ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 16/02/2000

תקציב רשות השידור לשנת 2000 תקציב ערוץ 33 לשנת 2000. אגרת הטלוויזיה לשנת 2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/220



פרוטוקולים/כספים/220
ירושלים, ז' ב אדר ב, תש"ס
14 במרץ, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 96
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י' באדר התש"ס (16 בפברואר 2000), שעה 9:00
נכחו
חברי הוועדה: אלי גודלשמידט - היו"ר
אבשלום וילן
עופר חוגי
אמנון כהן
ישראל כץ
לימור לבנת
יעקב ליצמן
נחום לנגנטל
רחמים מלול
יוסף פריצקי
ויצמן שירי
שלום שמחון

מ"מ: צבי הנדל
מוזמנים
גיל סמסונוב יו"ר רשות השידור
אורי פורת מנכ"ל רשות השידור
מוטי לוי סמנכ"ל כספים וכלכלה
אמיר לוי ראש תחום תקשורת מחשבים, משרד האוצר
יאיר מעודה איגוד המפיקים
דרור מורה איגוד העובדים בקולנוע
יוסף בר-אל ערוץ 33
אמנון נדב מנכ"ל הרדיו
אבי כץ מנהל אגף הגבייה
יאיר שטרן מנהל הטלוויזיה
יאיר אלוני סמנכ"ל תכנון ופיתוח, רשות השידור
גבי אוחנה
מומי בן דני רשות השידור
נעמה מועלם רשות השידור
יעלה גרנות חברת ועדת הכספים, רשות השידור
ניר גרסון רשות השידור - הלשכה המשפטית
איריס גני רשות השידור - הלשכה המשפטית
עמרם עמר רשות השידור - סמנכ"ל כ"א ומינהל
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל ועדה
איוור קירשנר
קצרנית
יפעת שפרכר


נושא: תקציב רשות השידור לשנת 2000.
תקציב ערוץ 33 לשנת 2000.
אגרת הטלוויזיה לשנת 2000.



תקציב רשות השידור לשנת 2000
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הישיבה היא בנושא תקציב רשות השידור והאגרה. אני מקדם בברכה את תלמידי בית הספר גונן. קיימנו ישיבה אחת בשבוע שעבר, שלאחר מכן גם היו התייעצויות לא פורמאליות עם נציגי הנהלת רשות השידור. אני מבקש מהמנכ"ל לסבר את אוזנינו בהתפתחויות שהיו במהלך השבוע האחרון.
אורי פורת
לקחנו לתשומת ליבנו את ההערות שהושמעו כאן בישיבה הקודמת מצד חברי הוועדה ובדקנו פעם נוספת את עצמינו. אני יכול להציג בפני חברי ועדת הכספים פעילות יותר גדולה בתחום הפקות המקור. עיקר הטענות כלפינו היו בתחום הזה. אני אמרתי בישיבות הקודמות שהבעיה הזאת היא קודם כל בעיה כספית. אף על פי שהפקות המקור יקרות, בכל זאת נעשה השנה לא פחות מאשר בשנה שעברה ואפילו יותר למרות שהאגרה יותר קטנה. אנחנו נפיק בשנה הקרובה 4 סדרות דרמה, כאשר כל סידרה תהיה בת 6 פרקים. אנחנו נפיק השנה משדר שבועי קבוע שיעסוק בדרמה היפר אקטיבית, כלומר תוכנית בשיתוף פעיל של הקהל. מונה מנהל זמני למחלקת הדרמה במקום מנהל הדרמה שפרש, ואני מקווה שהמנהל החדש שמונה יפיח רוח חיים חדשה במחלקה הזאת שאנחנו רואים בה מחלקה חשובה ממדרגה ראשונה.

במחלקת סרטי תעודה אני שמח לבשר לחברי ועדת הכספים שהוריתי על חידוש תוכנית התחקירים "מבט שני" שנעלמה מהמסך של הערוץ הראשון למשך שנים רבות בעיקר בגלל עלותה. מדובר על תוכנית יקרה מאוד . אני הוריתי לחדש אותה למרות מחירה, ואני מקווה שכבר בשבועות הקרובים נתחיל לראות אותה כל שבוע. אנחנו נפיק בשנה הקרובה 10 סרטי תעודה מקוריים. יופקו 10 ספיישלים של סרטי תעודה יחודיים במשדרים מיוחדים שיעסקו בנושאים ברומו של עולם. מעבר לכך, יופקו בשנה הקרובה 60 מתוך 250 פרקים קצרצרים שישודרו כל ערב לפני מבט בתוכנית שנקראת "קו לדמות". זאת תוכנית שעוסקת באישים, מקומות ומאורעות בהסטוריה של הציונות. אני חושב שאלה תקדימים שמקורם ברוויזיה ציבורית.

בתחום התרבות והאמנות נשדר 10 קונצרטים ואופרות. אנחנו נשדר 40 משדרי תרבות בתוכנית "גם בישראל", כלומר שידורים ישירים. חוץ מזה, נשדר עוד 40 משדרי תרבות בתוכנית שנקראת "נושאים קבוע". אנחנו נשדר בשנה הקרובה את פסטיבל הזמר העברי. אני הוריתי לחדש את שידור פסטיבל הזמר שהיה מסורת בערוץ הראשון והופסק לפני 17 שנים. אני חושב שזנחנו קצת את הזמר העברי לטובת הזמר הלועזי. אני חושב שזה מעשה חינוכי ממדרגה ראשונה, מה גם שזה אירוע טלוויזיוני חשוב לעודד את הזמר העברי המקורי. פסטיבל הזמר העברי ישודר בערב חגיגי מיוחד ביום העצמאות.

בדקנו טענות שהועלו כאן לגבי סיקור הנגב והדרום ומצאנו שהטענות אכן מוצדקות. בעוד אנחנו עוסקים בסיקור שיטתי ושוטף בצפון, למרבה הצער, וזאת בגלל האירועים שקורים שם, זנחנו קצת את הנגב שכמעט נשכח. לכן החלטנו שבתוך שבועיים נעשה הסדר קבוע עם צוות קבוע שישב בבאר-שבע ויעסוק בסיקור השוטף של הנגב.
לימור לבנת
וישודר "אצל מני".
אורי פורת
סליחה?
לימור לבנת
לא, כלום.
אורי פורת
אולי הפסדתי משהו.
לימור לבנת
אני אדבר אחרי שתסיים.
אורי פורת
עלות הצוות הקבוע השנתי תגיע ל600 אלף שקל. בו זמנית נעשה מהפיכה שניתן יהיה לשדר שידורים ישירים בטלוויזיה באולפני הרדיו בבאר-שבע. את הפירוט הטכני איך נעשה את זה, תוכלו לשמוע מסמנכ"ל התכנון והפיתוח יאיר אלוני. אני רוצה לומר מראש שיכול להיות שעל מנת לשדר לנגב אנחנו עלולים להתקל בבעיות, בגלל שיש סתירה בין מה שאנחנו מבקשים לעשות לבין מה שכתוב בהסכמי העבודה שנחתמו במחצית השנייה של המאה הקודמת - הסכמים שלא תואמים לצרכים האמיתיים של השידור במילניום החדש - אבל נעשה כמיטב יכולתינו לשכנע את הטכנאים בטלוויזיה שנגיע לנגב כדי שיהיה לו סיקור שוטף. לא יכול להיות שבגלל איזה שהוא הסכם, שאבד עליו הכלח כבר מזמן, הנגב יצא מקופח.
אבשלום וילן
אני מוכן להתפשר גם על אשקלון אם יש לך בעיה בבאר שבע.
אורי פורת
מה ששייך לאירועי ספורט בינלאומיים, כבר אמרתי לכם שנסקר את האולימפיאדה באוסטרליה. הפעם יש לנו עניין מיוחד באולימפיאדה הזאת, מפני שהמשלחת של הספורטאים הישראליים שישתתפו בה היא משלחת גדולה יותר מאשר באולימפיאדות הקודמות, וביניהם מספר הספורטאים שלנו שלהם יש סיכוי טוב לזכות גם במדליות.
אבשלום וילן
אורי, לא תהיה בעיה של לוח זמנים?
אורי פורת
אנחנו נשדר כל ערב יומן אולימפיאדה בפריים טריים, כאשר מי שירצה לראות את השידורים הישירים יוכל לראות אותם ביום. כחברים באיגוד השידור האירופי, אנחנו נשדר את אליפות אירופה בכדורגל, שהוא אירוע ספורט חשוב, יוקרתי שמשודר בכל התחנות החשובות בעולם. בשנה הקרובה נקצץ בשעות הנוספות, שזה סעיף כבד ביותר בתקציב, אני חושב אפילו מוגזם מאוד, וגם הוא כתוצאה של הסכמי עבודה שאבד עליהם הכלח. נשתדל להגיע להבנה עם ועדי העובדים בנושא הזה.

לגבי הוצאות ההנהלה, מי שקרא את ספר התקציב יכול היה להבין בטעות כאילו הוצאות ההנהלה גדלו, אבל לא היא. להיפך, הוצאות ההנהלה קוצצו. ההבדל נובע משינוי שיטת הרישום. פרטים על הסוגייה הזאת תקבלו מסמנכ"ל הכספים מוטי לוי.

לגבי העלויות בסעיף מוניות והובלות, אני רוצה להגיד לחברי הכנסת שנחרדנו בעצמינו מהסכומים המוגזמים שמופיעים בתקציב בסעיף הזה במשך שנים רבות. את הפעם הראשונה שהנהלת הרשות מתמודדת עם הבזבוז הזה שנקרא מוניות והובלות. הפעלנו מערכת חדשה של בקרה ופיקוח על השימוש בהובלות ומוניות. אנחנו מקווים, באמצעות הנוהל החדש, לקצץ באופן מהותי בסעיף הנוראי הזה שאין לו שום הצדקה.
לימור לבנת
האם אתם מתקנים את זה בתקציב שהגשתם לנו?
אורי פורת
לא.
לימור לבנת
אז אולי כדאי שתגידו לנו איפה אתם מתקנים.
אורי פורת
אני רק נותן לכם את רשימת הנושאים שבהם טיפלנו בעקבות ההערות החשובות ששמענו כאן.
ישראל כץ
זאת אומרת שאנחנו כבר מתבשרים על קיצוץ בתקציב, זה נכון?
אורי פורת
חלק ממה שניקח ילך להפקות מקור.
אבשלום וילן
יש סיבה שחברי כנסת מגיעים במוניות לתוכניות כאשר כולם נוהגים?
אורי פורת
רבות דובר על הצורך בתוכנית הבראה. יש לנו כבר חלק מתוכנית ההבראה. אנחנו שוקדים על תוכנית הבראה שמתבססת על המלצות שקיבלנו מוועדת ייעול שבדקה את כל המערכות המקצועיות ברשות השידור. חברת א.ת. תיאום נחשבת לאחת החברות הרציניות ביותר בתחום הזה. אנחנו גם מתבססים על תוכנית גרניט, שסיפרתי לכם עליה, בתקווה שהתוכנית הזאת, אם תאושר על ידי האוצר, תרשה לנו לצמצם את מספר העובדים, וזאת על מנת לצמצם את סעיף השכר שהוא כל כך כבד בתקציב רשות השידור. גם זה חלק מתוכנית ההבראה. בלי צמצום משמעותי בתקציב השכר, אין מה לדבר בכלל על הבראה של רשות השידור.

תיקון החוק יאפשר לנו גם לבטל את הסכמי העבודה הקיימים, שהם בלתי אפשריים, ולהכנס למשא ומתן מיידי עם ועדי העובדים והארגונים המקצועיים שלהם, זאת כדי להגיע להסכמי עבודה אמיתיים, רלוונטיים לצרכים האמיתיים של השידור בשנות האלפיים. בהסכמי עבודה קיימים, אני אומר לכם חברי הכנסת, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לבצע תוכנית הבראה כלשהי. בעניין הזה תצטרכו לעזור לנו. היתה בקשה לגבי שידורים בשפה הבוכרית. בדקנו, ובטלוויזיה בשלב זה זה עדיין לא אפשרי, אבל ברדיו נוכל להרחיב את זה. מצאנו דרך להרחיב ונעשה את זה מייד.
אמנון כהן
מה זה מייד?
מוטי לוי
יש ועדת תוכניות של הרדיו.
אמנון כהן
תן לי את המועד הכי מקסימאלי?
אורי פורת
זה יכול לקחת 3 שבועות. אצלינו יש הרבה ועדות, כאשר אחת מהוועדות היא ועדת תוכניות.
אמנון כהן
תמיד מיישמים את מה שאומרים בוועדות?
אורי פורת
להיפך, מה שאנחנו מציעים הוועדות מאשרות. הבראה יסודית, רפורמה, רוויזיה או כל שם אחר שתבחרו חייבים להשען על עדכון החוק. לשמחתי הרבה זאת גם המסקנה שאליה הגיע מבקר המדינה לפני כחודשיים בדוח מיוחד שהוא פירסם..
אמנון כהן
אורי, לא התייחסת לנושא של רשות מסורתית.
אורי פורת
אני מאוד מקווה שלמסקנה הזאת יגיע גם הבודק, אלוף במילואים ורדי. לעניין מורשת, אני מלכתחילה לא הבנתי מה היתה הסערה שקמה פה. כנראה שמדובר באי הבנה. מעולם לא ניתנה הוראה לא לראיין פוליטיקאים.
יעקב ליצמן
יש הוראה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אומר המנכ"ל שאין הוראה כזאת. אומר המנכ"ל שיהיו ראיונות של פוליטיקאים.
אורי פורת
לא יכול להיות שהמנהל הכללי של רשות השידור אומר לכם שמעולם לא ניתנה הוראה כזאת על ידו, ואתם מתעקשים שכן ניתנה.
יעקב ליצמן
תבדוק כמה פעמים ראיינו פוליטיקאים בחודש האחרון.
אורי פורת
מה ראית? איפה ראית?
יעקב ליצמן
תבדוק כמה פעמים ראיינו חברי כנסת בחודש האחרון. אותי לא רואים, כי אני אף פעם לא מתראיין, אבל יש אחרים כאן.
נחום לנגנטל
אני אמרתי בשבוע שעבר שאני מקבל על עצמי לא להתראיין בחצי השנה הקרובה בתוכניות האלה.
לימור לבנת
כיוון שאותי ממילא לא מראיינים בתוכניות האלה ואני גם לא מבקשת, אז אני אתייחס לזה אחר כך.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני מבקש התייחסות של המנכ"ל ושל אמיר לגבי הנושא שהועלה בקשר לערוץ 33.
אמיר לוי
יש לי רק שאלה לפני. מהדברים של המנכ"ל הובן שבהצעה שהוגשה לוועדת כספים, אושרה על ידי הממשלה ושר האוצר עברו שינויים. אני רוצה לדעת אם זה כך, כי התקציב הזה, כמו שהוא מונח, אושר על ידי הממשלה ושר האוצר. אני מבקש לדעת האם במה שיש פה נערכו שינויים.
לימור לבנת
מהדברים של המנכ"ל הובן שכן.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני רוצה התייחסות לכל הנקודות שהועלו במהלך הדיונים.
אבשלום וילן
אמרו שיש פה תוספת להפקות מקור. אני הבנתי שבמסגרת התקציב רוצים כמה שיותר הפקות מקור. האם יש מספרים?
היו"ר אלי גולדשמידט
יש פה הצהרת כוונות לגבי תגבור נושא הפקות המקור על חשבון הוצאות הובלה וכו'. אני מציע שבתוך שבועים, שלושה שבועות תגיעו להבנות ביניכם על העניין הזה ותביאו את זה לאישור ועדת הכספים.
לימור לבנת
לא יכול להיות דבר כזה.
ישראל כץ
אנחנו רצינו לדחות את האישור רק בשבוע. אם אתה מציע שבועיים, שלושה אז אין לנו בעיה.
אורי פורת
אני רוצה פעם אחת ולתמיד לעשות סדר בקשקושים שמסביב לתוכנית "מורשת ישראל" או "יומן מורשת".
לימור לבנת
היושב-ראש יקבע את סדר הישיבה, כי אני רוצה להתייחס לעניין הזה.
אורי פורת
אני נשאלתי בעניין הזה.
ישראל כץ
מאוד מסוכן לומר את המילה קשקושים, כי זה דומה לסמרטוטים.
לימור לבנת
אגב, הקשקושים האלה נאמרו על ידי העובדים הבכירים..
אורי פורת
אולי נאמרו, אבל זה לא אומר..
היו"ר אלי גולדשמידט
רבותי, בואו נקיים את הישיבה הזאת בצורה מכובדת. היו מספר נקודות שהמנכ"ל התייחס אליהן. אם חברי הכנסת רוצים להתייחס לנקודות, הם יגידו את זה בבוא תורם. אחרי זה אם המנכ"ל ירצה להגיב הוא יגיב. אמרת את מה שאמרת לגבי "יומן מורשת", בסדר. אמרת שלא נתת הוראה להפסיק לראיין פוליטיקאים.
אורי פורת
אבל הם אומרים שאני כן אמרתי.
היו"ר אלי גולדשמידט
יש בעיה שהוצגה בפנינו לגבי יכולת הקיום של ערוץ 33 בסיטואציה הנוכחית. אמר נציג האוצר שאין לו התנגדות, ואפילו, באופן לא פורמאלי, לא מחייב, יש המלצה כזאת או אחרת שיוכלו להיות משודרות פרסומות בערוץ 33.
אמיר לוי
אמרנו שהנושא הזה נבחן בצורה חיובית וזה אצל שר האוצר על השולחן.
היו"ר אלי גולדשמידט
אבל עלתה השאלה של תקופת הגישור. אני יודע, וגם נמסר לנו כאן, שיש פגיעה בנושא של שידורים לעולים, כך הבנתי, או פגיעה אפשרית. אני מבקש לדעת מה רשות השידור/ האוצר מציעים לעשות בעניין הזה.
ישראל כץ
אתה שואל באופן כללי לגבי ערוץ 33, נכון, לא רק על העולים?
היו"ר אלי גולדשמידט
אמרתי שהבעיה המרכזית של ערוץ 33 זה המצוקה התקציבית של התפעול שלו.
ישראל כץ
זה ה7- מיליון שקל?
היו"ר אלי גולדשמידט
7 מיליון שקל גישור. את זה הציג מנכ"ל ערוץ 33 כבעיה של גישור עד להחלטה, אם תתקבל, בנושא הפירסום. האם אתם יכולים להתייחס לערוץ 33?
מוטי לוי
הוועד המנהל של רשות השידור כשאישר את התקציב התנה את האישור של סעיפי התקציב של ערוץ 33 בכך שלא ייפגעו שידורי ערוצים. הוא דרש לכלול את זה בתוך ספר התקציב, לכן כללנו את זה. זה בשינוי ממה שהיה בשנה שעברה. בשנה שעברה השידורים ברוסית היו מותנים בקבלת סיוע כספי ממשרד הקליטה. אנחנו הורדנו את ההתניה הזאת השנה, והסכום שמוקצה לערוץ 33 כולל בתוכו את הסכום שדרוש עבור השידורים ברוסית. זה חלק מהעברה של 2 מיליון שקלים שרשות השידור מעבירה לערוץ 33 למטרת תוכניות.
ישראל כץ
זה יותר ממה שהיה סך הכל בשנה שעברה, או פחות?
מוטי לוי
בסך הכל, התקציב של ערוץ 33 לעומת שנה שעברה לא פחת.
ישראל כץ
הוא צריך לגדול..
מוטי לוי
בסך הכל הוא לא פחת.
יוסף בר-אל
חייבים להעמיד דברים על דיוקם. במצב הנוכחי חסרים כספים כדי לקיים את השידור שהיה קיים בשנה שעברה. אין מנוס. משרד הקליטה הודיע שהוא מפסיק את המימון לשידור ברוסית. לכן השידורים ברוסית ייפסקו החל מ1- לאפריל. אין מה לעשות. השידורים בערבית נמכרו בגלל המחסור בכסף. שימו לב, בתקציב שהופיע בספר חסר כסף. אם אין גישור אז השידורים ייפגעו כולם, לא רק רוסית, לא רק ערבית.
נחום לנגנטל
אני רוצה לשבח גם אותך וגם את מנכ"ל רשות השידור, ואני לא אומר את זה באופן ציני, על זה שלקחתם אותנו ברצינות בחלק מההערות שאמרנו.
לימור לבנת
אין פה כלום.
נחום לנגנטל
הם שמעו פה את ההערות. אני מבין שהיו פה מגעים בלתי פורמאליים. אני מאוד מברך את מי שהיה במגעים האלה. אני יודע שהגיעו לכמה הבנות. שמענו אותן בתשובת המנכ"ל. מאחר והדבר הזה לא מונח בפנינו במסמך כתוב פורמאלי של הרשות ומאחר ויש עוד דברים מסויימים, אני מבקש לא להמשיך את הדיון כאן, לקבל את המסמכים הנכונים מהרשות ועל זה אני מבקש להצביע. אם, באמת, הצעתי תתקבל, אני רוצה שבשבוע הבא נדבר על המסמכים, ואני אמשיך לברך אותך במהלך השבוע הקרוב על עוד דברים שהמנכ"ל לא נגע בהם שנתקדם בהם.
לימור לבנת
אני רוצה להצטרף לדברים של חבר הכנסת נחום לנגנטל. ישבנו כאן בוועדה והעלינו שאלות שונות. יש עוד שאלות נוספות שצריך להעלות כאן, אבל זה לאחר מכן. מגיע לכאן היום המנכ"ל ומתוך איזה פתק מקריא רשימה של כל מיני שינויים שכנראה הוא יעשה שלא באים לידי ביטוי בתקציב, לא קיבלנו את המכתב ואנחנו לא יודעים מה הם. עכשיו אני רוצה לגלות סוד לחברי הוועדה. אמר מנכ"ל רשות השידור שהם שמעו את עמדותינו החשובות והחליטו לבצע שינויים. הוא אמר: 10 סרטי תעודה נפיק השנה, אבל ראה זה פלא בעמוד 18 בחוברת שלפניכם 10 סרטי תעודה כתובים במקור. 60, הוא אמר, מתוך 250 תוכניות "קו לדמות". תפתחו את עמוד 18 ותראו שכתוב כאן 100-120 תוכניות "קו לדמות". יש הפחתה. הוא אמר: 4 סדרות דרמה, כל סידרה בת 6 פרקים. תפתחו את מחלקת הדרמה בעמוד 18 ותראו שיש פה 4 סדרות תעודה בנות 6 פרקים. לא את כל הדברים שאמר המנכ"ל רשמתי בצורה מפורטת, אבל אלה היו הדברים המרכזיים. רצה המנכ"ל לשכנע אותנו שאכן נלקחו הערותינו בחשבון, אבל מביאים אלינו תיקונים שאנחנו לא רואים אותם לא בכתב ולא בתקציב. אף אחד לא פתח את הספר ולא ראה שבעצם מה שהיה הוא שיהיה.

מהתרשמות שלי, גם משיחות עם חברי הוועדה, אין כאן שום שינוי רציני בכל אותו נושא שנקרא הפקות מקור. האם פה נחתוך כי המנכ"ל הקריא לנו משהו מפתק? אדרבא, יבואו, יראו לנו, נבדוק, נשווה, נראה מה קורה בתוך התקציב ואז נוכל לדעת מה לעשות.

את הנושא של המוניות העליתי בישיבה הקודמת שהיתה. עכשיו אומרים לי שיקצצו, ואני שואלת איפה יקצצו ובמה יקצצו. כל הדברים האלה הם פשוט דברים שאי אפשר לקבל אותם. גם בנושא הרפורמה אי אפשר לקבל אמירה מאוד מאוד כללית שאומרת שאם לא יהיה שינוי חקיקה לא תהיה רפורמה. חברי הוועדה צריכים להבין שהאמירה הזאת משמעותה שלא תהיה רפורמה, שלא יהיה שום דבר. אולי צריך לעשות שינוי חקיקה.

קיבלתי תלונה בנוגע למשכורות של עובדי המחלקה האמהרית ברדיו. במאי 1995 נערך הסכם עם עובדי רקע במחלקה הרוסית שהתחילו לעבוד יחד עם העובדים במחלקה האמהרית ובאותם תנאים. את העובדים במחלקה האמהרית שכחו ולא שיפרו את תנאיהם. למרות שמדובר כאן בתוכניות שבועיות בכל מיני נושאים, תלושי המשכורת שלהם מגיעים ל300 שקלים נטו. ברוטו זה 700.
שלום שמחון
לחודש?
לימור לבנת
כן, לחודש. זה פשוט בלתי אפשרי.
יוסף פריצקי
כמה שעות הן עובדות ביום?
לימור לבנת
אני לא יודעת כמה שעות, אבל אני מניחה שהן לא עובדות משרה מלאה. מכיוון שהנושא הזה נפתר, כנראה, ביחס לעובדי המחלקה ברוסית ברדיו רקע, אני מבקשת לקבל תשובה מה קורה עם עובדי המחלקה באמהרית ברדיו. זה ממש חרפת רעב.

לעניין "יומן מורשת", אני מאוד מצטערת גם על ההתבטאויות שלך, אורי. בישיבה שהיתה לנו בוועדת החינוך של הכנסת, שממנה ציטטתי משבוע שעבר, נאמרו הדברים הללו לא רק על ידי איתן אלמוג, אלא נאמרו גם על ידי מנכ"ל הרדיו אמנון נדב. הציטוטים נמצאים כאן לפני. לפני שאתה אומר לא נאמרו, כן נאמרו, קשקושים, לא קשקושים, אני מוכנה לשגר אליך את הסטנוגרמה של הישיבה שהיתה בשבוע שעבר, כדי שתראה מה אמרו העובדים הבכירים ביותר שלך על פי הוראה שהם טוענים שבאה מפיך. יש גם מכתבים סותרים בעניין הזה: אחד ממך לשר יצחק כהן, ואחד מאמנון נדב לחבר הכנסת זבולון אורלב. אני ממליצה במקום לעשות עכשיו בירורים וחקירות, שכאן בוועדה יאמרו דברים ברורים, תנתן הנחיה חד משמעית מה קורה עם "יומן מורשת" שתופיע בפרוטוקול של הישיבה ושתועבר על ידי המנהלים לכל העובדים במורשת ובזה יבוא דבר אל סיומו. אני מבקשת שנענה לבקשתו של חבר הכנסת נחום לנגנטל לא לקיים הצבעה היום, וכאשר יראו לנו אז נדון בזה ונוכל לקבל החלטה.
אבשלום וילן
היו התייעצויות לא פורמאליות שבהן ניסינו למצוא פתרון. בין כל חברי הוועדה אף אחד לא אמר שהוא נגד הרשות הציבורית. להיפך, מחפשים איך לחזק את הרשות הציבורית. יש פה הצעות לסדר על-מנת לחפש פתרון משותף. לימור אמרה לי בכניסה לישיבה שההצעה שאני הצעתי לפני יומיים בהתייעצות הבלתי פורמאלית היתה קצת נאיבית. יכול להיות, אבל אני מתוך מטרה חיובית רוצה להאמין לאנשי רשות השידור.

מה שקורה כרגע, ולימור אמרה את זה, שאנחנו חוזרים על אותו הדבר. יש 5000 איש שחיים מהפקות מקור בארץ. אני רוצה לדעת בכמה אנחנו מגבירים השנה את הז'אנר העליון, הז'אנר הבינוני, הפקות המקור והדברים האלה. אני רוצה לדעת אם לעוד 100, 200 איש יהיה עוד קצת עבודה - כן או לא.

תוכנית הבראה זה לא דוח גרניט, דוח א.ת. תיאום. מה קורה עם זה? אם צריך לפטר 300 איש צריך עזרת מדינה. אתם אומרים שאתם לא רוצים לפגוע באגרה. אני לא רוצה לפגוע בגביית האגרה, אבל אני אומר לכם שידי לא יכולה להתרומם לאשר תקציב בצורה שהוא מוגש לנו, כי על כל הדברים ששאלנו לא קיבלנו תשובה.

אני הייתי בדיונים קודמים בנושא הספורט. מה לעשות, אבל הספורט קרוב לליבי. אני רואה שפעם אחרי פעם הם נופלים שם. להגיד לכם משהו? הם הפסידו את השידור נגד רוסיה בשבוע שעבר על 2500 דולר. הם הציעו 20 אלף דולר, כאשר אני תיווכתי בינם ובין התאחדות הכדורגל. התאחדות הכדורגל הלכו לערוץ 2, סיפרו סיפורים וקיבלו 25 אלף דולר. זאת רק דוגמה. עכשיו נוסעים לסידני. נראה אם יהיה כסף לעשות את זה. הלוואי.

לכולם ברור שחייבים לגשת לתוכנית הבראה. אמר המנכ"ל בישיבה הקודמת: אני לא אשלח אף עובד החוצה עם שכר בסיס של 2500 שקל ופנסיה משפילה. הוא צודק. אני לא רוצה לשלוח אף אחד עם פנסיה מוקדמת אחרת ועם תנאים כאלה כמו שאת, לימור, הקראת. ההצעה שלי היא שנקרא לאנשי רשות השידור להציג תוכנית בקווים כלליים איך הולכים להבריא את הרשות, כדי שנוכל להרים את הידיים.
ישראל כץ
לא יכול להיות שכשבאים לאנשי עסקים פרטיים שמשלמים כסף למדינה כדי לשדר בזכיונות, במכרזים, אנחנו נכנסים לתכנים מבחינת הכמויות. לא יתכן שעומדים בפני אנשי עסקים פרטיים ודורשים מהם לתאר את מבנה השידורים שהם הולכים לשדר ומתנים את זה כחלק מהמכרז. חוץ מאשר להכנס לתכנים עצמם - אנחנו לא צנזור - אנחנו עושים הכל. אני חושב שזו הרוח שנושבת בוועדה. משרד התקשורת אפילו הסכים לוותר על חלק מהכסף, כלומר על גובה הסכומים שהמדינה יכולה לקבל, כדי להשיג איכות שידורים יותר טובה. לעומת זאת, הגוף שאנחנו משלמים לו כסף כדי שישדר, אנחנו לא יכולים להכנס למסגרת השידורים שלו - אני כבר לא מדבר על תכנים. אני חושב שאני ממצה את התחושה של כל חברי הוועדה.

כולנו ישבנו בדירקטוריונים, בהנהלות או בכל מיני גופים עסקיים או ציבוריים אחרים, ואתם יודעים היטב כאשר נותנים לך לדון אחרי ש95% הוא בלתי ניתן לדיון בהוצאות מכולת האם זה יהיה 10 שקלים או 2000 שקלים. זה מזכיר לי את הסיפור עם המוניות, למרות שמדובר בסכומים הרבה יותר גבוהים. האחריות פה היא עליך, אלי, כי האחריות שלנו היא יותר קטנה. אם היינו צריכים לקחת את התקציב שאישרה הממשלה ולאשר אותו כמו שהוא, זה היה דומה למה שרוצים לעשות עכשיו. שם היו נושאים כבדים שנכנסנו לתכנים שלהם, הצענו שינויים, היו שינויים, היו שיפורים, היו תיקונים. גם כאן, אם זה ייגמר באיזו שהיא הצהרת כוונות בלי תזוזות של המספרים לכיוונים שאנחנו מדברים בהם, אז לא עשינו שום דבר ואפילו מעלנו באחריות הציבורית שלנו.

אני מניח שהיו דיונים בתוך רשות השידור. אני לא מכיר את המבנה, אבל שמענו שלא היה דיון מעמיק בנושא הזה. שר המדע והתרבות, נדמה לי, נמנע כי הוא טען שהוא לא מספיק מעודכן, ושניים אחרים, נדמה לי, נמנעו. הכל היה שם בהסתמך על זה שצריך לעבור זמן ולכן לא נכנסו לעומק. כאן זה בעצם הגוף היחידי במדינה שפעם ראשונה דן בנושא התקציב בהקשר לתכנים ולמסגרת. נראה לי שהמסר, אורי, לא הופנם, כי אתה לא מביא לנו שינויים. לימור צודקת, אתה מקריא לנו דברים שקיימים בלאו הכי ושמתאימים להערות מקריות שהשמענו כחברי כנסת. אין כאן בכלל דיון מעמיק לאור ההערות, או דיון משותף. ייתכן בהחלט שצריכים להיות שינויים בתקציב הזה ובפרוצדורות המתבקשות בהתחשב במה שהוועדה רוצה. אלי, השאלה היא אם אתה רוצה לנווט ולהוביל דיון על רקע כל מה שאנחנו אומרים בנושא השידורים הציבוריים והאחרים ולפתור לפחות חלק מבעיות הבסיס שאנחנו מזהים אותן, או המטרה היא לחזק איזה איזור כזה או אחר כדי להרגיע מישהו, או לזרוק מילה כללית. זה לא יתן את הפתרון. לדעתי אי אפשר לאשר היום שום דבר מתוך התקציב - אני פונה כאן, כמובן, להתייעצות שתעשו. אי אפשר מבחינה ציבורית - מבחינה אחרת אולי כן - לאשר היום. אי אפשר להפריד בין אגרה ובין תקציב, כי המהות היא האגרה. ברגע שמאשרים את האגרה, על שאר הדברים כמעט ואין לך שליטה. צריך, לדעתי, כתוצאה מהדיון הזה -יימשך ככל שיימשך - להביא לשינוי במבנה ובמסגרת.

לגבי כל מה שהערתי, לא התכוונתי בכלל לשמות אישיים, אלא למסרים שנובעים מהרדיו. קראתי בעיתון שהמנכ"ל - אני לא יודע אם הדברים נכונים - הורה לבדוק את התוכנית "הכל דיבורים" אם היא מייצגת את הצד ההוא או את הצד הזה - וכאן זה לא עניין שלי כאיש ליכוד דווקא, אלא מבחינת הממשלה עצמה אם יש איזון בסוגיית לבנון או שזאת תחנת שידור חד צדדית.
אורי פורת
ברשות השידור אסור לבטל ..
אבשלום וילן
אחרי הראיון שבו מח"ט גולני אמר את מה שהוא אמר, מן הדין שלפחות היום תתייצב לצידה של שלי יחימוביץ.
היו"ר אלי גולדשמידט
חבר'ה, בואו פעם לא נכנס לנושאים האלה. זה לא רלוונטי לדיון.
ישראל כץ
יש כל כך הרבה מתנדבים לגנות את מח"ט גולני, שאני בוודאי לא אתנדב. אני מנסה להעביר מסר שלדעתי אפילו לפני ההתייעצויות הסיעתיות הוא כן משותף לרוב חברי הוועדה.

הערה אחרונה לגבי ערוץ 33. רק מתוך הדברים שנאמרו כאן, ברור מה אמרו כאן. משרד הקליטה השתתף לפני שנה בסכום X, השנה הוא לא משתתף וערוץ 33 צריך לשדר מתקציבו, שלא השתנה, גם כשהוא מכסה את מה שהממשלה לא נותנת לו בנושא שידורי רקע והדברים האחרים. זאת אומרת, מה שרואים כאן זה איך במקום לחזק הולכים להוריד מתקציבו השוטף סכום או למנוע את השידורים האלה. אני לא חושב שצריכה להיות הצבעה על הצעה לסדר. אתה, כיושב ראש, צריך לנווט כך שלא תהיינה הצבעות היום. הדברים האלה צריכים לבוא לידי ביטוי בצורה מוכחת ומספרית.
שלום שמחון
אני רוצה להגיד כמה דברים: אחד פנימה לחברי הוועדה, ואחד החוצה למנכ"ל. כל העניין הזה של השפלת רשות השידור, כפי שקורת עכשיו, אני לא מרגיש איתה טוב, יש לי איתה הרבה מאוד כאבי בטן. אני כבר לא ארצה להיות מנכ"ל רשות השידור. בסופו של דבר, הוועדה הזאת תאלץ, ברמה כזו או אחרת, לאשר את התקציב הזה בלי כל הפרמטרים החשובים שהוזכרו פה בדרך אגב. זה לא עניין של לפתור לשלום את הבעיה, לישראל את הבעיה או לאמנון את הבעיה. העניין הוא לא ברמה האישית. אני חושב שאנחנו מתנהגים לא נכון. מה שעומד פה למבחן זה העניין של רשות השידור, השידור הציבורי והיכולת לנהל את המערכת הזאת כדי שתתפקד ותוכל להתקיים ברמה הנוכחית. אם אנחנו מורידים את זה לרמה כל כך נמוכה של לבקש כל מיני בקשות אישיות, זה לא..
אמנון כהן
מה זה אישיות?
שלום שמחון
סקטוריאליות.
אמנון כהן
למה לא? בשביל מה אני יושב פה? כשצריכים משהו במושבים אתה לא מבקש?
שלום שמחון
מה הקשר למושבים?
אמנון כהן
כל אחד מייצג פה סקטור. אנחנו גאים לייצג את הסקטור שלנו.
היו"ר אלי גולדשמידט
מותר לחברי הכנסת להציג פה נושאים שקשורים לציבור שהם מזהים אותו כציבור בוחריהם.
שלום שמחון
אני רוצה להגיד למה התכוונתי. אתה מסביר את אמנון כאילו שהתכוונתי לפגוע בו.
אמנון כהן
תגיד מה שאתה רוצה ותעזוב אותי בצד.
שלום שמחון
עזבתי אותך בצד. אם מישהו חושב שהבעיה של רשות השידור תפתר..
אמנון כהן
אני רוצה שידור ממלכתי שיתן מענה לכל האוכלוסייה בישראל.
שלום שמחון
אני לא אמרתי לך לא.
אמנון כהן
לא יתכן שיסגרו את השידור הזה.
שלום שמחון
מה שעומד על הפרק זה לא שיפורים נקודתיים.
אמנון כהן
גם.
שלום שמחון
אולי תתן לי לדבר. להוסיף עוד רבע שעה בשידור כזה או אחר לא פותר את הבעיה של רשות השידור, גם אם זה חשוב מאוד.
היו"ר אלי גולדשמידט
אין פה איש בוועדה - ראיתי שנפגעת עכשיו - שלא מכבד את העמדה שאתה הצגת בנושא הזה, ואני אישית רואה בעמדה שלך לגבי השידורים בבוכרית דבר מהותי, חשוב, כמו כל דבר אחר.
אמנון כהן
50 שנה לא מתייחסים לזה.
היו"ר אלי גולדשמידט
אנחנו כן מתייחסים. אני גם לא חושב ששלום בדברים שלו התכוון להמעיט מחשיבות הנושא הזה. אני מציע שתראה את העניין הזה כסגור.
שלום שמחון
מה שעומד על הפרק זה תקציב של 750 מיליון שקל למערכת חולה מאוד ששום טיפול נקודתי כזה או אחר לא יפתור לה את הבעיה. כאן נדרש טיפול הרבה יותר יסודי. אם מנכ"ל רשות השידור היה מגיע הבוקר ונותן תשובה לכל הנקודות הקטנות או הגדולות של כל אחד מאיתנו, אני הייתי מזלזל בו. אם בסופו של דבר התוצאה היתה להצביע היום על תקציב רשות השידור כתוצאה מכך שלכל אחד מאיתנו היו נותנים תשובה, אני הייתי מזלזל במנכ"ל רשות השידור. לא הייתי מקבל את זה. זה היה נראה לי לא לעניין. התקציב הזה דורש שיקום מערכות רציני. לפי דעתי, אדוני המנכ"ל, לא ניתנה כאן תשובה. ניתנה תשובה רק כדי להבהיר מה היה פה בפעם הקודמת. אני אתמוך בתקציב הזה לא בגלל העובדה שאתה מביא תשובות כרגע שמשנות את הבסיס של התקציב, אלא בגלל העובדה שאני מבין שהזמן גורם לכם נזק הרבה יותר גדול מאשר לא לאשר את התקציב. זאת הסיבה היחידה. לא בגלל שאני חושב שלימור לא צודקת או ישראל לא צודק, כי כולם צודקים אבל..
ישראל כץ
כל שנה זה יחזור על עצמו.
שלום שמחון
אני מסכים איתך שכל שנה זה יחזור על עצמו אם זה ישאר ככה, אני לא אומר שלא.
אמנון כהן
צריך לשנות את החוק, הוא אמר.
שלום שמחון
מצד אחד, אני מציע לא להתעסק בטיפול נקודתי, ומצד שני, למנכ"ל אני אומר שאין פה שינוי יסודי בתקציב הזה. הדבר היחידי שאותי באופן אישי מנחה שהנזק מאי אישור התקציב יהיה נזק מאוד גדול. מה שאני יכול להציע ליושב-ראש הוועדה - אני כבר מבין שאחרי ההתייעצות הסיעתית אנחנו לא נצליח להביא את התקציב הזה לאישור היום - הוא שתקום פה איזו שהיא ועדת משנה, שבתוך שבוע ימים תשב על המדוכה, תרד לפרטי פרטים עם אנשי רשות השידור ותביא לפה משהו אחר לחלוטין. זה לא יכול ללכת אחרת. אני לא יכול להצליח לגייס כרגע רוב.
ישראל כץ
אני מצטרף לסייפה שלך.
יעקב ליצמן
אני רוצה להצטרף למה שמציע שלום. אני חושב שההצעה להקים ועדת משנה זאת הצעה מצויינת.
ישראל כץ
מליאת הוועדה יכולה לדון בזה.
יעקב ליצמן
פעם רצו להפוך את רשת א' לערוץ דתי, ואז בגלל לחץ עובדים ביטלו את זה. זה דבר שמפריע לי מאוד. אני חושב שהגיע הזמן להפוך את ערוץ א' לערוץ דתי. אם יש ערוץ למוסיקה ישראלית, אין שום סיבה שלא יהיה ערוץ דתי. הייתי שמח אם היה עומד אדם דתי בראש התוכניות הדתיות.אני מבין שהאיש היום הוא לא אדם דתי. אדם דתי יותר קרוב לליבם של הדברים. הוא מבין מה הוא צריך לשדר. יש דברים כמו הדף היומי שאפשר לשדר.
היו"ר אלי גולדשמידט
אישרנו את כל הדף.
יעקב ליצמן
אפשר לעשות את זה גם ברשת א'.
אמנון כהן
לערוץ 33 לא קיבלנו שום התייחסות. אנחנו מדברים על ערוץ מסחרי שרוצים לפתח, בעוד שיש משהו קיים. למה לא לחזק את מה שקיים? אני הולך להתנגד לערוץ מסחרי נוסף אם זה ככה. אם יש משהו קיים ולא נותנים לו את האפשרות לפעול, משרד הקליטה מקצץ לו את הכסף, רשות השידור הממלכתית לא נותנת לו את המענה, האוצר מתעלם, אז מה אנחנו עושים? אם לא תהיה תשובה, כולל מהאוצר..
ישראל כץ
כולל הגישור.
אמנון כהן
כולל גישור, כולל הכל. אסור לפגוע בתוכניות בשפה הרוסית. דיברו על זה גם הנציגים של העולים. יש מיליון עולים שמשתמשים בערוץ הזה. אתה לא יכול לגבות מהם כסף ולא לתת להם את השידור. אי אפשר לעשות דבר כזה. אל תגבה כסף ותעשה מה שאתה רוצה, אבל אם אתה גובה אז תתן את מה שצריך. בתוך זה כלולה גם הקהילה הבוכרית. אתה לא יכול להתעלם מהם. צריך לתת לקהילה הבוכרית שידורים בערוץ 33. צריך תקציב לזה, זה לא בא מהשמיים, אבל תפקידך לתת לזה מענה. לא תתנו מענה, תהיה לך בעיה. זה כולל גם רדיו רקע בשפה הבוכרית. לא יתכן ש250 אלף עולים יקבלו רבע שעה ביום. אין מה לדבר ברבע שעה. זה צחוק. אתה מקבל מהם 100 מיליון שקל ואתה לא מוכן להשקיע בהם מיליון שקל.

יש פה נושא של רשות מסורתית. לא קיבלתי תשובה מה קורה עם זה. יש 5 מיליון ש"ח שמיועדים לזה וזה לא פועל. הוועד המנהל אישר לפני חצי שנה וזה לא מתבצע, למה? אני רוצה לדעת. יש התחייבות, אבל בפועל שום דבר. אני רוצה לדעת מתי הדברים יצאו לפועל. אני רוצה בכל מקרה שיצא דוח רבעון ביצועי עם כל מה שסגרנו כאן. אני רוצה שאחרי 3 חודשים נקבל דוח, על-מנת שנדע מה הם ביצעו במשך אותם 3 חודשים.
היו"ר אלי גולדשמידט
ברשותכם, אני רוצה רגע לעשות הפסקה בדיון. אני קראתי בעיתון ידיעה: שוחט נגד ועדת הכספים. "ההחלטה שמסתמנת בוועדת הכספים היא החלטה פופוליסטית ושערוריה בכל קנה מידה אפשרי", כך אמר אתמול שר האוצר אברהם שוחט לאחר שהתברר כי ועדת הכספים של הכנסת מתכוונת להעניק הקלות בשיעור של 15% ממס הכנסה לתושבי עכו בדומה להקלות שמקבלים תושבי נהריה.." לדעתי יש פה פגיעה קשה מאוד בוועדת הכספים.
אמנון כהן
אנחנו מגבים אותך.
היו"ר אלי גולדשמידט
אני חושב שהתגובה של שר האוצר היא חמורה ביותר. הצעת החוק של דוד אזולאי בנושא הקלת המס לעכו עברה במליאה בקונסנזוס כמעט מוחלט - חוץ מסיעה אחת - כאשר נציג הממשלה לפני קריאה שנייה ושלישית עלה על הבמה ובסופרלטיבים - לא אני תומך - תמך בהצעה הזאת. אני חושב שזאת חוצפה ממדרגה ראשונה של שר האוצר, שכנראה אין לו אומץ להתייצב מול הממשלה, לבוא ולהשתלח בוועדת הכספים. שר האוצר הזה מאחורי גבינו הולך ומאשים אותנו בנושא המשבר ברשויות המקומיות. שר האוצר, שלא מסוגל לפתור את בעיית הרשויות המקומיות, מנסה לגלגל את הבעיה לפתחינו, שאנחנו נמצאים כאן קודם כל כדי להגן על משלמי המיסים ולא לפתור את הבעיות שהוא לא יכול לפתור דרך העלאות מסים על תושבי מדינית ישראל. אני מציע לשר האוצר, שבמקום שיתייחס לנושא של פופוליזם או לכל מיני דברים אחרים וישתלח בוועדת הכספים, שיתחיל לפתור את בעיות המיתון במדינת ישראל. אנחנו כבר 8 חודשים מאז שהוא שר אוצר, יש מיתון, אין צמיחה, שיפסיק להתעסק עם ועדת הכספים ויתחיל לדאוג לזה שיהיו פחות מובטלים במדינת ישראל. זה יהיה לטובת כל עם ישראל.
אמנון כהן
אנחנו מחזקים אותך. זה על דעת כל הוועדה.
אבשלום וילן
אני חושב ששר האוצר חייב להגיע לתיאום מוקדם עם יושב-ראש ועדת הכספים כדי שדברים כאלה לא יקרו. כאשר אומרים לכל דבר לא, נוצרים מצבי קצה שאותם אני רוצה למנוע. זה לא לטובת אף אחד. אנא, פנה בשם הוועדה לשר האוצר, הולך פה חוק שכר מינימום שעדיף להתמודד עם זה לפני ולבוא עם פתרונות יצירתיים.
היו"ר אלי גולדשמידט
זה לא שייך לנושא שדיברתי עליו עכשיו.
ויצמן שירי
היית צריך להגיד לו שאנחנו נבחרי ציבור בדיוק כמוהו. מי ששלח אותו להיות שר אוצר אלה החברים. הוא קודם היה חבר כנסת וחבר בוועדה הזאת. אם הוא ישכח מי שלח אותו, הוא מהר מאוד יחזור למקום שממנו הוא בא.

אני ביום ראשון פניתי למזכירות כדי לקבל את רשימת השכר של הבכירים ברשות השידור. לא קיבלתי שום דבר. אני לא מסתפק בתשובות לגבי מה שיהיה, כי יש בעיה עם ועד העובדים. אם מתוך 1800 עובדים שישנם ברשות לא מוצאים לנכון למצוא עוד כמה משרות לאנשים מקומיים שיוכלו לנהל תחנת רדיו מקומית או איזורית או אולפן כזה או אחר כי חושבים שמדינת ישראל נגמרת בגדרה, חבל על הזמן, אני מצביע נגד התקציב.
דרור מורה
אני הקשבתי קשב רב למה שמנכ"ל רשות השידור אמר בתחילת הדברים. אני מצטרף חד משמעית למה שחברת הכנסת לימור לבנת אמרה, שאין שום בשורה חדשה בתקציב בנושא ההפקה המקורית. אני חושב שמה שחברי הכנסת מתחילים להבין כרגע זה שנושא הפקת המקור בתרבות הישראלית עומד כרגע על הכרעיים ועומד ליפול. הרשות הציבורית היא חלק מהעניין של לממן ולבסס שידור ציבורי, איכותי ונאות. כרגע רשות השידור לא עונה בכלל על העניין הזה. מתוך סך תקציב של 750 מיליון ש"ח, שאתם עומדים לאשר כאן בוועדת הכספים, אתם צריכים לדעת כמה באחוזים מופנה להפקות מקור, כמה מופנה לתרבות מקומית וכמה מתוך זה יוצא החוצה מתוך רשות השידור להפקה מחוץ לרשות השידור אצל אנשים עצמאיים שמפיקים ויוצרים דברים חדשים שיכולים לקדם את התרבות הישראלית. אתם חייבים לבדוק לעומק וביסודיות את כל נושא התקציב הזה, כי אתם נציגי הציבור, אתם עומדים בין הכסף שעומד להכנס לרשות וכיצד הכסף הזה ינוצל לתועלת הציבור. יש לכם פה חובה ממדרגה ראשונה לבדוק את זה כמה שיותר טוב. דוח ורדי עומד להתפרסם בקרוב. הוא דוח חשוב. קטעים ממנו - אני לא יודע כמה נכונים וכמה לא נכונים - נמצאים בעתונות. אני חושב שאתם צריכים פעם אחת ולתמיד לשים סוף לעניין הזה. אומר פה מנכ"ל רשות השידור שיש לו בעיה עם הסכמי עבודה עם איגודי עובדים שלא נותנים לו לשדר מעבר לגדרה. אני חושב שזה אומר משהו על הגוף הזה, וחייבים פעם אחת ולתמיד להבריא את הגוף הזה וליצור רשות ציבורית מקומית שתשדר הפקה מקומית.

צילמתי בשבוע הקודם הפקה שעומדת להיות משודרת בערוץ הראשון עם חלק מהאנשים שעובדים בערוץ הראשון. אנשים מרשות השידור עבדו איתי, והם כולם אומרו: אנחנו רוצים שתהיה פה רה-אורגניזציה ובחינה חדשה.
יאיר מעודה
לגבי הפקות מקור, חשוב שזה לא יפגע. אף אחד לא יודע בכמה אתם מתקצבים. תתקצבו את מספר הפקות המקור באחוזים כמו שאנחנו דורשים משאר הערוצים וכמה מזה יוצא לשוק הפרטי.

(הישיבה הופסקה ב10:30)

(הישיבה חודשה ב10:45)
היו"ר אלי גולדשמידט
אני הקשבתי לדברים שאמרו חברי הוועדה, כולל בהתייעצות הקואליציונית שקיימתי קודם. אנחנו גם עשינו מאמץ במסגרת דיונים לא פורמאליים להגיע לאיזה שהן הבנות. בסיטואציה כפי שמצטיירת כרגע אני לא רואה שאנחנו יכולים לאשר את התקציב של רשות השידור. אני מציע להחזיר את הצעת התקציב של רשות השידור, כולל את הנושא של האגרה, לממשלה לדיון נוסף. אני מאוד ממליץ לממשלה ולרשות בטווח הקרוב לבצע שינויים בגוף התקציב. אני מתחייב שברגע שהתקציב יעבור בממשלה עם השינויים הנדרשים - אני לא אחזור עכשיו על כל שורת השינויים כי כולם כבר יודעים אותם..
נחום לנגנטל
אולי שחלק הם יתחילו לבצע בפועל כי זה כבר חודש פברואר.
היו"ר אלי גולדשמידט
אם הדברים האלה ייעשו, אני מתחייב לקיים דיון מיידי על מנת לעשות הכל כדי להעביר את התקציב. אנחנו רגישים ומודעים למצוקה שנוצרת ברשות השידור כתוצאה מההחלטה שלנו, אבל אין בוועדה הזאת היום תמיכה לא בצד הקואליציוני ולא בצד האופוזיציוני לתקציב כפי שהוא הוצג בפנינו. אני קורא לממשלה ולנציגי האוצר לקחת אותנו ברצינות, לא לקיים דיון מקוצר בממשלה, אלא לקיים דיון רציני מאוד. אני העברתי לממשלה את הפרוטוקולים של ישיבות ועדת הכספים כפי שהיו ב2- הישיבות שעסקו בנושא של תקציב רשות השידור. אני מאוד מקווה שהממשלה תיענה לקריאתינו, ויחד עם רשות השידור תבצע את השינויים הנדרשים. המנכ"ל מבקש להגיב על ההודעה שלי.
אורי פורת
אדוני היושב-ראש, חברי הוועדה, אני מדבר פה בשם הנהלת רשות השידור. כמובן שזכותכם המלאה להחליט וכל מה שיוחלט מקובל עלינו על פי החוק. הוועדה הזאת היא זאת שצריכה לאשר את התקציב אישור אחרון.

אף אחד לא ניסה להסתיר את העובדה שרשות השידור היא גוף חולה מאוד ולא מהיום. זה גוף שנולד חולה. זאת הפעם הראשונה שאנחנו מנסים לעשות משהו כדי לשנות את הדברים, כדי להבריא אותו. זאת הפעם הראשונה בתולדות רשות השידור שהנהלה מגישה תקציב שפיטורי עובדים מותנה בתוך התקציב. מעולם לא היה דבר כזה. אף הנהלה בכל תולדות רשות השידור לא ניסתה בכלל להתמודד עם בעיית האבטלה הסמוייה שמכלה כל חלקה טובה בתקציב. חשוב שתדעו, הבעיה היא לא תוכנית מורשת ולא שידור בשפה כזאת או אחרת - ואני לא אומר את הדברים בגלל שאני מזלזל בהתייחסויות ששמענו פה -הבעיה האמיתית היא יכולת הקיום של רשות השידור בכלל.

אנחנו עומדים בפני תקציב - וזאת לא השנה הראשונה - ש65% מסך כל התקציב של רשות השידור הוא הוצאות בגין שכר. אם נוסיף לזה 30% הוצאות קבועות, אנחנו מגיעים ל95%. כל מה שנשאר לנו לפעולות, להפקות זה 5% בערך, וזה מתוך תקציב של 750 מיליון. הבקשות והציפיות מאיתנו הן כאילו היינו BBC, אבל כסף אין לנו בכלל. איך משנים את סידרי העדיפויות? איך מעבירים יותר כספים מהשכר לפעולות? בשביל זה צריך תוכנית הבראה אמיתית.

אני אמרתי גם בישיבה הראשונה, אם אתם זוכרים, שבלי שינוי בחוק הזה שהצמיח את כל החוליים של הרשות, אין מה לדבר בכלל על תוכנית הבראה ואין מה לדבר בכלל על שינוי סדר העדיפויות. כאשר באנו לממשלה גם שם היו שרים שאמרו הבראה, גם שם אמרו שרים לחכות לדוח ורדי. ראש הממשלה אמר שהוא דיבר עם האלוף ורדי, והוא אמר לו שאין שום קשר בין הדוח שלו ובין הצורך לאשר את התקציב. אם התקציב הזה לא יאושר, רשות השידור פשוט תסגר. עוד שבועיים, לכל היותר, תזרים המזומנים שלנו יגיע ל0-. אם יש כאלה שרוצים לסגור את הרשות, תגידו: בואו נסגור את הרשות.

מי שחושב שאפשר לתקן את כל העיוותים שקיימים ברשות השידור כבר למעלה מ30- שנה באיזה שהוא זבנג וגמרנו, פשוט טועה. השידור הציבורי פשוט לא יוכל להתקיים. זה תהליך ארוך, זה תהליך מייגע, תהליך ממושך, יש איגודים מקצועיים, יש ועדי עובדים, שום דבר לא יכול להעשות בלי שיתוף פעולה שלהם, שום דבר לא יכול להביא להמראה ובטח לא לשנות את סידרי העדיפויות כאשר האגרה שלנו הולכת וקטנה מידי שנה וההוצאות הולכות וגדולות. במצב כזה רשות השידור לא יכולה לעשות שום דבר.

הרבה לעשות עם התקציב הזה השנה כבר אי אפשר. הוקוס פוקוס לא יעזור. התקציב הזה צריך להיות מאושר, כדי שבשנה הקרובה נשקיע את כל המאמצים על מנת להבריא את הרשות באמת. צריך בראש וראשונה להשאיר אותה עם הראש מעל פני המים, כי אחרת היא לא תוכל לעשות את מה שהיא עושה.
היו"ר אלי גולדשמידט
העמדה כפי שהתגבשה בין חברי הוועדה אינה עמדה שנובעת מהשאלה של "יומן מורשת", או נושא של עוד שעות שידור בשפה הבוכרית, או אפילו הקמת אולפן בבאר-שבע, או טיפול באולפן בהקמת צוות קבוע, או עזרה לערוץ 33. העמדה כפי שהתגבשה בוועדה נובעת מהתחושה - ואני מנסה לשקף את הדברים שחברי הוועדה התבטאו לגביהם - שאם לא ייעשה איזה שהוא צעד - אולי אפילו צעד דרסטי במידה מסויימת - שיוכל להביא לאיזה שהן כוונות באיזו שהיא רמה של תוכנית הבראה - ואני אומר שלא רק רשות השידור צריכה לשאת בזה, אלא צריכה לשאת בזה ממשלת ישראל והאוצר בראש וראשונה - אנחנו נשאר באותו סרט, תרתי משמע במקרה הזה, גם לקראת השנה הבאה, ושוב בשנה הבאה נעמוד בפני אותה סיטואציה כמו שאנחנו נמצאים בה היום. לפעמים כדי להבריא צריך לתת איזו שהיא תרופה שהיא תרופה יותר דרסטית ויותר אגריסיבית. זאת הסיבה. זה לא הנושא של פתרון קונקרטי כזה או אחר לדברים שהועלו פה. זאת היתה העמדה של חברי הוועדה. קיימנו את הדיונים האלה בצורה מאוד הוגנת, מאוד פתוחה, כל אחד הביע את עמדתו בצורה חופשית בלי שום שיקולים זרים, ואני מבקש את הדברים האלה לקחת בחשבון. אני מצביע על הודעתי כפי שהיא..
אמיר לוי
אני רוצה להבהיר שהממשלה לקחה את זה בחשבון וחיכתה לדוח ורדי כדי להתחיל לטפל.
היו"ר אלי גולדשמידט
מי תומך בהודעה כפי שמסרתי אותה כאן, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה
בעד - 7
נגד - 0
אושר פה אחד.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים