יש כנראה יותר מסיבות טובות למה מזכירות אגד נמנעה מלהעביר לו מסמכים. בעצם הימים האלה מונח על שולחנו של רשם האגודות דו"ח מאותו רואה חשבון חיצוני, שאני מניח ששמו מוכר לפחות לרוב האנשים פה - שלמה נס - שקובע חד-משמעית לא לאפשר להם שום הנפקה.

משום כך אני בא ואומר - בהמשך לטענות שהעלית, כתבתי ודרשתי בפני רשם האגודות - לפזר את הנהלת האגודה שמנסה יותר מפעם אחת להוליך שולל את ציבור החברים מתוך טעמים שאני אגע בהם בהמשך, ולמנות ועדה קרואה, לא משנה אם יהיו בתוכה גם חברי הנהלה נוכחיים ובלבד שהם לא יהיו חברי ועדת הכספים שהם אחראים לסדרה של פעולות שהמשמעות שלה היא הולכת שולל את ציבור החברים. מה שמזכירות אגד מנסה לעשות עכשיו - ולדעתי בהטעיית כולכם - מאחר שבית המשפט אסר עליהם את ההנפקה, את כל אותם גופים שלכאורה יפעלו ויפעילו את האוטובוסים, הם למעשה מתכננים בעתיד הרחוק יותר או פחות להוציא אותם להנפקה. במילים אחרות, לעקוף את החלטת בית המשפט. אמר את זה בצורה ברורה מאיר אלבז - מזכירות אגד לוקחת היום אוטובוסים, מוציאה עבודה מתוך שטחי העבודה שלנו, מעבירה אותם החוצה. ובניגוד לכל מה שאומרים פה, יכולת ההשתכרות של חברי אגד נפגמת באופן דרסטי, היכולת של קרן הגימלאות להתמיד ולשלם לאורך זמן לא קיימת. מי שאומר שהיא קיימת, מוליך שולל במכוון את ציבור החברים.

אשר על כן אני מבקש לא לעשות שום פעולה, לא לאשר שום דבר, כל עוד לא תבדקו את טענותיי מול הרשם או אפילו תקימו ועדה שתבדוק את זה בצורה ברורה. אחרת, רבותיי, יקרה מה שקרה בקו-אופ. כאילו מעשה שמיים, בעיתון "הארץ" של היום כתוב: "דו"ח אינדיג: על גאון ומנהלי קו-אופ להשיב את כספי האופציות". עמוד שלם. אני מתחייב בפניכם בהתאם לניסיוני - תורידו את השם "קו-אופ" ותכניסו את השם "אגד". זה בדיוק אותו הדבר, ותזכרו מה שאני אומר לכם. אם חלילה לא תיעשה חקירה, לא ירחק היום ועיתון "הארץ" יכתוב אותו מאמר, רק במקום "קו-אופ" יהיה "אגד". אני חושב שזה יהיה על מצפון כולכם.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. חברים, מישהו רוצה להתייחס?
ישראל כץ
אני בעד ההסדר עם אגד למרות שיש חברים כאן שהם לא בעד. למרות הסכומים, אני חושב שזה חשוב. מצד שני, בעניין השכירים לא נעשה מספיק.
היו"ר שלום שמחון
נתנו להם חמישה שבועות.
לימור לבנת
זה לא עניין של הזמן. הרופאים שובתים ארבעה חודשים ועוד אין הסכם. זה הרבה יותר חמור מאשר הסכם באגד, עובדה שאין כאן רפואה ציבורית כבר ארבעה חודשים. ישראל כץ צודק במאה אחוזים.
היו"ר שלום שמחון
בגלל זה שלחתי אותם להידבר.
לימור לבנת
אני חושבת שלא נכון שהשכירים לא יחושו גם הם שהם חלק מהעניין, ושרק החברים הם חלק מההסכם.
דוד מילגרום
אני מבין את הכוונה של חברי הוועדה, וגם בפעם שעברה אמרנו שאין לנו התנגדות שהם ידברו, אבל גם לא ראוי שייווצר מצב שאם אין הסכמה ידעו כולם שאין אישור, כי אחרת לא יגיעו להסכמה אף פעם, התביעות תהיינה בשמיים.
לימור לבנת
מה סמכות הוועדה להתערב?
דוד מילגרום
הוועדה יכולה לא לאשר את ההעברה.
מאיר אלבז
נושא הגימלאים הוא יותר מדי - -
ישראל כץ
אני אגיד לכם משהו שאדם פוליטי לא אמור להגיד: אני מאוד בעד ההסכם עם אגד - למרות שיש כאלה שחושבים שלא מגיע להם - כי אגד היא חברה חשובה. מצד שני, אני מאוד בעד שהזכויות של השכירים יישמרו ויש הרגשה שהן עדיין לא נשמרות מספיק. אבל לאף אחד אין זכות וטו. זאת אומרת, אני לא אגיד שבגלל שאני מאוד-מאוד בעד אגד נושא השכירים יורד מעל הפרק, ואני לא אגיד שבגלל שלא נגמר נושא השכירים אי אפשר לאשר את ההסכם עם אגד. לכן כל אחד יעשה עוד צעד כדי לפתור את העניין הזה. אני חושב שהפערים הם מאוד קטנים.
אריק פלדמן
אתה הגעת באיחור. אני אמרתי שזה המסמך והבוקר נתתי למאיר אלבז הצעה משופרת לעומת מה שכתוב פה. אם הוא מקבל את ההצעה, אפשר להגיד שסיכמנו.
דוד מילגרום
אני אומר לך על דעת שר האוצר, זה ביניכם לבין חברת אגד.
מאיר אלבז
אנחנו כאזרחים ניאבק בזה.
לימור לבנת
צריך לראות מה הפערים ולנסות לגשר עליהם.
אריק פלדמן
בואו נסכם, נרים כוסית ביחד וזהו.
היו"ר שלום שמחון
אני מבין שזה מתח של העניין האחרון. אני מציע, נכון לעכשיו, שאנחנו נדחה ברגע זה את ההצבעה לסוף הישיבה, זאת אומרת כמה דקות לפני 11:00. אם לא תגיעו להסכמה עד רבע ל-11:00, ההצבעה תידחה ליום שני וזה יהיה המועד האחרון.

אני מכריז על הפסקה, ההצבעה תתקיים ב-10:50.
ישראל כץ
כפי שנראה לי, ההסכם קרוב מאוד.


הישיבה נפסקה בשעה 9:45.

הישיבה נתחדשה בשעה 10:45.
היו"ר שלום שמחון
אני מחדש את הישיבה. לצורך הפרוטוקול אני רוצה לציין שמדובר בבקשה מספר 013-32, מספר פנייה לוועדה 76 - שימוש ברזרבה הכללית לשנת 2000: "שר האוצר מבקש את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת להעברת סכום של 885,000 אלפי שקלים חדשים בהרשאה להתחייב מסעיף 47 - רזרבה כללית לסעיף 32 - תמיכה במחירי מצרכי יסוד, בהתאם לסעיף 12 לחוק יסודות התקציב התשמ"ה-1985, כמפורט בתדפיס המצ"ב".

אחרי שקיימנו פה מספר דיונים ומספר שיחות לא פורמליות, בישיבה הקודמת ביקשנו מהנהלת אגד לקיים משא ומתן עם העובדים השכירים ולנסות להגיע להבנה על מנת שוועדת הכספים, שבסך הכל רוצה לתמוך בהסכם הזה אבל בהנחה שיהיה הסכם עם העובדים, תוכל לאשר את הפנייה. התקיימה עכשיו ישיבה בחדרו של יושב ראש ועדת הכספים, בנוכחותם של חברי הכנסת ויצמן שירי, ישראל כץ ואנוכי, יחד עם יושב ראש הנהלת אגד ויושב ראש ועד העובדים השכירים של אגד. הושג הסכם והושגה הבנה. אני אבקש מיוני שקד, מנהל הכספים באגד, להקריא את ההסכם שנחתם כרגע על-ידי יושב ראש ועד העובדים ויושב ראש הנהלת אגד. ועדת הכספים תצביע ותאשר את הפנייה התקציבית הזאת לאחר שהושג ההסכם שחתום פה וייכנס לפרוטוקול כחלק מההחלטה של ועדת הכספים היום.

לצורך הפרוטוקול, יש פה שני מסמכים: הסכם בין אגד לממשלה בנושא תחרות בקווי תחבורה ציבורית - הצעת ההנהלה. זה מסמך שקרוי לצורכי מו"מ. בנוסף לו יש מסמך שסיכמנו עליו כרגע בחדרו של יושב ראש ועדת הכספים, שרק אותו אני אבקש שיוני שקד יקריא והוא יהיה חלק מהסיכום.
מאיר אלבז
המסמך הראשון - אני לא יודע אם זו הגירסה האחרונה.
היו"ר שלום שמחון
הגירסה האחרונה זו התוספת שחתמת עליה.
מאיר אלבז
את מה שחתמתי, אקיים מה שלא יהיה. אני רק אומר שהמסמך הראשון "הסכם בין אגד לממשלה" לא הוצג ואני לא יודע על מה מדובר.
היו"ר שלום שמחון
הדף הקובע הוא הדף שיוני שקד מקריא כרגע.
מאיר אלבז
אם זה הדף הקובע, זה בסדר.
חיים רייטן
הערה לסדר, ברשותך. ההסכם הזה צריך להיחתם על-ידי ההסתדרות כדי שיהיה לו תוקף.
ויצמן שירי
אנחנו לא קשורים להסתדרות. אנחנו ועדה שצריכה להעביר או לא להעביר.
חיים רייטן
סליחה, אנחנו מדברים על הסכם שמחייב את העובדים השכירים ואת הנהלת אגד.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו מאשרים היום את ההעברה התקציבית. אנחנו - חברי ועדת הכספים שהזכרנו קודם - רק עזרנו לקרב בין הצדדים ולהגיע להבנה בין ההנהלה לעובדים. יש פה חתימה של יושב ראש ועד העובדים ויושב ראש הנהלת אגד, ואני מניח שיושב ראש ועד העובדים ידאג לעשות את כל ההליכים במוסדות שהוא קשור אליהם, כמו שיושב ראש הנהלת אגד יעשה את ההליכים אצלו.
חיים רייטן
מי יתקע לידינו כף שהוא יקיים את זה?
ויצמן שירי
יש הסכם.
נחום לנגנטל
אדוני היושב ראש, אני חושב שכל קריאת הסכם, אפילו חלק ממנו, בוועדה, היא לא במקומה. אנחנו צריכים לאשר את ההעברה כן או לא.
ויצמן שירי
יש להם הסכם בידיים, הם צריכים לקיים אותו. אנחנו לא צד להסכם.
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה לברך את יושב ראש ועד עובדי אגד, מאיר אלבז, על הנכונות, על היכולת ועל היצירתיות שהוא גילה כדי להגיע להבנות היום. אני חושב שנעשה פה מאמץ גדול ואני מודה לך גם בשם חבר הכנסת שירי ויצמן, גם בשם חבר הכנסת ישראל כץ ובשם כל חברי ועד העובדים. מצד שני, אני חייב לומר שגם יושב ראש הנהלת אגד עשה אולי לא כל מה שהוא יכול אבל כמעט כל מה שהוא יכול, לפחות בדיון, כדי להיענות לדרישות שלך, מאיר. אני יודע שלא קיבלת כל מה שרצית, אבל אנחנו, השלישייה שהיתה בחדר, הגענו למסקנה שעשינו את מה שניתן כדי להגיע להבנה. אני מודה לכל הצדדים ומודה לחברי הכנסת שסייעו להגיע להבנה.

מי בעד פנייה מספר 76?

הצבעה
בעד פנייה מספר 76 - 7
נגד - אין
פנייה מספר 76 אושרה.
היו"ר שלום שמחון
תודה. פנייה מספר 76 אושרה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים